abonnement Unibet Coolblue
pi_120150763
In navolging op de vorige reeks K&W / Wat is jouw actuele energie verbruik!? hier deeltje3.

Doel van dit topic is om je energieverbruik te vergelijken en energie besparende maatregelen te delen met andere FOK'ers

Stroomverbruik naar grootte huishouden
Gemiddeld gebruik in kWh per jaar
1 Persoons 2323
2 Persoons 3323
3 Persoons 3820
4 Persoons 4565
5 Persoons 5282


Gasverbruik naar woningtype gemiddeld verbruik per jaar
woningtype verbuik in m3 kosten p/m in Euro
flat 1.045 69
tussenwoning 1.442 89
hoekwoning 1.731 104
2 onder 1 kap 1.858 110
vrijstaand 2.427 140
cijfers van Nibud

Jaarverbruik TS:
1700kwh
690m3

Prognose verbruik 2010-2011:
1600kwh
620m3

Situatie
Woning: Tussenwoning uit 2009
Aantal personen: 2

Energiebesparende maatregelen:
Vaatwasser op warm water aansluiting
A++ Vriezer
A++ Droger
A+ Wasmachine
A Koelkast
Hele huis voorzien van LED verlichting
Standbye killer op alle apparaten
Modulerende klok thermostaat
Vlinderklep en vaste afvoer afzuigkap

Meten is weten:


Met een eenvoudige energiemeter zoals de Cresta RCE-1106 kun je makkelijk je verbruik inzien en sluipverbruikers opsporen.
Beruchte sluipverbruikers zijn de apparaten in het audio/video meubel zoals decoder, versterker en tv. Zelfs als deze niet in gebruik zijn kunnen ze bij elkaar zomaar 50-70 Watt gebruiken, wat neerkomt op ¤110 per jaar! Dan is een stekkerdoos met schakelaar of tussenschakelaar een eenvoudige manier om geld te besparen:



Ook verouderde koel- en vriesapparatuur zijn vaak flinke verbruikers. Vaak loont het om een koelkast of vriezer van 10 jaar ouder te vervangen door een nieuwer model. Ook hier geldt meten=weten.

Tips voor energiebesparing
Algemene besparingstips http://www.milieucentraal(...)20energie%20besparen

Temperatuur verlaging in de nacht loont. http://www.olino.org/arti(...)warming-rendeert-wel

www.olino.org

Programma's om verbruik te analyseren.
www.mindergas.nl
ECOhome: http://ecohome.nibfo.eu/
pi_120150782
de thermostaat op de vloerverwarming unit
die staat op 5 = max
maar eerlijk gezegd zit er weinig temperatuurverschil in het water met stand 3 4 of 5
ik heb wel eens zitten denken dat mijn ketel het niet trekt

maar met een infrarood camera heb ik een keer de leidingen in de vloer gevolgd en in de gang en wc worden ze wel echt warm..maar ik denk dat de ruimte te groot is voor het aantal lussen.

Vloerverwarming sowieso toch niet hoger dan 29 graden ????toch?
Komt ook nog eens bij dat ik een houten vloer heb met vloerverwarming dus zal de warmte overdracht ook iets minder zijn als met tegels
pi_120150861
appartement, alleenstaand.

3000 kwh
750 m3
pi_120151038
Waar koop je zoon energie meter? Ik heb een koelkast een vriezer van meer dan 15 jr oud.
pi_120151241
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 15:31 schreef koekii het volgende:
Waar koop je zoon energie meter? Ik heb een koelkast een vriezer van meer dan 15 jr oud.
Hier.
pi_120151522
Hoekwoning 1 en af en toe 2 persoon huishouden, bouwjaar woning 1971
niet overal dubbelglas en ouder apparatuur geen spouwmuur isolatie.

electra 385 KWH
gas 1887 m3

gas verbruik is alleen van de HR cv ketel met modulerende thermostaat.
pi_120151576
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 15:40 schreef Joostdej het volgende:
Hoekwoning 1 en af en toe 2 persoon huishouden, bouwjaar woning 1971
niet overal dubbelglas en ouder apparatuur geen spouwmuur isolatie.

electra 385 KWH
gas 1887 m3

gas verbruik is alleen van de HR cv ketel met modulerende thermostaat.
zeker weten?
electra lijkt me wel heel weinig
pi_120151739
led verlichting en geen droger. ben ook niet veel thuis.
en dit is het verbruik volgens Eon, heb toevallig vorige week mijn jaar afrekening gehad.
180 ¤ per maand voorschot bedrag.
pi_120152549
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 15:46 schreef Joostdej het volgende:
led verlichting en geen droger. ben ook niet veel thuis.
en dit is het verbruik volgens Eon, heb toevallig vorige week mijn jaar afrekening gehad.
180 ¤ per maand voorschot bedrag.
is het dan niet 2385 of 3850
maar 385 is wel heel weinig..zelfs met ledverlichting...
dan verbruik je maar 1000watt per dag...en zeker met 180euro voorschot
pi_120153797
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 15:25 schreef MrNiles het volgende:

de thermostaat op de vloerverwarming unit
die staat op 5 = max
maar eerlijk gezegd zit er weinig temperatuurverschil in het water met stand 3 4 of 5

Vloerverwarming sowieso toch niet hoger dan 29 graden ????toch?
Zit er geen thermometer op het verdeel blok?
( bestel een infrarood meter bij conrad. :) )

Ik stook hier 35° C in de vloer.
Vorwerk Kobold VR100
http://youtu.be/HEMHDG75aQA?t=10s
pi_120156578
Net mn meterstanden doorgegeven en kreeg gelijk een melding dat ik even moest invullen waarom mijn geschat verbruik anders ligt dan het geregistreerde verbruik. Woon hier nu sinds eind februari en op basis van het historisch verbruik van de woning zou ik een voorschot moeten betalen van 125 euro p/m 8)7 , wat ik nog heb kunnen verlagen met veel moeite naar 100 euro p/m.

Dus... Net doorgegeven:
110 m3
561 kWh

Nou ja, kom maar op met mn geld :')
pi_120157599
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 16:34 schreef crowone het volgende:

[..]

Zit er geen thermometer op het verdeel blok?
( bestel een infrarood meter bij conrad. :) )

Ik stook hier 35° C in de vloer.
jawel stand 2 tm 5
staat standaard op 5 maar de temp komt niet hoger dan 28 graden op het blok
te lage aanvoertemp?
pi_120158047
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 18:15 schreef MrNiles het volgende:

[..]

jawel stand 2 tm 5
staat standaard op 5 maar de temp komt niet hoger dan 28 graden op het blok
te lage aanvoertemp?
Wat is de aanvoer van je ketel, als je deze beneden de 70c heb staan dan heb je een LTV verdeel/mengblok nodig voor je vloerverwarming.
pi_120158717
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 18:25 schreef Revolution-NL het volgende:
LTV verdeel/mengblok
ketel staat op 60 graden
hoe kan ik zien of het LTV is of normaal?
pi_120159071
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 18:40 schreef MrNiles het volgende:

[..]

ketel staat op 60 graden
hoe kan ik zien of het LTV is of normaal?
Geen idee hoe je dat kan zien :P

Als hij op stand 5 staat (=50c) dan moet de verwarming gewoon 50 graden worden.
Verhoog de aanvoer maar eens naar 70c graden, ik verwacht dat de aanvoer dan rond de 40 - 45zal komen . Bij 80c zal je gewoon de maximale temperatuur van 50c behalen.


Let wel: Het verhogen van de aanvoertemperatuur levert automatisch een hogere retourtemperatuur op en kost je dus rendement.

Voordeel van een LTV verdeler is dat de aanvoer van de ketel wellicht ook verder omlaag kan waardoor je dus extra rendement haalt :)

Bij mijn ouders kan ik de ketel op minimaal 70c zetten de vloer word dan tussen de 40 en 45c. A met een normaal verdeelblok. Als ik lager daar lager als 70c ga stoken dan word de vloer niet meer warm genoeg.

Hier wat LTV verdelers

http://www.allesvoorinsta(...)4cbe925f588d570cd960

[ Bericht 4% gewijzigd door Revolution-NL op 10-12-2012 18:56:49 ]
pi_120159862
ik heb zo 1

en als mijn ketel moduleert?
dat wil toch niets meer zeggen dat de aanvoertemp lager wordt naarmate de ingestelde temp dichterbij komt?
misschien dat de temp te laag wordt, ik zal wel eens te keteltemp hoger zetten om het uit te proberen
pi_120167344
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 19:07 schreef MrNiles het volgende:
ik heb zo 1

en als mijn ketel moduleert?
dat wil toch niets meer zeggen dat de aanvoertemp lager wordt naarmate de ingestelde temp dichterbij komt?
misschien dat de temp te laag wordt, ik zal wel eens te keteltemp hoger zetten om het uit te proberen
Klopt, bij een modulerende ketel zal bij een kleine warmte vraag of bij het naderen van de eindtemperatuur een lagere aanvoer temperatuur gekozen worden. Dit is om een hogere efficiëntie te behalen. Ga je de keteltemp verhogen dan ga je rendement verliezen.
pi_120207242
Naar aanleiding van m'n hoge meterstanden, heb ik afgelopen 10 dagen overdag en 's nachts zoveel mogelijk m'n stekkers uit het stopcontact gehaald (totaal 4 in m'n huis :P ). Ben lang niet heel consistent geweest, maar toch een groot deel van de tijd de stekkers eruit gehaald. M'n verbruik van meter 1 (=overdag?) is meer dan gehalveerd. Van 906kWh/jaar naar 430kWh/jaar op basis van deze 10 dagen. Kan dat kloppen? Ik had verwacht dat het net te meten zou zijn, maar dit is wel een bizar verschil. Kan sluipverbruik zo hoog zijn?

Heeft iemand ervaring met zoiets:


Werkt dat een beetje?
pi_120207382
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 21:36 schreef Schuifpui het volgende:
Naar aanleiding van m'n hoge meterstanden, heb ik afgelopen 10 dagen overdag en 's nachts zoveel mogelijk m'n stekkers uit het stopcontact gehaald (totaal 4 in m'n huis :P ). Ben lang niet heel consistent geweest, maar toch een groot deel van de tijd de stekkers eruit gehaald. M'n verbruik van meter 1 (=overdag?) is meer dan gehalveerd. Van 906kWh/jaar naar 430kWh/jaar op basis van deze 10 dagen. Kan dat kloppen? Ik had verwacht dat het net te meten zou zijn, maar dit is wel een bizar verschil. Kan sluipverbruik zo hoog zijn?

Heeft iemand ervaring met zoiets:
[ afbeelding ]

Werkt dat een beetje?
Ik heb exact het setje wat afgebeeld is, gekocht bij de action voor 10 euro, werkt nu al twee jaar perfect.

Ik heb praktisch al mijn apparatuur erachter die ik variabel gebruik. Drie setjes waarbij ik een afstandsbediening voor beneden heb en boven. Je kan groepen maken zodat meerdere stopcontacten op één kanaal staan geschakeld.

Apparatuur die ik statisch op bepaalde tijden zeker weten niet gebruik staan achter een digitale schakelklok
Werkt ideaal! Absoluut een aanrader.
  dinsdag 11 december 2012 @ 21:46:10 #20
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_120207706
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 21:36 schreef Schuifpui het volgende:
Van 906kWh/jaar naar 430kWh/jaar op basis van deze 10 dagen. Kan dat kloppen? Ik had verwacht dat het net te meten zou zijn, maar dit is wel een bizar verschil. Kan sluipverbruik zo hoog zijn?
Ja, dat kan, vrij eenvoudig zelfs. Het ligt er een beetje aan wat voor apparatuur je hebt staan.
En dat maakt energielabels ook meteen vrij zinloos: leuk dat je wasmachine iets zuiniger is, maar als een TV uit (21 uur per dag) meer verbruikt dan aan (3 uur per dag), is daar meer te besparen!
censuur :O
pi_120209210
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 21:46 schreef RemcoDelft het volgende:
maar als een TV uit (21 uur per dag) meer verbruikt dan aan (3 uur per dag), is daar meer te besparen!
Ik neem aan dat je dit als 'bij wijze van spreken' bedoelt, want zo bont is het zelden geweest.

Ik heb wel een digitale recorder gehad die in standby evenveel verbruikte als in de aan-stand. (Die schakelde slechts het display uit :D )
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  dinsdag 11 december 2012 @ 22:39:00 #22
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_120210827
We hebben er nu ruim een jaar op zitten (390 dagen ofzo) in ons nieuwe appartement, dus het verbruik maar eens uitgerekend:

Gas: 1,16 m3/d
Elec: 4,1 kWh/d
Water: 154 l/d

Grappig dat je tegenwoordig > 300 euro terug kunt krijgen van je energieleverancier bij overstappen.
Onze kosten liggen op zo'n 700 euro per jaar en daarvan krijgen we dus ca. de helft nog vergoed ook _O-
  dinsdag 11 december 2012 @ 22:39:14 #23
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_120210845
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 22:11 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Ik neem aan dat je dit als 'bij wijze van spreken' bedoelt, want zo bont is het zelden geweest.
Ik heb ooit een TV gezien die 25W standby trok, maar rond de 10W is lange tijd de standaard geweest.

Google brengt me hier:
http://standby.lbl.gov/summary-chart.html

Een kleine samenvatting van uitschieters: DVD speler 10W, versterker 20W, subwoofer 20W, CD-speler 20W. Als dat je ongelukkige samensetlling is zit je al op 600 kWh per jaar voor alleen al je audio-hoek.
censuur :O
pi_120211798
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 22:39 schreef RemcoDelft het volgende:
Ik heb ooit een TV gezien die 25W standby trok, maar rond de 10W is lange tijd de standaard geweest.
7 a 10W geloof ik dan ook wel, die van de 25W zou ik wel het merk en type van willen weten :D

Maar dat was allemaal 'vroeger', de huidige LCD tv's verbruiken wellicht 1W in standby, en laat er een uitschieter tussen zitten van 5W dan maakt dat nog niks uit.

quote:
Een kleine samenvatting van uitschieters: DVD speler 10W, versterker 20W, subwoofer 20W, CD-speler 20W. Als dat je ongelukkige samensetlling is zit je al op 600 kWh per jaar voor alleen al je audio-hoek.
Dat is allemaal ouwe meuk, zijn geen 'schakelende' voedingen, maar de oude kolossale trafo's, dat is zo goed als uitgefaseerd zeg maar.

Maar bv mijn modem met ingebouwd (wifi)router verbruikt als hij aanstaat 20W. Dat geeft niks, maar hij staat vaak 12 uur per dag aan terwijl hij niet gebruikt wordt. Dat is gewoon zonde natuurlijk, dus die zit inmiddels ook achter een afstandsbediening.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  dinsdag 11 december 2012 @ 23:06:37 #25
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_120212372
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 22:54 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

Maar bv mijn modem met ingebouwd (wifi)router verbruikt als hij aanstaat 20W. Dat geeft niks, maar hij staat vaak 12 uur per dag aan terwijl hij niet gebruikt wordt. Dat is gewoon zonde natuurlijk, dus die zit inmiddels ook achter een afstandsbediening.
Dat is veel, die van mij slechts 5-7W. De router zou hier ma-vrij 17 uur uit kunnen staan. Dat levert mij dan 6*17*5=0,5 kWh per week op. Op jaarbasis is dat ca. 20-25 kWh, dus een euro of 5.

Een geavanceerde digitale weekschakelklok (ivm. weekendinstelling) kost zeker 20 euro.

De terugverdientijd is dus 4 jaar, en bij iedere afwijking van het tijdsschema zul je handmatig in moeten grijpen.

Niet rendabel dus :)
pi_120213075
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 23:06 schreef leolinedance het volgende:
Niet rendabel dus :)
De meuk staat bij mij allemaal achter een klik-aan klik-uit systeem. Zodra ik de woning verlaat, druk ik op 1 knop en alles wat overbodig is (van verlichting tot router, tot afzuigkap) en per abuis nog aanstaat gaat dan dus uit tot ik a) weer thuis bent en b) ze daadwerkelijk nodig heb (Ik schakel ze per stuk weer in uiteraard). ZEER rendabel dus.

Gekloot met timers is zelden goed...

[ Bericht 2% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 11-12-2012 23:30:27 ]
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  woensdag 12 december 2012 @ 00:46:21 #27
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_120216220
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 23:20 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

De meuk staat bij mij allemaal achter een klik-aan klik-uit systeem. Zodra ik de woning verlaat, druk ik op 1 knop en alles wat overbodig is (van verlichting tot router, tot afzuigkap) en per abuis nog aanstaat gaat dan dus uit tot ik a) weer thuis bent en b) ze daadwerkelijk nodig heb (Ik schakel ze per stuk weer in uiteraard). ZEER rendabel dus.

Gekloot met timers is zelden goed...
Als je die andere apparaten anders aan zou laten staan wel ja. Maar ik neem aan dat je de afzuigkap en verlichting sowieso wel uit doet.
pi_120216315
quote:
1s.gif Op woensdag 12 december 2012 00:46 schreef leolinedance het volgende:
Als je die andere apparaten anders aan zou laten staan wel ja. Maar ik neem aan dat je de afzuigkap en verlichting sowieso wel uit doet.
Daar gaat het niet om. Ik heb 1 dodemansknop zeg maar die als ik de woning verlaat al dat soort meuk in 1 keer uitzet. Ook bv een lamp op de slaapkamer boven die nog even vergeten was.

Timers werken niet, althans ja die zetten het ook allemaal uit, maar zal ff lekker zijn als ik 2 uurtjes langer wakker ben en ondertussen gaat mijn router uit :P

Of andersom, ik ga wat eerder slapen en mijn router staat 2 uur langer aan.

Onzin dus, schiet allemaal niet op.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  Moderator woensdag 12 december 2012 @ 21:29:15 #29
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_120245711
Behalve het uitschakelen van apparatuur met behulp van een klik aan klik uit systeem, en allerlei andere energieverbruikers; vroeg ik mij af of hier ook mensen zijn die bijvoorbeeld hun verlichting al grotendeels uitgevoerd heeft met led lampen ? :?

Wat zijn jullie ervaringen met ledlampen ? Ik ben nog aan het kijken naar goede ledlampen voor in de spotjes beneden in mijn woonkamer/keuken.

De enige voorwaarde die ik eigenlijk heb is dat het 230V moet zijn en GU10 fitting moet hebben O-)
pi_120246042
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 21:29 schreef Vonkenboer het volgende:
Behalve het uitschakelen van apparatuur met behulp van een klik aan klik uit systeem, en allerlei andere energieverbruikers; vroeg ik mij af of hier ook mensen zijn die bijvoorbeeld hun verlichting al grotendeels uitgevoerd heeft met led lampen ? :?

Wat zijn jullie ervaringen met ledlampen ? Ik ben nog aan het kijken naar goede ledlampen voor in de spotjes beneden in mijn woonkamer/keuken.

De enige voorwaarde die ik eigenlijk heb is dat het 230V moet zijn en GU10 fitting moet hebben O-)
Ik heb mijn hele huis vol LED verlichting. Er zit erg veel verschil tussen de diverse lampen en het licht wat ze afgeven. Eigenlijk komt het neer op persoonlijk smaak en uitproberen, vermijd de goedkope led lampen van bijv. de action. Een TL lamp geeft meer sfeer verlichting. Let goed op de kleur tint en kies bij LED eigenlijk altijd voor de meest warme.

Wij hebben zelf gewoon geëxperimenteerd, bij de karwei zijn ze erg makkelijk met ruilen bevalt een lamp niet dan ruil je hem om voor en ander. Uiteindelijk één lamp gekozen en daar een reeks van aangeschaft, later nog dimbare leds bijgekocht maar die geeft toch net weer een andere kleur.
  Moderator woensdag 12 december 2012 @ 21:45:13 #31
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_120246632
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 21:35 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Ik heb mijn hele huis vol LED verlichting. Er zit erg veel verschil tussen de diverse lampen en het licht wat ze afgeven. Eigenlijk komt het neer op persoonlijk smaak en uitproberen, vermijd de goedkope led lampen van bijv. de action. Een TL lamp geeft meer sfeer verlichting. Let goed op de kleur tint en kies bij LED eigenlijk altijd voor de meest warme.

Wij hebben zelf gewoon geëxperimenteerd, bij de karwei zijn ze erg makkelijk met ruilen bevalt een lamp niet dan ruil je hem om voor en ander. Uiteindelijk één lamp gekozen en daar een reeks van aangeschaft, later nog dimbare leds bijgekocht maar die geeft toch net weer een andere kleur.
Dat er heel veel verschil in zit tussen fabrikanten en type lampen ben ik onderhand ook al wel achter.
Zelfs lampen van één fabrikant en één type geven soms niet eens dezelfde lichtkleur; ik heb van Osram een serie van 6 GU-10 Parathom lampen gehad die alle 6 een andere lichtkleur leverden; er nog niet eens twee lampen met hetzelfde lichtbeeld hadden :')

Uiteindelijk alles geruild en toen heb ik wel 6 dezelfde gekregen.

Maar heb je nog specifieke aanwijzingen qua lampen o.i.d. ?
Zelf ben ik met Philips masterled's aan het kijken... http://www.lampdirect.nl/(...)-35w/?utm_source=Ad#
pi_120294552
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 21:45 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Dat er heel veel verschil in zit tussen fabrikanten en type lampen ben ik onderhand ook al wel achter.
Zelfs lampen van één fabrikant en één type geven soms niet eens dezelfde lichtkleur; ik heb van Osram een serie van 6 GU-10 Parathom lampen gehad die alle 6 een andere lichtkleur leverden; er nog niet eens twee lampen met hetzelfde lichtbeeld hadden :')

Uiteindelijk alles geruild en toen heb ik wel 6 dezelfde gekregen.

Maar heb je nog specifieke aanwijzingen qua lampen o.i.d. ?
Zelf ben ik met Philips masterled's aan het kijken... http://www.lampdirect.nl/(...)-35w/?utm_source=Ad#
Wat ik het nadeel vind van led-lampen is dat ze slechts 7W (oid) zijn...maar dat staat al gelijk aan 40W ofzo...dat is eigenlijk weer teveel...waarom geen 4W ofzo..of heb ik niet goed gezocht?

Dat LED lampen zo verschillend gekleurd zijn komt door verschillende "bins", verschillende series van leds.
Leds worden gemaakt in verschillende batches, deze lichten allemaal net iets anders op.
Normaal gesproken proberen ze OF lampen maken met dezelfde bins
OF lampen maken waar alle leds uit een andere bin komen.
Heb je dus lampen met 1 bin...dan heb je dus redelijk de kans op veel verschillende lichten
Ook kan er andere in led leverancier zitten..dat zie je ook weer terug in de kleur.

Ik weet niet of het bin nummer op de verpakking vermeld staat...dan zou je in de winkel al kunnen checken
pi_120307139
Ikea heeft 4W E27 lampen, die bevallen mij prima. Mooi licht.
pi_120910621
Nou mensen andermaal maak ik mee dat het loont om bezwaar te maken tegen de eindejaarsnota en bijbehorend nieuw voorschot termijn voor 2013.

Wat wil het geval?

Ondergetekende betaalt de laatste 5 jaar een voorschotbedrag per maand dat het dubbele is van wat ik eigenlijk hoef te betalen om de simpele reden dat ik het liefst teveel betaal en later wat terugkrijg i.p.v elke keer wanneer er weer een verhoging aankomt e.a moet bijstellen.

Dit keer kreeg ik een eindejaarsnota waar werd medegedeeld dat ik fiks moest bijbetalen (E 395,-) en mijn voorschottermijn per maand voor 2013 was vastgesteld op E 300+. Je begrijpt dat ik ik hier gelijk bezwaar tegen maakte daar het raar staat dat ik jarenlang praktisch hetzelfde verbruik heb,veel te veel per maand al betaal, en dan nog moet bijbetalen terwijl ik al jaren elke keer geld terugkrijg.

Men heeft een correctienota aangemaakt en nu blijkt dat ik dus +/- E500,+ terugkrijg en mijn voorschotbedrag per maand weer op het oude niveau is (met een kleine verhoging van +/- 0,80 euro)

Zo zie je maar.. :)
  zaterdag 29 december 2012 @ 14:49:27 #35
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_120910999
quote:
6s.gif Op zaterdag 29 december 2012 14:38 schreef Iwanius het volgende:
Men heeft een correctienota aangemaakt en nu blijkt dat ik dus +/- E500,+ terugkrijg en mijn voorschotbedrag per maand weer op het oude niveau is (met een kleine verhoging van +/- 0,80 euro)
Waar zat de fout in?
Ik zie helaas enorm vaak dat energiebedrijven (zelf meegemaakt bij Eneco en Essent) erg creatief zijn met het invullen van meterstanden... Ik geef A door, ze nemen A+1000 o.i.d. Of als het ze te laag is schatten ze zelf bij een eindafrekening 8)7

Dit is de eerste decembermaand waarbij ik meterstanden nauwkeurig heb bijgehouden, en ik kom ruim onder de 100 kuub gas. Er zaten toch nog wat koude dagen in december, maar het hield niet over. En elektriciteit volgens verwachting wat meer dan de gemiddelde maand. En dat zal meer aan oven/wasdroger/gourmetstel liggen dan aan de 800 kerstboomlampjes.
censuur :O
pi_120911229
quote:
6s.gif Op zaterdag 29 december 2012 14:38 schreef Iwanius het volgende:

Men heeft een correctienota aangemaakt en nu blijkt dat ik dus +/- E500,+ terugkrijg en mijn voorschotbedrag per maand weer op het oude niveau is (met een kleine verhoging van +/- 0,80 euro)

Bij welke leverancier was dat?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_120911290
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 december 2012 14:49 schreef RemcoDelft het volgende:

Dit is de eerste decembermaand waarbij ik meterstanden nauwkeurig heb bijgehouden, en ik kom ruim onder de 100 kuub gas.
Daar zat ik in de eerste 14 dagen van dec. al overheen. :'(
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 29 december 2012 @ 15:11:27 #38
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_120911828
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 21:29 schreef Vonkenboer het volgende:
Behalve het uitschakelen van apparatuur met behulp van een klik aan klik uit systeem, en allerlei andere energieverbruikers; vroeg ik mij af of hier ook mensen zijn die bijvoorbeeld hun verlichting al grotendeels uitgevoerd heeft met led lampen ? :?

Wat zijn jullie ervaringen met ledlampen ? Ik ben nog aan het kijken naar goede ledlampen voor in de spotjes beneden in mijn woonkamer/keuken.

De enige voorwaarde die ik eigenlijk heb is dat het 230V moet zijn en GU10 fitting moet hebben O-)
Mijn broertje heeft bij KABRA buizen in Ootmarsum (die handelen in allerhande installatie materiaal) LED spotjes gekocht die in mijn ogen erg mooi licht geven :) Let wel: Dit is nog wel in een onverbouwde keuken waarvan de oude er uit geslagen is inclusief plafond.

quote:
0s.gif Op zaterdag 29 december 2012 14:56 schreef blomke het volgende:

[..]

Daar zat ik in de eerste 14 dagen van dec. al overheen. :'(
Hier idem....als ik de houtkachel niet aan doe. Goed 8 m3/dag :')
pi_120911913
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 23:20 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

De meuk staat bij mij allemaal achter een klik-aan klik-uit systeem. Zodra ik de woning verlaat, druk ik op 1 knop en alles wat overbodig is (van verlichting tot router, tot afzuigkap) en per abuis nog aanstaat gaat dan dus uit tot ik a) weer thuis bent en b) ze daadwerkelijk nodig heb (Ik schakel ze per stuk weer in uiteraard). ZEER rendabel dus.

Gekloot met timers is zelden goed...
http://www.klikaanklikuit.nl/ zoiets?
pi_120912080
quote:
Yup. Je kunt (vrijwel) elke ontvanger op 6 verschillende zenders laten reageren. Dus bv 1 plafonniere via 2 wandschakelaars, een hand-afstandsbediening, een 'master' bij de voordeur, en dan heb je nog 2 vrije plaatsen over. Een ontvanger een zender aanleren is een makkie, een zender weer afleren ook.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_120912130
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 december 2012 15:18 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Yup. Je kunt (vrijwel) elke ontvanger op 6 verschillende zenders laten reageren. Dus bv 1 plafonniere via 2 wandschakelaars, een hand-afstandsbediening, een 'master' bij de voordeur, en dan heb je nog 2 vrije plaatsen over. Een ontvanger een zender aanleren is een makkie, een zender weer afleren ook.
wat is het verbruik van al die extra ontvangers enzo?
pi_120912199
Ik heb trouwens nog geen factuur binnen gekregen voor de (over) gebruik van de meterstanden :{ Leverancier is overigens Eneco.
pi_120912230
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 december 2012 15:20 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
wat is het verbruik van al die extra ontvangers enzo?
0,1W per stuk.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_120912309
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 december 2012 15:23 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

0,1W per stuk.
da's meer dan 5000 watt per jaar als je er 6 hebt (en dan nog het basisstation niet meegerekend).
pi_120912437
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 december 2012 15:25 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
da's meer dan 5000 watt per jaar als je er 6 hebt (en dan nog het basisstation niet meegerekend).
Dat kost je dan dus 5kWh per jaar, totaal dus zeg ¤ 1,25 maar het levert (bij mij i.i.g.) veel meer aan besparing op. Een basisstation heb ik overigens niet, zie ik ook het nut niet van in.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  zaterdag 29 december 2012 @ 15:29:16 #46
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_120912444
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 december 2012 15:25 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

da's meer dan 5000 watt per jaar als je er 6 hebt (en dan nog het basisstation niet meegerekend).
Watt per jaar :?
pi_120912456
ik lees
http://be.hardware.info/r(...)ikuit-in-de-praktijk

een verbruik van 0.6 watt per stuk. maar ik ga nog even verder lezen, wel interessant ^O^
pi_120912472
quote:
99s.gif Op zaterdag 29 december 2012 15:29 schreef TR08 het volgende:
Watt per jaar :?
you get the point.
pi_120912519
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 december 2012 15:29 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
een verbruik van 0.6 watt per stuk. maar ik ga nog even verder lezen, wel interessant ^O^
Die van mij i.i.g. 0,1W.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_120912587
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 december 2012 15:22 schreef koekii het volgende:
Ik heb trouwens nog geen factuur binnen gekregen voor de (over) gebruik van de meterstanden :{ Leverancier is overigens Eneco.
Jaarnota bedoel je? Je kunt in mijneneco kijken onder nota's, daar staat wanneer je die van jou moet krijgen. Ik heb mn meterstanden 2 weken geleden oid door moeten geven, krijg mn nota 26 januari.
  zondag 30 december 2012 @ 12:27:25 #51
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_120950366
Ik ben recent overgestapt van Essent naar E.ON. Nu kreeg ik de eindafrekening van Essent en zij hebben als eindstand een geschatte meterstand gebruikt. Dit terwijl ik digitale meters heb. Nu houd ik zelf wekelijks mijn meterstanden bij en voor gas zaten ze met hun eindstand 5 kuub hoger dan dat ik 4 dagen later geregistreerd heb. Waarschijnlijk maar een verschil van 30 kuub met de werkelijkheid of zo, maar toch. Waarom hebben we digitale meters als deze toch niet gebruikt worden??
  zondag 30 december 2012 @ 14:30:08 #52
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_120955464
quote:
0s.gif Op zondag 30 december 2012 12:27 schreef Coelho het volgende:
Ik ben recent overgestapt van Essent naar E.ON. Nu kreeg ik de eindafrekening van Essent en zij hebben als eindstand een geschatte meterstand gebruikt. Dit terwijl ik digitale meters heb. Nu houd ik zelf wekelijks mijn meterstanden bij en voor gas zaten ze met hun eindstand 5 kuub hoger dan dat ik 4 dagen later geregistreerd heb. Waarschijnlijk maar een verschil van 30 kuub met de werkelijkheid of zo, maar toch. Waarom hebben we digitale meters als deze toch niet gebruikt worden??
Digitale meters betekend niet dat ze automatisch uitgelezen kunnen worden. Dit kan uiteindelijk met de slimme meters in de toekomst wel, maar dan moeten deze ook aangesloten zijn op een netwerk en moet dit verder geregeld zijn oa door de wet op de privacy.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_120992105
quote:
0s.gif Op zondag 30 december 2012 14:30 schreef SV-tje het volgende:

[..]

Digitale meters betekend niet dat ze automatisch uitgelezen kunnen worden. Dit kan uiteindelijk met de slimme meters in de toekomst wel, maar dan moeten deze ook aangesloten zijn op een netwerk en moet dit verder geregeld zijn oa door de wet op de privacy.
Ze zijn aangesloten enz. Kunnen volgens mij gewoon op afstand uitgelezen worden. Heb vorig jaar toen ze geplaatst werden zo'n folder gehad.
pi_121000957
De eindafrekening is weer binnen.

Verbruikt over 365 dagen:
511m3
1200kwh

Teruglevering over 170 dagen
300kwh

Opwek over 170 dagen
500kwh

w/

Eengezinswoning met 2 volwassenen

[ Bericht 13% gewijzigd door Revolution-NL op 31-12-2012 11:47:54 ]
pi_121001744
quote:
0s.gif Op zondag 30 december 2012 12:27 schreef Coelho het volgende:
Ik ben recent overgestapt van Essent naar E.ON. Nu kreeg ik de eindafrekening van Essent en zij hebben als eindstand een geschatte meterstand gebruikt. Dit terwijl ik digitale meters heb. Nu houd ik zelf wekelijks mijn meterstanden bij en voor gas zaten ze met hun eindstand 5 kuub hoger dan dat ik 4 dagen later geregistreerd heb. Waarschijnlijk maar een verschil van 30 kuub met de werkelijkheid of zo, maar toch. Waarom hebben we digitale meters als deze toch niet gebruikt worden??
Mooie boel is dat inderdaad! Hier exact hetzelfde alleen dan met eenvoudige meters. Overgestapt van Eneco naar BudgetEnergie, opzegging wordt allemaal geregeld. Krijgen ook een eindafrekening van Eneco met daarop geschatte meterstanden, voor elektra 1000kWh te hoog, nu 230 terug gekregen! :)
Fingerspitzgefühl
  maandag 31 december 2012 @ 11:39:15 #56
299232 mitchelll0181
Just Different ...
pi_121002296
Ik zit continu! Tussen de 3-400 ...

Leuk zon aquarium
  maandag 31 december 2012 @ 11:55:08 #57
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_121002860
quote:
0s.gif Op maandag 31 december 2012 11:39 schreef mitchelll0181 het volgende:
Ik zit continu! Tussen de 3-400 ...

Leuk zon aquarium
Tropisch zeker? :P
  maandag 31 december 2012 @ 12:01:58 #58
299232 mitchelll0181
Just Different ...
pi_121003118
Si. Discusvissen :P
pi_121028067

(vanaf juli pas verbruik gaan bijhouden, daarvoor alleen eind van jaar)

1 persoon, appartement 108m2 uit 2010, koken op gas.
En voor stroom lopen er wat dingetjes 24/7 (server/ups/modem/router/dreambox)

In november server vervangen door nieuwe (zuinigere) server.
Extra kolom toegevoegd met verbruik van de server zelf. (gemeten via de dell idrac die in de server zit)

Eind van de maand 1,5 week thuis ivm kerst/oud en nieuw dus iets hoger stroom verbruik.
pi_121216784
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2013 01:41 schreef ddx het volgende:
[ afbeelding ]
(vanaf juli pas verbruik gaan bijhouden, daarvoor alleen eind van jaar)

1 persoon, appartement 108m2 uit 2010, koken op gas.
En voor stroom lopen er wat dingetjes 24/7 (server/ups/modem/router/dreambox)

In november server vervangen door nieuwe (zuinigere) server.
Extra kolom toegevoegd met verbruik van de server zelf. (gemeten via de dell idrac die in de server zit)

Eind van de maand 1,5 week thuis ivm kerst/oud en nieuw dus iets hoger stroom verbruik.
Dus jij gebruikt in Dec 11,5 kub? ik snap er niks van. Ik gebruik dagelijk 10 tot 15 kub, en ik kook 1x per dag en douch buiten huis. Heb de verwarming op 19 graden.
pi_121220952
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 01:03 schreef BerryN het volgende:
Dus jij gebruikt in Dec 11,5 kub? ik snap er niks van. Ik gebruik dagelijk 10 tot 15 kub, en ik kook 1x per dag en douch buiten huis. Heb de verwarming op 19 graden.
Hij heeft blokverwarming o.i.d., dus zijn gas is alleen voor het koken.

Overigens is 10 - 15 m³ per dag, wel behoorlijk hoog.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_121221664
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 09:17 schreef blomke het volgende:

[..]

Hij heeft blokverwarming o.i.d., dus zijn gas is alleen voor het koken.

Overigens is 10 - 15 m³ per dag, wel behoorlijk hoog.
Ik haal de 4 nog niet eens :P
Nu is het ook amper koud te noemen, dus dat maakt ook een verschil.
pi_121223274
Heb even uitgerekend over afgelopen 2 jaar en daar kwam gemiddeld uit:

Gas: 1230 kuub
Elektra: 2630kWh

Tussenwoning 90m2, 2 persoonshuishouden, dit jaar kind verwacht in juli, thermostaat bij thuiszijn op 20 graden, 's nachts en bij wegzijn op 18 graden.

Dakisolatie, dubbele beglazing, geen verdere isolatie in muur of vloer, komt nog wel in de toekomst.

Toen we hier kwamen wonen betaalden we een kapitaal per maand vanwegen de vorige bewoners, kregen bij eerste meterstand ingave meer dan 1000 euro terug en betalen nu 126 euro p m.
pi_121223393
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 12:11 schreef TheOneAndOnly het volgende:

Gas: 1230 kuub
Elektra: 2630kWh

Redelijk laag.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_121224067
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 12:15 schreef blomke het volgende:

[..]

Redelijk laag.
Dat kwam er uit... had op 13-12-2010 en op 19-12-1012 stand opgeschreven en aan de hand daarvan uitgerekend...

Als de kleine er is zal het wel omhoog vliegen als mijn vriendin meer thuis zit...

Waterverbruik is wel belachelijk hoog... 130 a 140m3... :`)
pi_121224154
quote:
Waterverbruik is wel belachelijk hoog... 130 a 140m3...
Tuinsproeier?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 6 januari 2013 @ 12:45:50 #67
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_121224405
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2013 01:41 schreef ddx het volgende:
[ afbeelding ]
(vanaf juli pas verbruik gaan bijhouden, daarvoor alleen eind van jaar)

1 persoon, appartement 108m2 uit 2010, koken op gas.
Dan betaal je dus iets van 2 euro per kuub gas als je alle vaste kosten meeneemt! Dat maakt het waard om te overwegen volledig elektrisch te gaan, hoewel je daar qua koken niet vrolijk van wordt...
censuur :O
  zondag 6 januari 2013 @ 12:54:45 #68
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_121224740
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 01:03 schreef BerryN het volgende:

[..]

Dus jij gebruikt in Dec 11,5 kub? ik snap er niks van. Ik gebruik dagelijk 10 tot 15 kub, en ik kook 1x per dag en douch buiten huis. Heb de verwarming op 19 graden.
Met dit weer 10 tot 15 kuub per dag!? Of je woont in een vrijstaand kasteel of je moet wat aan je isolatie doen :P

Afgelopen 7 dagen heb ik er 11m3 doorheen gestookt, daarbij heb ik de verwarming op 18.5 / 19c
In december is er in totaal 66m3 voor de verwarming doorheen gegaan. 82m3 inc tap.
pi_121224841
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 12:38 schreef blomke het volgende:

[..]

Tuinsproeier?
Jup... 60m2 gras... hakt er toch wel in... kunstgras zou niet zo gek zijn... maar ja, de geur van versgemaaid gras is zooo lekker... hehe
pi_121225006
Iemand ervaring met naisoleren van de muur met een soort pur?
pi_121225410
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 12:45 schreef RemcoDelft het volgende:
Dan betaal je dus iets van 2 euro per kuub gas als je alle vaste kosten meeneemt! Dat maakt het waard om te overwegen volledig elektrisch te gaan, hoewel je daar qua koken niet vrolijk van wordt...
Dan heb jij nog nooit een goede inductieplaat geprobeerd. Keramisch koken is een drama, dat wel ja.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_121227192
quote:
1s.gif Op zondag 6 januari 2013 12:57 schreef TheOneAndOnly het volgende:

[..]

Jup... 60m2 gras... hakt er toch wel in... kunstgras zou niet zo gek zijn... maar ja, de geur van versgemaaid gras is zooo lekker... hehe
Bron (laten) spuiten en bronpompje eraan koppelen? Vers gras is heer lijk om in te rollebollen.....
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_121227508
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 14:00 schreef blomke het volgende:

[..]

Bron (laten) spuiten en bronpompje eraan koppelen? Vers gras is heer lijk om in te rollebollen.....
Rollebollen hebben we al gedaan, nog een maand of 6... ;)

Heb wel eens gekeken voor zo'n puls maar eigenlijk niks mee gedaan, had ik beter kunnen doen toen de tuin overhoop lag...
pi_121241063
quote:
1s.gif Op zondag 6 januari 2013 14:09 schreef TheOneAndOnly het volgende:

Rollebollen hebben we al gedaan, nog een maand of 6... ;)

_O_ rol d'r maar niet vanaf!
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_121241251
ik heb dit jaar maar een dag of 3 de verwarming aangehad. ik gok dat het een goedkoop jaartje gaat worden mbt verwarmingskosten :7
pi_121242553
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 20:32 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
ik heb dit jaar maar een dag of 3 de verwarming aangehad. ik gok dat het een goedkoop jaartje gaat worden mbt verwarmingskosten :7
Had hem die 3 dagen dan ook uitgehouden, en je was nog goedkoper uitgeweest... _O-
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_121242600
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 20:52 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Had hem die 3 dagen dan ook uitgehouden, en je was nog goedkoper uitgeweest... _O-
als het koud is is het koud, dan gaat ie aan.
pi_121244085
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 20:53 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
als het koud is is het koud, dan gaat ie aan.
Watje. :D
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  zondag 6 januari 2013 @ 21:16:03 #79
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_121244286
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 12:54 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Met dit weer 10 tot 15 kuub per dag!? Of je woont in een vrijstaand kasteel of je moet wat aan je isolatie doen :P

In de koudere delen van het jaar zitten wij daar ook op...als we de houtkachel niet aan doen. Ik schat dat we zonder houtkachel 1900m3/jaar zouden doen waarvan pak hem beet 1000m3 voor stoken en de rest tapwater.
pi_121245088
quote:
99s.gif Op zondag 6 januari 2013 21:16 schreef TR08 het volgende:
Ik schat dat we zonder houtkachel 1900m3/jaar zouden doen waarvan pak hem beet 1000m3 voor stoken en de rest tapwater.
Lijkt me sterk. Ga maar uit van 1400 om 500m3, of 1500 om 400m3
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_121246533
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 20:30 schreef blomke het volgende:

[..]

_O_ rol d'r maar niet vanaf!
als het goed is rolt er bij mijn wederhelft wat uit... :P
  zondag 6 januari 2013 @ 22:03:44 #82
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_121247791
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 21:27 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Lijkt me sterk. Ga maar uit van 1400 om 500m3, of 1500 om 400m3
Wij deden in de kerstvakantie waarin we het huis eigenlijk 100% op de houtkachel warm gehouden hebben circa 4m3/dag gemiddeld. En dan hebben we vrij lang gedouched en we hebben vrij veel warm water verbruik van onze kleine.

Met iets korter douchen kom je op tegen de 3 m3/dag dus circa 1000m3/jaar.

Ik zou de uitkomst ook liever lager zien maar vrees dat het echt niet veel anders is.

Als je op prizewize.nl je energie verbruik schat aan de hand van de gezinssamenstelling kom je ongeveer op het volgende:
-Stel: 1100m3/jaar
-Klein gezin: 1500m3/jaar
-Middelgroot gezin: 1750m3/jaar
-Groot gezin: 2000m3/jaar

Per persoon erbij dus pakweg 250m3/jaar erbij. En voor de eerste erbij meer dan voor de rest (400m3). Als wij een wat dorstige douche hebben is het effect nog iets groter.

[ Bericht 12% gewijzigd door TR08 op 06-01-2013 22:09:53 ]
pi_121249156
quote:
99s.gif Op zondag 6 januari 2013 22:03 schreef TR08 het volgende:
Wij deden in de kerstvakantie waarin we het huis eigenlijk 100% op de houtkachel warm gehouden hebben circa 4m3/dag gemiddeld. En dan hebben we vrij lang gedouched en we hebben vrij veel warm water verbruik van onze kleine.

Met iets korter douchen kom je op tegen de 3 m3/dag dus circa 1000m3/jaar.

Ik zou de uitkomst ook liever lager zien maar vrees dat het echt niet veel anders is.

Als je op prizewize.nl je energie verbruik schat aan de hand van de gezinssamenstelling kom je ongeveer op het volgende:
-Stel: 1100m3/jaar
-Klein gezin: 1500m3/jaar
-Middelgroot gezin: 1750m3/jaar
-Groot gezin: 2000m3/jaar

Per persoon erbij dus pakweg 250m3/jaar erbij. En voor de eerste erbij meer dan voor de rest (400m3). Als wij een wat dorstige douche hebben is het effect nog iets groter.
Zal best, maar ik ken diverse gezinnen (2 volwassenen met 1 a 2 kinderen) met een houtkachel die maar 400 a 500m3 verbruiken per jaar, incl. koken. (Maar die stoken uitsluitend op hout, de CV staat dus permanent totaal uit)

1000m3 per jaar voor alleen warm water en koken is echt over de top...
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_121250759
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 22:23 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

Zal best, maar ik ken diverse gezinnen (2 volwassenen met 1 a 2 kinderen) met een houtkachel die maar 400 a 500m3 verbruiken per jaar, incl. koken.

Viespeuken!

quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 22:23 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

1000m3 per jaar voor alleen warm water en koken is echt over de top...
Wij zitten met 2, op 600 - 700 m³/jaar voor warm water en koken.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_121250952
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 22:47 schreef blomke het volgende:
Viespeuken!
Neh...

quote:
Wij zitten met 2, op 600 - 700 m³/jaar voor warm water en koken.
En daarbij heb je niet toevallig je CV constant op 15 graden staan? 600 a 700m3 voor alleen warm tapwater en koken is echt teveel voor 2 personen.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_121252294
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 22:50 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
En daarbij heb je niet toevallig je CV constant op 15 graden staan? 600 a 700m3 voor alleen warm tapwater en koken is echt teveel voor 2 personen.
Wij houden van frisse oksels en idem schaamstreken.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_121252524
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 23:16 schreef blomke het volgende:
Wij houden van frisse oksels en idem schaamstreken.
Als je 600 a 700m3 gas nodig hebt om het daarvoor benodigde warm water te krijgen, kun je beter even langs de huisarts gaan... :o

*Tenzij je eigen risico op 1000,- staat, dan is het goedkoper om je elke dag het lazarus te schrobben...
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  zondag 6 januari 2013 @ 23:48:37 #88
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_121253832
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 23:21 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Als je 600 a 700m3 gas nodig hebt om het daarvoor benodigde warm water te krijgen, kun je beter even langs de huisarts gaan... :o

*Tenzij je eigen risico op 1000,- staat, dan is het goedkoper om je elke dag het lazarus te schrobben...
_O-
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
  maandag 7 januari 2013 @ 00:50:32 #89
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_121256038
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 23:16 schreef blomke het volgende:
Wij houden van frisse oksels en idem schaamstreken.
en jullie staan dus 4/5 keer per dag onder de douche?
So we just called him Fred
pi_121256458
Was afgelopen vrijdag weer tijd om mijn maandelijkse standen te noteren toen kwam ik erachter dat de meter kaduuk was. Gaf alleen maar nullen aan en volgens Stedin ook niet op afstand meer uit te lezen. Komen nu de 23e de meter vervangen. Laatste standen die ze hadden zijn uit april (toen we hier net kwamen wonen) ben benieuwd hoe ze gaan schatten en of ze mijn standenadministratie overnemen of gewoon schatten
  maandag 7 januari 2013 @ 04:40:35 #91
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_121259044
Zo dan, die hebben geen haast om de meter te vervangen!
Een ouderwetse draaischijfmeter had natuurlijk het voordeel dat je altijd de eindstand nog kon lezen...
censuur :O
  maandag 7 januari 2013 @ 07:54:07 #92
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_121259670
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 23:21 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Als je 600 a 700m3 gas nodig hebt om het daarvoor benodigde warm water te krijgen, kun je beter even langs de huisarts gaan... :o

*Tenzij je eigen risico op 1000,- staat, dan is het goedkoper om je elke dag het lazarus te schrobben...
Wij zaten op pakweg 500 met zijn tweeen.

Dagelijks samen douchen en mijn vrouw is een behoorlijke keukenprinces. Douche is een "eco stortdouche" ofwel iets dorstig maar niet heel schunnig.

Nu met zijn drieen:
-Apart douchen ivm andere dagplanning
-Nog even veel koken voor de avond maaltijd
-Elke avond een flinke pan (formaatje emmer) op het fornuis om de kolf en drink spullen van de baby uit te koken
-Af en toe de kleine mee onder de douche of in het eigen badje.
pi_121260093
quote:
1s.gif Op maandag 7 januari 2013 00:50 schreef FredvZ het volgende:
en jullie staan dus 4/5 keer per dag onder de douche?
Dat niet, maar wel regelmatig een sop-/schrobbeurt van lichaam en het (grote) huis. We hebben een badgeiser, da's ook al een ding met een veel slechter rendement vergeleken met een HR-combiketel
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 7 januari 2013 @ 09:26:28 #94
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_121260736
quote:
99s.gif Op maandag 7 januari 2013 07:54 schreef TR08 het volgende:

[..]

Wij zaten op pakweg 500 met zijn tweeen.

Dagelijks samen douchen en mijn vrouw is een behoorlijke keukenprinces. Douche is een "eco stortdouche" ofwel iets dorstig maar niet heel schunnig.

Nu met zijn drieen:
-Apart douchen ivm andere dagplanning
-Nog even veel koken voor de avond maaltijd
-Elke avond een flinke pan (formaatje emmer) op het fornuis om de kolf en drink spullen van de baby uit te koken
-Af en toe de kleine mee onder de douche of in het eigen badje.
Daar heb je van die hele handige magnetronbakken voor. kopje water erin en een minuut of 10 in de magnetron. De vraag is dan alleen of het mindere gasverbruik opweegt tegen het electriciteitsverbruik...
  maandag 7 januari 2013 @ 11:48:36 #95
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_121264118
quote:
99s.gif Op maandag 7 januari 2013 07:54 schreef TR08 het volgende:

[..]

Wij zaten op pakweg 500 met zijn tweeen.

Dagelijks samen douchen en mijn vrouw is een behoorlijke keukenprinces. Douche is een "eco stortdouche" ofwel iets dorstig maar niet heel schunnig.

Nu met zijn drieen:
-Apart douchen ivm andere dagplanning
-Nog even veel koken voor de avond maaltijd
-Elke avond een flinke pan (formaatje emmer) op het fornuis om de kolf en drink spullen van de baby uit te koken
-Af en toe de kleine mee onder de douche of in het eigen badje.
Tap en koken is bij ons (2 volwassenen).
0.5m3 per dag,dan douchen we in totaal ongeveer +/- 30 min douchen per dag.
  maandag 7 januari 2013 @ 11:51:32 #96
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_121264176
Volgens mij momenteel tussen de 4100 en 4500kwh per jaar (4 personen, veel pc's en industriële keukenapp.)
En rond de 1000/1100 m3 gas (overal dubbelglas geïsoleerd, behalve 1 zolderraam). Tussenwoning, jaren 50.
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
pi_121278091
Nieuwbouw tussen woning, 1 persoon, 370 dagen:

Energie verbruik: 1.878 kW/h
Gas verbruik: 869 m3

Totale kosten: ¤ 1.074,18
pi_121287531
Ik ga dit topic volgen.
Wij zijn onlangs verhuisd naar een niet-geisoleerde woning en en hebben daar in vier maanden tijd al een equivalent van ruim 1500 kuub gas (wij stoken nu nog op olie, hoe ouderwetsch) doorheen gejaagd terwijl de winter nog niet eens echt begonnen is.
De komende tijd gaat er stevig geïsoleerd worden en komt er een nieuwe (gas)ketel in dus ik ben benieuwd of en in welke mate we dat gaan merken.
Ik zit alleen nog te twijfelen tussen een gewone boiler of een zonneboiler. Ik wil in elk geval een boiler, omdat anders voor elk scheutje warm water de ketel aanspringt en dat vind ik zonde.
pi_121289292
Wil je een boiler in de keuken?
  maandag 7 januari 2013 @ 23:12:33 #100
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_121293154
Nee, een grote boiler voor al het warme water, zodat niet elke keer als ik m'n handen was de ketel aan hoeft te slaan.
Ik neem aan dat de ketel de boiler warm houdt? Ik las van de week dat een elektrische boiler wel 400 euro op jaarbasis kan kosten aan stroom.
pi_121300170
Voor het geld wat die boiler kost heb je heel warm warm water van een hr combiketel...

Warmwaterleidingen zo kort mogelijk houden en niet dikker dan nodig, heb hier de warmwaterleiding van de keuken gemaakt en is ca 11m lang van 12mm koper... warm water in no time...
pi_121301211
quote:
0s.gif Op maandag 7 januari 2013 23:12 schreef Gwywen het volgende:

Ik neem aan dat de ketel de boiler warm houdt?
Ja.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 8 januari 2013 @ 08:47:36 #103
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_121301332
quote:
0s.gif Op maandag 7 januari 2013 21:25 schreef Gwywen het volgende:
wij stoken nu nog op olie, hoe ouderwetsch) doorheen gejaagd terwijl de winter nog niet eens echt begonnen is. De komende tijd gaat er stevig geïsoleerd worden en komt er een nieuwe (gas)ketel in dus ik ben benieuwd of en in welke mate we dat gaan merken.Ik zit alleen nog te twijfelen tussen een gewone boiler of een zonneboiler. Ik wil in elk geval een boiler, omdat anders voor elk scheutje warm water de ketel aanspringt en dat vind ik zonde.
Ga dan voor een zonneboiler, een normale boiler kost altijd meer energie dan de ketel die aan moet aanspringen.
  dinsdag 8 januari 2013 @ 13:13:00 #104
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_121307688
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 08:47 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Ga dan voor een zonneboiler, een normale boiler kost altijd meer energie dan de ketel die aan moet aanspringen.
Werkt dat ook 's winters?
Volgens mijn man warmt zo'n ding op je dak alleen 's zomers het water op.
  dinsdag 8 januari 2013 @ 13:34:29 #105
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_121308531
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 13:13 schreef Gwywen het volgende:
Werkt dat ook 's winters?
Volgens mijn man warmt zo'n ding op je dak alleen 's zomers het water op.
Een zonneboiler is een van de slechtste investeringen die je kan doen! Bij mij staat er wel eentje op het dak (ongetwijfeld gebouwd met subsidie), en ik heb het ding al zeker een maand niet boven de 15 graden gezien... 's Zomers, als je op vakantie bent, staat-ie wel mooi op 80 graden, en na twee keer douchen is dat ook op.
Ik schat de besparing dan ook op misschien 30 euro per jaar, wat in geen verhouding staat tot de aanschafkosten van zo'n ding.
Als extra nadeel moet je CV-ketel het water veel meer verwarmen (vanwege legionella) (gevolgd door een mengkraan) dan zonder zonneboiler (lager ketelrendement dus).

quote:
0s.gif Op maandag 7 januari 2013 23:12 schreef Gwywen het volgende:
Nee, een grote boiler voor al het warme water, zodat niet elke keer als ik m'n handen was de ketel aan hoeft te slaan.
Huh? Waarom? Een HR-combiketel is hiervoor gemaakt! Het ding houdt een kleine watervoorraad warm (instelbaar van "eco" tot "comfort") en slaat gedurende de dag af en toe aan om dat warm te houden. Zodra jij warm water nodig hebt slaat-ie aan.
quote:
...een elektrische boiler wel 400 euro op jaarbasis kan kosten aan stroom.
Een elektrische boiler moet je dan ook zien te voorkomen, tenzij je het voor comfort doet en het er voor over hebt.

quote:
0s.gif Op maandag 7 januari 2013 21:25 schreef Gwywen het volgende:
Ik wil in elk geval een boiler, omdat anders voor elk scheutje warm water de ketel aanspringt en dat vind ik zonde.
Waarom vind je dit "zonde"? Zo'n HR-ketel verbruikt met warmhouden alleen al minder gas dan 1 ouderwetse geiser aan waakvlam opstookt. Elke boiler-toevoeging gaat meer verbruiken en meer kosten in aanschaf.

[ Bericht 22% gewijzigd door RemcoDelft op 08-01-2013 13:39:44 ]
censuur :O
  dinsdag 8 januari 2013 @ 13:39:18 #106
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_121308743
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 13:34 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Een zonneboiler is een van de slechtste investeringen die je kan doen! Bij mij staat er wel eentje op het dak (ongetwijfeld gebouwd met subsidie), en ik heb het ding al zeker een maand niet boven de 15 graden gezien... 's Zomers, als je op vakantie bent, staat-ie wel mooi op 80 graden, en na twee keer douchen is dat ook op.
Ik schat de besparing dan ook op misschien 30 euro per jaar, wat in geen verhouding staat tot de aanschafkosten van zo'n ding.
Als extra nadeel moet je CV-ketel het water veel meer verwarmen (vanwege legionella) (gevolgd door een mengkraan) dan zonder zonneboiler (lager ketelrendement dus).
Op Wikipedia staat dat je er veel mee kan besparen.
quote:
De jaarlijkse besparing van een standaardsysteem met vlakkeplaatcollector bedraagt 150 tot 350 kubieke meter aardgas bij een collectoroppervlak van ongeveer 2,5 tot 3,5 vierkante meter (+/-3,6 tot 4,2GJ). De besparing is afhankelijk van het tapwaterverbruik. Voor een gemiddeld huishouden tot vier personen scheelt dat ongeveer de helft van het verbruikte gas voor het verwarmen van het tapwater. Dat levert een jaarlijkse besparing op van ongeveer ¤ 200. De jaarlijkse elektriciteitsbesparing ten opzichte van een elektrische boiler bedraagt ongeveer 1300kWh en dit levert een financiële besparing op van zo'n ¤ 260
  dinsdag 8 januari 2013 @ 13:42:29 #107
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_121308870
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 13:39 schreef Gwywen het volgende:
Op Wikipedia staat dat je er veel mee kan besparen.
Niet alles geloven wat op Wiki staat :P
Ik weet niet hoe groot de collector hier is, ik weet wel dat-ie bij lange na nog geen kwart van de dagen echt warm is. En dan is de 75 liter hier 's zomers vaak niet genoeg voor een dag.

quote:
Dat levert een jaarlijkse besparing op van ongeveer ¤ 200. De jaarlijkse elektriciteitsbesparing ten opzichte van een elektrische boiler bedraagt ongeveer 1300kWh en dit levert een financiële besparing op van zo'n ¤ 260
Deze besparingen staan niet in verhouding: als opwarmen op gas 200 euro kost, kost het elektrisch veel meer dan 260 euro (en dat durf ik zonder te rekenen wel te stellen :P ).
censuur :O
pi_121312320
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 13:42 schreef RemcoDelft het volgende:

Deze besparingen staan niet in verhouding: als opwarmen op gas 200 euro kost, kost het elektrisch veel meer dan 260 euro (en dat durf ik zonder te rekenen wel te stellen :P ).
Kleine ¤800,-
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_121348001
Electra 3400Kwh
Gas 350M3
Water 85M3
  woensdag 9 januari 2013 @ 12:35:04 #110
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_121348226
Afgelopen jaar:

Electra 6700Kwh
Gas 2350M3

Hopelijk volgend jaar Electra -10% en Gas -20%. Ik had nog redelijk wat bouwvocht in mijn huis en hoop over een jaar effect te zien van het drogen.
  woensdag 9 januari 2013 @ 13:31:11 #111
26552 Party_P
WTF, jezus!!1
pi_121350043
Afgelopen jaar:

Electra: 975kwh
Gas: 400m³

Dankzij foute administratie bij Eon (mijn opgegeven stand toen ik er kwam wonen jaar geleden was lager dan hun hadden) kwam electra op maar 675kwh.

Ik verwacht voor dit jaar een stijging omdat mijn vriendin stuk vaker bij mij is en voor een redelijk verhoging zal zorgen. Heb wel een Youless en daaruit blijkt dat mijn koelkast wel heel vaak aanslaat, dus die moet nog extra geïsoleerd worden.
Drugs are good mkay?
pi_121359083
Watvoor woningen?
  woensdag 9 januari 2013 @ 17:17:05 #113
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_121359205
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 13:31 schreef Party_P het volgende:
Afgelopen jaar:

Electra: 975kwh
Gas: 400m³

Dankzij foute administratie bij Eon (mijn opgegeven stand toen ik er kwam wonen jaar geleden was lager dan hun hadden) kwam electra op maar 675kwh.

Ik verwacht voor dit jaar een stijging omdat mijn vriendin stuk vaker bij mij is en voor een redelijk verhoging zal zorgen. Heb wel een Youless en daaruit blijkt dat mijn koelkast wel heel vaak aanslaat, dus die moet nog extra geïsoleerd worden.
Hoe oud is je koelkast?
  woensdag 9 januari 2013 @ 17:29:45 #114
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_121359684
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 12:35 schreef Coelho het volgende:
Afgelopen jaar:

Electra 6700Kwh
Gas 2350M3

Hopelijk volgend jaar Electra -10% en Gas -20%. Ik had nog redelijk wat bouwvocht in mijn huis en hoop over een jaar effect te zien van het drogen.
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 17:14 schreef TheOneAndOnly het volgende:
Watvoor woningen?
Vrijstaande nieuwbouw in open gebied.
  woensdag 9 januari 2013 @ 19:13:17 #115
26552 Party_P
WTF, jezus!!1
pi_121363542
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 17:17 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Hoe oud is je koelkast?
Iets meer dan een jaar. Opgegeven verbruik van fabrikant was iets van 300kwh per jaar. Ben sinds gisteren ook aan het meten, waarvan de afgelopen (ongeveer) 24 uur 0.6kwh verbruikt is. Zie op me youless dat er iets in huis 40min per uur 120watt verbruikt, ook 's nachts, en ik verdenk me koelkast ervan.

En heb al meer gelezen over extra isoleren van koelkast en ben dan benieuwd of koelkast van minder vaak en korter aanslaat :)
Drugs are good mkay?
  woensdag 9 januari 2013 @ 19:15:59 #116
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_121363658
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 19:13 schreef Party_P het volgende:

[..]

Iets meer dan een jaar. Opgegeven verbruik van fabrikant was iets van 300kwh per jaar. Ben sinds gisteren ook aan het meten, zie op me youless dat er iets in huis 40min per uur 120watt verbruikt, ook 's nachts, en ik verdenk me koelkast ervan.

En heb al meer gelezen over extra isoleren van koelkast en ben dan benieuwd of koelkast van minder vaak en korter aanslaat :)
Da's best wat, groot model ofzo? Kan de lucht ook goed langs de achterkant convecteren?

Vergeet niet dat 's nachts vaak ook nog dingen als modems aanstaan.
  woensdag 9 januari 2013 @ 19:24:23 #117
26552 Party_P
WTF, jezus!!1
pi_121364056
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 19:15 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Da's best wat, groot model ofzo? Kan de lucht ook goed langs de achterkant convecteren?

Vergeet niet dat 's nachts vaak ook nog dingen als modems aanstaan.
Ja, 1.80m hoog met flinke vriezer. Er zit genoeg ruimte achter de vriezer om zijn warmte kwijt te kunnen. Bij mijn isoleer experiment ga ik ook de compressor extra koelen zodat die efficiënter wordt.

Dat er 's nachts meer aanstaan klopt, maar ik zie op me Youless dat er telkens flinke pieken zijn die 40min duren en dan erna bijna geen verbruik. Maar met 1000kwh per jaar mag ik niet klagen, maar minder is wel mooi meegenomen!
Drugs are good mkay?
  woensdag 9 januari 2013 @ 20:56:49 #118
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_121368931
Gas weet ik niet, inclusief ketelonderhoud iets van 550 euro/jaar.

Electra is 3300 kWh, appartement met twee volwassenen en twee kinderen.
  woensdag 9 januari 2013 @ 21:50:24 #119
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_121372007
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 19:24 schreef Party_P het volgende:

[..]

Ja, 1.80m hoog met flinke vriezer. Er zit genoeg ruimte achter de vriezer om zijn warmte kwijt te kunnen. Bij mijn isoleer experiment ga ik ook de compressor extra koelen zodat die efficiënter wordt.

Dat er 's nachts meer aanstaan klopt, maar ik zie op me Youless dat er telkens flinke pieken zijn die 40min duren en dan erna bijna geen verbruik. Maar met 1000kwh per jaar mag ik niet klagen, maar minder is wel mooi meegenomen!
Ik zou eerder de condensor harder koelen (die warmtewisselaar achterop). Als je daar een ventilatortje op zet brengt je veel meer effect dan die paar vierkante cm van de buitenkant van je compressor.
  donderdag 10 januari 2013 @ 08:04:35 #120
26552 Party_P
WTF, jezus!!1
pi_121383170
quote:
99s.gif Op woensdag 9 januari 2013 21:50 schreef TR08 het volgende:

[..]

Ik zou eerder de condensor harder koelen (die warmtewisselaar achterop). Als je daar een ventilatortje op zet brengt je veel meer effect dan die paar vierkante cm van de buitenkant van je compressor.
Dat bedoelde ik eigenlijk ook. Wil de temperatuur van de condensor en compressor en alles wat nog meer warm wordt gaan meten met een infrarood thermometer (leuk spul dat :P ) en voor betere 'drag' zorgen achter mijn koelkast. En daarnaast de wanden extra isoleren. Maar eerst komend weekend vriezer ontdooien en daarna opnieuw meten voordat ik ga isoleren, zal ook wel wat schelen.
Drugs are good mkay?
pi_121387795
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 13:42 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Niet alles geloven wat op Wiki staat :P
Ik weet niet hoe groot de collector hier is, ik weet wel dat-ie bij lange na nog geen kwart van de dagen echt warm is. En dan is de 75 liter hier 's zomers vaak niet genoeg voor een dag.

[..]

Deze besparingen staan niet in verhouding: als opwarmen op gas 200 euro kost, kost het elektrisch veel meer dan 260 euro (en dat durf ik zonder te rekenen wel te stellen :P ).
Ik ga toch de energie-adviseur nog eens vragen of een nou boiler verplicht is of niet. Mijn energiebesparende maatregelen aan de woning moeten aan bepaalde eisen voldoen om voor een milieusubsidie in aanmerking te komen, en elke keer komt die boiler (en nog beter: zonneboiler) weer ter sprake.
pi_121387840
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 11:49 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Ik ga toch de energie-adviseur nog eens vragen of een nou boiler verplicht is of niet. Mijn energiebesparende maatregelen aan de woning moeten aan bepaalde eisen voldoen om voor een milieusubsidie in aanmerking te komen, en elke keer komt die boiler (en nog beter: zonneboiler) weer ter sprake.
pssst http://gathering.tweakers.net/forum/list_topics/71 ;)
Er zitten daar genoeg users met zonneboiler ervaring.
pi_121388059
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 11:50 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

pssst http://gathering.tweakers.net/forum/list_topics/71 ;)
Er zitten daar genoeg users met zonneboiler ervaring.
Thanks :)
  zondag 13 januari 2013 @ 10:52:41 #124
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_121496256
Afgelopen week 27m3 verbruikt waarvan 21m3 voor verwarming

Besparing graaddagen gecorrigeerd tov

2012 - 12%
2011 - 19%
2010 - 35.8%

*O*
  zondag 13 januari 2013 @ 22:49:26 #125
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_121528286
Jaarafrekening

Elektra 2200
Gas 1100

Tussenwoning rond 1900, twee personen, ketel 2007, vaatwasser/koelkast/vriezer/combi-oven 2008, droger en wasmachine 2011. Stoken soms houtkachel.
The love you take is equal to the love you make.
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 14 januari 2013 @ 09:30:58 #126
78918 SeLang
Black swans matter
pi_121536762
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2013 22:49 schreef Lienekien het volgende:
Jaarafrekening

Elektra 2200
Gas 1100

Tussenwoning rond 1900, twee personen, ketel 2007, vaatwasser/koelkast/vriezer/combi-oven 2008, droger en wasmachine 2011. Stoken soms houtkachel.
Zo dat is echt veel! Ik zit onder de £350 (¤425) per jaar voor elektra. En dat is dus inclusief (elektrisch) verwarmen.

- 2 slaapkamer appartement (top floor)
- 1 persoon
- Alles is elektrisch (stoken, koken, douche, etc)
- Geen vaatwasser, geen wasdroger, geen vriezer

Ik was afgelopen jaar wel ca 4 maanden niet thuis en dan staat alles uit :P
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_121539649
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 01:03 schreef BerryN het volgende:

[..]

Dus jij gebruikt in Dec 11,5 kub? ik snap er niks van. Ik gebruik dagelijk 10 tot 15 kub, en ik kook 1x per dag en douch buiten huis. Heb de verwarming op 19 graden.
Zoals al eerder in dit topic gepost heb ik kachel (bijna) nooit aanstaan.

quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 12:45 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Dan betaal je dus iets van 2 euro per kuub gas als je alle vaste kosten meeneemt! Dat maakt het waard om te overwegen volledig elektrisch te gaan, hoewel je daar qua koken niet vrolijk van wordt...
Zou misschien (geen idee wat stroomkosten dan zouden worden) goedkoper kunnen zijn, maar flinke investering nodig omdat dan kookplaat en kachel vervangen moeten worden.
En idd koken op gas is wel zo prettig. (heb zo'n mooie 5,7kW wokbrander :) )

[ Bericht 42% gewijzigd door ddx op 14-01-2013 11:32:52 ]
pi_121548746
quote:
11s.gif Op maandag 14 januari 2013 09:30 schreef SeLang het volgende:

[..]

Zo dat is echt veel!

Valt reuze mee, ik zit hier op 1700M3 & 5500Kwh met 3 personen in een hoekwoning (1970)

Het is maar net wat je verlangt en wat je wensen zijn. Hier is het 16 uur per dag 21°C en draaien er 2 pc's met de nodige toe behoren. :)

Je kan het gewoon niet met elkaar vergelijken.
Vorwerk Kobold VR100
http://youtu.be/HEMHDG75aQA?t=10s
pi_121666006
Net gemeten omdat ik precies één jaar in mijn woning zit: 1899 kWh
Eenpersoonshuishouden, maar wel elektrisch koken en elektrische boiler (verwarmd op de nacht/weekend stand).
Had op minimaal 2500 gerekend. Ook 300 euro aan vooruitbetaalde verwarmingskosten terug gekregen.
Ik leef onbewust erg zuinig blijkbaar. :P

[ Bericht 4% gewijzigd door tralalala op 17-01-2013 00:52:15 ]
pi_121670912
quote:
11s.gif Op maandag 14 januari 2013 09:30 schreef SeLang het volgende:

[..]

Zo dat is echt veel! Ik zit onder de £350 (¤425) per jaar voor elektra. En dat is dus inclusief (elektrisch) verwarmen.

- 2 slaapkamer appartement (top floor)
- 1 persoon
- Alles is elektrisch (stoken, koken, douche, etc)
- Geen vaatwasser, geen wasdroger, geen vriezer

Ik was afgelopen jaar wel ca 4 maanden niet thuis en dan staat alles uit :P
Selang, het gaat om kWh resp m³. Niet om ¤ of ponden.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 17 januari 2013 @ 10:20:32 #131
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_121670956
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 10:19 schreef blomke het volgende:

[..]

Selang, het gaat om kWh resp m³. Niet om ¤ of ponden.
Toch ben ik wel benieuwd hoeveel kWh je daar in Engeland krijgt voor die prijs.
censuur :O
pi_121671025
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 10:20 schreef RemcoDelft het volgende:
Toch ben ik wel benieuwd hoeveel kWh je daar in Engeland krijgt voor die prijs.
13,7 pence/kWh. Hoeveel pence in een pond?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_121683242
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 10:23 schreef blomke het volgende:

[..]

13,7 pence/kWh. Hoeveel pence in een pond?
centenkwestie. ;)

100pence is 1 pond.

Freq. used 1p, 2p, 5p, 10p, 20p, 50p, £1, £2
Rarely used £5 25p £500 (Silver Kilo) £1,000 (Gold Kilo)
bron:wiki
Vorwerk Kobold VR100
http://youtu.be/HEMHDG75aQA?t=10s
pi_121701817
Met trots vermeld Energiedirect de prijsverlaging maar ondertussen wordt het vastrecht flink verhoogd. :?

Schieten er weer niets mee op.

quote:
De tarieven voor stroom dalen met gemiddeld 5%. De tarieven voor gas dalen met ruim 12%. Het vastrecht bedraagt per 1 januari 2013 voor alle contracten met variabele tarieven ¤ 7,50 per maand per aansluiting.
Vorwerk Kobold VR100
http://youtu.be/HEMHDG75aQA?t=10s
pi_121710635
7,50 per maand is geen kattepis. Ze waren eerst 50 euro per jaar per aansluiting. Dat verdubbelt dus bijna.
pi_121710697
trouwens, ik vind dat mijn appartement echt ziek veel terugvalt in temperatuur. Is 2 jaar oud. 1e verdieping. Boven bergingen (niet verwarmd).

In een nacht als nu gaat het van 19 naar 15 graden...
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 18 januari 2013 @ 09:00:03 #137
78918 SeLang
Black swans matter
pi_121710867
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 10:19 schreef blomke het volgende:

[..]

Selang, het gaat om kWh resp m³. Niet om ¤ of ponden.
Ow! _O-
Sja dat krijg je als kWh en m³ door elkaar worden gebruikt in dezelfde post zonder dat die eenheden erbij worden gezet :')

Ontopic dan: ik had in 2012 ca 1405 kWh, waarvan 861 kWh dagstroom en 544 kWh nachtstroom



[ Bericht 4% gewijzigd door SeLang op 18-01-2013 09:10:57 ]
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_121711103
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 22:34 schreef crowone het volgende:
Met trots vermeld Energiedirect de prijsverlaging maar ondertussen wordt het vastrecht flink verhoogd. :?

Schieten er weer niets mee op.
Ik heb een jaarcontract bij E-D; dat blijft ongewijzigd neem ik aan? Heb tenminste niet van hen vernomen daaromtrent.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_121714648
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 09:17 schreef blomke het volgende:

Ik heb een jaarcontract bij E-D; dat blijft ongewijzigd neem ik aan? Heb tenminste niet van hen vernomen daaromtrent.
Uiteraard, Ik heb variabel en het jaar was weer om.

Dit zijn de nieuwe prijzen maar worden halverwege het jaar dus weer herzien.

Vorwerk Kobold VR100
http://youtu.be/HEMHDG75aQA?t=10s
pi_122124095
Jaarnota terug, krijg meer terug dan ik betaald heb. Lang leve heffingskorting+windkrachtkorting *O*. Voorstel is nu vanuit leverancier om 1x per jaar te betalen omdat mijn effectief gebruik zo rond de 70 a 100 euro p/j zal liggen. Hoef ik alleen nog maar mn netwerkkosten aan Liander te betalen :P
pi_122125419
Heeft iemand bijgehouden hoe hard het gas ging de afgelopen twee weken? Ik heb een discussie met iemand over of mijn huis bizar veel energie kost. Ik woon er pas net en heb dus niets om mee te vergelijken. Die ander had op basis van de standen van de afgelopen twee weken berekend dat we 500 m3 gas per maand stoken hier. Ik zeg dat dit absoluut niet representatief is omdat het erg koud is buiten. En ja het huis is slecht geisoleerd, maar ik denk dat er bij veel mensen een flinke piek in hun gasverbruik zit in de winter, en we dus uiteindelijk veel redelijker uit komen.

Nu vroeg ik me dus af hoe het bij jullie zit, gebruikte je de afgelopen maand x keer zoveel gas als zeg in mei ofzo?
pi_122125824
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 18:56 schreef Dipkip het volgende:
Heeft iemand bijgehouden hoe hard het gas ging de afgelopen twee weken? Ik heb een discussie met iemand over of mijn huis bizar veel energie kost. Ik woon er pas net en heb dus niets om mee te vergelijken. Die ander had op basis van de standen van de afgelopen twee weken berekend dat we 500 m3 gas per maand stoken hier. Ik zeg dat dit absoluut niet representatief is omdat het erg koud is buiten. En ja het huis is slecht geisoleerd, maar ik denk dat er bij veel mensen een flinke piek in hun gasverbruik zit in de winter, en we dus uiteindelijk veel redelijker uit komen.

Nu vroeg ik me dus af hoe het bij jullie zit, gebruikte je de afgelopen maand x keer zoveel gas als zeg in mei ofzo?
500m3 is behoorlijk veel, ik denk dat ik op 70 of 80 zit ongeveer.
Wat voor een soort huis heb je?
pi_122125913
quote:
3s.gif Op zondag 27 januari 2013 19:03 schreef fotostarter het volgende:
500m3 is behoorlijk veel, ik denk dat ik op 70 of 80 zit ongeveer.
Wat voor een soort huis heb je?
Eengezinswoning, tussen twee andere in.
Die 80 van jou is nu voor deze koude maand? Voor wat voor huis?
pi_122126003
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 19:05 schreef Dipkip het volgende:

[..]

Eengezinswoning, tussen twee andere in.
Die 80 van jou is nu voor deze koude maand? Voor wat voor huis?

Hier een plaatje, is wat makkelijker :D

Ik zit in een 2 onder 1 kap, goed geïsoleerd.
  zondag 27 januari 2013 @ 19:08:53 #145
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_122126097
quote:
3s.gif Op zondag 27 januari 2013 19:06 schreef fotostarter het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Hier een plaatje, is wat makkelijker :D

Ik zit in een 2 onder 1 kap, goed geïsoleerd.
ik snap niet hoe ze tot zo'n grillige grafiek kunnen komen :').
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_122126126
quote:
1s.gif Op zondag 27 januari 2013 19:08 schreef Bart het volgende:

[..]

ik snap niet hoe ze tot zo'n grillige grafiek kunnen komen :').
Die paarse streep, is mijn eigen input. De oranje ook.
De blauwe, dat is van Nuon zelf :D
pi_122126142
De isolatie is hier slecht en de ketel oud (17 jaar). Dus ik verwacht wel dat het gas duur gaat worden.

Als ik jouw grafiekje goed lees is je koudste maand rond de 8m3 per dag terwijl je warme maanden rond de 3 zitten. Hm ik had meer verschil verwacht (gehoopt), maar jouw isolatie is natuurlijk beter.
pi_122126222
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 19:09 schreef Dipkip het volgende:
De isolatie is hier slecht en de ketel oud (17 jaar). Dus ik verwacht wel dat het gas duur gaat worden.

Als ik jouw grafiekje goed lees is je koudste maand rond de 8m3 per dag terwijl je warme maanden rond de 3 zitten. Hm ik had meer verschil verwacht (gehoopt), maar jouw isolatie is natuurlijk beter.
Dat weet ik niet ;)
Hebben vorig jaar Mei een hoop gedaan aan isolatie, en dubbele beglazing. En dat is goed te merken.
Wel zitten we met een kelder welke erg koud is, dus daar gaan we nog even over nadenken

Maar de 8m3 haal ik nergens hoor :)
  zondag 27 januari 2013 @ 19:11:55 #149
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_122126242
quote:
3s.gif Op zondag 27 januari 2013 19:09 schreef fotostarter het volgende:

[..]

Die paarse streep, is mijn eigen input. De oranje ook.
De blauwe, dat is van Nuon zelf :D
ja maar ze kunnen toch alleen maar een rechte lijn trekken tussen de ingevoerde punten? Hoe weten ze nou dat je tussen twee punten die tien dagen uit elkaar liggen dat je op de tweede dag meer hebt verbruikt dan op de vijfde dag 8)7
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_122126288
quote:
1s.gif Op zondag 27 januari 2013 19:11 schreef Bart het volgende:

[..]

ja maar ze kunnen toch alleen maar een rechte lijn trekken tussen de ingevoerde punten? Hoe weten ze nou dat je tussen twee punten die tien dagen uit elkaar liggen dat je op de tweede dag meer hebt verbruikt dan op de vijfde dag 8)7
Je hebt gelijk. Dat weet ik ook niet.
Ga denk ik de webcare er maar eens lastig mee vallen :D
  zondag 27 januari 2013 @ 19:13:51 #151
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_122126353
quote:
3s.gif Op zondag 27 januari 2013 19:12 schreef fotostarter het volgende:

[..]

Je hebt gelijk. Dat weet ik ook niet.
Ga denk ik de webcare er maar eens lastig mee vallen :D
ben benieuwd naar het antwoord :P
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_122127019
quote:
3s.gif Op zondag 27 januari 2013 19:11 schreef fotostarter het volgende:
Dat weet ik niet ;)
Hebben vorig jaar Mei een hoop gedaan aan isolatie, en dubbele beglazing. En dat is goed te merken.
Wel zitten we met een kelder welke erg koud is, dus daar gaan we nog even over nadenken

Maar de 8m3 haal ik nergens hoor :)
Oooh ik zat naar je blauwe lijn te kijken!! Maar dat is blijkbaar het gemiddelde van iedereen...
pi_122128176
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 18:56 schreef Dipkip het volgende:

Nu vroeg ik me dus af hoe het bij jullie zit, gebruikte je de afgelopen maand x keer zoveel gas als zeg in mei ofzo?
Even overzichtje van hier:

Flatje van 55m2, jaren60. Niet helemaal representatief, ben er in april komen wonen maar de weken ervoor tijdens het klussen al meterstanden aan het noteren was. Rood was mijn doelstelling aan max. verbruik, daar ben ik zelfs goed onder gebleven.
pi_122130021
quote:
1s.gif Op zondag 27 januari 2013 19:11 schreef Bart het volgende:

[..]

ja maar ze kunnen toch alleen maar een rechte lijn trekken tussen de ingevoerde punten? Hoe weten ze nou dat je tussen twee punten die tien dagen uit elkaar liggen dat je op de tweede dag meer hebt verbruikt dan op de vijfde dag 8)7
Op Nuon.nl staat het volgende over die pieken en dalen:

quote:
Waarom heeft mijn verbruiksgrafiek pieken en dalen?

Uw verbruik tussen twee opgegeven meterstanden is niet iedere dag hetzelfde. Zo verbruikt u in het weekend meestal meer dan op een doordeweekse dag. En verbruikt u op een koude dag meer gas dan op een warme dag.

In Mijn Verbruik wordt het verbruik tussen twee meterstanden verdeeld over het aantal dagen tussen deze meterstanden.

Verschillende dingen hebben invloed op het energieverbruik. In Mijn Verbruik wordt rekening gehouden met:

het verloop van de temperatuur per dag
het verschil in verbruik op een doordeweekse dag en het weekend.

Voor gas, elektriciteit en warmte gebruiken we andere gegevens om het energieverbruik te verdelen. De verbruiksgrafieken hebben daarom een ander patroon (voor de verdeling van het verbruik) per energieproduct.
  zondag 27 januari 2013 @ 20:18:20 #155
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_122130104
quote:
3s.gif Op zondag 27 januari 2013 20:16 schreef Rowlf het volgende:

[..]

Op Nuon.nl staat het volgende over die pieken en dalen:

[..]

Wat een klets, wie weet ben ik op een koude weekenddag wel helemaal niet thuis :').
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_122130258
Als je op een (volgens Nuon) koude dag niet stookt, dan zul je op die dag wel een enorm dal in je gebruiksgrafiek hebben. :P
pi_122130483
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 18:56 schreef Dipkip het volgende:

Nu vroeg ik me dus af hoe het bij jullie zit, gebruikte je de afgelopen maand x keer zoveel gas als zeg in mei ofzo?
181 M3 vanaf 13 januari. Hoekwoning 1970, geisoleerd.

Vul je gegevens in op mindergas.nl en je kan het verbruik per graaddag zien. Je kan periodes vergelijken en zien wat de rest van Nederland doet met een vergelijkbare woning.

500 M3 in 14 dagen is erg veel. :)

Edit: Hier zit ik op 0,48 m³ / graaddag. Hoekwoning, 1970. (Verwarming)

[ Bericht 4% gewijzigd door crowone op 28-01-2013 14:47:03 ]
Vorwerk Kobold VR100
http://youtu.be/HEMHDG75aQA?t=10s
pi_122130695
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 20:24 schreef crowone het volgende:
181 M3 vanaf 13 januari. Hoekwoning 1970, geisoleerd.

Vul je gegevens in op mindergas.nl en je kan het verbruik per graaddag zien. Je kan periodes vergelijken en zien wat de rest van Nederland doet met een vergelijkbare woning.

500 M3 in 14 dagen is erg veel. :)
Oh fijn, dankje voor die link!!

Die 500 was geextrapoleerd, dus 250 m3 in die twee weken.
pi_122130720
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 20:24 schreef crowone het volgende:
500 M3 in 14 dagen is erg veel. :)
Dat schreef ze dan ook gelukkig niet:

quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 18:56 schreef Dipkip het volgende:
Die ander had op basis van de standen van de afgelopen twee weken berekend dat we 500 m3 gas per maand stoken hier.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_122131531
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 20:28 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

Dat schreef ze dan ook gelukkig niet:
:@ gelukkig dan maar.
Vorwerk Kobold VR100
http://youtu.be/HEMHDG75aQA?t=10s
  maandag 28 januari 2013 @ 11:27:05 #161
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_122155376
Ik zat tijdens de kou op ongeveer 100m3 per week, ofwel 0,58 m3/graaddag. Vrijstaande woning, 2011.
  maandag 28 januari 2013 @ 20:20:19 #162
54121 JaapB
°Heel nozel??°
pi_122183435
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 11:27 schreef Coelho het volgende:
Ik zat tijdens de kou op ongeveer 100m3 per week, ofwel 0,58 m3/graaddag. Vrijstaande woning, 2011.
Hier ook op 100 m3/week, vrijstaand huis van 2005 in behoorlijk open terrein.
Jaarverbruik over de afgelopen jaren ongeveer 1600 m3, lijkt me vrij redelijk voor een huis met iets van 800 m3 inhoud.
Waar zouden we zijn zonder de "on"
pi_122188530
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 20:20 schreef JaapB het volgende:

[..]

Hier ook op 100 m3/week, vrijstaand huis van 2005 in behoorlijk open terrein.
Jaarverbruik over de afgelopen jaren ongeveer 1600 m3, lijkt me vrij redelijk voor een huis met iets van 800 m3 inhoud.
Dat lijkt me behoorlijk netjes, ik hoorde laatst van iemand met 3500 m3 per jaar, dat was weliswaar een erg groot en oud huis, maar wel een tussenwoning.
Ik ben heel benieuwd waar wij op uit gaan komen als we straks geïsoleerd hebben en een ketel op gas (ook vrijstaand, vrij oud huis, nu stokend op olie).
En waar ik met elektriciteit op uit ga komen als de stroomslurper "kookplaat" eruit is en er een gasfornuis komt.
  maandag 28 januari 2013 @ 22:05:36 #164
54121 JaapB
°Heel nozel??°
pi_122190422
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 21:35 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Dat lijkt me behoorlijk netjes, ik hoorde laatst van iemand met 3500 m3 per jaar, dat was weliswaar een erg groot en oud huis, maar wel een tussenwoning.
Ik ben heel benieuwd waar wij op uit gaan komen als we straks geïsoleerd hebben en een ketel op gas (ook vrijstaand, vrij oud huis, nu stokend op olie).
En waar ik met elektriciteit op uit ga komen als de stroomslurper "kookplaat" eruit is en er een gasfornuis komt.
Koken hier ook electrisch, maar hoewel dat maximaal 3500 watt afname is staat het nooit volledig en volaan bij voor meerdere uren. Meten gaat alleen niet zo goed met de periflex stekker er aan die dan ook nog eens verborgen is onder het aanrecht.
Waar zouden we zijn zonder de "on"
  Milf maandag 28 januari 2013 @ 22:13:25 #165
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_122190918
Ik heb een redelijk groot huis uit 1965 (vrijstaand) dat niet is geïsoleerd. Ik probeer zo zuinig mogelijk te stoken door mijn verwarming in de ochtend even aan te hebben naar 18 graden zodat de kilte er uit is en tussen 18 en 20u op 19 graden (overdag niemand thuis). Ik woon hier samen met mijn dochtertje.

In afgelopen 26 dagen heb ik 310m3 verstookt. Hierbij was ik wat meer thuis dan gewoonlijk.
Op dit moment heb ik vanaf half mei 2012 tot nu 1060m3 verbuikt.
In oktober 2012 heb ik een nieuwe ketel laten plaatsen. Van december 2010 tot en met half mei 2012 had ik een verbruik van _schrik niet_ 4000m3..... 4000!! In anderhalf jaar :D
Elektra in dezelfde periode.... 80.000 kwh.... Nu vanaf half mei vorig jaar tot nu, nog geen 2000 kwh. Zou het komen omdat ik de koelkast van zeker 300vC en de ketel van 2001 eruit heb geflikkerd?
Ik denk het wel. Ik ben ook heel benieuwd wat over vier maanden mijn standen zijn.

Mijn doel is 1500 kuub gas en 3000 kwh per jaar.

Ik heb wel een energievretende wasdroger uit 200vC, maar geen geld om dit te vervangen. Dus helaas pindakaas.... hij blijft nog gewoon even energie vreten.
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
pi_122191120
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 22:13 schreef nikky het volgende:
Elektra in dezelfde periode.... 80.000 kwh....
Ik neem aan dat je een factor 10 teveel genoteerd hebt? 80.000kWh kan niet. :D
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  Milf maandag 28 januari 2013 @ 22:20:25 #167
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_122191342
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 22:16 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Ik neem aan dat je een factor 10 teveel genoteerd hebt? 80.000kWh kan niet. :D
Alles wat voor de komma staat toch? Of heet dat anders?
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
  maandag 28 januari 2013 @ 22:22:28 #168
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_122191484
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 22:16 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Ik neem aan dat je een factor 10 teveel genoteerd hebt? 80.000kWh kan niet. :D
Echt wel ik heb klanten die dat in 10 minuten erdoor jagen :+

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_122191583
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 22:20 schreef nikky het volgende:
Alles wat voor de komma staat toch?
Laat ik het anders zeggen... 1 kWh kost pakweg 0,22 euro. Dan zou je dus 17600,- euro afgerekend hebben. Ware het niet dat je korting krijgt als je meer verbruikt (de energie belasting gaat boven de 10.000kWh omlaag) maar een 10.000,- in totaal geloof ik dan wel.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  Milf maandag 28 januari 2013 @ 22:24:36 #170
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_122191622
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 22:23 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Laat ik het anders zeggen... 1 kWh kost pakweg 0,22 euro. Dan zou je dus 17600,- euro afgerekend hebben. Ware het niet dat je korting krijgt als je meer verbruikt (de energie belasting gaat boven de 10.000kWh omlaag) maar een 10.000,- in totaal geloof ik dan wel.
Ik woon in Duitsland.
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
pi_122191679
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 22:24 schreef nikky het volgende:
Ik woon in Duitsland.
In Duitsland is de elektra duurder dan hier.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  maandag 28 januari 2013 @ 22:26:56 #172
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_122191764
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 22:20 schreef nikky het volgende:

[..]

Alles wat voor de komma staat toch? Of heet dat anders?
80.000kWh kan niet hoor lieverd, dan is je meter stuk.
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
  Milf maandag 28 januari 2013 @ 22:39:40 #173
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_122192576
quote:
3s.gif Op maandag 28 januari 2013 22:26 schreef Bart het volgende:

[..]

80.000kWh kan niet hoor lieverd, dan is je meter stuk.
Ik zie het al :o.... Ik zie dat er een cijfer van de eerste meterstand is weggevallen. Gelukkig staat deze wel op de eindafrekening :@. Ik vond het al zo veel... :+



Dit is mijn meter. Oud. De bedrading dat zichtbaar is, is spanningsloos. No worries. Hij fungeert alleen als meter. De schakelkast hangt in de kelder :P

Zat ik in anderhalf jaar ook nog altijd op 4456 kwh. Zo beter mensen? :D

Sorry :@
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
pi_122192727
Dankjewel voor jullie antwoorden
pi_122192877
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 22:39 schreef nikky het volgende:
Zat ik in anderhalf jaar ook nog altijd op 4456 kwh. Zo beter mensen? :D
Dat is dan 2970 kWh per jaar. Valt best mee hoor.

quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 22:13 schreef nikky het volgende:
Mijn doel is 1500 kuub gas en 3000 kwh per jaar.
Je elektra doel heb je dus al bereikt voor je er aan begonnen bent. ;)
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  Milf maandag 28 januari 2013 @ 22:50:12 #176
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_122193213
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 22:44 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Dat is dan 2970 kWh per jaar. Valt best mee hoor.

[..]

Je elektra doel heb je dus al bereikt voor je er aan begonnen bent. ;)
Ik ben trots op mijzelf :D!!

Nou ja, dan is mijn doel nu aangepast om niet over de 3000 te gaan.
Nu hopen dat ik de doelstelling van het gas ook ga halen.
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
pi_122193387
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 11:27 schreef Coelho het volgende:
Ik zat tijdens de kou op ongeveer 100m3 per week, ofwel 0,58 m3/graaddag. Vrijstaande woning, 2011.
Keurig getal.
Ik zit over een periode van 7 jaar gemeten op 0,75m3/graaddag. Vrijstaand huis 1973.
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
  maandag 28 januari 2013 @ 23:04:23 #178
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_122194091
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 22:52 schreef quo_ het volgende:

[..]

Keurig getal.
Ik zit over een periode van 7 jaar gemeten op 0,75m3/graaddag. Vrijstaand huis 1973.
In de afgelopen 17 koude dagen 250m3 gas verbruikt, omgerekend naar een week dus ongeveer 103m3. 0,58 m3/graaddag. Hoekwoning uit 2009.

Stroom in deze zelfde periode 230kwh, dus per week 95kwh (kokend op inductie).
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_122194939
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 23:04 schreef SV-tje het volgende:
Stroom in deze zelfde periode 230kwh, dus per week 95kwh (kokend op inductie).
Qua gas enzo kan ik niet vergelijken, ik stook op hout (spotgoedkoop) maar ik kook ook op inductie, en mijn verbruik zit momenteel ongeveer even hoog. (swinters dan he, zomers compenseren de PV-panelen minimaal de helft, een weekverbruik van 5kWh komt dan ook voor)

Maar dat is dan wel inclusief een wasdroger die voor alles gebruikt wordt, ik heb niet eens een waslijn zeg maar.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  dinsdag 29 januari 2013 @ 09:44:50 #180
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_122202548
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 22:52 schreef quo_ het volgende:

[..]

Keurig getal.
Ik zit over een periode van 7 jaar gemeten op 0,75m3/graaddag. Vrijstaand huis 1973.
Mijn jaarverbruik ligt net onder de 0,50m3/graaddag. In de winter iets erboven, in het voorjaar en najaar heb ik snelle opwarming in huis door grote glazen puien en ligt het verbruik per graaddag aanzienlijk lager.
  dinsdag 29 januari 2013 @ 09:58:10 #181
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_122202938
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 09:44 schreef Coelho het volgende:

[..]

Mijn jaarverbruik ligt net onder de 0,50m3/graaddag. In de winter iets erboven, in het voorjaar en najaar heb ik snelle opwarming in huis door grote glazen puien en ligt het verbruik per graaddag aanzienlijk lager.
Mijn jaarverbruik over 2012 lag op 0,11m3/graaddag :)
Hier ook een pui op het zuiden die in de tussenseizoenen absoluut zijn steentje bijdraagt :)
pi_122204163
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 09:58 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Mijn jaarverbruik over 2012 lag op 0,11m3/graaddag :)
Hier ook een pui op het zuiden die in de tussenseizoenen absoluut zijn steentje bijdraagt :)
Met veel glas?
Wij zitten ook pal op het zuiden, maar hebben niet zo'n groot raam aan die kant. Als het echt in warmte-opbouw kan schelen (als het zonnetje lekker naar binnen schijnt) is het mss wel te overwegen er een groter raam in te laten zetten.
Wat denken jullie?
pi_122204801
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 10:43 schreef Gwywen het volgende:
Met veel glas?
Wij zitten ook pal op het zuiden, maar hebben niet zo'n groot raam aan die kant. Als het echt in warmte-opbouw kan schelen (als het zonnetje lekker naar binnen schijnt) is het mss wel te overwegen er een groter raam in te laten zetten.
Wat denken jullie?
De moderne isolatieglassoorten hebben een inwendig folie die ervoor zorgt dat de warmtestraling wel van buiten naar binnen gaat,maar bijna niet van binnen naar buiten.
Dus loont het de moeite een groot glasoppervlak op het zuiden te hebben.

Neem dan wel een isolatieglas met dehoogste isolatiewaarden en een zo groot mogelijk spouw. Dat laatste scheelt weeer warmtegeleiding van binnen naar buiten.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_122205136
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 11:08 schreef blomke het volgende:

[..]

De moderne isolatieglassoorten hebben een inwendig folie die ervoor zorgt dat de warmtestraling wel van buiten naar binnen gaat,maar bijna niet van binnen naar buiten.
Dus loont het de moeite een groot glasoppervlak op het zuiden te hebben.

Neem dan wel een isolatieglas met dehoogste isolatiewaarden en een zo groot mogelijk spouw. Dat laatste scheelt weeer warmtegeleiding van binnen naar buiten.
Wat bedoel je precies met een zo groot mogelijke spouw? De ruimte tussen de glasplaten onderling?
pi_122205149
Ja.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_122207456
Wij hebben een groot glasoppervlak (HR++) op het zuiden, gisteren toen de zon lekker scheen warmde het binnen snel op van 18 naar 19 graden.

Afgelopen 3 weken (23 dagen) 107 kuub gas verstookt, 292 kwh verbruikt in dezelfde periode. Goed geisoleerde tussenwoning, koken op inductie.
  dinsdag 29 januari 2013 @ 18:18:36 #187
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_122221774
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 10:43 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Met veel glas?
Wij zitten ook pal op het zuiden, maar hebben niet zo'n groot raam aan die kant. Als het echt in warmte-opbouw kan schelen (als het zonnetje lekker naar binnen schijnt) is het mss wel te overwegen er een groter raam in te laten zetten.
Wat denken jullie?
Glas over bijna de gehele breedte, wij hebben er ook een raam bij laten zetten. Goed te merken als het zonnetje schijnt. Qua kou scheelt het niks. De binnenkant van het glas is bij -10 buiten binnen nog 15c bij een binnentemperatuur van 19c :)
pi_122247068
Ik heb sinds augustus 10144 kWh gebruikt.
Zolang het totaal niet boven de 25.000 kWh per jaar uit komt ben ik tevreden, maar zal proberen het rond de 20.000 te krijgen.
Alles gaat bij mij op stroom, enige extra warmtebron die ik heb is een houtkachel.
Is een huis aan het bouwen in Noorwegen:
Topicreeks: Huis bouwen in Noorwegen
  woensdag 30 januari 2013 @ 11:00:59 #189
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_122248241
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 23:04 schreef SV-tje het volgende:
In de afgelopen 17 koude dagen 250m3 gas verbruikt, omgerekend naar een week dus ongeveer 103m3. 0,58 m3/graaddag. Hoekwoning uit 2009.

Stroom in deze zelfde periode 230kwh, dus per week 95kwh (kokend op inductie).
Als ik dit zo lees, doe ik het dus helemaal niet zo slecht qua stoken. Ik maakte me zorgen om mijn isolatie en ik vind het sowieso een aandachtspuntje, maar mijn waarden zijn :

Tussen 8/1 en 27/1 :
233 m3, da's over 19 dagen dus 12,3 per dag (86 per week)
139 kwh, da's over 19 dagen dus 7,5 per dag (51 per week)

Wij wonen ook in een hoekwoning, maar dan uit 1965 (en koken (veel !) op gas).
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_122259464
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 18:18 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Glas over bijna de gehele breedte, wij hebben er ook een raam bij laten zetten. Goed te merken als het zonnetje schijnt. Qua kou scheelt het niks. De binnenkant van het glas is bij -10 buiten binnen nog 15c bij een binnentemperatuur van 19c :)
Mijn ouders hebben een serre aan de zuidkant, als daar in de winter het zonnetje op staat kun je je trui wel uittrekken, heerlijk snel warm altijd daar door al dat glas.
Ik ga eens serieus denken over een groter raam aan die kant. We hebben al eens een offerte laten maken en dat vond ik reuze meevallen, alleen zijn er nog zo veel andere dingen die we nog aan het huis willen/moeten doen. Ook m.b.t. stoken/verbruik e.d.
pi_122259923
Sinds een week een nieuwe gas en electra meter
Na 1 week: 8m3 gas en 30 kWh laag en 56 kWh hoog. Gas gebruiken we enkel voor koken en douchen (geiser) en douche iedere dag zeker wel 15 minuten. Iedere dag wasmachine/droger/vaatwasser/tv en laptops aan

Wonen met 2 volwassen en 2 kinderen en letten nu eigenlijk NOG nergens op
pi_122260039
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2013 16:54 schreef admiraal_anaal het volgende:
Sinds een week een nieuwe gas en electra meter
Na 1 week: 8m3 gas en 30 kWh laag en 56 kWh hoog. Gas gebruiken we enkel voor koken en douchen (geiser) en douche iedere dag zeker wel 15 minuten. Iedere dag wasmachine/droger/vaatwasser/tv en laptops aan

Hoe verwarm jij dan?
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_122260193
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2013 16:56 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Hoe verwarm jij dan?
Blokverwarming.
pi_122260319
quote:
1s.gif Op woensdag 30 januari 2013 17:00 schreef admiraal_anaal het volgende:
Blokverwarming.
OW. Ik zat al te denken, houtkachel, stadsverwarming (die woningen zijn er volgens mij ook, met en gas EN stadsverwarming. Elektrisch kon niet gezien je verbruik... Maar blokverwarming was ik nog ff vergeten. :P
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_122264543
quote:
1s.gif Op zondag 27 januari 2013 19:13 schreef Bart het volgende:

[..]

ben benieuwd naar het antwoord :P
Dit schatten ze gewoon. Dus eigenlijk zijn die grafieken amper serieus te nemen.
  woensdag 30 januari 2013 @ 18:34:58 #196
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_122264784
quote:
3s.gif Op woensdag 30 januari 2013 18:28 schreef fotostarter het volgende:

[..]

Dit schatten ze gewoon. Dus eigenlijk zijn die grafieken amper serieus te nemen.
Lomp hoor.
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_122265134
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2013 18:34 schreef Bart het volgende:

[..]

Lomp hoor.
Tsja, wat doe je eraan?
Ik houd het zelf ook bij in een excel, vond dat van nuon wel handig om mijn eigen verbruik te vergelijken.
Zover gaat mijn kennis van Excel niet om zelf te maken :P
  woensdag 30 januari 2013 @ 22:48:29 #198
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_122279014
Vorig jaar:
quote:
Laagtarief 1350 KWh
Hoogtarief 1025 KWh
Totaal elek: 2375 KWh

Gas 250 m3
Water 55 m3
K&W / Wat is jouw actuele energieverbruik? Deeltje 4

Over 2012:

Laagtarief 1524 KWh
Hoogtarief 1123 KWh
Totaal elek: 2647 KWh

Gas 262 m3

1 persoon. Flat uit 2006 met energielabel B.

Grote verbruikers:

Keramische kookplaten
PC die 24/7 aanstaat.

Verbruik is toegenomen, mede omdat ik geen lange vakantie had dit jaar :P
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_122326658


1 persoon, appartement 108m2 uit 2010, koken op gas.
En voor stroom lopen er wat dingetjes 24/7 (server/ups/modem/router/dreambox)
ES is verbruik server. (gemeten via de dell idrac die in de server zit)
  vrijdag 8 februari 2013 @ 18:34:14 #200
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_122647308
Vandaag de meterstanden ingeklopt voor de jaarafrekening. We verwachten flink wat terug te krijgen :)
Zie hier mijn verbruik:


Tevens een klein voorschotje gedaan op de verbruiksprognose voor volgend jaar gebaseerd op het gasverbruik van de afgelopen maanden. We hebben in het najaar de spouw geisoleerd en daar is de laatste helft van het vorig stookseizoen natuurlijk nog niet van geprofiteerd :)

Verbruik stroom is altijd 3000-3200kWh/jaar geweest, zal ook wel bij benadering zo blijven.

Verbruik gas:
1e jaar: 2753m3/jaar
2e jaar: 2154 m3/jaar
3e jaar: 1664 m3/jaar
4e jaar: We gaan voor 1300-1400m3/jaar
Vanwege de kleine is het warm tapwaterverbruik toegenomen. De winst die we gemaakt hebben op stoken is daarom des te groter :)

Huis: 2 onder 1 kapper uit 1930.
  vrijdag 8 februari 2013 @ 18:57:21 #201
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_122648230
Mooi overzicht !
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_122650046
Heb na het doorlezen hier toch maar eens even het gasverbruik een tijdje bijgehouden in mijn huis waar ik sinds september in woon. De afgelopen 23 dagen heb ik in totaal 290m3 gas verstookt.

Soort huis: tussenwoning uit 1910
Isolatie: slecht (denk ik)
Stookgedrag: tijdens de hele koude dagen(8 ofzo) die er toen geweest zijn de cv overdag op 15, en 's avonds na 18:00u op 17/18 gr. De andere dagen overdag op 10, en 's avonds weer op 17/18gr.
  vrijdag 8 februari 2013 @ 20:04:09 #203
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_122651162
quote:
14s.gif Op vrijdag 8 februari 2013 18:57 schreef elcastel het volgende:
Mooi overzicht !
Dank :)

Zelf ontwikkeld, ben er ook best tevreden mee. Een volgende stap moet worden dat ik de badkuip curve die gebruikt wordt voor de gas prognose per jaar ga aanpassen aan het tapwater verbruik.

De curve die er nu in staat is wat energie leveranciers standaard gebruiken om de prognose van een klant bij te stellen als hij tussentijds meterstanden opgeeft. Die neemt een vaste verhouding aan tussen m3/graaddag voor stoken en het verbruik voor tapwater. Die aanname is natuurlijk onzin. Een leuk schot voor de boeg maar niet meer dan dat. Als je een goed geisoleerd huis hebt is verbruik voor stoken heel laag en tapwater veel hoger en dat geeft een veel vlakkere curve dan dat standaard ding.

Op die manier scheid je het verbruik tgv stoken netter ten opzichte van het tapverbruik. Ik wil eigenlijk ook een water meter aan de tapwater aansluiting van de CV ketel hangen. Puur omdat ik zo'n nerd ben :Y)
  zondag 10 februari 2013 @ 23:21:34 #204
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_122736619
quote:
99s.gif Op vrijdag 8 februari 2013 20:04 schreef TR08 het volgende:

[..]

Dank :)

Zelf ontwikkeld, ben er ook best tevreden mee. Een volgende stap moet worden dat ik de badkuip curve die gebruikt wordt voor de gas prognose per jaar ga aanpassen aan het tapwater verbruik.

De curve die er nu in staat is wat energie leveranciers standaard gebruiken om de prognose van een klant bij te stellen als hij tussentijds meterstanden opgeeft. Die neemt een vaste verhouding aan tussen m3/graaddag voor stoken en het verbruik voor tapwater. Die aanname is natuurlijk onzin. Een leuk schot voor de boeg maar niet meer dan dat. Als je een goed geisoleerd huis hebt is verbruik voor stoken heel laag en tapwater veel hoger en dat geeft een veel vlakkere curve dan dat standaard ding.

Op die manier scheid je het verbruik tgv stoken netter ten opzichte van het tapverbruik. Ik wil eigenlijk ook een water meter aan de tapwater aansluiting van de CV ketel hangen. Puur omdat ik zo'n nerd ben :Y)
Ik vind het een leuk idee, zo'n extra watermeter. Kun je mooi zien waar je het meeste verbruik hebt.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_122736811
quote:
10s.gif Op zondag 10 februari 2013 23:21 schreef cvboer het volgende:
Ik vind het een leuk idee, zo'n extra watermeter. Kun je mooi zien waar je het meeste verbruik hebt.
Ik begrijp er echter niks van. Al het water wat je verbruikt is toch al tapwater? Dus die meter zit er dan toch al?
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  zondag 10 februari 2013 @ 23:28:30 #206
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_122736884
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 23:26 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Ik begrijp er niks echter niks van. Al het water wat je verbruikt is toch al tapwater? Dus die meter zit er dan toch al?
Dat klopt, maar als je een extra meter monteert in de koudwaterleiding onder de cvketel kun je precies zien hoeveel kuub er aan warm tapwater verbruikt wordt tenopzichte van normaal tapwater.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_122737236
quote:
10s.gif Op zondag 10 februari 2013 23:28 schreef cvboer het volgende:
Dat klopt, maar als je een extra meter monteert in de koudwaterleiding onder de cvketel kun je precies zien hoeveel kuub er aan warm tapwater verbruikt wordt tenopzichte van normaal tapwater.
Mja. En dan weet je dat van de 100m3 er 24m3 warm tapwater is. Wat dan?
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  zondag 10 februari 2013 @ 23:41:48 #208
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_122737323
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 23:39 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Mja. En dan weet je dat van de 100m3 er 24m3 warm tapwater is. Wat dan?
Voor nerds zoals TR08 kan het leuke info opleveren. Dat moet een ieder ook voor zich weten natuurlijk.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_122737459
quote:
10s.gif Op zondag 10 februari 2013 23:41 schreef cvboer het volgende:
Voor nerds zoals TR08 kan het leuke info opleveren.
Welke info? Dan weet je toch nog niks? Dan zou je ook de temperatuur van het water bij moeten houden voor het de ketel ingaat, de uitgangstemperatuur, en last but not least, de hoeveelheid water en tijdsduur per warmtapwatervraag. Alleen dan kun je een redelijke schatting maken van de hoeveelheid m3 gas die je gebruikt hebt voor het warme tapwater.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  zondag 10 februari 2013 @ 23:48:25 #210
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_122737586
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 23:45 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Welke info? Dan weet je toch nog niks? Dan zou je ook de temperatuur van het water bij moeten houden voor het de ketel ingaat, de uitgangstemperatuur, en last but not least, de hoeveelheid water en tijdsduur per warmtapwatervraag. Alleen dan kun je een redelijke schatting maken van de hoeveelheid m3 gas die je gebruikt hebt voor het warme tapwater.
waarschijnlijk gaat het hem er alleen om hoeveel kuub water er door gaat.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
  maandag 11 februari 2013 @ 08:01:58 #211
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_122741079
Met de hoeveelheid tapwater die de ketel in gaat en de tapwater temperatuur (die stel ik in dus die ken ik) weet ik hoeveel van mijn gas richting warm tapwater gegaan is.

Er zijn 2 grote posten voor gasverbruik in ons huis;
-Stoken
-Douchen

Ik ben veel bezig met isolatie en andere besparende maatregelen. Met de watermeter voor de ketel geeft me dat extra inzicht over wat me dat brengt.
  vrijdag 15 februari 2013 @ 17:03:59 #212
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_122920133
Misschien is dit ook een handige link voor in de OP van een volgend topic, ik gebruik het zelf ook :

http://energiemanageronline.nl

Ik heb na 3 maanden gegevens invullen mijn benchmark inzichtelijk, dat kan beter natuurlijk :



Terwijl ik hier best tevreden over ben (uiteraard t.o.v. je eigen streefwaarden, in mijn geval 1500 kub en 2500kWh) :



Laatst deden de meters het een paar dagen niet, ik heb (in het weekend) gemaild en kreeg snel feedback en het was ook snel opgelost, het is dus geen slapende website. Elke dag geven ze voor de hand liggende tips, maar het ziet er lekker basic uit allemaal.

Meer mensen die hiermee werken ?
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  vrijdag 15 februari 2013 @ 17:11:51 #213
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_122920416
Ik overweeg zoiets op de digitale meter:

http://www.tespro.com.cn/en/TP-USB-IEC.php

En vervolgens met een thinclient-achtig iets wat met Linux werkt permanent uitlezen.

http://volkszaehler.org/
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  vrijdag 15 februari 2013 @ 17:16:02 #214
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_122920588
Het is dat ik het allemaal teveel werk vind, maar ik vind die vindingrijkheid in dit topic wel heel grappig, dit ziet er ook weer leuk uit ACT-F. Die manager die ik hierboven post kun je koppelen aan je slimme meter, maar kost 1¤ per maand. Ik had het bijna gedaan, maar wou eerst kijken of die manager me beviel. Achterfa blijkt dat ik een digitale meter heb en geen slimme meter ....
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  vrijdag 15 februari 2013 @ 17:21:16 #215
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_122920786
quote:
7s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 17:16 schreef elcastel het volgende:
Het is dat ik het allemaal teveel werk vind, maar ik vind die vindingrijkheid in dit topic wel heel grappig, dit ziet er ook weer leuk uit ACT-F. Die manager die ik hierboven post kun je koppelen aan je slimme meter, maar kost 1¤ per maand. Ik had het bijna gedaan, maar wou eerst kijken of die manager me beviel. Achterfa blijkt dat ik een digitale meter heb en geen slimme meter ....
Dat probleem heb ik dus ook. En enige investering vind ik nooit verkeerd als ik daarmee een gedeelte terug kan verdienen :P
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_122921096
quote:
7s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 17:03 schreef elcastel het volgende:
Misschien is dit ook een handige link voor in de OP van een volgend topic, ik gebruik het zelf ook :

http://energiemanageronline.nl

Ik heb na 3 maanden gegevens invullen mijn benchmark inzichtelijk, dat kan beter natuurlijk :

[ afbeelding ]

Terwijl ik hier best tevreden over ben (uiteraard t.o.v. je eigen streefwaarden, in mijn geval 1500 kub en 2500kWh) :

[ afbeelding ]

Laatst deden de meters het een paar dagen niet, ik heb (in het weekend) gemaild en kreeg snel feedback en het was ook snel opgelost, het is dus geen slapende website. Elke dag geven ze voor de hand liggende tips, maar het ziet er lekker basic uit allemaal.

Meer mensen die hiermee werken ?
Die meters wisselen ook als je energiegebruik aan het veranderen is door het weer geloof ik. Scoor in de benchmark na bijna een jaar meten op het 2e huisje van links *)
  vrijdag 15 februari 2013 @ 18:15:57 #217
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_122922516
quote:
17s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 17:29 schreef douche-eendje het volgende:
Die meters wisselen ook als je energiegebruik aan het veranderen is door het weer geloof ik. Scoor in de benchmark na bijna een jaar meten op het 2e huisje van links *)
Ik kan het niet helemaal overzien omdat ik mijn doelstelling onlangs heb aangepast, maar het lijkt wel of ik steeds iets meer inloop. Ik wist niet dat ze het weer ook meenamen in hun berekeningen.

-edit- het is natuurlijk logisch dat ze het weer meenemen, anders had die doelstelling van mij vlak gelopen in het rapportage gedeelte.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  vrijdag 15 februari 2013 @ 21:28:19 #218
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_122931101
quote:
3s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 17:11 schreef ACT-F het volgende:
Ik overweeg zoiets op de digitale meter:

http://www.tespro.com.cn/en/TP-USB-IEC.php

En vervolgens met een thinclient-achtig iets wat met Linux werkt permanent uitlezen.

http://volkszaehler.org/
Hier al naar gekeken?
http://www.youless.nl ook te gebruiken om je gasmeter uit te lezen. Ik gebruik de youless zelf om mijn zonnepanelen te monitoren en te loggen naar pvoutput
pi_122931517
quote:
14s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 18:15 schreef elcastel het volgende:

[..]

Ik kan het niet helemaal overzien omdat ik mijn doelstelling onlangs heb aangepast, maar het lijkt wel of ik steeds iets meer inloop. Ik wist niet dat ze het weer ook meenamen in hun berekeningen.

-edit- het is natuurlijk logisch dat ze het weer meenemen, anders had die doelstelling van mij vlak gelopen in het rapportage gedeelte.
Ja het is leuk om te zien hoor, hoe je grafiekjes lopen. Ik zit over het algemeen onder mijn doelstelling en dat wil ik graag zo houden ^O^ Mijn geschat jaarverbruik ligt volgens mn energiemaatschappij nu op 750 kWh en 220m3 gas :P
  vrijdag 15 februari 2013 @ 22:37:37 #220
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_122934505
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 21:28 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Hier al naar gekeken?
http://www.youless.nl ook te gebruiken om je gasmeter uit te lezen. Ik gebruik de youless zelf om mijn zonnepanelen te monitoren en te loggen naar pvoutput
Zo te zien kan de Youless uitsluitend pulsen tellen, terwijl een optische probe zoals hierboven echt communiceert met een digitale meter. Dat wil zeggen dat alle waardes afzonderlijk opgehaald worden, dus dal, hoog, opname, teruglevering en piekbelasting en al die waardes in werkelijk en blind vermogen. Daarnaast ook huidige spanning en stroom. Bovendien is zo'n probe iets goedkoper :P
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  dinsdag 19 februari 2013 @ 23:43:27 #221
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_123100064
Sinds 9 maanden een eigen appartement (50er jaren, matig geïsoleerd, wel dubbelglas).

Geëxtrapoleerd is mijn jaarverbruik (ik woon er alleen) 1900 kWh aan electriciteit en 900 m3 gas per jaar. Geen wasdroger, wel een 10 jaar oude cv-ketel (die ik later dit jaar wil vervangen) en een C-energieklasse inbouwkoelkast/-vriezer uit dezelfde periode. Daar is dus nog wel wat winst te behalen.
pi_123104323
Afrekening gehad van essent:

Van 3-2-2012 tm 9-2-2013 hebben we 2762kWh en 1291m3 gas verbruikt.

Dit was: 2010/2011 2476kwh en 1292m3
2011/2012 2547kwh en 1218m3

Tussenwoning uit 1966 met alleen dakisolatie.

Bij thuis zijn 20 graden, snachts 18 graden. Koken op gas.

Kind op komst dus alles zal wel omhoog gaan.... lol...
  woensdag 20 februari 2013 @ 08:15:04 #223
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_123104856
Wij zijn qua gasverbruik sinds onze kleine er is voor tapwater circa 500m3 omhoog gegaan schat ik. Stoken is heel hard gedaald door o.a. spouwmuur isolatie en veel hout stoken.

Die 500m3 is hoofdzakelijk doordat we meestal niet meer tegelijk douchen. Daarbij nog deels voor elke dag een grote pan met spenen/flesjes uitkoken en af en toe een badje vullen.

Als de kleine groter wordt zal het nog wel verder toenemen.
pi_123112153
quote:
99s.gif Op woensdag 20 februari 2013 08:15 schreef TR08 het volgende:
Wij zijn qua gasverbruik sinds onze kleine er is voor tapwater circa 500m3 omhoog gegaan schat ik. Stoken is heel hard gedaald door o.a. spouwmuur isolatie en veel hout stoken.

Die 500m3 is hoofdzakelijk doordat we meestal niet meer tegelijk douchen. Daarbij nog deels voor elke dag een grote pan met spenen/flesjes uitkoken en af en toe een badje vullen.

Als de kleine groter wordt zal het nog wel verder toenemen.
zet wel kookplaatje op het werk neer om een en ander uit te koken... :P
  woensdag 20 februari 2013 @ 12:32:13 #225
3185 Adelante
To let it go now
pi_123112497
Fluitketel op de houtkachel levert ook prima kokend water :7
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
  woensdag 20 februari 2013 @ 21:00:22 #226
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_123134746
En anders gewoon zo'n magnetron-uitkookbak.
  donderdag 28 februari 2013 @ 19:27:38 #227
357438 Bananenvlaflip
eerherstel voor de pisang
pi_123469555
Ongeïsoleerde tussenwoning, tweepersoonshuishouden:
vorig jaarverbruik 828 m3 en 1626 kWh
actueel jaarverbuik 706 m3 en 1526 kWh

oftewel van 0,29 m3 per graaddag naar 0,23 m3 per graaddag. Enige merkbare gedragswijziging is cv overdag op 18 als er iemand thuis is, 19 graden 's avonds. En nee, dit voelt niet koud of oncomfortabel.
  donderdag 28 februari 2013 @ 20:42:35 #228
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_123473805
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2013 12:22 schreef TheOneAndOnly het volgende:

[..]

zet wel kookplaatje op het werk neer om een en ander uit te koken... :P
Ik hang hem wel 2 seconden in de waakvlam van onze branders op het werk :P
pi_123486349


1 persoon, appartement 108m2 uit 2010, koken op gas.
En voor stroom lopen er wat dingetjes 24/7 (server/ups/modem/router/dreambox)
ES is verbruik server. (gemeten via de dell idrac die in de server zit)
pi_123486483
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 00:13 schreef ddx het volgende:
[ afbeelding ]
Wellicht handig om i.p.v. 'Totaal 2013' de term 'Tot nu toe 2013' te hanteren? En er een kolommetje onder te maken met het verwachte totaal?
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_123486612
Lijkt me opzich logisch dat totaal het tot nu toe totaal is ?
Verwacht is gewoon *12 ongeveer aangezien ik me niet echt heel anders gedraag in loop van het jaar.
pi_123486805
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 00:20 schreef ddx het volgende:
Lijkt me opzich logisch dat totaal het tot nu toe totaal is ?
Zet dat er dan bij. Niet 'totaal 2013' dan ga ik uit van een jaarverbruik, en dan zou ik zo met je willen ruilen. :D

quote:
Verwacht is gewoon *12 ongeveer aangezien ik me niet echt heel anders gedraag in loop van het jaar.
Dan kun je toch gewoon een geschat jaartotaal bestaande uit het gemiddelde van de verstreken maanden * 12 in je resultaat opnemen. Doe ik zelf ook, maar dan per week.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  vrijdag 1 maart 2013 @ 15:56:19 #233
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_123503804
quote:
99s.gif Op woensdag 20 februari 2013 08:15 schreef TR08 het volgende:
Wij zijn qua gasverbruik sinds onze kleine er is voor tapwater circa 500m3 omhoog gegaan schat ik. Stoken is heel hard gedaald door o.a. spouwmuur isolatie en veel hout stoken.

Die 500m3 is hoofdzakelijk doordat we meestal niet meer tegelijk douchen. Daarbij nog deels voor elke dag een grote pan met spenen/flesjes uitkoken en af en toe een badje vullen.
Ik vind het erg veel verschil! Wij verbruiken met z'n tweeen ongeveer 600 kuub gas per jaar in totaal!
500 kuub om een babybadje te vullen maakt me nieuwsgierig naar de zwemkwaliteiten van je baby :7
censuur :O
pi_123504729
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 15:56 schreef RemcoDelft het volgende:

Ik vind het erg veel verschil! Wij verbruiken met z'n tweeen ongeveer 600 kuub gas per jaar in totaal!
Hoe woon jij dan?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 1 maart 2013 @ 16:41:23 #235
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_123505832
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 16:15 schreef blomke het volgende:
Hoe woon jij dan?
Rijtjeshuis van 15 jaar oud. Met weinig zon: alleen 's ochtends en 's avonds komt er iets door de ramen naar binnen. Het verbruik valt me dus enorm mee. En ja, de verwarming staat gewoon aan (op timer).
Wel een zonneboiler, maar die is zelden warm en als-ie warm is snel leeg, dus ik schat dat dat slechts 10-20% van ons warme water oplevert.
censuur :O
pi_123505951
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 16:41 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Rijtjeshuis van 15 jaar oud. Met weinig zon: alleen 's ochtends en 's avonds komt er iets door de ramen naar binnen. Het verbruik valt me dus enorm mee. En ja, de verwarming staat gewoon aan (op timer).
Wel een zonneboiler, maar die is zelden warm en als-ie warm is snel leeg, dus ik schat dat dat slechts 10-20% van ons warme water oplevert.
Bouwjaar 1997 - 1998. Goed geïsoleerd.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 1 maart 2013 @ 16:46:02 #237
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_123506010
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 15:56 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Ik vind het erg veel verschil! Wij verbruiken met z'n tweeen ongeveer 600 kuub gas per jaar in totaal!
500 kuub om een babybadje te vullen maakt me nieuwsgierig naar de zwemkwaliteiten van je baby :7


Hier doen we hem altijd in :)

Ontopic:
Voor de kleine er was gingen we samen onder de douche. Wat er nu bij is gekomen is:
-Apart douchen (dit is de grote klap)
-Koken van flesjes
-Redelijk veel extra koken van groentehapjes e.d.

Het topic terug lezende heb ik dit al eerder geschreven. De 500m3 is geschat over een periode waarin ik nauwelijks tot geen stookverbruik had en alle toename in gasverbruik dus te wijten was aan de kleine.

Misschien is het wel overschat...ik weet het niet. Feit is wel dat onze douche niet echt milieuvriendelijk is.
  vrijdag 1 maart 2013 @ 16:47:19 #238
357438 Bananenvlaflip
eerherstel voor de pisang
pi_123506067
quote:
99s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 16:46 schreef TR08 het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Hier doen we hem altijd in :)

Ontopic:
Voor de kleine er was gingen we samen onder de douche. Wat er nu bij is gekomen is:
-Apart douchen (dit is de grote klap)
-Koken van flesjes
-Redelijk veel extra koken van groentehapjes e.d.
*We gaan weer golven!*
  vrijdag 1 maart 2013 @ 16:51:09 #239
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_123506221
quote:
99s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 16:46 schreef TR08 het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Voor de kleine er was gingen we samen onder de douche. Wat er nu bij is gekomen is:
-Apart douchen (dit is de grote klap)
-Koken van flesjes
-Redelijk veel extra koken van groentehapjes e.d.
Even rekenen...
500 kuub maal 30 MJ per kuub ==> 15.000 MJ.
1 kuub water aan de kook brengen: 420 MJ (kleine verliezen meegerekend)
Dan kom je op 35 kuub kokend water per jaar, oftewel 100 liter per dag. Op douchetemperatuur is dat 400 liter. Mijn conclusie moet dan zijn dat je een enorme stortdouche hebt en daar enorm lang onder staat voor je schoon bent. Je kan er namelijk 3 normale ligbaden mee vullen. Per dag!
censuur :O
  vrijdag 1 maart 2013 @ 16:53:20 #240
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_123506307
Ik zal de statistieken nog eens nakijken :)
pi_123507874
Ons verbruik van februari: 296 kwh, 90 m3 gas, 9 m3 water. Goed geisoleerde tussenwoning, koken op inductie.
  vrijdag 1 maart 2013 @ 18:24:01 #242
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_123509109
De statistieken voor Februari:

Verbruikt:
113kwh
98m3 gas

Opgewekt:
47kwh

Tussenwoning 2008. Koken op gas. Deze maand gaat als het goed is de tweede set panelen het dak op voor een verdubbeling aan zonnepanel vermogen :)
pi_123511804
Gewoon het verbruik opsommen zonder meer zegt niet veel vind ik.

Hier voor de maand februari:

238m3 gas verbruikt, over electr. heb ik geen accurate gegevens, maar dat zal rond de 400kwh zitten.

Situatie: vrijstaande woning, redelijk goed geisoleerd, overal vloerverwarming. 1030m3 inhoud. Warmtevraag 22° overdag, 's nachts 21°. Gezin met 2 kleine kinderen.
pi_123529133
quote:
99s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 16:46 schreef TR08 het volgende:

Ontopic:
Voor de kleine er was gingen we samen onder de douche. Wat er nu bij is gekomen is:
-Apart douchen (dit is de grote klap)
-Koken van flesjes
-Redelijk veel extra koken van groentehapjes e.d.

Dat apart douchen had je eerder moeten doen, gevolg is die "kleine" die je de komende 18 jaar zeker nog een 100.000,- extra gaat kosten.

Energie kosten zijn peanuts. ;)
Vorwerk Kobold VR100
http://youtu.be/HEMHDG75aQA?t=10s
pi_123529163
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 19:40 schreef frgh het volgende:
Gewoon het verbruik opsommen zonder meer zegt niet veel vind ik.

Hier voor de maand februari:

238m3 gas verbruikt, over electr. heb ik geen accurate gegevens, maar dat zal rond de 400kwh zitten.

Situatie: vrijstaande woning, redelijk goed geisoleerd, overal vloerverwarming. 1030m3 inhoud. Warmtevraag 22° overdag, 's nachts 21°. Gezin met 2 kleine kinderen.
Als die temperaturen kloppen kan je volgens mij zeggen dat je bij dit gasverbruik een goed geïsoleerd huis hebt. (of je woont niet in Nederland) :P
Vorwerk Kobold VR100
http://youtu.be/HEMHDG75aQA?t=10s
  zaterdag 2 maart 2013 @ 10:18:52 #246
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_123529291
Of een kachel.
pi_123529567
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2013 10:07 schreef crowone het volgende:

[..]

Als die temperaturen kloppen kan je volgens mij zeggen dat je bij dit gasverbruik een goed geïsoleerd huis hebt. (of je woont niet in Nederland) :P
Ik woon niet in Nederland nee. :)
Ik woon in Belgie, maar dat is qua klimaat hetzelfde natuurlijk. Gemiddelde temperatuur in februari was rond de 2°C
Een kachel hebben we (nog) niet.
  zaterdag 2 maart 2013 @ 13:11:26 #248
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_123533179
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 18:24 schreef Revolution-NL het volgende:
De statistieken voor Februari:

Verbruikt:
113kwh
98m3 gas

Opgewekt:
47kwh

Tussenwoning 2008. Koken op gas. Deze maand gaat als het goed is de tweede set panelen het dak op voor een verdubbeling aan zonnepanel vermogen :)
Ik hoorde deze week dat je wel qua stroomverbruik altijd boven een bepaald minimum moet blijven omdat je daar sowieso voor betaald ? Een soort minimale voet zeg maar ? Jij weetdingen, dus dit wsl ook wel. Niet dat het voor mij invloed heeft, ik woon onder bomen en zal dus geen panelen (op mijn eigen woning) plaatsen.

Jouw verbruik is natuurlijk gewoon keurig, chapeau.
(ons verbruik was 238m3 en 184kwh in febr.)

[ Bericht 2% gewijzigd door elcastel op 02-03-2013 17:12:42 ]
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  zaterdag 2 maart 2013 @ 17:32:24 #249
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_123541202
quote:
14s.gif Op zaterdag 2 maart 2013 13:11 schreef elcastel het volgende:
stroomverbruik altijd boven een bepaald minimum moet blijven omdat je daar sowieso voor betaald ? Een soort minimale voet zeg maar ? Jij weetdingen, dus dit wsl ook wel. Niet dat het voor mij invloed heeft, ik woon onder bomen en zal dus geen panelen (op mijn eigen woning) plaatsen.
Als je een analoge ferraris meter heb dan wil je niet meer opwekken dan je verbruikt, voor iedere kwh die je extra opwekt krijg je dan namelijk de kolenfooi van 8 cent en niet de volledige kwh prijs van 0,23 cent (inc belasting).

Ik zit bij greenchoice en heb een meter met 4 telwerken. Hierbij krijg ik 1000kwh boven mijn verbruik gewoon de volledige kwh vergoeding.

Zometeen wek ik rond de 700kwh meer op dan dat ik verbruik dus ik zit nog goed. Als ze de regeling aanpassen ga ik gewoon elektrisch (bij)verwarmen (evt met Airco)
  zaterdag 2 maart 2013 @ 18:16:46 #250
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_123543024
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2013 10:04 schreef crowone het volgende:

[..]

Dat apart douchen had je eerder moeten doen, gevolg is die "kleine" die je de komende 18 jaar zeker nog een 100.000,- extra gaat kosten.

Energie kosten zijn peanuts. ;)
Ik weet vrij zeker dat we de kleine niet onder de douche gemaakt hebben 8-)
pi_123544202
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2013 17:32 schreef Revolution-NL het volgende:
Als je een analoge ferraris meter heb dan wil je niet meer opwekken dan je verbruikt, voor iedere kwh die je extra opwekt krijg je dan namelijk de kolenfooi van 8 cent en niet de volledige kwh prijs van 0,23 cent (inc belasting).
Hoe dat zo? 1000kwh terugleveren blijft 1000kWh terugleveren. Maakt dan toch niet uit of dat digitaal of analoog geregistreerd wordt?

quote:
Zometeen wek ik rond de 700kwh meer op dan dat ik verbruik dus ik zit nog goed. Als ze de regeling aanpassen ga ik gewoon elektrisch (bij)verwarmen (evt met Airco)
Dat zou ik ook doen. No way dat ik het voor 7ct ga verkopen, en terug moet kopen voor 22ct. Dan fakkel ik het eventueel nog liever af.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  zaterdag 2 maart 2013 @ 18:48:42 #252
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_123544280
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2013 18:46 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Hoe dat zo? 1000kwh terugleveren blijft 1000kWh terugleveren. Maakt dan toch niet uit of dat digitaal of analoog geregistreerd wordt?

[..]

Geen idee, waarschijnlijk omdat ze geen gezeur willen met negatieve meterstanden.

Greenchoice wil alleen eigenverbruik + 1000kwh volledig betalen als je een digitale meter heb met 4 telwerken. Staat in de voorwaarden.

Maar inderdaad als het teruglever tarief nog een keer fors verlaagt word dan gaat de electra gewoon afgefakkeld worden met een Airco. Lekker comfortabel bij een warme zomer :)
pi_123544556
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2013 18:48 schreef Revolution-NL het volgende:
Geen idee, waarschijnlijk omdat ze geen gezeur willen met negatieve meterstanden.

Greenchoice wil alleen eigenverbruik + 1000kwh volledig betalen als je een digitale meter heb met 4 telwerken. Staat in de voorwaarden.
Je moet dan dus totaal onnodig een goed werkende Ferraris meter laten vervangen door een digitale meter? Dat is niet zo 'green' als de naam van Greenchoice suggereert. :D
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  zaterdag 2 maart 2013 @ 19:00:06 #254
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_123544654
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2013 18:57 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Je moet dan dus totaal onnodig een goed werkende Ferraris meter laten vervangen door een digitale meter? Dat is niet zo 'green' als de naam van Greenchoice suggereert. :D
Inderdaad.

Maar ach.. niet één energie leverancier is groen. Het enige waar ze goed in zijn is groen certificaatjes opkopen uit het buitenland zodat ze stroom "groen" kunnen verkopen :')

NEEderland is onderhand DE fossiele energie leverancier van Europa.
De fossiele lobby is erg machtig in dit conservatieve land.

Duitsland heeft in één januari weer even 275MWp bijgeplaatst, het opgesteld vermogen van onze oosterburen is nu 32.663 MWp _O_ Ik ben benieuwt welke fossiele centrales deze zomer nu weer stilgezet moeten :)

Ik denk de ROI van de kolenboeren voor fossiele centrales iets aangepast moet worden ~O>

[ Bericht 3% gewijzigd door Revolution-NL op 02-03-2013 19:06:51 ]
pi_123545382
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2013 19:00 schreef Revolution-NL het volgende:
Maar ach.. niet één energie leverancier is groen. Het enige waar ze goed in zijn is groen certificaatjes opkopen uit het buitenland zodat ze stroom "groen" kunnen verkopen :')
En nou las ik laatst dat de energieleveranciers graag de grootverbruikers via de slimme meter aan zouden willen kunnen schakelen. Zogenaamd om fluctuaties op het net te kunnen beperken...

Nou, niet om een of ander, maar als ik mijn vaatwasser aanzet of mijn wasmachine of droger, dan doe ik dat omdat het nodig is. Dan zit ik er niet op te wachten dat de start 8 uur uitgesteld wordt (en dus de eindtijd ook). En al zeker niet omdat me dat waarschijnlijk hooguit 2 ct scheelt per keer.

Maar goed, de politiek, nimmer gehinderd door enige kennis van zaken, zal het idee wel weer omarmen. En zo wordt de 'slimme' meter langzaam maar zeker door de strot van NL geduwd.

quote:
Duitsland heeft in één januari weer even 275MWp bijgeplaatst, het opgesteld vermogen van onze oosterburen is nu 32.663 MWp _O_ Ik ben benieuwt welke fossiele centrales deze zomer nu weer stilgezet moeten :)
Mja, ik had begin dit jaar ook weer panelen willen plaatsen, maar ik wacht nog wel even. Onze overheid is op de lange termijn volstrekt onbetrouwbaar, en buiten dat is mijn elektrarekening in 2 jaar al van 129,- naar 49,- gegaan. Komt volgende week nog een A+++++ (A-50%) droger aan ipv de C label die er nu staat en dan ben ik er wel even klaar mee. 40,- per maand aan elektra zal me worst zijn.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  zaterdag 2 maart 2013 @ 19:33:51 #256
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_123545729
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2013 19:21 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
En nou las ik laatst dat de energieleveranciers graag de grootverbruikers via de slimme meter aan zouden willen kunnen schakelen. Zogenaamd om fluctuaties op het net te kunnen beperken...

Nou, niet om een of ander, maar als ik mijn vaatwasser aanzet of mijn wasmachine of droger, dan doe ik dat omdat het nodig is. Dan zit ik er niet op te wachten dat de start 8 uur uitgesteld wordt (en dus de eindtijd ook). En al zeker niet omdat me dat waarschijnlijk hooguit 2 ct scheelt per keer.
Even nuanceren O-) O.a. KEMA is hier druk mee bezig, deels natuurlijk omdat ze daar subsidie voor krijgen, deels ook omdat de noodzaak van "smart grids" toeneemt naarmate er meer fluctuerende energiebronnen aan het elektriciteitsnet worden toegevoegd. Nu kan je daarmee diverse kanten op: meer (fossiel) stabiliseren, meer energieopslag, of de verbruikskant aanpassen. Het heeft allemaal voor- en nadelen, en het zou zonde zijn om niet alle opties te bekijken.

Zomaar even uit m'n hoofd wat voorbeelden:
-Een groot vrieshuis (Mac-frietjes!) met daarnaast een windturbine: als het waait, wordt het pakhuis een paar graden kouder, als het niet waait, mag het (tot zekere grenzen natuurlijk) weer wat opwarmen. Dit is zowel qua energieverlies als energiegebruik zeer efficient.
-Je koelkast/vriezer thuis kan in principe hetzelfde doen: het is niet alsof je smart meter volledig uitgeschakeld zou worden. En dat maakt de huidige (uitleesbare) smart meter hier ook meteen ongeschikt voor. Uiteindelijk zal je twee netwerken in huis moeten hebben (iets wat in de kosten/baten-analyze zal moeten worden meegenomen), en uiteindelijk maakt het helemaal niet uit als jouw koelkast thuis niet aanslaat gedurende het half uur per dag dat er piekvraag is. Maar het lampje zal wel moeten blijven werken, en dat maakt een koelkast met twee stekkers toch wel heel omslachtig.
-Er zijn nu al stekkerblokken in de handel die de wasdroger even uitschakelen als de wasmachine veel stroom vraagt (zodat ze samen op 1 stop kunnen). Voor het gebruik maakt het weinig uit, hoe vaak zit je nou te springen om wasgoed uit de droger?
-De grote verbruiker van de toekomst: de elektrische auto! Je gebruikt hem misschien een uur per dag, 23 uur per dag staat-ie aan het stopcontact. Ik kan me voorstellen dat je simpelweg een keuzeschakelaar krijgt bij het opladen: snel (en duur), of langzaam (en goedkoper), of "met teruglevering" (als buffer en nog goedkoper). Afhankelijk van je eisen kan je dan kiezen om minder te betalen.
-Mijn vaatwasser (en wasmachine trouwens ook) draai ik nu vrijwel altijd op de eco-stand: die doet er 3 uur over. Wat mij betreft zou dat prima gekoppeld mogen zijn aan een iets lager tarief, waardoor-ie er iets langer over kan doen. Zodra ik hem op de "Speed"-stand zet echter, wil ik niet dat de energieboer mijn was gaat vertragen!

Je moet dus niet denken dat ze je TV uitzetten als jij daar 's avonds naar kijkt. Dat heet gewoon stroomuitval, en een "smart grid" moet dat juist voorkomen.

Voor PV-installaties in Duitsland is het verplicht om op afstand uitschakelbaar te zijn: de netbeheerder kan problemen voorkomen door jouw (!) PV-installatie van het net te koppelen. Hoe meer PV er komt, hoe vaker dat noodzakelijk zou zijn.

Ik heb ook wel gelezen van experimenten met variabele tarieven (ik meen in de VS), waarbij de consument bij hetzelfde verbruik 10% minder betaalde. Voor Nederland lijkt me dit uitsluitend interessant als die korting op de belastingcomponent van het verbruik gegeven zou worden, omdat de productprijs zelf minimaal is t.o.v. de totale prijs.

En natuurlijk heeft dit alles met prijs te maken: de elektriciteitsprijs gaat van "je krijgt geld toe als je nu een MWh afneemt" naar "je betaalt honderden euro's per MWh". Als consument merk je dat niet, grootverbruikers wel.
Het smart grid probeert consumenten hier ook deels bij te betrekken.
censuur :O
pi_123547445
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2013 19:33 schreef RemcoDelft het volgende:
Even nuanceren O-)

Zomaar even uit m'n hoofd wat voorbeelden:
-Een groot vrieshuis (Mac-frietjes!) met daarnaast een windturbine: als het waait, wordt het pakhuis een paar graden kouder, als het niet waait, mag het (tot zekere grenzen natuurlijk) weer wat opwarmen. Dit is zowel qua energieverlies als energiegebruik zeer efficient.
Leuk voorbeeld, maar gaat nergens over. Mijn vriezer staat op -18, kan ik tijdelijk wel -25 maken, maar dan lekt er weer harder warmte energie naar binnen.

Mijn koelkast staat standaard op 3 graden, die wil ik liever niet onder de 1 graad hebben ivm het risico op bevriezing. Er zit een optie powercool op, dan wordt ie nul graden, maar dat duurt hooguit 30 minuten. Bovendien gaat hij hem daarna weer op +3 graden houden, dus heb ik enkel meer energie verbruikt, terwijl ik daar helemaal niet om vraag!

quote:
-Je koelkast/vriezer thuis kan in principe hetzelfde doen: het is niet alsof je smart meter volledig uitgeschakeld zou worden. En dat maakt de huidige (uitleesbare) smart meter hier ook meteen ongeschikt voor. Uiteindelijk zal je twee netwerken in huis moeten hebben (iets wat in de kosten/baten-analyze zal moeten worden meegenomen), en uiteindelijk maakt het helemaal niet uit als jouw koelkast thuis niet aanslaat gedurende het half uur per dag dat er piekvraag is. Maar het lampje zal wel moeten blijven werken, en dat maakt een koelkast met twee stekkers toch wel heel omslachtig.
Dat is onzin. Het kan niet zo zijn dat je slimme meter complete groepen zou moeten gaan afschakelen, dus er moet dan een protocol komen wat via het net communiceert met het apparaat. Kan prima via 1 stekker.

quote:
-Er zijn nu al stekkerblokken in de handel die de wasdroger even uitschakelen als de wasmachine veel stroom vraagt (zodat ze samen op 1 stop kunnen). Voor het gebruik maakt het weinig uit, hoe vaak zit je nou te springen om wasgoed uit de droger?
Nu al? Die zijn er al minimaal(!) 20 jaar...

Voor het verbruik maakt het inderdaad niks uit, maar als je smorgens naar je werk gaat en savonds is zowel je wasmaschine als je droger klaar, boek je best een tijdwinst.

quote:
-De grote verbruiker van de toekomst: de elektrische auto! Je gebruikt hem misschien een uur per dag, 23 uur per dag staat-ie aan het stopcontact. Ik kan me voorstellen dat je simpelweg een keuzeschakelaar krijgt bij het opladen: snel (en duur), of langzaam (en goedkoper), of "met teruglevering" (als buffer en nog goedkoper). Afhankelijk van je eisen kan je dan kiezen om minder te betalen.
Dat is de enige zinvolle toepassing die ik tot nu toe kan bedenken. Heb je evenwel geen slimme meter voor nodig. Een timer voldoet ook.

quote:
-Mijn vaatwasser (en wasmachine trouwens ook) draai ik nu vrijwel altijd op de eco-stand: die doet er 3 uur over. Wat mij betreft zou dat prima gekoppeld mogen zijn aan een iets lager tarief, waardoor-ie er iets langer over kan doen. Zodra ik hem op de "Speed"-stand zet echter, wil ik niet dat de energieboer mijn was gaat vertragen!
Ik wil gewoon dat de energieboer zich niet bemoeit met wat ik wanneer aanzet, en dat ie gewoon levert wat ik betaal. Tarieven die per tijdstip varieren, OK, maar het zal niet zo zijn dat mijn energieboer besluit dat mijn vaatwasser best 7 uur later aan kan. Dat bepaal ik.

quote:
Je moet dus niet denken dat ze je TV uitzetten als jij daar 's avonds naar kijkt. Dat heet gewoon stroomuitval, en een "smart grid" moet dat juist voorkomen.
Goed dat je het nog even nadrukkelijk zegt... 8)7

quote:
Voor PV-installaties in Duitsland is het verplicht om op afstand uitschakelbaar te zijn: de netbeheerder kan problemen voorkomen door jouw (!) PV-installatie van het net te koppelen. Hoe meer PV er komt, hoe vaker dat noodzakelijk zou zijn.
We zitten hier niet in DL, en gezien onze overheid zullen we ook de komende 30 jaar niet in zo'n situatie terechtkomen.

quote:
Ik heb ook wel gelezen van experimenten met variabele tarieven (ik meen in de VS), waarbij de consument bij hetzelfde verbruik 10% minder betaalde. Voor Nederland lijkt me dit uitsluitend interessant als die korting op de belastingcomponent van het verbruik gegeven zou worden, omdat de productprijs zelf minimaal is t.o.v. de totale prijs.
De energieboeren en de politiek gaat er vanuit dat de gemiddelde consument achterlijk is. Ik wil de mensen met een onnodig dubbeltarief, of die er ondanks alle ongemakken hooguit 2 euro per maand mee verdienen niet de kost geven.

[ Bericht 1% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 02-03-2013 20:31:17 ]
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_123547516
Dubbel
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  zaterdag 2 maart 2013 @ 20:42:37 #259
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_123548465
Die lange discussies hierboven zijn allemaal leuk en aardig, maar netstabiliteit is momenteel echt een probleem. Mede met dank aan de duurzame bronnen op het net.

Meer groen (met name wind/zon) zal ook meer fluctuatie betekenen. Die kun je op 2 manieren opvangen:
-Of de bestaande opwek capaciteit schakelt op/terug
-Of je zet tijdelijk meer verbruikers aan/uit

Een aantal grote verbruikers schakelt al uit op verzoek. Bijvoorbeeld:
-De NS laat soms een paar treinen even niet rijden als het echt krap wordt
-TATA steel heeft een paar smelters die tegen de 600MW eten en die kun je tijdelijk uit zetten
Maar daarmee heb je alleen nog maar de situaties opgelost van plotseling wegvallende productie.

Plotseling opkomende productie is nog minstens zo lastig en een grote eenheid zet je niet graag ineens even uit.

Of het vermogen van thuisverbruikers regelen/beperken zo veel zin heeft....geen idee eigenlijk. Mijn ervaring is dat de industrie veel en veel grotere klappen maakt. Hoe de verdeling thuisverbruik versus industie is in ons land heb ik me nooit zo in verdiept.
  zaterdag 2 maart 2013 @ 21:13:39 #260
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_123549779
Groene energie is in Nederland nog zo klein dat het amper een rol speelt in de neststabiliteit. Sterker nog, huiselijk PV maakt het net zelfs stabieler. Voor de toekomst zijn bovengenoemde smart-grids in ontwikkeling die het probleem aanpakken.
pi_123549900
quote:
99s.gif Op zaterdag 2 maart 2013 20:42 schreef TR08 het volgende:
Die lange discussies hierboven zijn allemaal leuk en aardig, maar netstabiliteit is momenteel echt een probleem. Mede met dank aan de duurzame bronnen op het net.
Bron???

Je denkt toch niet echt dat dat beetje duurzame energie die in NL wordt opgewekt ook maar enige invloed heeft?
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  zaterdag 2 maart 2013 @ 21:18:28 #262
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_123549963
Ik heb in 2009 bij een stoomturbine gestaan in Bergum die op zijn bek ging omdat er tijdelijk even een flinke wind/zon piek was.

Om maar een voorbeeld te noemen.

Voor mij een leuke ervaring, lokaal scheen even de zon niet meer omdat er zoveel stoom werd afgeblazen.

Bij mijn vorige baan de eigenaar van een gasmotor gesproken (2MW) die motor ging ook nog wel eens uit vanwege teveel opgewekt vermogen op het net. Gebeurt op magische wijze met name als het een zonnige dag is. Heb er ook wel bij gestaan dat die motor op zijn bek ging om die reden.

Thuis zie je er niet zo veel van (je licht blijft gewoon branden) maar als je veel rond loopt in de wereld van de opwekking zie je dat er wel degelijk al problemen zijn.
pi_123550073
quote:
99s.gif Op zaterdag 2 maart 2013 21:18 schreef TR08 het volgende:
Ik heb in 2009 bij een stoomturbine gestaan in Bergum die op zijn bek ging omdat er tijdelijk even een flinke wind/zon piek was.

Om maar een voorbeeld te noemen.
Ah, dat is dan gelijk maatgevend voor het hele net? Windkracht en zonkracht zijn redelijk goed te voorspellen. Zeker al een uur van tevoren. (En kom niet aan met 'als de zon ineens achter de wolken vandaan komt' want dat is een lokaal verschijnsel. Je moet het landelijk zien.)
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  zaterdag 2 maart 2013 @ 21:23:22 #264
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_123550182
Nee je moet het niet landelijk zien.

De klappen die opgevangen worden zijn kort, snel en lokaal. Hoe snel je de problemen op kunt vangen hangt af van wat je lokaal ter beschikking hebt:
-Wat is de capaciteit van het net om lokaal wat te doen. Als in: Hoe veel vermogen kan het lokale net van het grotere net halen of er in drukken.
-Hoe snel kun je lokaal vermogen bij of af regelen om het lokale tijdelijke gebrek aan regelcapaciteit op te vangen.

Als je al op je tenen loopt met je centrales hoeft er maar iets te gebeuren en iemand kiept om.

Van windkracht voorspellen moet je je ook niet al teveel voorstellen. Trends in regionale uurgemiddelden of voor mijn part kwartier gemiddelden zijn redelijk te doen in je voorspellingen. Maar een flinke windstoot op een minuut of 2 nauwkeurig aan zien komen niet.
pi_123550375
quote:
99s.gif Op zaterdag 2 maart 2013 21:23 schreef TR08 het volgende:
Nee je moet het niet landelijk zien.

De klappen die opgevangen worden zijn kort, snel en lokaal. Hoe snel je de problemen op kunt vangen hangt af van wat je lokaal ter beschikking hebt:
-Wat is de capaciteit van het net om lokaal wat te doen. Als in: Hoe veel vermogen kan het lokale net van het grotere net halen of er in drukken.
-Hoe snel kun je lokaal vermogen bij of af regelen om het lokale tijdelijke gebrek aan regelcapaciteit op te vangen.

Als je al op je tenen loopt met je centrales hoeft er maar iets te gebeuren en iemand kiept om.
Nou, ga in de leer bij de Duitsers, daar lukt het zelfs ondanks de veel grotere afstanden tussen de elektriciteitsnetten onderling kennelijk wel. Wij moeten het 'lokaal' zien, want landelijk lukt niet? En de Duitsers doen het met een factor 6 x landelijk wel. :?
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  zaterdag 2 maart 2013 @ 21:29:41 #266
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_123550451
Ook in Duitsland tript er af en toe een eenheid vanwege deze problemen.

Zoals ik al zei: Je merkt er thuis weinig van omdat het licht wel blijft branden, maar in zo'n centrale kost een trip tienduizenden euro's per keer.

Je moet niet denken dat deze problemen er niet zijn omdat jij ze niet ziet.
pi_123550895
quote:
99s.gif Op zaterdag 2 maart 2013 21:29 schreef TR08 het volgende:

Zoals ik al zei: Je merkt er thuis weinig van omdat het licht wel blijft branden, maar in zo'n centrale kost een trip tienduizenden euro's per keer.
OK, dan even de andere kant op rekenen...

Ik woon in een wijk zonder gas, dus iedereen kookt elektrisch. Laat nou eens 80% tussen 16:30 en 18:00 gaan koken, a gemiddeld 4kW. Gaat probleemloos, hoor je niemand over. Maar owee als (als ik even rondkijk in de wijk) een 0,5% tot 1% daarvan 1,5kW teruglevert als de zon volop schijnt...

Ja, doei...

[ Bericht 0% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 02-03-2013 22:00:54 ]
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  zaterdag 2 maart 2013 @ 22:08:04 #268
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_123552110
Die paar kleine kutpaneeltjes in jouw woonwijkje zijn echt niet het probleem. En met "lokaal" bedoel ik eerder niveau stad/provincie (afhankelijk van de regio) dan jouw straat.

Die paar kW zonnepaneeltjes in jouw straat vind je niet eens terug in de rimpels op het geleverd vermogen van een centrale als je het al zou willen zoeken. Een paar MW wind of een flinke hoop zon op een groter zonneveld begint echter al heel anders te worden. In ons land zie je met name problemen met wind.
pi_123552915
quote:
99s.gif Op zaterdag 2 maart 2013 22:08 schreef TR08 het volgende:
Die paar kleine kutpaneeltjes in jouw woonwijkje zijn echt niet het probleem. En met "lokaal" bedoel ik eerder niveau stad/provincie (afhankelijk van de regio) dan jouw straat.

Die paar kW zonnepaneeltjes in jouw straat vind je niet eens terug in de rimpels op het geleverd vermogen van een centrale als je het al zou willen zoeken. Een paar MW wind of een flinke hoop zon op een groter zonneveld begint echter al heel anders te worden. In ons land zie je met name problemen met wind.
Dat die het probleem niet zijn weet ik ook wel, maar je begrijpt hopelijk wel dat die 'paar kleine kutpaneeltjes in jouw woonwijkje' straks door de leveranciers aangewend gaan worden om een terugleverheffing in te kunnen voeren en de politiek, niet gehinderd door enige kennis van zaken, daar volmondig mee accoord zal gaan?

Net als met het invoeren van de 'slimme' meter? (Wat is er in godsnaam slim aan?)
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  zaterdag 2 maart 2013 @ 22:31:34 #270
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_123553201
Ik heb ook nooit gesnapt waarom de vergoedingsregelingen voor zonnestroom (en de plannen voor die regeling) zo krom in elkaar zitten.

Als je die paneeltjes in de wijk al wilt (en blijkbaar willen we dat getuige het geld dat in de subsidies rond gaat) dan moet je ook aan de verdienkant van de eindgebruiker het plaatje leuk houden.

Het hele verhaal kenmerkt onze regering wel. Gewoon niet kiezen. Maak die zonne business ofwel onder alle voorwaarden leuk voor de mensen thuis om het te kopen, of laat het gewoon zoals het is zonder subsidies en accepteer dat we dan vrijwel geen panelen neer zetten.

Wat dat betreft hebben ze bij onze oosterburen wel visie. Of je de visie leuk vindt of niet kun je over discussieren maar ze hebben visie en zijn consistent. Ik wou dat dat hier zo was.
pi_123554039
quote:
99s.gif Op zaterdag 2 maart 2013 22:31 schreef TR08 het volgende:
Als je die paneeltjes in de wijk al wilt (en blijkbaar willen we dat getuige het geld dat in de subsidies rond gaat) dan moet je ook aan de verdienkant van de eindgebruiker het plaatje leuk houden.
Die subsidie's zijn inmiddels al lang volkomen onnodig. Maar ja, leg dat de regering maar eens uit.

Ik was zelf van plan om aankomende maand er nog wat bij te leggen (heb nu 2380Wp, maar wilde nog 2500Wp extra) maar ik vind het wel best zo. Ik zie de aankomende jaren de heffingen al aankomen alsmede het schrappen van de salderingsregeling. Met die vooruitzichten ga ik niet investeren.

quote:
Het hele verhaal kenmerkt onze regering wel. Gewoon niet kiezen. Maak die zonne business ofwel onder alle voorwaarden leuk voor de mensen thuis om het te kopen, of laat het gewoon zoals het is zonder subsidies en accepteer dat we dan vrijwel geen panelen neer zetten.
Yup. Maak als regering eens een statement op de lange termijn. Hier kan ik niks mee. En die subsidie boeit me niet. De salderingsregeling wel. Leg die eens vast. En ook dat er geen heffing komt zoals in Belgie de bedoeling is van 50 euro per kWp.

[ Bericht 4% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 02-03-2013 23:47:39 ]
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  zondag 3 maart 2013 @ 10:56:26 #272
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_123565141
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2013 22:48 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Yup. Maak als regering eens een statement op de lange termijn. Hier kan ik niks mee. En die subsidie boeit me niet. De salderingsregeling wel. Leg die eens vast. En ook dat er geen heffing komt zoals in Belgie de bedoeling is van 50 euro per kWp.
Continu dingen miniscuul aanpassen is het bestaansrecht van politici. Als ze dat niet doen, zijn zijzelf overbodig. Dus houden ze zichzelf daar lekker mee bezig: elke nieuwe politicus wil z'n poot optillen op zo veel mogelijk regeltjes. Een langetermijnstatement zorgt ervoor dat toekomstige generaties politici zich er niet mee kunnen bemoeien.
censuur :O
  zondag 3 maart 2013 @ 11:01:03 #273
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_123565202
Wij hebben in Nederland nu zeker al last van wind en zonne energie. En dan niet die in Nederland maar die in Duitsland, deze netten zijn namelijk gekoppeld, op het moment dat er in Duitsland veel zon en wind is komt deze ook naar Nederland, maar wanneer er te weinig is moet Nederland bijspringen om Duitsland te voorzien van elektriciteit.

Om te onderzoeken wat wel en niet mogelijk en wenselijk is met betrekking tot smart grids lopen er een aantal pilots in Nederland, waarvan de bekendste in Hoogkerk is.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_123745387
Beste mensen. Een leuk topic hier en ik volg het al een tijdje, evenals mijn stroomverbruik, maar daarover misschien later.

Echter, ik heb hier iets heel erg vreemds bij de hand. Naast mijn stroommeter hangt de meter van mijn buurman. Een man van een jaar of 80 en tevens mijn huurbaas. Ik had hem wel eens horen klagen dat hij zo veel voor zijn stroom moest betalen en voor de grap ben ik gedurende de laatste maanden ook zijn standen bij gaan houden.
Na enig rekenwerk kwam ik op zo'n 4000 Kwh. per jaar. Leek me wat aan de hoge kant, maar toch ook weer niet zo heel erg vreemd omdat ook de verwarming op stroom is (Nacht-speicherheitzung) en ook het verbruik van zijn zoon over deze meter loopt.
De bedragen die hij vertelde te betalen kon ik echter voor geen meter rijmen met het verbruik. Na regelmatig vragen kwam hij enkele dagen geleden dan ook op de proppen met zijn laatste afrekening en ben ik, wederom, aan het rekenen geslagen.

En wat bleek tot mijn grote verbazing: De standen zijn telkens doorgegeven INCLUSIEF het laatste cijfer. En tja, in dat geval, als dat dus inderdaad de juiste aflezing zou zijn, is zijn verbruik dus 10x hoger dan ik dacht. Over het laatste jaar zou het dan 42.000 Kwh. zijn! Waanzinnig veel voor een normaal huishouden waar verder geen echt rare dingen gebeuren lijkt me.

Nu is mijn vragen: Bestaan er meters waarbij het laatste cijfer NIET een cijfer achter de komma is, en dus hele Kwh. aangeeft? Het is een normale meter, vergelijkbaar met de mijne die er naast hangt.
En, kan dit eigenlijk wel? Er zouden dan bij een nachtlading van 8 uur regelmatig tussen de 250 en 300 kilowatt verbruikt worden in deze wintertijd.
  donderdag 7 maart 2013 @ 14:49:44 #275
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_123746880
Misschien dat voor grootverbruik vroeger meters gebruikt werden die alleen per hele kWh aangeven. Thuis gebruik in NL geeft -bijn mijn weten- altijd ook een X aantal decimalen achter de komma aan.

Maar waarom die vraag?

Je moet gewoon kijken wat de stroomleverancier/netbeheerder op haar meterstanden formulier vraagt om op te schrijven en wat er werkelijk gedaan is.

Post anders eens een foto van de meters die jij hebt?
pi_123747075
Gewoon de standen goed noteren. Dan is 4000 kWh incl. verwarming (warm tapwater?) niet extreem.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 7 maart 2013 @ 15:24:28 #277
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_123748093
@lageveld1: plaats eens een foto van die (Duitse) meter... 300 kWh (neem ik aan) in 8 uur zou 37 kW opleveren (het vermogen van een flinke CV-ketel). Bij 380V zit je dan op 100A, lijkt me vrij veel!
censuur :O
pi_123753288
Op de ontvangen formuliertjes wordt duidelijk een vakje aangegeven na de komma. Maar die form. zijn voor beide meters gelijk.
Een foto plaatsen lukt me niet. Krijg Blue tooth op mijn laptop niet aan de praat. En het juist noteren, tja, dat is nu juist waar het om draait. Bij mijn meter geen probleem. Daar is het zonneklaar. De andere is wat minder duidelijk alhoewel ook daar het laatste cijfer, net als bij de mijne traploos draait als jullie begrijpen wat ik bedoel. Ook die kleine streepjesverdeling staat bij beide meters bij het laatste cijfer.

4000 Kwh. is inderdaad niet extreem. Zijn het echter hele kilowats dan worden het voor het zojuist afgelopen jaar geen 4200 maar 42.000 Kwh., en komt de arme man op een maandbedrag uit van rond de 800 euro plus een fikse naheffing van zo'n 1200 euro.

Die 100A had ik ook al berekend op dezelfde manier. Is idd. precies zoals je schrijft Remco.

Ik heb al een paar dagen geprobeerd iemand van de stroomboer aan de telefoon te krijgen die er iets zinnigs over kan zeggen en het is me zojuist gelukt om een afspraak te maken voor aanstaande dinsdag. Dan komt iemand kijken. Ben benieuwd.
pi_124753307


1 persoon, appartement 108m2 uit 2010, koken op gas.
En voor stroom lopen er wat dingetjes 24/7 (server/ups/modem/router/dreambox)
ES is verbruik server. (gemeten via de dell idrac die in de server zit)

En verbruik totaal is dus verbruik tot nu toe ;)
  maandag 1 april 2013 @ 13:54:37 #280
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_124754856
Zo, mijn eerste compleet jaaroverzicht:
Electra: 835 kWh
Gas: 367 m3
Water: 24 m3

1 persoon (+ wat huisdieren :+) , jaren 60 flatje van 55m2.
  maandag 1 april 2013 @ 13:57:33 #281
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_124754932
Eenn goeie bekende van me had de stroom rekening maar eens goed bekeken...om tot de conclusie te komen dat hij ~8000kWh verbruikt had afgelopen jaar _O-

Ik wist al wel dat er veel door ging daar maar dit slaat alles voor een driepersoons huishouden.
  maandag 1 april 2013 @ 14:02:32 #282
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_124755073
Had ie z'n jacuzzi aan laten staan ofzo :o
  maandag 1 april 2013 @ 14:10:23 #283
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_124755313
1 Verdenking is een koelkast in de schuur. Maar 3 koelkasten hebben, een PC altijd aan laten, heel veel was hebben en allemaal met de droger drogen, licht overal aan laten en zo nog een paar helpen ook niet echt.
pi_124756022
elektrische vloerverwarming toevallig?

250m3 gas in Maart. :(
Vorwerk Kobold VR100
http://youtu.be/HEMHDG75aQA?t=10s
  maandag 1 april 2013 @ 17:25:19 #285
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_124761068
Dat zou wel eens kunnen....koken is ook op inductie trouwens en de vrouw des huizes is nogal een keuken princes.
  maandag 1 april 2013 @ 19:39:08 #286
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_124765459
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2013 14:33 schreef crowone het volgende:
250m3 gas in Maart. :(
Hier ook.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  Milf maandag 1 april 2013 @ 23:06:16 #287
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_124775838
Hier maart ongeveer 339 :(
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
  maandag 1 april 2013 @ 23:24:52 #288
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_124776711
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2013 14:33 schreef crowone het volgende:
elektrische vloerverwarming toevallig?

250m3 gas in Maart. :(
Dat doe ik in een jaar :o
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_124795677
Uiteraard afhankelijk van je woning natuurlijk, om jou te evenaren moet ik dus een maand of 6 naar de Canarische weilanden. ;)
Vorwerk Kobold VR100
http://youtu.be/HEMHDG75aQA?t=10s
pi_124799376
quote:
99s.gif Op maandag 1 april 2013 13:57 schreef TR08 het volgende:
Eenn goeie bekende van me had de stroom rekening maar eens goed bekeken...om tot de conclusie te komen dat hij ~8000kWh verbruikt had afgelopen jaar _O-

Ik wist al wel dat er veel door ging daar maar dit slaat alles voor een driepersoons huishouden.
Mijn ouders zitten met z'n tweeen op 14.000 kWh :X Ook nog extreem veel, maar wel te verklaren door wat ze hebben staan (en wat voor huis het is).

Ben ik even blij met m'n 1800 kWh per jaar ;)
pi_124885873
Elektriciteit laag tarief 1.556 kWh
Elektriciteit hoog tarief 681 kWh
Totaal: 2237 kWh over 375 dagen
Kosten: 390 euro

1-persoonshuishouden met elektrische boiler en elektrisch koken.
Niet gek volgens mij. :) En ik krijg deze week als het goed is nog 130 euro welkomspremie van Budgetenergie
pi_124915401
Kreeg gisteren een mailtje om de meterstanden door te geven aan de netbeheerder, dus we hebben ons aller eerste overzichtje!
Elektriciteit 1: 1302 kWh
Elektriciteit 2: 1087 kWh
Gas: 455 m3
Dit is na 11 maanden hier te hebben gewoond, 2 personen in een 2 kamer appartement uit 2010, eerste 2 maanden een groot aquarium, nu veel kleiner aquarium, oudere oven en vriezer, kleine koelkast(a++) en wasmachine(A+). Heel slecht, maar tv e.d. staan eigenlijk altijd op standby. Verder nog 2 laptops in huis.
Er valt dus zeker nog wat winst te behalen, maar we verwachtten geld terug te krijgen. Ons voorschot bedrag is ongeveer 100 euro..
  vrijdag 5 april 2013 @ 15:09:48 #293
62913 Blik
The one and Only!
pi_124915888
Flink gedaald in stroomverbruik dit jaar, verbruik komt ongeveer uit op 2500 kWh (was 3200 kWh). Gasverbruik is echter flink gestegen. Van 950m3 naar ongeveer 1500 m3... :(

Daar zijn overigens wel een aantal goede reden voor te bedenken. Sinds september hebben we een kleine en zijn we ook meer thuis, waardoor de verwarming meer aanstaat. Ook hebben we een redelijk koude winter gehad. normaal gaat vanaf half maart de CV-ketel zo goed als uit, nu staat die nog flink te loeien om het huis te verwarmen
pi_124991740
Hier 100 kWh minder electrisch; helaas gasvebruik + 500m³ van 1675 naar 2125 ...beetje balen maar wel verklaarbaar.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_125007448
Studentenhuis met acht man en sinds een half jaar zonnenpanelen op het dak alleen het pand stamt uit 1900. Maar wij verstoken ongeveer 6000 kWh en 5000 m3 :'). Gelukkig per jaar :P.
pi_125089454
Ik ga over een paar maanden over naar een nieuwbouw appartement (wat dan dus voltooid wordt).
100m2 oppervlak. Circa 260m3 inhoud dus.

Woonkamer/keuken is 36m2 en wordt enkel verwarmd door vloerverwarming
Slaapkamers 16m2, 12m2 en 10m2 en badkamer 5m2 door gewone verwarming.

Gelijkvloers appartement, op de hoek van de 2e verdieping, buren boven, onder en naast me aan één kant. Woonkamer heeft aan voorkant een vrijwel volledig glazen wand, gelegen op het zuiden.

één persoons huishouden.

Is een gasgebruik van max. 750m3 dan realistisch?
En qua kosten moet je in totaal ca. ¤0.75 rekenen he?
Het zou fijn zijn om op <¤50 per maand te kunnen uitkomen.

Ik zit nu in een studiotje op de begane grond. Heb maar 1 verwarming aan die 80m3 niet voorzien. Woning energieklasse E. Heb geen duidelijk inzicht in gebruik in m3 want is blokverwarming. Gebruik wordt gemeten door warmtemeters op de verwarmingen maar valt niet om te rekenen naar m3. Ik betaal echter nu ook c.a. ¤600 per jaar. Dus ¤50 per maand.

Nieuwe woning dus wel 3 keer groter. Maar ga dus van energielabel E op begane grond naar energielabel A+ met vloerverwarming op 2e etage. Daarnaast heb ik momenteel het nadeel dat verwarming alleen een draaiknop van 0 - 5 heeft ipv dat ik temperatuur kan instellen.

Is het haalbaar om met een 3x grotere woning hetzelfde kwijt te zijn aan kosten als nu?
  dinsdag 9 april 2013 @ 22:44:03 #297
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_125093297
Dat moet prima te doen zijn. En laat gelijk de bende waterzijdig inregelen voor de oplevering.
pi_125093601
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 22:01 schreef VacaLoca het volgende:
Is een gasgebruik van max. 750m3 dan realistisch?
En qua kosten moet je in totaal ca. ¤0.75 rekenen he?
Het zou fijn zijn om op <¤50 per maand te kunnen uitkomen.
Mja, lastig te zeggen zo.

Je zegt dat je nu blokverwarming hebt, maar hoe kom je dan nu aan warm water (elektrische boiler?), en hoe kook je dan nu (ook elektrisch, of toch op gas?)

750m3 incl. koken en warmwater lijkt me wat weinig, tenzij je genoegen neemt met een trui, een dagelijkse 3 minuten douche en max 18 graden voor de binnentemp ofzo.

Voordeel is wel dat als je nu warm water hebt door een elektrische boiler, dat je elektrarekening waarschijnlijk meer omlaag gaat dan je gasrekening omhoog gaat.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_125094312
Koken gebeurd op gas en dat komt samen met warm water wel direct voor eigen rekening. Maar dat is maar 15m3 per jaar ofzo.

Bedankt voor de tip Erasmo. Ik zal vragen aan woningcorporatie of zij dat al standaard doen of niet.
pi_125095032
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 22:55 schreef VacaLoca het volgende:
Koken gebeurd op gas en dat komt samen met warm water wel direct voor eigen rekening. Maar dat is maar 15m3 per jaar ofzo.
15m3 per jaar aan gas voor koken en warm water? :N
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_125098764
Vol
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')