abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 26 april 2013 @ 19:31:35 #1
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_125772532
Allen gegroet,

Geachte lezer, voor velen zijn de plannen voor een superprovincie, te weten de fusie tussen de provincies Utrecht, Flevoland en Noord-Holland, reeds een bekend en veelbesproken fenomeen.

Daarbij rest natuurlijk ook de vraag of het allemaal niet te snel zal gaan én vanzelfsprekend blijven er ook voor en tegenstanders van dit plan. Al met al een vreemde gewaarwording, maar hoewel ik toch bepaalde economische voordelen bespeur ben ik toch geen echte voorstander van deze ophanden zijnde plannen die op termijn tot de reeds genoemde superprovincie zouden kunnen leiden. o|O

Voor alle voorstanders een relatief vervelend bericht, want het kan natuurlijk allemaal niet snel genoeg gaan. :N Voor de tegenstanders echter heb ik een vrij positief bericht: het is namelijk nog zover niet, want er is nog tijd. o|O

Goed, maar hoe dan ook: houd u toch rekening met de woorden van Plasterk.

http://nos.nl/video/50003(...)ncie-jaar-later.html

Plasterk: superprovincie jaar later

Volgens Plasterk betekent uitstel geen afstel

De fusie van de provincies Noord-Holland, Utrecht en Flevoland is uitgesteld tot 2016. Volgens minister Plasterk is het niet haalbaar om het proces voor de Provinciale Statenverkiezing in 2015 rond te krijgen.

De ministerraad heeft er nu voor gekozen om in 2015 nog verkiezingen te organiseren voor de zogenoemde superprovincie.

Inventariseren
Volgens Plasterk betekent het uitstel geen afstel. Hij zegt dat het besluit een gevolg is van ''goed luisteren'' in de provincie. Daar vroegen veel mensen zich volgens hem af: ''Gaat dit niet te hard?''

De minister van binnenlandse zaken zegt dat hij de komende tijd de rest van Nederland gaat inventariseren of er andere provincies zijn die willen fuseren. Hij zegt dat niemand zich zorgen hoeft te maken dat fusies ''van bovenaf opgelegd worden''.

http://nos.nl/artikel/500(...)ncie-jaar-later.html

We wachten het in ieder geval af.
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
  Moderator vrijdag 26 april 2013 @ 19:34:50 #2
42184 crew  DaMart
pi_125772673
Hopelijk komt van uitstel nu ook gewoon afstel :Y.

Niemand zit op die megaprovincie te wachten volgens mij, behalve een paar mensen in Den Haag.
pi_125772976
quote:
14s.gif Op vrijdag 26 april 2013 19:34 schreef DaMart het volgende:

Niemand zit op die megaprovincie te wachten volgens mij, behalve een paar mensen in Den Haag.
Dit.

En als ze toch door willen gaan met dit onzalige plan, laat dan de huidige provinciegrenzen helemaal los, en ga kijken naar wat een logische indeling is van gebieden die met elkaar wat gemeen hebben.
Met de superprovincie, dan heeft niemand bij de provincie meer aandacht voor Texel, lijkt me zo, alle focus gaat dan naar Amsterdam/Utrecht.

Dus, kijk of de kop van Noord-Holland en Texel bij Friesland/Groningen/Drenthe kan. Noordoostpolder en Oost-Flevoland bij Gelderland/Overijssel. Dan krijg je gebieden die veel meer met elkaar gemeen hebben.
De rest van Noord-Holland, West-Flevoland en Utrecht bij elkaar.
Zuid-Holland is groot genoeg.
De drie zuidelijk provincies kunnen ook bij elkaar. Evt. kun je Zeeuw-Vlaanderen en Zuid-Limburg aan België verkopen (garpje :P ).
Dan heb je vijf landsdelen. De term provincie kan dan ook verdwijnen, want die heeft dan geen historische basis meer.

Maar eigenlijk gaat die hele samenvoeging geen kosten besparen, het wordt alleen maar duurder. Dus beter helemaal laten.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 26-04-2013 19:43:37 ]
  Redactie Frontpage vrijdag 26 april 2013 @ 19:45:03 #4
38148 crew  Innisdemon
pi_125773108
Zuid Holland groot genoeg? Qua oppervlakte één van de kleinere provincies.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_125773138
Hoera, een nieuw scjvb topic. *O*

Ben geen voorstander van de superprovincie maar een fusie tussen Haarlem en Amsterdam zie ik wel zitten. Wellicht een aardig alternatief?
pi_125773152
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 19:45 schreef Innisdemon het volgende:
Zuid Holland groot genoeg? Qua oppervlakte één van de kleinere provincies.
Veel inwoners.

Edit: maar je kunt ook nog (het zuiden van) Noord-Holland, Zuid-Holland (ex. Goeree Overflakkee) en Utrecht (ex. het oosten, met o.a. Ede en Veenendaal) samenvoegen. Oost-Utrecht dan bij Gelderland en Overijssel. Goeree Overflakkee bij Zuid-Nederland.
Dus als je toch gaat herindelen, pleur dan niet simpelweg drie provincies bij elkaar, maar ga kijken naar logische gebieden.

[ Bericht 14% gewijzigd door #ANONIEM op 26-04-2013 19:49:07 ]
  vrijdag 26 april 2013 @ 19:45:59 #7
345631 Scjvb
pi_125773154
quote:

Inderdaad, afstel is beter.
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
  vrijdag 26 april 2013 @ 19:53:04 #8
345631 Scjvb
pi_125773453
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 19:45 schreef Misty_eyes het volgende:

Ben geen voorstander van de superprovincie maar een fusie tussen Haarlem en Amsterdam zie ik wel zitten. Wellicht een aardig alternatief?
Daar moet ik eerst nog ernstig over nadenken. :%

Maar zolang onze stad onder alle omstandigheden wel het aloude Haarlem blijft, mag deze optie open blijven. :Y
  Moderator vrijdag 26 april 2013 @ 19:56:38 #9
42184 crew  DaMart
pi_125773610
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 19:45 schreef Misty_eyes het volgende:

Er is ook nog het plan om kleinere gemeenten te gaan samenvoegen he. Als ze dat maffe idee ook doorzetten, is het bijna onvermijdelijk dat Haarlem alle omliggende gemeenten (zoals Bloemendaal, Heemstede, Zandvoort, Velsen) gaat opslokken.
pi_125773726
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 19:56 schreef DaMart het volgende:

[..]

Er is ook nog het plan om kleinere gemeenten te gaan samenvoegen he. Als ze dat maffe idee ook doorzetten, is het bijna onvermijdelijk dat Haarlem alle omliggende gemeenten (zoals Bloemendaal, Heemstede, Zandvoort, Velsen) gaat opslokken.
Ook zo'n zinloze actie.
Er blijkt namelijk juist dat grotere gemeenten betekent dat de kosten toenemen (meer overhead en hogere ambitie).
  vrijdag 26 april 2013 @ 20:08:09 #11
345631 Scjvb
pi_125774018
  woensdag 11 december 2013 @ 09:08:31 #12
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_134140999
quote:
Superprovincie op losse schroeven

Een meerderheid van de oppositie in de Eerste Kamer heeft een motie ingediend waarin minister Ronald Plasterk van Binnenlandse Zaken wordt gevraagd de fusie van de provincies Noord-Holland, Utrecht en Flevoland op te schorten.

De motie is ingediend door het CDA en is mede ondertekend door GroenLinks, SGP, ChristenUnie, OSF en de SP. Ook de PVV gaat de motie mee ondertekenen. Door die meerderheid lijkt de superprovincie voorlopig van de baan.

Die partij heeft al eerder laten weten geen superprovincie te willen zonder referendum. "Bij zo'n ingrijpende verandering moeten de burgers zich uit kunnen spreken."

Het kabinet wil de twaalf provincies terugbrengen naar vijf landsdelen. De drie eerste provincies moeten in 2016 zijn gefuseerd. De twaalf provincies hebben zich in oktober tegen de fusieplannen uitgesproken. Op 17 december wordt over de motie gestemd.
http://www.rtlnieuws.nl/n(...)e-op-losse-schroeven
pi_134141012
quote:

'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  woensdag 11 december 2013 @ 10:04:20 #14
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_134142109
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 19:45 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Veel inwoners.

Edit: maar je kunt ook nog (het zuiden van) Noord-Holland, Zuid-Holland (ex. Goeree Overflakkee) en Utrecht (ex. het oosten, met o.a. Ede en Veenendaal) samenvoegen. Oost-Utrecht dan bij Gelderland en Overijssel. Goeree Overflakkee bij Zuid-Nederland.
Dus als je toch gaat herindelen, pleur dan niet simpelweg drie provincies bij elkaar, maar ga kijken naar logische gebieden.
Dat zou ik liever hebben inderdaad. Als Amersfoorter voel ik mij geen deel van de fucking Randstad met al die megagrote vieze stinksteden. Liever bij Gelderland.
  woensdag 11 december 2013 @ 10:06:20 #15
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_134142144
De FUN provincie _O_
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_134142304
quote:
Hij zegt dat het besluit een gevolg is van ''goed luisteren'' in de provincie.
Nou nou, goed geluisterd hoor, het gros van de bevolking van de provincies is tegen, dus welke conclusie trek je eruit? "We stellen het even uit". :')
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
  woensdag 11 december 2013 @ 12:10:04 #17
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_134145341
quote:
Plasterk moedig voorwaarts met provincieplan

Minister Ronald Plasterk van Binnenlandse Zaken gaat ondanks de grote vraagtekens in de Eerste Kamer moedig voorwaarts met zijn wetsvoorstel voor de fusie van de provincies Utrecht, Noord-Holland en Flevoland. Als hij daarmee klaar is, zal hij meteen een grondige onderbouwing van de plannen overleggen.

Daarin verwerkt hij suggesties die hij op zijn ronde door Nederland heeft vergaard en voorwaarden die zijn gesteld. Ook is hij nog in overleg met de provincies over de taakverdeling, dus zijn woordvoerder.

Een meerderheid in de Eerste Kamer wil dat de plannen worden opgeschort. Het CDA in de Tweede Kamer zit het al helemaal niet meer zitten: 'Stop hier toch mee! Tijdverspilling', twitterde Madeleine van Toorenburg vanmorgen.

Het is nog onduidelijk wanneer het definitieve wetsvoorstel klaar is.
http://www.volkskrant.nl/(...)-provincieplan.dhtml
pi_134145734
Maak gewoon van dit kleine landje nou maar meteen een stadsstaat. Scheelt enorm weer in de kosten en zo groot is Nederland niet dat we aparte provincies nodig hebben.
  donderdag 12 december 2013 @ 10:44:46 #19
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_134182620
En ook Rutte houdt de moed erin:

quote:
Rutte ziet superprovincie gewoon komen

Premier Mark Rutte (VVD) gaat ervan uit dat de fusie tussen de provincies Noord-Holland, Utrecht en Flevoland gewoon doorgaat. Bij de aftrap van de VVD-campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen in Almere Haven zei hij woensdagavond aan te nemen dat de goede argumenten worden gevonden, meldt Omroep Flevoland.

In de Eerste Kamer wil een meerderheid minister van Binnenlandse Zaken Ronald Plasterk (PvdA) oproepen zijn plannen voor de zogenoemde superprovincie op te schorten, bleek dinsdag. De senaat is niet overtuigd van het nut en de noodzaak van die plannen.

De Eerste Kamer vindt dat de minister terug moet naar de tekentafel. Rutte neemt aan dat het uiteindelijk lukt de Eerste Kamer, waar het kabinet geen meerderheid heeft, te overtuigen.

Het kabinet wil de twaalf provincies uiteindelijk samenvoegen tot vijf landsdelen. De fusie van Noord-Holland, Utrecht en Flevoland moet in dit plan de eerste stap worden. Volgens het kabinet zijn de huidige provinciebesturen te klein in verhouding tot ingrijpende maatschappelijke veranderingen en is de fusie nodig om ervoor te zorgen dat provinciebesturen sterker worden.
Rutte ziet superprovincie gewoon komen
pi_134183226
Je zou ook maar eens toegeven dat iets misschien gewoon geen goed idee was. Maar nee, liever gewoon vol gas frontaal want dan heb je tenminste ruggengraat getoond. :')
pi_134183286
quote:
Bij de aftrap van de VVD-campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen in Almere Haven zei hij woensdagavond aan te nemen dat de goede argumenten worden gevonden
Nou nou, als je daar in dit stadium nog naar moet zoeken ben je lekker bezig. :')
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
pi_134183431
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2013 11:17 schreef Ferdo het volgende:

[..]

Nou nou, als je daar in dit stadium nog naar moet zoeken ben je lekker bezig. :')
Nu je het zegt. :X

De "We zullen het nog een keer uitleggen" is bekend, maar dit is toch wel de overtreffende trap.
pi_134183866
Wat ik nooit snap in die hele discussie over samenvoegen van provincies is dat we de huidige bestaande provincies maar bij elkaar moeten gooien. Als we dan toch zaken gaan veranderen kun je beter gelijk alles opnieuw indelen in logische gebieden.

Bijvoorbeeld:

- Als je Noord-Holland en Utrecht samenvoegt zal de lijn Amsterdam - Utrecht (stad) de hoofdspil worden. Amersfoort (helemaal in het oosten van de provincie Utrecht) komt er dan een beetje verlaten bij te hangen. Dan kun je dat beter samenvoegen in een regio met Amersfoort, Apeldoorn en Arnhem en daar een provincie omheen bouwen.

Zo zullen er vast nog wel meer logischere "provincies" te bedenken zijn.
PWBF
pi_134678785
Ja, zoiets zei ik een half jaar geleden ook al. Als je dan gaat herindelen, ga dan zoeken naar gebieden die logisch met elkaar samenhangen. Wat hebben Texel en Lelystad met elkaar gemeen en wat hebben ze met Amsterdam gemeen? Bijzonder weinig, lijkt me.
  woensdag 25 december 2013 @ 10:38:11 #25
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_134678859
Toch knap dat Plasterk aan dat dode paard blijft trekken
  woensdag 25 december 2013 @ 10:45:48 #26
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_134678942
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2013 10:38 schreef Hexagon het volgende:
Het is zijn enige paard. Dit project is praktisch het enige dossier van enige waarde dat hij deze kabinetsperiode heeft toebedeeld gekregen.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_134678995
quote:
Dat is toch 1 van de voorwaarden als je politicus wilt worden?
Dit account is niet meer in gebruik.
  woensdag 25 december 2013 @ 10:53:10 #28
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_134679040
quote:
10s.gif Op woensdag 25 december 2013 10:49 schreef Spezza19 het volgende:

[..]

Dat is toch 1 van de voorwaarden als je politicus wilt worden?
Nou nee, collega's van hem zijn toch wel met nuttigere zaken bezig.

Bij dit plan was nut, noodzaak en doeltreffendheid vanaf het begin onduidelijk en ontrbak ook ieder draagvlak. Daarnaast heeft Plasterk met zijn hautaine houding zo ongeveer iedere provinciebestuurder tegen zich in het harnas gejaagd. Dan bezit je bepaald niet veel politiek talent.
  woensdag 25 december 2013 @ 10:58:55 #29
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_134679153
quote:
Afschieten kan ook niet meer. :')

"They shoot horses, don't they?"
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  woensdag 25 december 2013 @ 11:09:19 #30
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_134679370
Opbokken, ik wil niet bij N-H en Amsterdam horen. Je blijft van Utrecht af vieze rotzak!
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
pi_134679595
Als je provincies gaat hervormen, waarom dan in godsnaam vasthouden aan de bestaande grenzen?

Mocht je Nederland in 5 stukken willen verdelen lijkt het me logisch om landsdelen te creeeren waarbinnen men enigszins gelijkend beleid kan voeren te kiezen.

De Kop van Noord-Holland heeft geen zak te maken en heeft bijna niets overeenkomstig met Amsterdam of Haarlem, en lijkt waarschijnlijk veel meer op de rest van Noord-Nederland (relatief dunbevolkt, geen grootstedelijke problematiek, relatief rustige infra). Lijkt me logisch om dat gewoon bij landsdeel 'Noord" te trekken. Het zelfde geldt voor de Noordoostpolder en misschien ook nog wel een stuk van de Flevopolder.

Ik denk dat je vrij eenvoudig Nederland kan opsplitsen in 2 Randstad-landsdelen (Noord-Randstad (Haarlem-Amsterdam-Almere-Utrecht) en Zuid-Randstad (Rotterdam-Delft-DH-Leiden), Noord-Nederland, Centraal en Oost-Nederland (Amersfoort-Apeldoorn-Arnhem-Nijmegen, Enschede), en Zuid-Nederland.

edit: Wat andere users hierboven al zeggen.
  woensdag 25 december 2013 @ 13:49:00 #32
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_134684052
Als er dan meer macht van de provincie naar de gemeente gaat is het prima.
reset
pi_134708911
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2013 13:49 schreef Individual het volgende:
Als er dan meer macht van de provincie naar de gemeente gaat is het prima.
Volgens mij hebben gemeentes al genoeg moeite om de huidige bevoegdheden te kunnen uitvoeren. Meer macht/bevoegheden die kant op zal ook leiden tot schaalvergroting (of faillissementen) op dat niveau.
  donderdag 26 december 2013 @ 11:16:19 #34
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_134708960
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2013 11:13 schreef Fides het volgende:

[..]

Volgens mij hebben gemeentes al genoeg moeite om de huidige bevoegdheden te kunnen uitvoeren. Meer macht/bevoegheden die kant op zal ook leiden tot schaalvergroting (of faillissementen) op dat niveau.
De gemeenten gaan ook groter worden ;) Onderdeel van de hervormingen in het binnenlands bestuur waar de samenvoeging van de provincies ook toe behoort.
--
pi_134709238
Ik moet het nog zien gebeuren. Wat ik nu zie gebeuren is dat kleine gemeentes samen gaan (en vaak nog steeds vrij klein blijven) om een blok te vormen tegen de grotere gemeentes, terwijl het soms stiekem wel logischer zou zijn als ze gewoon bij de grote buurgemeente zouden worden getrokken. Blijkbaar komen er dan een soort van vreemde sentimenten boven en zijn mensen bang om hun 'dorpse' karakter te verliezen ofzo.
Rond Amsterdam heb je het voorbeeld bij Duivendrecht en Ouderkerk die zijn samen gegaan tot Ouder-Amstel.Terwijl iedereen waarschijnlijk wel zou zeggen dat het logisch is dat Duivendrecht bij de Gemeente Amsterdam zou worden getrokken:

Zoals je kan zien op dit kaartje zit Duivendrecht rondom bijna volledig ingeklemd door Gemeente Amsterdam. Hetzelfde geldt overigens voor (gedeeltes van) Diemen.
pi_134709431
Laten we dit plan schrappen en gewoon gelijk wat ambitie tonen. Schaf de provincies gewoon in hun geheel af als bestuurlijke laag :). Verdeel de taken tussen rijk, gemeenten en waterschappen. Geen burger die er iets van merkt. En de regionale gevoelens kunnen gewoon door blijven leven, die zijn echt niet afhankelijk van het instituut/gedrocht provincie.
pi_134709474
Dit gaat toch gebeuren.
Brussel heeft dat beslist en dan gebeurd het ook.
Het gaat erom dat er veel geld bespaard moet worden zodat er meer naar Brussel kan.
Veel ambtenaren vliegen de straat op.(uitkering is goedkoper)
Ze zetten het nu op een laag pitje zodat de mensen het snel vergeten,daarna rammen ze het erdoor.
Bats boem lucht dicht
pi_134709516
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2013 11:36 schreef fokky100 het volgende:
Dit gaat toch gebeuren.
Brussel heeft dat beslist en dan gebeurd het ook.
Het gaat erom dat er veel geld bespaard moet worden zodat er meer naar Brussel kan.
Veel ambtenaren vliegen de straat op.(uitkering is goedkoper)
Ze zetten het nu op een laag pitje zodat de mensen het snel vergeten,daarna rammen ze het erdoor.
Heb je ook bronnen oid voor deze aantijgingen?
Immers met zo'n superprovincie krijg je geen grote besparingen voor elkaar, denk eerder dat het zelfs meer gaat kosten. En wat heeft Brussel er mee te maken?
pi_134709523
ik snap niet waarom je niet de randstad als superprovincie doet, als je dan toch iets wil doen.

verder vind ik het maar onzin, dit soort plannen. alles werkt prima, de enige reden waarom ze dit willen, is zodat het minder geld kost.
en dan kan je er wel weer vanuit gaan dat als het straks goedkoper gaat, het ook slechter zal gaan.
pi_134709574
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2013 11:37 schreef pokkerdepok het volgende:
ik snap niet waarom je niet de randstad als superprovincie doet, als je dan toch iets wil doen.

verder vind ik het maar onzin, dit soort plannen. alles werkt prima, de enige reden waarom ze dit willen, is zodat het minder geld kost.
en dan kan je er wel weer vanuit gaan dat als het straks goedkoper gaat, het ook slechter zal gaan.
Wat doet de provincie dan wat voor een burger serieus minder man worden :P?
pi_134709740
quote:
1s.gif Op donderdag 26 december 2013 11:39 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Wat doet de provincie dan wat voor een burger serieus minder man worden :P?
het ligt voor de hand dat bij schaalvergroting de belangen van kleine delen minder goed zullen worden behandeld. dat is namelijk een reden om dit te doen, zodat besturen makkelijker wordt.

ik ben zoziezo tegen het opheffen van bestuurslagen. in een echte democratie ligt de macht bij de kleinste bestuurslagen, die geven de grotere bestuurslagen bestaansrecht. in onze semi-democratie is het al andersom, en hoe meer schaalvergroting, hoe meer democratie er verdwijnt.
pi_134709750
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2013 11:37 schreef pokkerdepok het volgende:

Ik denk dat men met de Randstad begint, omdat de in het Zuiden/Oosten/Noorden die provinciale gevoelens veel meer leven. Ik denk dat het geen enkele Amsterdammer/Haarlemmermeerder/Volendammer ook maar iets interesseert of het bestuursorgaan boven de gemeente "Landsdeel West" is of "Provincie Noord-Holland" heet, in het zuiden zal men wel gaan steigeren als hun provincie wordt samengevoegd met de ander. Het zelfde geldt voor Friesland/Groningen/Drenthe vermoed ik zo.
pi_134709781
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2013 11:45 schreef Fides het volgende:

[..]

Ik denk dat men met de Randstad begint, omdat de in het Zuiden/Oosten/Noorden die provinciale gevoelens veel meer leven. Ik denk dat het enkele Amsterdammer ook maar iets interesseert of het bestuursorgaan boven de gemeente "Landsdeel West" is of "Provincie Noord-Holland" heet, in het zuiden zal men wel gaan stijgeren als ze hun provincie wordt samengevoegd met de ander. Het zelfde geldt voor Friesland/Groningen/Drenthe vermoed ik zo.
ik kom uit utrecht, hier wil echt helemaal niemand bij amsterdam komen hoor... amsterdam is ons duitsland.
pi_134709922
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2013 11:45 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

het ligt voor de hand dat bij schaalvergroting de belangen van kleine delen minder goed zullen worden behandeld. dat is namelijk een reden om dit te doen, zodat besturen makkelijker wordt.

ik ben zoziezo tegen het opheffen van bestuurslagen. in een echte democratie ligt de macht bij de kleinste bestuurslagen, die geven de grotere bestuurslagen bestaansrecht. in onze semi-democratie is het al andersom, en hoe meer schaalvergroting, hoe meer democratie er verdwijnt.
Maar wat voegt een tussenlaag als de provincie nog toe? We hebben bijvoorbeeld vijf provincies die per stuk minder inwoners hebben dan Amsterdam (en vier kleiner dan Rotterdam).
En de taken van de provincies kan je prima verdelen onder de andere bestuurslagen. Wanneer je het verdeelt tussen gemeenten, waterschappen en rijk (met de nadruk op de eerste twee), komt het bestuur echt niet verder van de burgers af te staan.
pi_134709928
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2013 11:46 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

ik kom uit utrecht, hier wil echt helemaal niemand bij amsterdam komen hoor... amsterdam is ons duitsland.
:') Ja, dat is een beetje de kinderachtige hooliganmentaliteit, maar Hagenezen en Rotterdammers (en Westfriezen en Amsterdammers) hebben ook geen hoge pet van elkander, toch valt het allemaal prima gezamenlijk te besturen op provinciaal niveau. Het is niet zo dat je bij elkaar op de koffie moet ofzo. Het gaat om wat basale voorzieningen.
pi_134710036
Een superprovincie en we noemen hem Nederland :')

Falers zijn het toch ook.

quote:
Inventariseren
Volgens Plasterk betekent het uitstel geen afstel. Hij zegt dat het besluit een gevolg is van ''goed luisteren'' in de provincie. Daar vroegen veel mensen zich volgens hem af: ''Gaat dit niet te hard?''

De minister van binnenlandse zaken zegt dat hij de komende tijd de rest van Nederland gaat inventariseren of er andere provincies zijn die willen fuseren. Hij zegt dat niemand zich zorgen hoeft te maken dat fusies ''van bovenaf opgelegd worden''.
Dit is het probleem, dat het allemaal in overleg met die provincies zelf moet gebeuren. Die zullen zich natuurlijk met hand en tand verzetten. Het moet juist van hogerhand er door geramd worden.
  donderdag 26 december 2013 @ 11:56:56 #47
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_134710042
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2013 11:27 schreef Fides het volgende:
Ik moet het nog zien gebeuren. Wat ik nu zie gebeuren is dat kleine gemeentes samen gaan (en vaak nog steeds vrij klein blijven) om een blok te vormen tegen de grotere gemeentes, terwijl het soms stiekem wel logischer zou zijn als ze gewoon bij de grote buurgemeente zouden worden getrokken. Blijkbaar komen er dan een soort van vreemde sentimenten boven en zijn mensen bang om hun 'dorpse' karakter te verliezen ofzo.
Rond Amsterdam heb je het voorbeeld bij Duivendrecht en Ouderkerk die zijn samen gegaan tot Ouder-Amstel.Terwijl iedereen waarschijnlijk wel zou zeggen dat het logisch is dat Duivendrecht bij de Gemeente Amsterdam zou worden getrokken:

[ afbeelding ]

Zoals je kan zien op dit kaartje zit Duivendrecht rondom bijna volledig ingeklemd door Gemeente Amsterdam. Hetzelfde geldt overigens voor (gedeeltes van) Diemen.
Niet alleen de geografische ligging is van belang om de gemeentegrenzen te bepalen, maar ook het gewenste karakter van de gemeente. Hoewel de gemeente Ouder-Amstel klein is (13.000+ inwoners) heeft het een dorps en landelijk karakter. Zou je dat samenvoegen met de gemeente Amsterdam dan zou het dagelijks bestuur van Amsterdam (met een uitgesproken metropool ambitie) zich bezig moeten gaan houden met dorpse aangelegenheden. Daar zit zowel de kleinere gemeente als de stad Amsterdam niet direct op te wachten.

Ouder-Amstel zal in de toekomst nog wel een paar keer gaan fuseren totdat zij de gewenste 100.00+ inwoners hebben bereikt. Maar de kans is aanzienlijker dat je in de stadsregio Amsterdam eerder twee grote gemeenten krijgt dan 1 grote gemeente Amsterdam. Zeker nu men, tegen de zin van Amsterdam, de stadsdelen heeft afgeschaft. Het is dan vanzelfsprekender om de metropool gemeente Amsterdam te hebben en de omliggende landelijke gebieden samen te voegen in een of twee landelijke gemeentes.
--
pi_134710115
Wanneer komt nou eens uit dat die plasterk een komediant is louter voor vermaak om de rest scherp te houden. Ik wacht al jaren op deze bevestiging,
Even a broken clock is right twice a day.
pi_134710792
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2013 11:56 schreef Ryon het volgende:

[..]

Niet alleen de geografische ligging is van belang om de gemeentegrenzen te bepalen, maar ook het gewenste karakter van de gemeente. Hoewel de gemeente Ouder-Amstel klein is (13.000+ inwoners) heeft het een dorps en landelijk karakter. Zou je dat samenvoegen met de gemeente Amsterdam dan zou het dagelijks bestuur van Amsterdam (met een uitgesproken metropool ambitie) zich bezig moeten gaan houden met dorpse aangelegenheden. Daar zit zowel de kleinere gemeente als de stad Amsterdam niet direct op te wachten.

Ouder-Amstel zal in de toekomst nog wel een paar keer gaan fuseren totdat zij de gewenste 100.00+ inwoners hebben bereikt. Maar de kans is aanzienlijker dat je in de stadsregio Amsterdam eerder twee grote gemeenten krijgt dan 1 grote gemeente Amsterdam. Zeker nu men, tegen de zin van Amsterdam, de stadsdelen heeft afgeschaft. Het is dan vanzelfsprekender om de metropool gemeente Amsterdam te hebben en de omliggende landelijke gebieden samen te voegen in een of twee landelijke gemeentes.
Dat lijkt mij ook het meest logisch, al is het mijn inziens een beetje overdreven om Duivendrecht (of Diemen of Amstelveen) dorps te noemen. Dan kan je Watergraafmeer, Buitenveldert of Amsterdam-Noord ook "dorps" noemen. Het lijkt mij verder inderdaad ook niet heel gek om de metropoolregio Amsterdam te verdelen in een soort ringen van "Centrum" (laten we zeggen Centrum, Oud-Zuid, Oud-West, Westerpark, stukje oud-Oost, dus wel behoorlijk groter dan was men nu Centrum noemt, laten we zeggen bijna alles van pre-1940 Amsterdam), "Suburbaan" (de Tuinsteden, Noord, Amstelveen, Watergraafsmeer, Diemen, Duivendrecht, Zuidoost, Zaandam etc.) en echt landelijk/dorps (Ouderkerk, Uithoorn, etc.)
pi_134713067
quote:
2s.gif Op donderdag 26 december 2013 11:52 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Maar wat voegt een tussenlaag als de provincie nog toe? We hebben bijvoorbeeld vijf provincies die per stuk minder inwoners hebben dan Amsterdam (en vier kleiner dan Rotterdam).
En de taken van de provincies kan je prima verdelen onder de andere bestuurslagen. Wanneer je het verdeelt tussen gemeenten, waterschappen en rijk (met de nadruk op de eerste twee), komt het bestuur echt niet verder van de burgers af te staan.
en wat voegt het vormen van superprovincies dan toe, als je deze redenatie aanhoudt? ook niks. maar ik denk dat zo'n superprovincie ook taken van de gemeentes weg zou gaan halen, toch?
pi_134713136
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2013 11:52 schreef Fides het volgende:

[..]

:') Ja, dat is een beetje de kinderachtige hooliganmentaliteit, maar Hagenezen en Rotterdammers (en Westfriezen en Amsterdammers) hebben ook geen hoge pet van elkander, toch valt het allemaal prima gezamenlijk te besturen op provinciaal niveau. Het is niet zo dat je bij elkaar op de koffie moet ofzo. Het gaat om wat basale voorzieningen.
het gaat ook om het opheffen van de provinciale identiteit.
en hoewel de taken nou niet echt groots zoijn, krijg je dus wel dat bestuurders uit utrecht gaan beslissen over wat er gebeurt op texel.
pi_134714745
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2013 13:42 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

en wat voegt het vormen van superprovincies dan toe, als je deze redenatie aanhoudt? ook niks. maar ik denk dat zo'n superprovincie ook taken van de gemeentes weg zou gaan halen, toch?
Ik pleit er dan ook voor om die hele bestuurslaag weg te halen.
pi_134716084
quote:
2s.gif Op donderdag 26 december 2013 14:33 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Ik pleit er dan ook voor om die hele bestuurslaag weg te halen.
dat is nog tot daaraantoe, dan kan je wel onze provincien intact houden in ieder geval.
alhoewel ik wel vindt, dat er dan mogelijkheden moeten zijn om als provincie je te organiseren tegen of voor iets. maar dat kan buiten het dagelijks bestyuur om, desnoods.
pi_134716393
Heb je Plasterk weer met zijn 'superprovincie'. :') :')

Hij wil zeker de geschiedenisboeken in met dit faalproject.
Say what?
pi_134782066
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2013 13:44 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

het gaat ook om het opheffen van de provinciale identiteit.
en hoewel de taken nou niet echt groots zoijn, krijg je dus wel dat bestuurders uit utrecht gaan beslissen over wat er gebeurt op texel.
Tja, nu beslissen er bestuurders uit Amsterdam of Hilversum wat er gebeurd op Texel...
pi_134782286
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2013 13:27 schreef Fides het volgende:

[..]

Tja, nu beslissen er bestuurders uit Amsterdam of Hilversum wat er gebeurd op Texel...
is ook al raar toch..
pi_134782684
Ze moeten gewoon ALLES overhoop halen, in plaats van Afrikaanse toestanden met stammen bij elkaar die niet bij elkaar passen.

Kop van Noord-Holland, de Waddeneilanden en Flevoland minus Almere en Lelystad bij Friesland-Groningen, omdat die ervaring hebben met zeewering, Zeeland + het platteland van de Zuid-Hollandse eilanden + alles wat aan plattelandsgemeenten aan de rivieren grenst, ook weer wegens ervaring met water, restanten Brabant en Limburg bij elkaar, Noord- en Zuid-Holland en Utrecht + Almere-Lelystad bij elkaar, maar dan ZONDER Bunschoten ( :+ , mijn dorp), want dat past beter in het rijtje Harderwijk-Elburg-Kampen-Urk, bij Drenthe-Overijssel-Gelderland-Flevoland dus.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_134782713
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2013 13:32 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

is ook al raar toch..
Mwah, zolang ze kennis van zaken (dossiers) hebben maakt het niet zo gek veel uit toch. Nu beslissen op gemeentelijk niveau er ook mensen uit een chique buurt in Amsterdam Zuid over problematiek in wijken in Amsterdam Nieuw-West waar ze nooit (langer dan 10 minuten) komen. Hoeft niet per sé een enorm probleem te zijn.
pi_134782909
Waarom niet gewoon de provincies helemaal afschaffen alle taken naar het rijk
  zaterdag 28 december 2013 @ 14:11:19 #60
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_134783624
Beter andersom.
VS, Duitsland en met name Zwitserland doen het niet slecht met meer decentraal bestuur.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_134783995
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2013 13:43 schreef Fides het volgende:

[..]

Mwah, zolang ze kennis van zaken (dossiers) hebben maakt het niet zo gek veel uit toch. Nu beslissen op gemeentelijk niveau er ook mensen uit een chique buurt in Amsterdam Zuid over problematiek in wijken in Amsterdam Nieuw-West waar ze nooit (langer dan 10 minuten) komen. Hoeft niet per sé een enorm probleem te zijn.
het uitgangspunt zou moeten zijn, dat mensen over hun eigen omgeving kunnen beslissen.
nou weet ik ook wel dat provincietaken de mensen meestal geen hol interesseerd, maar toch.. als er ineens een snelweg door een natuurgebied gaat komen, interesseerd het ze toch wel.
en grappig genoeg gaan ze zich dan dus wel lokaal organiseren, omdat er dus kennelijk een lokaal orgaan ontbreekt waarin ze al georganiseerd zijn.
  zaterdag 28 december 2013 @ 14:31:58 #62
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_134784478
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2013 14:20 schreef pokkerdepok het volgende:
het uitgangspunt zou moeten zijn, dat mensen over hun eigen omgeving kunnen beslissen.
Ja, maar dat is ook het uitgangspunt. De ruimtelijke ordening (verreweg de belangrijkste provincietabak) wordt zo decentraal mogelijk geregeld. De positie van de provincie zit hem erin om de provinciale belangen te verdedigen en te coördineren in gemeenteoverstijgende projecten en om toezicht te houden op de gemeenten zelf. Die willen nog wel eens gekke dingen uithalen.

Een snelweg is echter een goed voorbeeld gemeenteoverstijgend project. Dat trouwens op rijksniveau wordt vormgegeven. De belangen van de bewoners worden in de eerste instantie dan behartigd door de gemeente en door de bewonersorganisaties. Er vinden dan inderdaad gelegenheidsverbindingen plaats. Niet omdat er een orgaan zou ontbreken, maar omdat er eerder geen aanleiding bestond voor een dergelijke verbinding.
--
pi_134784631
Breda en Zeeland zouden bv. meer voordeel hebben van één bestuur samen met rotterdam
pi_134789237
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2013 14:31 schreef Ryon het volgende:

[..]

Ja, maar dat is ook het uitgangspunt. De ruimtelijke ordening (verreweg de belangrijkste provincietabak) wordt zo decentraal mogelijk geregeld. De positie van de provincie zit hem erin om de provinciale belangen te verdedigen en te coördineren in gemeenteoverstijgende projecten en om toezicht te houden op de gemeenten zelf. Die willen nog wel eens gekke dingen uithalen.

Een snelweg is echter een goed voorbeeld gemeenteoverstijgend project. Dat trouwens op rijksniveau wordt vormgegeven. De belangen van de bewoners worden in de eerste instantie dan behartigd door de gemeente en door de bewonersorganisaties. Er vinden dan inderdaad gelegenheidsverbindingen plaats. Niet omdat er een orgaan zou ontbreken, maar omdat er eerder geen aanleiding bestond voor een dergelijke verbinding.
een snelweg door een natuurgebeid overstijgd een bewonersorganisatie, lijkt mij... en als ze een bosje omhakken op texel, wat zou utrechters dat dan interesseren, als ze daar nooit recreeren?
het is gewoon een schaalvergroting die regionale verbondenheid in een provincie teniet doet.

en daar komt nog bij, dat nederland historisch gezien de nederlanden waren, een verzameling van landjes die samenwerkten. ik vind dat sowieso de moeite van het behouden waard. al dit soort schaalvergrotende ontwikkelingen vind ik vrij slecht, ook op europees niveau. een netwerk van samenwerking uitrbreiden is niet hetzelfde als dingen samengooien en de oude situatie afschaffen.
  zaterdag 28 december 2013 @ 16:44:31 #65
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_134789688
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2013 16:36 schreef pokkerdepok het volgende:
een snelweg door een natuurgebeid overstijgd een bewonersorganisatie, lijkt mij... en als ze een bosje omhakken op texel, wat zou utrechters dat dan interesseren, als ze daar nooit recreeren?
het is gewoon een schaalvergroting die regionale verbondenheid in een provincie teniet doet.
Het is natuurlijk niet de bewonersorganisatie die beschikt over beslissingsbevoegdheid ;) Dat zou om heel veel redenen heel erg raar zijn. Het is de organisatie en de gemeente die partij is in de besluitvormingsprocedure, die op rijksniveau gevoerd wordt omdat de kwestie gemeente overstijgend is.
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2013 16:36 schreef pokkerdepok het volgende:
en daar komt nog bij, dat nederland historisch gezien de nederlanden waren, een verzameling van landjes die samenwerkten. ik vind dat sowieso de moeite van het behouden waard. al dit soort schaalvergrotende ontwikkelingen vind ik vrij slecht, ook op europees niveau. een netwerk van samenwerking uitrbreiden is niet hetzelfde als dingen samengooien en de oude situatie afschaffen.
Historisch gezien waren wij een groep slecht geschoolde boeren die op een zompig moeras trachtten te overleven en om de haverklap verdronken vanwege een overstroming. Wat daar positief aan is weet ik niet precies, maar ik ben in ieder geval blij dat wij inmiddels een stuk verder zijn.
--
pi_134790177
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2013 16:44 schreef Ryon het volgende:

[..]

Historisch gezien waren wij een groep slecht geschoolde boeren die op een zompig moeras trachtten te overleven en om de haverklap verdronken vanwege een overstroming. Wat daar positief aan is weet ik niet precies, maar ik ben in ieder geval blij dat wij inmiddels een stuk verder zijn.
In 400 jaar hebben we inderdaad een geweldige ontwikkeling doorgemaakt, al die 400 jaar lang vergezeld van de provincies. Dat vind ik best een positief stukje geschiedenis.
  zaterdag 28 december 2013 @ 16:56:24 #67
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_134790318
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2013 16:53 schreef Igen het volgende:

[..]

In 400 jaar hebben we inderdaad een geweldige ontwikkeling doorgemaakt, al die 400 jaar lang vergezeld van de provincies. Dat vind ik best een positief stukje geschiedenis.
Top, dan maken wij van het provinciehuis in Haarlem een mooi museum en zetten wij een monument neer ergens in Utrecht om dat stukje geschiedenis in gedachten te houden. Kunnen wij weer met een gerust hart ons klaarmaken voor de toekomst.
--
pi_134790468
quote:
14s.gif Op zaterdag 28 december 2013 16:56 schreef Ryon het volgende:

[..]

Top, dan maken wij van het provinciehuis in Haarlem een mooi museum en zetten wij een monument neer ergens in Utrecht om dat stukje geschiedenis in gedachten te houden. Kunnen wij weer met een gerust hart ons klaarmaken voor de toekomst.
Die cultuurhistorie kan je zo inderdaad veel beter beheren. Daar is geen nutteloze bestuurslaag voor nodig.
pi_134790599
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2013 16:44 schreef Ryon het volgende:

[..]

Het is natuurlijk niet de bewonersorganisatie die beschikt over beslissingsbevoegdheid ;) Dat zou om heel veel redenen heel erg raar zijn. Het is de organisatie en de gemeente die partij is in de besluitvormingsprocedure, die op rijksniveau gevoerd wordt omdat de kwestie gemeente overstijgend is.

[..]
gemeente en provincie is democratisch gekozen, dus indirect beslissen de bewoners wel degelijk. een snel gevormde bewondersorganisatie is natuurlijk veel directer en in zo'n geval one issue. je kunt je afvragen of je dna niet beter een democratisch gat gewoon structureel kunt vullen, want dit soort organisaties weten heel wat tegen te houden in ons land, omdat ze maar 1 belang dienen.
quote:
beetje flauw.
pi_134790839
quote:
14s.gif Op zaterdag 28 december 2013 16:56 schreef Ryon het volgende:

[..]

Want wat 400 jaar gewerkt heeft is nu zomaar ineens een onoverkomelijk blok aan ons been geworden? :? Ik zou juist zeggen van never change a winning team.
  zaterdag 28 december 2013 @ 17:07:28 #71
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_134790936
quote:
14s.gif Op zaterdag 28 december 2013 16:59 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Die cultuurhistorie kan je zo inderdaad veel beter beheren. Daar is geen nutteloze bestuurslaag voor nodig.
Waarom is ze nutteloos? De functies die nu bij de provincies liggen zullen toch uitgevoerd moeten worden, wil je alles naar Den Haag verplaatsen en daar nog meer bureaucratie neerleggen? Dan zie ik liever dat het toezicht op Drentse gemeenten ook gewoon in Drenthe ligt...
  zaterdag 28 december 2013 @ 17:08:09 #72
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_134790989
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2013 17:01 schreef pokkerdepok het volgende:
gemeente en provincie is democratisch gekozen, dus indirect beslissen de bewoners wel degelijk. een snel gevormde bewondersorganisatie is natuurlijk veel directer en in zo'n geval one issue. je kunt je afvragen of je dna niet beter een democratisch gat gewoon structureel kunt vullen, want dit soort organisaties weten heel wat tegen te houden in ons land, omdat ze maar 1 belang dienen.
Nee, het is de minister die in het geval van een snelweg uiteindelijk beslist (ook democratisch gelegitimeerd), maar het zijn de organisaties en de gemeenten die voor hun eigen belangen komen en daar een stem aangeven. De minister is erg goed instaat om ook de belangen van de andere Nederlanders in het oog te houden.
quote:
14s.gif Op zaterdag 28 december 2013 16:59 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Ja, precies. Een hele bestuurslaag in het leven houden omdat het zo goed voelt is natuurlijk ook onzin.
--
pi_134791407
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2013 17:08 schreef Ryon het volgende:

[..]

Nee, het is de minister die in het geval van een snelweg uiteindelijk beslist (ook democratisch gelegitimeerd), maar het zijn de organisaties en de gemeenten die voor hun eigen belangen komen en daar een stem aangeven. De minister is erg goed instaat om ook de belangen van de andere Nederlanders in het oog te houden.

[..]
soms niet. het is een minister die over iets beslist wat de zaak van de provincie zou moeten zijn. een minister is gekozen door de bevolking van een heel land. ik zie geen enkele reden om zoiets als een provincie zn stem af te pakken en samen te gooien met een veel groter gebied.
zoals ik al eerder zei, voor de randstad is het wel een goed idee, zodat je dat ook werkelijk als stad kan gaan ontwikkelen. maar dat kan overkoepelend.
quote:
Ja, precies. Een hele bestuurslaag in het leven houden omdat het zo goed voelt is natuurlijk ook onzin.
hem afschaffen omdat je wilt bezuinigen en macht centraliseren is nog grotere onzin.
pi_134791504
quote:
5s.gif Op zaterdag 28 december 2013 17:07 schreef pfaf het volgende:

[..]

Waarom is ze nutteloos? De functies die nu bij de provincies liggen zullen toch uitgevoerd moeten worden, wil je alles naar Den Haag verplaatsen en daar nog meer bureaucratie neerleggen? Dan zie ik liever dat het toezicht op Drentse gemeenten ook gewoon in Drenthe ligt...
Taken kunnen prima tussen rijk, gemeenten en waterschappen verdeeld worden. Ik zie echt het nut van die bestuurlijke tussenlaag niet. Het kost klauwen met geld en de provincies zelf weten het ook niet zo goed blijkbaar, die zijn echt aan het zoeken naar taken om maar bestaansrecht te behouden :D.
pi_134791592
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2013 17:05 schreef Igen het volgende:

[..]

Want wat 400 jaar gewerkt heeft is nu zomaar ineens een onoverkomelijk blok aan ons been geworden? :? Ik zou juist zeggen van never change a winning team.
Dat loopt al langer hoor. Het is niet dat de kritiek op de provincies iets nieuws is.
pi_134791635
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2013 17:14 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

soms niet. het is een minister die over iets beslist wat de zaak van de provincie zou moeten zijn. een minister is gekozen door de bevolking van een heel land. ik zie geen enkele reden om zoiets als een provincie zn stem af te pakken en samen te gooien met een veel groter gebied.
zoals ik al eerder zei, voor de randstad is het wel een goed idee, zodat je dat ook werkelijk als stad kan gaan ontwikkelen. maar dat kan overkoepelend.

Ik begrijp deze redenatie nou niet echt als je zo tegen de schaalvergroting bent haha.
pi_134791673
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 december 2013 17:15 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Taken kunnen prima tussen rijk, gemeenten en waterschappen verdeeld worden. Ik zie echt het nut van die bestuurlijke tussenlaag niet. Het kost klauwen met geld en de provincies zelf weten het ook niet zo goed blijkbaar, die zijn echt aan het zoeken naar taken om maar bestaansrecht te behouden :D.
Enige echte taak voor de provincie is wmb op gebied van RO. Om er voor te zorgen dat niet elke gemeente zijn eigen grote bedrijventerrein aanlegd. Het rijk pakt die rol niet.
pi_134791712
quote:

[..]

Als ik bijv. denk aan de besteding van het openbaar vervoer, dan moet ik er niet aan denken dat ze in Den Haag gaan bepalen hoe de OV-verbinding tussen Winschoten en Assen eruit moet zien. Dat gaat totaal niet werken, dat kun je op je vingers natellen.

Ik vind het ook wel tekenend dat in Duitsland de meest welvarende deelstaten grofweg diegenen zijn waar je nog het meest kleinschalige bestuur hebt.
  zaterdag 28 december 2013 @ 17:18:58 #79
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_134791718
quote:

[..]

Nog meer naar het rijk zie ik dus niet zitten, die hebben mijns inziens al veel te veel te zeggen. Ik mis ook overtuigende argumenten. Een lachende smiley overtuigt mij alleszins. Wie vertelt mij dat het verplaatsen van taken naar Den Haag niet meer geld kost? Dat daar weer tientallen nieuwe gebouwen neergezet gaan worden, per 'provincie-toezichtshouder' weer twee nieuwe managers gepropt gaan worden? Nogmaals: ik mis feiten.
pi_134791805
64% staat er negatief tegenover en het lijkt ook duurder te zijn uiteindelijk. Dan heeft het toch geen nut?
pi_134791860
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2013 17:18 schreef Igen het volgende:

[..]

Als ik bijv. denk aan de besteding van het openbaar vervoer, dan moet ik er niet aan denken dat ze in Den Haag gaan bepalen hoe de OV-verbinding tussen Winschoten en Assen eruit moet zien. Dat gaat totaal niet werken, dat kun je op je vingers natellen.

Ik vind het ook wel tekenend dat in Duitsland de meest welvarende deelstaten grofweg diegenen zijn waar je nog het meest kleinschalige bestuur hebt.
Dat doet de provincie nu ook niet maar het OV-bureau Groningen-Drenthe. Die krijgen een grote zak geld van de provincies en mogen het grotendeels zelf uitzoeken. Daar heb je geen politieke bestuurslaag voor nodig.
  zaterdag 28 december 2013 @ 17:22:27 #82
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_134791871
overheidsprojecten :')
pi_134791978
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2013 17:17 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Enige echte taak voor de provincie is wmb op gebied van RO. Om er voor te zorgen dat niet elke gemeente zijn eigen grote bedrijventerrein aanlegd. Het rijk pakt die rol niet.
Maar ook op het gebied van RO is hun rol behoorlijk uitgekleed de afgelopen jaren. Maar voor dit soort zaken kan je ook in regionaal verband afspraken maken tussen gemeenten. Om Drenthe maar weer te nemen, economisch gezien is weinig band tussen Coevorden en Meppel maar toch moeten die van de provincie dat soort zaken samen afstemmen. Terwijl afstemming met Steenwijk en Staphorst voor Meppel veel logischer zou zijn.
pi_134792068
quote:
5s.gif Op zaterdag 28 december 2013 17:18 schreef pfaf het volgende:

[..]

Nog meer naar het rijk zie ik dus niet zitten, die hebben mijns inziens al veel te veel te zeggen. Ik mis ook overtuigende argumenten. Een lachende smiley overtuigt mij alleszins. Wie vertelt mij dat het verplaatsen van taken naar Den Haag niet meer geld kost? Dat daar weer tientallen nieuwe gebouwen neergezet gaan worden, per 'provincie-toezichtshouder' weer twee nieuwe managers gepropt gaan worden? Nogmaals: ik mis feiten.
Oh, ik zou de nadruk ook willen leggen op waterschap en gemeenten. Voornamelijk wat toezichttaken zouden mogelijk bij het rijk terecht kunnen komen.
En op termijn moet het gewoon geld opleveren om een bestuurslaag te schrappen die vooral zichzelf bezig probeert te houden.
pi_134792076
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 december 2013 17:22 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dat doet de provincie nu ook niet maar het OV-bureau Groningen-Drenthe. Die krijgen een grote zak geld van de provincies en mogen het grotendeels zelf uitzoeken. Daar heb je geen politieke bestuurslaag voor nodig.
Jawel, want zoals je zelf zegt is het de provincie die besluit dat dat voor hun op die manier het beste werkt. E.e.a. is natuurlijk ook zo geregeld vanwege samenwerking tussen twee aangrenzende provincies. Dat moet je niet vanuit Den Haag gaan opleggen. Kijk maar eens in de landelijke SVIR wat voor een onzin daar hier en daar in staat, waar men in de ivoren toren in Den Haag totaal voorbij gaat aan de regionale werkelijkheid.
pi_134792328
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2013 17:26 schreef Igen het volgende:

[..]

Jawel, want zoals je zelf zegt is het de provincie die besluit dat dat voor hun op die manier het beste werkt. E.e.a. is natuurlijk ook zo geregeld vanwege samenwerking tussen twee aangrenzende provincies. Dat moet je niet vanuit Den Haag gaan opleggen. Kijk maar eens in de landelijke SVIR wat voor een onzin daar hier en daar in staat, waar men in de ivoren toren in Den Haag totaal voorbij gaat aan de regionale werkelijkheid.
Maar de gemeenten kunnen zo'n taak toch ook gewoon samen aan de OV-bureau uitbesteden? Dat verandert niet als er geen politieke laag meer tussen zit. En een structuurvisie kan een uitgebreid waterschap ook prima organiseren (net als bv het OV). Ik pleit juist voor verdere regionale samenwerking maar dan zonder de stroperige ballast van de provincie.
  zaterdag 28 december 2013 @ 17:37:44 #87
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_134792542
quote:
1s.gif Op woensdag 11 december 2013 10:04 schreef Vader_Aardbei het volgende:

[..]

Dat zou ik liever hebben inderdaad. Als Amersfoorter voel ik mij geen deel van de fucking Randstad met al die megagrote vieze stinksteden. Liever bij Gelderland.
Dit O+
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_134792611
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 december 2013 17:32 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Maar de gemeenten kunnen zo'n taak toch ook gewoon samen aan de OV-bureau uitbesteden?
Het is een ingewikkelde aangelegenheid en ik acht gemeenten alleen daartoe in staat als je er van die megagemeentes van maakt, maar die vind ik dan weer veel te grootschalig voor bijv. het snoeien van het buurtgroen. Dat soort taken komen dan veel te ver van de burger af te staan.
quote:
Dat verandert niet als er geen politieke laag meer tussen zit. En een structuurvisie kan een uitgebreid waterschap ook prima organiseren (net als bv het OV). Ik pleit juist voor verdere regionale samenwerking maar dan zonder de stroperige ballast van de provincie.
Waterschapsgrenzen zijn specifiek voor het waterbeheer ingericht en slaan verder nergens op.
pi_134792708
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2013 17:39 schreef Igen het volgende:

[..]

Het is een ingewikkelde aangelegenheid en ik acht gemeenten alleen daartoe in staat als je er van die megagemeentes van maakt, maar die vind ik dan weer veel te grootschalig voor bijv. het snoeien van het buurtgroen. Dat soort taken komen dan veel te ver van de burger af te staan.

Gemeenten regelen nu ook zaken samen zonder dat een provincie daar tussen zit. Dat is echt geen punt.
quote:
Waterschapsgrenzen zijn specifiek voor het waterbeheer ingericht en slaan verder nergens op.
Ze zijn veelal logischer dan de grenzen van provincies.
pi_134792833
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 december 2013 17:41 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Gemeenten regelen nu ook zaken samen zonder dat een provincie daar tussen zit. Dat is echt geen punt.
Vrijwillig ja. Maar de provincies afschaffen en taken tot gemeentelijke bevoegdheid bombarderen die een gemeente in z'n eentje niet kan behappen, in de veronderstelling dat ze toch wel zullen gaan samenwerken, vind ik niet verstandig.
  zaterdag 28 december 2013 @ 17:48:27 #91
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_134792986
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2013 17:44 schreef Igen het volgende:

[..]

Vrijwillig ja. Maar de provincies afschaffen en taken tot gemeentelijke bevoegdheid bombarderen die een gemeente in z'n eentje niet kan behappen, in de veronderstelling dat ze toch wel zullen gaan samenwerken, vind ik niet verstandig.
Daar is al een oplossing voor bedacht:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_gemeenschappelijke_regelingen

Het openbaar lichaam dat momenteel de provincie is, kan vervangen worden door een regionaal openbare lichaam op grond van de Wgr waar de betreffende waterschappen en gemeenten gezamenlijk zitting innemen.
--
pi_134793343
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2013 17:44 schreef Igen het volgende:

[..]

Ach, dat gebeurt met de decentralisaties van rijkstaken toch ook al. Dat is niet zo'n bezwaar.
pi_134793387
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 december 2013 17:56 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Ach, dat gebeurt met de decentralisaties van rijkstaken toch ook al. Dat is niet zo'n bezwaar.
Omdat we toch al dom doen kunnen we nog wel wat meer dom doen? Dat vind ik een gekke redenering.
pi_134793457
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2013 17:48 schreef Ryon het volgende:

[..]

Het openbaar lichaam dat momenteel de provincie is, kan vervangen worden door een regionaal openbare lichaam op grond van de Wgr waar de betreffende waterschappen en gemeenten gezamenlijk zitting innemen.
Dat is toch op vrijwillige basis, kortom, precies in overeenstemming met de post die je citeert?
pi_134793592
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2013 17:57 schreef Igen het volgende:

[..]

Omdat we toch al dom doen kunnen we nog wel wat meer dom doen? Dat vind ik een gekke redenering.
Het hoeft helemaal niet dom te zijn. Gemeenten kunnen prima samenwerken en in regionaal verband beter beleid maken dan de provincie of het rijk.
pi_134793598
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2013 17:48 schreef Ryon het volgende:

[..]

Gemeenschappelijke regelingen worden vaak een wangedrocht en moeilijk aan te sturen.
pi_134793634
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2013 18:01 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Gemeenschappelijke regelingen worden vaak een wangedrocht en moeilijk aan te sturen.
Met van die grappen dat elke gemeente evenveel stemmen heeft ongeacht hun inwoneraantal :P
pi_134793666
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 december 2013 18:01 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Het hoeft helemaal niet dom te zijn. Gemeenten kunnen prima samenwerken en in regionaal verband beter beleid maken dan de provincie of het rijk.
Noem eens een voorbeeld? Die die ik ken, zoals de Regio Groningen-Assen en het OV-Bureau Groningen-Drenthe, zijn samenwerkingsverbanden waarin ook de provincie een belangrijke rol speelt.
  zaterdag 28 december 2013 @ 18:04:19 #99
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_134793702
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2013 17:58 schreef Igen het volgende:

[..]

Dat is toch op vrijwillige basis, kortom, precies in overeenstemming met de post die je citeert?
Ah, inderdaad ik las inderdaad te snel over de essentie van de post heen.

Maar nee, geheel vrijwillig zal er nooit samengewerkt worden. Men doet dat uit noodzaak. Het Rijk blijft toezicht houden (de toezichtfunctie de provincie nu heeft), het enige is dat de supra-gemeentelijke taken ook overgenomen kunnen worden door een regionaal WGR. Het bestaan van een extra bestuurslaag is nergens voor nodig. Het openbaar lichaam dat de provincie is, is zeer vervangbaar voor een variant die nog dichter op de gemeenten zelf staan.

Zou in het uitzonderlijk geval een gemeente weigeren deel te nemen dan kan het Rijk er nog inspringen. Maar het is onwaarschijnlijk dat een gemeente een verantwoordelijkheid op zich zou willen nemen zonder dat deze over de daarvoor benodigde middelen beschikt.
--
pi_134793715
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 december 2013 18:02 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Met van die grappen dat elke gemeente evenveel stemmen heeft ongeacht hun inwoneraantal :P
Sowieso als je met 10 of 20 gemeenten één orgaan moet gaan aansturen, wordt het een poolse landdag. De meeste gemeenten hebben te weinig kennis over de dossiers waar de gemeenschappelijke regeling (GR) over gaat en zijn dus afhankelijk van de GR om hun beslissingen te nemen. "Wij van WC-eend adviseren WC-eend." Vaak zie je daardoor dat de kosten alleen maar toenemen. De veiligheidsregios zijn daar een goed voorbeeld van.
pi_134793744
Of de huidige vorming van RUDs: ook daar gaat flink wat geld naartoe, zonder dat de taakuitvoering verbetert.
  zaterdag 28 december 2013 @ 18:07:18 #102
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_134793806
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2013 18:04 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Sowieso als je met 10 of 20 gemeenten één orgaan moet gaan aansturen, wordt het een poolse landdag. De meeste gemeenten hebben te weinig kennis over de dossiers waar de gemeenschappelijke regeling (GR) over gaat en zijn dus afhankelijk van de GR om hun beslissingen te nemen. "Wij van WC-eend adviseren WC-eend." Vaak zie je daardoor dat de kosten alleen maar toenemen. De veiligheidsregios zijn daar een goed voorbeeld van.
Dat eerste is ook precies de gedachte achter een GR. Kleine gemeenten beschikken niet over de middelen en kennis die een grotere gemeente wel heeft. I.p.v allemaal een eigen WMO kerstboom op te tuigen is het voor relatief kleine gemeenten nu al verstandig om in een GR te stappen met een grote centrumgemeente waar dat al ingeregeld is.

Zo profiteer je juist van elkaars sterkten en de voordelen van schaalvergroting, zonder je eigen indentitieit er volledig voor op hoeft te offeren.
--
pi_134793809
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2013 18:03 schreef Igen het volgende:

[..]

Noem eens een voorbeeld? Die die ik ken, zoals de Regio Groningen-Assen en het OV-Bureau Groningen-Drenthe, zijn samenwerkingsverbanden waarin ook de provincie een belangrijke rol speelt.
Het gebeurt nu volop bij die decentralisaties. Kleinere gemeenten kunnen dat niet zelfstandig organiseren. Dus werken ze samen en dat gaat vaak heel goed.

En een ander concreet punt, hier maken vijf gemeenten samen afspraken over woningbouw.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 28-12-2013 18:07:57 ]
pi_134793875
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2013 18:07 schreef Ryon het volgende:

[..]

Dat eerste is ook precies de gedachte achter een GR. Kleine gemeenten beschikken niet over de middelen en kennis die een grotere gemeente wel heeft. I.p.v allemaal een eigen WMO kerstboom op te tuigen is het voor relatief kleine gemeenten nu al verstandig om in een GR te stappen met een grote centrumgemeente waar dat al ingeregeld is.

Zo profiteer je juist van elkaars sterkten en de voordelen van schaalvergroting, zonder je eigen indentitieit er volledig voor op hoeft te offeren.
Alleen blijkt in de praktijk dat dergelijke GRs vaak een eigen dynamiek krijgen en moeilijk aan te sturen zijn voor de plaatselijke wethouders. Waardoor een wethouder in Utrechtse Heuvelrug laatst al uitsprak dat er wat hem betreft voorlopig geen nieuwe GRs meer bijkomen.
pi_134793900
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2013 18:05 schreef Wombcat het volgende:
Of de huidige vorming van RUDs: ook daar gaat flink wat geld naartoe, zonder dat de taakuitvoering verbetert.
Hadden we dat net met een aantal gemeenten mooi geregeld, trekt vervolgens de provincie dat naar zich toe en komt er een gedrocht met een nieuw gebouw en een dure staf.
pi_134793940
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2013 18:09 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Alleen blijkt in de praktijk dat dergelijke GRs vaak een eigen dynamiek krijgen en moeilijk aan te sturen zijn voor de plaatselijke wethouders. Waardoor een wethouder in Utrechtse Heuvelrug laatst al uitsprak dat er wat hem betreft voorlopig geen nieuwe GRs meer bijkomen.
Over GR's hoor ik ook weinig positiefs :P
pi_134793957
quote:
9s.gif Op zaterdag 28 december 2013 18:09 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Hadden we dat net met een aantal gemeenten mooi geregeld, trekt vervolgens de provincie dat naar zich toe en komt er een gedrocht met een nieuw gebouw en een dure staf.
Dito hier idd.
Het was al op kleinere schaal geregeld (samenwerkingsverbanden met 7 tot 12 gemeenten), verzint het rijk dat er verder opgeschaald moet worden. Gigantische kosten en het levert niets op.
pi_134794088
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2013 18:11 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Dito hier idd.
Het was al op kleinere schaal geregeld (samenwerkingsverbanden met 7 tot 12 gemeenten), verzint het rijk dat er verder opgeschaald moet worden. Gigantische kosten en het levert niets op.
Hier was dat met vijf gemeenten, kon mooi een plekje krijgen in een bestaand stadhuis. Maar helaas -O-
  zaterdag 28 december 2013 @ 18:18:54 #109
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_134794242
Waarom laat de regering de provincies zelf niet met een voorstel komen i.p.v. met hogerhand te sommeren welke provincies bij elkaar geflikkerd dienen te worden. Als de benadering al fout is, hoe wil je dit decentralisatieproject dan nog tot een succes brengen? Ik ben beniewd hoe ze zelf gaan reageren als Brussel beveelt dat Nederland en België weer bij elkaar moeten.
Say what?
pi_134794256
Sowieso ben ik niet zo voor verdere schaalvergroting. Organisaties hebben een optimale grootte. Die ligt wat mij betreft ergens tussen de 100 en 200 mensen. Het kan meer zijn als je het in logische departementen kunt opsplitsen. Daardoor zijn wat mij betreft gemeenten met een grootte van ca. 60.000 inwoners optimaal. Dan heb je namelijk drie departementen (burgerservice (paspoorten etc.), buitenwerken (groenbeheer, wegonderhoud), en de rest (beleidsafdelingen, wo zaken als RO en WMO)), die ongeveer die grootte hebben en alledrie redelijk onafhankelijk van elkaar werken. De mensen die elkaat in hun dagelijks werk regelmatig nodig hebben, kennen elkaar dan.

Wordt de organisatie groter, dan heb je weliswaar meer specialisatie, maar kennen de mensen elkaar niet meer allemaal. Er wordt dan sneller langs elkaar heen gewerkt en je hebt meer overleg (overhead) nodig. Bovendien krijg je meer managementslagen (wederom meer overhead).
Daarnaast krijgt een grotere organisatie een eigen dynamiek: die wil groeien.
  zaterdag 28 december 2013 @ 18:52:21 #111
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_134795508
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2013 18:19 schreef Wombcat het volgende:
Sowieso ben ik niet zo voor verdere schaalvergroting. Organisaties hebben een optimale grootte. Die ligt wat mij betreft ergens tussen de 100 en 200 mensen. Het kan meer zijn als je het in logische departementen kunt opsplitsen. Daardoor zijn wat mij betreft gemeenten met een grootte van ca. 60.000 inwoners optimaal. Dan heb je namelijk drie departementen (burgerservice (paspoorten etc.), buitenwerken (groenbeheer, wegonderhoud), en de rest (beleidsafdelingen, wo zaken als RO en WMO)), die ongeveer die grootte hebben en alledrie redelijk onafhankelijk van elkaar werken. De mensen die elkaat in hun dagelijks werk regelmatig nodig hebben, kennen elkaar dan.

Wordt de organisatie groter, dan heb je weliswaar meer specialisatie, maar kennen de mensen elkaar niet meer allemaal. Er wordt dan sneller langs elkaar heen gewerkt en je hebt meer overleg (overhead) nodig. Bovendien krijg je meer managementslagen (wederom meer overhead).
Daarnaast krijgt een grotere organisatie een eigen dynamiek: die wil groeien.
Dan valt er qua gemeenten in Holland nog wel wat te winnen, met al die mini-gemeenten..
pi_134797988
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2013 17:17 schreef Fides het volgende:

[..]

Ik begrijp deze redenatie nou niet echt als je zo tegen de schaalvergroting bent haha.
ik ben gewoon niet tegen vooruitgang. maar het moet wel zin hebben. en voor een bestuursorgaan voor een randstad, hoef je geen provincien op te heffen.
pi_134801452
quote:
2s.gif Op vrijdag 26 april 2013 19:31 schreef Scjvb het volgende:

Daarbij rest natuurlijk ook de vraag of het allemaal niet te snel zal gaan én vanzelfsprekend blijven er ook voor en tegenstanders van dit plan.
(om die voor en tegenstanders draait het, om de burger)
Het doet er niet toe of je voor-, tegenstander (of je zelfs neutraal opstelt) rondom de superprovincie.
Den Haag bedenkt het zoveelste idee dat zorgt voor voor- en tegenstanders. Je wordt doorlopend in een pro of anti houding gebracht, wat zorgt voor strijd.
Nu gaat er één a twee jaar propaganda volgen, honderdduizenden richting kant voorstanders superprovincie trekken, wat gaat zorgen voor nog fellere tegenstand, en een overwinningsgevoel in de voorstanders (twee groepen met een radicalere houding is verhoging emoties, dus meer strijd, meer politiek (de politiek veroorzaakt zijn eigen strijders, de kiezer)
Hoe de superprovincie aan het zorgen is voor een strijd tussen twee groepen burgers. Toen het onderwerp superprovincie nog niet was bedacht was deze strijd er nog niet. Je kan wel raden waarom men burgers zo emotioneel mogelijk maakt, en zoveel mogelijk in strijd brengt, daarmee kan men die burgers organiseren.
En als je geen verzet pleegt drukt men de superprovincie er gewoon door (want achter een superprovincie zit macht, het is het centraliseren van provincies, dus minder poppentjes die meer invloed en controle in handen krijgen)
De superprovincie heeft dus niets met iets financieels of democratie te maken, maar met macht en organisatie.
  zondag 29 december 2013 @ 05:40:03 #114
345631 Scjvb
pi_134817006
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2013 21:12 schreef Synthercell het volgende:

[..]

(om die voor en tegenstanders draait het, om de burger)
Het doet er niet toe of je voor-, tegenstander (of je zelfs neutraal opstelt) rondom de superprovincie.
Den Haag bedenkt het zoveelste idee dat zorgt voor voor- en tegenstanders. Je wordt doorlopend in een pro of anti houding gebracht, wat zorgt voor strijd.
Lijkt me wel geloofwaardig.

quote:
Nu gaat er één a twee jaar propaganda volgen, honderdduizenden richting kant voorstanders superprovincie trekken, wat gaat zorgen voor nog fellere tegenstand, en een overwinningsgevoel in de voorstanders (twee groepen met een radicalere houding is verhoging emoties, dus meer strijd, meer politiek (de politiek veroorzaakt zijn eigen strijders, de kiezer)
Hoe de superprovincie aan het zorgen is voor een strijd tussen twee groepen burgers. Toen het onderwerp superprovincie nog niet was bedacht was deze strijd er nog niet. Je kan wel raden waarom men burgers zo emotioneel mogelijk maakt, en zoveel mogelijk in strijd brengt, daarmee kan men die burgers organiseren.
En als je geen verzet pleegt drukt men de superprovincie er gewoon door (want achter een superprovincie zit macht, het is het centraliseren van provincies, dus minder poppentjes die meer invloed en controle in handen krijgen)
De superprovincie heeft dus niets met iets financieels of democratie te maken, maar met macht en organisatie.
Mja, sowieso is over het een en ander goed nagedacht. Het doel van de overheid is dan het realiseren van die superprovincie aangezien het functioneel is, en het plan zou strijdbaarheid tussen twee groepen burgers moeten aanwakkeren en vervolgens organiseren. Het centraliseren van provincies betekent dan uiteindelijk meer macht.

We moeten nog maar zien wat er uiteindelijk van het plan terecht komt.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 19 juni 2014 @ 19:18:24 #115
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_141296374
Niks dus
http://www.bnr.nl/nieuws/(...)s_cid=home:mediumhud
quote:
De provincies Noord-Holland, Utrecht en Flevoland worden niet samengevoegd tot een 'superprovincie'. De onderhandelingen daarover zijn mislukt. Daarmee kan het wetsvoorstel van minister Ronald Plasterk van Binnenlandse Zaken zo goed als zeker in de prullenbak.

Om een meerderheid te hebben in de Eerste Kamer moesten ook D66 en GroenLinks akkoord gaan met het voorstel. Die stelden op hun beurt aanvullende eisen in ruil voor hun steun. Zo wilde GroenLinks 400 miljoen euro extra voor milieu. D66 had met name eisen wat betreft de politieke bestuurbaarheid van de provincie.

De aanvullende eisen zijn een breekpunt gebleken. Het overleg is mislukt.

Regeerakkoord
Sinds de totstandkoming van het Kabinet is gesproken over de plannen voor een superprovincie, dat ook in het regeerakkoord is opgenomen. De provincies zelf waren vanaf het begin tegen een samenvoeging.

[ Bericht 0% gewijzigd door borisz op 19-06-2014 19:51:04 ]
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_141297790
Mooi. Het was ook een onzinnig plan.
  Moderator donderdag 19 juni 2014 @ 19:50:01 #117
42184 crew  DaMart
pi_141298082
quote:
Dat is mooi dat die onzin niet doorgaat.
pi_141300629
Plasterk mag dus een ander verlengstuk bedenken.
pi_141307962
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2014 19:44 schreef Wombcat het volgende:
Mooi. Het was ook een onzinnig plan.
Schitterend. Wat is dat toch met de NL politiek dat men continue onzalige plannen er doorheen willend rukken.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_141308981
Mooi, de superprovincie van de baan. Nu maar werken om zo snel mogelijk de provincies af te schaffen als politieke bestuurslaag.
pi_141311908
quote:
14s.gif Op donderdag 19 juni 2014 22:46 schreef 99.999 het volgende:
Mooi, de superprovincie van de baan. Nu maar werken om zo snel mogelijk de provincies af te schaffen als politieke bestuurslaag.
Na het mislukken van de superprovincie en het eerdere mislukken van de stadsprovincies gelijk weer volle kracht aan het volgende misbaksel gaan werken?

Ach ja, als zulke bezigheidstherapie de ambtenaren van de straat houdt...
pi_141312119
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2014 23:36 schreef Igen het volgende:

[..]

Na het mislukken van de superprovincie en het eerdere mislukken van de stadsprovincies gelijk weer volle kracht aan het volgende misbaksel gaan werken?

Ach ja, als zulke bezigheidstherapie de ambtenaren van de straat houdt...
Geen misbaksel maar het opheffen van achterhaalde misbaksels, dat is toch echt iets anders...

Tenzij je veel nut ziet in werkverschaffing voor beroepspolitici.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 19-06-2014 23:41:14 ]
pi_141312168
quote:
1s.gif Op donderdag 19 juni 2014 23:40 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Geen misbaksel maar het opheffen van achterhaalde misbaksels, dat is toch echt iets anders...
Dat is jouw visie, en als je realistisch bent dan weet je dat je wens toch nergens toe leidt. Maar zoals ik al zei: als het werken aan zulke faalplannetjes je van de straat houdt...
pi_141312367
En niet om het een of ander, maar zelfs D66 heeft intussen al een aantal jaren door dat bestuurlijke verandering niet meer is dan een hobby die uiteindelijk tot niks leidt (behalve kamerzetels kwijtraken). :)
pi_141312370
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2014 23:41 schreef Igen het volgende:

[..]

Dat is jouw visie, en als je realistisch bent dan weet je dat je wens toch nergens toe leidt. Maar zoals ik al zei: als het werken aan zulke faalplannetjes je van de straat houdt...
Het afschaffen van de provincies leidt wel degelijk ergens toe. Namelijk het wegnemen van een dosis onnodige bureaucratie en de baantjes van een flink blik vol beroepspolitici. Als je wilt bezuinigen op de overheid is dat een prima stap.
pi_141312403
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2014 23:45 schreef Igen het volgende:
En niet om het een of ander, maar zelfs D66 heeft intussen al een aantal jaren door dat bestuurlijke verandering niet meer is dan een hobby die uiteindelijk tot niks leidt (behalve kamerzetels kwijtraken). :)
Dus dan moet je maar tegen beter weten in een politieke leemlaag in de benen houden?
pi_141312439
quote:
1s.gif Op donderdag 19 juni 2014 23:46 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dus dan moet je maar tegen beter weten in een politieke leemlaag in de benen houden?
Ja.
pi_141312510
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2014 23:47 schreef Igen het volgende:

[..]

Ja.
Tja, dan blijf ik toch liever pleiten voor het beter organiseren van het openbaar bestuur.
pi_141316356
[quote]0s.gif Op zaterdag 28 december 2013 13:42 schreef Resistor het volgende:
Ze moeten gewoon ALLES overhoop halen, in plaats van Afrikaanse toestanden met stammen bij elkaar die niet bij elkaar passen.

Kop van Noord-Holland, de Waddeneilanden en Flevoland minus Almere en Lelystad bij Friesland-Groningen, omdat die ervaring hebben met zeewering, Zeeland + het platteland van de Zuid-Hollandse eilanden + alles wat aan plattelandsgemeenten aan de rivieren grenst, ook weer wegens ervaring met water, restanten Brabant en Limburg bij elkaar, Noord- en Zuid-Holland en Utrecht + Almere-Lelystad bij elkaar, maar dan ZONDER Bunschoten ( :+ , mijn dorp), want dat past beter in het rijtje Harderwijk-Elburg-Kampen-Urk, bij Drenthe-Overijssel-Gelderland-Flevoland dus.
[/quote]

No way dat Drenthe gaat fuseren, ja misschien met Groningen en Friesland
Wem die Scheisse bis zum Hals steht, sollte den Kopf nicht hängen lassen
pi_141316430
whehe plassterk :') wat een sukkel is het ook.
There are only 151 Pokémon.
pi_141317051
quote:
14s.gif Op donderdag 19 juni 2014 19:50 schreef DaMart het volgende:

[..]

Dat is mooi dat die onzin niet doorgaat.
Dit.
Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
pi_141320019
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juni 2014 01:54 schreef maryen65 het volgende:
No way dat Drenthe gaat fuseren, ja misschien met Groningen en Friesland
Nou ja, ik zou het vanuit Drenthe liever zien met Overijssel, Gelderland en delen van Flevoland, als het dan toch zou moeten. Liever bestuur vanuit Zwolle dan vanuit Groningen :P.

Maar goed, in principe moeten gewoon de provincies weggesaneerd worden.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 20 juni 2014 @ 13:32:36 #133
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_141326227
En inmiddels definitief.
Kabinet trekt stekker uit superprovincie

Kabinet moet gewoon eens komen met een visie op het middenbestuur. Dan het hele land meenemen en niet alleen een 'proef' met NH/Utr/Fl.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_141326519
Hopelijk stapt Plasterk nu ook op. Hij heeft gefaald in het enige wat hij überhaupt aan het doen was. Als ik hem was zou ik mezelf diep schamen en vertrekken. Maar hee, tis vast een PvdA plucheplakker.
PWBF
pi_141326598
quote:
14s.gif Op donderdag 19 juni 2014 23:49 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Tja, dan blijf ik toch liever pleiten voor het beter organiseren van het openbaar bestuur.
Dit, en dan vooral een betere organisatie van het middenbestuur in combinatie met allerlei overige regiobesturen die er naast bestaan (zoals veiligheidsregio's, bestuursregio's, openbaar vervoerregio's, belastingregio's, waterschappen, natuurregio's etc... etc...)
PWBF
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')