quote:
quote:Op maandag 4 februari 2013 13:53 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Het zal geen objectieve/onafhankelijke deelnemer in de discussie zijn. Dat is het probleem.
Waarom zou iemand in een discussie objectief/onhafhangelijk moeten zijn?quote:Op maandag 4 februari 2013 13:53 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Het zal geen objectieve/onafhankelijke deelnemer in de discussie zijn. Dat is het probleem.
En dat noem jij zeuren en bashen?quote:Op maandag 4 februari 2013 13:54 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Je herhaalt de hele tijd dat wij niks te zeggen hebben, dat alles al bepaald is et cetera, terwijl ik een gesprek tussen ons, over jouw overtuigingen, probeerde te bewerkstelligen.
Dat heb je dus niet...quote:Op maandag 4 februari 2013 14:02 schreef Lavenderr het volgende:
En dat noem jij zeuren en bashen?Ik heb je steeds antwoord gegeven, precies zoals ik er over denk. Zie niet wat daar mis mee is
Landen die normaal nooit \oveel geld konden lenen en terecht, die kregen opeens honderden miljarden aan leningen van allerlei kanten omdat de EU ze wel zou reddenquote:Op maandag 4 februari 2013 13:59 schreef karton2 het volgende:
[..]
Waar heb je het over?
[..]
Dat vastbinden had nooit op deze schaal mogen gebeuren. Wie heeft daar belang bij gehad?
Klopt, in de grote strijd tegen 'Europa' vergeet men dat nog wel eens.quote:Op maandag 4 februari 2013 13:59 schreef karton2 het volgende:
[..]
De Europese Unie is niet gelijk aan 'Europa' en 'Europese samenwerking', een vergissing die wel vaker wordt gemaakt.
En wanneer is dat precies het geval? Je zou bijvoorbeeld goed kunnen beargumenteren dat op dit moment er juist nog niet genoeg macht bij Europa ligt. Verzakende lidstaten zouden veel steviger bij hun kladden gevat mogen worden als het aan mij ligt.quote:Wat onnodig is is een gecentraliseerd Europees instituut met meer macht dan goed voor hem is.
Wat was er precies stiekem?quote:Door de jaren is een overleg orgaan stiekem doorgegroeid naar een uitvoerende macht, gelukkig is deze groei nog niet voltooid.
De Europese burgers over het algemeen gezien.quote:En het verlies van welvaart...Ach, gelukkig zitten we nu vastgeketend aan landen en organisaties die we keer op keer geld moeten toestoppen omdat wij ze anders kopje onder gaan.
Dat vastbinden had nooit op deze schaal mogen gebeuren. Wie heeft daar belang bij gehad?
Concrete antwoorden geven heb ik je hier niet echt veel zien doen eerlijk gezegd.quote:Op maandag 4 februari 2013 14:02 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
En dat noem jij zeuren en bashen?
Ik heb je steeds antwoord gegeven, precies zoals ik er over denk. Zie niet wat daar mis mee is
Ik pretendeer dan ook niet de waarheid in pacht te hebben wat betreft de EU.quote:Op maandag 4 februari 2013 14:08 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Concrete antwoorden geven heb ik je hier niet echt veel zien doen eerlijk gezegd.
Je roept eerst dat je het over (droge) feiten wilt hebben maar daarna roep je toch weer allerlei zaken die weinig met feiten van doen hebben. Dat is gewoon wat vreemd.quote:Op maandag 4 februari 2013 14:11 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ik pretendeer dan ook niet de waarheid in pacht te hebben wat betreft de EU.
Zijn we het daar al over eens.quote:Op maandag 4 februari 2013 14:08 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Klopt, in de grote strijd tegen 'Europa' vergeet men dat nog wel eens.
Dat is het geval sinds 'Brussel' geen overlegorgaan meer is maar een politiek orgaan is geworden met daarbij behorende politici, regels en opgeheven vingertjes.quote:En wanneer is dat precies het geval? Je zou bijvoorbeeld goed kunnen beargumenteren dat op dit moment er juist nog niet genoeg macht bij Europa ligt. Verzakende lidstaten zouden veel steviger bij hun kladden gevat mogen worden als het aan mij ligt.
Stiekem is dat het in is gevoerd zonder er eens kritisch naar te kijken.quote:Wat was er precies stiekem?
De EU burger die door de open grenzen ineens keiharde concurrentie krijgen van andere EU werknemers die voor een lager loon hetzelfde werk doen?quote:De Europese burgers over het algemeen gezien.
De EU op zich is niet fout, al issie nu veel te groot, het is de muntunie die geen recht van bestaan heeft , liever had ik een EEG gehouden tot er landen echt politiek en fiscaal gaan samenvloeien, zoals Nederland en Belgie of , net als Oost- en West Duitslandquote:Op maandag 4 februari 2013 14:11 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ik pretendeer dan ook niet de waarheid in pacht te hebben wat betreft de EU.
Europese samenwerking was vanaf dag 1 ook politiek. Misschien wel juist politiek.quote:Op maandag 4 februari 2013 14:20 schreef karton2 het volgende:
[..]
Zijn we het daar al over eens.
[..]
Dat is het geval sinds 'Brussel' geen overlegorgaan meer is maar een politiek orgaan is geworden met daarbij behorende politici, regels en opgeheven vingertjes.
Een politicus moet zijn kiezers vertegenwoordigen. De kiezers van D66 zitten daar volgens mij niet zo spastisch in. En de vraag die je stelt geldt op elk politiek niveau.quote:Waarbij het niet altijd duidelijk is welk belang een politicus verdedigt. Het eigenbelang, landsbelang of Europees belang. Als een Sofie in 't Veld zichzelf in een EU vlag hult vraag ik mij af voor wie zij nu werkelijk opkomt.
Oh? Volgens mij klopt dat niet bepaald.quote:Stiekem is dat het in is gevoerd zonder er eens kritisch naar te kijken.
Ook daar lijkt me niets stiekems aan.quote:Dat er achteraf weer een nieuw verdrag moet worden gemaakt waarbij tegelijker tijd meer macht schuift van landen naar het EU instituut.
Ook die inderdaad op termijn.quote:De EU burger die door de open grenzen ineens keiharde concurrentie krijgen van andere EU werknemers die voor een lager loon hetzelfde werk doen?
Wat is dan wel de juiste maat?quote:Op maandag 4 februari 2013 14:40 schreef HD9 het volgende:
[..]
De EU op zich is niet fout, al issie nu veel te groot,
Oh? volgens wie precies?quote:het is de muntunie die geen recht van bestaan heeft ,
Pff, dat is nogal een stap. Ik zie dan veel meer in het subsidiariteitsbeginsel.quote:liever had ik een EEG gehouden tot er landen echt politiek en fiscaal gaan samenvloeien, zoals Nederland en Belgie of , net als Oost- en West Duitsland
Definieer 'mis' zou ik dan zeggen.quote:Op maandag 4 februari 2013 14:44 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Feit blijft gewoon dat het mis is gegaan bij de invoering van de EU. Vanaf toen was er de facto die gezamenlijke munt en een bestuurslaag die gewoon supranationaal is. Heeft nog het meeste weg van een confederatie.
Toen is de basis gelegd voor de huidige enorme schuldencrisis. Landen die vroeger altijd al hoge rentes op de kapitaalmarkten moesten betalen konden opeens onder het mom van de Noordelijke garantstaanders heel goedkoop lenen en deden dat ook massaal. Ook leuk voor die Noordelijke landen want dankzij dat krediet konden die zuidelijke landen opeens massaal al die leuke Noord-Europese producten kopen.quote:
Hoewel het grotendeels klopt wat je schrijft, heeft dat betrekkelijk weinig uitstaan met de EU. In die zin althans dat het ongebreidelde graaien en marktdenken weinig uit heeft te staan met de introductie van de EU. Kort gezegd; ook zonder EU waren we fucked.quote:Op maandag 4 februari 2013 14:49 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Toen is de basis gelegd voor de huidige enorme schuldencrisis. Landen die vroeger altijd al hoge rentes op de kapitaalmarkten moesten betalen konden opeens onder het mom van de Noordelijke garantstaanders heel goedkoop lenen en deden dat ook massaal. Ook leuk voor die Noordelijke landen want dankzij dat krediet konden die zuidelijke landen opeens massaal al die leuke Noord-Europese producten kopen.
Ook is toen het ongebreidelde graaien en te groot denken begonnen waar bv NLe banken belachelijke risico's in vastgoed namen.
Ja en nu is het sprookje geklapt en zitten we met de molensteen om de nek. Zo erg dat zelfs NLe pensioenstelsels in gevaar komen.
Er is een enorme nepwelvaart gecreëerd dankzij die zgn gezamenlijke munt en het semi-federalisme wat toen ontstond.
Nee, de zuidelijke landen hadden nooit tegen die lage rentes kunnen lenen zonder de Euro.quote:Op maandag 4 februari 2013 14:52 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Hoewel het grotendeels klopt wat je schrijft, heeft dat betrekkelijk weinig uitstaan met de EU. In die zin althans dat het ongebreidelde graaien en marktdenken weinig uit heeft te staan met de introductie van de EU. Kort gezegd; ook zonder EU waren we fucked.
Ik begrijp dat aspect van je verhaal en ik ontken dat ook niet. De huidige crisis is echter een veelkoppig monster en de oorzaken vallen niet enkel toe te schrijven op de euro of de spilzucht van de zuidelijke landen.quote:Op maandag 4 februari 2013 14:55 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Nee, de zuidelijke landen hadden nooit tegen die lage rentes kunnen lenen zonder de Euro.
[ afbeelding ]
Die hoge rentes waren doodnormaal voor landen als Griekenland. Logisch ook, want het waren niet voor niets armere landen met munten die iedere paar jaar devalueerden.
Verder is voor NL de lage rente een groot probleem mbt de gespaarde fondsen zoals de pensioenen.... zonder de ECB zou de NLB gewoon zijn eigen rente hanteren die goed voor ons is, ipv voor niemand echt goed zoals nu het geval is.
Die vraag moet je stellen in de netto-ontvangende landen, maar daar horen wij niet bij.quote:Op maandag 4 februari 2013 14:57 schreef paddy het volgende:
Kan mij dan iemand uitleggen wat wij (daar zijn er toch het meest van) als burger/werknemer (dus niet als werkgever) beter geworden zijn aan de EU? Ik zie het niet. Op de euro op vakanties na. Ik als nOOb zou wel een aantal punten willen zien waar ik als burger dan zoveel beter uit ben met de EU
Zogenaamd omdat de welvaart zo veel toegenomen zou zijn sinds de introductie van de EU. Maar die toegenomen welvaart blijkt dus voor een heel groot gedeelte nep te zijn en 1 grote luchtbel.quote:Op maandag 4 februari 2013 14:57 schreef paddy het volgende:
Kan mij dan iemand uitleggen wat wij (daar zijn er toch het meest van) als burger/werknemer (dus niet als werkgever) beter geworden zijn aan de EU? Ik zie het niet. Op de euro op vakanties na. Ik als nOOb zou wel een aantal punten willen zien waar ik als burger dan zoveel beter uit ben met de EU
Wel degelijk. Zonder de EU en de euro en de ECB was het niet mogelijk geweest.quote:Op maandag 4 februari 2013 14:56 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik begrijp dat aspect van je verhaal en ik ontken dat ook niet. De huidige crisis is echter een veelkoppig monster en de oorzaken vallen niet enkel toe te schrijven op de euro of de spilzucht van de zuidelijke landen.
Dat gaat bijvoorbeeld voor Griekenland erg op maar voor Spanje veel minder, hun nationale schuld was eigenlijk vrij bescheiden. De Italiaanse schuld was net als de Belgische altijd vrij hoog. De Duitsers doen het nu goed maar hebben ook jaren lopen martelen om onder die 3% te komen. Je verhaaltje is me daarmee (flink) wat te kort door de bocht.quote:Op maandag 4 februari 2013 14:49 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Toen is de basis gelegd voor de huidige enorme schuldencrisis. Landen die vroeger altijd al hoge rentes op de kapitaalmarkten moesten betalen konden opeens onder het mom van de Noordelijke garantstaanders heel goedkoop lenen en deden dat ook massaal. Ook leuk voor die Noordelijke landen want dankzij dat krediet konden die zuidelijke landen opeens massaal al die leuke Noord-Europese producten kopen.
Ook daarvoor was de EU niet bepaald nodig. Een land als IJsland kon dat prima zonder EU en Cyprus is te kort lid om hun problemen daar aan op te hangen.quote:Ook is toen het ongebreidelde graaien en te groot denken begonnen waar bv NLe banken belachelijke risico's in vastgoed namen.
Wederom erg kort door de bocht. Vastgoedbubbels komen helaas overal in de geschiedenis voor. Dat aan de EU proberen te koppelen is heel leuk en creatief maar zoals gezegd wel erg kort door de bochtquote:Ja en nu is het sprookje geklapt en zitten we met de molensteen om de nek. Zo erg dat zelfs NLe pensioenstelsels in gevaar komen.
Er is een enorme nepwelvaart gecreëerd dankzij die zgn gezamenlijke munt en het semi-federalisme wat toen ontstond.
[..]quote:Op maandag 4 februari 2013 14:43 schreef 99.999 het volgende:
[..]
[quote]
Wat is dan wel de juiste maat?
volgens economen, er is nog nooit een succesvolle muntunie geweest, die het langer uithield dan 10 jaarquote:Oh? volgens wie precies?
Dat is juist het punt , men wil wel een gezamelijke munt maar geen fiscale eenheid, dat is een onmogelijke contradictiequote:Pff, dat is nogal een stap. Ik zie dan veel meer in het subsidiariteitsbeginsel.
Spanje en ook Ierland gaan/gingen gebukt onder een banken- en vastgoedcrisis. Die problemen waren ook zonder EU de kop opgestoken.quote:Op maandag 4 februari 2013 15:01 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Wel degelijk. Zonder de EU en de euro en de ECB was het niet mogelijk geweest.
Naar het buitenland verhuizen en daar werken of studeren is veel makkelijker geworden. In Nederland was de bouw altijd een groot kartel (bouwfraude) daar hebben Europese aanbestedingsregels veel ten goede veranderd (hoewel ze ook nadelen hebben uiteraard), Nederland verdient veel geld met logistiek, dat is door de EU veel eenvoudiger geworden (minder gedoe bij de grenzen, valutarisico's elk land eigen importtarieven etc), dat levert werk en welvaart op.quote:Op maandag 4 februari 2013 14:57 schreef paddy het volgende:
Je snapt toch wel wat ze bedoelde? Ieder land heeft ook gewoon zijn/haar eigen identiteit en zou ik ook graag zo houden. Wanneer Brussel steeds meer te zeggen krijgt over die identiteit is er geen identiteit meer, maar 1 Europees identiteit. Ik denk tenminste dat ze daar op doeldequote:Op maandag 4 februari 2013 13:35 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Je gaf net nog aan dat dit al een feit was?
Dat lijkt me een wat bijzondere claim.quote:Op maandag 4 februari 2013 15:01 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Wel degelijk. Zonder de EU en de euro en de ECB was het niet mogelijk geweest.
EUquote:Op maandag 4 februari 2013 14:57 schreef paddy het volgende:
Aha, welke precies?quote:Op maandag 4 februari 2013 15:04 schreef HD9 het volgende:
[..]
[..]
nou landen van gelijke economische snelheid , dat zijn er in het noorden 4 stuks
Aha, dan mag je wel wat concreter gaan worden. Welke economen en hoe kom je bij je claim?quote:volgens economen, er is nog nooit een succesvolle muntunie geweest, die het langer uithield dan 10 jaar
[..]
Neuh, dat blijkt eigenlijk best aardig te kunnen.quote:Dat is juist het punt , men wil wel een gezamelijke munt maar geen fiscale eenheid, dat is een onmogelijke contradictie
Mogelijk waren ze dan nooit aan de armoede ontsnapt, dat kan ook nogquote:Op maandag 4 februari 2013 15:04 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Spanje en ook Ierland gaan/gingen gebukt onder een banken- en vastgoedcrisis. Die problemen waren ook zonder EU de kop opgestoken.
Ze is zo aan het rommelen en gooien met termen dat ik niet meer snap wat ze bedoelt. Met feiten heeft het weinig van doen geloof ikquote:Op maandag 4 februari 2013 15:06 schreef paddy het volgende:
[..]
Je snapt toch wel wat ze bedoelde? Ieder land heeft ook gewoon zijn/haar eigen identiteit en zou ik ook graag zo houden. Wanneer Brussel steeds meer te zeggen krijgt over die identiteit is er geen identiteit meer, maar 1 Europees identiteit. Ik denk tenminste dat ze daar op doelde
Spanje en Ierland zouden niet zo goedkoop hebben kunnen lenen, al dat vastgoed is gebouwd met geleend geld wat ze tegen onnatuurlijk lage rentes hebben kunnen lenen dankzij de Euro. Dat is het hele eieren geweest.quote:Op maandag 4 februari 2013 15:04 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Spanje en ook Ierland gaan/gingen gebukt onder een banken- en vastgoedcrisis. Die problemen waren ook zonder EU de kop opgestoken.
Een beetje politicus kijkt verder dan zijn eigen achterban en probeert ook nieuwe kiezers te bereiken. Persoonlijke keuze.quote:Op maandag 4 februari 2013 14:42 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Europese samenwerking was vanaf dag 1 ook politiek. Misschien wel juist politiek.
[..]
Een politicus moet zijn kiezers vertegenwoordigen. De kiezers van D66 zitten daar volgens mij niet zo spastisch in. En de vraag die je stelt geldt op elk politiek niveau.
In post #210 heb je het zelf over 'verzakende lidstaten'. Als er nou eens op zijn minst wat kritischer was gekeken toen deze 'verzakende lidstaten toe wilden treden in plaats van dat machtsgeile landjepik.quote:Oh? Volgens mij klopt dat niet bepaald.
Wel voordat de EU deel is geworden van het publieke debat. Voorheen was er consensus omdat men het toch wel eens was over wat er met de EU moest worden gebeuren. Erover debatteren is dan nook niet nodig.quote:Ook daar lijkt me niets stiekems aan.
Nee, een muntunie is een onmogelijkheid, alleen tijdelijk, en die tijd is nu wel op.quote:Op maandag 4 februari 2013 15:10 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Neuh, dat blijkt eigenlijk best aardig te kunnen.
Die zijn ze ook nooit ontsnapt, ze zijn die alleen met geleend geld tijdelijk ontvlucht en nu pleurt alles weer terug. Met het probleem dat ze ons meeslepen.quote:Op maandag 4 februari 2013 15:10 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Mogelijk waren ze dan nooit aan de armoede ontsnapt, dat kan ook nog
De staatsschulden van Spanje en Ierland waren voor de crisis vrij bescheiden. En dat is wat hier vooral telt vanuit de EU. Wat de particuliere banken uitvreten is al veel lastiger aan de EU te linken.quote:Op maandag 4 februari 2013 15:12 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Spanje en Ierland zouden niet zo goedkoop hebben kunnen lenen, al dat vastgoed is gebouwd met geleend geld wat ze tegen onnatuurlijk lage rentes hebben kunnen lenen dankzij de Euro. Dat is het hele eieren geweest.
Zonder de ECB die voor heel Europa de rente bepaald en zonder die Euro was het grote lenen niet mogelijk geweest. Weinig bijzonders aan en er zijn ook weinig economen die dit zullen ontkennen.quote:Op maandag 4 februari 2013 15:06 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat lijkt me een wat bijzondere claim.
Wat er allemaal zo stiekem aan is leg je nog altijd niet uit volgens mij.quote:Op maandag 4 februari 2013 15:12 schreef karton2 het volgende:
[..]
Een beetje politicus kijkt verder dan zijn eigen achterban en probeert ook nieuwe kiezers te bereiken. Persoonlijke keuze.
[..]
In post #210 heb je het zelf over 'verzakende lidstaten'. Als er nou eens op zijn minst wat kritischer was gekeken toen deze 'verzakende lidstaten toe wilden treden in plaats van dat machtsgeile landjepik.
En verder met de eerdergenoemde verdragen. Om de zoveel jaar is er een ander verdrag nodig om weer alles bij te schaven.
Wil men nou dat de landen zich aanpassen aan een nieuw verdrag, of wordt het nieuwe verdrag telkens aangepast aan de landen?
En dan natuurlijk de eufemistische 'weeffouten' zoals het ontbreken van een toezichhouder op nationale begrotingen. Dergelijke elementaire zaken dienen vooraf goed geregeld te zijn en niet achteraf op te proppen komen met een 'toezichhouder'.
Voordat aan deze expeditie werd begonnen had men de spel- en veiligheidsregels op orde moeten hebben.
De EU is opgericht om Europa (de landen van dit continent dus) naast elkaar te zetten ipv tegenover elkaar omdat dat blijkbaar alleen maar oorlog oplevert. Juist om die reden had men veel voorzichtiger te werk moeten gaan met dit experiment.
Nogmaals, wie heeft belang gehad bij de bende die ze zelf gemaakt hebben?
[..]
Wel voordat de EU deel is geworden van het publieke debat. Voorheen was er consensus omdat men het toch wel eens was over wat er met de EU moest worden gebeuren. Erover debatteren is dan nook niet nodig.
De beloofde betrouwbaarheid van leningen in Euro's was de oorzaak van de lage rentes voor PIGS landenquote:Op maandag 4 februari 2013 15:14 schreef 99.999 het volgende:
[..]
De staatsschulden van Spanje en Ierland waren voor de crisis vrij bescheiden. En dat is wat hier vooral telt vanuit de EU. Wat de particuliere banken uitvreten is al veel lastiger aan de EU te linken.
Het waren de banken die kapitalen uitleenden. De reden dat de staatsschuld van bijvoorbeeld een Spanje fors is gegroeid, is het gevolg van de bail-out.quote:Op maandag 4 februari 2013 15:12 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Spanje en Ierland zouden niet zo goedkoop hebben kunnen lenen, al dat vastgoed is gebouwd met geleend geld wat ze tegen onnatuurlijk lage rentes hebben kunnen lenen dankzij de Euro. Dat is het hele eieren geweest.
Hun grote probleem is dat die schulden te hoog zijn ten opzichte vd rente die ze moeten betalen op de markt.quote:Op maandag 4 februari 2013 15:14 schreef 99.999 het volgende:
[..]
De staatsschulden van Spanje en Ierland waren voor de crisis vrij bescheiden. En dat is wat hier vooral telt vanuit de EU. Wat de particuliere banken uitvreten is al veel lastiger aan de EU te linken.
Nou, hup met fatsoen je claim onderbouwen dan aub.quote:Op maandag 4 februari 2013 15:12 schreef HD9 het volgende:
[..]
Nee, een muntunie is een onmogelijkheid, alleen tijdelijk, en die tijd is nu wel op.
De economische divergentie tussen noord en zuid wordt iedere maand sterker em is onhoudbaar
En waar denk je dat die banken die kapitalen van leenden?quote:Op maandag 4 februari 2013 15:16 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Het waren de banken die kapitalen uitleenden. De reden dat de staatsschuld van bijvoorbeeld een Spanje fors is gegroeid, is het gevolg van de bail-out.
Waar is dat werk en die welvaart dan? Tot nu tie zie ik steeds meer landen in de problemen komen i.p.v meer werkgelegenheid. Ik zie reizen als voordeel, maar als burger doet mij dat niet zoveel. Ik zie idd veel voordelen voor werkgever die eenvoudiger naar goedkoop personeel kan overstappen.quote:Op maandag 4 februari 2013 15:05 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Naar het buitenland verhuizen en daar werken of studeren is veel makkelijker geworden. In Nederland was de bouw altijd een groot kartel (bouwfraude) daar hebben Europese aanbestedingsregels veel ten goede veranderd (hoewel ze ook nadelen hebben uiteraard), Nederland verdient veel geld met logistiek, dat is door de EU veel eenvoudiger geworden (minder gedoe bij de grenzen, valutarisico's elk land eigen importtarieven etc), dat levert werk en welvaart op.
Het is niet allemaal heel concreet maar zeker niet negatief.
dat is allemaal nog zeer de vraag.quote:Op maandag 4 februari 2013 15:13 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Die zijn ze ook nooit ontsnapt, ze zijn die alleen met geleend geld tijdelijk ontvlucht en nu pleurt alles weer terug. Met het probleem dat ze ons meeslepen.
Je probeert wel heel veel op 1 hoop te vegen.quote:Op maandag 4 februari 2013 15:15 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Zonder de ECB die voor heel Europa de rente bepaald en zonder die Euro was het grote lenen niet mogelijk geweest. Weinig bijzonders aan en er zijn ook weinig economen die dit zullen ontkennen.
Dit heeft weer weinig met wat ik zeg te maken.quote:Op maandag 4 februari 2013 15:16 schreef HD9 het volgende:
[..]
De beloofde betrouwbaarheid van leningen in Euro's was de oorzaak van de lage rentes voor PIGS landen
Dat speelde daar vooral bij de particulieren en niet zozeer bij de overheid. De EU link die je verondersteld is dan ook wat dubieus.quote:Op maandag 4 februari 2013 15:16 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Hun grote probleem is dat die schulden te hoog zijn ten opzichte vd rente die ze moeten betalen op de markt.
Wauw, de schuld daarvan bij de euro leggen is een versimpeling van de mondiale kapitaalmarkt die zijn weerga niet kent.quote:Op maandag 4 februari 2013 15:12 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Nee, er is niet een identiteit. Er zijn er meerdere. En dat zal altijd zo blijven. Ik ben bijvoorbeeld Amsterdammer, Nederlander en Europeaan.quote:Op maandag 4 februari 2013 15:06 schreef paddy het volgende:
[..]
Je snapt toch wel wat ze bedoelde? Ieder land heeft ook gewoon zijn/haar eigen identiteit en zou ik ook graag zo houden. Wanneer Brussel steeds meer te zeggen krijgt over die identiteit is er geen identiteit meer, maar 1 Europees identiteit. Ik denk tenminste dat ze daar op doelde
Die kunnen er ook komen wanneer er een land uit de EU gezet gaat worden want doen niet genoeg, of bakken er niets van. Ondertussen krijgen we er alleen maar haters van die angstig kijken of ze nog wel willen betalen. Waarom was er eerst geen vingertje wijzen naar een ander land, en nu wel?quote:Op maandag 4 februari 2013 15:06 schreef Oud_student het volgende:
[..]
EU
- anders gaat het licht uit !
- anders komt er oorlog !
- anders komer er concentratiekampen !
Ik vind dat zij gewoon een mening mag geven. Erg slakken zout leggen dit hoorquote:Op maandag 4 februari 2013 15:11 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ze is zo aan het rommelen en gooien met termen dat ik niet meer snap wat ze bedoelt. Met feiten heeft het weinig van doen geloof ik
Ik scheef:quote:Op maandag 4 februari 2013 15:15 schreef 99.999 het volgende:
Wat er allemaal zo stiekem aan is leg je nog altijd niet uit volgens mij.
Als men er niet over praat hoeven er ook geen vervelende vragen worden beantwoord.quote:Wel voordat de EU deel is geworden van het publieke debat. Voorheen was er consensus omdat men het toch wel eens was over wat er met de EU moest worden gebeuren. Erover debatteren is dan nook niet nodig.
Het kon maar dat soort zaken is er veel eenvoudiger op geworden. Verder ga ik weer het eerdere lijstje herhalen, dat schiet niet zo op denk ikquote:Op maandag 4 februari 2013 15:17 schreef paddy het volgende:
[..]
Waar is dat werk en die welvaart dan? Tot nu tie zie ik steeds meer landen in de problemen komen i.p.v meer werkgelegenheid. Ik zie reizen als voordeel, maar als burger doet mij dat niet zoveel. Ik zie idd veel voordelen voor werkgever die eenvoudiger naar goedkoop personeel kan overstappen.
Wat voor voordelen heeft tot nu toe de gewone werknemer in Nederland gehad aan de EU? Dat andere EU burgers er voordelen mee hebben gehad snap ik. Maar ik zie de voordelen dus echt niet. Studeren kon voor de tijd ook.
Een ABN of SNS die het beroerd doen en gered moeten worden heeft weinig met de EU te maken. Dat had ons zonder EU ook goed kunnen overkomen en dan was het effect nog heftiger geweest vermoedelijk.quote:Dat bedrijven er hun voordeel mee deden begreep ik al vanaf het begin. Vandaar die massaontslagen van de gewone man.
Ik denk tegenwoordig bij elk besluit. Gaat weer banen kosten. Wat mij betreft was al dat personeel er nog bij de grenzen etc. Maar overtuig mij eens waarom het beter is dat al die mensen ontslagen zijn, en dat het beter is voor Nederland dat de kosten nu zo hoog gestegen zijn dat zelfs de gewone man die weinig van staatsschulden weet het benauwd gaat krijgen.
Ik mag bij dubieuze stellingen en claims doorvragen naar mijn idee.quote:Op maandag 4 februari 2013 15:20 schreef paddy het volgende:
[..]
Ik vind dat zij gewoon een mening mag geven. Erg slakken zout leggen dit hoor
Particulieren lenen over het algemeen niet op de kapitaalmarkten om hun huishoudboekje kloppend te maken hoor.quote:Op maandag 4 februari 2013 15:18 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat speelde daar vooral bij de particulieren en niet zozeer bij de overheid. De EU link die je verondersteld is dan ook wat dubieus.
Ik vind dat helpen van bepaalde landen ook maar een wassen neus. Elkaar nog dieper iun de schulden helpen, want het is gewoon een lening die met rente terug betaald moet worden. Dat is naar mijn idee geen helpen. Lenen is prima, maar dan zorgen dat je er zelf ook niet beter aan gaat wordenquote:Op maandag 4 februari 2013 15:16 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Het waren de banken die kapitalen uitleenden. De reden dat de staatsschuld van bijvoorbeeld een Spanje fors is gegroeid, is het gevolg van de bail-out.
tja ook dat lijkt me allemaal niet erg stiekem eerlijk gezegd. Zo werkt politiek. En alles is keurig democratisch verantwoord.quote:Op maandag 4 februari 2013 15:20 schreef karton2 het volgende:
[..]
Ik scheef:
[..]
Als men er niet over praat hoeven er ook geen vervelende vragen worden beantwoord.
Gelukkig hebben we de Euro en de crisis. Eindelijk is er eens een openbaar debat aan de gang in plaats van het handjeklap zonder eens af te vragen wat ´Het Volk´ wil.
Dezelfde ´stiekemheid´ zie je ook bij Rutte.
Als er iets goeds uit Brussel komt is het dankzij de harde opstelling van de Nederlandse regering. Als er iets slechts uit Brussel komt is het regel- en bemoeizucht van Brusselse ambtenaartjes.
In plaats van open en duidelijkheid te verschaffen verschuilt hij zich achter dergelijke woordspelletjes (lees:rookgordijnen) om maar geen echte verantwoording af te hoeven leggen.
Je wilt het geld gewoon weggegeven? Prima hoor, maar ik denk dat politici dat niet thuis kunnen verkopen.quote:Op maandag 4 februari 2013 15:23 schreef paddy het volgende:
[..]
Ik vind dat helpen van bepaalde landen ook maar een wassen neus. Elkaar nog dieper iun de schulden helpen, want het is gewoon een lening die met rente terug betaald moet worden. Dat is naar mijn idee geen helpen. Lenen is prima, maar dan zorgen dat je er zelf ook niet beter aan gaat worden
En de Spanjaarden bijvoorbeeld ook maar erg beperkt. De Italianen veel meer maar die deden dat al voor de EU.quote:Op maandag 4 februari 2013 15:23 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Particulieren lenen over het algemeen niet op de kapitaalmarkten om hun huishoudboekje kloppend te maken hoor.
Maar dat is wel DE hoofdoorzaak vd schuldenberg. Waarom blijf je dat nou ontkennen?quote:Op maandag 4 februari 2013 15:17 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dit heeft weer weinig met wat ik zeg te maken.
Er is al lang trollsoftware die simultaan 10 neppersonen onderhoud op social media. Daar zijn geen echte rechtgeaarde ambtenaar voor nodig.quote:Op maandag 4 februari 2013 09:23 schreef mstx het volgende:
Waar kan ik me aanmelden? Betaald trollen lijkt me wel wat.
Het is er de schuld van dat Ieren veel zijn gaan lenen om te kunnen wonen? Dat lijkt me weer een wat bijzondere stelling.quote:Op maandag 4 februari 2013 15:25 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Maar dat is wel DE hoofdoorzaak vd schuldenberg. Waarom blijf je dat nou ontkennen?
vroeger moesten Grieken en Spanjaarden 20% rente betalen om dat hun munt steeds devalueerde, sinds de euro konden ze honderden miljardn lenen voor een prikkie en dat investeren in vliegvelden en golfbanen en nieuwbouw, heel veel nieuwbouw, die werd toch steeds duurder door die lage rentequote:Op maandag 4 februari 2013 15:26 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het is er de schuld van dat Ieren veel zijn gaan lenen om te kunnen wonen? Dat lijkt me weer een wat bijzondere stelling.
De Italianen betaalden voor de EU dan ook veel hogere rentes. Zodoende leenden ze minder. Die zgn torenhoge rentes van een paar maanden geleden waren vroeger doodnormaal voor Italie.quote:Op maandag 4 februari 2013 15:24 schreef 99.999 het volgende:
[..]
En de Spanjaarden bijvoorbeeld ook maar erg beperkt. De Italianen veel meer maar die deden dat al voor de EU.
Je leest de post niet.quote:Op maandag 4 februari 2013 15:24 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Je wilt het geld gewoon weggegeven? Prima hoor, maar ik denk dat politici dat niet thuis kunnen verkopen.
Uiteraard ook niet slechterquote:Lenen is prima, maar dan zorgen dat je er zelf ook niet beter aan gaat worden
Ik denk ook dat dat niet valt te verkopen. Sowieso is de rente niet het grootste probleem. De kans is aanzienlijk dat bijvoorbeeld een Griekenland ook zonder de rentes voor een groot defaulten op zijn leningen.quote:
Die hele economieën werden opgepompt op een kunstmatige manier. Vroeger was het niet rendabel voor hun om op grote schaal geld te lenen want ze moesten veels te veel rente betalen. Met de komst van de EU en ook de fysieke invoer vd Euro werd lenen opeens 10 x zo goedkoop en met de inflatiecijfers erbij was lenen dus bijna gratis! En dat werd massaal aangegrepen om bv enorme bouwprojecten te financieren. Tja.... en hoe dat afgelopen is weten we. De banken die dat financierden zagen hun geld toekomstige return on investment verdampen, de overheden die ook daarmee gekloot hadden moesten de banken redden etcquote:Op maandag 4 februari 2013 15:26 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het is er de schuld van dat Ieren veel zijn gaan lenen om te kunnen wonen? Dat lijkt me weer een wat bijzondere stelling.
Wanneer er nog rente extra moet afgelost worden is het uit de problemen komen alleen maar moeilijker of onmogelijk. Er wordt genoeg in de EU gestoken.quote:Op maandag 4 februari 2013 15:33 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik denk ook dat dat niet valt te verkopen. Sowieso is de rente niet het grootste probleem. De kans is aanzienlijk dat bijvoorbeeld een Griekenland ook zonder de rentes voor een groot defaulten op zijn leningen.
die gaan gewoon 100 keer per maand verkondigen dat de |EU vrede in Europa heeft gebracht en dat we allemaal rijk worden van de Euroquote:Op maandag 4 februari 2013 15:57 schreef paddy het volgende:
Wat moet ik trouwens denken bij EU-ambtenaren die gaan trollen? Je de mond willen snoeren door persoonlijk gejank? Daar heb ik knopjes voor
ben je nu serieus verbaasd? de eu is allang geen democratie meer (is het nooit geweest eigenlijk), maar een schijndemocratie. dan is het niet raar dat men de mening van de europeaan probeert te sturen?quote:Op maandag 4 februari 2013 09:31 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Nee ik ook niet eigenlijk. Samen met alle anti-eurofielen die hier rondlopen, lijkt het mij een heerlijke discussie worden.
Maar even serieus, een overheidsorgaan dat meningen wil beïnvloeden, indoctrineren en de onafhankelijkheid van de pers wil terugdringen, daar is toch iets mis mee? Een mening hebben in een democratie is toch net zo belangrijk als het stemmen zelf?
De eu is nog geen land en ik hoop dat dat er nooit van komt, maar de trekjes die er de laatste tijd vandaan komen zijn allemaal antidemocratisch en hebben allen de eigenschappen van oude sovietstaat. Hoe kan er tegengas tegen gegeven worden?
Terwijl het tegenovergestelde gebeurt.quote:Op maandag 4 februari 2013 15:59 schreef HD9 het volgende:
[..]
die gaan gewoon 100 keer per maand verkondigen dat de |EU vrede in Europa heeft gebracht en dat we allemaal rijk worden van de Euro
maakt niet uit voor dogmaticiquote:Op maandag 4 februari 2013 16:02 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Terwijl het tegenovergestelde gebeurt.
Tuurlijk zijn die rentes op die te grote staatsschuld wel het probleem.quote:Op maandag 4 februari 2013 15:33 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik denk ook dat dat niet valt te verkopen. Sowieso is de rente niet het grootste probleem. De kans is aanzienlijk dat bijvoorbeeld een Griekenland ook zonder de rentes voor een groot defaulten op zijn leningen.
Rentevrije steunpakketten dan maar?quote:Op maandag 4 februari 2013 16:04 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Tuurlijk zijn die rentes op die te grote staatsschuld wel het probleem.
Rentevrije(misschien wat onkostenvergoeding erbij) lening (dus geld wel terug betalen) Anders vind ik het geen hulp maar zaken doen. Wel eisen stellen en zorgen dat ze die naleven om terug te kunnen betalen.quote:Op maandag 4 februari 2013 16:05 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Rentevrije steunpakketten dan maar?
Rentevrij? Je bedoelt de geldpers aanzetten dus?quote:Op maandag 4 februari 2013 16:05 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Rentevrije steunpakketten dan maar?
Als percentage van hun nationaal inkomen waren hun schulden voor de EU eerder hoger dan lager. Juist de EU heeft ze tot meer begrotingsdiscipline aangezet. In Spanje viel het met dat lenen door de overheid juist best wel mee. Net als in Ierland. Griekenland is wel een heel ander verhaal natuurlijk. Die hadden weinig in de Euro te zoeken.quote:Op maandag 4 februari 2013 15:31 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
De Italianen betaalden voor de EU dan ook veel hogere rentes. Zodoende leenden ze minder. Die zgn torenhoge rentes van een paar maanden geleden waren vroeger doodnormaal voor Italie.
De EU heeft vooral oorlog gebracht en ons straatarm gemaakt?quote:Op maandag 4 februari 2013 16:02 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Terwijl het tegenovergestelde gebeurt.
De EU heeft geen enkele invloed op oorlog gehad. Nu ja, behalve dan dat het bij sommige huidige lidstaten en kanidaat-lidstaten het geen oorlog heeft kunnen voorkomen.quote:Op maandag 4 februari 2013 16:19 schreef 99.999 het volgende:
[..]
De EU heeft vooral oorlog gebracht en ons straatarm gemaakt?
Hoe past dat bij die feiten waar je het graag over wou hebben?
de claim van Lavenderr gaat dus ook volgens jou nergens over?quote:Op maandag 4 februari 2013 16:21 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
De EU heeft geen enkele invloed op oorlog gehad. Nu ja, behalve dan dat het bij sommige huidige lidstaten en kanidaat-lidstaten het geen oorlog heeft kunnen voorkomen.
En als de schuldenshit explodeert, dan kan het zeker NL veel, veel armer hebben gemaakt ja.
Er heeft nog nooit oorlog gewoed in een EU-lidstaat.quote:Op maandag 4 februari 2013 16:21 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
De EU heeft geen enkele invloed op oorlog gehad. Nu ja, behalve dan dat het bij sommige huidige lidstaten en kanidaat-lidstaten het geen oorlog heeft kunnen voorkomen.
En als de schuldenshit explodeert, dan kan het zeker NL veel, veel armer hebben gemaakt ja.
Hoeveel schuift dat nou zo per maand?quote:Op maandag 4 februari 2013 16:21 schreef 99.999 het volgende:
[..]
de claim van Lavenderr gaat dus ook volgens jou nergens over?
Ook niet in de VS.quote:Op maandag 4 februari 2013 16:27 schreef remlof het volgende:
[..]
Er heeft nog nooit oorlog gewoed in een EU-lidstaat.
Iets met een burgeroorlog enzo.quote:
Het bewijs dat 'zelfs' een unie oorlog niet kan voorkomen?quote:Op maandag 4 februari 2013 16:29 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Iets met een burgeroorlog enzo.
Ach ja de burgeroorlog. Natuurlijk hoe stom van me.quote:Op maandag 4 februari 2013 16:29 schreef remlof het volgende:
[..]
In de VS wel. In de EU niet sinds ze bestaat.
Er waren klachten over 3.000 EU-ambtenaren die meer verdienen dan Rutte? Dat is te verklaren.quote:Op maandag 4 februari 2013 16:27 schreef jogy het volgende:
[..]
Hoeveel schuift dat nou zo per maand?
Noord Ierland?quote:Op maandag 4 februari 2013 16:27 schreef remlof het volgende:
[..]
Dat komt nog het dichtste bij ja, maar verdient niet de kwalificatie 'oorlog'.quote:
De EU is ook nog geen anderhalf eeuw oud, dus eerst maar even afwachten voordat je dat op de palmares van de unie bij kan gaan schrijvenquote:Op maandag 4 februari 2013 16:27 schreef remlof het volgende:
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |