Dat eerste is ook precies de gedachte achter een GR. Kleine gemeenten beschikken niet over de middelen en kennis die een grotere gemeente wel heeft. I.p.v allemaal een eigen WMO kerstboom op te tuigen is het voor relatief kleine gemeenten nu al verstandig om in een GR te stappen met een grote centrumgemeente waar dat al ingeregeld is.quote:Op zaterdag 28 december 2013 18:04 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Sowieso als je met 10 of 20 gemeenten één orgaan moet gaan aansturen, wordt het een poolse landdag. De meeste gemeenten hebben te weinig kennis over de dossiers waar de gemeenschappelijke regeling (GR) over gaat en zijn dus afhankelijk van de GR om hun beslissingen te nemen. "Wij van WC-eend adviseren WC-eend." Vaak zie je daardoor dat de kosten alleen maar toenemen. De veiligheidsregios zijn daar een goed voorbeeld van.
Het gebeurt nu volop bij die decentralisaties. Kleinere gemeenten kunnen dat niet zelfstandig organiseren. Dus werken ze samen en dat gaat vaak heel goed.quote:Op zaterdag 28 december 2013 18:03 schreef Igen het volgende:
[..]
Noem eens een voorbeeld? Die die ik ken, zoals de Regio Groningen-Assen en het OV-Bureau Groningen-Drenthe, zijn samenwerkingsverbanden waarin ook de provincie een belangrijke rol speelt.
Alleen blijkt in de praktijk dat dergelijke GRs vaak een eigen dynamiek krijgen en moeilijk aan te sturen zijn voor de plaatselijke wethouders. Waardoor een wethouder in Utrechtse Heuvelrug laatst al uitsprak dat er wat hem betreft voorlopig geen nieuwe GRs meer bijkomen.quote:Op zaterdag 28 december 2013 18:07 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dat eerste is ook precies de gedachte achter een GR. Kleine gemeenten beschikken niet over de middelen en kennis die een grotere gemeente wel heeft. I.p.v allemaal een eigen WMO kerstboom op te tuigen is het voor relatief kleine gemeenten nu al verstandig om in een GR te stappen met een grote centrumgemeente waar dat al ingeregeld is.
Zo profiteer je juist van elkaars sterkten en de voordelen van schaalvergroting, zonder je eigen indentitieit er volledig voor op hoeft te offeren.
Hadden we dat net met een aantal gemeenten mooi geregeld, trekt vervolgens de provincie dat naar zich toe en komt er een gedrocht met een nieuw gebouw en een dure staf.quote:Op zaterdag 28 december 2013 18:05 schreef Wombcat het volgende:
Of de huidige vorming van RUDs: ook daar gaat flink wat geld naartoe, zonder dat de taakuitvoering verbetert.
Over GR's hoor ik ook weinig positiefsquote:Op zaterdag 28 december 2013 18:09 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Alleen blijkt in de praktijk dat dergelijke GRs vaak een eigen dynamiek krijgen en moeilijk aan te sturen zijn voor de plaatselijke wethouders. Waardoor een wethouder in Utrechtse Heuvelrug laatst al uitsprak dat er wat hem betreft voorlopig geen nieuwe GRs meer bijkomen.
Dito hier idd.quote:Op zaterdag 28 december 2013 18:09 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Hadden we dat net met een aantal gemeenten mooi geregeld, trekt vervolgens de provincie dat naar zich toe en komt er een gedrocht met een nieuw gebouw en een dure staf.
Hier was dat met vijf gemeenten, kon mooi een plekje krijgen in een bestaand stadhuis. Maar helaasquote:Op zaterdag 28 december 2013 18:11 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Dito hier idd.
Het was al op kleinere schaal geregeld (samenwerkingsverbanden met 7 tot 12 gemeenten), verzint het rijk dat er verder opgeschaald moet worden. Gigantische kosten en het levert niets op.
Dan valt er qua gemeenten in Holland nog wel wat te winnen, met al die mini-gemeenten..quote:Op zaterdag 28 december 2013 18:19 schreef Wombcat het volgende:
Sowieso ben ik niet zo voor verdere schaalvergroting. Organisaties hebben een optimale grootte. Die ligt wat mij betreft ergens tussen de 100 en 200 mensen. Het kan meer zijn als je het in logische departementen kunt opsplitsen. Daardoor zijn wat mij betreft gemeenten met een grootte van ca. 60.000 inwoners optimaal. Dan heb je namelijk drie departementen (burgerservice (paspoorten etc.), buitenwerken (groenbeheer, wegonderhoud), en de rest (beleidsafdelingen, wo zaken als RO en WMO)), die ongeveer die grootte hebben en alledrie redelijk onafhankelijk van elkaar werken. De mensen die elkaat in hun dagelijks werk regelmatig nodig hebben, kennen elkaar dan.
Wordt de organisatie groter, dan heb je weliswaar meer specialisatie, maar kennen de mensen elkaar niet meer allemaal. Er wordt dan sneller langs elkaar heen gewerkt en je hebt meer overleg (overhead) nodig. Bovendien krijg je meer managementslagen (wederom meer overhead).
Daarnaast krijgt een grotere organisatie een eigen dynamiek: die wil groeien.
ik ben gewoon niet tegen vooruitgang. maar het moet wel zin hebben. en voor een bestuursorgaan voor een randstad, hoef je geen provincien op te heffen.quote:Op zaterdag 28 december 2013 17:17 schreef Fides het volgende:
[..]
Ik begrijp deze redenatie nou niet echt als je zo tegen de schaalvergroting bent haha.
(om die voor en tegenstanders draait het, om de burger)quote:Op vrijdag 26 april 2013 19:31 schreef Scjvb het volgende:
Daarbij rest natuurlijk ook de vraag of het allemaal niet te snel zal gaan én vanzelfsprekend blijven er ook voor en tegenstanders van dit plan.
Lijkt me wel geloofwaardig.quote:Op zaterdag 28 december 2013 21:12 schreef Synthercell het volgende:
[..]
(om die voor en tegenstanders draait het, om de burger)
Het doet er niet toe of je voor-, tegenstander (of je zelfs neutraal opstelt) rondom de superprovincie.
Den Haag bedenkt het zoveelste idee dat zorgt voor voor- en tegenstanders. Je wordt doorlopend in een pro of anti houding gebracht, wat zorgt voor strijd.
Mja, sowieso is over het een en ander goed nagedacht. Het doel van de overheid is dan het realiseren van die superprovincie aangezien het functioneel is, en het plan zou strijdbaarheid tussen twee groepen burgers moeten aanwakkeren en vervolgens organiseren. Het centraliseren van provincies betekent dan uiteindelijk meer macht.quote:Nu gaat er één a twee jaar propaganda volgen, honderdduizenden richting kant voorstanders superprovincie trekken, wat gaat zorgen voor nog fellere tegenstand, en een overwinningsgevoel in de voorstanders (twee groepen met een radicalere houding is verhoging emoties, dus meer strijd, meer politiek (de politiek veroorzaakt zijn eigen strijders, de kiezer)
Hoe de superprovincie aan het zorgen is voor een strijd tussen twee groepen burgers. Toen het onderwerp superprovincie nog niet was bedacht was deze strijd er nog niet. Je kan wel raden waarom men burgers zo emotioneel mogelijk maakt, en zoveel mogelijk in strijd brengt, daarmee kan men die burgers organiseren.
En als je geen verzet pleegt drukt men de superprovincie er gewoon door (want achter een superprovincie zit macht, het is het centraliseren van provincies, dus minder poppentjes die meer invloed en controle in handen krijgen)
De superprovincie heeft dus niets met iets financieels of democratie te maken, maar met macht en organisatie.
quote:De provincies Noord-Holland, Utrecht en Flevoland worden niet samengevoegd tot een 'superprovincie'. De onderhandelingen daarover zijn mislukt. Daarmee kan het wetsvoorstel van minister Ronald Plasterk van Binnenlandse Zaken zo goed als zeker in de prullenbak.
Om een meerderheid te hebben in de Eerste Kamer moesten ook D66 en GroenLinks akkoord gaan met het voorstel. Die stelden op hun beurt aanvullende eisen in ruil voor hun steun. Zo wilde GroenLinks 400 miljoen euro extra voor milieu. D66 had met name eisen wat betreft de politieke bestuurbaarheid van de provincie.
De aanvullende eisen zijn een breekpunt gebleken. Het overleg is mislukt.
Regeerakkoord
Sinds de totstandkoming van het Kabinet is gesproken over de plannen voor een superprovincie, dat ook in het regeerakkoord is opgenomen. De provincies zelf waren vanaf het begin tegen een samenvoeging.
Dat is mooi dat die onzin niet doorgaat.quote:Op donderdag 19 juni 2014 19:18 schreef borisz het volgende:
Niks http://www.bnr.nl/nieuws/(...)s_cid=home:mediumhud
[..]
Schitterend. Wat is dat toch met de NL politiek dat men continue onzalige plannen er doorheen willend rukken.quote:
Na het mislukken van de superprovincie en het eerdere mislukken van de stadsprovincies gelijk weer volle kracht aan het volgende misbaksel gaan werken?quote:Op donderdag 19 juni 2014 22:46 schreef 99.999 het volgende:
Mooi, de superprovincie van de baan. Nu maar werken om zo snel mogelijk de provincies af te schaffen als politieke bestuurslaag.
Geen misbaksel maar het opheffen van achterhaalde misbaksels, dat is toch echt iets anders...quote:Op donderdag 19 juni 2014 23:36 schreef Igen het volgende:
[..]
Na het mislukken van de superprovincie en het eerdere mislukken van de stadsprovincies gelijk weer volle kracht aan het volgende misbaksel gaan werken?
Ach ja, als zulke bezigheidstherapie de ambtenaren van de straat houdt...
Dat is jouw visie, en als je realistisch bent dan weet je dat je wens toch nergens toe leidt. Maar zoals ik al zei: als het werken aan zulke faalplannetjes je van de straat houdt...quote:Op donderdag 19 juni 2014 23:40 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Geen misbaksel maar het opheffen van achterhaalde misbaksels, dat is toch echt iets anders...
Het afschaffen van de provincies leidt wel degelijk ergens toe. Namelijk het wegnemen van een dosis onnodige bureaucratie en de baantjes van een flink blik vol beroepspolitici. Als je wilt bezuinigen op de overheid is dat een prima stap.quote:Op donderdag 19 juni 2014 23:41 schreef Igen het volgende:
[..]
Dat is jouw visie, en als je realistisch bent dan weet je dat je wens toch nergens toe leidt. Maar zoals ik al zei: als het werken aan zulke faalplannetjes je van de straat houdt...
Dus dan moet je maar tegen beter weten in een politieke leemlaag in de benen houden?quote:Op donderdag 19 juni 2014 23:45 schreef Igen het volgende:
En niet om het een of ander, maar zelfs D66 heeft intussen al een aantal jaren door dat bestuurlijke verandering niet meer is dan een hobby die uiteindelijk tot niks leidt (behalve kamerzetels kwijtraken).
Ja.quote:Op donderdag 19 juni 2014 23:46 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dus dan moet je maar tegen beter weten in een politieke leemlaag in de benen houden?
Op zaterdag 28 december 2013 13:42 schreef Resistor het volgende:
Dit.quote:Op donderdag 19 juni 2014 19:50 schreef DaMart het volgende:
[..]
Dat is mooi dat die onzin niet doorgaat.
Nou ja, ik zou het vanuit Drenthe liever zien met Overijssel, Gelderland en delen van Flevoland, als het dan toch zou moeten. Liever bestuur vanuit Zwolle dan vanuit Groningenquote:Op vrijdag 20 juni 2014 01:54 schreef maryen65 het volgende:
No way dat Drenthe gaat fuseren, ja misschien met Groningen en Friesland
Dit, en dan vooral een betere organisatie van het middenbestuur in combinatie met allerlei overige regiobesturen die er naast bestaan (zoals veiligheidsregio's, bestuursregio's, openbaar vervoerregio's, belastingregio's, waterschappen, natuurregio's etc... etc...)quote:Op donderdag 19 juni 2014 23:49 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Tja, dan blijf ik toch liever pleiten voor het beter organiseren van het openbaar bestuur.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |