abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Trouwste user 2022 maandag 20 mei 2013 @ 15:33:30 #1
7889 tong80
Spleenheup
pi_126767930
De nieuwe nationale schaatstempel komt in Almere te staan. Dat blijkt uit een vertrouwelijk beoordelingsrapport van schaatsbond KNSB en sportkoepel NOCNSF, dat in handen is van de NOS. Het Icedôme in Almere zou de voorkeur krijgen boven Thialf in Heerenveen en het Transportium in Zoetermeer.
In het rapport staat dat Almere zowel in sportief als financieel opzicht de aantrekkelijkste optie is.

"De beoordelingscommissie gelooft dat er een centrum kan ontstaan met grote nationale en internationale uitstraling op de schaatssporten."

De nieuwe hal moet onderdak bieden aan topsporters in het langebaanschaatsen, shorttrack, kunstschaatsen en inlineskaten. Ook moeten er in de toekomst alle belangrijke nationale en veel internationale wedstrijden worden gereden.

De andere partijen hebben een week de tijd om tegen de beslissing in beroep te gaan. Op 28 mei maken KNSB en NOCNSF het definitieve besluit bekend.

Thialf biedt al sinds 1986 onderdak aan de langebaanschaatsers, maar de baan is toe aan vernieuwing. In Almere zal straks een geheel nieuwe schaatsaccommodatie verrijzen. Deze moet in 2016 klaar zijn.

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_126770750
Zullen ze leuk vinden in Friesland.
  maandag 20 mei 2013 @ 16:42:24 #3
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_126770787
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 16:41 schreef KoningPils het volgende:
Hadden ze maar met een beter voorstel moeten komen. Almere is ook wat makkelijker te bereiken dan Heerenveen.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  maandag 20 mei 2013 @ 16:43:44 #4
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_126770833
quote:
Niet alleen in Friesland, je bouwt sowieso niet iets van enig belang in Almere. Ja, een vuilnisbelt.
  maandag 20 mei 2013 @ 16:44:16 #5
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_126770850
quote:
10s.gif Op maandag 20 mei 2013 16:43 schreef Nobu het volgende:

[..]

Niet alleen in Friesland, je bouwt sowieso niet iets van enig belang in Almere. Ja, een vuilnisbelt.
Wat een debiele onzin.
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
  Trouwste user 2022 maandag 20 mei 2013 @ 16:46:44 #6
7889 tong80
Spleenheup
pi_126770954
quote:
14s.gif Op maandag 20 mei 2013 16:42 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Hadden ze maar met een beter voorstel moeten komen. Almere is ook wat makkelijker te bereiken dan Heerenveen.
Idd. Heerenveen was nooit uitverkocht.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  maandag 20 mei 2013 @ 16:47:59 #7
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_126770999
quote:
10s.gif Op maandag 20 mei 2013 16:44 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Wat een debiele onzin.
Hoezo? Het is een sfeerloos knakenoord zonder enige historie. Thialf heeft nog enige geschiedenis, maar deze baan is natuurlijk al volstrekt kansloos voordat hij geopend is. Die wedstrijden gaan gewoon allemaal naar nieuwe, hoger gelegen banen.

Beetje jammer om 100 miljoen tegen een onrendabel trainingscomplex aan te gooien.
pi_126771918
Kan me best voorstellen dat Almere een beter bod had. Maar ik snap 2 dingen niet: waarom toch die keuze voor Almere terwijl al meermaals is bewezen dat topsport daar volstrekt onhaalbaar is (nationaal topsportcentrum, handbal, volleybal, basketbal).

Ten tweede: schaatsen zat in Heerenveen het CTO daar (Centrum Topsport en Onderwijs). Nu het schaatsen daar wegvalt, heeft de CTO ook bijzonder weinig nut meer. Het enige wat daar overblijft is nog turnen en een klein beetje zwemmen. Daar is echt totaal geen rekening mee gehouden.
pi_126775918
quote:
Ik ken genoeg mensen die er geen probleem mee hebben, de gemeente Heerenveen heeft ook al laten zien niet met geld om te kunnen gaan.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 maandag 20 mei 2013 @ 18:43:08 #10
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_126775998
quote:
7s.gif Op maandag 20 mei 2013 16:47 schreef Nobu het volgende:

[..]

Hoezo? Het is een sfeerloos knakenoord zonder enige historie. Thialf heeft nog enige geschiedenis, maar deze baan is natuurlijk al volstrekt kansloos voordat hij geopend is. Die wedstrijden gaan gewoon allemaal naar nieuwe, hoger gelegen banen.

Beetje jammer om 100 miljoen tegen een onrendabel trainingscomplex aan te gooien.
Sfeer maak je zelf. :)
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  Trouwste user 2022 dinsdag 21 mei 2013 @ 09:06:17 #11
7889 tong80
Spleenheup
pi_126799040
Sven Kramer ziet het niet zitten dat de nieuwe nationale schaatstempel mogelijk in Almere komt te staan. "Gelukkig is besluit over schaatshal nog slechts een advies en niet definitief", zegt de 27-jarige Fries, die zelf in Heerenveen woont, maandag op Twitter. "Schaatsmekka Thialf moet blijven! Friesland=Schaatsen=Thialf."

Volgens een beoordelingsrapport van schaatsbond KNSB en sportkoepel NOCNSF, dat in handen is van de NOS, heeft Almere de beste kansen om de belangrijkste schaatswedstrijden te gaan huisvesten. Het Icedôme, dat in 2016 klaar moet zijn, zou de voorkeur krijgen boven Thialf en het Transportium in Zoetermeer.

De andere partijen hebben een week de tijd om tegen de beslissing in beroep te gaan. Op 28 mei maken KNSB en NOCNSF het definitieve besluit bekend.

pi_126809625
Het argument van Kramer doet mij erg denken aan de geluiden die je in Rotterdam hoort over al of niet de bouw van een nieuw voetbalstadion ten faveure van een renovatie van de oude Kuip. Ik denk dat Kramer straks gewoon naar Almere moet voor zijn schaatsrondjes.
  dinsdag 21 mei 2013 @ 14:38:26 #13
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_126809815
Het is sowieso al een slecht idee om vele miljoenen uit te geven aan een sportfaciliteit die maar vijf maanden per jaar beoefend wordt en waar hooguit twee keer per jaar een fatsoenlijke wedstrijd wordt gehouden die geld opbrengt, en dan ook nog voor een sport die ze maar in vier landen interessant vinden. Of ze dat dan in Almere of in Heerenveen doen maakt niet uit.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 21 mei 2013 @ 15:26:18 #14
366229 Oldie57
Neoliberalisme Macht Frei
pi_126811612
Heerenveen heeft 5 jaar getalmd en heeft uiteindelijk het slechtste plan van de 3 gemeenten ingediend. Dus waar praten we eigenlijk over? De Friezen waren gewoon arrogant en hebben de deksel op hun neus gekregen.
  Trouwste user 2022 dinsdag 21 mei 2013 @ 16:35:19 #15
7889 tong80
Spleenheup
pi_126814999
PvdA stelt kamervragen over Thialf

Thialf moet het kloppend hart van het Nederlandse schaatsen blijven en de plek voor de internationale wedstrijden. Met deze noodkreet op Facebook proberen fans van de Friese schaatstempel naderend onheil te voorkomen. Het advies van de schaatsbond KNSB en sportkoepel NOC*NSF is namelijk om de nieuwe schaatshal van Nederland niet in Heerenveen, maar in Almere te bouwen.

'Schaatsen is cultuur en traditie. Thialf is daarvoor de plek in Nederland. Ik behoor tot de vele fans van de schaatssport die met verbazing kennis hebben genomen dat voor Almere is gekozen', zegt Tilburger Peter van Gool. Hij is maandagavond op Facebook een actie voor Thialf begonnen en telde dinsdag tegen het middaguur al meer dan 2000 steunbetuigingen.

Het finale besluit moet nog vallen, dus ik hoop dat we de KNSB en NOC*NSF nog onder druk kunnen zetten met ons burgerinitiatief. Ik begrijp dat er vernieuwd moet worden, maar dat kan alleen maar in Friesland. Dat is het kloppende hart van het schaatsen. Wembley in Londen is ook vernieuwd, maar in Engeland is het ondenkbaar dat dat op een andere plek zou gebeuren.'

Het provinciebestuur van Friesland besloot eind vorig jaar om 50 miljoen euro beschikbaar te stellen voor de bouw van een nieuw ijsstadion in Heerenveen. 'Nieuw Thialf' moet op dezelfde plek komen als de huidige schaatstempel. De totale investering voor een gemoderniseerde wedstrijdhal met een aparte trainingshal voor de topsport bedraagt 81 miljoen euro.

pi_126815212
81 miljoen voor hardschaatsen.
Zonde van het geld.
Alles dankzij God en alles op eigen kracht
  dinsdag 21 mei 2013 @ 16:42:52 #17
366229 Oldie57
pi_126815431
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 16:35 schreef tong80 het volgende:

PvdA stelt kamervragen over Thialf
:)
  Trouwste user 2022 dinsdag 21 mei 2013 @ 16:48:05 #18
7889 tong80
Spleenheup
pi_126815721
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 16:42 schreef Oldie57 het volgende:

[..]

:)
Was de titel in het AD :)

dinsdag 21 mei 2013 @ 17:14:40 #19
366229 Oldie57
pi_126817257
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 16:48 schreef tong80 het volgende:

[..]

Was de titel in het AD :)

Tja, redacteuren proberen ons van alles wijs te maken.
  Trouwste user 2022 dinsdag 21 mei 2013 @ 17:16:54 #20
7889 tong80
Spleenheup
pi_126817359
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 17:14 schreef Oldie57 het volgende:

[..]

Tja, redacteuren proberen ons van alles wijs te maken.
Als ik in NWS topics uit kranten quote pas ik ze soms aan door de taalfouten of omdat het beter kan :D

dinsdag 21 mei 2013 @ 18:07:26 #21
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_126819490
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 14:38 schreef Janneke141 het volgende:
Het is sowieso al een slecht idee om vele miljoenen uit te geven aan een sportfaciliteit die maar vijf maanden per jaar beoefend wordt en waar hooguit twee keer per jaar een fatsoenlijke wedstrijd wordt gehouden die geld opbrengt, en dan ook nog voor een sport die ze maar in vier landen interessant vinden. Of ze dat dan in Almere of in Heerenveen doen maakt niet uit.
Lekker belangrijk dat het in vier landen gevolgd wordt als Nederland daar een van is.
pi_126840313
Van nostalgie kan je niet vreten
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
  Trouwste user 2022 woensdag 22 mei 2013 @ 12:18:19 #23
7889 tong80
Spleenheup
pi_126851194
Schaatscoryfee Rintje Ritsma spreekt van een klap voor Friesland als het schaatscentrum uit Heerenveen verdwijnt. 'Maar het is wel een beetje eigen schuld. Al jaren wordt hier gepraat over een nieuw Thialf, maar er gebeurt niks.'

'Toch denk ik dat er in Almere ook mooie schaatswedstrijden gehouden kunnen worden', zegt oud-wereldkampioen Erben Wennemars (niet-Fries). 'Het komt wel goed. Heerenveen moet even door de zure appel bijten, Thialf blijft echt wel bestaan. Maar als je Rintje Ritsma, Sven Kramer, Falko Zandstra en Ids Postma niet kunt mobiliseren, heb je iets fout gedaan.'

Ritsma zegt drie jaar terug wel in een praatgroep te hebben gezeten. Zonder resultaat. 'Als ze toen hadden doorgepakt, was dit allemaal niet gebeurd', zegt de Fries uit Lemmer. 'Thialf heeft veel kampioenen voortgebracht, maar het is echt niet meer van deze tijd. Er moet sowieso een nieuw dak op. Maar als de KNSB kiest voor Almere, kan de volgende stap wel eens zijn dat ook de renovatie van Thialf niet doorgaat.'

woensdag 22 mei 2013 @ 12:20:17 #24
179534 Waaghals
she appeared like an angel
pi_126851265
Thialf met Wembley vergelijken _O-
Don't try to wake me in the morning, cause i will be gone
pi_126851316
Thialf vergelijken met Wembley :')
  Trouwste user 2022 woensdag 22 mei 2013 @ 12:39:29 #26
7889 tong80
Spleenheup
pi_126851995
HEERENVEEN - Een brief van KNSB-voorzitter Doekle Terpstra met harde toezeggingen aan het adres van Thialf en Friesland heeft voor ergernis en complicaties gezorgd in de procedure rond de keuze van de KNSB en sportkoepel NOC*NSF voor een nieuwe nationale schaatsarena.

Maandag lekte al uit dat beide partijen een sterke voorkeur hebben om het nationale topschaatsen vanaf 2016 onder te brengen in het nieuw te bouwen Icedôme in Almere.

De voorlopige gunning stond voor gisteren gepland, maar dat werd gisteren door KNSB en NOC*NSF halsoverkop met een week uitgesteld. Volgens een persbericht van beide partijen vanwege de enorme publiciteit die volgde op het voortijdig uitlekken van het rapport van de selectiecommissie, maar in de praktijk vooral omdat men extra tijd nodig heeft om het besluit en de gehele procedure nog eens juridisch te toetsen.

De brief van Terpstra, geschreven op 2 november 2012 en gericht aan John Jorritsma, de commissaris van de Koning in Friesland, komt de KNSB daarbij zeer slecht uit.

In zijn brief schrijft Terpstra onder andere het volgende: "Het bestuur zegt toe dat de KNSB alle topsportprogramma’s in Thialf bestendigt en daar waar mogelijk verder uitbreidt.”

"De KNSB zal al het mogelijke doen wat in haar vermogen ligt om bij de ISU te bewerkstelligen dat ook in de toekomst internationale langebaanwedstrijden naar Nederland komen en in Thialf worden georganiseerd. De inzet daartoe is door het bestuur van de KNSB niet begrensd in de tijd, maar is in belangrijke mate afhankelijk van de vraag in hoeverre er sprake kan zijn van een voor alle betrokken partijen bevredigend exploitatiemodel rond de evenementen en topsport.”

En tenslotte: "Het bestuur van de KNSB hecht veel waarde aan de rijke schaatstraditie die nadrukkelijk verbonden is, zowel nationaal als internationaal, met Thialf-Heerenveen. Vanuit deze referentie zal het bestuur er alles aan doen om dit te consolideren.”

Volgens Jorritsma bewijst de brief van Terpstra dat de bond niet consistent is. "Dit is zwalkend beleid van de KNSB”, meent ook gedeputeerde Hans Konst, die net als de rest van Friesland hoopt dat de week vertraging misschien toch nog ruimte schept voor een andere uitkomst. "Ik hoop dat de KNSB en NOC*NSF hun verstand terugkrijgen.”

Doekle Terpstra wilde gisteren niet reageren op de hele situatie.

pi_126853908
Wat belachelijk eigenlijk :') Laat dat schaatsen nou lekker in Friesland blijven. Niemand zit er op te wachten om in Almere te schaatsen op een schaatsbaan met de belachelijke naam icedome. :')
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
  woensdag 22 mei 2013 @ 13:38:07 #28
123170 alors
zlata1234
pi_126854209
Lolwat, is Doekle Terpstra nu opeens ook bij de KNSB, die man is net een duizenddingendoekje :')
know'm sayin?
word? word.
pi_126858217
Almere :r

Schaatsen hoort in Friesland.
★★★
pi_126890937
quote:
15s.gif Op woensdag 22 mei 2013 15:10 schreef ajacied4lf het volgende:
Almere :r

Schaatsen hoort in Friesland.
Waarom? Als je bijvoorbeeld kijkt naar de winnaars van het NK allround zijn dat bijvoorbeeld niet alleen maar Friezen.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_126896875
Ach Thialf is ook al niet meer wat het was geweest. Het gemoedelijke sfeer lijkt steeds meer te veranderen in een verplicht verzetje door bedrijven en sponsors. De fanatieke schaats fans kwamen allang niet meer naar Thialf toe, enkel en alleen zakenlui, kantoorlieden en sponsors.
Gelukkig hebben we de Elfstedentocht nog, of kan de KNSB deze ook verwijzen naar Almere.
  Trouwste user 2022 zaterdag 25 mei 2013 @ 08:41:59 #32
7889 tong80
Spleenheup
pi_126977226
In een paginagrote advertentie in De Telegraaf hebben turner Epke Zonderland en Sven Kramer zaterdag openlijk hun steun uitgesproken voor Thialf. De twee Friese grootheden uit de Nederlandse sport vinden dat Heerenveen met een nieuw Thialf het mekka van het Nederlandse schaatsen moeten blijven. .

'Laat deze gouden kans niet lopen!', aldus olympisch kampioen Zonderland in de advertentie. 'Geen compromissen, dat pas niet in topsport', stelt Kramer.

In de strijd om locatie voor de nieuwe topsportijshal in Nederland hebben de schaatsbond KNSB en sportkoepel NOC*NSF in een geheim rapport hun voorkeur uitgesproken voor Almere. Beide partijen maken hun voorlopige keuze maandag bekend.

pi_126977291
Epke schaats nu dus ook al of had Piet Paulusma ook nog een mening?
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 25 mei 2013 @ 09:00:42 #34
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_126977387
quote:
17s.gif Op woensdag 22 mei 2013 13:30 schreef DutchErrorist het volgende:
Wat belachelijk eigenlijk :') Laat dat schaatsen nou lekker in Friesland blijven. Niemand zit er op te wachten om in Almere te schaatsen op een schaatsbaan met de belachelijke naam icedome. :')
Vooral dit :')

Icedome :')
Schaatshal de Icedome :')
In Nederland :')

In Amerika zou dat wel een prima naam zijn natuurlijk, maar voor een schaatshal in Nederland zo'n naam gebruiken :')

Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  zaterdag 25 mei 2013 @ 09:03:25 #35
151749 Gnittoo
I WANT THAT ONE!
pi_126977421
"Er is te makkelijk over het belang van Thialf heengestapt"
De commotie rond de bouw van een nieuw ijsstadion duurt voort. Vanmiddag overlegt schaatsbond KNSB over de kwestie. Afgelopen week werd duidelijk dat een speciale commissie die adviseert over het nieuwe stadion, de voorkeur heeft voor een ijshal in Almere. Een klap in het gezicht van Heerenveen, want hoe je het ook wendt of keert: Thialf is toch een begrip in het schaatsen. PvdA-gedeputeerde Hans Konst van de provincie Friesland.
geluidsfragment: http://nos.nl/artikel/510593-extra-vergadering-knsb.html

wat een slap verhaal van die gedeputeerde
  zaterdag 25 mei 2013 @ 09:28:13 #36
199535 DroogDok
Sandcastle
pi_126977657
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 09:03 schreef Gnittoo het volgende:
wat een slap verhaal van die gedeputeerde
Hun hele aanbieding was waarschijnlijk van een dergelijk laag niveau doorspekt van arrogantie.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_126977717
quote:
7s.gif Op maandag 20 mei 2013 16:47 schreef Nobu het volgende:

[..]

Waarom zou dat het geval zijn? Dan zouden ze dat allang doen. Die nieuwe hooggelegen banen komt geen hond kijken, omdat schaatsen daar geen hond interesseert. In Nederland leeft het wel, en of het nu in Almere of Heerenveen gehouden wordt, als er een WK allround is, dan zit het echt wel vol.
  zaterdag 25 mei 2013 @ 10:30:34 #38
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_126978472
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 09:35 schreef Wombcat het volgende:
en of het nu in Almere of Heerenveen gehouden wordt, als er een WK allround is, dan zit het echt wel vol.
Waarbij Almere een stuk bereikbaarder is dan fucking Heerenveen.
  Trouwste user 2022 zaterdag 25 mei 2013 @ 10:33:05 #39
7889 tong80
Spleenheup
pi_126978515
quote:
14s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 10:30 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Waarbij Almere een stuk bereikbaarder is dan fucking Heerenveen.
Voor jou misschien.

zaterdag 25 mei 2013 @ 10:34:26 #40
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_126978546
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 10:33 schreef tong80 het volgende:

[..]

Voor jou misschien.

Voor iedereen, er ligt een treinstation op 100 meter afstand en het heeft praktisch een eigen afrit van de snelweg.
  Trouwste user 2022 zaterdag 25 mei 2013 @ 10:36:00 #41
7889 tong80
Spleenheup
pi_126978580
quote:
14s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 10:34 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Voor iedereen, er ligt een treinstation op 100 meter afstand en het heeft praktisch een eigen afrit van de snelweg.
Dus alle sportstadions moeten in het midden van Nederland komen.

zaterdag 25 mei 2013 @ 10:37:00 #42
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_126978603
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 10:36 schreef tong80 het volgende:

[..]

Dus alle sportstadions moeten in het midden van Nederland komen.

Wel als ze een betere offerte uitbrengen.
  Trouwste user 2022 zaterdag 25 mei 2013 @ 10:39:00 #43
7889 tong80
Spleenheup
pi_126978642
quote:
14s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 10:37 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Wel als ze een betere offerte uitbrengen.
Ken jij de offertes ?

pi_126978657
quote:
13s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 09:00 schreef heywoodu het volgende:

[..]

Vooral dit :')

Schaatshal de Icedome :')
In Nederland :')

In Amerika zou dat wel een prima naam zijn natuurlijk, maar voor een schaatshal in Nederland zo'n naam gebruiken :')

QFT

alleen daarom al moet het schaatsen in Friesland blijven
  zaterdag 25 mei 2013 @ 10:41:35 #45
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_126978696
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 10:39 schreef tong80 het volgende:

[..]

Ken jij de offertes ?

quote:
In een uitgelekt rapport van de schaatsbond KNSB en sportkoepel NOC*NSF krijgen de topsportplannen van Icedome een hogere waardering dan die van Thialf in Heerenveen en TranSportium in Zoetermeer. De gratis ijsuren die Icedome de KNSB aanbiedt lijken het verschil te maken.
Maar ik hoef de offertes niet te kennen, ik neem de beslissing niet. Als de KNSB besluit dat de offerte van Almere beter bij hun wensen en behoeften aansluit dan kan je daar weinig tegenin brengen.
  zaterdag 25 mei 2013 @ 10:55:28 #46
123170 alors
zlata1234
pi_126978981
De sponsors zijn ook 'not amused' met het besluit van de KNSB voor Almere. Ook omdat de KNSB blijkbaar nogal graag de baan gratis wil kunnen gebruiken, terwijl zij wel gewoon flink moeten betalen aan de KNSB als sponsor. Volgens de Leeuwarder Courant zijn er nogal wat sponsoren ontevreden over de gang van zaken en dreigen met opzeggen.
know'm sayin?
word? word.
  Trouwste user 2022 zaterdag 25 mei 2013 @ 11:08:40 #47
7889 tong80
Spleenheup
pi_126979249
Schaatsen in Almere :D

Denk eens na mensen :D

Trouwste user 2022 zaterdag 25 mei 2013 @ 11:09:04 #48
7889 tong80
Spleenheup
pi_126979255
Money rules the world. :{

zaterdag 25 mei 2013 @ 11:14:07 #49
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_126979345
Het is weer typisch huiliehuilie van partijen die een aanbesteding niet gewonnen hebben. Heerenveen heeft z'n hand overspeeld. Jammer maar helaas.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  zaterdag 25 mei 2013 @ 11:15:46 #50
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_126979372
Hoe groot is de kans eigenlijk dat de Old Boys in Lausanne dat hele schaatsgedoe de komende tijd degraderen?
Lijkt mij een sterk vergrijzende en internationaal krimpende sport.
Zonde om veel geld achteraan te gooien.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_126980260
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 10:55 schreef alors het volgende:
De sponsors zijn ook 'not amused' met het besluit van de KNSB voor Almere. Ook omdat de KNSB blijkbaar nogal graag de baan gratis wil kunnen gebruiken, terwijl zij wel gewoon flink moeten betalen aan de KNSB als sponsor. Volgens de Leeuwarder Courant zijn er nogal wat sponsoren ontevreden over de gang van zaken en dreigen met opzeggen.
De sponsoren zeuren dat ze moeten betalen aan de KNSB. Da's toch het hele idee van sponsoren, dat je betaalt om je naam vermeld te krijgen?

Dat de KNSB de baan gratis (zo goedkoop mogelijk) wil gebruiken is toch ook niet zo raar? Als ze moeten betalen, dan moeten de sponsoren nog meer betalen om hun naam vermeld te krijgen.
Sowieso: als de baan met overheidsgeld of door de sportbond betaald wordt, dan vind ik dat de die overheid of sportbond daar ook goed gebruik van mag maken. Nou ken ik de details van de aanbesteding niet. Vreemd ook dat de sponsoren daar nu pas mee komen, en niet al toen de aanbesteding werd uitgeschreven.

En verder: het staat iedereen vrij om op commerciële basis een baan op te richten (heb je wel medewerking van de gemeente voor nodig, maar ik begrijp dat de gemeente Heerenveen graag meewerkt). Dus als het zo rendabel is: ga je gang.
  zaterdag 25 mei 2013 @ 12:28:43 #52
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_126981259
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 11:08 schreef tong80 het volgende:

Waarom niet? Er wonen 200.000 man met nog eens een miljoen of wat in een straal van 50 kilometer. Almere zelf groeit volgens de planning door tot zo'n half miljoen. Genoeg publiek dus om een grote baan rendabel te maken en te houden.

Het ligt centraal, dichtbij Schiphol, is prima bereikbaar met OV en auto.

Het enige dat er tegenin te brengen valt is "het is niet Friesland", maar als je dan naar de cijfers kijkt:
Van de NK's Afstanden sinds 87 is slechts iets meer dan 50% in Heerenveen gehouden.
Bij het schaatsen Allround sinds 55 kom je zelfs uit op slechts zo'n 20%.

Dan zie je dus dat dat hele Frieslandverhaal ook maar een illusie is.
pi_126981544
quote:
14s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 12:28 schreef Dagonet het volgende:
Van de NK's Afstanden sinds 87 is slechts iets meer dan 50% in Heerenveen gehouden.

En voor 1987 werden WK's ook nog wel eens in Deventer, Alkmaar, Assen of Den Haag gehouden.
pi_126983310
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 10:55 schreef alors het volgende:
Ik mag het ook hopen. Wat een aanfluiting.
  zaterdag 25 mei 2013 @ 13:32:16 #55
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_126983431
quote:
17s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 13:28 schreef DutchErrorist het volgende:

[..]

Ik mag het ook hopen. Wat een aanfluiting.
Wat precies? Diverse partijen doen een offerte, één krijgt de voorkeur, de ander is nu boos omdat zij het altijd al waren en meer rechten denken te moeten hebben?
pi_126983449
quote:
5s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 13:32 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Wat precies? Diverse partijen doen een offerte, één krijgt de voorkeur, de ander is nu boos omdat zij het altijd al waren en meer rechten denken te moeten hebben?
Ja.
  zaterdag 25 mei 2013 @ 14:40:09 #57
11923 I.R.Baboon
pi_126985740
Epke Zonderland spreekt zich uit voor Heerenveen. :').
pi_126988645
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2013 07:58 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Waarom? Als je bijvoorbeeld kijkt naar de winnaars van het NK allround zijn dat bijvoorbeeld niet alleen maar Friezen.
Klopt. Maar op de een of andere manier is 'Friesland = Schaatsen' voor mij. ;) gevoel ofzo..
★★★
  Trouwste user 2022 zaterdag 25 mei 2013 @ 18:36:55 #59
7889 tong80
Spleenheup
pi_126993256
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 16:13 schreef ajacied4lf het volgende:

[..]

Klopt. Maar op de een of andere manier is 'Friesland = Schaatsen' voor mij. ;) gevoel ofzo..
Je hebt gelijk hoor. Net zoals het absurd is het WK voetbal in Quatar te houden. Alles voor het geld tegenwoordig.

pi_126993317
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 18:36 schreef tong80 het volgende:

[..]

Je hebt gelijk hoor. Net zoals het absurd is het WK voetbal in Quatar te houden. Alles voor het geld tegenwoordig.

Maar volgens die redenering is het ook absurd om het WK schaatsen in Calgary, Hamar of Salt Lake te houden, als het binnen Nederland per se in Friesland moet, waarom mag het dan buiten Nederland wel buiten Friesland?
  Trouwste user 2022 zaterdag 25 mei 2013 @ 18:41:19 #61
7889 tong80
Spleenheup
pi_126993426
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 18:38 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Maar volgens die redenering is het ook absurd om het WK schaatsen in Calgary, Hamar of Salt Lake te houden, als het binnen Nederland per se in Friesland moet, waarom mag het dan buiten Nederland wel buiten Friesland?
Omdat Friesland net zoals Limburg eigenlijk zelfstandige staten zijn.

pi_126993452
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 18:41 schreef tong80 het volgende:

[..]

Omdat Friesland net zoals Limburg eigenlijk zelfstandige staten zijn.

Ik bedoel: waarom mag het dan überhaupt buiten Friesland?
  Trouwste user 2022 zaterdag 25 mei 2013 @ 18:46:22 #63
7889 tong80
Spleenheup
pi_126993590
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 18:41 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Ik bedoel: waarom mag het dan überhaupt buiten Friesland?
Omdat überhaupt een vreselijk woord is. Überhaupt.

zaterdag 25 mei 2013 @ 23:37:54 #64
100191 PirE
Geaux Tigers
pi_127007503
Wat is er mis met veranderen van locatie als je daarmee een stap vooruit kan zetten en je voorsprong op de concurrentie kan behouden?

Die hang naar nostalgie altijd :') , we stellen Cruijff toch ook niet meer op in het Nederlands elftal omdat die 50 jaar geleden de beste voetballer was.
“Never assume you will win, never feel safe, never feel confident, never send a "We got this!" text, never take anything for granted, never pose for a picture late in the game, always expect the worst while rooting for the best.”
  maandag 27 mei 2013 @ 10:53:31 #65
11923 I.R.Baboon
pi_127058966
  maandag 27 mei 2013 @ 11:56:08 #66
123170 alors
zlata1234
pi_127060718
Hoe meer ik erover lees hoe meer ik het idee krijg dat Almere, maar ook Zoetermeer gebaseerd zijn op lucht, zowel qua financiering als qua schattingen bezoekers etc. En dat Thialf gestraft wordt voor een realistisch en meer bescheiden bod. Daarbij is er natuurlijk ook door Friesland veel te lang gewacht. En waar ik me echt wel boos om kan maken is dat Leeuwarden ook per se een 400 meter baan moest hebben, het is nota bene twintig minuutjes treinen. Daar had GS nooit financiële steun aan moeten geven.
know'm sayin?
word? word.
  maandag 27 mei 2013 @ 12:52:24 #67
11923 I.R.Baboon
pi_127062310
Tsja, Haarlem - Amsterdam bestaan ook al heel lang naast elkaar, maar dat is wel dichter bewoond gebied.
  maandag 27 mei 2013 @ 13:01:07 #68
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_127062556
quote:
2s.gif Op maandag 27 mei 2013 12:52 schreef I.R.Baboon het volgende:
Tsja, Haarlem - Amsterdam bestaan ook al heel lang naast elkaar, maar dat is wel dichter bewoond gebied.
Haarlem alleen heeft al meer inwoners dan Leeuwarden en Heerenveen samen.
  dinsdag 28 mei 2013 @ 09:26:50 #69
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_127098465
Wordt een financiële flop als het IOC aan de status van schaatsen gaat knabbelen, wat er ongetwijfeld aan zit te komen.

Niet nodig om dan een pompeus 'icedome' (waarom geen nederlandse naam?) neer te zetten.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_127099214
den haag geeft geen stuiver voor almere
  Trouwste user 2022 dinsdag 28 mei 2013 @ 15:53:56 #71
7889 tong80
Spleenheup
pi_127110773
quote:
2s.gif Op maandag 27 mei 2013 12:52 schreef I.R.Baboon het volgende:
FC Haarlem bestaat niet meer.

dinsdag 28 mei 2013 @ 16:00:42 #72
40566 Ericr
Livewrong
pi_127111010
Team Almere.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 28 mei 2013 @ 16:07:11 #73
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_127111218
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 11:56 schreef alors het volgende:
Hoe meer ik erover lees hoe meer ik het idee krijg dat Almere, maar ook Zoetermeer gebaseerd zijn op lucht, zowel qua financiering als qua schattingen bezoekers etc. En dat Thialf gestraft wordt voor een realistisch en meer bescheiden bod. Daarbij is er natuurlijk ook door Friesland veel te lang gewacht. En waar ik me echt wel boos om kan maken is dat Leeuwarden ook per se een 400 meter baan moest hebben, het is nota bene twintig minuutjes treinen. Daar had GS nooit financiële steun aan moeten geven.
Slim gedaan door Leeuwarden. De 200 meterbaan die er nu ligt die moet per 1 januari 2015 dicht en vervangen zijn door een nieuwe. 333 meter was ook genoeg geweest, maar door slim spelen hebben ze er de hoofdprijs uit gehaald.
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 28 mei 2013 @ 16:17:26 #74
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_127111615
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 11:56 schreef alors het volgende:
Sinds wanneer rijdt er een trein naar Thialf? Sowieso hadden ze die baan al nooit in Heerenveen moeten bouwen, wat had dat voor Thialf met schaatsen te maken?
  dinsdag 28 mei 2013 @ 16:20:53 #75
346939 Janneke141
pi_127111752
quote:
7s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 16:17 schreef Nobu het volgende:
Sinds wanneer rijdt er een trein naar Thialf?
Al heel erg lang, maar alleen tijdens wedstrijden.
  dinsdag 28 mei 2013 @ 16:23:06 #76
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_127111839
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 16:20 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Al heel erg lang, maar alleen tijdens wedstrijden.
Daar heeft de schaatser uit Leeuwarden niet zoveel aan. En de mensen ten noorden, oosten en westen van de stad nog veel minder. Als dat gare icedome er toch zo nodig moet komen kunnen ze dat nieuwe Thialf beter helemaal schrappen en gewoon een mooie baan in Leeuwarden bouwen.
pi_127257684
quote:
'Onwettige staatssteun voor nieuw Thialf'
Een deel van de investering van vijftig miljoen die de provincie Friesland heeft gereserveerd voor het nieuwe Thialf zou kunnen worden aangemerkt als onwettige staatssteun. Dat blijkt uit een vertrouwelijke analyse van landsadvocaat Pels Rijcken & Droogleever Fortuijn.

Om de investering in het nieuwe Thialf te kunnen doen heeft de provincie twintig miljoen euro gevraagd van het Rijk. En daar wringt de schoen, zo stelt de landsadvocaat.

De analyse van Pels Rijcken brengt Thialf in de strijd om het nieuwe topsportcentrum in een wankele positie, zo meldt het Leidsch Dagblad. Tot nu toe hebben de betrokkenen in Heerenveen benadrukt dat juist de vijftig miljoen van de provincie Thialf een voorsprong zou geven op Icedome in Almere en TranSportium in Zoetermeer.

Minder kans

Bureau Ernst & Young doet extra onderzoek naar de financiële onderbouwing van de plannen en zal de uitkomsten daarvan half augustus bekendmaken, waarna de KNSB en NOC*NSF hun keus zullen maken.

Wanneer de Friese vijftig miljoen inderdaad onwettig zou zijn, maakt het plan in Heerenveen minder kans om te worden gekozen als topsportlocatie.

Voordeel

Uit het rapport van de landsadvocaat blijkt bovendien dat Edith Schippers, Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, aanvullende informatie verstrekte aan de Commissaris van de Koning in Friesland, John Jorritsma. Die informatie werd niet gedeeld met de twee andere kandidaten en gaf de Friese lobby mogelijk een voordeel.
http://www.nu.nl/sport/34(...)un-nieuw-thialf.html

Dit verhoogt de kansen van Thialf niet echt.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 31 mei 2013 @ 20:36:20 #78
Maffe Fries
pi_127262808
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 18:29 schreef Wombcat het volgende:

[..]

http://www.nu.nl/sport/34(...)un-nieuw-thialf.html

Dit verhoogt de kansen van Thialf niet echt.
mja, die 20 miljoen kan de provincie ook zelf ophoesten. Ben je er ook
pi_127264533
Ik snap die hang naar Heerenveen ook niet echt, zo heel veel historie hangt daar nu ook weer niet, sinds 1988 is het DE schaatsbaan van de wereld maar daarvoor waren Amsterdam en Deventer net zo populair. Ze moeten niet te nostalgisch gaan om zo'n grote beslissing.
pi_127279466
Voor 1988 was Bislett dé schaatsbaan van de wereld (qua naam en sfeer). Die bestaat nu niet eens meer volgens mij.
  zaterdag 1 juni 2013 @ 10:03:29 #81
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_127280220
quote:
Nederlaag Thialf 'eigen schuld' van Friesland

Friesland heeft de positie van Thialf als 'schaatsmekka van Nederland' deels zelf uit handen laten glippen. Dat zegt John Jorritsma, de Friese commissaris van de koning, vandaag in NRC Handelsblad.
"De provincie heeft besluiten over nieuwbouw van het stadion te lang voor zich uitgeschoven", vindt Jorritsma:

"Als wij anderhalf jaar geleden hadden gezegd: hier is 50 miljoen voor het nieuwe stadion, dan was die hele tender met Almere en Zoetermeer er niet gekomen."
Met de 'tender' doelt Jorritsma op de strijd tussen Heerenveen, Almere en Zoetermeer om dé schaatsaccommodatie van de komende tien jaar te worden. Onlangs lekte uit dat de beoordelingscommissie van schaatsbond KNSB en sportkoepel NOC*NSF de voorkeur gaf aan Almere. Gevolg: een stevige lobby uit Friesland, en uitstel tot augustus van het definitieve oordeel. Een betrokkene bij de KNSB stelt dat Friesland jarenlang zijn positie "grenzeloos heeft overschat".

'FRIESLAND HEEFT ZICH VAN HET BORD LATEN SPELEN'
Hoewel de Friezen vanuit de bond werden gewaarschuwd voor serieuze concurrentie uit Almere en Zoetermeer, vertrouwden ze op de unieke positie van Thialf. "Friesland heeft zich volledig van het bord laten spelen."

Sinds het uitstel van het besluit heerst wantrouwen onder de gegadigden. KNSB en NOC*NSF willen dat adviesbureau Ernst &Young de begrotingen van de deelnemers nog eens narekent, en initiatiefnemer van het Almeerse plan Folkert Buiter vindt dat vreemd: "KNSB en NOC*NSF passen de spelregels aan terwijl de wedstrijd al lang bezig is." Zoetermeer zinspeelt op juridische stappen wegens het verloop van de procedure.
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)chuld-van-friesland/
  zaterdag 1 juni 2013 @ 10:08:15 #82
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_127280283
quote:
14s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 12:28 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Waarom niet? Er wonen 200.000 man met nog eens een miljoen of wat in een straal van 50 kilometer. Almere zelf groeit volgens de planning door tot zo'n half miljoen. Genoeg publiek dus om een grote baan rendabel te maken en te houden.

Het ligt centraal, dichtbij Schiphol, is prima bereikbaar met OV en auto.

Het enige dat er tegenin te brengen valt is "het is niet Friesland", maar als je dan naar de cijfers kijkt:
Bij het schaatsen Allround sinds 55 kom je zelfs uit op slechts zo'n 20%.

Dan zie je dus dat dat hele Frieslandverhaal ook maar een illusie is.
Praktisch gezien is Almere met afstand de beste keus. Al moet je natuurlijk altijd vrezen dat de schaatsers beroofd of aangerand worden, maargoed. Maar de hele sfeer en schaatscultuur kan je natuurlijk niet bouwen of kopen. Ben benieuwd hoe dit uitpakt.

Daarnaast heb ik het gevoel dat langebaan schaatsen toch langzaam aan het uitsterven is.
  zaterdag 1 juni 2013 @ 10:17:49 #83
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_127280443
quote:
2s.gif Op zaterdag 1 juni 2013 10:08 schreef ShaoliN het volgende:

[..]

Praktisch gezien is Almere met afstand de beste keus. Al moet je natuurlijk altijd vrezen dat de schaatsers beroofd of aangerand worden, maargoed.
Ze lopen wat dat betreft meer risico in Leeuwarden. :P. Zo crimineel is Almere nou ook weer niet.
  zaterdag 1 juni 2013 @ 10:19:16 #84
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_127280462
quote:
14s.gif Op zaterdag 1 juni 2013 10:17 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Ze lopen wat dat betreft meer risico in Leeuwarden. :P. Zo crimineel is Almere nou ook weer niet.
Nee valt wel mee idd. Vergeleken met een sloppenwijk in Rio bijv.
  zaterdag 1 juni 2013 @ 10:20:21 #85
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_127280478
quote:
6s.gif Op zaterdag 1 juni 2013 10:19 schreef ShaoliN het volgende:

[..]

Nee valt wel mee idd. Vergeleken met een sloppenwijk in Rio bijv.
Met de rest van Nederland. :+.
pi_127280509
quote:
2s.gif Op zaterdag 1 juni 2013 10:08 schreef ShaoliN het volgende:

[..]

Praktisch gezien is Almere met afstand de beste keus. Al moet je natuurlijk altijd vrezen dat de schaatsers beroofd of aangerand worden, maargoed. Maar de hele sfeer en schaatscultuur kan je natuurlijk niet bouwen of kopen. Ben benieuwd hoe dit uitpakt.

Daarnaast heb ik het gevoel dat langebaan schaatsen toch langzaam aan het uitsterven is.
Met de sfeer (tijdens grote wedstrijden) komt het echt wel goed. De nederlandse schaatsfans komen wel in drommen op het schaatsen af, zolang de nederlanders daar ook blijven presteren.

(Regionale) schaatscultuur kun je inderdaad niet kopen, maar in Almere is voldoende achterland om de schaatsbaan ook voor de recreant (hiermee bedoel ik de serieuze recreatieve schaatser) interessant te maken.
  Trouwste user 2022 zaterdag 1 juni 2013 @ 10:28:36 #87
7889 tong80
Spleenheup
pi_127280653
quote:
Las het net. Wilde het ook posten. Eigen schuld dikke bult dus.

zaterdag 1 juni 2013 @ 11:17:17 #88
151749 Gnittoo
I WANT THAT ONE!
pi_127281696
quote:
Sinds het uitstel van het besluit heerst wantrouwen onder de gegadigden. KNSB en NOC*NSF willen dat adviesbureau Ernst &Young de begrotingen van de deelnemers nog eens narekent, en initiatiefnemer van het Almeerse plan Folkert Buiter vindt dat vreemd: "KNSB en NOC*NSF passen de spelregels aan terwijl de wedstrijd al lang bezig is." Zoetermeer zinspeelt op juridische stappen wegens het verloop van de procedure.
geheel terecht.
pi_127375429
De schop gaat sowieso in de grond in Almere.
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)-de-bouw-van-icedome
  Redactie Frontpage / Sport maandag 3 juni 2013 @ 21:05:52 #90
Maffe Fries
pi_127376281
ik blijf sceptisch over de plannen van Almere. Het is een hoop poeha, maar exploitatie technisch blijf ik mijn vraagtekens zetten. Die cijfers lijken mij te rooskleurig voorgesteld te zijn.
  Moderator / Redactie Sport maandag 3 juni 2013 @ 21:19:51 #91
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_127377182
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  maandag 3 juni 2013 @ 21:35:48 #92
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_127378378
Iedereen klaagt dat de bouw op z'n gat ligt. Nu wordt er 185 miljoen privaat geld in een bouwproject gestoken en is het weer niet goed. Het is juist mooi voor de sport en de bouw dat er mensen zijn die durven te investeren i.p.v. alles angstvallig op te potten.
  Redactie Sport maandag 3 juni 2013 @ 21:55:59 #93
109131 crew  sportfreak
pi_127379856
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 21:35 schreef Van_Poppel het volgende:
Iedereen klaagt dat de bouw op z'n gat ligt. Nu wordt er 185 miljoen privaat geld in een bouwproject gestoken en is het weer niet goed. Het is juist mooi voor de sport en de bouw dat er mensen zijn die durven te investeren i.p.v. alles angstvallig op te potten.
Ik denk dat men ook kritisch is omdat Almere een stad zonder geschiedenis en uitstraling is. Daarnaast is er op het gebied van topsport nog nooit iets succesvols neergezet. Zie het hele debacle met Omniworld en de failliete ijsbaan Flevonice.
  maandag 3 juni 2013 @ 22:04:09 #94
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_127380414
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 21:55 schreef sportfreak het volgende:

[..]

Ik denk dat men ook kritisch is omdat Almere een stad zonder geschiedenis en uitstraling is. Daarnaast is er op het gebied van topsport nog nooit iets succesvols neergezet. Zie het hele debacle met Omniworld en de failliete ijsbaan Flevonice.
Heerenveen is ook een kil dorp hoor. Zonder voetbalclub en ijsstadion zou het dezelfde uitstraling als Winschoten of Veendam hebben. Almere heeft in potentie veel meer mogelijkheden; meer inwoners, dichter bij de Randstad, dichter bij Schiphol enzovoort. Alleen op basis van nostalgie voor Heerenveen kiezen, zou unfair t.o.v. Almere en Zoetermeer zijn.
  Redactie Frontpage / Sport maandag 3 juni 2013 @ 22:09:46 #95
Maffe Fries
pi_127380806
alleen zijn de mensen wel bereid om naar Almere te reizen om een rondje te schaatsen? Ik waag het te betwijfelen.
  maandag 3 juni 2013 @ 22:46:22 #96
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_127383033
quote:
14s.gif Op maandag 3 juni 2013 22:09 schreef Peterselieman het volgende:
alleen zijn de mensen wel bereid om naar Almere te reizen om een rondje te schaatsen? Ik waag het te betwijfelen.
Nou ja, er wonen al 5 keer meer mensen in Almere dan in Heerenveen...
  Redactie Frontpage / Sport maandag 3 juni 2013 @ 22:51:35 #97
Maffe Fries
pi_127383358
quote:
14s.gif Op maandag 3 juni 2013 22:46 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Nou ja, er wonen al 5 keer meer mensen in Almere dan in Heerenveen...
ja, maar dat zegt over bezoekersaantallen helemaal niks
  Trouwste user 2022 dinsdag 4 juni 2013 @ 03:07:08 #98
7889 tong80
Spleenheup
pi_127389759
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 22:04 schreef Van_Poppel het volgende:

[..]

Heerenveen is ook een kil dorp hoor. Zonder voetbalclub en ijsstadion zou het dezelfde uitstraling als Winschoten of Veendam hebben. Almere heeft in potentie veel meer mogelijkheden; meer inwoners, dichter bij de Randstad, dichter bij Schiphol enzovoort. Alleen op basis van nostalgie voor Heerenveen kiezen, zou unfair t.o.v. Almere en Zoetermeer zijn.
Jan Mulder Klaas Nunninga en Arie Haan zullen het niet met je eens zijn.

pi_127389763
Zag een schaatser op tv zeggen, dat er in de regio ook goeie train mogelijkheden moeten zijn, fietspaden e.d
  Trouwste user 2022 dinsdag 4 juni 2013 @ 03:26:17 #100
7889 tong80
Spleenheup
pi_127389793
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 03:09 schreef arjan1212 het volgende:
Zag een schaatser op tv zeggen, dat er in de regio ook goeie train mogelijkheden moeten zijn, fietspaden e.d
Zie maar eens om die gruwelijke Jorritsma heen te fietsen.

dinsdag 4 juni 2013 @ 07:41:18 #101
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_127390293
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 03:07 schreef tong80 het volgende:

[..]

Jan Mulder Klaas Nunninga en Arie Haan zullen het niet met je eens zijn.

Nou ja, die zijn nog een jaartje of tien aanwezig en dan liggen ze ook onder de groene zoden.
  dinsdag 4 juni 2013 @ 07:46:24 #102
199535 DroogDok
Sandcastle
pi_127390332
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 03:26 schreef tong80 het volgende:

[..]

Zie maar eens om die gruwelijke Jorritsma heen te fietsen.

:')
pi_127390903
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 03:09 schreef arjan1212 het volgende:
Dat is in Flevoland echt niet minder dan in Heerenveen.
pi_127535238
http://www.nu.nl/sport/34(...)-ksnb-ultimatum.html

Schaatshal Almere gaat naar de rechter als er niet voor dinsdag 12:00 een beslissing over de gunning. Ben benieuwd.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 7 juni 2013 @ 21:21:18 #105
Maffe Fries
pi_127535278
Dan maar geen Icedome :P
  donderdag 13 juni 2013 @ 14:12:36 #106
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_127749730
http://www.nu.nl/politiek(...)zicht-provincie.html

Hoe hoog staan de kansen van Heerenveen nu?
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 13 juni 2013 @ 14:22:11 #107
Maffe Fries
pi_127750071
quote:
11s.gif Op donderdag 13 juni 2013 14:12 schreef Dagonet het volgende:
http://www.nu.nl/politiek(...)zicht-provincie.html

Hoe hoog staan de kansen van Heerenveen nu?
maakt voor de kansen van Heerenveen 0,0 uit, omdat de gemeente niet meedoet aan het project. De provincie draagt het
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 14 juni 2013 @ 16:43:27 #108
Maffe Fries
pi_127795138
De initiatiefnemer van Icedome, Folkert Buiter, blijkt vorige week te zijn veroordeeld door een gerechtshof. Hij moet 1,5 miljoen euro overmaken aan zijn voormalig zakenpartners van het Almeerse bedrijf Metafoor.

http://www.omropfryslan.nl/nijs/betinker-icedome-feroardiele
  Moderator / Redactie Sport / Weblog vrijdag 14 juni 2013 @ 16:58:02 #109
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_127795612
die link is onleesbaar
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 14 juni 2013 @ 17:02:29 #110
Maffe Fries
pi_127795766
quote:
16s.gif Op vrijdag 14 juni 2013 16:58 schreef rubbereend het volgende:
die link is onleesbaar
je moet je rijkstalen beheersen he :6
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 14 juni 2013 @ 17:06:48 #111
Maffe Fries
pi_127795911
maar jij je zin: http://www.telegraaf.nl/t(...)ht_op_Icedome__.html

Verder ken ik nog wel werk van hem dat van zeer bedenkelijk niveau is.
  Trouwste user 2022 vrijdag 14 juni 2013 @ 17:13:38 #112
7889 tong80
Spleenheup
pi_127796156
quote:
16s.gif Op vrijdag 14 juni 2013 16:58 schreef rubbereend het volgende:
die link is onleesbaar
Opnieuw.

Die link.

Beter ?

pi_128360098
Goed, de TT is duidelijk maar nu vraag ik mij toch af vanwaar de fanatiekheid die men in Friesland heeft inzake de nieuwe schaatshal. Bedoel, is het puur en alleen vanwege de geschiedenis of speelt er meer?
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 28 juni 2013 @ 17:39:30 #114
Maffe Fries
pi_128365669
quote:
6s.gif Op vrijdag 28 juni 2013 14:46 schreef Iwanius het volgende:
Goed, de TT is duidelijk maar nu vraag ik mij toch af vanwaar de fanatiekheid die men in Friesland heeft inzake de nieuwe schaatshal. Bedoel, is het puur en alleen vanwege de geschiedenis of speelt er meer?
Neuh. Wij zijn gewoon tegen het onnodig verkwisten van geld. Thialf moest en zou sowieso al verbouwd worden, dus dan kun je daar gewoon het beste op in blijven zetten in plaats van in te zetten op een duur project waarvan de financiering nog niet rond is en de exploitatie niet rendabel te krijgen valt.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog vrijdag 28 juni 2013 @ 17:46:06 #115
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_128365839
Is Thialf rendabel dan? Daar moet toch ook al jaren geld bij?

Sowieso nu overheidsgeld :P
DeLuna vindt me dik ;(
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 28 juni 2013 @ 17:47:41 #116
Maffe Fries
pi_128365883
Volgens mij heeft Thialf in de laatste jaren net aan zwarte cijfers geschreven.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog vrijdag 28 juni 2013 @ 18:31:12 #117
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_128367324
Heeft Thialf het verbouwingsbudget trouwens al rond want er ontbrak toch nog een deel?
DeLuna vindt me dik ;(
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 28 juni 2013 @ 19:35:09 #118
Maffe Fries
pi_128369523
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2013 18:31 schreef rubbereend het volgende:
Heeft Thialf het verbouwingsbudget trouwens al rond want er ontbrak toch nog een deel?
Het is al rond om in ieder geval de bestaande hal te verbouwen. Mocht Thialf de strijd winnen van de andere twee dan zullen er waarschijnlijk nog wel wat miljoenen bij moeten, maar die komen dan absoluut op tafel.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog vrijdag 28 juni 2013 @ 19:36:46 #119
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_128369595
quote:
14s.gif Op vrijdag 28 juni 2013 19:35 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Het is al rond om in ieder geval de bestaande hal te verbouwen. Mocht Thialf de strijd winnen van de andere twee dan zullen er waarschijnlijk nog wel wat miljoenen bij moeten, maar die komen dan absoluut op tafel.
ook van de provincie?
DeLuna vindt me dik ;(
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 28 juni 2013 @ 19:40:44 #120
Maffe Fries
pi_128369764
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2013 19:36 schreef rubbereend het volgende:

[..]

ook van de provincie?
lijkt me niet. De provincie kan voorlopig maar tot 54 miljoen euro (4 miljoen voor koop aandelen Thialf en 50 miljoen voor de verbouwing) gaan. Denk niet dat er veel meer bij kan komen, maar van het bedrijfsleven kan dat wel komen.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 20 juli 2013 @ 10:41:43 #121
862 Arcee
Look closer
pi_129148503
quote:
KNSB moet snel ijsbaan kiezen

De schaatsbond KNSB en NOC*NSF moeten binnen vijf dagen bekendmaken waar het nieuwe nationale schaatscentrum komt. Dat heeft de rechter in Utrecht in een kort geding bepaald.

De KNSB en NOC*NSF hadden de beslissing eerder uitgesteld tot september, maar volgens de rechter is dat onvoldoende onderbouwd. Daarom moeten de bonden de voorlopige gunning binnen vijf dagen bekendmaken. Doen ze dat niet, dan volgt een dwangsom van maximaal 500.000 euro.

Oorspronkelijk zou er in mei een keuze uit de plannen van Almere, Heerenveen en Zoetermeer worden gemaakt. In mei lekte een rapport uit waarin geadviseerd werd het nieuwe schaatsmekka in Almere te laten bouwen. De Icedôme versloeg daarmee concurrenten TranSportium in Zoetermeer en Thialf in Heerenveen.

De Friezen begonnen daarop een media-offensief met steun van topsporters als Sven Kramer en Epke Zonderland. De protesten waren aanleiding voor de KNSB om de definitieve keuze uit te stellen tot na de zomer.

De schaatsbond vond meer onderzoek naar de financiële soliditeit van de drie partijen nodig. Icedôme Almere was het daar niet mee eens, en eiste in het kort geding als topsportlocatie aangewezen te worden.

Thialf bepleitte, net als de KNSB, dat het uitgelekte adviesrapport juist niet als basis van een gunning kan dienen en dat meer onderzoek noodzakelijk is.

De KNSB en NOC*NSF zijn teleurgesteld. "We respecteren en accepteren deze uitspraak en zetten de procedure daarom nu voort. Binnenkort volgt dan ook de voorlopige gunning." Volgens KNSB-voorzitter Doekle Terpstra beschikt de bond door de uitspraak over onvoldoende informatie om een zorgvuldig besluit te nemen.

De woordvoerder van De Icedôme, Folkert Buiter, is blij met de uitspraak. "Dit is conform de regels. Wij staan klaar om met de KNSB en NOC*NSF aan de slag te gaan."

De provincie Friesland vindt het jammer dat de rechter niet op inhoudelijke punten tot de uitspraak is gekomen. De ontwikkeling van het nieuwe Thialfstadion in Heerenveen gaat gewoon door. Wat de provincie betreft, moet de KNSB besluiten geen besluit te nemen.

Bron: nos.nl
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  zaterdag 20 juli 2013 @ 11:45:38 #122
366229 Oldie57
pi_129149471
Ik mag toch wel hopen dat in de nieuwe schaatstempel in Almere dweilorkesten worden verboden. Die achterlijke culturele happening uit Heerenveen wil ik niet meer zien en horen.
  zaterdag 20 juli 2013 @ 12:21:13 #123
346939 Janneke141
pi_129150141
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 11:45 schreef Oldie57 het volgende:
Ik mag toch wel hopen dat in de nieuwe schaatstempel in Almere dweilorkesten worden verboden. Die achterlijke culturele happening uit Heerenveen wil ik niet meer zien en horen.
Precies, sfeer in een stadion moeten we niet willen. Die wedstrijden in een Russische betonbak zonder mensen erin zijn veel beter.
pi_129151869
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 12:21 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Precies, sfeer in een stadion moeten we niet willen. Die wedstrijden in een Russische betonbak zonder mensen erin zijn veel beter.
beter dan die oranjemongolen in thialf
#superniger2020
pi_129151913
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 13:36 schreef superniger het volgende:

[..]

beter dan die oranjemongolen in thialf
Alles dankzij God en alles op eigen kracht
pi_129152709
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 12:21 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

pi_129152746
Dat gezeik altijd op die verkleede mensen, je hebt er debielen bij zitten, maar veel zijn gewoon liefhebbers. Het zorgt voor sfeer en uitstraling, Nederland staat er bekend om en heeft zo een grote naam in het schaatsen. Het is niets voor niets dat Heerenveen per jaar ongeveer 3x op de kalender staat.
  zaterdag 20 juli 2013 @ 15:10:52 #128
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_129154742
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 10:41 schreef Arcee het volgende:

[..]

En terecht, de beslissing van de KNSB om nog een paar maanden extra te gaan denken toen Heerenveen begon te huilen sloeg nergens op.
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 20 juli 2013 @ 15:14:08 #129
Maffe Fries
pi_129154860
De KNSB moet helemaal niet gunnen. Het plan van Almere is en blijft een luchtkasteel
  zaterdag 20 juli 2013 @ 16:29:19 #130
366229 Oldie57
pi_129157014
quote:
14s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 15:14 schreef Peterselieman het volgende:
De KNSB moet helemaal niet gunnen. Het plan van Almere is en blijft een luchtkasteel
Dat plan van Heerenveen is gebaseerd op ongeoorloofde overheidssteun.
  zaterdag 20 juli 2013 @ 16:36:08 #131
346939 Janneke141
pi_129157213
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 16:29 schreef Oldie57 het volgende:

[..]

Daar gaat het bij de hal in Almere ook wel op neerkomen, alleen staat het daar niet in het plan.
  zaterdag 20 juli 2013 @ 16:53:10 #132
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_129157888
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 16:36 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Daar gaat het bij de hal in Almere ook wel op neerkomen, alleen staat het daar niet in het plan.
Dus is het een aanname in plaats van vooropgezet.
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 20 juli 2013 @ 17:48:55 #133
Maffe Fries
pi_129160126
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 16:29 schreef Oldie57 het volgende:

[..]

neen, want de provincie is inmiddels eigenaar van de hal
  Moderator / Redactie Sport / Weblog zaterdag 20 juli 2013 @ 19:24:47 #134
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_129162832
Hoe kan Almere nu als luchtkasteel op nummer 1 uit komen. Dan heeft de KNSB gewoon de boel slecht voorbereid.
DeLuna vindt me dik ;(
  zaterdag 20 juli 2013 @ 19:27:26 #135
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_129162902
Tja, of zij hebben gewoon meer informatie dan de mensen die roepen dat het een luchtkasteel is.
  zondag 21 juli 2013 @ 13:45:07 #136
366229 Oldie57
pi_129184735
quote:
14s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 17:48 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

neen, want de provincie is inmiddels eigenaar van de hal
Dat versterkt alleen maar mijn mening. Het begint gewoon hilarisch te worden: een overheidsorgaan die concurreert met een privé-initiatief voor het toekennen van een bid. Als Heerenveen toch als winnaar wordt aangewezen dan is het duidelijk dat dit land zo corrupt is als de neten.
pi_129191514
KNSB moet gewoon kiezen voor het beste plan. Dat schaatsen populair is in Friesland is een sterk argument, maar moet niet alles beslissend zijn.
  zondag 21 juli 2013 @ 18:31:01 #138
123170 alors
zlata1234
pi_129191779
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2013 13:45 schreef Oldie57 het volgende:

[..]

Dat versterkt alleen maar mijn mening. Het begint gewoon hilarisch te worden: een overheidsorgaan die concurreert met een privé-initiatief voor het toekennen van een bid. Als Heerenveen toch als winnaar wordt aangewezen dan is het duidelijk dat dit land zo corrupt is als de neten.
Thialf zou al veel langer worden verbouwd, er is niet speciaal voor dit bid geld ingestoken door de provincie.
know'm sayin?
word? word.
pi_129192424
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2013 18:31 schreef alors het volgende:

[..]

Thialf zou al veel langer worden verbouwd, er is niet speciaal voor dit bid geld ingestoken door de provincie.
Doordat ze zolang getreuzeld hebben hebben ze nu concurrentie.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 26 juli 2013 @ 10:26:14 #140
862 Arcee
Look closer
pi_129359840
quote:
KNSB en NOC-NSF gunnen schaatstempel 'voorlopig' aan Almere

De Icedôme in Almere wordt de nieuwe schaatstempel van Nederland. Dat hebben schaatsbond KNSB en sportkoepel NOC*NSF vandaag, na maandenlang gesoebat, besloten. Vanaf 2016 zullen alle topschaats(st)ers in Almere gaan trainen.

De andere gegadigden, Thialf in Heerenveen en het TranSportium in Zoetermeer, vissen achter het net. Die partijen kunnen nog wel tot volgende week vrijdag tegen het besluit in beroep gaan. De toekenning aan Almere is 'voorlopig', de stad moet eerst bewijzen dat het financiële plaatje helemaal klopt. Voorzitter van de KNSB Doekle Terpstra maakte het besluit vanochtend bekend op Radio 1.

In Almere zal worden getraind en zal jaarlijks een wedstrijd worden gereden. Het gaat om zowel het langebaanschaatsen, als het shorttrack, kunstrijden en inline-skaten. Wel houden de bonden de mogelijkheid open om in Thialf en het TranSportium andere wedstrijden te organiseren, ook die van de ISU, de internationale schaatsbond.

Het besluit had eigenlijk al in mei moeten worden genomen, maar de sportbonden twijfelden en wilden de definitieve beslissing uitstellen tot na de zomer. Een adviescommissie had eerder de Icedôme al aangewezen als de beste kandidaat, maar de bonden stelden eerst nog een extra onderzoek in. Almere spande vervolgens een kort geding aan om een snelle beslissing af te dwingen. De rechter stelde Almere in het gelijk en droeg deze week de bonden op om binnen vijf dagen te beslissen.

TranSportium in beroep
Het consortium van bedrijven achter schaatshal TranSportium Zoetermeer gaat in beroep tegen het besluit van de KNSB en NOC*NSF. Dat liet een woordvoerder weten. 'Onbegrijpelijk, onverstandig en ondoordacht. Met die drie o's kan ik het besluit voor de Icedôme Almere het beste omschrijven', aldus de woordvoerder van het consortium Cees den Bakker.

'We zijn er nog steeds van overtuigd dat ons plan het beste is en zullen dit dan ook aanvechten.' Het consortium bestaat uit de bedrijven Dura Vermeer, Siemens Nederland en Royal HaskoningDHV.

'Het besluit is genomen onder druk van een gerechtelijke uitspraak, maar dat hoeft dus niet te betekenen dat dit ook het beste besluit is', aldus Den Bakker. 'Wij zijn de enige schaatshal die zonder overheidssteun tot stand kan komen. Friesland heeft er veel geld voor uitgetrokken. Almere zegt er niets in te steken, maar topsporters mogen wel gratis gebruikmaken van de faciliteiten. Dat wijst op subsidie om dat te kunnen bekostigen. Bovendien zijn onze plannen veel breder dan alleen een schaatshal. Zo zit er ook een sporthal bij en een medisch centrum.'

Het beroep moet binnen een week bij de rechtbank worden ingediend.

Bron: Volkskrant
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  Trouwste user 2022 vrijdag 26 juli 2013 @ 11:38:01 #141
7889 tong80
Spleenheup
pi_129362075
Nu nog de elfstedentocht naar Limburg.

pi_129364350
Wat een onzin van al die Friezen en van mensen buiten Friesland dat schaatsen een Friese sport is. Dat is totaal niet waar.

Historisch gezien is het onjuist omdat schaatsen ook in het verleden al ver buiten Friesland werd gedaan en de moderne schaats juist in Holland is uitgevonden. Qua verenigingsactiviteit is het onjuist. Ik heb zelf in het KNSB gewest NH-U (Noord-Holland Utrecht) schaatswedstrijden gereden en ook in dat gewest zitten een aantal zeer grote schaatsverenigingen uit oa. Gouda, het gebied rondom de Loosdrechtse Plassen, het gebied rondom Abcoude, bij Uithoorn en rondom Utrecht.Qua schaatstopsport klopt het ook niet omdat er net zo goed vele kampioenen uitkomend voor Nederland ook van buiten Friesland afkomstig zijn. En voor wat betreft natuurijs klopt het ook niet. Slechts 2 van de 14 natuurijsklassiekers worden verreden in Friesland. Daarnaast is de Elfstedentocht ook zeker niet de langste natuurijstocht van Nederland, de Overijsselse Merentocht is bijvoorbeeld ook 200 km.

Ik vind Friesland een fijne omgeving voor natuurijstochten en ook veel goede schaatsers komen uit Friesland. Maar het slaat nergens op om schaatsen een Friese sport te noemen. Schaatsen is net zo hecht verbonden met Noord-Holland, Utrecht, Zuid-Holland en Overijssel als met Friesland.
pi_129364563
Schaatsen moet weer terug naar Deventer
#superniger2020
pi_129364604
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 12:38 schreef superniger het volgende:
Schaatsen moet weer terug naar Deventer
Werden daar ook grote wedstrijden verreden dan? Ik ken alleen Thialf eigenlijk voor de echt grote wedstrijden. :+
  Moderator / Redactie Sport / Weblog vrijdag 26 juli 2013 @ 16:04:01 #145
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_129371375
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 12:39 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Werden daar ook grote wedstrijden verreden dan? Ik ken alleen Thialf eigenlijk voor de echt grote wedstrijden. :+
1973, En heel vroeger reden ze in Amsterdam
DeLuna vindt me dik ;(
pi_129373112
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 12:39 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Voordat de overdekte hal in Heerenveen werd gebouwd was er veel minder frequent een groot toernooi in Nederland. En de meeste daarvan werden niet in Heerenveen gehouden: SPT / Almere wint strijd om nieuwe schaatshal boven Thialf in Heerenveen

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 26-07-2013 16:57:02 ]
pi_129374553
Grappig, nooit geweten. :D Dan is de band met Heerenveen dus ook helemaal niet zo traditioneel.
pi_129375683
Als er één stadion is dat traditioneel is voor het schaatsen, dan is het Bislett in Oslo. Dat was dé schaatsbaan voor grote kampioenschappen, voordat Thialf met de overdekte hal kwam.
De baan bestaat niet meer als schaatsbaan.
Tradities vervagen als het niet meer financieel uitkan, zullen we maar zeggen.
  vrijdag 26 juli 2013 @ 23:20:45 #149
366229 Oldie57
pi_129388041
De arrogante Friezen zijn slechte verliezers. Ze hebben járenlang getalmd en anderen zijn op de trein gesprongen. Godzijdank is het over een paar jaar eindelijk mogelijk om naar topschaatsen te kijken zonder achterlijke dweilorkesten.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog vrijdag 26 juli 2013 @ 23:32:14 #150
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_129388570
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 23:20 schreef Oldie57 het volgende:
De arrogante Friezen zijn slechte verliezers. Ze hebben járenlang getalmd en anderen zijn op de trein gesprongen. Godzijdank is het over een paar jaar eindelijk mogelijk om naar topschaatsen te kijken zonder achterlijke dweilorkesten.
die dweilorkesten komen ook gewoon naar Almere. Net als al die bezoekers die nu gaan kijken.
DeLuna vindt me dik ;(
  zaterdag 27 juli 2013 @ 00:02:45 #151
380484 De_Fietser
Just Biking
pi_129389836
Ik vind de stad Almere helemaal niks.
There's no money in poetry, but then there's no poetry in money, either.
Actief in Sport, Travel, Theater, Taal en Kunst.
Leest momenteel: Mike's election guide.
  zaterdag 27 juli 2013 @ 06:58:19 #152
366229 Oldie57
pi_129396151
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 23:32 schreef rubbereend het volgende:

[..]

die dweilorkesten komen ook gewoon naar Almere. Net als al die bezoekers die nu gaan kijken.
Verwacht ik niet. Zo'n mooie hal laat je niet verpesten door clowns met boerenkielen aan.
  zaterdag 27 juli 2013 @ 10:44:01 #153
199535 DroogDok
Sandcastle
pi_129398112
Dat er zoveel heisa is om waar doe wedstrijden worden gereden kan ik echt niet snappen. Blijkbaar was het aanbod van Almere het beste (op twee momenten) dus waarom zo zuur allemaal?
  zaterdag 27 juli 2013 @ 10:56:40 #154
123170 alors
zlata1234
pi_129398415
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2013 10:44 schreef DroogDok het volgende:
Dat er zoveel heisa is om waar doe wedstrijden worden gereden kan ik echt niet snappen. Blijkbaar was het aanbod van Almere het beste (op twee momenten) dus waarom zo zuur allemaal?
KNSB had eigenlijk eerder al een toezegging gedaan aan Thialf, maar kwam toen met die aanbesteding en Thialf wilde niet arrogant zijn (en waren natuurlijk ook overtuigd van hun plan met solide financiële onderbouwing) dus deden ze mee.

De financiële onderbouwing van Almere is nogal zwak te noemen, verder dan 'private investeringspartijen' gaat het niet, nergens wordt het verder gespecificeerd. Terwijl je zou denken dat juist in deze tijd belangrijk is om naar de haalbaarheid te kijken en de lange termijnvooruitzicht van een dergelijk project. Iedereen kan natuurlijk wel een fantastisch plan bedenken, de financiering en uitvoering is een tweede.
know'm sayin?
word? word.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog zaterdag 27 juli 2013 @ 18:04:02 #155
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_129409749
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2013 00:02 schreef De_Fietser het volgende:
Ik vind de stad Almere helemaal niks.
het dorp Heerenveen vind ik ook niks :D
DeLuna vindt me dik ;(
  zaterdag 27 juli 2013 @ 20:10:13 #156
199535 DroogDok
Sandcastle
pi_129412600
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2013 10:56 schreef alors het volgende:

[..]

KNSB had eigenlijk eerder al een toezegging gedaan aan Thialf, maar kwam toen met die aanbesteding en Thialf wilde niet arrogant zijn (en waren natuurlijk ook overtuigd van hun plan met solide financiële onderbouwing) dus deden ze mee.

De financiële onderbouwing van Almere is nogal zwak te noemen, verder dan 'private investeringspartijen' gaat het niet, nergens wordt het verder gespecificeerd. Terwijl je zou denken dat juist in deze tijd belangrijk is om naar de haalbaarheid te kijken en de lange termijnvooruitzicht van een dergelijk project. Iedereen kan natuurlijk wel een fantastisch plan bedenken, de financiering en uitvoering is een tweede.
Jij hebt inzicht in de volledige dossiers die zowel Almere als Herenveen hebben ingediend?
  zaterdag 27 juli 2013 @ 20:41:50 #157
123170 alors
zlata1234
pi_129413360
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2013 20:10 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Jij hebt inzicht in de volledige dossiers die zowel Almere als Herenveen hebben ingediend?
http://nos.nl/artikel/514(...)verhaal-icedome.html
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)anciele-ramp-dreigt/
http://www.omroepflevolan(...)ancieel-plan-icedome
know'm sayin?
word? word.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog zaterdag 27 juli 2013 @ 20:43:35 #158
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_129413414
MAar hoe zit het met het geld in Friesland. Thialf verbouwen kost sowieso 73 miljoen, 50 daarvan zou van de provincie komen. Maar die andere 23 wilde ze een tijdje terug van het Rijk krijgen :')...... is dat gat al dicht?
DeLuna vindt me dik ;(
  zaterdag 27 juli 2013 @ 20:47:29 #159
199535 DroogDok
Sandcastle
pi_129413501
  zaterdag 27 juli 2013 @ 20:52:41 #160
40566 Ericr
Livewrong
pi_129413616
Transportium zou moeten winnen, hoeft geen geld bij en als het omvalt zijn hooguit de private investeerders de pineut. Ieder initiatief met steun van gemeenschapsgeld is kansloos.
pi_129413627
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2013 20:52 schreef Ericr het volgende:
Transportium zou moeten winnen, hoeft geen geld bij en als het omvalt zijn hooguit de private investeerders de pineut. Ieder initiatief met steun van gemeenschapsgeld is kansloos.
Helemaal mee eens.
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 27 juli 2013 @ 20:54:08 #162
Maffe Fries
pi_129413657
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2013 20:43 schreef rubbereend het volgende:
MAar hoe zit het met het geld in Friesland. Thialf verbouwen kost sowieso 73 miljoen, 50 daarvan zou van de provincie komen. Maar die andere 23 wilde ze een tijdje terug van het Rijk krijgen :')...... is dat gat al dicht?
behoorlijk. Er blijkt veel materiaal hergebruikt te kunnen worden en zo zijn er nog enkele voordeeltjes. Hoe het helemaal precies uitpakt weet ik zo even niet precies
  Moderator / Redactie Sport / Weblog zaterdag 27 juli 2013 @ 20:58:38 #163
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_129413758
quote:
14s.gif Op zaterdag 27 juli 2013 20:54 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

behoorlijk. Er blijkt veel materiaal hergebruikt te kunnen worden en zo zijn er nog enkele voordeeltjes. Hoe het helemaal precies uitpakt weet ik zo even niet precies
maar het gat was dus nog niet gedicht?
DeLuna vindt me dik ;(
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 27 juli 2013 @ 21:01:33 #164
Maffe Fries
pi_129413852
quote:
10s.gif Op zaterdag 27 juli 2013 20:58 schreef rubbereend het volgende:

[..]

maar het gat was dus nog niet gedicht?
de provincie gaat er vanuit van wel, maar de aanbestedingsprocedure zal dat uit gaan wijzen
  Moderator / Redactie Sport / Weblog zaterdag 27 juli 2013 @ 21:03:36 #165
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_129413915
quote:
14s.gif Op zaterdag 27 juli 2013 21:01 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

de provincie gaat er vanuit van wel, maar de aanbestedingsprocedure zal dat uit gaan wijzen
dus de toko zou verbouwd kunnen worden voor een miljoen of 50 :o
DeLuna vindt me dik ;(
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 27 juli 2013 @ 21:11:00 #166
Maffe Fries
pi_129414124
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2013 21:03 schreef rubbereend het volgende:

[..]

dus de toko zou verbouwd kunnen worden voor een miljoen of 50 :o
volgens mij wel, mits alles op één baan blijft. Bouw je een tweede baan erbij dan gaat het wel richting de eerder genoemde 81 miljoen
  Moderator / Redactie Sport / Weblog zaterdag 27 juli 2013 @ 21:13:02 #167
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_129414177
quote:
14s.gif Op zaterdag 27 juli 2013 21:11 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

volgens mij wel, mits alles op één baan blijft. Bouw je een tweede baan erbij dan gaat het wel richting de eerder genoemde 81 miljoen
ow _O- voor een topsportbaan heb je er wel twee nodig. Dus het plan wat meedong had nog een gat van 30 miljoen
DeLuna vindt me dik ;(
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 27 juli 2013 @ 21:15:04 #168
Maffe Fries
pi_129414225
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2013 21:13 schreef rubbereend het volgende:

[..]

ow _O- voor een topsportbaan heb je er wel twee nodig. Dus het plan wat meedong had nog een gat van 30 miljoen
ja en nee. Alles inclusief topsport kan prima op één baan, maar twee banen is idealer
  Moderator / Redactie Sport / Weblog zaterdag 27 juli 2013 @ 21:16:17 #169
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_129414251
quote:
14s.gif Op zaterdag 27 juli 2013 21:15 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

ja en nee. Alles inclusief topsport kan prima op één baan, maar twee banen is idealer
Topsporters vragen al jaren om een topsportbaan. Dat zit dan ook niet voor niets in al die plannen. Dat lijkt me gewoon een voorwaarde
DeLuna vindt me dik ;(
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 27 juli 2013 @ 21:21:47 #170
Maffe Fries
pi_129414408
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2013 21:16 schreef rubbereend het volgende:

[..]

Topsporters vragen al jaren om een topsportbaan. Dat zit dan ook niet voor niets in al die plannen. Dat lijkt me gewoon een voorwaarde
een topsportwaardige baan komt er ook gewoon.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog zaterdag 27 juli 2013 @ 21:23:05 #171
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_129414444
maar de voorkeur is gewoon uitdrukkelijk twee banen
DeLuna vindt me dik ;(
  zondag 28 juli 2013 @ 09:31:27 #172
366229 Oldie57
pi_129426964
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2013 20:43 schreef rubbereend het volgende:
Pfff, in 2003 was Thialf bijna failliet. Ze waren niet eens in staat de energierekening te betalen. Waar halen die arrogante Friezen het lef vandaan om Icedome Almere zo te kakken te zetten?
  Redactie Frontpage / Sport zondag 28 juli 2013 @ 11:32:43 #173
Maffe Fries
pi_129428283
de situatie in 2003 en die in 2013 is niet vergelijkbaar. Het enige dat duidelijk gesteld wordt is dat het uitbaten van een sportaccommodatie geen gemakkelijke opgave is en dat het erop lijkt dat Almere zich daar op verkijkt, naast natuurlijk de financiering die nog steeds niet rond is.
pi_129428311
Krijgt Almere ook ¤50 miljoen van de provincie? Indien niet, dan doen ze het wmb sowieso al beter dan Heerenveen.
  Redactie Frontpage / Sport zondag 28 juli 2013 @ 11:40:07 #175
Maffe Fries
pi_129428403
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2013 11:34 schreef Wombcat het volgende:
Krijgt Almere ook ¤50 miljoen van de provincie? Indien niet, dan doen ze het wmb sowieso al beter dan Heerenveen.
wat is jouw probleem met die 50 miljoen? Zolang het gebeurt via een toegestane constructie is er niets aan de hand
pi_129428440
quote:
14s.gif Op zondag 28 juli 2013 11:40 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

wat is jouw probleem met die 50 miljoen? Zolang het gebeurt via een toegestane constructie is er niets aan de hand
Dat er overheidsgeld in wordt gestopt. Als het zonder overheidsgeld kan, is dat beter wmb.
  Redactie Frontpage / Sport zondag 28 juli 2013 @ 11:54:17 #177
Maffe Fries
pi_129428687
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2013 11:42 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Dat er overheidsgeld in wordt gestopt. Als het zonder overheidsgeld kan, is dat beter wmb.
hangt puur van het project af. In het geval van topsport is er bij de kleinere sporten, zoals dus schaatsen, short track en andere sporten die ze willen bundelen relatief weinig te verdienen, waardoor commerciële partijen vanwege het beperkte rendement vaak afhaken, of eisen dat dat de ruimtes multifunctioneel gebruikt worden om zo een beter verdienmodel te krijgen. Dat kan de topsport bijten.
pi_129428880
Nee, dat hangt niet van het project af. Een project waar minder overheidsgeld bij moet is wmb per definitie beter dan een project (wat hetzelfde biedt) maar waar meer overheidsgeld bij moet.
En voor zover ik weet, is er bij Icedome geen sprake van overheidsssteun (zie o.a. http://www.nrc.nl/nieuws/(...)de-bouw-van-icedome/ , wat al eerder langsgekomen is in dit topic).
En het voldoet aan de eisen van de KNSB, dus beter beter project wmb.

quote:
Almere start met de bouw van Icedôme, een nieuw schaatstopsportcentrum. Bouwbedrijf BAM staat garant voor de financiering van 185 miljoen euro. Dat hebben de gemeente en het consortium Almere vanavond bekendgemaakt tijdens een persconferentie.

Het geld is afkomstig van beleggers en van overheidssteun is geen sprake, zo schrijft persbureau Novum. Het nieuwe complex komt vlak naast de topsporthal langs de A6 te staan en moet in 2016 klaar zijn.
Dus kennelijk hebben ze de financiering al rond, wat Thialf volgens mij niet kan zeggen.

[ Bericht 36% gewijzigd door #ANONIEM op 28-07-2013 12:04:04 ]
  Redactie Frontpage / Sport zondag 28 juli 2013 @ 12:14:32 #179
Maffe Fries
pi_129429160
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2013 12:02 schreef Wombcat het volgende:
Nee, dat hangt niet van het project af. Een project waar minder overheidsgeld bij moet is wmb per definitie beter dan een project (wat hetzelfde biedt) maar waar meer overheidsgeld bij moet.
eens, mits er keiharde garanties zijn dat aan de topsport geen enkele concessie wordt gedaan.
quote:
En voor zover ik weet, is er bij Icedome geen sprake van overheidsssteun (zie o.a. http://www.nrc.nl/nieuws/(...)de-bouw-van-icedome/ , wat al eerder langsgekomen is in dit topic).
klopt en het project moet zich gaan bewijzen. Plannen zijn mooi, maar ze moeten wel van de grond komen
quote:
En het voldoet aan de eisen van de KNSB, dus beter beter project wmb.

[..]

Dus kennelijk hebben ze de financiering al rond, wat Thialf volgens mij niet kan zeggen.
Thialf heeft een panklaar plan, maar de plannen van Almere zijn helemaal nog niet rond. Ze hebben een presentatie op papier gegeven die fraai uit ziet, maar ze moeten nog met de KNSB om tafel voor de verdere uitwerking van alles, zo laat BAM weten. Als de financiering al rond was dan hadden ze dat gerust naar buiten kunnen brengen, maar dat deden ze niet. Ik zou Folkert Buiter en consorten absoluut niet zomaar op hun blauwe ogen geloven.
  zondag 28 juli 2013 @ 15:10:50 #180
366229 Oldie57
pi_129433838
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2013 11:42 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Eens.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 16 augustus 2013 @ 09:14:26 #181
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_130121649
pi_130122012
quote:
Ik las het, ik ga niet klikken :') wat een sneuneuzen :')
know'm sayin?
word? word.
pi_130122063
quote:
Wat ontzettend triest zeg. Slechte verliezers die Friezen.
pi_130122146
quote:
13s.gif Op vrijdag 16 augustus 2013 09:35 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Wat ontzettend triest zeg. Slechte verliezers die Friezen.
Uh, het is door twee mensen gemaakt, niet door heel Friesland. Kan me niet voorstellen dat dit breedgedragen wordt.
know'm sayin?
word? word.
  vrijdag 16 augustus 2013 @ 10:30:41 #185
179534 Waaghals
she appeared like an angel
pi_130123310
_O- _O- _O- _O- _O- _O-
Don't try to wake me in the morning, cause i will be gone
pi_130123516
quote:
:') (en ja ik ben Fries (al woon ik niet meer in Friesland))
pi_130123571
quote:
2s.gif Op zondag 28 juli 2013 11:54 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

hangt puur van het project af. In het geval van topsport is er bij de kleinere sporten, zoals dus schaatsen, short track en andere sporten die ze willen bundelen relatief weinig te verdienen, waardoor commerciële partijen vanwege het beperkte rendement vaak afhaken, of eisen dat dat de ruimtes multifunctioneel gebruikt worden om zo een beter verdienmodel te krijgen. Dat kan de topsport bijten.
Maar het gaat hier om twee vergelijkbare projecten. Als de een het met aanzienlijk minder gemeenschapsgeld kan doen, dan heeft die (ook wat mij betreft) de voorkeur. De provincie Fryslân bespaar 50 miljoen, kunnen ze genoeg andere leuke dingen mee doen die aanzienlijk nuttiger zijn dan een schaatsbaan.
pi_130124487
Als Almere in financiële problemen komt, kan je er de klok op gelijk zetten dat er een of andere vorm van staatssteun komt.

Zijn dit soort punten al enigszins weerlegd?

quote:
"De Uithof behaalt een jaaromzet van 6,5 miljoen euro. Stel, Icedome presteert twee keer zo goed als wij en als alle andere ijsbanen van Nederland. Dan vangen ze 13 miljoen euro. Dat is nog steeds veel te weinig om alleen al de kosten aan rente en aflossing op te hoesten."

De schaatsmarketeers Ron Mulder en Marcel Beerthuizen vinden sommige inkomstenposten van Icedome veel te ambitieus begroot. Sponsoring levert volgens hen geen 4 miljoen euro per jaar op. "Een miljoen euro is al knap", zegt Mulder.
pi_130124801
Uithof is wel een baggerbaan natuurlijk die constant tegen een faillissement aanhikte en 2010 daadwerkelijk failliet ging. Is daarna dan wel gereed door investeerders maar het is allesbehalve een publiekstrekker. De omringende activiteiten in meer of mindere mate wel maar die vallen niet onder de exploitatie van de Uithof zelf.

Blijft natuurlijk wel staan dat Almere behoorlijke omzetten zal moeten genereren om een positieve balans te krijgen maar hoe dan ook zullen grote schaatswedstrijden en een hypermoderne schaatsbaan meer publiek trekken dan veel andere schaatsbanen in Nederland.
pi_130140218
quote:
Friezen :')
pi_130140276
quote:
2s.gif Op vrijdag 16 augustus 2013 11:09 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Als Almere in financiële problemen komt, kan je er de klok op gelijk zetten dat er een of andere vorm van staatssteun komt.
Idem voor Heerenveen.
pi_130140334
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2013 19:14 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]

Friezen :')
Syb de vrouwenmepper :')
pi_130140352
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2013 19:17 schreef Ericr het volgende:

[..]

:D Serieus?
pi_130140467
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2013 19:18 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]

:D Serieus?
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)delde-vriendin.dhtml

Dat was zijn vriendin maar hij mept ook fans :

quote:
EMMELOORD – De stalker die zanger Syb van der Ploeg al twee jaar lastigvalt, is een 51-jarige vrouw uit Emmeloord. Dat meldt Omrop Fryslân.
Lange tijd tolereerde de zanger van De Kast en Motel Westcoast de stalker, maar afgelopen week kwam het tot een botsing in het Oude Luxor Theater van Rotterdam waar Van der Ploeg optrad met Motel Westcoast.
Na de show was er een opstootje in de foyer, waarna de vrouw uit het theater is gezet. Volgens de Telegraaf heeft de vrouw aangifte gedaan van mishandeling tegen de zanger uit Leeuwarden.
http://www.denoordoostpol(...)sthash.RaAJF7fU.dpuf
pi_130140656
quote:
Syb een vriendin? Hij was toch al uit De Kast?
pi_130140688
quote:

[..]

Syb die geen parodie kan verdragen maar meteen naar de rechter rent :')

Redactie Frontpage / Sport vrijdag 16 augustus 2013 @ 19:42:58 #197
Maffe Fries
pi_130141313
quote:

[..]

Dat viel genoeg mee. Hij was wat vervelend tegenover zijn toenmalige vriendin, meer niet. Geslagen is er toen zeker niet.
pi_130408871
Doekle toch...

quote:
Terpstra was het wél eens met keus Almere als schaatstempel

KNSB-voorzitter Doekle Terpstra zei naar buiten toe dat het rapport dat Almere als topschaatscentrum aanwees niet deugde, maar uit interne e-mails blijkt dat hij het wel degelijk eens was met de keuze.

Volgens het AD, dat een reconstructie van de kwestie maakte, draaide de schaatsbondvoorzitter het schaatspubliek 'een rad voor ogen'.

Schaatsminnend Friesland
Op 18 mei ging Terpstra akkoord met de keuze voor Almere, maar toen het beoordelingsrapport 20 mei uitlekte, veranderde hij van koers. De geboren Fries Terpstra kreeg schaatsminnend Friesland over zich heen, omdat hij 'hun Thialf' de das om deed. Daarna noemde hij het rapport 'onzorgvuldig en ontoereikend'.

Terwijl Terpstra zich vóór het het uitlekken van het rapport vooral zorgen zou hebben gemaakt over hoe hij Friesland mee kon krijgen in de keus voor Almere, blijkt uit de e-mails die de krant heeft.

RTL Nieuws/ANP
Hij zou zelfs hebben gezegd te stoppen voor het grotere doel :') Er stond vast elders weer een mooie 'baan' klaar voor deze baantjesjager.
know'm sayin?
word? word.
pi_130409558
Zou voor het ijshockey in Nederland mooi zijn als ruimte zouden krijgen om een eredivisie ijshockeyclub in Almere op te richten. In de regio Almere is er niet veel ijshockey op dit moment.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog zaterdag 24 augustus 2013 @ 12:15:55 #200
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_130411359
quote:
2s.gif Op zaterdag 24 augustus 2013 09:23 schreef alors het volgende:
Doekle toch...

[..]

Hij zou zelfs hebben gezegd te stoppen voor het grotere doel :') Er stond vast elders weer een mooie 'baan' klaar voor deze baantjesjager.
:') was hij bezig met een terug keer in de politiek ofzo dat hij populair moest blijven?
DeLuna vindt me dik ;(
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 24 augustus 2013 @ 16:18:29 #201
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_130416543
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 augustus 2013 12:15 schreef rubbereend het volgende:

[..]

:') was hij bezig met een terug keer in de politiek ofzo dat hij populair moest blijven?
Naar het schijnt wilde hij best het CDA leiden, maar wilde niet meedoen aan interne verkiezingen :')
pi_130418891
Is gewoon een incompetente rotzooi daar, net zoals bij bijna elke sportbond. Fascinerend eigenlijk.
  Trouwste user 2022 maandag 26 augustus 2013 @ 07:19:39 #203
7889 tong80
Spleenheup
pi_130468865
De positie van Doekle Terpstra als voorzitter van schaatsbond KNSB is wankel. Dat weet het AD. Nadat uit een reconstructie van de krant is gebleken dat Terpstra betrokkenen een rad voor ogen heeft gedraaid, groeit nu de roep om zijn vertrek.

Terpstra moet zich woensdag verantwoorden voor de KNSB Ledenraad. 'Doekle staat op wankelen. Uit de wandelgangen hoor ik dat de onvrede groot is', stelt Johannes de Vries, een van de drie Friezen in de raad. 'Wij zullen hem stevig aan de tand voelen, maar ik betwijfel of hij het ons nog wel kan uitleggen.'

Gronings lid Chris Hoek vindt het zorgwekkend dat 'Doekle het conflict met zijn vertrouwelingen uit de directie heeft verzwegen voor het bestuur'. De Ledenraad heeft de bevoegdheid een raadslid naar huis te sturen. Terpstra moet eerdaags ook verantwoording afleggen aan de voorzitters van de KNSB-gewesten.

Moderator / Redactie Sport / Weblog maandag 26 augustus 2013 @ 15:40:10 #204
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_130479517
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 augustus 2013 16:18 schreef borisz het volgende:

[..]

Naar het schijnt wilde hij best het CDA leiden, maar wilde niet meedoen aan interne verkiezingen :')
_O-
DeLuna vindt me dik ;(
  Moderator / Redactie Sport woensdag 28 augustus 2013 @ 08:23:48 #205
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_130542904
Vanavond wordt het lot besproken van Doekle in de ledenraad. Gister was er al een overleg tussen de voorzitters van de gewesten en Doekle. Lijkt erop dat de ergste kou al uit de lucht is en hij kan blijven.

Tenzij Doekle zelf zijn conclusies trekt, maar het lijkt er niet op dat hij weggestemd gaat worden aldus de repo net op radio1.
  Moderator / Redactie Sport woensdag 28 augustus 2013 @ 23:34:02 #206
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_130577965
En ja. Hij mag blijven.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog donderdag 29 augustus 2013 @ 10:42:57 #207
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_130587975
knap voor elkaar gekregen
DeLuna vindt me dik ;(
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 29 augustus 2013 @ 10:45:48 #208
Maffe Fries
pi_130588050
ik vraag me alleen af welke prijs hij er voor heeft moeten betalen, als in toezeggingen aan bepaalde partijen
  Moderator / Redactie Sport / Weblog donderdag 29 augustus 2013 @ 11:02:58 #209
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_130588505
Het is wel een echte CDA'er. Zoiets overleven :D
DeLuna vindt me dik ;(
  Moderator / Redactie Sport donderdag 29 augustus 2013 @ 15:10:52 #210
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_130596500
Kramer haalt uit naar bestuur KNSB

[ Bericht 65% gewijzigd door borisz op 29-08-2013 15:28:16 ]
  Trouwste user 2022 donderdag 29 augustus 2013 @ 23:12:27 #211
7889 tong80
Spleenheup
pi_130617775
Voorzitter Doekle Terpstra van de schaatsbond KNSB heeft donderdag furieus gereageerd op de kritiek die Sven Kramer op hem uitte. 's Werelds beste schaatser eiste het aftreden van de preses. 'Dit is een kampioen onwaardig', reageerde Terpstra op zijn beurt. 'Het gaat alle perken te buiten.'

Een dag eerder kreeg Terpstra, onder vuur wegens de procedure rond de aanwijzing van de Topsport Trainingsaccommodatie, in Utrecht unaniem steun van de ledenraad. Kramer heeft daarin zitting, maar ontbrak. Terpstra: 'Namens de atletencommissie werd hij door een oud-schaatser vervangen. Die heeft ingestemd met de procedure en het vertrouwen in mij als voorzitter uitgesproken. Kramer, en ook Mark Tuitert, stonden voortdurend in sms-contact met hun vertegenwoordigers.'

Terpstra benadrukt dat hij altijd bereid is om een gesprek aan te gaan: 'Ik nodig Sven bij deze uit.'

Moderator / Redactie Sport vrijdag 30 augustus 2013 @ 12:02:37 #212
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_130630244
En :W Doekle
  vrijdag 30 augustus 2013 @ 12:09:55 #213
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_130630481
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 11:08 schreef tong80 het volgende:

Klinkt zo gek als voetbal in Qatar. Oh wacht ...
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 30 augustus 2013 @ 12:12:21 #214
862 Arcee
Look closer
pi_130630557
quote:
Doekle Terpstra stapt op als voorzitter KNSB

Doekle Terpstra stapt op als voorzitter van de KNSB. De 57-jarige bestuurder heeft vrijdag middels een brief de ledenraad van de nationale schaatsbond gevraagd hem te ontheffen van zijn taken als preses. Terpstra vindt dat hij niet kan aanblijven door de geuite kritiek van met name Sven Kramer op zijn functioneren als voorzitter.

Woensdag sprak de ledenraad nog het unanieme vertrouwen uit in Terpstra, die in opspraak was geraakt over de nieuw te bouwen schaatshal voor de topsporters. Kramer reageerde daar donderdag vol onbegrip op en betichtte Terpstra van incompetentie.

'Op 29 augustus jongstleden heeft de belangrijkste vertegenwoordiger van het Nederlandse schaatsen van dit moment, Sven Kramer, zich helder over mij uitgesproken', zo schrijft Terpstra.

'Ik als voorzitter, eindverantwoordelijk voor het functioneren van het algemeen bestuur, ben 'incompetent', 'doe niets' en 'het is onbegrijpelijk dat ik door de ledenraad tijdens het gesprek van 28 augustus niet naar huis ben gestuurd'.

Terpstra beschouwde die aanval van de schaatsvedette als 'onbegrijpelijk'. De Fries schrijft dat hij nog nooit een telefoontje of iets dergelijks heeft ontvangen van Kramer waarin de schaatser zijn ongenoegen uitte. Toch waren de uitlatingen van de regerend olympisch kampioen op de 5000 meter genoeg reden voor Terpstra om op te stappen.

[ Bericht 35% gewijzigd door Arcee op 30-08-2013 12:31:52 ]
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 30 augustus 2013 @ 12:13:36 #215
862 Arcee
Look closer
pi_130630599
Dat van die unanieme steun kunnen we dus wel met een korreltje zout nemen. :Y)
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 30 augustus 2013 @ 12:16:26 #216
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_130631646
Die man vindt vast wel weer een leuk baantje :W
pi_130632150
Haha Sven
know'm sayin?
word? word.
  Trouwste user 2022 zaterdag 31 augustus 2013 @ 04:55:42 #219
7889 tong80
Spleenheup
pi_130664573
Van onze Telesportredactie - KNSB-voorzitter Doekle Terpstra was donderdag zo boos over de kritiek van Sven Kramer op zijn beleid dat hij gedreigd heeft hem kapot te maken als de olympisch kampioen niet snel zijn excuses zou aanbieden. Hij heeft dat geschreven in smsjes die hij stuurde aan mensen uit de directe omgeving van Kramer.

De TVM-schaatser noemde Terpstra woensdag een slechte bestuurder. Hij zei dat onder andere naar aanleiding van de teruggave door de KNSB van een mogelijk onrendabele World Cup in november aan de ISU. ,,Dat was een cruciale fout”, vond Kramer, die aangaf dat Terpstra en zijn bestuur in zijn ogen moesten opstappen. Terpstra bood vrijdag in een brief aan de ledenraad van de KNSB zijn ontslag aan.

zaterdag 31 augustus 2013 @ 11:13:01 #220
346939 Janneke141
pi_130666776
De website schaatsen.nl brengt het toch een stukje genuanceerder dan de vrienden van de Telegraaf:

quote:
Terpstra reageerde verbaasd. "Dit gaat alle perken te buiten en is een gedrag dat niet bij een kampioen past", aldus de voorzitter.

Namens de atletencommissie waren twee ex-schaatsers aanwezig tijdens de Ledenraad. Terpstra: "Beiden hebben als vervangers van Kramer en Mark Tuitert, die lid zijn van de Ledenraad, ingestemd met de voortgang van de procedure rondom de aanwijzing van de Topsport Trainingsaccommodatie voor de schaats- en skatesport en het vertrouwen in mij als voorzitter uitgesproken."

"Kramer en Tuitert stonden tijdens de vergadering voortdurend in sms-contact met hun vertegenwoordigers, die namens hen hun oordeel hebben gegeven. En dan krijg je een halve dag later zo’n reactie van Kramer."

Terpstra wil graag in gesprek gaan met Kramer. "Ik nodig Sven bij deze uit contact met mij op te nemen om op korte termijn een afspraak te maken."

Trouwste user 2022 zaterdag 31 augustus 2013 @ 11:27:43 #221
7889 tong80
Spleenheup
pi_130667092
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 11:13 schreef Janneke141 het volgende:
De website schaatsen.nl brengt het toch een stukje genuanceerder dan de vrienden van de Telegraaf:

[..]

Jos Staatsen voor het WK-90. Toen ie Beenhakker aanstelde omdat Cruijff z'n telefoontje niet beantwoorde.

pi_130669773
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 11:13 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Lijkt me dichter bij de waarheid liggen dan dat "kapot maken" van de Televaag. Dat past niet bij Terpstra.

Overigens snap ik die kritiek van Kramer op het teruggeven van de World Cup niet zo. Lijkt me logisch dat als je verwacht er flink verlies op te gaan maken dat je het niet gaat organiseren.
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 31 augustus 2013 @ 13:27:43 #223
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_130669996
Daar gaat het ook om communicatie. Plots kwam het bericht we geven het terug. Er was daarover geen overleg gepleegd met de schaatsteams, NOC*NSF of andere partijen of er een andere oplossing was. Bijvoorbeeld een extra bijdrage van de teams, sponsors of wat dan ook.

Nu zijn de teams alsnog de lul qua kosten omdat ze naar Astana moeten vliegen, hotel etc etc. Daarbij wordt het verlies van de WC ook goed gemaakt met de kampioenschapstoernooien.
pi_130671707
Wat een soap zeg :')
  Redactie Sport zaterdag 31 augustus 2013 @ 15:09:56 #225
109131 crew  sportfreak
pi_130672326
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 13:17 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]

Lijkt me dichter bij de waarheid liggen dan dat "kapot maken" van de Televaag. Dat past niet bij Terpstra.

Overigens snap ik die kritiek van Kramer op het teruggeven van de World Cup niet zo. Lijkt me logisch dat als je verwacht er flink verlies op te gaan maken dat je het niet gaat organiseren.
In het AD stond dat Terpstra dreigde Kramer aan de schandpaal te nagelen en wou zelfs de hoogste baas van TVM, Arjan Bos, dwingen een verzoeningsgesprek te regelen tussen hem en Kramer. Bij TVM hielden ze echter hun poot stijf, en daarnaast had Kramer de steun van alle andere schaatsers en merkenteams, die zich ook al jaren ergeren aan de KNSB.
pi_130672382
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 15:09 schreef sportfreak het volgende:

[..]

In het AD stond dat Terpstra dreigde Kramer aan de schandpaal te nagelen en wou zelfs de hoogste baas van TVM, Arjan Bos, dwingen een verzoeningsgesprek te regelen tussen hem en Kramer. Bij TVM hielden ze echter hun poot stijf, en daarnaast had Kramer de steun van alle andere schaatsers en merkenteams, die zich ook al jaren ergeren aan de KNSB.
Dat hij niet van de schommel gevallen was maar een schorsing uitzat? :D :D :')
  Moderator / Redactie Sport woensdag 11 september 2013 @ 12:36:25 #227
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_131055744
  Moderator / Redactie Sport maandag 31 maart 2014 @ 10:22:58 #228
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_138355447
pi_138361896
Was te verwachten :')
#superniger2020
pi_138371584
Verrassend...
  Moderator / Redactie Sport / Weblog maandag 31 maart 2014 @ 19:58:10 #231
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_138373944
Hoe was de financiering bij Zoetermeer geregeld want die waren toch tweede geworden?
DeLuna vindt me dik ;(
  woensdag 2 april 2014 @ 19:46:30 #232
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_138446258
quote:
0s.gif Op maandag 31 maart 2014 19:58 schreef rubbereend het volgende:
Hoe was de financiering bij Zoetermeer geregeld want die waren toch tweede geworden?
Ik weet niet of ze tweede waren, maar daar lag blijkbaar wel een concreet plan voor de financiering.

Ondertussen: KNSB: meer tijd nodig voor Icedôme

En wat ik ervan begrijp is dat de ze bij Thialf deze week beginnen met de verherverbouwing van het stadion (kosten 80 miljoen). In 2016 moet het klaar zijn.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 2 april 2014 @ 19:48:59 #233
Maffe Fries
pi_138446398
Thialf begint na de zomervakantie met de verbouw. Door het gedoe rond de procedures is er wat uitstel gekomen, maar voor het schaatsseizoen 2016/2017 is alles gereed.
  woensdag 2 april 2014 @ 19:54:58 #234
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_138446693
quote:
14s.gif Op woensdag 2 april 2014 19:48 schreef Peterselieman het volgende:
Thialf begint na de zomervakantie met de verbouw. Door het gedoe rond de procedures is er wat uitstel gekomen, maar voor het schaatsseizoen 2016/2017 is alles gereed.
Sommige berichten over Icedome wekten de indruk dat ze al bezig waren, maar dat is dan nog even niet zo. Maar de financiering is wel (allang) rond dus in 2016 ligt er hoe dan ook een IJsstadion van internationale allure in Nederland. ^O^
  woensdag 4 juni 2014 @ 16:14:48 #235
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_140708703
RobSchoof twitterde op woensdag 04-06-2014 om 16:05:21 Heftig: #KNSB en #NOCNSF beëindigen de gunning van het nieuwe ijsstadion #Icedome in Almere. En we beginnen weer opnieuw. #Thialf #schaatsen reageer retweet
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)-almere-van-de-baan/
  woensdag 4 juni 2014 @ 16:27:08 #236
151749 Gnittoo
I WANT THAT ONE!
pi_140709170
Streep door Icedôme

ALMERE -
De bouw van de omstreden schaatstempel Icedôme in Almere gaat definitief niet door. Dat heeft schaatsbond KNSB bekendgemaakt. Het consortium achter de baan heeft niet de benodigde middelen bij elkaar gekregen om het sportcomplex te kunnen bouwen.

Vorig jaar wezen KNSB en sportkoepel NOC*NSF het nog te bouwen Icedôme in Almere aan als de nieuwe topsportlocatie voor de schaatssport, ten koste van Thialf in Heerenveen. Het Consortium Icedome Almere moest nog wel zorgen voor een goede onderbouwing van het ruim 180 miljoen euro kostende project en had daar 6 maanden, tot 1 april, de tijd voor gekregen. Al enkele maanden wordt door meerdere betrokkenen betwijfeld of de bouw in Almere financieel wel haalbaar is.
Het is nog niet duidelijk of de zogenoemde gunning voor de bouw van een topsport- en trainingscentrum nu naar een andere initiatiefnemer gaat.
http://www.telegraaf.nl/t(...)_door_Icedome__.html
  Moderator / Redactie Sport woensdag 4 juni 2014 @ 16:35:55 #237
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_140709468
*gniffel*
  Moderator / Redactie Sport woensdag 4 juni 2014 @ 16:37:48 #238
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_140709521
quote:
Belangrijke Informatie.
Consortium Icedôme Almere heeft kennis genomen van het besluit van KNSB en NOC*NSF om de samenwerking met het Consortium Icedôme Almere te beëindigen.
Het consortium betreurt het dat niet binnen de met KNSB en NOC/NSF overeengekomen termijn voldoende zekerheden konden worden verstrekt ten aanzien van de financiering en exploitatie.
Het Consortium zal, op basis van het in elkaar gestelde vertrouwen en het reeds bereikte resultaat, in nauw overleg met de samenwerkingspartners, zich beraden over het vervolgtraject van de plannen voor een ‘state of the art’ multifunctioneel ijscomplex in Almere.
Partners blijven onverminderd positief over Icedôme Almere. Iedereen heeft begrip voor het feit dat voor kwaliteit en soliditeit meer tijd nodig is. Partners willen betrokken blijven om de beste ijssport- en evenementenaccommodatie op de beste locatie te realiseren.
https://www.facebook.com/(...)9&id=314285842009212
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 4 juni 2014 @ 16:39:05 #239
Maffe Fries
pi_140709554
quote:
Dat is om het luchtkasteel nog wat levend te houden, maar meer ook niet. #nachtkaars
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 4 juni 2014 @ 17:56:20 #240
862 Arcee
Look closer
pi_140712171
quote:
IJsbaan Icedôme Almere gaat niet door

De schaatsbaan Icedôme in Almere wordt toch niet de nieuwe schaatstempel van Nederland. Het consortium achter de baan heeft niet de benodigde middelen bij elkaar gekregen 'om de afgesproken zekerheden te kunnen leveren', zo liet sportbond KNSB vanmiddag weten. Volgens het consortium bestaan er onzekerheden over zowel financiering als exploitatie, zo schrijft het op Facebook.

Daarom hebben sportkoepels KNSB en NOC*NSF de samenwerking met de Icedôme beëindigd. Zowel de twee bonden als de Icedôme zelf betreuren dat het zo is gelopen, staat in een verklaring.

In Almere zou een nieuw topsport- en trainingscentrum voor het langebaanschaatsen, shorttrack, inline-skaten en kunstrijden komen. Of het gebouw er alsnog komt is onzeker. Volgens KNSB-directeur Paul Sanders 'ligt alles weer open'.

'Wij zullen ons de komende tijd beraden over de ontstane situatie en hoe verder. Want voor onze topsporters is het van wezenlijk belang om in Nederland over een perfecte Topsport Trainingsaccommodatie te beschikken', liet hij verder weten.

Volgens een woordvoerder van de KNSB zal er zeker contact worden opgenomen met Thialf en het Zoetermeerse TranSportium, dat samen met de Icedôme streed om de gunning. Het is echter ook mogelijk dat de locatie waar internationale schaatswedstrijden worden gereden een andere zal zijn, dan waar het nog aan te wijzen trainingscentrum komt. Dat zou ook op een locatie kunnen zijn die vooralsnog niet meedong.

BAM en Van Vlijmen zouden samen het complex in Almere realiseren. 'Het consortium gaat zich beraden op een vervolgtraject', aldus een woordvoerder van BAM. 'De partners blijven onverminderd positief over Icedôme Almere. Iedereen heeft begrip voor het feit dat voor kwaliteit en soliditeit meer tijd nodig is. De partners willen betrokken blijven om de beste ijssport- en evenementenaccommodatie op de beste locatie te realiseren', aldus het consortium op Facebook.

pi_140712355
Je verwacht het niet. :')
#superniger2020
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 4 juni 2014 @ 19:21:54 #242
862 Arcee
Look closer
pi_140715016
quote:
Hoe de strijd om een ijsbaan een heuse soap werd

It Ken Net. Het schaatsmekka van Nederland wordt toch niet verschoven naar Almere. Het consortium achter de Icedôme heeft niet de benodigde middelen bij elkaar gekregen om het sportcomplex te kunnen bouwen. Nu ligt 'alles weer open'. Een requiem van de baan die vooraf een 'historische vergissing' werd genoemd.

Als blijkt dat de legendarische ijsbaan Thialf is verouderd en er een nieuwe, innovatieve nationale schaatshal moet komen, barst er niets minder dan een soap los. Schaatsen is van Friesland, menen de Friezen, en een andere standplaats van het schaatsen is niet denkbaar. Daar denken twee andere partijen anders over, en wat volgt is een felle strijd tussen Thialf en de twee rivalen TranSportium in Zoetermeer en Icedôme in Almere.

Compleet nieuw complex
Icedôme komt met een plan op de proppen om een compleet nieuw complex te bouwen voor een budget van 183 miljoen euro. Het complex, dat bouwbedrijven BAM en Van Vlijmen zouden moeten realiseren, moest jaarlijks tussen de 1,2 en 2 miljoen bezoekers trekken. Het complex zou worden gesplitst in een deel voor topsport en een deel voor wedstrijden en recreatiesport. Voor wedstrijden was een baan van 400 meter gepland met 20.000 tribuneplaatsen. Een tweede baan van 30 bij 60 meter, met bijbehorende tribune voor 4000 toeschouwers, was bedoeld voor onder meer shorttrack, ijshockey en kunstrijden.

Thialf slaat meteen terug met een uitgebreid renovatieplan, voor 81 miljoen euro. 50 miljoen euro is al door de provincie Friesland toegezegd. Het nieuwe Thialf - de plannen zullen ook zonder de steun van de schaatsbond worden doorgevoerd - moet op de huidige locatie, een volledig gerenoveerde en gemoderniseerde wedstrijdhal krijgen met daarnaast een trainingsbaan van 400 meter voor topsporters. Het complex is voorzien van de modernste trainingsfaciliteiten- en apparatuur voor langebaanschaatsen, inlineskaten, shorttrack en kunstrijden.

De derde kaper op de kust komt uit Zoetermeer. Hier zou het TranSportium voor ruim 200 miljoen euro kunnen worden neergezet. Het complex moet onder meer plaats bieden aan een wedstrijdbaan en een trainingsbaan van 400 meter en vier shorttrackbanen. De wedstrijdbaan is voorzien van de nieuwste technologische snufjes als belijning van het ijs met ledverlichting, sensoren die hardheid van het ijs meten en apparatuur de de klimaatbeheersing minutieus kunnen aanpassen aan de hoeveelheid bezoekers.

Worst voor de neus
Vervolgens is de beurt aan de KNSB en NOC*NSF om het beste en meest haalbare plan te kiezen. In mei 2013 lekt een vertrouwelijk adviesrapport uit waarin staat dat de partijen een 'voorlopige gunning' geven aan Almere. De gratis trainingsuren die de Icedome de nationale schaatstop aanbood zouden hierbij een belangrijke rol hebben gespeeld. Bestuurders en schaatsers meenden echter dat de bonden een worst voor de neus werd gehouden en dat het aanbod nooit duurzaam zou kunnen zijn.

Na hevige protesten van de andere kandidaten en om meer inzicht te krijgen in de financiële onderbouwing van de plannen, besluit NOC*NSF en KNSB de beslissing te herroepen en vooruit te schuiven naar eind augustus. Dat pikt Almere echter niet. Een kort geding volgt bij de Utrechtse rechtbank en die besliste dat KNSB en NOC*NSF binnen vijf dagen tot de voorlopige gunning moeten komen: welke locatie wordt aangewezen als topsport-trainingslocatie? Op 26 juli wijzen KNSB en NOC*NSF Almere alsnog als winnaar aan. Icedôme krijgt tot 1 april om te bewijzen dat de plannen realistisch zijn, waarna de gunning kan worden omgezet in een contract.

Historische vergissing
'Dit is een historische vergissing', zegt de Friese commissaris van de koning, John Jorritsma, hierop. 'De KNSB vervreemdt zich van zijn schaatsachterban. Thialf wordt aan de kant gezet voor gratis ijs in een niet bestaand stadion', aldus Jorritsma.

De Friese KNSB-voorzitter Doekle Terpstra komt door de hele situatie zwaar onder vuur te liggen, maar in augustus besluit de ledenraad unaniem het vertrouwen in hem uit te spreken. Dit komt op kritiek te staan van schaatser Sven Kramer, die hem 'incompetent' noemt en het 'onbegrijpelijk' vindt dat Terpstra niet naar huis is gestuurd door de ledenraad. Terpstra noemt de kritiek van Kramer 'een kampioen onwaardig', maar besluit alsnog om op te stappen.

Wassen neus
Een half jaar later is deadline voor de plannen van Icedôme aangebroken. Het blijft stil. Follow The Money heeft ondertussen berekend dat de 183 miljoen een wassen neus zijn. Op 2 april laten de KNSB en het NOC*NSF weten meer tijd nodig te hebben om samen met Icedôme te komen tot een precieze uitwerking van de plannen. Het levert wederom geërgerde reacties op, vooral vanuit Friesland, maar de initiatiefnemers van de Icedôme blijven volhouden dat er niets aan de hand was: 'De deuren van de Icedôme gaan op 1 oktober 2016 hoe dan ook open', zei initiatiefnemer Folkert Buiter op 10 april. 'We hebben simpelweg iets meer tijd nodig'.

Die tijd krijgen ze. Tot vandaag. 'Het consortium achter de baan heeft niet de benodigde middelen bij elkaar gekregen om de afgesproken zekerheden te kunnen leveren', zo laat sportbond KNSB vandaag weten. Volgens KNSB-directeur Paul Sanders 'ligt alles weer open'. Het is als een cliffhanger voor de soap die de strijd om de nationale ijsbaan is geworden. Wordt mogelijk vervolgd na de zomerstop.

† In Memoriam † woensdag 4 juni 2014 @ 20:23:04 #243
25682 2cv
Niet subtiel
pi_140717863
Leve Thialf *O*
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  Moderator / Redactie Sport / Weblog woensdag 4 juni 2014 @ 21:07:53 #244
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_140720951
op naar Zoetermeer dus
DeLuna vindt me dik ;(
pi_140756828
Die arrogante jaloerse Friezen ook he, sloeg helemaal nergens op :r
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')