Beste Fokkers,
Zoals jullie misschien weten is er al een aantal jaar een wet in werking aangaande vliegtuigvertragingen. Kort samengevat: bij een vertraging van meer dan 3 uur over een afstand tot 1500 km, en 400 bij meer dan 1500 km.
Zie voor details:
-
http://www.eccbelgie.be/p(...)ergoeding-s73031.htm -
http://www.consuwijzer.nl(...)031099794-1797329532Een tijd terug was ik ruim 4 uur vertraagd met Transavia (en een maand daarvoor net iets minder dan 3 uur), dus ik besloot mijn vergoeding te vragen. Brief gestuurd, krijg ik deze reactie:
quote:
Geachte heer ErikT,
In uw reactie vraagt u om compensatie vanwege de vertraging van uw vlucht HVxxxx van a naar b op -------.
Helaas heeft uw reis vertraging opgelopen. Wij begrijpen dat de vertraging vervelend voor u was. transavia.com doet er alles aan om u op tijd naar uw bestemming te brengen. Uw vlucht was vertraagd omdat na het de-icen van de heenvlucht een spoiler omhoog bleef staan. Een spoiler is een onderdeel van de vleugel en wordt gebruikt om het vliegtuig af te remmen en sneller te laten dalen. Na inspectie besloot de technische dienst dat het vliegtuig niet meer inzetbaar is die dag. Er werd een vervangend vliegtuig ingezet. Omdat het vervangende vliegtuig een 737-800 was, moest extra cabinepersoneel opgeroepen worden omdat dit wettelijk verplicht is. Ook de sleepdiensten op Schiphol hadden het druk die ochtend waardoor we moesten wachten voordat het vliegtuig van de gate geduwd kan worden. Hierdoor kwam het vliegtuig vertraagd aan in a.
De oorzaak van uw vertraging hebben wij niet kunnen voorkomen. Als gevolg hiervan bestaat er geen recht op compensatie.
Voor uw vraag om compensatie doet u een beroep op uitspraken van het Europese Hof van Justitie. Zoals u misschien weet, geldt het recht op compensatie niet als sprake is van zogenaamde ‘buitengewone omstandigheden die ondanks het treffen van alle redelijke maatregelen niet voorkomen konden worden’. Dit staat omschreven in artikel 5 lid 3 van de Europese Verordening. In uw geval was sprake van een buitengewone omstandigheid.
Helaas hebben wij geen ander bericht voor u. Wij gaan er vanuit u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Mevrouw xxxxx
Customer Care
Een technische fout en daarna een logistiek probleem. Volgens mij zijn dat geen buitengewone omstandigheden zoals een staking of een oorkaan. En inderdaad:
http://www.eccbelgie.be/e(...)andigheid-s44421.htmMaar dat ze met dit excuus aankomen is geen verrassing, gezien dit bericht:
quote:
Slechts 8% krijgt geld terug bij vertraging vliegtuig
Bewerkt door: redactie − 22/01/13, 12:06 − bron: Vlucht-vertraagd.nl
Maatschappijen reageren vaak niet of te laat
© ANP.
Luchtvaartmaatschappijen zijn volgens Europese wetten verplicht om passagiers compenstie te betalen bij vertraging, maar dat doen ze bijna nooit. Dat blijkt uit een onderzoek van de website Vlucht-vertraagd.nl onder 10 duizend passagiers die vertraging hadden.
Passagiers die met vertraging te kampen hebben, hebben volgens Europese regels recht op een vergoeding tot maximaal 600 euro. Maar uit het onderzoek door vlucht-vertraagd.nl blijkt dat slechts 846 van de 10.000 passagiers met vertraging ook daadwerkelijk een vergoeding ontvingen.
De afgewezen passagiers moeten vervolgens volhardend zijn om een vergoeding te krijgen, en soms loopt het zelfs uit op een rechtszaak. Uiteraard schrikt dat consumenten af, volgens Tom van Bokhoven van Vlucht-vertraagd.nl.
Defect toilet
Volgens het rapport voeren luchtvaartmaatschappijen vaak technische mankementen op als reden om niet te betalen zoals 'Kapotte ruitenwissers' of een 'defect toilet'. Maar het Europese Hof van Justitie heeft geoordeeld dat technische problemen tot de operationele verantwoordelijkheid van de maatschappijen behoren. Met andere woorden: Dit soort redenen kunnen niet worden opgevoerd om schadeloosstellingen niet uit te betalen aan passagiers.
Sinds de uitspraak van het Hof is er wel een stijging in het aantal schadeclaims dat direct wordt uitbetaald, echter van een hoge mate van bescherming van vliegpassagiers kan absoluut niet worden gesproken, aldus Van Bokhoven. 'De cijfers spreken voor zich: luchtvaartmaatschappijen negeren de wettelijke reactietermijn of reageren helemaal niet, en als ze wel reageren wijzen ze praktisch direct de claim af.'
Kamervragen
PvdA kamerlid Attje Kuiken noemt het een Zorgwekkend rapport: 'Passagiers hebben recht op een vergoeding bij vertraging. De houding van vliegtuigmaatschappijen richting passagiers is niet klantvriendelijk maar schofferend'. Ze gaat dan ook de staatssecretaris in mondeling vragenuur om opheldering vragen.
http://www.volkskrant.nl/(...)ging-vliegtuig.dhtml Dus ik stuur een mail terug waarin bovenstaande kennis met ze deel, of, beter, kenbaar maak dat ik me bewust ben van het feit dat een technisch mankement niet geschaard mag worden onder buitengewone omstandigheden.
Dan volgt onderstaande mailwisseling:
quote:
Geachte heer ErikT,
Hartelijk dank voor uw reactie.
De vertraging van uw vlucht is niet het gevolg geweest van: een technische problemen die werd vastgesteld tijdens het onderhoud van luchtvaartuig of het
gevolg is van onvolkomenheden bij een dergelijk onderhoud.
Wij zullen niet overgaan tot vergoeding.
Met vriendelijke groet,
Mevrouw xxxxx
Customer Care
Dus ik stuur dit:
quote:
Geachte mevrouw xxxxx,
Bedankt voor deze informatie. Kunt u mij ook uitleggen waarom dit relevante
informatie is? Is vast te stellen dat dit technische probleem niet
voorkomen/verholpen had kunnen worden tijdens onderhoud? Zo ja, kunt u mij
de relevante documenten daarover opsturen? Maakt niet uit als ze erg
technisch zijn.
En waarom gaat u enkel in op het initiële technische probleem? Ik begreep
uit de reactie van mevrouw yyyyy dat de vertraging minder groot was geweest
als de reserve machines anders georganiseerd waren. Dit is niet irrelevant,
want dit heeft de vertraging tot meer dan 3 uur doen oplopen.
Met vriendelijke groet, ErikT
En dan krijg ik dit:
quote:
Geachte heer ErikT,
Het feit blijft dat de oorzaak van de vertraging is ontstaan door een buitengewone omstandigheid. Wij zullen derhalve niet overgaan tot vergoeding.
Wij gaan er vanuit u hiermee volledig te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Mevrouw yyyyy
Cusotmer Care
Wat the fuck echt. Volledig geïnformeerd?

Dus ik stuur terug:
quote:
Beste mevrouw yyyyy,
U of anderen kunnen mij namens Transavia eindeloos veel berichten sturen met uw kijk op de zaak, namelijk dat het technische probleem een buitengewone omstandigheid was, maar die was uit de eerste email al duidelijk. Maar daardoor worden wij het niet eens, want u weet ook dat ik me bewust ben van de wet, die duidelijk stelt dat technische problemen niet onder buitengewone omstandigheden mogen worden geschaard.
Waar ik om vraag is: onderbouwing. Die heb ik nog steeds niet gezien. Tot dan is het betekenisloos om het over "feiten" te hebben.
U heeft mij dus absoluut niet volledig geïnformeerd, want ik heb duidelijk naar meer informatie gevraagd. Bij deze het verzoek dit in uw antwoord wel te doen, of mij in het gelijk te stellen.
Met vriendelijke groet, ErikT
Klacht is dus duidelijk: Transavia houdt zich niet aan de wet.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.3 weken sterren kijken in augustus:
www.iayc.org