Wat had je gestuurd dan?quote:Op dinsdag 19 maart 2013 13:40 schreef SeLang het volgende:
[..]
Het antwoord:
[..]
Ik HAD het dus gestuurd naar het Ministerie van Financiën, geadresseerd aan de minister maar ze hebben dus iemand nodig die wel op de hoogte is van regels en richtlijnen
Of dus inderdaad het veto-en van de militaire basis die NATO zo graag wil. Btw: de Russen zullen toch wel op zoek zijn naar een nieuwe marinebasis in de Middellandse Zee? Kunnen ze eindelijk Syrië loslaten (waar nu enige marinebasis is).quote:Op dinsdag 19 maart 2013 14:27 schreef dvr het volgende:
Ik vind het grappig dat het Cypriotische parlement zegt aan een andere oplossing te werken. Ik kan eigenlijk niets anders bedenken dan dat ze hun gasveld aan de Russen of aan China gaan verkopen. Of aan Turkije
Ja dat zit ik ook een beetje te denken.quote:Op dinsdag 19 maart 2013 14:27 schreef dvr het volgende:
Ik vind het grappig dat het Cypriotische parlement zegt aan een andere oplossing te werken. Ik kan eigenlijk niets anders bedenken dan dat ze hun gasveld aan de Russen of aan China gaan verkopen. Of aan Turkije
Dat NATO basis verhaal is onzin; Turkije gaat het Garantieverdrag echt niet op het spel zetten zolang Noord-Cyprus niet is erkend en de blokkades voor het EU lidmaatschap zijn opgeheven. Tot dat moment is het verdrag de legitieme basis voor de bezetting van noord-Cyprus.quote:Op dinsdag 19 maart 2013 14:33 schreef SeLang het volgende:
[..]
Of dus inderdaad het veto-en van de militaire basis die NATO zo graag wil. Btw: de Russen zullen toch wel op zoek zijn naar een nieuwe marinebasis in de Middellandse Zee? Kunnen ze eindelijk Syrië loslaten (waar nu enige marinebasis is).
twitter:zerohedge twitterde op dinsdag 19-03-2013 om 14:31:48DIJSSELBLOEM SAYS DEPOSIT LEVY NEEDED TO SAVE CYPRUS reageer retweet
twitter:zerohedge twitterde op dinsdag 19-03-2013 om 14:32:22Diesel-boom translated: "To create, we must first destroy" reageer retweet
Gelukkig hebben ze daar Corzine die niet je rekening leegjat en verder ook helemaal geen banden heeft met Obama dus je geld is daar veilig.quote:American Banking Association:
"While the crisis in Cyprus is a real concern for depositors in Cypriot’s banks, it has no implication for depositors in U.S. institutions. Depositors in U.S. banks are insured up to $250,000"
En intussen hebben we het nog niet eens over de enorme wereldwijde derivatenlaag gehad.quote:Op dinsdag 19 maart 2013 15:06 schreef SeLang het volgende:
Zelfs de Amerikanen moeten hun spaarders nu al kalmeren om te voorkomen dat ze hun rekeningen leegtrekken
[..]
Gelukkig hebben ze daar Corzine die niet je rekening leegjat en verder ook helemaal geen banden heeft met Obama dus je geld is daar veilig.
Update: President Anastasiades rejects FinMin Sarris' resignation. Unclear what happens next.quote:Op dinsdag 19 maart 2013 16:40 schreef Perrin het volgende:
•CYPRUS FINANCE MINISTER SUBMITS RESIGNATION - SOURCES
•MARKET NEWS CITES SOURCES ON CYPRUS FINANCE MINISTER
twitter:Tesa_RT twitterde op dinsdag 19-03-2013 om 16:37:58Chants getting louder #Cyprus protest #parliament http://t.co/YOqUiieH3i reageer retweet
Haha, jaquote:Op dinsdag 19 maart 2013 16:54 schreef Kirov het volgende:
Even zien welke voormalige GS medewerker op die plek terecht komt
De grootste regeringspartij gaat als het goed is voor onthouding van stemmen.quote:Op dinsdag 19 maart 2013 16:57 schreef piepeloi55 het volgende:
Market talk Cyprus parliament set to reject bailout plan today - unconfirmed
Popcorn erbij.
Hoe snel zal de Trojka draaien als zou blijken dat het parlement in Cyprus blijvend niet akkoord gaat met een 'solidariteitstax'? Of zal Cyprus het eerste land worden dat gaat defaulten?quote:Op dinsdag 19 maart 2013 17:00 schreef Kirov het volgende:
De grootste regeringspartij gaat als het goed is voor onthouding van stemmen.
Ook daar schijnt geen meerderheid voor te zijn, tenminste nu. Vijf voor twaalf weet je het nooit. Wat dan?quote:Op dinsdag 19 maart 2013 17:37 schreef SeLang het volgende:
De minst slechte uitkomst lijkt me toch om de verzekerde tegoeden niet te confisqueren en de rest dan dus voor 15,6%.
Ik heb het al vaak gezegd: de euro was bedoeld om landen dichter samen te brengen, nooit meer oorlog, etc maar het is juist een splijtzwam geworden. Daarom moeten we snel kappen met de euro (in elk geval in de huidige vorm).quote:
Ze zullen toch iets moeten kiezen want er komt echt geen geld meer bij van buitenaf. Of de Russen moeten opeens met een verrassing komen.quote:Op dinsdag 19 maart 2013 17:39 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Ook daar schijnt geen meerderheid voor te zijn, tenminste nu. Vijf voor twaalf weet je het nooit. Wat dan?
Maar hoe krijg je 'm netjes weer afgeschaft?quote:Op dinsdag 19 maart 2013 17:40 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik heb het al vaak gezegd: de euro was bedoeld om landen dichter samen te brengen, nooit meer oorlog, etc maar het is juist een splijtzwam geworden. Daarom moeten we snel kappen met de euro (in elk geval in de huidige vorm).
Op dezelfde manier als dat hij is ingevoerd.quote:Op dinsdag 19 maart 2013 17:52 schreef Igen het volgende:
[..]
Maar hoe krijg je 'm netjes weer afgeschaft?
Misschien wil Turkije Cyprus wel kopenquote:Op dinsdag 19 maart 2013 17:42 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ze zullen toch iets moeten kiezen want er komt echt geen geld meer bij van buitenaf. Of de Russen moeten opeens met een verrassing komen.
Nee. Stel je voor dat je nu aankondigt dat over een jaar de euro wordt afgeschaft. Wat denk je wat rekeninghouders in Zuid-Europa dan doen?quote:Op dinsdag 19 maart 2013 17:56 schreef Kirov het volgende:
[..]
Op dezelfde manier als dat hij is ingevoerd.
Op basis van nationaliteit van de eigenaar de rekeningen omzetten. Maar het maakt hoe dan ook niet uit. De waarde van zuidelijke munten zal naar beneden knallen en die van noordelijke omhoog.quote:Op dinsdag 19 maart 2013 17:57 schreef Igen het volgende:
[..]
Nee. Stel je voor dat je nu aankondigt dat over een jaar de euro wordt afgeschaft. Wat denk je wat rekeninghouders in Zuid-Europa dan doen?
Sja, het is VERBOTEN om daar überhaupt over te praten dus ik vrees dat er momenteel alleen redelijk uitgewerkte plannen liggen van individuele landen (voor het geval dat...), niet voor een alles omvattend plan voor ontrafeling van van de unie als geheel.quote:Op dinsdag 19 maart 2013 17:52 schreef Igen het volgende:
[..]
Maar hoe krijg je 'm netjes weer afgeschaft?
Je kunt de euro nog steeds als transactie eenheid gebruiken. Bovendien verwacht ik niet dat de euro uiteenvalt in heel veel stukjes maar dat een paar landen eruit vallen en de rest toch samen verder gaat met aangescherpte regels. En dan degenen die niet mee kunnen/willen eruit laten vallen.quote:En hoe zit het vervolgens met de SEPA? De invoering daarvan zit net in de eindfase, maar als ik het goed begrijp is het gebaseerd op de euro (en worden alle transacties in andere munteenheden omgerekend).
Het lijkt me dat dat tegen mensenrechten in gaat. Je kunt een Spanjaard die z'n geld in NL op de bank heeft gezet toch niet anders gaan behandelen dan een Nederlander? Dan ben je echt raar/eng bezig. Waar is dan de grens? Alleen een Spaans paspoort? Wat als die vent al 20 jaar in NL woont?quote:Op dinsdag 19 maart 2013 17:58 schreef Kirov het volgende:
[..]
Op basis van nationaliteit van de eigenaar de rekeningen omzetten. Maar het maakt hoe dan ook niet uit. De waarde van zuidelijke munten zal naar beneden knallen en die van noordelijke omhoog.
Nou dat liever nietquote:Op dinsdag 19 maart 2013 18:03 schreef Kirov het volgende:
Ik hoop toch maar op een fusie met Duitsland denk ik
NOSquote:GB vliegt 1 miljoen naar Cyprus
Toegevoegd: dinsdag 19 mrt 2013, 17:33
Update: dinsdag 19 mrt 2013, 18:02
Het Britse ministerie van Defensie heeft een vliegtuig met een miljoen euro aan boord naar Cyprus gestuurd. Het geld is bedoeld voor noodleningen aan Britse militairen op het eiland.
De millitairen kunnen gebruikmaken van de leningen als hun bankpassen worden geweigerd of de geldautomaten niet meer werken.
Groot-Brittannië heeft twee militaire bases op Cyprus. Op dit moment zijn er zo'n 3500 mensen gestationeerd.
Compensatie
De banken op het eiland zijn gesloten en blijven waarschijnlijk tot donderdag dicht. De Cypriotische regering heeft hiertoe besloten omdat er mogelijk een bankrun ontstaat vanwege het voornemen spaargeld te belasten.
Het Britse ministerie van Financiën gaf eerder vandaag aan dat militairen die spaargeld op Cypriotische banken hebben staan, volledig worden gecompenseerd als ze de spaardersbelasting moeten betalen.
Dus nu hebben alleen de Britten daar nog geldquote:
Misschien staan de Cyprioten het vliegtuig al op te wachten, cash buitmaken.quote:Op dinsdag 19 maart 2013 18:09 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dus nu hebben alleen de Britten daar nog geld
Dan krijg je de Euro weer terug want Duitsland zal 'm nooit afschaffen.quote:Op dinsdag 19 maart 2013 18:03 schreef Kirov het volgende:
Ik hoop toch maar op een fusie met Duitsland denk ik
Popcornquote:Market talk of a NY think tank report on Cyprus - unconfirmed **UPDATED**
- The report is said to say that Cyprus' plan B is a disorderly default.
**LATEST - Can confirm from well placed contact that plan B will not be a Eurozone exit but a default is the end scenario should Cyprus fail to accept bailout terms.
Hoe extreem was het toen eigenlijk met het grenstoerisme?quote:Op dinsdag 19 maart 2013 18:05 schreef SeLang het volgende:
[..]
Nou dat liever niet
Maar een gemeenschappelijke munt lijkt me prima te kunnen. Dat hadden we defacto ook al voordat de euro werd ingevoerd.
Dat waren goede tijden in de grensplaatsen. De mark was altijd ongeveer 1,10-1,12 dus Duitsers betaalden net over de grens gewoon met marken alsof het guldens waren. 10% winst voor de Nederlanders en voor de Duitsers was het ook prima want anders waren ze dat wel kwijt aan het wisselkantoor.
Nou zo was het zeker niet (ik woonde trouwens ver van de grens). Meer dat Duitsers die op de markt bloemen kochten met marken betaalden, dat soort dingen.quote:Op dinsdag 19 maart 2013 18:18 schreef Igen het volgende:
[..]
Hoe extreem was het toen eigenlijk met het grenstoerisme?
Ik woon nu vlak bij (uurtje rijden) de Tsjechische grens. Je kan met de stoptrein naar het laatste station voor de grens, daar is eigenlijk niks behalve een pier waar je met een bootje naar de overkant (de grens loopt door de rivier) kan. Daar is dan een dorpje waar de hoofdstraat eigenlijk alleen maar bestaat uit winkeltjes waar Vietnamese handelaren Tsjechisch spul (drank, nep-merkartikelen, wapens etc.) goedkoop aanbieden.
Van andere grensovergangen kan ik me zulke taferelen niet herinneren. Maar ik was ook nog maar een kind hè, toen de euro werd ingevoerd.
Wil je Frankrijk zien branden oid?quote:Op dinsdag 19 maart 2013 18:21 schreef SeLang het volgende:
Wie hebben trouwens al die Cypriotische bonds? Ik hoop Franse banken
Ow, en ING zal er wel weer in zitten
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Beneath the gold, the bitter steel
1 miljoen is nog niet eens een fooi.quote:Op dinsdag 19 maart 2013 18:30 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Hoe komen die Britten aan dat geld dan? Ik dacht dat ze ook failliet waren...
quote:Op dinsdag 19 maart 2013 18:30 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Hoe komen die Britten aan dat geld dan? Ik dacht dat ze ook failliet waren...
Tuurlijk, zo gaat dat. Je krijgt een bankholiday in één of meerdere landen en daarna is je geld opeens omgezet in een andere munt tegen een door de staat vastgestelde koers.quote:Op dinsdag 19 maart 2013 18:32 schreef Igen het volgende:
Dat de Cypriotische banken min of meer 'dicht' zijn, dat is toch voor het eerst dat zoiets in de crisis gebeurt? In feite is het volgens mij ook een tijdelijke opheffing van het vrije kapitaalverkeer dat in de EU eigenlijk gegarandeerd zou moeten zijn.
Maar in de praktijk is dat blijkbaar mogelijk, dan kan dat dus ook (tijdelijk) om kapitaalvlucht te verhinderen als een land uit de euro zou willen stappen.
Al met al is Cyprus een heel interessant gebeuren dat veel nieuwe inzichten oplevert.
Ik dacht dat een paar jaar terug de vraag nog was of, vanwege het vrij verkeer van kapitaal, een land niet helemaal uit de EU zou moeten stappen om zoiets te doen. Nou, blijkbaar hoeft dat dus niet.quote:Op dinsdag 19 maart 2013 18:42 schreef SeLang het volgende:
[..]
Tuurlijk, zo gaat dat. Je krijgt een bankholiday in één of meerdere landen en daarna is je geld opeens omgezet in een andere munt tegen een door de staat vastgestelde koers.
Wetten, verdragen, mensenrechten... het doet er allemaal niets toe als het behoud van de euro op het spel staat. Is er überhaupt één verdrag dat nog niet is gebroken in deze crisis?quote:Op dinsdag 19 maart 2013 18:49 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik dacht dat een paar jaar terug de vraag nog was of, vanwege het vrij verkeer van kapitaal, een land niet helemaal uit de EU zou moeten stappen om zoiets te doen. Nou, blijkbaar hoeft dat dus niet.
Grote woorden, Ik zie dat in mijn dagelijkse werk ook. Als mensen geen argumenten meer hebben beginnen ze de EVRM te citeren. Vreemd toch dat er nog niemand naar de rechter is gegaan als er zoveel verdragen zijn geschonden. Behalve dan natuurlijk dat ze niet geschonden zijn. Misschien anders geinterpreteerd dan jou welgevallig, maar schendingen zijn er niet.quote:Op dinsdag 19 maart 2013 18:55 schreef SeLang het volgende:
[..]
Wetten, verdragen, mensenrechten... het doet er allemaal niets toe als het behoud van de euro op het spel staat. Is er überhaupt één verdrag dat nog niet is gebroken in deze crisis?
Twee banken die voor Cyprus veel te groot zijn. Als ze in Nederland hadden gezeten waren ze zonder al te veel moeite genationaliseerd.quote:Op dinsdag 19 maart 2013 18:59 schreef HansvanOchten het volgende:
Gekke vraag misschien maar om hoeveel banken gaat het? Zijn het een soort van systeembanken of betreft het de lokale dsb banken? Of is alles in staatshanden? Moeten ook alle spaarders betalen of alleen diegene die bij de failliete bank een rekening hebben. In welke orde van grootte vallen deze banken überhaupt?
Veel verdragen zijn dan ook geformuleerd in de zin van:quote:Op dinsdag 19 maart 2013 19:01 schreef HiZ het volgende:
[..]
Grote woorden, Ik zie dat in mijn dagelijkse werk ook. Als mensen geen argumenten meer hebben beginnen ze de EVRM te citeren. Vreemd toch dat er nog niemand naar de rechter is gegaan als er zoveel verdragen zijn geschonden. Behalve dan natuurlijk dat ze niet geschonden zijn. Misschien anders geinterpreteerd dan jou welgevallig, maar schendingen zijn er niet.
Er is echter een verschil tussen van mening zijn dat men wel erg soepeltjes omgaat met de verdragen en als feit verklaren dat de verdragen geschonden zijn.quote:Op dinsdag 19 maart 2013 19:08 schreef Igen het volgende:
[..]
Veel verdragen zijn dan ook geformuleerd in de zin van:
- Handeling X mag niet en andere handelingen die hetzelfde resultaat beogen mogen ook niet. Tenzij er een belangrijk algemeen belang voorgaat.
Dat geldt voor veel regels in de EU-verdragen, maar bijvoorbeeld ook voor het EVRM. Het geeft flexibiliteit in twee richtingen: enerzijds kun je legaal de regels breken als het echt moet, anderzijds mag je de regels niet proberen te omzeilen. Maar het blijft natuurlijk tot op zekere hoogte subjectief of er sprake is van een dringend algemeen belang (danwel omzeiling van de regels).
Betekent dat slecht 1 stem voor?quote:Op dinsdag 19 maart 2013 19:27 schreef SeLang het volgende:
CYPRUS BANK LEVY BILL DEFEATED WITH 36 VOTES AGAINST
CYPRUS BANK LEVY BILL DEFEATED WITH 19 ABSTENTIONS
CYPRUS PARLIAMENT VOTED IN SHOW OF HANDS IN NICOSIA
ANASTASIADES FAILS TO SECURE VOTES FOR DEPOSIT LOSS BILL
Ik dacht dat het totaal 56 moest zijn?quote:
Volgens FAZ waren er geen voor-stemmen. Misschien was er iemand ziek ofzo?quote:Op dinsdag 19 maart 2013 19:29 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik dacht dat het totaal 56 moest zijn?
Volgens mij moeten er 10 voor zijn, het parlement heeft 56 leden.quote:
Dan heb je opeens wel erg veel parlementariërsquote:Op dinsdag 19 maart 2013 19:29 schreef HiZ het volgende:
[..]
Volgens mij moeten er 10 voor zijn, het parlement heeft 56 leden.
Dit doet me een beetje denken aan dat herenigingsreferendum; toen hadden de grieks cypriotische leiders ook een accoord gesloten waar ze vervolgens campagne tegen voerden. Totaal onbetrouwbaar dat volk.
Oh jaquote:Op dinsdag 19 maart 2013 19:30 schreef Operc het volgende:
[..]
Dan heb je opeens wel erg veel parlementariërs
Maar waarschijnlijk was er gewoon 1 ziek of afwezig om een andere reden o.i.d.
NU.nlquote:Euro onderuit door onrust rond Cyprus
De euro is dinsdag fors in waarde gedaald ten opzichte van de dollar.
De Europese munt stond al kort voor het sluiten van de Europese beurzen op de laagste stand in ruim 3 maanden, onder de 1,29 dollar, en bleef daarna schommelen rond de 1,2855 dollar.
De euro heeft te lijden onder de onzekerheid rond het Europese reddingsplan voor Cyprus. Het Cypriotische parlement zou eerst rond 17 uur stemmen over het plan, waaraan ook spaarders bij de banken van het land zouden moeten bijdragen. De stemming is nu uitgesteld tot in de avond, maar er lijkt een duidelijke meerderheid tegen het plan te zijn.
De dollar daarentegen is bezig aan een kleine opmars in de aanloop naar de bijeenkomst van de Federal Reserve, het Amerikaanse stelsel van centrale banken.
Dan zal dat wel die ene persoon zijn (ik neem aan dat je fysiek aanwezig moet zijn bij zo'n stemming, maar dat weet ik niet zeker.)quote:Op dinsdag 19 maart 2013 19:31 schreef HiZ het volgende:
[..]
Oh jaik kan niet meer tellen. Er zat er eentje in Argentinië las ik eerder vandaag.
Nou ja heel erg verbazen doet het ook weer niet als je het gedrag van de Grieks-Cyprioten door de geschiedenis heen ziet. Maar als je gedrag van normale mensen als norm neemt, dan is het ongekend.quote:Op dinsdag 19 maart 2013 19:33 schreef SeLang het volgende:
Dat is toch wel ruig. Gisteren zeiden ze nog dat het ongeveer 50:50 zou worden en nu heeft 2/3 het gewoon keihard afgewezen en niemand heeft voor gestemd
Nou ja, ze denken waarschijnlijk dat ze systeemrelevant zijn. Maar dat was voor onze onwillige kiezers bestemd. Niet echt serieus bedoeld.quote:Op dinsdag 19 maart 2013 19:39 schreef SeLang het volgende:
Best wel een kamikaze actie dit! Ik ben benieuwd of ze nog iets in hun mouw hebben zitten, anders is het wel onvoorstelbaar...
Ik kan me echt niet voorstellen dat de EU ze een betere deal gaat geven. Dus dat wordt toch terugkrabbelen of een of andere geheime troefkaart van de Russenquote:Op dinsdag 19 maart 2013 19:41 schreef HiZ het volgende:
[..]
Nou ja, ze denken waarschijnlijk dat ze systeemrelevant zijn. Maar dat was voor onze onwillige kiezers bestemd. Niet echt serieus bedoeld.
landen ze met dat vliegtuig of vliegen ze het gelijk een bank inquote:Op dinsdag 19 maart 2013 18:14 schreef SeLang het volgende:
Ik zie Bernanke al kwijlen... een vliegtuig met geld, dat is net zoiets als een helicopter. Nu nog even droppen en de economie gaat weer boomen
Dan zijn de burgers heel veel geld kwijt....quote:Op dinsdag 19 maart 2013 19:46 schreef Sloggi het volgende:
Wat zouden de gevolgen kunnen zijn van dit besluit (tenzij er een wit konijn uit de hoed wordt getoverd...)? Cypriotisch bankroet en misschien zelfs uit de euro?
De enige manier waarop de Russen ze een 'betere' deal kunnen geven is als de Russen ze ofwel het benodigde geld geven (niet waarschijnlijk) of dat de Russen in de firesale die Cyprus heet voor 17 miljard gaan winkelen.quote:Op dinsdag 19 maart 2013 19:45 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik kan me echt niet voorstellen dat de EU ze een betere deal gaat geven. Dus dat wordt toch terugkrabbelen of een of andere geheime troefkaart van de Russen
Maar ik had eerder al gepost dat een "betrouwbare bron" () had gezegd dat Plan B een wanordelijke default is. Dan zijn de burgers dus echt de lul....
Zie jij positieve gevolgen?quote:Op dinsdag 19 maart 2013 19:48 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dan zijn de burgers heel veel geld kwijt....
Niet voor Cyprus, wel voor de rest.quote:
Hebben ze wel zo'n goeie deal gehad? Ik kan me niet herinneren dat de Grieken ooit spaargeld moesten inleveren.quote:Op dinsdag 19 maart 2013 19:45 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik kan me echt niet voorstellen dat de EU ze een betere deal gaat geven.
Cyprus wordt weer een heel goedkope vakantie-bestemming.quote:
Dat was mijn idee ook. Nu is het duidelijk dat het ook echt slikken of stikken is. En voor de buitenwacht is het duidelijk dat landen die er een zooitje van maken eruit worden getrapt, dat kan goed zijn voor het vertrouwen in de euro.quote:Op dinsdag 19 maart 2013 19:51 schreef SeLang het volgende:
[..]
Niet voor Cyprus, wel voor de rest.
Als Cyprus een afschrikwekkend voorbeeld wordt dan helpt dat politici elders om steun te krijgen voor de hervormingen die nodig zijn.
De Grieken hebben wel veel geld gekregen, maar relatief zou er veel meer naar de Cyprioten zijn gegaan. ¤10.000 per hoofd van de bevolking.quote:Op dinsdag 19 maart 2013 19:52 schreef beantherio het volgende:
[..]
Hebben ze wel zo'n goeie deal gehad? Ik kan me niet herinneren dat de Grieken ooit spaargeld moesten inleveren.
Dan is het misschien ook makkelijker om Griekenland e.d. eruit te wippen, of..?quote:Op dinsdag 19 maart 2013 19:53 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Dat was mijn idee ook. Nu is het duidelijk dat het ook echt slikken of stikken is. En voor de buitenwacht is het duidelijk dat landen die er een zooitje van maken eruit worden getrapt, dat kan goed zijn voor het vertrouwen in de euro.
De Grieken hadden geluk dat ze de eerste waren en daardoor een aantal bailouts konden krijgen. Maar kwa bailouts is nu echt de rek eruit. Daarnaast is Cyprus eigenlijk een onbelangrijk kutlandje. En inderdaad, voor 1 miljoen inwoners is een bailout van 10 miljard aardig wat geld dus ze mochten helemaal niet klagen.quote:Op dinsdag 19 maart 2013 19:52 schreef beantherio het volgende:
[..]
Hebben ze wel zo'n goeie deal gehad? Ik kan me niet herinneren dat de Grieken ooit spaargeld moesten inleveren.
Dat denk ik dus ook; ik kan me niet voorstellen dat er nu in de hoofdsteden van de eurozone ook maar iemand zit die de Cyprioten nog wíl helpen. Ze hebben hun eigen redding gesaboteerd. Zo gek hebben zelfs de Grieken het nog niet gemaakt.quote:Op dinsdag 19 maart 2013 19:51 schreef SeLang het volgende:
[..]
Niet voor Cyprus, wel voor de rest.
Als Cyprus een afschrikwekkend voorbeeld wordt dan helpt dat politici elders om steun te krijgen voor de hervormingen die nodig zijn.
http://en.wikipedia.org/wiki/Aphrodite_gas_fieldquote:Op dinsdag 19 maart 2013 19:45 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik kan me echt niet voorstellen dat de EU ze een betere deal gaat geven. Dus dat wordt toch terugkrabbelen of een of andere geheime troefkaart van de Russen
Maar ik had eerder al gepost dat een "betrouwbare bron" () had gezegd dat Plan B een wanordelijke default is. Dan zijn de burgers dus echt de lul....
Eerder wel. Hoe het er nu voorstaat in Griekenland weet ik niet.quote:Op dinsdag 19 maart 2013 19:54 schreef karton2 het volgende:
[..]
Dan is het misschien ook makkelijker om Griekenland e.d. eruit te wippen, of..?
Ik denk dat de wens om Griekenland eruit te werken niet zo heel erg groot is. Maar het kan geen kwaad om ze een schrikbeeld te geven. Ik ga even naar de commentaren in Moffrika kijken.quote:Op dinsdag 19 maart 2013 19:56 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Eerder wel. Hoe het er nu voorstaat in Griekenland weet ik niet.
Ze hebben toch ook geld gekregen? 10 miljard als ik het goed heb en dan zouden ze zelf dacht ik 5,8 miljard bij elkaar moeten harken (via die bonds en banktegoeden). Zo onredelijk is dat toch niet? Er zijn wel grenzen natuurlijk aan de gulheid van andere landen...quote:Op dinsdag 19 maart 2013 20:01 schreef Sloggi het volgende:
Even voor de duidelijkheid:
- Cypriotische banken dreigen failliet te gaan
- Cyprus heeft niet genoeg geld om het DGS ten uitvoer te brengen
- Cyprus heeft geld nodig
Voor Cyprus (en voor Cypriotische burgers) is dit plan de enige mogelijkheid om hier enigszins goed uit te komen.
Het belang van de EU: het is een EU-land en moet daarom geholpen worden.
Het is een EU land dat zijn eigen redding heeft gesaboteerd. Het is zo blatant gebeurd dat Merkel c.s. aan hun eigen kiezers niet meer kunnen verkopen dat ze dat ondankbare tuig weer een deal bieden.quote:Op dinsdag 19 maart 2013 20:01 schreef Sloggi het volgende:
Even voor de duidelijkheid:
- Cypriotische banken dreigen failliet te gaan
- Cyprus heeft niet genoeg geld om het DGS ten uitvoer te brengen
- Cyprus heeft geld nodig
Voor Cyprus (en voor Cypriotische burgers) is dit plan de enige mogelijkheid om hier enigszins goed uit te komen.
Het belang van de EU: het is een EU-land en moet daarom geholpen worden.
Ze hebben 10 miljard toegezegd gekregen op voorwaarde dat ze zelf die 5.8 miljard zouden ophoesten. Ze moeten nu dus een gat van 17 miljard opvullen. Ongeveer het GDP van een heel jaar.quote:Op dinsdag 19 maart 2013 20:04 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ze hebben toch ook geld gekregen? 10 miljard als ik het goed heb en dan zouden ze zelf dacht ik 5,8 miljard bij elkaar moeten harken (via die bonds en banktegoeden). Zo onredelijk is dat toch niet? Er zijn wel grenzen natuurlijk aan de gulheid van andere landen...
Dat vind ik ook. De EU heeft Cyprus volgens mij helemaal niet nodig. Ik zeg Cexit.quote:Op dinsdag 19 maart 2013 20:04 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ze hebben toch ook geld gekregen? 10 miljard als ik het goed heb en dan zouden ze zelf dacht ik 5,8 miljard bij elkaar moeten harken (via die bonds en banktegoeden). Zo onredelijk is dat toch niet? Er zijn wel grenzen natuurlijk aan de gulheid van andere landen...
Exactquote:Op dinsdag 19 maart 2013 20:05 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ze hebben 10 miljard toegezegd gekregen op voorwaarde dat ze zelf die 5.8 miljard zouden ophoesten.
Ze gaan nu denk ik eerst naar de Russen en als die met niks goeds komen dan gaan ze terug naar plan A waarbij ze de <¤100.000 accounts niet korten en de rest met 15,6%. Dan hebben ze precies die geeiste 5,8 miljard. En leven toch het depositogarantiestelsel na, waar onderhand zo'n beetje iedereen het over eens is (ECB, ministers van financien, etc) dat het een enorm slecht idee was om de verzekerde accounts mee te laten betalen.quote:Op dinsdag 19 maart 2013 20:05 schreef piepeloi55 het volgende:
Er zou nog een plan B en C zijn. De russen (B) en een wanordelijke default of is dat plan D en is plan C het heroverwegen van de haircut op deposito's.
Het is in ieder geval weer een totale chaos, waar maanden voorbereiding aan vooraf zijn gegaan. Incompetentie als je het mij vraagt.
10 miljard van de EU.quote:Op dinsdag 19 maart 2013 20:05 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ze hebben 10 miljard toegezegd gekregen op voorwaarde dat ze zelf die 5.8 miljard zouden ophoesten.
Maar als ze dat doen kun je toch meteen verwachten dat al die grote accounts naar andere banken gaan en de bank alsnog een grote kapitaalvlucht kent. Komen ze daardoor dan niet alsnog in de problemen?quote:Op dinsdag 19 maart 2013 20:11 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ze gaan nu denk ik eerst naar de Russen en als die met niks goeds komen dan gaan ze terug naar plan A waarbij ze de <¤100.000 accounts niet korten en de rest met 15,6%. Dan hebben ze precies die geeiste 5,8 miljard. En leven toch het depositogarantiestelsel na, waar onderhand zo'n beetje iedereen het over eens is (ECB, ministers van financien, etc) dat het een enorm slecht idee was om de verzekerde accounts mee te laten betalen.
Nee dus, als de Russen ze die 7 miljard lenen dan is er ook geen deal.quote:Op dinsdag 19 maart 2013 20:13 schreef karton2 het volgende:
[..]
10 miljard van de EU.
6 miljard van Rusland (met een cadeau voor Rusland wat onder de tafel wordt afgehandeld).
Die banken gaan schoksgewijs krimpen ja. Maar alleen de Cyprioten denken dat hun bankensector nog te redden is.quote:Op dinsdag 19 maart 2013 20:18 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar als ze dat doen kun je toch meteen verwachten dat al die grote accounts naar andere banken gaan en de bank alsnog een grote kapitaalvlucht kent. Komen ze daardoor dan niet alsnog in de problemen?
quote:Cyprus furore is rocky start for new Dutch "Mr Euro"
(Reuters) - For Jeroen Dijsselbloem, the new face of the euro zone, a furore over a decision to hurt savers in Cyprus has been a baptism of fire in his role as chairman of the Eurogroup of finance ministers of the currency area.
After just his third meeting in the job, the Dutch minister faces accusations of failing to anticipate the wrath that a confiscatory levy on small savers would spark, risking a rejection by the Cypriot parliament that could plunge the euro zone back into crisis.
Dijsselbloem and ECB executive board member Joerg Asmussen barely mentioned the levy on all bank accounts when they announced an EU bailout deal for Cyprus at 4 a.m. on Saturday, growing irritated when journalists pressed them on the issue.
Insiders who attended the talks said German Finance Minister Wolfgang Schaeuble and Asmussen, a fellow German, had called the shots while the 46-year-old chairman, a minister for just four months, was too inexperienced to carry much weight.
"There is a realisation, a frustration, that countries outside the troika (European Commission, European Central Bank and International Monetary Fund) and Germany are becoming bystanders in these crucial Eurogroups, and Dijsselbloem is just going along with that, cementing that reality," said one diplomat from a small euro zone country.
Dijsselbloem's predecessor, veteran Luxembourg Prime Minister Jean-Claude Juncker, who relinquished the role in January after more than eight years, made clear his disapproval in an interview with an Austrian newspaper.
"It was the first time I wasn't in the Eurogroup. I would have wished for a more gentle approach to small savers," he told Der Standard daily.
quote:Cyprus Finance Minister Sarris on his way out
Cypriot Finance Minister Michalis Sarris is about to be replaced upon his return from his current trip to Moscow, Kathimerini understands, as he no longer enjoys the support of President Nicos Anastasiades following his handling of the crisis, although the minister denied there was any truth in that.
Sarris is seen to have failed to show the resistance Nicosia needed in order to avert the set of measures that has undermined the credibility of the Cypriot credit system and created turmoil across the world's markets.
He is also considered to be the target of criticism by Moscow for accepting the Eurogroup decision of last Saturday in favor of a haircut on all bank accounts.
Je kunt alleen geen wekenlang je banken bevriezen want dan komt ook alles tot stilstandquote:Op dinsdag 19 maart 2013 20:27 schreef lyolyrc het volgende:
Ik denk dat de Cyprioten nu geen andere keus hebben dan de banktegoeden te bevriezen totdat duidelijk is wie er gaat meebetalen aan de gezochte ¤ 5,8 miljard. Anders lok je een grote kapitaalvlucht inderdaad uit.
Flinke druk op de ketel dus.quote:Op dinsdag 19 maart 2013 20:28 schreef SeLang het volgende:
[..]
Je kunt alleen geen wekenlang je banken bevriezen want dan komt ook alles tot stilstand
Denk het ook. Ik gok erop dat ze gaan proberen hun gas te verkopen. En dat de Russen daar een lekker laag prijskaartje aan gaan hangen, maar wel genoeg om de financiële problemen weg te laten gaan. Vervolgens gaat de EU de Cypriotische bankensector zwaar controleren.quote:Op dinsdag 19 maart 2013 20:27 schreef lyolyrc het volgende:
Ik denk dat de Cyprioten nu geen andere keus hebben dan de banktegoeden te bevriezen totdat duidelijk is wie er gaat meebetalen aan de gezochte ¤ 5,8 miljard. Anders lok je een grote kapitaalvlucht inderdaad uit.
..cue de nieuwe Goldman minister van financiën.quote:Op dinsdag 19 maart 2013 20:30 schreef HiZ het volgende:
[..]
Denk het ook. Ik gok erop dat ze gaan proberen hun gas te verkopen. En dat de Russen daar een lekker laag prijskaartje aan gaan hangen, maar wel genoeg om de financiële problemen weg te laten gaan. Vervolgens gaat de EU de Cypriotische bankensector zwaar controleren.
Ik heb in december al gepost dat ik de dubbele baan van Dijsselbloem een slecht idee vond en strijdig met Nederlandse belangen: POL / Mijn mening: Dijsselbloem moet per direct aftredenquote:Op dinsdag 19 maart 2013 20:33 schreef Perrin het volgende:
Maar als ik dat Reuters-artikel mag geloven zit Dijsselbloem in een lastig parket nu.
Had ie maar geluisterdquote:Op dinsdag 19 maart 2013 20:36 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik heb in december al gepost dat ik de dubbele baan van Dijsselbloem een slecht idee vond en strijdig met Nederlandse belangen: POL / Mijn mening: Dijsselbloem moet per direct aftreden
Dat zat hij al toen hij aan deze klus begon.quote:Op dinsdag 19 maart 2013 20:33 schreef Perrin het volgende:
Maar als ik dat Reuters-artikel mag geloven zit Dijsselbloem in een lastig parket nu.
Even erg duister gedacht: handige precedentwerking?quote:Op dinsdag 19 maart 2013 20:40 schreef Sloggi het volgende:
Wat zou de overweging zijn geweest om iedereen mee te laten betalen in plaats van alleen de grote spaarders?
De Cyprioten waren bang dat ze hun grote spaarders zouden wegjagen met een te hoog percentage. En aangezien het resultaat vaststond moesten er meer mensen schuiven. Dus ook een sloebers met een paar honder op hun bankrekening.quote:Op dinsdag 19 maart 2013 20:40 schreef Sloggi het volgende:
Wat zou de overweging zijn geweest om iedereen mee te laten betalen in plaats van alleen de grote spaarders?
Ik las ergens dat het percentage dat dan geheven zou moeten worden dusdanig hoog is dat het dan vrijwel zeker zou worden afgeschoten als het voor de rechter gebracht zou worden.quote:Op dinsdag 19 maart 2013 20:40 schreef Sloggi het volgende:
Onzin. Dat was niet gebeurd.quote:Op dinsdag 19 maart 2013 20:43 schreef beantherio het volgende:
[..]
Ik las ergens dat het percentage dat dan geheven zou moeten worden dusdanig hoog is dat het dan vrijwel zeker zou worden afgeschoten als het voor de rechter kwam.
Dat lijkt me onzin. Het verschil is 10% vs 15,6%. Niet echt een wereldschokkend verschilquote:Op dinsdag 19 maart 2013 20:43 schreef beantherio het volgende:
[..]
Ik las ergens dat het percentage dat dan geheven zou moeten worden dusdanig hoog is dat het dan vrijwel zeker zou worden afgeschoten als het voor de rechter gebracht zou worden.
Ik ben op zoek naar het artikel waarin ik het gelezen hebquote:Op dinsdag 19 maart 2013 20:46 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat lijkt me onzin. Het verschil is 10% vs 15,6%
Ik geloof je wel hoor, want ik heb dat ook ergens gelezenquote:Op dinsdag 19 maart 2013 20:48 schreef beantherio het volgende:
[..]
Ik ben op zoek naar het artikel waarin ik het gelezen heb
quote:ECB bereid om Cyprus van kapitaal te voorzien
De Europese Centrale Bank is bereid om Cyprus van kapitaal te voorzien, binnen de regels die hiervoor gelden. Dat maakte de ECB dinsdagavond bekend. .
De bank liet verder weten 'kennis te hebben genomen' van de beslissing in het Cypriotische parlement dinsdagavond, om het Europese reddingsplan zoals het er nu ligt, af te wijzen.
Fransenquote:French Minister Tasked With Fighting Tax Fraud Resigns For Having A Secret Swiss Account
"Binnen de regels die daarvoor gelden"quote:
Wat ik me er van herinner is dat het iets te maken heeft met de mate waarin dit soort belastingen als echte belastingen gezien worden. Er is schijnbaar bepaald Europese jurisprudentie over: boven een bepaald percentage wordt het als onredelijk gezien. Ik vind het verder ook een raar verhaal.quote:Op dinsdag 19 maart 2013 20:48 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik geloof je wel hoor, want ik heb dat ook ergens gelezen. Maar ik vind het niet zo geloofwaardig.
quote:Op dinsdag 19 maart 2013 20:52 schreef SeLang het volgende:
In de catagorie ander eurozone nieuws:
[..]
Fransen
Je hebt dan kennelijk te maken gehad met iemand die dacht aan het recht op eigendom. Dat is inderdaad een recht dat binnen Europa sterk wordt beschermd, maar nou juist niet tegen de dingen die een staat doet in het kader van belastingheffing. Daar wordt bijna alles goedgekeurd als er maar een wet ten grondslag ligt aan de uitvoering.quote:
quote:Heeft Cyprus een plan B of volgen er duistere weken?
Het Cypriotische parlement ziet het niet zitten om spaargeld in te leveren om een Europese noodlening te krijgen. Vanavond werd er in hoofdstad Nicosia tegen de omstreden spaardersheffing en het reddingsplan gestemd. Is er een plan B?
Allereerst. Hoe zit het ook alweer? Cyprus verkeert al tijden op de rand van de financiële afgrond en gaat zonder lening bankroet. Het noodlijdende land kreeg vrijdagnacht tien miljard euro steun toegezegd van de eurolanden en het IMF. In ruil daarvoor moest het eiland onder andere 5,8 miljard euro ophalen. Daarvoor wilde Cyprus een omstreden spaardersheffing doorvoeren, wat meteen tot grote ophef leidde.
Ja zoiets was het inderdaad. Dat je 10% nog een belasting kunt noemen en 15,6% niet. Raar hoor. Volgens mij hebben we wel meer belastingtarieven boven de 10%quote:Op dinsdag 19 maart 2013 20:56 schreef beantherio het volgende:
[..]
Wat ik me er van herinner is dat het iets te maken heeft met de mate waarin dit soort belastingen als echte belastingen gezien worden. Er is schijnbaar bepaald Europese jurisprudentie over: boven een bepaald percentage wordt het als onredelijk gezien. Ik vind het verder ook een raar verhaal.
quote:Op dinsdag 19 maart 2013 20:52 schreef SeLang het volgende:
In de catagorie ander eurozone nieuws:
[..]
Fransen
In Nederland is de rente op kapitaalsaanwas al veel en veel hoger dan dat percentage.quote:Op dinsdag 19 maart 2013 20:58 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ja zoiets was het inderdaad. Dat je 10% nog een belasting kunt noemen en 15,6% niet. Raar hoor. Volgens mij hebben we wel meer belastingtarieven boven de 10%
Ja, 80% belasting als je 1,5% spaarrente krijgtquote:Op dinsdag 19 maart 2013 21:00 schreef HiZ het volgende:
[..]
In Nederland is de rente op kapitaalsaanwas al veel en veel hoger dan dat percentage.
dat schaad de Europese heilstaat, de euro en dus onze economie.quote:Op dinsdag 19 maart 2013 21:13 schreef RamboDirk het volgende:
waarom kunnen we een land met 1 miljoen inwoners niet gewoon failliet laten gaan?
Deze:quote:Op dinsdag 19 maart 2013 21:23 schreef Igen het volgende:
Op de site van FAZ hebben ze een grote foto van 'Cyprus zegt "nee"'. Hebben Cypriotische demonstranten zeker speciaal voor Dijsselbloem in het Nederlands geschreven.
Mogelijk ja, mogelijk ook niet en daarnaast is, door het winnen van methaangas (Japan) en schaliegas (wereldwijd), aardgas niet veel meer waard.quote:Op dinsdag 19 maart 2013 21:23 schreef Igen het volgende:
Op de site van FAZ hebben ze een grote foto van 'Cyprus zegt "nee"'. Hebben Cypriotische demonstranten zeker speciaal voor Dijsselbloem in het Nederlands geschreven.
Overigens, het plan wat nu concreet is afgekeurd: geen belasting voor de eerste 20.000, 6,75% voor het bedrag tussen 20.000 en 100.000, en 9,9% voor alles daarboven. Wie z'n geld twee jaar in Cyprus zou houden, zou voor de helft van de waarde van het afgepakte geld aan opties krijgen op aardgas dat mogelijkerwijs rond Cyprus in de grond zit.
Dat waren ze voor de Euro al niet. Cyprus was qua prijzen gewoon West-Europa. De enige reden dat er zoveel Engelse pensionado's zitten is een gunstig belastingklimaat.quote:Op dinsdag 19 maart 2013 19:52 schreef HiZ het volgende:
[..]
Cyprus wordt weer een heel goedkope vakantie-bestemming.
Overigens, ik wil even een variatie vraag stellen. Gaan de Cypriotische banken nog wel open?
Ik ben er heel lang geleden geweest, toen was het een goedkoop landquote:Op dinsdag 19 maart 2013 21:54 schreef ijdod het volgende:
[..]
Dat waren ze voor de Euro al niet. Cyprus was qua prijzen gewoon West-Europa. De enige reden dat er zoveel Engelse pensionado's zitten is een gunstig belastingklimaat.
Dat gasveld voor 6 miljard aan gazprom verkopen en je bent er ook?quote:Op dinsdag 19 maart 2013 21:23 schreef Igen het volgende:
Overigens, het plan wat nu concreet is afgekeurd: geen belasting voor de eerste 20.000, 6,75% voor het bedrag tussen 20.000 en 100.000, en 9,9% voor alles daarboven. Wie z'n geld twee jaar in Cyprus zou houden, zou voor de helft van de waarde van het afgepakte geld aan opties krijgen op aardgas dat mogelijkerwijs rond Cyprus in de grond zit.
Vooralsnog kunnen ze niet pinnenquote:Op dinsdag 19 maart 2013 22:42 schreef Jojoke het volgende:
De Cyproten verwachten met hun 'nee' wellicht een betere deal te krijgen. Zouden ze dat krijgen?
AEX / Wat zijn de lekkerste smaken soepblikken?quote:Op dinsdag 19 maart 2013 23:57 schreef Bombshell het volgende:
Stel je voor dat de bankrun zich in het egste geval over heel europa verspreidt..
Nou, dan is mijn vraag ook weer beantwoordquote:Op dinsdag 19 maart 2013 23:47 schreef Perrin het volgende:
'Banken Cyprus misschien nooit meer open'
En met het timen van je noodvoorraad zijn er dikke winsten te behalenquote:Op woensdag 20 maart 2013 00:01 schreef Perrin het volgende:
[..]
AEX / Wat zijn de lekkerste smaken soepblikken?![]()
Wat een heldentopic is datquote:Op woensdag 20 maart 2013 08:06 schreef SeLang het volgende:
[..]
En met het timen van je noodvoorraad zijn er dikke winsten te behalen
AEX / Traders/ beleggers in de supermarkt
Misschien is het dan tijd dat Europese leiders stoppen met meerdere monden te praten..quote:Op woensdag 20 maart 2013 11:26 schreef HiZ het volgende:
Er is niks over te zeggen nu. Zolang er niet ergens ¤17 miljard wordt gevonden waarvan niet meer dan ¤10 miljard lening is blijven de Cypriotische banken dicht. Ze zijn alleen theoretisch niet failliet, in de praktijk zijn ze dat wel.
Wat ik aan het geheel erg tragisch vind is dat de Cyprioten hebben geluisterd naar het verhaal dat nodig was om 'ons' in het noorden te overtuigen dat Cyprus echt geholpen moest worden en daaruit de conclusie hebben getrokken dat het systeem explodeert als we hun niet helpen.
Uit alles blijkt dat dit niet het geval is. Maar door het verhaal denken ze dat ze kunnen pokeren terwijl wij allang klaar zijn om de tafel te verlaten.
Zo zie ik dat inderdaad ook. De eurofielen in NL, D etc hebben zo'n Armageddon verhaal verzonnen voor binnenlands gebruik, maar nu zijn het juist de Cyprioten die dat verhaal zijn gaan geloven en menen dat ze daardoor een sterke onderhandelingspositie hebben. Het zou heel erg grappig zijn als het niet zo triest was...quote:Op woensdag 20 maart 2013 11:26 schreef HiZ het volgende:
Wat ik aan het geheel erg tragisch vind is dat de Cyprioten hebben geluisterd naar het verhaal dat nodig was om 'ons' in het noorden te overtuigen dat Cyprus echt geholpen moest worden en daaruit de conclusie hebben getrokken dat het systeem explodeert als we hun niet helpen.
Het blijft raar hoor, de manier waarop mensen zichzelf voor de gek kunnen houden. Dit hele gedoe kan voor hun echt alleen maar slecht eindigen. Als er niet bijna verkiezingen waren geweest had ik ze nog een kansje gegeven dat de Duitsers een compromis zouden aangaan. Maar zoals de kaarten nu liggen is dat politieke zelfmoord voor Merkel.quote:Op woensdag 20 maart 2013 11:32 schreef SeLang het volgende:
[..]
Zo zie ik dat inderdaad ook. De eurofielen in NL, D etc hebben zo'n Armageddon verhaal verzonnen voor binnenlands gebruik, maar nu zijn het juist de Cyprioten die dat verhaal zijn gaan geloven en menen dat ze daardoor een sterke onderhandelingspositie hebben. Het zou heel erg grappig zijn als het niet zo triest was...
Wat je in dat licht nog eens kunt bezien is de enorme schuldenberg die we in het Westen hebben opgebouwd de afgelopen 40 jaar.quote:Op woensdag 20 maart 2013 11:45 schreef SeLang het volgende:
Wat dit hele verhaal nu ook eindelijk duidelijk maakt aan grote groepen mensen is dat er uiteindelijk gewoon een echte rekening komt is voor al het pappen en nathouden, extend and pretend, mark to myth, etc. Uiteindelijk moet er gewoon iemand betalen!
In het geval van de Griekse default zijn het nu o.a. de Cyprioten "holding the bag". Door de bailouts is er tijd gerekt en is die default veel groter geworden dan die anders was geweest. Banken/mensen hebben wel tijd gehad om die Griekse staatsschuld te verkopen aan iemand anders. Maar iemand heeft ze als laatste en die is dan lul. In dit geval is dat (o.a.) Cyprus. En nu mogen de burgers daar dus hun spaargeld inleveren. Maar ook als het niet Cyprus was geweest, er was altijd ergens iemand zijn geld kwijt geweest.
Zou Europa dan op ten duur met euro's voor gas gaan betalen in plaats van met dollars?quote:Op dinsdag 19 maart 2013 22:34 schreef arjan1212 het volgende:
[..]
Dat gasveld voor 6 miljard aan gazprom verkopen en je bent er ook?
http://euobserver.com/economic/119493quote:"It is a serious situation, but this cannot lead to a decision that makes absolutely no sense, to rescue a business model that has failed. Cyprus has a banking sector that is totally oversized and this made Cyprus insolvent. And nobody outside Cyprus is to blame for it."
Je weet dat er meerdere landen ook een banksector hebben die totaal uit de pas lopen met het GPD. Waaronder japan, de uk, de VS, en natuurlijk ook nederland.quote:Op woensdag 20 maart 2013 12:56 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
http://euobserver.com/economic/119493
Zo heel raar vind ik wat Schaueble in dat stuk zegt niet.
Of moeten we dan steeds maar voor alles en iedereen die een foutje heeft gemaakt de geldpers aanzwengelen?
En ze krijgen er geen whopping groei cijfers voor terug in de VS.....quote:Op woensdag 20 maart 2013 13:04 schreef SeLang het volgende:
ECB balancesheet krimpt vanwege terugbetaling LTRO
[ afbeelding ]
Fed balancesheet groeit elke maand met $85 miljard
Nou ja, die bankensector mag wat aan de forse kant zijn. Maar zo gek als de Cyprioten het hebben gemaakt met rentes van 5% om geld aan te trekken, daarvoor zijn alleen maar voorbeelden te vinden als Ierland en IJsland. En we weten allemaal hoe dat is afgelopen.quote:Op woensdag 20 maart 2013 13:09 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Je weet dat er meerdere landen ook een banksector hebben die totaal uit de pas lopen met het GPD. Waaronder japan, de uk, de VS, en natuurlijk ook nederland.
Wat dan wel maf is om te zien dat in er niet eens zo'n grote groei is geweest van de banksector van cyprus.quote:Op woensdag 20 maart 2013 13:17 schreef HiZ het volgende:
[..]
Nou ja, die bankensector mag wat aan de forse kant zijn. Maar zo gek als de Cyprioten het hebben gemaakt met rentes van 5% om geld aan te trekken, daarvoor zijn alleen maar voorbeelden te vinden als Ierland en IJsland. En we weten allemaal hoe dat is afgelopen.
Dat klinkt niet als een erg gezonde situatie.quote:Op woensdag 20 maart 2013 13:09 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Je weet dat er meerdere landen ook een banksector hebben die totaal uit de pas lopen met het GPD. Waaronder japan, de uk, de VS, en natuurlijk ook nederland.
Blijkbaar was de financiële sector er al een tijdje zoveel te groot dat de groei er uit was.quote:Op woensdag 20 maart 2013 13:29 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wat dan wel maf is om te zien dat in er niet eens zo'n grote groei is geweest van de banksector van cyprus.
[ afbeelding ]
En ziedaar de reden voor de Amerikaans (/Brits) georganiseerd paniek in de financiële media omtrent de situatie in Europa, waarbij lieden als Krugman steeds maar weer over de noodzaak tot 'decisive action' (= money printing) schreeuwden.quote:Op woensdag 20 maart 2013 13:04 schreef SeLang het volgende:
ECB balancesheet krimpt vanwege terugbetaling LTRO
[ afbeelding ]
Fed balancesheet groeit elke maand met $85 miljard
Waar moet het dan weg komen?quote:Op woensdag 20 maart 2013 14:08 schreef HiZ het volgende:
Ik gok erop dat Moskou niet gaat schuiven voor het hele bedrag.
quote:wo 20 mrt 2013, 13:40
Meer Spanjaarden emigreren MADRID - Meer dan 110.000 Spanjaarden zijn vorig jaar naar het buitenland geëmigreerd.
Dit meldde woensdag de Spaanse krant El Mundo.
Het aantal in het buitenland woonachtige Spanjaarden is volgens het Nationaal Instituut voor de Statistiek in 2012 met 6,3 procent toegenomen tot 1,9 miljoen.
Dat is een half miljoen meer dan in 2009.
De landen waar de meeste Spanjaarden naartoe gaan, zijn Argentinië, Brazilië, Cuba, Frankrijk en de Verenigde Staten.
Spanje kampt met een enorme werkloosheid als gevolg van de economische crisis die in 2008 losbarstte.
quote:The case for policy change: Democratic legitimacy of EMU cannot be an afterthought in solving the crisis
Why do these issues matter? Why is the democratic legitimacy of crisis resolution and financial reform crucial? The answer lies in the long-run sustainability and legitimacy of financial openness and capital mobility. Financial liberalisation is better sustained in economies that mitigate the risks of liberalisation through welfare and other forms of compensation for the vulnerable (Burgoon, Demetriades and Underhill 2012). Nurturing financial openness requires the very policy space that austerity is closing down.
Electorates are rebelling against solutions that ‘pool’ sovereignty just as market integration and crisis makes national policy less effective. Failure to think systematically about the emerging legitimacy deficit is generating centrifugal populist political forces. This context potentially undermines the ability of states to cooperate so as to sustain liberal finance at all. In short, we need a Eurozone that demonstrably places citizens above banks to overcome the threat of disorderly disintegration.
Nee, want Cyprus is een apart geval en staat los van alle andere landen. Zoals rondom de spaargeldaftroggeltruc steeds werd benadrukt.quote:Op woensdag 20 maart 2013 14:26 schreef HD9 het volgende:
Vraagje:
Als nu Cyprus uit de EU stapt en ook uit de Euro, en als dan blijkt dat het licht overal is aangebleven, gaan we dan wat minder hel- en verdoemenis-verhalen horen van de heren politici ??
Jij grossiert er anders ook in.quote:Op woensdag 20 maart 2013 14:26 schreef HD9 het volgende:
Vraagje:
Als nu Cyprus uit de EU stapt en ook uit de Euro, en als dan blijkt dat het licht overal is aangebleven, gaan we dan wat minder hel- en verdoemenis-verhalen horen van de heren politici ??
twitter:alex_schaefer twitterde op dinsdag 19-03-2013 om 21:35:27This is a major goal of the (engineered) economic crisis: getting people to give up REAL assets to pay off FAKE debt http://t.co/IhOLe5vko1 reageer retweet
Tja, dat is logisch, tijdens dit soort dingen moet de agressie en machteloosheid gefocust worden. Dan is er altijd wel een gedachtegoed te vinden wat zich 'beschikbaar' stelt. Vervolgens probeert iedereen het zo te vormen dat het waar wordt en rellen zijn geboren.quote:Op woensdag 20 maart 2013 11:14 schreef Apache4U het volgende:
Groetjes vanuit Limassol(-grad).
Ik ben zelf economisch niet goed onderlegd maar volg dit topic toch met interesse.
Crisis is waar iedereen het hier over heeft. Ik word er zelf een beetje moe van eerlijk gezegd.
Duitsland is de grote aggressor uiteraard.
Wat zaken die ik hier heb gelezen: Pinnen is geen probleem hoor. Het enige lastige is dus dat de spaarrekeningen geblokkeerd zijn en dat de banken niet open gaan.
Ik was hier vanochtend bij de starbucks, kopje koffie kopen. De kerel voor mij had ook wat gekocht en kreeg 4 euro wisselgeld terug. In muntjes van 10ct. (banken dicht dus STBX geen wisselgeld).
Daar was ie niet van gediend en bood mij voor dat geld dan maar een crisis-cafe-latte aan.
Vervolgens aan een tafeltje naast die kerel plaats genomen om allerlei geklaag aan te horen over vooral Germany. Er was maar 1 onderwerp wat besproken werd: crisis.
Vervolgens gaat dat groepje uit elkaar en rijdt weg in Porsches 911 en dikke Mercedessen. Ik kon een lach niet onderdrukken.
Een mailtje wat de ronde doet is er 1 waarin de link tussen het Russische geld (voornamelijk Russische joden volgens dat mailtje) , Duitsland en de tweede wereldoorlog wordt gelegd. Te grappig voor woorden natuurlijk maar Duitsland word totaal zwart gemaakt.
Ik woon hier nog maar net, en wilde deze week een betaalrekening openen. Helaas kan dat nu niet. Dat is de last die ik heb. Vraag me wel af, zodra het weer kan of Laiki bank me een mooie spaarrekening aanbiedt ;-).
Vraag me zwaar af wat hier trouwens gaat gebeuren zodra de banken weer opengaan. Ongeacht welke oplossing er volgt: EU-spaartaks/Rusland/Default. Misschien dat iemand met meer economische kennis dan ik daar een onderbouwde mening over kan geven?
Wordt de antisemitisme-kaart weer eens getrokken?quote:Op woensdag 20 maart 2013 11:14 schreef Apache4U het volgende:
Een mailtje wat de ronde doet is er 1 waarin de link tussen het Russische geld (voornamelijk Russische joden volgens dat mailtje) , Duitsland en de tweede wereldoorlog wordt gelegd. Te grappig voor woorden natuurlijk maar Duitsland word totaal zwart gemaakt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat het waarschijnlijk niet doorgaat, de EU en het IMF zullen hun 10 miljard niet uitlenen als de Cyprioten die extra miljarden er nog bijlenen (want dan wordt hun staatsschuld zo hoog dat die onmogelijk terug te betalen).quote:Op woensdag 20 maart 2013 17:05 schreef HiZ het volgende:
Kan iemand me vertellen wat ik moet denken van die 2 miljard van Griekenland?
perfect, ik zeg doenquote:Op woensdag 20 maart 2013 15:06 schreef Wouter_Drucker het volgende:
http://www.weeklystandard(...)n-rights_707768.html
Report: Russian Company Offers to Bailout Cyprus in Exchange for Gas Exploration Rightstwitter:alex_schaefer twitterde op dinsdag 19-03-2013 om 21:35:27This is a major goal of the (engineered) economic crisis: getting people to give up REAL assets to pay off FAKE debt http://t.co/IhOLe5vko1 reageer retweet
laat ze Cyprus ook maar gelijk helemaal houden en griekenland ookquote:
Ach dan gaan ze op dinsdag formeel failliet.quote:Op woensdag 20 maart 2013 19:17 schreef SeLang het volgende:
Het is besloten dat Cypriotische banken tot minimaal het weekend dicht blijven. Vanwege een feestdag op maandag betekent dat in de praktijk dat banken tot minimaal dinsdag dicht blijven.
dat kon wel eens het beste zijn voor ze., dan zijn ze van de euro af en kunnen ze devaluerenquote:Op woensdag 20 maart 2013 19:21 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ach dan gaan ze op dinsdag formeel failliet.
En dan weer opnieuw opbouwen met die twee geiten en drie olijvenbomen!quote:Op woensdag 20 maart 2013 19:25 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
dat kon wel eens het beste zijn voor ze., dan zijn ze van de euro af en kunnen ze devalueren
Volgens mij willen de Fransen dat het IMF bijspringtquote:De Franse politie heeft een inval gedaan in de woning van Christine Lagarde om aantijgingen van een compensatiebetaling van een zakenman die Nicolas Sarkozy gesteund zou hebben.
In 2008 heeft Lagarde bemiddeld bij een conflict tussen de flamboyante rijke stinkerd Bernard Tapie en de bank Credit Lyonnais. Tapie zou een vergoeding hebben gekregen van 285 miljoen eurootjes.
Lagarde's advocaat, Yves Repiquetm is ervan overtuigd dat de bevindingen zijn client onschuldig zullen verklaren.
Santander is een sub (vroeger abbey), ING is/was een branch. Laiki in de UK is trouwens ook een branch. Zo zijn er wel meer branches.quote:Op dinsdag 19 maart 2013 11:49 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat kun je opvragen bij het Depositogarantiestelsel van het betreffende land. ING hier in de UK valt trouwens onder het Nederlandse garantiestelsel als een van de uitzonderingsgevallen hier. Maar Santander bijvoorbeeld valt onder het Britse stelsel, ondanks dat het een Spaanse bank is. Een faillissement van Santander in Spanje heeft ook in principe geen invloed op Santander in de UK. Dat zijn gewoon aparte banken.
[..]
CACs maken het juist makkelijker om te defaulten. Zonder een CAC heb je 100% nodig. Tenzij je niet instemt word je niet gehaircut. Mocht je dan niet volledig betaald krijgen, heb je te maken met een default en kun je naar de rechter.quote:Op dinsdag 19 maart 2013 08:58 schreef SeLang het volgende:
[..]
Het probleem zit volgens mij in het feit dat de meeste senior bonds in Cyprus zijn uitgegeven onder UK law. Ik ken niet exact de details daarvan, maar ik begrijp dat je voor een collectieve actie zoals een "vrijwillige" haircut instemming moet hebben van een grote meerderheid (zeg 75%) van die bondholders. En die toestemming krijg je natuurlijk niet. De enige andere manier om ze te laten meebetalen is dan een echte default, maar dat willen de autoriteiten natuurlijk niet.... Dus de bondholders weten dat ze hun poot stijf kunnen houden. Mochten ze toch onteigend worden terwijl er geen formele default is dan stappen ze naar de rechter en krijgen gelijk. Argentinië bijvoorbeeld heeft een paar jaar geleden ook op een illegale manier bondholders onteigend en die moeten nu -met rente- dat geld alsnog terugbetalen.
Toe net op Nieuwsuur zeiden ze al dat er een idee is om de pensioenfondsen te nationaliseren en het geld dan daar uit te halen, dus daar kun je wel wat vuurwerk over verwachten.quote:Op woensdag 20 maart 2013 20:24 schreef SeLang het volgende:
Het gaat een saaie week worden als die banken in Cyprus tot dinsdag dicht blijven
Psst.. dat is zijn ideaalbeeld voor iedereen rond de Middellandse zee.quote:Op woensdag 20 maart 2013 19:26 schreef Perrin het volgende:
[..]
En dan weer opnieuw opbouwen met die twee geiten en drie olijvenbomen!
Dat sowieso. Ooit.quote:
HIZ gelooft er nog wel inquote:Op woensdag 20 maart 2013 22:45 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Dat sowieso. Ooit.
Ik durf wel te voorspellen dat de euro over vijftig jaar niet meer bestaat. Ik denk dat er heel weinig mensen zijn die een andere verwachting hebben.
Sterker nog: over 50 jaar is de $ vervangen door de ¤ en is de USA door de EU ingelijfd.quote:Op woensdag 20 maart 2013 22:55 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
HIZ gelooft er nog wel in
Die ziet nog een VSEU met een Europese president en dat iedereen staat te juichen in Brussel
Doe niet zo belachelijk. De VS sluit zich vrijwillig aan ze smeken zelfsquote:Op woensdag 20 maart 2013 23:09 schreef rsfxrs020 het volgende:
[..]
Sterker nog: over 50 jaar is de $ vervangen door de ¤ en is de USA door de EU ingelijfd.
En China en India, Zimbabwe en Surinamequote:Op woensdag 20 maart 2013 23:09 schreef karton2 het volgende:
[..]
Doe niet zo belachelijk. De VS sluit zich vrijwillig aan ze smeken zelfs
Nou dat we naar de Duitsers trekken dat geloof ik wel, we zijn tenslotte een provincie van Duitsland en een nauw samenwerkingsverband met Polen zie ik ook wel komenquote:Op woensdag 20 maart 2013 23:24 schreef UpsideDown het volgende:
En, over 50 jaar zijn de Nederlanden weer verenigd tot 1 machtige staat.
Ik doelde eingelijk meer op de Habsburgse (later Spaanse) Nederlanden.quote:Op woensdag 20 maart 2013 23:27 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Nou dat we naar de Duitsers trekken dat geloof ik wel, we zijn tenslotte een provincie van Duitsland en een nauw samenwerkingsverband met Polen zie ik ook wel komen
Maar voor een gezamenlijke munt moet je EEN STAAT hebben net als Oost- en West-Duitsland
Maar het is een hele stap om je eigen parlement op te heffen
Ik had het over de Romeinenquote:Op woensdag 20 maart 2013 23:32 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Ik doelde eingelijk meer op de Habsburgse (later Spaanse) Nederlanden.
Dus in plaats van de spaartegoeden jatten ze de pensioenenquote:Cyprus werkt verder aan plan B
In Nicosia wordt donderdagochtend verder gepraat over een nieuw plan om Cyprus te redden van een faillissement. De onderhandelingen worden om 9.30 uur plaatselijke tijd hervat; president Anastasiades praat dan met de fractievoorzitters in het parlement. Woensdagavond wilde geen van de onderhandelaars iets kwijt over de besprekingen.
Er werd tot laat onderhandeld over het nieuwe plan. Dat was nodig doordat het parlement een Europees steunpakket dinsdagavond had afgewezen. Vooral de eis dat kleine spaarders moesten meebetalen aan de reddingsoperatie was slecht gevallen in het land. De Europese Unie wil Cyprus een noodlening geven van 10 miljard euro, zolang het land zelf 5,8 miljard op tafel legt.
Nationalisatie
Politici op het eiland proberen nu een plan B te bedenken dat de kleine spaarders ontziet. Er wordt gedacht aan het nationaliseren van pensioenfondsen, dat 3 miljard zou opleveren. Ook zou de regering noodobligaties willen uitschrijven, met als onderpand toekomstige aardgasbaten.
Daarnaast is de Cypriotische minister van Financiën nog altijd in Moskou om te onderhandelen over het verlengen van een Russische lening aan het land.
http://nos.nl/artikel/486886-cyprus-werkt-verder-aan-plan-b.html
Yep, het Lincoln Memorial in Washington zal verbleken bij het Van Rompuy Memorial dat ze zullen oprichten in Brussel.quote:Op woensdag 20 maart 2013 23:22 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
En China en India, Zimbabwe en Suriname
Iedereen juichen om van President van Rompuy
De Duitsers samen met de Grieken de Sirtaki dansen en allemaal Chinees leren
Nou, dan ben je de laatste jaren aardig consistent wat je verwachting betreft. De enige vraag is wat 'binnenkort' dan betekent. Aan je reacties te zien hebben we het dan over minimaal 5 jaar.quote:Op donderdag 21 maart 2013 08:21 schreef HD9 het volgende:
Ik denk dat die hele rijstebrij gaat ontploffen binnekort
Het komt er eigenlijk weer op nier dat al die (schuld-) digitwelwaart in de praktijk een stuk minder aanwezig is dan men dacht.quote:Op donderdag 21 maart 2013 08:21 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dus in plaats van de spaartegoeden jatten ze de pensioenen
Dat is toch gewoon een afgedwongen lening. De EU wil een reductie zien van de schuldenberg geen toename. Beter verkopen ze rechten op aardgas boringen. Met die cash kunnen ze de schuldenberg wel reduceren.quote:Op donderdag 21 maart 2013 08:21 schreef SeLang het volgende:
[..]
ergens tussen de 2 en de 5 jaar lijkt me een goede inschattingquote:Op donderdag 21 maart 2013 09:19 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Nou, dan ben je de laatste jaren aardig consistent wat je verwachting betreft. De enige vraag is wat 'binnenkort' dan betekent. Aan je reacties te zien hebben we het dan over minimaal 5 jaar.
Ja, dat zal je over 2 tot 5 jaar ook wel weer zeggen gezien je postgeschiedenis. Je zou zo de politiek in kunnen.quote:Op donderdag 21 maart 2013 09:53 schreef HD9 het volgende:
[..]
ergens tussen de 2 en de 5 jaar lijkt me een goede inschatting
een kind kan zien dat de EU en de Euro geen toekomst hebben, aangezien de EU landen nooit en nimmer een fiscale en politieke eenheid gaan vormen, de kiezer zal daar nooit mee akkoord gaanquote:Op donderdag 21 maart 2013 09:57 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Ja, dat zal je over 2 tot 5 jaar ook wel weer zeggen gezien je postgeschiedenis. Je zou zo de politiek in kunnen.
Als we maar lang genoeg terug gaan dan was europa nog wel 1 volk, maar was er nog zoveel ruimte en geen overheden om zich met burgers te bemoeien.quote:Op donderdag 21 maart 2013 09:59 schreef HD9 het volgende:
Europa is niet een volk met een taal en een historie zoals de USA
Het is wachten op de boerenopstandquote:Op donderdag 21 maart 2013 10:02 schreef Basp1 het volgende:
Maar in ieder geval te bizar voor woorden als de pensioenfondsen geroofd gaan worden.
De USA was eerst ook een ander volk, maar die zijn (het waren 'wildemannen') uitgemoord. Het verhaal van 'goede cowboys, wilde indianen' is sindsdien in steeds wisselende vorm herhaald. Bijvoorbeeld: communisten, moslims, terroristen.quote:Op donderdag 21 maart 2013 09:59 schreef HD9 het volgende:
Zeker bizar, maar helaas al veel vaker gebeurd in de geschiedenis.quote:Op donderdag 21 maart 2013 10:02 schreef Basp1 het volgende:
Maar in ieder geval te bizar voor woorden als de pensioenfondsen geroofd gaan worden.
we kunen hier de fransen ook wel over de kling jagenquote:Op donderdag 21 maart 2013 10:27 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
De USA was eerst ook een ander volk, maar die zijn (het waren 'wildemannen') uitgemoord. Het verhaal van 'goede cowboys, wilde indianen' is sindsdien in steeds wisselende vorm herhaald. Bijvoorbeeld: communisten, moslims, terroristen.
quote:The European Central Bank has decided to keep an emergency lending scheme for Cypriot banks until Monday (25 March). "Thereafter, Emergency Liquidity Assistance (ELA) could only be considered if an EU/IMF programme is in place that would ensure the solvency of the concerned banks," it said in a press release.
Oftewel de situatie tussen 1815-1830 om wat recenter te blijven.quote:Ik doelde eigenlijk meer op de Habsburgse (later Spaanse) Nederlanden.
Onmacht en onwetendheid dus? Wat is de echte oplossing dan wel?quote:Op donderdag 21 maart 2013 11:09 schreef piepeloi55 het volgende:
Ze beseffen nog steeds niet dat dit geen normale economische omstandigheden zijn en onderschatten de negatieve impact van onderliggende fundamenten. Ze kunnen het niet juist ''voorspellen'', maar denken wel de oplossingen te hebben.
Er is geen oplossing, tenminste geen pijnloze. Het enige verschil is hoe en wanneer je de rekening neemt en dat kan een heel groot verschil uitmaken. Autoriteiten hebben helaas een heel slecht trackrecord in deze dingen.quote:Op donderdag 21 maart 2013 11:19 schreef GoedeVraag het volgende:
Onmacht en onwetendheid dus? Wat is de echte oplossing dan wel?
Een volk en een taal is dan ook absoluut niet noodzakelijk om een staat te vormen. Rusland is wat dat betreft een goed voorbeeld. Het probleem binnen de EU is wellicht eerder dat er geen echt dominant volk is.quote:Op donderdag 21 maart 2013 09:59 schreef HD9 het volgende:
[..]
een kind kan zien dat de EU en de Euro geen toekomst hebben, aangezien de EU landen nooit en nimmer een fiscale en politieke eenheid gaan vormen, de kiezer zal daar nooit mee akkoord gaan
En je verwacht dat autoriteiten dat maar zouden roepen en zolang ze dat niet doen neem je aan dat ze 'onwetend' zijn?quote:Op donderdag 21 maart 2013 11:21 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Er is geen oplossing, tenminste geen pijnloze.
Jij zegt dat ze onwetend zijn, niet ik. Ik denk dat ze niet echt een keuze hebben aangezien er (politieke) belangen meespelen en autoriteiten zich geroepen voelen om iets te doen. Als je geen echte oplossing hebt dan kun je simpelweg niet meer doen dan het spenderen van (toekomstige) inkomsten en stutten van het kaartenhuis. Daarnaast ga je inderdaad niet roepen dat we in de shit zitten. Een autoriteit moet je echter nooit beoordelen op zijn woorden, maar op zijn daden.quote:Op donderdag 21 maart 2013 11:24 schreef GoedeVraag het volgende:
En je verwacht dat autoriteiten dat maar zouden roepen en zolang ze dat niet doen neem je aan dat ze 'onwetend' zijn?
Zelf zou ik zoiets als autoriteit dus niet te hard gaan roepen, al was het alleen maar om paniek te voorkomen.
In Rusland moet ieder land verplicht russisch spreken, naar de gevechten in het Oekrainse parlement gekeken??quote:Op donderdag 21 maart 2013 11:23 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Een volk en een taal is dan ook absoluut niet noodzakelijk om een staat te vormen. Rusland is wat dat betreft een goed voorbeeld. Het probleem binnen de EU is wellicht eerder dat er geen echt dominant volk is.
quote:Op donderdag 21 maart 2013 11:32 schreef piepeloi55 het volgende:
Jij zegt dat ze onwetend zijn, niet ik.
Als onwetendheid en niet beseffen echt zo verschillend zijn heb je misschien een punt.quote:
Dat is misschien waar. Ik vraag me af hoeveel kans zo iemand zo krijgen. In Europa zie ik het in elk geval wat meer dan aan de overkant.quote:Op donderdag 21 maart 2013 11:32 schreef piepeloi55 het volgende:
In tijden als deze onderscheiden leiders zich van de doorsnee. Ik zie helaas geen echte leiders die ervoor kiezen om nu de rekening te nemen inplaats van te laten ontsporen in de toekomst.Tenminste vrijwillig, omdat dat het beste is voor de lange termijn.
Argentiniëquote:Op donderdag 21 maart 2013 08:21 schreef SeLang het volgende:
[..]
Hij heeft natuurlijk wel gelijk. Er is een kapitaal tekort en dat los je niet op met weer een extra lening.quote:Op donderdag 21 maart 2013 11:44 schreef HiZ het volgende:
[..]
Argentinië![]()
IK hoorde Dijnsselbloem net zeggen dat een lening van Rusland geen zin heeft. Gaan we straks koppen krijgen 'Eurogroep wijst Cypriotisch reddingsplan af' ?
Laat ik het dan zo zeggen; er zullen best een aantal (mischien wel groot aantal) autoriteiten zijn die onwetend zijn. Ik geloof echter niet dat dat voor alle geld, vooral niet als ze de afgelopen jaren hun huiswerk gedaan hebben.quote:Op donderdag 21 maart 2013 11:39 schreef GoedeVraag het volgende:
Als onwetendheid en niet beseffen echt zo verschillend zijn heb je misschien een punt.
Het probleem is natuurlijk dat de mensen zijn wijsgemaakt dat we ons hieruit kunnen spenderen/printen, dat dit een 'normale' recessie is. Als je echter met een eerlijk verhaal kwam en het juiste momentum (dat eerder misbruikt dan gebruikt is) ervoor was dan heb je een goede kans. Je moet dan echter wel direct de rekening nemen en niet vooruitschuiven zoals nu gebeurd in de zwakke landen, dan ontneem je mensen namelijk alle toekomstperspectief.quote:Dat is misschien waar. Ik vraag me af hoeveel kans zo iemand zo krijgen. In Europa zie ik het in elk geval wat meer dan aan de overkant.
Er is wel een dominante groep dat zijn onze EU bestuurders die gewoon voorstellen naar eigen inzicht doordrukken terwijl de bevolking niet altijd er geheel achter staat, soms zelf compleet er op tegen zijn.quote:Op donderdag 21 maart 2013 11:23 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Een volk en een taal is dan ook absoluut niet noodzakelijk om een staat te vormen. Rusland is wat dat betreft een goed voorbeeld. Het probleem binnen de EU is wellicht eerder dat er geen echt dominant volk is.
Kan Duitsland wel wat extra miljarden geven aan Cyprusquote:Op donderdag 21 maart 2013 11:46 schreef SeLang het volgende:
[..]
Hij heeft natuurlijk wel gelijk. Er is een kapitaal tekort en dat los je niet op met weer een extra lening.
Nee, dat wist ik ook wel, maar nu is het dus hardop gezegd dat de Cyprioten hun tijd verspillen.quote:Op donderdag 21 maart 2013 11:46 schreef SeLang het volgende:
[..]
Hij heeft natuurlijk wel gelijk. Er is een kapitaal tekort en dat los je niet op met weer een extra lening.
Ach voldoende landen ook binnen Europa met een verscheidenheid aan culturen en ook talen. Er zijn ook voldoende oplossingen voor dit soort problemen. Het voorname probleem is dat politici teveel streven naar centralisatie.quote:Op donderdag 21 maart 2013 11:39 schreef HD9 het volgende:
[..]
In Rusland moest ieder land verlicht russisch spreken, naar de gevechten in het oekrainse parlement gekeken??
Daar wil de door poetin gecontroleerde partij het Russisch verplichten als hoofdtaal
Net als hier de tweede kamer voortaan Frans moet spreken
Zwitserland is een fiscale en politieke enheid, Europa nietquote:Op donderdag 21 maart 2013 11:48 schreef BlaZ het volgende:
Zwitserland is kwa taal een goed voorbeeld.
Dat wel ja.quote:Op donderdag 21 maart 2013 11:47 schreef HiZ het volgende:
[..]
Nee, dat wist ik ook wel, maar nu is het dus hardop gezegd dat de Cyprioten hun tijd verspillen.
Als voorbeeld hoe verschillende taal gebieden binnen een politieke eenheid samenwerken.quote:Op donderdag 21 maart 2013 11:50 schreef HD9 het volgende:
[..]
Zwitserland is een fiscale en politieke enheid, Europa niet
slecht voorbeeld dus
quote:Op donderdag 21 maart 2013 11:55 schreef SeLang het volgende:
Mijn vroegere buurman (gepensioneerde Cyprioot) zijn huis is indertijd afgepakt door de Turken. Als ik hem binnenkort weer zie zal ik eens vragen of zijn spaargeld nu ook gejat is....
Ja ze moeten wel het is een volk en een parlementquote:Op donderdag 21 maart 2013 11:53 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Als voorbeeld hoe verschillende taal gebieden binnen een politieke eenheid samenwerken.
Zwitserland is een confederatie met 27 parlementen.quote:Op donderdag 21 maart 2013 11:56 schreef HD9 het volgende:
[..]
Ja ze moeten wel het is een volk en een parlement
Het probleem is ook dat dit een optelsom is van al die andere keren dan men door schuldstimulering heeft geprobeerd groei de creëren, en dat zoiets op de lange termijn eigenlijk nooit goed uitpakt.quote:Op donderdag 21 maart 2013 11:46 schreef piepeloi55 het volgende:
Het probleem is natuurlijk dat de mensen zijn wijsgemaakt dat we ons hieruit kunnen spenderen/printen, dat dit een 'normale' recessie is.
Volgens jou is zoiets onmogelijk als er verschillende talen gesproken wordenquote:Op donderdag 21 maart 2013 11:50 schreef HD9 het volgende:
[..]
Zwitserland is een fiscale en politieke enheid, Europa niet
slecht voorbeeld dus
een land moet een eenheid zijn zowel in taal en cultuur als in fiscaal regimequote:Op donderdag 21 maart 2013 12:07 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Volgens jou is zoiets onmogelijk als er verschillende talen gesproken worden
"Ordnung muss sein."quote:Op donderdag 21 maart 2013 12:08 schreef HD9 het volgende:
[..]
een land moet een eenheid zijn zowel in taal en cultuur als in fiscaal regime
alleen met harde hand kun je de zaak bij elkaar houdenquote:
En zodra die sterke hard wegvalt stort het kaartenhuis in elkaar.quote:Op donderdag 21 maart 2013 12:17 schreef HD9 het volgende:
[..]
alleen met harde hand kun je de zaak bij elkaar houden
Aleen Tito was daar een meester in met 7 verschillende volkeren en 7 talen
daarom zal Europa ook nooit een land worden die vechten elkaar de tent uitquote:Op donderdag 21 maart 2013 12:23 schreef BlaZ het volgende:
[..]
En zodra die sterke hard wegvalt stort het kaartenhuis in elkaar.
In Europa is met de toetreding van Letland onlangs zelfs nog groei van de EMU opgetreden. Blijkbaar heerst ook hier de harde hand.quote:Op donderdag 21 maart 2013 12:17 schreef HD9 het volgende:
[..]
alleen met harde hand kun je de zaak bij elkaar houden
letland een Noordelijk land zo groot als Utrechtquote:Op donderdag 21 maart 2013 12:29 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
In Europa is met de toetreding van Letland onlangs zelfs nog groei van de EMU opgetreden. Blijkbaar heerst ook hier de harde hand.
Je bedoelt, zoals we hierboven ontdekten, 'over 2-5 jaar', (en de termijn begint iedere dag opnieuw).quote:Op donderdag 21 maart 2013 12:29 schreef HD9 het volgende:
Vandaag of morgen is Duitsland het miljarden schokken spuugzat
Groei is groei.quote:Op donderdag 21 maart 2013 12:30 schreef HD9 het volgende:
[..]
letland een Noordelijk land zo groot als Utrecht
Er was gisteren zo'n serie straat interviews op Cyprus. Zat er toevallig een turks-Cyprioot bij bij die helemaal geen crisis hadquote:Op donderdag 21 maart 2013 11:55 schreef SeLang het volgende:
Mijn vroegere buurman (gepensioneerde Cyprioot) zijn huis is indertijd afgepakt door de Turken. Als ik hem binnenkort weer zie zal ik eens vragen of zijn spaargeld nu ook gejat is....
Niet waarschijnlijk, er is tot 25 maart nog geld.quote:Op donderdag 21 maart 2013 12:02 schreef Apache4U het volgende:
Ik krijg hier via verschillende , niet bevestigde , kanalen te horen dat de Laiki Bank vandaag nog gaat omvallen. Voor wat het waard is.
Dat is natuurlijk volstrekt logisch. Griekenland heeft al een reeks bailouts achter de rug waardoor het gevaar voor spaarders nu weer iets is verminderd vergeleken met een jaar geleden (althans dat is de perceptie).quote:Op donderdag 21 maart 2013 13:26 schreef HiZ het volgende:
Lijkt er een beetje op alsof het risico van besmetting en bank runs niet zo groot is. Zelfs voor Griekenland niet want die hebben kennelijk hun geld al onder hun matras liggen.
Ja dat had ik al ingecalculeerd, dat het nu waarschijnlijk vooral in de zuidflank wat minder is. Hoewel ik me niet goed kan voorstellen dat Italianen een bankrun gaan beginnen.quote:Op donderdag 21 maart 2013 13:31 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk volstrekt logisch. Griekenland heeft al een reeks bailouts achter de rug waardoor het gevaar voor spaarders nu weer iets is verminderd vergeleken met een jaar geleden (althans dat is de perceptie).
Vergeet trouwens niet dat deze cijfers per eind vorig jaar zijn ("Europe is fixed"). De eerste cijfers over deze maand krijgen we pas in mei. Dan verwacht ik weer een vlucht te zien.
Of juist wel. Italianen hebben begin jaren '90 al eens een confiscatie meegemaakt. Net nu ze dat een beetje waren vergeten krijg je dit....quote:Op donderdag 21 maart 2013 13:35 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ja dat had ik al ingecalculeerd, dat het nu waarschijnlijk vooral in de zuidflank wat minder is. Hoewel ik me niet goed kan voorstellen dat Italianen een bankrun gaan beginnen.
Dat wel, maar Italianen zitten anders in elkaar.quote:Op donderdag 21 maart 2013 13:38 schreef SeLang het volgende:
[..]
Of juist wel. Italianen hebben begin jaren '90 al eens een confiscatie meegemaakt. Net nu ze dat een beetje waren vergeten krijg je dit....
Denk je echt dat de Russen 6 miljard gaan betalen voor een mogelijke gasvondst?quote:Op donderdag 21 maart 2013 13:57 schreef SeLang het volgende:
Ik denk nog steeds dat Cyprus uiteindelijk gewoon accoord gaat met een iets gewijzigde versie van het accoord dat ze hebben weggestemd. Tenzij ze een gasveld o.i.d. kunnen verkopen is het alternatief zoveel slechter. Als dan de banken weer open gaan zijn namelijk alle rekeningen geconverteerd naar Cypriotische ponden.
Het pakken van de kleine spaarders komt inderdaad van de Cyprioten zelf en niet van de Eurogroep. De blunder van Dijsselbloem is dat hij niet heeft geeist dat die tot 100.000 zouden worden vrijgesteld, gezien de schade die dat nu aanricht aan de stabiliteit van de van het hele eurozone banken systeemquote:Op donderdag 21 maart 2013 14:22 schreef HiZ het volgende:
[..]
Denk je echt dat de Russen 6 miljard gaan betalen voor een mogelijke gasvondst?
Ik ben heel benieuwd wat er gaat gebeuren de komende dagen. Ik kan me het ook niet voorstellen dat ze voet bij stuk houden, maar ze hebben ook een enorm vermogen tot domme beslissingen getoond. Dijnsselbloem mag nu de verantwoordelijkheid nemen voor de heffing, maar het was Anastasiades die per se de kleinere rekeninghouders wilde pakken om een de Russen te plezieren. (dus eigenlijk de eigen burgers naaide ten behoeve van de Russen).
Linksom of rechtsom is Cyprus wel goed, het maakt duidelijk dat er grenzen zijn. En dat was hoognodig.
Nee hoor, het is gewoon over en uit voor Cyprus. Morgen koopjesdag!quote:Op donderdag 21 maart 2013 13:57 schreef SeLang het volgende:
Ik denk nog steeds dat Cyprus uiteindelijk gewoon accoord gaat met een iets gewijzigde versie van het accoord dat ze hebben weggestemd. Tenzij ze een gasveld o.i.d. kunnen verkopen is het alternatief zoveel slechter. Als dan de banken weer open gaan zijn namelijk alle rekeningen geconverteerd naar Cypriotische ponden.
Even een andere vraag aan jou hoe zit het met het DGS systeem in de VS waar men tot 250.000$ zou garanderen heeft dat altijd uitbetaald bij de faillisementen?quote:Op donderdag 21 maart 2013 14:25 schreef SeLang het volgende:
[..]
Het pakken van de kleine spaarders komt inderdaad van de Cyprioten zelf en niet van de Eurogroep. De blunder van Dijsselbloem is dat hij niet heeft geeist dat die tot 100.000 zouden worden vrijgesteld, gezien de schade die dat nu aanricht aan de stabiliteit van de van het hele eurozone banken systeem
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |