Hoe weet jij dit zo zeker?quote:Op woensdag 9 januari 2013 23:25 schreef maartena het volgende:
[..]
Mars is allemaal geen probleem natuurlijk.... alhoewel we er nu nog een maand of 6 over doen, is dat nog wel eens terug te brengen naar 1 maand met bestaande technologieen, en/of technologieen waarvan een praktische implementatie mogelijk wordt binnen de komende 20 jaar.
Daar heb je geen Warp drive voor nodig.
Grondstoffen importeren van Mars? Er is niet zo gek veel te vinden dat we al niet hebben op Aarde.... er is natuulijk geen enkele hoeveelheid aan brandstoffen aanwezig in de grond van Mars, omdat er geen complete oerwouden waren die uiteindlijk olie en kolen werden.
Er zitten wel metalen en misschien andere mineralen in de grond van Mars, maar het heeft weinig zin om die naar aarde te halen met als doel deze te gebruiken voor de consument in producten etc.... die grondstoffen kunnen beter gebruikt worden om lokaal te gaan bouwen aan een kolonie.
De hoeveelheid energie die nodig is is niet lineair met de snelheid die je gaat.quote:Op donderdag 10 januari 2013 08:24 schreef firefly3 het volgende:
[..]
Hoe kom je aan deze theorietjes?!?! Het lijkt me dat alles wat alleen in de buurt van het schip zit wordt omgebogen, en dat inclusief eventueel zwaartekracht van de buitenwereld wordt omgebogen dus dat het totaal geen effect heeft op de "normale" ruimte.
En ten tweede hadden ze het over een energie massa dat nog kleiner is dan de voyager 1 om sneller dan het licht te kunnen reizen. De kortste afstand naar mars is 54.600.000 km (space.com). De snelheid van het licht is 299 792 458 m/s, dus duurt het 182 seconden voordat je op mars bent met deze snelheid (afgerond 3 minuten). Laten we zeggen dat we er best een dag mogen doen ipv 3 minuten, dit zal dan nog veel minder energie kosten!
Mocht het zijn dat de zwaartekracht echt veranderd om het schip heen, laat het aub graag zien http://aerorocket.com/WarpMetrics.html
Apart!quote:Op donderdag 10 januari 2013 15:24 schreef TweeGrolsch het volgende:
[..]
De hoeveelheid energie die nodig is is niet lineair met de snelheid die je gaat.
Volgens mij las ik ergens dat het meer energie kost om je 2 keer zo snel als het licht te verplaatsen dan om je 20 keer zo snel te verplaatsen.
Wie zegt dat het dat niet doet, of deed?quote:Op zondag 6 januari 2013 20:38 schreef LXIV het volgende:
Als het mogelijk zou zijn, waarom barst het dan niet overal van buitenaardse ruimtevaartuigen die van dit principe gebruik maken?
Ach, mocht het wel zo zijn.... blijft hetzelfde probleem aanwezig: Tenzij we 1 miljoen euro per liter willen betalen, heeft het weinig zin om Martiaanse olie te importeren.quote:
een expeditie team sturen. Dat zeker wel.quote:Op vrijdag 11 januari 2013 12:01 schreef DeParo het volgende:
Fascinerend, denk dat ze dan eerst planeten gaan bezoeken die het meest op de aarde lijken zoals KOI-172.02, misschien wel even de naam een beetje aanpassen![]()
.
Laten we beginnen met iets als de Voyager, camera's en meetapparatuur eerst, en dan kan 'een team' daarna misschien volgen. Apollo 11 was ook niet het eerste door mensen gemaakte ruimtevaartuig op de maan.quote:Op vrijdag 11 januari 2013 12:35 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
een expeditie team sturen. Dat zeker wel.
Wat er daarna komt is een hamvraag.
Hoe wil je met dat apparaten op afstand communiceren zodra apparatuur op andere zonnestelsel bijv 4 lichtjaar verderop?.quote:Op vrijdag 11 januari 2013 13:14 schreef DeParo het volgende:
[..]
Laten we beginnen met iets als de Voyager, camera's en meetapparatuur eerst, en dan kan 'een team' daarna misschien volgen. Apollo 11 was ook niet het eerste door mensen gemaakte ruimtevaartuig op de maan.
Ze kunnen in principe zo'n vaartuig zo programmeren dat het het object waarneemt, er tracht te landen, foto's maakt of wat dan ook om vervolgens weer terug te keren.quote:Op vrijdag 11 januari 2013 13:23 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Hoe wil je met dat apparaten op afstand communiceren zodra apparatuur op andere zonnestelsel bijv 4 lichtjaar verderop?.
Wat er zeker gaan gebeuren is dat ze een schip die als moederschip functioneert gaan bouwen.
Daarbij kan je diverse meetapparaturen meedragen.
Mens blijft op afstand bedienen tot het veilig genoeg is om zelf betreden.
Dat zal autonoom moeten gebeuren, communicatie duurt immers 4 lichtjaar omdat dat geen kortere route kan nemen/geen ruimte kan verbuigen.quote:Op vrijdag 11 januari 2013 13:23 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Hoe wil je met dat apparaten op afstand communiceren zodra apparatuur op andere zonnestelsel bijv 4 lichtjaar verderop?.
Wat er zeker gaan gebeuren is dat ze een schip die als moederschip functioneert gaan bouwen.
Daarbij kan je diverse meetapparaturen meedragen.
Mens blijft op afstand bedienen tot het veilig genoeg is om zelf betreden.
De huidige computer heeft niet voldoende rekenkracht om onbekend object kunnen ontwijken.quote:Op vrijdag 11 januari 2013 13:26 schreef DeParo het volgende:
[..]
Ze kunnen in principe zo'n vaartuig zo programmeren dat het het object waarneemt, er tracht te landen, foto's maakt of wat dan ook om vervolgens weer terug te keren.
Dat zeg ik niet, maar de huidige technologie is wel degelijk in staat om in te schatten en te berekenen hoe een bepaalde baan af te leggen, met de op te nemen omgeving en wat verwacht kan worden is er wel degelijk een programma denkbaar dat zo'n apparaat veilig op een dergelijke planeet kan laten landen, foto's laat maken in het wilde wegquote:Op vrijdag 11 januari 2013 13:32 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
De huidige computer heeft niet voldoende rekenkracht om onbekend object kunnen ontwijken.
laten staan of er Alien ergens rond zwerven en probeert snode vangen en of kapot schieten.
Wat ik ermee bedoelt is dat je niet live afstand kan bekijken. Dat is iets belangrijkste wat je nodig heeft om andere plekken te bekijken. anders sta je 4 jaar wachtende op signaal van sonde die plotseling verdween.
Wie weet krijgt we een oorlogsschepen ipv. signaal terug van de snode over 4 jaar of eerder.
Dan hebben we hier niks zitten voorbereiden voor zulke geval.
Goede post.quote:Op woensdag 9 januari 2013 23:56 schreef maartena het volgende:
[..]
Een ruimteschip in het zonnestelsel is een speld in een hooiberg ter grootte van de gehele aarde natuurlijk. En net zoals een land in de Middeleeuwen geen vliegtuigen kunnen zien aankomen die gebruik maken van stealth technologie, is het niet ondenkbaar dat wij als aardbewoners schepen van andere wereleden gewoon niet kunnen zien. Wie weet zweeft er een enorm schip rondom de aarde met 200 wetenschappers aan boord die het leven op Aarde bestuderen en niet zichtbaar/detecteerbaar zijn door ons domme apen.
Star Trek laat ons een samenleving zien die vanuit een technologisch perspectief hooguit honderd jaar van elkaar verschilt. De Klingons en Romulans hebben vergelijkbare wapens als de Federation, met wat verschillen hier en daar.
Het is veel realistischer dan beschavingen MILJOENEN jaren van elkaar verschillen.... De aarde is 5 miljard jaar oud, leven ontwikkelde zich zo'n 4 miljard jaar geleden, maar daadwerkelijke menselijke intelligentie kwam pas zo'n 100.000 jaar geleden tot ontwikkeling, en pas 20.000 jaar geleden zien we bewijs van de denkende mens.
Het is aan te nemen dat als beschavingen zich elders ontwikkelden, bijv. op een planeet die 6 miljard jaar oud is ipv 5 miljard, al miljoenen jaren lang in de ruimte aanwezig zijn..... en een "civilization in development - do not disturb" bordje hebben geplaatst aan de rand van ons zonnestelsel.
Aan de andere kant kan het ook zomaar zijn dat wij de meest geavanceerde levensvorm zijn in deze buurt van de melkweg, en er simpelweg geen andere levensvormen zijn binnen 10.000 lichtjaar. (en 10.000 lichtjaar duurt zelfs met warp snelheden nog 100 jaar.)
En misschien is het ook wel helemaal niet mogelijk, en dat zou betekenen dat we als mensheid altijd rekening moeten houden met een reis van 5 jaar naar Alpha Centauri, mochten we toch een schip kunnen bouwen dat 80% van de lichtsnelheid kan behalen, en dan kunnen we eigenlijk alleen permanente kolonisten sturen die nooit meer terug komen.
Ik denk dat de mens uiteindelijk bijna alles kan realiseren. Maar dat er eerst fantasie nodig is om er op te komen.quote:Op maandag 7 januari 2013 17:49 schreef stopnaald het volgende:
[..]
Het is volgens mij een beetje van beide. Roddenberry (en zijn team, hij verzon niet alles in z'n eentje) had inderdaad een griezelig geniale fantasie, maar er zijn zeer zeker OOK wetenschappers door hem geïnspireerd geraakt. De mobiele telefoon is daar een goed voorbeeld van. De ontwikkelaar/uitvinder daarvan heeft al vaker toegegeven dat hij als kind Star Trek keek en als volwassene bewust geprobeerd heeft om de "communicator" werkelijkheid te maken.
Van de serie Next Generation en Voyager is bekend, dat er wetenschappers in het schrijversteam zaten en dat men ook bewust op zoek ging naar de laatste stand van de wetenschap (al dan niet slechts in theorie) om die in de serie te verwerken. Vandaar die warpdrive en wormholes, die in de originele serie helemaal niet be/genoemd werden.
Ik moet ook nog altijd denken aan Seven of Nine als er gepraat wordt over nanotechnologie en nanobots. Snapte er helemaal geen ene ruk van, toen niet en nu eigenlijk nog steeds niet. Maar vond het wel hélémaal te gek wat ze ermee kon doen. Die holografische dokter ook trouwens. En 3D hologrammen zijn volgens mij ook inmiddels realiteit, toch?
Kortom: kom op met die nieuwe Star Trek!!!!
Dat ben ik helemaal met je eens.quote:Op woensdag 30 januari 2013 06:15 schreef VacaLoca het volgende:
[..]
Ik denk dat de mens uiteindelijk bijna alles kan realiseren. Maar dat er eerst fantasie nodig is om er op te komen.
Bijna niet te geloven. Heel, heel erg knap van die mensen destijds. Geweldig gewoon (en ja, ik geeft het toe, ik heb meer met Star Trek dan met Star Wars).quote:Het lijkt soms wel alsof de mensen achter Star Trek uit de toekomst kwamen, als je ziet hoeveel dingen daaruit werkelijkheid zijn geworden.
Jammer, heb ik gemist. Heb je een linkje voor me? Lijkt me interessant.quote:Pas ook nog een bericht over een op kleine schaal werkende tractor beam.
Dat lijkt me nou echt helemaal TE GEK! Ik heb dat altijd al een fantastische feature gevonden. Wat je daar allemaal mee kan doen, de mogelijkheden zijn oneindig. Heel, heel, heel bijzonder. Ik hoop echt dat ik dat inderdaad nog mag meemaken....quote:En een holodeck gaan we ook nog wel meemaken.
Helemaal top! Dankjewel. En inderdaad, daar komt tzt gerust nog wel een oplossing voor!quote:Op donderdag 31 januari 2013 10:43 schreef VacaLoca het volgende:
Van zaterdag:
http://tweakers.net/nieuw(...)-op-microschaal.html
Ze achten het vooralsnog niet mogelijk het op grotere schaal te doen, maar zou me niets verbazen als daar met de tijd een oplossing voor komt.
Eerste aanzet?quote:Op donderdag 31 januari 2013 10:40 schreef stopnaald het volgende:
Dat lijkt me nou echt helemaal TE GEK! Ik heb dat altijd al een fantastische feature gevonden. Wat je daar allemaal mee kan doen, de mogelijkheden zijn oneindig. Heel, heel, heel bijzonder. Ik hoop echt dat ik dat inderdaad nog mag meemaken....
Eens.quote:Op zondag 6 januari 2013 20:53 schreef __Saviour__ het volgende:
Overigens mag ons eerste echte Aardse sterrenschip natuurlijk maar één naam dragen
[ afbeelding ]
Ware het niet dat wij mensen allemaal dezelfde gemeenschappelijke voorouders hebben en als mensheid op eenzelfde manier zijn ontstaan. De verschillende groepen hadden zich alleen vooral op het gebied van cultuur anders ontwikkeld (dit naast de minimale lichamelijke verschillen).quote:Op vrijdag 11 januari 2013 14:19 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Goede post.
Aan de andere kant, mocht er een levendige intergalactische samenleving zijn, dan zullen die waarschijnlijk wel allemaal op hetzelfde niveau zitten (ongeveer), en, mochten wij daarin opgenomen worden, wij waarschijnlijk vrij snel ook op dat niveau zitten. Wat dat betreft zit Star Trek dus wel goed. Ik vergelijk het een beetje met de tijd waarin de indianen voor het eerst met het oh zo vriendelijke westen in aanraking kwam. Even was die kloof gigantisch maar al vrij snel sijpelde techniek door naar hun. (daarvoor vielen er natuurlijk eerst nog wel ontelbaar veel doden)
Hij heeft nu al kunnen aantonen dat d.m.v. negatieve energy voorstuwing is bereikt? Volgens het artikel zou dat met het Cazemir-principe moeten kunnen.quote:Op dinsdag 7 mei 2013 18:03 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Hier een kleine update:
Warp Factor
A NASA scientist claims to be on the verge of faster-than-light travel: is he for real?
http://www.popsci.com/tec(...)ingle-page-view=true
Dat is idd het theoretische verhaal en ze zijn nu bezig met het opbouwen van het experiment dat dat in de praktijk moet gaan bewijzen.quote:Op dinsdag 7 mei 2013 21:30 schreef k3vil het volgende:
[..]
Hij heeft nu al kunnen aantonen dat d.m.v. negatieve energy voorstuwing is bereikt? Volgens het artikel zou dat met het Cazemir-principe moeten kunnen.
Geniaal.quote:
Een echt holodeck zou er denk ik niet zo uit zien, dan stel ik me toch eerder voor dat men een interface met het brein ontwikkeld waarna iemand gaat liggen en in een soort opgewekte of door computers gestuurde droom komt die men over het internet kan delen met elkaar.quote:Op donderdag 31 januari 2013 11:10 schreef Aether het volgende:
[..]
Eerste aanzet?
Microsoft Xbox 3D-projected games outlined in patent.
[ afbeelding ]
Nog een toelichting?quote:
eensquote:Op woensdag 30 januari 2013 06:15 schreef VacaLoca het volgende:
Ik denk dat de mens uiteindelijk bijna alles kan realiseren. Maar dat er eerst fantasie nodig is om er op te komen.
je kan het ook andersom benaderen, dat het de wetenschappers op ideeen heeft gebracht waardoor het werkelijkheid is geworden.quote:Het lijkt soms wel alsof de mensen achter Star Trek uit de toekomst kwamen, als je ziet hoeveel dingen daaruit werkelijkheid zijn geworden. Pas ook nog een bericht over een op kleine schaal werkende tractor beam. En een holodeck gaan we ook nog wel meemaken.
Waarom niet?quote:Op zondag 12 mei 2013 03:28 schreef superdrufus het volgende:
De vraag is natuurlijk of mensen in zo een schip met warpdrive overleven.
Je buigt de ruimte om het schip heen, dus binnenin het schip gebeurt niet heel veel speciaals.quote:Op zondag 12 mei 2013 03:28 schreef superdrufus het volgende:
De vraag is natuurlijk of mensen in zo een schip met warpdrive overleven.
Aangezien fokkers op iedereen vooruit lopen en fokkers mensen zijn (ok, af en toe is er wat twijfel), is het veilig om te veronderstellen dat de mens op alle wezens in het heelal voor loopt op welk gebied dan ook.quote:Op zondag 6 januari 2013 20:38 schreef LXIV het volgende:
Als het mogelijk zou zijn, waarom barst het dan niet overal van buitenaardse ruimtevaartuigen die van dit principe gebruik maken?
Dan zou je wel moeten versnellen of een ervaring van versnelling moeten hebben.quote:Op zondag 12 mei 2013 03:51 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Je buigt de ruimte om het schip heen, dus binnenin het schip gebeurt niet heel veel speciaals.
Maar je versnelt niet. Je vervormt de ruimte om juist niet snel te hoeven gaan.quote:Op zondag 12 mei 2013 14:17 schreef superdrufus het volgende:
[..]
Dan zou je wel moeten versnellen of een ervaring van versnelling moeten hebben.
Het probleem is dat het moeilijk voor te stellen is hoe je de ruimte om je heen buigt, zonder zelf te verplaatsen.quote:Op zondag 12 mei 2013 14:21 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Maar je versnelt niet. Je vervormt de ruimte om juist niet snel te hoeven gaan.
Is lastig uit te leggen. Misschien een analogie die het enigszins inzichtelijk maakt, is de uitvinding van de vleugel.quote:Op maandag 13 mei 2013 17:34 schreef dieenebart het volgende:
[..]
Het probleem is dat het moeilijk voor te stellen is hoe je de ruimte om je heen buigt, zonder zelf te verplaatsen.
Althans, ik heb er moeite mee. Kun je dat uitleggen? Je moet toch ergens terechtkomen, blijkbaar sneller dan het licht...
Ja, dat is natuurlijk een goeie analogie. Eigenlijk zorg je voor een lagedrukgebied (of hogedrukgebied) in empty space (die heul niet zo empty is, uiteraard).quote:Op maandag 13 mei 2013 18:00 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Is lastig uit te leggen. Misschien een analogie die het enigszins inzichtelijk maakt, is de uitvinding van de vleugel.
Sommige van de eerste pogingen tot een vliegmachine maakte gebruik van bewegende onderdelen om lift te creëren. Zie hier bij 0:38:
Als je op deze manier wilt vliegen dan moet je grote hoeveelheden energie gebruiken. Later bleek dat het ontwerp van de vleugel "the missing link" was m.b.t. vlucht. Je gebruikt met een vleugel geen grote hoeveelheden energie om lift te creëren, nee je manipuleert het medium waarin je vliegt (lucht) om op die manier lift te creëren.
Vroeger dacht men dat je alleen kon vliegen als je lichter was dan lucht. Denk aan zeppelins gevuld met helium of heteluchtballonnen. Later bleek dus dat je de lucht zo kon manipuleren door een bepaald vleugelontwerp dat je toch kon vliegen zonder dat je lichter was dan lucht.
Wij hebben in de afgelopen decennia altijd gepraat over sneller reizen dan licht. Nu blijkt dus dat je niet sneller hoeft te gaan dan licht, maar dat je de ruimte waarin het licht zich bevindt kunt manipuleren door gebruik te maken van een bepaalde vorm waardoor je effectief sneller kunt gaan dan het licht.
Ja, nu ik het teruglees is de analogie eigenlijk wel treffend. Waar we eerst met brute kracht probeerden te vliegen, slaagden we later met een hele andere aanpak waarbij we het medium zelf beïnvloedden in plaats van te verslaan.quote:Op maandag 13 mei 2013 18:03 schreef dieenebart het volgende:
[..]
Ja, dat is natuurlijk een goeie analogie. Eigenlijk zorg je voor een lagedrukgebied (of hogedrukgebied) in empty space (die heul niet zo empty is, uiteraard).
Ik bedenk me nu dat je een soort ritssluiting-effect zou kunnen opwekken.
Het stomme is alleen dat je je omgeving buigt (wat dus ook "niets" kan zijn), en dan vooruit gaat. Hoe kan je vooruit gaan door een lege ruimte te verbuigen? Dat is wel apart. Het medium ruimte is "niets".quote:Op maandag 13 mei 2013 18:12 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Ja, nu ik het teruglees is de analogie eigenlijk wel treffend. Waar we eerst met brute kracht probeerden te vliegen, slaagden we later met een hele andere aanpak waarbij we het medium zelf beïnvloedden in plaats van te verslaan.
Zelfde doen we nu met sneller reizen dan het licht. Altijd zie je weer berekeningen voorbij komen van "brute kracht", waarbij we met conventionele methodes probeerden te racen tegen het licht. Einstein liet zien dat dit een verloren race is. Nu gebruiken we een andere aanpak waarbij we niet racen tegen het licht, maar waarbij we het medium zelf beïnvloeden.
Dat je "niets" tussen aanhalingstekens zet, zegt al een heleboel denk ikquote:Op maandag 13 mei 2013 18:52 schreef firefly3 het volgende:
[..]
Het stomme is alleen dat je je omgeving buigt (wat dus ook "niets" kan zijn), en dan vooruit gaat. Hoe kan je vooruit gaan door een lege ruimte te verbuigen? Dat is wel apart. Het medium ruimte is "niets".
Dat is waarquote:Op maandag 13 mei 2013 19:04 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Dat je "niets" tussen aanhalingstekens zet, zegt al een heleboel denk ik
Ik heb er ook maar een vage voorstelling bij, van hoe dit werkt en wat ruimtetijd nou precies is. Maar goed, honderd jaar geleden zouden mensen ook moeite hebben gehad met het idee van atomen, quarks, quantum mechanica enz. Terwijl onze generatie zich daar nog wel enigszins iets bij kan voorstellen.
Waarschijnlijk zullen mensen over 100 jaar zich veel makkelijker iets kunnen voorstellen bij het begrip "ruimte" dan wij dat nu kunnen.
Ruimte is wel degelijk iets, nog sterker ruimte-tijd. Dat er zich bijna niets in de ruimte bevindt is een ander verhaal. Een lege gymzaal is nog steeds een gymzaal die je groter een kleiner kunt maken. Maak je hem kleiner, dan loop je sneller van de ene kant naar de andere kant, ondanks dat die gymzaal leeg is.quote:Op maandag 13 mei 2013 18:52 schreef firefly3 het volgende:
[..]
Het stomme is alleen dat je je omgeving buigt (wat dus ook "niets" kan zijn), en dan vooruit gaat. Hoe kan je vooruit gaan door een lege ruimte te verbuigen? Dat is wel apart. Het medium ruimte is "niets".
Als ruimte zo enorm buigbaar is, hoe komt het dat alles nog op z'n plek gehouden wordt? Vragen... vragenquote:Op maandag 13 mei 2013 19:09 schreef starla het volgende:
[..]
Ruimte is wel degelijk iets, nog sterker ruimte-tijd. Dat er zich bijna niets in de ruimte bevindt is een ander verhaal. Een lege gymzaal is nog steeds een gymzaal die je groter een kleiner kunt maken. Maak je hem kleiner, dan loop je sneller van de ene kant naar de andere kant, ondanks dat die gymzaal leeg is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |