quote:
Op dinsdag 9 april 2013 02:19 schreef vanquish89 het volgende:Hoi,
ik had een vraag, wanneer is iets nou een mening en wanneer is het een voorkeur. Als ik denk aan een mening dan denk ik aan ik vind [....] dat is toch op je voorkeur gebaseerd? van waar je je fijn bij voelt? Bestaat er uberhaupt wel een verschil?
Kan een mening dan ook iets zijn dat bestaat uit een voorkeur die is aangepast op de omgeving? lijkt me raar om opeens iets anders fijn te gaan voelen omdat het bijvoorbeeld ethischer is. Dat kun je toch niet veranderen?
Voorkeur ontstaat uit ervaring. Een mening ontstaat wanneer rationeel over een voorkeur wordt nagedacht. Een voorkeur is een gevoelsmatige keuze voor iets dat je een ervaring van welzijn of geluk geeft. Die ervaring moet je dus hebben of verwachten. De verwachting van een ervaring die je nog nooit hebt gehad, ontstaat in de relatie met anderen die een soortgelijke ervaring al wel kennen. Dit impliceert dat je voorkeur zich kan ontwikkelen binnen een gemeenschap van 'ervaringsdeskundigen'.
Voorkeur kan niet ontstaan zonder kennis van ervaringen - van jezelf of anderen - die er bij horen. Anders gezegd: als je geen kennis hebt van een relevante ervaring, doe je ook geen ervaring op met voorkeur zelf. Iemand, die in de gevangenis zit zal niet zo snel zeggen: en toch heeft het mijn voorkeur om vrij te zijn, tenzij … hij de kennis van de ervaring 'vrij-zijn' kent.
Voorkeur is geen instinctieve ervaring. Met andere woorden: een voorkeur wordt rationeel verdedigd. Je kunt je voorkeur onderdrukken door iets anders te kiezen. Uit de rationele verdediging van een voorkeur wordt een mening samengesteld. De argumenten voor de mening zijn van gevoelsmatige aard en gericht op het gevoel van welzijn waar ieder mens naar streeft. Een mening is een rationele onderbouwing van de keuze die je gevoelsmatig - dus vanuit voorkeur - maakt. Natuurlijk is een mening meer dan dat, maar in relatie tot voorkeur, klopt het wel denk ik.
Een voorkeur helpt je bij het maken van een keuze als een mening nog niet door ervaring is getoetst. Maar als je vanuit een voorkeur een keuze maakt, die niet rationeel (dus nog niet door een mening is onderbouwd) zul je de mening aan de voorkeur aanpassen. Dat komt doordat het verlangen naar welzijn (voorkeur) sterker is dan het verlangen om een rationeel juiste keuze (de mening) te maken.
Licht is gezaaid voor de rechtvaardige en blijdschap voor de oprechten van hart; Mogen ogen worden verlicht en ware kennis het hart vervullen, opdat men niet inslape ten dode;