abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_125146371
Naar aanleiding van het topic "Verschil voorkeur en mening" kwamen de volgende vragen op:

Vraag 1: **Geloof in God**. Is dat het gevolg van: een mening? Een voorkeur? Beide? En als het beide is: welke van de twee heeft dan de 'leiding'? Of is het het gevolg van nog iets anders? Wat dan?

Vraag 2: **Niet-geloof in God**. Is dat het gevolg van: een mening? Een voorkeur? Beide? En als het beide is: welke van de twee heeft dan de 'leiding'? Of is het het gevolg van nog iets anders? Wat dan?

Stelling 1: Als je op deze vragen een fatsoenlijk antwoord kunt geven, ken je ook het verschil tussen "voorkeur" en "mening".

Stelling 2: Als stelling 1 waar is, kun je prima uitleggen waarom je "gelooft in God" of waarom je "niet-gelooft in God".
Licht is gezaaid voor de rechtvaardige en blijdschap voor de oprechten van hart; Mogen ogen worden verlicht en ware kennis het hart vervullen, opdat men niet inslape ten dode;
  donderdag 11 april 2013 @ 11:06:54 #2
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_125146878
Vanuit beide hoeken kan je tot geloof en niet-geloof in god komen. Het enige verschil is dat het niet-geloof in god de default position is. Dus voor niet-geloof hoef je niet per se meningen en voorkeuren te hebben terwijl het wel geloven in god een initiële voorkeur of mening benodigd.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_125147435
Geloof is voor gelovigen een feit, de waarheid. Onomstreden. Anders zouden het maar slappe gelovigen zijn.

Voor mensen die wel verder kunnen denken dan hun eigen bekrompen kop is het de grootste flauwekul.

Zoals je leest ben ik verre van gelovig. Een gelovige zou de zinnen anders geschreven hebben.
  donderdag 11 april 2013 @ 11:28:41 #4
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_125147539
quote:
0s.gif Op donderdag 11 april 2013 10:49 schreef Veritas_Illustrat het volgende:
Vraag 2: **Niet-geloof in God**. Is dat het gevolg van: een mening? Een voorkeur? Beide? En als het beide is: welke van de twee heeft dan de 'leiding'? Of is het het gevolg van nog iets anders? Wat dan?
Het is gevolg van het feit dat het bestaan van een god niet bewezen is.
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
pi_125149497
Soms geloof ik ook wel eens iets, ondanks dat ik het eigenlijk helemaal geen leuk iets vind om in te geloven. Iets zegt (of juist alles) zegt me dan gewoon dat het zo is, of wel zo moet zijn.
  donderdag 11 april 2013 @ 14:52:12 #6
269262 PalmRoyale
Life's a bitch.
pi_125155041
Geloof is aangeleerd gedrag. Het feit dat het aangeleerd moet worden geeft al aan dat er niks van waar is.
"Our rights are not granted by governments. They are inherent to our nature. But it's entirely the opposite for governments: their privileges are precisely equal to only that which we suffer them to enjoy." - Edward Snowden
  donderdag 11 april 2013 @ 16:25:49 #7
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_125158689
quote:
0s.gif Op donderdag 11 april 2013 14:52 schreef PalmRoyale het volgende:
Geloof is aangeleerd gedrag. Het feit dat het aangeleerd moet worden geeft al aan dat er niks van waar is.
Ja ik kan er ook niets anders van maken. Het moet aangeleerd worden. Zo zien we veel moslims in gebieden waar voornamelijk moslimgedrag aangeleerd wordt.

En christenen waar christengedrag/leer wordt gepropageerd.
pi_125163836
quote:
Naar aanleiding van het topic "Verschil voorkeur en mening" kwamen de volgende vragen op:

Vraag 1: **Geloof in God**. Is dat het gevolg van: een mening? Een voorkeur? Beide? En als het beide is: welke van de twee heeft dan de 'leiding'? Of is het het gevolg van nog iets anders? Wat dan?
Gevolg van indoctrinatie.

quote:
Voor mensen die een indoctrinatieopvoeding hebben gehad: Gevolg van zelfstandig en kritisch denken.
Voor mensen die in vrijheid zijn opgevoed: kan zowel bovenstaande reden hebben als dat ze er simpelweg nooit een seconde over na hebben gedacht. Immers, geloven moet je worden aangeleerd. Niet geloven is de startpositie, als daar niets aan veranderd wordt kan hij dus gewoon zo blijven.

quote:
Stelling 1: Als je op deze vragen een fatsoenlijk antwoord kunt geven, ken je ook het verschil tussen "voorkeur" en "mening".
Heeft het helemaal niets mee te maken.

quote:
Stelling 2: Als stelling 1 waar is, kun je prima uitleggen waarom je "gelooft in God" of waarom je "niet-gelooft in God".
Zolang het een onderbouwde mening/voorkeur zou zijn wel ja. Maar mijn reactie op stelling 1 houdt in dat dit zelden het geval is, maar enkel een gevolg van indoctrinatie.

[ Bericht 7% gewijzigd door UltraR op 11-04-2013 18:58:07 ]
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
pi_125164623
quote:
In eerste instantie was het geloven in een hoger iets (of dit nou god is of meerdere goden doet er niet toe) een voorkeur, het gaf een bevrediging voor alles wat we niet wisten of niet wouden weten en zo is het dus begonnen als een gevoelsmatig iets. Vervolgens is het doorgeslagen en is het werkelijk een mening geworden, dit omdat het niet meer is in de trand van ik geloof in god omdat ik anders de wereld niet kan bevatten. Geloof in god is iets geworden waar men van overtuigd is, iemand geloofd in god omdat hij/zij er van overtuigd is dat hij bestaat en dit niet gebaseerd is op basis van gevoelens maar redeneren. God bestaat omdat .... en .... en bestaat niet omdat ... en ... Mensen hebben redenen gevonden om erin te geloven en zo is geen voorkeur meer. Er zijn nog wel gevallen waar gelovig zijn wel een voorkeur is alleen degenen die het zo benaderen zullen er vaak snel achterkomen dat gelovig zijn gevoelsmatig niet zinvol meer is en stappen er vervolgens van af en vormen zo de mening dat god niet bestaat.

quote:
Is het gevolg van een mening, je bent er van overtuigd dat je niet geloof op basis van bepaalde redenen, het kan overigens wederom het geval zijn dat het wel een voorkeur is omdat het niet geloven gevoelsmatig betere invloed zou hebben, maar omdat dit zo bevredigend is wordt het in het atheïsme vaak al doorgevoerd tot mening omdat er goeie redenen worden gevonden om deze voorkeur te onderbouwen. Mening zou dus wel de leiding hebben maar vaak gaat voorkeur er wel aan vooraf.
pi_125165001
quote:

Ik ga voor de optie 'geen van beide'. Volgens mij is een geloof in god een (onbewust) bijprodukt van allerlei cognitieve vaardigheden. Hyperactive agency detection, decoupled cognition, precautionary reasoning, om er een aantal te noemen.

Die zijn noch keuze, noch mening.

quote:
Primair is het de afwezigheid van het bijprodukt van de bovengenoemde mechanismen. Eventueel gestimuleerd door het besef dat een eventueel geloof in een god niet gebaseerd is op rationele overwegingen en/of waarnemingen.

quote:
Niet noodzakelijk, als de verklaring voor de eerste geen van beide is.

quote:
Iemand die niet gelooft in een god hoeft dat helemaal niet uit te leggen zolang er geen rationele argumenten of waarnemingen zijn die het redelijk maken om dat wel te doen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  vrijdag 12 april 2013 @ 17:49:08 #11
400304 Veritas_Illustrat
Altijd op zoek...
pi_125202918
quote:
7s.gif Op donderdag 11 april 2013 11:06 schreef SpecialK het volgende:
Vanuit beide hoeken kan je tot geloof en niet-geloof in god komen. Het enige verschil is dat het niet-geloof in god de default position is. Dus voor niet-geloof hoef je niet per se meningen en voorkeuren te hebben terwijl het wel geloven in god een initiële voorkeur of mening benodigd.
Jouw opmerking vond ik wel interessant. Een beetje, omdat je redenatie in feite een contradictie is. Maar vooral omdat je het hebt over een 'default position'. Ik vraag me af of dat inderdaad het 'niet-geloof' in God is. Dus dat is de vraag die ik uit jouw reactie distilleer.

De contradictie is dat je eerst zegt, dat je 'vanuit beide hoeken … kunt komen'. Als je 'vanuit twee kanten kunt komen, impliceert dit dat de positie van waaruit je komt nooit de default positie kan zijn. Welke dat ook is! Een van de twee kanten is immers nooit neutraal! Ten tweede: als het geloof in God de ene hoek - en het niet-geloof in God de andere hoek is, dan is de default positie er ergens tussenin. En ik denk dat dat klopt: je bent onwetend en gaandeweg wordt je of naar de ene kant - of naar de andere kant geleid. Dat verklaart ook waarom een kind geen natuurlijke tegenzin of voorkeur voor het wel - of niet geloven heeft. (Overigens kun je hier over strijden; het zou best wel eens kunnen zijn dat het in God geloven de default positie is. Het actieve niet-geloven is het zeker niet!) Het beste zou dus zijn een evenwichtig onderwijs waar zowel het één als het ander wordt aangeboden. Dus een soort voor - en tegens overzicht, waarna een goede keuze kan worden gemaakt.

Ik hoop dat jullie het met me eens zijn, dat je niet als gelovige wordt geboren, maar ook niet als atheïst (= actief niet-gelovig). Het is allebei aangeleerd. Maar in feite spreken we dan over het geloof in de vorm van een ideologie. En dat is het atheïsme ook. Overigens gaat het hier niet om religie; dat is wéér wat anders.
Licht is gezaaid voor de rechtvaardige en blijdschap voor de oprechten van hart; Mogen ogen worden verlicht en ware kennis het hart vervullen, opdat men niet inslape ten dode;
  vrijdag 12 april 2013 @ 18:21:57 #12
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_125203806
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2013 17:49 schreef Veritas_Illustrat het volgende:

[..]

Jouw opmerking vond ik wel interessant. Een beetje, omdat je redenatie in feite een contradictie is. Maar vooral omdat je het hebt over een 'default position'. Ik vraag me af of dat inderdaad het 'niet-geloof' in God is. Dus dat is de vraag die ik uit jouw reactie distilleer.

De contradictie is dat je eerst zegt, dat je 'vanuit beide hoeken … kunt komen'. Als je 'vanuit twee kanten kunt komen, impliceert dit dat de positie van waaruit je komt nooit de default positie kan zijn. Welke dat ook is! Een van de twee kanten is immers nooit neutraal! Ten tweede: als het geloof in God de ene hoek - en het niet-geloof in God de andere hoek is, dan is de default positie er ergens tussenin.
Ik denk dat je een beetje in de war bent. Als ik zeg dat je "tot een positie kan komen" bedoel ik niet dat dit ook per se vanuit de startpositie is. Je kan vanaf geloof naar ongeloof bewegen en van ongeloof naar geloof. Maar dat zegt nog niets over hoe je daar begonnen bent.

De startpositie, echter is nog steeds ongeloof. Geloof moet je worden aangeleerd of kom je door persoonlijke ervaringen bij.

quote:
En ik denk dat dat klopt: je bent onwetend en gaandeweg wordt je of naar de ene kant - of naar de andere kant geleid. Dat verklaart ook waarom een kind geen natuurlijke tegenzin of voorkeur voor het wel - of niet geloven heeft. (Overigens kun je hier over strijden; het zou best wel eens kunnen zijn dat het in God geloven de default positie is.
De vraag of iets de default positie is vanuit een kind of vanuit een filosofisch startpunt lijken mij 2 totaal andere discussies maar je lijkt ze hier tot hetzelfde te willen reduceren. Alsof je naar 1 kind kan wijzen en kan zeggen "kijk hij gelooft in god zonder dat we 'm iets verteld hebben"
1. Wat betreft kinderen lijkt het bewijs te wijzen richting het aanleren
2. Qua filosofie is het gebrek aan een positie sowieso altijd de default positie.

quote:
Het actieve niet-geloven is het zeker niet!) Het beste zou dus zijn een evenwichtig onderwijs waar zowel het één als het ander wordt aangeboden. Dus een soort voor - en tegens overzicht, waarna een goede keuze kan worden gemaakt.

Ik hoop dat jullie het met me eens zijn, dat je niet als gelovige wordt geboren, maar ook niet als atheïst (= actief niet-gelovig). Het is allebei aangeleerd. Maar in feite spreken we dan over het geloof in de vorm van een ideologie. En dat is het atheïsme ook. Overigens gaat het hier niet om religie; dat is wéér wat anders.
Ongeloof is niet aangeleerd, hooguit bekrachtigd. Of is jou aangeleerd om niet te geloven in Dingelfropsen?
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  vrijdag 12 april 2013 @ 19:30:23 #13
400304 Veritas_Illustrat
Altijd op zoek...
pi_125206148
quote:
7s.gif Op vrijdag 12 april 2013 18:21 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Ik denk dat je een beetje in de war bent. (…) Of is jou aangeleerd om niet te geloven in Dingelfropsen?
Ik weet het. 't Is m'n eigen schuld. Het dringt maar langzaam tot me door dat met jullie (excuses voor de generalisatie) echt geen normaal gesprek valt te voeren. Hier ga ik m'n kostbare tijd in elk geval niet aan besteden. Het trekt een te zware wissel op m'n intellect.
pi_125206844
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2013 19:30 schreef Veritas_Illustrat het volgende:

[..]

Ik weet het. 't Is m'n eigen schuld. Het dringt maar langzaam tot me door dat met jullie (excuses voor de generalisatie) echt geen normaal gesprek valt te voeren. Hier ga ik m'n kostbare tijd in elk geval niet aan besteden. Het trekt een te zware wissel op m'n intellect.
Nee, het trekt een te zware wissel op je geloof. Er ontstaat cognitieve dissonantie, en dat is idd zwaar ja.

SpecialK stelt de terechte vraag bij het onderwerp 'default position'. Dingelfropsen, vliegende spaghettimonsters, Thor, Zeus, Ra. Is jou aangeleerd om daar allemaal niet in te geloven?
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
  vrijdag 12 april 2013 @ 20:57:11 #15
16305 Jappie
parttime reverend
pi_125210062
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2013 19:48 schreef UltraR het volgende:

[..]

Nee, het trekt een te zware wissel op je geloof. Er ontstaat cognitieve dissonantie, en dat is idd zwaar ja.

SpecialK stelt de terechte vraag bij het onderwerp 'default position'. Dingelfropsen, vliegende spaghettimonsters, Thor, Zeus, Ra. Is jou aangeleerd om daar allemaal niet in te geloven?
Nochtans is er wel een verschil tussen het geloven in een God uit een religie of een dingelfrops met alle respect voor de dingelfropsgelovigen onder ons overigens.

Wat SpecialK stelt klopt evenwel prima..niet geloven is idd de basis of default positie. De vervolgvraag zou dan dus kunnen zijn hoe mensen vanuit ongeloof makkelijker tot geloof in God kunnen komen maar veel minder worden aangetrokken tot het geloof in een dingelfrops ? ;)

Iets serieuzer; waarom lukt het mij wel om in God te geloven en een ander die hier discusseert niet ? Afgaande op wat veel niet gelovigen zeggen komt dit door indoctrinatie. Mijn volgende vraag zou dan zijn waarom ben ik zo makkelijk te indoctrineren ten opzichte van een niet gelovige en is dat überhaupt wel zo in deze moderne tijd ? Ik merk als gelovige dat ik toch veel moet opboksen tegen de visie van de ongelovige dus hoe kan het dat religie wel vat op me krijgt maar rationeel denken niet terwijl deze vraag stellen alleen al getuigt van een zekere mate van rationaliteit bezitten mijnerzijds ?

Van daaruit kun je makkelijk tot de vraagstelling van de topicopener komen. Ook al was de basispositie misschien ongeloof vanwege het ontbreken van een geloof uiteindelijk valt er na kennismaking met het geloof nog steeds een scheiding te noteren tussen gelovigen en ongelovigen. Stel dan de vraag opnieuw en beantwoord hem zonder te oordelen over de redenen van de andere groep. Ik denk dat er een significant verschil tussen de ene en de andere groep zal ontstaan voor wat betreft mening of voorkeur.
pi_125228746
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2013 20:57 schreef Jappie het volgende:

Nochtans is er wel een verschil tussen het geloven in een God uit een religie of een dingelfrops met alle respect voor de dingelfropsgelovigen onder ons overigens.

Wat SpecialK stelt klopt evenwel prima..niet geloven is idd de basis of default positie. De vervolgvraag zou dan dus kunnen zijn hoe mensen vanuit ongeloof makkelijker tot geloof in God kunnen komen maar veel minder worden aangetrokken tot het geloof in een dingelfrops ? ;)

Iets serieuzer; waarom lukt het mij wel om in God te geloven en een ander die hier discusseert niet ? Afgaande op wat veel niet gelovigen zeggen komt dit door indoctrinatie. Mijn volgende vraag zou dan zijn waarom ben ik zo makkelijk te indoctrineren ten opzichte van een niet gelovige en is dat überhaupt wel zo in deze moderne tijd ? Ik merk als gelovige dat ik toch veel moet opboksen tegen de visie van de ongelovige dus hoe kan het dat religie wel vat op me krijgt maar rationeel denken niet terwijl deze vraag stellen alleen al getuigt van een zekere mate van rationaliteit bezitten mijnerzijds ?

Van daaruit kun je makkelijk tot de vraagstelling van de topicopener komen. Ook al was de basispositie misschien ongeloof vanwege het ontbreken van een geloof uiteindelijk valt er na kennismaking met het geloof nog steeds een scheiding te noteren tussen gelovigen en ongelovigen. Stel dan de vraag opnieuw en beantwoord hem zonder te oordelen over de redenen van de andere groep. Ik denk dat er een significant verschil tussen de ene en de andere groep zal ontstaan voor wat betreft mening of voorkeur.
Je prettig genuanceerde reactie geeft me de vrijmoedigheid om mijn secundaire stelling - neutraliteit ten opzicht van "niet-geloven in een God" en het "wel geloven in een God" toe te lichten. Daaruit zal tevens blijken dat ik het ook niet eens ben met jouw mening dat SpecialK het correct ziet. Maar dat terzijde. Goede argumenten scherpen het verstand en hoeven niet persé te leiden tot een ander -, maar verruimen niet zelden het eigen inzicht. En vooral jouw laatste opmerking snijdt hout, wat mij betreft.

Ik ben van mening dat de mens zich ten opzichte van het "wel- " en "niet-geloven in God" een agnostische houding heeft. De uitdrukking agnostisch is feitelijk niet correct, omdat een agnost dat juist is vanuit rationele overwegingen. Ik bedoel het technisch: hij weet niet, omdat er nog niets is om te weten. Het "niet-geloven in God" is net als "wel-geloven in God" een rationeel genomen beslissing. Geen van beide 'overkomt je'. Hierbij zij opgemerkt dat ieder mens is voorzien van de functie "geloven". Dit geloven is objectvrij. Neutraal, zogezegd.

Als de mens zich ontwikkelt - iedereen maakt dit proces door - komt hij op het punt dat het geloven een object krijgt. Secundair is de vraag: is dit zo? Ik denk van wel. Als ervaringsdeskundige op dat terrein (en zijn we dat niet allemaal?) zie ik om me heen (en in mijzelf) nooit iets anders plaatsvinden. Maar terug naar mijn stelling: welk object het onderwerp van zijn 'geloven' wordt is afhankelijk van een aantal factoren. Het gaat te ver om ze allemaal te noemen, want je vergeet er altijd een paar, maar je omgeving (mening?) en óók je interesse (voorkeur?) spelen bij de keuze van het object een grote rol.

Je zou kunnen zeggen, dat de functie "geloven" altijd vraagt om een object. Zonder object is het geloven een nutteloze functie en zal de mens sterven. Niet letterlijk (alhoewel?), maar meer in de zin van "wegkwijnen"; hij verliest z'n intrinsieke waarde. Secundaire vraag ter overdenking: "Kan dit de grond zijn voor de toename van het aantal mensen dat een einde maakt aan het eigen leven?"

Als geloven dus functioneel neutraal is (in de zin van onpartijdig), maakt het object het partijdig. Dat object kan God zijn. Maar wezenlijk is, dat het object (wat het ook is) je moet worden aangereikt. Het moet je worden gegeven. Maar datzelfde geldt voor niet-geloven. Ook daar wordt het object aangereikt. God in dit geval, maar het kan ook iets anders zijn. Dat alles impliceert een rationeel proces. En wel naar beide kanten. Vandaar dat ik in mijn antwoord in feite pleit voor het aanbieden van evenwichtig onderwijs ten opzichte van dit onderwerp. Maar is dat evenwichtige onderwijs wel mogelijk als het maar van één kant komt? Bestaat er wel iemand die dat onderwijs wel kan geven? Persoonlijk ben ik van mening, dat zo iemand niet bestaat. De reden: iedereen geeft onderwijs vanuit een uitgangspunt (wat wil ik bereiken met dit specifieke onderwijs).

De kern zit 'm in de visie op het object. Je kunt de vraag stellen: "Is de God die wordt aangeboden door iemand die zelf 'niet-gelooft in God', dezelfde God die wordt aangeboden door iemand die 'wel-gelooft in God'?" In relatie tot dit forum kan ik de vraag anders formuleren: "is de God waar 'niet-gelovigen' het over hebben, dezelfde als waar 'wel-gelovigen' het over hebben?" Ik zal zelf geen antwoord geven op deze vraag, want daarmee kaap ik het topic. Maar het gaat me om het punt, dat niemand een mening kan geven vanuit een neutrale positie - het is alleen maar mogelijk om vanuit een neutrale positie vragen te stellen - , maar dat die positie ooit wel neutraal is geweest. Het is inherent aan een discussie, dat je wel een positie moet innemen; er kan immers geen discussie ontstaan zonder dat er sprake is van verschillende posities? Dat je het gevoel hebt 'altijd al zo te hebben gedacht' is een misvatting. Op een bepaald moment is jou (ik spreek in het algemeen en heb niet iemand specifiek op het oog) een God voorgehouden. Maar omdat niemand in staat is God los te maken van zijn eigen beleving, krijg je een door de ander 'bepaalde God' aangereikt. En dan hangt het af van je voorkeur? in combinatie met de klankkleur van die God, of je die 'bepaalde God' aanneemt - dus in Hem gaat geloven of niet. Ook 'niet-geloven' is een keuze! Je mening - op grond waarvan je die keuze maakt - wordt op dat moment gevormd. (punt van discussie, ik weet 't). Het kan evenwel ook zijn, dat je verder zoekt. Waarom? Zou het kunnen omdat je voorkeur? niet naar een dergelijke God uitgaat? Consequentie van mijn stelling is dan wel, dat de enige die God 'neutraal' kan aanreiken, God zelf is. Maar ook dit terzijde.

Beste @Japie, het is een heel verhaal geworden. Ik haak aan bij jouw bericht, maar je hoeft je niet persoonlijk aangesproken te voelen, want dat is niet mijn bedoeling. Ik hoop in elk geval dat jij doorhebt, dat ik niet een bepaalde vorm van geloven propageer, maar dat ik wel probeer handvatten aan te reiken om de hele problematiek rond het 'wel - of niet-geloven in een God' eens van een andere kant te bekijken en niet direct weer te vervallen in nutteloze en vooral denigrerende uitspraken. Ik schrijf dit aan jou, juist omdat ik denk dat jouw bericht was bedoeld om de discussie weer zinvol te maken.

Dank je wel daarvoor: Het vechten tegen de bierkaai is een eenzame bezigheid.
  zaterdag 13 april 2013 @ 20:53:45 #17
16305 Jappie
parttime reverend
pi_125243307
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 april 2013 12:59 schreef Veritas_Illustrat het volgende:

Beste @Japie, het is een heel verhaal geworden. Ik haak aan bij jouw bericht, maar je hoeft je niet persoonlijk aangesproken te voelen, want dat is niet mijn bedoeling. Ik hoop in elk geval dat jij doorhebt, dat ik niet een bepaalde vorm van geloven propageer, maar dat ik wel probeer handvatten aan te reiken om de hele problematiek rond het 'wel - of niet-geloven in een God' eens van een andere kant te bekijken en niet direct weer te vervallen in nutteloze en vooral denigrerende uitspraken. Ik schrijf dit aan jou, juist omdat ik denk dat jouw bericht was bedoeld om de discussie weer zinvol te maken.

Dank je wel daarvoor: Het vechten tegen de bierkaai is een eenzame bezigheid.
Graag gedaan, ik ken het gevoel. ;)

Desalniettemin moet ik je toch ernstig waarschuwen voor het schrijven van zulke lappen tekst zonder dat nu echt duidelijk wordt waar je heen wil. Ongetwijfeld is het voor jou helder maar je bedoeling is hier niet om jezelf te overtuigen van je stelling lijkt mij. Om iig zelf antwoord te hebben gegeven op de topictitel het volgende;

Even los gezien van de kerkelijke bezoeken en catechesatie lessen uit mijn jeugd is mijn eigenlijke geloof pas vele jaren later begonnen. Zoals zoveel atheïsten hier ook blijk geven van de non-functionaliteit of zelfs overbodigheid van het geloof middels religie verging het ook mij. Ik verloor simpelweg interesse mocht ik die ooit al gehad hebben op de thee en koekjes na die wij op de zondagsschool kregen.

Mijn geloof is begonnen zo rond mijn 26e met een simpele deal, ik zat in de problemen; was ten einde raad en vroeg om Gods hulp. Mijn gedachten van weleer waren nog niet vertrouwd met het begrip "onvoorwaardelijke liefde" dus ik ging er vanuit dat er een tegenprestatie verwacht werd. Mijn belofte aan God was vrij simpel: "Haal me uit de problemen en ik zal proberen te leven naar het gebod heb uw naaste lief als uzelf. (ik was nog niet zover dat ik deel 2 van het gebod omarmde ;) )

Tot mijn verbazing verdwenen mijn problemen als sneeuw voor de zon en stond het mij weer vrij om te kiezen voor een leven in de schaduwzijde van de maatschappij of mijn belofte getrouw te blijven. Ik besloot het laatste en vanaf dat moment kreeg ik steeds meer grip op mijzelf en mijn leven.

Uiteraard ben ik toen ook direct meer gaan lezen over het geloof maar het werd mij nimmer helder of ik er nu wel of niet in kon geloven. Enerzijds werkte het in de praktijk maar anderzijds vond ik veel van wat er in de bijbel staat onbegrijpelijk danwel complete flauwekul. Uiteindelijk besloot ik het geloof als voorkeurshouding voor het leven te omarmen omdat ik niet zag hoe de wereld beter zou kunnen worden zonder. Die gedachte ben ik nog steeds toegedaan ondanks dat ik inmiddels een compleet ander begrip heb van het hoe en waarom van geloven inclusief de bijbel.

Mijn huidige positie ten aanzien van geloven beschouw ik dan ook meer als een zeker weten zonder het te kunnen bewijzen. Voor mij is het wat dat betreft inmiddels geen voorkeur of mening meer.
pi_125252563
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 april 2013 20:53 schreef Jappie het volgende:

[..]

Desalniettemin moet ik je toch ernstig waarschuwen voor het schrijven van zulke lappen tekst zonder dat nu echt duidelijk wordt waar je heen wil. Ongetwijfeld is het voor jou helder maar je bedoeling is hier niet om jezelf te overtuigen van je stelling lijkt mij. Om iig zelf antwoord te hebben gegeven op de topictitel het volgende;

Even los gezien van de kerkelijke bezoeken en catechesatie lessen uit mijn jeugd is mijn eigenlijke geloof pas vele jaren later begonnen. Zoals zoveel atheïsten hier ook blijk geven van de non-functionaliteit of zelfs overbodigheid van het geloof middels religie verging het ook mij. Ik verloor simpelweg interesse mocht ik die ooit al gehad hebben op de thee en koekjes na die wij op de zondagsschool kregen.

Mijn geloof is begonnen zo rond mijn 26e met een simpele deal, ik zat in de problemen; was ten einde raad en vroeg om Gods hulp. Mijn gedachten van weleer waren nog niet vertrouwd met het begrip "onvoorwaardelijke liefde" dus ik ging er vanuit dat er een tegenprestatie verwacht werd. Mijn belofte aan God was vrij simpel: "Haal me uit de problemen en ik zal proberen te leven naar het gebod heb uw naaste lief als uzelf. (ik was nog niet zover dat ik deel 2 van het gebod omarmde ;) )

Tot mijn verbazing verdwenen mijn problemen als sneeuw voor de zon en stond het mij weer vrij om te kiezen voor een leven in de schaduwzijde van de maatschappij of mijn belofte getrouw te blijven. Ik besloot het laatste en vanaf dat moment kreeg ik steeds meer grip op mijzelf en mijn leven.

Uiteraard ben ik toen ook direct meer gaan lezen over het geloof maar het werd mij nimmer helder of ik er nu wel of niet in kon geloven. Enerzijds werkte het in de praktijk maar anderzijds vond ik veel van wat er in de bijbel staat onbegrijpelijk danwel complete flauwekul. Uiteindelijk besloot ik het geloof als voorkeurshouding voor het leven te omarmen omdat ik niet zag hoe de wereld beter zou kunnen worden zonder. Die gedachte ben ik nog steeds toegedaan ondanks dat ik inmiddels een compleet ander begrip heb van het hoe en waarom van geloven inclusief de bijbel.

Mijn huidige positie ten aanzien van geloven beschouw ik dan ook meer als een zeker weten zonder het te kunnen bewijzen. Voor mij is het wat dat betreft inmiddels geen voorkeur of mening meer.
Je schrijft altijd prettige stukken.

Ik heb het al eerder gezegd en herhaal nu dat ik jou niet onder de noemer 'christen' schaar. Daarvoor is jouw geloof te persoonlijk ingericht en te zeer afwijkend van waar de grote religieuze stromingen binnen het christendom voor staan. En het zijn juist die dogmatisch ingerichte institutionele religies waar ik problemen mee heb.

Wat betreft jou persoonlijke ervaring die je tot geloof heeft gebracht.
Ik heb zelf ook een dergelijke ervaring gehad. Jarenlang ernstige gezondheidsproblemen gehad, echt op absolute rock-bottom gezeten waar mijn leven compleet leeg was, zwaar beroerd voelend lege dag na lege dag doorworstelen.
Maar ik was in de beginjaren daarvan nog diepgelovig, christelijk. Ik bad me wezenloos tot god maar dat deed helemaal niets.

Ik kreeg uiteindelijk het boek The Secret van iemand. Dat boek stelt dat je alles in je leven zelf aantrekt en je dus je hele leven ook direct kunt omgooien door daar bewust van te worden en bewust 'aan te gaan trekken', visualiseren. Het boek stelt dat dit eerst om geloof erin vraagt, en vervolgens om zeker weten dat het zo werkt. Ik ben het zeer trouw gaan toepassen. Echt ongelooflijk moeilijk om opeens je diep ellendige leven positief te moeten gaan voorstellen. Maar oefening baart kunst, en binnen 3 maanden, na jarenlang vruchteloos tot in den treure zoeken, werd plotseling de diagnose van mijn ziekte gesteld en werd gestart aan mijn genezing! Iets waar ik allang elke vorm van hoop op had opgegeven!

Ik heb hier uiteraard veel over nagedacht en een belangrijke conclusie is onder andere dat dit principe ook goed aansluit op een punt wat in bijv. de bijbel naar voren wordt gebracht: god is in iedereen. Maar ik interpreteer dit als 'iedereen is god', zijn eigen god!
En dan gebruik ik de term 'god' liever niet, juist omdat daar door zoveel mensen een religieus beeld aan wordt gehangen. Ik zeg gewoon: je bent meester over eigen leven.
Religies zijn mijns inziens in de diepste kern wijsheden (die in vrijwel elke religie terug te vinden zijn) die totaal ontspoort zijn en met allerlei onzin er omheen omgevormd tot niets anders dan machtsmiddelen.

Ik ben Nederlands Gereformeerd opgevoed, waarin je het klassieke beeld van de almachtige en alwetende god krijgt voorgeschoteld. Een god waar je volkomen van afhankelijk bent in het leven en daarna. Alle goede en alle slechte dingen die gebeuren in het leven zijn 'gods wil'. Er is geen enkele sprake van enige vorm van controle over je eigen leven. Als je in dat principe gelooft geeft de wet van de aantrekkingskracht uit the secret dus aan dat dit ook is wat je zult ontvangen. Een leven waar je geen controle over hebt, in mijn geval een leven vol ziekte. Je zal wellicht begrijpen dat die conclusie een belangrijke stap was in het definitief afscheid nemen van het religieuze monotheïstische godsbeeld.
Door toepassing van the secret, visualiseren wat je wilt in het leven, kreeg ik alles wat ik me wensen kon en ben ik hard op weg elke doelstelling in m'n leven alsnog uit te laten komen. Ik heb zelf de controle, precies wat ik nodig heb, wat aansluit op mijn karakter. Ik merk ook dat de dingen die mij angst aanjagen vrijwel allemaal terug te leiden zijn op gebrek aan controle erop.

In de loop der jaren ben ik dit ook steeds minder spiritueel en meer nuchter gaan bekijken. Het is een kwestie van je doelen na durven streven. En als je echt weet wat je wilt in het leven (waar je door dat visualiseren enorm bewust over na gaat denken) dan zal je je voor die doelen ook tot het uiterste inzetten, wat automatisch leidt tot een hoge slagingskans.
Ik was ziek en ging naar dokters om me te genezen. Wat dus constant hopeloos faalde. Na het eigen maken van The Secret besloot ik om maar eens te gaan proberen te fitnessen, een beetje energie proberen op te bouwen ondanks alles. Ik kom bij het centrum voor begeleidde revalidatie-fitness voor een intakegesprek. En boem, diagnose wordt gesteld (was nog behoorlijk ernstig ook terwijl me inmiddels zo vaak was verteld dat er niets aan de hand was en het tussen m'n oren zat) en behandeling gericht op volledige genezing kan worden gestart. Geheel voortkomend dus uit mijn keuze om het heft in eigen handen te nemen en niet meer te zoeken naar mensen die het voor mij konden gaan oplossen (die ik nu dus wel opeens vond).

En dit lees ik ook in zekere mate terug in jouw verhaal Jappie (niet verrassend, want volgens mij lijken wij qua levensinstelling behoorlijk veel op elkaar). Ook bij jou lees ik terug dat het draaide om grip krijgen op je leven. En zodra je die grip ervaren hebt, weet je dat je, op z'n minst een zekere mate van, controle hebt over wat er in je leven gebeurd.
Iets als 'heb uw naaste lief als uzelf' is ook een pure logica, geen religieus iets. Als je een ander goed behandeld is de kans groot dat die ander jou ook goed zal behandelen. Als je een ander negeert is de kans groot dat diegene jou ook zal negeren. Als je een ander kwaad doet is de kans groot dat die ander jou ook kwaad zal doen. Precies weer zoiets waar je zelf volledig de controle over hebt en wat door de wederkerigheid grote invloed kan uitoefenen op de kwaliteit van je leven.

En dat is mijn bekende ultieme conclusie: het draait in het leven om enerzijds vertrouwen in je eigen kunnen en anderzijds moraliteit gebaseerd op pure logica.

Een persoonlijk geloof in een god is prima als dat je helpt om dat vertrouwen in jezelf te krijgen en je leven op de rails te zetten.

Georganiseerde dogmatische religie (inclusief de bijbehorende grotendeels ridicule en compleet ontspoorde 'heilige' boeken) zijn vergif voor de mens en de wereld omdat die juist je lot uit je eigen handen wegnemen en je indoctrineren met de leefwijze van slaafs god en de kerk volgen. Niet zelf nadenken, niet je eigen doelen nastreven maar die van 'god'. Totaal destructief voor een vrij leven waarover je zelf de controle uitoefent.

[ Bericht 0% gewijzigd door UltraR op 14-04-2013 01:07:43 ]
pi_125257069
Ik ga voor de mening. Ik wil niet perse vinden dat er een god is, als god er is: oké, zo niet: dan niet. Mijn zoektocht is wel nog steeds bezig, omdat ik het ietsisme niet uit kan staan en agnosticisme een mooie houding is voor een filosoof, maar persoonlijk niet bevredigend (wat dat betreft wel voorkeur) vindt. Ik wil aan de hand van persoonlijk bewijs (of niet) aantonen of er een god is of niet. Tot nog toe zijn de verbondjes die ik gesloten heb allemaal nog in tact. En dat is geen levensveranderend verbond zoals Japie het beschrijft, maar meer een 'ik doe dit, dan gebeurt normaal dat, maar als u bestaat wil ik graag dat zus blijft gebeuren'
Een zinnig woord is nimmer zinnig zonder woorden eromheen.
Een zinnige zin is dus ook nooit helemaal alleen.
  zondag 14 april 2013 @ 11:21:40 #20
16305 Jappie
parttime reverend
pi_125260097
quote:
0s.gif Op zondag 14 april 2013 00:48 schreef UltraR het volgende:

[..]

Je schrijft altijd prettige stukken.

Ik heb het al eerder gezegd en herhaal nu dat ik jou niet onder de noemer 'christen' schaar. Daarvoor is jouw geloof te persoonlijk ingericht en te zeer afwijkend van waar de grote religieuze stromingen binnen het christendom voor staan. En het zijn juist die dogmatisch ingerichte institutionele religies waar ik problemen mee heb.

Ik heb hier uiteraard veel over nagedacht en een belangrijke conclusie is onder andere dat dit principe ook goed aansluit op een punt wat in bijv. de bijbel naar voren wordt gebracht: god is in iedereen. Maar ik interpreteer dit als 'iedereen is god', zijn eigen god!
En dan gebruik ik de term 'god' liever niet, juist omdat daar door zoveel mensen een religieus beeld aan wordt gehangen. Ik zeg gewoon: je bent meester over eigen leven.
Religies zijn mijns inziens in de diepste kern wijsheden (die in vrijwel elke religie terug te vinden zijn) die totaal ontspoort zijn en met allerlei onzin er omheen omgevormd tot niets anders dan machtsmiddelen.

Ik ben Nederlands Gereformeerd opgevoed, waarin je het klassieke beeld van de almachtige en alwetende god krijgt voorgeschoteld. Een god waar je volkomen van afhankelijk bent in het leven en daarna. Alle goede en alle slechte dingen die gebeuren in het leven zijn 'gods wil'. Er is geen enkele sprake van enige vorm van controle over je eigen leven. Als je in dat principe gelooft geeft de wet van de aantrekkingskracht uit the secret dus aan dat dit ook is wat je zult ontvangen. Een leven waar je geen controle over hebt, in mijn geval een leven vol ziekte. Je zal wellicht begrijpen dat die conclusie een belangrijke stap was in het definitief afscheid nemen van het religieuze monotheïstische godsbeeld.
Door toepassing van the secret, visualiseren wat je wilt in het leven, kreeg ik alles wat ik me wensen kon en ben ik hard op weg elke doelstelling in m'n leven alsnog uit te laten komen. Ik heb zelf de controle, precies wat ik nodig heb, wat aansluit op mijn karakter. Ik merk ook dat de dingen die mij angst aanjagen vrijwel allemaal terug te leiden zijn op gebrek aan controle erop.

En dit lees ik ook in zekere mate terug in jouw verhaal Jappie (niet verrassend, want volgens mij lijken wij qua levensinstelling behoorlijk veel op elkaar). Ook bij jou lees ik terug dat het draaide om grip krijgen op je leven. En zodra je die grip ervaren hebt, weet je dat je, op z'n minst een zekere mate van, controle hebt over wat er in je leven gebeurd.
Iets als 'heb uw naaste lief als uzelf' is ook een pure logica, geen religieus iets. Als je een ander goed behandeld is de kans groot dat die ander jou ook goed zal behandelen. Als je een ander negeert is de kans groot dat diegene jou ook zal negeren. Als je een ander kwaad doet is de kans groot dat die ander jou ook kwaad zal doen. Precies weer zoiets waar je zelf volledig de controle over hebt en wat door de wederkerigheid grote invloed kan uitoefenen op de kwaliteit van je leven.

En dat is mijn bekende ultieme conclusie: het draait in het leven om enerzijds vertrouwen in je eigen kunnen en anderzijds moraliteit gebaseerd op pure logica.

Een persoonlijk geloof in een god is prima als dat je helpt om dat vertrouwen in jezelf te krijgen en je leven op de rails te zetten.

Georganiseerde dogmatische religie (inclusief de bijbehorende grotendeels ridicule en compleet ontspoorde 'heilige' boeken) zijn vergif voor de mens en de wereld omdat die juist je lot uit je eigen handen wegnemen en je indoctrineren met de leefwijze van slaafs god en de kerk volgen. Niet zelf nadenken, niet je eigen doelen nastreven maar die van 'god'. Totaal destructief voor een vrij leven waarover je zelf de controle uitoefent.
Thnx voor je reactie en verhaal. :)

Ik denk dat je gelijk hebt als je zegt dat we redelijk op elkaar lijken qua levensopvatting. Ook ik heb the secret gelezen en lees daar hetzelfde in zoals jij het uitlegt. Ook ben ik van mening dat de start van zelfontplooiing begint bij een stuk zelfvertrouwen en ik wil zelfs nog wel zo ver gaan om te zeggen dat bepaalde religies of eigenlijk meer de dogmatische houding van religieuze instellingen meer kwaad dan goed doen. Toch ben ik van mening dat deze instituten moeten blijven bestaan al was het maar alleen in verband met de boodschap (ondanks dat die vertekend is weergegeven) dat JIJ ertoe doet en dat er hoop is.

Als je zoals ik en zovelen met mij het vertrouwen in de mensheid hebt verloren dan is het oh zo belangrijk dat je een op het eerste gezicht neutrale entiteit hebt waar je je toe kunt richten. Die je vertrouwt en aan wie je je verhaal kwijt kunt. De eerste fase voor wat betreft zelfontplooiing ligt dan ook in een externe begeleiding dmv je richten tot die denkbeeldige God. Er is dus geen noodzaak dat hij bestaat maar wel een noodzaak dat jij je inbeeld dat die bestaat om hoe wankel dan ook op eigen benen te kunnen gaan staan en zelf verantwoording te nemen voor je leven. Je hoeft niet mee in de malle molen van het bestaan; de eeuwige race naar meer en beter. Je kunt heel klein beginnen en zeggen: Weet je wat...fuck it allemaal, jullie (society) kunnen honderduizend regels verzinnen waar ik me allemaal aan zou moeten houden maar ik ga het vanaf nu doen op de manier waarop ik geloof dat het goed is. Ik stop met het achterna jagen van allerlei geldelijk en materieel gewin. Ik wil vanaf nu tevreden zijn over wie ik ben en niet wat ik heb. Kom ik daardoor in conflict met jullie dan is dat maar zo. Ik vind mijzelf belangrijk genoeg om me niet te laten leven.

Niet lang geleden werd er hier ergens in een topic de vraag gesteld over uitspraken van JC omtrent het tegen je vader moeder broeder in opstand komen. Voor mij voelt hetgeen ik hierboven beschreef exact zo. Om daadwerkelijk aan jezelf toe te komen moet je alles wat je geleerd is loslaten, alle sociale banden die als een wurgkoord om je heen zijn gaan zitten overboord gooien en achter je laten en gewoon vanaf scratch beginnen.

Er zijn nog wel meer redenen waarom ik denk dat de grotendeels verneukte religies moeten blijven bestaan maar voor dit moment wou ik het wat dat betreft even hierbij laten. Wel is er nog een 2e reden waarom ik ervan overtuigd ben dat met name de bijbel nog steeds een boek is waar enorm veel uit te leren valt voor wat betreft het Godsbesef. Ik denk dat het merendeel van de teksten zelfs die teksten waarbij het ogenschijnlijk lijkt alsof het verhalen uit het leven zijn eigenlijk verhalen zijn die esoterische of spirituele waarde hebben. Jij schrijft dat iedereen zijn eigen God is en in mijn ogen is dat ook het originele statement van de bijbel. De zoektocht naar de persoonlijke God is mijn inziens de zoektocht naar wie je werkelijk bent. Ik ben niet erg bijbelvast zoals je weet maar toevallig werd ik er gisteren door de site die de belangen en het gedachtengoed van Blavatsky behartigd weer eens op gewezen hoeveel er eigenlijk ondanks alle ruis nog steeds in de bijbel te vinden is op dat gebied.

Hierbij op het gevaar af om voor dominee te worden versleten een paar voorbeelden:

U is het gegeven de mysteriën van het koninkrijk Gods te kennen: maar aan de anderen in parabelen, opdat zij ziende niet zien en horende niet begrijpen.
–- Lucas, 8:10

en

Jezus zei: ‘Waarachtig, ik verzeker u: alleen wie opnieuw wordt geboren, kan het koninkrijk van God zien.’ 4 ‘Hoe kan iemand geboren worden als hij al oud is?’ vroeg Nikodemus. ‘Hij kan toch niet voor de tweede keer de moederschoot ingaan en weer geboren worden?’ 5 Jezus antwoordde: ‘Waarachtig, ik verzeker u: niemand kan het koninkrijk van God binnengaan, tenzij hij geboren wordt uit water en geest. 6 Wat geboren is uit een mens is menselijk, en wat geboren is uit de Geest is geestelijk. 7 Wees niet verbaasd dat ik zei dat jullie allemaal opnieuw geboren moeten worden
--Johannes 3: 3-8

Het eerste deel uit Lucas zegt gewoon letterlijk dat er een dubbele betekenis achter de woorden zit verborgen en de 2e quote zegt letterlijk dat wij eerst net als alle andere wezens een soort dierlijke entiteit zijn totdat we in de geest Gods worden wedergeboren. Mijn inziens betekent dat letterlijk dat als we al een plicht hebben dat het de plicht aan onszelf is om tot Gods verwezenlijking te komen.

Dit zijn zaken/connecties met het Goddelijke die ik in the secret node mis. Ik geloof dat the secret absolute waarde heeft door te vertellen over het mechanisme maar dat het te bescheiden blijft voor wat betreft jouw en mijn bestemming. The secret is wat dat betreft voor mij een prima hulpmiddel tot zelfverwerkelijking maar het gevaar bestaat dat het mechanisme belangrijker gevonden wordt dan jezelf. Als het mechanisme gebruikt wordt om materiele zaken naar jezelf toe te trekken vanwege de waarde die jij hecht aan het materiele dan schiet je er per saldo niet zoveel mee op. Sterker nog de zoektocht naar je eigen Godsaf(be)stemming wordt er alleen maar door bemoeilijkt omdat je nu makkelijk verleidt kunt worden om te blijven hangen in allerlei soorten bevrediging van genotszucht welke mogelijk gemaakt worden door het geld. Wat dat betreft kan gek genoeg zelfs het hebben van een goede gezondheid je tegenhouden in je groei naar geestelijke volwassenheid of het "Gods zijn".

Kort samengevat:

Om hier op aarde te kunnen overleven is als start een klein stukje zelfvertrouwen wel genoeg maar als je daadwerkelijk wilt zijn wie je eigenlijk bent dan zijn religies in de zin van organen welke jou dat spirituele besef kunnen geven een groot goed.
:)
  zondag 14 april 2013 @ 13:07:38 #21
400304 Veritas_Illustrat
Altijd op zoek...
pi_125262761
quote:

[..]

Desalniettemin moet ik je toch ernstig waarschuwen voor het schrijven van zulke lappen tekst zonder dat nu echt duidelijk wordt waar je heen wil. Ongetwijfeld is het voor jou helder maar je bedoeling is hier niet om jezelf te overtuigen van je stelling lijkt mij.
Dit herken ik wel. Misschien heeft het met name te maken met mijn wens om mijn lezer als het ware mee te nemen op mijn expeditie. Ik sluit aan bij de vraag die wordt gesteld; ik mis de aansluiting wanneer de vraag niet wordt gesteld. Als er geen interesse is tijdens een lezing, gaan de mensen altijd op hun horloges kijken.

quote:
Even los gezien van de kerkelijke bezoeken en catechesatie lessen uit mijn jeugd is mijn eigenlijke geloof pas vele jaren later begonnen. (…) Mijn geloof is begonnen zo rond mijn 26e met een simpele deal, ik zat in de problemen; was ten einde raad en vroeg om Gods hulp. (…) Mijn belofte aan God was vrij simpel: "Haal me uit de problemen en ik zal proberen te leven naar het gebod heb uw naaste lief als uzelf.
Ik maakte iets vergelijkbaars mee. Het verschil is, dat ik niet religieus ben opgevoed. De eenzaamheid die ik ervoer in het leven - ik had alles dat mijn hart begeerde: gezondheid, goede baan, leuke vriendin, enz. - bracht me soms tot wanhoop. Hetgeen me tot 'bezinning' bracht was een tekst in de Bijbel: Want Gods ogen gaan over de hele aarde om hen, van wie het hart helemaal naar Hem uitgaat, bij te staan Toen ik dat las, wist ik zeker dat die uitspraak ook voor mij gold.

quote:
Die ervaring had ik op mijn 21e. Sindsdien is die eenzaamheid nooit meer 'binnen' geweest. Alhoewel ze wel vaak aan de deur stond. Ook voor mij geldt wat jij zo treffend aangeeft: Mijn geloof is geen voorkeur of mening, maar een zekerheid. Het verschil is wel, dat het geloof voor mij ook nooit een voorkeur of mening is geweest.
  zondag 14 april 2013 @ 13:34:01 #22
400304 Veritas_Illustrat
Altijd op zoek...
pi_125263649
quote:
0s.gif Op zondag 14 april 2013 00:48 schreef UltraR aan @Japie het volgende:

[quote]Ik heb zelf ook een dergelijke ervaring gehad….
Ik vind het heel bijzonder dat je (ook mij) een open blik in je levensverhaal gunt. Dank je wel. En eigenlijk vind ik, dat ik met mijn bericht een beetje inbreek. Ik hoop dat je dat niet erg vindt.

quote:
Het zal je verbazen: ik ben het helemaal met je eens. Tenminste: als het om 'georganiseerde dogmatische religie gaat'. Nadat ik tot 'geloof' kwam, maakte ik kennis met allerlei religieuze en dogmatische uitingen. In de jaren heb ik ingezien dat niet de Bijbel het probleem is, maar wat de mensen er mee doen.

En het voordeel - als ik dat zo mag zeggen - van mijn frisse en in zekere zin, neutrale bekering, was dat ik steeds in de gelegenheid was om terug te keren tot die Bijbel met de vraag: maar wat zegt de Bijbel nu echt? Georganiseerde (en dus dogmatische) religie is altijd gebaseerd op menselijke interpretatie. Allemaal. Niet één uitgezonderd. Tenminste, zo zie ik dat.

En dat is direct het probleem waar jij steeds tegenaan loopt (als ik dat goed inschat): je bent bevooroordeeld door jouw ervaring met religie. Daardoor ben je in feite niet meer in staat om de Bijbel met open ogen (onbevooroordeeld) te benaderen. Je hebt als het ware een bril opgekregen door je ervaringen. En nu is de vraag: ben je bereid om die bril af te zetten?

Persoonlijk ben ik van mening dat je dit maar op één manier voor elkaar krijgt: Stel je bewust neutraal op. Begin de Bijbel te lezen en verwacht dat God je denken verlicht, zodat je verstaat wat Hij wil zeggen, zodat je je los kunt maken van wat mensen zeggen. De Bijbel zegt hier zelf het volgende over: "Wie tot God nadert, moet geloven (aannemen) dat Hij bestaat en een Beloner is voor wie Hem ernstig (= serieus) zoeken".
pi_125308031
quote:
En hoe zit dat dan met die gene die tot geloof komen door misschien maar een paar woorden die iemand gesproken heeft?
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_125308829
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 13:29 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

En hoe zit dat dan met die gene die tot geloof komen door misschien maar een paar woorden die iemand gesproken heeft?
Die is zeer waarschijnlijk psychisch niet helemaal in orde of het is iets wat echt nooit gebeurd maar bij elkaar verzonnen is door overijverige gelovigen als onderdeel van hun propagandapraatje.
pi_125309506
Geloof is meer dan alleen het 'aannemen van kennis/dogma zonder eigen verificatie of verdere logica an sich'.

Het geloof wat zijn oorsprong vind in de Torah is wat anders dan bovengenoemde definitie. Zelfs het geloof beschreven in het NT is hier niet gelijk aan.
  maandag 15 april 2013 @ 14:53:05 #26
400304 Veritas_Illustrat
Altijd op zoek...
pi_125311094
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 13:29 schreef sjoemie1985 het volgende:

Dit is voor notoire, maar slecht geïnformeerde, atheïsten inderdaad een probleem. De schreeuwers onder hen roepen dan al heel snel dat zo iemand "zeer waarschijnlijk psychisch niet helemaal in orde is". Of - de uitspraak dat iemand zeer waarschijnlijk psychisch niet in orde is, is ook in hun ogen wat al te kort door de bocht - ze nemen de toevlucht tot de ontkenning: "het is iets wat echt nooit gebeurd" en leggen het verhaal vervolgens in de schoot van "overijverige gelovigen" die het verhaal verzinnen "als onderdeel van hun propagandapraatje". Probleem opgelost. Volgend punt.

Zo eenvoudig ligt het echter niet. Want inderdaad zijn er mensen die tot geloof komen op basis van weinig woorden. Soms zelf helemaal zonder tussenkomst van iemand die iets zegt, maar gewoon op grond van een tekst die ze willekeurig in de Bijbel lezen. Sterker nog: het hoeft niet eens persé een tekst uit de Bijbel te zijn! Het punt is, dat de tekst of de uitspraak die mensen over de streep trekt, helemaal geen propagerende waarde heeft. Propaganda-praatjes werken over het algemeen maar heel kortstondig: Je staat ineens met een stofzuiger in je handen, die je niet wilde, dus heb je nu 8 dagen om alsnog je koop ongedaan te maken. Het geloof van iemand die 'werkelijk' tot geloof is gekomen, verdiept zich echter in de loop van de jaren.

De reden is, dat het 'geloof' een antwoord is op een vraag waar men (meestal al langere tijd) mee rondloopt. Dit impliceert, dat zij die niet rondlopen met een dergelijke vraag ook het antwoord niet vinden. Propaganda vindt plaats wanneer antwoord wordt gegeven op een vraag, die niet wordt gesteld. Je wilt ineens iets hebben waar je eerst geen behoefte aan had. De 'verkoper' (of dit nu religieuze goederen zijn of niet, dat maakt niet uit) creëert eerst een vraag - of hij vormt de vraag om in zijn voordeel! (dat is wat heel vaak gebeurd) - en heeft vervolgens het antwoord (de oplossing) paraat.
  maandag 15 april 2013 @ 15:13:37 #27
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_125311738
Religies zijn in feite een soort memen: Ideeen met een eigen evolutie. "Die paar woorden" die een grote kans maken om te blijven hangen in de hoofden van mensen zijn succesvol.

Overigens zijn er volgens mij niet zo bijster veel atheisten die beweren dat gelovigen "psychisch niet in orde" zijn. Dat heb je mij in elk geval niet horen zeggen. Het enige dat ik zeg is dat het zelden tot nooit rationele overwegingen zijn die mensen tot een geloof brengen. En ook de Bijbel heeft volgens mij maar een bescheiden rol daarin.
pi_125312308
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 14:53 schreef Veritas_Illustrat het volgende:

[..]

Dit is voor notoire, maar slecht geïnformeerde, atheïsten inderdaad een probleem. De schreeuwers onder hen roepen dan al heel snel dat zo iemand "zeer waarschijnlijk psychisch niet helemaal in orde is". Of - de uitspraak dat iemand zeer waarschijnlijk psychisch niet in orde is, is ook in hun ogen wat al te kort door de bocht - ze nemen de toevlucht tot de ontkenning: "het is iets wat echt nooit gebeurd" en leggen het verhaal vervolgens in de schoot van "overijverige gelovigen" die het verhaal verzinnen "als onderdeel van hun propagandapraatje". Probleem opgelost. Volgend punt.

Zo eenvoudig ligt het echter niet. Want inderdaad zijn er mensen die tot geloof komen op basis van weinig woorden. Soms zelf helemaal zonder tussenkomst van iemand die iets zegt, maar gewoon op grond van een tekst die ze willekeurig in de Bijbel lezen. Sterker nog: het hoeft niet eens persé een tekst uit de Bijbel te zijn! Het punt is, dat de tekst of de uitspraak die mensen over de streep trekt, helemaal geen propagerende waarde heeft. Propaganda-praatjes werken over het algemeen maar heel kortstondig: Je staat ineens met een stofzuiger in je handen, die je niet wilde, dus heb je nu 8 dagen om alsnog je koop ongedaan te maken. Het geloof van iemand die 'werkelijk' tot geloof is gekomen, verdiept zich echter in de loop van de jaren.

De reden is, dat het 'geloof' een antwoord is op een vraag waar men (meestal al langere tijd) mee rondloopt. Dit impliceert, dat zij die niet rondlopen met een dergelijke vraag ook het antwoord niet vinden. Propaganda vindt plaats wanneer antwoord wordt gegeven op een vraag, die niet wordt gesteld. Je wilt ineens iets hebben waar je eerst geen behoefte aan had. De 'verkoper' (of dit nu religieuze goederen zijn of niet, dat maakt niet uit) creëert eerst een vraag - of hij vormt de vraag om in zijn voordeel! (dat is wat heel vaak gebeurd) - en heeft vervolgens het antwoord (de oplossing) paraat.
Ook al was het zo dan nog is het compleet nikszeggend en niet meer dan een anekdote.
Als ik nou zeg dat menig atheist door maar een paar woorden ongelovig is geworden ben je dan net zo onder de indruk of vind je het dan ineens compleet nikszeggend?

Religie en bijv. het christelijk geloof probeert wel degelijk iets te verkopen waar eerst geen behoefte aan was. Allereerst wordt geprobeerd ongelovigen/anders gelovigen te overtuigen dat ze zondig/slecht zijn en als ze niet tot inkeer komen dan gaan ze naar de hel.
Vervolgens komt men vanuit het geloof met een oplossing voor dit "probleem" namelijk kom tot geloof en sluit Jeebus in je hartje HALLELUJA BROEDER!!!!
  maandag 15 april 2013 @ 15:54:11 #29
400304 Veritas_Illustrat
Altijd op zoek...
pi_125313170
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 15:29 schreef TerryStone het volgende:

[..]

Ook al was het zo dan nog is het compleet nikszeggend en niet meer dan een anekdote.
Dat zijn twee meningen. En die mag je hebben.

quote:
Als ik nou zeg dat menig atheist door maar een paar woorden ongelovig is geworden ben je dan net zo onder de indruk of vind je het dan ineens compleet nikszeggend?
Nee en nee. Mijn conclusie kan dan zijn: z'n geloof had geen diepgang of was slecht gefundeerd.

quote:
Religie en bijv. het christelijk geloof probeert wel degelijk iets te verkopen waar eerst geen behoefte aan was.
Dit kan inderdaad zo zijn. Onjuist is dat "religie" en "het christelijk geloof" op zichzelf iets 'proberen te verkopen'. Het zijn instrumenten. En instrumenten krijgen hun kracht door degene die ze gebruikt.

Maar je opmerking is een open deur, want ik schreef al: "of hij vormt de vraag om in zijn voordeel! (dat is wat heel vaak gebeurd)" Ik doelde daar op degenen die jij (terecht) aanvalt. Hun werkwijze - en die keur ik volledig af - is zoals jij omschrijft:

quote:
Allereerst wordt geprobeerd ongelovigen/anders gelovigen te overtuigen dat ze zondig/slecht zijn en als ze niet tot inkeer komen dan gaan ze naar de hel.
en:

quote:
Vervolgens komt men vanuit het geloof met een oplossing voor dit "probleem" namelijk kom tot geloof en sluit Jeebus in je hartje HALLELUJA BROEDER!!!!
Ware het niet, dat het in mijn betoog nu juist NIET gaat over dit soort geloof, als we spreken over iemand die 'na een paar woorden' tot geloof komt.
  maandag 15 april 2013 @ 15:56:48 #30
400304 Veritas_Illustrat
Altijd op zoek...
pi_125313273
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 15:13 schreef Molurus het volgende:

Overigens zijn er volgens mij niet zo bijster veel atheisten die beweren dat gelovigen "psychisch niet in orde" zijn. Dat heb je mij in elk geval niet horen zeggen.

Nee, gelukkig niet, want dan had TerryStone een tweelingbroer.
  maandag 15 april 2013 @ 16:23:04 #31
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_125314407
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 15:56 schreef Veritas_Illustrat het volgende:

[..]

Nee, gelukkig niet, want dan had TerryStone een tweelingbroer.
:D

Je zal mij ook niet horen zeggen dat het nooit voorkomt, maar in mijn beleving zijn het uitzonderingen. Ik weet ook vast wel een theist te vinden die atheisten volslagen immoreel noemt.

Laten we ons niet teveel doodstaren op zulke extremen. ;)

(PS: Overigens durf ik niet met zekerheid te zeggen dat TerryStone glashard heeft beweerd dat gelovigen per definitie pyschisch niet in orde zijn, maar voel ook weinig behoefte om dat te verifieren.)
  maandag 15 april 2013 @ 16:41:14 #32
400304 Veritas_Illustrat
Altijd op zoek...
pi_125315073
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 16:23 schreef Molurus het volgende:

[..]

:D

Je zal mij ook niet horen zeggen dat het nooit voorkomt, maar in mijn beleving zijn het uitzonderingen. Ik weet ook vast wel een theist te vinden die atheisten volslagen immoreel noemt.

Laten we ons niet teveel doodstaren op zulke extremen. ;)

(PS: Overigens durf ik niet met zekerheid te zeggen dat TerryStone glashard heeft beweerd dat gelovigen per definitie pyschisch niet in orde zijn, maar voel ook weinig behoefte om dat te verifieren.)
Dat doodstaren is inderdaad nergens voor nodig.

En ook TerryStone heeft geen 'glasharde beweringen gedaan' alhoewel het op het randje was. Het 'zeer waarschijnlijk' houdt dat glasharde op afstand. Vandaar dat ik binnen de groep 'notoire atheïsten' nog verder specificeerde met 'schreeuwers'. Het wordt dus een kwestie van wie de schoen past.
  maandag 15 april 2013 @ 16:55:27 #33
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_125315595
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 16:41 schreef Veritas_Illustrat het volgende:

[..]

En ook TerryStone heeft geen 'glasharde beweringen gedaan' alhoewel het op het randje was. Het 'zeer waarschijnlijk' houdt dat glasharde op afstand. Vandaar dat ik binnen de groep 'notoire atheïsten' nog verder specificeerde met 'schreeuwers'. Het wordt dus een kwestie van wie de schoen past.
Maja, wie past dan wel die schoen? Als dat niemand is hoeven we het tenslotte niet over die schoen te hebben, nietwaar?

Er is hier een enorm risico dat zo'n discussie uitloopt op geschreeuw over de vorm terwijl de inhoud geheel buiten zicht raakt. En dat zou naar mijn mening zowel zonde als onnodig zijn, maar het lijkt soms geheel onvermijdbaar.

Uit pure frustratie daarover heb ik ooit dit topic geopend:

F&L / Debatten over religie: inhoud vs vorm
  maandag 15 april 2013 @ 17:04:44 #34
400304 Veritas_Illustrat
Altijd op zoek...
pi_125315889
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 16:55 schreef Molurus het volgende:

[..]

Maja, wie past dan wel die schoen? Als dat niemand is hoeven we het tenslotte niet over die schoen te hebben, nietwaar?

Er is hier een enorm risico dat zo'n discussie uitloopt op geschreeuw over de vorm terwijl de inhoud geheel buiten zicht raakt. En dat zou naar mijn mening zowel zonde als onnodig zijn, maar het lijkt soms welhaast onvermijdbaar.

Uit pure frustratie daarover heb ik ooit dit topic geopend:

F&L / Debatten over religie: inhoud vs vorm
Laten we ons daarop dan ook maar niet doodstaren, vind je niet ;)

Zo heb ik even moeten wennen aan de manier van met elkaar - en met elkaars meningen - omgaan. Vroeger (ik spreek over de periode dat we nog moesten inloggen met een, altijd te traag, modem) kreeg ik wel eens een bal op m'n maag vanwege de ongenuanceerde en gestreste reactie van een opponent. Inmiddels heb ik m'n tabletten. Probleem opgelost. :)
pi_125342072
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 15:54 schreef Veritas_Illustrat het volgende:

[..]

Dat zijn twee meningen. En die mag je hebben.

[..]

Nee en nee. Mijn conclusie kan dan zijn: z'n geloof had geen diepgang of was slecht gefundeerd.

Dat kan andersom dus ook gesteld worden.
Z'n ongeloof was slecht gefundeerd of diegene was al twijfelend en had maar weinig nodig om over de streep getrokken te worden.

quote:
Dit kan inderdaad zo zijn. Onjuist is dat "religie" en "het christelijk geloof" op zichzelf iets 'proberen te verkopen'. Het zijn instrumenten. En instrumenten krijgen hun kracht door degene die ze gebruikt.

Maar je opmerking is een open deur, want ik schreef al: "of hij vormt de vraag om in zijn voordeel! (dat is wat heel vaak gebeurd)" Ik doelde daar op degenen die jij (terecht) aanvalt. Hun werkwijze - en die keur ik volledig af - is zoals jij omschrijft:
Natuurlijk verkoopt religie wel iets. Het verkoopt verklaringen voor bijv. het leven, het probeert zingeving te verkopen en het verkoopt een leven na dit leven.

quote:
Ware het niet, dat het in mijn betoog nu juist NIET gaat over dit soort geloof, als we spreken over iemand die 'na een paar woorden' tot geloof komt.
Wat voor soort geloof heb je het wel over dan?
pi_125342134
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 16:41 schreef Veritas_Illustrat het volgende:

[..]

Uiteraard stel ik niet dat gelovigen per definitie psychisch niet in orde zijn.
Wat ik wel stel is dat iemand die zaken (en dan ook nog eens iets wat ingrijpende gevolgen heeft op iemands leven) aanneemt op basis van een paar woorden mogelijkerwijze psychisch niet helemaal in orde is (bijv. door een psychische ziekte of door levensveranderende problemen zoals een sterfgeval), of diegene is zeer naief en goedgelovig of diegene was eigenlijk al twijfelend en al zo goed als gelovig of het hele verhaal is verzonnen. (wat mij ook niet zou verbazen want lliegen voor de heer is toch ok als er weer een zieltje mee wordt gewonnen niet waar?)
Rationeel is het in ieder geval niet.
pi_125345327
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2013 19:30 schreef Veritas_Illustrat het volgende:

[..]

ach, wat leuk, het is al weer een tijd geleden dat we er zo eentje op bezoek hadden. Meestal herken je ze wel, met de usernaam zijn ze ook meteen weer aan het eind van hun latijn....
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
pi_125346339
En na de flauwe opmerking zal ik ook een inhoudelijke bijdrage leveren, want ik zie dat Veritas ons toch nog wat van zijn kostbare tijd heeft gegund....

quote:
0s.gif Op zaterdag 13 april 2013 12:59 schreef Veritas_Illustrat het volgende:

Het "niet-geloven in God" is net als "wel-geloven in God" een rationeel genomen beslissing. Geen van beide 'overkomt je'. Hierbij zij opgemerkt dat ieder mens is voorzien van de functie "geloven". Dit geloven is objectvrij. Neutraal, zogezegd.

Dit is de fundamentele denkfout. Zowel geloven als niet geloven is nu juist NIET een beslissing. Het is geen keuze. Het is iets dat vast ligt op elk moment van je bestaan, als gevolg van het cumulatieve geheel van al je eerdere ervaringen. Dit betekent niet dat het statisch is, want je krijgt steeds nieuwe ervaringen, en die kunnen je van een ongelovige staat naar een gelovige staat doen veranderen of andersom.

Voorbeeld:

Een kind wordt geboren en heeft nog geen enkele bewuste ervaring. Het gelooft nog niet in een god, want het weet niet wat dat is, het heeft nog nooit een ervaring gehad die met het 'concept' god te maken had. In de opvoeding leert het praten en leert het cultuur. Het leert over 'God' (BV Allah) en gaat daarin geloven.

Het kan niet zeggen 'ik heb gekozen om in Allah te geloven', dat ging geheel vanzelf, omdat het dat geleerd had van de ouders, omgeving.

Het kind wordt ouder, zeg 16 jaar oud.

Het heeft op school geleerd over biologie, over natuurkunde. Het begint zich af te vragen waarom er zoveel dingen in de koran staan die daar niet mee in overeenstemming zijn. Het leest boeken van verlichtings-filosofen en op een dag realiseert het kind zich: Ik geloof er niet meer in. Dit was wederom geen keuze, het is slechts een gevolg van alle ervaringen eerder..... (les krijgen, die boeken lezen etc)

Op dezelfde manier kun je de route andersom beschrijven, een kind dat ongelovig opgevoed wordt, krijgt ervaringen waardoor het op een gegeven moment gaat geloven....

quote:
Als de mens zich ontwikkelt - iedereen maakt dit proces door - komt hij op het punt dat het geloven een object krijgt. Secundair is de vraag: is dit zo? Ik denk van wel. Als ervaringsdeskundige op dat terrein (en zijn we dat niet allemaal?) zie ik om me heen (en in mijzelf) nooit iets anders plaatsvinden. Maar terug naar mijn stelling: welk object het onderwerp van zijn 'geloven' wordt is afhankelijk van een aantal factoren. Het gaat te ver om ze allemaal te noemen, want je vergeet er altijd een paar, maar je omgeving (mening?) en óók je interesse (voorkeur?) spelen bij de keuze van het object een grote rol.

Je zou kunnen zeggen, dat de functie "geloven" altijd vraagt om een object. Zonder object is het geloven een nutteloze functie en zal de mens sterven. Niet letterlijk (alhoewel?), maar meer in de zin van "wegkwijnen"; hij verliest z'n intrinsieke waarde. Secundaire vraag ter overdenking: "Kan dit de grond zijn voor de toename van het aantal mensen dat een einde maakt aan het eigen leven?"

Het object van 'het geloven' dat is datgene waar je in aanraking mee gekomen bent (door je omgeving) , dus dat waar je ervaringen mee hebt opgedaan. Het bewijs is dat nooit een amazone stam of clubje papoea's uit zichzelf in onze westerse goden is gaan geloven, daar hadden ze altijd een leger militarien en missionarissen voor nodig..

De exponentiële groei van de wereldbevolking lijkt me een bevredigende verklaring voor het toenamen van het aantal zelfdoders. Plus dat we door de massamedia nu wel horen als er iemand in Amsterdam van het dak springt, terwijl je dat in het jaar 1320 niet te weten kwam.

Over de rest van je betoog (over de neutraliteit) kan ik alleen zeggen dat ik meen te begrijpen wat je bedoelt. Maar omdat ik zelf inderdaad vanuit een andere uitgangspositie denk, kan ik er niks zinnigs over zeggen, behalve dat ik het er niet mee eens ben . Omdat ik zelf denk dat alle geloof (in goden) cultureel (dus aangeleerd) gedrag is.

Ik haal wel uit je verhaal dat je ook denkt dat ieders 'godsbeeld' uiteindelijk iets persoonlijks is, dat nooit precies op dezelfde manier voor een ander geldt.

"Op een bepaald moment is jou (ik spreek in het algemeen en heb niet iemand specifiek op het oog) een God voorgehouden. Maar omdat niemand in staat is God los te maken van zijn eigen beleving, krijg je een door de ander 'bepaalde God' aangereikt."

Hier ben ik het helemaal mee eens. Je kunt nooit exact te weten komen wie of wat die god nu precies is, die je via je ouders / leraren / vriend leert kennen. Je krijgt een omschrijving waar je het mee moet doen, en vervolgens creëer je je eigen beeld.

quote:
Het vechten tegen de bierkaai is een eenzame bezigheid.
Als het te zwaar wordt, ruil de bierkaai dan in voor windmolens en probeer het daar eens mee :P
pi_125346645
Bedankt voor het delen van je geloofsgeschiedenis, Jappie. Ik vind het heel waardevol om zulke verhalen te lezen, omdat ik zo wat meer over kan gaan begrijpen

quote:

[.
Mijn commentaar: Je geloofde hiervoor al. Wellicht deed je er niks mee, of was je een grote schurk die met god noch gebod, maar je geloofde ergens van binnen al dat er een god was, anders kun je je niet tot Hem richtten voor hulp.

Vanaf je 26ste ben je je geloof gaan ontwikkelen en in de praktijk brengen.
Maar je was geen atheïst op je 25ste.....

PS 'Chihuahua Pearl' tot 'Einde van de lange rit' is mijn favoriete serie ooit.
pi_125346812
quote:
0s.gif Op zondag 14 april 2013 13:07 schreef Veritas_Illustrat het volgende:

[

Ik maakte iets vergelijkbaars mee. Het verschil is, dat ik niet religieus ben opgevoed. De eenzaamheid die ik ervoer in het leven - ik had alles dat mijn hart begeerde: gezondheid, goede baan, leuke vriendin, enz. - bracht me soms tot wanhoop. Hetgeen me tot 'bezinning' bracht was een tekst in de Bijbel: Want Gods ogen gaan over de hele aarde om hen, van wie het hart helemaal naar Hem uitgaat, bij te staan Toen ik dat las, wist ik zeker dat die uitspraak ook voor mij gold.

existentiële benauwdheid is inderdaad verreweg de meest voorkomende 'ervaring' voor moderne , ontwikkelde westerlingen om tot een geloof te komen. Wij hebben door onze toegenomen schoolse kennis God niet meer nodig om de natuur te verklaren, of voor andere goocheltruukjes. Maar Hij kan nog wel een een rol spelen bij zingeving, of bij de wens voor een soort Universele Gerechtigheid.
  dinsdag 16 april 2013 @ 12:22:13 #41
400304 Veritas_Illustrat
Altijd op zoek...
pi_125348672
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 07:26 schreef TerryStone het volgende:
quote:
Dat kan andersom dus ook gesteld worden.
Z'n ongeloof was slecht gefundeerd of diegene was al twijfelend en had maar weinig nodig om over de streep getrokken te worden.
Inderdaad. Maar is dit nu juist niet wat ik voortdurend probeer aan te geven? Dat een redenatie ALTIJD te maken heeft met een uitgangspunt? En dat dus daarom een neutraal en objectief gesprek alleen maar plaats kan vinden, wanneer je het uitgangspunt van die ander respecteert en niet - per definitie - op grond van je eigen uitgangspunten veroordeeld.

quote:
Natuurlijk verkoopt religie wel iets. Het verkoopt verklaringen voor bijv. het leven, het probeert zingeving te verkopen en het verkoopt een leven na dit leven.
Definieer religie. Mijn definitie van religie is de volgende: Het is een op systematische (gestructureerde) manier dienen van (een) god. Het is een uiting. En daarom (in zichzelf) niet op anderen gericht, maar op de 'gelovige' zelf. Je kunt je op een onbewoond eiland religieus gedragen.

Pas wanneer een 'gelovige' gaat vinden dat zijn manier van religieus gedrag ook door anderen moet worden getoond, ontstaat er iets van propaganda. Hij gaat die ander trachten te overtuigen dat zijn religieuze gedrag het beste is. Let op: het is in dit geval absoluut niet noodzakelijk, dat die ander ook daadwerkelijk gelooft in de reden voor de religie. Het gaat er alleen maar om dat hij 'het' doet.

Echte gelovigen 'ontstaan' wanneer een niet-gelovige, een ongelovige of een anders-gelovige (hier is een verschil) iets bij een 'gelovige' ziet, dat hij mist. De vraag ontstaat (en is misschien al in de wortel aanwezig) en wordt niet gecreëerd. Als hij niets mist, ziet hij dat óók niet bij die ander. Dat is de reden, waarom ik persoonlijk niets zie in veel manieren van evangelisatie, maar dat terzijde. Degene die iets mist, zal dus de vraag stellen. Het enige dat de 'gelovige' dan hoeft te doen is antwoord geven. Men noemt dat getuigen. In feite is dat dus passief: je getuigt alleen maar wanneer jou daarom wordt gevraagd.

Maar nu wordt het lastig. Voor de gelovige. Want als hij in zijn leven niets laat zien van zijn persoonlijke geloof, dan zal niemand ooit een vraag in relatie tot dat geloof stellen. Tenminste niet vanuit persoonlijke interesse. En op dit punt gaat het heel vaak mis: de gelovige - die niet vanzelf als zodanig wordt herkend - gaat zijn geloof propageren: eerst creëert hij een vraag (wilt u gelukkig zijn? Wilt u behouden worden? Wilt u rijk worden? Wilt u 'ergens' bij horen? Wilt u iets betekenen? Wilt u voor vol worden aangezien?) en vervolgens zegt hij: dan moet je God dienen op de manier zoals ik dat doe. Ziehier de stofzuiger, die je niet wilt.

Het punt is namelijk, dat de 'gelovige' helemaal niet heeft aangetoond, dat zijn geloof een antwoord biedt op de vragen die hij heeft gesteld. Zijn getuigenis deugt niet. Hier ontstaat ook het fanatisme. De 'gelovige' ervaart zelf niet waar 'ie nog steeds naar zoekt en concludeert dat hij zijn religie (dat is het dienen van god) niet correct uitvoert. Hij gaat zijn religie verbeteren, uitbreiden, aanpassen, weet ik veel wat.

quote:
Wat voor soort geloof heb je het wel over dan?
Het is een soort aha-erlebnis. Op de één of andere manier 'weet' je ineens, dat wat je altijd al hebt gezocht (en vaak zonder het te beseffen) ineens jouw kamer (van je meest innerlijke wezen) is binnengekomen.

Trouwens, een gesprek op dit niveau vind ik absoluut geen probleem. Ben ik gepromoveerd naar 'serieuze gesprekspartner'?
  dinsdag 16 april 2013 @ 12:25:54 #42
83919 freeDragon
roaming the skies
pi_125348812
quote:
7s.gif Op dinsdag 16 april 2013 11:25 schreef vaarsuvius het volgende:

[..]

existentiële benauwdheid is inderdaad verreweg de meest voorkomende 'ervaring' voor moderne , ontwikkelde westerlingen om tot een geloof te komen. Wij hebben door onze toegenomen schoolse kennis God niet meer nodig om de natuur te verklaren, of voor andere goocheltruukjes. Maar Hij kan nog wel een een rol spelen bij zingeving, of bij de wens voor een soort Universele Gerechtigheid.
De behoefte aan zingeving is dan weer een heel persoonlijke drang, met als (zichtbaar) gevolg dat iemand een persoonlijk godsbeeld creëert, dat is gemodelleerd naar zijn/haar persoonlijke behoefte: de mens schept dus god, niet andersom. Het hieruit volgend probleem is dan ook dat god niet eenduidig te definiëren is. En als je dat al niet kan, dan wordt elke vervolgdiscussie nog waziger.

Terwijl je die hele discussie kan vermijden door naar zingeving buiten een god om te zoeken. Alle door de religies 'gekaapte' moraliteit kan ook zonder die religie prima bestaan, hoor. Daar heb je geen geloof of religie voor nodig.

En Universele Gerechtigheid? Die is er niet. Het leven is lijden ;)
The sky is no limit
pi_125348817
quote:
Hoe verklaar je dan al die mensen die tot geloof komen? Zelfs vanuit een atheistische achtergrond?

Dit is namelijk gewoon niet waar, dat het vaak zo is dat het met de paplepel ingegoten wordt betekend niet dat het aangeleerd gedrag is altijd.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_125348962
quote:
7s.gif Op vrijdag 12 april 2013 18:21 schreef SpecialK het volgende:

1. Wat betreft kinderen lijkt het bewijs te wijzen richting het aanleren

Als dat echt zo is, waarom moeten we kinderen dan vertellen dat er niets tussen hemel en aarde is? Want zo goed als elk kind heeft het idee dat er veel meer is dan de gemiddelde volwassene.

Gaat het me er even niet om of dat echt is of niet, bestaat of niet, maar het kleine kind dat niet gelooft moet nog uitgevonden worden. Dat je die vorm van geloven op kan pakken en kan vormen ben ik het helemaal mee eens. Het gaat mij om die geloofsgevoeligheid die eronderzit.

quote:
Ongeloof is niet aangeleerd, hooguit bekrachtigd. Of is jou aangeleerd om niet te geloven in Dingelfropsen?
Ja en dat is jou ook afgeleerd. Het monster onder het bed, je onzichtbare vriendje, wat beweegt in de schaduwen...
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_125348973
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 12:22 schreef Veritas_Illustrat het volgende:

[..]

[..]

Inderdaad. Maar is dit nu juist niet wat ik voortdurend probeer aan te geven? Dat een redenatie ALTIJD te maken heeft met een uitgangspunt? En dat dus daarom een neutraal en objectief gesprek alleen maar plaats kan vinden, wanneer je het uitgangspunt van die ander respecteert en niet - per definitie - op grond van je eigen uitgangspunten veroordeeld.

[..]

Definieer religie. Mijn definitie van religie is de volgende: Het is een op systematische (gestructureerde) manier dienen van (een) god. Het is een uiting. En daarom (in zichzelf) niet op anderen gericht, maar op de 'gelovige' zelf. Je kunt je op een onbewoond eiland religieus gedragen.

Pas wanneer een 'gelovige' gaat vinden dat zijn manier van religieus gedrag ook door anderen moet worden getoond, ontstaat er iets van propaganda. Hij gaat die ander trachten te overtuigen dat zijn religieuze gedrag het beste is. Let op: het is in dit geval absoluut niet noodzakelijk, dat die ander ook daadwerkelijk gelooft in de reden voor de religie. Het gaat er alleen maar om dat hij 'het' doet.

Echte gelovigen 'ontstaan' wanneer een niet-gelovige, een ongelovige of een anders-gelovige (hier is een verschil) iets bij een 'gelovige' ziet, dat hij mist. De vraag ontstaat (en is misschien al in de wortel aanwezig) en wordt niet gecreëerd. Als hij niets mist, ziet hij dat óók niet bij die ander. Dat is de reden, waarom ik persoonlijk niets zie in veel manieren van evangelisatie, maar dat terzijde. Degene die iets mist, zal dus de vraag stellen. Het enige dat de 'gelovige' dan hoeft te doen is antwoord geven. Men noemt dat getuigen. In feite is dat dus passief: je getuigt alleen maar wanneer jou daarom wordt gevraagd.

Maar nu wordt het lastig. Voor de gelovige. Want als hij in zijn leven niets laat zien van zijn persoonlijke geloof, dan zal niemand ooit een vraag in relatie tot dat geloof stellen. Tenminste niet vanuit persoonlijke interesse. En op dit punt gaat het heel vaak mis: de gelovige - die niet vanzelf als zodanig wordt herkend - gaat zijn geloof propageren: eerst creëert hij een vraag (wilt u gelukkig zijn? Wilt u behouden worden? Wilt u rijk worden? Wilt u 'ergens' bij horen? Wilt u iets betekenen? Wilt u voor vol worden aangezien?) en vervolgens zegt hij: dan moet je God dienen op de manier zoals ik dat doe. Ziehier de stofzuiger, die je niet wilt.

Het punt is namelijk, dat de 'gelovige' helemaal niet heeft aangetoond, dat zijn geloof een antwoord biedt op de vragen die hij heeft gesteld. Zijn getuigenis deugt niet. Hier ontstaat ook het fanatisme. De 'gelovige' ervaart zelf niet waar 'ie nog steeds naar zoekt en concludeert dat hij zijn religie (dat is het dienen van god) niet correct uitvoert. Hij gaat zijn religie verbeteren, uitbreiden, aanpassen, weet ik veel wat.

[..]

Het is een soort aha-erlebnis. Op de één of andere manier 'weet' je ineens, dat wat je altijd al hebt gezocht (en vaak zonder het te beseffen) ineens jouw kamer (van je meest innerlijke wezen) is binnengekomen.

Trouwens, een gesprek op dit niveau vind ik absoluut geen probleem. Ben ik gepromoveerd naar 'serieuze gesprekspartner'?
Uitgangspunten verdienen niet perse respect helemaal niet als deze aantoonbaar fout zijn en/of verwerpelijk zijn.
Wanneer je religie als een persoonlijk iets ziet dan ben ik het daar mee eens, ik heb ook pas problemen met religie (of beter gezegd de gelovigen) wanneer deze andersdenkenden iets probeert op te leggen of aantoonbare onjuistheden verkondigt en dat gebeurt aan de lopende band.

Het is natuurlijk fijn voor je dat je ineens een aha momentje had en toen spontaan op basis van gevoel gelovig werd maar ik heb daar weinig respect voor en kan dat niet echt serieus nemen.
Meningen gebaseerd op ratio verdienen vele malen meer respect dan meningen gebaseerd op gevoel. Zo heb ik ook geen respect voor iemand die gelooft dat buitenaardse wezens hem elke nacht ontvoeren en anaal visiteren omdat hij dat nou eenmaal zo voelt.
  dinsdag 16 april 2013 @ 12:33:39 #46
400304 Veritas_Illustrat
Altijd op zoek...
pi_125349049
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 07:35 schreef TerryStone het volgende:

[..]

Uiteraard stel ik niet dat gelovigen per definitie psychisch niet in orde zijn.
Wat ik wel stel is dat iemand die zaken (en dan ook nog eens iets wat ingrijpende gevolgen heeft op iemands leven) aanneemt op basis van een paar woorden mogelijkerwijze psychisch niet helemaal in orde is (bijv. door een psychische ziekte of door levensveranderende problemen zoals een sterfgeval), of diegene is zeer naief en goedgelovig of diegene was eigenlijk al twijfelend en al zo goed als gelovig of het hele verhaal is verzonnen. (wat mij ook niet zou verbazen want lliegen voor de heer is toch ok als er weer een zieltje mee wordt gewonnen niet waar?)
Rationeel is het in ieder geval niet.
Dat ben ik met je eens. Het rationaliseren komt later. Molurus merkte dat al eens op. Maar het is dan wel opmerkelijk dat een paar woorden in staat zijn een heel leven op z'n kop te zetten. En om iedere gelovige als naïef, kortzichtig, psychisch niet in orde, of goedgelovig te duiden is natuurlijk óók niet correct. Je kunt het niet uitleggen (dat is de betekenis van rationeel in dit geval) maar dat wil natuurlijk niet zeggen, dat het om die reden ook niet plaatsvindt.

En wat je in de quote allemaal zegt, klopt in sommige gevallen inderdaad. Maar of het altijd zo is? Er blijven wat mij betreft teveel voorbeelden van 'gelovigen' die niet in die stereotypen vallen.
pi_125349086
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 12:33 schreef Veritas_Illustrat het volgende:

[..]

Dat ben ik met je eens. Het rationaliseren komt later. Molurus merkte dat al eens op. Maar het is dan wel opmerkelijk dat een paar woorden in staat zijn een heel leven op z'n kop te zetten. En om iedere gelovige als naïef, kortzichtig, psychisch niet in orde, of goedgelovig te duiden is natuurlijk óók niet correct. Je kunt het niet uitleggen (dat is de betekenis van rationeel in dit geval) maar dat wil natuurlijk niet zeggen, dat het om die reden ook niet plaatsvindt.

En wat je in de quote allemaal zegt, klopt in sommige gevallen inderdaad. Maar of het altijd zo is? Er blijven wat mij betreft teveel voorbeelden van 'gelovigen' die niet in die stereotypen vallen.
Ik heb nooit gezegd iedere gelovige en dat in een eerdere post al eens benadrukt.
pi_125349181
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 12:30 schreef erodome het volgende:
Gaat het me er even niet om of dat echt is of niet, bestaat of niet, maar het kleine kind dat niet gelooft moet nog uitgevonden worden.
Daar ben ik het mee eens. Kinderen zijn nog zeer naïef en hebben nog te weinig informatie opgedaan of feiten van fictie te scheiden.
quote:
Ja en dat is jou ook afgeleerd. Het monster onder het bed, je onzichtbare vriendje, wat beweegt in de schaduwen...
Maar als volwassen weldenkend mens zou je geacht te zijn dit te onderscheid te kunnen maken zodat je afstand kunt nemen van je ' onzichtbare vriendje '. :Y
  dinsdag 16 april 2013 @ 12:38:29 #49
400304 Veritas_Illustrat
Altijd op zoek...
pi_125349183
quote:
7s.gif Op dinsdag 16 april 2013 10:31 schreef vaarsuvius het volgende:

[..]

ach, wat leuk, het is al weer een tijd geleden dat we er zo eentje op bezoek hadden. Meestal herken je ze wel, met de usernaam zijn ze ook meteen weer aan het eind van hun latijn....
ach, wat leuk, het is al weer een tijd geleden dat er zo eentje reageerde. Meestal herken je ze wel: ze komen, roepen iets dat niet ter zake doet en verdwijnen weer.
  dinsdag 16 april 2013 @ 12:40:44 #50
83919 freeDragon
roaming the skies
pi_125349238
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 12:22 schreef Veritas_Illustrat het volgende:

[..]

[..]

<knipperdeknip ik er even tussenuit>
Ik zal iemands uitgangspunten echter wel beoordelen (en eventueel met de grond gelijkmaken) op grond van bijvoorbeeld logica en inconsequenties. Als iemand die dan afwijst - prima, maar dan ben je voor mij een gelovige en oninteressant als gesprekspartner over filosofische en levensbeschouwelijke onderwerpen. Klinkt als een veroordeling maar is niet zo bedoeld - ik verdoe mijn tijd gewoon liever niet (teveel ;) ).
The sky is no limit
pi_125350132
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 12:38 schreef ATON het volgende:

[..]

Daar ben ik het mee eens. Kinderen zijn nog zeer naïef en hebben nog te weinig informatie opgedaan of feiten van fictie te scheiden.

[..]

Maar als volwassen weldenkend mens zou je geacht te zijn dit te onderscheid te kunnen maken zodat je afstand kunt nemen van je ' onzichtbare vriendje '. :Y
Dat is dus aangeleerd gedrag, het wordt je afgeleerd om te geloven, het wordt je aangeleerd de zaken rationeler te bekijken.
Dat haalt het idee dat geloof aangeleerd is en ongeloof de default is nogal onderuit.
pi_125350752
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 13:10 schreef erodome het volgende:
Dat is dus aangeleerd gedrag, het wordt je afgeleerd om te geloven,
:D Toch niet door je ouders. Die hebben je een geloof bijgebracht.
quote:
het wordt je aangeleerd de zaken rationeler te bekijken.
Dat is het resultaat van je eigen rationeel denken als je daar toe in staat bent.
quote:
Dat haalt het idee dat geloof aangeleerd is en ongeloof de default is nogal onderuit.
Blijkbaar ben jij nog niet op het punt gekomen van dit rationeel denken. :)
  dinsdag 16 april 2013 @ 13:27:59 #53
83919 freeDragon
roaming the skies
pi_125350867
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 13:10 schreef erodome het volgende:

[..]

Dat is dus aangeleerd gedrag, het wordt je afgeleerd om te geloven, het wordt je aangeleerd de zaken rationeler te bekijken.
Het wordt je niet afgeleerd om te geloven. Je leert rationeel denken, waardoor je zelf de beslissing kan nemen om niet meer te geloven.
De stappen worden dus:
• Default: ongelovig.
• Aangeleerd: geloof (in elfjes, sinterklaas of god - maakt niet uit)
• Aangeleerd: rationeel denken (met als gevolg: ongeloof)

[ Bericht 0% gewijzigd door freeDragon op 16-04-2013 13:30:38 (word zonder t :D) ]
The sky is no limit
pi_125351097
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 13:25 schreef ATON het volgende:

[..]

:D Toch niet door je ouders. Die hebben je een geloof bijgebracht.
Euh nee, het gaat er hier om dat dat dus juist afgeleerd wordt, of opgepakt en gevormt.
pi_125351181
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 13:27 schreef freeDragon het volgende:

[..]

Het wordt je niet afgeleerd om te geloven. Je leert rationeel denken, waardoor je zelf de beslissing kan nemen om niet meer te geloven.
De stappen worden dus:
Nee, default is er is vanalles tussen hemel en aarde, dan komen mama, papa en de omgeving en die zeggen, nee jantje, spoken bestaan niet, er is geen god/er is wel een god en wel in die en die vorm en ga zo maar door.

Daarna komt ergens onder invloed van alles wat je binnen hebt gekregen een keertje je eigen keuze, die niet geheel en al een echte eigen keuze is door die invloeden die je hebt ondergaan ;)
pi_125352845
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 13:33 schreef erodome het volgende:

[..]

Euh nee, het gaat er hier om dat dat dus juist afgeleerd wordt, of opgepakt en gevormt.
:) o|O 8)7
pi_125352899
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 14:19 schreef ATON het volgende:

[..]

:) o|O 8)7
Het zou kunnen helpen als je van je geloof is stom stokpaardje afkomt. Als je dan nog eens overnieuw leest zie je misschien wat er staat.
pi_125352990
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 14:20 schreef erodome het volgende:

[..]

Het zou kunnen helpen als je van je geloof is stom stokpaardje afkomt. Als je dan nog eens overnieuw leest zie je misschien wat er staat.
:W
pi_125353071
Wat prachtig inhoudelijk aton, echt kudo's man!

Heb ik soms toch wel een klein beetje gelijk dat het je zo steekt? Dat het kleine kind dat niet gelooft nog geboren moet worden en dat de basis van geloof dus default is?
Dat daarna komt dat geloof vorm wordt gegeven of afgeleerd wordt?
pi_125353133
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 14:26 schreef erodome het volgende:
Wat prachtig inhoudelijk aton, echt kudo's man!

Heb ik soms toch wel een klein beetje gelijk dat het je zo steekt? Dat het kleine kind dat niet gelooft nog geboren moet worden en dat de basis van geloof dus default is?
Dat daarna komt dat geloof vorm wordt gegeven of afgeleerd wordt?
Een kind kan niet geloven in sinterklaas als het nog nooit van sinterklaas gehoord heeft, evenzo met god, elfjes en alle andere nonsens. Oftewel de default is wel degelijk ongeloof.
pi_125353278
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 14:27 schreef TerryStone het volgende:

[..]

Een kind kan niet geloven in sinterklaas als het nog nooit van sinterklaas gehoord heeft, evenzo met god, elfjes en alle andere nonsens. Oftewel de default is wel degelijk ongeloof.
Heb je kinderen, zo ja, dan zou je moeten weten dat ze helemaal niets nodig hebben om de meest fantastische dingen tussen hemel en aarde te zien/verzinnen.

De vorming van dat geloof, dus sinterklaas e.d. is iets wat ze leren, maar de basis van geloof, de enorme ontvankelijkheid en het ook zelf gaan ontwikkelen van geloof zit er gewoon al in.
pi_125353347
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 14:32 schreef erodome het volgende:

[..]

Heb je kinderen, zo ja, dan zou je moeten weten dat ze helemaal niets nodig hebben om de meest fantastische dingen tussen hemel en aarde te zien/verzinnen.

De vorming van dat geloof, dus sinterklaas e.d. is iets wat ze leren, maar de basis van geloof, de enorme ontvankelijkheid en het ook zelf gaan ontwikkelen van geloof zit er gewoon al in.
Ze zijn net zo ontvankelijk voor geloof als voor een voortzetting van hun ongeloof.
Dat ze vanalles verzinnen maakt het ook voor een kind niet gelijk realiteit.
Ik speelde vroeger oorlogje en fantaseerde erop los, geloofde ik dat ik daadwerkelijk soldaat was? natuurlijk niet.
pi_125353450
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 14:34 schreef TerryStone het volgende:

[..]

Ze zijn net zo ontvankelijk voor geloof als voor een voortzetting van hun ongeloof.
Dat ze vanalles verzinnen maakt het ook voor een kind niet gelijk realiteit.
Ik speelde vroeger oorlogje en fantaseerde erop los, geloofde ik dat ik daadwerkelijk soldaat was? natuurlijk niet.
Maar geloofde je daarwerkelijk dat er wat engs onder je bed zat? Ja...

Het is gewoon echt zo, echt elk klein kind heeft een belevingswereld die verder gaat dan het ongelovige beeld. Er is geen religie zoals die netjes is opgeschreven, maar er is wel degelijk een grote basis voor geloof.

De default is en blijft een basis voor geloof, daarna komt de vorming die ongeloof of religie veroorzaakt.
pi_125353549
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 14:37 schreef erodome het volgende:

[..]

Maar geloofde je daarwerkelijk dat er wat engs onder je bed zat? Ja...

Het is gewoon echt zo, echt elk klein kind heeft een belevingswereld die verder gaat dan het ongelovige beeld. Er is geen religie zoals die netjes is opgeschreven, maar er is wel degelijk een grote basis voor geloof.

De default is en blijft een basis voor geloof, daarna komt de vorming die ongeloof of religie veroorzaakt.
Dat soort dingen komen niet uit het niks aanwaaien en zijn juist aangeleerd.
Dus nee default is ongeloof.
Zou je stellen dat kinderen enorm open staan voor suggestie en enorm leergierig zijn dan zou ik het met je eens zijn.
pi_125353672
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 14:27 schreef TerryStone het volgende:

[..]

Wat als jij gelijk hebt, hoe kwamen de eerste mensen dan aan hun geloof in goden? Is dat ook aangeleerd? Zo ja, door wie dan?
"Bettler aber sollte man ganz abschaffen! Wahrlich, man ärgert sich ihnen zu geben und ärgert sich ihnen nicht zu geben."
Friedrich Nietzsche
  dinsdag 16 april 2013 @ 14:45:29 #66
83919 freeDragon
roaming the skies
pi_125353707
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 13:35 schreef erodome het volgende:

[..]

Nee, default is er is vanalles tussen hemel en aarde, <knip>
Nee, default is er geen geloof - ongeacht wat er tussen hemel en aarde is.
Vervolgens maakt je omgeving je van alles wijs en/of leert je van alles.
En vervolgens leer je te schiften tussen fact en fictie.
The sky is no limit
pi_125353764
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 14:40 schreef TerryStone het volgende:

[..]

Dat soort dingen komen niet uit het niks aanwaaien en zijn juist aangeleerd.
Dus nee default is ongeloof.
Zou je stellen dat kinderen enorm open staan voor suggestie en enorm leergierig zijn dan zou ik het met je eens zijn.

Die dingen komen wel uit het niets aanwaaien, dat is nu juist het punt! Ze hebben echt helemaal niets nodig om tot dat soort ideeen te komen.
Hoe kwam ik als kind bv op ideeen die prachtig aansluiten bij het geloof dat ik als volwassene heb gekozen, dat in een atheistisch gezin en een christelijke omgeving? Hoe kwam ik op ideeen die juist dwars tegen de norm in gingen?
  dinsdag 16 april 2013 @ 14:47:44 #68
83919 freeDragon
roaming the skies
pi_125353790
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 14:32 schreef erodome het volgende:

[..]

De vorming van dat geloof die fantasie, dus sinterklaas e.d. is iets wat ze leren, maar de basis van geloof fantasie, de enorme ontvankelijkheid en het ook zelf gaan ontwikkelen van geloof fantasie zit er gewoon al in.
Ik heb het even voor je gecorrigeerd.
En ja, ik heb zelf ook kinderen.
The sky is no limit
pi_125353794
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 14:45 schreef freeDragon het volgende:

[..]

Nee, default is er geen geloof - ongeacht wat er tussen hemel en aarde is.
Vervolgens maakt je omgeving je van alles wijs en/of leert je van alles.
En vervolgens leer je te schiften tussen fact en fictie.
Meer tussen hemel en aarde is geloof. Het is geen religie, niet perse een godsbeeld, maar wel geloof.
pi_125353816
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 14:47 schreef freeDragon het volgende:

[..]

Ik heb het even voor je gecorrigeerd.
En ja, ik heb zelf ook kinderen.
Voor je kind is het geen fantasie, dat is wat jij ervan vindt en wat je overbrengt op je kind.(soms erg goed hoor, zeg niet dat je dat niet moet doen)
pi_125353887
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 14:44 schreef BerjanII het volgende:

[..]

Wat als jij gelijk hebt, hoe kwamen de eerste mensen dan aan hun geloof in goden? Is dat ook aangeleerd? Zo ja, door wie dan?
Volwassen mensen zonder kennis kunnen niet op goden komen als verklaring voor zaken die ze niet begrijpen?
pi_125353995
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 14:50 schreef TerryStone het volgende:

[..]

Volwassen mensen zonder kennis kunnen niet op goden komen als verklaring voor zaken die ze niet begrijpen?
Maar hoe doen ze dat als dat om aangeleerd gedrag gaat en de default ongelovig is? Is het dan niet wat ver gezocht dat de overgrote meerderheid dat zomaar even aanneemt?
pi_125354001
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 14:47 schreef erodome het volgende:

[..]

Die dingen komen wel uit het niets aanwaaien, dat is nu juist het punt! Ze hebben echt helemaal niets nodig om tot dat soort ideeen te komen.
Hoe kwam ik als kind bv op ideeen die prachtig aansluiten bij het geloof dat ik als volwassene heb gekozen, dat in een atheistisch gezin en een christelijke omgeving? Hoe kwam ik op ideeen die juist dwars tegen de norm in gingen?
Leuk dat je net doet of er geen enkele invloed is van buitenaf wat die kinderen op dat soort gedachtes kan brengen en hun fantasie prikkelt.
Hoe jij op dat soort ideeen kwam? Maakt mij dat nou uit, het is niet meer dan een anekdote van iemand die ik niet ken.
  dinsdag 16 april 2013 @ 14:53:16 #74
400304 Veritas_Illustrat
Altijd op zoek...
pi_125354007
quote:
7s.gif Op dinsdag 16 april 2013 11:07 schreef vaarsuvius het volgende:
En na de flauwe opmerking zal ik ook een inhoudelijke bijdrage leveren, want ik zie dat Veritas ons toch nog wat van zijn kostbare tijd heeft gegund....

[..]

Dit is de fundamentele denkfout. Zowel geloven als niet geloven is nu juist NIET een beslissing. Het is geen keuze. Het is iets dat vast ligt op elk moment van je bestaan, als gevolg van het cumulatieve geheel van al je eerdere ervaringen. Dit betekent niet dat het statisch is, want je krijgt steeds nieuwe ervaringen, en die kunnen je van een ongelovige staat naar een gelovige staat doen veranderen of andersom.

Voorbeeld:

Een kind wordt geboren en heeft nog geen enkele bewuste ervaring. Het gelooft nog niet in een god, want het weet niet wat dat is, het heeft nog nooit een ervaring gehad die met het 'concept' god te maken had. In de opvoeding leert het praten en leert het cultuur. Het leert over 'God' (BV Allah) en gaat daarin geloven.

Het kan niet zeggen 'ik heb gekozen om in Allah te geloven', dat ging geheel vanzelf, omdat het dat geleerd had van de ouders, omgeving.

Het kind wordt ouder, zeg 16 jaar oud.

Het heeft op school geleerd over biologie, over natuurkunde. Het begint zich af te vragen waarom er zoveel dingen in de koran staan die daar niet mee in overeenstemming zijn. Het leest boeken van verlichtings-filosofen en op een dag realiseert het kind zich: Ik geloof er niet meer in. Dit was wederom geen keuze, het is slechts een gevolg van alle ervaringen eerder..... (les krijgen, die boeken lezen etc)

Op dezelfde manier kun je de route andersom beschrijven, een kind dat ongelovig opgevoed wordt, krijgt ervaringen waardoor het op een gegeven moment gaat geloven....

[..]

Het object van 'het geloven' dat is datgene waar je in aanraking mee gekomen bent (door je omgeving) , dus dat waar je ervaringen mee hebt opgedaan. Het bewijs is dat nooit een amazone stam of clubje papoea's uit zichzelf in onze westerse goden is gaan geloven, daar hadden ze altijd een leger militarien en missionarissen voor nodig..

De exponentiële groei van de wereldbevolking lijkt me een bevredigende verklaring voor het toenamen van het aantal zelfdoders. Plus dat we door de massamedia nu wel horen als er iemand in Amsterdam van het dak springt, terwijl je dat in het jaar 1320 niet te weten kwam.

Over de rest van je betoog (over de neutraliteit) kan ik alleen zeggen dat ik meen te begrijpen wat je bedoelt. Maar omdat ik zelf inderdaad vanuit een andere uitgangspositie denk, kan ik er niks zinnigs over zeggen, behalve dat ik het er niet mee eens ben . Omdat ik zelf denk dat alle geloof (in goden) cultureel (dus aangeleerd) gedrag is.

Ik haal wel uit je verhaal dat je ook denkt dat ieders 'godsbeeld' uiteindelijk iets persoonlijks is, dat nooit precies op dezelfde manier voor een ander geldt.

"Op een bepaald moment is jou (ik spreek in het algemeen en heb niet iemand specifiek op het oog) een God voorgehouden. Maar omdat niemand in staat is God los te maken van zijn eigen beleving, krijg je een door de ander 'bepaalde God' aangereikt."

Hier ben ik het helemaal mee eens. Je kunt nooit exact te weten komen wie of wat die god nu precies is, die je via je ouders / leraren / vriend leert kennen. Je krijgt een omschrijving waar je het mee moet doen, en vervolgens creëer je je eigen beeld.

[..]

Als het te zwaar wordt, ruil de bierkaai dan in voor windmolens en probeer het daar eens mee :P
quote:
7s.gif Op dinsdag 16 april 2013 11:07 schreef vaarsuvius het volgende:

Dit is de fundamentele denkfout. Zowel geloven als niet geloven is nu juist NIET een beslissing. Het is geen keuze.
Op zich heb je hier gelijk in. En dat is ook precies wat ik zeg. Het wordt een beslissing (op grond van een mogelijke keuze) op het moment dat er aan die neutrale functie 'geloven' een object wordt gekoppeld. Zowel het 'geloven' als het 'niet-geloven' vragen er om.

quote:
Het is iets dat vast ligt op elk moment van je bestaan, als gevolg van het cumulatieve geheel van al je eerdere ervaringen. Dit betekent niet dat het statisch is, want je krijgt steeds nieuwe ervaringen, en die kunnen je van een ongelovige staat naar een gelovige staat doen veranderen of andersom.
Zoals jij het schrijft, leest het als een contradictie. Dat wat jij vast noemt kan enkel maar de functie van 'geloven' zijn. Dan heb je gelijk - en ik betoog dat juist - dat het geloven 'wacht' op een object. De keuze (rationeel bepaald of niet) zorgt er dan voor of er wel of geen geloof wordt gekoppeld aan het object.

quote:
Of het leert dat god niet bestaat en gaat dat vervolgens geloven. Met dit voorbeeld toon je aan, dat het 'geloven' in functie aanwezig is, maar dat het nog geen object heeft. Daarnaast denk ik dat een kind eerder gehoorzaam is aan de religie die het uit z'n context meekrijgt, dan dat het 'in een god gaat geloven'. Geloven in een god, is een overtuiging. en wie zegt mij dat dat hetzelfde is als religie? Je kunt zeer religieus zijn, maar evenzeer niet-gelovig of ongelovig.

De volgende opmerking is mijn inziens dan ook niet terecht:

quote:
In deze context is het opvallend dat je het hebt over Allah. Voor een moslim is absoluut niet nodig om in Allah te 'geloven'. Als hij maar doet wat Hij wil. In feite is de Islam een religie pur sang. Want, zoals ik eerder aangaf: "religie eist geen geloof, maar gehoorzaamheid".

quote:
Het kind wordt ouder, zeg 16 jaar oud. Het heeft op school geleerd over biologie, over natuurkunde. Het begint zich af te vragen waarom er zoveel dingen in de koran staan die daar niet mee in overeenstemming zijn. Het leest boeken van verlichtings-filosofen en op een dag realiseert het kind zich: Ik geloof er niet meer in. Dit was wederom geen keuze, het is slechts een gevolg van alle ervaringen eerder..... (les krijgen, die boeken lezen etc)
Jouw voorbeeld rammelt aan alle kanten. Je suggereert dat kennis van biologie en natuurkunde in tegenspraak is met wat een kind over Allah weet uit de Koran. Alhoewel ik zelf voor studiedoeleinden een Koran met verklaring in de kast heb staan, heb ik nog niets kunnen ontdekken, dat in tegenspraak is met de genoemde kennis. Misschien weet jij dat wel? Wil je me dat dan vertellen; ik leer graag wat bij.

Dat het kind na het lezen van 'verlichtingsfilosofen' (waarom juist zij?) gaat twijfelen aan zijn mens - en wereldbeeld, kan ik me heel goed voorstellen. En dat het kind dan - na het overdenken van de redenen - tot de conclusie komt: ik ben verkeerd bezig (de religie!) kan ik me óók voorstellen. Maar dat het kind zou zeggen: ik geloof er niet meer in? Dat weet ik niet. Want ik weet ook niet waar het kind dan wel in geloofde voor die tijd. Misschien geloofde het kind tot op dat moment nog wel helemaal niet. Wie zal het zeggen.

En inderdaad:

quote:
Wat je met deze 'voorbeelden' aangeeft is nu juist precies wat ik wil zeggen: men is op zoek. Dat zoeken wordt veroorzaakt door de functie 'geloven'. Men zoekt een object. Dan kan van alles zijn: een gelukkig leven, kennis, erkenning, maar ook: - en ik ben persoonlijk van mening dat dit de reden is waarom de mens die functie überhaupt heeft - hij zoekt naar de zin van zijn bestaan.

En onderweg wordt die zoekende mens van alles aangereikt. En steeds opnieuw maakt hij een keuze: dit is het wel of dit is het niet. Het gaat mis, als iemand die zoekende mens iets door de strot wil duwen wat deze (uit vrije wil) niet wil slikken. Dan komt er manipulatie in het spel. Dat kan zijn: je moet niet (in dit of in dat) geloven of je moet wel (in dit of in dat geloven), anders …!

quote:
Wat is je punt? Voordat die Papoea's in onze westerse goden (hoeveel?) gingen geloven, geloofden ze toch al iets anders? Daar hadden hun eigen medicijnmannen al voor gezorgd. Het 'bewijst' enkel maar, dat de functie 'geloven' aanwezig is en dat er verschillende objecten aan gekoppeld kunnen worden. Maar hebben we het in deze ook niet opnieuw over religie? Het vereren van 'onze westerse goden' ging in het geval van de Papoea's heel goed samen met de verering van hun eigen goden. De vraag is dus: wat geloofden ze nu echt?

quote:
De exponentiële groei van de wereldbevolking lijkt me een bevredigende verklaring voor het toenamen van het aantal zelfdoders.
Dit vind ik een redelijk gestoorde en kortzichtige opmerking. En dan druk ik me nog zeer bescheiden uit.

quote:
Plus dat we door de massamedia nu wel horen als er iemand in Amsterdam van het dak springt, terwijl je dat in het jaar 1320 niet te weten kwam.
We weten het nu alleen omdat die persoon Herman Brood heette. Van al die andere vele duizenden weet je de namen niet en is het een ver van je bed show. Daarnaast gaat het niet om een absolute toename ten gevolge van 'het kleiner worden van de wereld', maar om een relatieve toename gerekend over slechts enkele (recente) jaren.

quote:
Maar omdat ik zelf inderdaad vanuit een andere uitgangspositie denk, kan ik er niks zinnigs over zeggen, behalve dat ik het er niet mee eens ben .
En dat vind je een zinnig uitgangspunt?

quote:
Als het te zwaar wordt, ruil de bierkaai dan in voor windmolens en probeer het daar eens mee.
Maak je maar geen zorgen over mijn incasseringsvermogen. Daarnaast: zou het helpen? De inhoud van jouw reactie doet me het ergste vermoeden: het is en blijft een onbegonnen zaak.
  dinsdag 16 april 2013 @ 14:53:57 #75
83919 freeDragon
roaming the skies
pi_125354035
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 14:48 schreef erodome het volgende:

[..]

Voor je kind is het geen fantasie geloof, dat is wat jij ervan vindt en wat je overbrengt op je kind.(soms erg goed hoor, zeg niet dat je dat niet moet doen)
Ik heb mijn kinderen op laten groeien met het prikkelen van hun fantasie, niet hun geloofsknobbeltje. Ze hebben dus een fantastisch ontwikkelde, creatieve fantasie maar zijn ongelovig.
Zoals ik dus ze wilde hebben })
The sky is no limit
pi_125354097
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 14:53 schreef TerryStone het volgende:

[..]

Leuk dat je net doet of er geen enkele invloed is van buitenaf wat die kinderen op dat soort gedachtes kan brengen en hun fantasie prikkelt.
Hoe jij op dat soort ideeen kwam? Maakt mij dat nou uit, het is niet meer dan een anekdote van iemand die ik niet ken.
Dit gaat over geloof, dus zal je niets anders hebben dan ervaringen. Dat kan je dan wel wegwaaien, maar dan blijft er niets over, helemaal niet. Het blijft gewoon zo dat je dat niet kan verklaren anders dan dat er (in mij iig) wel degelijk default geloof zat.

Tuurlijk is er invloed, maar nogsteeds is het zo dat ondanks die invloed kinderen vanalles verzinnen/zien/denken en dat vrij default in de richting van meer tussen hemel en aarde.
  dinsdag 16 april 2013 @ 14:56:58 #77
83919 freeDragon
roaming the skies
pi_125354143
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 14:47 schreef erodome het volgende:

[..]

Meer tussen hemel en aarde is geloof. Het is geen religie, niet perse een godsbeeld, maar wel geloof.
Dat jij gelooft dat er iets is tussen hemel en aarde, maakt het nog geen default. Laat ik het anders stellen: er is niet tussen hemel en aarde. Default kan je dus niet eens geloven. Geloof is aangeleerd.
The sky is no limit
pi_125354184
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 14:53 schreef erodome het volgende:

[..]

Maar hoe doen ze dat als dat om aangeleerd gedrag gaat en de default ongelovig is? Is het dan niet wat ver gezocht dat de overgrote meerderheid dat zomaar even aanneemt?
Volwassen prehistorische man snapt donder en bliksem niet.
Volwassen prehistorische man bedenkt dat grote luchtman verantwoordelijk moet zijn.
Volwassen prehistorische man krijgt kindjes.
Kindjes bang voor donder en bliksem.
Volwassen prehistorische man zegt grote luchtman verantwoordelijk voor donder en bliksem!
etc etc etc
  dinsdag 16 april 2013 @ 14:58:36 #79
400304 Veritas_Illustrat
Altijd op zoek...
pi_125354203
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 12:30 schreef erodome het volgende:

Dat je die vorm van geloven op kan pakken en kan vormen ben ik het helemaal mee eens. Het gaat mij om die geloofsgevoeligheid die eronderzit.
Exact. Ik kan het niet beter zeggen.
pi_125354265
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 14:53 schreef freeDragon het volgende:

[..]

Ik heb mijn kinderen op laten groeien met het prikkelen van hun fantasie, niet hun geloofsknobbeltje. Ze hebben dus een fantastisch ontwikkelde, creatieve fantasie maar zijn ongelovig.
Zoals ik dus ze wilde hebben })
Dat maakt het toch niet anders, jij hebt het kind geleerd dat dat fantasie is en geen geloof. Net zoals een gelovige dan het kind leert dat het monster onder het bed niet bestaat, maar jezus wel bv.
Het kind begon met er is meer tussen hemel en aarde en keerde zich naar zijn omgeving voor bevestiging/ontkenning.
pi_125354318
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 14:56 schreef freeDragon het volgende:

[..]

Dat jij gelooft dat er iets is tussen hemel en aarde, maakt het nog geen default. Laat ik het anders stellen: er is niet tussen hemel en aarde. Default kan je dus niet eens geloven. Geloof is aangeleerd.
Ik laat dus zien dat dat niet zo is, of jij of ik gelooft of er iets tussen hemel en aarde is doet er niet toe in dit verhaal. Het gaat erom dat zo'n beetje elk kind dat gelooft als ze klein worden en dat dan de vorming naar religie of ongeloof volgt.
pi_125354402
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 15:01 schreef erodome het volgende:

[..]

Ik laat dus zien dat dat niet zo is, of jij of ik gelooft of er iets tussen hemel en aarde is doet er niet toe in dit verhaal. Het gaat erom dat zo'n beetje elk kind dat gelooft als ze klein worden en dat dan de vorming naar religie of ongeloof volgt.
Jezus wat wordt dit een nutteloze discussie zo.
Je hebt helemaal niks laten zien. Het zijn aannames en een persoonlijke anekdote meer niet.
  dinsdag 16 april 2013 @ 15:03:50 #83
83919 freeDragon
roaming the skies
pi_125354421
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 14:53 schreef erodome het volgende:

[..]

Nee hoor, helemaal niet. Vroeger hadden de meeste mensen geen of zeer weinig kennis van de wetenschap achter de natuur. Elke sjamaan die met een 'logische' verklaring kwam, werd uiteraard geloofd. Want hoe zou de gemiddelde mens uit die tijd dat moeten weerleggen? Even afgezien van de sociale hiërarchie (sjamanen gooien zo het boze oog op je! :Y ) en de groepsdruk.

En daarnaast: wel eens van marketing gehoord? Het abrahamistische geloof heef't één uitstekende USP: als je niet gelooft, brand je voor eeuwig in de hel.
The sky is no limit
pi_125354468
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 15:03 schreef TerryStone het volgende:

[..]

Je hebt helemaal niks laten zien. Het zijn aannames en een persoonlijke anekdote meer niet.
Het zijn geen aannames, het is gewoon een feit, echt elk kind doet dat. Zie freedragon, zelfs hij kan het niet ontkennen, maar zegt dan dat is maar kinderlijke fantasie, dat heb ik eruit gehaald(op een goede manier).
pi_125354541
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 15:04 schreef erodome het volgende:

[..]

Het zijn geen aannames, het is gewoon een feit, echt elk kind doet dat. Zie freedragon, zelfs hij kan het niet ontkennen, maar zegt dan dat is maar kinderlijke fantasie, dat heb ik eruit gehaald(op een goede manier).
Het is geen feit. Je gaat nu proberen kinderlijke fantasie gelijk te stellen met geloof en dan net doen of dat een feit is.
pi_125354582
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 15:03 schreef freeDragon het volgende:

[..]

Nee hoor, helemaal niet. Vroeger hadden de meeste mensen geen of zeer weinig kennis van de wetenschap achter de natuur. Elke sjamaan die met een 'logische' verklaring kwam, werd uiteraard geloofd. Want hoe zou de gemiddelde mens uit die tijd dat moeten weerleggen? Even afgezien van de sociale hiërarchie (sjamanen gooien zo het boze oog op je! :Y ) en de groepsdruk.

En daarnaast: wel eens van marketing gehoord? Het abrahamistische geloof heef't één uitstekende USP: als je niet gelooft, brand je voor eeuwig in de hel.
Voordat die sjamaan zo machtig werd was het al een feit dat het overgrote deel geloofde, anders was die sjamaan niet zo machtig geworden.

Het is gewoon hartstikke vergezocht om te zeggen dat geloof geen default is met een wereldbevolking die zo lang als dat we weten zo gelovig als de pest is geweest.
pi_125354670
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 15:06 schreef TerryStone het volgende:

[..]

Het is geen feit. Je gaat nu proberen kinderlijke fantasie gelijk te stellen met geloof en dan net doen of dat een feit is.
geloof
1)een hypothese over een onwaarneembare situatie;2)een mate van geloofwaardigheid die toegekend wordt aan een onzeker feit

Als een kind overtuigt is dat er meer tussen hemel en aarde is, zoals dat voor de hand liggende voorbeeld van dat monster onder het bed, is dat gewoon geloof.
Er is een verschil tussen geloof en religie.
pi_125355046
quote:

[..]

Had ik al langer door. ;)
  dinsdag 16 april 2013 @ 15:20:41 #89
83919 freeDragon
roaming the skies
pi_125355098
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 15:01 schreef erodome het volgende:

[..]

Het maakt wel degelijk uit of je het geloof of fantasie noemt. Het gebruik van het woord 'geloof' creëert een zweem van waarheid, fantasie is per definitie nooit waar. Vandaar dat ik zeg dat elk kind fantaseert, en niet dat ze geloven. En ik ze dus ook nooit zal omvormen naar een geloof. Dat is namelijk onmogelijk als je uitgaat van fantasie, die per definitie niet waar is.

Omvormen tot ongeloof? Dat is niet eens mogelijk: je kan namelijk niet iets niet geloven waarvan je weet dat dat uit je fantasie ontsproten is.
The sky is no limit
  dinsdag 16 april 2013 @ 15:22:59 #90
400304 Veritas_Illustrat
Altijd op zoek...
pi_125355188
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 12:30 schreef TerryStone het volgende:

[..]

Uitgangspunten verdienen niet perse respect helemaal niet als deze aantoonbaar fout zijn en/of verwerpelijk zijn.
Goed, dat mag je vinden. Ik ben van mening dat elk uitgangspunt respect verdient, in die zin dat je op een respectvolle manier met de mens achter de uitgangspunten omgaat. Zo ben ik het hartgrondig oneens met een nazi en verafschuw ik zijn uitgangspunt(en). Maar ik vind het enorm interessant om te horen (niet beleven!) hoe hij op dat uitgangspunt terecht is gekomen. Hij is niet als nazi geboren neem ik aan.

quote:
Wanneer je religie als een persoonlijk iets ziet dan ben ik het daar mee eens, ik heb ook pas problemen met religie (of beter gezegd de gelovigen) wanneer deze andersdenkenden iets probeert op te leggen of aantoonbare onjuistheden verkondigt en dat gebeurt aan de lopende band.
Dat zijn we dan helemaal met elkaar eens.

quote:
Het is natuurlijk fijn voor je dat je ineens een aha momentje had en toen spontaan op basis van gevoel gelovig werd maar ik heb daar weinig respect voor en kan dat niet echt serieus nemen.
Ik zou dat zelf ook niet doen, als het zo was zoals jij dat begrijpt. In mijn geval betrof het een zekere herkenning. Zie het een beetje als de klik die iemand kan ervaren wanneer je de vrouw van je leven ontmoet.

quote:
Meningen gebaseerd op ratio verdienen vele malen meer respect dan meningen gebaseerd op gevoel.
Ik denk dat een mening zonder ratio niet kan bestaan.

quote:
Zo heb ik ook geen respect voor iemand die gelooft dat buitenaardse wezens hem elke nacht ontvoeren en anaal visiteren omdat hij dat nou eenmaal zo voelt.
Zou het kunnen zijn, dat de gedachte dat dit jou 'zou kunnen' overkomen, de oorzaak is van je disrespect? Ik vermoed dat je gruwelt van de gedachte.

Persoonlijk ben ik juist zeer benieuwd naar de redenen waarom zo iemand dat gelooft. Ik vind de gedachte aan intelligent buitenaards leven, dat anaal visiteert veel te ongeloofwaardig. Wat niet per definitie bewijst dat het onmogelijk is. We zien wel.

Ik denk, dat dit soort geloof nu juist het gevolg is van de wens belangrijk (bijzonder) te zijn en op te vallen. Ik vermoed dat daarom dit geloof vaak 'landt' bij een bepaald type mens.
pi_125355230
quote:
Wetenschappelijke onderzoeken van de laatste 10 jaar tonen aan dat jonge kinderen een ingebouwde neiging hebben om in God of in een 'hoger Wezen' te geloven. Dat beweert Dr. Justin Barrett, een leidinggevende onderzoeker van het Centrum voor Antropologie en Verstand aan de Engelse Universiteit van Oxford.
Het geloof in God zou voor kinderen vanzelfsprekend zijn omdat kinderen automatisch aannemen dat alles in de wereld met een bepaald doel geschapen is. Volgens Barrett hebben kinderen ook dit geloof als ze hier thuis en op school niet in onderwezen worden. Zelf kinderen die op een onbewoond eiland zouden worden grootgebracht, zouden in God gaan geloven.

'Het leeuwendeel van het wetenschappelijke bewijs van ongeveer de laatste 10 jaar heeft aangetoond dat er tijdens de natuurlijke ontwikkeling in het brein van kinderen veel meer ingebouwd is dan we vroeger dachten. Dat is inclusief de aanleg om de wereld om hen heen te beschouwen als ontworpen, met een doel, en dat daar een bepaalde vorm van Intelligentie achter moet zitten,' verklaarde Barrett in het BBC-radioprogramma Today.

In één studie werd kinderen van zes en zeven jaar gevraagd waarom er vogels bestaan. Er kwamen antwoorden zoals 'om mooie muziek te maken', en 'om de wereld er fijn uit te doen zien'. Barrett zei dat diverse studies aantonen dat kinderen eerder de neiging hebben om in het creationisme te geloven dan in het evolutionisme, ongeacht wat hun ouders en leraren hen voorhouden.

Hij voegde er aan toe dat antropologen hebben ontdekt dat in sommige culturen kinderen automatisch in God geloven, zelfs als iedere religieuze opvoeding hen onthouden is. 'De normale en natuurlijke ontwikkeling van de hersenen van kinderen doet hen neigen tot het geloof in een Goddelijke schepping en een 'Intelligent ontwerp' hiervan. De evolutietheorie staat hiermee in contrast, is onnatuurlijk voor het menselijke brein en relatief moeilijk te geloven.'
Hoepla, komt neer op wat ik zeg...
  dinsdag 16 april 2013 @ 15:24:14 #92
83919 freeDragon
roaming the skies
pi_125355240
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 15:06 schreef erodome het volgende:

[..]

Voordat die sjamaan zo machtig werd was het al een feit dat het overgrote deel geloofde, anders was die sjamaan niet zo machtig geworden.

Het is gewoon hartstikke vergezocht om te zeggen dat geloof geen default is met een wereldbevolking die zo lang als dat we weten zo gelovig als de pest is geweest.
Ik zeg gewoon dat ik een sjamaan ben. Een paar slimme trucjes en wat social engineering erachter en hop: ik heb een machtspositie. Denk je dat dat moeilijk is? Hoe denk je dat moderne sektes zijn ontstaan? En vroeger waren de mensen nog veel lichtgeloviger dan nu.
The sky is no limit
pi_125355293
quote:

[..]

Even de advocaat van de duivel spelen: Zijn jouw aannames ook geen gewone aannames?

Net zoals het idee dat men vroeger bang was voor bliksem en daarom maar een god bedacht heeft. Ik vind dat nogal vreemd, enkel gesproken door de materialistische westerse wereld. "wij zijn heel ver op gebied van wetenschap en doorgronden veel. De vroegere mens was dom en geloofde in alles, om alles maar een verklaring te geven".

Bah, deze mensen zijn net zo fundamentalistisch als de gelovige die beweert dat zijn geloof de enige ware zou zijn.
"Bettler aber sollte man ganz abschaffen! Wahrlich, man ärgert sich ihnen zu geben und ärgert sich ihnen nicht zu geben."
Friedrich Nietzsche
pi_125355336
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 15:24 schreef freeDragon het volgende:

[..]

Ik zeg gewoon dat ik een sjamaan ben. Een paar slimme trucjes en wat social engineering erachter en hop: ik heb een machtspositie. Denk je dat dat moeilijk is? Hoe denk je dat moderne sektes zijn ontstaan? En vroeger waren de mensen nog veel lichtgeloviger dan nu.
En hoe kwamen ze zo lichtgelovig als van nature ongelovige wezens?

Er was eerst geloof, toen pas de sjamaan, zo simpel is het.
  dinsdag 16 april 2013 @ 15:27:59 #95
400304 Veritas_Illustrat
Altijd op zoek...
pi_125355390
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 12:40 schreef freeDragon het volgende:

Ik zal iemands uitgangspunten echter wel beoordelen (en eventueel met de grond gelijkmaken) op grond van bijvoorbeeld logica en inconsequenties.
Laat wat mij betreft 'bijvoorbeeld' maar weg. Ik zou willen dat iedereen er zo over dacht. Maar - uiteraard zit het venijn in de staart - dient dan wel iedere gesprekspartner zich aan die regels te houden.
  dinsdag 16 april 2013 @ 15:28:27 #96
83919 freeDragon
roaming the skies
pi_125355408
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 15:24 schreef erodome het volgende:

[..]

Hoepla, komt neer op wat ik zeg...
Je bedoelt deze Justin L. Barrett? Ja, een zeer betrouwbare bron. En hij is overigens niet meer op Oxford werkzaam.
The sky is no limit
pi_125355533
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 15:28 schreef freeDragon het volgende:

[..]

Je bedoelt deze Justin L. Barrett? Ja, een zeer betrouwbare bron. En hij is overigens niet meer op Oxford werkzaam.
Hij is niet de enige die dat zegt en onderzocht heeft he...
  dinsdag 16 april 2013 @ 15:32:32 #98
400304 Veritas_Illustrat
Altijd op zoek...
pi_125355575
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 12:34 schreef TerryStone het volgende:

[..]

Ik heb nooit gezegd iedere gelovige en dat in een eerdere post al eens benadrukt.
OK, maar ik beschuldig jou daar ook niet van. Reageer nu niet zo gevoelig. Het gaat nu toch goed tussen ons? ;)
  dinsdag 16 april 2013 @ 15:50:55 #99
400304 Veritas_Illustrat
Altijd op zoek...
pi_125356345
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 13:27 schreef freeDragon het volgende:

De stappen worden dus:
Jij was dat toch met die opmerking over "inconsequentie en logica"? Wat vind je dan nu van je eigen verhaal? Je uitgangspunt: Het wordt je niet afgeleerd om te geloven. Vervolgens zeg je: je leert rationeel denken. Daarna kun je zelf een keuze maken om niet te geloven. Maar … waar komt dan dat geloof vandaan, waar je rationeel niet meer voor kiest (dus 'af'leert)?

Je verhaal is onlogisch en daardoor inconsequent. Foei.

Ik zou jouw stappen als volgt uitbreiden en opbouwen:

default: latent gelovig (de functie is aanwezig en komt langzamerhand in beweging)
default: de aangeboren en typisch menselijke 'drift' om naar zingeving te zoeken.
aangeleerd: de argumenten om 'iets' te geloven.
aangeleerd: andere argumenten om 'iets anders' te geloven.
aangeleerd: het zoeken naar externe zingeving te staken
aangeleerd: te zoeken naar interne zingeving
  dinsdag 16 april 2013 @ 16:02:13 #100
83919 freeDragon
roaming the skies
pi_125356858
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 15:50 schreef Veritas_Illustrat het volgende:

[..]

Jij was dat toch met die opmerking over "inconsequentie en logica"? Wat vind je dan nu van je eigen verhaal? Je uitgangspunt: Het wordt je niet afgeleerd om te geloven. Vervolgens zeg je: je leert rationeel denken. Daarna kun je zelf een keuze maken om niet te geloven. Maar … waar komt dan dat geloof vandaan, waar je rationeel niet meer voor kiest (dus 'af'leert)?
<knip>
Je leest het verkeerd. Het wordt je niet afgeleerd om te geloven maar je leert rationeel denken en daarom geloof je niet meer.
Waar dat geloof vandaan komt, waar je niet meer voor kiest? Zie stap 2 van mijn lijstje - versterkte fantasie door de omgeving waarin je geboren bent.
The sky is no limit
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')