Dat het waarschijnlijk niet doorgaat, de EU en het IMF zullen hun 10 miljard niet uitlenen als de Cyprioten die extra miljarden er nog bijlenen (want dan wordt hun staatsschuld zo hoog dat die onmogelijk terug te betalen).quote:Op woensdag 20 maart 2013 17:05 schreef HiZ het volgende:
Kan iemand me vertellen wat ik moet denken van die 2 miljard van Griekenland?
perfect, ik zeg doenquote:Op woensdag 20 maart 2013 15:06 schreef Wouter_Drucker het volgende:
http://www.weeklystandard(...)n-rights_707768.html
Report: Russian Company Offers to Bailout Cyprus in Exchange for Gas Exploration Rightstwitter:alex_schaefer twitterde op dinsdag 19-03-2013 om 21:35:27This is a major goal of the (engineered) economic crisis: getting people to give up REAL assets to pay off FAKE debt http://t.co/IhOLe5vko1 reageer retweet
laat ze Cyprus ook maar gelijk helemaal houden en griekenland ookquote:
Ach dan gaan ze op dinsdag formeel failliet.quote:Op woensdag 20 maart 2013 19:17 schreef SeLang het volgende:
Het is besloten dat Cypriotische banken tot minimaal het weekend dicht blijven. Vanwege een feestdag op maandag betekent dat in de praktijk dat banken tot minimaal dinsdag dicht blijven.
dat kon wel eens het beste zijn voor ze., dan zijn ze van de euro af en kunnen ze devaluerenquote:Op woensdag 20 maart 2013 19:21 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ach dan gaan ze op dinsdag formeel failliet.
En dan weer opnieuw opbouwen met die twee geiten en drie olijvenbomen!quote:Op woensdag 20 maart 2013 19:25 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
dat kon wel eens het beste zijn voor ze., dan zijn ze van de euro af en kunnen ze devalueren
Volgens mij willen de Fransen dat het IMF bijspringtquote:De Franse politie heeft een inval gedaan in de woning van Christine Lagarde om aantijgingen van een compensatiebetaling van een zakenman die Nicolas Sarkozy gesteund zou hebben.
In 2008 heeft Lagarde bemiddeld bij een conflict tussen de flamboyante rijke stinkerd Bernard Tapie en de bank Credit Lyonnais. Tapie zou een vergoeding hebben gekregen van 285 miljoen eurootjes.
Lagarde's advocaat, Yves Repiquetm is ervan overtuigd dat de bevindingen zijn client onschuldig zullen verklaren.
Santander is een sub (vroeger abbey), ING is/was een branch. Laiki in de UK is trouwens ook een branch. Zo zijn er wel meer branches.quote:Op dinsdag 19 maart 2013 11:49 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat kun je opvragen bij het Depositogarantiestelsel van het betreffende land. ING hier in de UK valt trouwens onder het Nederlandse garantiestelsel als een van de uitzonderingsgevallen hier. Maar Santander bijvoorbeeld valt onder het Britse stelsel, ondanks dat het een Spaanse bank is. Een faillissement van Santander in Spanje heeft ook in principe geen invloed op Santander in de UK. Dat zijn gewoon aparte banken.
[..]
CACs maken het juist makkelijker om te defaulten. Zonder een CAC heb je 100% nodig. Tenzij je niet instemt word je niet gehaircut. Mocht je dan niet volledig betaald krijgen, heb je te maken met een default en kun je naar de rechter.quote:Op dinsdag 19 maart 2013 08:58 schreef SeLang het volgende:
[..]
Het probleem zit volgens mij in het feit dat de meeste senior bonds in Cyprus zijn uitgegeven onder UK law. Ik ken niet exact de details daarvan, maar ik begrijp dat je voor een collectieve actie zoals een "vrijwillige" haircut instemming moet hebben van een grote meerderheid (zeg 75%) van die bondholders. En die toestemming krijg je natuurlijk niet. De enige andere manier om ze te laten meebetalen is dan een echte default, maar dat willen de autoriteiten natuurlijk niet.... Dus de bondholders weten dat ze hun poot stijf kunnen houden. Mochten ze toch onteigend worden terwijl er geen formele default is dan stappen ze naar de rechter en krijgen gelijk. Argentinië bijvoorbeeld heeft een paar jaar geleden ook op een illegale manier bondholders onteigend en die moeten nu -met rente- dat geld alsnog terugbetalen.
Toe net op Nieuwsuur zeiden ze al dat er een idee is om de pensioenfondsen te nationaliseren en het geld dan daar uit te halen, dus daar kun je wel wat vuurwerk over verwachten.quote:Op woensdag 20 maart 2013 20:24 schreef SeLang het volgende:
Het gaat een saaie week worden als die banken in Cyprus tot dinsdag dicht blijven
Psst.. dat is zijn ideaalbeeld voor iedereen rond de Middellandse zee.quote:Op woensdag 20 maart 2013 19:26 schreef Perrin het volgende:
[..]
En dan weer opnieuw opbouwen met die twee geiten en drie olijvenbomen!
Dat sowieso. Ooit.quote:
HIZ gelooft er nog wel inquote:Op woensdag 20 maart 2013 22:45 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Dat sowieso. Ooit.
Ik durf wel te voorspellen dat de euro over vijftig jaar niet meer bestaat. Ik denk dat er heel weinig mensen zijn die een andere verwachting hebben.
Sterker nog: over 50 jaar is de $ vervangen door de ¤ en is de USA door de EU ingelijfd.quote:Op woensdag 20 maart 2013 22:55 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
HIZ gelooft er nog wel in
Die ziet nog een VSEU met een Europese president en dat iedereen staat te juichen in Brussel
Doe niet zo belachelijk. De VS sluit zich vrijwillig aan ze smeken zelfsquote:Op woensdag 20 maart 2013 23:09 schreef rsfxrs020 het volgende:
[..]
Sterker nog: over 50 jaar is de $ vervangen door de ¤ en is de USA door de EU ingelijfd.
En China en India, Zimbabwe en Surinamequote:Op woensdag 20 maart 2013 23:09 schreef karton2 het volgende:
[..]
Doe niet zo belachelijk. De VS sluit zich vrijwillig aan ze smeken zelfs
Nou dat we naar de Duitsers trekken dat geloof ik wel, we zijn tenslotte een provincie van Duitsland en een nauw samenwerkingsverband met Polen zie ik ook wel komenquote:Op woensdag 20 maart 2013 23:24 schreef UpsideDown het volgende:
En, over 50 jaar zijn de Nederlanden weer verenigd tot 1 machtige staat.
Ik doelde eingelijk meer op de Habsburgse (later Spaanse) Nederlanden.quote:Op woensdag 20 maart 2013 23:27 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Nou dat we naar de Duitsers trekken dat geloof ik wel, we zijn tenslotte een provincie van Duitsland en een nauw samenwerkingsverband met Polen zie ik ook wel komen
Maar voor een gezamenlijke munt moet je EEN STAAT hebben net als Oost- en West-Duitsland
Maar het is een hele stap om je eigen parlement op te heffen
Ik had het over de Romeinenquote:Op woensdag 20 maart 2013 23:32 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Ik doelde eingelijk meer op de Habsburgse (later Spaanse) Nederlanden.
Dus in plaats van de spaartegoeden jatten ze de pensioenenquote:Cyprus werkt verder aan plan B
In Nicosia wordt donderdagochtend verder gepraat over een nieuw plan om Cyprus te redden van een faillissement. De onderhandelingen worden om 9.30 uur plaatselijke tijd hervat; president Anastasiades praat dan met de fractievoorzitters in het parlement. Woensdagavond wilde geen van de onderhandelaars iets kwijt over de besprekingen.
Er werd tot laat onderhandeld over het nieuwe plan. Dat was nodig doordat het parlement een Europees steunpakket dinsdagavond had afgewezen. Vooral de eis dat kleine spaarders moesten meebetalen aan de reddingsoperatie was slecht gevallen in het land. De Europese Unie wil Cyprus een noodlening geven van 10 miljard euro, zolang het land zelf 5,8 miljard op tafel legt.
Nationalisatie
Politici op het eiland proberen nu een plan B te bedenken dat de kleine spaarders ontziet. Er wordt gedacht aan het nationaliseren van pensioenfondsen, dat 3 miljard zou opleveren. Ook zou de regering noodobligaties willen uitschrijven, met als onderpand toekomstige aardgasbaten.
Daarnaast is de Cypriotische minister van Financiën nog altijd in Moskou om te onderhandelen over het verlengen van een Russische lening aan het land.
http://nos.nl/artikel/486886-cyprus-werkt-verder-aan-plan-b.html
Yep, het Lincoln Memorial in Washington zal verbleken bij het Van Rompuy Memorial dat ze zullen oprichten in Brussel.quote:Op woensdag 20 maart 2013 23:22 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
En China en India, Zimbabwe en Suriname
Iedereen juichen om van President van Rompuy
De Duitsers samen met de Grieken de Sirtaki dansen en allemaal Chinees leren
Nou, dan ben je de laatste jaren aardig consistent wat je verwachting betreft. De enige vraag is wat 'binnenkort' dan betekent. Aan je reacties te zien hebben we het dan over minimaal 5 jaar.quote:Op donderdag 21 maart 2013 08:21 schreef HD9 het volgende:
Ik denk dat die hele rijstebrij gaat ontploffen binnekort
Het komt er eigenlijk weer op nier dat al die (schuld-) digitwelwaart in de praktijk een stuk minder aanwezig is dan men dacht.quote:Op donderdag 21 maart 2013 08:21 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dus in plaats van de spaartegoeden jatten ze de pensioenen
Dat is toch gewoon een afgedwongen lening. De EU wil een reductie zien van de schuldenberg geen toename. Beter verkopen ze rechten op aardgas boringen. Met die cash kunnen ze de schuldenberg wel reduceren.quote:Op donderdag 21 maart 2013 08:21 schreef SeLang het volgende:
[..]
ergens tussen de 2 en de 5 jaar lijkt me een goede inschattingquote:Op donderdag 21 maart 2013 09:19 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Nou, dan ben je de laatste jaren aardig consistent wat je verwachting betreft. De enige vraag is wat 'binnenkort' dan betekent. Aan je reacties te zien hebben we het dan over minimaal 5 jaar.
Ja, dat zal je over 2 tot 5 jaar ook wel weer zeggen gezien je postgeschiedenis. Je zou zo de politiek in kunnen.quote:Op donderdag 21 maart 2013 09:53 schreef HD9 het volgende:
[..]
ergens tussen de 2 en de 5 jaar lijkt me een goede inschatting
een kind kan zien dat de EU en de Euro geen toekomst hebben, aangezien de EU landen nooit en nimmer een fiscale en politieke eenheid gaan vormen, de kiezer zal daar nooit mee akkoord gaanquote:Op donderdag 21 maart 2013 09:57 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Ja, dat zal je over 2 tot 5 jaar ook wel weer zeggen gezien je postgeschiedenis. Je zou zo de politiek in kunnen.
Als we maar lang genoeg terug gaan dan was europa nog wel 1 volk, maar was er nog zoveel ruimte en geen overheden om zich met burgers te bemoeien.quote:Op donderdag 21 maart 2013 09:59 schreef HD9 het volgende:
Europa is niet een volk met een taal en een historie zoals de USA
Het is wachten op de boerenopstandquote:Op donderdag 21 maart 2013 10:02 schreef Basp1 het volgende:
Maar in ieder geval te bizar voor woorden als de pensioenfondsen geroofd gaan worden.
De USA was eerst ook een ander volk, maar die zijn (het waren 'wildemannen') uitgemoord. Het verhaal van 'goede cowboys, wilde indianen' is sindsdien in steeds wisselende vorm herhaald. Bijvoorbeeld: communisten, moslims, terroristen.quote:Op donderdag 21 maart 2013 09:59 schreef HD9 het volgende:
Zeker bizar, maar helaas al veel vaker gebeurd in de geschiedenis.quote:Op donderdag 21 maart 2013 10:02 schreef Basp1 het volgende:
Maar in ieder geval te bizar voor woorden als de pensioenfondsen geroofd gaan worden.
we kunen hier de fransen ook wel over de kling jagenquote:Op donderdag 21 maart 2013 10:27 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
De USA was eerst ook een ander volk, maar die zijn (het waren 'wildemannen') uitgemoord. Het verhaal van 'goede cowboys, wilde indianen' is sindsdien in steeds wisselende vorm herhaald. Bijvoorbeeld: communisten, moslims, terroristen.
quote:The European Central Bank has decided to keep an emergency lending scheme for Cypriot banks until Monday (25 March). "Thereafter, Emergency Liquidity Assistance (ELA) could only be considered if an EU/IMF programme is in place that would ensure the solvency of the concerned banks," it said in a press release.
Oftewel de situatie tussen 1815-1830 om wat recenter te blijven.quote:Ik doelde eigenlijk meer op de Habsburgse (later Spaanse) Nederlanden.
Onmacht en onwetendheid dus? Wat is de echte oplossing dan wel?quote:Op donderdag 21 maart 2013 11:09 schreef piepeloi55 het volgende:
Ze beseffen nog steeds niet dat dit geen normale economische omstandigheden zijn en onderschatten de negatieve impact van onderliggende fundamenten. Ze kunnen het niet juist ''voorspellen'', maar denken wel de oplossingen te hebben.
Er is geen oplossing, tenminste geen pijnloze. Het enige verschil is hoe en wanneer je de rekening neemt en dat kan een heel groot verschil uitmaken. Autoriteiten hebben helaas een heel slecht trackrecord in deze dingen.quote:Op donderdag 21 maart 2013 11:19 schreef GoedeVraag het volgende:
Onmacht en onwetendheid dus? Wat is de echte oplossing dan wel?
Een volk en een taal is dan ook absoluut niet noodzakelijk om een staat te vormen. Rusland is wat dat betreft een goed voorbeeld. Het probleem binnen de EU is wellicht eerder dat er geen echt dominant volk is.quote:Op donderdag 21 maart 2013 09:59 schreef HD9 het volgende:
[..]
een kind kan zien dat de EU en de Euro geen toekomst hebben, aangezien de EU landen nooit en nimmer een fiscale en politieke eenheid gaan vormen, de kiezer zal daar nooit mee akkoord gaan
En je verwacht dat autoriteiten dat maar zouden roepen en zolang ze dat niet doen neem je aan dat ze 'onwetend' zijn?quote:Op donderdag 21 maart 2013 11:21 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Er is geen oplossing, tenminste geen pijnloze.
Jij zegt dat ze onwetend zijn, niet ik. Ik denk dat ze niet echt een keuze hebben aangezien er (politieke) belangen meespelen en autoriteiten zich geroepen voelen om iets te doen. Als je geen echte oplossing hebt dan kun je simpelweg niet meer doen dan het spenderen van (toekomstige) inkomsten en stutten van het kaartenhuis. Daarnaast ga je inderdaad niet roepen dat we in de shit zitten. Een autoriteit moet je echter nooit beoordelen op zijn woorden, maar op zijn daden.quote:Op donderdag 21 maart 2013 11:24 schreef GoedeVraag het volgende:
En je verwacht dat autoriteiten dat maar zouden roepen en zolang ze dat niet doen neem je aan dat ze 'onwetend' zijn?
Zelf zou ik zoiets als autoriteit dus niet te hard gaan roepen, al was het alleen maar om paniek te voorkomen.
In Rusland moet ieder land verplicht russisch spreken, naar de gevechten in het Oekrainse parlement gekeken??quote:Op donderdag 21 maart 2013 11:23 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Een volk en een taal is dan ook absoluut niet noodzakelijk om een staat te vormen. Rusland is wat dat betreft een goed voorbeeld. Het probleem binnen de EU is wellicht eerder dat er geen echt dominant volk is.
quote:Op donderdag 21 maart 2013 11:32 schreef piepeloi55 het volgende:
Jij zegt dat ze onwetend zijn, niet ik.
Als onwetendheid en niet beseffen echt zo verschillend zijn heb je misschien een punt.quote:
Dat is misschien waar. Ik vraag me af hoeveel kans zo iemand zo krijgen. In Europa zie ik het in elk geval wat meer dan aan de overkant.quote:Op donderdag 21 maart 2013 11:32 schreef piepeloi55 het volgende:
In tijden als deze onderscheiden leiders zich van de doorsnee. Ik zie helaas geen echte leiders die ervoor kiezen om nu de rekening te nemen inplaats van te laten ontsporen in de toekomst.Tenminste vrijwillig, omdat dat het beste is voor de lange termijn.
Argentiniëquote:Op donderdag 21 maart 2013 08:21 schreef SeLang het volgende:
[..]
Hij heeft natuurlijk wel gelijk. Er is een kapitaal tekort en dat los je niet op met weer een extra lening.quote:Op donderdag 21 maart 2013 11:44 schreef HiZ het volgende:
[..]
Argentinië![]()
IK hoorde Dijnsselbloem net zeggen dat een lening van Rusland geen zin heeft. Gaan we straks koppen krijgen 'Eurogroep wijst Cypriotisch reddingsplan af' ?
Laat ik het dan zo zeggen; er zullen best een aantal (mischien wel groot aantal) autoriteiten zijn die onwetend zijn. Ik geloof echter niet dat dat voor alle geld, vooral niet als ze de afgelopen jaren hun huiswerk gedaan hebben.quote:Op donderdag 21 maart 2013 11:39 schreef GoedeVraag het volgende:
Als onwetendheid en niet beseffen echt zo verschillend zijn heb je misschien een punt.
Het probleem is natuurlijk dat de mensen zijn wijsgemaakt dat we ons hieruit kunnen spenderen/printen, dat dit een 'normale' recessie is. Als je echter met een eerlijk verhaal kwam en het juiste momentum (dat eerder misbruikt dan gebruikt is) ervoor was dan heb je een goede kans. Je moet dan echter wel direct de rekening nemen en niet vooruitschuiven zoals nu gebeurd in de zwakke landen, dan ontneem je mensen namelijk alle toekomstperspectief.quote:Dat is misschien waar. Ik vraag me af hoeveel kans zo iemand zo krijgen. In Europa zie ik het in elk geval wat meer dan aan de overkant.
Er is wel een dominante groep dat zijn onze EU bestuurders die gewoon voorstellen naar eigen inzicht doordrukken terwijl de bevolking niet altijd er geheel achter staat, soms zelf compleet er op tegen zijn.quote:Op donderdag 21 maart 2013 11:23 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Een volk en een taal is dan ook absoluut niet noodzakelijk om een staat te vormen. Rusland is wat dat betreft een goed voorbeeld. Het probleem binnen de EU is wellicht eerder dat er geen echt dominant volk is.
Kan Duitsland wel wat extra miljarden geven aan Cyprusquote:Op donderdag 21 maart 2013 11:46 schreef SeLang het volgende:
[..]
Hij heeft natuurlijk wel gelijk. Er is een kapitaal tekort en dat los je niet op met weer een extra lening.
Nee, dat wist ik ook wel, maar nu is het dus hardop gezegd dat de Cyprioten hun tijd verspillen.quote:Op donderdag 21 maart 2013 11:46 schreef SeLang het volgende:
[..]
Hij heeft natuurlijk wel gelijk. Er is een kapitaal tekort en dat los je niet op met weer een extra lening.
Ach voldoende landen ook binnen Europa met een verscheidenheid aan culturen en ook talen. Er zijn ook voldoende oplossingen voor dit soort problemen. Het voorname probleem is dat politici teveel streven naar centralisatie.quote:Op donderdag 21 maart 2013 11:39 schreef HD9 het volgende:
[..]
In Rusland moest ieder land verlicht russisch spreken, naar de gevechten in het oekrainse parlement gekeken??
Daar wil de door poetin gecontroleerde partij het Russisch verplichten als hoofdtaal
Net als hier de tweede kamer voortaan Frans moet spreken
Zwitserland is een fiscale en politieke enheid, Europa nietquote:Op donderdag 21 maart 2013 11:48 schreef BlaZ het volgende:
Zwitserland is kwa taal een goed voorbeeld.
Dat wel ja.quote:Op donderdag 21 maart 2013 11:47 schreef HiZ het volgende:
[..]
Nee, dat wist ik ook wel, maar nu is het dus hardop gezegd dat de Cyprioten hun tijd verspillen.
Als voorbeeld hoe verschillende taal gebieden binnen een politieke eenheid samenwerken.quote:Op donderdag 21 maart 2013 11:50 schreef HD9 het volgende:
[..]
Zwitserland is een fiscale en politieke enheid, Europa niet
slecht voorbeeld dus
quote:Op donderdag 21 maart 2013 11:55 schreef SeLang het volgende:
Mijn vroegere buurman (gepensioneerde Cyprioot) zijn huis is indertijd afgepakt door de Turken. Als ik hem binnenkort weer zie zal ik eens vragen of zijn spaargeld nu ook gejat is....
Ja ze moeten wel het is een volk en een parlementquote:Op donderdag 21 maart 2013 11:53 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Als voorbeeld hoe verschillende taal gebieden binnen een politieke eenheid samenwerken.
Zwitserland is een confederatie met 27 parlementen.quote:Op donderdag 21 maart 2013 11:56 schreef HD9 het volgende:
[..]
Ja ze moeten wel het is een volk en een parlement
Het probleem is ook dat dit een optelsom is van al die andere keren dan men door schuldstimulering heeft geprobeerd groei de creëren, en dat zoiets op de lange termijn eigenlijk nooit goed uitpakt.quote:Op donderdag 21 maart 2013 11:46 schreef piepeloi55 het volgende:
Het probleem is natuurlijk dat de mensen zijn wijsgemaakt dat we ons hieruit kunnen spenderen/printen, dat dit een 'normale' recessie is.
Volgens jou is zoiets onmogelijk als er verschillende talen gesproken wordenquote:Op donderdag 21 maart 2013 11:50 schreef HD9 het volgende:
[..]
Zwitserland is een fiscale en politieke enheid, Europa niet
slecht voorbeeld dus
een land moet een eenheid zijn zowel in taal en cultuur als in fiscaal regimequote:Op donderdag 21 maart 2013 12:07 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Volgens jou is zoiets onmogelijk als er verschillende talen gesproken worden
"Ordnung muss sein."quote:Op donderdag 21 maart 2013 12:08 schreef HD9 het volgende:
[..]
een land moet een eenheid zijn zowel in taal en cultuur als in fiscaal regime
alleen met harde hand kun je de zaak bij elkaar houdenquote:
En zodra die sterke hard wegvalt stort het kaartenhuis in elkaar.quote:Op donderdag 21 maart 2013 12:17 schreef HD9 het volgende:
[..]
alleen met harde hand kun je de zaak bij elkaar houden
Aleen Tito was daar een meester in met 7 verschillende volkeren en 7 talen
daarom zal Europa ook nooit een land worden die vechten elkaar de tent uitquote:Op donderdag 21 maart 2013 12:23 schreef BlaZ het volgende:
[..]
En zodra die sterke hard wegvalt stort het kaartenhuis in elkaar.
In Europa is met de toetreding van Letland onlangs zelfs nog groei van de EMU opgetreden. Blijkbaar heerst ook hier de harde hand.quote:Op donderdag 21 maart 2013 12:17 schreef HD9 het volgende:
[..]
alleen met harde hand kun je de zaak bij elkaar houden
letland een Noordelijk land zo groot als Utrechtquote:Op donderdag 21 maart 2013 12:29 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
In Europa is met de toetreding van Letland onlangs zelfs nog groei van de EMU opgetreden. Blijkbaar heerst ook hier de harde hand.
Je bedoelt, zoals we hierboven ontdekten, 'over 2-5 jaar', (en de termijn begint iedere dag opnieuw).quote:Op donderdag 21 maart 2013 12:29 schreef HD9 het volgende:
Vandaag of morgen is Duitsland het miljarden schokken spuugzat
Groei is groei.quote:Op donderdag 21 maart 2013 12:30 schreef HD9 het volgende:
[..]
letland een Noordelijk land zo groot als Utrecht
Er was gisteren zo'n serie straat interviews op Cyprus. Zat er toevallig een turks-Cyprioot bij bij die helemaal geen crisis hadquote:Op donderdag 21 maart 2013 11:55 schreef SeLang het volgende:
Mijn vroegere buurman (gepensioneerde Cyprioot) zijn huis is indertijd afgepakt door de Turken. Als ik hem binnenkort weer zie zal ik eens vragen of zijn spaargeld nu ook gejat is....
Niet waarschijnlijk, er is tot 25 maart nog geld.quote:Op donderdag 21 maart 2013 12:02 schreef Apache4U het volgende:
Ik krijg hier via verschillende , niet bevestigde , kanalen te horen dat de Laiki Bank vandaag nog gaat omvallen. Voor wat het waard is.
Dat is natuurlijk volstrekt logisch. Griekenland heeft al een reeks bailouts achter de rug waardoor het gevaar voor spaarders nu weer iets is verminderd vergeleken met een jaar geleden (althans dat is de perceptie).quote:Op donderdag 21 maart 2013 13:26 schreef HiZ het volgende:
Lijkt er een beetje op alsof het risico van besmetting en bank runs niet zo groot is. Zelfs voor Griekenland niet want die hebben kennelijk hun geld al onder hun matras liggen.
Ja dat had ik al ingecalculeerd, dat het nu waarschijnlijk vooral in de zuidflank wat minder is. Hoewel ik me niet goed kan voorstellen dat Italianen een bankrun gaan beginnen.quote:Op donderdag 21 maart 2013 13:31 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk volstrekt logisch. Griekenland heeft al een reeks bailouts achter de rug waardoor het gevaar voor spaarders nu weer iets is verminderd vergeleken met een jaar geleden (althans dat is de perceptie).
Vergeet trouwens niet dat deze cijfers per eind vorig jaar zijn ("Europe is fixed"). De eerste cijfers over deze maand krijgen we pas in mei. Dan verwacht ik weer een vlucht te zien.
Of juist wel. Italianen hebben begin jaren '90 al eens een confiscatie meegemaakt. Net nu ze dat een beetje waren vergeten krijg je dit....quote:Op donderdag 21 maart 2013 13:35 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ja dat had ik al ingecalculeerd, dat het nu waarschijnlijk vooral in de zuidflank wat minder is. Hoewel ik me niet goed kan voorstellen dat Italianen een bankrun gaan beginnen.
Dat wel, maar Italianen zitten anders in elkaar.quote:Op donderdag 21 maart 2013 13:38 schreef SeLang het volgende:
[..]
Of juist wel. Italianen hebben begin jaren '90 al eens een confiscatie meegemaakt. Net nu ze dat een beetje waren vergeten krijg je dit....
Denk je echt dat de Russen 6 miljard gaan betalen voor een mogelijke gasvondst?quote:Op donderdag 21 maart 2013 13:57 schreef SeLang het volgende:
Ik denk nog steeds dat Cyprus uiteindelijk gewoon accoord gaat met een iets gewijzigde versie van het accoord dat ze hebben weggestemd. Tenzij ze een gasveld o.i.d. kunnen verkopen is het alternatief zoveel slechter. Als dan de banken weer open gaan zijn namelijk alle rekeningen geconverteerd naar Cypriotische ponden.
Het pakken van de kleine spaarders komt inderdaad van de Cyprioten zelf en niet van de Eurogroep. De blunder van Dijsselbloem is dat hij niet heeft geeist dat die tot 100.000 zouden worden vrijgesteld, gezien de schade die dat nu aanricht aan de stabiliteit van de van het hele eurozone banken systeemquote:Op donderdag 21 maart 2013 14:22 schreef HiZ het volgende:
[..]
Denk je echt dat de Russen 6 miljard gaan betalen voor een mogelijke gasvondst?
Ik ben heel benieuwd wat er gaat gebeuren de komende dagen. Ik kan me het ook niet voorstellen dat ze voet bij stuk houden, maar ze hebben ook een enorm vermogen tot domme beslissingen getoond. Dijnsselbloem mag nu de verantwoordelijkheid nemen voor de heffing, maar het was Anastasiades die per se de kleinere rekeninghouders wilde pakken om een de Russen te plezieren. (dus eigenlijk de eigen burgers naaide ten behoeve van de Russen).
Linksom of rechtsom is Cyprus wel goed, het maakt duidelijk dat er grenzen zijn. En dat was hoognodig.
Nee hoor, het is gewoon over en uit voor Cyprus. Morgen koopjesdag!quote:Op donderdag 21 maart 2013 13:57 schreef SeLang het volgende:
Ik denk nog steeds dat Cyprus uiteindelijk gewoon accoord gaat met een iets gewijzigde versie van het accoord dat ze hebben weggestemd. Tenzij ze een gasveld o.i.d. kunnen verkopen is het alternatief zoveel slechter. Als dan de banken weer open gaan zijn namelijk alle rekeningen geconverteerd naar Cypriotische ponden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |