quote:
quote:Op maandag 4 februari 2013 13:53 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Het zal geen objectieve/onafhankelijke deelnemer in de discussie zijn. Dat is het probleem.
Waarom zou iemand in een discussie objectief/onhafhangelijk moeten zijn?quote:Op maandag 4 februari 2013 13:53 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Het zal geen objectieve/onafhankelijke deelnemer in de discussie zijn. Dat is het probleem.
En dat noem jij zeuren en bashen?quote:Op maandag 4 februari 2013 13:54 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Je herhaalt de hele tijd dat wij niks te zeggen hebben, dat alles al bepaald is et cetera, terwijl ik een gesprek tussen ons, over jouw overtuigingen, probeerde te bewerkstelligen.
Dat heb je dus niet...quote:Op maandag 4 februari 2013 14:02 schreef Lavenderr het volgende:
En dat noem jij zeuren en bashen?Ik heb je steeds antwoord gegeven, precies zoals ik er over denk. Zie niet wat daar mis mee is
Landen die normaal nooit \oveel geld konden lenen en terecht, die kregen opeens honderden miljarden aan leningen van allerlei kanten omdat de EU ze wel zou reddenquote:Op maandag 4 februari 2013 13:59 schreef karton2 het volgende:
[..]
Waar heb je het over?
[..]
Dat vastbinden had nooit op deze schaal mogen gebeuren. Wie heeft daar belang bij gehad?
Klopt, in de grote strijd tegen 'Europa' vergeet men dat nog wel eens.quote:Op maandag 4 februari 2013 13:59 schreef karton2 het volgende:
[..]
De Europese Unie is niet gelijk aan 'Europa' en 'Europese samenwerking', een vergissing die wel vaker wordt gemaakt.
En wanneer is dat precies het geval? Je zou bijvoorbeeld goed kunnen beargumenteren dat op dit moment er juist nog niet genoeg macht bij Europa ligt. Verzakende lidstaten zouden veel steviger bij hun kladden gevat mogen worden als het aan mij ligt.quote:Wat onnodig is is een gecentraliseerd Europees instituut met meer macht dan goed voor hem is.
Wat was er precies stiekem?quote:Door de jaren is een overleg orgaan stiekem doorgegroeid naar een uitvoerende macht, gelukkig is deze groei nog niet voltooid.
De Europese burgers over het algemeen gezien.quote:En het verlies van welvaart...Ach, gelukkig zitten we nu vastgeketend aan landen en organisaties die we keer op keer geld moeten toestoppen omdat wij ze anders kopje onder gaan.
Dat vastbinden had nooit op deze schaal mogen gebeuren. Wie heeft daar belang bij gehad?
Concrete antwoorden geven heb ik je hier niet echt veel zien doen eerlijk gezegd.quote:Op maandag 4 februari 2013 14:02 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
En dat noem jij zeuren en bashen?
Ik heb je steeds antwoord gegeven, precies zoals ik er over denk. Zie niet wat daar mis mee is
Ik pretendeer dan ook niet de waarheid in pacht te hebben wat betreft de EU.quote:Op maandag 4 februari 2013 14:08 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Concrete antwoorden geven heb ik je hier niet echt veel zien doen eerlijk gezegd.
Je roept eerst dat je het over (droge) feiten wilt hebben maar daarna roep je toch weer allerlei zaken die weinig met feiten van doen hebben. Dat is gewoon wat vreemd.quote:Op maandag 4 februari 2013 14:11 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ik pretendeer dan ook niet de waarheid in pacht te hebben wat betreft de EU.
Zijn we het daar al over eens.quote:Op maandag 4 februari 2013 14:08 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Klopt, in de grote strijd tegen 'Europa' vergeet men dat nog wel eens.
Dat is het geval sinds 'Brussel' geen overlegorgaan meer is maar een politiek orgaan is geworden met daarbij behorende politici, regels en opgeheven vingertjes.quote:En wanneer is dat precies het geval? Je zou bijvoorbeeld goed kunnen beargumenteren dat op dit moment er juist nog niet genoeg macht bij Europa ligt. Verzakende lidstaten zouden veel steviger bij hun kladden gevat mogen worden als het aan mij ligt.
Stiekem is dat het in is gevoerd zonder er eens kritisch naar te kijken.quote:Wat was er precies stiekem?
De EU burger die door de open grenzen ineens keiharde concurrentie krijgen van andere EU werknemers die voor een lager loon hetzelfde werk doen?quote:De Europese burgers over het algemeen gezien.
De EU op zich is niet fout, al issie nu veel te groot, het is de muntunie die geen recht van bestaan heeft , liever had ik een EEG gehouden tot er landen echt politiek en fiscaal gaan samenvloeien, zoals Nederland en Belgie of , net als Oost- en West Duitslandquote:Op maandag 4 februari 2013 14:11 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ik pretendeer dan ook niet de waarheid in pacht te hebben wat betreft de EU.
Europese samenwerking was vanaf dag 1 ook politiek. Misschien wel juist politiek.quote:Op maandag 4 februari 2013 14:20 schreef karton2 het volgende:
[..]
Zijn we het daar al over eens.
[..]
Dat is het geval sinds 'Brussel' geen overlegorgaan meer is maar een politiek orgaan is geworden met daarbij behorende politici, regels en opgeheven vingertjes.
Een politicus moet zijn kiezers vertegenwoordigen. De kiezers van D66 zitten daar volgens mij niet zo spastisch in. En de vraag die je stelt geldt op elk politiek niveau.quote:Waarbij het niet altijd duidelijk is welk belang een politicus verdedigt. Het eigenbelang, landsbelang of Europees belang. Als een Sofie in 't Veld zichzelf in een EU vlag hult vraag ik mij af voor wie zij nu werkelijk opkomt.
Oh? Volgens mij klopt dat niet bepaald.quote:Stiekem is dat het in is gevoerd zonder er eens kritisch naar te kijken.
Ook daar lijkt me niets stiekems aan.quote:Dat er achteraf weer een nieuw verdrag moet worden gemaakt waarbij tegelijker tijd meer macht schuift van landen naar het EU instituut.
Ook die inderdaad op termijn.quote:De EU burger die door de open grenzen ineens keiharde concurrentie krijgen van andere EU werknemers die voor een lager loon hetzelfde werk doen?
Wat is dan wel de juiste maat?quote:Op maandag 4 februari 2013 14:40 schreef HD9 het volgende:
[..]
De EU op zich is niet fout, al issie nu veel te groot,
Oh? volgens wie precies?quote:het is de muntunie die geen recht van bestaan heeft ,
Pff, dat is nogal een stap. Ik zie dan veel meer in het subsidiariteitsbeginsel.quote:liever had ik een EEG gehouden tot er landen echt politiek en fiscaal gaan samenvloeien, zoals Nederland en Belgie of , net als Oost- en West Duitsland
Definieer 'mis' zou ik dan zeggen.quote:Op maandag 4 februari 2013 14:44 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Feit blijft gewoon dat het mis is gegaan bij de invoering van de EU. Vanaf toen was er de facto die gezamenlijke munt en een bestuurslaag die gewoon supranationaal is. Heeft nog het meeste weg van een confederatie.
Toen is de basis gelegd voor de huidige enorme schuldencrisis. Landen die vroeger altijd al hoge rentes op de kapitaalmarkten moesten betalen konden opeens onder het mom van de Noordelijke garantstaanders heel goedkoop lenen en deden dat ook massaal. Ook leuk voor die Noordelijke landen want dankzij dat krediet konden die zuidelijke landen opeens massaal al die leuke Noord-Europese producten kopen.quote:
Hoewel het grotendeels klopt wat je schrijft, heeft dat betrekkelijk weinig uitstaan met de EU. In die zin althans dat het ongebreidelde graaien en marktdenken weinig uit heeft te staan met de introductie van de EU. Kort gezegd; ook zonder EU waren we fucked.quote:Op maandag 4 februari 2013 14:49 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Toen is de basis gelegd voor de huidige enorme schuldencrisis. Landen die vroeger altijd al hoge rentes op de kapitaalmarkten moesten betalen konden opeens onder het mom van de Noordelijke garantstaanders heel goedkoop lenen en deden dat ook massaal. Ook leuk voor die Noordelijke landen want dankzij dat krediet konden die zuidelijke landen opeens massaal al die leuke Noord-Europese producten kopen.
Ook is toen het ongebreidelde graaien en te groot denken begonnen waar bv NLe banken belachelijke risico's in vastgoed namen.
Ja en nu is het sprookje geklapt en zitten we met de molensteen om de nek. Zo erg dat zelfs NLe pensioenstelsels in gevaar komen.
Er is een enorme nepwelvaart gecreëerd dankzij die zgn gezamenlijke munt en het semi-federalisme wat toen ontstond.
Nee, de zuidelijke landen hadden nooit tegen die lage rentes kunnen lenen zonder de Euro.quote:Op maandag 4 februari 2013 14:52 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Hoewel het grotendeels klopt wat je schrijft, heeft dat betrekkelijk weinig uitstaan met de EU. In die zin althans dat het ongebreidelde graaien en marktdenken weinig uit heeft te staan met de introductie van de EU. Kort gezegd; ook zonder EU waren we fucked.
Ik begrijp dat aspect van je verhaal en ik ontken dat ook niet. De huidige crisis is echter een veelkoppig monster en de oorzaken vallen niet enkel toe te schrijven op de euro of de spilzucht van de zuidelijke landen.quote:Op maandag 4 februari 2013 14:55 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Nee, de zuidelijke landen hadden nooit tegen die lage rentes kunnen lenen zonder de Euro.
[ afbeelding ]
Die hoge rentes waren doodnormaal voor landen als Griekenland. Logisch ook, want het waren niet voor niets armere landen met munten die iedere paar jaar devalueerden.
Verder is voor NL de lage rente een groot probleem mbt de gespaarde fondsen zoals de pensioenen.... zonder de ECB zou de NLB gewoon zijn eigen rente hanteren die goed voor ons is, ipv voor niemand echt goed zoals nu het geval is.
Die vraag moet je stellen in de netto-ontvangende landen, maar daar horen wij niet bij.quote:Op maandag 4 februari 2013 14:57 schreef paddy het volgende:
Kan mij dan iemand uitleggen wat wij (daar zijn er toch het meest van) als burger/werknemer (dus niet als werkgever) beter geworden zijn aan de EU? Ik zie het niet. Op de euro op vakanties na. Ik als nOOb zou wel een aantal punten willen zien waar ik als burger dan zoveel beter uit ben met de EU
Zogenaamd omdat de welvaart zo veel toegenomen zou zijn sinds de introductie van de EU. Maar die toegenomen welvaart blijkt dus voor een heel groot gedeelte nep te zijn en 1 grote luchtbel.quote:Op maandag 4 februari 2013 14:57 schreef paddy het volgende:
Kan mij dan iemand uitleggen wat wij (daar zijn er toch het meest van) als burger/werknemer (dus niet als werkgever) beter geworden zijn aan de EU? Ik zie het niet. Op de euro op vakanties na. Ik als nOOb zou wel een aantal punten willen zien waar ik als burger dan zoveel beter uit ben met de EU
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |