Dankquote:
Ik vind het een leuk idee, zo'n extra watermeter. Kun je mooi zien waar je het meeste verbruik hebt.quote:Op vrijdag 8 februari 2013 20:04 schreef TR08 het volgende:
[..]
Dank
Zelf ontwikkeld, ben er ook best tevreden mee. Een volgende stap moet worden dat ik de badkuip curve die gebruikt wordt voor de gas prognose per jaar ga aanpassen aan het tapwater verbruik.
De curve die er nu in staat is wat energie leveranciers standaard gebruiken om de prognose van een klant bij te stellen als hij tussentijds meterstanden opgeeft. Die neemt een vaste verhouding aan tussen m3/graaddag voor stoken en het verbruik voor tapwater. Die aanname is natuurlijk onzin. Een leuk schot voor de boeg maar niet meer dan dat. Als je een goed geisoleerd huis hebt is verbruik voor stoken heel laag en tapwater veel hoger en dat geeft een veel vlakkere curve dan dat standaard ding.
Op die manier scheid je het verbruik tgv stoken netter ten opzichte van het tapverbruik. Ik wil eigenlijk ook een water meter aan de tapwater aansluiting van de CV ketel hangen. Puur omdat ik zo'n nerd ben
Ik begrijp er echter niks van. Al het water wat je verbruikt is toch al tapwater? Dus die meter zit er dan toch al?quote:Op zondag 10 februari 2013 23:21 schreef cvboer het volgende:
Ik vind het een leuk idee, zo'n extra watermeter. Kun je mooi zien waar je het meeste verbruik hebt.
Dat klopt, maar als je een extra meter monteert in de koudwaterleiding onder de cvketel kun je precies zien hoeveel kuub er aan warm tapwater verbruikt wordt tenopzichte van normaal tapwater.quote:Op zondag 10 februari 2013 23:26 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ik begrijp er niks echter niks van. Al het water wat je verbruikt is toch al tapwater? Dus die meter zit er dan toch al?
Mja. En dan weet je dat van de 100m3 er 24m3 warm tapwater is. Wat dan?quote:Op zondag 10 februari 2013 23:28 schreef cvboer het volgende:
Dat klopt, maar als je een extra meter monteert in de koudwaterleiding onder de cvketel kun je precies zien hoeveel kuub er aan warm tapwater verbruikt wordt tenopzichte van normaal tapwater.
Voor nerds zoals TR08 kan het leuke info opleveren. Dat moet een ieder ook voor zich weten natuurlijk.quote:Op zondag 10 februari 2013 23:39 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Mja. En dan weet je dat van de 100m3 er 24m3 warm tapwater is. Wat dan?
Welke info? Dan weet je toch nog niks? Dan zou je ook de temperatuur van het water bij moeten houden voor het de ketel ingaat, de uitgangstemperatuur, en last but not least, de hoeveelheid water en tijdsduur per warmtapwatervraag. Alleen dan kun je een redelijke schatting maken van de hoeveelheid m3 gas die je gebruikt hebt voor het warme tapwater.quote:Op zondag 10 februari 2013 23:41 schreef cvboer het volgende:
Voor nerds zoals TR08 kan het leuke info opleveren.
waarschijnlijk gaat het hem er alleen om hoeveel kuub water er door gaat.quote:Op zondag 10 februari 2013 23:45 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Welke info? Dan weet je toch nog niks? Dan zou je ook de temperatuur van het water bij moeten houden voor het de ketel ingaat, de uitgangstemperatuur, en last but not least, de hoeveelheid water en tijdsduur per warmtapwatervraag. Alleen dan kun je een redelijke schatting maken van de hoeveelheid m3 gas die je gebruikt hebt voor het warme tapwater.
Dat probleem heb ik dus ook. En enige investering vind ik nooit verkeerd als ik daarmee een gedeelte terug kan verdienenquote:Op vrijdag 15 februari 2013 17:16 schreef elcastel het volgende:
Het is dat ik het allemaal teveel werk vind, maar ik vind die vindingrijkheid in dit topic wel heel grappig, dit ziet er ook weer leuk uit ACT-F. Die manager die ik hierboven post kun je koppelen aan je slimme meter, maar kost 1¤ per maand. Ik had het bijna gedaan, maar wou eerst kijken of die manager me beviel. Achterfa blijkt dat ik een digitale meter heb en geen slimme meter ....
Die meters wisselen ook als je energiegebruik aan het veranderen is door het weer geloof ik. Scoor in de benchmark na bijna een jaar meten op het 2e huisje van linksquote:Op vrijdag 15 februari 2013 17:03 schreef elcastel het volgende:
Misschien is dit ook een handige link voor in de OP van een volgend topic, ik gebruik het zelf ook :
http://energiemanageronline.nl
Ik heb na 3 maanden gegevens invullen mijn benchmark inzichtelijk, dat kan beter natuurlijk :
[ afbeelding ]
Terwijl ik hier best tevreden over ben (uiteraard t.o.v. je eigen streefwaarden, in mijn geval 1500 kub en 2500kWh) :
[ afbeelding ]
Laatst deden de meters het een paar dagen niet, ik heb (in het weekend) gemaild en kreeg snel feedback en het was ook snel opgelost, het is dus geen slapende website. Elke dag geven ze voor de hand liggende tips, maar het ziet er lekker basic uit allemaal.
Meer mensen die hiermee werken ?
Ik kan het niet helemaal overzien omdat ik mijn doelstelling onlangs heb aangepast, maar het lijkt wel of ik steeds iets meer inloop. Ik wist niet dat ze het weer ook meenamen in hun berekeningen.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 17:29 schreef douche-eendje het volgende:
Die meters wisselen ook als je energiegebruik aan het veranderen is door het weer geloof ik. Scoor in de benchmark na bijna een jaar meten op het 2e huisje van links
Hier al naar gekeken?quote:Op vrijdag 15 februari 2013 17:11 schreef ACT-F het volgende:
Ik overweeg zoiets op de digitale meter:
http://www.tespro.com.cn/en/TP-USB-IEC.php
En vervolgens met een thinclient-achtig iets wat met Linux werkt permanent uitlezen.
http://volkszaehler.org/
Ja het is leuk om te zien hoor, hoe je grafiekjes lopen. Ik zit over het algemeen onder mijn doelstelling en dat wil ik graag zo houdenquote:Op vrijdag 15 februari 2013 18:15 schreef elcastel het volgende:
[..]
Ik kan het niet helemaal overzien omdat ik mijn doelstelling onlangs heb aangepast, maar het lijkt wel of ik steeds iets meer inloop. Ik wist niet dat ze het weer ook meenamen in hun berekeningen.
-edit- het is natuurlijk logisch dat ze het weer meenemen, anders had die doelstelling van mij vlak gelopen in het rapportage gedeelte.
Zo te zien kan de Youless uitsluitend pulsen tellen, terwijl een optische probe zoals hierboven echt communiceert met een digitale meter. Dat wil zeggen dat alle waardes afzonderlijk opgehaald worden, dus dal, hoog, opname, teruglevering en piekbelasting en al die waardes in werkelijk en blind vermogen. Daarnaast ook huidige spanning en stroom. Bovendien is zo'n probe iets goedkoperquote:Op vrijdag 15 februari 2013 21:28 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Hier al naar gekeken?
http://www.youless.nl ook te gebruiken om je gasmeter uit te lezen. Ik gebruik de youless zelf om mijn zonnepanelen te monitoren en te loggen naar pvoutput
zet wel kookplaatje op het werk neer om een en ander uit te koken...quote:Op woensdag 20 februari 2013 08:15 schreef TR08 het volgende:
Wij zijn qua gasverbruik sinds onze kleine er is voor tapwater circa 500m3 omhoog gegaan schat ik. Stoken is heel hard gedaald door o.a. spouwmuur isolatie en veel hout stoken.
Die 500m3 is hoofdzakelijk doordat we meestal niet meer tegelijk douchen. Daarbij nog deels voor elke dag een grote pan met spenen/flesjes uitkoken en af en toe een badje vullen.
Als de kleine groter wordt zal het nog wel verder toenemen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |