Bronquote:Paus Benedictus XVI treedt 28 februari af
AMSTERDAM - Paus Benedictus XVI treedt af.
Paus Benedictus treedt af Fotoserie
Dat heeft het Italiaanse persbureau ANSA maandag bekendgemaakt. De paus zal volgens het persbureau op 28 februari aftreden.
De gezondheid van de paus zou het niet langer toelaten om het ambt op volle sterkte uit te voeren
De Duitse kardinaal Joseph Ratzinger werd in 2005 tot hoofd van de Rooms-Katholieke Kerk gekozen.
In 2010 meldde Ratzinger al dat hij niet zou uitsluiten om ooit zelfstandig af te treden.
''Als de paus duidelijk merkt dat hij niet langer fysiek, psychologisch en spiritueel in staat is de plichten van zijn ambt te vervullen, dan heeft hij het recht en onder bepaalde omstandigheden ook de plicht om af te treden'', aldus de paus destijds.
Deze uitspraak staat in Licht van de Wereld, een boek met interviews met de kerkvorst.
Het is tot nu toe slechts één keer eerder voorgekomen dat een paus opstapte. Dat was in 1294, toen paus Celestinus V de functie neerlegde.
misschien is hij wel moslim gewordenquote:Op maandag 11 februari 2013 11:56 schreef Hexagon het volgende:
Ben benieuwd wat de reden is. Gezondheid of omdat er geetter is binnen de top van de kerk.
Idd, maar misschien ligt ie intern onder vuur en wordt hij gedwongen.quote:Op maandag 11 februari 2013 11:57 schreef thettes het volgende:
Ik dacht dat ze over het algemeen tot hun dood aanbleven?
Op tijd de kerk uit?quote:Op maandag 11 februari 2013 11:56 schreef TUFKAL het volgende:
hij trekt m terug uit een kind? Is dat nieuws?![]()
Nee hoor kunnen ze vrij kiezen.quote:Op maandag 11 februari 2013 11:58 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Idd, maar misschien ligt ie intern onder vuur en wordt hij gedwongen.
De afgelopen 600 jaar was dat gebruikelijk, ja.quote:Op maandag 11 februari 2013 11:57 schreef thettes het volgende:
Nou dat dacht ik dus ookquote:Op maandag 11 februari 2013 11:57 schreef thettes het volgende:
Daarom is dit wel reden tot speculatiesquote:Op maandag 11 februari 2013 11:59 schreef freako het volgende:
[..]
De afgelopen 600 jaar was dat gebruikelijk, ja.
Eerst maar eens zien of het ook daadwerkelijk waar is, en dat het niet een of andere stagiaire is, die per ongeluk een bericht online heeft gezet.quote:Op maandag 11 februari 2013 11:56 schreef Hexagon het volgende:
Ben benieuwd wat de reden is. Gezondheid of omdat er geetter is binnen de top van de kerk.
Is al ruim 700 jaar niet meer gebeurd inderdaad.quote:Op maandag 11 februari 2013 11:59 schreef freako het volgende:
[..]
De afgelopen 600 jaar was dat gebruikelijk, ja.
Maar dat was die andere toch ook? Dat was ook nooit een reden om hem te vervangen...quote:Op maandag 11 februari 2013 12:01 schreef Breekfast het volgende:
Ik denk dat hij seniel aan het worden is. Zo ziet hij er wel uit in ieder geval.
quote:Op maandag 11 februari 2013 12:02 schreef Roel_Jewel het volgende:
Benieuwd wat voor fossiel er voor in de plaats komt.
quote:Op maandag 11 februari 2013 12:00 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik heb het altijd een erg intelligente man gevonden, dus ik verwacht dat er een verklaring komt dat hij heeft ontdekt dat het allemaal maar onzin is en dat hij atheist is geworden.
Danny treedt afquote:Op maandag 11 februari 2013 12:03 schreef gijs412 het volgende:
Ik wacht op meer nieuws, eerst de Koningin nu de Paus dit is wel allemaal heel spannend ineens!
Meestal hangt daar een beduidend kortere termijn aan dan 7 jaar.quote:Op maandag 11 februari 2013 11:57 schreef TUFKAL het volgende:
Korte periode, letterlijk een tussenpaus
Dat dacht ik ookquote:Op maandag 11 februari 2013 11:57 schreef thettes het volgende:
Dacht ik ook.quote:Op maandag 11 februari 2013 11:57 schreef thettes het volgende:
Tuurlijk, maar toch opvallend als eerdere Pausen bleven zitten ook al konden ze niet meer op hun benen staan.quote:Op maandag 11 februari 2013 12:01 schreef freako het volgende:
[..]
Eerst maar eens zien of het ook daadwerkelijk waar is, en dat het niet een of andere stagiaire is, die per ongeluk een bericht online heeft gezet.
Zo ja, dan is gezondheid best aannemelijk. Ratzinger is 85 inmiddels.
twitter:nuttelozefeiten twitterde op maandag 11-02-2013 om 11:59:51Paus #Benedictus XVI is de eerste #paus sinds 1415 die aftreedt. reageer retweet
Genoeg andere zwaar conservatieve kardinalen.quote:Op maandag 11 februari 2013 12:04 schreef Boldface het volgende:
[..]
Dacht ik ook.
Ben overigens blij dat -ie oprot. Erger dan met deze griezel kan het in de toekomst nooit weer worden.
Inderdaad, denk niet dat er ineens een ruimdenkende paus komt.quote:Op maandag 11 februari 2013 12:05 schreef RolStaart-Beer het volgende:
[..]
Genoeg andere zwaar conservatieve kardinalen.
Klopt. Ik zei dan ook niet dat het niet opnieuw net zo erg kan worden. Ik zei dat het niet erger kan worden.quote:Op maandag 11 februari 2013 12:05 schreef RolStaart-Beer het volgende:
[..]
Genoeg andere zwaar conservatieve kardinalen.
Zo vrijwillig was dat allemaal niet geloof ikquote:Op maandag 11 februari 2013 12:05 schreef Boldface het volgende:
twitter:nuttelozefeiten twitterde op maandag 11-02-2013 om 11:59:51Paus #Benedictus XVI is de eerste #paus sinds 1415 die aftreedt. reageer retweet
The Pope leaves the papacy from February 28quote:Op maandag 11 februari 2013 12:05 schreef remlof het volgende:
Il Papa lascia il pontificato dal 28 febbraio
L'annuncio in latino durante il concistoro per la canonizzazione dei martiri di Otranto
Il Papa lascia il pontificato dal 28 febbraio. Lo ha annunciato personalmente, in latino, durante il concistoro per la canonizzazione dei martiri di Otranto. La notizia è stata confermata dal Vaticano. «Un fulmine a ciel sereno». Con queste parole il decano del collegio cardinalizio, cardinal Angelo Sodano ha commentato la decisione di Benedetto XVI.
Ook in het Vaticaan verandert men wel eens van mening. Benedictus heeft lange tijd nabij Johannes Paulus II gefungeerd, en zal daar ook gezien hebben dat het niet echt de autoriteit van het ambt versterkt.quote:Op maandag 11 februari 2013 12:04 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Tuurlijk, maar toch opvallend als eerdere Pausen bleven zitten ook al konden ze niet meer op hun benen staan.
Dat klinkt dan wel weer logisch eigenlijk.quote:Op maandag 11 februari 2013 12:04 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Tuurlijk, maar toch opvallend als eerdere Pausen bleven zitten ook al konden ze niet meer op hun benen staan.
LOLquote:Op maandag 11 februari 2013 12:07 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat klinkt dan wel weer logisch eigenlijk.
Dat is niet het idee achter een roeping.quote:Op maandag 11 februari 2013 12:08 schreef Karina het volgende:
Hij zal wel ziek zijn denk ik. Of kun je ook aftreden als je er gewoon geen zin meer in hebt?
Of Vatileaks? Komt er iets schokkends naar buiten?quote:Op maandag 11 februari 2013 12:08 schreef Karina het volgende:
Hij zal wel ziek zijn denk ik. Of kun je ook aftreden als je er gewoon geen zin meer in hebt?
Miss gaat hij vandaag wel dood, hij heeft immers (skype) contact met onze lieve heer.quote:Op maandag 11 februari 2013 11:57 schreef thettes het volgende:
Misschien is hij bekeerd tot een ander geloofquote:Op maandag 11 februari 2013 12:09 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat is niet het idee achter een roeping.
Hij is eigenlijk een vrouw.quote:Op maandag 11 februari 2013 12:09 schreef Libris het volgende:
[..]
Of Vatileaks? Komt er iets schokkends naar buiten?
kan ie beter tot de 28e wachtenquote:Op maandag 11 februari 2013 12:10 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Miss gaat hij vandaag wel dood, hij heeft immers (skype) contact met onze lieve heer.
Het einde is nabij!quote:
quote:[As released by the Vatican]
Dear Brothers,
I have convoked you to this Consistory, not only for the three canonizations, but also to communicate to you a decision of great importance for the life of the Church. After having repeatedly examined my conscience before God, I have come to the certainty that my strengths, due to an advanced age, are no longer suited to an adequate exercise of the Petrine ministry. I am well aware that this ministry, due to its essential spiritual nature, must be carried out not only with words and deeds, but no less with prayer and suffering. However, in today’s world, subject to so many rapid changes and shaken by questions of deep relevance for the life of faith, in order to govern the bark of Saint Peter and proclaim the Gospel, both strength of mind and body are necessary, strength which in the last few months, has deteriorated in me to the extent that I have had to recognize my incapacity to adequately fulfill the ministry entrusted to me. For this reason, and well aware of the seriousness of this act, with full freedom I declare that I renounce the ministry of Bishop of Rome, Successor of Saint Peter, entrusted to me by the Cardinals on 19 April 2005, in such a way, that as from 28 February 2013, at 20:00 hours, the See of Rome, the See of Saint Peter, will be vacant and a Conclave to elect the new Supreme Pontiff will have to be convoked by those whose competence it is.
Dear Brothers, I thank you most sincerely for all the love and work with which you have supported me in my ministry and I ask pardon for all my defects. And now, let us entrust the Holy Church to the care of Our Supreme Pastor, Our Lord Jesus Christ, and implore his holy Mother Mary, so that she may assist the Cardinal Fathers with her maternal solicitude, in electing a new Supreme Pontiff. With regard to myself, I wish to also devotedly serve the Holy Church of God in the future through a life dedicated to prayer.
BENEDICTUS PP XVI
http://www.grenswetenschap.nl/permalink.asp?grens=8607quote:Kardinaal Paolo Romeo zegt dat paus Benedictus XVI binnen het jaar zal sterven. Romeo deed deze lugubere uitspraak aan Chinese vertegenwoordigers van de katholieke kerk en ook nog eens aan Italiaanse zakenmensen. Deze dachten meteen dat er moordcomplot tegen Joseph Aloisius Ratzinger op stapel stond en lichtten zonder dralen het Vaticaan in. Het Vaticaan startte onmiddellijk een geheim onderzoek en bracht paus Benedictus XVI in december 2011 op de hoogte van zijn "nakende dood".
Klokkenluider van dienst is de Italiaanse krant Il Fatto Quotidiano. De krant zou het "gerucht" ontdekt hebben en gooit de lugubere uitspraak van kardinaal Paolo Romeo vandaag te grabbel. De krant schrijft onder andere dat "kardinaal Romeo tijdens zijn gesprekken in China de dood voorspelde van paus Benedictus XVI. Zijn opmerkingen werden met zoveel overtuiging uitgesproken dat men meteen dacht dat er een moordcomplot op til was".
Kardinaal Romeo had blijkbaar geen enkel vermoeden dat het Vaticaan op de hoogte zou gebracht worden en doet nu alsof zijn neus bloedt. Een woordvoerder bij het Vaticaan zegt dan weer dat het gerucht "zo ongelooflijk is dat we er niet op kunnen reageren", maar ontkent niet dat het onderzoek over een moordcomplot bestaat.
Volgens een artikel in Het Laatste Nieuws zou Romeo zelfs al in China de naam van de vermoedelijke opvolger van de paus genoemd hebben, te weten kardinaal Angelo Scola. Maar mogelijk zijn er ook interne strubbelingen aan de gang binnen het Vaticaan. De laatste moordpoging op een paus dateert van 1981 (paus Johannes Paulus II werd toen neergeschoten).
Een homofiele pausquote:
Realistisch hoor.quote:Op maandag 11 februari 2013 12:12 schreef iFok. het volgende:
Stop gewoon met dat gedoe. Gewoon geen Paus meer, klaar.
Er werd zojuist gezegd dat het zijn gezondheid is, dus zal het dan toch?quote:Op maandag 11 februari 2013 12:11 schreef CafeRoker het volgende:
Opmerkelijk, ik moest denken aan wat ik een tijdje geleden gelezen had. Overigens is het wel net langer dan het genoemde jaar
[..]
http://www.grenswetenschap.nl/permalink.asp?grens=8607
quote:Op maandag 11 februari 2013 12:13 schreef Jivis het volgende:
Ik kijk nu al uit naar de DWDD en PENW Paus-uitzending vanavond.
En de rest van al het Nederlandse nieuws en showbizz programma's.quote:Op maandag 11 februari 2013 12:13 schreef Jivis het volgende:
Ik kijk nu al uit naar de DWDD Paus-uitzending vanavond.
Over de vorige afgetreden paus..quote:Dante Alighieri ‘strafte’ Celestinus V postuum voor zijn abdicatie door hem in zijn meesterwerk La Divina Commedia in de eerste cirkel van de hel te plaatsen, vanwege zijn ‘grote weigering’.
Lolquote:Op maandag 11 februari 2013 12:15 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Heeft de NOS al een programma tot 22u gepland? Want dat moet blijkbaar bij aftreden.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |