abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_125058446
Hoi,
ik had een vraag, wanneer is iets nou een mening en wanneer is het een voorkeur. Als ik denk aan een mening dan denk ik aan ik vind [....] dat is toch op je voorkeur gebaseerd? van waar je je fijn bij voelt? Bestaat er uberhaupt wel een verschil?

Kan een mening dan ook iets zijn dat bestaat uit een voorkeur die is aangepast op de omgeving? lijkt me raar om opeens iets anders fijn te gaan voelen omdat het bijvoorbeeld ethischer is. Dat kun je toch niet veranderen?

[ Bericht 17% gewijzigd door vanquish89 op 09-04-2013 02:31:13 ]
pi_125058460
Post hier even:
UVT / Post hier al je drug(s) die je op het moment thuis hebt

Man ik snap er geen kut van!!
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_125058677
Meningen hebben volgens Plato lagere betekenis. Ze zijn niet obejctief.
  dinsdag 9 april 2013 @ 03:53:46 #4
284578 EricOscuro
Anders dan anders
pi_125058764
Een voorkeur is een soort van mening waar men geen wetenschappelijk onderbouwde mening voor heeft, en waarin je je eigenlijk alleen maar door het gevoel laat leiden.

Dat laatste hoeft niet minder slecht te zijn dan de wetenschappelijk onderbouwde meningen... het is alleen anders.

Ben je fan van Frans Bauer of Tjakovski, Guns and Roses of van Miles Davis of U2... of van Marvin Gaye of van Iron Maiden..

En wat betreft seksuele voorkeur geldt hetzelfde. Niemand heeft het recht om jou te veroordeen.
Ook ik niet... ik ben weliswaar wat huiverig naar verwijfde homo's toe... Ze zullen zelden vrienden van mij worden... maar ik zou ze niet gaan treiteren. Ik respecteer ze voor wie en wat ze zijn.... maar wie mijn vrienden worden dat is dan weer aan mij.
De wereld is vol met kleuren, neem geen genoegen met een zwart/ wit visie. De kleuren zitten vaak in de nuance.
pi_125067521
voorkeur is meer in de zin van ik heb voorkeur voor een bepaald soort eten of iets dergelijks. Voorkeur is bijna altijd ook een snel veranderlijk ding. Een voorkeur is ook gevoelsmatig, je voorkeuren baseer je op basis van je gevoelens, ik heb zin in ... of ik zou nu graag ... Een mening daarentegen is een overtuiging van een bepaald geloof. Een goed voorbeeld hier zou zijn is mijn oordeel over biologisch eten. Ik heb er voorkeur voor omdat het lekkerder smaakt. Ik kan er ook voorkeur voor hebben omdat dit beter is voor mijn lichaam of voor de wereld, in dat vind er een overlapping met mening plaats. Ik ben bijvoorbeeld ook van mening dat biologisch eten goed voor de wereld is, dit omdat het de verwarming van de aarde vermindert en het algemeen leed op de wereld ook. Hier ben ik er van overtuigd dus dat een bepaald iets goed is of niet goed. De overtuiging dat iets goed is of niet goed kan gevoelsmatige invloeden hebben, vandaar dus ook de kleine overlap tussen mening en voorkeur.
pi_125087543
quote:
14s.gif Op dinsdag 9 april 2013 03:17 schreef superdrufus het volgende:
Meningen hebben volgens Plato lagere betekenis. Ze zijn niet obejctief.
Maar ja, dat is Plato's mening maar.
pi_125089309
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 02:19 schreef vanquish89 het volgende:
Hoi,
ik had een vraag, wanneer is iets nou een mening en wanneer is het een voorkeur. Als ik denk aan een mening dan denk ik aan ik vind [....] dat is toch op je voorkeur gebaseerd? van waar je je fijn bij voelt? Bestaat er uberhaupt wel een verschil?
Bij een voorkeur maak je een keuze uit 2 of meer keuzes. Een mening daarentegen verbindt een zin met een woord.

Dus een voorkeur is opzicht een mening. Maar het maken van een voorkeur is dat niet.
Het geven van een mening hoeft niet een voorkeur te zijn, omdat er niet per se 2 of meer keuzes zijn.
Croce e delizia cor. Misterioso, Misterioso altero, croce e delizia al cor.
pi_125089359
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 21:34 schreef _dodecahedron_ het volgende:

[..]

Maar ja, dat is Plato's mening maar.
Dat dat Plato's mening is is wel een feit. :+
Niet meer aanwezig in dit forum.
  donderdag 11 april 2013 @ 11:00:23 #9
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_125146705
Een mening is een stel bewuste conclusies op basis van voorkeuren en/of feiten
Een voorkeur is een bewuste en/of onbewuste keuze voor een bepaald object boven andere objecten uit een set.

Het verschil zit 'm dus in het (al dan niet per se aanwezig zijn van) bewustzijn en het type antwoord dat je geeft wat respectievelijk een open vraag is of een selectie uit een multiple choice.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  zondag 14 april 2013 @ 11:10:44 #10
400304 Veritas_Illustrat
Altijd op zoek...
pi_125259827
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 02:19 schreef vanquish89 het volgende:
Hoi,

Kan een mening dan ook iets zijn dat bestaat uit een voorkeur die is aangepast op de omgeving? lijkt me raar om opeens iets anders fijn te gaan voelen omdat het bijvoorbeeld ethischer is. Dat kun je toch niet veranderen?
Voorkeur ontstaat uit ervaring. Een mening ontstaat wanneer rationeel over een voorkeur wordt nagedacht. Een voorkeur is een gevoelsmatige keuze voor iets dat je een ervaring van welzijn of geluk geeft. Die ervaring moet je dus hebben of verwachten. De verwachting van een ervaring die je nog nooit hebt gehad, ontstaat in de relatie met anderen die een soortgelijke ervaring al wel kennen. Dit impliceert dat je voorkeur zich kan ontwikkelen binnen een gemeenschap van 'ervaringsdeskundigen'.

Voorkeur kan niet ontstaan zonder kennis van ervaringen - van jezelf of anderen - die er bij horen. Anders gezegd: als je geen kennis hebt van een relevante ervaring, doe je ook geen ervaring op met voorkeur zelf. Iemand, die in de gevangenis zit zal niet zo snel zeggen: en toch heeft het mijn voorkeur om vrij te zijn, tenzij … hij de kennis van de ervaring 'vrij-zijn' kent.

Voorkeur is geen instinctieve ervaring. Met andere woorden: een voorkeur wordt rationeel verdedigd. Je kunt je voorkeur onderdrukken door iets anders te kiezen. Uit de rationele verdediging van een voorkeur wordt een mening samengesteld. De argumenten voor de mening zijn van gevoelsmatige aard en gericht op het gevoel van welzijn waar ieder mens naar streeft. Een mening is een rationele onderbouwing van de keuze die je gevoelsmatig - dus vanuit voorkeur - maakt. Natuurlijk is een mening meer dan dat, maar in relatie tot voorkeur, klopt het wel denk ik.

Een voorkeur helpt je bij het maken van een keuze als een mening nog niet door ervaring is getoetst. Maar als je vanuit een voorkeur een keuze maakt, die niet rationeel (dus nog niet door een mening is onderbouwd) zul je de mening aan de voorkeur aanpassen. Dat komt doordat het verlangen naar welzijn (voorkeur) sterker is dan het verlangen om een rationeel juiste keuze (de mening) te maken.
Licht is gezaaid voor de rechtvaardige en blijdschap voor de oprechten van hart; Mogen ogen worden verlicht en ware kennis het hart vervullen, opdat men niet inslape ten dode;
  maandag 15 april 2013 @ 17:02:11 #11
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_125315805
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 03:53 schreef EricOscuro het volgende:
Een voorkeur is een soort van mening waar men geen wetenschappelijk onderbouwde mening voor heeft, en waarin je je eigenlijk alleen maar door het gevoel laat leiden.

Dat laatste hoeft niet minder slecht te zijn dan de wetenschappelijk onderbouwde meningen... het is alleen anders.

Ben je fan van Frans Bauer of Tjakovski, Guns and Roses of van Miles Davis of U2... of van Marvin Gaye of van Iron Maiden..

En wat betreft seksuele voorkeur geldt hetzelfde. Niemand heeft het recht om jou te veroordeen.
Ook ik niet... ik ben weliswaar wat huiverig naar verwijfde homo's toe... Ze zullen zelden vrienden van mij worden... maar ik zou ze niet gaan treiteren. Ik respecteer ze voor wie en wat ze zijn.... maar wie mijn vrienden worden dat is dan weer aan mij.
"Seksuele voorkeur" is een term die hier de lading niet dekt. Je hebt een (seksuele) voorkeur voor blond boven bruin, bijvoorbeeld, niet voor mannen boven vrouwen. Dat is een seksuele geaardheid.

Voorkeur is meer "ik heb liever dit, maar als dat niet voorhanden is, dan is dat ook wel goed".

Zou je trouwens wel vrienden worden met verwijfde hetero's (ja, die bestaan ook)? ;)
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  maandag 15 april 2013 @ 23:43:41 #12
284578 EricOscuro
Anders dan anders
pi_125337001
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 17:02 schreef wonderer het volgende:

[..]

"Seksuele voorkeur" is een term die hier de lading niet dekt. Je hebt een (seksuele) voorkeur voor blond boven bruin, bijvoorbeeld, niet voor mannen boven vrouwen. Dat is een seksuele geaardheid.

Voorkeur is meer "ik heb liever dit, maar als dat niet voorhanden is, dan is dat ook wel goed".

Zou je trouwens wel vrienden worden met verwijfde hetero's (ja, die bestaan ook)? ;)
Ik weet het niet... Ik denk dat ik met alle verwijfde mannen moeilijk een vriendschap zou kunnen sluiten... Ik zou er wel normaal tegen kunnen doen als ik ze tegen kom, maar ik zou ze niet gaan opzoeken. Dus nee, ik denk niet dat ik er vrienden mee kan worden Maar verder hebben ze van mij ook niets te duchten.
De wereld is vol met kleuren, neem geen genoegen met een zwart/ wit visie. De kleuren zitten vaak in de nuance.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')