Een technische fout en daarna een logistiek probleem. Volgens mij zijn dat geen buitengewone omstandigheden zoals een staking of een oorkaan. En inderdaad:quote:Geachte heer ErikT,
In uw reactie vraagt u om compensatie vanwege de vertraging van uw vlucht HVxxxx van a naar b op -------.
Helaas heeft uw reis vertraging opgelopen. Wij begrijpen dat de vertraging vervelend voor u was. transavia.com doet er alles aan om u op tijd naar uw bestemming te brengen. Uw vlucht was vertraagd omdat na het de-icen van de heenvlucht een spoiler omhoog bleef staan. Een spoiler is een onderdeel van de vleugel en wordt gebruikt om het vliegtuig af te remmen en sneller te laten dalen. Na inspectie besloot de technische dienst dat het vliegtuig niet meer inzetbaar is die dag. Er werd een vervangend vliegtuig ingezet. Omdat het vervangende vliegtuig een 737-800 was, moest extra cabinepersoneel opgeroepen worden omdat dit wettelijk verplicht is. Ook de sleepdiensten op Schiphol hadden het druk die ochtend waardoor we moesten wachten voordat het vliegtuig van de gate geduwd kan worden. Hierdoor kwam het vliegtuig vertraagd aan in a.
De oorzaak van uw vertraging hebben wij niet kunnen voorkomen. Als gevolg hiervan bestaat er geen recht op compensatie.
Voor uw vraag om compensatie doet u een beroep op uitspraken van het Europese Hof van Justitie. Zoals u misschien weet, geldt het recht op compensatie niet als sprake is van zogenaamde ‘buitengewone omstandigheden die ondanks het treffen van alle redelijke maatregelen niet voorkomen konden worden’. Dit staat omschreven in artikel 5 lid 3 van de Europese Verordening. In uw geval was sprake van een buitengewone omstandigheid.
Helaas hebben wij geen ander bericht voor u. Wij gaan er vanuit u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Mevrouw xxxxx
Customer Care
http://www.volkskrant.nl/(...)ging-vliegtuig.dhtmlquote:Slechts 8% krijgt geld terug bij vertraging vliegtuig
Bewerkt door: redactie − 22/01/13, 12:06 − bron: Vlucht-vertraagd.nl
Maatschappijen reageren vaak niet of te laat
© ANP.
Luchtvaartmaatschappijen zijn volgens Europese wetten verplicht om passagiers compenstie te betalen bij vertraging, maar dat doen ze bijna nooit. Dat blijkt uit een onderzoek van de website Vlucht-vertraagd.nl onder 10 duizend passagiers die vertraging hadden.
Passagiers die met vertraging te kampen hebben, hebben volgens Europese regels recht op een vergoeding tot maximaal 600 euro. Maar uit het onderzoek door vlucht-vertraagd.nl blijkt dat slechts 846 van de 10.000 passagiers met vertraging ook daadwerkelijk een vergoeding ontvingen.
De afgewezen passagiers moeten vervolgens volhardend zijn om een vergoeding te krijgen, en soms loopt het zelfs uit op een rechtszaak. Uiteraard schrikt dat consumenten af, volgens Tom van Bokhoven van Vlucht-vertraagd.nl.
Defect toilet
Volgens het rapport voeren luchtvaartmaatschappijen vaak technische mankementen op als reden om niet te betalen zoals 'Kapotte ruitenwissers' of een 'defect toilet'. Maar het Europese Hof van Justitie heeft geoordeeld dat technische problemen tot de operationele verantwoordelijkheid van de maatschappijen behoren. Met andere woorden: Dit soort redenen kunnen niet worden opgevoerd om schadeloosstellingen niet uit te betalen aan passagiers.
Sinds de uitspraak van het Hof is er wel een stijging in het aantal schadeclaims dat direct wordt uitbetaald, echter van een hoge mate van bescherming van vliegpassagiers kan absoluut niet worden gesproken, aldus Van Bokhoven. 'De cijfers spreken voor zich: luchtvaartmaatschappijen negeren de wettelijke reactietermijn of reageren helemaal niet, en als ze wel reageren wijzen ze praktisch direct de claim af.'
Kamervragen
PvdA kamerlid Attje Kuiken noemt het een Zorgwekkend rapport: 'Passagiers hebben recht op een vergoeding bij vertraging. De houding van vliegtuigmaatschappijen richting passagiers is niet klantvriendelijk maar schofferend'. Ze gaat dan ook de staatssecretaris in mondeling vragenuur om opheldering vragen.
Dus ik stuur dit:quote:Geachte heer ErikT,
Hartelijk dank voor uw reactie.
De vertraging van uw vlucht is niet het gevolg geweest van: een technische problemen die werd vastgesteld tijdens het onderhoud van luchtvaartuig of het
gevolg is van onvolkomenheden bij een dergelijk onderhoud.
Wij zullen niet overgaan tot vergoeding.
Met vriendelijke groet,
Mevrouw xxxxx
Customer Care
En dan krijg ik dit:quote:Geachte mevrouw xxxxx,
Bedankt voor deze informatie. Kunt u mij ook uitleggen waarom dit relevante
informatie is? Is vast te stellen dat dit technische probleem niet
voorkomen/verholpen had kunnen worden tijdens onderhoud? Zo ja, kunt u mij
de relevante documenten daarover opsturen? Maakt niet uit als ze erg
technisch zijn.
En waarom gaat u enkel in op het initiële technische probleem? Ik begreep
uit de reactie van mevrouw yyyyy dat de vertraging minder groot was geweest
als de reserve machines anders georganiseerd waren. Dit is niet irrelevant,
want dit heeft de vertraging tot meer dan 3 uur doen oplopen.
Met vriendelijke groet, ErikT
Wat the fuck echt. Volledig geïnformeerd?quote:Geachte heer ErikT,
Het feit blijft dat de oorzaak van de vertraging is ontstaan door een buitengewone omstandigheid. Wij zullen derhalve niet overgaan tot vergoeding.
Wij gaan er vanuit u hiermee volledig te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Mevrouw yyyyy
Cusotmer Care
Klacht is dus duidelijk: Transavia houdt zich niet aan de wet.quote:Beste mevrouw yyyyy,
U of anderen kunnen mij namens Transavia eindeloos veel berichten sturen met uw kijk op de zaak, namelijk dat het technische probleem een buitengewone omstandigheid was, maar die was uit de eerste email al duidelijk. Maar daardoor worden wij het niet eens, want u weet ook dat ik me bewust ben van de wet, die duidelijk stelt dat technische problemen niet onder buitengewone omstandigheden mogen worden geschaard.
Waar ik om vraag is: onderbouwing. Die heb ik nog steeds niet gezien. Tot dan is het betekenisloos om het over "feiten" te hebben.
U heeft mij dus absoluut niet volledig geïnformeerd, want ik heb duidelijk naar meer informatie gevraagd. Bij deze het verzoek dit in uw antwoord wel te doen, of mij in het gelijk te stellen.
Met vriendelijke groet, ErikT
Ja, ik zal eens kijken op welke manieren ik het allemaal groter kan maken. Die 250 euro wordt van ondergeschikt belang. Ik wens niet als een idioot behandeld te worden en ik wens niet dat mensen in het algemeen als idioten behandeld worden. Vandaar ook dit topic, ik heb namelijk het idee dat niet veel mensen zich van hun rechten bewust zijn in deze situatie.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 09:52 schreef Mr.Noodle het volgende:
Consumentenbond en nationale ombudsman schrijven.
En terechte klacht
Ik denk dat Transavia dat ook heel goed weet en mensen gewoon probeert af te schepen met zulke antwoorden. Gewoon werk van maken, want je wordt hier verneukt.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 10:11 schreef ErikT het volgende:
[..]
Ja, ik zal eens kijken op welke manieren ik het allemaal groter kan maken. Die 250 euro wordt van ondergeschikt belang. Ik wens niet als een idioot behandeld te worden en ik wens niet dat mensen in het algemeen als idioten behandeld worden. Vandaar ook dit topic, ik heb namelijk het idee dat niet veel mensen zich van hun rechten bewust zijn in deze situatie.
Ja, dat schreef ik ook al in mijn eerste mail op hun eerste reactie. Waarin ik ook al rechtshulp inroepen heb aangekondigd. Dat heeft vooralsnog geen effect gehad dus.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 10:14 schreef VMSDKR het volgende:
[..]
Ik denk dat Transavia dat ook heel goed weet en mensen gewoon probeert af te schepen met zulke antwoorden. Gewoon werk van maken, want je wordt hier verneukt.
Het enige wat ik tot nu toe heb bereikt is dat niet mevrouw x mijn mails beantwoordt, maar mevrouw y. Hoewel ik niet weet of dat vooruitgang is, want mevrouw x gaf veel meer informatie prijs (wat hun eigen positie overigens bemoeilijkt).quote:Geachte mevrouw xxxxx,
Hartelijk dank voor uw snelle reactie. De inhoud roept echter een aantal vragen op. U schrijft dat u de oorzaak van mijn vertraging niet heeft kunnen voorkomen. Dat begrijp ik, want anders had de vertraging niet plaats gevonden. Aangezien dit voor elke vertraging geldt, lijkt dit mij geen reden voor een verval van mijn recht op compensatie.. In dat geval zou er nooit recht zijn op compensatie, behalve als luchtvaartmaatschappijen bewust hun eigen vluchten saboteren.
Het criterium voor recht op compensatie is niet of u het heeft kunnen voorkomen, maar of de reden voor vertraging al dan niet uw verantwoordelijkheid is. Of er sprake is van overmacht. Aangezien, zoals u zelf aangeeft, er in dit geval een probleem was met het materiaal, ligt die verantwoordelijkheid bij Transavia, en bij niemand anders. Dat er een ander type toestel moet komen, omdat er geen zelfde toestel beschikbaar is: ook dat ligt enkel aan de organisatie bij Transavia.
Gesteld dat de de-icing machines niet zouden werken, de landingsbanen niet sneeuwvrij gemaakt konden worden of Schiphol wegens welke andere reden dan ook een vliegverbod had ingesteld, dan zou uw conclusie terecht zijn. We hebben echter te maken met een niet functionerende spoiler, die normaliter na de-icen naar behoren functioneert. Zoals ook bij het vervangende toestel het geval was. Zover ik weet is Transavia verantwoordelijk voor de staat van haar machines. Dus nogmaals: de verantwoordelijkheid ligt bij Transavia.
U verwijst naar artikel 5 lid 3 van de Europese Verordening en stelt dat er in mijn geval sprake was van een buitengewone omstandigheid. Met buitengewone omstandigheden worden echter zaken bedoeld die buiten de verantwoordelijkheid van de luchtvaartmaatschappij vallen, zoals: slecht weer waardoor een vliegveld sluit of een staking. Technische mankementen vallen hier niet onder. Zie hiervoor bv euclaim.nl:
Buitengewone omstandigheden
De bovenstaande regels zijn alleen van toepassing als er géén sprake is van een buitengewone omstandigheid. Onder een buitengewone omstandigheid valt bijvoorbeeld slecht weer zoals dichte mist, sneeuw of harde windstoten. Ook een staking van de luchtverkeersleiding is buitengewoon. Ondanks dat veel airlines beweren dat het een overmacht situatie is, is een technisch mankement géén buitengewone omstandigheid. Laat u zich dan ook niet afschepen met deze opmerking!
bron: http://www.euclaim.nl/nie(...)een-schadevergoeding
Dit is ook al voor de rechter geweest: http://www.euclaim.nl/nie(...)acht-volgens-rechter
Ik begrijp dat Transavia het beleid voert om technische mankementen aan te voeren als buitengewone omstandigheid, zou ik ook proberen als ik een luchtvaartmaatschappij was die winst probeert te maken. De wet is echter ingevoerd om de kwaliteit van de luchtvaart te borgen. Als Transavia geen claims van vertraagde pasagiers wil, kan ze er beter aan doen te zorgen dat haar vliegtuigen 's ochtends geïnspecteerd zijn en klaar voor vertrek. (Dit is niet de eerste keer dat een vliegtuig gewisseld moest worden wegens een technisch mankement: in december maakte ik hetzelfde mee, wat overigens tot een vertraging van net iets minder dan 3 uur leidde.)
Ik wil afsluiten met u erop te wijzen dat Transavia ook de plicht heeft pasagiers te verzorgen bij vertraging. In a op xxx kreeg iedere pasagier een tegoedbon van 3 euro. In december kreeg ik een glas water. Verzorging houdt echter in: eten en drinken. Ook hebt u recht op twee gratis telefoongesprekken, faxberichten of e-mails. http://www.consuwijzer.nl(...)ij-vertraagde-vlucht
Concluderend: ik verwacht dat u aan mijn claim tegemoet komt. Zo niet, dan schakel ik rechtshulp in.
Met vriendelijke groet,
ErikT
Kan je dit topic daarheen verplaatsen?quote:Op zaterdag 23 maart 2013 10:09 schreef zarGon het volgende:
Open een topic in WGR (serieus advies). Ik zou toch wel willen zien dat je krijgt waar je recht op hebt..
Ja, ik ga het maar eens via zo'n organisatie spelen. Die krijgen dan wel een deel van de vergoeding, maar het gaat me allang niet meer om het geld.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 10:28 schreef CPS2000 het volgende:
Ik zou bij deze lui aansluiting zoeken: http://www.euclaim.nl/nie(...)ij-Rechtbank-Haarlem
Nope, zelfde ervaring met KLM en Ivory Card. 2x volledig ticketvergoeding gekregen en een aantal x geupgrade naar business class vanwege overboeking op internationale vlucht. Overboeking doen vrijwel alle vliegtuigmaatschappijen altijd..quote:Op zaterdag 23 maart 2013 23:07 schreef buzz1291 het volgende:
Het blijken toch echte ratten te zijn daar bij Transvertragia.
Nu wil het geval dat ik als Flying Blue Platinum member al 3 x een claim bij KLM heb ingediend en alle 3 de keren (2 x 250 en 1 x 600 euro) dit wel heel snel uitbetaald gekregen heb. Maar ik heb het bruine vermoeden dat dit ook met de kaart status te maken heeft. Walgelijk gewoon!
Wishful thinking, zoals een hoop mensen al opmerkten is dit schering en inslag, en lijkt het zelfs beleid.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 10:01 schreef Gijsch het volgende:
Kan me voorstellen dat als je met een advocaat gaat dreigen ze toch snel bijdraaien.
Is aan te raden. Uiteindelijk kom je als consument alleen niet ver. Of je zult zelf moeten willen procederen.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 10:38 schreef ErikT het volgende:
[..]
Ja, ik ga het maar eens via zo'n organisatie spelen. Die krijgen dan wel een deel van de vergoeding, maar het gaat me allang niet meer om het geld.
Regels zijn ook belachelijk op zich. Wij zijn met een vriendenweekend met een budgetmaatschappij gevlogen waarbij de tickets ongeveer 40,- waren. Vervolgens na vertraging van iets meer dan 3 uur recht op 250,- x 8 man. Totaal niet in verhouding..quote:Op zondag 24 maart 2013 10:38 schreef nikk het volgende:
[..]
Is aan te raden. Uiteindelijk kom je als consument alleen niet ver. Of je zult zelf moeten willen procederen.
Luchtvaartmaatschappijen voelen er weinig voor om claims uit te betalen. Het is een enorme strop. De regels gaan ook veranderen waardoor je minder snel in aanmerking komt voor een vergoeding.
Ik zou je vierkant in je gezicht uitlachen voor zoveel stupiditeitquote:Op zaterdag 23 maart 2013 10:24 schreef BlackLining het volgende:
Overigens, wat bij mij altijd werkt als ik een meningsverschil met een bedrijf heb is radar@vara.nl in CC zetten en dat duidelijk benadrukken. Met name ons aller KPN weet dan niet hoe snel ze moeten compenseren
Ik ben begonnen met een brief. Daar kreeg ik een mail op terug.quote:Op maandag 25 maart 2013 08:00 schreef Deshain het volgende:
[..]
Regels zijn ook belachelijk op zich. Wij zijn met een vriendenweekend met een budgetmaatschappij gevlogen waarbij de tickets ongeveer 40,- waren. Vervolgens na vertraging van iets meer dan 3 uur recht op 250,- x 8 man. Totaal niet in verhouding..
Hebben het er dan ook bij laten zitten uit principe.
Andere vlucht heb ik overigens wel succesvol geclaimed op eigen houtje. Dat was gewoon een geval van duidelijk mismanagement en totale schijt aan de klanten, dan zijn mijn principes niet zo vast opeens. Heeft ongeveer een half jaar geduurd maar toen bericht gehad en ontvangen.
TS, probeer zakelijk te zijn en niet via de mail een welles-nietes spelletje aan te gaan. Win je niks mee. Ook niet mailen maar een brief schrijven eventueel via een voorbeeldbrief.
Op 15 maart was de eerste reactie van mevrouw x. Gaat echt nergens over.quote:Geachte heer ErikT,
Vriendelijk dank voor uw reactie.
transavia.com zal haar standpunt niet wijzigen. Wij zullen niet overgaan tot vergoeding. Onze onderbouwing kunt u nalezen in onze reactie van 15 maart jl.
Met vriendelijke groet,
Mevrouw y,
Customer Care
Die kopen het waarschijnlijk toch af, vanwege te laag bedrag. Waarmee het praktisch een sigaar uit eigen doos wordt.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 10:01 schreef Gijsch het volgende:
Zou je rechtsbijstandsverzekering hier iets mee willen?
Heb het gezien, het ging hier over een vertraagde vlucht naar Sevilla. Het bedrag was hier trouwens 400 euro per persoon, ligt aan de bestemming heb ik begrepen.quote:Op zaterdag 30 maart 2013 00:48 schreef S95Sedan het volgende:
Is gisterenavond de 29e op Ned1 bij kanniewaarzijn een stuk over geweest, mensen hadden hetzelfde. Nadat hun contact hebben opgenomen hebben ze de vergoeding wel gehad.
Mocht je uberhaupt zelf je gelijk krijgen zeggen ze dat je maar naar de rechter moet stappen, waar veel mensen dan ook mee afhaken.
TS, ga eens naar http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1334707 (laatste 10 minuten)quote:Op zaterdag 30 maart 2013 00:48 schreef S95Sedan het volgende:
Is gisterenavond de 29e op Ned1 bij kanniewaarzijn een stuk over geweest, mensen hadden hetzelfde. Nadat hun contact hebben opgenomen hebben ze de vergoeding wel gehad.
Mocht je uberhaupt zelf je gelijk krijgen zeggen ze dat je maar naar de rechter moet stappen, waar veel mensen dan ook mee afhaken.
Gejammer? Door de laatste vertraging die ik had moest ik een training aldaar een dag laten verplaatsen omdat ik een halve dag later aankwam dan gepland! Heb de klacht via EUClaim ingediend en wacht nog steeds op een reactie vd luchtvaartmaatschappij. Ik heb de tijd, dus we wachten af.quote:Op zondag 31 maart 2013 15:43 schreef BasEnAad het volgende:
Dit gejammer en het toekennen van vergoedingen heeft alleen tot resultaat dat vliegen voor iedereen duurder wordt.
En daarok heeft het Europese hof van Justitie er een uitspraak in het voordeel van de consument over gedaan: omdat het gejammer is.quote:Op zondag 31 maart 2013 15:43 schreef BasEnAad het volgende:
Dit gejammer en het toekennen van vergoedingen heeft alleen tot resultaat dat vliegen voor iedereen duurder wordt.
Ja ik werd erop attent gemaakt. Mooi hoor, precies hetzelfde verhaal. Die 2 euro ook, die ze kregen. Nou goed, ik kreeg er 3quote:Op zaterdag 30 maart 2013 22:23 schreef Poeke het volgende:
[..]
TS, ga eens naar http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1334707 (laatste 10 minuten)
Ik weet niet hoor.... maar misschien zou je... wellicht... *kuch* perongeluk...*hoest* eens contact op kunnen nemen met die instantie die in het filmpje genoemd wordt. Daarom gaf ik je die link nl.quote:Op maandag 1 april 2013 17:48 schreef ErikT het volgende:
[..]
Ja ik werd erop attent gemaakt. Mooi hoor, precies hetzelfde verhaal. Die 2 euro ook, die ze kregen. Nou goed, ik kreeg er 3Maar ze betalen die 2 mensen dus uit, om netjes over te komen op TV, en de volgende (zoals ik) zit weer in hetzelfde schuitje. Lost dus weinig op, zo'n programma. Of ze moeten voor ieder individueel geval gaan bellen.
Ja dat ga ik wel doen, maar ik wilde even kijken hoe het verder loopt. Nou, gisteren werd ik gebeld door ze, omdat ik had gemaild dat ik de baas wil spreken. Het was mevrouw y, die beweerde dat ze namens de baas sprak, en dat ze niet zag dat we nader tot elkaar zouden gaan komen. Waarop ik zei: nou, dan ga ik wel naar zo'n professionele instantie. Waarop ze zei: "Nou, als u daar behoefte aan heeft." Ja zei ik, dat heb ik. En ik zag jullie trouwens op TV vrijdag. Jullie betalen wel als de TV belt. Dus misschien ga ik die ook maar eens contacteren.quote:Op maandag 1 april 2013 23:38 schreef Poeke het volgende:
[..]
Ik weet niet hoor.... maar misschien zou je... wellicht... *kuch* perongeluk...*hoest* eens contact op kunnen nemen met die instantie die in het filmpje genoemd wordt. Daarom gaf ik je die link nl.
Het begon ook om een vertraging... zijn ze goed in daar bij Transavia.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 10:50 schreef Scorpie het volgende:
Ze vertragen de boel. Tijd om er een prof op te zetten.
quote:Op zondag 31 maart 2013 15:43 schreef BasEnAad het volgende:
Dit gejammer en het toekennen van vergoedingen heeft alleen tot resultaat dat vliegen voor iedereen duurder wordt.
Ja klopt.quote:Op vrijdag 5 april 2013 12:01 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Wat is dit nu weer voor disneyclub-opmerking? Je hebt er recht op, dan hoor je het ook te krijgen... jij haalt nooit ergens je recht?
Dan moeten ze bij het Europees constitutionele hof een zaak aanspannen dat de regelgeving niet eerlijk is. Wat ze nu doen is alles vertragen en frustreren waardoor het vanzelf veel duurder wordt in sommige zaken, maar wat ze werkelijk doen is niet uitbetalen en veel mensen nemen daar helaas genoegen mee.quote:Op vrijdag 5 april 2013 14:03 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Ja klopt.
Maar uiteindelijk krijgen de klagers hun 'recht' en betaalt iedereen meer door de administratieve rompslomp en het teruggeboekte geld. Meestal kan de luchtvaartmaatschappij er ook weinig aan doen.
Er zijn toch gespecialiseerde firma's die dit, tegen een deel van de opbrengst, voor je willen doen? Ik noem een http://www.euclaim.nl/quote:Op vrijdag 29 maart 2013 10:50 schreef Scorpie het volgende:
Ze vertragen de boel. Tijd om er een prof op te zetten.
Ik neem aan dat je zelf alleen sporadisch gebruik maakt van het vliegtuig? Er zijn namelijk ook veel zakelijke vliegers zoals ik die zich niet de 'luxe' van een vertraging kunnen veroorloven. Stel dat jij elke week een keer met de trein naar je werk gaat en die komt met 8 uur vertraging aan. Vind je dat dan ook maar normaal?quote:Op vrijdag 5 april 2013 14:03 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Ja klopt.
Maar uiteindelijk krijgen de klagers hun 'recht' en betaalt iedereen meer door de administratieve rompslomp en het teruggeboekte geld. Meestal kan de luchtvaartmaatschappij er ook weinig aan doen.
Oke, dan heb je je geld terug, maar die vertraging is niet opgelost hoor.quote:Op vrijdag 5 april 2013 14:57 schreef johanmulder het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je zelf alleen sporadisch gebruik maakt van het vliegtuig? Er zijn namelijk ook veel zakelijke vliegers zoals ik die zich niet de 'luxe' van een vertraging kunnen veroorloven. Stel dat jij elke week een keer met de trein naar je werk gaat en die komt met 8 uur vertraging aan. Vind je dat dan ook maar normaal?
Als een luchtvaartmaatschappij er zelf niets aan kan doen noemen ze dat ook wel overmacht. Op zo'n moment hoor je mij ook niet klagen. In alle andere gevallen is het gewoon een probleem die de maatschappij zelf had moeten voorkomen of enigszins snel en adequaat (dus binnen 3 uur) moeten kunnen oplossen. Zo niet, dan zijn dergelijke klachten heel terecht. Punt.
Het gaat mij niet om het geld, maar dat er een incentive bij de luchtmaartmaatschappijen blijft om vertragingen pro-actief te minimaliseren. Wat denk je wat er gaat gebeuren als de NS morgen de geld-terug-bij-vertraging regeling mag opzeggen?quote:Op vrijdag 5 april 2013 15:20 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Oke, dan heb je je geld terug, maar die vertraging is niet opgelost hoor.
Is het aantal vertragingen minder geworden na de geldterugregeling in de luchtvaart? Ik kan zo snel geen cijfers vinden, maar volgens mij kost dit grapje iedereen meer geld, maar levert het niets aan verbetering op.quote:Op vrijdag 5 april 2013 15:46 schreef johanmulder het volgende:
[..]
Het gaat mij niet om het geld, maar dat er een incentive bij de luchtmaartmaatschappijen blijft om vertragingen pro-actief te minimaliseren. Wat denk je wat er gaat gebeuren als de NS morgen de geld-terug-bij-vertraging regeling mag opzeggen?
bron: http://www.nieuws.nl/745020quote:Europese luchtvaartpassagiers krijgen minder snel compensatie als hun vlucht is vertraagd. Nu hebben passagiers recht op compensatie bij een vertraging van meer dan drie uur, maar dat wordt vijf uur. Dat staat in woensdag verschenen voorstellen van de Europese Commissie. Passagiers krijgen wel recht op snellere informatie over de reden van vertraging.
Volgens de Commissie is de huidige termijn van drie uur veelal te kort om een probleem met een vliegtuig op te lossen. Daardoor zouden luchtvaartmaatschappijen worden gestimuleerd om de vlucht helemaal te schrappen, waardoor passagiers nog meer vertraging oplopen.
Passagiers moeten binnen dertig minuten geïnformeerd worden over de reden van vertraging. Nu bestaat die verplichting nog niet.
Brussel wil daarnaast het begrip 'buitengewone omstandigheden' beter definiëren. Daardoor kunnen de vliegmaatschappijen problemen die bij routineonderhoud worden geconstateerd, niet meer opvoeren als een reden om geen compensatie te geven. BIj een staking van luchtverkeersleiders of een natuurramp krijgen passagiers nog steeds geen compensatie.
Daar gaat het niet om: het gaat erom dat de luchtvaartmaatschappijen vertragingen dienen te minimaliseren omdat dat voor alle betrokken partijen hoe dan ook geld kost:quote:Op vrijdag 5 april 2013 15:51 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Is het aantal vertragingen minder geworden na de geldterugregeling in de luchtvaart? Ik kan zo snel geen cijfers vinden, maar volgens mij kost dit grapje iedereen meer geld, maar levert het niets aan verbetering op.
Interessant bericht:
[..]
bron: http://www.nieuws.nl/745020
Misschien gaan ze iets meer hun best doen bij het onderhoud. Ik heb nu al verschillende keren meegemaakt dat ze problemen ontdekken bij het opstijgen. Je kan mij niet vertellen dat ze die problemen niet eerder hadden kunnen ontdekken bij controles.quote:Op vrijdag 5 april 2013 15:20 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Oke, dan heb je je geld terug, maar die vertraging is niet opgelost hoor.
En uit die bijlage:quote:Geachte heer/mevrouw,
Gefeliciteerd, uw claim is door de luchtvaartmaatschappij gehonoreerd en inmiddels zijn de betreffende bedragen op onze Derdengelden rekening ontvangen.
U kunt uw factuur vinden door met uw email en wachtwoord in te loggen op de site van Euclaim (www.euclaim.nl). Wij hebben de factuur ook als bijlage aan deze email toegevoegd.
Deze topickick dus om iedereen aan te moedigen zich niet te laten afschepen met slappe excuses van luchtvaartmaatschappijen. Die EUclaim wordt er trouwens ook niet minder vanquote:Geachte heer/mevrouw ErikT,
Uw claim is door Transavia gehonoreerd en wij hebben de compensatie op onze Derdengelden EUclaim rekening ontvangen. Onderstaand vindt u de afrekening met de door u te ontvangen bedragen:
Claim Bedrag ¤ 250,00
Vergoeding EUclaim (29%) - ¤ 72,50
Administratiekosten - ¤ 26,00
____________
Uit te betalen ¤ 151,50
Of je gaat zelf in de weer om de vliegtuigmaatschappij te overhalen je die Euro 250,- vergoeding over te maken. Iets wat je als 'simpele ziel' dus niet lukt kennelijk, te zien aan de houding van de maatschappijen.quote:
Tja, het is dit of niks. (Zie mijn mailwisseling met Transavia in het begin van dit topic.)quote:
Ik heb ook recent geld van EUClaim gehad. Ja, ze halen er wat af, maar zelf hoef je niet aan te komen met je briefje of je mailtje bij de luchtvaartmaatschappij.quote:Op dinsdag 3 december 2013 19:06 schreef ErikT het volgende:
[..]
Tja, het is dit of niks. (Zie mijn mailwisseling met Transavia in het begin van dit topic.)
Ik ben er wel blij mee, en het ging me niet eens meer zozeer om het geld. Ik wilde vooral gelijk krijgen, na al die idiote reacties
Haha, nog geld toe ook nogquote:Op dinsdag 3 december 2013 19:27 schreef ErikT het volgende:
Ah, ik heb het ff opgezocht, en het ticket (heen en weer) was 120 euro.
Dus Transavia: in your face
Nice!quote:Op dinsdag 3 december 2013 17:04 schreef ErikT het volgende:
Nou, dat is snel!
[..]
En uit die bijlage:
[..]
Deze topickick dus om iedereen aan te moedigen zich niet te laten afschepen met slappe excuses van luchtvaartmaatschappijen. Die EUclaim wordt er trouwens ook niet minder van
Regels zijn per zitplaats. Dus ja, 2x.quote:Op woensdag 1 juli 2015 11:54 schreef Quyxz_ het volgende:
Kick
[..]
Nice!Ik had van de week ook meer dan 3 uur vertraging op een vlucht van Transavia en je hebt me geïnspireerd om me daar in te schrijven. Je kan dus gewoon meer terug krijgen dan je betaald hebt.
En maakt het nog uit dat we met 2 personen vlogen. Krijg je dan 2 keer het bedrag terug?
Dat kan dan best een groot bedrag worden!quote:Op woensdag 1 juli 2015 12:32 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Regels zijn per zitplaats. Dus ja, 2x.
Je zal het altijd eerst moeten aanvragen bij de bron. Een derde kan moeilijk geld claimen als jij er initieel nooit om gevraagd hebt.quote:Op woensdag 1 juli 2015 12:42 schreef Quyxz_ het volgende:
[..]
Dat kan dan best een groot bedrag worden!
Ik kan ook gewoon deze invullen: https://www.transavia.com/nl-NL/service/vlucht-vertraagd/
Alleen dan krijg ik waarschijnlijk gewoon een reactie van overmacht je krijgt geen geld doei
Misschien toch wel eerst proberen, want dat kan dan nog 25% van het geld schelen.
Klinkt logisch, bedankt!quote:Op woensdag 1 juli 2015 12:43 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Je zal het altijd eerst moeten aanvragen bij de bron. Een derde kan moeilijk geld claimen als jij er initieel nooit om gevraagd hebt.
Het was toch minimaal 4 uur vertraging, toch?quote:Op woensdag 1 juli 2015 11:54 schreef Quyxz_ het volgende:
Kick
[..]
Nice!Ik had van de week ook meer dan 3 uur vertraging op een vlucht van Transavia en je hebt me geïnspireerd om me daar in te schrijven. Je kan dus gewoon meer terug krijgen dan je betaald hebt.
En maakt het nog uit dat we met 2 personen vlogen. Krijg je dan 2 keer het bedrag terug?
Zo'n "instituut" gaat de bewering na en controleren tegen de bestaande wetgeving hierover. Daardoor weten ze niet in alle gevallen van te voren of iets wel of niet recht van slagen heeft. daarnaast is dat het risico van hen, aangezien het op basis van 'no cure no pay' is.quote:Op woensdag 1 juli 2015 15:01 schreef bloodymary1 het volgende:
Daarnaast vind ik het vreemd dat een instituut als vlucht-vertraagd.nl dit dan niet weet vantevoren en direct aangeeft dat het zinloos is.
Klopt, maar het lijkt mij toch iets wat vaak voorkomt, en dan zouden ze dat toch inmiddels uit ervaring moeten weten in plaats van er eerst een jaar werk in te steken.quote:Op woensdag 1 juli 2015 15:04 schreef manifold het volgende:
[..]
Zo'n "instituut" gaat de bewering na en controleren tegen de bestaande wetgeving hierover. Daardoor weten ze niet in alle gevallen van te voren of iets wel of niet recht van slagen heeft. daarnaast is dat het risico van hen, aangezien het op basis van 'no cure no pay' is.
Als het alleen om de mist zou gaan wel ja, maar misschien hebben ze ook aan moeten tonen dat het logistiek onmogelijk was om een ander vliegtuig in te zetten, Ik weet het niet. heb je het ze gevraagd? Mijn ervaring is dat het hele benaderbare bedrijven zijn die graag uitleg geven.quote:Op woensdag 1 juli 2015 15:13 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Klopt, maar het lijkt mij toch iets wat vaak voorkomt, en dan zouden ze dat toch inmiddels uit ervaring moeten weten in plaats van er eerst een jaar werk in te steken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |