abonnement Unibet Coolblue
pi_122349794

Welkom in het [AEX]-topic waarin je de beurzen en de laatste economische nieuws kunt volgen.

Noot: het innemen van een bepaalde positie geschiedt geheel op eigen risico, ook het overnemen van een beleggingsstrategie van andere users is dus geheel op eigen risico.


BNR Nieuwsradio
Forex Factory (alle economische data's op een rij)
Bloomberg
CNBC
MarketWatch (Dow Jones)
Briefing.com (incl. economische kalenders)
RTL Z (streaming TV)
CNBC Europe TV (streaming TV, alleen 's ochtends)
Finviz

AEX

Europese Indices

Federal Funds Futures (indicatie van aankomende rentebesluiten, info)
CBOT - Federal Funds Futures - Semi-real-time

Intraday S&P 500-index en dagverschil in percentage


Een uitgebreide begrippenlijst vind je hier.

Alle oude topics, mét titel, vind je door hier te klikken

--

Ik vond dit wel interessant: http://www.zerohedge.com/(...)860-billion-deposits
ZH geeft er een negatieve spin aan "lol hebben de banken meer geld om mee te gokken" maar in feite geeft dit toch aan dat de betreffende banken voorzichtiger/verstandiger zijn geworden?
  vrijdag 1 februari 2013 @ 18:35:02 #2
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_122351054
Tjongejonge, wat een tumult op die obligatiemarkt!
Hoogste volumes ooit, koersbewegingen waarmee een daghandelaar rijk kan worden en de langetermijnbelegger nagelbijtend z'n geld in no-time ziet verdampen.
  vrijdag 1 februari 2013 @ 19:01:44 #3
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_122351860
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 18:35 schreef Lemans24 het volgende:
Tjongejonge, wat een tumult op die obligatiemarkt!
Hoogste volumes ooit, koersbewegingen waarmee een daghandelaar rijk kan worden en de langetermijnbelegger nagelbijtend z'n geld in no-time ziet verdampen.
Is het buiten SNS ook onrustig dan?
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_122352077
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 19:01 schreef JimmyJames het volgende:

[..]

Is het buiten SNS ook onrustig dan?
Ik heb op illiquide spul van o.a. ASR, NIBC, Aegon wel zwieperts van een procent of 6 a 7 gezien. Wel op hele lage volumes.

Ik denk dat Lemans24 vooral aandacht had voor de ASR10%. Die stuiterde ergens tussen 108 en 112, waarbij de onderkant ook op vrij lage volumes hoor. Ik bedoel in totaal is er veel omgezet, maar op de extreme koersen niet zozeer.

Maar goed, veel van dat spul was in januari ook 10+% opgelopen, dat gaat natuurlijk ook nergens over. :)
  vrijdag 1 februari 2013 @ 19:38:21 #5
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_122353240
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 19:09 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Ik heb op illiquide spul van o.a. ASR, NIBC, Aegon wel zwieperts van een procent of 6 a 7 gezien. Wel op hele lage volumes.

Ik denk dat Lemans24 vooral aandacht had voor de ASR10%. Die stuiterde ergens tussen 108 en 112, waarbij de onderkant ook op vrij lage volumes hoor. Ik bedoel in totaal is er veel omgezet, maar op de extreme koersen niet zozeer.

Maar goed, veel van dat spul was in januari ook 10+% opgelopen, dat gaat natuurlijk ook nergens over. :)
Van die ASR weet je nu wel dat die impliciete staatsgarantie helemaal niet zo garant is! Je zult dus puur vertrouwen moeten op de solvabiliteit van ASR.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_122353364
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 19:38 schreef LXIV het volgende:

[..]

Van die ASR weet je nu wel dat die impliciete staatsgarantie helemaal niet zo garant is! Je zult dus puur vertrouwen moeten op de solvabiliteit van ASR.
Dan moesten ze maar eens beginnen met geen dividend aan de staat meer uit te keren ;)

Gewoon oppotten die winsten
  vrijdag 1 februari 2013 @ 19:42:06 #7
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_122353445
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 19:38 schreef LXIV het volgende:

[..]

Van die ASR weet je nu wel dat die impliciete staatsgarantie helemaal niet zo garant is! Je zult dus puur vertrouwen moeten op de solvabiliteit van ASR.
En dat hebben we toch? Ik tenminste wel.
De Nederlandse Staat zou wel een heel grote stunt uithalen als ze nú nog achtergestelde obligaties van ASR en ABN-AMRO gaan aanpakken. Ze zijn immers uitgegeven ná de overname door de staat (ASR iig wel).
  vrijdag 1 februari 2013 @ 19:58:55 #8
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_122354198
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 19:42 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

En dat hebben we toch? Ik tenminste wel.
De Nederlandse Staat zou wel een heel grote stunt uithalen als ze nú nog achtergestelde obligaties van ASR en ABN-AMRO gaan aanpakken. Ze zijn immers uitgegeven ná de overname door de staat (ASR iig wel).
Ik vind dat de staat nu ook wel een stunt uithaalt. Op de Telegraaf stond dat Dijsselbloem de SNS bank kocht, maar hij heeft hem gewoon genomen! Dan stort hij wel wat kapitaal bij om hem weer gezond te maken.
Al dat gejank van mensen die vinden dat de belastingbetaler weer de dupe is snappen denk ik niet wat er gebeurt is. Op deze "deal" (itt ABN) zal de staat er hoogstwaarschijnlijk goed uitspringen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  vrijdag 1 februari 2013 @ 20:03:22 #9
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_122354404
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 19:58 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik vind dat de staat nu ook wel een stunt uithaalt. Op de Telegraaf stond dat Dijsselbloem de SNS bank kocht, maar hij heeft hem gewoon genomen! Dan stort hij wel wat kapitaal bij om hem weer gezond te maken.
Al dat gejank van mensen die vinden dat de belastingbetaler weer de dupe is snappen denk ik niet wat er gebeurt is. Op deze "deal" (itt ABN) zal de staat er hoogstwaarschijnlijk goed uitspringen.
Hij is voor een deel onteigend ja, vergelijkingen met Communistische landen zijn al gemaakt. Hoewel iets soortgelijks volgens mij ook in Spanje is gebeurd, een tijdje terug.
  vrijdag 1 februari 2013 @ 20:05:00 #10
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_122354469
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 20:03 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Hij is voor een deel onteigend ja, vergelijkingen met Communistische landen zijn al gemaakt. Hoewel iets soortgelijks volgens mij ook in Spanje is gebeurd, een tijdje terug.
Hij is helemaal onteigend. En de uitstaande schulden zijn gewoon afgeschreven.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_122354501
AIG is sinds ik erin zit lekker bezig. Nog meer mensen die in AIG zitten?
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 1 februari 2013 @ 20:18:09 #12
78918 SeLang
Black swans matter
pi_122355046
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 19:42 schreef Lemans24 het volgende:

De Nederlandse Staat zou wel een heel grote stunt uithalen als ze nú nog achtergestelde obligaties van ASR en ABN-AMRO gaan aanpakken. Ze zijn immers uitgegeven ná de overname door de staat (ASR iig wel).
Waarom boeit dat? Zoals ik het begrijp geeft die interventiewet gewoon het recht om dat te doen als de "financiële stabiliteit" in gevaar is. Dan overruled die bevoegdheid van de minister gewoon de normale volgorde van verliezen opvangen.

Vervolgens kun je dan echter wel naar de rechtbank om schadevergoeding te eisen waarbij je dan als het goed is een schadevergoeding krijgt die gelijk is aan wat je zou hebben gekregen bij een faillissement.

Althans, dat is hoe ik begrijp dat het in elkaar zit. Maar ik heb me er niet echt in verdiept.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  vrijdag 1 februari 2013 @ 20:26:16 #13
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_122355398
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 20:18 schreef SeLang het volgende:

[..]

Waarom boeit dat? Zoals ik het begrijp geeft die interventiewet gewoon het recht om dat te doen als de "financiële stabiliteit" in gevaar is. Dan overruled die bevoegdheid van de minister gewoon de normale volgorde van verliezen opvangen.

Vervolgens kun je dan echter wel naar de rechtbank om schadevergoeding te eisen waarbij je dan als het goed is een schadevergoeding krijgt die gelijk is aan wat je zou hebben gekregen bij een faillissement.

Althans, dat is hoe ik begrijp dat het in elkaar zit. Maar ik heb me er niet echt in verdiept.
Het is natuurlijk heel raar dat de staatssteun aan SNS nu opeens meer senior is dan de achtergestelde obligaties. Daarmee is die staatssteun helemaal geen staatssteun gebleken zoals toen omschreven. Toen durfden kapitaalverstrekkers erin te blijven omdat de overheid die buffer had verstrekt. Maar die buffer was dus helemaal geen buffer, ze bleven zelf de buffer.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 1 februari 2013 @ 20:29:39 #14
78918 SeLang
Black swans matter
pi_122355556
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 20:26 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het is natuurlijk heel raar dat de staatssteun aan SNS nu opeens meer senior is dan de achtergestelde obligaties. Daarmee is die staatssteun helemaal geen staatssteun gebleken zoals toen omschreven. Toen durfden kapitaalverstrekkers erin te blijven omdat de overheid die buffer had verstrekt. Maar die buffer was dus helemaal geen buffer, ze bleven zelf de buffer.
Dat is niet waar. De eerder verstrekte staatssteun is net als de achtergestelde obligaties weggevaagd.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  vrijdag 1 februari 2013 @ 20:30:21 #15
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_122355585
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 20:29 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dat is niet waar. De eerder verstrekte staatssteun is net als de achtergestelde obligaties weggevaagd.
Ja, maar omdat de staat meteen daarop eigenaar is van SNS kost het ze feitelijk niks.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 1 februari 2013 @ 20:39:30 #16
78918 SeLang
Black swans matter
pi_122356024
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 20:30 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ja, maar omdat de staat meteen daarop eigenaar is van SNS kost het ze feitelijk niks.
Jawel. Die vordering die ze voorheen op SNS hadden bestaat nu dus niet meer. De nieuwe 3,7 miljard is eigen vermogen, geen lening aan SNS. Als die eerdere staatssteun senior debt was geweest dan was die niet weggestreept tegen de vastgoed verliezen en men had dan evengoed 3,7 miljard nodig gehad voor herkapitalisatie. Maar dan had men nog steeds die oude vordering op SNS gehad. Dus de eerder gegeven steun zijn ze wel degelijk kwijt.

Btw: de achtergestelde obligatiehouders hadden zelf natuurlijk ook met die 3,7 miljard op de proppen kunnen komen. Dan waren zij nu eigenaar geweest. Geen reden tot klagen dus imo. En als ze denken dat ze bij een faillissement meer hadden gekregen dan kunnen ze via de rechter schadevergoeding claimen. Dat staat ook in die wet.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  vrijdag 1 februari 2013 @ 20:49:01 #17
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_122356528
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 20:39 schreef SeLang het volgende:

[..]

Jawel. Die vordering die ze voorheen op SNS hadden bestaat nu dus niet meer. De nieuwe 3,7 miljard is eigen vermogen, geen lening aan SNS. Als die eerdere staatssteun senior debt was geweest dan was die niet weggestreept tegen de vastgoed verliezen en men had dan evengoed 3,7 miljard nodig gehad voor herkapitalisatie. Maar dan had men nog steeds die oude vordering op SNS gehad. Dus de eerder gegeven steun zijn ze wel degelijk kwijt.

Btw: de achtergestelde obligatiehouders hadden zelf natuurlijk ook met die 3,7 miljard op de proppen kunnen komen. Dan waren zij nu eigenaar geweest. Geen reden tot klagen dus imo. En als ze denken dat ze bij een faillissement meer hadden gekregen dan kunnen ze via de rechter schadevergoeding claimen. Dat staat ook in die wet.
Nee, maar omdat ze eigenaar zijn is dat wegstrepen voor hen toch gunstig? Ze strepen een vordering aan zichzelf weg.

Het punt met dat failissement is dat het dus niet zeker is dat dit zou gaan gebeuren. Anders had de aandelenkoers ook wel op 1 cent gestaan. Vandaar dat ik het logischer en eerlijker gevonden had wanneer ingebracht vermogen of weggestreepte schuld was omgezet in aandelen. Dan hadden aandeelhouders een hele hoge verwatering gehad, houders van achtergestelde obligaties een conversie naar die aandelen, maar hadden ze ook meegeprofiteerd van een eventuele boekwinst.

Nu is eigenlijk simpelweg gezegd: Ok, we nemen zonder overleg de bank over (die toch een marketcap had van 200 miljoen oid). We strepen de achtergestelde schulden weg. We geven de banken opdracht een miljard bij te storten. En dan storten we zelf ook nog genoeg bij om de bank weer levensvatbaar te maken.

Onder die voorwaarden had ik ook wel willen participeren in die deal. Want ik denk dat op die manier de kans op een boekwinst zeer groot is.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 1 februari 2013 @ 20:52:49 #18
862 Arcee
Look closer
pi_122356740
Dow Jones boven de 14.000 punten vandaag. Die staat gewoon bijna op all time high terwijl de AEX maar op 50% van all time high staat...
  vrijdag 1 februari 2013 @ 20:53:21 #19
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_122356772
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 20:52 schreef Arcee het volgende:
Dow Jones boven de 14.000 punten vandaag. Die staat gewoon bijna op all time high terwijl de AEX maar op 50% van all time high staat...
Zo'n index zegt dan ook niks.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_122356801
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 20:05 schreef LXIV het volgende:

[..]

Hij is helemaal onteigend. En de uitstaande schulden zijn gewoon afgeschreven.
Nee, niet achtergesteld vreemd vermogen is onaangetast gebleven.
  vrijdag 1 februari 2013 @ 20:55:10 #21
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_122356861
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 20:53 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Nee, niet achtergesteld vreemd vermogen is onaangetast gebleven.
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 20:53 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Nee, niet achtergesteld vreemd vermogen is onaangetast gebleven.
Ja, maar dat heeft niks met onteigening te maken. Ook als achtergesteld vermogen gespaard was gebleven en enkel de aandeelhouders onteigend, dan was er nog volledige onteigening geweest. De aandeelhouders zijn immers de eigenaars! De bezitters van obligaties zijn enkel schuldeisers.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 1 februari 2013 @ 21:04:46 #22
78918 SeLang
Black swans matter
pi_122357319
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 20:49 schreef LXIV het volgende:

[..]

Nee, maar omdat ze eigenaar zijn is dat wegstrepen voor hen toch gunstig? Ze strepen een vordering aan zichzelf weg.
Nee want dat geld zijn ze kwijt.

quote:
Het punt met dat failissement is dat het dus niet zeker is dat dit zou gaan gebeuren. Anders had de aandelenkoers ook wel op 1 cent gestaan.
Het eigen vermogen was negatief. Dat het aandeel zo hoog stond was omdat sommige mensen speculeerden op freeriden op staatsteun. Fail.

quote:
Vandaar dat ik het logischer en eerlijker gevonden had wanneer ingebracht vermogen of weggestreepte schuld was omgezet in aandelen. Dan hadden aandeelhouders een hele hoge verwatering gehad, houders van achtergestelde obligaties een conversie naar die aandelen, maar hadden ze ook meegeprofiteerd van een eventuele boekwinst.
Voor een emissie had je toestemming van de bestaande aandeelhouders nodig gehad. Natuurlijk waren die daar nooit mee ingestemd als die tot nul waren verwaterd. En als je ze een deal had gegeven die gunstiger was dan hadden die een free lunch gehad op kosten van de staat. En dat wil je dus niet aangezien de intrinsieke waarde van die aandelen en achtergestelde leningen al negatief was. Dat zou natuurlijk belachelijk zijn.

quote:
Nu is eigenlijk simpelweg gezegd: Ok, we nemen zonder overleg de bank over (die toch een marketcap had van 200 miljoen oid). We strepen de achtergestelde schulden weg. We geven de banken opdracht een miljard bij te storten. En dan storten we zelf ook nog genoeg bij om de bank weer levensvatbaar te maken.

Onder die voorwaarden had ik ook wel willen participeren in die deal. Want ik denk dat op die manier de kans op een boekwinst zeer groot is.
Natuurlijk wil jij dat maar het hele punt is juist dat men de bank wou redden EN VOORKOMEN dat speculanten die gewoon fout hebben gegokt er weer eens met belastinggeld vandoor zouden gaan.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_122357343
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 20:55 schreef LXIV het volgende:

[..]

[..]

Ja, maar dat heeft niks met onteigening te maken. Ook als achtergesteld vermogen gespaard was gebleven en enkel de aandeelhouders onteigend, dan was er nog volledige onteigening geweest. De aandeelhouders zijn immers de eigenaars! De bezitters van obligaties zijn enkel schuldeisers.
Een obligatie/onderhandse lening kan je wel onteigenen hoor, ook dat zijn namelijk eigendommen voor de tegenpartij. De aandeelhouders zijn ook niet onteigend van SNS Reaal zelf, maar van hun aandeel in SNS Reaal. De aandeelhouders hebben dus geen aandelen meer, de achtergestelde obligatiehouders hebben dus geen obligaties meer en de achtergesteld onderhandse uitleners hebben dus geen vordering meer.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 1 februari 2013 @ 21:05:32 #24
862 Arcee
Look closer
pi_122357354
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 20:49 schreef LXIV het volgende:
Nee, maar omdat ze eigenaar zijn is dat wegstrepen voor hen toch gunstig? Ze strepen een vordering aan zichzelf weg.
Als ze het niet hadden gedaan hadden ze na verkoop van SNS alsnog recht op die vordering gehad. Nu niet meer. Ze zijn het bedrag van die steun nu dus kwijt, omdat ze het na verkoop niet meer op kunnen eisen.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 1 februari 2013 @ 21:09:39 #25
862 Arcee
Look closer
pi_122357544
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 21:04 schreef SeLang het volgende:
EN VOORKOMEN dat speculanten die gewoon fout hebben gegokt er weer eens met belastinggeld vandoor zouden gaan.
Speculanten die short gingen verdienen er blijkbaar wel dik aan:

quote:
Speculanten verdienen ruim ¤26 mln op SNS. Beleggers die speculeerden op een koersval van SNS Reaal hebben zeker ¤26 mln verdiend aan de nationalisatie.
Hoe komt dat? Doordat de aandelen die ze nog schuldig zijn niet meer bestaan en daarmee de hele verdering vervalt en ze dus 100% winst maken op hun shorts?
  vrijdag 1 februari 2013 @ 21:12:21 #26
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_122357677
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 20:52 schreef Arcee het volgende:
Dow Jones boven de 14.000 punten vandaag. Die staat gewoon bijna op all time high terwijl de AEX maar op 50% van all time high staat...
En in euro's?
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 1 februari 2013 @ 21:13:04 #27
78918 SeLang
Black swans matter
pi_122357722
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 21:09 schreef Arcee het volgende:

[..]

Speculanten die short gingen verdienen er blijkbaar wel dik aan:

Ja maar dat is okee want die verdienen niet aan de staat maar aan andere speculanten (de speculanten die de aandelen van hun kochten).

quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 21:09 schreef Arcee het volgende:

Hoe komt dat? Doordat de aandelen die ze nog schuldig zijn niet meer bestaan en daarmee de hele verdering vervalt en ze dus 100% winst maken op hun shorts?
Ja ze zullen die aandelen niet terug kunnen kopen. Ik weet niet hoe de regels precies zijn maar als die aandelen inmiddels zijn vernietigd dan zullen ze daar wel van vrijgesteld gok ik. Een niet bestaand aandeel hoef je niet te leveren.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  vrijdag 1 februari 2013 @ 21:13:52 #28
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_122357767
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 21:04 schreef SeLang het volgende:

[..]

Nee want dat geld zijn ze kwijt.

[..]

Het eigen vermogen was negatief. Dat het aandeel zo hoog stond was omdat sommige mensen speculeerden op freeriden op staatsteun. Fail.

Was het EV eind 2012 negatief? Dus ook met het afboeken van dat vastgoedgebeuren? Dat zal blijken uit de jaarrekening die ze presenteerden.
Ik betwijfel echter of het eigen vermogen, bij weggestreepte staatssteun en weggestreepte achtergestelde leningen ook nog negatief was, of dat daar iets overbleef. Het is nu te onduidelijk om dat te kunnen stellen. Ik ging er vanuit dat er 2 miljard weggestreept kon worden om te kunnen afboeken, maar dat er dan nog vlees over was.
quote:
Voor een emissie had je toestemming van de bestaande aandeelhouders nodig gehad. Natuurlijk waren die daar nooit mee ingestemd als die tot nul waren verwaterd. En als je ze een deal had gegeven die gunstiger was dan hadden die een free lunch gehad op kosten van de staat. En dat wil je dus niet aangezien de intrinsieke waarde van die aandelen en achtergestelde leningen al negatief was. Dat zou natuurlijk belachelijk zijn.

Die intrinsieke waarde is enkel negatief (als dat al mogelijk zou zijn) als het EV negatief was. Dat weet ik dus niet.
Ze zouden niet helemaal tot nul zijn verwaterd natuurlijk. Maar ze hadden een certificaat oid kunnen verstrekken dat een eventuele boekwinst zou verdelen.
quote:
Natuurlijk wil jij dat maar het hele punt is juist dat men de bank wou redden EN VOORKOMEN dat speculanten die gewoon fout hebben gegokt er weer eens met belastinggeld vandoor zouden gaan.
Ik vind een onteigening niet niks. Daar wordt wel gemakkelijk overheen gestapt hoor!

En verder was de staat zelf toezichthouder! Dan hadden ze toch ook mogen toezien (en melden) dat dat EV negatief was! Dat is niet gebeurd.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  vrijdag 1 februari 2013 @ 21:13:53 #29
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_122357769
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 20:55 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ja, maar dat heeft niks met onteigening te maken. Ook als achtergesteld vermogen gespaard was gebleven en enkel de aandeelhouders onteigend, dan was er nog volledige onteigening geweest. De aandeelhouders zijn immers de eigenaars! De bezitters van obligaties zijn enkel schuldeisers.
Echte onteigening zou mijns inziens ook moeten inhouden dat de salarissen en bonussen per direct niet meer worden uitbetaald. De overheid is eigenaar, de rest kan stikken, zoiets.
  vrijdag 1 februari 2013 @ 21:15:42 #30
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_122357881
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 21:04 schreef SeLang het volgende:

[..]

Het eigen vermogen was negatief. Dat het aandeel zo hoog stond was omdat sommige mensen speculeerden op freeriden op staatsteun. Fail.

Terugkijkend op wat de Belgen met Fortis hebben gedaan en de reactie van de aandeelhouders daarop, gaat dit geval met SNS nog een stapje. Betekent dit dat we ook in Nederland zo'n langslepende rechtzaak kunnen verwachten?
  vrijdag 1 februari 2013 @ 21:16:10 #31
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_122357908
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 21:05 schreef Arcee het volgende:

[..]

Als ze het niet hadden gedaan hadden ze na verkoop van SNS alsnog recht op die vordering gehad. Nu niet meer. Ze zijn het bedrag van die steun nu dus kwijt, omdat ze het na verkoop niet meer op kunnen eisen.
Nee, maar ze verkopen het wel beter zonder die lening. Dat is ook "winst" (of minder verlies0
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_122357944
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 21:13 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Echte onteigening zou mijns inziens ook moeten inhouden dat de salarissen en bonussen per direct niet meer worden uitbetaald. De overheid is eigenaar, de rest kan stikken, zoiets.
Waarom zou de overheid zijn vers geconfisqueerde bezit stuk maken?
  vrijdag 1 februari 2013 @ 21:17:25 #33
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_122358002
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 21:13 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Echte onteigening zou mijns inziens ook moeten inhouden dat de salarissen en bonussen per direct niet meer worden uitbetaald. De overheid is eigenaar, de rest kan stikken, zoiets.
Nee, dat is natuurlijk onzin. En het zou heel dom zijn, want dan loopt iedereen weg en is de bank failliet en is de staat zijn geld kwijt.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 1 februari 2013 @ 21:18:02 #34
862 Arcee
Look closer
pi_122358031
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 21:16 schreef LXIV het volgende:
Nee, maar ze verkopen het wel beter zonder die lening. Dat is ook "winst" (of minder verlies0
Ik snap niet precies wat je bedoelt met 'ze verkopen het wel beter zonder die lening'.
  vrijdag 1 februari 2013 @ 21:18:34 #35
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_122358056
Heeft er iemand trouwens SNS in zijn porto? Ik ben wel benieuwd of die aandelen nu echt 'weg' zijn, of ze er nog staan, of er een certificaat over is. Het kan toch niet zomaar helemaal verdampt zijn? Zeker niet ivm toekomstige claims (kansloos of niet)
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  vrijdag 1 februari 2013 @ 21:19:20 #36
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_122358088
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 21:18 schreef Arcee het volgende:

[..]

Ik snap niet precies wat je bedoelt met 'ze verkopen het wel beter zonder die lening'.
Ok. Ooit wil de staat SNS weer verkopen. Als er dan nog staatssteun van 750 miljoen in de boeken staat kunnen ze voor SNS minder krijgen dan wanneer die steun er niet in staat. Dat lijkt me logisch.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  vrijdag 1 februari 2013 @ 21:19:55 #37
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_122358112
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 21:17 schreef LXIV het volgende:

[..]

Nee, dat is natuurlijk onzin. En het zou heel dom zijn, want dan loopt iedereen weg en is de bank failliet en is de staat zijn geld kwijt.
Dat weet ik wel... Ik meen dat ook niet serieus.
Maar dat de nieuwe directeur een half miljoen salaris krijgt "omdat we anders geen goede mensen krijgen", vind ik wel grote onzin. Er is geen enkele baan ter wereld die een half miljoen waard is. Je gaat maar voor die bank werken voor twee keer modaal of er zijn tien anderen voor je.
  vrijdag 1 februari 2013 @ 21:20:34 #38
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_122358142
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 21:19 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Dat weet ik wel...
Ik meen het niet serieus. Maar dat de nieuwe directeur een half miljoen salaris krijgt "omdat we anders geen goede mensen krijgen", vind ik wel grote onzin. Er is geen enkele baan ter wereld die een half miljoen waard is. Je gaat maar voor die bank werken voor twee keer modaal of er zijn tien anderen voor je.
Ja, maar niet 10 anderen die net zo goed zijn. Zo'n extreem salaris vind ik het niet.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_122358209
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 21:20 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ja, maar niet 10 anderen die net zo goed zijn. Zo'n extreem salaris vind ik het niet.
Niet in het bankwezen, wel als je als overheid beweert dat mensen die voor je werken niet meer dan 180.000 euro mogen verdienen.
  vrijdag 1 februari 2013 @ 21:22:34 #40
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_122358240
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 21:20 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ja, maar niet 10 anderen die net zo goed zijn. Zo'n extreem salaris vind ik het niet.
Jij zit dan ook in die sector (of niet?).
In het overgrote deel van de maatschappij, verdient een directeur twee keer modaal of ietsje meer. Die paar zogenaamde topbanen heb ik nooit begrepen, die eer hebben ze zichzelf alleen maar aangepraat. Goede technici werken ook voor twee keer modaal, ook al zijn ze zwaar gespecialiseerd. En waarom? Omdat ze het werk leuk vinden.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 1 februari 2013 @ 21:22:41 #41
862 Arcee
Look closer
pi_122358248
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 21:19 schreef LXIV het volgende:
Ok. Ooit wil de staat SNS weer verkopen. Als er dan nog staatssteun van 750 miljoen in de boeken staat kunnen ze voor SNS minder krijgen dan wanneer die steun er niet in staat. Dat lijkt me logisch.
Oh, wacht. Ik dacht dat je reageerde op mijn post over short gaan. Nu snap ik 't wel.
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 1 februari 2013 @ 21:23:00 #42
78918 SeLang
Black swans matter
pi_122358263
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 21:13 schreef LXIV het volgende:

[..]

Was het EV eind 2012 negatief? Dus ook met het afboeken van dat vastgoedgebeuren? Dat zal blijken uit de jaarrekening die ze presenteerden.
Ik betwijfel echter of het eigen vermogen, bij weggestreepte staatssteun en weggestreepte achtergestelde leningen ook nog negatief was, of dat daar iets overbleef. Het is nu te onduidelijk om dat te kunnen stellen. Ik ging er vanuit dat er 2 miljard weggestreept kon worden om te kunnen afboeken, maar dat er dan nog vlees over was.

[..]

Die intrinsieke waarde is enkel negatief (als dat al mogelijk zou zijn) als het EV negatief was. Dat weet ik dus niet.
Ze zouden niet helemaal tot nul zijn verwaterd natuurlijk. Maar ze hadden een certificaat oid kunnen verstrekken dat een eventuele boekwinst zou verdelen.

De interventiewet bestaat voor noodsituaties waarbij je niet de tijd hebt om precies uit te rekenen of er nog een paar cent over is. Maar het boeken onderzoek dat de laatste paar dagen is verricht wees uit dat de situatie terminaal was, zeker in combinatie met de uitstroom van spaargeld.

Je kunt naar de rechter stappen om schadevergoeding te eisen. Als achteraf blijkt dat bij faillissement er toch nog wat te verdelen was geweest dan wordt die schadevergoeding toegekend. Dat staat ook in die wet.

quote:
Ik vind een onteigening niet niks. Daar wordt wel gemakkelijk overheen gestapt hoor!

En verder was de staat zelf toezichthouder! Dan hadden ze toch ook mogen toezien (en melden) dat dat EV negatief was! Dat is niet gebeurd.
Ik heb niet de indruk dat er makkelijk over wordt gedaan. SNS was een van de grote vier systeembanken en men was blijkbaar van mening dat de gevolgen van een faillissement te groot zouden zijn. Denk bijvoorbeeld aan het feit dat de overige banken dan opeens 35 miljard moeten ophoesten aan het Depositogarantiestelsel.

En ja, dit is gewoon je risico als je in een too-big-to-fail bank belegt.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 1 februari 2013 @ 21:23:37 #43
862 Arcee
Look closer
pi_122358288
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 21:20 schreef LXIV het volgende:
Ja, maar niet 10 anderen die net zo goed zijn. Zo'n extreem salaris vind ik het niet.
Sowieso heeft die man ook nog niks fout gedaan.
  vrijdag 1 februari 2013 @ 21:24:31 #44
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_122358334
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 21:23 schreef Arcee het volgende:

[..]

Sowieso heeft die man ook nog niks fout gedaan.
'Nog niks fout gedaan' is dus genoeg reden om een half miljoen te verdienen.
Ik doe het voor een ton en heb ook nog niks fout gedaan hoor!
Sterker nog, ik doe het voor 50.000 euro.
  vrijdag 1 februari 2013 @ 21:24:40 #45
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_122358342
Maar in grond is je idee helemaal niet zo dom hoor! Alleen bestaat die mogelijkheid tot reïncarnatie niet in de tijd (vanwege entropie), maar vanwege het oneindig aantal mogelijkheden in een oneindig universum:
quote:
Level I: Beyond our cosmological horizon
A generic prediction of chaotic inflation is an infinite ergodic universe, which, being infinite, must contain Hubble volumes realizing all initial conditions.
Accordingly, an infinite universe will contain an infinite number of Hubble volumes, all having the same physical laws and physical constants. In regard to configurations such as the distribution of matter, almost all will differ from our Hubble volume. However, because there are infinitely many, far beyond the cosmological horizon, there will eventually be Hubble volumes with similar, and even identical, configurations. Tegmark estimates that an identical volume to ours should be about 210118 meters away from us.[4] Given infinite space, there would, in fact, be an infinite number of Hubble volumes identical to ours in the universe.[5] This follows directly from the cosmological principle, wherein it is assumed our Hubble volume is not special or unique.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  vrijdag 1 februari 2013 @ 21:25:29 #46
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_122358400
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 21:18 schreef LXIV het volgende:
Heeft er iemand trouwens SNS in zijn porto? Ik ben wel benieuwd of die aandelen nu echt 'weg' zijn, of ze er nog staan, of er een certificaat over is. Het kan toch niet zomaar helemaal verdampt zijn? Zeker niet ivm toekomstige claims (kansloos of niet)
Ik wilde er verleden week 2000 op 69 cent kopen maar omdat mijn dochtertje aandacht vroeg laten zitten. Weet zeker dat ik ze nog had gehad dan. Ik denk dat ze dadelijk weer met een koers van 1 of 2 cent ofzo op de markt komen.
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
  vrijdag 1 februari 2013 @ 21:25:32 #47
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_122358402
????

reïncarnatie?
pi_122358412
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 21:23 schreef SeLang het volgende:

[..]

De interventiewet bestaat voor noodsituaties waarbij je niet de tijd hebt om precies uit te rekenen of er nog een paar cent over is. Maar het boeken onderzoek dat de laatste paar dagen is verricht wees uit dat de situatie terminaal was, zeker in combinatie met de uitstroom van spaargeld.

Je kunt naar de rechter stappen om schadevergoeding te eisen. Als achteraf blijkt dat bij faillissement er toch nog wat te verdelen was geweest dan wordt die schadevergoeding toegekend. Dat staat ook in die wet.

Ze (minfin en DNB) weten al anderhalf jaar dat het verkeerd gaat. Ze hebben informatie die de rest van de wereld niet heeft. En al sinds 2009 heeft de overheid nota bene twee mensen namens haar in de RvC zitten.

Hoezo geen tijd? :?
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 1 februari 2013 @ 21:26:15 #49
78918 SeLang
Black swans matter
pi_122358437
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 21:15 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Terugkijkend op wat de Belgen met Fortis hebben gedaan en de reactie van de aandeelhouders daarop, gaat dit geval met SNS nog een stapje. Betekent dit dat we ook in Nederland zo'n langslepende rechtzaak kunnen verwachten?
Het verschil is dat er nu andere wetgeving is dan toen die dit gewoon mogelijk maakt. Maar zoals ik al schreef kunnen beleggers bij de rechtbank een schadevergoeding eisen ter hoogte van wat ze hadden gekregen bij een faillissement
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  vrijdag 1 februari 2013 @ 21:26:24 #50
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_122358447
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 21:22 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Jij zit dan ook in die sector (of niet?).
In het overgrote deel van de maatschappij, verdient een directeur twee keer modaal of ietsje meer. Die paar zogenaamde topbanen heb ik nooit begrepen, die eer hebben ze zichzelf alleen maar aangepraat. Goede technici werken ook voor twee keer modaal, ook al zijn ze zwaar gespecialiseerd. En waarom? Omdat ze het werk leuk vinden.
Nee, ik zit niet in die sector. Mijn baas, die leiding geeft aan 7000 man, verdient 'maar' 6000 euro bruto of zoiets.
(En ik relatief maar weinig minder, raar maar waar)
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  vrijdag 1 februari 2013 @ 21:27:30 #51
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_122358500
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 21:25 schreef Bayswater het volgende:

[..]

Ik wilde er verleden week 2000 op 69 cent kopen maar omdat mijn dochtertje aandacht vroeg laten zitten. Weet zeker dat ik ze nog had gehad dan. Ik denk dat ze dadelijk weer met een koers van 1 of 2 cent ofzo op de markt komen.
Wel morgen een ijsje kopen voor je dochtertje!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 1 februari 2013 @ 21:27:39 #52
862 Arcee
Look closer
pi_122358504
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 21:24 schreef Lemans24 het volgende:
'Nog niks fout gedaan' is dus genoeg reden om een half miljoen te verdienen.
Nee, dat niet, maar het is ook geen reden om te zeggen 'zijn voorganger heeft fouten gemaakt, dus zijn opvolger krijgt 20 keer zo weinig.'
  vrijdag 1 februari 2013 @ 21:27:42 #53
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_122358509
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 21:25 schreef Lemans24 het volgende:
????

reïncarnatie?
Post in het foute topic!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  vrijdag 1 februari 2013 @ 21:27:50 #54
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_122358515
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 21:26 schreef LXIV het volgende:

[..]

Nee, ik zit niet in die sector. Mijn baas, die leiding geeft aan 7000 man, verdient 'maar' 6000 euro bruto of zoiets.
(En ik relatief maar weinig minder, raar maar waar)
OK, dat is ook precies mijn ervaring met het bedrijfsleven.
pi_122358576
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 21:26 schreef LXIV het volgende:

[..]

Nee, ik zit niet in die sector. Mijn baas, die leiding geeft aan 7000 man, verdient 'maar' 6000 euro bruto of zoiets.
(En ik relatief maar weinig minder, raar maar waar)
Maar leiding mogen geven aan jou is ook al heel veel beloning, toch? :+
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 1 februari 2013 @ 21:29:28 #56
78918 SeLang
Black swans matter
pi_122358585
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 21:25 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Ze (minfin en DNB) weten al anderhalf jaar dat het verkeerd gaat. Ze hebben informatie die de rest van de wereld niet heeft. En al sinds 2009 heeft de overheid nota bene twee mensen namens haar in de RvC zitten.

Hoezo geen tijd? :?
Ze hadden inderdaad sneller kunnen interveniëren. Daar zal zeker het laatste woord niet over zijn gezegd. Volgens mij was het hele idee van die interventiewet ook juist dat je dat doet VOORDAT de staat erv zelf geld bij inschiet.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  vrijdag 1 februari 2013 @ 21:29:30 #57
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_122358589
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 21:29 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Maar leiding mogen geven aan jou is ook al heel veel beloning, toch? :+
True. En daar krijgt hij dan 90 cent voor. Per maand.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  vrijdag 1 februari 2013 @ 21:30:48 #58
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_122358653
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 21:27 schreef LXIV het volgende:

[..]

Wel morgen een ijsje kopen voor je dochtertje!
Lekker weer voor. Ze heeft een Iggle Piggle pop als beloning vandaag gehad. :)
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 1 februari 2013 @ 21:31:14 #59
862 Arcee
Look closer
pi_122358665
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 21:25 schreef Lemans24 het volgende:
????

reïncarnatie?
Wel interessant, reïncarnatie. Laatst een boek gekocht over reïncarnatie. 80 euro kostte dat boek even, maar ik dacht: ach, je leeft tenslotte maar 1 keer!
  vrijdag 1 februari 2013 @ 21:32:19 #60
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_122358723
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 21:30 schreef Bayswater het volgende:

[..]

Lekker weer voor. Ze heeft een Iggle Piggle pop als beloning vandaag gehad. :)
Ok!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  vrijdag 1 februari 2013 @ 21:32:33 #61
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_122358735
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 21:31 schreef Arcee het volgende:

[..]

Wel interessant, reïncarnatie. Laatst een boek gekocht over reïncarnatie. 80 euro kostte dat boek even, maar ik dacht: ach, je leeft tenslotte maar 1 keer!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  vrijdag 1 februari 2013 @ 21:32:34 #62
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_122358736
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 21:31 schreef Arcee het volgende:

[..]

Wel interessant, reïncarnatie. Laatst een boek gekocht over reïncarnatie. 80 euro kostte dat boek even, maar ik dacht: ach, je leeft tenslotte maar 1 keer!
:D Freek?
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
pi_122358806
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 21:29 schreef LXIV het volgende:

[..]

True. En daar krijgt hij dan 90 cent voor. Per maand.
Ik zou maandagochtend gewoon een euro op z'n bureau leggen, en zeggen: neem maar een dag vrij :P

Maar goed, misschien moet je de CFO gewoon voor niks laten werken, en straks 10% van de verkoopprijs van SNS Reaal geven. Oh, wacht..... :)
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 1 februari 2013 @ 21:38:53 #64
78918 SeLang
Black swans matter
pi_122359035
Ik moet wel elke keer lachen als bedrijven weer met "hoger dan verwachte" winst komen. Ik hou nu al een jaar of 5 een spreadsheet bij met Shiller P/E en weet daarom dat ze nu al een aantal jaar achter elkaar voorspellen dat de S&P500 earnings boven de $100 uit gaan komen. Is nog steeds niet gebeurd. Jammer dat ik daar zelf geen statistiek van heb bijgehouden (verwachting vs uitkomst).

Ik heb alleen dit plaatje:

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_122359150
Het is de R&D!

maar kennelijk zijn de winsten wel historisch hoog?
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 1 februari 2013 @ 21:42:37 #66
78918 SeLang
Black swans matter
pi_122359198
quote:
10s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 21:41 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Het is de R&D!
Nee het weer :+

quote:
10s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 21:41 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

maar kennelijk zijn de winsten wel historisch hoog?
Uiteraard. Het begrotingstekort is >$1T.
Kalecki Profit Equation O-)

[ Bericht 18% gewijzigd door SeLang op 01-02-2013 21:53:07 ]
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_122359298
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 21:42 schreef SeLang het volgende:

[..]

Nee het weer :+
Da's alleen bij Heineken toch? ;)

Die doen tenminste niet aan R&D, die kopen gewoon een andere toko en rammen de R&D dan als goodwill op de balans.
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 1 februari 2013 @ 21:49:34 #68
78918 SeLang
Black swans matter
pi_122359536
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 21:44 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Da's alleen bij Heineken toch? ;)

Die doen tenminste niet aan R&D, die kopen gewoon een andere toko en rammen de R&D dan als goodwill op de balans.
De Fed weet in de laatste persconf de tegenvallende groei in Q4 aan het weer :')

Maar als je dan even in de cijfers kijkt waar de GDP groei/ krimp vandaan kwam dan zie je dat Obama grote defensie uitgaven een kwartaal naar voren had getrokken om het GDP cijfer in Q3 te verhogen (verkiezingen weet je wel). En die vooruitgeschoven uitgaven veroorzaken dan natuurlijk een krater in het Q4 GDP cijfer.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  vrijdag 1 februari 2013 @ 22:29:18 #69
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_122361594
quote:
7s.gif Op maandag 7 januari 2013 14:13 schreef monkyyy het volgende:
Zijn hier aandeelhouder Abbott waren voor de spinoff van Abbvie?
Meer dan 50% van de omzet van abbvie komt van een product, HUMIRA, het patent loopt af in 2016, als ze niet met iets moois komen de komende kwartalen verkoop ik deze, ik ga niet ten prooi vallen aan de patent-cliff.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_122366227
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 2 februari 2013 @ 08:00:34 #71
78918 SeLang
Black swans matter
pi_122369168
quote:
Recentelijk heeft S&P het inderdaad toegevoegd in hun spreadsheet, maar dat gaat helaas niet ver terug. Het zou me niets verbazen als reported earnings 2013 nog steeds onder $100 ligt.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_122373595
quote:
14s.gif Op zaterdag 2 februari 2013 08:00 schreef SeLang het volgende:

[..]

Recentelijk heeft S&P het inderdaad toegevoegd in hun spreadsheet, maar dat gaat helaas niet ver terug. Het zou me niets verbazen als reported earnings 2013 nog steeds onder $100 ligt.
Wat me vooral verbaasd is de enorme aanpassing van de consensus in Q4, vooral het laatste stukje. Dat zegt toch wel iets over de euforie die nu heerst.



Als dit plaatje realiteit word dan dalen de winsten zelfs, net als in Q3. Ik verwacht dat 2013 qua winsten niet veel beter gaat worden nu ook Amerika langzaam (met de nadruk op langzaam) aan de austerity gaat. Het zou ook mij niet verbazen als die $100.- niet gehaald gaat worden, sterker nog het zou me zelfs niets verbazen als de winsten weer dalen (wat voor Q4 lijkt te kloppen) : AEX / Winstcijfers van de S&P500 en de toekomst.

[ Bericht 1% gewijzigd door piepeloi55 op 02-02-2013 12:41:30 ]
  zaterdag 2 februari 2013 @ 14:00:39 #73
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_122376263
Hier nog een mooie grafiek: http://www.gurufocus.com/shiller-PE.php met de implied returns vs de actual returns voor de shiller p/e sinds de jaren 50. Interessant om te zien dat er tussen '64 en '87 een behoorlijke kloof gaapte tussen de verwachte en de echte returns.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_122456365
Na Kpn , Postnl, Tnt en Sns. Volgende patient Imtech -38%
  maandag 4 februari 2013 @ 10:48:59 #75
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_122457075
Beleggers verwachten een aandelenemissie bij KPN. Zal dit voor de keurs van het aandeel slecht zijn?
pi_122457145
Als ze met de opbrengst van de emissie een overname doen niet.
  maandag 4 februari 2013 @ 10:54:04 #77
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_122457200
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 10:51 schreef arjan1212 het volgende:
Als ze met de opbrengst van de emissie een overname doen niet.
Dat zie ik bij KPN nog niet gebeuren eigenlijk.
pi_122458635
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 10:16 schreef arjan1212 het volgende:
Na Kpn , Postnl, Tnt en Sns. Volgende patient Imtech -38%
Toch 'mooi' dat een paar maanden geleden een paar grote partijen zoals TCI al flink short gingen in Imtech :Y
"If you see someone without a smile, give them one of yours.”
  maandag 4 februari 2013 @ 11:47:14 #79
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_122458651
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 10:16 schreef arjan1212 het volgende:
Na Kpn , Postnl, Tnt en Sns. Volgende patient Imtech -38%
Lijkt mij een geheel andere patient. Je bedoelt na SBM, Imtech en Fugro wordt Imtech opnieuw geknipt en geschoren. Weer eentje waar een aantal Hedgefundsen een grote shortpositie hadden ingenomen (vermeld in het short selling register ).

Let op Fugro, SBM en Aperam komende maand. Zijn ook nog steeds grote shortposities in.
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
pi_122458987
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 11:47 schreef Bayswater het volgende:

[..]

Lijkt mij een geheel andere patient. Je bedoelt na SBM, Imtech en Fugro wordt Imtech opnieuw geknipt en geschoren. Weer eentje waar een aantal Hedgefundsen een grote shortpositie hadden ingenomen (vermeld in het short selling register ).

Let op Fugro, SBM en Aperam komende maand. Zijn ook nog steeds grote shortposities in.
Inderdaad een totaal andere patient. Dit zijn meer waarderings kwesties.

Je opmerking over hedgefondsen klinkt zuur (of ik begrijp je verkeerd). Waar doel je op ? Deze daling vandaag kan niet door hedgefondsen zijn veroorzaakt, want de short posities zijn al enige tijd geleden ingenomen.

Imtech moet tientallen miljoenen afschrijven op projecten in Polen. Dat lijkt mij de oorzaak van de daling. We kunnen de betrokken hedgefondsen hoogstens complimenteren dat ze dit zagen aankomen. Of ze moeten op het acquisitie gedrag van Imtech zijn afgekomen en de hype-sfeer rondom dit bedrijf in bredere zin. Ook scherp gezien dan toch.
pi_122459278
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 12:00 schreef jaco het volgende:

[..]
We kunnen de betrokken hedgefondsen hoogstens complimenteren dat ze dit zagen aankomen. Of ze moeten op het acquisitie gedrag van Imtech zijn afgekomen en de hype-sfeer rondom dit bedrijf in bredere zin. Ook scherp gezien dan toch.
Mee eens, knap werk van ze :Y
"If you see someone without a smile, give them one of yours.”
pi_122459303
ik denk dat er gewoon grote aandeelhouders zijn die hun stukken dumpen
pi_122459350
Imtech bijna gehalveerd. Market Mania.
pi_122459548
Zeg wat vinden jullie eigenlijk van Imtech?

De jaarwinst over 2012 kunnen we volgens mij wel afschrijven, en er bestaat de kans dat er nog meer lijken uit de kast komen. Maar de media benadrukt toch dat Imtech een prima bedrijf is dat gewoon even een tegenslag te verwerken heeft (en een koersval van 50 procent zou dan dus ook niet redelijk zijn).

Het staat nu op ongeveer 10.50, ik vermoed zelf dat de bodem voor vandaag wel bereikt is. Wat denken jullie?
pi_122459615
Dit is wel extreem, meestal gaat er maar 10 tot 15% af.
pi_122459677
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 12:17 schreef arjan1212 het volgende:
Dit is wel extreem, meestal gaat er maar 10 tot 15% af.
Bijzonder veel paniek. Volgens mij was Imtech ook zo'n beurspareltje, een bedrijf waarvan men dacht dat het alleen maar goed nieuws kan produceren. Dus het kan best zijn dat dergelijk nieuws daardoor extra hard aankomt.
  maandag 4 februari 2013 @ 12:23:10 #87
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_122459791
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 12:00 schreef jaco het volgende:

[..]

Inderdaad een totaal andere patient. Dit zijn meer waarderings kwesties.

Je opmerking over hedgefondsen klinkt zuur (of ik begrijp je verkeerd). Waar doel je op ? Deze daling vandaag kan niet door hedgefondsen zijn veroorzaakt, want de short posities zijn al enige tijd geleden ingenomen.

Imtech moet tientallen miljoenen afschrijven op projecten in Polen. Dat lijkt mij de oorzaak van de daling. We kunnen de betrokken hedgefondsen hoogstens complimenteren dat ze dit zagen aankomen. Of ze moeten op het acquisitie gedrag van Imtech zijn afgekomen en de hype-sfeer rondom dit bedrijf in bredere zin. Ook scherp gezien dan toch.
De reactie wordt vergroot na een omzetwaarschuwing (SBM), winstwaarschuwing + opsstap CEO (Fugro) en nu de afschrijving van Imtech (ben even kwijt wat de reden in november was). Hedgefondsen versterken de reactie door hun aandelen op de markt te smijten, ze zitten immers toch short en zijn gebaat bij een zo stevig mogelijke daling.
Overigens geen posities momenteel in allen. Imtech heeft na de opdracht van de Polen veel te maken gekregen met short selling, alsof de hedgefondsen wisten dat deze Poolse bedrijven onbetrouwbaar waren.
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
  maandag 4 februari 2013 @ 12:25:33 #88
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_122459861
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 12:15 schreef stephano1990 het volgende:
Zeg wat vinden jullie eigenlijk van Imtech?

De jaarwinst over 2012 kunnen we volgens mij wel afschrijven, en er bestaat de kans dat er nog meer lijken uit de kast komen. Maar de media benadrukt toch dat Imtech een prima bedrijf is dat gewoon even een tegenslag te verwerken heeft (en een koersval van 50 procent zou dan dus ook niet redelijk zijn).

Het staat nu op ongeveer 10.50, ik vermoed zelf dat de bodem voor vandaag wel bereikt is. Wat denken jullie?
Lastig, daling SBM ging toen 3 dagen door naar 7,75. Stapten mensen ook te vroeg in. Even uit laten razen denk ik nog. Maar bij Imtech is er wel heel veel af, veel onzekerheid. En onzekerheid is de slechtste boodschapper voor een beurskoers die er bestaat.
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
  maandag 4 februari 2013 @ 12:43:15 #89
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_122460278
Advies Imtech :)

02-01-2013 KBC Securities Buy 28,00 (koersdoel)
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
  maandag 4 februari 2013 @ 12:54:54 #90
301013 Shispeed
't lup ut d'n heaand
pi_122460593
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 12:43 schreef iamcj het volgende:
Advies Imtech :)

02-01-2013 KBC Securities Buy 28,00 (koersdoel)
ABN had toen schijnbaar toch gelijk :P

dit is trouwens niet goed voor mijn klassement in het stockpick topic :')
pi_122460868
quote:
10s.gif Op maandag 4 februari 2013 12:54 schreef Shispeed het volgende:

[..]

ABN had toen schijnbaar toch gelijk :P

dit is trouwens niet goed voor mijn klassement in het stockpick topic :')
Hear hear. Zo'n -40% doet mijn overal score niet veel goed.
pi_122460902
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 12:15 schreef stephano1990 het volgende:
Zeg wat vinden jullie eigenlijk van Imtech?

De jaarwinst over 2012 kunnen we volgens mij wel afschrijven, en er bestaat de kans dat er nog meer lijken uit de kast komen. Maar de media benadrukt toch dat Imtech een prima bedrijf is dat gewoon even een tegenslag te verwerken heeft (en een koersval van 50 procent zou dan dus ook niet redelijk zijn).

Het staat nu op ongeveer 10.50, ik vermoed zelf dat de bodem voor vandaag wel bereikt is. Wat denken jullie?
Wat is buitengewoon eng aan Imtech vind is dat het waanzinnig veel overnames aan elkaar rijgt. En veel te scherp gefinancieerd is. Ervaring leert dat dit een hele fijne leveraged combinatie is zolang het cresendo gaat, maar dat dat ook heel snel een molensteen kan worden.

Lijkt mij als ze de convenanten met banken moeten heronderhandelen (en ze moeten een bizarre bult schuld terugbetalen in 2015 overigens), dat ze behoorlijk over de knie zullen gaan.

Tenslotte, als je hier 1 dag voor publicatie van de jaarrekening achter komt, vraag ik me wel af waar ze eigenlijk mee bezig zijn, en of ze de bonte verzameling van bedrijven die ze verzameld hebben wel onder controle hebben.

Ik zie wel een hoop rooie vlaggen links en rechts. Zeker geen prima bedrijf.
  maandag 4 februari 2013 @ 15:23:08 #93
349538 Anno2012
Het is toch ongelofelijk man!
pi_122465495
Niemand die de gok gaat wagen met imtech? Ik zit er zelf wel aan te denken.

Ze moeten 100miljoen afschrijven,en wellicht 200 miljoen. Maar dat is toch geen rede voor halvering van de beurswaarde.
Paardelul !!!
pi_122466578
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 15:23 schreef Anno2012 het volgende:
Niemand die de gok gaat wagen met imtech? Ik zit er zelf wel aan te denken.

Ze moeten 100miljoen afschrijven,en wellicht 200 miljoen. Maar dat is toch geen rede voor halvering van de beurswaarde.
Er kan nog veel meer achter vandaan komen, ik denk dat de koers daarom zo hard is gezakt.
  maandag 4 februari 2013 @ 15:52:14 #95
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_122466599
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 15:23 schreef Anno2012 het volgende:
Niemand die de gok gaat wagen met imtech? Ik zit er zelf wel aan te denken.

Ze moeten 100miljoen afschrijven,en wellicht 200 miljoen. Maar dat is toch geen rede voor halvering van de beurswaarde.
Toen SBM 20 december kenbaar maakte dat het 600 miljoen afschreef op YME steeg de koers bij 25 %. Reden: einde onzekerheid. Die onzekerheid is er nu volop bij Imtech dus even mijn handen niet aan branden.

Desondanks wel een fruitautomaat met snelle kansen (of verliezen) . ;)
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
  maandag 4 februari 2013 @ 16:03:09 #96
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_122467064
Imtech had ik zelf ook wel eens bestudeerd als short-kandidaat. Echt zo'n overnamegeil bedrijf waarvan de schulden via overnames maar bleven stijgen.

Je kunt dit soort zaken bijna zien aankomen als je gewoon eens de moeite neemt een jaarverslag door te nemen en met name let op de ontwikkeling van de schulden en de cash flow.
Please Move The Deer Crossing Sign
  maandag 4 februari 2013 @ 16:17:23 #97
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_122467707
Verleden jaar hebben ze erbij Imtech nog zo'n 1000 mensen uitgegooid, daar kicken de aandeelhouders altijd op maar geeft veel onrust binnen een bedrijf. Heeft Philips ook een handje van, beetje reorganiseren, beetje afstoten, oeps een hoge afschrijving vanwege een boete. Die werden pas wel met een koersstijging van ruim 10 % beloond.
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
  maandag 4 februari 2013 @ 16:41:47 #98
301013 Shispeed
't lup ut d'n heaand
pi_122468720
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 15:23 schreef Anno2012 het volgende:
Niemand die de gok gaat wagen met imtech? Ik zit er zelf wel aan te denken.

Ze moeten 100miljoen afschrijven,en wellicht 200 miljoen. Maar dat is toch geen rede voor halvering van de beurswaarde.
jawel, ik zit erin op 10.20 :P
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 4 februari 2013 @ 16:44:36 #99
78918 SeLang
Black swans matter
pi_122468849


NAAIM survey of fund managers. This survey has reached an all time high in net bullishness last week, with managers on average 104% long (this is to say, including the bears, the average response results in a leveraged net long position, a first).

:X :X



Hoor ik daar de bel?
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  maandag 4 februari 2013 @ 16:46:04 #100
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_122468917
Februari na een US verkiezingsjaar is zeker in Europa altijd ruk, zit wat short inderdaad.
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
  maandag 4 februari 2013 @ 16:48:28 #101
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_122469007
Wel grappig dat dat soort covers niet zelden gepaard gaan met de aanvang van een flinke daling.
Please Move The Deer Crossing Sign
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 4 februari 2013 @ 16:51:34 #102
78918 SeLang
Black swans matter
pi_122469132
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 16:48 schreef JimmyJames het volgende:
Wel grappig dat dat soort covers niet zelden gepaard gaan met de aanvang van een flinke daling.
Geheugen is kort

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_122469266
Ik keek laatst naar CNBC en daar waren de analisten weer die een S&P500 van 2500 voorzagen. Dit soort mensen zijn ook de analisten die gezamelijk de consensus vormen en winsten zien stijgen naar +/-140 dollar in 2015 en er natuurlijk keer op keer naast zitten.

Ik kan ook een plaatje posten van de margin-debt (we zijn weer long geleveraged op en top), de VIX (er gaat toch niets gebeuren de komende tijd, Ben en Mario gaan ons allemaal redden), toestroom van particulieren e.d.

Dan krijg ik inderdaad het gevoel dat die bel gaat klinken binnenkort.
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 4 februari 2013 @ 16:55:23 #104
78918 SeLang
Black swans matter
pi_122469278
Wie weet de reclames nog met Monique v.d. Ven die zo'n Legiolease plan ofzo had gekocht en alvast champagne ging drinken op basis van de geprognotiseerde winst?
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  maandag 4 februari 2013 @ 16:58:39 #105
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_122469401
We zitten nog lang niet op 1999 niveau's! Toen gingen grote multinationals voor 40x de winst over de toonbank en kocht Henk de bouwvakker tech-aandelen met geleend geld en vertelde dat dan trots op kringverjaardagen.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_122469461
quote:
6s.gif Op maandag 4 februari 2013 16:58 schreef monkyyy het volgende:
We zitten nog lang niet op 1999 niveau's! Toen gingen grote multinationals voor 40x de winst over de toonbank en kocht Henk de bouwvakker tech-aandelen met geleend geld en vertelde dat dan trots op kringverjaardagen.
Ik ken iemand die 70.000 euro meer hypotheek op zijn huis nam om aandelen te kopen in die tijd. Bijna allemaal kwijt. :)
  maandag 4 februari 2013 @ 17:02:24 #107
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_122469533
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 17:00 schreef PaulieWalnuts het volgende:

[..]

Ik ken iemand die 70.000 euro meer hypotheek op zijn huis nam om aandelen te kopen in die tijd. Bijna allemaal kwijt. :)
Geen Apple destijds gekocht dan en 4 maanden geleden verkocht? 3,23 dollar kerst 1997.
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
pi_122469581
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 17:02 schreef Bayswater het volgende:

[..]

Geen Apple destijds gekocht dan en 4 maanden geleden verkocht?
Hij wil niet zeggen wat hij heeft gekocht. Hij zal wel gek gemaakt zijn destijds en heeft sindsdien ook nooit meer aandelen gekocht.
pi_122469618
quote:
6s.gif Op maandag 4 februari 2013 16:58 schreef monkyyy het volgende:
We zitten nog lang niet op 1999 niveau's! Toen gingen grote multinationals voor 40x de winst over de toonbank en kocht Henk de bouwvakker tech-aandelen met geleend geld en vertelde dat dan trots op kringverjaardagen.
Wie zegt dat we daar naartoe gaan?

Op niveau's van 2007 (de vorige bubble) zitten we wel, in het merendeel van de indicatoren. Ik zie de toekomst nu veel somberder in dan in 2007, de fundamenten zijn slechter en instabieler en de middelen beperkter.
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 4 februari 2013 @ 17:04:52 #110
78918 SeLang
Black swans matter
pi_122469626
quote:
6s.gif Op maandag 4 februari 2013 16:58 schreef monkyyy het volgende:
We zitten nog lang niet op 1999 niveau's! Toen gingen grote multinationals voor 40x de winst over de toonbank en kocht Henk de bouwvakker tech-aandelen met geleend geld en vertelde dat dan trots op kringverjaardagen.
Als je de dotcom en huizenbubble top er even afknipt dan zit je historisch gewoon helemaal bovenin de historische range hoor. We zijn nu trouwens veel meer overgewaardeerd dan we op de 666 bodem ondergewaardeerd waren. Onderwaardering was toen 26%, overwaardering nu is 40% op basis van Shiller P/E.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  maandag 4 februari 2013 @ 17:05:45 #111
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_122469665
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 17:03 schreef PaulieWalnuts het volgende:

[..]

Hij wil niet zeggen wat hij heeft gekocht. Hij zal wel gek gemaakt zijn destijds en heeft sindsdien ook nooit meer aandelen gekocht.
Ah, World Online, Baan, vd Moolen, dat soort shit waarschijnlijk.
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 4 februari 2013 @ 17:08:40 #112
78918 SeLang
Black swans matter
pi_122469783
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 17:00 schreef PaulieWalnuts het volgende:

[..]

Ik ken iemand die 70.000 euro meer hypotheek op zijn huis nam om aandelen te kopen in die tijd. Bijna allemaal kwijt. :)
Een collega van mij had een veel te duur huis gekocht en dat gefinancierd met een beleggingshypotheek die belegde in (als ik het goed herinner) Ahold, ING, RDS en Unilever. Die was dus ook toast
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_122470704
Waarom gaat Aegon zo hard onderuit?
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 4 februari 2013 @ 17:35:44 #114
78918 SeLang
Black swans matter
pi_122470872
Die onbeperkte QE3 is trouwens lekker aan het falen. Dat wordt echt lachen als ze dat moeten gaan terugdraaien.

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  maandag 4 februari 2013 @ 17:38:42 #115
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_122470989
Leuk, die ASR obligaties...
Van 121 naar 109 in een maand!

De koersgrafiek is dramatisch: met steeds hoger volume steeds harder naar beneden. Maar in elke situatie in het verleden, wanneer ik uitstapte in zo'n situatie, verkocht ik op de bodem. Dat ga ik nu niet doen dus.

Dus, is het blinde paniek of is er een redelijke kans dat ze worden onteigend?
  maandag 4 februari 2013 @ 17:41:50 #116
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_122471094
Overgens ben ik erg blij dat ik niks meer met aandelen doen, zoiets als Imtech is slecht voor je zenuwen...
  maandag 4 februari 2013 @ 18:24:46 #117
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_122472713
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 17:38 schreef Lemans24 het volgende:
Leuk, die ASR obligaties...
Van 121 naar 109 in een maand!

De koersgrafiek is dramatisch: met steeds hoger volume steeds harder naar beneden. Maar in elke situatie in het verleden, wanneer ik uitstapte in zo'n situatie, verkocht ik op de bodem. Dat ga ik nu niet doen dus.

Dus, is het blinde paniek of is er een redelijke kans dat ze worden onteigend?
Het is dat de markt beseft dat ze onteigend kunnen worden. Dat is een unicum in de recente geschiedenis. Verder is aan de kredietwaardigheid van ASR niets veranderd, zover ik weet.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  maandag 4 februari 2013 @ 18:25:33 #118
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_122472742
Voor je rendement maakt het overigens geen fluit uit hoe hoog ze noteren. Lager is zelfs beter, ivm je vermogensbelasting en je beheerskosten.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  maandag 4 februari 2013 @ 18:33:41 #119
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_122473056
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 18:25 schreef LXIV het volgende:
Voor je rendement maakt het overigens geen fluit uit hoe hoog ze noteren. Lager is zelfs beter, ivm je vermogensbelasting en je beheerskosten.
Beheerkosten en vermogensbelasting betaal ik toch niet hoor ;)
  maandag 4 februari 2013 @ 18:35:15 #120
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_122473122
Dat is dan jammer. Je moet eigenlijk ook niet beleggen met geld dat je op korte termijn nodig hebt. Kun je niet gewoon wat verdienen met werken?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  maandag 4 februari 2013 @ 18:37:10 #121
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_122473188
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 18:35 schreef LXIV het volgende:
Dat is dan jammer. Je moet eigenlijk ook niet beleggen met geld dat je op korte termijn nodig hebt. Kun je niet gewoon wat verdienen met werken?
Ik had een baan die me niet beviel, dus wil liever als zelfstandige genoeg verdienen.
Dat geld had ik niet nodig toen ik de obligaties kocht hoor, want dat zou ik inderdaad niet doen.
  maandag 4 februari 2013 @ 18:37:59 #122
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_122473217
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 18:37 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Ik had een baan die me niet beviel, dus wil liever als zelfstandige genoeg verdienen.
Dat geld had ik niet nodig toen ik de obligaties kocht hoor, want dat zou ik inderdaad niet doen.
Wat doe je dan als zelfstandige? En waar?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  maandag 4 februari 2013 @ 18:43:04 #123
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_122473436
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 18:37 schreef LXIV het volgende:

[..]

Wat doe je dan als zelfstandige? En waar?
Dat is nog in ontwikkeling, kan ik niets over vertellen helaas.
  maandag 4 februari 2013 @ 19:59:56 #124
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_122477984
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 17:38 schreef Lemans24 het volgende:
Leuk, die ASR obligaties...
Van 121 naar 109 in een maand!

De koersgrafiek is dramatisch: met steeds hoger volume steeds harder naar beneden. Maar in elke situatie in het verleden, wanneer ik uitstapte in zo'n situatie, verkocht ik op de bodem. Dat ga ik nu niet doen dus.

Dus, is het blinde paniek of is er een redelijke kans dat ze worden onteigend?
Je maakt me aan het schrikken :p

Ik heb ook nog wat van die ASR obligaties..
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_122478190
Fed's Fisher says job impact of QE is 'questionable'

No shit. Dan kan de koppeling van QE aan het werkloosheidscijfer ook weer de prullenbak in.
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 4 februari 2013 @ 20:41:12 #126
78918 SeLang
Black swans matter
pi_122481061
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 20:02 schreef piepeloi55 het volgende:
Fed's Fisher says job impact of QE is 'questionable'

No shit. Dan kan de koppeling van QE aan het werkloosheidscijfer ook weer de prullenbak in.
Helaas heeft ie geen stemrecht. Maar ik begin wel steeds meer de indruk te krijgen dat de Fed een excuus zoekt om de exit te gaan voorbereiden omdat ze nu toch wel een beetje bang beginnen te worden. Er pleitte er een paar dagen geleden ook al iemand van de Fed ervoor om QE stop te zetten als de werkloosheid laag in de 7% zit. Dat is aanzienlijk hoger dan de 6,5% die ze oorspronkelijk noemden.

Btw: en dat cijfer wordt makkelijker gehaald met dank aan Obamacare. Omdat bedrijven dat niet kunnen/willen betalen nemen ze steeds meer mensen parttime aan waardoor minder gewerkte uren toch een lager headline werkloosheidscijfer opleveren.

[ Bericht 7% gewijzigd door SeLang op 04-02-2013 20:47:43 ]
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  maandag 4 februari 2013 @ 20:49:35 #127
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_122481609
Wat denken jullie van Imtech? Te zwaar afgestraft of zit er nog meer zuur in het vat? (Niet dat ik ze trouwens nu zal pakken, heb al voldoende risico).
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_122483085
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 20:49 schreef LXIV het volgende:
Wat denken jullie van Imtech? Te zwaar afgestraft of zit er nog meer zuur in het vat? (Niet dat ik ze trouwens nu zal pakken, heb al voldoende risico).
De manier hoe Imtech dit aan heeft gepakt is natuurlijk een knap waardeloos staaltje corporate governance.

Heb even een jaarverslag er bij gepakt. Voor zover ik kan zien komt maximaal 20% van de omzet (maar wel een groot deel van EBITA) uit het oostblok. Wat dat betreft lijkt, zelfs al zou dit vaker gebeuren, dit een redelijk geïsoleerd probleem. Verder vond ik de analist bij RTL Z ook wel nuchter en duidelijk. Hij gaf al aan dat hij lichtelijk verbaasd was over de prijsschok gezien dit relatief kleine issue.

Nog even een concurrent van Imtech aan de telefoon gehad. Hij zei dat Imtech "veel" business doet/deed in het oostblok/Rusland en dat zij daar mee gestopt zijn vanwege de corruptie en wanbetalingsproblemen.

Vol / Avg. 29.53M/617,385.00

Met een al uitgebreide float short voor het slechte nieuws kan zo'n enorm sell pressure gigantische prijsschommelingen veroorzaken. Eerlijk gezegd had ik na de dip onder de 10 wel verwacht dat ze rustig omhoog zouden gaan en ergens op 11~12 eindigen na market mania. Blijkbaar wil "de markt" meer nieuws.
  maandag 4 februari 2013 @ 21:48:04 #129
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_122485821
Imtech... Ik had er aan het eind van de dag nog in willen stappen maar ik was helaas te laat thuis.
pi_122486110
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 20:41 schreef SeLang het volgende:

[..]

Helaas heeft ie geen stemrecht. Maar ik begin wel steeds meer de indruk te krijgen dat de Fed een excuus zoekt om de exit te gaan voorbereiden omdat ze nu toch wel je bang beginnen te worden. Er pleitte er een paar dagen geleden ook al iemand van de Fed ervoor om QE stop te zetten als de werkloosheid laag in de 7% zit. Dat enlijk hoger dan de 6,5% die ze oorspronkelijk noemden.
Dat gevoel heb ik dus ook. Bullard opperde een aantal dagen geleden dat de omvang van QE aangepast moest worden en uit meerdere toespraken blijkt dat de FED in toenemende mate bezorgd is dat het een nieuwe bubble opblaast.

Ik herinner me nog goed de toespraak van Bernanke die aarzelend overkwam en min of meer zei dat de effecten van QE twijfelachtig zijn op vragen van journalisten. Ook daar werd, voor het eerst massaal, door journalisten vooral gekeken na de exit en de verwaarloosbare effecten van QE. Dat was een interessante persconferentie omdat daaruit bleek dat QE3/4 meer een (laatste?) poging is om hun doel te bewerkstelligen en andere beleidsmiddelen op zijn of niet toereikend. Onder het motto baat het niet dan schaad het niet. Op dat laatste lijkt men nu terug te komen inderdaad, vooral nu de doelen (werkloosheidcijfer loopt weer op) niet gehaald gaan worden voorlopig en de negatieve effecten de positieve beginnen te overschaduwen.

Het is natuurlijk ook levensgevaarlijk voor het vertrouwen als de monetaire autoriteiten all-in is terwijl de economie door een terugtrekkende fiscale autoriteit en de nog onderliggende fundamenten verslechterd. Dit zal ook meespelen denk ik.

Dat afgevaardigde van de fed zich zo uitlaten is imo een manier om de verwachtingen te sturen.
pi_122487367
Het grootste gevaar is dat de markt vroeg of laat gaat beseffen dat de ongeschreven put van autoriteiten niet toereikend is of zelfs helemaal niet bestaat in een omgeving waarin die nog nooit zo hard nodig is geweest.

De middelen om klappen op te vangen worden immers massaal opgebruikt terwijl de fundamenten amper worden aangepakt, sterker nog die worden door het opmaken van de middelen zwakker voor de lange termijn. Op het moment dat die perceptie klapt raakt de poep de ventilator pas echt, maargoed dat ligt nog wel een tijdje voor ons waarschijnlijk. Zorgen zijn voor morgen zullen we maar zeggen.
  maandag 4 februari 2013 @ 22:11:24 #132
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_122487536
Als Congress nou eens ophoudt 1T$ teveel uit te geven is er geen QE nodig. Maarja, politici die harde bezuinigingen willen doorvoeren worden over het algemeen niet gekozen door het volk.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_122487608
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 20:41 schreef SeLang het volgende:

Btw: en dat cijfer wordt makkelijker gehaald met dank aan Obamacare. Omdat bedrijven dat niet kunnen/willen betalen nemen ze steeds meer mensen parttime aan waardoor minder gewerkte uren toch een lager headline werkloosheidscijfer opleveren.
Handig van Obama om op deze manier de werkloosheidscijfers te verbeteren. Ik vrees dat mensen aan de onderkant van de arbeidsmarkt nu 2 of meer parttime banen moeten hebben om rond te komen.
Misschien tellen ze dan nog voor 2 ook in de cijfers :P
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_122488035
quote:
2s.gif Op maandag 4 februari 2013 22:11 schreef monkyyy het volgende:
Als Congress nou eens ophoudt 1T$ teveel uit te geven is er geen QE nodig. Maarja, politici die harde bezuinigingen willen doorvoeren worden over het algemeen niet gekozen door het volk.
Hiermee beweer je dus dat de fed monetariseerd en qe nodig is om dat tekort te financieren?

Ik denk dat dat niet het geval is en ook de markt denkt er zo over gezien de lange rente. Het is een misperceptie dat de FED die kan controleren in een dergelijk scenario. Was het maar zo dan hadden we het piigs debacle over kunnen slaan.

Btw, het deficit van 1T is de ondersteunende factor onder de economie. Als het deficit wegvalt terwijl de private sector nog niet herstelt dan is het game over, dat is ook de reden dat men niet bezuinigt. Die gevolgen gaan we de komende jaren trouwens al zien als het deficit langzaam word gereduceerd en daar is men vanaf dit kwartaal mee begonnen.
  maandag 4 februari 2013 @ 22:20:33 #135
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_122488094
quote:
2s.gif Op maandag 4 februari 2013 22:11 schreef monkyyy het volgende:
Als Congress nou eens ophoudt 1T$ teveel uit te geven is er geen QE nodig. Maarja, politici die harde bezuinigingen willen doorvoeren worden over het algemeen niet gekozen door het volk.
Why stop if the world let's you?
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
  dinsdag 5 februari 2013 @ 00:09:54 #136
301013 Shispeed
't lup ut d'n heaand
pi_122493532
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 21:12 schreef Physics het volgende:

[..]

De manier hoe Imtech dit aan heeft gepakt is natuurlijk een knap waardeloos staaltje corporate governance.

Heb even een jaarverslag er bij gepakt. Voor zover ik kan zien komt maximaal 20% van de omzet (maar wel een groot deel van EBITA) uit het oostblok. Wat dat betreft lijkt, zelfs al zou dit vaker gebeuren, dit een redelijk geïsoleerd probleem. Verder vond ik de analist bij RTL Z ook wel nuchter en duidelijk. Hij gaf al aan dat hij lichtelijk verbaasd was over de prijsschok gezien dit relatief kleine issue.

Nog even een concurrent van Imtech aan de telefoon gehad. Hij zei dat Imtech "veel" business doet/deed in het oostblok/Rusland en dat zij daar mee gestopt zijn vanwege de corruptie en wanbetalingsproblemen.

Vol / Avg. 29.53M/617,385.00

Met een al uitgebreide float short voor het slechte nieuws kan zo'n enorm sell pressure gigantische prijsschommelingen veroorzaken. Eerlijk gezegd had ik na de dip onder de 10 wel verwacht dat ze rustig omhoog zouden gaan en ergens op 11~12 eindigen na market mania. Blijkbaar wil "de markt" meer nieuws.
ik ben normaal niet degene die loopt te schreeuwen over grote partijen die de koers bewust beïnvloeden, maar je had vanmiddag de orderboeken eens moeten volgen, er was echt totaal geen beweging meer in te krijgen. de koers zat muurvast tussen 10.20 en 10.25. zelfs op een doodnormale middag zie je nog meer schommeling dan vanmiddag :P

ik ben zelf overigens vandaag ook ingestapt, op 10.20, voor de middag nog. wel een prestatie om op zo'n dag precies blanco te eindigen :D
pi_122495517
quote:
10s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 00:09 schreef Shispeed het volgende:

[..]

ik ben normaal niet degene die loopt te schreeuwen over grote partijen die de koers bewust beïnvloeden, maar je had vanmiddag de orderboeken eens moeten volgen, er was echt totaal geen beweging meer in te krijgen. de koers zat muurvast tussen 10.20 en 10.25. zelfs op een doodnormale middag zie je nog meer schommeling dan vanmiddag :P
Dat kan toch een grote aandeelhouder zijn die van zijn pakket af wil met een limietprijs van 10.25 ? Waarom zou dit "beinvloeden" zijn ?
  dinsdag 5 februari 2013 @ 08:25:32 #138
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_122496644
KPN zal openen met een aardig verlies
  dinsdag 5 februari 2013 @ 08:36:59 #139
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_122496791
quote:
KPN doet forse aandelenuitgifte

DEN HAAG (AFN) - KPN gaat een aandelenuitgifte doen ter waarde van 4 miljard euro. Hiermee wil het telecombedrijf zijn financiële positie versterken. KPN kampt met een grote schuldenlast en leed in het vierde kwartaal van 2012 een nettoverlies van 160 miljoen euro.

Dat maakte het concern dinsdag bekend bij de publicatie van de vierdekwartaalcijfers. De omzet daalde in deze periode op jaarbasis met 3 procent tot 3,3 miljard euro. Het resultaat (ebitda) kromp met 15 procent tot 1,12 miljard euro. De winstcijfers zijn slechter dan de markt had verwacht.

Over heel 2012 haalde het bedrijf een nettowinst van 693 miljoen euro. Dat was 55 procent minder dan een jaar eerder. De omzet zakte met 3,5 procent tot 12,7 miljard euro. KPN kampt al langer met teruglopende omzetten door het toenemende gebruik van mobiel internet. Daardoor nemen de inkomsten uit bel- en sms-verkeer af.

Geen dividend

In december telde het telecomconcern 1,35 miljard euro neer bij een veiling van telecomfrequenties. Dat was veel meer dan de markt had verwacht. Het concern kondigde toen al aan geen dividend uit te keren over 2012. In 2013 en 2014 rekent KPN op een dividend van 3 cent per aandeel. Daarna verwacht het bedrijf het dividend te verhogen.

KPN heeft wat betreft zijn strategische doelen, die in mei 2011 werden geformuleerd, de jaartallen die er voorheen aan waren gekoppeld grotendeels losgelaten. Zo had het bedrijf hiervoor als doel om in 2015 een marktaandeel te hebben op de breedbandmarkt van meer dan 45 procent. Nu beoogt KPN dit voor 'de lange termijn'. Met de aanpassing wil het bedrijf zorgen voor een goede balans tussen de marktposities en de winstgevendheid.

Het concern streeft naar een schuldenratio (de verhouding tussen nettoschuld en ebitda) van maximaal 2,5, maar zit daar momenteel ruim boven met een ratio van 2,7. In het vierde kwartaal verlaagden verschillende kredietbeoordelaars hun rating van KPN.
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 5 februari 2013 @ 08:47:48 #140
78918 SeLang
Black swans matter
pi_122496942
quote:
Geen dividend
Maar maar maar maar... iedereen kocht toch KPN omdat het zo'n goed dividend aandeel was?
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  dinsdag 5 februari 2013 @ 08:51:22 #141
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_122496996
quote:
10s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 08:47 schreef SeLang het volgende:

[..]

Maar maar maar maar... iedereen kocht toch KPN omdat het zo'n goed dividend aandeel was?
Juist. Een veilige haven was KPN.
pi_122497233
3.41 afteltopic
pi_122497250
quote:
10s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 08:47 schreef SeLang het volgende:

[..]

Maar maar maar maar... iedereen kocht toch KPN omdat het zo'n goed dividend aandeel was?
Hebben ze die laatste 3 ct ook nog geschrapt dan?
pi_122497448
3.29 nieuwe dieptepunt KPN :X
pi_122497496
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 09:17 schreef MrBadGuy het volgende:
3.29 nieuwe dieptepunt KPN :X
15 jaar geleden stonden ze op 1 en een beetje, toch?
pi_122497565
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 09:19 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

15 jaar geleden stonden ze op 1 en een beetje, toch?
2001 stonden ze ook onder de ¤3 (in 2000 stonden ze nog rond de ¤150)... nouja nieuw dieptepunt van het afgelopen decenium :P
pi_122498797
Tijd om te kopen of tijd om het zinkende schip te verlaten?
  dinsdag 5 februari 2013 @ 10:22:10 #148
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_122499059
quote:
10s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 10:11 schreef Sloggi het volgende:
Tijd om te kopen of tijd om het zinkende schip te verlaten?
KPN gaat natuurlijk nooit zinken. Anders worden ze wel overgenomen door een ander bedrijf.
Ik heb ze gekocht. Alleen had ik wat langer moeten wachten. Tussen mijn aankoopbedrag en de koers nu zit alweer 18 cent.
pi_122499442
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 10:22 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

KPN gaat natuurlijk nooit zinken. Anders worden ze wel overgenomen door een ander bedrijf.
Ik heb ze gekocht. Alleen had ik wat langer moeten wachten. Tussen mijn aankoopbedrag en de koers nu zit alweer 18 cent.
Same, ik pak ook een tig x tal KPN mee. Niet dat ik in KPN geloof, maar de downside is nu wel even foetsie.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  dinsdag 5 februari 2013 @ 11:20:15 #150
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_122500770
Carlos kan het wel hebben :)
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
  dinsdag 5 februari 2013 @ 11:26:19 #151
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_122500975
KPN Qwest was ook zo'n succes. Dit gaat net zo eindigen, altijd achter de markt aangelopen.
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
  dinsdag 5 februari 2013 @ 12:05:14 #152
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_122502247
Ad Scheepbouwer for president!

Arme Eelco...
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
pi_122502570
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 12:05 schreef iamcj het volgende:
Ad Scheepbouwer for president!

Arme Eelco...
Altijd fijn zo'n voorganger die corporate annorexia als motto verheven heeft. Gaan daar de bonussen en opties ook teruggevorderd worden, want die gast van SNS is een amateur vergeleken met Ad.
  dinsdag 5 februari 2013 @ 12:33:39 #154
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_122503134
Scheepbouwer hield wel van een bonusje. Gewoon al je slechte divisies schrappen en als de conjunctuur dan ook nog helemaal mee zit wordt je al snel op handen gedragen. Uiteraard verlaat je het zinkende schip weer net op tijd.
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
pi_122505667
Lemans, heb je nog GLPG? Aandeel geschorst. Ik vrees een overname (stond op mijn kooplijst :P).
Hoop dat je ze nog hebt aan rond de 10 euro, zou dikke winst zijn voor je :).
pi_122506060
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 13:44 schreef tony_clifton- het volgende:
Lemans, heb je nog GLPG? Aandeel geschorst. Ik vrees een overname (stond op mijn kooplijst :P).
Hoop dat je ze nog hebt aan rond de 10 euro, zou dikke winst zijn voor je :).
Ha! Ik kan me nog herinneren dat we die GLPG gesprekken hadden jaren geleden. Ze staan er nu zeker flink hoger, pfft. Zo ff inlezen :)
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_122506381
Hoe lees jij je eigenlijk in? Google finance/marketwatch e.d. en dan nieuws of heb je andere/professionele kanalen?
pi_122507748
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 14:02 schreef tony_clifton- het volgende:
Hoe lees jij je eigenlijk in? Google finance/marketwatch e.d. en dan nieuws of heb je andere/professionele kanalen?
Kijken wat er flink naar beneden gaat en dan eens een jaarverslag door spitten. Voor de rest stocktwits. En ik blijf helaas wat vasthouden aan mijn good ol' stocks die ik al jaren op het oog had. De markt is wat te hoog op het moment, ben dus onlangs weer aan het werk gegaan. En voor m'n werk doe ik veel onderzoek naar aandelen.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_122508813
kpn gaat nu de schuld van 22 miljard verlagen naar 18 miljard?
pi_122510080
In De Tijd staat dat er nog geen reden is, maar dat de CEO wel al laten vallen heeft dat de reden niet zo dramatisch is. Waarschijnlijk geen overname.
  dinsdag 5 februari 2013 @ 15:46:05 #161
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_122510773
KPN klimt gelukkig aardig terug richting de openingsstand.
pi_122512562
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 15:46 schreef Sunri5e het volgende:
KPN klimt gelukkig aardig terug richting de openingsstand.
17% daling is nog geen 'terug naar openings stand' :). Dat gaat ook niet gebeuren.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  dinsdag 5 februari 2013 @ 16:38:47 #163
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_122513176
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 16:25 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

17% daling is nog geen 'terug naar openings stand' :). Dat gaat ook niet gebeuren.
Je begrijpt wat ik bedoel ;)
pi_122513354
Okay, wie wordt het morgen? :) Mittal eindelijk naar waar het thuishoort: op het strafbankje? :P
pi_122513498
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 16:42 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Okay, wie wordt het morgen? :) Mittal eindelijk naar waar het thuishoort: op het strafbankje? :P
Maandag imtech, Dinsdag KPN .. Woensdag .. Mittal is inderdaad wel een goede optie :) Zou het ook niet erg vinden als er ergens een lijk uit de kast valt bij Apple, of een McDonalds of een SBUX, aandelen die ik nu eigenlijk wel zou willen maar overpriced zijn :P
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_122513566
Vandaag opties HLF en KPN opgeladen, gister Imtech. Die sell-off van KPN was té, net als bij Imtech.
pi_122513684
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 16:46 schreef Physics het volgende:
Vandaag opties HLF en KPN opgeladen, gister Imtech. Die sell-off van KPN was té, net als bij Imtech.
Bij Imtech weet ik het niet, ik denk dat dat hele verhaal uit Polen nog wel een staartje gaat krijgen. KPN was inderdaad 'te' overdreven, daar zie ik nog wel upside.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  dinsdag 5 februari 2013 @ 16:50:17 #168
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_122513775
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 16:46 schreef Physics het volgende:
Vandaag opties HLF en KPN opgeladen, gister Imtech. Die sell-off van KPN was té, net als bij Imtech.
Ik vind die sell-off nog wel meevallen. In ieder geval irt de berichtgeving vannochtend.

Ik denk ook dat deze claimemissie al langer in de koker zat en dat een begeleidende partij al tijden aan het shorten was om dan nu terug te kopen. KPN was wel heel erg gezakt in een half jaar tijd zonder dat hier echt een direct aanwijsbare reden voor was. (Toestand is nu niet echt wezenlijk verandert). Zelfde zag je bij BAM
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  dinsdag 5 februari 2013 @ 16:52:06 #169
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_122513861
KPN ga ik dan ook gewoon aanhouden.
pi_122513884
De reden van de daling vanaf 8 euro is toch dat het dividend werd verlaagd en veel grote fondsen hun stukken dumpten?
  dinsdag 5 februari 2013 @ 16:53:40 #171
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_122513927
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 16:52 schreef arjan1212 het volgende:
De reden van de daling vanaf 8 euro is toch dat het dividend werd verlaagd en veel grote fondsen hun stukken dumpten?
Vind je dan een daling vanaf 8 euro niet een beetje overdreven?
pi_122514318
Als ze 4 miljard ophalen verdubbelt hun aantal aandelen ongeveer, en is de wpa ongeveer 40 cent per aandeel en dalende. Zijn ze nog steeds zwaar gefinancieerd en relatief duur telecom aandeel in europa.

Kijk dat het ver valt, wil niet zeggen dat het goedkoop is. Misschien dat vanavond iemand anders de cijfers ook eens op een rij zet en denkt, que, 8 a 9 keer de winst met die schuld? Dan moet de rente niet stijgen, en ook niet een beetje. Als je in deze renteomgeving als KPN nog niet kunt excellleren, hoe moet dat dan als de rente aantrekt, en KPN moet herfinancieren?

De reden dat het ver daalt, is omdat het simpelweg een slecht geleid bedrijf in een krimpmarkt met teveel concurrentie is.
pi_122514489
wanneer word kpn opgeheven en heet het gewoon america movil......
pi_122514570
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 17:06 schreef arjan1212 het volgende:
wanneer word kpn opgeheven en heet het gewoon america movil......
als Slim na een flinke teug tequila de dan junk bonds opkoopt?
pi_122514713
iedereen roept maar de rente de rente gaat omhoog

woningbouwcorporaties hadden allemaal derivaten om zich te verzekeren tegen een stijgende rente

ik geloof er niet in

de rente gaat alleen maar verder omlaag, net als in japan
  dinsdag 5 februari 2013 @ 17:11:12 #176
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_122514744
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 17:02 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Als ze 4 miljard ophalen verdubbelt hun aantal aandelen ongeveer, en is de wpa ongeveer 40 cent per aandeel en dalende. Zijn ze nog steeds zwaar gefinancieerd en relatief duur telecom aandeel in europa.

Kijk dat het ver valt, wil niet zeggen dat het goedkoop is. Misschien dat vanavond iemand anders de cijfers ook eens op een rij zet en denkt, que, 8 a 9 keer de winst met die schuld? Dan moet de rente niet stijgen, en ook niet een beetje. Als je in deze renteomgeving als KPN nog niet kunt excellleren, hoe moet dat dan als de rente aantrekt, en KPN moet herfinancieren?

De reden dat het ver daalt, is omdat het simpelweg een slecht geleid bedrijf in een krimpmarkt met teveel concurrentie is.
De winst zal wel iets hoger zijn ivm de lagere rentenlasten, maar goed.

Wat het wonderbaarlijke is, is dat het misschien wel allemaal zo is bij KPN, maar dat er niks nieuws gebeurd is het afgelopen half jaar. Terwijl de koers bijna op 1/4e staat! Dat blijft toch verbazen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_122514816
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 17:11 schreef LXIV het volgende:

[..]

De winst zal wel iets lager zijn ivm de lagere rentenlasten, maar goed.

Wat het wonderbaarlijke is, is dat het misschien wel allemaal zo is bij KPN, maar dat er niks nieuws gebeurd is het afgelopen half jaar. Terwijl de koers bijna op 1/4e staat! Dat blijft toch verbazen.
Maar opnieuw, stond ie toen te hoog, of nu te laag. Je weet het niet, toch?

Voor de goede orde: een prima aandeel om op te traden, en ik pik zo nu en dan wel een graantje mee.

Maar wel iets serieus mis, qua omgeving en qua management. Ze hebben weinig in de greep, dat mag je toch wel constateren.
pi_122514970
Bij 200 moet er maar eens een plukje NVO uit. Same goes for Easy tegen een duizend.

Hoogtevrees overal bij de relatief betere aandelen. De anderen worden mijn inziens keihard afgestraft.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_122515054
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 17:15 schreef sitting_elfling het volgende:
Bij 200 moet er maar eens een plukje NVO uit. Same goes for Easy tegen een duizend.

Hoogtevrees overal bij de relatief betere aandelen. De anderen worden mijn inziens keihard afgestraft.
*insert rollende ogen smilie*
  dinsdag 5 februari 2013 @ 17:17:43 #180
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_122515075
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 17:12 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Maar opnieuw, stond ie toen te hoog, of nu te laag. Je weet het niet, toch?

Voor de goede orde: een prima aandeel om op te traden, en ik pik zo nu en dan wel een graantje mee.

Maar wel iets serieus mis, qua omgeving en qua management. Ze hebben weinig in de greep, dat mag je toch wel constateren.
Je weet het niet, of het te hoog of te laag is. Dat is altijd. Gemakshalve ga ik er maar van uit dat de markt altijd gelijk heeft. Wat mijn punt eigenlijk is, is dat die koers voor een heel groot deel perceptie is. Wezenlijk is er nu niets anders dan in 2011. Toen zagen we de smartphone ook al aankomen, alleen toen werd het als kans gezien.

Qua managment weet ik het niet. Misschien was het vorige management wel fout met Scheepsbouwer en moet dit management de rommel opruimen. Dat is natuurlijk onaangenaam. Maar misschien maken zij het bedrijf juist wel beter.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_122515167
quote:
11s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 17:17 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

*insert rollende ogen smilie*
Liever dit dan korte ritjes op Nvidia, Dell und so weiter ;) O-)
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_122515198
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 17:19 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Liever dit dan korte ritjes op Nvidia, Dell und so weiter ;) O-)
eikhol :(
pi_122515238
quote:
10s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 17:20 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

eikhol :(
;). Beide methodes hebben wel wat want beide werken. Nu maar weer OT :)
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_122515277
Geely *O*
pi_122515371
En serieus :)

Ik vind dat leveraged buy out bod op Dell wel een teken aan de wand dat de rente echt zoveel te laag is dat het gevaarlijk is. Totale misallocatie van geld, imho

en KPN heb ik zojust ook weer verkocht :P
pi_122515726
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 17:23 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
En serieus :)

Ik vind dat leveraged buy out bod op Dell wel een teken aan de wand dat de rente echt zoveel te laag is dat het gevaarlijk is. Totale misallocatie van geld, imho

en KPN heb ik zojust ook weer verkocht :P
Eens betreffende Dell, maarja, nog leuke ritjes mee weten te maken ;). Dell en andere (Lenovo) zijn mijn inziens ook ready voor de slacht komende jaren. KPN houd ik nog even, ik had ze dan ook wat hoger gekocht :P
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_122516382
zerohedge twitterde op dinsdag 05-02-2013 om 17:44:45 Netherlands outlook to negative from stable by Fitch -> Fitch about to be sued into oblivion by the Netherlands reageer retweet
:D
Beneath the gold, the bitter steel
pi_122516884
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 17:31 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Eens betreffende Dell, maarja, nog leuke ritjes mee weten te maken ;). Dell en andere (Lenovo) zijn mijn inziens ook ready voor de slacht komende jaren. KPN houd ik nog even, ik had ze dan ook wat hoger gekocht :P
Waarom Lenovo?
  dinsdag 5 februari 2013 @ 18:24:53 #189
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_122517612
quote:
7s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 18:04 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Waarom Lenovo?
Dat vroeg ik me ook af, totdat ik allerlei computerfreaks ineens helemaal dol zag worden van Lenovo laptops. Het is the next big thing, blijkbaar. En dan vinden ze het hier rijp voor de slacht _O-
  dinsdag 5 februari 2013 @ 18:28:48 #190
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_122517772
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 17:07 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

als Slim na een flinke teug tequila de dan junk bonds opkoopt?
Als ie slim is doet Slim dat niet. Want met zo'n naam (America Movil), lopen mensen in Europa toch weg?
  dinsdag 5 februari 2013 @ 18:31:08 #191
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_122517856
Lenovo doet het juist goed.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_122517873
ik snap eigenlijk niet dat slim zo rijk is, eerst was america movil een klein onderdeeltje van at&t

en nou is hij ineens de rijkste man ter wereld?
  dinsdag 5 februari 2013 @ 18:35:57 #193
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_122518017
Claro zou trouwens wel een naam zijn die kan werken in Europa.
Maar heel America Movil is nog niet eens actief in Spanje, dus ze zullen niet in Nederland beginnen.
pi_122518077
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 18:24 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Dat vroeg ik me ook af, totdat ik allerlei computerfreaks ineens helemaal dol zag worden van Lenovo laptops. Het is the next big thing, blijkbaar. En dan vinden ze het hier rijp voor de slacht _O-
Ik meen dat ze de computertak van IBM hebben overgenomen. Ze maken prima laptops, Lenovo's worden bijna altijd positief beoordeeld.
  dinsdag 5 februari 2013 @ 18:55:12 #195
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_122518621
quote:
7s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 18:38 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Ik meen dat ze de computertak van IBM hebben overgenomen. Ze maken prima laptops, Lenovo's worden bijna altijd positief beoordeeld.
Ja, daar ben ik dus ook achter gekomen, onlangs.
Waarom zijn ze dan volgens sitting_elfling rijp voor de slacht?
  dinsdag 5 februari 2013 @ 19:25:19 #196
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_122519979
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 17:23 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
En serieus :)

Ik vind dat leveraged buy out bod op Dell wel een teken aan de wand dat de rente echt zoveel te laag is dat het gevaarlijk is. Totale misallocatie van geld, imho

en KPN heb ik zojust ook weer verkocht :P
Ik snap niet dat je zulke ritjes wil of durft te maken! Dat is toch puur gokwerk!

Verder bedacht ik me dat het wel bizar is dat KPN, met ca dezelfde schuldpositie, in 2011 en de jaren voorafgaand nog voor miljarden eigen aandelen inkocht @12, terwijl ze nu dan @4 met een claimemissie moeten komen om die schuldpositie terug te brengen.

Steeds meer raak ik er van overtuigd dat er in de bestuurskamer ook maar wat aangekloot wordt. Dat is op zich wel een argument om topsalarissen te matigen. Niet omdat een bijzonder goede bestuurder die 8 miljoen niet waard zou zijn, maar omdat de meeste bestuurders lang niet zo goed zijn als ze zelf denken. Voorbeelden te over.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  dinsdag 5 februari 2013 @ 19:34:55 #197
301013 Shispeed
't lup ut d'n heaand
pi_122520548
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 19:25 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik snap niet dat je zulke ritjes wil of durft te maken! Dat is toch puur gokwerk!

Verder bedacht ik me dat het wel bizar is dat KPN, met ca dezelfde schuldpositie, in 2011 en de jaren voorafgaand nog voor miljarden eigen aandelen inkocht @12, terwijl ze nu dan @4 met een claimemissie moeten komen om die schuldpositie terug te brengen.

Steeds meer raak ik er van overtuigd dat er in de bestuurskamer ook maar wat aangekloot wordt. Dat is op zich wel een argument om topsalarissen te matigen. Niet omdat een bijzonder goede bestuurder die 8 miljoen niet waard zou zijn, maar omdat de meeste bestuurders lang niet zo goed zijn als ze zelf denken. Voorbeelden te over.
het scheelt dat Eelco Blok zichzelf een flink oor aan naait met dit gekloot.

God zij dank ben ik gister uitgestapt met een heel klein winstje, en ook nog terwijl ik me had voorgenomen om te blijven zitten tijdens de cijfers. flink geluk gehad dus. :P
  dinsdag 5 februari 2013 @ 19:38:54 #198
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_122520852
quote:
Fitch verlaagt outlook Nederland naar negatief

LONDEN - Kredietbeoordelaar Fitch is somberder geworden over de Nederlandse economie. De kredietstatus blijft AAA, maar de vooruitzichten zijn gewijzigd van 'stabiel' naar 'negatief'.

Fitch is onder meer pessimistischer over de huizenmarkt. Waar het bureau eerder een daling van de prijzen van in totaal 18 procent voorspelde gaat het inmiddels uit van een daling met 25 procent. Dat zal zwaar blijven wegen op het consumentenvertrouwen en de bestedingen door huishoudens.

Ook de bankensector kampt volgens Fitch nog met problemen, wat de nationalisatie van SNS Reaal vorige week nog maar eens heeft onderstreept. ''Drie van de vier grote banken hebben sinds 2008 financiële moeilijkheden gehad en hebben externe hulp nodig gehad.''

Staatsschuld
Verder wijst Fitch erop dat de Nederlandse staatsschuld, die naar verwachting zal pieken op 77 procent van het bruto binnenlands product (bbp), hoger is dan bij de meeste andere landen met een AAA-status. Bovendien ontwikkelt de economie zich slechter dan het kredietbureau had verwacht.

De slechte economische omstandigheden maken het volgens Fitch moeilijk om het begrotingstekort dit jaar onder de door Brussel als bovengrens gestelde 3 procent te krijgen.

De nationalisatie van SNS Reaal komt daar nog eens bij. Fitch verwacht geen extra bezuinigingen en gaat uit van een tekort van 4 procent in 2013.

Toch ziet Fitch redenen om Nederland op de hoogst haalbare rating te laten staan. De flexibele, diverse, hoogwaardige en competitieve economie is er daar een van, net als het overschot op de lopende rekening, het positieve investeringssaldo en de lange geschiedenis van verstandig begrotingsbeleid.

De nationalisatie van SNS Reaal vindt Fitch op zich geen reden om de kredietbeoordeling van Nederland bij te stellen.


[ Bericht 1% gewijzigd door Perrin op 05-02-2013 19:49:36 ]
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  dinsdag 5 februari 2013 @ 19:42:06 #199
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_122521119
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 19:25 schreef LXIV het volgende:

[..]

Steeds meer raak ik er van overtuigd dat er in de bestuurskamer ook maar wat aangekloot wordt. Dat is op zich wel een argument om topsalarissen te matigen. Niet omdat een bijzonder goede bestuurder die 8 miljoen niet waard zou zijn, maar omdat de meeste bestuurders lang niet zo goed zijn als ze zelf denken. Voorbeelden te over.
De Paus himself is nog geen 8 miljoen waard. Niemand is zo'n salaris waard, totaal belachelijk.
"omdat we anders geen goede mensen kunnen krijgen"... Altijd zo'n slap excuus. Als je dat tijdens salarisonderhandelingen inbrengt als argument, lachten ze zicht kapot.

Hé, goed plan: laat ik eens voor de lol een paar fake sollicitaties gaan doen en kijken waar ik mee kan wegkomen ;)
  dinsdag 5 februari 2013 @ 19:51:13 #200
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_122521826
Hangt ervan af. Als een bestuurder een kapitaal van 100+ miljard moet beschermen gedurende een zware economische tijd en dat succesvol doet, dan verdient hij wel ~0,008% van dat bedrag als beloning vind ik.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  dinsdag 5 februari 2013 @ 19:52:16 #201
301013 Shispeed
't lup ut d'n heaand
pi_122521891
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 19:42 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

De Paus himself is nog geen 8 miljoen waard. Niemand is zo'n salaris waard, totaal belachelijk.
"omdat we anders geen goede mensen kunnen krijgen"... Altijd zo'n slap excuus. Als je dat tijdens salarisonderhandelingen inbrengt als argument, lachten ze zicht kapot.

Hé, goed plan: laat ik eens voor de lol een paar fake sollicitaties gaan doen en kijken waar ik mee kan wegkomen ;)
vind je dat? neem Eric Meurice van ASML, hij krijgt een zeer riant salaris en flinke bonussen (samen goed voor meer dan 10 miljoen), maar hij heeft ASML dan ook sinds zijn aantreden weten uit te breiden tot een enorme wereldspeler. Ik denk dat zijn goede visie en beleid qua toegevoegde waarde ASML een veelvoud van 10 miljoen hebben opgeleverd.
  dinsdag 5 februari 2013 @ 19:52:46 #202
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_122521923
quote:
2s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 19:51 schreef monkyyy het volgende:
Hangt ervan af. Als een bestuurder een kapitaal van 100+ miljard moet beschermen gedurende een zware economische tijd en dat succesvol doet, dan verdient hij wel ~0,008% van dat bedrag als beloning vind ik.
Maar als hij wat aankloot kan hij ophoepelen zonder enige vergoeding. ^O^
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  dinsdag 5 februari 2013 @ 19:55:23 #203
301013 Shispeed
't lup ut d'n heaand
pi_122522097
quote:
2s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 19:52 schreef monkyyy het volgende:

[..]

Maar als hij wat aankloot kan hij ophoepelen zonder enige vergoeding. ^O^
dat ook, eigenlijk zouden salarissen en vooral bonussen van topmannen veel sterker prestatie afhankelijk moeten zijn. Al is het natuurlijk een moeilijke afweging in hoeverre een topman verantwoordelijk is voor slechte prestaties en hoeverre dat aan externe factoren dat kan worden geweten...
  dinsdag 5 februari 2013 @ 19:57:55 #204
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_122522273
quote:
2s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 19:51 schreef monkyyy het volgende:
Hangt ervan af. Als een bestuurder een kapitaal van 100+ miljard moet beschermen gedurende een zware economische tijd en dat succesvol doet, dan verdient hij wel ~0,008% van dat bedrag als beloning vind ik.
De clou is dus dat daar ook vaak maar wat aangekloot wordt. Voorbeelden te over. Zó goed zijn ze niet, en als ze succes hebben is het moeilijk te bepalen of dat dan aan die bestuurder lag.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_122523079
Voor mijn part betaalt een bedrijf zijn directeur een miljard per jaar. Als er maar niet bij de staat wordt aangeklopt, zoals bij te veel banken is gebeurd.

Daarbij komt het natuurlijk nog wel eens voor dat een directeur een dikke bonus krijgt terwijl het bedrijf helemaal niet zo lekker draait. Maar ja, de directeur heeft aan voorwaarde A voldaan, dus hij krijgt weer een paar ton mee...

[ Bericht 43% gewijzigd door #ANONIEM op 05-02-2013 20:10:57 ]
  dinsdag 5 februari 2013 @ 20:19:40 #206
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_122523678
quote:
3s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 19:52 schreef Shispeed het volgende:

[..]

vind je dat? neem Eric Meurice van ASML, hij krijgt een zeer riant salaris en flinke bonussen (samen goed voor meer dan 10 miljoen), maar hij heeft ASML dan ook sinds zijn aantreden weten uit te breiden tot een enorme wereldspeler. Ik denk dat zijn goede visie en beleid qua toegevoegde waarde ASML een veelvoud van 10 miljoen hebben opgeleverd.
Tien mensen die ieder 100.000 euro verdienen, hadden van ASML nog meer gemaakt.
  dinsdag 5 februari 2013 @ 20:20:06 #207
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_122523698
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 19:57 schreef LXIV het volgende:

[..]

De clou is dus dat daar ook vaak maar wat aangekloot wordt. Voorbeelden te over. Zó goed zijn ze niet, en als ze succes hebben is het moeilijk te bepalen of dat dan aan die bestuurder lag.
precies.
  dinsdag 5 februari 2013 @ 20:21:19 #208
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_122523761
En dat van die sollicitaties ga ik dus gewoon maar eens proberen :D
Bij het uitzendbureau vinden ze een eis van 3000 euro al genoeg reden om je weg te sturen als onredelijk persoon _O-
  dinsdag 5 februari 2013 @ 20:23:51 #209
301013 Shispeed
't lup ut d'n heaand
pi_122523930
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 20:19 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Tien mensen die ieder 100.000 euro verdienen, hadden van ASML nog meer gemaakt.
denk je? met zijn 10en CEO'tje spelen lijkt mij nou niet echt rendabel :P

quote:
0s.gif

dinsdag 5 februari 2013 20:21 schreef Lemans24 het volgende:

En dat van die sollicitaties ga ik dus gewoon maar eens proberen :D
Bij het uitzendbureau vinden ze een eis van 3000 euro al genoeg reden om je weg te sturen als onredelijk persoon _O-
waar ga je dat proberen? laat ons dan wel meegenieten he? :D
  dinsdag 5 februari 2013 @ 20:24:49 #210
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_122523982
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 20:21 schreef Lemans24 het volgende:
En dat van die sollicitaties ga ik dus gewoon maar eens proberen :D
Bij het uitzendbureau vinden ze een eis van 3000 euro al genoeg reden om je weg te sturen als onredelijk persoon _O-
Dat soort functies gaat niet via het uitzendbureau of een advertentie. Dat is allemaal via het netwerk.

Het hangt er vanaf wat je kunt natuurlijk. Maar als ik geen werk had en ik kon langere tijd niks vinden, dan ging ik ook voor 3000 werken hoor! Blijkbaar is dat dan mijn marktwaarde.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_122527281
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 19:25 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik snap niet dat je zulke ritjes wil of durft te maken! Dat is toch puur gokwerk!

Verder bedacht ik me dat het wel bizar is dat KPN, met ca dezelfde schuldpositie, in 2011 en de jaren voorafgaand nog voor miljarden eigen aandelen inkocht @12, terwijl ze nu dan @4 met een claimemissie moeten komen om die schuldpositie terug te brengen.

Steeds meer raak ik er van overtuigd dat er in de bestuurskamer ook maar wat aangekloot wordt. Dat is op zich wel een argument om topsalarissen te matigen. Niet omdat een bijzonder goede bestuurder die 8 miljoen niet waard zou zijn, maar omdat de meeste bestuurders lang niet zo goed zijn als ze zelf denken. Voorbeelden te over.
Is KPN @ 8 kopen en dan blijven zitten dan minder gokwerk? ;)
  dinsdag 5 februari 2013 @ 21:29:11 #212
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_122527931
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 21:18 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Is KPN @ 8 kopen en dan blijven zitten dan minder gokwerk? ;)
Het maakt in principe niet uit waarop je ze koopt. (heb zelf bijna alles onder de 4,13). Maar die korte ritjes, ja dat vind ik gokwerk.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_122528086
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 21:29 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het maakt in principe niet uit waarop je ze koopt. (heb zelf bijna alles onder de 4,13). Maar die korte ritjes, ja dat vind ik gokwerk.
net zo'n gokwerk als lange ritjes, imho, alleen korter :)
  dinsdag 5 februari 2013 @ 21:33:31 #214
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_122528179
quote:
10s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 20:23 schreef Shispeed het volgende:

[..]

denk je? met zijn 10en CEO'tje spelen lijkt mij nou niet echt rendabel :P

[..]

waar ga je dat proberen? laat ons dan wel meegenieten he? :D
Overal. En natuurlijk gaat dat op de één of andere manier gepubliceerd worden.

Oh, tien CEO's lijkt me niet handig, maar tien goede mensen hoog in een bedrijf wel.
pi_122531031
ik had trouwens geen idee dat er boiler rooms in nederland zijn, net nog eentje op tros opgelicht. eentje opgelicht voor 1 miljoen 8)7 een persoon belt je op en je investeert 1 miljoen in 1 bedrijf :X
  dinsdag 5 februari 2013 @ 22:23:42 #216
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_122531465
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 22:17 schreef 123dudeguys het volgende:
ik had trouwens geen idee dat er boiler rooms in nederland zijn, net nog eentje op tros opgelicht. eentje opgelicht voor 1 miljoen 8)7 een persoon belt je op en je investeert 1 miljoen in 1 bedrijf :X
Ook gezien.
Die man in de studio staat op het randje van een zenuwinzinking...
  dinsdag 5 februari 2013 @ 22:29:46 #217
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_122531897
Ik ben benieuwd wat er morgen met de koers van KPN gaat gebeuren.
  dinsdag 5 februari 2013 @ 23:51:56 #218
301013 Shispeed
't lup ut d'n heaand
pi_122536565
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 22:17 schreef 123dudeguys het volgende:
ik had trouwens geen idee dat er boiler rooms in nederland zijn, net nog eentje op tros opgelicht. eentje opgelicht voor 1 miljoen 8)7 een persoon belt je op en je investeert 1 miljoen in 1 bedrijf :X
ja ik heb dat ook gezien, van de ene kant vraag je je af hoe mensen zo stom kunnen zijn, maar van de andere kant zijn het ook maar gewoon over het algemeen onwetende mensen die totaal geen kaas hebben gegeten van ook maar iets wat met beleggen te maken heeft, dus je kunt ze eigenlijk ook weinig verwijten.

quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 22:29 schreef Sunri5e het volgende:
Ik ben benieuwd wat er morgen met de koers van KPN gaat gebeuren.
Ik denk niet zo gek veel, ze zijn vanmiddag al aardig herstelt dus de meeste boddemvissers zullen er wel weer in zitten, maar dat is natuurlijk toch altijd maar een wilde gok :P
pi_122536756
quote:
10s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 23:51 schreef Shispeed het volgende:

[..]

ja ik heb dat ook gezien, van de ene kant vraag je je af hoe mensen zo stom kunnen zijn, maar van de andere kant zijn het ook maar gewoon over het algemeen onwetende mensen die totaal geen kaas hebben gegeten van ook maar iets wat met beleggen te maken heeft, dus je kunt ze eigenlijk ook weinig verwijten.

Tandartsen en doctoren zijn een gewilde prooi toch?
  dinsdag 5 februari 2013 @ 23:57:04 #220
301013 Shispeed
't lup ut d'n heaand
pi_122536822
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 23:55 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Tandartsen en doctoren zijn een gewilde prooi toch?
ik kreeg nou niet echt de indruk dat dat allemaal hele slimme mensen waren :P en dan nog, ik heb vrienden die geneeskunde en tandheelkunde studeren en die ze ook prima zo iets aan zouden kunnen smeren.
  dinsdag 5 februari 2013 @ 23:57:22 #221
301013 Shispeed
't lup ut d'n heaand
pi_122536834


[ Bericht 100% gewijzigd door Shispeed op 05-02-2013 23:57:28 ]
pi_122537715
Het verbaast mij trouwens dat Petrobras zo diep wegzakt. Wat heb ik gemist? Braziliaanse overheid die lastig doet? Voor zover ik weet had PBR gigantische reserves, stijgt de olieprijs en toch gaan ze naar beneden.
pi_122538513
quote:
10s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 23:57 schreef Shispeed het volgende:

[..]

ik kreeg nou niet echt de indruk dat dat allemaal hele slimme mensen waren :P en dan nog, ik heb vrienden die geneeskunde en tandheelkunde studeren en die ze ook prima zo iets aan zouden kunnen smeren.
Tandartsen zijn mensen die door keramiek in je mond te stoppen, goud uit je zakken halen. Best slim hoor :)
pi_122538534
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2013 00:23 schreef tony_clifton- het volgende:
Het verbaast mij trouwens dat Petrobras zo diep wegzakt. Wat heb ik gemist? Braziliaanse overheid die lastig doet? Voor zover ik weet had PBR gigantische reserves, stijgt de olieprijs en toch gaan ze naar beneden.
Ze worden door de overheid gedwongen om brandstof voor een (te) lage prijs te verkopen op de Braziliaanse markt. Zo heb je natuurlijk niet zoveel aan reserves en olieprijs.
  woensdag 6 februari 2013 @ 01:14:35 #225
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_122539107
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 22:29 schreef Sunri5e het volgende:
Ik ben benieuwd wat er morgen met de koers van KPN gaat gebeuren.
Morgen 50 cent omhoog, de dagen erna onder de 3 euro.
  woensdag 6 februari 2013 @ 01:15:41 #226
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_122539126
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2013 00:49 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Tandartsen zijn mensen die door keramiek in je mond te stoppen, goud uit je zakken halen. Best slim hoor :)
Tandartsen zijn mensen die minder hebben gestudeerd dan een dokter, minder weten dan een dokter en minder lang werken dan een dokter, maar een hoger salaris verwachten. Weinig respect heb ik voor ze.
pi_122539989
Interessant artikel waarin het huidige koersniveau van aandelen op twee verschillende manieren afgewogen wordt tegen bond yields (de relevantie van die vergelijking is natuurlijk dat investeerders een zekere beloning verwachten voor het risico dat in aandelen besloten ligt). De simpele analyse leidt tot de conclusie dat aandelen spotgoedkoop zijn, uit de genuanceerdere volgt dat ze ernstig overgewaardeerd zijn :P

http://www.ft.com/intl/cm(...)54-00144feab49a.html
  woensdag 6 februari 2013 @ 14:07:50 #228
301013 Shispeed
't lup ut d'n heaand
pi_122550613
brief van de VEB aan Imtech voor de liefhebbers:

http://www.veb.net/content/Bestanden/pdf/2013/BriefImtech.pdf
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 6 februari 2013 @ 14:20:37 #229
78918 SeLang
Black swans matter
pi_122551090
Werkt technische analyse dan toch? Een edge op >1 miljoen gesimuleerde intraday trades _O-

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_122551310
Ik zie er eerder een soort Pokémon in.
  woensdag 6 februari 2013 @ 15:28:51 #231
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_122553590
Weet iemand een goede realtime app voor Windows 7 om in een klein scherm mee te kunnen laten draaien op het scherm? Voorheen had je zo'n aandelen widget voor in de sidebar maar die bestaat volgens mij niet meer.
  woensdag 6 februari 2013 @ 15:30:34 #232
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_122553649
quote:
7s.gif Op woensdag 6 februari 2013 14:28 schreef Sloggi het volgende:
Ik zie er eerder een soort Pokémon in.
Je kunt het ook zo aan de muur hangen!
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_122553989
Zijn er mensen die in Molycorp beleggen? Ik had ze hier volgens mij wel gespot. Ik ben er wel benieuwd naar, wel heel volatiel maar ik zie er wel wat in.
  woensdag 6 februari 2013 @ 16:02:37 #234
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_122554972
quote:
10s.gif Op woensdag 6 februari 2013 14:07 schreef Shispeed het volgende:
brief van de VEB aan Imtech voor de liefhebbers:

http://www.veb.net/content/Bestanden/pdf/2013/BriefImtech.pdf
Wat een huilebalken, benieuwd hoeveel van zulke brieven SBMO heeft ontvangen de afgelopen jaren.
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
pi_122555404
quote:
11s.gif Op woensdag 6 februari 2013 14:20 schreef SeLang het volgende:
Werkt technische analyse dan toch? Een edge op >1 miljoen gesimuleerde intraday trades _O-

[ afbeelding ]
Ik snap de grafiek niet, zou je het kunnen uitleggen?

En je zegt: werkt ta dan toch? Is er ander bewijs dat veronderstelt dat het niet werkt?
  woensdag 6 februari 2013 @ 16:25:37 #236
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_122555885
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2013 16:02 schreef Bayswater het volgende:

[..]

Wat een huilebalken, benieuwd hoeveel van zulke brieven SBMO heeft ontvangen de afgelopen jaren.
Toch een hele prestatie, zo'n waslijst aan vragen produceren in zo'n korte tijd.
pi_122555974
quote:
FRANKFURT--A panel of bond market experts set up by the European Central Bank has raised questions about the sustainability of the recent rally in peripheral euro-zone government bonds, warning that international investors might flee again if market sentiment worsens.

In a statement after its inaugural meeting in Frankfurt, the ECB's bond market contact group praised the "healthy" improvement in market access for stressed euro-zone governments and "some signs" that international investors are buying more of their bonds.

Yields on Spanish and Italian government bonds have fallen sharply since ECB President Mario Draghi pledged in July to do "whatever it takes" to save the single currency--a promise that led to a major new ECB bond-buying program, known as Outright Monetary Transactions.

However, the experts highlighted "less healthy" aspects of the rally, including reduced pressure on governments to push through fiscal reforms and signs of "a decoupling between flows and fundamentals" as a result of investors' hunt for yield.

The growing share of peripheral government bonds held by international investors "is regarded so far as unstable and vulnerable to a change in market sentiment," the group warned. "Real money" investors have only recently started returning to peripheral government bonds, and many "remain sceptical about the long-lasting nature of the recent improvement," the statement said.

Meanwhile, liquidity on secondary markets remains "very low" and is likely to recover only slowly due to "prevailing uncertainty and the structural decline in the investor base," the group said. That might lead to a permanent upward shift of the yield curve for peripheral government bonds, according to some members.

The bond market contact group consists of 23 representatives from major European and U.S. banks, fund managers and banking organizations, as well as from the ECB.
Is het sentiment toch (weer) te ver doorgeslagen, goh. Dit gaat weliswaar over de obligaties uit probleemlanden, maar ook andere autoriteiten beginnen zichzelf af te vragen of we niet toch (weer) een bubble zijn aan het opblazen of er al in zitten. Als, doorgaans, uberoptimisten dit min of meer formuleren is dat toch iets om rekening mee te houden/ voorzichtig te zijn.
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 6 februari 2013 @ 17:01:32 #238
78918 SeLang
Black swans matter
pi_122557252
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2013 16:12 schreef PaulieWalnuts het volgende:

[..]

Ik snap de grafiek niet, zou je het kunnen uitleggen?

En je zegt: werkt ta dan toch? Is er ander bewijs dat veronderstelt dat het niet werkt?
Er is juist weinig bewijs dat TA werkt, vandaar.

In het plaatje is een bepaalde TA strategie gesimuleerd waarin twee parameters worden gevarieerd. Deze parameters staan langs de x en y-as. Op elk kruispunt van parameters is de strategie getest, hetgeen elke keer tienduizenden trades vertegenwoordigt. Het totale plaatje is >2 miljoen trades. De kleur in het plaatje geeft de mate van succes aan. Boven de 1 maak je winst, beneden de 1 verlies. Zo kun je dus zien of een bepaalde combinatie wistgevend is of niet.

Sommige parameter combinaties vertegenwoordigen een patroon waar een TA-analist logischerwijs long zou gaan en op andere plaatsen short. Het interessante is nu dat de "berg" in het plaatje overeenstemt met een plek die op basis van TA logisch is. Als er totaal geen voorspellende waarde is en TA niet beter dan random trades dan verwacht ik een "vlak" plaatje omdat het is uitgemiddeld over heel veel trades. Het plaatje vertoont echter plaatsen met winst/verlies verhouding van >1,1. Dat is een serieuze "edge" voor een daytrader.

Dit is pas het begin van een veel groter onderzoek naar een geautomatiseerde strategie waar ik mee bezig ben, maar ik vond het wel tof dat er al meteen iets leuks uit kwam. Of dit overeind blijft moet vervolg onderzoek nog uitwijzen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_122557414
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2013 17:01 schreef SeLang het volgende:

[..]

Er is juist weinig bewijs dat TA werkt, vandaar.

In het plaatje is een bepaalde TA strategie gesimuleerd waarin twee parameters worden gevarieerd. Deze parameters staan langs de x en y-as. Op elk kruispunt van parameters is de strategie getest, hetgeen elke keer tienduizenden trades vertegenwoordigt. Het totale plaatje is >2 miljoen trades. De kleur in het plaatje geeft de mate van succes aan. Boven de 1 maak je winst, beneden de 1 verlies. Zo kun je dus zien of een bepaalde combinatie wistgevend is of niet.

Sommige parameter combinaties vertegenwoordigen een patroon waar een TA-analist logischerwijs long zou gaan en op andere plaatsen short. Het interessante is nu dat de "berg" in het plaatje overeenstemt met een plek die op basis van TA logisch is. Als er totaal geen voorspellende waarde is en TA niet beter dan random trades dan verwacht ik een "vlak" plaatje omdat het is uitgemiddeld over heel veel trades. Het plaatje vertoont echter plaatsen met winst/verlies verhouding van >1,1. Dat is een serieuze "edge" voor een daytrader.

Dit is pas het begin van een veel groter onderzoek naar een geautomatiseerde strategie waar ik mee bezig ben, maar ik vond het wel tof dat er al meteen iets leuks uit kwam. Of dit overeind blijft moet vervolg onderzoek nog uitwijzen.
Ik geloof dan ook totaal niet in TA en snap niet dat zoveel mensen, waaronder ook slimme mensen, geloven in TA en er ook naar handelen. Dus als niet bewezen is dat het werkt waarom wordt het zoveel toegepast? Zelfs bij het RTLZ beursspel wordt de deelnemers TA bijgebracht.
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 6 februari 2013 @ 17:16:13 #240
78918 SeLang
Black swans matter
pi_122557756
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2013 17:05 schreef PaulieWalnuts het volgende:

[..]

Ik geloof dan ook totaal niet in TA en snap niet dat zoveel mensen, waaronder ook slimme mensen, geloven in TA en er ook naar handelen. Dus als niet bewezen is dat het werkt waarom wordt het zoveel toegepast? Zelfs bij het RTLZ beursspel wordt de deelnemers TA bijgebracht.
Er zit een verschil tussen "voorspellen" en een kleine edge hebben. Veel mensen proberen bijvoorbeeld op basis van TA te voorspellen waar de AEX volgende maand staat. Stel dat een bepaalde methode een 55% kans geeft op een stijging en een 45% kans op een daling. Je kunt dat nauwelijks een "voorspelling" noemen en dit is nauwelijks bruikbaar voor een belegger. Maar een daytrader die 100 trades per dag doet kan daar een goede boterham aan verdienen omdat dan de wet van de grote getallen gaat werken.

"Voorspellen" geloof ik dus ook niet in, maar ik sluit niet uit dat het mogelijk is om een klein statistisch voordeel te vinden dat valt uit te nutten met een automatische strategie die heel veel trades doet. Dat laatste is waar ik me op richt.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_122557768
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2013 15:38 schreef Chakir64 het volgende:
Zijn er mensen die in Molycorp beleggen? Ik had ze hier volgens mij wel gespot. Ik ben er wel benieuwd naar, wel heel volatiel maar ik zie er wel wat in.
De koersontwikkeling op 1 jaar en YTD is anders toch niet echt hoopgevend om in te beleggen? Hebben ze een fundamentele ontwikkeling doorgemaakt waardoor ze aandeelhouderswaarde gaan maken? Is er een stijgende vraag naar lanthanides en hebben ze nieuwe mijnen geopend? Just curious want op zich is't geen slecht idee - die stoffen worden vaak gebruikt in vanalles en nog wat dat tegenwoordig als wegwerp beschouwd wordt - tv's, batterijen,...- en de voorraad is zeker schaars.
  woensdag 6 februari 2013 @ 17:41:24 #242
301013 Shispeed
't lup ut d'n heaand
pi_122558651
quote:
1s.gif Op woensdag 6 februari 2013 16:25 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Toch een hele prestatie, zo'n waslijst aan vragen produceren in zo'n korte tijd.
dat vond ik ook, daar heeft een stagiaire goed zijn best zitten doen :P
  woensdag 6 februari 2013 @ 17:56:25 #243
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_122559270
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2013 01:14 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Morgen 50 cent omhoog, de dagen erna onder de 3 euro.
Helaas 10 cent eraf..;)
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
pi_122559366
Ik weet niet zo goed wat ik van KPN moet denken. Ik vind het een waardeloos bedrijf met een niet al te zonnige toekomst, maar ze lijken nu toch wel goedkoop.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 06-02-2013 17:58:57 ]
  woensdag 6 februari 2013 @ 18:02:08 #245
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_122559507
quote:
11s.gif Op woensdag 6 februari 2013 14:20 schreef SeLang het volgende:
Werkt technische analyse dan toch? Een edge op >1 miljoen gesimuleerde intraday trades _O-

[ afbeelding ]
'
Zomaar wat vragen waar ik eerder tegen aan liep..

Hoe simuleer je een intradaydag en heb je dit gevalideerd aan de werkelijkheid?
Hou je er rekening mee dat soms de prijs waarop je strategie uitstapt of aankoopt er nooit is. Quote springt van 3.1 naar 2.8 terwijl je stop 3.0 was.

[ Bericht 0% gewijzigd door iamcj op 06-02-2013 18:10:46 ]
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 6 februari 2013 @ 18:54:05 #246
78918 SeLang
Black swans matter
pi_122561466
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2013 18:02 schreef iamcj het volgende:

[..]

'
Zomaar wat vragen waar ik eerder tegen aan liep..

Hoe simuleer je een intradaydag en heb je dit gevalideerd aan de werkelijkheid?
Hou je er rekening mee dat soms de prijs waarop je strategie uitstapt of aankoopt er nooit is. Quote springt van 3.1 naar 2.8 terwijl je stop 3.0 was.
Ja al die verschijnselen zijn mij maar al te goed bekend. Je moet ten allen tijden je gezond verstand blijven gebruiken bij simulaties. Sommige strategieën zijn er ook gevoeliger voor dan andere. Voorlopig ben ik alleen nog maar op zoek naar de structuur van het prijsverloop en probeer daar een "edge" in te vinden. Ik simuleer dat met "trades" maar daarmee heb ik nog lang niet bewezen dat die edge tradable is! Dat komt pas helemaal aan het eind, maar meestal bereik ik dat stadium niet eens. Ik ben zeer sceptisch en elke kandidaat-edge van enige omvang gaat dus eerst genadeloos op de pijnbank en meestal overleeft die edge dat niet.

Mocht de edge het overleven, dan wil ik in een liquide markt toch echt minimaal zo'n 8 ticks bruto zien als average trade voordat ik er vertrouwen in heb dat het in de praktijk valt uit te nutten met in acht neming van spreads, transactiekosten en slippage.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_122564376
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2013 17:05 schreef PaulieWalnuts het volgende:

[..]

Ik geloof dan ook totaal niet in TA en snap niet dat zoveel mensen, waaronder ook slimme mensen, geloven in TA en er ook naar handelen. Dus als niet bewezen is dat het werkt waarom wordt het zoveel toegepast? Zelfs bij het RTLZ beursspel wordt de deelnemers TA bijgebracht.
ik ben van mening dat technische analyse wel werkt. ik heb in jan al 5% winst mee gemaakt! :Y
(er bestaat wel heel veel neppe technische analyse, daar verliezen mensen geld mee)
pi_122564699
Gezond verstand lijkt mij een veel betere raadgever dan een lijntje.
pi_122569708
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2013 19:51 schreef 123dudeguys het volgende:

[..]

ik ben van mening dat technische analyse wel werkt. ik heb in jan al 5% winst mee gemaakt! :Y
(er bestaat wel heel veel neppe technische analyse, daar verliezen mensen geld mee)
Ik heb in jan al 6% winst gemaakt door iedere dag alle aandelen te kopen met dezelfde beginletter als die dag! (er zijn ook mensen die doen dat in het engels, maar dat is dus nep, want dan gaan ze 3 dagen de mist in, en verliezen ze er dus geld mee)
Abre los ojos
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 6 februari 2013 @ 21:20:38 #250
78918 SeLang
Black swans matter
pi_122570433
Dit is toch wel tof! :) Zelfde logica voor long en short gaan:

Short:


Long:


Totaal:


Je ziet dezelfde "sweet spot" ongeacht of je long of short gaat. Overigens werkt de logica zo dat de lager liggende gebieden evengoed een sweet spot zijn maar dan voor de omgekeerde positie. Kwestie van conventie.

Ook andere currency paren laten ruwweg hetzelfde patroon zien. Zie bijvoorbeeld EURGBP:



Met een beetje fantasie zie je in alle plaatjes dat het patroon naar de linker onder hoek afloopt (grofweg loopt de helling parallel aan x+y=1, een verband dat ik had verwacht) en er is een verticale "cliff" rond de 1,2 op de x-as. En dit geldt vooral voor de lagere waarden op de y-as. Voor die hogere waarden verliest het patroon z'n kracht.

Deze vindingen zijn niet geheel onverwacht op basis van sommige TA, maar met een twist... (dwz wellicht niet zoals Tostrams het zou voorspellen). Ik moet het nog eens goed op me laten inwerken wat de implicaties zijn :P

Dit is pas het allereerste begin van dit onderzoek en ik had in dit stadium eigenlijk nog niet veel meer dan een random resultaat verwacht. Ik moet wel NinjaTrader de resultaten wat verder laten indikken want mijn strategie spuugt excel files uit van bijna een gigabyte per stuk en dat trekt excel niet :P

[ Bericht 1% gewijzigd door SeLang op 06-02-2013 21:31:15 ]
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_122571651
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2013 19:51 schreef 123dudeguys het volgende:

[..]

ik ben van mening dat technische analyse wel werkt. ik heb in jan al 5% winst mee gemaakt! :Y
(er bestaat wel heel veel neppe technische analyse, daar verliezen mensen geld mee)
Geen idee waar je in hebt belegd, maar de AEX heeft in januari 3,61% winst gemaakt. Geluk valt niet bepaald uit te sluiten in dezen.
pi_122573150
Kan iemand me vertellen waarom de Dow bijna op een 'all-time high' staat terwijl de fundamenten van de Amerikaanse economie overduidelijk rot zijn?

En ja, de Dow =/ de Amerikaanse economie, maar er moet toch een zekere correlatie zijn.
pi_122573372
quote:
10s.gif Op woensdag 6 februari 2013 21:53 schreef Sloggi het volgende:
Kan iemand me vertellen waarom de Dow bijna op een 'all-time high' staat terwijl de fundamenten van de Amerikaanse economie overduidelijk rot zijn?

En ja, de Dow =/ de Amerikaanse economie, maar er moet toch een zekere correlatie zijn.
Omdat Ben.
Abre los ojos
  woensdag 6 februari 2013 @ 22:04:03 #254
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_122574493
Je zou ook kunnen beargumenteren dat de Amerikaanse economie er nog niet zo slecht voor staat. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de vastgoedmarkt (waar de ellende mee begon) die aan het herstellen is en naar de grote hoeveelheden fossiele energie die zijn ontdekt.
Please Move The Deer Crossing Sign
  woensdag 6 februari 2013 @ 22:32:27 #255
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_122576839
quote:
10s.gif Op woensdag 6 februari 2013 21:53 schreef Sloggi het volgende:
Kan iemand me vertellen waarom de Dow bijna op een 'all-time high' staat terwijl de fundamenten van de Amerikaanse economie overduidelijk rot zijn?

En ja, de Dow =/ de Amerikaanse economie, maar er moet toch een zekere correlatie zijn.
Dat hoor ik al 25 jaar.

Vandaag eind van de dag als lange dekking long AEX (juni itm) gegaan, nog steeds kort short (maart itm) op AF/Fugro/Phi/SBMO.

Hekel aan short gaan, maar tis immers februari.
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
  woensdag 6 februari 2013 @ 22:35:08 #256
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_122577008
Omdat de EPS ook op een alltime high staat.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_122577149
Misschien gaat het ook wel gewoon goed met het Amerikaanse bedrijfsleven. De overheid heeft echter een paar probleempjes, en het is kwestie van tijd voor dat zijn weerslag in het bedrijfsleven zal vinden.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 06-02-2013 22:37:36 ]
pi_122577606
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2013 21:10 schreef MrUnchained het volgende:

[..]

Ik heb in jan al 6% winst gemaakt door iedere dag alle aandelen te kopen met dezelfde beginletter als die dag! (er zijn ook mensen die doen dat in het engels, maar dat is dus nep, want dan gaan ze 3 dagen de mist in, en verliezen ze er dus geld mee)
je moet wel logisch nadenken. beginletters van de dag hebben minder te maken met aandelenbewegingen dan bijv. trend en liquiditeit. je moet testen op hooggecorreleerde logische eigenschappen van de markt. dan ontdek je welke technische analyse werkt en welke crap is :Y
pi_122577690
quote:
10s.gif Op woensdag 6 februari 2013 21:53 schreef Sloggi het volgende:
Kan iemand me vertellen waarom de Dow bijna op een 'all-time high' staat terwijl de fundamenten van de Amerikaanse economie overduidelijk rot zijn?

En ja, de Dow =/ de Amerikaanse economie, maar er moet toch een zekere correlatie zijn.
ik heb een chart op ZH gezien, POMO is zelfde als in herfst 2010. je ziet zon hokeystich omhoog de laatste maand sinds fiscal cliff. samengevat, er is weer sprake van QE2.
pi_122578196
Yep. Elke dag is pomo dag deze maand.
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
  woensdag 6 februari 2013 @ 22:57:25 #261
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_122578462
Ik las even wat anders, ach tis al laat. :D
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
  woensdag 6 februari 2013 @ 23:07:40 #262
373352 MrBaas
Here's your boss
pi_122579127
Ik heb gehoord dat er zo'n spel was waarbij je aandelen kon verhandelen enzo voor nep geld, welke site is dat?
  donderdag 7 februari 2013 @ 00:37:41 #263
385546 corehype
ogen uitgestoken
pi_122582856
Imtech kopen een optie?
"Geen kut is ooit nat geworden van een autist die 100 cijfers achter de komma van Pi uit zijn kop kan drummen."
corehype in KLB / Wiskundige bewijzen
  donderdag 7 februari 2013 @ 00:57:20 #264
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_122583278
quote:
11s.gif Op donderdag 7 februari 2013 00:37 schreef corehype het volgende:
Imtech kopen een optie?
Daar kunnen nog wel meer lijken uit de kast komen.
  donderdag 7 februari 2013 @ 01:03:33 #265
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_122583379
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 00:57 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Daar kunnen nog wel meer lijken uit de kast komen.
Lees die PDF met verontruste vragen maar eens _O-
  donderdag 7 februari 2013 @ 01:47:55 #266
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_122583943
foutje

[ Bericht 83% gewijzigd door monkyyy op 07-02-2013 08:10:46 ]
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_122584078
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2013 23:07 schreef MrBaas het volgende:
Ik heb gehoord dat er zo'n spel was waarbij je aandelen kon verhandelen enzo voor nep geld, welke site is dat?
er zijn er een paar, iex.nl. rtlz ook dacht ik
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 7 februari 2013 @ 08:11:00 #268
78918 SeLang
Black swans matter
pi_122585281
quote:
10s.gif Op woensdag 6 februari 2013 21:53 schreef Sloggi het volgende:
Kan iemand me vertellen waarom de Dow bijna op een 'all-time high' staat terwijl de fundamenten van de Amerikaanse economie overduidelijk rot zijn?

En ja, de Dow =/ de Amerikaanse economie, maar er moet toch een zekere correlatie zijn.
Corporate winstmarges per GDP staan ook op een alltime high als gevolg van >$1T begrotingstekort. Simpel gezegd: elke $ die de staat teveel uitgeeft wordt door iemand in z'n zak gestoken. Het Amerikaanse begrotingstekort drijft momenteel de winstmarges en daarmee de aandelenbeurs.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_122588415
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2013 22:57 schreef Bayswater het volgende:
Ik las even wat anders, ach tis al laat. :D
Haha idem hier.

quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 01:03 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Lees die PDF met verontruste vragen maar eens _O-
Zo'n brief kan ik ook verzinnen :)
pi_122590176
Carney says B0E must exit unconventional policy - bbg

Zag deze headline voorbij komen, heb er elders nergens over gelezen. Benieuwd in hoeverre dit betrouwbaar is.
  donderdag 7 februari 2013 @ 13:46:50 #271
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_122593985
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 11:54 schreef piepeloi55 het volgende:
Carney says B0E must exit unconventional policy
http://www.bloomberg.com/(...)when-time-comes.html
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
pi_122598918
quote:
12s.gif Op woensdag 6 februari 2013 21:38 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Geen idee waar je in hebt belegd, maar de AEX heeft in januari 3,61% winst gemaakt. Geluk valt niet bepaald uit te sluiten in dezen.
S_E heeft toch bewezen dat januari een winst-maand is in 9 op de 10 gevallen? In zekere zin klopt 't wat hij zegt :P.
pi_122616796
By early last year, Apple’s cash balance had built to a point beyond what we needed to run our business and maintain flexibility to take advantage of strategic opportunities, so we announced a plan to return $45 billion to shareholders over three years. As of next week we will have executed $10 billion of that plan.
http://www.apple.com/pr/library/2013/02/07Statement-by-Apple.html
జ్ఞ‌ా
pi_122617152
Ik dacht vandaag een leuke winst te kunnen pakken, maar mijn sprinter(s) long op Imtech is gister geweigerd door Binck. Not amused. Die iPhone app is niet echt overzichtelijk.

Kan iemand toelichten waarom orders geweigerd kunnen worden? Ik zal Binck ook nog even bellen.
pi_122617680
quote:
3s.gif Op donderdag 7 februari 2013 22:04 schreef µ het volgende:
By early last year, Apple’s cash balance had built to a point beyond what we needed to run our business and maintain flexibility to take advantage of strategic opportunities, so we announced a plan to return $45 billion to shareholders over three years. As of next week we will have executed $10 billion of that plan.
http://www.apple.com/pr/library/2013/02/07Statement-by-Apple.html
Je moet wat hè, om je koers omhoog te krikken.
  donderdag 7 februari 2013 @ 22:23:41 #276
256829 Sokz
Livin' the life
pi_122617913
Mweh begon ze net interessant te vinden. Mag nog wel ff voortduren die daling.
pi_122623769
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 11:54 schreef piepeloi55 het volgende:
Carney says B0E must exit unconventional policy - bbg

Zag deze headline voorbij komen, heb er elders nergens over gelezen. Benieuwd in hoeverre dit betrouwbaar is.
Het is ook een beetje non-nieuws natuurlijk. Valt in dezelfde categorie als Bernanke en Draghi die quasi dreigtaal uitslaan over de positie van valuta of andere monetaire aangelegenheden. Dat het pond maar 0.5% uitslaat is gewoon een teken dat een ex-GS bankier net niet serieus genoeg wordt genomen.
One man's trash, another man's treasure.
  vrijdag 8 februari 2013 @ 08:50:26 #278
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_122628207
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 22:10 schreef Dr.Cooper het volgende:
Ik dacht vandaag een leuke winst te kunnen pakken, maar mijn sprinter(s) long op Imtech is gister geweigerd door Binck. Not amused. Die iPhone app is niet echt overzichtelijk.

Kan iemand toelichten waarom orders geweigerd kunnen worden? Ik zal Binck ook nog even bellen.
Als sprinterorders geweigerd worden dan zou ik me niet al te prettig voelen.
pi_122635507
KPN blijft dalen...
pi_122636128
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 februari 2013 13:14 schreef Sloggi het volgende:
KPN blijft dalen...
Mooi toch kan je 'm kopen als pennystock :7
[quote][img]http://i.fokzine.net/templates/forum2009/i/p/1s.gif[/img] Op zondag 16 januari 2011 18:23 schreef Witchfynder het volgende:[..]
Soort mix tussen Hawkwind, Immortal en een Nespresso reclame.[/quote]
pi_122636168
Blijkbaar zijn er nog genoeg mensen die het aandeel te duur vinden. Ik vraag me af waarom.
pi_122636241
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 februari 2013 13:32 schreef Sloggi het volgende:
Blijkbaar zijn er nog genoeg mensen die het aandeel te duur vinden. Ik vraag me af waarom.
4 miljard...

http://www.iex.nl/Nieuws/(...)missie-voor-KPN.aspx

En niet en/of te laat meegaand met de tijd/techniek/concurentie.
[quote][img]http://i.fokzine.net/templates/forum2009/i/p/1s.gif[/img] Op zondag 16 januari 2011 18:23 schreef Witchfynder het volgende:[..]
Soort mix tussen Hawkwind, Immortal en een Nespresso reclame.[/quote]
  vrijdag 8 februari 2013 @ 13:41:59 #283
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_122636551
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 februari 2013 13:14 schreef Sloggi het volgende:
KPN blijft dalen...
KPN is bezig een bodem te vormen. Op de dag dat ze naar beneden kelderde hebben ze lager gestaan dan dat ze nu staan.
pi_122639210
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 februari 2013 13:34 schreef N.I.M.B.Y. het volgende:

[..]

4 miljard...

http://www.iex.nl/Nieuws/(...)missie-voor-KPN.aspx

En niet en/of te laat meegaand met de tijd/techniek/concurentie.
Dat van die emissie had ik meegekregen, maar vaak zie je toch een correctie na zo'n forse daling als het om een enigszins gezond bedrijf gaat.

Dat KPN op de langere termijn geen sterk bedrijf is vind ik al jaren met mijn beperkte kennis van de markt. Het gezonde verstand zegt dat ze op kortere termijn (1, 2 jaar) wel weer omhoog gaan.
  vrijdag 8 februari 2013 @ 15:01:46 #285
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_122639510
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 februari 2013 14:53 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Dat van die emissie had ik meegekregen, maar vaak zie je toch een correctie na zo'n forse daling als het om een enigszins gezond bedrijf gaat.

Dat KPN op de langere termijn geen sterk bedrijf is vind ik al jaren met mijn beperkte kennis van de markt. Het gezonde verstand zegt dat ze op kortere termijn (1, 2 jaar) wel weer omhoog gaan.
Dat klopt. Maar dit is een daling door een emissie. Er zijn meer aandelen in omloop gekomen.
pi_122642947
Nog niet volgens mij
  vrijdag 8 februari 2013 @ 16:35:28 #287
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_122643588
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 februari 2013 16:20 schreef arjan1212 het volgende:
Nog niet volgens mij
De beurs loopt altijd op nieuws vooruit.
pi_122643749
Groep Dijsselbloem

1 3 1 soms goed -29,58
2 7 0 ONN -26,94
3 13 1 arjank -25,52
4 16 0 alquin1954 -23,91
5 20 1 Espanjolles -22,65
6 37 0 BAH -17,10
7 1 0 willy -16,55
8 42 0 lidvanfora -15,74
9 2 0 Tjeuinhetwild -15,24
10 5 0 Slimba92 -12,74
11 6 0 ffff -12,74
12 4 0 Dagevos -12,22
13 10 1 roy -10,20

groep dijselbloem weheheh
pi_122645504
quote:
99s.gif Op donderdag 7 februari 2013 22:23 schreef Sokz het volgende:
Mweh begon ze net interessant te vinden. Mag nog wel ff voortduren die daling.
Eens. Het is nog steeds niet interessant genoeg :)
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_122645813
Maandag komen de cijfers van L'Oreal. Ik verwacht dat ze gewoon weer goed zullen zijn, maar niet hoger dan de verwachtingen.

Ik heb me een beetje in dit aandeel verdiept, en zie naar mijn idee een zeer gezonde onderneming. Zo stijgt de omzet al jaren, en is de operationele marge vrij hoog. Daarnaast wordt er flink geïnvesteerd in opkomende markten, en heeft het een brede merkenportefeuille. Dividend stijgt ook al jaren, maar zal natuurlijk niet altijd zo kunnen blijven stijgen (nu circa 50% payout ratio). Div. Yield is laag op deze prijs. LT debt is bijna niks, maar wel nemen de voorraad en debiteuren steeds verder toe.

Ander nadeel is de noodzakelijkheid van hoge advertentiekosten en R&D kosten. Nieuwe producten moeten ontwikkeld worden om concurrentie voor te blijven, en naamsbekendheid creëren van deze producten kost helaas veel geld. Daarnaast laat de concurrentie zich niet het kaas van de brood afeten, en met name in een aantal opkomende landen loopt L'Oreal achter en moet het de strijd aangaan.

Financial Times: http://markets.ft.com/res(...)ets/Summary?s=OR:PAR
Bloomberg: http://www.bloomberg.com/quote/OR:FP

Gegeven de koersgrafiek krijgt men toch een beetje 'hoogtevrees'. Aan de andere kant zijn de fundamentals naar mijn mening erg sterk. Zit hier nog groei in?

Iemand een mening over L'Oreal, of iets wat ik over het hoofd zie?
  vrijdag 8 februari 2013 @ 18:49:31 #291
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_122647902
Het aandeel is wel fors aan de prijs met een k/w van 25.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_122663499
CFO Imtech weg.. de gifbeker is nog lang niet leeg voor aandeelhouders schat ik zo in. Nooit een goed teken als een CFO opstapt voor publicatie van cijfers na een fraudemelding..
pi_122667382
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 februari 2013 13:32 schreef Sloggi het volgende:
Blijkbaar zijn er nog genoeg mensen die het aandeel te duur vinden. Ik vraag me af waarom.
De schuldenlast van KPN is zeer hoog. Te hoge schulden is de nummer 1 reden voor uiteindelijk faillisement. Ik denk dat veel beleggers dit risico ook met KPN associeren.
  zaterdag 9 februari 2013 @ 08:05:45 #294
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_122668065
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 februari 2013 02:57 schreef jaco het volgende:

[..]

De schuldenlast van KPN is zeer hoog. Te hoge schulden is de nummer 1 reden voor uiteindelijk faillisement. Ik denk dat veel beleggers dit risico ook met KPN associeren.
Deze aandelen emissie zorgt er juist voor dat de schulden verminderen.

Daarnaast gaat KPN natuurlijk nooit failliet. Ze zijn juist nu een goede overname kandidaat.
pi_122668459
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2013 00:04 schreef Kabouter_Plofkop het volgende:
CFO Imtech weg.. de gifbeker is nog lang niet leeg voor aandeelhouders schat ik zo in. Nooit een goed teken als een CFO opstapt voor publicatie van cijfers na een fraudemelding..
Mooi instapmoment.

Kopen als het bloed over de straten sijpelt })
[quote][img]http://i.fokzine.net/templates/forum2009/i/p/1s.gif[/img] Op zondag 16 januari 2011 18:23 schreef Witchfynder het volgende:[..]
Soort mix tussen Hawkwind, Immortal en een Nespresso reclame.[/quote]
pi_122669438
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2013 00:04 schreef Kabouter_Plofkop het volgende:
CFO Imtech weg.. de gifbeker is nog lang niet leeg voor aandeelhouders schat ik zo in. Nooit een goed teken als een CFO opstapt voor publicatie van cijfers na een fraudemelding..
Dit vertrek is anders dan de ontslagen in Duitsland.. Het hele persbericht heeft een andere inslag. Ik kan mezelf ook goed indenken dat je als CFO net één jaar voor je officiële einde geen zin hebt om een jaar lang in de poep te trappen. Gerner heeft een hele duidelijke visie gehad, namelijk het gedecentraliseerd laten opereren van (financial) management, wat in deze gigantisch heeft gefaald. Er is dus een offer van zijn kant nodig, wat dus ontslag betekent. Hij blijft aan als adviseur, wat een vriendelijke manier is om te zeggen "dit is jouw schuld vriend, maar je moet ons toch blijven helpen via de achterdeur".

Overigens, het management in "Duitsland" was verantwoordelijk voor "Germany & Eastern Europe", voordat ook hier mensen dat verkeerd interpreteren en gaan speculeren op fraude in Duitsland. Van industry insiders heb ik te horen gekregen dat weinig (grote) bedrijven nog zaken doen in "het oostblok" vanwege de problemen waar Imtech nu tegen aan loopt. De shorts in deze casus willen iedereen heel graag wijs maken dat dit probleem niet geïsoleerd is in Polen. Voor zover is er geen reden om aan te nemen dat dit probleem ook buiten "Eastern Germany", dat goed is voor minder dan 15% van de omzetstroom van Imtech, voorkomt.

PS: Ik sluit niet uit dat er nog wat diarree gaat vloeien en de koers verder zakt

Discl: Long (call)

[ Bericht 20% gewijzigd door Physics op 09-02-2013 11:06:21 ]
pi_122671246
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 februari 2013 17:43 schreef Moatje13 het volgende:
Maandag komen de cijfers van L'Oreal. Ik verwacht dat ze gewoon weer goed zullen zijn, maar niet hoger dan de verwachtingen.

Ik heb me een beetje in dit aandeel verdiept, en zie naar mijn idee een zeer gezonde onderneming. Zo stijgt de omzet al jaren, en is de operationele marge vrij hoog. Daarnaast wordt er flink geïnvesteerd in opkomende markten, en heeft het een brede merkenportefeuille. Dividend stijgt ook al jaren, maar zal natuurlijk niet altijd zo kunnen blijven stijgen (nu circa 50% payout ratio). Div. Yield is laag op deze prijs. LT debt is bijna niks, maar wel nemen de voorraad en debiteuren steeds verder toe.

Ander nadeel is de noodzakelijkheid van hoge advertentiekosten en R&D kosten. Nieuwe producten moeten ontwikkeld worden om concurrentie voor te blijven, en naamsbekendheid creëren van deze producten kost helaas veel geld. Daarnaast laat de concurrentie zich niet het kaas van de brood afeten, en met name in een aantal opkomende landen loopt L'Oreal achter en moet het de strijd aangaan.

Financial Times: http://markets.ft.com/res(...)ets/Summary?s=OR:PAR
Bloomberg: http://www.bloomberg.com/quote/OR:FP

Gegeven de koersgrafiek krijgt men toch een beetje 'hoogtevrees'. Aan de andere kant zijn de fundamentals naar mijn mening erg sterk. Zit hier nog groei in?

Iemand een mening over L'Oreal, of iets wat ik over het hoofd zie?
R&D gaat inderdaad omhoog maar sales ook. Zolang het ong. hetzelfde percentage blijft ten opzichte van sales is dat opzich geen probleem. Fundamentals zijn inderdaad oke maar afgelopen jaar is de beurskoers met 32% gestegen. Het bedrijf is alleen niet heel veel beter geworden tov. een jaar geleden. Hoogtevrees dus :P
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_122676276
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2013 12:04 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

R&D gaat inderdaad omhoog maar sales ook. Zolang het ong. hetzelfde percentage blijft ten opzichte van sales is dat opzich geen probleem. Fundamentals zijn inderdaad oke maar afgelopen jaar is de beurskoers met 32% gestegen. Het bedrijf is alleen niet heel veel beter geworden tov. een jaar geleden. Hoogtevrees dus :P
Nou ja, gestegen marktaandeel (in termen van opbrengst) in opkomende markten zou ik nou niet als 'niet beter' willen bestempelen. Een goede positie in deze markten is natuurlijk essentieel voor de toekomst. Deze groei wordt ingecalculeerd in de prijs. Of ik het zou kopen op deze prijs? Denk het niet. Maar wat als het over een week met 30% is gekelderd... het perspectief is mijns inziens positief.
  zaterdag 9 februari 2013 @ 18:11:11 #299
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_122682119
quote:
12s.gif Op donderdag 7 februari 2013 22:19 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Je moet wat hè, om je koers omhoog te krikken.
En ach, $140 miljard tegen 0,1% rente hebben uitstaan is ook zo zonde, geef dan maar terug aan de aandeelhouders via dividend en share repurchases. :9~
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_122719548
Aankomende week een aantal cijfers. O.a. ING, TomTom, SBM offshore. Ook op woensdag de ex dividend date van shell.

Morgen even kijken op een mooi instapmoment van shell, ING, en SBM. Verwacht voor shell wat opleving na de afstraffing de laatste tijd.
  zondag 10 februari 2013 @ 20:55:05 #301
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_122728223
Gesloten.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')