Zit Jan Boskamp er dan?quote:Op woensdag 13 maart 2013 20:30 schreef OProg het volgende:
Kijk nu België.
Echt een kwalitatief betere uitzending
Enige dat ontbreekt!quote:
Met dit soort inkomsten zou ik er een jaarlijks spektakel van maken .quote:Op woensdag 13 maart 2013 20:32 schreef fonkeymonkey het volgende:
¤ 3000 ,- voor 20 min pedoopa zien
Jepquote:Op woensdag 13 maart 2013 20:33 schreef Disorder het volgende:
Eerlijk. Hij ziet er sober en vriendelijk uit. Een lieve man, zo op het eerste gezicht. Veeeeel vriendelijker dan de vorige. In uitstraling althans. Nu de rest nog.
Inderdaad.quote:Op woensdag 13 maart 2013 20:33 schreef Disorder het volgende:
Eerlijk. Hij ziet er sober en vriendelijk uit. Een lieve man, zo op het eerste gezicht. Veeeeel vriendelijker dan de vorige. In uitstraling althans. Nu de rest nog.
AFTERPARTY VATICAAN START OM 21:00quote:Op woensdag 13 maart 2013 20:34 schreef darkshadow16 het volgende:
Komt Armin van Buuren of Tiësto zo draaien op het balkon?
Eens. Niet zo'n enge ijdeltuit als de vorige.quote:Op woensdag 13 maart 2013 20:33 schreef Disorder het volgende:
quote:Op woensdag 13 maart 2013 20:34 schreef darkshadow16 het volgende:
Komt Armin van Buuren of Tiësto zo draaien op het balkon?
Eens, eerste indruk is goedquote:Op woensdag 13 maart 2013 20:33 schreef Disorder het volgende:
Aad300twitter:aad300 twitterde op woensdag 13-03-2013 om 20:33:39Al het goede komt uit #argentinie #paus #messi #koningin #maradona:-) reageer retweet
123012quote:Op woensdag 13 maart 2013 20:35 schreef Snowballed het volgende:
Hoeveel jongetjes zou ie al genomen hebben voordat hij zo ver kwam..?
et ging ook niet om stemmenquote:Op woensdag 13 maart 2013 20:35 schreef Snowballed het volgende:
ze zijn allemaal evilquote:Op woensdag 13 maart 2013 20:35 schreef Melleyn het volgende:
Nou misschien is dit nog niet eens zo´n slechte
quote:Op woensdag 13 maart 2013 20:35 schreef Snowballed het volgende:
Eens.quote:Op woensdag 13 maart 2013 20:33 schreef Disorder het volgende:
Oh natuurlijk... dat verklaard die witte rook ook... de kindjes wouden niet zo goed branden na afloop....quote:Op woensdag 13 maart 2013 20:35 schreef fonkeymonkey het volgende:
[..]
et ging ook niet om stemmen
t ging om wie de meeste kindjes had genomen
Zou hij van voetbal houden?quote:Op woensdag 13 maart 2013 20:37 schreef tralalala het volgende:
Paus heeft netjes rekening gehouden met CL-voetbal.Baasje hoor
quote:
Bronquote:Prinses Máxima heeft in het geheim 128.000 euro (200.000 dollar) geschonken aan de Argentijnse kardinaal en aartsbisschop van Buenos Aires, Jorge Bergoglio. Dat meldt het Argentijnse weekblad Noticias.
quote:'Maxima geeft heimelijk een ton aan de kerk'
Prinses Máxima heeft in het geheim 128.000 euro (200.000 dollar) geschonken aan de Argentijnse kardinaal en aartsbisschop van Buenos Aires, Jorge Bergoglio. Dat meldt het Argentijnse weekblad Noticias.
Buenos Aires / Den Haag
Door Hans Jacobs (GPD)
Het blad ruimt deze week de hele voorpagina in om te berichten over ’de waarheid over het bezoek van Máxima’. Ingewijden aan het hof in Den Haag ontkennen het bericht. De Rijksvoorlichtingsdienst (RVD) wil het ontkennen noch bevestigen, omdat over privébestedingen van leden van het Koninklijk Huis geen mededelingen worden gedaan.
De Argentijnse journaliste Maria Fernanda Villosio zegt over ’absoluut betrouwbare bronnen’ te beschikken bij het aartsbisschoppelijk paleis in Buenos Aires. Kardinaal Jorge Bergoglio (72) heeft een eigen televisiezender voor ’ethisch verantwoord’ nieuws. De zender is alleen op een paar plaatsen op de kabel te zien. Hij wil het bereik daarvan vanaf mei of juni via de satelliet vergroten en heeft ’de Heer’ herhaaldelijk om hulp gevraagd.
Volgens Noticias zijn de gebeden verhoord met een ’geheime gift uit Nederland’, die vorige week tijdens het werkbezoek van Máxima aan haar geboorteland is beklonken. „Officieel wil niemand zeggen dat het geld afkomstig is van prinses Máxima, maar mijn bronnen bevestigen het”, aldus Villosio. Ze zegt dat ze het bericht over de gift en de geheime missie van de prinses ook in Den Haag heeft gecheckt, maar bij de RVD is geen verzoek binnengekomen.
Villosio weet niet waarom de prinses het grootste deel van haar inkomen zou hebben geschonken aan de Argentijnse prelaat. De gift ligt gevoelig in Argentinië. De kardinaal is geen vriend van president Cristina Fernández Kirchner en die zou aanstoot kunnen nemen aan de bemoeienis van Máxima. „Er kan een diplomatiek schandaal ontstaan met Nederland”, meent Noticias.
Dat is ook precies de reden waarom aan het Noordeinde in Den Haag, waar Máxima kantoor houdt, eveneens op basis van anonimiteit stellig wordt gezegd dat het bericht ’onzin’ is. „Als Máxima dit zou doen of zou hebben gedaan, moet de premier binnen vijf minuten na het bekend worden daarvan opdraven in de Kamer en is er een rel. Ook al staat het haar net als iedere andere Nederlander vrij haar geld te besteden zoals ze zelf wil.”
Volgens Noticias heeft de katholieke Máxima maandelijks tussen de 15.000 en 20.000 dollar (zo’n 12.000 euro) toegezegd aan de kerk. Dat zou betekenen dat de prinses van haar eigen uitkering van de staat, zo’n 19.000 euro per maand voor het inkomensdeel, nog maar weinig overhoudt.
Gepubliceerd op: 29.04.08 20:46, laatste update: 29.04.08 20:52
Eens kijken waar dat evangeliseren van hem uiteindelijk op neer komt. Eindeloos door blijven emmeren over homo's en abortus is redelijk zinloos, maar in een wereld waarin egoïsme de nieuwe religie is geworden lijkt me een kleine verschuiving daarin niet echt overbodig.quote:Op woensdag 13 maart 2013 20:33 schreef Disorder het volgende:
Die wil het zelf ook zien natuurlijk.quote:Op woensdag 13 maart 2013 20:37 schreef tralalala het volgende:
Nee, zo'n vriendelijke uitstraling is echt héél belangrijk.quote:Op woensdag 13 maart 2013 20:33 schreef Disorder het volgende:
Ze hingen van P & W om even over 7 meteen aan de lijn.:Pquote:
quote:Op woensdag 13 maart 2013 20:38 schreef Spouwerranger het volgende:
[..]
Die wil het zelf ook zien natuurlijk.
Vind ik wel, ja.quote:Op woensdag 13 maart 2013 20:39 schreef Ringo het volgende:
[..]
Nee, zo'n vriendelijke uitstraling is echt héél belangrijk.
Kindjes neuken he..? Dat is waar ze voor staan... de rest is gelul...quote:Op woensdag 13 maart 2013 20:38 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Eens kijken waar dat evangeliseren van hem uiteindelijk op neer komt. Eindeloos door blijven emmeren over homo's en abortus is redelijk zinloos, maar in een wereld waarin egoïsme de nieuwe religie is geworden lijkt me een kleine verschuiving daarin niet echt overbodig.
quote:Op woensdag 13 maart 2013 20:40 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Kindjes neuken he..? Dat is waar ze voor staan... de rest is gelul...
niemandquote:Op woensdag 13 maart 2013 20:40 schreef miera het volgende:
Vandaag heeft de hele wereld gezien wie de religie van de vrede écht is
Ah, gewoon weer zo'n oerconservatieve oelewapper als altijd dus.quote:In 2010 voerde hij actief campagne in Argentinië tegen het homohuwelijk. De kardinaal riep de gelovigen op om de 'oorlog van God' tegen 'dit project van de duivel' te steunen
Stem jij niet op de leukste en meest vriendelijke persoon. Bij de verkiezingen?quote:Op woensdag 13 maart 2013 20:39 schreef Ringo het volgende:
[..]
Nee, zo'n vriendelijke uitstraling is echt héél belangrijk.
Ja zo doen zij dat nou ook...quote:
Dit. Een Paus die luistert naar de wensen van het volk!quote:Op woensdag 13 maart 2013 20:37 schreef tralalala het volgende:
Ging het maar om een sprookjesboek. Fanatieke katholieken zijn doorgaans analfabeet.quote:Op woensdag 13 maart 2013 20:38 schreef Bastiefcg het volgende:
kijk al die gekken daar staan. wat een poppenkast. en dat voor een sprookjesboek
Religie en vrede in één zinquote:Op woensdag 13 maart 2013 20:40 schreef miera het volgende:
Vandaag heeft de hele wereld gezien wie de religie van de vrede écht is
Jij besteedt er ook aandacht aan.quote:Op woensdag 13 maart 2013 20:41 schreef Arcee het volgende:
[..]
Ah, gewoon weer zo'n oerconservatieve oelewapper als altijd dus.
Sowieso, dat hier aandacht aan wordt besteed.
je moet toch weten waar je je kind voor beschermtquote:Op woensdag 13 maart 2013 20:42 schreef marcodej het volgende:
http://i.ytimg.com/vi/sO9Lb4jQuWg/hqdefault.jpg
[..]
Jij besteedt er ook aandacht aan.
twitter:PausFranciscus twitterde op woensdag 13-03-2013 om 20:39:48#HabemusPapam! En ik ben het geworden! Deze jurk zit echt totaal niet lekker, maar hij heeft wel bijzonder veel swag! reageer retweet
Weinig charismatisch? Heeft van Schaik een andere Paus gezien dan ik? Charisma zit hem niet in grote gebaren; ik vond de paus juist door zijn rust en stemgebruik wel vriendelijk overkomen.quote:Paus niet charismatisch
Ook voor kerkhistoricus Ton van Schaik is Jorge Mario Bergoglio een onbekende. "Ik weet niets van hem, maar uit zijn eerste optreden maak ik op dat hij weinig charismatisch is. Ik zag geen grote gebaren en maakt geen vriendelijke indruk."
Het viel Van Schaik op dat hij de zegen bad in plaats van zong, "zoals het eigenlijk hoort".
quote:Op woensdag 13 maart 2013 20:43 schreef fonkeymonkey het volgende:
[..]
je moet toch weten waar je je kind voor beschermt
Nee, totaal geen wereldnieuws dit.quote:Op woensdag 13 maart 2013 20:41 schreef Arcee het volgende:
[..]
Ah, gewoon weer zo'n oerconservatieve oelewapper als altijd dus.
Sowieso, dat hier aandacht aan wordt besteed.
quote:Op woensdag 13 maart 2013 20:43 schreef Pino112 het volgende:
Godvertwitter:PausFranciscus twitterde op woensdag 13-03-2013 om 20:39:48#HabemusPapam! En ik ben het geworden! Deze jurk zit echt totaal niet lekker, maar hij heeft wel bijzonder veel swag! reageer retweet
preciesquote:Op woensdag 13 maart 2013 20:44 schreef Snowballed het volgende:
[..]![]()
Religie verbieden tot je 18e net als drank... het maakt niet volgroeide hersenen totaal kapot..
Ik vond hem juist heel charismatisch inderdaad.quote:Op woensdag 13 maart 2013 20:44 schreef MaLo het volgende:
van nos livestream:
[..]
Weinig charismatisch? Heeft van Schaik een andere Paus gezien dan ik? Charisma zit hem niet in grote gebaren; ik vond de paus juist door zijn rust en stemgebruik wel vriendelijk overkomen.
Hoop dat dit de juiste man is voor de kerk!
Het mis met mij toch redelijk goed gekomen.quote:Op woensdag 13 maart 2013 20:44 schreef Snowballed het volgende:
[..]![]()
Religie verbieden tot je 18e net als drank... het maakt niet volgroeide hersenen totaal kapot..
Ik vond hem juist ook heel charismatisch in de rust die hij uitstraaldequote:Op woensdag 13 maart 2013 20:44 schreef MaLo het volgende:
van nos livestream:
Weinig charismatisch? Heeft van Schaik een andere Paus gezien dan ik? Charisma zit hem niet in grote gebaren; ik vond de paus juist door zijn rust en stemgebruik wel vriendelijk overkomen.
inderdaad zegquote:Op woensdag 13 maart 2013 20:44 schreef MaLo het volgende:
van nos livestream:
[..]
Ze zijn er snel bij.quote:Op woensdag 13 maart 2013 20:43 schreef Pino112 het volgende:
Godvertwitter:PausFranciscus twitterde op woensdag 13-03-2013 om 20:39:48#HabemusPapam! En ik ben het geworden! Deze jurk zit echt totaal niet lekker, maar hij heeft wel bijzonder veel swag! reageer retweet
Kan ie nog zo'n vriendelijk hoofd hebben, de ideologie blijft verachtelijk. Maar wat hadden we anders verwacht?quote:Abortion and euthanasia
Cardinal Bergoglio has invited his clergy and laity to oppose both abortion and euthanasia.[7]
Homosexuality
He has affirmed church teaching on homosexuality, though he teaches the importance of respecting individuals who are homosexual. He strongly opposed legislation introduced in 2010 by the Argentine Government to allow same-sex marriage, calling it a "real and dire anthropological throwback". In a letter to the monasteries of Buenos Aires, he wrote: "Let's not be naive, we're not talking about a simple political battle; it is a destructive pretension against the plan of God. We are not talking about a mere bill, but rather a machination of the Father of Lies that seeks to confuse and deceive the children of God." He has also insisted that adoption by homosexuals is a form of discrimination against children. This position received a rebuke from Argentine president Cristina Fernández de Kirchner, who said the church's tone was reminiscent of "medieval times and the Inquisition".[8]
Je typt misquote:Op woensdag 13 maart 2013 20:45 schreef marcodej het volgende:
[..]
Het mis met mij toch redelijk goed gekomen.
Ik kan hem alleen met de vorige 2 vergelijken en tja dan is het niet zo moeilijk...quote:Op woensdag 13 maart 2013 20:45 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ik vond hem juist ook heel charismatisch in de rust die hij uitstraalde
quote:Op woensdag 13 maart 2013 20:45 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ik vond hem juist ook heel charismatisch in de rust die hij uitstraalde
ja je kan niet ineens verwachten dat de kerk voor abortus is.quote:Op woensdag 13 maart 2013 20:46 schreef TeleportingKing het volgende:
[..]
Kan ie nog zo'n vriendelijk hoofd hebben, de ideologie blijft verachtelijk. Maar wat hadden we anders verwacht?
Want voor het leven zijn maakt je verachtelijk inderdaad.quote:Op woensdag 13 maart 2013 20:46 schreef TeleportingKing het volgende:
[..]
Kan ie nog zo'n vriendelijk hoofd hebben, de ideologie blijft verachtelijk. Maar wat hadden we anders verwacht?
Ja.. maar met genoeg (te veel) anderen niet...quote:Op woensdag 13 maart 2013 20:45 schreef marcodej het volgende:
[..]
Het mis met mij toch redelijk goed gekomen.
Revolutionair heeft z'n grenzen, zeker binnen een instelling als de kerk.quote:Op woensdag 13 maart 2013 20:46 schreef TeleportingKing het volgende:
[..]
Had je een nieuwe paus verwacht die tijdens een bezoekje aan de gay parade naar de wallen gaat, een coffeeshop induikt en later op de avond euthanasie pleegt, omdat hij zijn hoogtepunt heeft gehad?quote:Op woensdag 13 maart 2013 20:46 schreef TeleportingKing het volgende:
[..]
Zeker!!!quote:
Niet echt, het is hoe je er zelf mee om gaat.quote:Op woensdag 13 maart 2013 20:47 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Neemt niet weg dat je sociaal ingeperkt word... in beide gevallen..
quote:Op woensdag 13 maart 2013 20:47 schreef fonkeymonkey het volgende:
[..]
Vind je dat nog steeds wanneer die aan je kindje zit?
Welkom op FOK!quote:Op woensdag 13 maart 2013 20:47 schreef martijnde3de het volgende:
Volgens mij is iedereen die katholiek is hier al verkeerd zoals ik mensen hier hoor praten.
Nee hoor... maar dat kun je beter beslissen als je 18 bent...quote:Op woensdag 13 maart 2013 20:47 schreef martijnde3de het volgende:
Volgens mij is iedereen die katholiek is hier al verkeerd zoals ik mensen hier hoor praten.
Iedereen die katholiek is wordt hier belachelijk gemaaktquote:
logischquote:Op woensdag 13 maart 2013 20:50 schreef martijnde3de het volgende:
[..]
Iedereen die katholiek is wordt hier belachelijk gemaakt
dat dus, je kan rustig tegen wat schenen schoppen als je maar een jaar of 5 tot 10 blijft. Ik verwacht dat dat aftreden waar Benedictus mee begon er wel in blijft.quote:Op woensdag 13 maart 2013 20:51 schreef TheVulture het volgende:
Het lijkt me een charismatischer figuur dan Benedictus XVI
En qua leeftijd wel weer een tussenpaus, kunnen ze mooi schoon schip maken
En dat zinloze strooien met 'aan kindjes zitten' weten we nu ook wel. Het is niet alsof iedereen in de rk-kerk dat deed. Verder kan je niet verwachten van een paus dat hij plots pro-homoseksualiteit en abortus is; de bijbel is daar best duidelijk over en het hoofd van de rk-kerk kan daar niet zomaar tegen in gaan. Een mildere (moderne en realistische) houding zou al een hele vooruitgang zijn.quote:Op woensdag 13 maart 2013 20:50 schreef martijnde3de het volgende:
Dan BEN je ook belachelijk.... Maar dat terzijde...quote:Op woensdag 13 maart 2013 20:50 schreef martijnde3de het volgende:
[..]
Het stapje van "homo'squote:Op woensdag 13 maart 2013 20:52 schreef Isabeau het volgende:
Verder kan je niet verwachten van een paus dat hij plots pro-homoseksualiteit en abortus is; de bijbel is daar best duidelijk over en het hoofd van de rk-kerk kan daar niet zomaar tegen in gaan. Een mildere (moderne en realistische) houding zou al een hele vooruitgang zijn.
Mensen die zich vastklampen aan een sprookjes boek van ik weet niet hoe oud, zijn gewoon een beetje zielig....quote:Op woensdag 13 maart 2013 20:52 schreef Isabeau het volgende:
[..]
En dat zinloze strooien met 'aan kindjes zitten' weten we nu ook wel. Het is niet alsof iedereen in de rk-kerk dat deed. Verder kan je niet verwachten van een paus dat hij plots pro-homoseksualiteit en abortus is; de bijbel is daar best duidelijk over en het hoofd van de rk-kerk kan daar niet zomaar tegen in gaan. Een mildere (moderne en realistische) houding zou al een hele vooruitgang zijn.
Dat zijn de uitwassen. De negatieve uitwassen. De kerk biedt veel mensen ook veel goeds.quote:Op woensdag 13 maart 2013 20:52 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Dan BEN je ook belachelijk.... Maar dat terzijde...
Je bent toch behoorlijk gestoord om bij zo'n club te blijven, na alle berichtgeving over geneukt worden en de boel stilhouden...
Gooi er maar een fakkel op... zou ik zeggen...
Maar ja, zo ben ik dan ook weer niet...
Deze?quote:Op woensdag 13 maart 2013 20:52 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
beter dan de vorige. dat was een enge.
Ga je toch lekker bij de Hells Angels...?quote:Op woensdag 13 maart 2013 20:54 schreef MaLo het volgende:
[..]
Dat zijn de uitwassen. De negatieve uitwassen. De kerk biedt veel mensen ook veel goeds.
Of ze helpen hem een handje richting god, zoals ze ook met Paus Johannes Paulus I hebben gedaanquote:Op woensdag 13 maart 2013 20:52 schreef rubbereend het volgende:
[..]
dat dus, je kan rustig tegen wat schenen schoppen als je maar een jaar of 5 tot 10 blijft. Ik verwacht dat dat aftreden waar Benedictus mee begon er wel in blijft.
De tien geboden zijn anders nog steeds actueel, die zijn van alle tijden.quote:Op woensdag 13 maart 2013 20:54 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Mensen die zich vastklampen aan een sprookjes boek van ik weet niet hoe oud, zijn gewoon een beetje zielig....
Maar dat stil houd gedrag is om te kotsen.... zou ze met mn blote handen de nek omdraaien
geef toe die ziet eruit alsof ie elk 18 jarig sletje flink wilt neuken.quote:Op woensdag 13 maart 2013 20:54 schreef DeHovenier het volgende:
[..]
Deze?
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Zoals ze net ook al op Ned2 zit er zeker in de katholieke gebieden een behoorlijk groot verschil tussen regels opstellen en ze ook daadwerkelijk nalevenquote:Op woensdag 13 maart 2013 20:52 schreef Isabeau het volgende:
[..]
En dat zinloze strooien met 'aan kindjes zitten' weten we nu ook wel. Het is niet alsof iedereen in de rk-kerk dat deed. Verder kan je niet verwachten van een paus dat hij plots pro-homoseksualiteit en abortus is; de bijbel is daar best duidelijk over en het hoofd van de rk-kerk kan daar niet zomaar tegen in gaan. Een mildere (moderne en realistische) houding zou al een hele vooruitgang zijn.
Welke man wil dat niet?quote:Op woensdag 13 maart 2013 20:57 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
geef toe die ziet eruit alsof ie elk 18 jarig sletje flink wilt neuken.
Dat is wel zo, maar voetbaltrainers matigen zich doorgaans niet aan dat ze het woord van god verkondigen.... toch wel een "klein" verschil.quote:Op woensdag 13 maart 2013 20:57 schreef MaLo het volgende:
[..]
De tien geboden zijn anders nog steeds actueel, die zijn van alle tijden.
In de kerk heb je viespeuken. Het zijn zowaar net mensen als niet gelovigen. Die heb je buiten de kerk net zo goed. De voetbaltrainers die aan jonge kinderen zitten, of de Keith Bakkers van deze wereld, zijn net zo fout.
En toch is dat op zich al een belangrijke stap! Ja, het is een beetje van de zotte dat mensen moet worden verteld dat ze mede-mensen moeten respecteren, ook al ze als man op mannen vallen, maar het is wel belangrijk.quote:Op woensdag 13 maart 2013 20:54 schreef SaintOfKillers het volgende:
Het stapje van "homo's![]()
![]()
" naar "homo's
![]()
![]()
, maar we moeten ze wel respecteren of zo" is wel bijzonder klein. Als de stapjes zo klein blijven, dan mogen ze binnen 500 jaar misschien al hand in hand lopen.
Ja maar dat komt gewoon uit.... bij de kerken ligt dat iets anders... zeker als je woont in een dorp als Urk bijv...quote:Op woensdag 13 maart 2013 20:57 schreef MaLo het volgende:
[..]
De tien geboden zijn anders nog steeds actueel, die zijn van alle tijden.
In de kerk heb je viespeuken. Het zijn zowaar net mensen als niet gelovigen. Die heb je buiten de kerk net zo goed. De voetbaltrainers die aan jonge kinderen zitten, of de Keith Bakkers van deze wereld, zijn net zo fout.
Maar hij zit liever aan kleine jongetjesquote:Op woensdag 13 maart 2013 20:57 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
geef toe die ziet eruit alsof ie elk 18 jarig sletje flink wilt neuken.
quote:Op woensdag 13 maart 2013 20:52 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Als hij een goede paus was, had de gemeenschap wel verlaten...quote:Op woensdag 13 maart 2013 21:00 schreef Breekfast het volgende:
[..]![]()
Omdat niet iedereen het deed moeten we het maar een keer vergeten?
De katholieke kerk was door en door verrot en dit soort misbruik heeft blijkbaar massaal plaatsgevonden. Daar kan niet genoeg aandacht voor zijn naar mijn mening, mede doordat misbruikte kinderen in die tijd nooit serieus zijn genomen en nu alle ruimte moeten krijgen om hun verhaal te mogen doen. Misbruikt en verkracht worden is al 1 ding, maar als het niet erkent wordt lijkt het mij helemaal traumatisch.
Als dit een goede paus zou zijn geeft hij juist alle aandacht aan degenen wie de katholieke kerk pijn en ellende heeft aangedaan.
Mwah niet echt, dan waren ze wel voor een Kardinaal van begin 60 gegaan, net zoals Johannes Paulus IIquote:Op woensdag 13 maart 2013 20:59 schreef NietOpMaandag het volgende:
Die Kardinalen hebben in ieder geval rekening gehouden met de toekomst. Hij is pas 76
Voetbaltrainers doen wel alsof ze dol zijn op kinderen en het beste met ze voor hebbenquote:Op woensdag 13 maart 2013 20:58 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Dat is wel zo, maar voetbaltrainers matigen zich doorgaans niet aan dat ze het woord van god verkondigen.... toch wel een "klein" verschil.
juist slim, dan kan hij een aantal jaren hervormen en zit je niet 20 jaar met een paus die mensen tegen zich in harnas heeft gejaagd. En dan kan je over een jaar of 10 weer in het conclaaf met als het goed is een hervormde katholieke kerkquote:Op woensdag 13 maart 2013 20:59 schreef NietOpMaandag het volgende:
Die Kardinalen hebben in ieder geval rekening gehouden met de toekomst. Hij is pas 76
Ik vind het heel bijzonder en selectief dat je uit mijn woorden weet te halen dat ik vind dat we het maar moeten vergeten.quote:Op woensdag 13 maart 2013 21:00 schreef Breekfast het volgende:
De man is net begonnen, geef je hem ook nog even de kans?quote:Op woensdag 13 maart 2013 21:00 schreef Breekfast het volgende:
[..]![]()
De katholieke kerk was door en door verrot en dit soort misbruik heeft blijkbaar massaal plaatsgevonden. Daar kan niet genoeg aandacht voor zijn naar mijn mening, mede doordat misbruikte kinderen in die tijd nooit serieus zijn genomen en nu alle ruimte moeten krijgen om hun verhaal te mogen doen. Misbruikt en verkracht worden is al 1 ding, maar als het niet erkent wordt lijkt het mij helemaal traumatisch.
Als dit een goede paus zou zijn geeft hij juist alle aandacht aan degenen wie de katholieke kerk pijn en ellende heeft aangedaan.
Dat dus. En helaas blijken er heel veel juist met kinderen te werkenquote:Op woensdag 13 maart 2013 21:02 schreef MaLo het volgende:
Voetbaltrainers doen wel alsof ze dol zijn op kinderen en het beste met ze voor hebben. In wat voor rol ook, gelovig of ongelovig, je hebt er gewoon rotte appels tussen zitten helaas. Leugenaars en viespeuken bestaan in alle lagen van de bevolking.
zo tolerant is Nederland ook niet in de volle breedte.....quote:Op woensdag 13 maart 2013 21:03 schreef MrBadGuy het volgende:
Is dat nou typisch Nederlands... na die paar decennia dat we wat toleranter zijn geworden over homo's, abortus, euthanasie, etc. dat we dan al anderen achterlijk noemen omdat ze op dit gebied niet meteen 180 graden draaien en achter Nederland aanlopen? Net alsof dat in Nederland van de ene op de andere dag is veranderd.
Rot op zeg, Ik word ondertussen ook goed ziek van mensen die net doen alsof iedere priester en non niks anders deed dan kinderen misbruiken. Daarnaast wordt er ook lekker met terugwerkende kracht erg veel tot misbruik bestempeld dat door de maatschappij in het algemeen in die tijd als 'discipline' werd beschreven.quote:Op woensdag 13 maart 2013 21:00 schreef Breekfast het volgende:
[..]![]()
Vergeten, natuurlijk niet. Ben het helemaal met je eens dat het misbruik erkend moet worden en in de openbaarheid gebracht moet worden.quote:Op woensdag 13 maart 2013 21:00 schreef Breekfast het volgende:
[..]![]()
Maar er zijn geen hele dorpen en steden met alleen maar voetballers...quote:Op woensdag 13 maart 2013 21:03 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Dat dus. En helaas blijken er heel veel juist met kinderen te werken
Kennelijk niet want hij begint al met 'zou zijn' en dat houdt een veroordeling in.quote:Op woensdag 13 maart 2013 21:02 schreef trovey het volgende:
[..]
De man is net begonnen, geef je hem ook nog even de kans?
Nederland 100 jaar geleden was ook niet veel beter. Wat zeg ik, mijn twee neefjes (niet gelovig) hebben een vriendenkring waar bijzonder minachtend over homo's wordt gesproken (zie ook div discussies op FOK!). Tolerantie voor homoseksuelen is eerder aan het afnemen dan dat het beter wordt, dat is mijn idee.quote:Op woensdag 13 maart 2013 21:03 schreef MrBadGuy het volgende:
Is dat nou typisch Nederlands... na die paar decennia dat we wat toleranter zijn geworden over homo's, abortus, euthanasie, etc. dat we dan al anderen achterlijk noemen omdat ze op dit gebied niet meteen 180 graden draaien en achter Nederland aanlopen? Net alsof dat in Nederland van de ene op de andere dag is veranderd.
Bekend verschijnsel in religieuze kringen; bekeerlingen zijn het meest fanatiek.quote:Op woensdag 13 maart 2013 21:03 schreef MrBadGuy het volgende:
't Kan erger, lijkt me zo.quote:Hij keurt homoseksualiteit af, hoewel hij het belangrijker vindt om respect te hebben voor alle mensen, dus ook homo's. Zijn compassie wint het van zijn strenge geloofsleer. Een van zijn opvallendste daden verrichtte hij in 2001. Bergoglio bezocht toen een ziekenhuis, waar hij de voeten van twaalf aidspatiënten waste en kuste.
Daar lijkt het inderdaad heel erg op. Ik ben atheïst, voor gelijke rechten voor homo's, voor de abortusregeling zoals we die in Nederland kennen, iedereen mag van mij zelf beslissen over zijn/haar leven... maar ik begrijp dat andere mensen daar anders over denken en dat je niet kan verwachten dat iedereen meteen achter onze ideeën aanloopt, ideeën die wij als land ook pas sinds relatief korte tijd hebben.quote:Op woensdag 13 maart 2013 21:05 schreef HiZ het volgende:
[..]
Bekend verschijnsel in religieuze kringen; bekeerlingen zijn het meest fanatiek.
Urk is niet katholiek...quote:Op woensdag 13 maart 2013 20:58 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Ja maar dat komt gewoon uit.... bij de kerken ligt dat iets anders... zeker als je woont in een dorp als Urk bijv...
quote:Op woensdag 13 maart 2013 21:08 schreef Pino112 het volgende:
Ze zijn er weer snel bij..
[ afbeelding ]
quote:Op woensdag 13 maart 2013 21:08 schreef MrBadGuy het volgende:
Daar lijkt het inderdaad heel erg op. Ik ben atheïst, voor gelijke rechten voor homo's, voor de abortusregeling zoals we die in Nederland kennen, iedereen mag van mij zelf beslissen over zijn/haar leven... maar ik begrijp dat andere mensen daar anders over denken en dat je niet kan verwachten dat iedereen meteen achter onze ideeën aanloopt, ideeën die wij als land ook pas sinds relatief korte tijd hebben.
Nee en daarom staat de afkorting BIJV. er ook voor....quote:
^^quote:Op woensdag 13 maart 2013 21:04 schreef HiZ het volgende:
[..]
Rot op zeg, Ik word ondertussen ook goed ziek van mensen die net doen alsof iedere priester en non niks anders deed dan kinderen misbruiken. Daarnaast wordt er ook lekker met terugwerkende kracht erg veel tot misbruik bestempeld dat door de maatschappij in het algemeen in die tijd als 'discipline' werd beschreven.
Wat zijn we tolerant, nietwaar?quote:Op woensdag 13 maart 2013 21:03 schreef MrBadGuy het volgende:
Is wel zo ontzettend kortzichtig.... stompzinnig zelfs..quote:
Lijkt me alleen maar positief. Een paus past enige nederigheid in deze tijden.quote:Op woensdag 13 maart 2013 21:10 schreef deedeetee het volgende:
Hmmm het is wel een jezuïet en dan zijn slinkse jongens.
Yeah, whatever.quote:Op woensdag 13 maart 2013 21:13 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Is wel zo ontzettend kortzichtig.... stompzinnig zelfs..
Doe eens even normaal joh.quote:Op woensdag 13 maart 2013 21:13 schreef Snowballed het volgende:
[..]
discipline.....Kindjes in hun kont neuken "discipline" noemen...
GATVERDAMME
Wat ben je toch een Verlichte geest. Lieden als Voltaire en Rousseau kunnen niet aan je vooruitstrevende denkbeelden tippen.quote:Op woensdag 13 maart 2013 21:13 schreef Snowballed het volgende:
[..]
discipline.....Kindjes in hun kont neuken "discipline" noemen...
GATVERDAMME
Ja zo gaat dat echt he...?quote:
Ik ben geen echte katholiek en geen echte atheïstquote:Op woensdag 13 maart 2013 21:08 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Daar lijkt het inderdaad heel erg op. Ik ben atheïst, voor gelijke rechten voor homo's, voor de abortusregeling zoals we die in Nederland kennen, iedereen mag van mij zelf beslissen over zijn/haar leven... maar ik begrijp dat andere mensen daar anders over denken en dat je niet kan verwachten dat iedereen meteen achter onze ideeën aanloopt, ideeën die wij als land ook pas sinds relatief korte tijd hebben.
Nee maar wat moet je dan nog met dat geloof..?quote:Op woensdag 13 maart 2013 21:18 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Doe eens even normaal joh.
Alsof alle katholieken kinderen te grazen nemen.
quote:Op woensdag 13 maart 2013 21:08 schreef Pino112 het volgende:
Ze zijn er weer snel bij..
[ afbeelding ]
Nee mijn geest is gewoon helder... ik word niet verblind door witte rook..quote:Op woensdag 13 maart 2013 21:18 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Wat ben je toch een Verlichte geest. Lieden als Voltaire en Rousseau kunnen niet aan je vooruitstrevende denkbeelden tippen.
Jezuïeten staan nou bepaald niet bekend om hun nederigheid. Franciscanen dus wel, en daarom ben ik blij dat deze nieuwe paus met zijn naam in ieder geval heeft aangegeven dat hij de denkwijze van de Franciscanen onderschrijft.quote:Op woensdag 13 maart 2013 21:14 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Lijkt me alleen maar positief. Een paus past enige nederigheid in deze tijden.
Dude je haalt nog steeds gereformeerden en katholieken door elkaar. Katholieken doen maar wat, vragen om vergiffenis op zondag en gaan weer verder met folkloristische rituelen.quote:Op woensdag 13 maart 2013 21:26 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Nee mijn geest is gewoon helder... ik word niet verblind door witte rook..
Geloven... prima... maar gewoon vanaf je 18e... dan ben je van alle problemen met kinderen af...
En kunnen ze als ze zelf kunnen nadenken, beslissen wat ze willen...
En wat zie ik overal..? zodra ze een jaar of 18 zijn, gaan ze uit huis en kijken ze nooit weer om naar de kerk...
Kuisheid, armoede? Goed, op intellectueel vlak staan ze als kritisch te boek geloof ik, maar dat lijkt me alleen maar positief als paus.quote:Op woensdag 13 maart 2013 21:27 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Jezuïeten staan nou bepaald niet bekend om hun nederigheid. Franciscanen dus wel, en daarom ben ik blij dat deze nieuwe paus met zijn naam in ieder geval heeft aangegeven dat hij de denkwijze van de Franciscanen onderschrijft.
Ik hoop gewoon op verandering/verbetering in de kerk en de eerste tekenen zijn niet negatief.
De Jezuïeten hebben helaas ook nogal de naam ernstig hypocriet te zijn.quote:Op woensdag 13 maart 2013 21:29 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Kuisheid, armoede? Goed, op intellectueel vlak staan ze als kritisch te boek geloof ik, maar dat lijkt me alleen maar positief als paus.
Ik haal niets door elkaar.. ik heb het over alle religieuze clubs...quote:Op woensdag 13 maart 2013 21:29 schreef Falco het volgende:
[..]
Dude je haalt nog steeds gereformeerden en katholieken door elkaar. Katholieken doen maar wat, vragen om vergiffenis op zondag en gaan weer verder met folkloristische rituelen.
Het zijn net mensenquote:Op woensdag 13 maart 2013 21:30 schreef HetKlusKonijn het volgende:
De Jezuïeten hebben helaas ook nogal de naam ernstig hypocriet te zijn.
twitter:Pritt twitterde op woensdag 13-03-2013 om 21:27:52Hey Videla. Ken je me nog? Ik jou wel. http://t.co/tLkmiBZ3V0 reageer retweet
Ach rot op mens. Jouw soort is bijna net zo erg als de kindermisbruikers waartegen je tekeer gaat.quote:Op woensdag 13 maart 2013 21:18 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Ja zo gaat dat echt he...?
Onschuldige weerloze kinderen misbruiken en dan zeggen: yeah whatever....
Er is geen enkel bewijs voor die aantijging, voor zover ik weet.quote:Op woensdag 13 maart 2013 21:32 schreef Falco het volgende:
Haha dat van Videla kon natuurlijk niet missen
Jouw soort..?quote:Op woensdag 13 maart 2013 21:35 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ach rot op mens. Jouw soort is bijna net zo erg als de kindermisbruikers waartegen je tekeer gaat.
Oh, my god, think of the children and the puppies.quote:Op woensdag 13 maart 2013 21:43 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Jouw soort..?
Je hebt echt geen idee waar je over praat he...KINDEREN... die horen te spelen ipv betrokken te worden bij religie en op zondag niet vies te mogen worden...
En dan zwijg ik nog maar over de rest van alle "ongelukjes" die binnenskamers blijven..
Dat volwassen mensen maar doen waar ze zin in hebben, daar zit ik niet mee...
Dat was dan ook waarschijnlijk de enige grote verandering waar op gedoeld werd...quote:Op woensdag 13 maart 2013 21:44 schreef Ferdo het volgende:
Toch wel bijzonder dat er van zijn 256 voorgangers er geen één Franciscus heette. Het is in de katholieke wereld toch bepaald geen weinig voorkomende naam.
Enkel openbare basisscholen zou een stuk warmere sociale samenleving creeren naar mijn idee.. ja..quote:Op woensdag 13 maart 2013 21:45 schreef HiZ het volgende:
[..]
Oh, my god, think of the children and the puppies.
Zullen we meteen ook het internet maar afsluiten en alle scholen? Want als je met kinderen wil werken dan moet je wel pedo zijn.
quote:Op woensdag 13 maart 2013 21:14 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Lijkt me alleen maar positief. Een paus past enige nederigheid in deze tijden.
fixedquote:Op woensdag 13 maart 2013 21:48 schreef remlof het volgende:
Maar goed, het is weer een homohater dus:
Jorge Mario Bongolio
Ik weet best wat ik moet zeggen; en dat is dat mensen zoals jij niks positiefs aan de wereld toevoegen met jullie gezeik. Jullie krijgen zelfs niet-katholieken zover dat ze de Paus in bescherming gaan nemen.quote:Op woensdag 13 maart 2013 21:48 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Enkel openbare basisscholen zou een stuk warmere sociale samenleving creeren naar mijn idee.. ja..
En verder kun je wel zielig lopen doen....
Maar als je niet weet wat je moet zeggen, zeg dan niets...
Nee, maar ze kiezen niet noodzakelijkerwijze een naam die veel katholieken hebben, anders zou er al lang eentje Jesús heten. Hij moet ook iets betekenen, en dat doet hij pas sinds Franciscus van Assisi, 1226 dus. (Of hij ook naar deze Franciscus vernoemd is is maar de vraag, het kan ook een van de mede-stichters van zijn orde zijn, of zelfs de patroonheilige van Argentinië)quote:Op woensdag 13 maart 2013 21:44 schreef Ferdo het volgende:
Toch wel bijzonder dat er van zijn 256 voorgangers er geen één Franciscus heette. Het is in de katholieke wereld toch bepaald geen weinig voorkomende naam.
Nee mensen als jij, die gaan lopen schelden als ze iets lezen wat ze niet zint.... dat schiet lekker op...quote:Op woensdag 13 maart 2013 21:52 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ik weet best wat ik moet zeggen; en dat is dat mensen zoals jij niks positiefs aan de wereld toevoegen met jullie gezeik. Jullie krijgen zelfs niet-katholieken zover dat ze de Paus in bescherming gaan nemen.
quote:Op woensdag 13 maart 2013 21:54 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Nee mensen als jij, die gaan lopen schelden als ze iets lezen wat ze niet zint.... dat schiet lekker op...
LOL, alsof jij deze Paus niet al veroordeeld had voordat hij zijn mond open had gedaan.quote:Op woensdag 13 maart 2013 21:54 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Nee mensen als jij, die gaan lopen schelden als ze iets lezen wat ze niet zint.... dat schiet lekker op...
Ik veroordeel alle geloof... klopt als een bus... omdat het kortzichtigheid aan onvolwassen mensen opdringt...quote:Op woensdag 13 maart 2013 21:55 schreef HiZ het volgende:
[..]
[..]
LOL, alsof jij deze Paus niet al veroordeeld had voordat hij zijn mond open had gedaan.
Sandri dus? Zo krijgt de vorige die die post had, Sodano (en bijna zelf paus was in 2005), een beschermeling op dat postje.. en het is net zoals Bergoglio ook een beetje een Italiaan.quote:Op woensdag 13 maart 2013 22:02 schreef Misty_eyes het volgende:
13-03-2013
Intronisatie Franciscus I op 19 maart
[ afbeelding ]
Hilversum (ANP/RKK) 13 maart 2013 – Paus Franciscus I zal op dinsdag 19 maart worden geïntroniseerd. Dat heeft de Vaticaanse persdienst zojuist laten weten.
Spoedig bezoek
De Heilige Vader heeft emeritus paus Benedictus XVI gebeld en hem verzekerd dat hij hem gauw zal bezoeken. Dat heeft het Vaticaan woensdagavond laten weten. De kerk deelde tevens mee dat de inaugurele mis van de nieuwe paus wordt gehouden op 19 maart.
Staatssecretaris
Paus Franciscus I zal naar verwachting een nieuwe staatssecretaris kiezen. En dat zal iemand zijn “die hij vertrouwt”, voegde de Vaticaanse woordvoerder daar even veel- als weinigzeggend aan toe.
RKK
Latijn kunnen ze allemaal, volgens mij communiceren ze onderling in het Latijnquote:Op woensdag 13 maart 2013 22:19 schreef zuiderbuur het volgende:
Welke talen kan hij allemaal?
Spaans en Italiaans vermoed ik, kan hij Engels/Latijn/Frans..?
Ze communiceren allemaal in Klingon.quote:Op woensdag 13 maart 2013 22:21 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Latijn kunnen ze allemaal, volgens mij communiceren ze onderling in het Latijn
Vloeiend: Spaans, Italiaans en Duits. Hij zal vast ook Engels spreken.quote:Op woensdag 13 maart 2013 22:19 schreef zuiderbuur het volgende:
Welke talen kan hij allemaal?
Spaans en Italiaans vermoed ik, kan hij Engels/Latijn/Frans..?
[..]
Sandri dus? Zo krijgt de vorige die die post had, Sodano (en bijna zelf paus was in 2005), een beschermeling op dat postje.. en het is net zoals Bergoglio ook een beetje een Italiaan.
Inderdaad, apart eigenlijk dat hij de eerste Franciscus is. Hopelijk doet hij zijn naam eer aan.quote:Op woensdag 13 maart 2013 22:31 schreef Tanin het volgende:
Hij heeft in ieder geval de vetste naam uitgekozen, daar verdient ie wel een puntje mee, de rest is nog even afwachten, het blijft natuurlijk wel een katholiek
Ze kunnen dat als geestelijken idd waarschijnlijk wel, en vast stukken beter dan ik met mijn vier jaartjes Latijn, maar met die vijf vervoegingen, vijf verbuigingen en zes naamvallen is dat toch niet iets dat zo vlot bektquote:Op woensdag 13 maart 2013 22:21 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Latijn kunnen ze allemaal, volgens mij communiceren ze onderling in het Latijn
Ja, ik verbaasde me daar ook over (kom net pas thuis, dus ik kwam er pas een half uur geleden achter)quote:Op woensdag 13 maart 2013 22:35 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Inderdaad, apart eigenlijk dat hij de eerste Franciscus is. Hopelijk doet hij zijn naam eer aan.
Ze gebruiken Kerklatijn in de R.K. kerk, volgens mij is dat wel wat gemakkelijker dan klassiek Latijn. Of ze onderling ook in het Latijn praten weet ik niet. Waarschijnlijk de officiële zaken wel, maar tussendoor zal er genoeg in de eigen talen en vooral het Italiaans worden gesproken.quote:Op woensdag 13 maart 2013 22:37 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
Ze kunnen dat als geestelijken idd waarschijnlijk wel, en vast stukken beter dan ik met mijn vier jaartjes Latijn, maar met die vijf vervoegingen, vijf verbuigingen en zes naamvallen is dat toch niet iets dat zo vlot bekt... en aangezien het zo lang een Italiaanse aangelegenheid geweest is, met ook een stevige oververtegenwoordiging van Italianen... dacht ik ergens dat niet het Latijn maar het Italiaans de voertaal zou zijn.
Maar ik weet het dus niet, vandaar mijn vraag.
Kerklatijn is lastiger dan klassiek Latijn. De syntaxis en de grammatica is identiek aan Klassiek Latijn. Echter het Kerklatijn heeft een uitgebreider woordenschat en idioom.quote:Op woensdag 13 maart 2013 22:38 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Ze gebruiken Kerklatijn in de R.K. kerk, volgens mij is dat wel wat gemakkelijker dan klassiek Latijn. Of ze onderling ook in het Latijn praten weet ik niet. Waarschijnlijk de officiële zaken wel, maar tussendoor zal er genoeg in de eigen talen en vooral het Italiaans worden gesproken.
Schijnbaar net zo'n intolerante, wereldvreemde idioot als vele (alle?) van zijn voorgangers.quote:Op woensdag 13 maart 2013 21:48 schreef remlof het volgende:
Maar goed, het is weer een homohater dus:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Jorge_Mario_Bergoglio
Uiteraard moet die toko worden gerund door zo'n idioot. Anders krijg je hetzelfde als een slagerij die door een veganist wordt gerund of het WNF die een walvisjager als topman krijgt.quote:Op woensdag 13 maart 2013 22:45 schreef Desunoto het volgende:
[..]
Schijnbaar net zo'n intolerante, wereldvreemde idioot als vele (alle?) van zijn voorgangers.
Tegen abortus, tegen anticonceptie, tegen homostellen die een kind willen adopteren, etcetera.
Niets om vrolijk van te worden dus.
Ja maar, ja maar, het is toch veel beter als de slagerij wordt gerund door een veganist?quote:Op woensdag 13 maart 2013 23:09 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Uiteraard moet die toko worden gerund door zo'n idioot. Anders krijg je hetzelfde als een slagerij die door een veganist wordt gerund of het WNF die een walvisjager als topman krijgt.
En het is niet zo dat er snel vanavond even wat bij elkaar gezocht wordt. Een citaal uit een NRC artikel uit 2007 :quote:Op woensdag 13 maart 2013 22:14 schreef Misty_eyes het volgende:
13-03-2013
Was Franciscus I betrokken bij misdaden van de Argentijnse junta?
[ afbeelding ]
© reuters. Feest op het sint Pieterplein in Rome. Is de nieuwe paus 'fout'?
Aan Franciscus I kleeft mogelijk een forse smet. Hij zou betrokken zijn bij de verdwijning van twee linkse tegenstanders. .
Die claim komt van de bekende Argentijnse onderzoeksjournalist Horacio Verbistky. In het boek 'el Silencio' uit 2005 beschrijft hij hoe bisschoppen de militaire junta van dictator Jorge Videla gedoogden. Sterker, zij zouden zelfs hebben geholpen bij de bestrijding van gemeenschappelijke vijanden, zoals atheïsten en communisten. Jorge Bergoglio zelf was volgens Verbitsky in 1977 betrokken bij de verdwijning van twee linkse jezuïeten. Bergoglio zelf maakt ook deel uit van deze katholieke orde.
Tijdens een proces in 2007 tegen de katholieke geestelijke Cristian Federico von Wernich, die actief meedeed aan de onderdrukking van de junta, zweeg Bergoglio. "Heeft hij helemaal niks te zeggen over dit proces?", zo citeerde NRC Handelsblad destijds getuige Estela de Cuadra, wier zus onder de junta verdween. Daar had Bergoglio volgens Verbitsky dus zijn reden voor.
De militaire dictatuur in Argentinië, ook wel vuile oorlog genoemd, liep van 1976 tot 1983. Bergoglio was destijds provinciaal overste van de jezuïeten. Officieel heeft hij zich in die functie ingespannen om de verdeelde orde uit politiek vaarwater te houden. Dat was een lastige opgave aangezien er ook Argentijnse jezuïeten waren die zich radicaal tegen de junta keerden en de kant van de armen en onderdrukten kozen.
Als snel nadat bekend werd dat Bergoglio de nieuwe paus wordt, verscheen op Twitter deze foto van hem en Videla. Zo'n ontmoeting zegt overigens niets over eventuele betrokkenheid bij misdaden van het regime. De authenticiteit van het beeld kunnen we niet garanderen.
[ afbeelding ]
Trouw
bron http://vorige.nrc.nl/them(...)d/article1847951.ecequote:Zo uitten getuigen hun onvrede over het zwijgen van de huidige aartsbisschop, Jorge Bergoglio. „Heeft hij helemaal niks te zeggen over dit proces”, vroeg getuige Estela de Cuadra. Maar Bergoglio – die in 2005 een kansrijke kandidaat was om de nieuwe paus te worden – laat niets van zich horen. En volgens Horacio Verbistky, Argentiniës bekendste onderzoeksjournalist, heeft de kardinaal daar goede redenen voor. In zijn recente boek El Silencio beschrijft Verbitsky hoe de bisschoppen de junta niet alleen gedoogden, maar ook hielpen bij het bestrijden van hun gemeenschappelijke vijanden: atheïsten, communisten en revolutionairen – buiten én binnen de kerk. Zo was Bergogli, zegt Verbitsky, zelf mogelijk betrokken bij de verdwijning van twee linkse jezuïeten in 1977.
Niet alleen is dat verhaal niet bewezen maar het is inmiddels zelfs duidelijk geworden dat ie zich juist heeft ingezet voor het vrij krijgen van die priesters. Het zou ook wel erg vreemd zijn dat ie priesters uit zijn eigen orde achter tralies zou helpen te krijgen.quote:Op woensdag 13 maart 2013 23:18 schreef quo_ het volgende:
[..]
En het is niet zo dat er snel vanavond even wat bij elkaar gezocht wordt. Een citaal uit een NRC artikel uit 2007 :
[..]
bron http://vorige.nrc.nl/them(...)nd/article1847951.ec
De beschuldigingen zijn al vele jaren geleden gemaakt en ook weer ontkracht.quote:Op woensdag 13 maart 2013 23:22 schreef Misty_eyes het volgende:
Als hij daadwerkelijk betrokken is bij de verdwijning van twee tegenstanders moet deze nieuwe paus natuurlijk gelijk aftreden. Dit krijgt vermoedelijk nog een flinke staart.
Oké, dank voor de info.quote:De beschuldigingen zijn al vele jaren geleden gemaakt en ook weer ontkracht.
Het niet bewezen verhaal is van een onderzoeksjournalist, en zoals bekend liegen die er maar wat op los.quote:Op woensdag 13 maart 2013 23:24 schreef beantherio het volgende:
[..]
Niet alleen is dat verhaal niet bewezen maar het is inmiddels zelfs duidelijk geworden dat ie zich juist heeft ingezet voor het vrij krijgen van die priesters. Het zou ook wel erg vreemd zijn dat ie priesters uit zijn eigen orde achter tralies zou helpen te krijgen.
[..]
De beschuldigingen zijn al vele jaren geleden gemaakt en ook weer ontkracht.
Dat onderzoeksjournalisten erop los liegen ben ik niet met je eens. Sommigen zullen het doen maar niet allemaal.quote:Op woensdag 13 maart 2013 23:35 schreef quo_ het volgende:
[..]
Het niet bewezen verhaal is van een onderzoeksjournalist, en zoals bekend liegen die er maar wat op los.
Daarentegen komt het verhaal over de inzet voor het vrij krijgen van priesters uit geheel onverdachte bron: de nieuwe paus zelf.
Glas, plas..quote:Op woensdag 13 maart 2013 23:22 schreef Misty_eyes het volgende:
Dit krijgt vermoedelijk nog een flinke staart.
hij was sarcastischquote:Op woensdag 13 maart 2013 23:42 schreef beantherio het volgende:
[..]
Dat onderzoeksjournalisten erop los liegen ben ik niet met je eens. Sommigen zullen het doen maar niet allemaal.
Hij leek dronken.quote:Op woensdag 13 maart 2013 23:56 schreef TheVulture het volgende:
Die kardinaal die het bekend maakte was wel een apart figuur trouwens
quote:International spokesman for Moscow Patriarchate of the Russian Orthodox Church Dmitry Sizonenko
[I hope relations with the Vatican will continue] developing in a positive manner... [but the new Pope] never took an active part in the dialogue between Roman Catholic and Orthodox believers, so it's hard to make any predictions.
Jezuiten staan niet bekend om hun ruimdenkendheid richting andere opvattingen. Dus historisch gezien snap ik die reactie wel.quote:Op donderdag 14 maart 2013 00:09 schreef zuiderbuur het volgende:
Het is zoeken tussen alle reacties naar een niet-standaard niet-melige reactie, maar ze zijn er!
http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-21779987
[..]
quote:Er zijn nu al diverse aanklachten gedaan tegen de paus wegens kindermisbruik, mogelijk dat hij nu al aftreed.
Ah ja.quote:Op donderdag 14 maart 2013 08:19 schreef ocho het volgende:
In de Islam is pedofilie officieel toegestaan. Net als het doden van niet-moslims, vrouwen besnijdenis, en sharia wetgeving. Zou me daar maar zorgen om gaan maken, dit voor alle mensen die de paus aanvallen.
Heb je zelf door hoe dom je klinkt?quote:Op donderdag 14 maart 2013 08:19 schreef ocho het volgende:
In de Islam is pedofilie officieel toegestaan. Net als het doden van niet-moslims, vrouwen besnijdenis, en sharia wetgeving. Zou me daar maar zorgen om gaan maken, dit voor alle mensen die de paus aanvallen.
Het merendeel van de bevolking op aarde is het niet met je eens. Dus wat is dat precies, niet meer van deze tijd?quote:Op donderdag 14 maart 2013 13:09 schreef NoCigar het volgende:
Het schijnt zelfs dat ie in God gelooft: totaal niet van deze tijd kortom.
*zucht* Isabeau, toe.quote:Op donderdag 14 maart 2013 13:13 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Het merendeel van de bevolking op aarde is het niet met je eens. Dus wat is dat precies, niet meer van deze tijd?
Voor het eind van het jaar worden er wel weer ergens stemmingsuitslagen gelekt (of in ieder geval geruchten daarover)quote:Op donderdag 14 maart 2013 11:47 schreef TheVulture het volgende:
Ik vraag me stiekem wel af wat er waar was van de populariteit van Eijk bij de stemming in het conclaaf
Mooi, dan mag Franciscus het licht uitdoen in het Vaticaan.quote:Op donderdag 14 maart 2013 13:27 schreef De_Kardinaal het volgende:
Kent iemand de profetie van de pausen?
De laatste paus zou Petrus zijn en deze paus nu zou de laatste zijn.
Hoe heet Franciscus eigenlijk?
Francesco di Pietro di Bernardone
En wie was Pietro apostolo? Petrus dus.
Een BNW hit!
![]()
Misschien kun je naast de Italiaanse communisten ook Kim Jong Un vragen?quote:Op donderdag 14 maart 2013 13:23 schreef remlof het volgende:
Links Italië is niet zo enthousiast over deze paus:
[ afbeelding ]
Pardon? Il Manifesto is bij elke kiosk in Italië te krijgen en heeft een behoorlijk groot publiek. Journalisten die er werken zijn ook vaak op tv te zien (op La7, één van de weinige kanalen die niet van Berlusconi is).quote:Op donderdag 14 maart 2013 13:28 schreef Veldkamp het volgende:
[..]
Misschien kun je naast de Italiaanse communisten ook Kim Jong Un vragen?
Zelfs de kiezers van de communisten in Italië laten hun kinderen dopen. Dit blaadje heeft geen enkele aanhang, zelfs niet onder parlementair "links" daar.
Ja, want Nederland zal het wel weten.quote:Op woensdag 13 maart 2013 23:22 schreef Misty_eyes het volgende:
Als hij daadwerkelijk betrokken is bij de verdwijning van twee tegenstanders moet deze nieuwe paus natuurlijk gelijk aftreden. Dit krijgt vermoedelijk nog een flinke staart.
De Waarheid (CPN/GroenLinks) vroeger ook in Nederland..... Maar grote aanhang buiten select ideologisch clubje? Neeeh.quote:Op donderdag 14 maart 2013 13:30 schreef remlof het volgende:
[..]
Pardon? Il Manifesto is bij elke kiosk in Italië te krijgen en heeft een behoorlijk groot publiek. Journalisten die er werken zijn ook vaak op tv te zien (op La7, één van de weinige kanalen die niet van Berlusconi is).
Ja, sorry, dacht dat je serieus was.quote:
quote:Op woensdag 13 maart 2013 23:56 schreef TheVulture het volgende:
Die kardinaal die het bekend maakte was wel een apart figuur trouwens
Arme man heeft Parkinson. Maar ja, zal wel weer de juiste functie hebben om dit te moeten doenquote:
Dat is wel bijzonder kort door de bocht en heerlijk onderbouwdquote:Op donderdag 14 maart 2013 08:19 schreef ocho het volgende:
Slinks of links?quote:Op woensdag 13 maart 2013 21:10 schreef deedeetee het volgende:
Hmmm het is wel een jezuïet en dan zijn slinkse jongens.
Il Manifesto vergelijken met De Waarheidquote:Op donderdag 14 maart 2013 13:44 schreef Veldkamp het volgende:
[..]
De Waarheid (CPN/GroenLinks) vroeger ook in Nederland..... Maar grote aanhang buiten select ideologisch clubje? Neeeh.
Dat zou ik ook niet verwachten van een krant met een dergelijke naam.quote:Op donderdag 14 maart 2013 13:23 schreef remlof het volgende:
Links Italië is niet zo enthousiast over deze paus:
[ afbeelding ]
http://www.dagelijksestan(...)a-gebash-van-de-pausquote:Op donderdag 14 maart 2013 13:25 schreef Veldkamp het volgende:
[quote]
Omdat we hier zo "vrij" en "democratisch" zijn geworden dat bepaalde meningen leiden tot een jihad van atheïsten en vrijzinnige progressieve en linkse media en politici tegen enkele weerloze personen.
Vanwaar Weert in dat rijtje?quote:Dat de welvaart in Nederland alleen mogelijk was door gezonde gezinnen en huwelijken in een gelovige jaren '50, dat wordt voor 2030 wel duidelijk. Dam is Nederland passé. Misschien nog in Staphorst of Barneveld of Weert.
quote:Op donderdag 14 maart 2013 15:10 schreef Veldkamp het volgende:
[..]
Dat is nu humor waar ik als katholiek om kan meelachen. Hartelijk. Leuk.
Mwah...de vorige paus was in zijn jonge jaren aangesloten bij de Hitler Jugend, en dat was ook geen criterium om hem maar weer weg te sturen, dus dit zal ook wel met de mantel der liefde bedekt worden.quote:Op woensdag 13 maart 2013 23:22 schreef Misty_eyes het volgende:
Elk jonge man in Nazi-Duitsland was verplicht lid van de Hitlerjugend of een andere nazi-jeugdorganisatie, beetje algemene kennis...quote:Op donderdag 14 maart 2013 15:12 schreef Hathor het volgende:
[..]
Mwah...de vorige paus was in zijn jonge jaren aangesloten bij de Hitler Jugend, en dat was ook geen criterium om hem maar weer weg te sturen, dus dit zal ook wel met de mantel der liefde bedekt worden.
Dan hadden ze misschien twee keer na moeten denken voordat ze een Duitser van die generatie als rechterhand van god aanstelden. Overigens werd het pas verplicht om lid te zijn van de Hitlerjugend in 1939 en zelfs toen waren er nog miljoenen jongeren die het weigerden, weliswaar daarmee straf riskerend, maar toch. Geen idee op welke leeftijd en in welk jaar de vorige paus lid was van die beweging, maar als het voor 1939 was was het het in ieder geval niet gedwongen.quote:Op donderdag 14 maart 2013 15:16 schreef gijs412 het volgende:
[..]
Elk jonge man in Nazi-Duitsland was verplicht lid van de Hitlerjugend of een andere nazi-jeugdorganisatie, beetje algemene kennis...
1941, 14 jaar oud.quote:Op donderdag 14 maart 2013 15:20 schreef Hathor het volgende:
Geen idee op welke leeftijd en in welk jaar de vorige paus lid was van die beweging, maar als het voor 1939 was was het het in ieder geval niet gedwongen.
Tja als je dat niet weet, moet je ook geen conlcusies trekken.quote:Op donderdag 14 maart 2013 15:20 schreef Hathor het volgende:
[..]
Dan hadden ze misschien twee keer na moeten denken voordat ze een Duitser van die generatie als rechterhand van god aanstelden. Overigens werd het pas verplicht om lid te zijn van de Hitlerjugend in 1939 en zelfs toen waren er nog miljoenen jongeren die het weigerden, weliswaar daarmee straf riskerend, maar toch. Geen idee op welke leeftijd en in welk jaar de vorige paus lid was van die beweging, maar als het voor 1939 was was het het in ieder geval niet gedwongen.
quote:Voornaamste conclusie: ja, Benedictus wás lid van de Hitlerjugend maar hij werd lid omdat het moest. Zowel het Traunsteiner Gymnasium als het Sankt Michael-seminarie dat Ratzinger bezocht, waren haarden van verzet tegen de nazi’s. Al snel na de machtsovername door Hitler werd priester Josef Stelze uit Traunstein gearresteerd, in de buurt van het seminarie ontplofte een zware bom.
Én: leerlingen die geen lid waren van de Hitlerjugend kwamen niet in aanmerking voor een korting op het schoolgeld. Voor de ouders van Ratzinger, anti-nazi’s, werd het moeilijker en moeilijker om de opleiding van Joseph te betalen. Toch werd geen enkele priester in opleiding in Traunstein lid van de Hitlerjugend.
Vanaf eind maart 1939 werd toetreden tot het Deutsche Jungvolk voor 10 tot 14-jarigen plicht, 14 tot 18-jarigen moesten naar de Hitlerjugend. Het seminarie (waar Joseph Ratzinger op 16 april 1939 werd toegelaten) wist de wet nog een paar maanden te ontduiken maar capituleerde uiteindelijk noodgedwongen toch.
En zo werd Joseph Ratzinger in 1941, op z’n 14de verjaardag, lid van de Hitlerjugend. De nazi’s vonden in hetzelfde jaar een mogelijkheid om het lastige seminarie te sluiten: ze hadden het gebouw nodig als ziekenhuis voor het leger. Ratzinger woonde daarna afwisselend in een klooster en thuis, bij zijn ouders. Augustus 1943 moet hij het leger in, kort voor het einde van de oorlog deserteerde Ratzinger.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |