Schijnt normaal te zijn in het buitenland, we gaan ons aanpassen ook vanwege de zorg voor ouderen , dus massaal inwonenquote:Op woensdag 16 januari 2013 21:34 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
En toch houden diverse mensen hier vol dat in het buitenland alles beter is...![]()
![]()
Was hier vroeger ook normaal heb ik me laten vertellen. Back 2 basics.quote:Op woensdag 16 januari 2013 21:59 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Schijnt normaal te zijn in het buitenland, we gaan ons aanpassen ook vanwege de zorg voor ouderen , dus massaal inwonen
is wel wat voor de OPquote:Op woensdag 16 januari 2013 22:04 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[..]
Was hier vroeger ook normaal heb ik me laten vertellen. Back 2 basics.
Exact. En vroeger was alles beter. Je weet toch.quote:Op woensdag 16 januari 2013 22:04 schreef NeeOfTochJA het volgende:
Was hier vroeger ook normaal heb ik me laten vertellen. Back 2 basics.
aanpassen aan Europese normen is goed mogelijk en gewenschtquote:Op woensdag 16 januari 2013 22:16 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Exact. En vroeger was alles beter. Je weet toch.
Kom maar op die kolenkachel, het enkelglas, de olielampen, de schillenboer en de kolenboer. En het asbest. Vrouwen kunnen ook weer terug naar het aanrecht. En allemaal 8 kinderen biggen. Op zijn minst.
Dan was er nu geen vergrijzingsprobleem geweest.quote:Op woensdag 16 januari 2013 22:16 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
En allemaal 8 kinderen biggen. Op zijn minst.
alleen moslims nemen nog veel kids. daarom hebben we straks een moslimprobleem.quote:Op woensdag 16 januari 2013 22:18 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Dan was er nu geen vergrijzingsprobleem geweest.
Klopt, maar dan had het hier nu vol met jankerds over de kinderbijslag gezeten.quote:Op woensdag 16 januari 2013 22:18 schreef Piet_Piraat het volgende:
Dan was er nu geen vergrijzingsprobleem geweest.
Afschaffen net als de HRA.quote:Op woensdag 16 januari 2013 22:19 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Klopt, maar dan had het hier nu vol met jankerds over de kinderbijslag gezeten.
Onze toekomst: http://www.dewereldmorgen(...)g-hangt-boven-athenequote:Op woensdag 16 januari 2013 22:16 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Kom maar op die kolenkachel, het enkelglas, de olielampen, de schillenboer en de kolenboer.
en de oudste dochter blijft altijd vrijgezel en thuiswonend om te helpen met de broertjes, zusjes, het huishouden en later bejaarde ouders. Handig.quote:Op woensdag 16 januari 2013 22:16 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Kom maar op die kolenkachel, het enkelglas, de olielampen, de schillenboer en de kolenboer. En het asbest. Vrouwen kunnen ook weer terug naar het aanrecht. En allemaal 8 kinderen biggen. Op zijn minst.
Mensen die pro europa zijnquote:Op woensdag 16 januari 2013 22:18 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
aanpassen aan Europese normen is goed mogelijk en gewenscht
Heb je originele artikel?quote:Op woensdag 16 januari 2013 21:32 schreef michaelmoore het volgende:
Laat het inwonende kindertal eerst maar eens naar 20% gaan zoals gebruikelijk, kunnen ze voor pap en mama zorgen zoals nu erg in is
[ afbeelding ]
wat levert dat op ==quote:Op woensdag 16 januari 2013 22:55 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Heb je originele artikel?
Dat je geloofwaardigheid boven de nullijn uitstijgt.quote:
Dankquote:Op woensdag 16 januari 2013 23:21 schreef Krisp het volgende:
[..]
Te laat, nu heb ik het zelf moeten doen: http://www.spiegel.de/int(...)g-home-a-877616.html
Nuquote:Huizen vaker gedwongen verkocht dan ooit
RIJSWIJK - Ruim 3500 woningeigenaren hebben vorig jaar hun huis gedwongen moeten verkopen. In 2011 waren dat er iets meer dan 2000. De forse toename met 70 procent komt door de aanhoudende daling van de huizenprijzen en werd al verwacht.
Het gaat om mensen die hun woning kochten met een Nationale Hypotheek Garantie (NHG). Het gemiddelde verlies is per woning circa 34.000 euro, meldde donderdag de Stichting Waarborgfonds Eigen Woningen die de NHG verstrekt. Niet eerder deden zoveel mensen een beroep op de regeling.
De belangrijkste oorzaken voor de gedwongen woningverkopen zijn scheiding (61 procent) en werkloosheid (16 procent).
In 2012 hebben in totaal 93.700 huishoudens de aankoop van een woning gefinancierd met de NHG, tegen 97.500 in het jaar ervoor. ''We hebben vorig jaar een recordaantal restschulden moeten overnemen'', aldus algemeen directeur Karel Schiffer.
''Hiermee heeft de garantie in 2012 meer dan ooit haar meerwaarde aangetoond als institutioneel vangnet voor de risico's van de financiering van het eigenwoningbezit.''
Het je de verwachtingen van de stichting WeW wel eens gelezen m.b.t. 2013 en 2014?quote:
Ik meen dat als je ik meen zegt, ik wel nieuwsgierig ben naar wat er echt staat. Kom maar op met die publicatie, dan kunnen we het ook echt lezen ipv met jouw invulling ervan te moeten doenquote:Op donderdag 17 januari 2013 09:43 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Het je de verwachtingen van de stichting WeW wel eens gelezen m.b.t. 2013 en 2014?
Gaan we weer nieuwe records breken![]()
Ik meen gelezen te hebben dat Kareltje et al verwachten zo'n 120..130 miljoen per jaar kwijt te zijn aan broken dreams. Zelf denk ik dat dit bedrag fors hoger zal uitvallen.
Vind je hier, pagina 81.quote:Op donderdag 17 januari 2013 09:45 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Ik meen dat als je ik meen zegt, ik wel nieuwsgierig ben naar wat er echt staat. Kom maar op met die publicatie, dan kunnen we het ook echt lezen ipv met jouw invulling ervan te moeten doen
Prijzen van alle verkochte huizen * 0.85 doen.quote:Op donderdag 17 januari 2013 09:57 schreef Basp1 het volgende:
Dat bedrag waren ze afgelopen jaar natuurlijk ook al kwijt aangezien 3500*34000= 119.000.000 is.
Maar de vraagis hoeveel zit er in de NHG pot, hoeveel komt er jaarlijks bij en hoeveel gaat eruit.
Als vorig jaar er bijna 94.000 woning met NHG zijn verkocht hoeveel is er dan weer in de pot erbij gestort?
Kun je lezen op diezelfde pagina, die Complex maar half leest in zijn drang om nieuwe verkleinwoordjes te vinden.quote:Op donderdag 17 januari 2013 09:57 schreef Basp1 het volgende:
Dat bedrag waren ze afgelopen jaar natuurlijk ook al kwijt aangezien 3500*34000= 119.000.000 is.
Maar de vraagis hoeveel zit er in de NHG pot, hoeveel komt er jaarlijks bij en hoeveel gaat eruit.
Als vorig jaar er bijna 94.000 woning met NHG zijn verkocht hoeveel is er dan weer in de pot erbij gestort?
De gemiddelde huizeprijs was toch iets van rond de 200.000 * 0.85%*94.000= 159.800.000 erbij afgelopen jaar, terwijl er 119.000.000 uitgegaan is, dus wederom een storm in het xeno half lege glas.quote:Op donderdag 17 januari 2013 10:01 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Prijzen van alle verkochte huizen * 0.85 doen.
Correct.quote:Op donderdag 17 januari 2013 10:05 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De gemiddelde huizeprijs was toch iets van rond de 200.000 * 0.85%*94.000= 159.800.000 erbij afgelopen jaar, terwijl er 119.000.000 uitgegaan is, dus wederom een storm in het xeno half lege glas.
We tikken nog geen half procent aan inderdaad, dus het bloed gaat door de straten heen lopen blijkbaar.quote:Op donderdag 17 januari 2013 10:04 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Toch al gauw 0.05% van de woningvoorraad.
Nog veel minder dan dat, nog geen half promillequote:Op donderdag 17 januari 2013 10:09 schreef Scorpie het volgende:
[..]
We tikken nog geen half procent aan inderdaad, dus het bloed gaat door de straten heen lopen blijkbaar.
Dan moeten we echt keihard dood gaan met zijn allen blijkbaar.quote:Op donderdag 17 januari 2013 10:09 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Nog veel minder dan dat, nog geen half promille.
Feit is dat het miljardenrisico hiervan bij de belastingbetaler ligt. Een garantiefonds betaald door premies zou heel goed zijn, als het risico daarbij ophoudt.quote:Op donderdag 17 januari 2013 10:05 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De gemiddelde huizeprijs was toch iets van rond de 200.000 * 0.85%*94.000= 159.800.000 erbij afgelopen jaar, terwijl er 119.000.000 uitgegaan is, dus wederom een storm in het xeno half lege glas.
Welk miljardenrisico doel je precies op?quote:Op donderdag 17 januari 2013 10:17 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Feit is dat het miljardenrisico hiervan bij de belastingbetaler ligt. Een garantiefonds betaald door premies zou heel goed zijn, als het risico daarbij ophoudt.
Waar heb je het dan precies over?quote:Op donderdag 17 januari 2013 10:17 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Feit is dat het miljardenrisico hiervan bij de belastingbetaler ligt. Een garantiefonds betaald door premies zou heel goed zijn, als het risico daarbij ophoudt.
Als de NHG pot leeg is dan moet de overheid de overige verliezen ophoesten. Het is toch wel een beetje raar dat de verzekeringskosten lager kunnen zijn omdat er een overheid garant staat? Zelfde geld voor overige overheidsgaranties. Het verhaal is dat de premies of rente lager uitkomt, uiteraard is dat het geval omdat men het risico niet langer serieus bekijkt want als het mis gaat draait big brother toch wel op voor de schade.quote:Op donderdag 17 januari 2013 10:22 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Waar heb je het dan precies over?
^^ Dat. En dat risico loopt op tot tientallen miljarden op een garantiestelling voor honderden miljarden.quote:Op donderdag 17 januari 2013 10:28 schreef ComplexConjugate het volgende:
Als de NHG pot leeg is dan moet de overheid de overige verliezen ophoesten.
Dat is nogal een aanname! Feit is: het risico ligt bij de belastingbetaler.quote:Op donderdag 17 januari 2013 10:29 schreef Scorpie het volgende:
[..]
We hebben net al geconstateerd dat dat niet voor zal komen.
Vooruit, we pakken even de eckte cijfers erbij, geplukt van je eigen woningmarktblogje.quote:Op donderdag 17 januari 2013 10:28 schreef ComplexConjugate het volgende:
Zeg nou zelf.... het is toch raar dat de premie stijgt van 0,55% in 2010 naar 0,7% in 2012 (@scorpie: wederom fail dat je Basp1 niet op de vingers tikt voor zijn foute berekening) naar 0,85% in 2013.
115.000 * 207.000 * 0.7 = 166miljoen en een beetje, dus NOG meer dan Baspje had voorgerekend. Nog minder om zorgen over te maken dus.quote:In 2012 zijn er 115.000 huizen verkocht. Dit is 4,1% minder dan het aantal verkochte huizen in 2011. Het laatste kwartaal van 2012 heeft het jaar dus niet volledig kunnen redden. Huizen zijn gemiddeld verkocht voor ¤207.000. In vergelijking met 2011 is dat een daling van 6,7%.
Aanname? We hebben net de cijfers gezien.quote:Op donderdag 17 januari 2013 10:29 schreef RemcoDelft het volgende:
Dat is nogal een aanname! Feit is: het risico ligt bij de belastingbetaler.
NHG ziete r zo stabiel uit als je de cijfers bekijkt. Als er iets onvoorziens gebeurt ligt het risico bij de belastingbetaler, dat is een feit ja. Net als dat het een feit is dat het risico van schade na een tsuname bij de belastingbetaler ligt of banken die falliet gaan. Of mensen die besluiten te stoppen met werken en hun hand gaan ophouden..quote:Op donderdag 17 januari 2013 10:29 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
^^ Dat. En dat risico loopt op tot tientallen miljarden op een garantiestelling voor honderden miljarden.
[..]
Dat is nogal een aanname! Feit is: het risico ligt bij de belastingbetaler.
Dat zou wel heel dom zijn om afgelopen jaar een woning te kopen zonder NHG. Maarja als de woning zonder is gekocht kan er ook geen aanspraak op gemaakt worden dus eigenlijk nog beter. Want de prijzen kunnen alleen maar dalen toch?quote:Op donderdag 17 januari 2013 10:35 schreef Mutant01 het volgende:
Niet al die woningen zijn met NHG gekocht, lijkt me.
Ach, als ik Xeno en verwanten mag geloven zitten we nu al 7 jaar achter elkaar non-stop in een bloedbad op de huizenmarkt, en nog steeds is het aantal mensen dat een beroep dient te doen op de NHG nog minder dan 1 promille en is het waarborgfonds nog stabieler dan de ECB. Als iets zichzelf bewezen heeft dan is het de NHG wel in deze tijden.quote:Op donderdag 17 januari 2013 10:37 schreef Sjabba het volgende:
[..]
NHG ziete r zo stabiel uit als je de cijfers bekijkt. Als er iets onvoorziens gebeurt ligt het risico bij de belastingbetaler, dat is een feit ja. Net als dat het een feit is dat het risico van schade na een tsuname bij de belastingbetaler ligt of banken die falliet gaan. Of mensen die besluiten te stoppen met werken en hun hand gaan ophouden..
In 2011 waren het er 99.000 ongeveer, dus 2012 zal wel ongeveer op hetzelfde uitkomen denk ik.quote:Op donderdag 17 januari 2013 10:35 schreef Mutant01 het volgende:
Niet al die woningen zijn met NHG gekocht, lijkt me.
Maar xeno jij had natuurlijk ook zelf met die berekening kunnen komen om je gelijk aan te proberen te tonen, dat de NHG pot snel aan het leeglopen is, dat doe je niet eens je roeptoeterd wat en dan zet er iemand eens een berekening tegenover waarmee je geroeptoeter een beetje gedimt wordt en dan is het blijkbaar nog niet goed genoeg.quote:Op donderdag 17 januari 2013 10:28 schreef ComplexConjugate het volgende:
Zeg nou zelf.... het is toch raar dat de premie stijgt van 0,55% in 2010 naar 0,7% in 2012 (@scorpie: wederom fail dat je Basp1 niet op de vingers tikt voor zijn foute berekening) naar 0,85% in 2013.
De particuliere schulden of schade van na een natuurramp zijn niet gedekt hoor door de overheid, hoe komt je daar zo bij?quote:Op donderdag 17 januari 2013 10:37 schreef Sjabba het volgende:
NHG ziete r zo stabiel uit als je de cijfers bekijkt. Als er iets onvoorziens gebeurt ligt het risico bij de belastingbetaler, dat is een feit ja. Net als dat het een feit is dat het risico van schade na een tsuname bij de belastingbetaler ligt of banken die falliet gaan. Of mensen die besluiten te stoppen met werken en hun hand gaan ophouden..
Vind ik ook, eraan die bijstand voor onwilligen, die er alleen inzitten om hun schuldeisers (voorvloeiend uit risico's die een particulier genomen heeft) een oor aan te naaien.quote:Op donderdag 17 januari 2013 10:43 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
De particuliere schulden of schade van na een natuurramp zijn niet gedekt hoor door de overheid, hoe komt je daar zo bij?
Laten we even een onderscheid maken tussen de maatschappelijke risico's en de risico's die particulieren nemen en welke wel gedekt worden door de samenleving. Is gewoon niet een gezond systeem en in een wereld waarin we 'de vrije marktwerking' verheerlijken ook nog eens bijzonder hypocriet.
Een stijging van 80% t.o.v. 2011 (welke ook al een forse stijging kende t.o.v. 2010) en dan blijven roepen dat er niets of niet zoveel aan de hand is. Haal je hoofd eens uit het zand Scorpie, zoiets geeft gewoon aan dat er heel veel mensen zijn die met een restschuld geconfronteerd worden nadat ze hun woning moesten verkopen door omstandigheden. Misschien dat er toch iets meer sprake is van een zeepbel dan jij in eerste instantie aannam? Of blijf je gewoon in de ontkenningsfase? De keuze is aan jouquote:Op donderdag 17 januari 2013 10:39 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ach, als ik Xeno en verwanten mag geloven zitten we nu al 7 jaar achter elkaar non-stop in een bloedbad op de huizenmarkt, en nog steeds is het aantal mensen dat een beroep dient te doen op de NHG nog minder dan 1 promille en is het waarborgfonds nog stabieler dan de ECB. Als iets zichzelf bewezen heeft dan is het de NHG wel in deze tijden.
Jouw definitie van 'heel veel' is blijkbaar anders dan de cijfers vertellen. 0.05% van het totaal is niet veel natuurlijk, dat weet je zelf ook wel.quote:Op donderdag 17 januari 2013 10:45 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Een stijging van 80% t.o.v. 2011 (welke ook al een forse stijging kende t.o.v. 2010) en dan blijven roepen dat er niets of niet zoveel aan de hand is. Haal je hoofd eens uit het zand Scorpie, zoiets geeft gewoon aan dat er heel veel mensen zijn die met een restschuld geconfronteerd worden nadat ze hun woning moesten verkopen door omstandigheden.
Kom je nog met cijfers om je argumenten te onderbouwen? Ik heb je net even voorgerekend waarom we voorlopig met de NHG een prima vangnet hebben in tijden van economische crisis, ik zie graag je berekeningen tegemoet waarom het niet zou kloppen.quote:Misschien dat er toch iets meer sprake is van een zeepbel dan jij in eerste instantie aannam? Of blijf je gewoon in de ontkenningsfase? De keuze is aan jou
Onee? wat een geroep weer....quote:Op donderdag 17 januari 2013 10:43 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
De particuliere schulden of schade van na een natuurramp zijn niet gedekt hoor door de overheid, hoe komt je daar zo bij?
Volgens mij stelt Scorpie dat de vermongespositie van NHG vrij tot zeer constant is. Ik neem dat, uit het feit dat je dat negeert, dat je de ontkenningsfase wat dat betreft voorbij bent, en dat erkent en onderstreept?quote:Op donderdag 17 januari 2013 10:45 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Een stijging van 80% t.o.v. 2011 (welke ook al een forse stijging kende t.o.v. 2010) en dan blijven roepen dat er niets of niet zoveel aan de hand is. Haal je hoofd eens uit het zand Scorpie, zoiets geeft gewoon aan dat er heel veel mensen zijn die met een restschuld geconfronteerd worden nadat ze hun woning moesten verkopen door omstandigheden. Misschien dat er toch iets meer sprake is van een zeepbel dan jij in eerste instantie aannam? Of blijf je gewoon in de ontkenningsfase? De keuze is aan jou
De WSNP bestaat al zolang, is gewoon onderdeel van het systeem dat de 'we' hebben opgetuigd. Als er geen WSNP en bijstand zou zijn zou de criminaliteit exploderen. Want als je het mensen onmogelijk maakt om te bestaan is dat het logische gevolg.quote:Op donderdag 17 januari 2013 10:44 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Vind ik ook, eraan die bijstand voor onwilligen, die er alleen inzitten om hun schuldeisers (voorvloeiend uit risico's die een particulier genomen heeft) een oor aan te naaien.
Laten we vooral even doorgaan op jouw vermelding dat het risico bij de belastingbetaler ligt. Ik zie graag jouw berekening wanneer de NHG pot leeg is en de 'belastingbetaler' ervoor op gaat draaien, zoals je eerder claimde. Moet ik je post waarin je dit stelt nog quoten voor het gemak?quote:Op donderdag 17 januari 2013 10:43 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Laten we even een onderscheid maken tussen de maatschappelijke risico's en de risico's die particulieren nemen en welke wel gedekt worden door de samenleving. Is gewoon niet een gezond systeem en in een wereld waarin we 'de vrije marktwerking' verheerlijken ook nog eens bijzonder hypocriet.
Bewijs dan even het tegenovergesteldequote:
Wacht even hoor, ga je nu serieus roepen dat iemand anders iets dient te bewijzen? Er staan nog 2 claims van je die je dient te onderbouwen. Jij bent de laatste die iets hierover zou mogen roepen.quote:Op donderdag 17 januari 2013 10:49 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Bewijs dan even het tegenovergestelde
Vervang WSNP en NHG voor elkaar, en je zou het verschil niet merken.quote:Op donderdag 17 januari 2013 10:48 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
De WSNP bestaat al zolang, is gewoon onderdeel van het systeem dat de 'we' hebben opgetuigd. Als er geen WSNP en bijstand zou zijn zou de criminaliteit exploderen. Want als je het mensen onmogelijk maakt om te bestaan is dat het logische gevolg.
De NHG is echter een vehikel wat mensen EN banken aanmoedigt om onacceptabel hoge risico's te nemen en deze af te wentelen op de samenleving. In tegenstelling tot faillissementen die worden afgewikkeld om de banksters en andere kredietverstrekkers. Als je daar domme dingen doet draai je wel zelf op voor de schade. Groot verschil niet?
2? 202!quote:Op donderdag 17 januari 2013 10:51 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Wacht even hoor, ga je nu serieus roepen dat iemand anders iets dient te bewijzen? Er staan nog 2 claims van je die je dient te onderbouwen. Jij bent de laatste die iets hierover zou mogen roepen.
Ah omdat WSNP in het systeem past en jij er gebruik van maakt mag die blijven bestaan, maar NHG, HRA en andere dingen die jou niet welgevallig zijn moeten zo snel mogelijk zonder premissies weggesneden worden. Geen geziek iedereen arm, en solidariteit moet alleen totaal van boven naar onder gelden.quote:Op donderdag 17 januari 2013 10:48 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
De WSNP bestaat al zolang, is gewoon onderdeel van het systeem dat de 'we' hebben opgetuigd. Als er geen WSNP en bijstand zou zijn zou de criminaliteit exploderen. Want als je het mensen onmogelijk maakt om te bestaan is dat het logische gevolg.
De NHG is echter een vehikel wat mensen EN banken aanmoedigt om onacceptabel hoge risico's te nemen en deze af te wentelen op de samenleving. In tegenstelling tot faillissementen die worden afgewikkeld om de banksters en andere kredietverstrekkers. Als je daar domme dingen doet draai je wel zelf op voor de schade. Groot verschil niet?
Wanneer is dat naar verwachting het geval?quote:Op donderdag 17 januari 2013 10:28 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Als de NHG pot leeg is dan moet de overheid de overige verliezen ophoesten.
Garantstellingen zijn niet per definitie raar. Zeker wanneer er een systeem voor zit waardoor de kans dat de overheid bij moet springen minimaal is.quote:Het is toch wel een beetje raar dat de verzekeringskosten lager kunnen zijn omdat er een overheid garant staat? Zelfde geld voor overige overheidsgaranties. Het verhaal is dat de premies of rente lager uitkomt, uiteraard is dat het geval omdat men het risico niet langer serieus bekijkt want als het mis gaat draait big brother toch wel op voor de schade.
Als de berekening klopt dan stijgt het vermogen over 2012.quote:Zeg nou zelf.... het is toch raar dat de premie stijgt van 0,55% in 2010 naar 0,7% in 2012 (@scorpie: wederom fail dat je Basp1 niet op de vingers tikt voor zijn foute berekening) naar 0,85% in 2013.
Hoe goed zijn die pipo's van de WeW dan in staat geweest om het werkelijke risico te prijzen? Lijkt mij dat ze maar wat aan prutsen. (weet het eigenlijk wel zeker want voor 2012 hadden ze zelf een lager verlies beraamd).
Hoe staat het met jouw werk?quote:Kareltje..... go home, get a real job in the real world
Gedwongen verkoop bij 0,05% van de Nederlandse woningvoorraad. Echt mega, barstens veel aan de hand!quote:Op donderdag 17 januari 2013 10:45 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Een stijging van 80% t.o.v. 2011 (welke ook al een forse stijging kende t.o.v. 2010) en dan blijven roepen dat er niets of niet zoveel aan de hand is.
Wanneer er een stevige natuurramp komt springt de overheid echt wel bij.quote:Op donderdag 17 januari 2013 10:49 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
En die restschuld wordt keurig opgevangen door NHG, het systeem werkt.quote:Op donderdag 17 januari 2013 10:45 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Een stijging van 80% t.o.v. 2011 (welke ook al een forse stijging kende t.o.v. 2010) en dan blijven roepen dat er niets of niet zoveel aan de hand is. Haal je hoofd eens uit het zand Scorpie, zoiets geeft gewoon aan dat er heel veel mensen zijn die met een restschuld geconfronteerd worden nadat ze hun woning moesten verkopen door omstandigheden. Misschien dat er toch iets meer sprake is van een zeepbel dan jij in eerste instantie aannam? Of blijf je gewoon in de ontkenningsfase? De keuze is aan jou
Misschien heeft hij een afspraak bij de budget coach van de wsnp , of is er een onverwachtse bijstandscontrole langs gekomen om te controleren of hij niet fraudeert.quote:Op donderdag 17 januari 2013 11:03 schreef Scorpie het volgende:
Beetje jammer dat Xenotje nu niks meer van zich laat horen.
NHG had natuurlijk ook allang een onderscheid moeten maken in de premie afhankelijk van welke hypotheek constructie je koos. En wat mij betreft was NHG alleen geldig voor het aflossende deel van de hypotheek, dan zouden ook veel minder mensen zulke problemen hebben. Ja dan hadden ze ook minder kunnen lenen, maar wel wat meer van hun lening tijden de looptijd terug betaald.quote:Op donderdag 17 januari 2013 11:07 schreef Sjabba het volgende:
En die restschuld wordt keurig opgevangen door NHG, het systeem werkt.
Tuurlijk is het geen ideale situatie maar het systeem werkt.
Nou, in die zin werkt het niet, dat als ik een dikke gok op een huis had genomen, en het dan verkeerd uitpakt, de optie van maar even tijdelijk te scheiden natuurlijk voor sommigen best aantrekkelijk kan zijn. Ofwel, lijkt me dat het niet superfraudebestendig is. - ik zou zeggen naar analogie van instituten zoals WSNP - prima voor de bonafide gevallen, niet voor de opportunisten.quote:Op donderdag 17 januari 2013 11:07 schreef Sjabba het volgende:
[..]
En die restschuld wordt keurig opgevangen door NHG, het systeem werkt.
Tuurlijk is het geen ideale situatie maar het systeem werkt.
PS scheiden gebeurt ook te makkelijk...
De NHG staat garant voor iets van 140 miljard aan hypotheken en houd daar een reservering voor aan van slechts 700...800 miljoen. Dat is ongeveer 0,6%.quote:Op donderdag 17 januari 2013 10:48 schreef Scorpie het volgende:
Laten we vooral even doorgaan op jouw vermelding dat het risico bij de belastingbetaler ligt. Ik zie graag jouw berekening wanneer de NHG pot leeg is en de 'belastingbetaler' ervoor op gaat draaien, zoals je eerder claimde. Moet ik je post waarin je dit stelt nog quoten voor het gemak?
New Orleans.quote:Op donderdag 17 januari 2013 11:07 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Wanneer er een stevige natuurramp komt springt de overheid echt wel bij.
Het grappige is dat als we de huidige cijfers gaan extrapoleren we uitkomen op 15 jaar non-stop daling voordat de pot leeg zou moeten zijn. Zie jij nog 15 jaar lang een economische crisis en een waardedaling van > 7% voor je?quote:Op donderdag 17 januari 2013 11:11 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
De NHG staat garant voor iets van 140 miljard aan hypotheken en houd daar een reservering voor aan van slechts 700...800 miljoen. Dat is ongeveer 0,6%.
Uiteraard gaat de waarde nooit helemaal terug naar nul en zal er aanzienlijk minder geclaimd worden dan dit bedrag. Toch loopt het aantal claims de laatste jaren sterk op:
2007, 815 claims
2008, 714 claims
2009, 606 claims
2010, 1158 claims
2011, 1716 claims (in het persbericht staat 2004 maar in hun jaarverslag 2011 vermeld men 1716)
2012, 3549 claims (en mogelijk is dat dus te laag!!!)
Grappig is dat tussen 2007 en 2009 er nog sprake was van een daling maar dat we nu jaar op jaar forse stijgingen zien. Je kan blijven beweren dat er niets aan de hand is maar als deze trend zich voorzet is de NHG gewoon onhoudbaar en de pot binnen een paar jaar leeg. Kennelijk moet men nu al de premie fors verhogen om de premieinkomsten op peil te houden. De vraag is hoe lang men daarmee door kan gaan. Stel dat volgend jaar er 7000 claims komen en dat de verliezen per woning ook nog eens fors gaan oplopen? Vergeet niet dat als de prijs van woningen hard onderuit gaat dat dit vooral komt omdat de verkopen teruglopen en de druk dus dubbel gaan toenemen, lagere premieopbrengsten door minder verkopen en lagere verkoopprijzen gecombineerd met meer en hogere claims. Alle ellende komt dan in 1 keer. Als alles goed gaat en je hebt geen probleem kun je nog niet concluderen dat het systeem berekend is op de worst case scenario.
Ooh ja... De overheid stelt gewoon dat als schade redelijkerwijs te verzekeren is bij een verzekeringsmaatschappij je niet hoeft te rekenen op de hulp van de overheid. Wanneer heb jij voor het laatst gechecked welke maatschappij een verzekering aanbood tegen een alien invastion, meteorietinslag of dawn of the deadquote:Op donderdag 17 januari 2013 11:07 schreef 99.999 het volgende:
Wanneer er een stevige natuurramp komt springt de overheid echt wel bij.
Heb je zeker een goed punt Basp1quote:Op donderdag 17 januari 2013 11:09 schreef Basp1 het volgende:
[..]
NHG had natuurlijk ook allang een onderscheid moeten maken in de premie afhankelijk van welke hypotheek constructie je koos. En wat mij betreft was NHG alleen geldig voor het aflossende deel van de hypotheek, dan zouden ook veel minder mensen zulke problemen hebben. Ja dan hadden ze ook minder kunnen lenen, maar wel wat meer van hun lening tijden de looptijd terug betaald.
Bedoel je dat als je betoogt dat alles schokproof moet zijn voor een worst case scenario? Ouwe preppert van mequote:Op donderdag 17 januari 2013 11:16 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ooh ja... De overheid stelt gewoon dat als schade redelijkerwijs te verzekeren is bij een verzekeringsmaatschappij je niet hoeft te rekenen op de hulp van de overheid. Wanneer heb jij voor het laatst gechecked welke maatschappij een verzekering aanbood tegen een alien invastion, meteorietinslag of dawn of the dead
BNW is een deur verderop.quote:Op donderdag 17 januari 2013 11:16 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ooh ja... De overheid stelt gewoon dat als schade redelijkerwijs te verzekeren is bij een verzekeringsmaatschappij je niet hoeft te rekenen op de hulp van de overheid. Wanneer heb jij voor het laatst gechecked welke maatschappij een verzekering aanbood tegen een alien invastion, meteorietinslag of dawn of the dead
Ik meen juist dat Hurrican Katrina juist heeft aangetoond dat je van de overheid helemaal niets hoeft te verwachten indien een ramp van deze orde plaatsvind. Maar ga gerust lekker slapen, de overheid waakt over u en mijquote:Op donderdag 17 januari 2013 11:13 schreef Sjabba het volgende:
[..]
New Orleans.
Om ook even lekker de vergelijking met het buitenland op te zoeken zodat daar ook op gehapt wordt...
Die laatst zin was natuurlijk totaal niet noodzaaklijk of moeten wij nu weer zeggen dat de lamballen waar jij toe behoort ook hun risico afwentellen door in de WSNP te gaan en bijstand te trekken terwijl er genoeg werk te vinden is alleen dat voldoet niet voor de verwende drontenaar.quote:Op donderdag 17 januari 2013 11:18 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Heb je zeker een goed punt Basp1![]()
Nu kunnen banksters gratis hun risico's afwentelen op de samenleving en strijken ze daar de hoofdprijs voor op. Zo... zo... wat een echte ondernemers zijn het ook
+1quote:Op donderdag 17 januari 2013 11:21 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Die laatst zin was natuurlijk totaal niet noodzaaklijk of moeten wij nu weer zeggen dat de lamballen waar jij toe behoort ook hun risico afwentellen door in de WSNP te gaan en bijstand te trekken terwijl er genoeg werk te vinden is alleen dat voldoet niet voor de verwende drontenaar.
Je kan beter wat gaan doen ipv te menen....quote:Op donderdag 17 januari 2013 11:20 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ik meen juist dat Hurrican Katrina juist heeft aangetoond dat je van de overheid helemaal niets hoeft te verwachten indien een ramp van deze orde plaatsvind. Maar ga gerust lekker slapen, de overheid waakt over u en mij
Er is heel wat hulp gekomen van allerlei overheden.quote:Op donderdag 17 januari 2013 11:20 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ik meen juist dat Hurrican Katrina juist heeft aangetoond dat je van de overheid helemaal niets hoeft te verwachten indien een ramp van deze orde plaatsvind. Maar ga gerust lekker slapen, de overheid waakt over u en mij
http://www.kadaster.nl/wi(...)26Id_Categorie%253D3quote:Executieveilingen
In december 2012 vonden 185 executieveilingen plaats. Dit is een daling van 51,8% ten opzichte van december 2011 (384). Over 2012 registreerde het Kadaster in totaal 2.488 executieveilingen. Dat is 11,5% minder dan in 2011 (2.811).
Dit voorspeld zelfs de ergste doomdenken niet.quote:Op donderdag 17 januari 2013 11:15 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Het grappige is dat als we de huidige cijfers gaan extrapoleren we uitkomen op 15 jaar non-stop daling voordat de pot leeg zou moeten zijn. Zie jij nog 15 jaar lang een economische crisis en een waardedaling van > 7% voor je?
Je vergeet de non lineaire factoren. Als de prijzen zeer hard gaan dalen zullen de inkomsten eveneens fors dalen. Een sterke daling van de inkomsten met een explosie van de uitgaven? Dan kan de pot zelfs in 1 seizoen worden leeggetrokken. Stel je eens voor dat in 2014 het aantal claims is gegroeid tot 10.000 en dat de verliezen per woning zijn opgelopen tot 64k, inkomen slechts 50 miljoen. Dan ben je toch zo'n 590 miljoen kwijt. Niet ondenkbaar in een scenario van stijgende werkeloosheid i.c.m. een imploderende huizenmarkt zeepbel. Goed... ik ben een doemdenker in de ogen van velen en hoop persoonlijk ook niet dat zo'n scenario zich ontwikkeld. Maar zeg niet dat het een onmogelijkheid is. Hope for the best but be prepared for the worstquote:Op donderdag 17 januari 2013 11:15 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Het grappige is dat als we de huidige cijfers gaan extrapoleren we uitkomen op 15 jaar non-stop daling voordat de pot leeg zou moeten zijn. Zie jij nog 15 jaar lang een economische crisis en een waardedaling van > 7% voor je?
Het liefst welquote:Op donderdag 17 januari 2013 11:18 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Bedoel je dat als je betoogt dat alles schokproof moet zijn voor een worst case scenario? Ouwe preppert van me
Oftewel minder executieverkopen, maar meer gedwongen verkopen. Die eerste is (?klopt dit?) door de bank, die tweede valt onder de NHG.quote:Op donderdag 17 januari 2013 11:23 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
In the meantime, dalen de executieverkopen. Ik niet helemaal begrijp, maar wel waar. Zowel op maand als jaarbasis
Er is niets wat wijst op de door jou genoemde 'non lineaire factoren'. Die zouden dan namelijk afgelopen jaren ook hebben moeten voorkomen. De rest van je verhaal is dus schromelijk overdreven. Zelfs met de door jou o zo geroemde '2012-is-het-jaar-van-de-totale-vernietiging-van-de-woningmarkt' in het achterhoofd blijken de inkomsten lang niet zo hard gedaald te zijn als je voorspeld. Er is dan ook geen enkele reden om aan te nemen dat in 2013 en 2014 dit opeens wel zou gebeuren.quote:Op donderdag 17 januari 2013 11:27 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Je vergeet de non lineaire factoren. Als de prijzen zeer hard gaan dalen zullen de inkomsten eveneens fors dalen. Een sterke daling van de inkomsten met een explosie van de uitgaven? Dan kan de pot zelfs in 1 seizoen worden leeggetrokken. Stel je eens voor dat in 2014 het aantal claims is gegroeid tot 10.000 en dat de verliezen per woning zijn opgelopen tot 64k, inkomen slechts 50 miljoen. Dan ben je toch zo'n 590 miljoen kwijt. Niet ondenkbaar in een scenario van stijgende werkeloosheid i.c.m. een imploderende huizenmarkt zeepbel. Goed... ik ben een doemdenker in de ogen van velen en hoop persoonlijk ook niet dat zo'n scenario zich ontwikkeld. Maar zeg niet dat het een onmogelijkheid is. Hope for the best but be prepared for the worst
Dat valt te verklaren door mensen die hun verlies nemen (iets wat volgens Xeno niet zou gebeuren) bij een woningverkoop in plaats van dieper in de schulden te komen tot het punt dat er een executieveilig zou komen. Kortom, verkopers worden slimmer en doortastender en grijpen in.quote:Op donderdag 17 januari 2013 11:23 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
In the meantime, dalen de executieverkopen. Ik niet helemaal begrijp, maar wel waar. Zowel op maand als jaarbasis
[..]
http://www.kadaster.nl/wi(...)26Id_Categorie%253D3
Nou... nou... niet meteen zo aluhoedjequote:
Het zijn allebei gedwongen verkopen, executieverkoop komt aan de orde als de hypotheekgever totaal niet wil meewerken. Op zich wel logisch, iedereen begrijpt dat een executieverkoop minder oplevert dan een ondershandse verkoop.quote:Op donderdag 17 januari 2013 11:29 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Oftewel minder executieverkopen, maar meer gedwongen verkopen. Die eerste is (?klopt dit?) door de bank, die tweede valt onder de NHG.
Je begint nu het pad een tikkie kwijt te raken...quote:Op donderdag 17 januari 2013 11:31 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Nou... nou... niet meteen zo aluhoedje![]()
Maar heb jij je wel eens afgevraagd aan welke risico's je rationeel gezien blootstaat? En hoe je de gevolgschade daarvan afdekt? In de verzekeringswereld roept men wel eens dat je alleen die risico's moet afdekken waarvan je de schade onmogelijk zelf kan dragen. Als je dan heel bewust roept dat je zoiets nooit zal overkomen vind ik het een beetje zwak om dat wel de rekening te willen neerleggen bij de samenleving.
Ik weet niet exact wat jij onder rationeel verstaat?quote:Op donderdag 17 januari 2013 11:31 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Nou... nou... niet meteen zo aluhoedje![]()
Maar heb jij je wel eens afgevraagd aan welke risico's je rationeel gezien blootstaat? En hoe je de gevolgschade daarvan afdekt? In de verzekeringswereld roept men wel eens dat je alleen die risico's moet afdekken waarvan je de schade onmogelijk zelf kan dragen. Als je dan heel bewust roept dat je zoiets nooit zal overkomen vind ik het een beetje zwak om dat wel de rekening te willen neerleggen bij de samenleving.
Je komt niet zomaar in de WSNP, pas nadat een rechter oordeelt dat je ter goede trouw gehandeld hebt en je maximaal hebt ingezet om je schulden op te lossen mag je daaraan deel nemen.quote:Op donderdag 17 januari 2013 11:21 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Die laatst zin was natuurlijk totaal niet noodzaaklijk of moeten wij nu weer zeggen dat de lamballen waar jij toe behoort ook hun risico afwentellen door in de WSNP te gaan en bijstand te trekken terwijl er genoeg werk te vinden is alleen dat voldoet niet voor de verwende drontenaar.
Foutief, bij NHG --> ook goede trouw. Anders kun je fluiten naar de uitkering (en dat gebeurt vaker dan jij denkt), en draai je alsnog voor de restschuld op.quote:Op donderdag 17 januari 2013 11:33 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Je komt niet zomaar in de WSNP, pas nadat een rechter oordeelt dat je ter goede trouw gehandeld hebt en je maximaal hebt ingezet om je schulden op te lossen mag je daaraan deel nemen.
In tegenstelling tot de NHG, hier kan je gewoon d.m.v. een scheiding je sleutels aan de bank geven. Verlaat de gevangenis zonder te betalen (goed... kleine rotpremie van 0,55% voor de meesten).
Als je het rapport van de NHG leest vind je aanwijzing waardoor dat komt. De NHG en banken verkopen veel meer huizen onderhands. Vind ik overigens een prima oplossing als daarmee de restschuld beperkt word.quote:Op donderdag 17 januari 2013 11:23 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
http://www.kadaster.nl/wi(...)26Id_Categorie%253D3
Als ik dan niet mee hoef te betalen aan de schade... prima.quote:Op donderdag 17 januari 2013 11:29 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Vind je het erg om dat dan niet dwingend aan de rest van de wereld op te willen leggen?
Noch de NHG noch de banken verkopen. De eigenaar verkoopt onderhands. Wat verstandig is, idd.quote:Op donderdag 17 januari 2013 11:34 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Als je het rapport van de NHG leest vind je aanwijzing waardoor dat komt. De NHG en banken verkopen veel meer huizen onderhands. Vind ik overigens een prima oplossing als daarmee de restschuld beperkt word.
Jij betaalt niks, en bent alleen meervoudig ontvanger van van alles en nog wat. Dus waar heb je het exact over?quote:Op donderdag 17 januari 2013 11:35 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Als ik dan niet mee hoef te betalen aan de schade... prima.
In jouw belevenis waren dalende huizenprijzen ook een sprookjequote:Op donderdag 17 januari 2013 11:30 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Er is niets wat wijst op de door jou genoemde 'non lineaire factoren'. Die zouden dan namelijk afgelopen jaren ook hebben moeten voorkomen. De rest van je verhaal is dus schromelijk overdreven. Zelfs met de door jou o zo geroemde '2012-is-het-jaar-van-de-totale-vernietiging-van-de-woningmarkt' in het achterhoofd blijken de inkomsten lang niet zo hard gedaald te zijn als je voorspeld. Er is dan ook geen enkele reden om aan te nemen dat in 2013 en 2014 dit opeens wel zou gebeuren.
Haha.... google maar eens op 'onherroepelijke volmacht'. Eerder een gevalletje van slimme banksters die afrekenen met emotionele scheefleners.quote:Op donderdag 17 januari 2013 11:31 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat valt te verklaren door mensen die hun verlies nemen (iets wat volgens Xeno niet zou gebeuren) bij een woningverkoop in plaats van dieper in de schulden te komen tot het punt dat er een executieveilig zou komen. Kortom, verkopers worden slimmer en doortastender en grijpen in.
Serieus? Dit is de enige reactie die je kon verzinnen?quote:Op donderdag 17 januari 2013 11:36 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
In jouw belevenis waren dalende huizenprijzen ook een sprookje
Kost de minste moeite en zoals je weet ben ik nogal luiquote:Op donderdag 17 januari 2013 11:38 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Serieus? Dit is de enige reactie die je kon verzinnen?
+5quote:Op donderdag 17 januari 2013 11:36 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Jij betaalt niks, en bent alleen meervoudig ontvanger van van alles en nog wat. Dus waar heb je het exact over?
Ben er maar trots op dat je een uitvreter bentquote:Op donderdag 17 januari 2013 11:40 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Kost de minste moeite en zoals je weet ben ik nogal lui
Je betaalt helemaal nergens aan mee....quote:Op donderdag 17 januari 2013 11:35 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Als ik dan niet mee hoef te betalen aan de schade... prima.
Het is vooral de easy way out uit een situatie waarin je weet dat je geen gelijk zult halen.quote:Op donderdag 17 januari 2013 11:40 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Kost de minste moeite en zoals je weet ben ik nogal lui
523 miljoen en dat was niet het enige....quote:Op donderdag 17 januari 2013 10:49 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat meneer erg veel belangstelling heeft voor feiten.quote:Op donderdag 17 januari 2013 11:45 schreef Sjabba het volgende:
[..]
523 miljoen en dat was niet het enige....
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)eun-na-Katrina.dhtml
Nee want feiten kun je niet weerlegggen met een ongefundeerde mening.quote:Op donderdag 17 januari 2013 11:48 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat meneer erg veel belangstelling heeft voor feiten.
'mening'quote:Op donderdag 17 januari 2013 11:50 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Nee want feiten kun je niet weerlegggen met een ongefundeerde mening.
Krijg ik nu een langverwachte; sorry voor mijn geroep je hebt gelijk, bedankt dat je me dit inzichtelijk hebt gemaakt?quote:Op donderdag 17 januari 2013 11:45 schreef Sjabba het volgende:
[..]
quote:9-jarige verliest geding over ontruiming huis
AMSTERDAM - Een 9-jarig meisje heeft vergeefs een kort geding aangespannen waarin ze probeerde te voorkomen dat zij en haar moeder uit huis gezet zouden worden.
Foto: Thinkstock
De bank wil het huis ontruimen omdat de eigenaar van het pand al meer dan een jaar de hypotheek niet betaalt.
De rechtbank neemt het de moeder ''kwalijk dat zij haar minderjarige dochter inzet als schild'' in het conflict met de bank.
De advocaat van het meisje beriep zich op het Internationale Verdrag van de Rechten van het Kind (IVRK) waarin het er kort gezegd op neerkomt dat dergelijke maatregelen kinderen niet mogen treffen.
Het meisje zou een belang hebben om in de woning te blijven wonen waar ze is geboren. Maar de verantwoordelijkheid voor onderdak voor het kind ligt niet in de eerste plaats bij de bank of bij de rechter die moet oordelen over een verbod op ontruiming, maar ''eerstens en vooral'' bij de ouders van het kind.
De moeder van het meisje huurt de woning van de eigenaar, haar ex-partner.
Heb je wel gelezen wat er staat? De lokale overheid KRIJGT dat geld, niet de particulier die schade heeft gelopen. Wat helemaal krankzinnig is dat ze er maar 3 jaar om hebben moeten lobbyen in Washingtonquote:Op donderdag 17 januari 2013 11:45 schreef Sjabba het volgende:
[..]
In principe huurt de moeder van de eigenaar, dat de eigenaar toestemming nodig heeft van de bank om te mogen verhuren maakt het natuurlijk gecompliceerd.quote:Op donderdag 17 januari 2013 12:01 schreef Basp1 het volgende:
Over vage huis/huur/nhg/uitzettings constructies gesproken
[..]
En ook die bagger schrijven we weer bijquote:Op donderdag 17 januari 2013 12:04 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Wel een walgelijke VVD rechter die het opneemt voor de banksters
quote:do 17 jan 2013, 11:00
S&P: daling huizenprijzen Nederland versnelt
PARIJS (AFN) - Kredietbeoordelaar Standard & Poor’s (S&P) voorspelt dat de daling van de huizenprijzen in Nederland dit jaar zal versnellen.
Dat maakte S&P donderdag bekend naar aanleiding van een vooruitzicht op de woningenmarkt in Europa.
De daling zou tussen de 5 en 6 procent komen te liggen.
De afwaardering van de huizenmarkt komt volgens S&P door de toenemende werkloosheid, de vertraagde groei van de inkomens en de vooruitzichten op bezuinigingen van de overheid. Dat maakt de consument in Nederland angstig om te verhuizen.
Op de lange termijn moet de huizenprijs wel weer gaan aantrekken volgens de kredietbeoordelaar. De bevolkingsgroei en het naderende tekort aan woningen moeten dat bewerkstelligen
En omdat we toch ongefundeerd aan het speculeren zijn huurt de moeder natuurlijk tegen het maximale huur waarmee ze ook maximaal huurtoeslag kan aftikken en de ex nog steeds ook HRA aftikt.quote:Op donderdag 17 januari 2013 12:04 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
In principe huurt de moeder van de eigenaar, dat de eigenaar toestemming nodig heeft van de bank om te mogen verhuren maakt het natuurlijk gecompliceerd.
Wel een walgelijke VVD rechter die het opneemt voor de banksters
Versnelt? Ze hadden toch 7% voorspelt, nu is het ineens 5 tot 6%quote:Op donderdag 17 januari 2013 12:16 schreef HD9 het volgende:
http://www.telegraaf.nl/d(...)land_versnelt__.html
komend jaar gaat het nog sneller en dan krijgen we 2014
Wat wil je nou, dat er nieuwe huizen worden gebouwd of dat de mensen geld in hun handen krijgen, want het 1 betekent niet automatisch het ander....quote:Op donderdag 17 januari 2013 12:02 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Heb je wel gelezen wat er staat? De lokale overheid KRIJGT dat geld, niet de particulier die schade heeft gelopen. Wat helemaal krankzinnig is dat ze er maar 3 jaar om hebben moeten lobbyen in Washington![]()
Ooh.... lichtpuntje... ze gaan een deel aanwenden om betaalbare woning te bouwen, moet je dus nog wel KOPEN.
dat zal meer kloppen jaquote:
Heel die gemiddelde verkoopprijs waar het op gebasseerd is is trouwens een variabel....quote:
Ik heb geen ban, maar moet op mijn werk ook nog wel eens wat doen zonder dat mijn pc aan het rekenen is en ik tussendoor tijd heb.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 09:22 schreef Sjabba het volgende:
Heb ik nu het topic doodgemaakt of heeft iedereen een ban?
lijkt me eerder dat dit soort bagger het topic killedquote:Op vrijdag 18 januari 2013 09:34 schreef HD9 het volgende:
nou op funda zie je dat iedere woning die langer dan 6 maand te koop staat nu al 25% gezakt is
en 2014 moet nog beginnen
nou kijk dan zellufquote:Op vrijdag 18 januari 2013 09:53 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
lijkt me eerder dat dit soort bagger het topic killed
enkeltje ONZ graag
Geef dan zelf aan waar je het over wilt hebben ipv wederom een volgende topickillende opmerking.quote:
en dan moet 2014 nog beginnen , en er staan nu ook al dure huurwoningen leeg bij mij in de buurtquote:Op vrijdag 18 januari 2013 10:05 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Geef dan zelf aan waar je het over wilt hebben ipv wederom een volgende topickillende opmerking.
Dit staat symbool voor iedere woning die langer dan 6 maand te koop staat?quote:Op vrijdag 18 januari 2013 10:03 schreef HD9 het volgende:
[..]
nou kijk dan zelluf
http://www.funda.nl/koop/(...)rpark-174/kenmerken/
Waarom tracht je daar nog serieus op zo'n trol in te gaan? Alsof die sukkel dat zelluf niet weet?quote:Op vrijdag 18 januari 2013 10:06 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dit staat symbool voor iedere woning die langer dan 6 maand te koop staat?
Heb ze ook gezien waar de vraagprijs niet of nauwelijks is gedaald of zelfs gestegen.
HD9 heeft gewoon een goed punt als hij aangeeft dat er verkopers zijn die wel bereid zijn te zakken met de vraagprijs. Tot voor een paar jaar geleden was zoiets gewoon non existent. Ik durf gerust te beweren dat het een trend gaat worden omdat het realisme onder wannabe verkopers zal toenemen.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 10:06 schreef 99.999 het volgende:
Dit staat symbool voor iedere woning die langer dan 6 maand te koop staat?
Heb ze ook gezien waar de vraagprijs niet of nauwelijks is gedaald of zelfs gestegen.
Wees eens liefquote:Op vrijdag 18 januari 2013 10:12 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Waarom tracht je daar nog serieus op zo'n trol in te gaan? Alsof die sukkel dat zelluf niet weet?
Ten eerste is dat niet wat hij zegt. Alle huizen, echt alle huizen.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 10:12 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
HD9 heeft gewoon een goed punt als hij aangeeft dat er verkopers zijn die wel bereid zijn te zakken met de vraagprijs. Tot voor een paar jaar geleden was zoiets gewoon non existent. Ik durf gerust te beweren dat het een trend gaat worden omdat het realisme onder wannabe verkopers zal toenemen.
Die dromer die hier en daar vast blijft houden aan zijn prijs of deze zelfs gaat verhogen neemt de markt niet serieus.
Zeg nou zelf 99.999 is het een logische beslissing om je vraagprijs te verhogen in de huidige situatie?
Verkopers zijn altijd bereid te zakken met hun vraagprijs. Slechts hele enkele uitzonderingen daar gelaten. Niks nieuws.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 10:12 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
HD9 heeft gewoon een goed punt als hij aangeeft dat er verkopers zijn die wel bereid zijn te zakken met de vraagprijs. Tot voor een paar jaar geleden was zoiets gewoon non existent. Ik durf gerust te beweren dat het een trend gaat worden omdat het realisme onder wannabe verkopers zal toenemen.
Die dromer die hier en daar vast blijft houden aan zijn prijs of deze zelfs gaat verhogen neemt de markt niet serieus.
Zeg nou zelf 99.999 is het een logische beslissing om je vraagprijs te verhogen in de huidige situatie?
De intentie om ze wat bij te brengen?quote:Op vrijdag 18 januari 2013 10:12 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Waarom tracht je daar nog serieus op zo'n trol in te gaan? Alsof die sukkel dat zelluf niet weet?
Ook dit is wederom een onzin uitspraak van jou tot een paar jaar geleden waren er ook altijd objecten die te hoog in de markt gezet werden en men met de prijs zakte. Ja er waren idd ook objecten waarbij de kopers over elkaar duikelden om maar een hoger bod uit te brengen.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 10:12 schreef ComplexConjugate het volgende:
Tot voor een paar jaar geleden was zoiets gewoon non existent.
Hij heeft met zijn stelling geen enkel punt. Wanneer je zo absoluut iets roept maak je enkel jezelf belachelijk.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 10:12 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ik zou zeggen 'ken je user'quote:Op vrijdag 18 januari 2013 10:19 schreef 99.999 het volgende:
[..]
De intentie om ze wat bij te brengen?
Lijkt me ook als er geen noodzaak is om te verkopen doet men het gewoon niet meer. Dan maar een extra verbouwing in huis.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 10:16 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Ik durf overigens ook best te beweren dat het intrekken van de verkoopopdracht een trend gaat worden.
Zou zomaar kunnen maar wat zegt het contract tussen verkoper en makelaar daar over? Moet je de makelaar dan aan afkoopsom betalen of iets dergelijks? Weet niet hoe dat in zijn werk gaat.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 10:16 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ik durf overigens ook best te beweren dat het intrekken van de verkoopopdracht een trend gaat worden.
Althans NVM makelaars: na 6 maanden kun je gratis opzeggen.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 10:21 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Zou zomaar kunnen maar wat zegt het contract tussen verkoper en makelaar daar over? Moet je de makelaar dan aan afkoopsom betalen of iets dergelijks? Weet niet hoe dat in zijn werk gaat.
Ik neem aan dat de verkoper altijd een marge inbouwt waarmee hij of zij 'kan zakken'.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 10:18 schreef Sjabba het volgende:
Verkopers zijn altijd bereid te zakken met hun vraagprijs. Slechts hele enkele uitzonderingen daar gelaten. Niks nieuws.
De huizenmarkt stort van bovenaf in, als duurdere huizen goedkoper worden kan je als koper op een gegeven moment meer huis voor je geld krijgen, het kost even wat tijd voordat het laagste segment daardoor word beinvloed maar het gaat gebeuren.quote:Laten we het eens hebben over de gemiddelde woningprijs aan de hand waarvan de daling in procenten wordt berekent.
Dat is de uitkomst van de optelsom van de prijs van de verkochte woningen gedeeld door het aantal woningen.
Enige wat nu nog wel wat verkoopt is het lagere segment. De voorgelegde prijsdaling is dan ook vertekend. De daling zal in het hogere segment veel harder zijn dan het lagere. Sterker nog, Hele dure huizen verkopen gewoonweg niet en worden dus niet meegerekend.
ipv gemiddelde woningprijs zou er gesproken moeten worden over een gemiddelde besteding aan een woonhuis.
Goed... het zal wel eens incidenteel voorgekomen zijnquote:Op vrijdag 18 januari 2013 10:19 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ook dit is wederom een onzin uitspraak van jou tot een paar jaar geleden waren er ook altijd objecten die te hoog in de markt gezet werden en men met de prijs zakte. Ja er waren idd ook objecten waarbij de kopers over elkaar duikelden om maar een hoger bod uit te brengen.
Ooh... dat verklaard waarom Ger de laatste tijd oproept tot 'realisme' onder verkopersquote:Op vrijdag 18 januari 2013 10:22 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Althans NVM makelaars: na 6 maanden kun je gratis opzeggen.
Bij Beun de Sjacheraar: wie weet.
Wat is daar dan vreemd aan?!?quote:Op vrijdag 18 januari 2013 10:27 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ooh... dat verklaard waarom Ger de laatste tijd oproept tot 'realisme' onder verkopers![]()
Zijn achterban zal wel flink morrelen over de teruglopende inkomsten.
De makelaars die ik ken, althans de succesvolle, doen maar één ding zodra de opdracht binnen is: hun klant managen. De koper dat zal wel, maar of zij een slag slaan is vooral afhankelijk van of hun koper hapt of niet. Als koper kun je daar prima gebruik van maken, toen ik mijn huidige huis kocht zei ik tegen de makelaar, het is jouw klant, dit wil ik, maak het maar rond met jouw klant, da's niet mijn probleem. Vervolgens heeft ie die arme man helemaal onder druk gezet met 'unieke kans', en 'als ie wegloopt wie weet wanneer er weer een bod komt' etc. etc.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 10:27 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ooh... dat verklaard waarom Ger de laatste tijd oproept tot 'realisme' onder verkopers![]()
Zijn achterban zal wel flink morrelen over de teruglopende inkomsten.
Duh...quote:Op vrijdag 18 januari 2013 10:24 schreef ComplexConjugate het volgende:
wat anders dan daadwerkelijk zakken met de prijs die je voor ogen had.
[..]
De huizenmarkt stort van bovenaf in, als duurdere huizen goedkoper worden kan je als koper op een gegeven moment meer huis voor je geld krijgen, het kost even wat tijd voordat het laagste segment daardoor word beinvloed maar het gaat gebeuren.
Ja so true... Heb ik ook gedaan en en ik bij mij niet laten doen.... Geen open dagen geen advertenties niets. Courtage als je het verkoopt en zo niet dan niet. Kies zelf maar of je adverteerd, dat ga ik niet betalen...quote:Op vrijdag 18 januari 2013 10:32 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
De makelaars die ik ken, althans de succesvolle, doen maar één ding zodra de opdracht binnen is: hun klant managen. De koper dat zal wel, maar of zij een slag slaan is vooral afhankelijk van of hun koper hapt of niet. Als koper kun je daar prima gebruik van maken, toen ik mijn huidige huis kocht zei ik tegen de makelaar, het is jouw klant, dit wil ik, maak het maar rond met jouw klant, da's niet mijn probleem. Vervolgens heeft ie die arme man helemaal onder druk gezet met 'unieke kans', en 'als ie wegloopt wie weet wanneer er weer een bod komt' etc. etc.
Tsja, dan verhuis je niet... Ik neem aan dat de meeste mensen die hun huis te koop aanbieden, dat doen omdat ze toch wel willen verhuizen (om wat voor reden dan ook). Zelfs als ze het huis van de markt halen zullen ze opeens een realiteitsbesef hebben: het huis is minder waard dan ze dachten.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 10:16 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
quote:Als koper kun je daar prima gebruik van maken, toen ik mijn huidige huis kocht zei ik tegen de makelaar, het is jouw klant, dit wil ik, maak het maar rond met jouw klant, da's niet mijn probleem.
Of dat ze op dit moment niet kunnen krijgen wat ze graag willen en stellen het daarom allemaal een paar jaar uit.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 10:35 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Tsja, dan verhuis je niet... Ik neem aan dat de meeste mensen die hun huis te koop aanbieden, dat doen omdat ze toch wel willen verhuizen (om wat voor reden dan ook). Zelfs als ze het huis van de markt halen zullen ze opeens een realiteitsbesef hebben: het huis is minder waard dan ze dachten.
Eigenlikj zou dat eens onderzocht moeten worden. Ik denk dat de meeste woningen te koop staan omdat men meer wil. Als in, groter, vrijstaand, luxer, betere wijk enz.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 10:35 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Tsja, dan verhuis je niet... Ik neem aan dat de meeste mensen die hun huis te koop aanbieden, dat doen omdat ze toch wel willen verhuizen (om wat voor reden dan ook). Zelfs als ze het huis van de markt halen zullen ze opeens een realiteitsbesef hebben: het huis is minder waard dan ze dachten.
[..]![]()
Ik heb zelfs gehoord dat men Funda op gaat heffenquote:Op vrijdag 18 januari 2013 10:16 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
quote:Op vrijdag 18 januari 2013 10:48 schreef HD9 het volgende:
[..]
Ik heb zelfs gehoord dat men Funda op gaat heffen
quote:Op vrijdag 18 januari 2013 10:32 schreef Scorpie het volgende:
Hey Xenotje, ben je weer terug? Heb je al wat berekeningen voor ons?
Mag het toch hopen?quote:Op vrijdag 18 januari 2013 10:54 schreef CoolGuy het volgende:
[..]![]()
Jij bent best grappig. Tuurlijk heeft ie die niet.
Dat lijkt mij ook! Maar groter/luxer/vrijstaand oftewel duurder daalt harder in prijs! Dus het oude huis goedkoper verkopen en het nieuwe huis veel goedkoper kopen is dan zeer gunstig: het bij te betalen bedrag is lager dan het 5 jaar geleden zou zijn.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 10:44 schreef Sjabba het volgende:
Eigenlikj zou dat eens onderzocht moeten worden. Ik denk dat de meeste woningen te koop staan omdat men meer wil. Als in, groter, vrijstaand, luxer, betere wijk enz.
Xeno troll mode aan.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 10:54 schreef CoolGuy het volgende:
[..]![]()
Jij bent best grappig. Tuurlijk heeft ie die niet.
Zoquote:1+1 = 2
2*2 =4
4:2 = 2
2-2 = 0
Dat vind ik alleen maar gunstig, sterven er nog meer makelaars en financieel adviseurs afquote:Op vrijdag 18 januari 2013 10:39 schreef 99.999 het volgende:
Uiteindelijk komt de boel dus alleen maar meer op slot te zitten.
Zal wel gebeuren zodra de NVM word opgehevenquote:Op vrijdag 18 januari 2013 10:48 schreef HD9 het volgende:
[..]
ik zeg toch op slot? Dan gaat het met die dalende prijzen niet meevallen... Want mensen blijven zitten waar ze zitten en degenen die hopen met een marginaal inkomen een geweldig huis te kunnen kopen hebben dikke pech.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 11:01 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Dat vind ik alleen maar gunstig, sterven er nog meer makelaars en financieel adviseurs af![]()
En het voert de druk op de markt verder op om vooral met de prijzen te zakken, win, win, win situatie
ja leuk, maar als je je oude huis met verlies verkoopt, dan betekent dat dat je dat verlies wel nog moet afbetalen aan de ban, want die willen gewoon de hele hypotheek ingelost hebben.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 10:54 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Dat lijkt mij ook! Maar groter/luxer/vrijstaand oftewel duurder daalt harder in prijs! Dus het oude huis goedkoper verkopen en het nieuwe huis veel goedkoper kopen is dan zeer gunstig: het bij te betalen bedrag is lager dan het 5 jaar geleden zou zijn.
maar je kan flink minder bijlenen dan vijf jaar geleden dus de 'stap' die je kan maken is kleiner. Dus stelt men alles nog een paar jaar uit.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 10:54 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Dat lijkt mij ook! Maar groter/luxer/vrijstaand oftewel duurder daalt harder in prijs! Dus het oude huis goedkoper verkopen en het nieuwe huis veel goedkoper kopen is dan zeer gunstig: het bij te betalen bedrag is lager dan het 5 jaar geleden zou zijn.
Haha..... to give meaning to the word "slave of the banksters".quote:Op vrijdag 18 januari 2013 11:06 schreef CoolGuy het volgende:
Maar daar komt dan nog wel dat verlies bij wat je nog steeds aan de bank moet inlossen, dus die zou je dan (als dat nog mag) mee moeten financieren.
Als je dat allemaal kunt bekostigen is dat geen probleem, maar ik vermoed dat de meeste mensen dat toch niet voor elkaar gaan krijgen, dus dat verhaaltje van dat dat nieuwe huis ook een stuk goedkoper is is op zich wel waar, maar als de betaalbaarheid (lees: de hoogte van de hypotheek die je kunt krijgen op j salaris evenredig daalt) ook daalt dan heb je effectief nog steeds niks.
nee, dat wil jij er graag in lezen, maar dat bedoel ik helemaal niet (en dat weet jij ook wel). Als je je huis met 25k verlies verkoopt wil de bank die 25k wel hebben. dat weet je, want je hebt je handtekening daar ooit onder gezet dus je moet daar niet over zeiken.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 11:11 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Haha..... to give meaning to the word "slave of the banksters".
Voor starters ligt het natuurlijk anders, die hebben straks niks, nada geen onderwaarde meer![]()
Ben je toch een stuk eerder verlost van het juk van de banksters. Laat de zeepbelblazers de bubble maar betalen
En jij denkt dat starters dan opeens wel die financiering gaan rondkrijgen die ze nu al niet krijgen? Iets met 'de wens is de vader van de gedachte' enzo. Maar hey, blijf vooral je kop in het zand steken en denken dat je dat wel kunt betalen.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 11:11 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Haha..... to give meaning to the word "slave of the banksters".
Voor starters ligt het natuurlijk anders, die hebben straks niks, nada geen onderwaarde meer![]()
Ben je toch een stuk eerder verlost van het juk van de banksters. Laat de zeepbelblazers de bubble maar betalen
Leuk, maar de betaalbaarheid van het huis in kwestie blijft hetzelfde. En dat is iets wat de mensen over het algemeen of niet snappen of weigeren te snappen.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 10:54 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
quote:Proef met korting op huur
Geplaatst op:18 januari 2013Laatste update:18 januari, 10:41Foto's1
BOXTEL - Sint-Joseph in Boxtel wil met een nieuwe aanpak de doorstroming in de Boxtelse huursector bevorderen.
De woonstichting begint daarom een nieuw project. Daarbij kunnen huurders die van een goedkopere naar een duurdere woning verhuizen, korting krijgen op de huur van het nieuwe huis. Voorwaarde is dat de huurders overstappen van sociale woningbouw naar een vrije sectorwoning.
Voorlopig gaat het nog om een proef die Sint-Joseph houdt bij de verdeling van de nieuwbouwwoningen aan de Baanderherenweg in de wijk Selissenwal. Hier realiseert Sint-Joseph vijftien huurhuizen. Zeven hiervan worden met de nieuwe kortingsregeling aangeboden. De overige acht worden volgens de standaard procedure en regels toegewezen
Een soort mini-HRA voor huurdersquote:Op vrijdag 18 januari 2013 11:22 schreef Basp1 het volgende:
Speciaal voor de zich aangeschoten wild voelende "scheefhuurders" hebben ze weer wat nieuws bedacht.
[..]
In deze reeks hebben we het dit jaar heus geprobeerd uit te leggen maar op de een of andere manier dringt het maar niet doorquote:Op vrijdag 18 januari 2013 11:18 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Leuk, maar de betaalbaarheid van het huis in kwestie blijft hetzelfde. En dat is iets wat de mensen over het algemeen of niet snappen of weigeren te snappen.
Behalve als je zelf genoeg inbrengtquote:Op vrijdag 18 januari 2013 11:18 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Leuk, maar de betaalbaarheid van het huis in kwestie blijft hetzelfde. En dat is iets wat de mensen over het algemeen of niet snappen of weigeren te snappen.
Punt is dat mensen die willen doorstromen van dat eigen geld vermoedelijk eerst een restschuld in moeten lossen, dan is wat langer blijven zitten vaak aantrekkelijker. Dus blijft de markt op slot zitten.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 11:30 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Behalve als je zelf genoeg inbrengt
ja weigeren te snappen inderdaad, want als dat ze wel snappen dan hebben ze geen punt meer. Dan maakt het immers voor die personen niet uit dat de huizenprijzen dalen. Dat ene huis dat nu te duur is voor hun blijft dan ook te duur, dus ze gaan het never nooit niet kunnen kopen.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 11:18 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik heb zelfs gehoord dat er ooit wel eens een normale post uit je vingers is gekomen, maar da's slechts een vaag gerucht.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 10:48 schreef HD9 het volgende:
[..]
Maar dat is dus voor een groot deel afhankelijk hoeveel eigen middelen je hebt (na aftrek van eventuele restschuld). Voor mensen die ruim hebben gespaard neemt de betaalbaarheid van (grotere) huizen alleen maar toe. Voor mensen die weinig spaargeld hebben en een laag inkomen hebben zal de betaalbaarheid niet echt veranderen inderdaad.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 11:32 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Punt is dat mensen die willen doorstromen van dat eigen geld vermoedelijk eerst een restschuld in moeten lossen, dan is wat langer blijven zitten vaak aantrekkelijker. Dus blijft de markt op slot zitten.
Gemiddeld genomen blijkt de betaalbaarheid nog harder te dalen dan de huizenprijzen.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 11:36 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Maar dat is dus voor een groot deel afhankelijk hoeveel eigen middelen je hebt (na aftrek van eventuele restschuld). Voor mensen die ruim hebben gespaard neemt de betaalbaarheid van (grotere) huizen alleen maar toe. Voor mensen die weinig spaargeld hebben en een laag inkomen hebben zal de betaalbaarheid niet echt veranderen inderdaad.
Er zijn maar bar weinig mensen die in deze tijden a) kunnen opsparen tegen een restschuld en b) genoeg mee kunnen nemen om een substantieel verschil te maken voor een 'groot' huis.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 11:36 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Maar dat is dus voor een groot deel afhankelijk hoeveel eigen middelen je hebt (na aftrek van eventuele restschuld). Voor mensen die ruim hebben gespaard neemt de betaalbaarheid van (grotere) huizen alleen maar toe. Voor mensen die weinig spaargeld hebben en een laag inkomen hebben zal de betaalbaarheid niet echt veranderen inderdaad.
Degenen die het niet konden betalen, kunnen het dus nog steeds niet betalen, en degenen die het wel konden betalen, kunnen dat nog steeds.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 11:36 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Inderdaad, dat zijn wel de uitzonderingen. Ik spaar flink (ruim bovengemiddeld vermoed ik) maar wanneer ik snel moet verkopen is daarvan een behoorlijk deel nodig om de restschuld op te kunnen vangen. blijft er weinig over om echt die stap in kwaliteit te maken.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 11:39 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Er zijn maar bar weinig mensen die in deze tijden a) kunnen opsparen tegen een restschuld en b) genoeg mee kunnen nemen om een substantieel verschil te maken voor een 'groot' huis.
Ach maak je geen zorgen, we gaan allemaal deaud, bloed door de straten heen, huizen voor 1 euro, Armaggedon is coming, Apocalyptische tijden voor de huizenmarkt dit dat.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 11:40 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Inderdaad, dat zijn wel de uitzonderingen. Ik spaar flink (ruim bovengemiddeld vermoed ik) maar wanneer ik snel moet verkopen is daarvan een behoorlijk deel nodig om de restschuld op te kunnen vangen. blijft er weinig over om echt die stap in kwaliteit te maken.
Ik ben daar totaal niet verbaasd over want banken zie consumenten in NL gewoon als melkkoeien en willen ze graag zo veel mogelijk laten betalen. Aangezien je nu niet echt veel keus hebt uit hypotheekaanbieders kun je deze ook niet echt tegen elkaar uitspelen. In dat opzicht hebben de hypotheek advies bureaus die eigenlijk door de vele hypotheken waarin men bemiddelde wel hiermee iets hadden kunnen doen natuurlijk ook altijd teveel achterover geleund en deelden ze graag mee in de makkelijk winsten.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 11:39 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ik sta er in dat verband trouwens nog steeds wel verbaasd over hoe weinig renteverschil er zit tussen top financiering en conservatieve financiering.
Goud vormt onze reddingquote:Op vrijdag 18 januari 2013 11:48 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ach maak je geen zorgen, we gaan allemaal deaud, bloed door de straten heen, huizen voor 1 euro, Armaggedon is coming, Apocalyptische tijden voor de huizenmarkt dit dat.
Nu beweer je dat de meeste mensen netto schuld hebben. Maar dat is niet waar. "slechts" iets van 20% van de mensen staat "onder water", en dat is nog afgezien van de eventuele spaartegoeden die ze bezitten. Dat betekent dat minstens 80% van de mensen zonder restschuldproblemen kan verkopen.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 11:06 schreef CoolGuy het volgende:
Als je dat allemaal kunt bekostigen is dat geen probleem, maar ik vermoed dat de meeste mensen dat toch niet voor elkaar gaan krijgen, dus dat verhaaltje van dat dat nieuwe huis ook een stuk goedkoper is is op zich wel waar, maar als de betaalbaarheid (lees: de hoogte van de hypotheek die je kunt krijgen op j salaris evenredig daalt) ook daalt dan heb je effectief nog steeds niks.
Waarom is de opslag voor top hypotheken dan niet groter?quote:Op vrijdag 18 januari 2013 11:49 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik ben daar totaal niet verbaasd over want banken zie consumenten in NL gewoon als melkkoeien en willen ze graag zo veel mogelijk laten betalen. Aangezien je nu niet echt veel keus hebt uit hypotheekaanbieders kun je deze ook niet echt tegen elkaar uitspelen. In dat opzicht hebben de hypotheek advies bureaus die eigenlijk door de vele hypotheken waarin men bemiddelde wel hiermee iets hadden kunnen doen natuurlijk ook altijd teveel achterover geleund en deelden ze graag mee in de makkelijk winsten.
Ligt eraan, niet allemaal tegelijk. En sommige huizen zijn momenteel onverkoopbaar. Het huis kan het wel waard zijn maar de vraag is er simpelweg niet..quote:Op vrijdag 18 januari 2013 11:56 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Nu beweer je dat de meeste mensen netto schuld hebben. Maar dat is niet waar. "slechts" iets van 20% van de mensen staat "onder water", en dat is nog afgezien van de eventuele spaartegoeden die ze bezitten. Dat betekent dat minstens 80% van de mensen zonder restschuldproblemen kan verkopen.
En dat is nou net de reden dat de verkoopaantallen instorten: huizenprijzen dalen niet hard genoeg.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 11:38 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Gemiddeld genomen blijkt de betaalbaarheid nog harder te dalen dan de huizenprijzen.
Dus mensen die nu voor 400 euro per maand huren moeten naar een huis van 900 euro per maand, maar krijgen dan 100 euro korting zodat ze nog maar 800 euro per maand betalen. Vervolgens wordt hun oude huurwoning voor 600 euro per maand verhuurd. Resultaat voor de corporatie: 1000 euro per maand meer, en een leegstaande dure huurwoning minder.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 11:22 schreef Basp1 het volgende:
"Daarbij kunnen huurders die van een goedkopere naar een duurdere woning verhuizen, korting krijgen op de huur van het nieuwe huis. Voorwaarde is dat de huurders overstappen van sociale woningbouw naar een vrije sectorwoning."
Je klinkt nu als een VEH-woordvoerder oftewel huizenbezitter... GEEN ENKEL huis is onverkoopbaar, als het niet verkocht wordt, is de prijs simpelweg te hoog. Dus dan is het het niet waard. Hooguit in de ogen van de verkoper...quote:Op vrijdag 18 januari 2013 11:59 schreef Sjabba het volgende:
Ligt eraan, niet allemaal tegelijk. En sommige huizen zijn momenteel onverkoopbaar. Het huis kan het wel waard zijn maar de vraag is er simpelweg niet..
Maar dan moet dat net de groep zijn die een stap wil maken. Vaak ga je daar nat.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 11:56 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Nu beweer je dat de meeste mensen netto schuld hebben. Maar dat is niet waar. "slechts" iets van 20% van de mensen staat "onder water", en dat is nog afgezien van de eventuele spaartegoeden die ze bezitten. Dat betekent dat minstens 80% van de mensen zonder restschuldproblemen kan verkopen.
Die gaan ook niet zo hard dalen. De markt komt enkel verder op slot te zitten.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 12:01 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
En dat is nou net de reden dat de verkoopaantallen instorten: huizenprijzen dalen niet hard genoeg.
En die moet willen verkopen anders gaat het hele circus niet door en valt de boel helemaal stil.quote:Je klinkt nu als een VEH-woordvoerder oftewel huizenbezitter... GEEN ENKEL huis is onverkoopbaar, als het niet verkocht wordt, is de prijs simpelweg te hoog. Dus dan is het het niet waard. Hooguit in de ogen van de verkoper...
Sure, er zijn meer factoren dan alleen de prijs... dat weet jij ook wel.quote:[b]Op Je klinkt nu als een VEH-woordvoerder oftewel huizenbezitter... GEEN ENKEL huis is onverkoopbaar, als het niet verkocht wordt, is de prijs simpelweg te hoog. Dus dan is het het niet waard. Hooguit in de ogen van de verkoper...
Dan kan de prijs desnoods negatief worden, of een woning nou 1 dollar kost (Detroit) of dat je 5000 toe krijgt: op een bepaald punt wil iemand het hebben.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 12:06 schreef Sjabba het volgende:
Sure, er zijn meer factoren dan alleen de prijs... dat weet jij ook wel.
Er zijn woningen die ik niet eens gratis wil hebben.
BAM.... niet langer zijn wij bijstandsgerechtigden de slechtste jongentjes en meisjes uit de klas... nee de echte tokkies bevinden zich tegenwoordig onder het deel van de bevolking dat betaalde arbeid verrichtquote:'Werkenden vaker bij schuldhulp'
AMSTERDAM - Voor het eerst zijn er meer werkenden dan mensen met een uitkering die schuldhulpverlening aanvragen.
Bijna de helft van de mensen in het bestand van de brancheorganisatie voor schuldhulpverlening NVVK heeft inkomen uit werk, tegen ongeveer veertig procent met een uitkering. Dat zegt de voorzitter van de NVVK Joke de Kock vrijdag in het Nederlands Dagblad.
Volgens De Kock konden mensen met werk vaak gemakkelijk extra geld lenen. "Maar tegenwoordig kan dat niet meer, terwijl deze groep wel veel financiële verplichtingen is aangegaan", stelt zij in het ND.
Ook komen veel mensen in de problemen wanneer zij hun huis met verlies verkopen en met een restschuld blijven zitten.
Stijging
In 2011 deden 76 duizend mensen een beroep op de schuldhulpverlening. Over vorig jaar zijn nog geen cijfers bekend, maar volgens De Kock waren het er waarschijnlijk meer. De komende maanden krijgt het NVVK de exacte cijfers over 2012 binnen.
Doordat werkenden meer geld konden lenen dan mensen met een uitkering, neemt ook de hoogte van de schuld van de nieuwe probleemschuldenaren toe. Bij werkenden die bij schuldhulp aankloppen, gaat het vaak om schulden van zo'n tien- tot twintigduizend euro, zegt De Kock.
Door: Novum
bron: nu.nl
Een baksteen is een baksteen waard. Maar wat is de waarde van een baksteen uitgedrukt in fiat als de vraag naar baksteen er niet is?quote:Op vrijdag 18 januari 2013 11:59 schreef Sjabba het volgende:
Ligt eraan, niet allemaal tegelijk. En sommige huizen zijn momenteel onverkoopbaar. Het huis kan het wel waard zijn maar de vraag is er simpelweg niet..
Het os ook mogelijk dat men prijsdalingen gaat verbieden en kopers verplicht niet lager te bieden dan max 2% onder de vraagprijsquote:Op vrijdag 18 januari 2013 11:02 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Zal wel gebeuren zodra de NVM word opgeheven
Laat Stef Blok het maar niet horenquote:Op vrijdag 18 januari 2013 12:19 schreef HD9 het volgende:
[..]
Het os ook mogelijk dat men prijsdalingen gaat verbieden en kopers verplicht niet lager te bieden dan max 2% onder de vraagprijs
Ze kunnen ook de kopers die de vraagprijs bieden belonen met een extra startsubsidiequote:Op vrijdag 18 januari 2013 12:21 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Laat Stef Blok het maar niet horen![]()
Die vind het vast een goed plan in de strijd tegen het scheefhuren
Gewoon de premiewoning weer invoeren, koopt nu een rijtjescontainer voor 200k en krijg 40k premie.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 12:23 schreef HD9 het volgende:
[..]
Ze kunnen ook de kopers die de vraagprijs bieden belonen met een extra startsubsidie
maatr dan wel een dubbel aantal slopen voor het vrije markt evenwichtquote:Op vrijdag 18 januari 2013 12:34 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Gewoon de premiewoning weer invoeren, koopt nu een rijtjescontainer voor 200k en krijg 40k premie.
Is een stuk goedkoper dan direct miljarden naar de banksters over te maken. Wel een waanzinnig slechte ontwikkeling uiteraard want zelfs in de voormalige CCCP zouden ze jaloers geweest zijn op zo'n centraal geleide planeconomie
Wat heeft schuldhulpverlening met de woningmarkt te maken. Behalve dat dit bericht jou persoonlijk goed uitkomt en je nog trots wordt op je uitkering. Hoe triest ben je dan wel niet aan het worden. Maar ja ach blijkbaar past het perfect in het plaatje van de schultenbrau buiten op straat zuipen waar je woont.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 12:16 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
BAM.... niet langer zijn wij bijstandsgerechtigden de slechtste jongentjes en meisjes uit de klas... nee de echte tokkies bevinden zich tegenwoordig onder het deel van de bevolking dat betaalde arbeid verricht![]()
Wat? Werk jij nog voor je geld? Pauper![]()
Moeder zegt tegen haar dochter: "zorg wel dat je met een uitkeringstrekker thuis komt jah..."
ik dacht dat ie vaak in het park ging zittenquote:Op vrijdag 18 januari 2013 12:38 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wat heeft schuldhulpverlening met de woningmarkt te maken. Behalve dat dit bericht jou persoonlijk goed uitkomt en je nog trots wordt op je uitkering. Hoe triest ben je dan wel niet aan het worden. Maar ja ach blijkbaar past het perfect in het plaatje van de schultenbrau buiten op straat zuipen waar je woont.
Goed plan... we wijzen gewoon twee willekeurige vrijgezellen aan en dwingen deze tot een huwelijk. Indien ze niet binnen een jaar kinderen krijgen dan krijgen ze een ambtenaar op bezoek die wel even voordoet hoe het moetquote:Op vrijdag 18 januari 2013 12:35 schreef HD9 het volgende:
[..]
maatr dan wel een dubbel aantal slopen voor het vrije markt evenwicht
Laat ze dar maar kantoren bouwen
Tis nu te koud buiten, koud bier smaakt het lekkerste bij zomerse temperaturen.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 12:39 schreef HD9 het volgende:
[..]
ik dacht dat ie vaak in het park ging zitten
Jij ziet nooit een verband hè? Stijgende werkeloosheid? Heeft ook niets met de woningmarkt te maken? Binnen de economie zijn zaken met elkaar verbonden en als het economisch slechter gaat is er altijd een effect daarvan waarneembaar op de woningmarkt.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 12:38 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wat heeft schuldhulpverlening met de woningmarkt te maken.
ja bij die basisscholen mag je niet meer komen he, met je bierquote:Op vrijdag 18 januari 2013 12:42 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Tis nu te koud buiten, koud bier smaakt het lekkerste bij zomerse temperaturen.
Ik zie best wel verbanden maar niet elk verband hoeft causueel te zijn, en jij verbind gewoon teveel dingen met elkaar waardoor je gewoon totaal de weg kwijt aan het raken bent. Ben je al eens naar de doctor geweest om je naar een psycholoog door te laten sturen want ik begin toch ernstig te vermoeden dat je in een pshychose aan het schieten bent waardoor je dingen niet meer helder kan zien en je dus vreemde verbanden gaat leggen en het zelfs goed vind om een uitkering te hebben.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 12:43 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Jij ziet nooit een verband hè? Stijgende werkeloosheid? Heeft ook niets met de woningmarkt te maken? Binnen de economie zijn zaken met elkaar verbonden en als het economisch slechter gaat is er altijd een effect daarvan waarneembaar op de woningmarkt.
Nou lagere koopkracht en werkloossheid heeft zeker wel verband met dalende huizenprijzen, zelfs de EU is een oorzaak hiervanquote:Op vrijdag 18 januari 2013 12:48 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik zie best wel verbanden maar niet elk verband hoeft causueel te zijn,
Dat kun je ook vragen, pietverdriet kwam met de volgende link op de proppen voor hypotheken uit duitsland, bij 40% eigen finaciering kun je bij de nederlandse staatsbank ing in DLD voor 10 jaar vast op 2.6% zitten.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 11:59 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Waarom is de opslag voor top hypotheken dan niet groter?
Wanneer ga jij dat doen?quote:Op vrijdag 18 januari 2013 12:16 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
BAM.... niet langer zijn wij bijstandsgerechtigden de slechtste jongentjes en meisjes uit de klas... nee de echte tokkies bevinden zich tegenwoordig onder het deel van de bevolking dat betaalde arbeid verricht![]()
Ironisch he, dat je hier met HRA netto MEER kwijt bent dan in Duitsland zonder HRA...quote:Op vrijdag 18 januari 2013 13:10 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat kun je ook vragen, pietverdriet kwam met de volgende link op de proppen voor hypotheken uit duitsland, bij 40% eigen finaciering kun je bij de nederlandse staatsbank ing in DLD voor 10 jaar vast op 2.6% zitten.
http://www.finanzpartner.de/hypothekenzinsen/
Terwijl je in NL bij diezelfde ING met NHG nog altijd 4.8% betaald, zonder NHG zelfs nog meer.
Het is dus wel degelijk mogelijk dat de belastingbetaler mag bijspringen, ook al is dat nu nog niet nodig.quote:Is die inschatting niet laag? In 2008 sprong u in 927 gevallen bij; het afgelopen jaar al 3549 keer. De trend lijkt veel sterker.
„Dat is zo. Anderzijds baseren wij onze verwachtingen op actuariële berekeningen. We doen daarnaast regelmatig een stresstest om te kijken in welk scenario we de bodem van de pot raken. Dat komt in beeld bij een werkloosheidspercentage van 9 procent (nu 7,2 procent, MtB) en een extra huizenprijsdaling met 20 procent in één tot twee jaar. Zover is het nog niet.”
Weet je wat ze met TV doen als niemand ze wil kopen voor een bepaalde prijs en er zijn 2 afprijsrondes geweest?quote:Op vrijdag 18 januari 2013 12:13 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Dan kan de prijs desnoods negatief worden, of een woning nou 1 dollar kost (Detroit) of dat je 5000 toe krijgt: op een bepaald punt wil iemand het hebben.
Maar jij had het over woningen die "het waard zijn", daaruit leid ik af dat jij ze wel zou willen hebben.
Niets, wil je mijn huis gratis hebben. alsjeblieft prrrrrrrrrrrrrrrlease?quote:Op vrijdag 18 januari 2013 12:18 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Een baksteen is een baksteen waard. Maar wat is de waarde van een baksteen uitgedrukt in fiat als de vraag naar baksteen er niet is?
Maar dan wel 40% eigen vermogen ook meegbracht hebt, dat doen de meesten in NL niet, want waarom zou men, de banken geven toch geen lagere rente tarieven.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 13:12 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ironisch he, dat je hier met HRA netto MEER kwijt bent dan in Duitsland zonder HRA...
^^ O.a. dankzij de HRA-subsidie. HRA maakt meer kapot dan je lief is.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 13:23 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar dan wel 40% eigen vermogen ook meegbracht hebt, dat doen de meesten in NL niet, want waarom zou men, de banken geven toch geen lagere rente tarieven.
minimaal een euro, anders is de koop niet geldigquote:Op vrijdag 18 januari 2013 13:20 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Niets, wil je mijn huis gratis hebben. alsjeblieft prrrrrrrrrrrrrrrlease?
Is het gratis is het ook niet goed....quote:Op vrijdag 18 januari 2013 13:48 schreef HD9 het volgende:
[..]
minimaal een euro, anders is de koop niet geldig
Wat natuurlijk volslagen onzin is, in landen waar geen HRA sec is, is het eigen vermogen gehalte niet opeens hoger. Zeker niet als je 6x tot 8x je inkomen mag lenen, *hint.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 13:42 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
^^ O.a. dankzij de HRA-subsidie. HRA maakt meer kapot dan je lief is.
Zonder HRA mag je natuurlijk minder lenen, lijkt me ook prima.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 14:13 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Wat natuurlijk volslagen onzin is, in landen waar geen HRA sec is, is het eigen vermogen gehalte niet opeens hoger. Zeker niet als je 6x tot 8x je inkomen mag lenen, *hint.
In Duitsland hebben ze trouwens bouwsparen, als je dan toch iets voor de starter wil doen, is dat aanzienlijk constructiever.
In landen waar geen HRA is, mag je juist veel meer lenen, 6x is bijv. Zwitserland, 8x is bijv. Australie. In Duitsland wordt geschermd met 3x, maar dat is op basis van je netto inkomen. Nederland lijkt daar nogal in doorgeslagen.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 14:17 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Zonder HRA mag je natuurlijk minder lenen, lijkt me ook prima.
En bouwsparen: direct invoeren!
Dan gaan er bij mij toch een paar alarmbellen af, en vraag ik me af welke prodcuten erbij verkocht gaan worden danquote:Op vrijdag 18 januari 2013 13:10 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat kun je ook vragen, pietverdriet kwam met de volgende link op de proppen voor hypotheken uit duitsland, bij 40% eigen finaciering kun je bij de nederlandse staatsbank ing in DLD voor 10 jaar vast op 2.6% zitten.
http://www.finanzpartner.de/hypothekenzinsen/
Terwijl je in NL bij diezelfde ING met NHG nog altijd 4.8% betaald, zonder NHG zelfs nog meer.
Zonder HRA is vergelijken met je netto inkomen toch ook veel logischer? Daar betaal je het tenslotte van.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 14:22 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
In landen waar geen HRA is, mag je juist veel meer lenen, 6x is bijv. Zwitserland, 8x is bijv. Australie. In Duitsland wordt geschermd met 3x, maar dat is op basis van je netto inkomen. Nederland lijkt daar nogal in doorgeslagen.
In hoeveel van die landen is het ook gebruikelijk dan je dan meteen 120% van de koopwaarde leent? Zoals we in de eerder getoonde link uit duitsland zien wordt er wel vanuit gegaan dat je 40% zelf financiert.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 14:22 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
In landen waar geen HRA is, mag je juist veel meer lenen, 6x is bijv. Zwitserland, 8x is bijv. Australie. In Duitsland wordt geschermd met 3x, maar dat is op basis van je netto inkomen. Nederland lijkt daar nogal in doorgeslagen.
Het ging om je stelling dat zonder HRA de leennormen strenger zouden worden. Daar lijkt in landen waar geen HRA is geen sprake van, in tegendeel.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 14:23 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Zonder HRA is vergelijken met je netto inkomen toch ook veel logischer? Daar betaal je het tenslotte van.
Geen, normaliter is het 20% zelf betalen, en als je dat niet doet, dan kan het net zo goed nog gefinancieerd worden, maar dan moet je een dure (her)verzekering voor de top betalen (middels een hogere hypotheek rente).quote:Op vrijdag 18 januari 2013 14:24 schreef Basp1 het volgende:
[..]
In hoeveel van die landen is het ook gebruikelijk dan je dan meteen 120% van de koopwaarde leent? Zoals we in de eerder getoonde link uit duitsland zien wordt er wel vanuit gegaan dat je 40% zelf financiert.
Nu heeft Australie een gigantische bubbel, dus het (gokje!) zomaar kunnen dat zoveel lenen bedoeld is om de bubbel in stand te houden. Zwitserland weet ik niet, behalve dat het een schatrijk land is met heel veel banken...quote:Op vrijdag 18 januari 2013 14:24 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Het ging om je stelling dat zonder HRA de leennormen strenger zouden worden. Daar lijkt in landen waar geen HRA is geen sprake van, in tegendeel.
Ja, het zullen wel weer uitzonderingen zijnquote:Op vrijdag 18 januari 2013 14:26 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Nu heeft Australie een gigantische bubbel, dus het (gokje!) zomaar kunnen dat zoveel lenen bedoeld is om de bubbel in stand te houden. Zwitserland weet ik niet, behalve dat het een schatrijk land is met heel veel banken...
Ik denk eerder 2 keer je bruto inkomen... Maar die hele vergelijking met "bruto" is zinloos zodra je netto moet betalen.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 14:34 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Duitsland: weet iemand het? 3x je netto inkomen, is dat ongeveer 5x je bruto inkomen?
Waarom durven banken in NL dan zoveel boven de aankoopwaarde te financieren zou dat niet kunnen komen door de HRA?quote:Op vrijdag 18 januari 2013 14:26 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Geen, normaliter is het 20% zelf betalen, en als je dat niet doet, dan kan het net zo goed nog gefinancieerd worden, maar dan moet je een dure (her)verzekering voor de top betalen (middels een hogere hypotheek rente).
Er wordt hier wel vaak geroepen dat HL uniek is om zijn HRA, maar NL is vooral uniek om het feit dat er een hypotheek verstrekt wordt boven de aankoopwaarde.
Ik denk dat je dat wel kan laten zien dan?quote:Op vrijdag 18 januari 2013 14:42 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ik denk eerder 2 keer je bruto inkomen... Maar die hele vergelijking met "bruto" is zinloos zodra je netto moet betalen.
Hoe zou dat moeten komen door HRA? Als de waarde van het onderpand zakt, en de lener default, is de schade toch even groot met of zonder HRA?quote:Op vrijdag 18 januari 2013 14:43 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Waarom durven banken in NL dan zoveel boven de aankoopwaarde te financieren zou dat niet kunnen komen door de HRA?
Bruto verdien je 3 euro. Netto blijft daar 2 euro van over. Je mag 3 keer je netto inomen lenen: 6 euro. Da's twee keer je bruto inkomen.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 14:44 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ik denk dat je dat wel kan laten zien dan?
Wat zou anders de reden zijn dat banken een andere risicoperceptie in verhouding tot het buitenland erop nahouden voor de nederlandse markt. Ik ga er toch even vanuit dat er een kern van waarheid in zit dat de renteoplagen in NL hoger zijn dan in het buitenland. Dat kan men doen omdat mensen toch minstens 30% van de betaald rente terug krijgen en hierdoor durft men dan ook weer meer uit te lenen dan 100% van de aankoop waarde.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 14:45 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Hoe zou dat moeten komen door HRA? Als de waarde van het onderpand zakt, en de lener default, is de schade toch even groot met of zonder HRA?
Ah op die fiets.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 14:49 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Bruto verdien je 3 euro. Netto blijft daar 2 euro van over. Je mag 3 keer je netto inomen lenen: 6 euro. Da's twee keer je bruto inkomen.
Misschien dat ik post te laat editte, maar daar staan er een aantal bij.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 14:50 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wat zou anders de reden zijn dat banken een andere risicoperceptie in verhouding tot het buitenland erop nahouden voor de nederlandse markt. Ik ga er toch even vanuit dat er een kern van waarheid in zit dat de renteoplagen in NL hoger zijn dan in het buitenland. Dat kan men doen omdat mensen toch minstens 30% van de betaald rente terug krijgen en hierdoor durft men dan ook weer meer uit te lenen dan 100% van de aankoop waarde.
Inderdaad, ben ik het helemaal mee eens.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 14:13 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Wat natuurlijk volslagen onzin is, in landen waar geen HRA sec is, is het eigen vermogen gehalte niet opeens hoger. Zeker niet als je 6x tot 8x je inkomen mag lenen, *hint.
In Duitsland hebben ze trouwens bouwsparen, als je dan toch iets voor de starter wil doen, is dat aanzienlijk constructiever.
Jippie. Iedereen de hand op de knip, en oppotten maar.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 17:25 schreef Artimunor het volgende:
i.p.v. lenen stimuleren sparen stimuleren met belastingvoordeel!
Dat was er ooit eens al. Spaarloon en spaarpremie regeling op je loon. Dat koste ook al teveel. Enige wat ik zie gebeuren dus dat er niks wordt gestimuleerd en HRA verlaagd.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 17:25 schreef Artimunor het volgende:
[..]
Inderdaad, ben ik het helemaal mee eens.
i.p.v. lenen stimuleren sparen stimuleren met belastingvoordeel!
Dit zou NL zo snel mogelijk in moeten voeren, bekostigd natuurlijk door het het rustig afbouwen van de HRA.
Als de overheid bouwsparen zou stimuleren door dat geld niet te belasten dan betalen daar (volgens de wannabee kopers hier) dus indirect de huurders aan mee. (Want belastingkorting). Ik mag aannemen dat ze dat niet toejuichen, zou wel heel erg hypocriet zijn.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 21:00 schreef Tikbalang het volgende:
Dat was er ooit eens al. Spaarloon en spaarpremie regeling op je loon. Dat koste ook al teveel. Enige wat ik zie gebeuren dus dat er niks wordt gestimuleerd en HRA verlaagd.
Nou heb me even snel ingelezen op bouwsparen zo tussen het werk door. Een ieder staat vrij om te sparen erin natuurlijk dus huurders en wannabee kopers hebben qua belastingaftrek niet te klagen.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 21:16 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Als de overheid bouwsparen zou stimuleren door dat geld niet te belasten dan betalen daar (volgens de wannabee kopers hier) dus indirect de huurders aan mee. (Want belastingkorting). Ik mag aannemen dat ze dat niet toejuichen, zou wel heel erg hypocriet zijn.
Huh? Heb je het nou over bouwsparen (als in: fiscaal gestimuleerd sparen voor een eigen woning. Dus dat geld kan dan niet belastingvrij ergens anders voor gebruikt worden...), of over gewoon sparen?quote:Op zaterdag 19 januari 2013 00:36 schreef Tikbalang het volgende:
Nou heb me even snel ingelezen op bouwsparen zo tussen het werk door. Een ieder staat vrij om te sparen erin natuurlijk dus huurders en wannabee kopers hebben qua belastingaftrek niet te klagen.
Ik snap je verwarring maar idd over bouwsparen heb ik het. Dat je er misschien wel nooit geen huis voor kunt kopen dat is een ander verhaal. En trouwens sparen staat in Nederland iedereen vrij om te doen.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 00:40 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Huh? Heb je het nou over bouwsparen (als in: fiscaal gestimuleerd sparen voor een eigen woning. Dus dat geld kan dan niet belastingvrij ergens anders voor gebruikt worden...), of over gewoon sparen?
Gelukkig maar.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 00:47 schreef Tikbalang het volgende:
Ik snap je verwarring maar idd over bouwsparen heb ik het.
Dat is ook alleen maar omdat die wannabe figuren hier dan denken dat huizen alleen maar goedkoper worden zonder die fiscale stimulering. Dat netto hypotheken dan duurder worden ach wat maakt het uit. Want dan wordt bruto gewoon netto en oh ja de belastingdruk blijft hetzelfde dan wel omhoog. Ergo max hypotheek bedrag gaat 40% naar beneden en huizen dalen 7% op het moment. Dan nog even 6 jaar wachten minimaalquote:Op zaterdag 19 januari 2013 00:55 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Gelukkig maar.
Maar troost je, als ik iets geleerd heb van het huizenmarkttopic, is het wel dat juist de wannabe kopers geen enkele stimulering (in welke fiscale vorm dan ook) van eigenwoningbezit wensen.
De huurders zitten er ook niet om te springen lijkt me, en de huidige woningeigenaren ook niet, dus feitelijk is er niemand gelukkig mee.
De prijsdaling gaat gewoon accelereren, geen noodzaak om 6 jaar te wachtenquote:Op zaterdag 19 januari 2013 01:15 schreef Tikbalang het volgende:
[..]
Dat is ook alleen maar omdat die wannabe figuren hier dan denken dat huizen alleen maar goedkoper worden zonder die fiscale stimulering. Dat netto hypotheken dan duurder worden ach wat maakt het uit. Want dan wordt bruto gewoon netto en oh ja de belastingdruk blijft hetzelfde dan wel omhoog. Ergo max hypotheek bedrag gaat 40% naar beneden en huizen dalen 7% op het moment. Dan nog even 6 jaar wachten minimaal
Als je je vervolgens alsnog niets kan veroorloven heb je daar geen bal aan.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 09:43 schreef dramatiek het volgende:
[..]
De prijsdaling gaat gewoon accelereren, geen noodzaak om 6 jaar te wachten
e.e.a. komt wel bij een punt uit dat mensen zich dat wel weer kunnen veroorloven. Komt tijd komt huis. Zitten zat mensen nu rustig af te wachten. Nog een jaartje of 2-3 wachten. Kan nog wel 20-30% vanafquote:Op zaterdag 19 januari 2013 09:47 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Als je je vervolgens alsnog niets kan veroorloven heb je daar geen bal aan.
De handel zal eerder volkomen stil komen te liggen op de gevallen die wel moeten verkopen na. Heb je dus niets aan.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 09:49 schreef dramatiek het volgende:
[..]
e.e.a. komt wel bij een punt uit dat mensen zich dat wel weer kunnen veroorloven. Komt tijd komt huis. Zitten zat mensen nu rustig af te wachten. Nog een jaartje of 2-3 wachten. Kan nog wel 20-30% vanaf
Dat is al zo, dus dan maar in een keer de hele pijn. Bovendien kunnen verkopers hun nieuwe woning ook weer goedkoop kopen, en dat vergeten ze.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 10:02 schreef 99.999 het volgende:
[..]
De handel zal eerder volkomen stil komen te liggen op de gevallen die wel moeten verkopen na. Heb je dus niets aan.
Dat vergeten ze niet maar ze hebben dan bijvoorbeeld een restschuld. Maar goed, blijf hopen zou ik zeggenquote:Op zaterdag 19 januari 2013 10:26 schreef Krisp het volgende:
[..]
Dat is al zo, dus dan maar in een keer de hele pijn. Bovendien kunnen verkopers hun nieuwe woning ook weer goedkoop kopen, en dat vergeten ze.
Klopt, de Apocalyps is niet uitgekomen dus blijven de have-nots roeptoeteren.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 10:37 schreef dramatiek het volgende:
De reacties zijn in dit topic niet veel anders dan 5 jaar geleden.
Ik had het toen over een prijsdaling van 15-20%. Weet niet precies hoeveel de huizenprijzen gedaald zijn, maar zal wel in de buurt van de 15-20% zijn. Als het niet meer is.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 10:39 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Klopt, de Apocalyps is niet uitgekomen dus blijven de have-nots roeptoeteren.
Precies, daarom zal de prijsdaling accelereren tot een punt waar men wel in kan stappen. (in het algemeen, dus niet alleen de starter.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 10:40 schreef 99.999 het volgende:
Sindsdien is de betaalbaarheid voor een starter dan ook alleen maar beroerder geworden.
Je hebt dus niets gehad aan die prijsdalingen.
Dat ligt geheel aan de pricerange. Boven de 4 ton zal dat vast zo zijn. In mijn omgeving zijn de prijzen van eengezinswoningen de afgelopen jaren (vanaf 2008) met 3% gestegen.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 10:40 schreef dramatiek het volgende:
[..]
Ik had het toen over een prijsdaling van 15-20%. Weet niet precies hoeveel de huizenprijzen gedaald zijn, maar zal wel in de buurt van de 15-20% zijn. Als het niet meer is.
Of de markt zakt in en de handel komt bijna tot stilstand. Dat lijkt eerder het geval.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 10:41 schreef dramatiek het volgende:
[..]
Precies, daarom zal de prijsdaling accelereren tot een punt waar men wel in kan stappen. (in het algemeen, dus niet alleen de starter.
Ach 12 jaar geleden zij men ook "dit is een slecht moment om te kopen" dat zal ook nooit veranderen. Er is maar 1 moment dat het geen slecht moment is. En dat is die ene dag tussen de daling en de daarna komende stijging inquote:Op zaterdag 19 januari 2013 10:37 schreef dramatiek het volgende:
De reacties zijn in dit topic niet veel anders dan 5 jaar geleden. Toen moest ik ook hopen op prijsdalingen
dat valt tegen. De mensen die willen zakken zijn niet met vlaggetjes gemarkeerd op funda, en als je je eigen huis al wel verkocht hebt heb je vaak te maken met tijdsdruk.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 10:26 schreef Krisp het volgende:
[..]
Dat is al zo, dus dan maar in een keer de hele pijn. Bovendien kunnen verkopers hun nieuwe woning ook weer goedkoop kopen, en dat vergeten ze.
Het type wat ik een jaar of 5 geleden heb gekocht is ook redelijk stabiel in prijs gebleven.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 10:42 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dat ligt geheel aan de pricerange. Boven de 4 ton zal dat vast zo zijn. In mijn omgeving zijn de prijzen van eengezinswoningen de afgelopen jaren (vanaf 2008) met 3% gestegen.
Businesscase?quote:Op zaterdag 19 januari 2013 09:52 schreef Krisp het volgende:
Als starter hoop ik dat de prijzen gaan zakken omdat ik dat huis wil afschrijven (en moet aflossen) in de tijd dat ik er woon. Elke duizend euro minder is winst op mijn businesscase, die zich ook nog vertaalt in lagere rentekosten. Die subsidies zorgen ervoor dat dit niet werkt. Weg met die zooi dus.
En aangezien er niet zo veel kopers in de markt zijn, zullen ze de prijs wel moeten verlagen als ze willen verkopen. Ik heb geen medelijden.
Ah zie dat tot december 2012 de gemiddelde prijsdaling sinds 2008, 16% is. Je kan natuurlijk eindeloos gaan praten over individuele gevallen. Appartement vriend (en 16 andere appartementen in de straat) is met ruim 25% gedaald bv. Ik zal vast ergens een stulpje kunnen vinden dat 0.2% erop vooruit is gegaan of maar 7% achter is gegaanquote:Op zaterdag 19 januari 2013 10:42 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dat ligt geheel aan de pricerange. Boven de 4 ton zal dat vast zo zijn. In mijn omgeving zijn de prijzen van eengezinswoningen de afgelopen jaren (vanaf 2008) met 3% gestegen.
En stellen de kopers zich nu wel op in rotten van 2 om maar daar heen te kunnen? of is wat de doelgroep kan betalen nog harder gezakt en ligt de handel zo goed als stil?quote:Op zaterdag 19 januari 2013 10:56 schreef dramatiek het volgende:
[..]
Ah zie dat tot december 2012 de gemiddelde prijsdaling sinds 2008, 16% is. Je kan natuurlijk eindeloos gaan praten over individuele gevallen. Appartement vriend (en 16 andere appartementen in de straat) is met ruim 25% gedaald bv.
Nope, vrijwel niemand zal kopen omdat men weet dat de prijzen nog wel gaan dalen. Met betaalbaarheid zal dat ook wel wat te maken halen, maar zelfs mensen die nu kunnen betalen zullen dat gezien de onzekerheid van de toekomst niet snel doen. Of dat rationeel of niet is boeit er verder niet toe.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 10:58 schreef 99.999 het volgende:
[..]
En stellen de kopers zich nu wel op in rotten van 2 om maar daar heen te kunnen? of is wat de doelgroep kan betalen nog harder gezakt en ligt de handel zo goed als stil?
De handel valt dus volledig stil en je hebt geen klap aan die lagere prijzen.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 11:00 schreef dramatiek het volgende:
[..]
Nope, vrijwel niemand zal kopen omdat men weet dat de prijzen nog wel gaan dalen. Met betaalbaarheid zal dat ook wel wat te maken halen, maar zelfs mensen die nu kunnen betalen zullen dat gezien de onzekerheid van de toekomst niet snel doen
Jawel hoor, er komt altijd een omslagpunt.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 11:00 schreef 99.999 het volgende:
[..]
De handel valt dus volledig stil en je hebt geen klap aan die lagere prijzen.
Door de stilgevallen bouw ontstaat er een achterstand in de uitbreiding van het woningaanbod waardoor woningen op een gegeven moment weer schaarser worden en het voor nieuwkomers op de markt alleen maar beroerder wordt.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 11:01 schreef dramatiek het volgende:
[..]
Jawel hoor, er komt altijd een omslagpunt.
Ik verwacht inderdaad ook wel een enorme schaarste de aankomende jaren. Afgelopen jaar is er amper wat bij gebouwd en ook dit jaar zal dat het geval zijn.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 11:03 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Door de stilgevallen bouw ontstaat er een achterstand in de uitbreiding van het woningaanbod waardoor woningen op een gegeven moment weer schaarser worden en het voor nieuwkomers op de markt alleen maar beroerder wordt.
Ja het ziet er allemaal heel goed uit voor de woningmarkt. Maar hierboven nog een reden om af te wachten. 2-3 jaar prijs laten dalen, lucht eruit, perceptie kantelt, daarna binnen 2 jaar tegen een schaarste aanlopen en de prijzen zijn weer booming.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 11:03 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Door de stilgevallen bouw ontstaat er een achterstand in de uitbreiding van het woningaanbod waardoor woningen op een gegeven moment weer schaarser worden en het voor nieuwkomers op de markt alleen maar beroerder wordt.
Dus ga gewoon een huis kopen nu. Tegen de tijd dat we dan weer 10 jaar verder zijn kijk je heel anders tegen het hele gebeuren aan. Omdat je een vracht hebt afgelost, gespaard whatever. De meeste mensen komen er echt niet slechter uit daling of geen daling.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 11:06 schreef dramatiek het volgende:
[..]
Ja het ziet er allemaal heel goed uit voor de woningmarkt. Mara hierboven nog een reden om af te wachten. 2-3 jaar prijs laten dalen, lucht eruit, perceptie kantelt, daarna binnen 2 jaar tegen een schaarste aanlopen en de prijzen zijn weer booming.
Maar goed, dat zal imho ipv 2-3 jaar nog wel 5-10 jaar duren. Maar over 2-3 jaar maar eens kijken of we dan nog in een recessie zitten. Vooralsnog geen reden om te denken dat het over 2-3 jaar beter is dan nu.
En je kan elk jaar blijven hopen dat je meer huis gaat krijgen voor het geld wat je te besteden hebt en het blijft vermoedelijk tegenvallen. Dat was de trend van de afgelopen 5 jaar en dat zet nog wel even doorquote:Op zaterdag 19 januari 2013 11:06 schreef dramatiek het volgende:
[..]
Ja het ziet er allemaal heel goed uit voor de woningmarkt. Maar hierboven nog een reden om af te wachten. 2-3 jaar prijs laten dalen, lucht eruit, perceptie kantelt, daarna binnen 2 jaar tegen een schaarste aanlopen en de prijzen zijn weer booming.
Maar goed, dat zal imho ipv 2-3 jaar nog wel 5-10 jaar duren. Maar over 2-3 jaar maar eens kijken of we dan nog in een recessie zitten. Vooralsnog geen reden om te denken dat het over 2-3 jaar beter is dan nu.
Geduldig wachten in een tijdelijk huurhuis van 700 Euro en ondertussen flink sparen is ook nog een optie.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 11:07 schreef Mutant01 het volgende:
In dat geval kan je maar beter altijd blijven wachten. Je weet maar nooit.
Koop je een huis om in te wonen of ermee te speculeren?
Uiteraard, als je een flink deel van de koopsom nu zo op kan hoesten is dat prima. Voor de meeste mensen gaat dat echter niet op.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 11:10 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Geduldig wachten in een tijdelijk huurhuis van 700 Euro en ondertussen flink sparen is ook nog een optie.
Ik wil een huis vooral kopen op een moment dat ik enige zekerheid heb dat het geen blok aan mijn been wordt zodat ik kan verhuizen indien het werk dat vereist of wanneer ik "andere plannen" krijg in mijn leven. Een huis heeft wel een bepaalde basiswaarde. De lucht die er nu in zit vertegenwoordigd niets. Vandaar dat ik simpelweg wacht dat de daling enigszins uitgevlakt is zodat ik voorkom dat ik na een jaar of 2-4 eigenlijk geen kant meer op kan omdat ik dan met een restschuld opgescheept zit.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 11:07 schreef Mutant01 het volgende:
In dat geval kan je maar beter altijd blijven wachten. Je weet maar nooit.
Koop je een huis om in te wonen of ermee te speculeren?
Ik denk dat je het aantal starters die het op dit moment zo doen, onderschat.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 11:11 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Uiteraard, als je een flink deel van de koopsom nu zo op kan hoesten is dat prima. Voor de meeste mensen gaat dat echter niet op.
Duizenden, misschien wel enkele tienduizenden. Daarmee kom je niet zo ver.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 11:14 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Ik denk dat je het aantal starters die het op dit moment zo doen, onderschat.
Denk eerlijk gezegd dat die groep kleiner is dan de eerste groep die je omschrijft.quote:Daarnaast is er een flinke groep die nu nog een tijdelijk contract hebben en daarom wel moeten wachten omdat ze geen of lastig een hypotheek krijgen.
Als je elk moment wilt kunnen verhuizen is kopen niet bepaald een briljant idee.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 11:12 schreef dramatiek het volgende:
[..]
Ik wil een huis vooral kopen op een moment dat ik enige zekerheid heb dat het geen blok aan mijn been wordt zodat ik kan verhuizen indien het werk dat vereist of wanneer ik "andere plannen" krijg in mijn leven. Een huis heeft wel een bepaalde basiswaarde. De lucht die er nu in zit vertegenwoordigd niets. Vandaar dat ik simpelweg wacht dat de daling enigszins uitgevlakt is zodat ik voorkom dat ik na een jaar of 2-4 eigenlijk geen kant meer op kan omdat ik dan met een restschuld opgescheept zit.
Dat altijd wachten is dus een beetje onzin. Kwestie van de variabelen (schuldencrisis, meer flexibele contracten, strakkere hypotheekregels, minder kredietverlening, austeriteit, prijsontwikkelingen huizen pre-crisis jaren etc etc) die er zijn tegen elkaar afwegen. De onzekerheid is nu een zekerheid en de grafiekjes spreken voor zich.
Voor mensen die van plan zijn 15-30 jaar in een huis te gaan zitten boeit het vrij weinig wanneer ze een huis kopen. Dus die zullen wel een ander verhaal hebben. Maar zelfs dan zal het gedrag van mensen zo zijn dat ze de koop uitstellen wanneer de verwachting is dat de prijs gaat dalen
Nee hoor, ik koop mijn huis ergens in 2015. Althans, dan ga ik kijken of ik nog 2 jaar moet wachtenquote:Op zaterdag 19 januari 2013 11:21 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Als je elk moment wilt kunnen verhuizen is kopen niet bepaald een briljant idee.
Maar met jou eisen huur je over 40 jaar nog
Is de keuze ook nog wat groter geworden.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 11:22 schreef dramatiek het volgende:
[..]
Nee hoor, ik koop mijn huis ergens in 2015. Althans, dan ga ik kijken of ik nog 2 jaar moet wachten
Als er niks verkocht wordt neemt de hoeveelheid te koop staande woningen alleen maar toe dus dan moet de prijs toch gewoon dalen, of ben ik nou gek?quote:Op zaterdag 19 januari 2013 10:02 schreef 99.999 het volgende:
[..]
De handel zal eerder volkomen stil komen te liggen op de gevallen die wel moeten verkopen na. Heb je dus niets aan.
Mijn familie, uitgezonderd mijn ouders ooms/tantes en andere "ouderen", zuchten onder hun hypotheek. Omdat ze gebroed hebben en een flinke hyptoheek hebben afgesloten. Nu moeten ze voor de kindjes betalen en wordt het problematisch. Maar goed, ik was natuurlijk de party pooper jaartje of 5 geleden toen ik zei dat het niet zo slim was wat ze deden. Toen gunde ik hun geluk niet. Geloof dat ze geluk en illusie verward hebbenquote:Op zaterdag 19 januari 2013 11:24 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Wat vinden jullie families eigenlijk van dat gespeculeer?
Welk gespeculeer?quote:Op zaterdag 19 januari 2013 11:24 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Wat vinden jullie families eigenlijk van dat gespeculeer?
En dan nog een paar en straks heb je 15 jaar gewacht...quote:Op zaterdag 19 januari 2013 11:22 schreef dramatiek het volgende:
[..]
Nee hoor, ik koop mijn huis ergens in 2015. Althans, dan ga ik kijken of ik nog 2 jaar moet wachten
Uiteindelijk daalt het aanbod weer omdat mensen die niet gedwongen zijn te verkopen (door een scheiding, verloren baan oid) niet meer gaan verkopen. Die blijven lekker waar ze zitten en doen een mooie uitbouw erbij oid. Er blijft wel aanbod en van dat aanbod zal de prijs best iets dalen maar als er nog maar weinig gekocht en verkocht wordt schiet het allemaal niet op.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 11:26 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[..]
Als er niks verkocht wordt neemt de hoeveelheid te koop staande woningen alleen maar toe dus dan moet de prijs toch gewoon dalen, of ben ik nou gek?
Vast niet. Ik heb de tijd en denk dat een relatief geschikt instapmoment wel tot op zekere hoogte, redelijk in te schatten valt. Dat is nu in ieder geval zeker niet. Alle signalen staan op rood.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 11:30 schreef 99.999 het volgende:
[..]
En dan nog een paar en straks heb je 15 jaar gewacht...
Het verschil is dat gefinancieerde stenen een vastgeprikte prijs hebben.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 11:27 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Welk gespeculeer?
Wat is verschil tussen gehuurde stenen en gefinancierde stenen?
Op dit moment zijn de gehuurde goedkoper.
Hoe schat je dat dan in? Want dat is info waar dit topic wat aan heeft, imho. Hoe bepaal je het optimale instap moment?quote:Op zaterdag 19 januari 2013 11:34 schreef dramatiek het volgende:
[..]
Vast niet. Ik heb de tijd en denk dat een relatief geschikt instapmoment wel tot op zekere hoogte, redelijk in te schatten valt. Dat is nu in ieder geval zeker niet. Alle signalen staan op rood.
Zolang de werkloosheid toeneemt en de regels voor een hypotheek zijn aangescherpt (vanaf jan 2013) zal de hoeveelheid woningen alleen maar toenemen op de markt. En net wat dramatiek zegt dan zullen de woningen weer betaalbaar moeten worden wil er weer gekocht gaan worden.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 11:32 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Uiteindelijk daalt het aanbod weer omdat mensen die niet gedwongen zijn te verkopen (door een scheiding, verloren baan oid) niet meer gaan verkopen. Die blijven lekker waar ze zitten en doen een mooie uitbouw erbij oid. Er blijft wel aanbod en van dat aanbod zal de prijs best iets dalen maar als er nog maar weinig gekocht en verkocht wordt schiet het allemaal niet op.
Het moment waarop gemiddelde financierbaarheid gelijk is aan de gemiddelde vraagprijs?quote:Op zaterdag 19 januari 2013 11:35 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Hoe schat je dat dan in? Want dat is info waar dit topic wat aan heeft, imho. Hoe bepaal je het optimale instap moment?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |