Het merendeel van de liquiditeiten die de FED het bankwezen inpompt blijft hangen in dat bankwezen en vind zijn weg niet naar de ware economie middels krediet. Tegelijkertijd is er nog steeds sprake van een contractie van de shadow banking balance sheet, QE vult deze contractie maar deels op. Ik denk dat die krimp de komende jaren zal doorzetten en de kredietmotor zal blijven haperen, daar wijzen ook vrijwel alle signalen op.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 12:16 schreef Kabouter_Plofkop het volgende:
Waar de stijging in de E vandaan moet komen? Heel simpel. Als de FED doorgaat met hun QE rondes en de ECB ook steeds meer richting een QE gaat zal de E niet stijgen door een toename in procentuele marge maar kan door inflatie een relatieve daling van de winstmarge wel leiden tot een absolute toename van de winsten.
Ik zeg niet dat dit gaat gebeuren, maar ondenkbaar is het niet in het geval van inflatie.
Dat is het zeker, ik heb deze mogelijkheid al zelf onderzocht aan de hand van historische voorbeelden. Die bevindingen heb ik hierboven kort uitgezet.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 14:02 schreef Kabouter_Plofkop het volgende:
Zoals gezegd geloof ik er ook niet in, het is voor jouw verhaal wel een tegenargument.
Er zijn trouwens meer ogenschijnlijk plausibele mogelijkheden, die ik verder onderzocht heb:quote:Dat zou ik toch in mn achterhoofd houden bij het nemen van een beslissing op bovenstaand verhaal.
Eens. Het is een van de fundamentele fouten van de gehele financiele wereld. Toekomstige winsten my ass.quote:Op dinsdag 13 november 2012 20:14 schreef piepeloi55 het volgende:
Het word weer eens duidelijk waarom het waarderen van aandelen alleen op basis van verwachte toekomstige winsten een slechte maatstaaf is:
[ afbeelding ]
Mijn gevoel zegt dat de verwachte winsten nog een stuk zullen worden bijgesteld gedurende eind 2012/ 2013, zoals terug te lezen is in dit topic.
Vooral de financiele wereld (en instellingen) kunnen heel goed number fixen, maar daar zal je zelf alles vanaf weten.quote:Op vrijdag 16 november 2012 12:29 schreef sitting_elfling het volgende:
Eens. Het is een van de fundamentele fouten van de gehele financiele wereld. Toekomstige winsten my ass.
Ik kijk persoonlijk veel liever naar bijvoorbeeld omzet groei, iets wat je niet snel kunt faken, mits je margins hetzelfde blijven. Behoud je je winst marge, en je omzet groeit, gaat het goed. Al die ebit multiples zijn leuk, maar gebruik ik liever als secundaire maatstaf. Helemaal als je denkt dat bij veel van dit soort grote multinationals naar mijn mening number fixing wordt gedaan.
Maar dit lees je niet snel terug in de columns, het financiele nieuws CNCBC, Bloomberg etc. Kom je op fora of websites is het vaak enorm geschreeuw en kun je die mensen daarom al niet meer serieus nemen.quote:Op vrijdag 16 november 2012 13:20 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Vooral de financiele wereld (en instellingen) kunnen heel goed number fixen, maar daar zal je zelf alles vanaf weten.
De omzetten beginnen steeds meer onder druk te staan en de outlooks worden negatiever. Ik denk dat ook de winstmarges onder druk komen te staan nu de economie (met terugtrekkende fiscale autoriteiten vanaf 2013) in een recessie achtige omgeving beland. In 2007 hebben we al gezien hoe snel de marges en winsten kunnen dalen in een dergelijke omgeving.
Dergelijke fora en websites komen daarnaast vaak met compleet idiote theorien of verwijzen maar al te graag naar de zilver/goud-hoek met al haar busted myths. De main street media besteed er trouwens wel aandacht aan maar als zoals je zelf zegt 9/10 ''financiele experts'' permabulls zijn dan is het ook logisch dat een dergelijk beeld word uitgedragen.quote:Op vrijdag 16 november 2012 13:28 schreef sitting_elfling het volgende:
Maar dit lees je niet snel terug in de columns, het financiele nieuws CNCBC, Bloomberg etc. Kom je op fora of websites is het vaak enorm geschreeuw en kun je die mensen daarom al niet meer serieus nemen.
Ergens kan ik dat wel begrijpen. Het is een beroepsindustrie die er belang bij heeft. Op het moment dat de bubble weer leegloopt (en dit keer waarschijnlijk voorgoed) word de financiele sector en de werkgelegenheid in die sector in grote mate geraakt. Dan liever de roze bril opzetten en iedereen meesleuren in de gedachtegang.quote:Op bedrijfstechnisch niveau schreeuwen de aandeelhouders met name gewoon om harde winsten, hoe, welke methode (ontslagen, outsourcen etc.) maakt allemaal niet zo heel veel uit. Het gaat gewoon straks weer keihard fout.
En heb ook wel het idee bij vrienden die bij andere financiële bedrijven zijn gaan werken, toch wel enigszins ''ooglappen' op beginnen te krijgen. Je wordt binnen zo'n bedrijf gewoon omgeturnd in een 'believer' niet waar? Kritiek? ..
Dan is het oprotten ..
Dat merk ik zelf ook. Men lult elkaar graag na. Wat men al niet doet voor een baan. (Ik zou in sommige gevallen net zo doen overigens. Je hebt op een gegeven moment toch een baan nodig).quote:Op vrijdag 16 november 2012 13:49 schreef piepeloi55 het volgende:
Ergens kan ik dat wel begrijpen. Het is een beroepsindustrie die er belang bij heeft. Op het moment dat de bubble weer leegloopt (en dit keer waarschijnlijk voorgoed) word de financiele sector en de werkgelegenheid in die sector in grote mate geraakt. Dan liever de roze bril opzetten en iedereen meesleuren in de gedachtegang.
Wat mij persoonlijk opvalt, en hier waarschijnlijk ook betrekking op heeft, is dat de meeste studenten of werknemers in die sector over de theoretische kennis beschikken maar verder weinig benul en visie hebben over diverse zaken. Het lijkt of ze niet verder (kunnen) kijken dan de boekjes, cursussen en opinie waaruit ze theorie, visie en ideeen hebben gekopieerd. Dat vind ik wel jammer voor een niet exacte wetenschap. Merk je dat zelf ook?
Ik denk dat die bubbel nog wel een jaar of 2/3 door gaat. Ik zie op dit moment vooral studenten die richting Londen vertrekken voor een op en top financiele baan in Londen, en dan een baan in eigen land krijgen (Italie, Polen, Duitsland, Oostenrijk etc..).quote:Op vrijdag 16 november 2012 16:06 schreef piepeloi55 het volgende:
Langzaamaan daalt de bezettingsgraad weer, dat gaat druk geven op marges en omzetten (in geldwaarde). Maar het is natuurlijk allemaal de schuld van orkaan Sandy.
Vanaf de crisis in 2008 zijn overheden massaal ingestapt met stimulansen middels begrotingstekorten en liquiditeitsmaatregelen van centrale banken. In feite zijn de meeste centrale banken nu uitgespeeld, de rente staat op 0 (of dichtbij), het bankwezen is overspoeld met liquiditeiten en QE is ''oneindig''. Buiten het financiele stelsel hebben deze maatregelen niet veel effect gehad imo door een haperende kredietmotor en de werkelijke stuwende kracht achter het economisch herstel is het fiscale tekort. Dat is nog steeds de kracht dat alles staande houd en je ziet nu al wat gebeurd als deze zich terugtrekt (gedwongen) in bepaalde landen. De monetaire autoriteiten hebben er hoogstens voor gezorgd dat het bankwezen niet in elkaar is geklapt.quote:Op vrijdag 16 november 2012 17:51 schreef sitting_elfling het volgende:
Ik denk dat die bubbel nog wel een jaar of 2/3 door gaat. Ik zie op dit moment vooral studenten die richting Londen vertrekken voor een op en top financiele baan in Londen, en dan een baan in eigen land krijgen (Italie, Polen, Duitsland, Oostenrijk etc..).
Wel bijv. leuk 7 week training in Londen, maar op bijvoorbeeld een Oostenrijks salaris. Ik denk dat hier nog veel 'winst' te halen valt voor bedrijven. Of anders gezegd, de marges enigszins in orde houden.
Vaak is de oorzaak ook simpel.quote:Op zondag 18 november 2012 11:55 schreef jaco het volgende:
Ik heb zelf niet direct iets toe te voegen, maar deze Reuters columnist maakt min of meer hetzelfde punt: http://blogs.reuters.com/(...)al-worry-james-saft/
De bedrijfswinsten gaan dalen en dat is zorgelijk. Simpel verhaal eigenlijk, maar daarom niet minder waar.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |