Of wat een sukkel. In the middle of nowhere gaan schaatsen terwijl er dit weekend meerdere mensen door het ijs zijn gezakt.quote:
Een idioot is het. In z'n eentje gaan schaatsen op onbetrouwbaar ijs.quote:
Ohja idd. Wat een kneus.quote:Op maandag 21 januari 2013 15:36 schreef alors het volgende:
[..]
Of wat een sukkel. In the middle of nowhere gaan schaatsen terwijl er dit weekend meerdere mensen door het ijs zijn gezakt.
twitter:elinevangassen twitterde op maandag 21-01-2013 om 15:39:32Toppunt van domheid: gemeente hulst strooit niet alleen de straten rond de schaatsplek, maar strooit per ongeluk op het ijs! #wegschaatsbaan reageer retweet
dat is wel heel sneu...quote:Op maandag 21 januari 2013 15:40 schreef henkde_j het volgende:
twitter:elinevangassen twitterde op maandag 21-01-2013 om 15:39:32Toppunt van domheid: gemeente hulst strooit niet alleen de straten rond de schaatsplek, maar strooit per ongeluk op het ijs! #wegschaatsbaan reageer retweet
Ze kunnen nu wel tonnen zout erop gooien... het wordt toch niks.quote:
Hier vegen ze niet eens meerquote:Op maandag 21 januari 2013 16:50 schreef Revanches het volgende:
Hier in het noorden enorme sneeuwduinen. Wegen worden geveegd maar heeft niet veel nut. Sneeuwt direct weer dicht. Zat net in de bus en die had enorm veel moeite om weg te komen.
Trekt over België/Luxemburg en vervolgens Duitsland wegquote:Op maandag 21 januari 2013 16:55 schreef Fredo55 het volgende:
Misschien een verassing voor vanavond voor het zuiden?
http://www.meteox.de/h.aspx?r=&jaar=-3&soort=loop1uur
De dooiaanval komt er zeker maar hoe sterk deze is en hoelang deze gaat doorzetten is nog een groot vraagteken.quote:
Oke!quote:Op maandag 21 januari 2013 18:24 schreef baggerbaas het volgende:
[..]
De dooiaanval komt er zeker maar hoe sterk deze is en hoelang deze gaat doorzetten is nog een groot vraagteken.
tot novemberquote:Op maandag 21 januari 2013 18:24 schreef baggerbaas het volgende:
[..]
De dooiaanval komt er zeker maar hoe sterk deze is en hoelang deze gaat doorzetten is nog een groot vraagteken.
Wel voor Rijkswaterstaat dan. Maximaal 20km/uquote:Op maandag 21 januari 2013 20:05 schreef pietkanarie het volgende:
Zeker weten?
http://www.volkskrant.nl/(...)automobilisten.dhtml
Maar:
Het is vaak onderdeel van een functie als (uitvoerend) gemeentemedewerker.
Bij de HVC werken geloof ik..quote:Op maandag 21 januari 2013 19:50 schreef tralalala het volgende:
Hoe kom je eigenlijk aan de slag als (oproep) strooiwagenchauffeur?
Lijkt me best tof
Benader eens een boer. Die doen het ook vaak iov rijkswaterstaat. Krijgen ze ook een vergoeding voor.quote:Op maandag 21 januari 2013 20:13 schreef tralalala het volgende:
Dan moet ik dus de rest van het jaar op de stort staan en boos tegen mensen zeggen dat ze het afval goed moeten scheiden?Laat dan maar
Je moet er wel wat voor over hebben inderdaad voor een paar weekjes lol in de winterquote:Op maandag 21 januari 2013 20:13 schreef tralalala het volgende:
Dan moet ik dus de rest van het jaar op de stort staan en boos tegen mensen zeggen dat ze het afval goed moeten scheiden?Laat dan maar
Ik ben voorquote:
Ik heb heel erg hard gelachenquote:
zijn in ieder geval geen ijsbanenquote:Op maandag 21 januari 2013 20:24 schreef yvonne het volgende:
[..]
Ik heb heel erg hard gelachen
Ik kom in de hel
Noorderlicht?quote:Op maandag 21 januari 2013 20:38 schreef Klonk het volgende:
hoeveel licht er ondertussen in het Noorden?
12 cm hier in Drachten , heb het net even gemetenquote:Op maandag 21 januari 2013 20:38 schreef Klonk het volgende:
hoeveel licht er ondertussen in het Noorden?
quote:Op maandag 21 januari 2013 20:41 schreef yvonne het volgende:
[..]
Noorderlicht?
Sfeerlicht?
Kaarslicht?
Whehequote:Op maandag 21 januari 2013 20:13 schreef tralalala het volgende:
Jij snapt het!quote:Op maandag 21 januari 2013 20:21 schreef ondeugend het volgende:
Over die stoepen...
Ik heb net een baan geveegd van 60 cm breed.
Zo kunnen mensen en veilig lopen en kun kind op sleetje voorttrekken.
Soms is het zo makkelijk.
Iedereen blij.
Als je vanaf vriezenveen opstijgt valt het vast mee.quote:Op maandag 21 januari 2013 21:26 schreef Dos37 het volgende:
Ik blijf het hier maar even volgen moet zaterdag vliegen en dan komt er net weer sneeuw.
Dat gaat hem niet worden mijn privé vliegtuig staat op Schipholquote:Op maandag 21 januari 2013 21:34 schreef Toto69 het volgende:
[..]
Als je vanaf vriezenveen opstijgt valt het vast mee.
Helaasch, vroegâh ben ik nog eens vanaf Enschede opgestegen ja... (oké, dat is amper een aantal jaar geleden) maar het was wel handig. (Ik woon zelf een stad naast je.)quote:Op maandag 21 januari 2013 21:35 schreef Dos37 het volgende:
[..]
Dat gaat hem niet worden mijn privé vliegtuig staat op Schiphol
enne, hoe staat het ermee?quote:Op maandag 21 januari 2013 20:14 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Benader eens een boer. Die doen het ook vaak iov rijkswaterstaat. Krijgen ze ook een vergoeding voor.
quote:Op maandag 21 januari 2013 21:45 schreef Jor_Dii het volgende:
Over 2 weken zitten we massaal op het terras in ons t-shirtje
Op de trouwdag van WimLex en Maxima was het 15 graden, dus het kan welquote:Op maandag 21 januari 2013 21:45 schreef Jor_Dii het volgende:
In februari schijnt Groenland op bezoek te komen.quote:Op maandag 21 januari 2013 21:45 schreef Jor_Dii het volgende:
Want?quote:
Mooi toch, even een paar dagen dooi en daarna weer de vrieskou inquote:Op maandag 21 januari 2013 22:32 schreef VacaLoca het volgende:
15 daagse:
[ afbeelding ]
En dan gewoon boven de 0 blijven tot december.
Carnaval is nog ver weg dus dan zou het alweer kunnen vriezenquote:Op maandag 21 januari 2013 22:31 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Beter dan dat je kloten eraf vriezen met carnaval!
Waarom eigenlijk? Wat is daar zo fijn aan?quote:Op maandag 21 januari 2013 22:35 schreef pietkanarie het volgende:
Als het dan toch zo snel kan gaan van 0 naar 10 graden, dan kunnen we minstens net zo snel weer van 10 naar 0.
En daar hoop ik op.
Dat er dooi komt is wel zeker, de lengte en hevigheid daarvan is onzeker.quote:Op maandag 21 januari 2013 22:35 schreef pietkanarie het volgende:
Als het dan toch zo snel kan gaan van 0 naar 10 graden, dan kunnen we minstens net zo snel weer van 10 naar 0.
En daar hoop ik op.
alles beter dan herfstachtige regenbuienquote:Op maandag 21 januari 2013 22:44 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Waarom eigenlijk? Wat is daar zo fijn aan?
Is het beste voor het ijs op het moment.quote:Op maandag 21 januari 2013 22:34 schreef aloa het volgende:
[..]
Mooi toch, even een paar dagen dooi en daarna weer de vrieskou in
Omdat 10 graden zo 'niks'is. Ik heb liever een mooie, heldere winterdag. Voorjaarsdagen zijn ook lekker maar die hoef ik niet al in februari.quote:Op maandag 21 januari 2013 22:44 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Waarom eigenlijk? Wat is daar zo fijn aan?
Ditquote:Op maandag 21 januari 2013 22:46 schreef Frutsel het volgende:
[..]
alles beter dan herfstachtige regenbuien
Vrieskou is heerlijk! niks zo lekker als dit weer maar dan wel met een zonnetjequote:Op maandag 21 januari 2013 22:52 schreef bloodymary1 het volgende:
10 graden is heerlijk met hardlopen en paardrijden. Vrieskou is dan echt ruk.
Ik hoop zo dat de pluim het mis heeftquote:Op maandag 21 januari 2013 23:06 schreef beantherio het volgende:
Ik ben dol op de winter en vorst en sneeuw. Ik haat dit.
Gelukkig nog een paar dagen genieten.![]()
![]()
Ik hoop het. Eigenlijk overal waar ik kijk voorspellen ze tot en met zaterdag nog temperaturen onder 0. Da's nog een relatief lange periode dus er is nog hoop.quote:Op maandag 21 januari 2013 23:08 schreef Wessell het volgende:
[..]
Ik hoop zo dat de pluim het mis heefthet is nu pas maandag dus het kan nog alle kanten op toch?
als we op deze termijn een serieuze koude aanval zien nemen we het ook met een korrel zout (toch?) dus deze dooi voorlopig ook.quote:Op maandag 21 januari 2013 22:54 schreef Norrage het volgende:
Godver, die pluim zegt dat het bijna meteen zomer wordt. Gelukkig is die nog onzeker. En hebben we de komende dagen nog lekker veel kou
Lekker 10 graden weerquote:Op maandag 21 januari 2013 22:32 schreef VacaLoca het volgende:
15 daagse:
[ afbeelding ]
En dan gewoon boven de 0 blijven tot december.
Herkenbaar ja, en het water bevriest gewoon waar je bij staatquote:Op maandag 21 januari 2013 22:47 schreef bloodymary1 het volgende:
Ach ja, is een kwestie van smaak. Doe zelf veel sporten buiten die je met dit weer niet kan doen (en met regen wel) en ook met buitendieren is het vervelend (met water slepen de hele dag).
Mja alle runs gaan boven de 0, dus de verwachting dat het gaat dooien is vrij zeker.quote:Op maandag 21 januari 2013 23:32 schreef Againzender het volgende:
[..]
als we op deze termijn een serieuze koude aanval zien nemen we het ook met een korrel zout (toch?) dus deze dooi voorlopig ook.
Ik doe ook aan hardlopen. Het mooiste vind ik rennen in de vers gevallen sneeuw bij vrieskou. Heerlijk. Als de sneeuw gaat opvriezen wordt het glad dus dan wordt het lastiger lopen.quote:Op maandag 21 januari 2013 23:09 schreef bloodymary1 het volgende:
Ieder zijn ding, ook met het weer. Mij kan het niet warm genoeg zijn. Ik kijk reikhalzend uit naar volgende week. Zelfs al zou het weer gaan regenen. Alles beter dan dit. En ik ben geen neger.
Dat heb je ook als het dagenlang boven de 35 graden is geweest. Dan voelt 29 graden ineens koel aan.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 09:36 schreef Specularium het volgende:
Vreemd hoor dat -2 redelijk warm aanvoelt ineens.
Klopt, was heerlijkquote:Op dinsdag 22 januari 2013 09:36 schreef Specularium het volgende:
Vreemd hoor dat -2 redelijk warm aanvoelt ineens.
Ja mja, 32 graden op Malta is ook fijner dan 32 graden hier... zelfs fijner dan 27 graden hier.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 09:50 schreef Dos37 het volgende:
[..]
Klopt, was heerlijk
Was vorig jaar februari in Boekarest voor een voetbal wedstrijd daar was het -15 met meters sneeuw maar had het afgelopen zaterdag kouder in Enschede.
Een weeronline pluim ofzo?quote:Op dinsdag 22 januari 2013 12:05 schreef Retronix het volgende:
Er is vannacht een nieuwe nogal opmerkelijke pluim langsgekomen met ongekend koude temperaturen van -30 en een sneeuwdek van 2 meter..
Een DroomPluim..
Ghghghgh!
quote:Op dinsdag 22 januari 2013 12:28 schreef Pino112 het volgende:
Hier moest duidelijk gestrooid worden
[ afbeelding ]
Tot zondag heb je nog 5 vriesdagen; Je kan nog prima op zijriviertjes schaatsen.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 13:25 schreef Digi_Djeff het volgende:
Zo jammer dat het Zondag meteen (flink) gaat dooien. Als de kou nou nog even een week aanblijft hadden wij hier in Haarlem weer op het Spaarne kunnen schaatsen denk ik, want Zaterdag gaat dat nog niet lukken vrees ik
Zal best, in Australiëquote:Op dinsdag 22 januari 2013 13:32 schreef Mercer het volgende:
Het is pas januari, iedereen doet alsof het volgende week 30 graden wordt
Omdat het niet zeker is of de kou nog terugkomt denk ik. Kan net zo goed tot maart druilerig weer worden.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 13:32 schreef Mercer het volgende:
Het is dan iig bijna 30 gevoelsgraden warmerquote:Op dinsdag 22 januari 2013 13:32 schreef Mercer het volgende:
Wat trekt jouw in twijfel dan?quote:Op dinsdag 22 januari 2013 15:52 schreef Frutsel het volgende:
Ik moet het nog zien met die dooiaanval....
Hier al 2 dagen een lekker zonnetje, kom maar op met die dooiquote:Op dinsdag 22 januari 2013 15:52 schreef Frutsel het volgende:
Ik moet het nog zien met die dooiaanval....
Ik heb het gevoel dat de dooi elke run iets minder wordt of minder lang. Komende nachten wordt het ook bijzonder koud vanwege de sneeuw die er ligt... kan me het temperatuurverschil straks niet voorstellen... en GFS/Control schiet weer naar beneden...quote:
Het kan vriezen en het kan dooienquote:Op dinsdag 22 januari 2013 16:15 schreef yvonne het volgende:
[..]
Hier al 2 dagen een lekker zonnetje, kom maar op met die dooi
Komt mijn DroomPluim van -30 en 2m sneeuw dan toch uit? Ik droom het!quote:Op dinsdag 22 januari 2013 16:19 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Ik heb het gevoel dat de dooi elke run iets minder wordt of minder lang. Komende nachten wordt het ook bijzonder koud vanwege de sneeuw die er ligt... kan me het temperatuurverschil straks niet voorstellen... en GFS/Control schiet weer naar beneden...
[ afbeelding ]
Ik blijf hopen voor jequote:Op dinsdag 22 januari 2013 16:27 schreef Retronix het volgende:
[..]
Komt mijn DroomPluim van -30 en 2m sneeuw dan toch uit? Ik droom het!
Waarom gaat die blauwe lijn tegen alles en iedereen in? Dat ding loopt vaker te trippen, hoe zit dat?quote:
quote:Op dinsdag 22 januari 2013 16:20 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Het kan vriezen en het kan dooien
maar als je op je bek gaat
heb je vergeten te strooien
Vraag ik me ook af jaquote:Op dinsdag 22 januari 2013 16:30 schreef RemcoW23 het volgende:
[..]
Waarom gaat die blauwe lijn tegen alles en iedereen in? Dat ding loopt vaker te trippen, hoe zit dat?
We zien hier de temperatuurpluim van de ECMWF-run van woensdagavond 18 juli. Per 6u (00/06/12/18UTC) wordt er een verwachte temperatuur aangegeven voor de hoofdberekening en 50 andere berekeningen met een licht verstoorde begintoestand. De rode lijn stelt hierin de hoofdberekening (Oper) voor. De 50 groene lijntjes zijn het resultaat van de aangebrachte verstoringen aan de begintoestand. Om rekentijd te besparen worden deze berekeningen uitgevoerd met een lagere nauwkeurigheid (resolutie) dan de hoofdberekening. De blauwe lijn is de zogenaamde controle-run en dient om het effect van die lagere nauwkeurigheid in kaart te brengen. Deze rekent namelijk met dezelfde begintoestand als de hoofdberekening, en op dezelfde lagere resolutie als de groene lijntjes. Wanneer de rode en blauwe lijntjes van mekaar gaan afwijken is dit dus louter en alleen het gevolg van de lagere nauwkeurigheid. Indien in dat geval vele groene lijntjes het traject van de blauwe lijn volgen zou dit dus kunnen wijzen op onbetrouwbare resultaten vanwege een lagere nauwkeurigheid. Per situatie is het effect van een lagere nauwkeurigheid namelijk anders.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 16:30 schreef RemcoW23 het volgende:
[..]
Waarom gaat die blauwe lijn tegen alles en iedereen in? Dat ding loopt vaker te trippen, hoe zit dat?
Ik zit daar zelf ook nog maar half in misschien staat het hier iets duidelijker...quote:Op dinsdag 22 januari 2013 16:30 schreef RemcoW23 het volgende:
[..]
Boahquote:Op dinsdag 22 januari 2013 16:19 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Ik heb het gevoel dat de dooi elke run iets minder wordt of minder lang. Komende nachten wordt het ook bijzonder koud vanwege de sneeuw die er ligt... kan me het temperatuurverschil straks niet voorstellen... en GFS/Control schiet weer naar beneden...
[ afbeelding ]
quote:Op dinsdag 22 januari 2013 12:28 schreef Pino112 het volgende:
[ afbeelding ]
quote:Op dinsdag 22 januari 2013 16:15 schreef yvonne het volgende:
[..]
Hier al 2 dagen een lekker zonnetje, kom maar op met die dooi
Vanaf 31 Jan. gaat de temp. weer langzaam naar onderquote:Op dinsdag 22 januari 2013 17:07 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Ik zit daar zelf ook nog maar half in misschien staat het hier iets duidelijker...
http://weer.blog.nl/algem(...)-de-temperatuurpluim
http://www.vwkweb.nl/cms/(...)om_content&task=view
http://www.vwkweb.nl/cms/(...)ent&task=view&id=394
Maar goed, misschien is het wederom een dode mus maar ik blijf hopen op een winters en koude februari
Iceselmeerroad truckers *0*quote:Op dinsdag 22 januari 2013 18:17 schreef MissHobje het volgende:
[..]echt niet! vriezen mot het! en hard ook! dat we het ijsselmeer over kunnen steken met een vrachtwagen!
Rally op het ijsselmeerquote:Op dinsdag 22 januari 2013 18:17 schreef MissHobje het volgende:
[..]echt niet! vriezen mot het! en hard ook! dat we het ijsselmeer over kunnen steken met een vrachtwagen!
Ja cool!!!quote:
Mijn opa en oma hebben daar geloof ik ooit aan meegedaan, of iig dat je per auto het ijsselmeer op kon, iets van 50 jaar geleden..quote:
Ik vraag me weleens af hoe mensen in die tijd kou moeten hebben geleden in woningen met enkel glas en zonder enige isolatie. Wat dat betreft zijn we enorm verwent.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 19:01 schreef Perrin het volgende:
[..]
Mijn opa en oma hebben daar geloof ik ooit aan meegedaan, of iig dat je per auto het ijsselmeer op kon, iets van 50 jaar geleden..
*verwendquote:Op dinsdag 22 januari 2013 19:08 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Ik vraag me weleens af hoe mensen in die tijd kou moeten hebben geleden in woningen met enkel glas en zonder enige isolatie. Wat dat betreft zijn we enorm verwent.
Gefeliciteerd je hebt een grammatica fout ontdektquote:Op dinsdag 22 januari 2013 19:28 schreef LeTourdeFrance het volgende:
[..]
*verwend
Ach ja, in heel veel landen is de kou nog veel extremer en hebben ze ook de middelen niet om het huis warm te houden.
*grammaticafoutquote:Op dinsdag 22 januari 2013 19:30 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Gefeliciteerd je hebt een grammatica fout ontdekt
Hij had de opdracht verkeerd begrepenquote:
Er kan dus van alles gebeuren de komende weken. Of het -26 word weet ik niet, maar dat de winter a.s. weekend over is? Dat is wel erg vroeg gejuicht!quote:"Ongekend lage temperaturen in ons land waargenomen. De koudegolf heeft nu blijkbaar een hoogtepunt bereikt. Vliegveld Eelde noteerde vanochtend -24 graden, Twente -23 graden. De isotherm van -20 graden ligt over ons land...."
Dat schreef Nico Grootes half februari 1956 in zijn dagboek van een schaatsliefhebber over 50 jaar Zaanse ijskronieken. Nederland beleefde de koudste maand aller tijden. Februari 1956 was in De Bilt met gemiddeld -6,4 graden 9 graden kouder dan het langjarig gemiddelde. Dat was nog nooit vertoond. Op 1 februari werd het in De Bilt niet warmer dan -11,0 graden, op twee na de koudste winterdag ooit. De vorstinval was opmerkelijk: na twee slappe wintermaanden kwam het er toch nog van en kon op 14 februari de Elfstedentocht worden gereden. Geen makkelijke tocht op hobbelig ijs en soms flinke sneeuwbuien. Het dieptepunt moest toen nog komen: op 16 februari had Uithuizermeeden -26,8 graden, op één na de laagste temperatuur ooit.
Uit de verhalen: bevroren WC's, stoofjes op kolen voor je voeten, en maar 1 kamer in het huis warm houden.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 19:08 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Ik vraag me weleens af hoe mensen in die tijd kou moeten hebben geleden in woningen met enkel glas en zonder enige isolatie. Wat dat betreft zijn we enorm verwent.
Hulp is onderwegquote:Op dinsdag 22 januari 2013 12:28 schreef Pino112 het volgende:
[ afbeelding ]
Toen ik geboren werd woonden mijn ouders in een flatje waar alleen in de woonkamer een kachel stond. In een strenge winter stond het rijp op de dekens.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 19:08 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
My generation....quote:Op dinsdag 22 januari 2013 21:31 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Toen ik geboren werd woonden mijn ouders in een flatje waar alleen in de woonkamer een kachel stond. In een strenge winter stond het rijp op de dekens.
Als kind had ik ijsbloemen op het enkele glas. IJsbloemen, die ze je ook niet meer.
Mijn pa had een goede baan, we aten niet iedere dag vlees, we dronken thee, geen cola of zo, vakanties waren op de fiets naar de veluwe of limburg. Een zwart wit tv hadden we wel. Goede ouwe tijd? Nee, zeker niet, maar dat was toen gewoon zo.
Als een bijstandsmoeder tegenwoordig zo leven moet staat er een team van Brandpunt en SBS schande te roepen, wat? Geen Cola? Geen Sjips?
Gewoon als een malle stoken, en 's nachts heel veel dekens over doen en kruiken natuurlijk. De boerderij van mijn opa was ook niet geïsoleerd en ook allemaal enkelglas. Als je daar met een beetje vorst je kopje water naast je bed zette was het 's ochtends bevroren. Altijd ijsbloemen op de ramen ookquote:Op dinsdag 22 januari 2013 19:08 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Een goed jaarquote:
Mooi, zijn andere foto's zijn ook wel aan te raden trouwens, erg mooi werk.quote:
Ben ik ook en we hadden gewoon een auto en centrale verwarming hoorquote:
Zou goed kunnen, ik ben niet van jullie generatie. Ik ben van de 'altijd wat te klagen' generatie. Jeuj.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 21:47 schreef Pek het volgende:
[..]
Ben ik ook en we hadden gewoon een auto en centrale verwarming hoor
Ligt er ook aan wat je voor een huis had... oud of nieuw.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 21:47 schreef Pek het volgende:
[..]
Dat is inderdaad jammer ja. Kan me dat ook nog goed herrineren, de ijsbloemen op de ramen (ijs zat gewoon aan de binnekant van het raamquote:Op dinsdag 22 januari 2013 21:31 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Toen ik geboren werd woonden mijn ouders in een flatje waar alleen in de woonkamer een kachel stond. In een strenge winter stond het rijp op de dekens.
Als kind had ik ijsbloemen op het enkele glas. IJsbloemen, die ze je ook niet meer.
Mijn pa had een goede baan, we aten niet iedere dag vlees, we dronken thee, geen cola of zo, vakanties waren op de fiets naar de veluwe of limburg. Een zwart wit tv hadden we wel. Goede ouwe tijd? Nee, zeker niet, maar dat was toen gewoon zo.
Als een bijstandsmoeder tegenwoordig zo leven moet staat er een team van Brandpunt en SBS schande te roepen, wat? Geen Cola? Geen Sjips?
Dat kwam later, in 65 centrale verwarming? ik betwijfel datquote:Op dinsdag 22 januari 2013 21:47 schreef Pek het volgende:
[..]
Slaapkamers zonder verwarming... En smorgens kijken wat voor een ijbloemen er op de raam stonden. En nu klagen ze als de verwarming op 15 staatquote:Op dinsdag 22 januari 2013 22:03 schreef aloa het volgende:
[..]
Dat is inderdaad jammer ja. Kan me dat ook nog goed herrineren, de ijsbloemen op de ramen (ijs zat gewoon aan de binnekant van het raam). Maar dat zie je tegenwoordig veel minder (dubbelglas).
Mijn situatiequote:Op dinsdag 22 januari 2013 21:31 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Toen ik geboren werd woonden mijn ouders in een flatje waar alleen in de woonkamer een kolenkachel stond. In een strenge winter stond het rijp op de dekens.
Mijn pa had een niet goede maar wel vaste baan, we aten niet iedere dag vlees en van de noodslacht, we dronken thee, geen cola of zo, vakanties waren op de bromfiets van opa en oma naar een zomerhuisje in bezit van de de dame waar mijn oma schoonmaakwerkzaamheden deed. Een zwart wit tv hadden we wel. Goede ouwe tijd? Nee, zeker niet, maar dat was toen gewoon zo.
Ja en Afrikanen dragen hier ook hun winterjas in de zomer. Als je 35 graden gewend bent is 20 graden koud en als je 20 graden gewend bent dan is 15 graden koud. Ik moet er ook niet meer aan denken om in die kou te moeten slapen.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 22:08 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Slaapkamers zonder verwarming... En smorgens kijken wat voor een ijbloemen er op de raam stonden. En nu klagen ze als de verwarming op 15 staat
Ik had het nooit koud in bed, alleen als ik er uit moest dan zat ik zo snel mogelijk voor de kachel.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 22:08 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Slaapkamers zonder verwarming... En smorgens kijken wat voor een ijbloemen er op de raam stonden. En nu klagen ze als de verwarming op 15 staat
Ik doe het voor minder..... En de raam open. HEERLIJKquote:Op dinsdag 22 januari 2013 22:16 schreef alors het volgende:
[..]
Ja en Afrikanen dragen hier ook hun winterjas in de zomer. Als je 35 graden gewend bent is 20 graden koud en als je 20 graden gewend bent dan is 15 graden koud. Ik moet er ook niet meer aan denken om in die kou te moeten slapen.
Hier gaat de verwarming echt niet aan in de slaapkamer, heb het raam ook gewoon open.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 22:08 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
geen romantiek, dat was gewoon zo. Nu willen kids alleen op vakantie naar salou of hoe dat geslachtsziektegat ook heten magquote:
Het leven was zoals het was, ik zie mezelf nog staan samen met moeder, broer en oma om vlees te halen als er een noodslacht was en we waren niet de enigen, het was een rij die je tegenwoordig zelden meer ziet.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 22:20 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
geen romantiek, dat was gewoon zo. Nu willen kids alleen op vakantie naar salou of hoe dat geslachtsziektegat ook heten mag
GOING DOWN de kelder inquote:Op dinsdag 22 januari 2013 22:21 schreef aloa het volgende:
De pluim durft de rest niet te laten zien![]()
[ afbeelding ]
idd veel te warmquote:
quote:
Een supermarkt had je vroeger ook niet. Ik weet nog wel dat er hier eentje kwam. Nu zitten er al een stuk of 6. Slagers, bakkers etc zie je steeds minder.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 22:23 schreef trovey het volgende:
[..]
Het leven was zoals het was, ik zie mezelf nog staan samen met moeder, broer en oma om vlees te halen als er een noodslacht was en we waren niet de enigen, het was een rij die je tegenwoordig zelden meer ziet.Zonder noodslacht geen vlees op tafel want vlees was te duur.
Stormquote:Op dinsdag 22 januari 2013 22:37 schreef haags_kwartiertje het volgende:
[..]
Wat mag dit nou weer betekenen?
Kreng wil alleen nog niet echt richting kiezen he. Die H- drukgebieden blokken als de ziekte, maar een mooie is het zekerquote:
UKMOquote:Op dinsdag 22 januari 2013 22:43 schreef Drassss het volgende:
[..]
Kreng wil alleen nog niet echt richting kiezen he. Die H- drukgebieden blokken als de ziekte, maar een mooie is het zeker
ik log weer in na een tijdje, dus reageer even op deze post. Ten tijde van die post zat inderdaad elke member boven nul, nu zitten er ook een paar koudere oplossingen tussen.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 00:08 schreef VacaLoca het volgende:
[..]
Mja alle runs gaan boven de 0, dus de verwachting dat het gaat dooien is vrij zeker.
Je went er ook zo weer aan!quote:Op dinsdag 22 januari 2013 22:16 schreef alors het volgende:
[..]
Ja en Afrikanen dragen hier ook hun winterjas in de zomer. Als je 35 graden gewend bent is 20 graden koud en als je 20 graden gewend bent dan is 15 graden koud. Ik moet er ook niet meer aan denken om in die kou te moeten slapen.
Ik vraag mij steeds hetzelfde afquote:
Lading sneeuw?quote:Op dinsdag 22 januari 2013 23:38 schreef Againzender het volgende:
mn schoonouders in zuid Frankrijk gaan volgens mij een partij pokkenweer krijgen.
denk regen, niet helemaal duidelijk , nog geen tijd gehad er naar te kijken, maar flink neerslagsignaal.quote:
Daarom vraag ik mij af. Waarom woon 'jij' nog steeds in Nederland?!?quote:Op dinsdag 22 januari 2013 23:52 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Jij woont toch ook niet in Nederland?
Omdat het hier niet koud is en ook niet warm.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 23:54 schreef Dven het volgende:
[..]
Daarom vraag ik mij af. Waarom woon 'jij' nog steeds in Nederland?!?
Ben je nou nog niet bevroren?quote:Op woensdag 23 januari 2013 00:00 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Omdat het hier niet koud is en ook niet warm.
En verder omdat er in andere landen ook altijd wel wat te zeiken valt.
Maar ja, het wordt inderdaad wel eens tijd om ook eens ergens anders te gaan wonen.
En dan? Ga jij in je blootje buiten dansen?quote:Op woensdag 23 januari 2013 00:02 schreef beantherio het volgende:
Wat zou het heerlijk zijn als we in Nederland 's winters een maandje een steenkoude poolnacht zouden hebben.
Waarom zou dat?quote:
Als je zo graag een ijskoude poolnacht wil (wat is dat?) dan ga je toch een keer een paar dagen naar Noord-Scandinavië in de winter?quote:Op woensdag 23 januari 2013 00:02 schreef beantherio het volgende:
Wat zou het heerlijk zijn als we in Nederland 's winters een maandje een steenkoude poolnacht zouden hebben.
quote:Op woensdag 23 januari 2013 00:07 schreef alors het volgende:
[..]
En dan? Ga jij in je blootje buiten dansen?
Jawel hoor, er is niet voor niets langer opvang dan normaal.quote:Op woensdag 23 januari 2013 00:12 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Waarom zou dat?
Buiten bevries je toch ook niet?
Ach, hier binnen vriest het niet. Bij permanent 9 graden buiten in de winter, zouden mensen zeggen dat de nachten zwoel waren. En binnen is het ineens koud, vreemde redenatie. Prima uit te houden, maar wel (ijs)koude voeten, daar blijf ik bij!quote:Op woensdag 23 januari 2013 00:14 schreef ondeugend het volgende:
[..]
Jawel hoor, er is niet voor niets langer opvang dan normaal.
Omdat er tig duizend jaar geledenquote:
Oh, en vrij verkeer van personen en goederen in de EU maak je maar geen gebruik van?quote:Op woensdag 23 januari 2013 00:21 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Omdat er tig duizend jaar geleden
een volkeren emigratie was uit Afrika
Neh....quote:Op woensdag 23 januari 2013 00:23 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Oh, en vrij verkeer van personen en goederen in de EU maak je maar geen gebruik van?
Ben niet zo reislustigquote:Op woensdag 23 januari 2013 00:25 schreef Lemans24 het volgende:
Heerlijk in Noord-Zweden of Noord-Finland gaan zitten telewerken
Momenteel permanent donker, ideaal voor achter de PC.quote:Op woensdag 23 januari 2013 00:27 schreef Mercer het volgende:
En om 13u wordt het donker, het is maar wat je lekker vind
Ja!quote:Op woensdag 23 januari 2013 00:32 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Momenteel permanent donker, ideaal voor achter de PC.
(serieus, lijkt me inderdaad rampzalig...)
quote:
Valt mee. Geen enorme hoeveelheden regen en wind, dus dat is best te doen.quote:Op woensdag 23 januari 2013 10:38 schreef INViCTuS het volgende:
Schrijf die lente maar in de sneeuw want die komt er ook nietna ruim 2 weken winter gaan we gewoon met het Nederlande weer verder......herfst.
[ afbeelding ]
De herst is nagenoeg hetzelfde als de lente qua weertype, los van de vertraagde opwarming/afkoeling van het halfrond.quote:Op woensdag 23 januari 2013 10:38 schreef INViCTuS het volgende:
Schrijf die lente maar in de sneeuw want die komt er ook nietna ruim 2 weken winter gaan we gewoon met het Nederlande weer verder......herfst.
[ afbeelding ]
Precies, qua weer is dit waar. En straks warmen we op, dus richting lente!quote:Op woensdag 23 januari 2013 11:06 schreef zoem het volgende:
[..]
De herst is nagenoeg hetzelfde als de lente qua weertype, los van de vertraagde opwarming/afkoeling van het halfrond.
quote:Op woensdag 23 januari 2013 11:56 schreef INViCTuS het volgende:
Ik wil graag een herhaling van onderstaande kaartdan wel net zoveel sneeuw in de Achterhoek als dat daar in het noorden ligt...
[ afbeelding ]
Idd... het lijkt wel lente te wordenquote:Op woensdag 23 januari 2013 12:11 schreef Klonk het volgende:
best lekker buiten nu
weinig windje, zonnetje erbij
we zijn het eensquote:Op woensdag 23 januari 2013 13:26 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Idd... het lijkt wel lente te worden![]()
![]()
Tis echt mooi wandelweer
En de wegen zijn droog. Geen blubberzooi
die je mee het huis inneemt.
quote:
dat ik dat nog mee mag makenquote:Op woensdag 23 januari 2013 13:34 schreef -CRASH- het volgende:
[..]![]()
Heel langzaam.... echt heeeel langzaamn
begint het me toch de sneeuw (in de stad) de strot uit te hangen.
Op de hei is het geweldig maar als je weer richting stad gaat
De pluim lijkt de laatste dagen toch steeds ietsje meer door te buigen. Ik heb hoop op een snelle hervatting van het winterweer. Misschien zelfs binnen een week.quote:Op woensdag 23 januari 2013 10:38 schreef INViCTuS het volgende:
[ afbeelding ]
Ik ben net als het weer... Je weet nooit wat er gebeuren gaatquote:
Hahaha en hier maar zeuren als het van -6 naar + 8 gaatquote:Op woensdag 23 januari 2013 13:39 schreef Dven het volgende:
Kleine update vanaf de Balkan :
Al vier dagen zalig weer. Blauwe lucht, amper wind (behalve op kantoor) en zo tussen de 12 en 17 graden. Een beeld wat nog tot en met vrijdagmiddag zal blijven staan. Daarna stroomt er koudere lucht het land in en de verwachting is dat er op zaterdag zo'n 40 tot 60 centimeter sneeuw valt.
In principe kan ik er wel redelijk mee leven, alles beter dan temperaturen tussen de 0 en 5 graden !quote:Op woensdag 23 januari 2013 13:42 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Hahaha en hier maar zeuren als het van -6 naar + 8 gaat
Ok, ik zal het doorgeven.quote:Op woensdag 23 januari 2013 13:51 schreef -CRASH- het volgende:
Wat gaan we doen...
Volgende week een dooi aanval zodat alle rotzooi weg is.
en daarna weer de diepvries in zonder neerslag.
Geen vraagteken aan het eind van deze stelling zin?quote:Op woensdag 23 januari 2013 13:51 schreef -CRASH- het volgende:
Wat gaan we doen...
Mijn dochter is schaatsen op het ondergelopen weilandje hier in de buurt. Zij had het bloedheet, deed haar jas zelfs open op een gegeven momentquote:Op woensdag 23 januari 2013 15:58 schreef Jor_Dii het volgende:
Godver wat is het een partijtje koud zeg!
Voor zover ik weet is de lente qua neerslag zo'n beetje het meest droge seizoen in dit land. Daarbij zijn de dagen langer, maar relatief ook nog eens zonniger. Dus volgens mij zit er toch wel aardig wat verschil in. Hoe het met de wind zit weet ik niet zo goed, misschien is die alleen voor het gevoel minder in de lente.quote:Op woensdag 23 januari 2013 11:06 schreef zoem het volgende:
[..]
De herst is nagenoeg hetzelfde als de lente qua weertype, los van de vertraagde opwarming/afkoeling van het halfrond.
Ik ben nog flink aan het genietenquote:Op woensdag 23 januari 2013 20:18 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Dan hebben we toch een aardige vorstperiode gehad
Haha ja precies, nieuwe week dat is nog ver wegquote:Op woensdag 23 januari 2013 20:20 schreef kepler het volgende:
[..]
Ik ben nog flink aan het genietenZaterdag lekker schaatsen en na zondag zie ik wel weer
Het is echt ziek koud hier (stad Groningen)quote:Op woensdag 23 januari 2013 20:22 schreef Sj0rSz het volgende:
Die temperatuur in het Noord-Oosten-11 al
echt klote jaquote:Op woensdag 23 januari 2013 17:52 schreef Retronix het volgende:
Moeilijk te geloven dat het volgende week alweer herfst is..
Bizarre winter daar, zeg! Ik wist niet beter dan dat het in Oost-Europa koud is in de winter, er soms sneeuw valt, en het heel af en toe wel eens boven nul is, maar 17 graden had ik nooit gedacht. Dat is meer wat voor Spanje. Hoe uitzonderlijk is die 17 voor waar jij woont?quote:Op woensdag 23 januari 2013 13:39 schreef Dven het volgende:
Kleine update vanaf de Balkan :
Al vier dagen zalig weer. Blauwe lucht, amper wind (behalve op kantoor) en zo tussen de 12 en 17 graden. Een beeld wat nog tot en met vrijdagmiddag zal blijven staan. Daarna stroomt er koudere lucht het land in en de verwachting is dat er op zaterdag zo'n 40 tot 60 centimeter sneeuw valt.
Dan ga je naar buiten en wordt je weer blij, want dan zie je het lente wordenquote:Op woensdag 23 januari 2013 17:52 schreef Retronix het volgende:
Moeilijk te geloven dat het volgende week alweer herfst is..
In de zon heb ik gisteren even in T-shirt sneeuw geveegd. Twee minuten maar, maar was wel lekkerquote:Op woensdag 23 januari 2013 16:15 schreef MaLo het volgende:
[..]
Mijn dochter is schaatsen op het ondergelopen weilandje hier in de buurt. Zij had het bloedheet, deed haar jas zelfs open op een gegeven moment.
Ik ben gauw weer naar binnen gegaan, ik vond het ook veel te koud.
(De moeder van haar vriendinnetje hield toezicht)
Je gaat toch naar Lapland, gefeliciteerd!quote:Op woensdag 23 januari 2013 13:51 schreef -CRASH- het volgende:
Wat gaan we doen...
Hier ook in Rijnsburg Zuid-Holland al twee weken langquote:Op woensdag 23 januari 2013 21:19 schreef alors het volgende:
[..]
Kom maar halen dan, hier ligt nog genoeg van die zooi.
Was het nu puur om te kijken of het leefbaar is/ laten zien dat het leefbaar is. Of heeft het nog een andere reden dat "niet stoken"?quote:
17 graden komt niet veel voor maar uitzonderlijk is het niet. Wanneer je ten zuiden van het Balkangebergte bent is het niet heel ongewoon. En dat gebergte ligt hier twintig KM naar het zuidenquote:Op woensdag 23 januari 2013 22:49 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Bizarre winter daar, zeg! Ik wist niet beter dan dat het in Oost-Europa koud is in de winter, er soms sneeuw valt, en het heel af en toe wel eens boven nul is, maar 17 graden had ik nooit gedacht. Dat is meer wat voor Spanje. Hoe uitzonderlijk is die 17 voor waar jij woont?
Trouwens: hier heeft de bezorger het huis-aan-huis krantje weer eens half door de brievenbus geduwd. Het resultaat: TOCHT en, omdat ik er niet was vandaag, bij terugkomst 7,5 graden in huis, nieuw laagterecord dus! Hopelijk blijft het hierbij, dit is me namelijk net iets tè koud. Warmt nu wel snel op, alweer bijna 9 graden.
Nee hoor, klopt gewoon.quote:Op woensdag 23 januari 2013 23:18 schreef Ambrosius het volgende:
Nee, dat is de minimumtemperatuur van vandaag, dus ergens afgelopen nacht.
Ja dat zag ik later ook, ik dacht dat daar altijd het tijdstip van die temperatuur ook bijstond.quote:Op woensdag 23 januari 2013 23:18 schreef Ambrosius het volgende:
Nee, dat is de minimumtemperatuur van vandaag, dus ergens afgelopen nacht.
Ik slaap altijd al op rare tijden, meestal van 4:00 tot 14:00 ofzo, dus dat doe ik nog steeds. Eten is wat eiwitrijker en vetter dan anders, maar niet buitensporig. De gevolgen van een lage kamertemperatuur zijn in de praktijk gewoon minder groot dan je zou verwachten.quote:Op woensdag 23 januari 2013 22:57 schreef INViCTuS het volgende:
Fak gek...7.5 graden in je huis. Je slaapt wel veel als je thuis bent zeker? Dit kost je lichaam toch ook onwijs veel energy?
Het lijkt me voor je huis niet heel erg goed met vocht e.d.?quote:Op woensdag 23 januari 2013 23:21 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Ik slaap altijd al op rare tijden, meestal van 4:00 tot 14:00 ofzo, dus dat doe ik nog steeds. Eten is wat eiwitrijker en vetter dan anders, maar niet buitensporig. De gevolgen van een lage kamertemperatuur zijn in de praktijk gewoon minder groot dan je zou verwachten.
Maar uiteraard wel funest voor je huis.quote:Op woensdag 23 januari 2013 23:21 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Ik slaap altijd al op rare tijden, meestal van 4:00 tot 14:00 ofzo, dus dat doe ik nog steeds. Eten is wat eiwitrijker en vetter dan anders, maar niet buitensporig. De gevolgen van een lage kamertemperatuur zijn in de praktijk gewoon minder groot dan je zou verwachten.
Inderdaad het kijken/laten zien dat het leefbaar is, maar ook de gevolgen voor het huis en voor mezelf in de praktijk leren en me er op kunnen voorbereiden. Daarnaast een beetje een test of ik met bepaalde kleding/materialen nog kan slapen bij bepaalde temperaturen, voor toekomstige bergtochten.quote:Op woensdag 23 januari 2013 23:14 schreef Drassss het volgende:
[..]
Was het nu puur om te kijken of het leefbaar is/ laten zien dat het leefbaar is. Of heeft het nog een andere reden dat "niet stoken"?
Ik had meer problemen met vocht in jaren dat ik wel stookte. Vocht ontstaat tegen koude oppervlakten bij het afkoelen van warme lucht. Er valt weinig af te koelen...quote:Op woensdag 23 januari 2013 23:22 schreef junkiexp het volgende:
[..]
Het lijkt me voor je huis niet heel erg goed met vocht e.d.?
Werk je diensten ofzo met zo'n raar patroon?quote:Op woensdag 23 januari 2013 23:21 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Nee, ik werk soms in opdracht, soms een weekje fulltime, soms even niet. Even op zoek, zeg maar.quote:Op woensdag 23 januari 2013 23:36 schreef Daywalk3r het volgende:
[..]
Werk je diensten ofzo met zo'n raar patroon?
Er is toch wel wat schaatsijs hoor. Er zijn steeds meer meren en vaarten waarop je kunt gaan schaatsen, dus de kou is echt wel zinvol geweest. Daarnaast is het water nu goed afgekoeld voor als het in februari nog mocht gaan winteren.quote:Op donderdag 24 januari 2013 01:30 schreef Lemans24 het volgende:
Geen koudegolf, maar één dag strenge vorst (in De Bilt), geen Elfstedentocht, geen records. Waar was die kou nou goed voor?
In een paar regio's van het land ja. Hier in Utrecht zie ik nergens mensen op het ijs, behalve in het Wilhelminapark, het is overal slecht ijs.quote:Op donderdag 24 januari 2013 01:31 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Er is toch wel wat schaatsijs hoor. Er zijn steeds meer meren en vaarten waarop je kunt gaan schaatsen, dus de kou is echt wel zinvol geweest.
'K denk dat vanaf morgen wel wat banen open gaan hoor.. en anders donderdag sowieso.. dan heb je dus nog donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag.. 4 dagen.quote:Op donderdag 24 januari 2013 01:30 schreef Lemans24 het volgende:
Geen koudegolf, maar één dag strenge vorst (in De Bilt), geen Elfstedentocht, geen records. Niet eens overal goede sneeuw of lekker schaatsijs (voor de liefhebbers) Waar was die kou nou goed voor?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |