Dan ook geen Etocht. Zeker na de sneeuw zondag.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 08:17 schreef Straatcommando. het volgende:
Vooruitzichten zijn niet zo mooi. Bijna geen zon meer
Denk het niet. Tenzij de zon doorbreekt.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 09:05 schreef Qwea het volgende:
-0.9 ik ben bang dat de dooi gaat inzetten
In Rijnsburg sneeuwt het lichtquote:Op vrijdag 18 januari 2013 09:35 schreef Bienelientjee het volgende:
Hier maar een paar fladderende sneeuwvlokjes!
Iemand die ik ken uit Engeland heeft nu zijn eerste pak sneeuw gekregen!
Maar die staat daar voorlopig alleen in.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 09:41 schreef Slobeend het volgende:
Volgens GFS is de winter volgende week vrijdag voorbij.
En weeronline is de tweedequote:Op vrijdag 18 januari 2013 09:43 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Maar die staat daar voorlopig alleen in.
En weeronline is echt de grootste kutsite; en gebruiken ze geen GFS resultaten? . Laten we nog maar even afwachtenquote:Op vrijdag 18 januari 2013 09:53 schreef Wessell het volgende:
[..]
En weeronline is de tweede
[ afbeelding ]
Eens die kneuzen voorspellen al een week dat het weer zachter zou worden! hopelijk zet de kou gewoon door tot eind maartquote:Op vrijdag 18 januari 2013 10:00 schreef Norrage het volgende:
Volgens mij heeft de GFS het al constant fout...
[..]
En weeronline is echt de grootste kutsite; en gebruiken ze geen GFS resultaten? . Laten we nog maar even afwachten
Schuift nog wel op.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 09:41 schreef Slobeend het volgende:
Volgens GFS is de winter volgende week vrijdag voorbij.
En regio N(O)?quote:Op vrijdag 18 januari 2013 10:10 schreef Rijssi het volgende:
europees
[ afbeelding ]
amerikaans
[ afbeelding ]
Het is echt al ruim een week in de voorspellingen zo dat bij >7 dagen verder de temperatuur rond de 7 a 8 graden komt. Er is überhaupt nog niets te zeggen over ruim een week later.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 10:12 schreef Felagund het volgende:
Het zijn wel weer de bekende, "Na een weekje verschuiven we naar de klimatologie", profielen.
Dat zeg ik, de pluimprofielen verschuiven op naar het klimatologische gemiddelde.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 10:19 schreef Ajaxfan het volgende:
[..]
Het is echt al ruim een week in de voorspellingen zo dat bij >7 dagen verder de temperatuur rond de 7 a 8 graden komt. Er is überhaupt nog niets te zeggen over ruim een week later.
Koele Kikker update!quote:Op dinsdag 15 januari 2013 17:06 schreef henkde_j het volgende:
Hier in de tuin is de eerste dode door de kou al gevallen
[ afbeelding ]
RIP aan de nabestaanden
quote:Op vrijdag 18 januari 2013 10:29 schreef henkde_j het volgende:
[..]
Koele Kikker update!
Koele kikker heeft z'n biezen gepakt. Het zal toch niet!![]()
[ afbeelding ]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.know'm sayin?
word? word.
quote:Op vrijdag 18 januari 2013 10:33 schreef alors het volgende:
[..]een wederopstanding!
Bedevaartsoord hierSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Hmm, ik had verwacht dat een kat of de buurtsteenmarter hem wel op zou vreten. Maar ik zie slechts 1 sleepspoor over het ijs ter grote van de kikker. Het lijkt er dus echt op dat hij er zelf vandoor is gegaan. Al geloof ik er geen zak van
Op donderdag 7 februari 2013 22:30 schreef wolfrolf het volgende:
Godsamme _O_ wat een baas ben je toch
Op dinsdag 26 februari 2013 15:53 schreef SilentChaos het volgende:
Jij begrijpt _O_
In deze run wel veel meer dan bij die van de afgelopen dagen.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 10:24 schreef Felagund het volgende:
[..]
Dat zeg ik, de pluimprofielen verschuiven op naar het klimatologische gemiddelde.
quote:Op vrijdag 18 januari 2013 10:33 schreef alors het volgende:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Het is een amateuristische, niet serieuze site gedreven door hobbyisten die het zelden bij het rechte eind hebben. Meteorologie moet gewoon door experts worden bedreven (iig als het zo in de media wordt gebracht) en niet door een stelletje amateurs.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 10:09 schreef byah het volgende:
Kneuzen, kutsite.
Het gaat om een weersvoorspelling.. de fuck
Er komt geen elfstedentocht..quote:Op vrijdag 18 januari 2013 10:41 schreef alors het volgende:
Ik heb zoiets van laat nu maar doorvriezen tot Elfstedentocht, is het toch nog ergens goed voor en daarna hop meteen dooi en 10-15 graden.
Nee dat vrees is ook hoor...quote:Op vrijdag 18 januari 2013 10:42 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Er komt geen elfstedentocht..
Klopt, maar het verschil met 1 run is wel behoorlijk groot:quote:Op vrijdag 18 januari 2013 10:36 schreef superworm het volgende:
[..]
In deze run wel veel meer dan bij die van de afgelopen dagen.
Voor vanavond zelfs al een schaatsmarathon afgelast in veenoord. Slecht ijs en een temp van +1quote:Op vrijdag 18 januari 2013 10:41 schreef alors het volgende:
Ik heb zoiets van laat nu maar doorvriezen tot Elfstedentocht, is het toch nog ergens goed voor en daarna hop meteen dooi en 10-15 graden.
http://www.nu.nl/sport/30(...)wege-slecht-ijs.htmlquote:"De vorst valt tegen. Afgelopen nacht was het -2 en nu is het al +1'', zei hij vrijdagmorgen.
Vind 't wel jammer hoor, als het dan toch koud word laat het dan maar episch koud worden met een elfstedentocht.quote:
Dit dus, van vrijwel alle berekeningen onder de nul naar in een dag de helft boven nul.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 10:43 schreef Felagund het volgende:
[..]
Klopt, maar het verschil met 1 run is wel behoorlijk groot:
[ afbeelding ]
Hmwa, momenteel dooit het (nog) nergens en morgen beloofd een koud dagje te worden overdag.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 10:44 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
Voor vanavond zelfs al een schaatsmarathon afgelast in veenoord. Slecht ijs en een temp van +1
[..]
http://www.nu.nl/sport/30(...)wege-slecht-ijs.html
Waarschijnlijk het hele land wel sneeuw, maar het zuiden het meest geloof ik.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 11:03 schreef superworm het volgende:
De sneeuw zondag lijkt vanuit het zuiden te komen. Iemand al enig idee of het noorden daarbij opnieuw gespaard blijft? De driedaagse van buienradar stopt net als de bui begint namelijk.
Treurig, daar gaat een weekje min vijf niks aan doen.quote:
jah, begint al weer bijna weg te gaanquote:Op vrijdag 18 januari 2013 11:11 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Waarschijnlijk het hele land wel sneeuw, maar het zuiden het meest geloof ik.
Whut?quote:Op vrijdag 18 januari 2013 11:24 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
jah, begint al weer bijna weg te gaan
Sneeuw dat weg gaat.quote:
De sneeuw wordt alweer minder, platgereden enzo, dus nieuwe verse laagje is niet verkeerdquote:
Ja ok, maar op bomen, daken en grasvelden ligt alles nog gewoon volquote:Op vrijdag 18 januari 2013 11:43 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
De sneeuw wordt alweer minder, platgereden enzo, dus nieuwe verse laagje is niet verkeerd
mallootquote:Op vrijdag 18 januari 2013 11:45 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Ja ok, maar op bomen, daken en grasvelden ligt alles nog gewoon volmaar ik ben ook wel in voor een nieuwe laag van >10 cm
Al 2 uur hier inmiddels, waar eerst helemaal niks van te zien was op de Nederlandse buienradar maar wel op de Niederschlagsradar.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 13:49 schreef GekkePoes het volgende:
Nu ook sneeuw in het noorden.
[ afbeelding ]
Voelt wel koud aan buiten. Ik zou eerder denken dat het -10 is ofzo.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 14:14 schreef INViCTuS het volgende:
Geen koudegolf tot dusver en de Bilt zit bijna boven nul dus kunnen ze opnieuw beginnen
Als het een beetje doorwaait, koelt je gezicht sneller af, en is de gevoels tempratuur lager.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 14:19 schreef aloa het volgende:
[..]
Voelt wel koud aan buiten. Ik zou eerder denken dat het -10 is ofzo.
Idd ja.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 14:22 schreef GekkePoes het volgende:
[..]
Als het een beetje doorwaait, koelt je gezicht sneller af, en is de gevoels tempratuur lager.
Zo stond ik een keer in het midden van nergenshuizen te wachten op de bus. En echt dat net die dag de rij bomen was weggezaagd. een oud schuurtje 2 meter verderop was weggehaald. het enige wat beschutting gaf was het bordje van de bushalte. niet eens ver onder 0 maar het voelde me toch koud aan met windkracht 5.quote:
Gaat nog harder waaien op zondag. Dan is het niet te doen buiten.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 14:36 schreef GekkePoes het volgende:
[..]
Zo stond ik een keer in het midden van nergenshuizen te wachten op de bus. En echt dat net die dag de rij bomen was weggezaagd. een oud schuurtje 2 meter verderop was weggehaald. het enige wat beschutting gaf was het bordje van de bushalte. niet eens ver onder 0 maar het voelde me toch koud aan met windkracht 5.
Het was hier echt even 0,1 hoor.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 15:10 schreef INViCTuS het volgende:
Het dooit niet, dat heeft andere oorzakenbijna konden we opnieuw beginnen in De Bilt, het is -0.1 geweest maar inmiddels staat het weer op -0.6.
quote:Op vrijdag 18 januari 2013 15:29 schreef Wessell het volgende:
[ afbeelding ]
http://www.buienradar.nl/pluim
Kijkt zij naar andere pluimen dan ik? Want ik haal er echt geen "minstens 10 dagen diepe vorst" uit.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 15:29 schreef Wessell het volgende:
[ afbeelding ]
http://www.buienradar.nl/pluim
Naar welke pluimen kijk jij?quote:Op vrijdag 18 januari 2013 16:22 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Kijkt zij naar andere pluimen dan ik? Want ik haal er echt geen "minstens 10 dagen diepe vorst" uit.
Ik heb nog geen sneeuw gezien hoor (z-Frl). Wel bewolker nu, was de hele dag verder zonnig.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 13:49 schreef GekkePoes het volgende:
Nu ook sneeuw in het noorden.
[ afbeelding ]
quote:
Het smelt niet, het klinkt gewoon in en dat kan ook met vorst.quote:
Waar heb je geschaatst?quote:Op vrijdag 18 januari 2013 16:43 schreef henkde_j het volgende:
Heerlijk geschaatst vanmiddag. Jaren niet zo mooi ijs gehad
Op Waterbekkens van het Leekstermeer Groningen.quote:
-0,1 als het goed is hoor.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 17:28 schreef INViCTuS het volgende:
In De Bilt is het exact 0.0 geweest, beginnen we dan opnieuw met tellen of gaat dat dan gewoon door?
De sneeuwlaag wordt niet alleen dunner door het inzakken,een deel sublimeert als er sprake is van hele lage dauwpunten. De luchttemperatuur net boven de sneeuw daalt daarbij omdat de warmte-energie die nodig is voor sublimatie daaraan onttrokken wordt.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 17:05 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Het smelt niet, het klinkt gewoon in en dat kan ook met vorst.
Het komt meest door de instraling van de zon + het lucht in de sneeuw verdwijnt (door samenpersing). Ook al zou het aanhoudende vriezen dat het kraakt, een verse sneeuwlaag dat niet wordt vernieuwd, wordt na een tijdje altijd dunner.
Word je altijd poetisch in onderkoelde toestand?quote:Op vrijdag 18 januari 2013 17:58 schreef Lemans24 het volgende:
Sneeuw is een veel te georganiseerde toestand voor water, het vervalt in chaos
Nee, ik vervolg even het natuurkundige verhaal van DemonRage.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 18:19 schreef Slobeend het volgende:
[..]
Word je altijd poetisch in onderkoelde toestand?
Hey speedy, jij hier?quote:Op vrijdag 18 januari 2013 21:06 schreef SpeedyGJ het volgende:
-2.3 bij gevoelstemp van -7.2 (wind 14km/h).
Laat het maar stormen en ijs groeien
IJs heeft toch geen gevoelstemperatuurquote:Op vrijdag 18 januari 2013 21:06 schreef SpeedyGJ het volgende:
-2.3 bij gevoelstemp van -7.2 (wind 14km/h).
Laat het maar stormen en ijs groeien
Dit. Aangezien ik maandag gewoon weer onderweg ben met de auto en trein.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 21:50 schreef Jor_Dii het volgende:
Ben benieuwd naar de hoeveelheden sneeuw zondag/maandag.
Wind is goed voor ijs als het er eenmaal ligt.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 21:51 schreef Adelante het volgende:
[..]
IJs heeft toch geen gevoelstemperatuurZo van "hmmm, lekker koud, laat ik eens flink aangroeien"
Buienradar ziet er iig goed uit (24-45u vooruit): http://www.buienradar.nl/verwachting-24-uur/neerslagquote:Op vrijdag 18 januari 2013 21:51 schreef xFriendx het volgende:
[..]
Dit. Aangezien ik maandag gewoon weer onderweg ben met de auto en trein.
Die is alleen niet heel betrouwbaar, vind ik persoonlijk.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 22:03 schreef superworm het volgende:
Op de driedagenverwachting lijkt het zo'n beetje 24 uur achter elkaar te gaan sneeuwen, over heel het land.
Heb er dan ook geen uitgebreide ervaringen mee. Neerslag hou ik alleen in de gaten als het valt in bevreuren vormquote:Op vrijdag 18 januari 2013 22:04 schreef Toto69 het volgende:
[..]
Die is alleen niet heel betrouwbaar, vind ik persoonlijk.
Een briesje is genoeg, als de warmte van de zon maar meteen wordt afgevoerd.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 21:52 schreef Remzz het volgende:
[..]
Wind is goed voor ijs als het er eenmaal ligt.
Nou ja mijn ervaring is dat het weinig betrouwbaar is, kan je beter wat later bekijkenquote:Op vrijdag 18 januari 2013 22:07 schreef superworm het volgende:
[..]
Heb er dan ook geen uitgebreide ervaringen mee. Neerslag hou ik alleen in de gaten als het valt in bevreuren vorm
groeit ijs harder bij -2 en wat wind of bij -6 en windstilquote:Op vrijdag 18 januari 2013 21:52 schreef Remzz het volgende:
[..]
Wind is goed voor ijs als het er eenmaal ligt.
-6 en windstil denk ik persoonlijk.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 22:10 schreef Adelante het volgende:
[..]
groeit ijs harder bij -2 en wat wind of bij -6 en windstil
Ja maar als die wind een gevoelstemperatuur van -7 oplevert.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 22:10 schreef Toto69 het volgende:
[..]
-6 en windstil denk ik persoonlijk.
IJs groei harder bij -2 en wat wind dan bij -2 en windstil.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 22:10 schreef Adelante het volgende:
[..]
groeit ijs harder bij -2 en wat wind of bij -6 en windstil
Ijs reageert toch niet op de gevoelstemperatuur?? Das toch voor de mensen zelf..quote:Op vrijdag 18 januari 2013 22:11 schreef Adelante het volgende:
[..]
Ja maar als die wind een gevoelstemperatuur van -7 oplevert.
Ik was nooit zo'n ster in natuurkunde
IJs reageert wel op de gevoelstemperatuur want het effect wat het voor mensen kouder aan doet voelen speelt ook een rol bij de ijsvorming.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 22:12 schreef Toto69 het volgende:
Ijs reageert toch niet op de gevoelstemperatuur?? Das toch voor de mensen zelf..Ik snap dat wind de ijs groei stimuleert maar ik denk dat -6 met windstil toch beter werkt dan -2 met wat wind.
Ik geloof je, ik heb er ook niet veel verstand van eigenlijk. Leek me alleen stug.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 22:16 schreef Kowloon het volgende:
[..]
IJs reageert wel op de gevoelstemperatuur want het effect wat het voor mensen kouder aan doet voelen speelt ook een rol bij de ijsvorming.
Dit effect speelt ook bij ijsvorming omdat de faseovergang energie aan het vormende ijs onttrekt. Als die energie sneller afgevoerd wordt kan het ijs sneller groeien.quote:The human body loses heat through convection, evaporation, conduction, and radiation. The rate of heat loss by a surface through convection depends on the wind speed above that surface. As a surface heats the air around it, an insulating boundary layer of warm air forms against the surface. Moving air disrupts the boundary layer, allowing for new, cooler air to replace the warm air against the surface. The faster the wind speed, the more readily the surface cools.
Gek genoeg zit de luchtvochtigheid niet in de windchill.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 22:24 schreef Perrin het volgende:
En misschien telt ook nog dat met hoge luchtvochtigheid (hoe hoger, hoe kouder het voor je gevoel is, toch?) het ijs minder snel wegsublimeert?
Zal bij lange na niet zoveel zijn als laatst.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 21:51 schreef xFriendx het volgende:
[..]
Dit. Aangezien ik maandag gewoon weer onderweg ben met de auto en trein.
Ik dacht dat ik nog geld van je kreeg....?quote:Op vrijdag 18 januari 2013 10:39 schreef Straatcommando. het volgende:
Als die pluim koud geweest was, was het wel goed geweest of niet boys![]()
koud tot eind maart.. die is gek.
Ik ook niet hoorquote:Op vrijdag 18 januari 2013 22:09 schreef Toto69 het volgende:
[..]
Nou ja mijn ervaring is dat het weinig betrouwbaar is, kan je beter wat later bekijkenik bedoelde het uiteraard ook niet verkeerd.
Kans op lichte sneeuw in het zuiden inderdaad.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 23:36 schreef YazooW het volgende:
Gaan we straks nog sneeuw krijgen? Op de buienrader lijkt er wat te komen vanuit België.
Dat regengebiedje in ZO NL moet effe oprottenquote:
IJzel, blijft ruim onder nul.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 23:40 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Dat regengebiedje in ZO NL moet effe oprotten
Waarom kijken mensen nog naar weeronlinequote:Op zaterdag 19 januari 2013 11:02 schreef bloodymary1 het volgende:
Volgens weer online is het vandaag de laatste dat het hier (in het zuiden) overdag onder 0 is. Hopelijk hebben ze gelijk.
Jep blijf me ook steeds verbazen, pijn aan mijn ogen.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 12:03 schreef Norrage het volgende:
[..]
Waarom kijken mensen nog naar weeronline
Is weeronline zo slecht dan? Sorry, heb er weinig verstand van..quote:Op zaterdag 19 januari 2013 12:11 schreef Drassss het volgende:
[..]
Jep blijf me ook steeds verbazen, pijn aan mijn ogen.
Laat ik het zo zeggen. De voorspellingen bij Weeronline kunnen per uur ongelovig veranderen. Naar mijn weten gebruiken ze niet een soort gemiddelde berekening voor het weer, maar pakken ze gewoon 1 van de 100 voorspellingen en flatsen ze die op de site. Daarom kan het zomaar zijn dat vanavond laat alles weer is gewijzigd, waardeloos dus.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 12:25 schreef aarontje112 het volgende:
[..]
Is weeronline zo slecht dan? Sorry, heb er weinig verstand van..
Lijkt me niet met die wind en matige vorst.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 10:24 schreef Pino112 het volgende:
Zal het nog genoeg gaan vriezen om dit vast te laten vriezen? Ik betwijfel het..
[ afbeelding ]
Eerste berichten zijn 3 t/m 7cm voor het Zuiden/Midden van het land. 1 t/m 5cm in het rest van het land.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 13:00 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Gaat volgens mij een aardige partij vallen of nie?
Niet echt hoopgevendquote:Op zaterdag 19 januari 2013 10:24 schreef Pino112 het volgende:
Zal het nog genoeg gaan vriezen om dit vast te laten vriezen? Ik betwijfel het..
[ afbeelding ]
Ik wil de wind ook uit. Woensdag was het zowat windstil, toen was het prima te doen buiten, vandaag vind ik er niks aan. Heb gelukkig alle boodschappen al binnen dus ik kan lekker thuisblijven de rest van de dagquote:Op zaterdag 19 januari 2013 12:39 schreef alors het volgende:
Het is echt verschrikkelijk koud met die wind, brrrrKan die wind ook uit?
Tijdschemaquote:Op zaterdag 19 januari 2013 13:08 schreef Guppyfriend het volgende:
Boh, ik moet morgen met de trein van Arnhem naar Breda, en weer terug... Hoe laat begint het ongeveer te sneeuwen in die regio, denken jullie...?
Lekkerquote:
Ik zat de kaartjes te bekijken ja. Goed fris daar momenteelquote:Op zaterdag 19 januari 2013 13:28 schreef MaLo het volgende:
[..]
Lekker. Hier voelt het als min 18 vandaag
IJzel is van de kaarten zo te zien, gunstig.. dit wordt chaos maandagquote:
Dat is best veel sneeuwquote:Op zaterdag 19 januari 2013 14:07 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
IJzel is van de kaarten zo te zien, gunstig.. dit wordt chaos maandag
quote:Vandaag en morgen: Koud en bewolkt, morgen sneeuw
Vandaag is er veel bewolking, hier en daar komt ook de zon sporadisch tevoorschijn. Het blijft vrijwel overal droog. De middagtemperatuur ligt tussen de -3 en -5 graden, maar door de matige oostenwind voelt het een stuk kouder aan, de gevoelstemperatuur ligt vandaag rond de -12 graden. Aan zee en boven het IJsselmeer is de wind vrij krachtig tot krachtig, 5 tot 6.
In de nacht naar zondag is het zwaar bewolkt en zo goed als droog. De minima komen uit rond -6 graden. De oostenwind is matig tot vrij krachtig, aan zee en op het IJsselmeer krachtig.
Zondagochtend gaat het van het zuiden uit licht sneeuwen. Aan het einde van de middag sneeuwt het in een groot deel van het land. Alleen het uiterste noorden houdt het tot ver in de avond droog. Er vallen enkele centimeters verse sneeuw. In Limburg is er een kleine kans op ijsregen. De maxima liggen rond -3 graden. De oostelijke wind is nog steeds matig tot vrij krachtig, aan zee en op het IJsselmeer krachtig, waardoor het in het oosten en in de kustprovincies kan aanvoelen als -15 graden. (Bron: KNMI)
quote:Er vallen enkele centimeters verse sneeuw.
We zitten niet op de markt.quote:verse sneeuw
quote:Op zaterdag 19 januari 2013 14:22 schreef DemonRage het volgende:
[..]
[..]
[..]
We zitten niet op de markt.
[..]
[..]
[..]
Wat.. Pas kwam er sneeuw in blik omlaag hoor. Best pijnlijk.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 14:22 schreef DemonRage het volgende:
[..]
[..]
[..]
Kan je nagaan wat voor shit je krijgt als morgen de sneeuw van gister valt.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 14:22 schreef DemonRage het volgende:
[..]
[..]
[..]
Als men geleerd heeft van afgelopen dinsdagochtend dan hebben ze dat wel gedaan neem ik aan, zo niet dan zijn ze gewoonweg DOM!quote:Op zaterdag 19 januari 2013 14:40 schreef DoorgestokenKaart het volgende:
Ik hoop dat het noorden ook in de prijzen valt. Maandagochtend moet ik al om 05:30 op pad. Ik hoop dat ze nog niet geschoven hebben, zodat ik door een vers sneeuwtapijtje kan knallen!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zaterdag 19 januari 2013 14:44 schreef baggerbaas het volgende:
Nieuwe pluim van GFS voor Noordoost:Niet veel verandering dus.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[..]
[..]
[..]
quote:Op zaterdag 19 januari 2013 14:44 schreef baggerbaas het volgende:
Nieuwe pluim van GFS voor Noordoost:Iets kouder op de LT vergeleken met vorige runs, goed om te zienSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Ik vrees nogal voor ijzel maandagochtendquote:
Gevoelstemperatuur van -10 en lager inderdaad...quote:Op zaterdag 19 januari 2013 12:39 schreef alors het volgende:
Het is echt verschrikkelijk koud met die wind, brrrrKan die wind ook uit?
Dat is de verwachting, maar gaat dat ook gebeuren, denk je?quote:Op zaterdag 19 januari 2013 13:28 schreef Dven het volgende:
Het sneeuwt en is maar 1 graad
Morgen 13 graden
Maandag 18 graden hier
Geen flauw idee. Misschien wordt het maar 16 graden maar misschien ook wel 20. Ik zie het wel. Ik zal in ieder geval gewoon in t-shirt buiten kunnen lopen dus dat is sowieso positiefquote:Op zaterdag 19 januari 2013 16:52 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Dat is de verwachting, maar gaat dat ook gebeuren, denk je?
De plaatjes laden hier niet (iets met een fair use policy icm mobiele provider), maar ik ga het ws niet leuk vinden maandag?quote:Op zaterdag 19 januari 2013 16:57 schreef Pino112 het volgende:
Hirlam 12Z
[ afbeelding ]
Totaal neerslag Hirlam +48u
[ afbeelding ]
Neerslagsom tot maandag 18z
[ afbeelding ]
Afwachten wat het uiteindelijk gaat doen is het beste.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 17:00 schreef minthy het volgende:
[..]
De plaatjes laden hier niet (iets met een fair use policy icm mobiele provider), maar ik ga het ws niet leuk vinden maandag?
Hmmm, dat is gegarandeerde treinuitval, lijkt me...quote:Op zaterdag 19 januari 2013 13:28 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Tijdschema
In de loop van de nacht gaat het in de Belgische en Luxemburgse Ardennen sneeuwen en wordt het ook in de Eifel wit. Daarna schuift het neerslaggebied morgenochtend geleidelijk het uiterste zuiden van Nederland in. Aan de voorzijde van het front blijft het ondertussen stevig waaien, met een veelal volle windkracht 4 en in het noorden en in Noord-Holland een dikke windkracht 5. Het waddengebied gaat in de loop van zondag zelfs naar dik windkracht 6. Die oostelijke, zeer koude, bries, houdt de noordwaartse verplaatsing van het front enigszins tegen. Ergo, het gaat morgen nogal traag.
Tussen 06.00 en 12.00 uur zondagochtend krijgen de zuidelijke provincies alleen nog met sneeuwval te maken. In de middag spreidt de winterse neerslag zich uit tot over de hele zuidelijke helft. In de avond en nacht komen geleidelijk ook de noordelijke provincies aan de beurt. Vervolgens duurt ook het landuitwaarts schuiven lang. Maandagochtend valt op veel plekken nog sneeuw, met het accent op het noorden, oosten en Limburg. In de middag zijn het voornamelijk de noordelijke regio’s waar nog bij tijden sneeuw naar beneden komt.
En wat valt er dan in totaal? Wij hebben nu zo’n 4 tot 6 centimeter uitstaan. Waarbij we in ons achterhoofd houden dat de intensiteit van de sneeuwval altijd zeer lastig in te schatten valt. We zagen afgelopen week ook dat in Zuid-Holland en Zeeland plekken werden bediend met 10 tot 20 cm sneeuw, iets dat in geen enkel rekenmodel zat. Pas op het laatste moment zal duidelijk worden welke hoeveelheden per regio precies mogelijk zijn.
5cm sneeuw en adviseren thuis te blijvenquote:Na een gevoelsmatig Siberisch koude nacht met een gevoelstemperatuur van -17 of -18 graden volgt morgen een sneeuwstoring vanuit het zuiden. Hierdoor ontstaat grote overlast voor het verkeer. De sneeuw bereikt morgenochtend het zuiden, later in de middag ook het noorden. Het is tijdelijk matige sneeuwval. Hierdoor slecht zicht, natuurlijk kans op gladheid maar ook de vorming van sneeuwduinen door de harde oostenwind. In het zuiden en zuidoosten is er later in de middag zelfs even kans op ijzel. Met een gevoelstemperatuur tussen de -10 en -15 graden voelt het ook nog eens berekoud aan. In de avond en nacht nog altijd sneeuw in het noorden en het oosten.
Dus is er sprake van grote overlast voor het verkeer. Advies: blijf lekker thuis.
twitter:weermanreinier twitterde op zaterdag 19-01-2013 om 21:01:17Achtergronden over het waarom van alweer een periode met koud winterweer. Erg goed artikel. http://t.co/Xx8qrflg reageer retweet
quote:Op zaterdag 19 januari 2013 21:24 schreef minthy het volgende:
DASOO-Facebookgroep-spam: https://www.facebook.com/groups/330427147048678/
De zaterdagavond is hiervoor niet echt geschikt, hè?quote:
Nee.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 21:31 schreef minthy het volgende:
[..]
De zaterdagavond is hiervoor niet echt geschikt, hè?
Ik kan er ook niks aan doen.quote:
Neen! Ik had z'n ma kunnen zijnquote:
Dat hoef ik nietquote:Op zaterdag 19 januari 2013 21:48 schreef henkde_j het volgende:
Morgenvroeg schaatsen in Friesland.![]()
Bewolkt -6 en windkracht 5 oostenwind
*schenkt warme chocomelk in*quote:
Nee, dat kan niet. Ik moet gewoon werken namelijk!quote:Op zaterdag 19 januari 2013 22:27 schreef ACT-F het volgende:
Maandagochtend wordt het een feest in het oosten van het landAlles ingesneeuwd
Schaf maar vast een sneeuwscooter aanquote:Op zaterdag 19 januari 2013 22:27 schreef minthy het volgende:
[..]
Nee, dat kan niet. Ik moet gewoon werken namelijk!
Ik bind gewoon ski's onder m'n 206'jequote:Op zaterdag 19 januari 2013 22:34 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Schaf maar vast een sneeuwscooter aan
Ik duw wel als het moet.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 22:35 schreef minthy het volgende:
[..]
Ik bind gewoon ski's onder m'n 206'je
Of rupsbanden![]()
Pure tofheid! Je weet dat ik in Zwolle werk en om 21u ook nog terug naar huis moet?quote:
Ik zie niet veel verschil?quote:Op zaterdag 19 januari 2013 21:52 schreef ZaZoe het volgende:
[ afbeelding ]
Northern hemisphere snow cover (white) and sea ice (yellow) 16 January 2012 (left) and 2013 (right). Map source: National Ice Center
Net zoals in de film Taxi 3quote:Op zaterdag 19 januari 2013 22:35 schreef minthy het volgende:
[..]
Ik bind gewoon ski's onder m'n 206'je
Of rupsbanden![]()
Eheh....quote:Op zaterdag 19 januari 2013 22:38 schreef minthy het volgende:
[..]
Pure tofheid! Je weet dat ik in Zwolle werk en om 21u ook nog terug naar huis moet?
Dat is de taxi van Klonkquote:Op zaterdag 19 januari 2013 22:42 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Net zoals in de film Taxi 3![]()
[ afbeelding ]
Jaquote:Op zaterdag 19 januari 2013 22:42 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Net zoals in de film Taxi 3![]()
[ afbeelding ]
Ja, nu krabbel je terug hè?quote:Op zaterdag 19 januari 2013 22:45 schreef tomaat52 het volgende:
[..]
Eheh....![]()
*schenkt nog wat chocomelk in
quote:
Ja, tomaten hebben korte pootjes he...quote:Op zaterdag 19 januari 2013 22:56 schreef minthy het volgende:
[..]
Ja
[..]
Ja, nu krabbel je terug hè?
die heb ik volgens mij wel nodig als ik het zo lees, helaas heb ik die niet gekregen en moet het hiermee doen, gewoon 4 zwarte banden en een goed getrainde gas en koppelingsvoetquote:
Ik heb nu een hele rare mental image in m'n hoofdquote:Op zaterdag 19 januari 2013 23:00 schreef tomaat52 het volgende:
Ja, tomaten hebben korte pootjes he...
En gezond verstand, ook belangrijk onder die omstandighedenquote:Op zaterdag 19 januari 2013 23:06 schreef Klonk het volgende:
[..]
die heb ik volgens mij wel nodig als ik het zo lees, helaas heb ik die niet gekregen en moet het hiermee doen, gewoon 4 zwarte banden en een goed getrainde gas en koppelingsvoet
[ afbeelding ]
Vertel...quote:Op zaterdag 19 januari 2013 23:06 schreef minthy het volgende:
[..]
Ik heb nu een hele rare mental image in m'n hoofd
Van een tomaatje met korte pootjes die mijn auto naar Zwolle loopt te duwen natuurlijkquote:
vooral een gezond verstand en nooit harder rijden dan je beschermengeltje kan vliegenquote:Op zaterdag 19 januari 2013 23:07 schreef minthy het volgende:
[..]
En gezond verstand, ook belangrijk onder die omstandigheden
wittequote:Op zaterdag 19 januari 2013 23:08 schreef admiraal_anaal het volgende:
Is er eigenlijk ook sneeuwverwachting voor Den Haag?
Chocomelk met een scheurtje rum werkt niet goed voor je...quote:Op zaterdag 19 januari 2013 23:09 schreef minthy het volgende:
[..]
Van een tomaatje met korte pootjes die mijn auto naar Zwolle loopt te duwen natuurlijk
Mooi gezegd!quote:Op zaterdag 19 januari 2013 23:10 schreef Klonk het volgende:
[..]
vooral een gezond verstand en nooit harder rijden dan je beschermengeltje kan vliegen
maar ook niet te zacht rijden, echt wat wat een debielen ik op de weg zie, compleet schone weg waar je 80 mag, gaan ze alsnog 50 rijden want er ligt sneeuw in de bermen
Klopt... *hips*quote:Op zaterdag 19 januari 2013 23:10 schreef tomaat52 het volgende:
[..]
Chocomelk met een scheurtje rum werkt niet goed voor je...
preventief ruimenquote:Op zaterdag 19 januari 2013 23:11 schreef minthy het volgende:
[..]
Mooi gezegd!![]()
Dat slome gedoe trek ik ook niet echt... Laatst trapte er iemand midden op de snelweg op de rem omdat het lichtjes begon te sneeuwen. Dat vind ik gevaarlijker dan eventuele gladheid zelf
Preciesquote:
je gaat morgen je zin krijgenquote:Op zaterdag 19 januari 2013 23:15 schreef Fredo55 het volgende:
Word eens tijd dat het er weer verse sneeuw gaat vallen, van de 14 cm ligt er nog maar 7.
Wind en neerlag gaan vaak gepaard met weersverandering, dus jaquote:Op zaterdag 19 januari 2013 23:18 schreef superworm het volgende:
Beide modellen gaan nu voor dooi zondag?
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Is nog een week weg, waar hebben we het over.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 23:18 schreef superworm het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Nog een paar mooie schaatsdagen in het verschietquote:Op zaterdag 19 januari 2013 23:18 schreef superworm het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
nou als in die voorspelling sneeuw en of -30 zou staan dan zou de helft van de vaste bezoekers van deze reeks met de broek op de knieën zittenquote:Op zaterdag 19 januari 2013 23:37 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Is nog een week weg, waar hebben we het over.
Ik weet bij welke helft ik hoorquote:Op zaterdag 19 januari 2013 23:42 schreef Klonk het volgende:
[..]
nou als in die voorspelling sneeuw en of -30 zou staan dan zou de helft van de vaste bezoekers van deze reeks met de broek op de knieën zitten
Preciesquote:
-30quote:Op zaterdag 19 januari 2013 23:42 schreef Klonk het volgende:
[..]
nou als in die voorspelling sneeuw en of -30 zou staan dan zou de helft van de vaste bezoekers van deze reeks met de broek op de knieën zitten
Paar jaar geleden kon het hier in Leiden, helaas veel plekken verzwakt door boten toen het nog in aanbouw was. Begint nu ook weer dicht te trekken.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 23:46 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Het IJsselmeer lukt nog eerder.
Klopt, maar met min 30 en gesloten sluizen moet het toch mogelijk zijn.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 23:46 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Het IJsselmeer lukt nog eerder.
De Rijn ligt niet bij Leiden en het IJsselmeer ook niet?quote:Op zaterdag 19 januari 2013 23:48 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Paar jaar geleden kon het hier in Leiden, helaas veel plekken verzwakt door boten toen het nog in aanbouw was. Begint nu ook weer dicht te trekken.
Rijn loopt door Leiden en ik heb niks gezegd over het Ijsselmeer.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 23:55 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
De Rijn ligt niet bij Leiden en het IJsselmeer ook niet?
het is amper een maand winterquote:Op zaterdag 19 januari 2013 23:34 schreef tralalala het volgende:
Mooi![]()
Met die harde wind vriest er toch niets dicht dus...Kom er maar in Lente!
Dat was een zeldzame gebeurtenis, zelfs in 1963 kon het niet.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 23:48 schreef tralalala het volgende:
[..]
Klopt, maar met min 30 en gesloten sluizen moet het toch mogelijk zijn.
Arnhem
[ afbeelding ]
Welke Rijn dan?quote:Op zaterdag 19 januari 2013 23:56 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Rijn loopt door Leiden en ik heb niks gezegd over het Ijsselmeer.
quote:Op zaterdag 19 januari 2013 23:57 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Dat was een zeldzame gebeurtenis, zelfs in 1963 kon het niet.
Daarnaast het economisch belang om de vaarweg open te houden.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 23:59 schreef tralalala het volgende:
[..]![]()
![]()
Dat kerncentrales en andere fabrieken koelwater gebruiken zal ook niet in het voordeel zijn denk ik.
Da's een veredeld kanaal.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 23:59 schreef Nattekat het volgende:
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Oude_Rijn_(Harmelen-Noordzee)
En hier een bizar goede kwaliteit foto van een bevroren Rijn bij Arnhem in één van de rivierbevriezende winters van de jaren veertig. De geallieerden hadden achteraf stom ongeluk, in een decennium waarin ze in bijna de helft van de jaren zo de rivier over hadden kunnen marcheren.quote:
toen was de zee toch ook bevrorenquote:Op zaterdag 19 januari 2013 23:57 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Dat was een zeldzame gebeurtenis, zelfs in 1963 kon het niet.
Zal best, hoewel er hier sowieso weinig scheepvaart langs komt in Rhenen, meeste scheepvaart gaat via de Waal.quote:Op zondag 20 januari 2013 00:02 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Daarnaast het economisch belang om de vaarweg open te houden.
Jepquote:
1745quote:Op zondag 20 januari 2013 00:36 schreef YazooW het volgende:
Zo te zien had je in 1745 een aardig zakcentje kunnen bijverdienen door handschoenen te verkopen
quote:Op zondag 20 januari 2013 00:17 schreef superworm het volgende:
[..]
Jep
[ afbeelding ]
En ons landje werd door de Fransen ingenomen toen Pichegru de bevroren rivieren overwandelde in 1794/95. [ afbeelding ]
Geen juiste data. Geen sneeuw hier in Bulgarije.quote:
Volgens m'n oma kon je ooit de Lek over met de auto, maar dat zal dan '47 zijn geweest.quote:Op zondag 20 januari 2013 00:21 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
De Rijn lag vol met ijsschotsen maar oversteken of erop lopen ging in 63 niet.
Dat is de Leidse Rijn, niet de Rijn/Nederrijn/Lek.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 23:56 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Rijn loopt door Leiden en ik heb niks gezegd over het Ijsselmeer.
Anders hadden ze wel boten gebruikt, mag ik hopen.quote:Op zondag 20 januari 2013 00:03 schreef superworm het volgende:
[..]
En hier een bizar goede kwaliteit foto van een bevroren Rijn bij Arnhem in één van de rivierbevriezende winters van de jaren veertig. De geallieerden hadden achteraf stom ongeluk, in een decennium waarin ze in bijna de helft van de jaren zo de rivier over hadden kunnen marcheren.
Het zit hem vooral in het feit dat de temperatuur in anderhalve maand maar drie dagen niet onder nul is geweest..quote:Op zondag 20 januari 2013 02:33 schreef Lemans24 het volgende:
Die 1794/1795 grafiekjes zijn trouwens niet eens spectaculair koud.
Dan zie jij een andere grafiek dan ik.quote:Op zondag 20 januari 2013 02:59 schreef Dven het volgende:
[..]
Het zit hem vooral in het feit dat de temperatuur in anderhalve maand maar drie dagen niet onder nul is geweest..
Van 16 december tot 8 februari is de temperatuur op slechts drie dagen niet onder nul geweest en op geen enkel moment boven de vijf graden. Die vijf graden is normaliter de gemiddelde maximumtemperatuur. Ik weet niet hoe vaak jij dat meegemaakt heb in Nederland maar ik kan het mij in ieder geval niet herinneren.quote:Op zondag 20 januari 2013 03:03 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Dan zie jij een andere grafiek dan ik.
Ik zie bijna alle dagen boven nul in december en februari. En één koudegolf van tien dagen in januari. Volgens mij was die winter niks bijzonders.
Geen lozingen van koelwater , een stuk minder boten. Dat zal inderdaad wel veel helpen.quote:
En ook nog eens het gegeven dat het meetpunt op maar tien kilometer van de kust ligtquote:Op zondag 20 januari 2013 03:16 schreef Lemans24 het volgende:
55 dagen vorst? Volgens mij is dat niet extreem zeldzaam. Zoeken we op
Oh, OK...quote:Op zondag 20 januari 2013 03:17 schreef Dven het volgende:
[..]
En ook nog eens het gegeven dat het meetpunt op maar tien kilometer van de kust ligt
De website waar de gegevens vandaan komen spreekt over Zwanenburg. Dat ligt naast Haarlem. Verder zijn er in de 30 ijsdagen en liefst negen dagen die geen ijsdag zijn omdat de temperatuur kortstondig een paar tienden van een graad boven nul zijn geweest. In mijn optiek is dat alles best uitzonderlijk, zeker omdat het hier dus een meetpunt relatief dicht bij de kust betreft. Ik wil niet weten hoe koud het toentertijd in het oosten en zuidoosten wasquote:
Dan kan wel aardig schelen kwa temperatuur met het binnenland.quote:Op zondag 20 januari 2013 03:17 schreef Dven het volgende:
[..]
En ook nog eens het gegeven dat het meetpunt op maar tien kilometer van de kust ligt
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |