Chronologisch verhaal Zaak Vaatstra:quote:Jasper S. bekent moord op Marianne Vaatstra
LEEUWARDEN - Jasper S. heeft de moord op en verkrachting van Marianne Vaatstra bekend. Het Openbaar Ministerie liet dat donderdag weten.
De 45-jarige man uit Oudwoude verklaarde donderdag tijdens een verhoor bij de politie dat hij Marianne in de nacht van 1 mei 1999 in een weiland aan de Keningswei in Veenklooster heeft verkracht en van het leven heeft beroofd.
Hij verklaarde dat hij Marianne niet kende maar haar toevallig die nacht tegen is gekomen. Hij heeft Marianne onder bedreiging van een mes meegenomen het weiland in.
De familie van Marianne Vaatstra is inmiddels op de hoogte gebracht van wat de verdachte tijdens het verhoor heeft verklaard.
Beperking
Woensdag besloot de raadkamer van de rechtbank in Leeuwarden Jasper S. 90 dagen in voorarrest te houden. Hij zat toen al ruim 2 weken in beperkingen; dat betekent dat hij geen contact mag hebben met de buitenwereld, alleen met zijn advocaat. De officier van justitie heeft, nu er een bekentenis ligt, donderdag opdracht gegeven om de beperkingen op te heffen.
S. werd 19 november aangehouden in zijn woonplaats Oudwoude, op luttele kilometers van het weiland bij Veenklooster waar het lichaam van de toen 16-jarige Marianne werd aangetroffen. Politie en justitie kwamen hem op het spoor na een match in het een grootschalig DNA-verwantschapsonderzoek.
Zo'n 6500 mannen in Noord-Friesland stonden DNA af in een laatste poging van justitie om ruim 13 jaar na dato de moordenaar van Marianne te vinden.
Peter R.
Misdaadjournalist Peter R. de Vries meldt op Twitter: ''Bewijslast was te groot, ontkennen hielp niet meer. Zaak Vaatstra opgelost. Jasper S. is de dader die dit geheim 13 jaar verborgen hield. Is bekentenis Jasper S. een verrassing? Nee.. hier viel niet aan te ontkomen. Alleen schriftgeleerden meenden dat er een opening was."
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
Oorlogstijd als uitgangspunt nemen... puik plan.quote:Op vrijdag 7 december 2012 00:15 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Na WOII waren we allemaal zo beschaaft dat we plotseling weer in de doodstraf geloofden![]()
Ordinaire en barbaarse praktijken zouden de moraalridders nu hard moeten roepen.
Dream on.quote:Op vrijdag 7 december 2012 00:13 schreef Hetkapitaal het volgende:
[..]
Das in de VS waar men 20 jaar lang kan procederen op kosten van de staat.
Lebenslang bestaat ook niet in NL voor dit soort feiten. Je krijgt hooguit 20 jaar.quote:Op vrijdag 7 december 2012 00:17 schreef xenobinol het volgende:
Maar goed, in Nederland hebben we geen doodstraf dus die gaat deze man ook niet krijgen.
Levenslang vind ik echter wel een zeer gepaste straf voor de wreedheden die deze man begaan heeft.
Je bent mens of barbaar, zit geen enkele nuance tussen. Naar de slachtoffers moet je niet luisteren dat zijn gewoon sentimentele droeftoetersquote:Op vrijdag 7 december 2012 00:20 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Oorlogstijd als uitgangspunt nemen... puik plan.
Wat nou dreamen? Je zegt zelf in de laatste alinea dat levenslang goedkoper is. Hier ligt het aan ten grondslag.quote:Op vrijdag 7 december 2012 00:21 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Dream on.
Maar een eventueel recht op een public defender bestaat natuurlijk zowel voor terdoodveroordeelden als voor levenslang gestraften, dus dat maakt dan ook niet veel uit.
Maar in de VS is een levenslange gevangenisstraf inderdaad goedkoper dan de doodstraf. Dat werd ook als argument gebruikt voor Prop 34 in Californië.
Levenslang == levenslang. Dus wat mij betreft totdat je tussen 6 plankjes ligt.quote:Op vrijdag 7 december 2012 00:22 schreef Hetkapitaal het volgende:
[..]
Lebenslang bestaat ook niet in NL voor dit soort feiten. Je krijgt hooguit 20 jaar.
Daar ligt wat aan ten grondslag? Ja, het is goedkoper, maar daar liggen vele tientallen factoren aan ten grondslag.quote:Op vrijdag 7 december 2012 00:23 schreef Hetkapitaal het volgende:
[..]
Wat nou dreamen? Je zegt zelf in de laatste alinea dat levenslang goedkoper is. Hier ligt het aan ten grondslag.
Dus als jij morgen keihard neergeslagen en beroofd wordt moeten we niet naar jou luisteren? Goed plan.quote:Op vrijdag 7 december 2012 00:23 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Je bent mens of barbaar, zit geen enkele nuance tussen. Naar de slachtoffers moet je niet luisteren dat zijn gewoon sentimentele droeftoeters
Wmb. volledig te begrijpen. Niet wat hij gedaan heeft, of dat hij het gedaan heeft, maar dat hij niet tegen zijn vrouw, kinderen, ouders en overige familie, buren, etc. gaat zeggen "Die vaatstra? Oh, dat was ik! Ik loop zaterdag wel even naar het politiebureau!", dát kan ik volkomen begrijpen. Zo offer je je nog niet volledig op. Zeker als hij inderdaad een vlaag van verstand verbijstering had, is dit niet onbegrijpelijk.quote:Op donderdag 6 december 2012 23:18 schreef Tchock het volgende:
Wat een bizar verhaal. Eerst komt iemand al tot deze afschuwelijke daad, god mag weten waarom, en vervolgens houdt hij het 13 jaar stil, om - in plaats van te bekennen - mee te doen aan een onderzoek dat hem sowieso zou pakken. En dan bekent hij twee weken later alsnog?
Wat enkel de kans op recidive niet laat afnemen, geweld in gevangenschap en/of tegen cipiers vergroot en de kosten van het proces ook fors laat toenemen. Geen enkel voordeel voor de maatschappij. Daar zijn ze in Iran nog niet achter, wij hier godzijdank wél.quote:Op donderdag 6 december 2012 23:28 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ga eens de straat op en vraag 10 willekeurige voorbijgangers eens naar hun oprecht mening. Het huidige strafstelsel is de wens van een geitenwollensokken dragende elite. Ik denk dat heel wat mensen geen enkele moeite heeft met een levenslange opsluiting in de isoleer of hangpartij.
levenslang bestaat wettelijk wel voor dit soort feiten; moord, doodslag. In de praktijk zal de rechter het bij een enkele moord niet snel opleggen.quote:Op vrijdag 7 december 2012 00:22 schreef Hetkapitaal het volgende:
[..]
Lebenslang bestaat ook niet in NL voor dit soort feiten. Je krijgt hooguit 20 jaar.
Jaaa laten we rechters afschaffen en gewoon de slachtoffers de straf laten bepalen. hurrrr durrrquote:Op vrijdag 7 december 2012 00:25 schreef Hetkapitaal het volgende:
[..]
Dus als jij morgen keihard neergeslagen en beroofd wordt moeten we niet naar jou luisteren? Goed plan.
Het komt er op aan dat de procedurekosten van 20 jaar gekte voordat de uiteindelijke doodspuit toegediend wordt voor het verschil zorgen. Maar dat kon je niet inzien.quote:Op vrijdag 7 december 2012 00:24 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Daar ligt wat aan ten grondslag? Ja, het is goedkoper, maar daar liggen vele tientallen factoren aan ten grondslag.
quote:Op vrijdag 7 december 2012 00:22 schreef Hetkapitaal het volgende:
[..]
Wie beweert dat nou? Wat doe je vreemd.quote:Op vrijdag 7 december 2012 00:28 schreef Brum_brum het volgende:
[..]
Jaaa laten we rechters afschaffen en gewoon de slachtoffers de straf laten bepalen. hurrrr durrr
Godzijdank dat er af en toe tussen de pvv'ers hier nog iemand met verstand is.quote:Op vrijdag 7 december 2012 00:27 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Wat enkel de kans op recidive niet laat afnemen, geweld in gevangenschap en/of tegen cipiers vergroot en de kosten van het proces ook fors laat toenemen. Geen enkel voordeel voor de maatschappij. Daar zijn ze in Iran nog niet achter, wij hier godzijdank wél.
Thank god. Want over twintig jaar weet niemand meer, behalve Jasper S' gezin, wie Jasper S of Marianne Vaatstra is. De straf is uitgezeten, en de dader zal niet in herhaling vervallen.quote:Op vrijdag 7 december 2012 00:27 schreef hmmmz het volgende:
[..]
levenslang bestaat wettelijk wel voor dit soort feiten; moord, doodslag. In de praktijk zal de rechter het bij een enkele moord niet snel opleggen.
We zijn zeldzaam aan het worden. Dat Moslims de sharia willen invoeren, is met de huidige kop-van-jut cultuur mijn laatste zorgquote:Op vrijdag 7 december 2012 00:30 schreef Brum_brum het volgende:
[..]
Godzijdank dat er af en toe tussen de pvv'ers hier nog iemand met verstand is.
inderdaad, 15 of 20 jaar gok ik. Daar gaat dan nog 1/3 strafvermindering vanaf.quote:Op vrijdag 7 december 2012 00:31 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Thank god. Want over twintig jaar weet niemand meer, behalve Jasper S' gezin, wie Jasper S of Marianne Vaatstra is. De straf is uitgezeten, en de dader zal niet in herhaling vervallen.
Dat is niet de enige en ook niet de voornaamste factor. Belangrijker is dat de doodstraf vooral (bijna uitsluitend) wordt opgelegd aan hen die zich zelf geen advocaat kunnen veroorloven en dus gebruik maken van een public defender. Iemand die zelf geld kan regelen voor een advocaat, kijkt wel drie keer uit voordat hij een public defender inschakelt, want dan krijg je iemand met weinig ervaring in criminal justice en een enorme caseload en een veel te laag salaris.quote:Op vrijdag 7 december 2012 00:28 schreef Hetkapitaal het volgende:
[..]
Het komt er op aan dat de procedurekosten van 20 jaar gekte voordat de uiteindelijke doodspuit toegediend wordt voor het verschil zorgen. Maar dat kon je niet inzien.
Duurder complex ivm het vervoer?quote:Onder procedurekosten begrijpen wij advovatenkosten, rechtbank- (rechter en jury) kosten en weet ik wat voor andere medewerkers. Ook moet de verdachte in een duurdere complex worden gehuisvest ivm het vervoer.
Haha....quote:Op vrijdag 7 december 2012 00:31 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Thank god. Want over twintig jaar weet niemand meer, behalve Jasper S' gezin, wie Jasper S of Marianne Vaatstra is. De straf is uitgezeten, en de dader zal niet in herhaling vervallen.
Krijgt gewoon een andere naam man.quote:Op vrijdag 7 december 2012 00:34 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Haha....![]()
Neem Volkert van der Graaf.... die is straks na 14 jaar zijn leven echt niet zeker hoor...
Ja... de moordenaar van de democratie verdient dat welquote:
Je leest correct. Het complex heeft meer bewakers nodig en ook gespeciaseerden om voor de transport te zorgen. Vaak is het complex ook direct verbonden met de rechtbank dmv ondergrondse tunnels om ontsnapping van de verdachte(n) moeilijker te maken.quote:Op vrijdag 7 december 2012 00:33 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Dat is niet de enige en ook niet de voornaamste factor. Belangrijker is dat de doodstraf vooral (bijna uitsluitend) wordt opgelegd aan hen die zich zelf geen advocaat kunnen veroorloven en dus gebruik maken van een public defender. Iemand die zelf geld kan regelen voor een advocaat, kijkt wel drie keer uit voordat hij een public defender inschakelt, want dan krijg je iemand met weinig ervaring in criminal justice en een enorme caseload en een veel te laag salaris.
[..]
Duurder complex ivm het vervoer?
Terdoodveroordeelden zitten veelal in een supermax-complex samen andere gevangenen. De meeste Amerikaanse gevangeniscomplexen zijn veel te groot om alleen maar terdoodveroordeelden te huisvesten, want dat zijn er relatief weinig.
Klopt, en dat is heel triest, dat soort mensen horen in Iran thuis, waar zo'n iemand direct gestenigd zou worden. Gelukkig leven wij niet in een dergelijke cultuur. Ik gok ook dat hij niet met deze naam weer wordt los gelaten.quote:Op vrijdag 7 december 2012 00:34 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Haha....![]()
Neem Volkert van der G.... die is straks na 14 jaar zijn leven echt niet zeker hoor...
Een heleboel mensen zijn het slachtoffer van oorlog. Daarom is het ook geen goed idee om dat als uitgangspunt te nemen, precies om wat je nu (wat ongelukkig) verwoordt.quote:Op vrijdag 7 december 2012 00:23 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Je bent mens of barbaar, zit geen enkele nuance tussen. Naar de slachtoffers moet je niet luisteren dat zijn gewoon sentimentele droeftoeters
Als hij morgen voor mijn deur zou staan, ik zou hem niet herkennen. Jij?quote:Neem Volkert van der Graaf.... die is straks na 14 jaar zijn leven echt niet zeker hoor...
Ik ben bang dat de kans op herhaling bij deze man niet denkbeeldig is.quote:Op vrijdag 7 december 2012 00:45 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Klopt, en dat is heel triest, dat soort mensen horen in Iran thuis, waar zo'n iemand direct gestenigd zou worden. Gelukkig leven wij niet in een dergelijke cultuur. Ik gok ook dat hij niet met deze naam weer wordt los gelaten.
+1quote:Op donderdag 6 december 2012 22:58 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Ja, dat klopt. Maar dat maakt hem niet minder mens dan jij of ik. Het is heel geruststellend om jezelf wijs te maken dat 'zo iemand' essentieel anders is dan 'wij', maar dat is niet zo.
Hij lijkt me een buitengewoon sympathieke en integere man (zeker voor een advocaatquote:Op vrijdag 7 december 2012 01:59 schreef julian6 het volgende:
machtig interessant dat nieuwsuur interview.
vooral wat die advocaat zei over 'het kwaad wat in ons allemaal zit' heeft me echt aan het denken gezet
Waarom? Ik vond het niet zo'n gekke uitspraak. Ik denk dat 'het kwaad' bij iedereen er wel is uit kan komen, onder de juiste omstandigheden.quote:Op vrijdag 7 december 2012 02:06 schreef Gorraay het volgende:
[..]
Hij lijkt me een buitengewoon sympathieke en integere man (zeker voor een advocaat), maar dit vond ik zijn zwakste uitspraak. Als je gaat beweren dat het kwaad in ons allemaal zit, verliest het begrip kwaad het grootste deel van zijn betekenis. Je kunt net zo goed zeggen dat alle mensen lang zijn, of kort, it doesn't make sense.
Lagere strafmaat?quote:
Onzin, dat zijn seriemoordenaars die jij opnoemt. Dit is geen seriemoordenaar.quote:Op donderdag 6 december 2012 23:02 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Jasper S. behoort tot de categorie mens. Net zoals Ted Bundy, John Wayne Gacy, Gary Ridgeway en Jeffrey Dahmer.
quote:Op donderdag 6 december 2012 23:18 schreef Tchock het volgende:
Wat een bizar verhaal. Eerst komt iemand al tot deze afschuwelijke daad, god mag weten waarom, en vervolgens houdt hij het 13 jaar stil, om - in plaats van te bekennen - mee te doen aan een onderzoek dat hem sowieso zou pakken. En dan bekent hij twee weken later alsnog?
Dit heeft de advocaat voldoende toegelicht in nieuwsuur, zou het even terugkijken.quote:Op donderdag 6 december 2012 23:26 schreef Samson het volgende:
[..]
Wat ik ook al zeg, het slaat eigenlijk helemaal nergens op, dus ik twijfel of het allemaal wel klopt
Dat staat hier ook in het kort uitgelegd.quote:Op vrijdag 7 december 2012 02:22 schreef julian6 het volgende:
[..]
Dit heeft de advocaat voldoende toegelicht in nieuwsuur, zou het even terugkijken.
Voor hem was de stap om zelf naar de politie te gaan in ieder geval te groot. Hij liet zich liever zelf gepakt worden.
Laatste paar uurtjes? Ik denk dat het allemaal niet langer dan een kwartier geduurd heeft wrs...quote:Op vrijdag 7 december 2012 02:18 schreef Hetkapitaal het volgende:
Deze klootzak komt niet meer vrij.![]()
Arme Marianne. Ik kan mij inbeelden hoe vreselijk het voor haar zou zijn geweest, die laatste paar uurtjes van je leven. Zonder de mogelijkheid hulp te roepen of een laatste afscheid van je ouders te nemen. Als 16 jarige, magere, hulpeloze meid een mes tegen je keel gedrukt krijgen en een donkere, koude, verlaten bosomgeving in moeten lopen met een onbekende, enge man.
Die je vervolgens verkracht, bewusteloos slaat, en dan .... je keel doorsnijdt.
En je lichaam daar gewoon dumpt alsof het ordinair huisvuil is. En je familie noch iemand anders inlicht over wat is jou gebeurt.
Toen zijn voorarrest verlengd werd voelde ik de tranen in mijn ogen opwellen en ik huil nooit, man zijnde.
Deze flauwe excuus van een man moet zo snel mogelijk van de aardbodem worden vernietigd. En daarna de hel voor eeuwig.
Des te vreselijker.quote:Op vrijdag 7 december 2012 02:28 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Laatste paar uurtjes? Ik denk dat het allemaal niet langer dan een kwartier geduurd heeft wrs...
Dit snap ik dan weer niet. Hoe sneller zoiets vreselijks voorbij is, hoe beter, toch?quote:
Stress in zijn leven is wel een smoking gun, voor wat de verklaring betreft.quote:Op vrijdag 7 december 2012 02:27 schreef Hetkapitaal het volgende:
[..]
Dat staat hier ook in het kort uitgelegd.
Advocaat
S. heeft al in het eerste gesprek met zijn advocaat Jan Vlug de moord bekend. Dat zei Vlug in Nieuwsuur.
Na 10 minuten zei S. dat ze wel in de goede richting zochten. ''Goh, dat U mij nog bij wil staan. Ik heb het gedaan" zei S. in dat gesprek. ''Dan stolt het bloed wel even in je aderen", zei Vlug. Er is bloed, sperma en haar op de kleding van Marianne gevonden.
S. heeft zichzelf laten betrappen, zei Vlug verder. Daarom deed hij mee aan het DNA- onderzoek. ''Hij voelde dat het spel uit was, zei Vlug. S. heeft naar eigen zeggen 13 jaar gezwegen om zijn gezin te beschermen.
Waarom
Volgens Vlug kan Jasper S. zich met de beste wil van de wereld niet indenken waarom hij heeft gedaan, wat hij heeft gedaan. De advocaat zegt dat S. de bewuste nacht op de fiets van huis was gereden, omdat hij stress in zijn leven had en hij de zaken op een rijtje wilde zetten.
Het feit dat hij een mes op zak had toen hij Vaatstra tegenkwam, is volgens Vlug niet verwonderlijk: ''Dat heeft iedere boer in die omgeving''.
De politie ontving Jasper S. voor de verklaring die hij donderdag aflegde, op een politiebureau in Zwolle. Daar was ook de familie van S. aanwezig.
Vreselijk toch hoe in slechts 15 minuten een dergelijk verstrekkend drama zich kan afspelen, dat bedoelt-ie wrs.quote:Op vrijdag 7 december 2012 02:35 schreef Messina het volgende:
[..]
Dit snap ik dan weer niet. Hoe sneller zoiets vreselijks voorbij is, hoe beter, toch?
Ik bedoel, zo lijkt 't net of je zegt dat je het beter had gevonden als ze drie uur had geleden i.p.v. de hypothetische 15 minuten.
De baas van die site zit binnenkort ook (weer) achter de tralies.quote:Op vrijdag 7 december 2012 02:35 schreef julian6 het volgende:
Ik bekijk nu die site van klokkenluideronline. Wat erg dat zulke mensen bestaan![]()
Ja, zag net in P&W dat Peter R. Wim Dankbaar ziet als het opperhoofd van deze internetgekkies.quote:Op vrijdag 7 december 2012 02:35 schreef julian6 het volgende:
Ik bekijk nu die site van klokkenluideronline. Wat erg dat zulke mensen bestaan![]()
Hopelijk. Of afgevoerd middels dwangbuis.quote:Op vrijdag 7 december 2012 02:49 schreef Gorraay het volgende:
[..]
De baas van die site zit binnenkort ook (weer) achter de tralies.
http://www.mariannevaatstra.com/quote:Ter nagedachtenis aan Marianne.
Koninginnedag 1999, eerst even werken voor een zakcentje, dan 's avonds naar Kollum om deze dag te vieren. Ze zou met de taxi thuiskomen daarom zijn we rustig
gaan slapen. Niet wetende wat je de
volgende ochtend te wachten staat. Zaterdag 1 mei, slaat de schrik om je hart, de schoenen staan niet in de hal, haar bed is onbeslapen, ze is niet thuis. Dit gebeurde nooit zonder ons iets te laten weten. Na heen en weer bellen weet niemand waar ze is. Waar is ze? We moeten zoeken! Haar vriendin met haar vriend vinden haar. We worden gebeld, huilend worden we op de hoogte gebracht, "we hebben haar gevonden, ze is dood".
Er is een abrubt einde aan haar leven
gekomen,
onze Marianne is vermoord.
De dood van Marianne is het meest
dramatische wat ons gezin is overkomen. De jongste, op handen gedragen, alle dagen om ons heen. Dan ineens die lege plek, wat moeilijk is te aanvaarden.
Ze is hier niet meer in het aardse maar is altijd in ons hart en gedachten als een mooie herinnering. Haar geest waakt over ons tot ook onze tijd gekomen is.
Sinds ze niet meer in ons midden is bewaren we elke herinnering aan haar. Via deze website willen we laten weten wie Marianne was zoals wij haar kenden.
Verder foto's van Marianne en oa. de stille tocht, gedichten en meer.
Sure... in iedereen schuilt een potentiele verkrachter/moordenaarquote:Op vrijdag 7 december 2012 01:59 schreef julian6 het volgende:
machtig interessant dat nieuwsuur interview.
vooral wat die advocaat zei over 'het kwaad wat in ons allemaal zit' heeft me echt aan het denken gezet
[..]
+1
Minder drugs gebruiken julian.... krijg je soms rare ideeen van in je bolletjequote:Op vrijdag 7 december 2012 02:07 schreef julian6 het volgende:
[..]
Waarom? Ik vond het niet zo'n gekke uitspraak. Ik denk dat 'het kwaad' bij iedereen er wel is uit kan komen, onder de juiste omstandigheden.
Dit is gewoon een tragische gebeurtenis geweest die alleen maar verliezers kent.
Propsquote:Op vrijdag 7 december 2012 02:18 schreef Hetkapitaal het volgende:
Arme Marianne. Ik kan mij inbeelden hoe vreselijk het voor haar zou zijn geweest, die laatste paar uurtjes van je leven. Zonder de mogelijkheid hulp te roepen of een laatste afscheid van je ouders te nemen. Als 16 jarige, magere, hulpeloze meid een mes tegen je keel gedrukt krijgen en een donkere, koude, verlaten bosomgeving in moeten lopen met een onbekende, enge man.
En je lichaam daar gewoon dumpt alsof het ordinair huisvuil is. En je familie noch iemand anders inlicht over wat is jou gebeurt.
Toen zijn voorarrest verlengd werd voelde ik de tranen in mijn ogen opwellen en ik huil nooit, man zijnde.
Deze flauwe excuus van een man moet zo snel mogelijk van de aardbodem worden vernietigd. En daarna de hel voor eeuwig.
Dat kan jij stellen, maar ik en die advocaat (die hem van dichtbij heeft bestudeert) denken er duidelijk anders over. Sowieso is het makkelijker voor mensen om gewoon maar te veroordelen (hij is gek!) om jezelf beter te voelen zoals, iemand anders in dit topic ook al aangaf.quote:Op vrijdag 7 december 2012 07:20 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Minder drugs gebruiken julian.... krijg je soms rare ideeen van in je bolletje![]()
Het kwaad schuilt niet in iedereen, zoiets is gewoon pertinente onzin. Het klopt dat het kwaad soms schuilt in mensen waarvan je het niet zou verwachten maar dat is een heel ander verhaal.
Ieder mens is tot kwaad in staat maar daar zijn wel voorwaarden aan verbonden. Dit beest stapt 's avonds even op de fiets voor zijn rondje kleine-meisjes-verkrachten-en-vermoorden en vervolgens zwijgt hij daar ook nog 13 jaar lang over. Pas als hij het net rond zich ziet sluiten 'laat hij zich betrappen'.quote:Op vrijdag 7 december 2012 07:38 schreef julian6 het volgende:
[..]
Dat kan jij stellen, maar ik en die advocaat (die hem van dichtbij heeft bestudeert) denken er duidelijk anders over. Sowieso is het makkelijker voor mensen om gewoon maar te veroordelen (hij is gek!) om jezelf beter te voelen zoals, iemand anders in dit topic ook al aangaf.
Wat Peter zegt: de waarheid zal de komende verhoren misschien wel wat duidelijker worden. Ik begrijp heel goed dat de vader wil weten wat deze man bezielt heeft om tot zijn daad te komen. Net als de rest van Nederland.quote:
Ale seriemoordenaars mensen zijn, is Jasper S. het zeker. Dat was mijn punt.quote:Op vrijdag 7 december 2012 02:15 schreef julian6 het volgende:
[..]
Onzin, dat zijn seriemoordenaars die jij opnoemt. Dit is geen seriemoordenaar.
Zulke uitspraken maakt je geen haar beter dan de dader. Wat hij ook heeft gedaan, niemand heeft het recht om een ander van de aardbodem te vernietigen.quote:Op vrijdag 7 december 2012 02:18 schreef Hetkapitaal het volgende:
Wat een politiek correcte flauwekulquote:Op vrijdag 7 december 2012 08:29 schreef Patroon het volgende:
[..]
Zulke uitspraken maakt je geen haar beter dan de dader. Wat hij ook heeft gedaan, niemand heeft het recht om een ander van de aardbodem te vernietigen.
quote:Op vrijdag 7 december 2012 08:29 schreef Patroon het volgende:
[..]
Zulke uitspraken maakt je geen haar beter dan de dader. Wat hij ook heeft gedaan, niemand heeft het recht om een ander van de aardbodem te vernietigen.
Vond ik ook apart. Het lijkt wel of iedereen in zijn omgeving mild reageert. Vind het steeds vreemder worden. Alsof men de tijd wilt terugzetten en verder wilt gaan alsof er niks aan de hand is.quote:Op vrijdag 7 december 2012 09:42 schreef Joooo-pi het volgende:
Vreemd dat zijn vrouw hem in de armen viel en dat zijn gezin nog "achter hem staat". Ze beseffen duidelijk nog niet wat hij gedaan heeft.
Je zou verwachten dat ze kwaad zou zijn en hem nooit meer wil zien, toch?
er zijn een aantal meisjes die verdomde veel mazzel hebben gehad de nacht dat Jasper met stress in het lijf ging fietsen en in plaats van een meisje tegen te komen, een auto op de oprit zag staan en dat gebruikte om de stress af te reageren.quote:Op vrijdag 7 december 2012 07:51 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ieder mens is tot kwaad in staat maar daar zijn wel voorwaarden aan verbonden. Dit beest stapt 's avonds even op de fiets voor zijn rondje kleine-meisjes-verkrachten-en-vermoorden en vervolgens zwijgt hij daar ook nog 13 jaar lang over. Pas als hij het net rond zich ziet sluiten 'laat hij zich betrappen'.
Zoiets schuilt in ieder mens? Laat me niet lachen, dat is total bull shit
Ach hij is blank dan mag het. Als hij Marokkaan was waren 13 pagina's vol haatreacties in ieder topic.quote:Op vrijdag 7 december 2012 09:45 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Vond ik ook apart. Het lijkt wel of iedereen in zijn omgeving mild reageert. Vind het steeds vreemder worden. Alsof men de tijd wilt terugzetten en verder wilt gaan alsof er niks aan de hand is.
Wat een simplistische vergelijking.quote:Op vrijdag 7 december 2012 09:50 schreef Hetkapitaal het volgende:
Het Nazi verleden van NL is ook niet voor niets.
Niet, want racisme leeft sterk en was ook altijd zo in Nederland.quote:Op vrijdag 7 december 2012 09:52 schreef Copycat het volgende:
[..]
Wat een simplistische vergelijking.
Racisme kom je overal ter wereld tegen.quote:Op vrijdag 7 december 2012 09:53 schreef Hetkapitaal het volgende:
[..]
Niet, want racisme leeft sterk en was ook altijd zo in Nederland.
Maar toch wel veel minder in sommige landen dan andere.quote:Op vrijdag 7 december 2012 09:54 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Racisme kom je overal ter wereld tegen.
http://www.crimesite.nl/c(...)rd-heeft-bekend.htmlquote:S. vertelde gezin zijn geheim: 'hartverscheurend'
Jasper S., de 45-jarige veehouder uit Oudwoude, die verdacht wordt van de verkrachting van en moord op Marianne Vaatstra, heeft een bekennende verklaring afgelegd. Dat heeft het Openbaar Ministerie in Leeuwarden donderdag aan het eind van de middag bekend gemaakt. Advocaat Vlug was erbij toen S. zijn grote geheim omthulde aan zijn gezin. Kijk naar zijn verhaal.
http://nieuwsuur.nl/video(...)at-van-jasper-s.html
S. heeft op donderdag tijdens een verhoor bij de politie gezegd dat hij Marianne Vaatstra in de nacht van 1 mei 1999 in een weiland aan de Keningswei in Veenklooster heeft verkracht en van het leven heeft beroofd. Hij zei dat hij Marianne niet kende maar haar toevallig die nacht tegen is gekomen. Hij zou Marianne onder bedreiging van een mes hebben meegenomen het weiland in.
Nader onderzoek moet uitwijzen hoe het mogelijk is dat zijn dna op een aansteker zat die in de tas van het meisje is gevonden, als hij zegt dat hij haar niet kende. Kwam dat dna er al eerder op of rookten de twee in de fatale nacht nog een sigaret?
Zijn advocaat Jan Vlug zei in Nieuwsuur dat er op het moment van de ontmoeting stress in zijn leven was. Hij vertrok op de fiets van zijn boerderij om zijn hoofd leeg te maken. Hij was niet dronken. Hij had altijd en mes bij zich, als boer, zo zei de advocaat.
Vlug raadde zijn cliënt aan niet meteen te bekennen omdat er nog geen enkel dossier was, er was alleen bekend dat er een 100% dna-match was. S. heeft meegedaan aan de dna-test omdat hij wist dat het spel uit was. Hij zou het altijd verborgen hebben gehouden om zijn gezin te beschermen. Hij vond het te moeiljk om zelf naar de politie te gaan. Hij wist dat ze toch wel bij hem aan de deur zouden verschijnen.
S. heeft zijn geheim aan zijn gezin verteld, in het bijzijn van advocaat Vlug. Die sprak van een 'hartverscheurend' tafereel. Het gezin hoopte volgens hem tegen beter weten in dat het niet waar zou zijn: 'Ze zeiden: we laten je niet in de steek en we geloven niet dat jij dit in volle bewustzijn hebt gedaan. Ik heb geen woede bij de familie gezien. Er is hartverscheurend verdriet en wanhoop.'
De officier heeft donderdag opdracht gegeven om de beperkingen op te heffen. Dit betekent dat de verdachte weer contact mag hebben met anderen dan alleen zijn advocaat. Het betekent ook dat de advocaat kan spreken over de inhoud van het strafdossier dat hij tot nu toe heeft ontvangen.
De raadkamer van de rechtbank Leeuwarden heeft op 5 december 2012 de voorlopige hechtenis van de verdachte met 90 dagen verlengd. Dit betekent dat de eerste openbare terechtzitting, al dan niet pro forma, in februari 2013 gepland wordt.
Lees het hele verhaal over de Zaak-Vaatstra in het boek Cold Cases.
Waar heb je minder racisme dan?quote:Op vrijdag 7 december 2012 09:55 schreef Hetkapitaal het volgende:
[..]
Maar toch wel veel minder in sommige landen dan andere.
Ja dat vind ik ook moeilijk maar je hebt de eenmalige daders. Dus het is best mogelijk dat jij of ik ooit in de toekomst een soort van blackout krijgen en een ander of anderen iets aandoen. Behoorlijk bizarquote:Op vrijdag 7 december 2012 09:50 schreef ShadyLane het volgende:
Ik kan maar niet bevatten dat iemand nooit een vlieg kwaad doet en dan 1x zoiets. Bij die andere zaak waarbij iemand jaren geleden ooit een moord had gepleegd en verder volkomen normaal leek kwam het aan het licht door een aangifte van huiselijk geweld. Daar was dus vaker sprake van gewelddadig gedrag. Maar in dit geval blijven de naaste gezinsleden hem trouw en kunnen het niet bevatten, dat suggereert dat er echt nooit iets aan hem te merken is geweest, geen gewelddadig gedrag, niets.
Hier moest ik ook aan denken, ja. En hoe berekenend is het geweest om het op een geheugenstoornis te gooienquote:Op vrijdag 7 december 2012 09:49 schreef Alleskids het volgende:
[..]
er zijn een aantal meisjes die verdomde veel mazzel hebben gehad de nacht dat Jasper met stress in het lijf ging fietsen en in plaats van een meisje tegen te komen, een auto op de oprit zag staan en dat gebruikte om de stress af te reageren.
Het is zijn advocaat. Waar heb je die anders voor? Zodat die de tegenpartij kan helpen? Toe 'ns.quote:Op vrijdag 7 december 2012 10:35 schreef xenobinol het volgende:
Het net sloot zich en pas toen hij in hechtenis zat legde hij een bekentenis af nadat duidelijk werd hoeveel sporen ze tegen hem konden gebruiken, zelfs de advocaat heeft er een expert bij gehaald om de 'sterkte' van het bewijs te toetsen.
Hij zei het na 10 minuten al tegen z'n advocaat, toen zal hij nog geen flauw idee hebben gehad hoeveel sporen ze tegen hem hadden.quote:Op vrijdag 7 december 2012 10:35 schreef xenobinol het volgende:
Ik vind ook het hele verhaal van 'ik heb me laten betrappen' niet deugen... was dan op de politie afgestapt voor een bekentenis.
Dat deze man heeft meegedaan aan het DNA onderzoek lijkt mij niet zo heel vreemd, hoe had hij dat kunnen verantwoorden tegenover zijn familie?
Het net sloot zich en pas toen hij in hechtenis zat legde hij een bekentenis af nadat duidelijk werd hoeveel sporen ze tegen hem konden gebruiken, zelfs de advocaat heeft er een expert bij gehaald om de 'sterkte' van het bewijs te toetsen.
Een begrijpelijk maar kwalijke strategie imo. Het morele kompas van veel advocaten is ook 'een beetje' stuk.quote:Op vrijdag 7 december 2012 10:48 schreef Leandra het volgende:
[..]
Hij zei het na 10 minuten al tegen z'n advocaat, toen zal hij nog geen flauw idee hebben gehad hoeveel sporen ze tegen hem hadden.
Z'n advocaat had alleen tijd nodig om zich in de zaak te verdiepen, daarom nu pas de bekentenis.
je gaat lekkerquote:Op vrijdag 7 december 2012 10:51 schreef matthijst het volgende:
Die dochter zal wel blij zijn dat hij zich niet aan haar heeft vegrepen.
Die vrouw zal dich afvragen of hij Marianne ook verkracht had als zij hem haar wel in de kont had laten neuken.
Raar volk, die Friezen, met die "we blijven je steunen, dit ben jij niet geweest" blabla. Toen ze dachten dat het een asielzoeker was was dat stinkdorp te klein, maar nu ze door een blanke boer anaal verkracht is en vermoord is het allemaal zo zielig voor die boer...
Pff. Hek eromheen en aan Duitsland geven die bende.
Inderdaad.... walgelijke 'daderverheerlijking'quote:Op vrijdag 7 december 2012 10:51 schreef matthijst het volgende:
Die dochter zal wel blij zijn dat hij zich niet aan haar heeft vegrepen.
Die vrouw zal dich afvragen of hij Marianne ook verkracht had als zij hem haar wel in de kont had laten neuken.
Raar volk, die Friezen, met die "we blijven je steunen, dit ben jij niet geweest" blabla. Toen ze dachten dat het een asielzoeker was was dat stinkdorp te klein, maar nu ze door een blanke boer anaal verkracht is en vermoord is het allemaal zo zielig voor die boer...
Pff. Hek eromheen en aan Duitsland geven die bende.
Zonder dat onderzoek had hij ook niet hoeven te bekennen en had hij dat waarschijnlijk nooit gedaan.quote:Op vrijdag 7 december 2012 10:52 schreef ShadyLane het volgende:
Ik geloof niet zo dat het een opluchting was om het te vertellen. Als het verwantschapsonderzoek er niet was geweest, had hij blijven zwijgen, denk ik.
Gewoon een goed verhaalquote:
Ze kunnen gewoon niet voorstellen dat hij tot iets walgelijks als dit in staat was.quote:Op vrijdag 7 december 2012 11:22 schreef Nober het volgende:
Zijn gezin gelooft niet dat hij bij bewustzijn was, was hij dan bewusteloos toen hij het deed?
Ik begrijp het wel, de waarheid is zo gruwelijk dat het brein de realiteit maar moeilijk kan bevatten. Het brein gaat dan over tot het acceptabel maken van de informatie door ontkenning, down playing of het afschuiven van de verantwoordelijkheid.quote:Op vrijdag 7 december 2012 11:22 schreef Nober het volgende:
Zijn gezin gelooft niet dat hij bij bewustzijn was, was hij dan bewusteloos toen hij het deed?
Sommige mensen blijven ook gewoon achter hun misdadige partner staan, zoals de vrouw van Ferdi E(lsas).quote:Op vrijdag 7 december 2012 11:26 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ik begrijp het wel, de waarheid is zo gruwelijk dat het brein de realiteit maar moeilijk kan bevatten. Het brein gaat dan over tot het acceptabel maken van de informatie door ontkenning, down playing of het afschuiven van de verantwoordelijkheid.
Uiteraard komt er een tijd dat dit niet langer mogelijk is, hoewel sommige mensen lang in hun zelf gefabriceerde wanen kunnen blijven.
Dat van die black outs geloof ik totaal niet want hij heeft kennelijk wel het besef van hetgeen hij gedaan heeft. Misschien heeft de man wel hele zieke fantasieën die hij van tijd realiseert in de werkelijkheid. Dat lijkt mij namelijk veel waarschijnlijker.quote:Op vrijdag 7 december 2012 11:26 schreef Alleskids het volgende:
tijdlelijke black out, net als toen hij die auto stal. hij snapt nog steeds niet waarom hij zomaar een auto stelen (vaneen bekende nog wel?) en gaat joy rijden en roekeloos rijden om aan de politie te ontsnappen
best eng dat hij <zomaar> zulke blak out momenten heeft. 2x is het nu naar buiten gekomen. wie weet hoe vaak er onschuldigen langs de rand van de afgrond zijn gelopen toen ze hem tegen kwamen, of juist net zijn misgelopen op zijn nachtelijke ont-stress fiets tochten
Dat is waar...quote:Op vrijdag 7 december 2012 11:29 schreef Leandra het volgende:
[..]
Sommige mensen blijven ook gewoon achter hun misdadige partner staan, zoals de vrouw van Ferdi E.
Of Estelle.... die er met haar neus bovenop stond toen haar verse verkering iemand half dood schopte.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |