My bad.quote:Op maandag 6 mei 2013 23:13 schreef Peunage het volgende:
Dude, er zijn geen etnische zuiveringen. Sektarisch geweld, ja. Soennieten en Alawieten zijn geen etniciteit.
Wahabisten die Moslims van andere stromingen als ketters zien en dus dood moeten en regeringstroepen die overtuigd zijn dat Soennieten een gevaar vormen voor hun eigen bestaan.quote:Op maandag 6 mei 2013 23:16 schreef Frikandelbroodje het volgende:
Wat bedoel je met "overal racisten"?
Ah ik snap 'm. Ik dacht dat je het misschien had over bepaalde users in het vorige topic.quote:Op maandag 6 mei 2013 23:50 schreef rakotto het volgende:Wahabisten die Moslims van andere stromingen als ketters zien en dus dood moeten en regeringstroepen die overtuigd zijn dat Soennieten een gevaar vormen voor hun eigen bestaan.
Ach, die groepen zijn dermate gescheiden dat volgens bepaalde legitieme definities wel degelijk van etniciteiten te spreken is.quote:Op maandag 6 mei 2013 23:13 schreef Peunage het volgende:
Dude, er zijn geen etnische zuiveringen. Sektarisch geweld, ja. Soennieten en Alawieten zijn geen etniciteit.
zonder meerquote:Op dinsdag 7 mei 2013 00:00 schreef waht het volgende:
[..]
Ach, die groepen zijn dermate gescheiden dat volgens bepaalde legitieme definities wel degelijk van etniciteiten te spreken is.
Dan nog is het geen racisme.quote:Op dinsdag 7 mei 2013 00:00 schreef waht het volgende:
[..]
Ach, die groepen zijn dermate gescheiden dat volgens bepaalde legitieme definities wel degelijk van etniciteiten te spreken is.
Dan is het goed.quote:Op maandag 6 mei 2013 23:13 schreef Peunage het volgende:
Nee, jouw leesvaardigheden zijn niet goed. Ik stel een VRAAG. Die hoef je niet te bewijzen. Beantwoord de vraag maar.quote:Op maandag 6 mei 2013 22:02 schreef Frikandelbroodje het volgende:
Bewijs maar.
Je leesvaardigheden zijn ook niet zo goed merk ik wederom op.
Beste grootspraak weer, één keer aangevallen worden is kennelijk prima maar twee keer kan echt niet. Oftewel Assad doet niets tegen Israël en eventueel stopt hij de wapenleveranties aan Hezbollah.quote:Syria set to retaliate for any future Israeli attack
Assad regime grants military free hand to respond with rockets at Israel, lets Palestinian factions attack from Golan, state daily reports
The Syrian government has extended the authority of the army to respond to “Israeli aggression” immediately and without prior governmental authorization and granted Palestinian factions leave to carry out attacks against Israel on the Golan Heights, a Syrian government daily reported on Tuesday.
According to Al-Watan, the Syrian army has compiled a “target bank” inside Israel that will be showered by missiles immediately in case of another Israeli strike on Syria. The daily also quoted “high-ranking sources” who said that Syria was willing to provide the Lebanon-based terror group Hezbollah with “all types of weapons, including new and quality weapons not previously provided.”[..]
Hij ook niet echt veel doen he...zeker niet als hij zijn handen al vol heeft aan de rebellen. Deze retoriek is hij aan zijn stand verplicht, toch nog het gezichtsverlies op enige manier beperken door dreigingen te uiten. Wellicht dat Hizbullah over een paar maanden ergens in Zuid-Amerika een bus Israelische toeristen opblaast, of in India waar veel Israeliers vakantie vieren.quote:Op dinsdag 7 mei 2013 12:04 schreef waht het volgende:
Beste grootspraak weer, één keer aangevallen worden is kennelijk prima maar twee keer kan echt niet. Oftewel Assad doet niets tegen Israël en eventueel stopt hij de wapenleveranties aan Hezbollah.
quote:Iran: Arabische buren moeten Damascus bijstaan
(Novum) - Het is aan de Arabische buurlanden van Syrië om de regering in Damascus bij te staan en een antwoord te geven op de recente Israëlische luchtaanvallen op Syrië. Dat heeft de Iraanse minister van buitenlandse zaken Ali Akbar Salehi dinsdag gezegd. Salehi sprak tegen verslaggevers tijdens een bezoek aan de Jordaanse hoofdstad Amman.
Niet Iran, maar de Arabische landen moeten 'hun broeders in Damascus' steunen, aldus Salehi. De minister waarschuwde voorts voor de 'ernstige gevolgen' als het regime van Bashar Assad valt en in Syrië een politiek vacuüm ontstaat.
Salehi zei niet te geloven dat Israël de moed heeft om aanvallen uit te voeren op suspecte Iraanse nucleaire faciliteiten, maar voegde daaraan toe dat Iran 'op het ergste voorbereid' is.
Arabische landen en elkaar bij staan? Dat gaat nooit samen.quote:
Ze doen wel wat, maar niet altijd in het belang van hun volkeren.quote:Op dinsdag 7 mei 2013 13:21 schreef rakotto het volgende:
Arabische regeringen zijn sowieso om te huilen. Die gaan nooit wat doen.
From counting victims to counting massacresquote:Op dinsdag 7 mei 2013 05:00 schreef sp3c het volgende:
vorige tt teruggezet voorlopig maar suggesties zijn welkom
game on
Bedroevend gefrustreerd knulletje ben je ookquote:Op dinsdag 7 mei 2013 10:17 schreef Duizend-Bommen het volgende:
Reactie op een opmerking in het voorgaande topic:
[..]
Nee, jouw leesvaardigheden zijn niet goed. Ik stel een VRAAG. Die hoef je niet te bewijzen. Beantwoord de vraag maar.
quote:Op dinsdag 7 mei 2013 13:12 schreef Frutsel het volgende:
Niet Iran, maar de Arabische landen moeten 'hun broeders in Damascus' steunen, aldus Salehi
Even gecorrigeerdquote:Op dinsdag 7 mei 2013 13:21 schreef rakotto het volgende:
Arabische regeringen Arabieren zijn sowieso om te huilen.
Dat wou ik eerst opschrijven, maar na nader inzien toch maar gehouden op regeringen omdat het dictaturen zijn die niet naar het wil van hun volk luisteren. En vaak is deze wil toch wel meelevend met de situaties in andere landen in tegenstelling tot de dictaturen die niet eens met hun eigen volkeren meeleven.quote:
Daar heb je patent op, hè? Zeggen dat je iemand 'onderuit' hebt gehaald. Terwijl ik, bij mijn weten, iedere discussie met jou tot nu toe glansrijk heb gewonnen. Al was het maar omdat je eigenlijk nooit antwoord geeft op welke vraag dan ook, maar volkomen hyper achter je eigen staart aan blijft rennen. Je link doet datgene waarin jij grossiert: Degene die middels een onthulling, of argument, jouw betoog of visie op de wereld aan het wankelen brengt, middels 'karaktermoord' terzijde schuiven. Mijn vraag staat dus nog steeds:quote:Op dinsdag 7 mei 2013 13:43 schreef Frikandelbroodje het volgende:
Bedroevend gefrustreerd knulletje ben je ookomdat ik je lulkoek zo makkelijk onderuit haalde de vorige keer
![]()
Het antwoord op je retorische vraag staat gewoon in de link die ik gaf.
Vertel.quote:Op dinsdag 7 mei 2013 14:23 schreef Duizend-Bommen het volgende:
[..]
Daar heb je patent op, hè? Zeggen dat je iemand 'onderuit' hebt gehaald.
En wéér geen argumenten waarom ik zogenaamd ongelijk zou hebbenquote:Terwijl ik, bij mijn weten, iedere discussie met jou tot nu toe glansrijk heb gewonnen. Al was het maar omdat je eigenlijk nooit antwoord geeft op welke vraag dan ook, maar volkomen hyper achter je eigen staart aan blijft rennen. Je link doet datgene waarin jij grossiert: Degene die middels een onthulling, of argument, jouw betoog of visie op de wereld aan het wankelen brengt, middels 'karaktermoord' terzijde schuiven. Mijn vraag staat dus nog steeds:
quote:Omdat ze zegt wat iedereen (met gezond verstand) al vanaf het begin wist? Niet loyaal genoeg?
Want Vojislav Seselj is geen Syriër. En iemand die wordt 'investigated' is niet schuldig. Behalve in jouw hoofd, blijkbaar.
quote:Het antwoord op je retorische vraag staat gewoon in de link die ik gaf.
Okay. Niks inhoudelijks te melden, zoals ik al schreef. Je grossiert in persoonlijke aanvallen, die exact onderschrijven wat ik je eerder vroeg te erkennen, of tegen te spreken. Namelijk dat het bij jou draait om loyaliteit. Je kust het achterwerk van je slavendrijver, en kijkt bewonderend naar hem op, terwijl je iedereen die je er op wijst dat hij een slavendrijver is, de grond in stampt. Om het maar in beeldspraak neer te zetten, daar feiten en argumenten hoe dan ook geen indruk maken.quote:
agossie volgensmij ben ik niet diegene die discussies begint met persoonlijke aanvallen:quote:Okay. Niks inhoudelijks te melden, zoals ik al schreef. Je grossiert in persoonlijke aanvallen,
iets met pot en ketel.quote:Of bedoel je die vertegenwoordiger van Hamas, die nu bij jouw bondgenoot in Qatar zit?
quote:die exact onderschrijven wat ik je eerder vroeg te erkennen, of tegen te spreken. Namelijk dat het bij jou draait om loyaliteit. Je kust het achterwerk van je slavendrijver, en kijkt bewonderend naar hem op, terwijl je iedereen die je er op wijst dat hij een slavendrijver is, de grond in stampt. Om het maar in beeldspraak neer te zetten, daar feiten en argumenten hoe dan ook geen indruk maken.
Omdat je er duidelijk niet inhoudelijk op in kan gaan.quote:Je linkt zelfs naar het summum van die praktijk, die blijkbaar in jouw ogen een discussie afsloot met een klinkend overwinning voor jou, want?
Je probeert je er op een leuke manier uit te lullen dat wel, maar dat is lang niet het enige wat er stond. Ik heb duidelijk aangegeven dat een ontkenner van een massamoord geen goede bron is voor een andere massamoord. Simple as that. Blijkbaar vind jij van wel. Holocaustontkenners zijn walgelijke mensen, ik kots op dat soort luiquote:Gast, wtf. Identificeer jij jezelf met deze bron? Mag ik je er even op wijzen dan deze site gerunt wordt door een fucking holocaustontkenner? Dit is dus precies wat ik bedoel he, waar is je kritische houding naar je bronnen toe. Of ben je het stiekem er wel mee eens?
NUL argumenten.
Het standaard verhaal omtrent 'vrienden worden vijanden, en vice versa'.quote:How Europe helped build the Syrian site Israel just bombed
Early on Sunday morning, the skies over Damascus lit up with explosions as Israeli jets launched airstrikes near the capital. The target was reportedly the innocuously named Center of Scientific Studies and Research in the suburb of Jamraya, which goes by its French initials CERS.
[..]
The Assad regime was massively successful. CERS received financial support to purchase equipment from the U.N. cultural agency UNESCO, and it sent its engineers for training at the French government's official research agency, the Centre National de la Recherche Scientifique (CNRS). Until the early 1990s, the French government was actively encouraging French high-tech companies to do business with CERS, according to a 1992 report by Middle East Defense News (Mednews).
European companies, rather than inquiring about how their sensitive technology would be used, looked to make a quick profit by providing CERS with whatever it desired. In the mid-1980s, the West German company Schott Glasswerke provided high-durability glass instruments for what the Syrians dubbed the "Borosilicate Glass Project" --- but which was, in reality, a project to manufacture sarin gas. According to Mednews, over a dozen major German companies also supplied CERS with sensitive hardware.
[..]
Daar heeft Israël een handje van. De EU bouwde een haven en een luchthaven in Gaza, en Israël gooide het direct aan puin.quote:Op dinsdag 7 mei 2013 17:15 schreef waht het volgende:
Het standaard verhaal omtrent 'vrienden worden vijanden, en vice versa'.
Waarom zou dat niet kunnen? De geschiedenis boeken staan vol met duizenden voorbeelden.quote:Op woensdag 8 mei 2013 00:52 schreef Senor__Chang het volgende:
Die shabiha die de slachtingen aanrichten, die moeten wel onder invloed van harddrugs zitten. Anders kan je echt niet een kind martelen en vermoorden.
Ben ik zeer benieuwd naar. Vooral de timing snap ik niet.quote:Op dinsdag 7 mei 2013 21:58 schreef sonnyspek het volgende:
BGPmon.net@bgpmon13m
Internet Syria just went down! Starting 18:45 UTC
https://twitter.com/bgpmon/status/331857199263535105/photo/1
Zit daar een reden achter?
Dat is geen nieuws.quote:Op woensdag 8 mei 2013 08:40 schreef Volksrepubliek- het volgende:
En zo bewijst het dat de VS weer liegen, net als met Irak:
http://rt.com/news/un-syria-rebels-chemical-weapons-854/
Elk land heeft daar een handje van.quote:Op dinsdag 7 mei 2013 22:09 schreef Duizend-Bommen het volgende:
[..]
Daar heeft Israël een handje van. De EU bouwde een haven en een luchthaven in Gaza, en Israël gooide het direct aan puin.
Alleen blijken het steeds weer die Salafistische bondgenoten te zijn die dat soort wreedheden begaan. Ze tonen het zelfs volop via Youtube. Maar in bondgenoot-land Saoedi Arabië kun je er op 'chop-chop square' georganiseerd naar kijken. Broodjes mee.....quote:Op woensdag 8 mei 2013 00:52 schreef Senor__Chang het volgende:
Die shabiha die de slachtingen aanrichten, die moeten wel onder invloed van harddrugs zitten. Anders kan je echt niet een kind martelen en vermoorden.
Shabiha doen nooit wat fout?quote:Op woensdag 8 mei 2013 11:17 schreef Duizend-Bommen het volgende:
[..]
Alleen blijken het steeds weer die Salafistische bondgenoten te zijn die dat soort wreedheden begaan. Ze tonen het zelfs volop via Youtube. Maar in bondgenoot-land Saoedi Arabië kun je er op 'chop-chop square' georganiseerd naar kijken. Broodjes mee.....
Shabiha is een term voor een criminele organisatie. Het lijkt mij dat die per definitie fout zijn. Anders noem je ze geen criminelen, toch?quote:
De overheid van Assad ook niet, zo blijkt.quote:Op woensdag 8 mei 2013 11:55 schreef Duizend-Bommen het volgende:
[..]
Shabiha is een term voor een criminele organisatie. Het lijkt mij dat die per definitie fout zijn. Anders noem je ze geen criminelen, toch?
De vraag is echter, hoe hun relatie met de centrale overheid is. In tijden van oorlog aarzelen overheden niet om criminelen, met hun netwerk, in te zetten. Zie HIER, bijvoorbeeld.
Het is vrij duidelijk dat er regelrechte terroristen tussen de rebellen zitten, maar die criminele groeperingen in Syrië werken gewoon met toestemming van Assad waarmee Assad verantwoordelijk is voor talloze moorden.quote:Ook de innige relaties van de 'Joodse-maffia' met Israëlische regeringskringen zijn regelmatig onderwerp van discussie.
Waar ik op reageerde, was dat van meet af in de MSM die Shabiha de schuld kreeg van de afgrijselijke moordpartijen in Syrië. Terwijl later bleek dat het 'onze eigen' Salafistische bondgenoten waren. Wat je vervolgens dus wel hier of daar tegenkomt in een krant die nog probeert om 'waarheidsvinding' als de kern van hun journalistieke opdracht overeind te houden. Maar het overgrote deel van de media in ons deel van de wereld heeft dat ethos op '9/11' overboord gekeild, en toetert als een bezetene mee in de oorlogsmachine.
Welke bewijzen heb je daarvoor? En welke 'talloze moorden' heb je het dan over, als zovele moorden die eerst aan die organisatie werden toegeschreven, het werk bleken te zijn van 'onze jongens'?quote:Op woensdag 8 mei 2013 12:03 schreef waht het volgende:
Het is vrij duidelijk dat er regelrechte terroristen tussen de rebellen zitten, maar die criminele groeperingen in Syrië werken gewoon met toestemming van Assad waarmee Assad verantwoordelijk is voor talloze moorden.
'Onze jongens'???quote:Op woensdag 8 mei 2013 12:07 schreef Duizend-Bommen het volgende:
[..]
Welke bewijzen heb je daarvoor? En welke 'talloze moorden' heb je het dan over, als zovele moorden die eerst aan die organisatie werden toegeschreven, het werk bleken te zijn van 'onze jongens'?
Ja. Althans, in mijn optiek, en ik heb daar zorgvuldig onderbouwd hier al enkele malen over geschreven, is die oorlog in Syrië geen binnenlands conflict. Maar een van buitenaf geïntroduceerde poging tot 'regime-change'. Vanaf 'dag één'.quote:
Zoek even op twitter op Banias (beelden zijn schokkend)quote:Op woensdag 8 mei 2013 12:07 schreef Duizend-Bommen het volgende:
[..]
Welke bewijzen heb je daarvoor? En welke 'talloze moorden' heb je het dan over, als zovele moorden die eerst aan die organisatie werden toegeschreven, het werk bleken te zijn van 'onze jongens'?
Ik las daar al berichten over gisteren, maar ik dacht dat het waarschijnelijk weer een hoax was zoals in de afgelopen paar maanden. Zo te zien gaan we nog ergere slachtingen ontvangen na een paar dagen.quote:
De beelden uit Houla waren dat ook. Extreem schokkend! De vraag die steeds weer terugkeert is: Wie zijn de daders? En wie gaf hen de opdracht daartoe?quote:Op woensdag 8 mei 2013 13:56 schreef t-8one het volgende:
Zoek even op twitter op Banias (beelden zijn schokkend)
quote:Op woensdag 8 mei 2013 15:53 schreef Duizend-Bommen het volgende:
[..]
De beelden uit Houla waren dat ook. Extreem schokkend! De vraag die steeds weer terugkeert is: Wie zijn de daders? En wie gaf hen de opdracht daartoe?
Steeds opnieuw putten de Westerse media uit het materiaal van de Syrian Observatory for Human Rights. Een bijzonder suspecte bron, die keer op keer bereid blijkt de waarheid geweld aan te doen, voor de 'goede zaak'.
Al Qaida heeft, door de jaren heen, er keer op keer blijk van gegeven bereid te zijn slachtoffers te maken onder de 'eigen mensen', als dat hun zaak kon dienen. Het is vreselijk moeilijk om je voor te stellen dat mensen zoiets zouden doen. Maar de geschiedenis staat vol met dat soort 'False Flag' operaties. En na Houla, waarbij voornamelijk Shi'ieten het haasje waren, maar er ook een Soenitische familie met wortel en tak werd uitgeroeid, is het extreem belangrijk de wijzende vinger nog even onder controle te houden. Want in Houla bleek het te gaan om de Soenitische familie van een parlementariër, die als verrader werd gezien. Dus ook dat simpele onderscheid zegt al helemaal niks meer.
Omdat steeds weer blijkt dat gruweldaden, aanvankelijk toegeschreven aan regeringstroepen, het werk waren van 'rebellen', inmiddels inclusief sterke vermoedens dat ze met gifgas hebben lopen strooien, en het echt wemelt van de gruwelfilmpjes die Jihadisten zelf op het internet zetten, hebben ze bij mij hun krediet riant opgebruikt!
Zelfs een foto van iemand, hangend aan de loop van tankgeschut, bleek een 'prank' te zijn, met een Jordaanse tank die voor Syrisch door moest gaan. CNN ensceneerde vuurgevechten. Opnamen van 'Syrische' oproerpolitie die op demonstranten inhakten, bleken notabene uit Bahrein afkomstig, waar Saoedi Arabië namens 'ons' orde op zaken stelt onder de Shi'itische bevolking, en de haven veilig houdt voor de Amerikaanse vloot.
We worden grootschalige besodemieterd. En steeds weer door 'onze jongens'.
Ik denk dat je moet beginnen waar het begon.quote:Op woensdag 8 mei 2013 15:53 schreef Duizend-Bommen het volgende:
[..]
De beelden uit Houla waren dat ook. Extreem schokkend! De vraag die steeds weer terugkeert is: Wie zijn de daders? En wie gaf hen de opdracht daartoe?
Steeds opnieuw putten de Westerse media uit het materiaal van de Syrian Observatory for Human Rights. Een bijzonder suspecte bron, die keer op keer bereid blijkt de waarheid geweld aan te doen, voor de 'goede zaak'.
Al Qaida heeft, door de jaren heen, er keer op keer blijk van gegeven bereid te zijn slachtoffers te maken onder de 'eigen mensen', als dat hun zaak kon dienen. Het is vreselijk moeilijk om je voor te stellen dat mensen zoiets zouden doen. Maar de geschiedenis staat vol met dat soort 'False Flag' operaties. En na Houla, waarbij voornamelijk Shi'ieten het haasje waren, maar er ook een Soenitische familie met wortel en tak werd uitgeroeid, is het extreem belangrijk de wijzende vinger nog even onder controle te houden. Want in Houla bleek het te gaan om de Soenitische familie van een parlementariër, die als verrader werd gezien. Dus ook dat simpele onderscheid zegt al helemaal niks meer.
Omdat steeds weer blijkt dat gruweldaden, aanvankelijk toegeschreven aan regeringstroepen, het werk waren van 'rebellen', inmiddels inclusief sterke vermoedens dat ze met gifgas hebben lopen strooien, en het echt wemelt van de gruwelfilmpjes die Jihadisten zelf op het internet zetten, hebben ze bij mij hun krediet riant opgebruikt!
Zelfs een foto van iemand, hangend aan de loop van tankgeschut, bleek een 'prank' te zijn, met een Jordaanse tank die voor Syrisch door moest gaan. CNN ensceneerde vuurgevechten. Opnamen van 'Syrische' oproerpolitie die op demonstranten inhakten, bleken notabene uit Bahrein afkomstig, waar Saoedi Arabië namens 'ons' orde op zaken stelt onder de Shi'itische bevolking, en de haven veilig houdt voor de Amerikaanse vloot.
We worden grootschalige besodemieterd. En steeds weer door 'onze jongens'.
Shabiba in opdracht van het regime. De enige "bronnen" die meldden dat het de oppositie was, was een christelijke geestelijke en Martin Janssen.quote:Op woensdag 8 mei 2013 15:53 schreef Duizend-Bommen het volgende:
[..]
Daar ben ik ook begonnen. En de vraag is dus: WIE schoot er? Er staan talloze filmpjes op het internet, waarop te zien is hoe groepjes mannen op demonstranten en politieagenten schoten.quote:Op woensdag 8 mei 2013 16:22 schreef t-8one het volgende:
k denk dat je moet beginnen waar het begon.
De vreedzame demonstraties die letterlijk uit elkaar werden geschoten. Daarna is de bevolking hulp gaan zoeken, het westen hulde zich in stil zwijgen en de (buitenlandse) Jihadisten zagen hun kans schoon.
Wat wil je daar nou mee zeggen?quote:
Ben ik een 'Assat-adept'? Wie is Assat?quote:Op woensdag 8 mei 2013 17:26 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Shabiba in opdracht van het regime. De enige "bronnen" die meldden dat het de oppositie was, was een christelijke geestelijke en Martin Janssen.
Jullie Assat-adepten blijven zeuren over Houla, maar Houla is volkomen duidelijk. Ik zou toch echt een beter voorbeeld kiezen. Of zijn die er niet?
Je hebt dus geen beter voorbeeld dan Houla?quote:Op woensdag 8 mei 2013 17:39 schreef Duizend-Bommen het volgende:
[..]
Ben ik een 'Assat-adept'? Wie is Assat?
Maar inderdaad, Houla is volstrekt duidelijk een actie van extremisten die als 'rebellen' de hand boven het hoofd worden gehouden, maar in meerderheid uit een groot aantal landen buiten Syrië komen. Hun geld en wapens krijgen van de Saoedi's, Qatar en de VS, via Kroatië en Libië. (Zie de reeks voorgaande links).
Met Shabiba bedoel je vermoedelijk Shabiha? Want Shabiba is een voetbalclub. Maar zoveel is wel duidelijk: Je WIL gewoon graag geloven. En de ervaring heeft geleerd, dat met diepgelovige mensen niet op de inhoud valt te discussiëren. Mind made up.
Alleen maar een paar baasjes. De ex-soldaten van Assad vechten gewoon in Syrië.quote:Op woensdag 8 mei 2013 17:45 schreef Duizend-Bommen het volgende:
Nog even dat 'in meerderheid' toelichten, anders komt daar weer gezeik over. Weliswaar zorgt 'het Westen' voor een stortvloed aan propaganda-materiaal om aan te tonen dat Al Qaida een minderheid zou zijn in het veel grotere geheel van de 'FSA', maar die FSA zit de nagels te vijlen in Parijs, Londen en Coventry,
Er is niet één 'massacre' die niet omstreden is. En meerdere zijn, na claims van 'Coventry' dat het reguliere leger, of de Shabiha erachter zat, op het conto van de 'rebellen' geschreven. In veel gevallen zijn lieden die als burgerslachtoffers tentoon worden gesteld, bij nadere beschouwing domweg strijders. Zelfde truc bracht de NAVO destijds naar Kosovo.quote:Op woensdag 8 mei 2013 17:44 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Je hebt dus geen beter voorbeeld dan Houla?
Je hebt dus geen beter voorbeeld dan Houla?quote:Op woensdag 8 mei 2013 18:00 schreef Duizend-Bommen het volgende:
[..]
Er is niet één 'massacre' die niet omstreden is. En meerdere zijn, na claims van 'Coventry' dat het reguliere leger, of de Shabiha erachter zat, op het conto van de 'rebellen' geschreven. In veel gevallen zijn lieden die als burgerslachtoffers tentoon worden gesteld, bij nadere beschouwing domweg strijders. Zelfde truc bracht de NAVO destijds naar Kosovo.
All chiefs. No Indians. Gelokt met een pensioen-regeling betaald door Qatar en Saoedi Arabië.quote:Op woensdag 8 mei 2013 18:00 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Alleen maar een paar baasjes. De ex-soldaten van Assad vechten gewoon in Syrië.
Je weet zeker dat iemand op deze wereld jou nog geloofd?quote:Op woensdag 8 mei 2013 18:02 schreef Duizend-Bommen het volgende:
[..]
All chiefs. No Indians. Gelokt met een pensioen-regeling betaald door Qatar en Saoedi Arabië.
Jij hebt helemaal NUL valide voorbeelden, die onomstreden en degelijk zijn onderzocht.quote:Op woensdag 8 mei 2013 18:00 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Je hebt dus geen beter voorbeeld dan Houla?
Tja, als Assad journalisten en de VN nou gewoon hun werk liet doen....quote:Op woensdag 8 mei 2013 18:03 schreef Duizend-Bommen het volgende:
[..]
Jij hebt helemaal NUL valide voorbeelden, die onomstreden en degelijk zijn onderzocht.
Als die rebellen nou ophouden met het ontvoeren van blauwhelmen kunnen ze misschien hen werk doen.quote:Op woensdag 8 mei 2013 18:04 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Tja, als Assad journalisten en de VN nou gewoon hun werk liet doen....
Ze gooien tenminste geen bommen op ze.quote:Op woensdag 8 mei 2013 18:14 schreef Djibril het volgende:
[..]
Als die rebellen nou ophouden met het ontvoeren van blauwhelmen kunnen ze misschien hen werk doen.
quote:Op woensdag 8 mei 2013 17:32 schreef Duizend-Bommen het volgende:
[..]
Wat wil je daar nou mee zeggen?
Dat je hierin wel duidelijk ziet wie wat aangericht heeft.quote:Op woensdag 8 mei 2013 17:32 schreef Duizend-Bommen het volgende:
[..]
Wat wil je daar nou mee zeggen?
Ben je nou serieus? De blauwhelmen zijn geen partij in deze strijd. De media wel.quote:Op woensdag 8 mei 2013 18:18 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ze gooien tenminste geen bommen op ze.
Hij nodigt ze zelfs uit. Maar ze komen niet.quote:Op woensdag 8 mei 2013 18:04 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Tja, als Assad journalisten en de VN nou gewoon hun werk liet doen....
Nee. 1000 Bommen ontkent het bestaan van de FSA niet. Hij zegt dat ze er niet toe doen. Druk bezig met hun nagels vijlen, passagieren in Qatar, Rome, Istanboel en Cairo. Als ze daar niet hun welverdiende omkoopsom zitten op te souperen, in het appartement dat ze van de Emir van Qatar kregen, in ruil voor landverraad.quote:Op woensdag 8 mei 2013 18:04 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Haha, 1000 bommen ontkent het bestaan van de FSA.
Dat zeg ik toch? Daar zit ik niet op te wachten, op gelovigen. Geloven doe je maar in je eigen tijd. Ik wil graag dat mensen weer ouderwets gaan nadenken. En verifiëren wat hen wordt voorgeschoteld, inplaats van met hun gebedenboekje op schoot teksten na te wauwelen die ze niet eens begrijpen, alleen omdat meneer Obama het zegt.quote:Op woensdag 8 mei 2013 18:03 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Je weet zeker dat iemand op deze wereld jou nog geloofd?
Nou laat me maar eens zo'n filmpje zien waarbij de eerste demonstraties (of agenten) van twee jaar geleden door 'groepjes mannen' uiteen worden geschoten.quote:Op woensdag 8 mei 2013 17:32 schreef Duizend-Bommen het volgende:
[..]
Daar ben ik ook begonnen. En de vraag is dus: WIE schoot er? Er staan talloze filmpjes op het internet, waarop te zien is hoe groepjes mannen op demonstranten en politieagenten schoten.
en laat jij er nu ff eentje zien waarop duidelijk te zien is dat de politie op de menigte schiet...quote:Op woensdag 8 mei 2013 20:06 schreef t-8one het volgende:
[..]
Nou laat me maar eens zo'n filmpje zien waarbij de eerste demonstraties (of agenten) van twee jaar geleden door 'groepjes mannen' uiteen worden geschoten.
Hoe kan het dan dat ze overlopen naar Al Nusra?quote:Op woensdag 8 mei 2013 20:01 schreef Duizend-Bommen het volgende:
[..]
Nee. 1000 Bommen ontkent het bestaan van de FSA niet. Hij zegt dat ze er niet toe doen. Druk bezig met hun nagels vijlen, passagieren in Qatar, Rome, Istanboel en Cairo. Als ze daar niet hun welverdiende omkoopsom zitten op te souperen, in het appartement dat ze van de Emir van Qatar kregen, in ruil voor landverraad.
quote:
quote:Illustrating their plight, FSA commanders say that entire units have gone over to al-Nusra while others have lost a quarter or more of their strength to them recently.
"Fighters feel proud to join al-Nusra because that means power and influence," said Abu Ahmed, a former teacher from Deir Hafer who now commands an FSA brigade in the countryside near Aleppo. "Al-Nusra fighters rarely withdraw for shortage of ammunition or fighters and they leave their target only after liberating it," he added. "They compete to carry out martyrdom [suicide] operations."
quote:Assad himself claimed in a recent interview: "There is no FSA, only al-Qaida."
Kijk, na '9/11' was het simpel, volgens Bush. 'You are either with us, or you are with the terrorists'. En iedereen die tegen de VS was, noemden ze 'Al Qaida'. Toen kwam, in 2007, 'The Redirection', en werd het een chaos. Althans, degenen die zich net een beetje hadden ingelezen in de noodzaak om terroristen te bestrijden, konden die draai niet meemaken, omdat ineens die terroristen weer 'onze' vrienden waren. Wat ze vóór '9/11' natuurlijk OOK al waren. Wie aan de oppervlakte was gebleven, had het niet moeilijk. Je moest gewoon VOOR Amerika en Israël zijn, in alles wat ze deden, en dan 'begreep' je het wel. Loyaliteit voor alles!quote:Op woensdag 8 mei 2013 23:18 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Hoe kan het dan dat ze overlopen naar Al Nusra?
Geldt ook voor jou inderdaad, want veel meer dan die emoticon heb ik je de afgelopen 2 topics niet zien posten.quote:
hier n paar dan.quote:Op woensdag 8 mei 2013 20:46 schreef mr_jack het volgende:
[..]
en laat jij er nu ff eentje zien waarop duidelijk te zien is dat de politie op de menigte schiet...
Ben je nu nog steeds zo blij met de rebellen en zo anti-Assad? Al-Nosra krijgt nu duidelijk de overhand.quote:Op woensdag 8 mei 2013 23:18 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Hoe kan het dan dat ze overlopen naar Al Nusra?
[..]
[..]
[..]
Omdat het Westen de FSA niet geholpen heeft.quote:Op donderdag 9 mei 2013 03:46 schreef Leevancleef het volgende:
[..]
Ben je nu nog steeds zo blij met de rebellen en zo anti-Assad? Al-Nosra krijgt nu duidelijk de overhand.
quote:Network Solutions seizes over 700 domains registered to Syrians
Domain names pointed mostly to sites hosted in Damascus taken under embargo rules.
While Syria's Internet connection is back up, many of the sites hosted in Damascus have lost their domain names. As Brian Krebs of Krebs on Security reports, the domain registrar Network Solutions LLC has taken control of 708 domain names in the .com, .org, and .net top-level domains registered to Syrian organizations. The organizations affected by the seizure include the state-supported hacker group Syrian Electronic Army.
Usually when there's a domain name seizure, it's the work of government agencies like Immigrations and Customs Enforcement or the FBI, or domains are shut down with the help of US Marshals as part of a court-sanctioned seizure related to malware. But in this case, Network Solutions appears to have seized the domains in question without coordinating with federal authorities, though its action was guided by federal regulations—domain name registration is one of the services explicitly banned in US trade sanctions enacted against Syria last year. Network Solutions has marked the seized domains with the notation "OFAC Holding," indicating they were taken over in accordance with regulations propagated by the Department of the Treasury's Office of Foreign Assets Control, a unit of Treasury's Office of Terrorism and Financial Intelligence.
The vast majority of the seized domains were pointed at IP addresses assigned to the Syrian Computer Society. As we've reported previously, Syrian President Bashar al-Assad, who was an Army doctor and ophthalmologist before being groomed to take over for his father, was head of the Syrian Computer Society in the 1990s. He became president in 2000. The Syrian Computer Society acts as Syria's domain registration authority and regulates the Internet within Syria, and is also believed to be connected to Syria's state security apparatus. The Syrian Computer Society registered .sy domain names for the Syrian Electronic Army's servers, giving the hacker group a national-level domain name (sea.sy) rather than a .com or other non-government address, signifying its status as at least a state-supervised operation.
The Syrian Electronic Army has carried out a series of hacks of news organizations' Twitter accounts—in one case posting a message about a bombing at the White House that sent the stock market tumbling briefly. More recently, the SEA took over a somewhat less critical Twitter account belonging to The Onion.
Wat is er mis met het woordje duidelijk, of begrijp je het woordje duidelijk niet?quote:Op donderdag 9 mei 2013 03:39 schreef Frikandelbroodje het volgende:
Ik zie in die video helemaal geen mensen die op politie schieten, alleen een montage van wat gemaskerde mannen die op een ongewapende groep schieten. Filmpje is ook van de Syrische staatstv die staan wel bekend om hun acteerwerk.
[..]
Geldt ook voor jou inderdaad, want veel meer dan die emoticon heb ik je de afgelopen 2 topics niet zien posten.
[..]
hier n paar dan.
Hoezo objectiefquote:Op donderdag 9 mei 2013 03:39 schreef Frikandelbroodje het volgende:
Ik zie in die video helemaal geen mensen die op politie schieten, alleen een montage van wat gemaskerde mannen die op een ongewapende groep schieten. Filmpje is ook van de Syrische staatstv die staan wel bekend om hun acteerwerk.
[..]
Er bestaat echt geen enkele twijfel dat Assad heeft laten schieten op ongewapende burgers. Ook zonder video's er trouwens gewoon bewijs genoeg voor van duizenden getuigenverklaringen van demonstranten, vluchtelingen, journalisten, deserteurs en overlopers etc. Assad is het geweld begonnen en de huidige situatie is dus zijn schuld.
Je zou beter moeten weten, is allemaal nep. Alles. Alles is bewerkt.quote:Op donderdag 9 mei 2013 03:39 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Geldt ook voor jou inderdaad, want veel meer dan die emoticon heb ik je de afgelopen 2 topics niet zien posten.
[..]
hier n paar dan.
Syrian police attempt to kill protesters الأمن السوري: Ù…ØØ§ÙˆÙ„Ø© لقتل متظاهر
Er bestaat echt geen enkele twijfel dat Assad heeft laten schieten op ongewapende burgers. Ook zonder video's er trouwens gewoon bewijs genoeg voor van duizenden getuigenverklaringen van demonstranten, vluchtelingen, journalisten, deserteurs en overlopers etc. Assad is het geweld begonnen en de huidige situatie is dus zijn schuld.
Het is geen goed teken dat men overloopt naar de Nosra, maar wat ik mij afvraag is in welke aantallen het gebeurt.quote:Op donderdag 9 mei 2013 03:46 schreef Leevancleef het volgende:
[..]
Ben je nu nog steeds zo blij met de rebellen en zo anti-Assad? Al-Nosra krijgt nu duidelijk de overhand.
Slechts deels waar, als het enkel buitenlandse invloeden waren zouden de stromen strijders en wapens naar Syrië niemand ontgaan zijn. Maar die stromen zijn niet zo groot aangezien de meeste strijders Syriërs zijn.quote:Op woensdag 8 mei 2013 12:33 schreef Duizend-Bommen het volgende:
[..]
Ja. Althans, in mijn optiek, en ik heb daar zorgvuldig onderbouwd hier al enkele malen over geschreven, is die oorlog in Syrië geen binnenlands conflict. Maar een van buitenaf geïntroduceerde poging tot 'regime-change'. Vanaf 'dag één'.
Als het om olie gaat dan niet om olie in Syrië aangezien daar niet veel zit en wat er zit in Koerdisch gebied ligt, daar verandert deze ellende niets aan. Naar mijn inzicht gaat het puur om het verder isoleren van Iran en (niet verrassend) verwijderen van een onwelwillende dictator. Nu Irak steeds meer naar Iran kruipt is het willen verwijderen van Assad vrij logisch. Al bereik je enkel dat het land uiteenvalt, die verdeeldheid zal voorlopig volstaan.quote:Wat niet wegneemt dat hele volksstammen verdwaasde idioten zich het hoofd op hol laten brengen bij de droom dat Syrië een Wahabistische heilstaat naar Saoedisch voorbeeld zou kunnen worden. Maar in mijn optiek (zoals gezegd, eerder uitvoerig toegelicht) gaat het om de olie. En is het de natte droom van de regime-change planners om van Syrië een 'failed state' te maken naar Libisch en Irakees voorbeeld, waar het leuk 'kersenplukken' is voor de oliemaatschappijen.
Goed, die groeperingen zijn er natuurlijk al veel langer dan vandaag. Ik zeg enkel dat sommige van deze groeperingen aan de kant van Assad staan en geen schone handen hebben.quote:Als je op die (Engelstalige) wiki-pagina kijkt over de Shabiha, en je kijkt naar de referenties, dan zie je dat die voor 50% verwijzen naar Houla, waarvan we nu weten dat die slachting het werk was van onze 'regime-change' commando's. En 100% van de referenties zijn (grotendeels identieke) Westerse media die dagelijks hun best doen om van die 'regime change' operatie een succes te maken. De Nederlandse wiki-referentie is wat dit betreft helemaal 100% propaganda zonder inhoud.
Je weet niet hoe een wapen werkt?quote:Op donderdag 9 mei 2013 08:18 schreef mr_jack het volgende:
[..]
Wat is er mis met het woordje duidelijk, of begrijp je het woordje duidelijk niet?
duidelijk bijv.naamw.
Uitspraak: [ˈd½ydələk]
1) goed te zien of te horen
Voorbeelden: `Dit geluid is duidelijk te horen.`,
`duidelijk spreken`,
`Het dorp is ver weg, maar ik kan het duidelijk zien liggen.`
Antoniem: onduidelijk
Ik zie een paar filmpjes waar je inderdaad een agent een wapen ziet afvuren.
Wat zat er in dat wapen, rubber kogels, traangas of echte kogels.
Boo fucking hoo. Nee. Jij vroeg niet om wat voor kogels en neergeschoten mensen. Jij vroeg om een duidelijk filmpje waarin te zien is dat Assad laat schieten op menigtes. En dat is te zien. Nu niet opeens er dingen bij gaan verzinnen omdat het antwoord je niet aanstaat.quote:Ik vroeg om duidelijke filmpjes en dexze filmpjes zijn zo onduidelijk en suggestief als het maar kan,
Ah, je hebt dus niet alles gezien. Maargoed hoeft ook niet vind ik.quote:Je ziet niemand in zijn directe vuurlijn neergaan.. Feit blijft dat je niet in 1 beeld kunt zien wie wie neerschiet. in 1 van de filmpjes gaat inderdaad iemand neer, maar wie heeft geschoten?
En weer een eis wat je er zelf bij verzint.quote:of denk jij dat je met deze filmpjes ook bij een rechtbank kunt aankomen als bewijs. ROFL.
Leg maar eens uit wat je hiermee bedoeld.quote:
Dat vrees ik ook jaquote:Op donderdag 9 mei 2013 11:59 schreef rakotto het volgende:
[..]
Je zou beter moeten weten, is allemaal nep. Alles. Alles is bewerkt.![]()
![]()
![]()
niet alleen de Syrische staatstv hoor..quote:Op donderdag 9 mei 2013 03:39 schreef Frikandelbroodje het volgende:
Filmpje is ook van de Syrische staatstv die staan wel bekend om hun acteerwerk.
Ook de user waarop jij reageert staat bekend om zijn acteerwerk.quote:Op donderdag 9 mei 2013 16:09 schreef JaJammerJan het volgende:
[..]
niet alleen de Syrische staatstv hoor..
Oh absoluut. Ik kan me geen enkel conflict voor de geest halen waarbij de partijen geen gebruik maakten van desinformatie en propaganda.quote:Op donderdag 9 mei 2013 16:09 schreef JaJammerJan het volgende:
[..]
niet alleen de Syrische staatstv hoor..
Heb je nou alweer last van een driftbui?quote:Op donderdag 9 mei 2013 17:23 schreef Djibril het volgende:
[..]
Ook de user waarop jij reageert staat bekend om zijn acteerwerk.
quote:Op donderdag 9 mei 2013 17:43 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Oh absoluut. Ik kan me geen enkel conflict voor de geest halen waarbij de partijen geen gebruik maakten van desinformatie en propaganda.
[..]
Heb je nou alweer last van een driftbui?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De situatie dat ieder land in de MENA regio te maken heeft met corruptie en dictatorische regeringen. bedoel je? Daar hoef je niet oud voor te zijn. Ieder kind van 4 weet hoe de situatie is in de MENA.quote:
Vind ik niet. Mensen vergeten dat de nationaliteiten die daar gemaakt zijn fake zijn. In een land wonen verschillende entiniciteiten die geforceerd met elkaar moeten leven. Nu hebben deze groepen altijd naast elkaar geleefd(en vaak ook vredeliefend), maar vaak zie in deze landen dat een groep de regeringsposities in neemt terwijl de andere groepen helemaal niks krijgen.quote:Op donderdag 9 mei 2013 18:05 schreef rakotto het volgende:
[..]
De situatie dat ieder land in de MENA regio te maken heeft met corruptie en dictatorische regeringen. bedoel je? Daar hoef je niet oud voor te zijn. Ieder kind van 4 weet hoe de situatie is in de MENA.
Het is maar wat je 'strijders' noemt. Dat veel Soenitisch georiënteerde Syriërs dachten dat hun moment van glorie gekomen was, omdat een overwinning met de steun van de NAVO, Saoedi Arabië en Qatar 'hun jongens' niet meer kon ontgaan, dat is helder. Maar de lui die het leger van Syrië tegenover zich trof, en treft, zijn van meet af geharde terroristen van Al Qaida. Of welke fancy naam je er ook aan wil hangen, omdat we bondgenoten geen 'Al Qaida' willen noemen, hoewel het dezelfde lui zijn. Maar zelfs met NAVO-steun, vanaf 'dag 1', en die Wahabistische fanatici, waren er nog ZAT Soenieten over die Assad liever steunden. En steunen.quote:Op donderdag 9 mei 2013 14:17 schreef waht het volgende:
Slechts deels waar, als het enkel buitenlandse invloeden waren zouden de stromen strijders en wapens naar Syrië niemand ontgaan zijn. Maar die stromen zijn niet zo groot aangezien de meeste strijders Syriërs zijn.
Hmm. Libië was het meest welvarende land van Noord-Afrika. En er werden stappen gezet in de richting van meer democratie. Maar dan democratie van de ouderwetse soort: Met een Grondwet als 'dictator', volgens het klassiek-liberale model. Dus niet in de uitvoering van 'dictatuur van de meerderheid'.quote:Deze opstand is in essentie gebaseerd op wat het Syrische volk tekort komt, economische kansen, goederen, bepaalde vrijheden, bepaalde rechten (met andere woorden hetzelfde als in de andere landen waar we opstanden zien). Zonder die ontberingen was de Syrische staat sowieso sterker aangezien het veel meer legitimiteit had.
Olie is Syrië's belangrijkste exportproduct.quote:Als het om olie gaat dan niet om olie in Syrië aangezien daar niet veel zit en wat er zit in Koerdisch gebied ligt, daar verandert deze ellende niets aan. Naar mijn inzicht gaat het puur om het verder isoleren van Iran en (niet verrassend) verwijderen van een onwelwillende dictator. Nu Irak steeds meer naar Iran kruipt is het willen verwijderen van Assad vrij logisch. Al bereik je enkel dat het land uiteenvalt, die verdeeldheid zal voorlopig volstaan.
Nee. Maar wie heeft dat wel, in het Midden Oosten?quote:Goed, die groeperingen zijn er natuurlijk al veel langer dan vandaag. Ik zeg enkel dat sommige van deze groeperingen aan de kant van Assad staan en geen schone handen hebben.
quote:Op donderdag 9 mei 2013 17:54 schreef Djibril het volgende:
[..]
Ah, welke fouten precies? Want als ik je zo bezig zie over Bahrein en Libie heb je het zelf misschien niet zo goed begrepen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar doe je dat in het echte leven nou ook? Wanneer iemand het niet met je eens is wild gaan stampvoeten en roepen dat hij het gewoon niet begrijpt, dom is en een acteur is. Of in een occupy-hoekje duwen natuurlijk. Want heb je het vast zwaar in het leven. Maar daar zijn cursussen voor, weet je.Incelfrikandel
quote:Op donderdag 9 mei 2013 18:17 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Ah, welke fouten precies? Want als ik je zo bezig zie over Bahrein en Libie heb je het zelf misschien niet zo goed begrepen.
Maar doe je dat in het echte leven nou ook? Wanneer iemand het niet met je eens is wild gaan stampvoeten en roepen dat hij het gewoon niet begrijpt, dom is en een acteur is. Of in een occupy-hoekje duwen natuurlijk. Want heb je het vast zwaar in het leven. Maar daar zijn cursussen voor, weet je.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Waarom zet je hier een 'quote:Op donderdag 9 mei 2013 18:26 schreef Djibril het volgende:
Alawieten zullen helemaal uitgemoord worden als ze niet hen eigen stuk krijgen vrees ik![]()
Omdat ik het inhumaan en barbaars zal vinden als het zou gebeuren.quote:Op donderdag 9 mei 2013 18:31 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
[..]
Waarom zet je hier een '' achter?
Verder zal dit allemaal niet gebeuren, Assad zal niet vallen.
Dan is het goed.quote:Op donderdag 9 mei 2013 18:45 schreef Djibril het volgende:
[..]
Omdat ik het inhumaan en barbaars zal vinden als het zou gebeuren.
Dat zie altijd tijdens conflicten, grond in ruil voor vrede. Syrië opknippen in 3 stukken, de etnische groepen uit elkaar halen en deporteren naar het aangewezen gebied, en de zones voorzien van een tijdelijke bezettingsmacht.quote:Op donderdag 9 mei 2013 18:26 schreef Djibril het volgende:
Ik ben voor het uit elkaar halen van Syrie.
Assad heeft geen toekomst meer en zal hoe dan ook weg moeten. Maar tot hij weg is zal het nog bloediger worden, vooral nu hij waarschijnlijk nieuwe wapens krijgt.
De Koerden zullen hen autonomie niet opgeven, aangezien ze zover zijn gekomen en altijd tegen Assad hebben gevochten. Daarbij hoefden ze niet gesponsord te worden door Qatar of geholpen worden door een leicester man. Vooral ook nu ze waarschijnlijk veel PKK hulp zullen krijgen voelen ze zich uitstekend. Turkije zal ze ook proberen zo te behandelen als ze doen met de Koerden in Irak. Kunnen Turken veel van profiteren.
Je zag het al gelijk eigenlijk toen PKK en Turkije een bestand sloten kwamen er ineens geen aanvallen meer van FSA en Jabnut Al Nusra op Koerden voor. Wat al bewijst dat deze groepen van buiten Syrie opdrachten krijgen.
Soenieten gaan echt niet weer onder een Alawiet zitten. Vooral ze nu ook grote steun krijgen van andere salafi landen. Daarbij er is te veel gebeurd om nog terug te draaien.
Alawieten zullen helemaal uitgemoord worden als ze niet hen eigen stuk krijgen vrees ik![]()
Grote verliezer: normale burger.
Ik zie niet in waarom Syrië niet opgededeeld kan worden. De grenzen van die landen zijn ook maar willekeurig getrokken door de koloniale heersers destijds, dus kunnen makkelijk aangepast worden. Vooral het stuk Koerdistan in het noordoosten zal waarschijnlijk nooit meer bij Syrië komen. Hoe langer de autonomie in die regio's duurt, hoe lastiger het zal worden om weer 1 staat binnen de huidige grenzen te bewerkstelligen.quote:Op donderdag 9 mei 2013 19:02 schreef Aloulou het volgende:
Syrie zal niet uit elkaar vallen, Irak is ook nog niet uit elkaar gevallen. Dat bepalen die volkeren namelijk niet zelf maar vooral grote regionale wereldmachten. Zolang zij niet achter een onafhankelijkheid gaan staan en juist zich ertegen keren wordt het lastig. Syrie zal net als Irak nog heel lang een puinhoop blijven en onbestuurbaar zijn, vooral omdat je allerlei groepen hebt in het land met tegenstrijdige belangen. Zoals in Libanon en Irak al het geval is. Overigens gaat Assad het op deze manier zeker nog een aantal jaar uithouden. Dat zal pas echt anders zijn als de rebellen antitankwapens op grote schaal gaan krijgen en bijv daarnaast ook wapens waarmee ze vliegtuigen uit de lucht kunnen halen. Maar snel zie ik dat niet gebeuren.
Grote winnaar: Israel. Heerlijke die Arabische revoluties, Egypte plat, Syrie plat, Irak en Libanon jagen ze elkaar al de tent uit en de (loyale) koningshuizen in Jordanie, Saudie Arabie en Qatar blijven lekker zittenAls ik een Israelier was zou ik het met een grote grijns aanzien wat er nu gebeurt allemaal.
NU.nlquote:'Syrië levert Hezbollah geavanceerde wapens'
Syrië reageert op de recente Israëlische luchtaanvallen op Damascus door Hezbollah ''geavanceerde wapens'' te leveren.
Dit stelde althans Hezbollah-leider Hassan Nasrallah in een toespraak op televisie donderdag.
De militante sjiitische beweging Hezbollah beheerst het zuiden van Libanon. Hezbollah is goed bewapend, maar delfde in 2006 het onderspit tijdens een wekenlange oorlog met Israël.
Nasrallah suggereerde dat de Syrische wapenleveranties de machtsbalans in zijn voordeel kunnen veranderen.
Chemisch
Israël en het Westen vrezen al maanden dat chemische wapens van het Assad-bewind in Syrië in handen vallen van Hezbollah. Syrië en Hezbollah zijn al lang bondgenoten. Het bewind in Damascus wordt ook al decennia gesteund door Rusland.
Israël heeft Moskou gevraagd om Syrië geen geavanceerde raketten te leveren, zo meldde de krant The Jeruzalem Post donderdag. De Joodse staat vreest dat Syrië van Moskou geavanceerde systemen krijgt om luchtaanvallen af te weren.
Ach dat is alleen maar provoceren. Dat groepje haatbaarden is te achterlijk om iets tegen Israel te kunnen beginnen en als ze dat wel doen worden ze weggevaagd.quote:Op vrijdag 10 mei 2013 01:04 schreef arjan1212 het volgende:
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)le-wapens-van-syrie/
is nasrallah getikt ofzo... als ie dit allemaal zegt kan je toch op een invasie van Israel wachten?
De al Qaida-achtige terroristen vechten dan ook tegen elk dictatoriaal regime in het Midden Oosten, het is niet verwonderlijk dat ze ook in Syrië zijn opgedoken. Maar dan nog, dat zijn er heel weinig vergeleken met Syriërs die klaar zijn met Assad. We stappen nu heel snel over het feit dat leven onder een dictator ronduit klote is, normale Syriërs hebben meerdere decennia zo'n leven.quote:Op donderdag 9 mei 2013 18:12 schreef Duizend-Bommen het volgende:
[..]
Het is maar wat je 'strijders' noemt. Dat veel Soenitisch georiënteerde Syriërs dachten dat hun moment van glorie gekomen was, omdat een overwinning met de steun van de NAVO, Saoedi Arabië en Qatar 'hun jongens' niet meer kon ontgaan, dat is helder. Maar de lui die het leger van Syrië tegenover zich trof, en treft, zijn van meet af geharde terroristen van Al Qaida. Of welke fancy naam je er ook aan wil hangen, omdat we bondgenoten geen 'Al Qaida' willen noemen, hoewel het dezelfde lui zijn. Maar zelfs met NAVO-steun, vanaf 'dag 1', en die Wahabistische fanatici, waren er nog ZAT Soenieten over die Assad liever steunden. En steunen.
Ik ga hier niet beweren dat het in Libië sterk verbeterd is sinds Gadaffi is vermoord, maar Gadaffi had veertig jaar om iets van democratie te introduceren. Het interesseert denk ik niemand dat hij dat nu alsnog wilde doen.quote:[..]
Hmm. Libië was het meest welvarende land van Noord-Afrika. En er werden stappen gezet in de richting van meer democratie. Maar dan democratie van de ouderwetse soort: Met een Grondwet als 'dictator', volgens het klassiek-liberale model. Dus niet in de uitvoering van 'dictatuur van de meerderheid'.
Ach, dat hoort erbij. Elk Europees land heeft een geschiedenis vol geweld, armoede en andere ellende.quote:En één ding is volstrekt zeker: Deze 'regime change' oorlog, betekent voor decennia armoede, terreur, een ineenstorting van de economie. En als de 'Vrienden' aan het bewind komen, zoals in Libië, kun je HELEMAAL je borst natmaken, als inwoner van Syrië. Dus dat hebben ze leuk gedaan dan. Temeer daar er in Syrië inmiddels een grondwet, en voor Arabische begrippen grote democratische vrijheden zijn. Zeker vergeleken met onze bondgenoot, en die van de 'opstandelingen', Saoedi Arabië. En kom me maar niet vertellen dat dat komt omdat die 'regime change' operatie zo lang duurt. Want in Libië is het hetzelfde beeld.
Dat is leuk voor Syrië maar weinig interessant voor andere landen. De 200.000 vaten die ze (gemiddeld) exporteren hebben amper strategische waarde. Dat kan makkelijk worden opgevangen door exporteurs die er wel toe doen.quote:[..]
Olie is Syrië's belangrijkste exportproduct.
[ afbeelding ]
Daarnaast wordt er momenteel in de wateren voor de kust, van Alexandrië tot Athene naar olie en gas geboord, nadat ze daar gigantische hoeveelheden gas aantroffen die inmiddels door Israël worden geëxploiteerd.
[ afbeelding ]
Eh, daar is nog helemaal niets van werkelijkheid, en met een verdomde burgeroorlog gaat er zeker geen pijpleiding dwars door Syrië komen. Niemand is zo dom om dat te financieren en er zijn goedkopere, veiligere alternatieven.quote:En boren Dick Cheney, Rupert Murdoch en Jacob Rothschild op de Golan Hoogten naar olie.
En tot slot is Syrië praktisch de 'olie- en gasrotonde' voor alle olie die over land naar de Middellande Zee wordt getransporteerd.
Niemand, en Assad werkt niet mee dus werkt het westen hem tegen.quote:
Op een nieuw land in het Midden-Oosten zit niemand te wachten, maar Irak is de facto verdeeld. Als de Koerden voorheen al enige autonomie hadden is dat enkel meer geworden.quote:Op donderdag 9 mei 2013 19:02 schreef Aloulou het volgende:
Syrie zal niet uit elkaar vallen, Irak is ook nog niet uit elkaar gevallen. Dat bepalen die volkeren namelijk niet zelf maar vooral grote regionale wereldmachten. Zolang zij niet achter een onafhankelijkheid gaan staan en juist zich ertegen keren wordt het lastig. Syrie zal net als Irak nog heel lang een puinhoop blijven en onbestuurbaar zijn, vooral omdat je allerlei groepen hebt in het land met tegenstrijdige belangen. Zoals in Libanon en Irak al het geval is. Overigens gaat Assad het op deze manier zeker nog een aantal jaar uithouden. Dat zal pas echt anders zijn als de rebellen antitankwapens op grote schaal gaan krijgen en bijv daarnaast ook wapens waarmee ze vliegtuigen uit de lucht kunnen halen. Maar snel zie ik dat niet gebeuren.
Een grote grijns en de vinger op de trekker.quote:Grote winnaar: Israel. Heerlijke die Arabische revoluties, Egypte plat, Syrie plat, Irak en Libanon jagen ze elkaar al de tent uit en de (loyale) koningshuizen in Jordanie, Saudie Arabie en Qatar blijven lekker zittenAls ik een Israelier was zou ik het met een grote grijns aanzien wat er nu gebeurt allemaal.
Autonomie zeker, maar onafhankelijkheid bepalen ze niet eventjes alleen. Daar hebben ze grootmachten voor nodig die hen steunen. Tot nu toe zullen ze dat niet vinden, noch Irak, noch Iran en vooralsnog ook Turkije zal het niet steunen. Alleen zie ik Turkije in de verdere toekomst en als ze het PKK probleem hebben opgelost best bijdraaien. Het zou zomaar ook de grote vriend van de Syrische Koerden kunnen worden, zoals het nu al is van de Iraakse Koerden. Economisch heel belangrijk en een steun in de rug tegenover die "irritante" Maliki van de centrale regering in Bagdad.quote:Op vrijdag 10 mei 2013 01:51 schreef waht het volgende:
Op een nieuw land in het Midden-Oosten zit niemand te wachten, maar Irak is de facto verdeeld. Als de Koerden voorheen al enige autonomie hadden is dat enkel meer geworden.
Israel kan haar boontjes wel zelf doppen, maar een vinger op de trekker klopt wel. Vooralsnog zal Israel er goed op letten dat er geen (zware) wapens vanuit Damascus naar Zuid-Libanon gaan. Als Assad eenmaal weg is verwacht ik dat Israel zich klaarmaakt om bij een volgende oorlog tegen Hizbullah hen voor eens en altijd uit te schakelen in Zuid-Libanon. Amerika bekijkt ook al naar de mogelijkheden om via drone-attacks die Nusra lui in de toekomst van het speelveld af te knallen overigens:quote:
quote:America's hidden agenda in Syria's war
It was some six months ago that Syrian rebel commanders met US intelligence officers in Jordan to discuss the status of the war and, the rebels hoped, to secure supplies of the sophisticated weapons they need to overthrow President Bashar Al Assad.
But according to one of the commanders present at the meeting, the Americans were more interested in talking about Jabhat Al Nusra, the Al Qaeda-affiliated group waging war on the Syrian regime than they were in helping the rebels advance on Damascus.
The commander - a moderate Sunni and an influential rebel leader from Damascus who said he has met intelligence operatives from Western and Arab states - said the US officials were especially keen to obtain information about the identities of Al Nusra insurgents and the locations of their bases.
Then, by the rebel commander's account, the discussion took an unexpected turn.
The Americans began discussing the possibility of drone strikes on Al Nusra camps inside Syria and tried to enlist the rebels to fight their fellow insurgents.
"The US intelligence officer said, 'We can train 30 of your fighters a month, and we want you to fight Al Nusra'," the rebel commander recalled.
Opposition forces should be uniting against Mr Al Assad's more powerful and better-equipped army, not waging war among themselves, the rebel commander replied. The response from a senior US intelligence officer was blunt.
"I'm not going to lie to you. We'd prefer you fight Al Nusra now, and then fight Assad's army. You should kill these Nusra people. We'll do it if you don't," the rebel leader quoted the officer as saying.
What the commander says transpired in Jordan illustrates a dilemma that has preoccupied, even paralysed, Syria's opposition and their international supporters - how to deal with the expanding role of Islamic extremists in the anti-Assad insurgency.
Other meetings with Western and Arab intelligence services have shown a similar obsession with Al Nusra, the commander said.
"All anyone wants is hard information about Al Nusra, it seems to be all they are really interested in. It's the most valuable commodity you can have when dealing with these intelligence agencies," he said.
Jabhat Al Nusra has emerged as the most effective rebel force in Syria. The fractured, poorly equipped rebels of the Free Syrian Army can ill-afford to take the fight to Mr Al Assad's forces without Al Nusra, whose key leaders are foreign veterans of the fighting that followed the US invasion of Iraq in 2003.
The Obama administration classified Al Nusra as a terrorist organisation in December, much to the annoyance of the opposition Syrian National Coalition (SNC), which said the designation would only undermine the rebel campaign and support Mr Al Assad's insistence that he is fighting "terrorists" rather than a popular, pro-democracy uprising.
Two months ago, Al Nusra confirmed its link to Al Qaeda, publicly declaring "allegiance" to the network's head, Ayman Al Zawahiri, and promised to follow his orders.
Ever since, opposition political and military leaders, and their supporters in Europe, the US and the Middle East, have been trying to work out how to deal with the fact their allies on the battlefield are affiliated with the group that carried out some of world's deadliest attacks on civilians.
As the rebels and their patrons abroad debate how to deal with Al Nusra, questions persist over exactly how united Al Nusra is, and whether or not it has adopted a new, less violent, strategy than that normally associated with Al Qaeda.
While key Al Nusra leaders are foreign fighters bloodied in Iraq's sectarian civil war, a majority of the group's rank-and-file are Syrians, some of whom have expressed dismay about the pledge to Al Qaeda.
On Saturday, another major hardline Islamic faction, Ahrar Al Sham, issued a respectfully worded statement rebuking Al Nusra for openly siding with Al Qaeda, saying it was divisive and would not help the rebels win - although it supported the principle of a pan-Arab Islamic state.
Those within the moderate opposition advocating dialogue with Al Nusra warn that merely dismissing all of its fighters as hard-core radicals is a dangerous oversimplification.
It also risks alienating the many ordinary Syrians in rebel-held areas who have come to admire the group, with its reputation of honesty, discipline and provision of humanitarian supplies to those in need.
"There are very localised differences between rebel groups, and Al Nusra is no exception. Some are more extreme than others, and it's not right or useful just to put them all together as being Al Qaeda," said a moderate, Western-educated pro-democracy activist who has been involved in meetings with Nusra fighters in northern Syria.
Syria's political future was discussed at the meetings, and Nusra members were open to debate and discussion, and had shown interest in proposals about democracy and safeguarding Syria's minority communities, activists said.
"When you actually sit down with them [Al Nusra], you realise they are not what you thought and they also have to rethink their own preconceptions. We had a meeting and it was very good and these young fighters were surprised because they thought all people who supported democracy were atheists," the activist said. "For those reasons, it's important to keep a dialogue going."
Another Assad opponent, a secular Syrian involved in organising armed groups in Damascus, also warned against ignoring the differences within Al Nusra.
Comparing the situation in Syria to that in Afghanistan, he said the reach of Al Qaeda had always been held in check because they were foreigners not locals. The Americans, he said, made a mistake by waging war on the Taliban, with whom the Afghan authorities are now trying to negotiate.
"I am worried about Islamic extremism, but I think we need to be smart in how we handle it. Otherwise we'll make matters worse, not better," he said. "In the end this should be a matter for Syrians to resolve, it's not for the West to tell us who are terrorists and who are not."
The rebel commander who described meeting US intelligence officers in Jordan said he had refused to give them any information about Al Nusra.
Although not a supporter of Al Qaeda's ideology, he said the Americans were being too clumsy and would only undermine the revolt against Mr Al Assad.
"There are three strands of Al Nusra - the minority are serious Al Qaeda people, some are just in for the glamour of fighting jihad and the majority are ordinary Syrians who just want to save their country," he said.
Since that meeting the rebel commander has not bothered to talk to Western or Arab intelligence agencies, despite what he described as frequent invitations for more talks. Rather than wait for foreign governments to supply weapons, his group has imported their own advanced explosives and begun manufacturing their own munitions.
"They [foreign governments] are not fighting for the same things as us," he said. "Syrians are fighting for our freedom, while they just want us to bleed to death fighting each other."
psands@thenational.ae
twitter: For breaking news from the Gulf, the Middle East and around the globe follow The National World. Follow us
One-page article
It was some six months ago that Syrian rebel commanders met US intelligence officers in Jordan to discuss the status of the war and, the rebels hoped, to secure supplies of the sophisticated weapons they need to overthrow President Bashar Al Assad.
But according to one of the commanders present at the meeting, the Americans were more interested in talking about Jabhat Al Nusra, the Al Qaeda-affiliated group waging war on the Syrian regime than they were in helping the rebels advance on Damascus.
The commander - a moderate Sunni and an influential rebel leader from Damascus who said he has met intelligence operatives from Western and Arab states - said the US officials were especially keen to obtain information about the identities of Al Nusra insurgents and the locations of their bases.
Then, by the rebel commander's account, the discussion took an unexpected turn.
The Americans began discussing the possibility of drone strikes on Al Nusra camps inside Syria and tried to enlist the rebels to fight their fellow insurgents.
"The US intelligence officer said, 'We can train 30 of your fighters a month, and we want you to fight Al Nusra'," the rebel commander recalled.
Opposition forces should be uniting against Mr Al Assad's more powerful and better-equipped army, not waging war among themselves, the rebel commander replied. The response from a senior US intelligence officer was blunt.
"I'm not going to lie to you. We'd prefer you fight Al Nusra now, and then fight Assad's army. You should kill these Nusra people. We'll do it if you don't," the rebel leader quoted the officer as saying.
What the commander says transpired in Jordan illustrates a dilemma that has preoccupied, even paralysed, Syria's opposition and their international supporters - how to deal with the expanding role of Islamic extremists in the anti-Assad insurgency.
Other meetings with Western and Arab intelligence services have shown a similar obsession with Al Nusra, the commander said.
"All anyone wants is hard information about Al Nusra, it seems to be all they are really interested in. It's the most valuable commodity you can have when dealing with these intelligence agencies," he said.
Jabhat Al Nusra has emerged as the most effective rebel force in Syria. The fractured, poorly equipped rebels of the Free Syrian Army can ill-afford to take the fight to Mr Al Assad's forces without Al Nusra, whose key leaders are foreign veterans of the fighting that followed the US invasion of Iraq in 2003.
The Obama administration classified Al Nusra as a terrorist organisation in December, much to the annoyance of the opposition Syrian National Coalition (SNC), which said the designation would only undermine the rebel campaign and support Mr Al Assad's insistence that he is fighting "terrorists" rather than a popular, pro-democracy uprising.
Two months ago, Al Nusra confirmed its link to Al Qaeda, publicly declaring "allegiance" to the network's head, Ayman Al Zawahiri, and promised to follow his orders.
Ever since, opposition political and military leaders, and their supporters in Europe, the US and the Middle East, have been trying to work out how to deal with the fact their allies on the battlefield are affiliated with the group that carried out some of world's deadliest attacks on civilians.
As the rebels and their patrons abroad debate how to deal with Al Nusra, questions persist over exactly how united Al Nusra is, and whether or not it has adopted a new, less violent, strategy than that normally associated with Al Qaeda.
While key Al Nusra leaders are foreign fighters bloodied in Iraq's sectarian civil war, a majority of the group's rank-and-file are Syrians, some of whom have expressed dismay about the pledge to Al Qaeda.
On Saturday, another major hardline Islamic faction, Ahrar Al Sham, issued a respectfully worded statement rebuking Al Nusra for openly siding with Al Qaeda, saying it was divisive and would not help the rebels win - although it supported the principle of a pan-Arab Islamic state.
Those within the moderate opposition advocating dialogue with Al Nusra warn that merely dismissing all of its fighters as hard-core radicals is a dangerous oversimplification.
It also risks alienating the many ordinary Syrians in rebel-held areas who have come to admire the group, with its reputation of honesty, discipline and provision of humanitarian supplies to those in need.
"There are very localised differences between rebel groups, and Al Nusra is no exception. Some are more extreme than others, and it's not right or useful just to put them all together as being Al Qaeda," said a moderate, Western-educated pro-democracy activist who has been involved in meetings with Nusra fighters in northern Syria.
Syria's political future was discussed at the meetings, and Nusra members were open to debate and discussion, and had shown interest in proposals about democracy and safeguarding Syria's minority communities, activists said.
"When you actually sit down with them [Al Nusra], you realise they are not what you thought and they also have to rethink their own preconceptions. We had a meeting and it was very good and these young fighters were surprised because they thought all people who supported democracy were atheists," the activist said. "For those reasons, it's important to keep a dialogue going."
Another Assad opponent, a secular Syrian involved in organising armed groups in Damascus, also warned against ignoring the differences within Al Nusra.
Comparing the situation in Syria to that in Afghanistan, he said the reach of Al Qaeda had always been held in check because they were foreigners not locals. The Americans, he said, made a mistake by waging war on the Taliban, with whom the Afghan authorities are now trying to negotiate.
"I am worried about Islamic extremism, but I think we need to be smart in how we handle it. Otherwise we'll make matters worse, not better," he said. "In the end this should be a matter for Syrians to resolve, it's not for the West to tell us who are terrorists and who are not."
The rebel commander who described meeting US intelligence officers in Jordan said he had refused to give them any information about Al Nusra.
Although not a supporter of Al Qaeda's ideology, he said the Americans were being too clumsy and would only undermine the revolt against Mr Al Assad.
"There are three strands of Al Nusra - the minority are serious Al Qaeda people, some are just in for the glamour of fighting jihad and the majority are ordinary Syrians who just want to save their country," he said.
Since that meeting the rebel commander has not bothered to talk to Western or Arab intelligence agencies, despite what he described as frequent invitations for more talks. Rather than wait for foreign governments to supply weapons, his group has imported their own advanced explosives and begun manufacturing their own munitions.
"They [foreign governments] are not fighting for the same things as us," he said. "Syrians are fighting for our freedom, while they just want us to bleed to death fighting each other."
The National.ae
quote:
Het grootste deel van de Syriërs staat nog steeds achter Assad.quote:vechten dan ook tegen elk dictatoriaal regime in het Midden Oosten, het is niet verwonderlijk dat ze ook in Syrië zijn opgedoken. Maar dan nog, dat zijn er heel weinig vergeleken met Syriërs die klaar zijn met Assad. We stappen nu heel snel over het feit dat leven onder een dictator ronduit klote is, normale Syriërs hebben meerdere decennia zo'n leven.
Ook wel begrijpelijk van Amerika, ideale gelegenheid om een aantal van die strijders/groeperingen uit te schakelen, nu ze zich zo boven de grond in Syrie wagen.quote:Op vrijdag 10 mei 2013 02:37 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Israel kan haar boontjes wel zelf doppen, maar een vinger op de trekker klopt wel. Vooralsnog zal Israel er goed op letten dat er geen (zware) wapens vanuit Damascus naar Zuid-Libanon gaan. Als Assad eenmaal weg is verwacht ik dat Israel zich klaarmaakt om bij een volgende oorlog tegen Hizbullah hen voor eens en altijd uit te schakelen in Zuid-Libanon. Amerika bekijkt ook al naar de mogelijkheden om via drone-attacks die Nusra lui in de toekomst van het speelveld af te knallen overigens:
True, hoewel de machthebbers die je er voor terugkrijgt ook niet perse beter zijn. Kijk naar Tunesië met de groeperingen die een strenger Islamitisch regime na willen streven, of Libië waar gewapende groeperingen de zogenaamde democratie nog prima naar hun hand zetten.quote:Op vrijdag 10 mei 2013 01:46 schreef waht het volgende:
We stappen nu heel snel over het feit dat leven onder een dictator ronduit klote is, normale Syriërs hebben meerdere decennia zo'n leven.
Je wilt zeggen dat het nu in Tunesie slechter is dan onder Ben Ali? Voor de Westerse losbandige toerist misschien..quote:Op vrijdag 10 mei 2013 09:07 schreef Augustus_Thijs het volgende:
[..]
True, hoewel de machthebbers die je er voor terugkrijgt ook niet perse beter zijn. Kijk naar Tunesië met de groeperingen die een strenger Islamitisch regime na willen streven, of Libië waar gewapende groeperingen de zogenaamde democratie nog prima naar hun hand zetten.
Is er echt een manier om er zeker van te zijn wat de Syrische bevolking vind?quote:Op vrijdag 10 mei 2013 08:53 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
[..]achtige?
[..]
Het grootste deel van de Syriërs staat nog steeds achter Assad.
Klopt, ik bedoel maar dat hoewel officiële landsgrenzen niet veranderen er toch machtsoverdracht plaatsvindt, dat kan best gebeuren in Syrië.quote:Op vrijdag 10 mei 2013 02:37 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Autonomie zeker, maar onafhankelijkheid bepalen ze niet eventjes alleen. Daar hebben ze grootmachten voor nodig die hen steunen. Tot nu toe zullen ze dat niet vinden, noch Irak, noch Iran en vooralsnog ook Turkije zal het niet steunen. Alleen zie ik Turkije in de verdere toekomst en als ze het PKK probleem hebben opgelost best bijdraaien. Het zou zomaar ook de grote vriend van de Syrische Koerden kunnen worden, zoals het nu al is van de Iraakse Koerden. Economisch heel belangrijk en een steun in de rug tegenover die "irritante" Maliki van de centrale regering in Bagdad.
Eens, Israel grijpt die kans als die zich voordoet.quote:[..]
Israel kan haar boontjes wel zelf doppen, maar een vinger op de trekker klopt wel. Vooralsnog zal Israel er goed op letten dat er geen (zware) wapens vanuit Damascus naar Zuid-Libanon gaan. Als Assad eenmaal weg is verwacht ik dat Israel zich klaarmaakt om bij een volgende oorlog tegen Hizbullah hen voor eens en altijd uit te schakelen in Zuid-Libanon. Amerika bekijkt ook al naar de mogelijkheden om via drone-attacks die Nusra lui in de toekomst van het speelveld af te knallen overigens:
[..]
Weinig kans.quote:Op vrijdag 10 mei 2013 11:22 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
mooi dat hezbollah zich actief met de strijd bemoeit, hopen dat de lijn libanon-syrie-Iran er nu voor gaat zorgen dat de rust hersteld kan worden en al die strijdendende terreurgroepen de kop in gedrukt kan worden. De prijzen in damascus rijzen de pan uit en producten worden steeds schaarser, het wordt hoog tijd dat deze oorlog ophoudt, laten we hopen dat de idiote westerse boycot ook ophoudt zodat het land weer opgebouwd kan worden.
Waarom heb je je tekst aangepast? Ik was net aan het lezen.quote:Op vrijdag 10 mei 2013 11:17 schreef spacechinees2 het volgende:
Kijk al die Turken hier die denken iets van de Koerdische situatie af te weten.
Onafhankelijkheid komt er hoor, is slechts een kwestie van tijd.
Wat is een o.c.?quote:Op vrijdag 10 mei 2013 11:26 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
[..]
Waarom heb je je tekst aangepast? Ik was net aan het lezen.
Met zo een o.ç. als erdogan aan het hoofd, zal het mij niet verbazen als het inderdaad zo ver zal komen. Maar de Turkse bevolking zal hier in opstand tegen komen - én hoé.
De Amerikanen houden ook liever een stabiele Assad in het Zadel dan extremistische terreurgroeperingen, maar zeggen dat niet hardop. De kleine groep goedwillende vrijheidsstrijders hebben geen schijn van kans. Omdat ze afhankelijk zijn van extremisten die niemand daar wil hebben, maar wel gesteund worden door de golfstaten, met massa's wapens en geld. Assad wordt gesteund door Hezbollah en Iran waar het "westen" zich ook niet mee wil linken dus wat overblijft is een status quo die nog jarenlang kan duren.quote:
Dat denk jij.quote:Op vrijdag 10 mei 2013 11:28 schreef spacechinees2 het volgende:
[..]
Turkse bevolking zal niets doen. Erdogan is goed bezig.
Omdat hij meer rechten wilt geven aan de Koerden zeker?quote:Op vrijdag 10 mei 2013 11:31 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
[..]
Dat denk jij.
erdogan is een van de grootste zwarte vlekken uit de Turkse geschiedenis. Misschien niet qua economische groei (waar je alsnog niet met zekerheid kan stellen of de cijfers kloppen -> want AKP), maar qua alle andere aspecten is hij (/zijn partij) een regelrechte ramp voor Turkije.
Nee, hoe kom je daar bij? Ik heb niks tegen Koerden, ikzelf behoor ook tot een minderheid in Turkije. Echter heb ik wel iets tegen PKK.quote:Op vrijdag 10 mei 2013 11:37 schreef spacechinees2 het volgende:
[..]
Omdat hij meer rechten wilt geven aan de Koerden zeker?
Waarom heb je dan iets tegen Erdogan? Noem dan eens iets waarom hij zo'n ''zwarte vlek in de Turkse geschiedenis'' is?quote:Op vrijdag 10 mei 2013 11:38 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
[..]
Nee, hoe kom je daar bij? Ik heb niks tegen Koerden, ikzelf behoor ook tot een minderheid in Turkije. Echter heb ik wel iets tegen PKK.
Dat is toch Syria gerelateerd ?!quote:Op vrijdag 10 mei 2013 11:54 schreef Frutsel het volgende:
Zullen we het over Syrie houden? Doe de Erdogan discussie ff in PM ofzo, voor de zaak ook hier escaleert.
Omdat zijn partij 'TC' wil verbieden. TC betekend Türkiye Cumhuriyeti, Turkse republiek. Omdat er geen democratie meer is in Turkije. Omdat AKP niet eerlijk is gekozen. Omdat erdogan meer geeft om de dood van terroristen dan om doden van zijn eigen leger. Omdat hij het seculiere Turkije, wat Kemal Atatürk heeft opgebouwd, aan gort helpt. Mensen krijgen steeds minder vrijheid. Je mening uitten is als het ware illegaal geworden. Er zitten zoveel onschuldige mensen vast, journalisten. Je wilden een voorbeeld, hier heb je er een paar.quote:Op vrijdag 10 mei 2013 11:45 schreef spacechinees2 het volgende:
[..]
Waarom heb je dan iets tegen Erdogan? Noem dan eens iets waarom hij zo'n ''zwarte vlek in de Turkse geschiedenis'' is?
Is ook niet nodig, voor Amerika valt de schade best in te perken bij de huidige strijd in Syrie zonder dat ze zelf troepen naar Syrie sturen. Ze hebben namelijk lokale machten als Jordanie, Turkije, Saudie Arabie en Qatar aan hun zijde. En als in de toekomst Nusra echt te gevaarlijk wordt grijpen ze op verschillende manieren in, waaronder drone's maar ook lokale partners die dezelfde belangen hebben om Nusra te bestrijden, waar Amerika vervolgens wat gewicht achter gooit qua intelligence, training en bijv. lichte wapens.quote:Op vrijdag 10 mei 2013 11:21 schreef waht het volgende:
Maar Amerika lijkt dus geen enkele zin te hebben in een officiële troepenmacht in Syrië.
Er is nooit een (volwaardige) democratie geweest in Turkije. Ik vind het grappig dat je zegt dat de AKP niet eerlijk is verkozen, terwijl het juist de kemalisten zijn die middels een staatsgreep de macht grepen (meerdere keren zelfs). We horen al tien jaar dat Erdogan het 'seculiere' Turkije aan het afbouwen is maar daar is nog steeds weinig van terechtgekomen. De oppositie is ook niet echt serieus te nemen. Erdogan is capabeler dan welke oppositieleider dan ook. En je kon altijd al vervolgd worden voor het geven van je mening in Turkije, ook onder de kemalisten. Of ga je mij nu vertellen dat kritiek hebben op Ataturk en/of de Turkse staat toegestaan was onder de kemalisten? Minderheden hebben het nu tenminste beter dan onder de kemalisten, hoewel er nog een lange weg te gaan is.quote:Op vrijdag 10 mei 2013 12:14 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
[..]
Omdat zijn partij 'TC' wil verbieden. TC betekend Türkiye Cumhuriyeti, Turkse republiek. Omdat er geen democratie meer is in Turkije. Omdat AKP niet eerlijk is gekozen. Omdat erdogan meer geeft om de dood van terroristen dan om doden van zijn eigen leger. Omdat hij het seculiere Turkije, wat Kemal Atatürk heeft opgebouwd, aan gort helpt. Mensen krijgen steeds minder vrijheid. Je mening uitten is als het ware illegaal geworden. Er zitten zoveel onschuldige mensen vast, journalisten. Je wilden een voorbeeld, hier heb je er een paar.
Edit: je mag tegenwoordig bijna niet eens meer trots zijn op de Turkse vlag.
Tevens: als erdogan echt zo een goede leider was, zou hij een leider van het volk zijn. Het volk zou dan van hem houden. Dan zou hij niet tussen zijn volk leven en niet beschermt worden door tientallen, al dan niet honderden, bodyguards.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Nog een extraatje: gül![]()
![]()
Om het maar weer ontopic te houden:
[ afbeelding ]
Dit is een waardevolle leider.
PM maar als je er over door wil gaan, mijn punten zijn duidelijk.
Irak zijn ze echter aan het verliezen aan Iran dus het is net wat belangrijker dat Syrië niet meer de doorvoerhaven van het Iraanse regime is.quote:Op vrijdag 10 mei 2013 13:01 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Is ook niet nodig, voor Amerika valt de schade best in te perken bij de huidige strijd in Syrie zonder dat ze zelf troepen naar Syrie sturen. Ze hebben namelijk lokale machten als Jordanie, Turkije, Saudie Arabie en Qatar aan hun zijde. En als in de toekomst Nusra echt te gevaarlijk wordt grijpen ze op verschillende manieren in, waaronder drone's maar ook lokale partners die dezelfde belangen hebben om Nusra te bestrijden, waar Amerika vervolgens wat gewicht achter gooit qua intelligence, training en bijv. lichte wapens.
Even aspect-voor-aspect, anders wordt het zo'n kluwen. Dat gegeven kun je vanuit verschillende invalshoeken bekijken. Maar één ding staat hoe dan ook als een PAAL boven water: Al Qaida is er NIET op uit ergens een democratische bestuursvorm te introduceren. Daarbij is het vermoeden, dat dergelijke strijd net zo goed 'self-serving' is, als verlengstuk van het militair-bancair-industrieel 'apparaat', dat 'vraag' naar haar producten tracht te stimuleren, niet geheel van realiteitszin ontbloot. Waarmee niet is gezegd dat alle sukkels die er in stinken ook met een neoconservatieve agenda op zak lopen. Zoals Göring al zei, is het doodsimpel om mensen te winnen voor grootschalige moord- en doodslag.quote:Op vrijdag 10 mei 2013 01:46 schreef waht het volgende:
De al Qaida-achtige terroristen vechten dan ook tegen elk dictatoriaal regime in het Midden Oosten
Je gaat er daarbij vanuit, dat de Westerse democratische staatsvorm een soort 'Heilige Graal' is. Interessant in dit verband, is om te zien hoe het Rusland, en China verging, nadat het communisme als ideologie haar aantrekkingskracht had verloren. In Rusland werd de parlementaire democratie naar Westers voorbeeld ingevoerd, onder aanvoering van de VS en West-Europese landen. In China hield de partij politiek de boel centraal, maar gaf het de bevolking meer economische vrijheden. Ik weet wel welk model voor de verheffing van het volk als winnaar uit de bus is gekomen! En ik ken beide landen van vóór de omwenteling, en erna. Gaddafi, en Assad, hadden volkomen gelijk als ze de 'Chinese' weg bewandelden. Althans, vanuit het belang van de eigen bevolking bezien. Maar niet vanuit het belang van 'het Westen' (het militair-industrieel-bancair-complex) bezien. Die hadden overduidelijk meer baat bij hun 'oligarchen-fabriek' in Rusland. En dat model willen ze er nu ook doorheen rammen in Libië en Syrië. Hier en daar een roverhoofdman, die je een privé-Jumbo geeft, met gouden kranen, en een Bentley, in ruil voor wrede repressie van de lokale bevolking, terwijl 'wij' de olie wegzuigen. Als dat jouw droom is? Ik vind het knap immoreel.quote:Op vrijdag 10 mei 2013 01:46 schreef waht het volgende:
Ik ga hier niet beweren dat het in Libië sterk verbeterd is sinds Gadaffi is vermoord, maar Gadaffi had veertig jaar om iets van democratie te introduceren.
Is dat een argument om de boel elders dan ook maar kort en klein te slaan?quote:Op vrijdag 10 mei 2013 01:46 schreef waht het volgende:
Ach, dat hoort erbij. Elk Europees land heeft een geschiedenis vol geweld, armoede en andere ellende.
Okay. Het gaat je dus inderdaad vooral om 'ONZE' olie, begrijp ik.quote:Op vrijdag 10 mei 2013 01:46 schreef waht het volgende:
Dat is leuk voor Syrië maar weinig interessant voor andere landen. De 200.000 vaten die ze (gemiddeld) exporteren hebben amper strategische waarde. Dat kan makkelijk worden opgevangen door exporteurs die er wel toe doen.
Die pijpleiding LIGGEN er al. En je hebt (deels) gelijk. Turkije heeft liever dat ze door Turkije gaan lopen. Dus steunen ze (ook) daarom die 'regime-change' actie. Maar het einddoel van de VS en de NAVO, is dat 'ONZE' olie in de Kaukasus, die Condoleca Rice na de val van de Sovjet-Unie had 'gekocht' in die landen, via pijpleidingen waar de Russen niet met hun handen aan kunnen komen, naar 'ONZE' havens loopt. Daarom moet Syrië ook van 'ONS' worden.quote:Op vrijdag 10 mei 2013 01:46 schreef waht het volgende:
Eh, daar is nog helemaal niets van werkelijkheid, en met een verdomde burgeroorlog gaat er zeker geen pijpleiding dwars door Syrië komen. Niemand is zo dom om dat te financieren en er zijn goedkopere, veiligere alternatieven.
Maar dan andersom, dus.quote:Op vrijdag 10 mei 2013 01:46 schreef waht het volgende:
Niemand, en Assad werkt niet mee dus werkt het westen hem tegen.
Uiteraard streven die terroristen niet naar een democratisch Syrië, dat beweert niemand, maar zo nu en dan heb je een gedeelde vijand met dergelijke terroristen.quote:Op vrijdag 10 mei 2013 14:11 schreef Duizend-Bommen het volgende:
[..]
Even aspect-voor-aspect, anders wordt het zo'n kluwen. Dat gegeven kun je vanuit verschillende invalshoeken bekijken. Maar één ding staat hoe dan ook als een PAAL boven water: Al Qaida is er NIET op uit ergens een democratische bestuursvorm te introduceren. Daarbij is het vermoeden, dat dergelijke strijd net zo goed 'self-serving' is, als verlengstuk van het militair-bancair-industrieel 'apparaat', dat 'vraag' naar haar producten tracht te stimuleren, niet geheel van realiteitszin ontbloot. Waarmee niet is gezegd dat alle sukkels die er in stinken ook met een neoconservatieve agenda op stap lopen. Zoals Göring al zei, is het doodsimpel om mensen te winnen voor grootschalige moord- en doodslag.
Heilige graal is wat overdreven, maar er lijkt enige globale consensus over de wenselijkheid van basale zaken zoals toegang tot voedsel, bepaalde mate van vrijheid et cetera. We kunnen als rijke westerling wel alles kapot nuanceren maar uiteindelijk wil een Braziliaan, Rus, Indiër, Chinees of Zuid-Afrikaan ook de voordelen van een ontwikkeld land zoals wij dat definiëren.quote:Op vrijdag 10 mei 2013 14:23 schreef Duizend-Bommen het volgende:
[..]
Je gaat er daarbij vanuit, dat de Westerse democratische staatsvorm een soort 'Heilige Graal' is. Interessant in dit verband, is om te zien hoe het Rusland, en China verging, nadat het communisme als ideologie haar aantrekkingskracht had verloren. In Rusland werd de parlementaire democratie naar Westers voorbeeld ingevoerd, onder aanvoering van de VS en West-Europese landen. In China hield de partij politiek de boel centraal, maar gaf het de bevolking meer economische vrijheden. Ik weet wel welk model voor de verheffing van het volk als winnaar uit de bus is gekomen! En ik ken beide landen van vóór de omwenteling, en erna. Gaddafi, en Assad, hadden volkomen gelijk als ze de 'Chinese' weg bewandelden. Althans, vanuit het belang van de eigen bevolking bezien. Maar niet vanuit het belang van 'het Westen' (het militair-industrieel-bancair-complex) bezien. Die hadden overduidelijk meer baat bij hun 'oligarchen-fabriek' in Rusland. En dat model willen ze er nu ook doorheen rammen in Libië en Syrië. Hier en daar een roverhoofdman, die je een privé-Jumbo geeft, met gouden kranen, en een Bentley, in ruil voor wrede repressie van de lokale bevolking, terwijl 'wij' de olie wegzuigen. Als dat jouw droom is? Ik vind het knap immoreel.
Niet door mij nee, maar genoeg andere volkeren hebben het volste recht om de strijd aan te gaan met wat hen dan ook tegenwerkt.quote:Op vrijdag 10 mei 2013 14:24 schreef Duizend-Bommen het volgende:
[..]
Is dat een argument om de boel elders dan ook maar kort en klein te slaan?
In die bron van jou stond dat er een aanvulling op het netwerk in de planning lag en blijkbaar een motief was voor het aanwakkeren van deze burgeroorlog. Dat is gewoon onzin om zeer praktische redenen.quote:Op vrijdag 10 mei 2013 14:32 schreef Duizend-Bommen het volgende:
[..]
Die pijpleiding LIGGEN er al. En je hebt (deels) gelijk. Turkije heeft liever dat ze door Turkije gaan lopen. Dus steunen ze (ook) daarom die 'regime-change' actie. Maar het einddoel van de VS en de NAVO, is dat 'ONZE' olie in de Kaukasus, die Condoleca Rice na de val van de Sovjet-Unie had 'gekocht' in die landen, via pijpleidingen waar de Russen niet met hun handen aan kunnen komen, naar 'ONZE' havens loopt. Daarom moet Syrië ook van 'ONS' worden.
We zullen zien.quote:
Nou, Amerika pleit zelfs voor meer steun vanuit de golfstaten.quote:Op vrijdag 10 mei 2013 11:30 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
De Amerikanen houden ook liever een stabiele Assad in het Zadel dan extremistische terreurgroeperingen, maar zeggen dat niet hardop. De kleine groep goedwillende vrijheidsstrijders hebben geen schijn van kans. Omdat ze afhankelijk zijn van extremisten die niemand daar wil hebben, maar wel gesteund worden door de golfstaten, met massa's wapens en geld. Assad wordt gesteund door Hezbollah en Iran waar het "westen" zich ook niet mee wil linken dus wat overblijft is een status quo die nog jarenlang kan duren.
quote:Op donderdag 9 mei 2013 18:19 schreef Djibril het volgende:
[..]
jaja troll dat doet pijn hé als iemand je zo op de plaats zetSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.maargoed, het heeft wel geholpen zie ik, nu ik je opeens wel meer dan twee zinnen zie typen. Je kunt het blijkbaar dus wel.
Het is vooral het sjiitische deel van Irak dat meer naar Iran trekt. Vanuit dat oogpunt zou het voor Amerika en co aantrekkelijker worden Irak alsnog op te delen. Nadeel is dan wel dat ze misschien stabieler worden wat weer in hun nadeel is.quote:Op vrijdag 10 mei 2013 13:37 schreef waht het volgende:
[..]
Irak zijn ze echter aan het verliezen aan Iran dus het is net wat belangrijker dat Syrië niet meer de doorvoerhaven van het Iraanse regime is.Incelfrikandel
voor de Bühne!quote:Op vrijdag 10 mei 2013 14:53 schreef waht het volgende:
[..]
Nou, Amerika pleit zelfs voor meer steun vanuit de golfstaten.
De vijand van mijn vijand, is mijn vriend. Zo kwamen we ook aan Hitler, die ons behoedde tegen het communisme.quote:Op vrijdag 10 mei 2013 14:50 schreef waht het volgende:
Uiteraard streven die terroristen niet naar een democratisch Syrië, dat beweert niemand, maar zo nu en dan heb je een gedeelde vijand met dergelijke terroristen.
Stukje historische kennis. Veel mensen denken dat democratie en rechtsstaat 'uit de lucht' kwamen vallen. Dat het als concept werd aanbevolen, en de economische voorspoed met zich meebracht. Maar het is exact andersom. Vrijhandel bracht voorspoed. En voorspoed bracht invloed voor een middenklasse. (Die in ons deel van de wereld, onder invloed van de neoklassieke economische theorie, overal wordt gesloopt). En daarmee burgerrechten, democratie en een rechtsstaat. Dingen die, omdat het in Libië en Syrië de goede kant op ging, op het menu stonden. Terwijl de vijand van jouw vijand daar geen emplooi voor had, en nu als jouw vriend de Sharia invoert. En jou achter zich aan zeult, tot je als 'nuttige idioot' aan de kant kan worden geschoven. Een bijzonder kostbaar leerproces.quote:Heilige graal is wat overdreven, maar er lijkt enige globale consensus over de wenselijkheid van basale zaken zoals toegang tot voedsel, bepaalde mate van vrijheid et cetera. We kunnen als rijke westerling wel alles kapot nuanceren maar uiteindelijk wil een Braziliaan, Rus, Indiër, Chinees of Zuid-Afrikaan ook de voordelen van een ontwikkeld land zoals wij dat definiëren.
Sterker nog: De VS en haar NAVO-landen, met inbegrip van Israël, hebben de spullen nodig die daar worden gemaakt. En het plan is als volgt: Zij leveren de spullen, in ruil voor olie, gas en andere grondstoffen, die wij met 'ONZE' militaire macht onder controle houden. Want zouden we vertrouwen op een Vrije Markt, dan hadden 'WIJ' noch de leveranciers van grondstoffen, noch de leveranciers van goederen, iets te bieden. Behalve waardeloos schuldpapier. Deels in de vorm van ons geld.quote:En ja kan wel doorgaan met dat 'onze', maar dat denkt elk machtsblok. Ook China wil olie uit het MO, ook India, ook Indonesië, ook Zuid-Afrika.
Dat is idd niet zo. Het heeft heel wat revoluties, oorlogen en bloed gekost, en daar zijn ze nu in Syrië ook mee begonnen.quote:[b]Op zaterdag 11 mei 2013 15:12 schreef [url=http://forum.fok.nl/user/profile
Stukje historische kennis. Veel mensen denken dat democratie en rechtsstaat 'uit de lucht' kwamen vallen.
Waarom zou het syrische regime hierachter zitten? Smokkelaars willen gewoon recht hebben op de beste routes en daarbij zullen ze elkaar vermoorden.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 15:52 schreef Aloulou het volgende:
Als Erdogan info heeft dat het Syrische regime betrokken is bij deze aanslagen gaat hij zijn opties bekijken om actiever Assad van zijn troon af te stoten, bijv. een no-fly zone afdwingen in een deel van Syrie met steun van andere bondgenoten.
Nee. Deze 'regime-change' operatie is opgezet als een poging die ontwikkeling te frustreren.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 15:27 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Dat is idd niet zo. Het heeft heel wat revoluties, oorlogen en bloed gekost, en daar zijn ze nu in Syrië ook mee begonnen.
Geen enkel idee, wat denk jij?quote:Op zaterdag 11 mei 2013 16:04 schreef Djibril het volgende:
Waarom zou het syrische regime hierachter zitten?
Zou zomaar kunnen, misschien dat de Mossad er ook achter zit. Ik stel alleen, mocht Erdogan informatie hebben dat het Syrische regime erbij betrokken is dan is dat voor hem zeer waarschijnlijk de druppel die hem doet overtuigen actiever de strijd in Syrie te beinvloeden dat Assad wordt afgezet. Omdat hij geen zin heeft in meer geweld wat overslaat naar zijn eigen land, en hij dus "noodgedwongen" een actievere rol moet innemen. Bijv. door een no-fly zone af te dwingen.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 16:04 schreef Djibril het volgende:
Smokkelaars willen gewoon recht hebben op de beste routes en daarbij zullen ze elkaar vermoorden. Vergeet niet dat als je controle krijgt over een grenspost je je eigen belssting kan toepassen en zo rijk worden. Zou me niet verbazen als dit hiermee verbonden is.
Die ontwikkeling stond 40 jaar stil, er zit juist weer schot in.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 16:24 schreef Duizend-Bommen het volgende:
[..]
Nee. Deze 'regime-change' operatie is opgezet als een poging die ontwikkeling te frustreren.
Er is recent een Grondwet aangenomen, waarin de termijn van Assad als president werd beperkt, en er zijn verkiezingen geweest, die geboycot zijn door jouw vrienden. En wat die willen, is glashelder: Een land dat dictatoriaal wordt bestuurd door de Soenitische meerderheid, met de Wahabistisch interpretatie van de Sharia als uitgangspunt. En menig Westers utopist wordt daar helemaal warm van, van binnen.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 16:25 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Die ontwikkeling stond 40 jaar stil, er zit juist weer schot in.
Ach, schei toch uit. Een dictatuur moet je dwingen om te veranderen. Verkiezingen en wetswijzigingen in een dictatuur zijn holle propaganda.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 16:32 schreef Duizend-Bommen het volgende:
[..]
Er is recent een Grondwet aangenomen,
Daar is al lang in voorzien. Misschien kan het normale publiek zo makkelijk voor de gek worden gehouden maar de aanhangers van realpolitik in alle machtscentra hebben al die scenario's al lang uitgewerkt.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 15:12 schreef Duizend-Bommen het volgende:
[..]
De vijand van mijn vijand, is mijn vriend. Zo kwamen we ook aan Hitler, die ons behoedde tegen het communisme.
[..]
Stukje historische kennis. Veel mensen denken dat democratie en rechtsstaat 'uit de lucht' kwamen vallen. Dat het als concept werd aanbevolen, en de economische voorspoed met zich meebracht. Maar het is exact andersom. Vrijhandel bracht voorspoed. En voorspoed bracht invloed voor een middenklasse. (Die in ons deel van de wereld, onder invloed van de neoklassieke economische theorie, overal wordt gesloopt). En daarmee burgerrechten, democratie en een rechtsstaat. Dingen die, omdat het in Libië en Syrië de goede kant op ging, op het menu stonden. Terwijl de vijand van jouw vijand daar geen emplooi voor had, en nu als jouw vriend de Sharia invoert. En jou achter zich aan zeult, tot je als 'nuttige idioot' aan de kant kan worden geschoven. Een bijzonder kostbaar leerproces.
Deze strategieën worden al duizenden jaren (door elk denkbaar land/rijk) gebruikt, om de simpele reden dat het werkt. Daar kun je allerlei bezwaren tegen hebben maar ik hou me liever bezig met hoe het zich in de praktijk manifesteert.quote:[..]
Sterker nog: De VS en haar NAVO-landen, met inbegrip van Israël, hebben de spullen nodig die daar worden gemaakt. En het plan is als volgt: Zij leveren de spullen, in ruil voor olie, gas en andere grondstoffen, die wij met 'ONZE' militaire macht onder controle houden. Want zouden we vertrouwen op een Vrije Markt, dan hadden 'WIJ' noch de leveranciers van grondstoffen, noch de leveranciers van goederen, iets te bieden. Behalve waardeloos schuldpapier. Deels in de vorm van ons geld.
Zo werkte het vanaf de jaren zeventig, maar toen nog exclusief met Europa als werkpaard, en het Midden-Oosten als grondstoffenleverancier, terwijl de VS alleen maar Dollars hoefden te drukken om te krijgen wat ze wilden hebben.
Europa hangt er nog een beetje tussenin. Te klein voor het tafellaken, en te groot voor het servet. Nog steeds wel met een industrie, anders dan wapenindustrie. Maar de VS kan niet overleven zonder epo.
Het vervelende voor 'ons' is eigenlijk, dat China, Rusland, India, Iran, Indonesië, Brazilië het idee van een 'Vrije Markt' serieus zijn gaan nemen. Zij bieden de leveranciers van grondstoffen, of goederen, gewoon een eerlijke prijs, in plaats van een pistool tegen hun hoofd, en sigaren-uit-eigen-doos. En weet je? In Afrika, Zuid-Amerika en ZO-Azië zijn daardoor de ogen open gegaan. En ik ben bang, dat de 'regime-change'-poging om ze weer dicht te slaan, het op de wat langere termijn niet gaat redden.
Wie het ook was, de Turkse regering kan onder geen beding accepteren dat op Turks grondgebied wordt gevochten.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 15:52 schreef Aloulou het volgende:
Als Erdogan info heeft dat het Syrische regime betrokken is bij deze aanslagen gaat hij zijn opties bekijken om actiever Assad van zijn troon af te stoten, bijv. een no-fly zone afdwingen in een deel van Syrie met steun van andere bondgenoten.
Klopt. Turkije heeft de kracht om een voortrekkersrol te spelen wat betreft het actiever bemoeien met de strijd in Syrie en het versnellen van het afzetten van Assad. Jordanie, Libanon, Qatar en KSA hebben dat niet, behalve dan rebellen militair steunen. Het is goed mogelijk dat Turkije toch overgaat (met steun van haar bondgenoten) met het afdwingen van een no-fly zone om het lot van Assad te versnellen. Nog drie jaar op dezelfde wijze doorgaan is geen optie.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 17:04 schreef waht het volgende:
Wie het ook was, de Turkse regering kan onder geen beding accepteren dat op Turks grondgebied wordt gevochten.
Iedere gezonde democratie is tevens een dictatuur.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 16:36 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ach, schei toch uit. Een dictatuur moet je dwingen om te veranderen. Verkiezingen en wetswijzigingen in een dictatuur zijn holle propaganda.
De vraag is wat Rusland dan zou doen die heel toevallig de mogelijke verkoop van afweergeschut heeft door laten schemeren. Dat afweergeschut is geen probleem voor Israël maar mogelijk wel voor Turkije.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 17:10 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Klopt. Turkije heeft de kracht om een voortrekkersrol te spelen wat betreft het actiever bemoeien met de strijd in Syrie en het versnellen van het afzetten van Assad. Jordanie, Libanon, Qatar en KSA hebben dat niet, behalve dan rebellen militair steunen. Het is goed mogelijk dat Turkije toch overgaat (met steun van haar bondgenoten) met het afdwingen van een no-fly zone om het lot van Assad te versnellen. Nog drie jaar op dezelfde wijze doorgaan is geen optie.
Realpolitik, of cynische, machtsgeile, geslepen lieden die bereid zijn het 'klapvee' te manipuleren ten bate van hun eigen gewin. Voorzover democratie op dit moment strijd behoeft, is het vooral bij 'ons', omdat de erosie van elementaire burgervrijheden, en de afbraak van de economische middenklasse 'hier' (in het Westen) monstrueuze vormen aanneemt. En dan strijd in de zin van bewustwording, vooralsnog.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 17:03 schreef waht het volgende:
Misschien kan het normale publiek zo makkelijk voor de gek worden gehouden maar de aanhangers van realpolitik in alle machtscentra hebben al die scenario's al lang uitgewerkt.
Democratie komt inderdaad niet uit te lucht vallen, daarvoor moet worden gevochten.
Geweldig, als citaat van iemand die meent controle te hebben over zijn eigen toekomst. Hilarisch!quote:Op zaterdag 11 mei 2013 17:03 schreef waht het volgende:
En om weer op Syrië terug te komen: het westen wil Assad weg en weet al lang wat er kan gebeuren als hij weg is of zich verschanst in Alawistan aan de kust. Hoe daarmee wordt omgegaan zien we dan wel.
Hoezo? Niet voor Israël?quote:Op zaterdag 11 mei 2013 17:20 schreef waht het volgende:
De vraag is wat Rusland dan zou doen die heel toevallig de mogelijke verkoop van afweergeschut heeft door laten schemeren. Dat afweergeschut is geen probleem voor Israël maar mogelijk wel voor Turkije.
Ach. Als de NAVO besluit in te grijpen, zullen de Russen zich snel uit de voeten maken. En de Russen steunen Assad al.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 17:14 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
Ik lees net dat Putin heeft gezegd Assad te gaan steunen als Turkije zich er ook mee gaat bemoeien. Ik ben nu.aan het.werk, kan niks opzoeken. Kan iemand dit bevestigen?
De Russen steunen Assad niet. Ze laten het Syrische volk alleen niet vallen bij hun strijd tegen dat invasieleger. Ik weet niet hoeveel vliegtuigen de NAVO al uit de lucht heeft (laten) halen, omdat ze zeker wisten dat die wapens vervoerden. Iedere keer mis. Daarentegen levert de Religieuze Alliantie al ruim twee jaar wapens aan de Salafistische invasiemacht. Of de Russen zich uit de voeten maken als de NAVO zich andermaal als agressiemacht openbaart, is de vraag. Ook de Russen beseffen, dat Iran het volgende land is dat op het wensenlijstje staat, gevolgd door de Kaukasus. Waarna de Russen zelf in beeld komen. Daar hebben ze ervaring mee opgedaan. Bij de vorige gelegenheid kwam de invasiemacht niet verder dan Stalingrad.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 17:26 schreef Hierro het volgende:
Ach. Als de NAVO besluit in te grijpen, zullen de Russen zich snel uit de voeten maken. En de Russen steunen Assad al.
Ik meen wat?quote:Op zaterdag 11 mei 2013 17:25 schreef Duizend-Bommen het volgende:
[..]
Geweldig, als citaat van iemand die meent controle te hebben over zijn eigen toekomst. Hilarisch!
Verouderde technologie. Het afweergeschut wat Assad wil hebben is relatief oud en Israël heeft zich er op kunnen voorbereiden via bevriende naties die hetzelfde afweergeschut hebben.quote:
http://news.yahoo.com/40-(...)syria-151312069.htmlquote:Op zaterdag 11 mei 2013 16:25 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Geen enkel idee, wat denk jij?
[..]
Zou zomaar kunnen, misschien dat de Mossad er ook achter zit. Ik stel alleen, mocht Erdogan informatie hebben dat het Syrische regime erbij betrokken is dan is dat voor hem zeer waarschijnlijk de druppel die hem doet overtuigen actiever de strijd in Syrie te beinvloeden dat Assad wordt afgezet. Omdat hij geen zin heeft in meer geweld wat overslaat naar zijn eigen land, en hij dus "noodgedwongen" een actievere rol moet innemen. Bijv. door een no-fly zone af te dwingen.
Dat krijg je als je de FSA en Wahabi's met open armen ontvangt en steunt!!!quote:Op zaterdag 11 mei 2013 17:04 schreef waht het volgende:
[..]
Wie het ook was, de Turkse regering kan onder geen beding accepteren dat op Turks grondgebied wordt gevochten.
Prima lui. Kunnen lekker vechten met Iraniërs en Alawieten.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 19:15 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
[..]
Dat krijg je als je de FSA en Wahabi's met open armen ontvangt en steunt!!!
Wat wil Assad hebben, dan?quote:Op zaterdag 11 mei 2013 17:56 schreef waht het volgende:Verouderde technologie. Het afweergeschut wat Assad wil hebben is relatief oud en Israël heeft zich er op kunnen voorbereiden via bevriende naties die hetzelfde afweergeschut hebben.
Weer datzelfde geluid. Enerzijds zogenaamd pleitbezorger van democratie. Maar ondertussen....quote:Op zaterdag 11 mei 2013 19:19 schreef waht het volgende:
Prima lui. Kunnen lekker vechten met Iraniërs en Alawieten.
Een versie van het S-300 systeem.quote:
Ondertussen hou ik iedereen graag voor de gek.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 19:26 schreef Duizend-Bommen het volgende:
[..]
Weer datzelfde geluid. Enerzijds zogenaamd pleitbezorger van democratie. Maar ondertussen....
quote:Op zaterdag 11 mei 2013 19:51 schreef waht het volgende:
[..]
Ondertussen hou ik iedereen graag voor de gek.
De Turkse regering houdt zich niet bepaald afzijdig dus ze kunnen niet anders verwachten dan dat er af en toe een raket op een dorp valt. Wie het ook afschiet.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 17:04 schreef waht het volgende:
[..]
quote:
(link)quote:While the S-300P/S-400 series is often labelled as 'Russia's Patriot', the system in many key respects is more capable than the US Patriot series, and in later variants offers mobility performance and thus survivability much better than that of the Patriot.
Niets is appeltje-eitje, maar het is geen game-changer. Israël kan als die krengen er staan wederom Damascus bombarderen zonder al te veel moeite.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 20:36 schreef Duizend-Bommen het volgende:
[..]
[..]
(link)
Gekoppeld aan de bestaande, ultra-moderne Russische grondstations die juist vorig jaar een 'upgrade' hebben gehad, is dat systeem allesbehalve 'appeltje-eitje' voor Israël, kan ik je verzekeren!
Wat dacht je van die van de Iraakse premier? Die van Bashar al-Assad zal nu waarschijnlijk nog langer zijn.quote:
Deze post slaat echt nergens op. Dat je een man van het volk bent betekent niet dat je geen vijanden hebt. Als je denkt dat Assad 24/7 geen beveiliging om hem heen heeft lopen dan snap je er niet veel van.quote:Op vrijdag 10 mei 2013 12:14 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
[..]
Omdat zijn partij 'TC' wil verbieden. TC betekend Türkiye Cumhuriyeti, Turkse republiek. Omdat er geen democratie meer is in Turkije. Omdat AKP niet eerlijk is gekozen. Omdat erdogan meer geeft om de dood van terroristen dan om doden van zijn eigen leger. Omdat hij het seculiere Turkije, wat Kemal Atatürk heeft opgebouwd, aan gort helpt. Mensen krijgen steeds minder vrijheid. Je mening uitten is als het ware illegaal geworden. Er zitten zoveel onschuldige mensen vast, journalisten. Je wilden een voorbeeld, hier heb je er een paar.
Tevens: als erdogan echt zo een goede leider was, zou hij een leider van het volk zijn. Het volk zou dan van hem houden. Dan zou hij niet tussen zijn volk leven en niet beschermt worden door tientallen, al dan niet honderden, bodyguards.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
![]()
[ afbeelding ]
Ook zo typisch, dat je nu zoveel in de MSM die term tegenkomt: 'Game-changer'. Wat nog eens het über-cynisme onderstreept van degenen die aan de knoppen zitten van dat 'regime-change' project.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 20:53 schreef waht het volgende:
Niets is appeltje-eitje, maar het is geen game-changer. Israël kan als die krengen er staan wederom Damascus bombarderen zonder al te veel moeite.
De mogelijkheid dat het Syrische regime een hand hierin heeft houdt men - terecht - open, gezien het feit dat Syrie en appeltje met Turkije heeft te schillen. Daarnaast bemoeit Turkije zich actief met de strijd in Syrie, wat ook bij Syrie een tegenreactie opwekt. En dat heeft Syrie ook aan het Turkse adres duidelijk laten weten, wat ook weer begrijpelijk is. Al met al is het een mogelijkheid (Syrische regime die erachter zit) die de Turkse inlichtingendiensten zeker niet bij voorbaat al uitsluiten.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 18:52 schreef Djibril het volgende:
http://news.yahoo.com/40-(...)syria-151312069.html
Het zijn er nu 40 doden. Tragisch.
Rusland gaat echt niet in Syrie tegen de NAVO vechten. Ja, ze zijn een trouwe bondgenoot van Assad's regime en hebben grote belangen. Maar ze gaan niet tot het uiterste om een smerige oorlog in Syrie uit te vechten tegen een NAVO of ander groot land. Overigens valt met de Russen best te onderhandelen, alleen als ze in zwakkere positie zitten waarbij Assad echt verliest en het voor de Russen ook kiezen of delen is. Op dit moment houdt Assad het gewoon goed uit en heeft hij belangrijke centra nog in handen, en dus hebben de Russen nu de belangrijkste kaarten in handen. Dat zie je ook aan Kerry, hij heeft Poetin harder nodig dan andersom.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 18:52 schreef Djibril het volgende:
Rusland laat Syrie echt niet vallen. Als ze dat doen zullen ze enorme gezichtsverlies lijden en laten ze zien dat het op internationale niveau niks voorstelt. Het westen lachte Rusland in de gezicht uit over wat er is gebeurd in Libië. Dat willen de Russen niet voor de tweede keer mee maken.
En mensen onderschatten vervolgens Rusland met dat de NAVO Rusland even uit Syrie weg veegt. Rusland mag dan wel minder sterk zijn als VS maar het is een grote klus. Mocht het zover komen dat de NAVO soldaten en Russische soldaten tegenover elkaar staan in Syrie dan zal het een bloedige oorlog worden die we overal zullen voelen.
Wapens koopt men van Rusland op krediet ja, niet cash betalen. Dat kan Syrie niet nu. Daarnaast heeft Rusland grote belangen om Assad's regime te steunen dus staat men graag toe dat Syrie gewoon op krediet wapens binnenhaalt. Niettemin valt er met de Russen best te praten, alleen op dit moment nog niet omdat Assad het gewoon flink uithoudt.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 18:52 schreef Djibril het volgende:
Plus Syrie koopt veel wapens van Rusland en verdiend Rusland hier veel geld aan. Dit willen ze natuurlijk ook niet kwijt.
Wahabieten/salafisten is de perfecte kaart natuurlijk, zij vallen gretig de "shia crescent" in Libanon, Syrie en Irak aan, alsmede Iraanse invloeden. Want daar gaat het allemaal om. En zodra ze echt een staat dreigen te krijgen grijpt men wel in, met medewerking van lokale (niet-wahabistische) krachten, hetzij seculieren, nationalisten of "zachtere" Moslimbroeder-figuren. Enige schade neemt men voor lief, zolang de Iraanse invloed maar verder is uitgebannen in het Midden-Oosten. En met Syrie is men hard op weg daarnaartoe.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 19:15 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
Dat krijg je als je de FSA en Wahabi's met open armen ontvangt en steunt!!!
Ja. Het is allemaal een spelletje, voor sommigen.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 21:45 schreef waht het volgende:
Game-changer is een normaal woord in de Engelse taal. Maar goed, alles is kennelijk 'typisch'.
We zijn duidelijk uitgepraat.
NOG actiever, bedoel je? Het lijkt mij nog altijd niet voor de hand liggen dat Assad terroristen naar Turkije zou sturen, ook al stuurt Turkije al twee jaar hele hordes terroristen, EN wapens richting Syrië. Maar als legitimatie voor verdere escalatie is het zelfs een lachertje als het WEL zo zou zijn, dat de Syrische regering eindelijk eens iets terug doet.quote:Op zondag 12 mei 2013 13:31 schreef Aloulou het volgende:
Alleen we kunnen wel zeggen dat als Erdogan informatie heeft dat de Syrische overheid erbij betrokken is dat betekent dat men "noodgedwongen" zich actiever met de strijd gaat bemoeien.
Het gaat om de meneer die tussen de twee (alawitische) geestelijken staat:quote:The Guardian artikel:
"All nine were Turkish citizens, but the foreign minister, Ahmet Davutoglu, suggested those responsible for the bombings were also involved in an alleged massacre in the Syrian coastal town of Banyias last weekend."
http://www.guardian.co.uk(...)ia-reyhanli-bombings
Zijn facebook:quote:Mihrac is the leader of the Popular Front for the Liberation of Iskandarone, an organization created by the late Hafiz Al-Assad to “liberate” and retrieve the Hatay region from Turkey. The movement was nothing more than a propaganda stunt really and was rendered obsolete during the rapprochement with Turkey under Bashar Al-Assad. But the growing rift between the two sides since the onset of the revolution breathed a new life into the movement and transformed into a fanatical Alawite militia fighting to maintain Assad rule and seeking to cultivate support for his regime among the Alawite community in Hatay. Mihrac himself is a communist, but religious Alawite figures such as Sheikh Mouaffac Ghazal among others are also playing their part in the new movement.
Syrian Revolution Digest
In de aanloop naar de Tweede Wereldoorlog werd ook duidelijk dat Hitler zijn zinnen had gezet op het veroveren van de Sovjet-Unie. De Sovjets probeerden tevergeefs bij Engeland en Frankrijk steun te krijgen voor het indammen van de ambities van Hitler. Waardoor Stalin zich genoodzaakt zag een pact met de Duitsers te sluiten, om tijd te winnen voor de opbouw van zijn defensie.quote:Op zondag 12 mei 2013 13:31 schreef Aloulou het volgende:
Rusland gaat echt niet in Syrie tegen de NAVO vechten.
Eigenlijk is het ongelooflijk, dat mensen er in trappen:quote:
Dus er vindt een aanslag plaats. Je arresteert negen mensen met de TURKSE nationaliteit, en niet één iemand met de Syrische nationaliteit, maar zonder verder enig bewijs zeg je gewoon keihard dat Syrië het heeft gedaan. Waarop de Guardian, blik-op-oneindig, IQ-op-NUL, lekker voortreutelt over grensoverschrijdend geweld. Dat het grensoverschrijdend is, dat klopt wel. Maar hoe volslagen murw gebeukt moet je zijn, als je die apekool voor zoete koek slikt?quote:Nine Turks arrested but foreign minister Ahmet Davutoglu says Assad regime was behind blasts in which 46 people died (..)
as the US and the UK pledged to stand behind their Nato ally in one of the most serious cross-border disputes since the Syrian conflict began.
The car bombing is the third time the Syrian conflict has spilled over the border into Turkey
Ik geloof het blind....en nu op naar Damascus en die Assad als Khadafi laten eindigen, waarna men vervolgens een "van het pluche getrokken" (om in jouw woorden te blijven) leider installeert die als stroman Westerse belangen behartigtquote:Op zondag 12 mei 2013 14:20 schreef Duizend-Bommen het volgende:
Maar hoe volslagen murw gebeukt moet je zijn, als je die apekool voor zoete koek slikt?
Misselijkmakend ventje.quote:Op zondag 12 mei 2013 14:37 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Ik geloof het blind....en nu op naar Damascus en die Assad als Khadafi laten eindigen, waarna men vervolgens een "van het pluche getrokken" (om in jouw woorden te blijven) leider installeert die als stroman Westerse belangen behartigt
Assad is idd een misselijkmakend ventjequote:
Trolquote:Op zondag 12 mei 2013 14:37 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Ik geloof het blind....en nu op naar Damascus en die Assad als Khadafi laten eindigen, waarna men vervolgens een "van het pluche getrokken" (om in jouw woorden te blijven) leider installeert die als stroman Westerse belangen behartigt
Waarom zou Rusland dat niet doen? Je kan het ook omdraaien, waarom zou NAVO zijn best doen voor wat woestijn terroristen?quote:Op zondag 12 mei 2013 13:31 schreef Aloulou het volgende:
[..]
De mogelijkheid dat het Syrische regime een hand hierin heeft houdt men - terecht - open, gezien het feit dat Syrie en appeltje met Turkije heeft te schillen. Daarnaast bemoeit Turkije zich actief met de strijd in Syrie, wat ook bij Syrie een tegenreactie opwekt. En dat heeft Syrie ook aan het Turkse adres duidelijk laten weten, wat ook weer begrijpelijk is. Al met al is het een mogelijkheid (Syrische regime die erachter zit) die de Turkse inlichtingendiensten zeker niet bij voorbaat al uitsluiten.
Laten we het afwachten. Alleen we kunnen wel zeggen dat als Erdogan informatie heeft dat de Syrische overheid erbij betrokken is dat betekent dat men "noodgedwongen" zich actiever met de strijd gaat bemoeien. Zoals waht eerder zei, Turkije kan zich geen strijd op haar grondgebied veroorloven en zal dat ook niet toestaan.
[..]
Rusland gaat echt niet in Syrie tegen de NAVO vechten. Ja, ze zijn een trouwe bondgenoot van Assad's regime en hebben grote belangen. Maar ze gaan niet tot het uiterste om een smerige oorlog in Syrie uit te vechten tegen een NAVO of ander groot land. Overigens valt met de Russen best te onderhandelen, alleen als ze in zwakkere positie zitten waarbij Assad echt verliest en het voor de Russen ook kiezen of delen is. Op dit moment houdt Assad het gewoon goed uit en heeft hij belangrijke centra nog in handen, en dus hebben de Russen nu de belangrijkste kaarten in handen. Dat zie je ook aan Kerry, hij heeft Poetin harder nodig dan andersom.
[..]
Wapens koopt men van Rusland op krediet ja, niet cash betalen. Dat kan Syrie niet nu. Daarnaast heeft Rusland grote belangen om Assad's regime te steunen dus staat men graag toe dat Syrie gewoon op krediet wapens binnenhaalt. Niettemin valt er met de Russen best te praten, alleen op dit moment nog niet omdat Assad het gewoon flink uithoudt.
Zelfde beeld bij al die voorvechters van Al Qaida hier. Ogenschijnlijk pro-democratie, en janken over rechten en vrijheden. Maar dat is slechts schone schijn. Gelukkig hoef ik dat niet te uiten als vermoeden, want met de regelmaat van de klok bevestigen ze het zelf.quote:Op zondag 12 mei 2013 14:37 schreef Aloulou het volgende:
op naar Damascus en die Assad als Khadafi laten eindigen
Ik zag het.quote:
Wat ik niet leuk vind is dat hij geen woord rept over "wie de landen" precies zijn. Iedereen weet het, maar heeft alleen een bevestiging nodig en zulke dingen moeten absoluut niet geheim gehouden worden.quote:Op zondag 12 mei 2013 18:18 schreef Djibril het volgende:
[..]
Ik zag het.
Vraag me altijd af hoeveel zo’n gozer betaald krijgt.
Waarschijnlijk een blanco cheque van Qatar
Inderdaad, dat zie je wel vaker bij zulke figuren. Ze zijn dan wel de oppositie, maar als oppositie moet je ook zoveel mogelijk als je kan transparant zijn.quote:Op zondag 12 mei 2013 18:29 schreef rakotto het volgende:
[..]
Wat ik niet leuk vind is dat hij geen woord rept over "wie de landen" precies zijn. Iedereen weet het, maar heeft alleen een bevestiging nodig en zulke dingen moeten absoluut niet geheim gehouden worden.
quote:Uitgebreid interview met Syrische staatssecretaris (Engels)
Correspondent Sander van Hoorn sprak uitgebreid met de Syrische staatssecretaris van Buitenlandse Zaken, Faisal Makdad. De staatssecretaris blijft volhouden dat de Syrische regering niets te maken heeft met de aanslag op een grensplaats in Turkije, waarbij gisteren 46 doden vielen. Verder zei hij onder meer dat hij niet begrijpt waarom er zo'n druk wordt uitgeoefend op president Assad om op te stappen, terwijl hij democratisch is gekozen.
Video
quote:Op zondag 12 mei 2013 15:19 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Assad is idd een misselijkmakend ventje
wie zijn die voorvechters va al qaida?quote:Op zondag 12 mei 2013 16:20 schreef Duizend-Bommen het volgende:
[..]
Zelfde beeld bij al die voorvechters van Al Qaida hier. Ogenschijnlijk pro-democratie, en janken over rechten en vrijheden. Maar dat is slechts schone schijn. Gelukkig hoef ik dat niet te uiten als vermoeden, want met de regelmaat van de klok bevestigen ze het zelf.
"In theory, Libia is the most democratic country in the world."quote:
vermakelijke interviewquote:
NU.nlquote:'Meer dan 80.000 doden in conflict Syrië'
Het conflict in Syrië heeft aan meer dan 80.000 mensen het leven gekost. Dat zegt het Syrische Observatorium voor de Mensenrechten.
Volgens de organisatie, die sympathiseert met de oppositie, zijn onder de doden ongeveer 35.000 burgers, waarvan 4800 kinderen. Verder zouden er 13.000 opstandelingen zijn gedood, tegenover 31.000 strijders die aan de kant van president Bashir al-Assad vochten. Van 4.000 andere slachtoffers is de identiteit nog niet bekend.
Maart dit jaar zou de bloedigste maand in Syrië zijn geweest, sinds het conflict tussen het bewind van president al-Assad en de oppositie 2 jaar geleden uitbrak. In die maand kwamen volgens het observatorium meer dan 6000 mensen om, van wie een derde burgers.
Rusland gaat geen smerige oorlog induiken om Assad te redden. Ze doen heel veel voor Assad en dat is logisch vanuit hun belangen gezien, maar militairen naar het Midden-Oosten sturen om Assad in het zadel te houden is een stap te ver. Natuurlijk zal men dat niet openlijk aangeven, en weldegelijk ermee dreigen. Er staat voor de Russen veel op het spel, alleen niet zoveel dat men zichzelf in zo'n risicovolle strijd gaat werpen.quote:
De NAVO zal het niet op zich nemen een no-fly zone af te dwingen, dat moet vanuit een land zelf komen. Daarnaast zijn de meerderheid van de rebellen gewoon Syrisch, tenzij jij Syriers ook woestijnratten noemt?quote:Op zondag 12 mei 2013 16:05 schreef Djibril het volgende:
Je kan het ook omdraaien, waarom zou NAVO zijn best doen voor wat woestijn terroristen?
Geruchten zeggen niets, blijven slechts geruchten. Rusland's aanwezig is in de havenplaats vooral, een no-fly zone zou in het Noorden gerealiseerd worden echter. Vervolgens via door de Amerikanen in bijv. Jordanie of Turkije getrainde milities het land insturen die bewapend met antitankswapens Assad's leger bestrijden. Deze twee zouden al moeten volstaan om de afgelopen zaak van Assad te versnellen. De vraag is alleen welk land de no-fly zone gaat afdwingen. En daar ligt het probleem ook.quote:Op zondag 12 mei 2013 16:05 schreef Djibril het volgende:
Omdat de woestijn terroristen de broeders zijn van SA en Qatar, daarom steunt de NAVO hen.
Assad is een broeder van Rusland en Iran daarom zullen zij koste wat het kost hem verdedigen. De Turkse vliegtuig die neer werd gehaald, werd neergehaald door de Russen zo gaan de geruchten.
Daarnaast heeft Rusland nog steeds een militaire aanwezigheid in Syrie, niet groot. Maar groot genoeg om Assad in de zadel te houden mocht het uit de hand lopen.
Rusland zit alleen te cashen als Assad's regime in het zadel blijft. Tot op heden komen er weinig dollars binnen voor die wapens die naar Damascus worden vervoerd. Dat maakt ook niet uit, Rusland heeft genoeg andere belangen in Syrie om het regime op deze manier te steunen.quote:Op zondag 12 mei 2013 16:05 schreef Djibril het volgende:
Daarnaast zit Rusland zeker wel te cashen hier. Ook al heeft Assad nu geen geld om Russische wapens te kopen toch zullen ze hem de wapens geven met leningen. Dit hebben Rusland en China ook gedaan met Vietnam tijdens de Vietnam oorlog. Vietnam heeft nog steeds een gigantische staatsschuld dankzij de leningen aan Rusland en China.
Jij hanteert de Bush methode, wie niet voor ons is is tegen ons. Je held Assad heeft daar ook handje van, zoals alle Arabische dictators. Maar nee, ik wens Assad en vooral ook zijn broer Maher graag een kogel of tien in hun achterhoofd...en vervolgens zou ik Syriers aanraden "al qaida" lui te verjagen.quote:Op zondag 12 mei 2013 16:20 schreef Duizend-Bommen het volgende:
Zelfde beeld bij al die voorvechters van Al Qaida hier. Ogenschijnlijk pro-democratie, en janken over rechten en vrijheden. Maar dat is slechts schone schijn. Gelukkig hoef ik dat niet te uiten als vermoeden, want met de regelmaat van de klok bevestigen ze het zelf.
sterk stuk, obama is een slappe lul en assads regime is gewoon geniaal bezig in eigenlijk alles wat ze doenquote:Op maandag 13 mei 2013 09:12 schreef speknek het volgende:
Was deze al gelost? Een uitstekende maar tegelijkertijd alarmerende longread (38 min) over Syrië en waarom de VS vooralsnog niet durven in te grijpen.
http://m.newyorker.com/re(...)kins?currentPage=all
quote:Obama wants to see Assad go, but he is terrified that, if it happens too fast, a vacuum could open up—like the one in Baghdad in 2003—and be filled by Islamist extremists. Indeed, Assad appears to be encouraging this outcome; by shelling civilian areas that have been taken over by the rebels, he has rendered them ungovernable. “It’s brutal, but it’s ingenious,” Joseph Holliday, the former Army intelligence officer, told me. “If you’re a civilian in Syria, and the rebels take over, then Assad’s guys roll in and bombard your neighborhood, and you are forced to leave your home and go to another neighborhood—and then, when that neighborhood gets bombarded, you move again. Your life is totally miserable. The result is that, in some places, like in Hama, where the government has come back in, people have said, Thank God they’re back.”
quote:Joshua Landis, a professor of Middle Eastern Studies at the University of Oklahoma, who has written extensively about Syria, doubts that the Alawites will be able to build a state on the Mediterranean—“Assad’s enclave of evil,’’ he calls it—though he expects that Assad will destroy Damascus in the attempt. Instead, he says, the capital will likely fall to a newly empowered Sunni majority, who will undertake a large-scale expulsion of Alawites from the country. “When this is over, you are not going to want to be an Alawite in Syria,’’ he said. “Once the Sunnis take power, they are going to want the coast, and right now the Alawites have it. The elegant solution, for them, is ethnic cleansing. It’s elegant because the alternative is killing all the Alawites. The Sunnis will pick one little town, maybe two, and kill everyone. The rest of the Alawites will not stick around and wait to see what happens. They will all go to Lebanon.”
quote:'Links-extremisten pleegden aanslag Turkije'
De zware bomaanslag zaterdag in het Zuid-Turkse Reyhanli zou zijn gepleegd door Turkse links-extremisten.
Dat meldden Turkse media maandag.
Negen aangehouden Turkse verdachten zouden leden zijn van het zogeheten Revolutionair Volksbevrijdingsleger (DHKP-C) en het Turkse Bevrijdingspartij-Front (THKP-C).
De Turkse autoriteiten lieten eerder nog weten dat een onbekende groep achter de aanslag zat. Volgens de Turkse regering werkten de verdachten samen met de Syrische geheime dienst.
Autobommen
Twee autobommen ontploften zaterdagmiddag bij het gemeentehuis en het postkantoor van de stad Reyhanli, bij de grens met Syrië. Naast de 46 doden raakten meer dan 100 mensen gewond. In Reyhanli zitten duizenden Syrische vluchtelingen.
De DHKP-C wordt verantwoordelijk gehouden voor aanslagen en moorden in Turkije. De groepering pleegde in februari een aanslag op de Amerikaanse ambassade in de Turkse hoofdstad Ankara. Daarbij kwam een bewaker om het leven.
Organisatie
DHKP-C is een marxistisch-leninistische organisatie die in Turkije geldt als terroristisch. De groepering is anti-Amerikaans en tegen de NAVO.
De DHKP-C heeft eerder laten weten dat de militairen van de Patriotmissie van de NAVO in Turkije niet veilig zijn. Ook een Nederlandse Patrioteenheid is in het zuiden van Turkije gestationeerd om het land te beschermen tegen Syrische raketten.
Nee. En Assad is niet mijn held. Nooit geweest ook. Alhoewel ik begreep waarom Assad, en ook Gaddafi, zich associeerden met Bush in de strijd tegen Al Qaida na '9/11', lag het voor de hand dat ze een mes in hun rug zouden krijgen, en zich ten onrechte rijk zouden rekenen.quote:Op maandag 13 mei 2013 10:58 schreef Aloulou het volgende:
Jij hanteert de Bush methode, wie niet voor ons is is tegen ons. Je held Assad heeft daar ook handje van, zoals alle Arabische dictators. Maar nee, ik wens Assad en vooral ook zijn broer Maher graag een kogel of tien in hun achterhoofd...en vervolgens zou ik Syriers aanraden "al qaida" lui te verjagen.
Een variatie op Verbrannte Erde.quote:Op maandag 13 mei 2013 12:04 schreef Slayage het volgende:
[..]
sterk stuk, obama is een slappe lul en assads regime is gewoon geniaal bezig in eigenlijk alles wat ze doen
[..]
[..]
Daarmee doel je op de taktiek om overal 'failed states' te creëren, waar het niet lukt om 'cliënt-regimes' neer te zetten, of overeind te houden?quote:
Klopt wat daar staat. Dat jij er eenquote:Op zondag 12 mei 2013 23:03 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
"In theory, Libia is the most democratic country in the world."
WAT?quote:Op maandag 13 mei 2013 13:06 schreef JaJammerJan het volgende:
[..]
Klopt wat daar staat. Dat jij er eenachter zet zegt meer over jouw kennis over het politieke systeem van Libië voor 2011.
In theorie was Libië het meest democratische land ter wereld. Ze hadden een systeem van directe democratie, wat volgens mij nergens anders ter wereld is op dit moment (?). Dat het in de praktijk mogelijk helemaal niet democratisch was, neemt niet weg dat het in theorie niet zo is.
In de Verenigde Staten heb je in theorie al geen democratie, daar heb je dus al helemaal niks aan want in de praktijk wordt het dan ook niks.
Dus in het begin stond je wel positief tegenover de Syrische revolutie? Waar door het hele land demonstraties waren te vinden, zonder enig wapengekletter....behalve dan dat van de kant van het regime? Da's een nieuwtje voor mequote:Op maandag 13 mei 2013 12:57 schreef Duizend-Bommen het volgende:
.....
Mijn sympathie gaat naar mensen die met geciviliseerde methoden trachten repressie van overheidswege te doorbreken.
Duizend-Bommen zit vol verrassingen, opeens steunt hij de opstandelingen.quote:Op maandag 13 mei 2013 13:58 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Dus in het begin stond je wel positief tegenover de Syrische revolutie? Waar door het hele land demonstraties waren te vinden, zonder enig wapengekletter....behalve dan dat van de kant van het regime? Da's een nieuwtje voor me
In theorie mochten alle Libiers meepraten, maar Khadafi nam de beslissing. Hij bepaalde ook wat "wel gezegd mocht worden", en "anti-revolutionair", "imperialistisch" of "zionistisch" gelul was. Zo werden de autochtone Berbers slachtoffer van zijn hersenspinsel dat het bestaan van berbers in Libie "een uitvinding van de kolonialisten is om ons te verdelen". Er waren volgens deze "grote" revolutionair alleen Arabieren in Noord-Afrika. Zo was er een "culturele revolutie" en werden alle "anti-revolutionaire krachten" uitgeschakeld...en meneer Khadafi had ze door, en wees ze aan.....quote:Op maandag 13 mei 2013 13:06 schreef JaJammerJan het volgende:
In theorie was Libië het meest democratische land ter wereld.
Een volgeling van Khadafi's Kitab al-Akhdar? (groene boekje)quote:Op maandag 13 mei 2013 13:06 schreef JaJammerJan het volgende:
Ze hadden een systeem van directe democratie, wat volgens mij nergens anders ter wereld is op dit moment (?). Dat het in de praktijk mogelijk helemaal niet democratisch was, neemt niet weg dat het in theorie niet zo is.
Hij gaat ons nu vertellen dat de meerderheid van de demonstranten (of "onbekende handlangers") al direct begonnen met het beschieten van die arme Syrische autoriteiten, die slechts aanwezig waren om de demonstraties "in goede banen te leiden".quote:Op maandag 13 mei 2013 14:00 schreef waht het volgende:
Duizend-Bommen zit vol verrassingen, opeens steunt hij de opstandelingen.
quote:Op vrijdag 10 mei 2013 12:14 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
![]()
[ afbeelding ]
http://www.volkskrant.nl/(...)gische-stad-in.dhtmlquote:Het Syrische regeringsleger heeft een strategische stad aan de snelweg tussen de hoofdstad Damascus en de Jordaanse grens ingenomen. De troepen hebben Khirbet Ghazaleh volledig in handen en daarmee een succes geboekt in hun streven om de rebellen uit het zuiden van het land te verdrijven. Regeringssoldaten doen her en der invallen in huizen en doorzoeken ook andere gebouwen in de stad. Dit heeft het Syrische Observatorium voor de Mensenrechten maandag gezegd.
De rebellen proberen een doorgangsroute te forceren tussen het gebied bij de Jordaanse grens en de zuidelijke provincie Daraa, om vandaar te kunnen doorstoten naar Damascus. Waarnemers denken dat deze route hun enige mogelijkheid is om ooit in de hoofdstad te geraken. Enkele weken geleden boekten ze aanzienlijke terreinweinst, maar de laatste tijd hebben ze steeds meer veroverd gebied moeten prijsgeven.
Dat 'zonder enig wapengekletter' is fictie. Maar ik steun ALLE geweldloze actie die tot doel heeft lotsverbetering te bereiken, uit principe. Ook als ik het uiteindelijke doel van degene die zich achtergesteld voelt niet deel. Dat is onder andere het geval bij het gros van de 'maakbaarheids' voorstellen, die tot doel hebben een 'perfecte' wereld te scheppen voor een selecte groep, die meent dat degenen die dat niet als een opsteker voor zichzelf zien, 'in denial' zijn.quote:Op maandag 13 mei 2013 13:58 schreef Aloulou het volgende:
Dus in het begin stond je wel positief tegenover de Syrische revolutie? Waar door het hele land demonstraties waren te vinden, zonder enig wapengekletter....behalve dan dat van de kant van het regime?
Niet wat jij daaronder verstaat.quote:Op maandag 13 mei 2013 14:00 schreef waht het volgende:
Welnee, hij claimt te weten dat de opstandelingen vanaf het begin gewelddadige extremisten waren. Hij zegt alleen maar dat hij tegen repressie is om beschaafd over te komen. Maar dat zegt Assad ook, met zijn "hervormingen" en "verkiezingen"quote:Op maandag 13 mei 2013 14:00 schreef waht het volgende:
[..]
Sterker nog: Hij gaat niet alleen DAT zeggen, omdat het WAAR is. Maar ook dat cynische lieden, die geen enkele behoefte hadden aan iets wat begon te neigen naar meer democratie, gebruik maakten van die vreedzame demonstraties om ook lukraak vreedzame demonstranten neer te knallen, waar ze slechts diepe minachting voor voelden. Maar die wel als 'nuttige idioten' hun bijdrage konden leveren aan hun opzet de vlam in de pan te doen slaan.quote:Op maandag 13 mei 2013 14:08 schreef Aloulou het volgende:
Hij gaat ons nu vertellen dat de meerderheid van de demonstranten (of "onbekende handlangers") al direct begonnen met het beschieten van die arme Syrische autoriteiten, die slechts aanwezig waren om de demonstraties "in goede banen te leiden".
Je bedoeld Assad en zijn kliek?quote:Op maandag 13 mei 2013 20:03 schreef Duizend-Bommen het volgende:
[..]
Sterker nog: Hij gaat niet alleen DAT zeggen, omdat het WAAR is. Maar ook dat cynische lieden, die geen enkele behoefte hadden aan iets wat begon te neigen naar meer democratie, gebruik maakten van die vreedzame demonstraties om ook lukraak vreedzame demonstranten neer te knallen, waar ze slechts diepe minachting voor voelden. Maar die wel als 'nuttige idioten' hun bijdrage konden leveren aan hun opzet de vlam in de pan te doen slaan.
Houdt jij Libie niet meer in de gaten? Bahrein? Egypte? Tunesie? Algerije(begon tegelijkertijd met Tunesie)? Of Occupy?quote:Op maandag 13 mei 2013 20:09 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Je bedoeld Assad en zijn kliek?
Ik hou het in de gaten. Jij zou wel eens wat vaker in het Bahrein topic mogen posten, dan ben ik niet de enigste.quote:Op maandag 13 mei 2013 20:12 schreef Djibril het volgende:
[..]
Houdt jij Libie niet meer in de gaten? Bahrein? Egypte? Tunesie? Algerije(begon tegelijkertijd met Tunesie)? Of Occupy?
Zie je niet meer in die topics.
Heb je gelijk in.quote:Op maandag 13 mei 2013 20:13 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik hou het in de gaten. Jij zou wel eens wat vaker in het Bahrein topic mogen posten, dan ben ik niet de enigste.
Nee.quote:Op maandag 13 mei 2013 20:09 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Je bedoeld Assad en zijn kliek?
quote:The Syrian government announced Sunday that it reserves the right to invade the Israeli-held Golan Heights at any time, and accused Israel of violating the terms of the 1974 ceasefire that ended the Yom Kippur War.
During a speech in Damascus, Information Minister Omran al-Zoubi accused Israel of attacking sites near the Syrian capital, allowing rebel groups to operate in the demilitarized zone separating Israeli and Syrian forces on the Golan Heights, and letting those groups kidnap UN observers on multiple occasions.
quote:Chatting About 'Game of Thrones' with Syria's Most Feared Islamic Militants
“Ameriki?” the jihadi asked, pointing at me with a bemused look on his face. I'd just approached him at a house that serves as the local base for Jabhat al-Nusra (JAN), the most feared Islamic militant group operating in Syria. A month ago, his colleagues took over a street right next to my fixer's house, blocking it off and hoisting up the black flag that serves as their symbol. They spend their time milling about outside, sometimes riding off in pickup trucks, the beds overflowing with black-clad young men holding RPGs and AK-47s.
Accompanied by a few Free Syrian Army rebels, I was still quite apprehensive about approaching al-Nusra. More experienced journalists had warned me to be wary of them, and the Obama administration had recently designated them as a terrorist group. While the al Qaeda link hadn't yet been made official, it was confirmed a couple of days later. Additionally, I had awoken that morning to the news that the FBI had just arrested Eric Harroun, an American who allegedly fought with al-Nusra in Syria.
Al-Nusra and other Islamic groups showed up in the Syrian border town of Ras Al Ayn in November, and—along with the Free Syrian Army—forced out the remnants of the Assad regime in fierce, block-to-block fighting. Afterward, this coalition fought against Syria's most powerful Kurdish militia, the Popular Protection Units (YPG). The fighting lasted months before a ceasefire was arranged, and the city was essentially divided in two, with the YPG operating on one side and the FSA and al-Nusra on the other. More recently, al-Nusra had even clashed with an FSA brigade in the nearby town of Tal Abyad, but peace was restored shortly after.
At the al-Nusra base in Ras Al Ayn, the jihadi who had asked me if I was American pulled back his fist in an exaggerated motion, then play-acted punching me when I confirmed my citizenship. The man—a cross-eyed Egyptian who I would later learn served as the group's public-relations officer and preacher, of sorts—laughed heartily.
“Watch out, we’re terrorists!” his colleague, a lanky Emirati with facial hair reminiscent of Orlando Bloom chimed in, before he started laughing, too. The Emirati then excitedly asked me what part of New York City I was from. “Oh, Brooklyn? Yeah, I know it. I went to school in Seattle for a year,” he said.
We then talked about his visits to Detroit, Chicago, and Disneyland, as well as the weather, coffee, and sports teams in Seattle. “Go Huskies!”
Eventually, the other members of the group came outside, including “the big boss man." Things took a more serious tone. Our request for an interview was denied. The man then warned me about walking around the area, saying it could be dangerous, though he blamed the danger on the potential of a YPG attack or an airplane raid. Yilmaz, my fixer, had told me that when al-Nusra first moved a block away from him, he worried about their base being blown up since he knew it was filled with explosives and ammunition.
Al-Nusra's presence in Syria is a matter of some controversy to locals. Fayez Durbas wasn’t a religious man before the war here started. Clad in a short-sleeve Adidas shirt, sweats, and sporting a closely cropped beard, Fayez told me he's a member of the Fatah brigade in the Free Syrian Army, but thought that he'd soon join Jabhat al-Nusra. “They are working for God, not for money,” he said. “They give food to the people.”
Durbas is originally from the countryside of Aleppo, but now works a border checkpoint in Ras Al Ayn. He credited al-Nusra with the truce in the city and said that he’s very happy with the way they’ve stepped in—a happiness shared by many of his friends, who weren't religious previously either, but are now also turning to al-Nusra. “When they see the West and all the world not giving help, they go to Jabhat,” Durbas told me.
Durbas’s feelings were echoed by a number of others in the city. Al-Nusra has gone the route of many savvy resistance groups, providing goods and services in the cities they occupy to citizens hungry for both. They settle disputes and try to provide justice at a time when the vacuum of power presents an opening for chaos and criminality. A Christian man was even said to have contacted JAN when his son was kidnapped, though other Christians I met in the city were hesitant—fearful, even—to speak about them.
In the mostly Kurdish areas of town that are controlled by the YPG, it's a lot easier to gauge the feeling towards al-Nusra. In these places, any encroachment by Islamists into Kurdish territory will be met with fierce resistance. The mostly secular and progressive Kurdish population sees al-Nusra and the other jihadi groups as just as much of a threat as the regime.
Al-Nusra has also tried to establish control over crucial goods, like oil and grain. Montaser Al Khaled—a defected captain of the regime army who's now said to be one of the highest-ranking FSA soldiers in the Al-Hasakah province—has a decidedly negative view of them. “People here refuse them, they don’t like their behavior. They try to control the resources, they try to sell the crops and the petrol,“ he said. “Their objective is to dictate the future of the people, not fight Assad."
However, unlike Al Khaled, many FSA soldiers seemed conflicted on how they view JAN, even though they fight alongside them at times. A lot of the younger soldiers admired them for their fighting ability, as they are said to be fearless in battle. They admired the al-Nusra members' courage and dedication to Islam, even though the FSA soldiers themselves are quite moderate. Sometimes they cracked jokes about them. Whenever whiskey or women were discussed, they'd point at one of their friends and shout, “Be careful, he’s Jabhat!” A few times, they joked about taking me to al-Nusra when I joined in on the conversations.
Marwan, a Kurdish fighter in the FSA who has fought all over Syria, countered Al Khaled's claim, saying that al-Nusra does have a significant amount of support in Syria. “Not all people do [support JAN]—our area here is not for Islamic people—but Jabhat services the people. In Idlib, Aleppo, Homs, they all love al-Nusra because they give them food, water, and help,” he said.
Marwan said that the FSA cannot do anything without the West’s help, but that al-Nusra didn't need it. Still, he admitted that when the regime falls, the FSA may have to fight al-Nusra, and noted that the Americans may finally give the FSA weapons to do so. For now, though, he said, “In my mind, I’m with them, even though I’m FSA.”
Though they had different views on the popularity of al-Nusra, both Marwan and Al Khaled agreed on how they were able to gain support. “Because no one in the world gave any weapons to the FSA, the FSA, and Jabhat fight together,” Marwan told me.
Al Khaled took a more direct approach. “The reason Jabhat al-Nusra is so strong is because of you,” he said to me—with “you” meaning "America." Lack of resources among the FSA has led people to embrace those with money, weapons, and food: al-Nusra.
Five days after initially approaching the al-Nusra base, I got a call from the Emirati I'd spoken to about Disneyland. Despite not receiving permission from their superiors for a formal interview, both he and the Egyptian wanted to meet with me informally to clear up any misconceptions I might have had regarding their beliefs and intentions. I met them at a local man’s house, along with two FSA soldiers and my fixer, Yilmaz.
The Emirati had decided that jihad was his path at 22. Though he studied in both the United States and Australia, he grew enamored with the jihadi videos he was watching on the internet and eventually decided that the jihad life was the life for him. His parents think that he's living in Turkey holding down a job in business, and his favorite things to watch before joining al-Nusra were Game of Thrones and the movie Troy.
The dialogue began with the two men educating me about the history of Islam. Then we got into a discussion of what al-Nusra was about. They said Islam was a religion of peace, that they were fighting a defensive war. I asked them about a recent decapitation video I'd seen, and they said that this is what happens in war. They talked about Iran being the enemy and Shiites not being true followers of Islam, but then added that they would not force their ideas on anyone. They blamed the Shiite leaders, not all Shiites, for blinding the people.
They had a brilliant rationalization for every point of criticism I could level at them. When I questioned them on women’s rights, they said that it's all right for a woman to walk around in a miniskirt in the US but not in the nude and that things are all relative. They pointed out that the West had similar rules hundreds of years ago to the rules al-Nusra have now, but who's to say the West won't change their minds in 50 years and revert back? During the Dark Ages in the West, there was incest and women couldn't inherit money, but this was never the case in Islamic areas, so why should they trust Western standards?
When I asked them about how they'd come into Syria and started telling Syrians what to do, they pointed out that we were smoking cigarettes, and it was OK with them. They said that if a man wants to commit a religious sin, he should do it out of sight, secretly in his home… but that they also didn't approve of anyone committing religious sins in secret. They have strict laws that have been handed down for 1,000 years and are still strict with the basics of those laws, but find room to adapt and modernize where needed.
They don’t hate Americans purely because they're American, they hate only those who want to fight them. They said they don’t appreciate the West trying to push moderate Islam on the people, that the people want Sharia and that the only people in Syria who fear al-Nusra are ignorant about Islam. They said separation of religion and politics is a Western idea. They said that the Western media reports that al-Nusra is full of uneducated, poor, and backward people, but claimed that this isn’t true and that they have many Westerners and educated men fighting among their ranks.
Lastly, they wondered why the Western media tried to misrepresent Islam. They told me to read the Quran and to check Aaron Zelin’s website, Jihadology, for the truth on their beliefs.
After I'd finished talking to the al-Nusra soldiers, we walked away, Yilmaz shaking his head and muttering, “The young guys, they're OK. But the brains, they're bad guys, man. They are not good for Syria.”
Jabhat al-Nusra has emerged as arguably the most formidable rebel fighting force in Syria. The fighters, estimated to number around 5,000, are battle hardened, fearless, and disciplined. They've already struck significant blows against the regime in battle and continue to work hard to win the hearts and minds of civilians and rebel fighters. They've pledged to take the fight to Hezbollah, and it seems likely they'll eventually clash with the YPG again.
Some, like Marwan, believe that eventually the more secular elements of the FSA will turn against Jabhat, or vice versa, once their common foe falls and no longer unites them in a cause. For now, the only thing certain is that they'll continue to prove pretty effective in battling the Assad regime and pretty troublesome for Western and Arab nations looking for methods to support the rebels.
Ik pistte bijna in mijn broek.quote:Op maandag 13 mei 2013 13:06 schreef JaJammerJan het volgende:
[..]
Klopt wat daar staat. Dat jij er eenachter zet zegt meer over jouw kennis over het politieke systeem van Libië voor 2011.
In theorie was Libië het meest democratische land ter wereld. Ze hadden een systeem van directe democratie, wat volgens mij nergens anders ter wereld is op dit moment (?). Dat het in de praktijk mogelijk helemaal niet democratisch was, neemt niet weg dat het in theorie niet zo is.
In de Verenigde Staten heb je in theorie al geen democratie, daar heb je dus al helemaal niks aan want in de praktijk wordt het dan ook niks.
Russen zijn zelf hun ergste vijand inderdaad.quote:Op maandag 13 mei 2013 22:36 schreef Chooselife het volgende:
Israël probeert de beste troepen naar een tweede front te lokken.
Jammer genoeg voor Israël zijn de Russen er nauw bij betrokken. Die laten doorgaans niet met zich sollen.
quote:Op maandag 13 mei 2013 20:03 schreef Duizend-Bommen het volgende:
Hij gaat ons nu vertellen dat de meerderheid van de demonstranten (of "onbekende handlangers") al direct begonnen met het beschieten van die arme Syrische autoriteiten, die slechts aanwezig waren om de demonstraties "in goede banen te leiden".
Ga je gang, plemp de bewijzen maar hier neer. Let wel op mijn bewust gekozen woordje "meerderheid" van de demonstranten. Ben heel benieuwd naar de overtuigende bewijzen.quote:Op maandag 13 mei 2013 20:03 schreef Duizend-Bommen het volgende:
Sterker nog: Hij gaat niet alleen DAT zeggen, omdat het WAAR is.
Nee. Niet WEER! Met die discussie ben ik nu ruimschoots klaar.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 10:47 schreef Aloulou het volgende:
Ga je gang, plemp de bewijzen maar hier neer. Let wel op mijn bewust gekozen woordje "meerderheid" van de demonstranten. Ben heel benieuwd naar de overtuigende bewijzen.
Kom op, je schrijft er hele blogs over waar je graag naar linkt, je eigen geschreven blog. Of verzin je gewoon een smoes nu om er onderuit te komen?quote:Op dinsdag 14 mei 2013 11:31 schreef Duizend-Bommen het volgende:
Nee. Niet WEER! Met die discussie ben ik nu ruimschoots klaar.
Slap hoor, wel genoeg tijd om je blog vol te schrijven met al je ideeën en ook gretig daarnaar te linken in de Syrie topics maar even snel wat bewijzen uiteenzetten is opeens teveel gevraagd.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 11:48 schreef Duizend-Bommen het volgende:
Nee. Ik ben Heintje Davids niet. Als je het de eerste, de tweede, de derde en de vierde keer niet begrepen hebt, en muurvast zit in je religieus beleden dogma, heb ik maar één boodschap voor je:
Laten we vooral de rebellen blijven steunen.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 13:16 schreef mr_jack het volgende:
Dit zijn de mensen pardon beesten die vrijheid en democratie gaan brengen in Syrie........
http://www.powned.tv/nieu(...)eet_hart_gevang.html
Goed stuk idd. En mijn conclusie is dat Obama het juiste doet.quote:Op maandag 13 mei 2013 12:04 schreef Slayage het volgende:
sterk stuk, obama is een slappe lul en assads regime is gewoon geniaal bezig in eigenlijk alles wat ze doen
quote:“But, the day after you do something, the pressures go in the other direction. In Libya, the day after we intervened, all the pressure went from ‘Why aren’t you intervening?’ to ‘What did you just do?’ ”
quote:“The notion that the way to solve every one of these problems is to deploy our military—that hasn’t been true in the past, and it won’t be true now,” he said at a press conference in 2012.
Allemaal valide en goede punten. Uiteindelijk lees je en concludeer je toch vooral wat in je eigen straatje past. Dat doen wij beide.quote:In an interview this year with The New Republic, he suggested that intervening in Syria would oblige the United States to intervene anywhere there was a humanitarian catastrophe. “How do I weigh tens of thousands who’ve been killed in Syria versus the tens of thousands who are currently being killed in the Congo?’’ he said.
quote:“I think he believes that America’s touch sullies other lands, and particularly lands in the Third World,” Fouad Ajami, a Middle East scholar who has written bitterly about Obama’s reticence in Syria, told me. “There is a mistaken impression of Obama among many people that he is an idealist; they miss the realism at the core of his foreign policy.’’ He added, “Bush believed that freedom is a human calling. Obama doesn’t believe that.”
Het zijn doorgaans eerder Democraten die zich in oorlogen storten. Dat is een beetje het probleem in de VS. (Maar ook elders). Een Republikein hoeft niks te bewijzen, want die was in de campagne al stoer. Democraten daarentegen worden in de campagne steevast afgeschilderd als 'slappe hap', en krijgen dan eenmaal op het pluche vaak de onbedwingbare neiging om te bewijzen dat ze 'best wel' stoer zijn.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 17:52 schreef Aloulou het volgende:
Had er een Republikein in het Witte Huis gezeten dan had die zich vanaf het eerste jaar in de Syrische strijd al direct erin gestort om dit pro-Iraanse regime weg te krijgen.
Dat de 'rebellen' inmiddels zover zijn, dat ze het hart en de lever van gedode Syrische soldaten eten, is een Mossad-productie? Het betreft hier niet de Al Nusra-sectie, maar een 'gematigde vriend' van de 'Farouq Brigade', waarvan de experts in de VS zeggen:quote:Op dinsdag 14 mei 2013 19:43 schreef Aloulou het volgende:
De Mossad probeert de FSA zwart te maken met deze zelf gemonteerde filmpjes, algemeen bekend dit. Memri TV enzo. Alles om Assad in het zadel te houden en een Islamitische staat in Syrie te voorkomen.
omnomnomquote:Op dinsdag 14 mei 2013 19:40 schreef Djibril het volgende:
http://edition.cnn.com/20(...)index.html?hpt=hp_t2
Ziek ziek ziek![]()
![]()
![]()
Het is al eerder gepost en ik raad je vooral aan om niet het filmpje te kijken als je een zwakke maag hebt. Maar wat een gekken zeg. Dit zijn geen rebellen, de revolutie is gewoon gekaapt.
Dit zijn terroristen.
En het ergste vind ik nog wel dat CNN(zoals zo vaak, en niet gek sinds ze gefinancierd worden door Saudi Arabie) het proberen goed te praten. Of zelfs eromheen te lullen.
Als de rebellen echt mensenrechten kennen dan pakken ze die terrorist op en leveren ze hem uit aan Den Haag. Of gewoon een kogel door de kop.
Maar nee![]()
ProFSA leden hier zullen deze post waarschijnlijk weer negeren, want nee FSA kan niks verkeerds doen.
Zelfde Israel dat veld hospitaals zet bij de Golan gebergte om gewonde rebellen op te vangen?quote:Op dinsdag 14 mei 2013 19:43 schreef Aloulou het volgende:
De Mossad probeert de FSA zwart te maken met deze zelf gemonteerde filmpjes, algemeen bekend dit. Memri TV enzo. Alles om Assad in het zadel te houden en een Islamitische staat in Syrie te voorkomen.
Bij Memri ligt het er dik bovenop maar toch hebben ze zo nu en dan wel interessante videos.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 19:43 schreef Aloulou het volgende:
Precies, mensen moeten zich gewoon laten martelen door hun regime. Mietjes.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 23:46 schreef De_Ilias het volgende:
Die mensen in Syrie hadden nooit moeten beginnen met opstanden en demonstraties, dit is nou wat je er van krijgt.
quote:Brown Moses Blog
Tuesday, 14 May 2013
The Islamic State Of Iraq And Al-Sham Executes Three Men In Raqqa In Retaliation For The Banias Massacre
The following videos were posted online today from the city of Raqqa, which has been under the control of Jihadist Syrian opposition groups for the past several weeks (Graphic)
The videos show the execution of three men described as Assad army officers, knelt in the middle of a public square, in front of a the Islamic black standard used by the Islamic State of Iraq. A speech is given to the gathered crowd, stating the execution is in retaliation for the massacres of Sunnis in Banias, Homs, and other areas, and singles out Assadists and Alawites in particular.
But what's even more alarming about this video is the statement isn't made in the name of Jabhat al-Nusra, Ahrar al-Sham, or any other well known Jihadists groups in Syria like you might expect, but The Islamic State of Iraq and al-Sham.
The Islamic State of Iraq and al-Sham is Jihadist group announced by the leader of the The Islamic State of Iraq, Abu Bakr Al-Baghdadi, made up of the al-Qaeda tied Islamic State of Iraq, and Jabhat al-Nusra, reported here:
Al-Qaeda in Iraq – released a recorded audio message by its leader, Abu Bakr Al-Baghdadi, in which he announced that the Syria jihadi group Jabhat Al-Nusra (JN) has been merely an extension of ISI in Syria. Al-Baghdadi confirms that Jabhat Al-Nusra has been receiving monthly funds from ISI. In this vein, Al-Baghdadi announces that the names ISI and JN are not to be used anymore; instead, he declares the official merging of the two groups under the name "Islamic State of Iraq and Al-Sham."
Although videos have been posted from groups claiming to be part of The Islamic State of Iraq and al-Sham as far as I'm aware this is the first time that a statement like this has been made by The Islamic State of Iraq and al-Sham inside Syria. It seems to be a very significant event, almost a coming out party for the organisation in Syria, and executing three men for alleged crimes they had no direct hand in seems to be making a statement of intent.
Want protesteren is haram.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 23:46 schreef De_Ilias het volgende:
Die mensen in Syrie hadden nooit moeten beginnen met opstanden en demonstraties, dit is nou wat je er van krijgt. De toestand voor de revolutie was een stuk beter, niet soms?
idd elke form van fitna is haram, zij die in naam van de islam strijden zullen bij god verantwoording af moeten leggen voor hun daden!!!quote:Op dinsdag 14 mei 2013 23:46 schreef De_Ilias het volgende:
Die mensen in Syrie hadden nooit moeten beginnen met opstanden en demonstraties, dit is nou wat je er van krijgt. De toestand voor de revolutie was een stuk beter, niet soms?
Ik denk dat weinigen deze chaos als doel hadden, maar een revolutie verloopt zelden geweldloos. De kaarten moeten simpelweg opnieuw verdeeld worden de ene keer gaat dat makkelijker als de andere keer. Zeer spijtig dat het in Syrië uitloopt op een complete burger oorlog.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 23:46 schreef De_Ilias het volgende:
Alleen een beetje jammer dat als Assad weg is, er weer een nieuw totalitair regime komt, het enige verschil is dat die idioten de hele dag Allah akbar lopen te schreeuwen.quote:Op woensdag 15 mei 2013 08:53 schreef t-8one het volgende:
[..]
Ik denk dat weinigen deze chaos als doel hadden, maar een revolutie verloopt zelden geweldloos. De kaarten moeten simpelweg opnieuw verdeeld worden de ene keer gaat dat makkelijker als de andere keer. Zeer spijtig dat het in Syrië uitloopt op een complete burger oorlog.
Een dictatoriaal regime zal vroeg of laat vallen, mensen zullen op een gegeven moment simpelweg hun vrijheid op gaan eisen. In Europa zijn dictators ook niet zonder bloedvergieten vertrokken.
Memri heeft idd zo nu en dan interessante video's, en de vertalingen kloppen gewoon. Slim dat zij zaken proberen bloot te leggen, alleen met een ander doel dan.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 23:16 schreef waht het volgende:
Bij Memri ligt het er dik bovenop maar toch hebben ze zo nu en dan wel interessante videos.
Hoewel ik je punt snap bij jij sowieso van mening dat zelfs een simpele demonstratie haram is....dus ja. In Tunesie is het in vier weken afgelopen geweest met de dictator en zeer weinig bloed gevloeid, om maar een ander voorbeeld te geven. Dus waarom alleen naar Syrie wijzen om je punt te maken als er betere voorbeelden voor de hand zijn?quote:Op dinsdag 14 mei 2013 23:46 schreef De_Ilias het volgende:
FSA zijn natuurlijk voor een groot deel terroristen, heeft verder niks met Israel van doen.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 19:40 schreef Djibril het volgende:
http://edition.cnn.com/20(...)index.html?hpt=hp_t2
Ziek ziek ziek![]()
![]()
![]()
Het is al eerder gepost en ik raad je vooral aan om niet het filmpje te kijken als je een zwakke maag hebt. Maar wat een gekken zeg. Dit zijn geen rebellen, de revolutie is gewoon gekaapt.
Dit zijn terroristen.
En het ergste vind ik nog wel dat CNN(zoals zo vaak, en niet gek sinds ze gefinancierd worden door Saudi Arabie) het proberen goed te praten. Of zelfs eromheen te lullen.
Als de rebellen echt mensenrechten kennen dan pakken ze die terrorist op en leveren ze hem uit aan Den Haag. Of gewoon een kogel door de kop.
Maar nee![]()
ProFSA leden hier zullen deze post waarschijnlijk weer negeren, want nee FSA kan niks verkeerds doen.
Is dit een poging tot goedpraten?quote:Op woensdag 15 mei 2013 10:07 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
FSA zijn natuurlijk voor een groot deel terroristen, heeft verder niks met Israel van doen.
In iedere oorlog zie je dat mensen doordraaien en het eten van anderen is voor zover bekend geen gewoonte in dit conflict en geisoleerde incidenten als deze... Daar moet je niet te zwaar aan tillen.
Wellicht zat deze man vroeger wel in een inrichting, een conflict trekt natuurlijk ook gekken aan.
Nou, het was vermoedelijk de snelst ontkrachte complottheorie van de afgelopen tien jaar. Gelet op het gegeven dat CNN het tot bij de bron heeft geverifieerd.quote:Op woensdag 15 mei 2013 09:59 schreef Aloulou het volgende:
@ Djibril & Duizendbom: geen zorgen, ik gooide er een trol uit...het was even salafi-jihadi modus: "Israel helpt Assad om ervoor te zorgen dat wij geen Islamitische Staat kunnen stichten maar Islam gaat de wereld domineren en Syrie zal het eerste land zijn waar zij regeren" bla bla bla ...en gelijk happenItt mensen die denken dat de Mossad de gehele Syrische rebellie in banen leidt, vanaf het begin, geloof ik niet dat ze zoveel invloed hebben.
Och... Neen.quote:Op woensdag 15 mei 2013 10:23 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Is dit een poging tot goedpraten?
Mijn hemel zeg. Wat bezielt je.
Aardige weergave van alle allianties.quote:
De ongewapende Assad en Netanyahu, en de afwezigheid van Engeland en Frankrijk zijn intrigerend in die cartoon van Osama. Het perspectief vanuit Jordanië is mogelijk toch weer anders?quote:Op woensdag 15 mei 2013 10:56 schreef waht het volgende:
Alhoewel Poetin daar misschien niet helemaal meer op z'n plek is.
Nee dat zijn kleine vissen. Die kun je er wel bij zetten maar maken het niet duidelijker.quote:Op woensdag 15 mei 2013 11:03 schreef Duizend-Bommen het volgende:
[..]
De ongewapende Assad en Netanyahu, en de afwezigheid van Engeland en Frankrijk zijn intrigerend in die cartoon van Osama. Het perspectief vanuit Jordanië is mogelijk toch weer anders?
Voor jou niet, dan. Voor mij, met mijn gedachten over wat zich voltrekt, ligt dat anders. Dat er Franse commando's uit een gangenstelsel in Homs werden getrokken, volgestouwd met de meest moderne communicatie-apparatuur, helemaal in begin van de invasie, en dat 'geprivatiseerde' Engelse SAS-eenheden al twee jaar lang terroristen trainen in Turkije, of 'verdwaald raken' in Syrië vanuit Irak, waar ze ook al niks te zoeken hebben, maakt hen nou niet direct tot een onbeduidende factor, zou ik zeggen.quote:Op woensdag 15 mei 2013 11:09 schreef waht het volgende:
Nee dat zijn kleine vissen. Die kun je er wel bij zetten maar maken het niet duidelijker.
Nergens staat in je bron dat die trainingen al twee jaar lang aan de gang zijn. Normaal ben je zo kritisch maar in dit geval opeens niet meer zo? Of je lees je gewoon wat je eigenlijk zelf wil dat er staat? Selectieve kritische houding van je blijkt wel heel erg zo zeg, met twee maten meten enzoquote:Op woensdag 15 mei 2013 11:24 schreef Duizend-Bommen het volgende:
Voor jou niet, dan. Voor mij, met mijn gedachten over wat zich voltrekt, ligt dat anders. Dat er Franse commando's uit een gangenstelsel in Homs werden getrokken, volgestouwd met de meest moderne communicatie-apparatuur, helemaal in begin van de invasie, en dat 'geprivatiseerde' Engelse SAS-eenheden al twee jaar lang terroristen trainen in Turkije, of 'verdwaald raken' in Syrië vanuit Irak, waar ze ook al niks te zoeken hebben, maakt hen nou niet direct tot een onbeduidende factor, zou ik zeggen.
quote:Kurdish forces takes over oil fields in Syrian Kurdistan
March 8, 2013
In the beginning of March, a Kurdish militia took over oil fields and installations in northeastern Syria, declaring their willingness to share the resources with the Syrian opposition if the Kurds would get their own share.
With the ongoing civil war between Syrian government forces and Arab rebels, a Syrian Kurdish party called the Democratic Union Party (PYD) and its militia, the Kurdish People’s Defence Units (YPG), are increasingly using the power vacuum to create a form of Kurdish autonomy similar to that which i-racki Kurds enjoy.
The PYD has set up local councils, security forces and Kurdish-language schools, creating a parallel government in the north of Syria.
The YPG took control over Tall ʿAdas on Jan. 21, after fighting with the Syrian Army. In March, the YPG took control of Ramalan and the oil fields south of the city of al-Qahtaniya without firing a shot after surrounding regime forces there for a days.
Mohammed Reso, a PYD spokesperson based in the neighboring Kurdistan Region of i-rack, told Al-Monitor that the People’s Defence Units now control most of the Kurdish areas in Syria, adding, “Maybe Qamishli is 40% under government control, the rest we control.”
The PYD, which is allied to the militant Kurdistan Workers Party in Turkey, denies that connection. But despite this, Turkey remains worried and accuses the group of cooperating with the President Bashar al-Assad government of Syria.
On Feb. 25, Turkish Prime Minister Recep Tayyip Erdogan has vowed that Ankara will not allow a separate Kurdish political entity in northern Syria, reported Zaman.
This statement followed a cease-fire agreement between rebels of the Free Syrian Army (FSA) and the YPG in the mixed city of Ras al-Ain near the Turkish border, where they met to coordinate their movements and establish joint checkpoints to avoid tensions. This agreement was supported by the Syrian opposition, but did not include any discussions about sharing the oil resources of northern Syria.
Therefore, despite fights between the YPG and the armed Syrian opposition in the past, the YPG declared in a statement that only the main Syrian opposition group, the Syrian National Initiative, and the Supreme Kurdish Council, a body uniting various Kurdish political factions including the PYD, have the right to discuss the future of resources in the oil-rich province of Hasakah.
“Only the Supreme Kurdish Council and the National Syrian Coalition have the right to debate about the Syrian Oil Company,” the general command of the YPG said in a statement.
The Syrian Petroleum Company was left operating the field after foreign oil companies pulled out of Syria after the imposition of sanctions. The YPG said they would protect the oil installations in the future against any armed group trying to loot the resources, since the field is a "national institution belonging to the sons of the Syrian people."
“The liberation of the town of Ramalan is of great importance in the framework of the liberation of the cities of west Kurdistan [Syria’s Kurdish areas] [...] since this oil wealth has been stolen over the years without benefitting the Kurdish people,” the YPG said, referring to the period during which Syrian government controlled the oil resources.
Alan Semo, a representative of the PYD based in the United Kingdom, told Al-Monitor that the Kurds plan to share the resources with the rest of Syria. The PYD wants to prevent accusations that the Kurds want to separate from Syria.
“In an agreement with a future Syrian government, the Kurds are running their areas. The oil is for all of Syria. We are part of Syria — we do not take the oil, we want to take our share in an agreement between all Kurds, Arabs and Syrian people.”
Moreover, Semo said it is possible that in a future agreement, the Kurds can supply the "liberated areas" controlled by the FSA with oil.
But rivals of the PYD have accused the party of making an agreement with the regime in the past and protecting its oil fields.
Mustafa Cumma, a leader of the Kurdish Freedom Party, one of the Kurdish rivals to the PYD, told Al-Monitor that the PYD “took control of Ramalan and Tirbespi, but still many places are under government control. It is like the PYD has gotten permission from them.”
Sirwan Kajjo, a Syrian-Kurdish journalist based in Washington, DC, confirmed this. “As far as I know, [the PYD] control everything. The thing is all fields have stopped working. But there are still regime forces close to those areas.”
He added, “PYD will eventually share them with the opposition unless something unpredictable happens. I believe the PYD's control of these fields is temporary. Things would change when Assad has departed. But I expect some more infighting between the PYD and local Arab FSA fighters.”
Moreover, it is unclear if the Syrian opposition can use the heavy oil without controlling Homs. Robin Mills, an energy strategist and economist based in Dubai, thinks the oil cannot be used without being refined. In the past, the oil of Hasakah was sent from al-Qahtaniya through a pipeline to Banyas and Homs, were it was refined.
“It's heavy oil, which isn't good for much unless refined. Perhaps it could be burned for heat. Otherwise, it could be smuggled into Turkey or South Kurdistan and sold for a few dollars. Given a bit more time, they could set up a teapot refinery to skim off some products.”
The PYD might have no choice but to share the natural resources with the future Syrian government. Negotiations between the Kurds and Damascus could be as troublesome as they are in neighboring i-rack.
Moaz al Khatib, the leader of the Syrian opposition body the Syrian National Initiative, told the Turkish daily Milliyet that the division of Syria "is a red line," but they are willing to discuss with the Kurds in the future how to govern Syria.
Wladimir van Wilgenburg is a political analyst specializing in issues surrounding on Kurdish politics. He has written extensively for Jamestown Foundation publications and other journals such as the Near East Quarterly and the World Affairs Journal.
Copyright ©, respective author or news agency, www.al-monitor.com
Je komt me aardig bekend voor als user.quote:Op woensdag 15 mei 2013 18:30 schreef spacechinees2 het volgende:
Erg mooi om deze positieve ontwikkelingen te volgen.
'Syria's norhteast border with Turkey.'
Dat betekent dus ook een grens met het nu al onafhankelijke KRG (Zuid-Koerdistan), ook erg olie-rijk.
Wat mooi is om te zien, is dat West-Koerdistan straks (als de YPG het offensief inzet), ook een haven zal hebben. Als West- en Zuid-Koerdistan straks dus verenigd worden, zal Koerdistan niet meer land-locked zijn. En dat is heel erg mooi voor een onafhankelijk, sterk Koerdistan.
Een tijd geleden werd ook al gezegd dat de grootmachten achter het creeren van een Groot-Koerdistan zitten. Waarschijnlijk is dat ook 1 van de redenen waarom Israel het huidige Iraanse regime weg wilt hebben, en Turkije een oplossing wilt vinden voor het Koerdische vraagstuk. Alles valt in ieder geval wel op zijn plaats.
Zoals je ziet zal er een kleine strook land leiden naar de zee. Dat is genoeg om niet meer land-locked te zijn.![]()
[ afbeelding ]
quote:Syrian troops backed by tanks and warplanes on Wednesday fought to repel an attack on the central prison in Aleppo after rebels blew up its walls in suicide car bombings, a watchdog has said.
"Fierce fighting is taking place within the walls of the compound," of the prison in the northern city, said the Syrian Observatory for Human Rights, voicing concern over the fate of the inmates.
About 4,000 prisoners, including Islamists and common law criminals, are held in the prison on the outskirts of the city, which is largely under rebel control, said Observatory head Rami Abdel Rahman.
Regime forces fired tank shells and launched air raids around the jail to repel the rebels, igniting fires and damaging neighbouring houses, the Observatory said.
A child was killed and seven members of a family were wounded in the bombings, it added, citing activists on the ground.
In the capital, an explosion rocked Ummayad Square in central Damascus, an AFP journalist said.
The Observatory said one person was killed in the blast, which a soldier at the scene said was caused by a sticky bomb attached to a car near a checkpoint outside the Army Chief of Staff Offices.
Elsewhere in the capital, at least four people were killed and 12 others injured in regime shelling on the area of the Palestinian Yarmuk camp, the group added.
The Observatory, which relies on a network of activists and medics across the country, also reported clashes in the central province of Hama and on the international highway in Damascus province.
Elsewhere, violent clashes were reported in Idlib province of northwestern Syria and in Daraa in the south.
In central Homs, the group said, two rebel fighters were killed in ongoing battles with regime forces backed by members of Lebanon's militant group Hizbullah.
The official news agency SANA, meanwhile, said Internet and telephone lines were down because of a faulty fibre optic cable, in the second such incident in the past week.
Syria's Internet was down for two days last week, with state media blaming the blackout on a technical fault, but with activists and a watchdog accusing the regime of deliberating cutting the connection to shield military operations.
In violence across the country Tuesday, 99 people were killed, said the Observatory, which has compiled a total of more than 94,000 deaths in the two-year conflict between the Bashar Al-Assad regime and its opponents.
It said an initial toll for Wednesday included at least 38 people killed.
Wat die Arabieren allemaal doen, maakt mij niets uit. Zolang hun doen voor hen negatief is en de Koerden er positief gebruik van kunnen maken. Wij zijn lang genoeg onderdrukt geweest door dat volk, nu mogen zij eens ervaren hoe het is en dan is het ook meteen 1000x zo erg. Karma...quote:Op woensdag 15 mei 2013 20:44 schreef Peunage het volgende:
En dan zie je meteen hoeveel partijen hun klauwen in het verzwakte Syrië zetten. Wat ooit begon als een revolutie wordt door iedereen gekaapt voor eigen doeleinden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |