Misschien is het dan tijd dat Europese leiders stoppen met meerdere monden te praten..quote:Op woensdag 20 maart 2013 11:26 schreef HiZ het volgende:
Er is niks over te zeggen nu. Zolang er niet ergens ¤17 miljard wordt gevonden waarvan niet meer dan ¤10 miljard lening is blijven de Cypriotische banken dicht. Ze zijn alleen theoretisch niet failliet, in de praktijk zijn ze dat wel.
Wat ik aan het geheel erg tragisch vind is dat de Cyprioten hebben geluisterd naar het verhaal dat nodig was om 'ons' in het noorden te overtuigen dat Cyprus echt geholpen moest worden en daaruit de conclusie hebben getrokken dat het systeem explodeert als we hun niet helpen.
Uit alles blijkt dat dit niet het geval is. Maar door het verhaal denken ze dat ze kunnen pokeren terwijl wij allang klaar zijn om de tafel te verlaten.
Zo zie ik dat inderdaad ook. De eurofielen in NL, D etc hebben zo'n Armageddon verhaal verzonnen voor binnenlands gebruik, maar nu zijn het juist de Cyprioten die dat verhaal zijn gaan geloven en menen dat ze daardoor een sterke onderhandelingspositie hebben. Het zou heel erg grappig zijn als het niet zo triest was...quote:Op woensdag 20 maart 2013 11:26 schreef HiZ het volgende:
Wat ik aan het geheel erg tragisch vind is dat de Cyprioten hebben geluisterd naar het verhaal dat nodig was om 'ons' in het noorden te overtuigen dat Cyprus echt geholpen moest worden en daaruit de conclusie hebben getrokken dat het systeem explodeert als we hun niet helpen.
Het blijft raar hoor, de manier waarop mensen zichzelf voor de gek kunnen houden. Dit hele gedoe kan voor hun echt alleen maar slecht eindigen. Als er niet bijna verkiezingen waren geweest had ik ze nog een kansje gegeven dat de Duitsers een compromis zouden aangaan. Maar zoals de kaarten nu liggen is dat politieke zelfmoord voor Merkel.quote:Op woensdag 20 maart 2013 11:32 schreef SeLang het volgende:
[..]
Zo zie ik dat inderdaad ook. De eurofielen in NL, D etc hebben zo'n Armageddon verhaal verzonnen voor binnenlands gebruik, maar nu zijn het juist de Cyprioten die dat verhaal zijn gaan geloven en menen dat ze daardoor een sterke onderhandelingspositie hebben. Het zou heel erg grappig zijn als het niet zo triest was...
Wat je in dat licht nog eens kunt bezien is de enorme schuldenberg die we in het Westen hebben opgebouwd de afgelopen 40 jaar.quote:Op woensdag 20 maart 2013 11:45 schreef SeLang het volgende:
Wat dit hele verhaal nu ook eindelijk duidelijk maakt aan grote groepen mensen is dat er uiteindelijk gewoon een echte rekening komt is voor al het pappen en nathouden, extend and pretend, mark to myth, etc. Uiteindelijk moet er gewoon iemand betalen!
In het geval van de Griekse default zijn het nu o.a. de Cyprioten "holding the bag". Door de bailouts is er tijd gerekt en is die default veel groter geworden dan die anders was geweest. Banken/mensen hebben wel tijd gehad om die Griekse staatsschuld te verkopen aan iemand anders. Maar iemand heeft ze als laatste en die is dan lul. In dit geval is dat (o.a.) Cyprus. En nu mogen de burgers daar dus hun spaargeld inleveren. Maar ook als het niet Cyprus was geweest, er was altijd ergens iemand zijn geld kwijt geweest.
Zou Europa dan op ten duur met euro's voor gas gaan betalen in plaats van met dollars?quote:Op dinsdag 19 maart 2013 22:34 schreef arjan1212 het volgende:
[..]
Dat gasveld voor 6 miljard aan gazprom verkopen en je bent er ook?
http://euobserver.com/economic/119493quote:"It is a serious situation, but this cannot lead to a decision that makes absolutely no sense, to rescue a business model that has failed. Cyprus has a banking sector that is totally oversized and this made Cyprus insolvent. And nobody outside Cyprus is to blame for it."
Je weet dat er meerdere landen ook een banksector hebben die totaal uit de pas lopen met het GPD. Waaronder japan, de uk, de VS, en natuurlijk ook nederland.quote:Op woensdag 20 maart 2013 12:56 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
http://euobserver.com/economic/119493
Zo heel raar vind ik wat Schaueble in dat stuk zegt niet.
Of moeten we dan steeds maar voor alles en iedereen die een foutje heeft gemaakt de geldpers aanzwengelen?
En ze krijgen er geen whopping groei cijfers voor terug in de VS.....quote:Op woensdag 20 maart 2013 13:04 schreef SeLang het volgende:
ECB balancesheet krimpt vanwege terugbetaling LTRO
[ afbeelding ]
Fed balancesheet groeit elke maand met $85 miljard
Nou ja, die bankensector mag wat aan de forse kant zijn. Maar zo gek als de Cyprioten het hebben gemaakt met rentes van 5% om geld aan te trekken, daarvoor zijn alleen maar voorbeelden te vinden als Ierland en IJsland. En we weten allemaal hoe dat is afgelopen.quote:Op woensdag 20 maart 2013 13:09 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Je weet dat er meerdere landen ook een banksector hebben die totaal uit de pas lopen met het GPD. Waaronder japan, de uk, de VS, en natuurlijk ook nederland.
Wat dan wel maf is om te zien dat in er niet eens zo'n grote groei is geweest van de banksector van cyprus.quote:Op woensdag 20 maart 2013 13:17 schreef HiZ het volgende:
[..]
Nou ja, die bankensector mag wat aan de forse kant zijn. Maar zo gek als de Cyprioten het hebben gemaakt met rentes van 5% om geld aan te trekken, daarvoor zijn alleen maar voorbeelden te vinden als Ierland en IJsland. En we weten allemaal hoe dat is afgelopen.
Dat klinkt niet als een erg gezonde situatie.quote:Op woensdag 20 maart 2013 13:09 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Je weet dat er meerdere landen ook een banksector hebben die totaal uit de pas lopen met het GPD. Waaronder japan, de uk, de VS, en natuurlijk ook nederland.
Blijkbaar was de financiële sector er al een tijdje zoveel te groot dat de groei er uit was.quote:Op woensdag 20 maart 2013 13:29 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wat dan wel maf is om te zien dat in er niet eens zo'n grote groei is geweest van de banksector van cyprus.
[ afbeelding ]
En ziedaar de reden voor de Amerikaans (/Brits) georganiseerd paniek in de financiële media omtrent de situatie in Europa, waarbij lieden als Krugman steeds maar weer over de noodzaak tot 'decisive action' (= money printing) schreeuwden.quote:Op woensdag 20 maart 2013 13:04 schreef SeLang het volgende:
ECB balancesheet krimpt vanwege terugbetaling LTRO
[ afbeelding ]
Fed balancesheet groeit elke maand met $85 miljard
Waar moet het dan weg komen?quote:Op woensdag 20 maart 2013 14:08 schreef HiZ het volgende:
Ik gok erop dat Moskou niet gaat schuiven voor het hele bedrag.
quote:wo 20 mrt 2013, 13:40
Meer Spanjaarden emigreren MADRID - Meer dan 110.000 Spanjaarden zijn vorig jaar naar het buitenland geëmigreerd.
Dit meldde woensdag de Spaanse krant El Mundo.
Het aantal in het buitenland woonachtige Spanjaarden is volgens het Nationaal Instituut voor de Statistiek in 2012 met 6,3 procent toegenomen tot 1,9 miljoen.
Dat is een half miljoen meer dan in 2009.
De landen waar de meeste Spanjaarden naartoe gaan, zijn Argentinië, Brazilië, Cuba, Frankrijk en de Verenigde Staten.
Spanje kampt met een enorme werkloosheid als gevolg van de economische crisis die in 2008 losbarstte.
quote:The case for policy change: Democratic legitimacy of EMU cannot be an afterthought in solving the crisis
Why do these issues matter? Why is the democratic legitimacy of crisis resolution and financial reform crucial? The answer lies in the long-run sustainability and legitimacy of financial openness and capital mobility. Financial liberalisation is better sustained in economies that mitigate the risks of liberalisation through welfare and other forms of compensation for the vulnerable (Burgoon, Demetriades and Underhill 2012). Nurturing financial openness requires the very policy space that austerity is closing down.
Electorates are rebelling against solutions that ‘pool’ sovereignty just as market integration and crisis makes national policy less effective. Failure to think systematically about the emerging legitimacy deficit is generating centrifugal populist political forces. This context potentially undermines the ability of states to cooperate so as to sustain liberal finance at all. In short, we need a Eurozone that demonstrably places citizens above banks to overcome the threat of disorderly disintegration.
Nee, want Cyprus is een apart geval en staat los van alle andere landen. Zoals rondom de spaargeldaftroggeltruc steeds werd benadrukt.quote:Op woensdag 20 maart 2013 14:26 schreef HD9 het volgende:
Vraagje:
Als nu Cyprus uit de EU stapt en ook uit de Euro, en als dan blijkt dat het licht overal is aangebleven, gaan we dan wat minder hel- en verdoemenis-verhalen horen van de heren politici ??
Jij grossiert er anders ook in.quote:Op woensdag 20 maart 2013 14:26 schreef HD9 het volgende:
Vraagje:
Als nu Cyprus uit de EU stapt en ook uit de Euro, en als dan blijkt dat het licht overal is aangebleven, gaan we dan wat minder hel- en verdoemenis-verhalen horen van de heren politici ??
twitter:alex_schaefer twitterde op dinsdag 19-03-2013 om 21:35:27This is a major goal of the (engineered) economic crisis: getting people to give up REAL assets to pay off FAKE debt http://t.co/IhOLe5vko1 reageer retweet
Tja, dat is logisch, tijdens dit soort dingen moet de agressie en machteloosheid gefocust worden. Dan is er altijd wel een gedachtegoed te vinden wat zich 'beschikbaar' stelt. Vervolgens probeert iedereen het zo te vormen dat het waar wordt en rellen zijn geboren.quote:Op woensdag 20 maart 2013 11:14 schreef Apache4U het volgende:
Groetjes vanuit Limassol(-grad).
Ik ben zelf economisch niet goed onderlegd maar volg dit topic toch met interesse.
Crisis is waar iedereen het hier over heeft. Ik word er zelf een beetje moe van eerlijk gezegd.
Duitsland is de grote aggressor uiteraard.
Wat zaken die ik hier heb gelezen: Pinnen is geen probleem hoor. Het enige lastige is dus dat de spaarrekeningen geblokkeerd zijn en dat de banken niet open gaan.
Ik was hier vanochtend bij de starbucks, kopje koffie kopen. De kerel voor mij had ook wat gekocht en kreeg 4 euro wisselgeld terug. In muntjes van 10ct. (banken dicht dus STBX geen wisselgeld).
Daar was ie niet van gediend en bood mij voor dat geld dan maar een crisis-cafe-latte aan.
Vervolgens aan een tafeltje naast die kerel plaats genomen om allerlei geklaag aan te horen over vooral Germany. Er was maar 1 onderwerp wat besproken werd: crisis.
Vervolgens gaat dat groepje uit elkaar en rijdt weg in Porsches 911 en dikke Mercedessen. Ik kon een lach niet onderdrukken.
Een mailtje wat de ronde doet is er 1 waarin de link tussen het Russische geld (voornamelijk Russische joden volgens dat mailtje) , Duitsland en de tweede wereldoorlog wordt gelegd. Te grappig voor woorden natuurlijk maar Duitsland word totaal zwart gemaakt.
Ik woon hier nog maar net, en wilde deze week een betaalrekening openen. Helaas kan dat nu niet. Dat is de last die ik heb. Vraag me wel af, zodra het weer kan of Laiki bank me een mooie spaarrekening aanbiedt ;-).
Vraag me zwaar af wat hier trouwens gaat gebeuren zodra de banken weer opengaan. Ongeacht welke oplossing er volgt: EU-spaartaks/Rusland/Default. Misschien dat iemand met meer economische kennis dan ik daar een onderbouwde mening over kan geven?
Wordt de antisemitisme-kaart weer eens getrokken?quote:Op woensdag 20 maart 2013 11:14 schreef Apache4U het volgende:
Een mailtje wat de ronde doet is er 1 waarin de link tussen het Russische geld (voornamelijk Russische joden volgens dat mailtje) , Duitsland en de tweede wereldoorlog wordt gelegd. Te grappig voor woorden natuurlijk maar Duitsland word totaal zwart gemaakt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |