abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 23 november 2012 @ 19:59:24 #1
371873 H4ppy
Go get some sleep.
pi_119549884
130119_280647_ONZ_TopTopic_190112.png

Attentie, dit topic bevat nogal wat scheldwoorden dus je bent gewaarschuwd. Ga hier a.u.b. niet over huilen.

Hallo jongons,

tegenwoordig (sinds de uitvinding van de dashcam) circuleren er ontzettend veel kekke filmpjes van Rusland op het internet. Dagelijks staat er wel een russisch filmpje in de top 5 op dumpert, en heel youtube loopt over van de Russia compilaties.

Natuurlijk begrijpt niemand van wat er in het filmpje wordt gezegd of wat er berhaupt in het filmpje gebeurt.

Voorbeeld:
(Promotie filmpje voor een "gop"(Gabber) festival. De gasten in het filmpje zijn bekende Russiche Djay's)

Sinds ik de (voor zover ik weet) enige Fokker ben die vloeiend Russisch spreekt, ben ik met het idee ben gekomen om de door jullie in dit topic geplaatste filmpjes uit te leggen / te vertalen.

De bedoeling
Dus als je een filmpje (of een woord) hebt welke je wel vertaald/uitgelegd wilt hebben kan je deze in dit topic plaatsen, en zal ik deze uitleggen of vertalen. Zet er wel bij wat je precies van het filmpje wilt weten.

Verbreed je woordenschat: Woorden die je gauw in een Russisch filmpje zal horen:

1. Bljaat - Spel als бляд - Geen directe vertaling mogelijk, zware gevoelswaarde. Wordt gebruikt net zoals het "kk" scheldwoord in het nederlands.
Voorbeeld van uitspraak:
2. Suka - Spel als сука - Direct vertaald: Teef - Gevoelswaarde hetzelfde als het woord "Hoer".

3. Jebat - Spel als ебать - werkwoord - Direct vertaald: Neuken - Wordt voor veel dingen gebruikt maar de gevoelswaarde is zwaar

4. Jebannij - Spel als ебанный - Bijv. naamwoord - Direct vertaald: verneukte/vertyfde - gevoelswaarde is heel zwaar. (Zwaarder dan van "KK")

5. Durak - Spel als дурак - Zelfstandig nw. - Je bent een "durak" als je stom in je hoofd bent. Gevoelswaarde niet zwaar.

Filmpje in welke de woorden nummer 2,3,4,5 vaak voorkomen: (In het filmpje maakt de opa ruzie met de oma over het feit dat de oma zijn waterput heeft vervuild met poep :') )

6. Idi w zopu - иди в жопу - Letterlijke vertaling: Kruip in je anus. Vrij zware gevoelswaarde.
Voorbeeld van uitspraak: Skippen naar 0:15

7. Idi nagui - . Vertaal: Lik aan mijn lul. Gevoelswaarde vrij zwaar, veel zwaarder dan hoe het in het nederlands zou klinken.

Er zijn honderden verschillende scheldwoorden, en duizenden combinaties. In het nederlands zijn er simpelweg niet genoeg woorden om alle russische scheldwoorden te kunnen vertalen. Ik zal dus mijn best doen om de lijst uit te breiden.

[ Bericht 2% gewijzigd door Fopje op 01-03-2013 12:13:58 ]
  vrijdag 23 november 2012 @ 20:06:03 #2
270971 Starm
Altijd hard aan het werk
pi_119550148
idi w zopu - иди в жопу ts
Ik ben de stem uit het kussen, vertel je dromen terwijl je slaapt.
pi_119550231
бляд zeggen ze vaak in die verkeersfilmpjes. Ook valt het me op dat er vaak een pauze zit russen het voorval en de scheldwoorden.
Verder: ga door, ik leer graag.
  vrijdag 23 november 2012 @ 20:10:01 #4
371873 H4ppy
Go get some sleep.
pi_119550321
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 november 2012 20:08 schreef FiveseveN het volgende:
Ook valt het me op dat er vaak een pauze zit russen het voorval en de scheldwoorden.
Waarschijnlijk komt de pauze doordat de bestuurder eerst in schocktoestand verkeert voordat hij zich realiseert wat er is gebeurd en begint te schelden.
pi_119550633
Tja, hij (zij) kan ook even nadenken over de volgorde en zwaarte van de scheldwoorden :7
Ik krijg compilaties binnen via een abo op Youtube en kijk weleens naar http://russia.prochan.com/dash_cam
  vrijdag 23 november 2012 @ 20:19:22 #6
371873 H4ppy
Go get some sleep.
pi_119550752
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 november 2012 20:16 schreef FiveseveN het volgende:
Tja, hij (zij) kan ook even nadenken over de volgorde en zwaarte van de scheldwoorden :7
Ik krijg compilaties binnen via een abo op Youtube en kijk weleens naar http://russia.prochan.com/dash_cam
De woorden die er nu staan zijn gesorteerd op hoe vaak ze voorkomen.
  vrijdag 23 november 2012 @ 20:24:49 #7
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_119551006
ебать?
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
  vrijdag 23 november 2012 @ 21:40:38 #8
361368 Compliment
Ki Ka Compliment
pi_119554935
хорошая тема
  vrijdag 23 november 2012 @ 21:44:31 #9
384590 Studeur
Toen kregen wij ook patat
pi_119555162
Heeft FOK!verkiring met Klojo120
  zaterdag 24 november 2012 @ 00:01:29 #10
371873 H4ppy
Go get some sleep.
pi_119561881
quote:
Blijkbaar gaat de uitzending van het programma over discotheken, en de mevrouw met de microfoon interviewt feestgangers.
Die gast loopt te praten dat hij vaker in die discotheek was geweest en dat het telkens veel leuker was deze avond, er zijn weinig mensen en de muziek is slecht. Dan vraagt dat wijf hem wat voor muziek genre er momenteel te horen is, alleen die gast verstaat de vraag niet. Ze vraagt het hem opnieuw, en opnieuw verstaat die haar niet en begint met zijn bazendans :)
  zondag 25 november 2012 @ 16:31:42 #11
362482 epic_gram
gram van epische proporties
pi_119604227

wat zegt dit ventje allemaal? :)
pi_119604323
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 november 2012 00:01 schreef H4ppy het volgende:

[..]

Blijkbaar gaat de uitzending van het programma over discotheken, en de mevrouw met de microfoon interviewt feestgangers.
Die gast loopt te praten dat hij vaker in die discotheek was geweest en dat het telkens veel leuker was deze avond, er zijn weinig mensen en de muziek is slecht. Dan vraagt dat wijf hem wat voor muziek genre er momenteel te horen is, alleen die gast verstaat de vraag niet. Ze vraagt het hem opnieuw, en opnieuw verstaat die haar niet en begint met zijn bazendans :)
Of hij beeldt met deze dans het genre muziek uit :P
  zondag 25 november 2012 @ 16:47:16 #14
371873 H4ppy
Go get some sleep.
pi_119604915
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 16:31 schreef epic_gram het volgende:

Eerst vraagt die aan de cameraman wat die moet doen, die zegt dat die gast wat geks moet doen. Vervolgens zegt die gozer vrij zachtjes бляд (Bljaaat), de cameraman zegt dan dat die het harder moet zeggen. Vervolgens loopt die gast de hele tijd бляд (Bljaaaat) te roepen door de hele collegezaal, wat ongeveer hetzelfde betekent als het scheldwoord kanker in het Nederlands.

Wanneer de docent en alle leerlingen stilvallen vraagt die "Wat, wat is er aan de hand? Ik ben een zieke debiel!" vervolgens zegt die nog dat hij helemaal nergens naartoe gaat (waarschijnlijk omdat de docent hem had geseind dat die op mag rotten uit het lokaal).
Meteen daarna rent die weg terwijl die de hele tijd "AAAAA" aan het schreuwen is.

Wanneer die uiteindelijk op de tafel gaat staan roept die nog eens een keer "Ik ben ziek in het hoofd!". De cameraman zegt ook nog eens op 1:05 op de achtergrond "Ja hij is inderdaad ziek in zijn hoofd".
Vervolgens doet die nog een paar gekkigheden en rent die uit het lokaal.
- Einde filmpje -

In Rusland hebben veel jongeren het gevoel dat ze kunnen doen wat ze willen (vandaar het hoge aantal filmpjes uit rusland), en dit is een heel goed voorbeeld hiervan. Ook hebben veel jongeren absoluut geen respect voor docenten.

Ik had ik Rusland op tv een keer een filmpje gezien van hoe een leerling een prullenbak leegkiepert op de docent, ik weet niet of die op youtube staat.
  zondag 25 november 2012 @ 16:51:29 #15
362482 epic_gram
pi_119605052
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 16:47 schreef H4ppy het volgende:

[..]

Eerst vraagt die aan de cameraman wat die moet doen, die zegt dat die gast wat geks moet doen. Vervolgens zegt die gozer vrij zachtjes бляд (Bljaaat), de cameraman zegt dan dat die het harder moet zeggen. Vervolgens loopt die gast de hele tijd бляд (Bljaaaat) te roepen door de hele collegezaal, wat ongeveer hetzelfde betekent als het scheldwoord kanker in het Nederlands.

Wanneer de docent en alle leerlingen stilvallen vraagt die "Wat, wat is er aan de hand? Ik ben een zieke debiel!" vervolgens zegt die nog dat hij helemaal nergens naartoe gaat (waarschijnlijk omdat de docent hem had geseind dat die op mag rotten uit het lokaal).
Meteen daarna rent die weg terwijl die de hele tijd "AAAAA" aan het schreuwen is.

Wanneer die uiteindelijk op de tafel gaat staan roept die nog eens een keer "Ik ben ziek in het hoofd!". De cameraman zegt ook nog eens op 1:05 op de achtergrond "Ja hij is inderdaad ziek in zijn hoofd".
Vervolgens doet die nog een paar gekkigheden en rent die uit het lokaal.
- Einde filmpje -

In Rusland hebben veel jongeren het gevoel dat ze kunnen doen wat ze willen (vandaar het hoge aantal filmpjes uit rusland), en dit is een heel goed voorbeeld hiervan. Ook hebben veel jongeren absoluut geen respect voor docenten.

Ik had ik Rusland op tv een keer een filmpje gezien van hoe een leerling een prullenbak leegkiepert op de docent, ik weet niet of die op youtube staat.
Dankjewel! Russisch is een lastige taal voor nederlanders he? Hoe kijken russen tegen buitenlanders aan? Heb jij in rusland gewoond ook?
  zondag 25 november 2012 @ 17:25:42 #16
371873 H4ppy
Go get some sleep.
pi_119606518
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 16:51 schreef epic_gram het volgende:

[..]

Dankjewel! Russisch is een lastige taal voor nederlanders he? Hoe kijken russen tegen buitenlanders aan? Heb jij in rusland gewoond ook?
Geen probleem hoor.
Russisch is inderdaad een hele lastige taal, en niet alleen voor Nederlanders. Russisch valt samen met nog een paar andere talen in de groep van de aller lastigste talen om te leren. Voor een Nederlander is het onmogelijk om voor 100% Russisch te leren spreken als de Nederlander dat niet van jongs af aan, aan wordt geleerd. In rusland hebben ze ook een compleet ander alfabet bestaande uit 33 letters.

Alhoewel ik ooit een docent geschiedenis had welke 15 jaar lang Russisch heeft gestudeerd. Hij kon grammaticaal en qua zinsopbouw, correct een gesprek voeren over de makkelijkere onderwerpen, maar qua uitspraak kwam het niet in de buurt van hoe het hoort.

In Rusland maakt het eigenlijk niet uit of je buitenlander bent of niet, je wordt even goed of slecht behandeld als iedereen. Er zijn ook heel veel buitenlanders, veel meer dan in Nederland. Wat in Rusland uitmaakt is de hoeveel geld je hebt, en niet je afkomst. Als je een buitenlander met veel geld bent zullen veel mensen aan je voeten liggen, maar als je een echte ras Rus bent zonder geld zal niemand je ook maar serieus aankijken.

Ik heb zelf inderdaad in Rusland gewoond en ook daar op school gezeten. Ik heb daar familie wonen en ga 3 a 4 keer per jaar naar Rusland.
  zondag 25 november 2012 @ 17:37:27 #17
371873 H4ppy
Go get some sleep.
pi_119607018
quote:
_O-

Alhoewel ik geen verklaring voor dat filmpje kan geven, viel mij 1 ding op. En dat is dat er carambaTV.ru in het hoekje van dat filmpje stond.
De presentator van CarambaTV maakt reviews van grappige russische filmpjes, en hij heeft ook een apart kanaal op youtube voor zijn engelspratende fans waar je soortgelijke filmpjes terug kan vinden. Hier een voorbeeld:

pi_119608119
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 17:37 schreef H4ppy het volgende:

[..]

_O-

Alhoewel ik geen verklaring voor dat filmpje kan geven, viel mij 1 ding op. En dat is dat er carambaTV.ru in het hoekje van dat filmpje stond.
De presentator van CarambaTV maakt reviews van grappige russische filmpjes, en hij heeft ook een apart kanaal op youtube voor zijn engelspratende fans waar je soortgelijke filmpjes terug kan vinden. Hier een voorbeeld:

Ah, thanks voor de link. Zal eens wat flimpjes kijken daar.

En deze populaire vid? Die heb ik ook nooit gevat:
  zondag 25 november 2012 @ 18:28:48 #19
362482 epic_gram
pi_119609071
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 17:25 schreef H4ppy het volgende:

[..]

Geen probleem hoor.
Russisch is inderdaad een hele lastige taal, en niet alleen voor Nederlanders. Russisch valt samen met nog een paar andere talen in de groep van de aller lastigste talen om te leren. Voor een Nederlander is het onmogelijk om voor 100% Russisch te leren spreken als de Nederlander dat niet van jongs af aan, aan wordt geleerd. In rusland hebben ze ook een compleet ander alfabet bestaande uit 33 letters.

Alhoewel ik ooit een docent geschiedenis had welke 15 jaar lang Russisch heeft gestudeerd. Hij kon grammaticaal en qua zinsopbouw, correct een gesprek voeren over de makkelijkere onderwerpen, maar qua uitspraak kwam het niet in de buurt van hoe het hoort.

In Rusland maakt het eigenlijk niet uit of je buitenlander bent of niet, je wordt even goed of slecht behandeld als iedereen. Er zijn ook heel veel buitenlanders, veel meer dan in Nederland. Wat in Rusland uitmaakt is de hoeveel geld je hebt, en niet je afkomst. Als je een buitenlander met veel geld bent zullen veel mensen aan je voeten liggen, maar als je een echte ras Rus bent zonder geld zal niemand je ook maar serieus aankijken.

Ik heb zelf inderdaad in Rusland gewoond en ook daar op school gezeten. Ik heb daar familie wonen en ga 3 a 4 keer per jaar naar Rusland.
Heb je ook veel woorden in het russisch? Ik bedoel, je zegt in dit topic dat er al honderden scheldwoorden bestaan... :D Ik ben 20, kan ik het leren nog? (ik ben redelijk in talen)

Enneh, heb je een verklaring voor wat je heir zei:
quote:
  zondag 25 november 2012 @ 18:45:57 #20
371873 H4ppy
Go get some sleep.
pi_119609792
quote:
7s.gif Op zondag 25 november 2012 18:07 schreef Oerbeer het volgende:

[..]

Ah, thanks voor de link. Zal eens wat flimpjes kijken daar.

En deze populaire vid? Die heb ik ook nooit gevat:
Die gast met het lange haar aan het begin heet Kirill, en wanneer hij op die balk naar voren kruipt zegt die dat die andere gasten een foto van hem moeten maken. Iemand op de achtergrond zegt op 0:10 "Kan je je voorstellen hoeveel adrenaline nu door hem heen gaat", waarop Kirill zegt dat die het helemaal niet eng vindt. Wanneer die het einde van de balk heeft bereikt begint iedereen lachend naar hem te roepen (met een heleboel gescheld van het enthoushiasme) dat die terug moet komen.

Tussen 0:10 en 0:20 hoor je een aantal woorden welke in de OP zijn vermeld. Vooral bljaat komt heel vaak voor.

Die gast in het rode shirt heet "Nazarow" van zijn achternaam. Wanneer die op de balk gaat staan hoor je iemand achter de camera met ongeloof roepen: "Nazarow, ga jij staand over die balk lopen?!". Dan roept nog iemand "Nazarow, je bent echt geschift!".
Wanneer die op 0:38 over de balk wilt lopen zegt iemand "hou op met schreeuwen iedereen" (in de context van dat Nazarow afgeleid raakt van het geschreeuw).
Hij gaat op de balk staan en zegt vrijwel meteen "Nee hier ben ik te pussy voor, ik kruip tot wel tot het einde en dan ga ik pas staan" . Wanneer die over de balk aan het kruipen is hoor je nog de cameraman met een huilerige stem zeggen "Ogujet!" (Holy shit!)

Wanneer die gast daadwerkelijk op de balk gaat staan schreeuwt de cameraman vol ongeloof uit "Hij gaat staan!". Dan roept iemand nog van uit de achtergrond iets in de context dat die hem zo'n ongelofelijke baas vindt.

Als laatste zegt de cameraman nog "Het is hier moeilijk veel meter tot aan de grond, maar hij heeft gewoon schijt!".

- Einde video -

In Rusland wordt het beklimmen van enorme constructies langzaam aan een hype. Deze mensen worden "skywalkers" genoemd. De meest bekende skywalker tot nu toe is student "Marat Dupri" welke overigens ook erbij was toen dat filmpje was geschoten:

Als je googelt op "Marat Dupri" kom je nog veel meer foto's van hem tegen.
  zondag 25 november 2012 @ 18:55:33 #21
371873 H4ppy
Go get some sleep.
pi_119610223
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 18:28 schreef epic_gram het volgende:

[..]

Heb je ook veel woorden in het russisch? Ik bedoel, je zegt in dit topic dat er al honderden scheldwoorden bestaan... :D Ik ben 20, kan ik het leren nog? (ik ben redelijk in talen)

Enneh, heb je een verklaring voor wat je heir zei:
[quote]In Rusland hebben veel jongeren het gevoel dat ze kunnen doen wat ze willen (vandaar het hoge aantal filmpjes uit rusland), en dit is een heel goed voorbeeld hiervan. Ook hebben veel jongeren absoluut geen respect voor docenten.
[/quote]

Ja, je hebt een enorm aantal woorden in het Russisch. Het aantal is vrijwel niet te vergelijken met het aantal woorden de Nederlandse taal bezit. Rusland heeft een verschrikkelijk grote literatuurgeschiedenis met heel veel bekende schrijvers. Literatuur is dan ook een verplicht vak vanaf de basisschool tot aan het einde van de middelbare school.

In het russisch heb je daadwerkelijk honderden scheldwoorden, en een oneindig aantal combinaties. Soms zit ik een filmpje te kijken en dan hoor ik weer een totaal nieuwe combinatie van nieuwe scheldwoorden waar ik dan echt stuk om ga. Zoiets heb je in het Nederlands helaas niet.

Het enorme aantal scheldwoorden is te "danken" aan de tientallen jaren van depressie en armoede na de 2de wereldoorlog. In zulke tijden is het natuurlijk logisch dat er veel negatieve woorden in het dagelijkse taalgebruik voorkomen.

Ik denk dat je met genoeg doorzettingsvermogen alles kan leren, dus als het je wat lijkt zou ik er gewoon voor gaan :)

En een verklaring voor het feit dat er weinig respect is voor ouderen komt door de mentaliteit van velen mensen. Niet alleen ouderen worden vaak onrespectvol behandeld, maar veel mensen doen onrespectvol naar elkaar waardoor je een eindeloze spiraal krijgt. En de jeugd neemt daar ook helaas vaak voorbeeld van.
  zondag 25 november 2012 @ 18:57:50 #22
293353 Stofzuigerzak
To be or toedoeledoki....
pi_119610319

Krijg al zweethanden als ik het zie :)
  zondag 25 november 2012 @ 19:03:36 #23
371873 H4ppy
Go get some sleep.
pi_119610554
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 18:57 schreef Stofzuigerzak het volgende:

Krijg al zweethanden als ik het zie :)
Deze heeft ook nog een lekker windje om een beetje afgekoeld te blijven tijdens zijn workout.
pi_119610872
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 18:45 schreef H4ppy het volgende:

[..]

Die gast met het lange haar aan het begin heet Kirill, en wanneer hij op die balk naar voren kruipt zegt die dat die andere gasten een foto van hem moeten maken. Iemand op de achtergrond zegt op 0:10 "Kan je je voorstellen hoeveel adrenaline nu door hem heen gaat", waarop Kirill zegt dat die het helemaal niet eng vindt. Wanneer die het einde van de balk heeft bereikt begint iedereen lachend naar hem te roepen (met een heleboel gescheld van het enthoushiasme) dat die terug moet komen.

Tussen 0:10 en 0:20 hoor je een aantal woorden welke in de OP zijn vermeld. Vooral bljaat komt heel vaak voor.

Die gast in het rode shirt heet "Nazarow" van zijn achternaam. Wanneer die op de balk gaat staan hoor je iemand achter de camera met ongeloof roepen: "Nazarow, ga jij staand over die balk lopen?!". Dan roept nog iemand "Nazarow, je bent echt geschift!".
Wanneer die op 0:38 over de balk wilt lopen zegt iemand "hou op met schreeuwen iedereen" (in de context van dat Nazarow afgeleid raakt van het geschreeuw).
Hij gaat op de balk staan en zegt vrijwel meteen "Nee hier ben ik te pussy voor, ik kruip tot wel tot het einde en dan ga ik pas staan" . Wanneer die over de balk aan het kruipen is hoor je nog de cameraman met een huilerige stem zeggen "Ogujet!" (Holy shit!)

Wanneer die gast daadwerkelijk op de balk gaat staan schreeuwt de cameraman vol ongeloof uit "Hij gaat staan!". Dan roept iemand nog van uit de achtergrond iets in de context dat die hem zo'n ongelofelijke baas vindt.

Als laatste zegt de cameraman nog "Het is hier moeilijk veel meter tot aan de grond, maar hij heeft gewoon schijt!".

- Einde video -

In Rusland wordt het beklimmen van enorme constructies langzaam aan een hype. Deze mensen worden "skywalkers" genoemd. De meest bekende skywalker tot nu toe is student "Marat Dupri" welke overigens ook erbij was toen dat filmpje was geschoten:

[ afbeelding ]

Als je googelt op "Marat Dupri" kom je nog veel meer foto's van hem tegen.
Thanks! Vroeg mij al af wat ze nou precies zeiden in die video. _O_
  zondag 25 november 2012 @ 19:12:18 #25
293353 Stofzuigerzak
To be or toedoeledoki....
pi_119610959
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 19:03 schreef H4ppy het volgende:

[..]

Deze heeft ook nog een lekker windje om een beetje afgekoeld te blijven tijdens zijn workout.
Full version
  zondag 25 november 2012 @ 19:15:18 #26
362482 epic_gram
pi_119611104
dit is echt een tof topic! Bedankt H4ppy! Hoelang woon je inmiddels in nederland? Je kunt namelijk perfect nederlands typen. Heb je daar lang over gedaan? :D

Klopt het dat deze kerel inmiddels is doodgevallen?

Hoe kan het eigenlijk dat er niet wordt ingegrepen bij zulke dingen? Als je hier in nederland op een flat gaat staan komt er gelijk allemaal politie en brandweer om je veilig naar beneden te halen. Is er veel politie? Of boeit het ze gewoon niet wat die mensen doen?
  zondag 25 november 2012 @ 19:48:14 #27
362482 epic_gram
pi_119612441
docu over russen met hun gevaarlijke gewoontes:

zondag 25 november 2012 @ 20:49:04 #28
371873 H4ppy
Go get some sleep.
pi_119615179
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 19:15 schreef epic_gram het volgende:
dit is echt een tof topic! Bedankt H4ppy! Hoelang woon je inmiddels in nederland? Je kunt namelijk perfect nederlands typen. Heb je daar lang over gedaan? :D

Klopt het dat deze kerel inmiddels is doodgevallen?

Hoe kan het eigenlijk dat er niet wordt ingegrepen bij zulke dingen? Als je hier in nederland op een flat gaat staan komt er gelijk allemaal politie en brandweer om je veilig naar beneden te halen. Is er veel politie? Of boeit het ze gewoon niet wat die mensen doen?
Bedankt :)

Ik woon inmiddels 11-12 jaar in Nederland. Toen ik hier net kwam op mijn 6de had ik natuurlijk veel problemen met spelling en taal en heb ik heel veel bijles gehad. Tot ongeveer groep 5 van de basisschool had ik redelijke moeite met taal en spelling. In groep 7 en 8 was ik een van de beste leerlingen qua taal en spelling.
Ik heb in groep 6 bijna een heel leerjaar in Rusland op school gezeten, maar het werd gauw duidelijk dat het niks werd daar met mij. Het scholingsniveau ligt er verschrikkelijk hoog. Wat ik daar in groep 6 had voor wiskunde heb ik pas in de 4de klas van mijn HAVO hier in Nederland.

Later op de middelbare school in Nederland heb ik nooit meer problemen met taal gehad en kon ik zoveel lessen Nederlands missen als ik wou, en alsnog de hoogste cijfers van de klas halen.

Inmiddels doe ik een Engelstalige studie aan de Haagse Hogeschool, met Koreaans als extra taal.

Of de kerel dood is gevallen weet ik niet aangezien ik niemand volgens mij weet hoe die gast precies heet of waar die woont. En bij zulke filmpjes heb je altijd wel mensen die uit het niets gaan roepen dat iemand dood is.
Er zijn overigens zeker wel ongelukken gebeurd waarbij mensen dood zijn gevallen die in hoge constructies klimmen.

Wat de politie in Rusland betreft, het boeit ze niks dat jongeren over daken heen springen. De politie in Rusland heeft zijn handen vol aan belangrijkere zaken aangezien er nog relatief veel zware criminaliteit is in vergelijking met Nederland. En het is hun eigen keus om zo gevaarlijk te doen dus voor de politie daar is er geen reden om in te grijpen.
  zondag 25 november 2012 @ 21:39:42 #29
362482 epic_gram
pi_119618189
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 20:49 schreef H4ppy het volgende:

[..]

Ik woon inmiddels 11-12 jaar in Nederland. Toen ik hier net kwam op mijn 6de had ik natuurlijk veel problemen met spelling en taal en heb ik heel veel bijles gehad. Tot ongeveer groep 5 van de basisschool had ik redelijke moeite met taal en spelling. In groep 7 en 8 was ik een van de beste leerlingen qua taal en spelling.
Ik heb in groep 6 bijna een heel leerjaar in Rusland op school gezeten, maar het werd gauw duidelijk dat het niks werd daar met mij. Het scholingsniveau ligt er verschrikkelijk hoog. Wat ik daar in groep 6 had voor wiskunde heb ik pas in de 4de klas van mijn HAVO hier in Nederland.

Later op de middelbare school in Nederland heb ik nooit meer problemen met taal gehad en kon ik zoveel lessen Nederlands missen als ik wou, en alsnog de hoogste cijfers van de klas halen.

Inmiddels doe ik een Engelstalige studie aan de Haagse Hogeschool, met Koreaans als extra taal.

Of de kerel dood is gevallen weet ik niet aangezien ik niemand volgens mij weet hoe die gast precies heet of waar die woont. En bij zulke filmpjes heb je altijd wel mensen die uit het niets gaan roepen dat iemand dood is.
Er zijn overigens zeker wel ongelukken gebeurd waarbij mensen dood zijn gevallen die in hoge constructies klimmen.

Wat de politie in Rusland betreft, het boeit ze niks dat jongeren over daken heen springen. De politie in Rusland heeft zijn handen vol aan belangrijkere zaken aangezien er nog relatief veel zware criminaliteit is in vergelijking met Nederland. En het is hun eigen keus om zo gevaarlijk te doen dus voor de politie daar is er geen reden om in te grijpen.
Wel gek, als het onderwijsniveau daar zo hoog ligt, waarom zijn er dan zo weinig internationaal bekende en hoog aangeschreven universiteiten? Is de gemiddelde rus zoveel slimmer dan een nederlander? Is daar een cultuur zoals in china, dat mensen moeten presteren? Hoe ziet het russische onderwijssysteem eruit? Heb je ook gewoon tot je 10e~11e jaar basisschool en dan middelbare school?

Oefen je je russisch spreken nog wel eens? Thuis ofzo? Spreek je nu accentloos nederlands? Je hebt wss wel echt een talenknobbel, als je na een paar jaar in nederland al beter nederlands kent dan wij nederlanders zelf :+ En daarbij nu ook nog eens koreaans kunt. Knap hoor. :)
  zondag 25 november 2012 @ 22:14:37 #30
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_119620374

_O_ Deel 30 alweer.

Rijden Russen nou zo slecht?
Rijden Russen allemaal met een camera in de auto?
Waarom blijven al die Russen zo chill tijdens een botsing?
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
  zondag 25 november 2012 @ 22:15:51 #31
371873 H4ppy
Go get some sleep.
pi_119620472
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 21:39 schreef epic_gram het volgende:

[..]

Wel gek, als het onderwijsniveau daar zo hoog ligt, waarom zijn er dan zo weinig internationaal bekende en hoog aangeschreven universiteiten? Is de gemiddelde rus zoveel slimmer dan een nederlander? Is daar een cultuur zoals in china, dat mensen moeten presteren? Hoe ziet het russische onderwijssysteem eruit? Heb je ook gewoon tot je 10e~11e jaar basisschool en dan middelbare school?

Oefen je je russisch spreken nog wel eens? Thuis ofzo? Spreek je nu accentloos nederlands? Je hebt wss wel echt een talenknobbel, als je na een paar jaar in nederland al beter nederlands kent dan wij nederlanders zelf :+ En daarbij nu ook nog eens koreaans kunt. Knap hoor. :)
Het onderwijssysteem ziet er als volgt uit: 3 Jaar voorbereiding op school van 4 tot 7 jaar, daarna 11 jaar school van 7 tot 18 jaar. Dat betekent dus dat 7 en 18 jarigen in 1 schoolgebouw zitten. Natuurlijk zijn die schoolgebouwen daar veel groter dan de nederlandse schoolgebouwen aangezien er op elke school niet minder dan 3000 leerlingen zitten. Daarom krijgen verschillende leeftijdsgroepen in verschillende vleugels en delen van de school les.

Elk jaar ga je of over naar de volgende klas, of je gaat je hele zomervakantie (welke daar 3 maanden is) naar school om al je cijfers omhoog te werken, of je blijft gewoon zitten. In de 11de klas doe je een centraal eindexamen waar je voor moet slagen mocht je door willen. Daarna kies je je opleiding. Wel moet ik zeggen dat de opleidingen daar veel meer gespecialiseerd zijn.
Dus opleidingen als "commercile economie" of "Informatica" hebben ze daar niet. Alles is onderverdeeld in specifieke groepen als "bedrijfsadministratie" "accountancy" en al helemaal onder de technische opleidingen. Een vriend van mij (18 jaar) doet een informatica opleiding welke vanaf het eerste jaar gespecialiseerd is in het maken van kunstmatige intelligentie. Dus eigenlijk heb nabouwen van het menselijk brein in een computer.

De reden dat er haast geen bekende internationale universiteiten zijn is omdat alles is gericht op de inwoners van Rusland zelf. Ook spreekt in Rusland vrijwel niemand Engels, en vrijwel niemand heeft als carrireperspectief om een baan in het buitenland te zoeken. Iedereen is daar gefocust op het land in welke ze wonen. Dit is niet zo gek aangezien het economisch gezien nu explodeert, overal zijn banen beschikbaar en er is vraag naar werknemers als nooit te voren.

Maar als je niet wilt presteren, hoeft dat ook niet. Dus het is niet zoals in China. Als je geen zin hebt in school, dan ga je als tuinman openbare parkjes schoonmaken. Dus het is de keuze aan de jeugd zelf of ze wat van hun leven maken.

Als ik kijk naar de oudere mensen in Rusland is het zo dat qua slimheid het niveau ongeveer hetzelfde ligt als in Nederland, maar als ik kijk naar de jeugd welke in de laatste 10 jaar hun school af hebben gemaakt moet ik zeggen dat die gemiddeld veel slimmer zijn dan de jeugd in Nederland. Natuurlijk zijn daar uitzonderingen op, maar de basiskennis ligt gewoon hoger aangezien je geen vakkenpakket kan kiezen. Tot de 11de klas (18 jaar) moet iedereen verplicht natuurkunde, scheikunde, algebra etc. volgen, en ook alle economische vakken erbij.

Ik spreek thuis dagelijks alleen maar Russisch met mijn familieleden, en ik spreek al sinds het einde van de basisschool Nederlands zonder accent. Overdag spreek ik vrijwel alleen maar Engels aangezien veel medestudenten op mijn opleiding uit het buitenland komen.
Dat ik een echte talenknobbel heb betwijfel ik sterk, omdat ik in mijn middelbare school tijd nog nooit een voldoende voor Frans heb gehaald. Voor duits stond ik ook alleen maar 5jes dus die 2 talen heb ik laten vallen zo snel als het maar kon.
Ik kan nog niet zeggen dat ik Koreaans spreek aangezien ik het pas vanaf het begin van dit schooljaar heb :+
  zondag 25 november 2012 @ 22:34:43 #32
371873 H4ppy
Go get some sleep.
pi_119621730
quote:
2s.gif Op zondag 25 november 2012 22:14 schreef Falco het volgende:

_O_ Deel 30 alweer.

Rijden Russen nou zo slecht?
Rijden Russen allemaal met een camera in de auto?
Waarom blijven al die Russen zo chill tijdens een botsing?
Ja, veel Russen rijden bar slecht. Dit komt deels omdat je rijbewijs halen een kwestie van 200 euro betalen is aan je rij examinator en dan ben je geslaagd.
Maar ook het weggedrag zelf is heel asociaal tegenover andere weggebruikers. Bijvoorbeeld: iedereen rijdt in de linker rijbaan terwijl er niemand op de rechter rijbaan rijdt. Je hoort natuurlijk zo veel mogelijk op de rechter rijbaan te rijden, en mensen die er langs willen hebben in dat geval geen keuze dan rechts inhalen wat natuurlijk vragen om ongelukken is.

Niet iedereen rijdt met een dashcam, maar wel een ontzettend groot percentage van de weggebruikers. Zoals je kan zien gebeuren er ontzettend veel domme ongelukken. Het videomateriaal wordt als bewijs vastgelegd in het geval van een ongeluk, om voor de rechter te bewijzen wie er schuldig was aan het ongeluk.

Dat de weggebruikers chill blijven tijdens zo'n ongeluk lijkt maar zo. Misschien schreeuwen ze niet uitbundig, maar zware scheldwoorden komen in elk filmpje van de crash compilaties voor :Y
  maandag 26 november 2012 @ 16:07:47 #33
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_119641149
Wat betekent trouwens "jobani vrot"?

Wel leuk dat het nu winter gaat worden (of al is). Betekent meer spectaculaire content :Y.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
  maandag 26 november 2012 @ 21:24:54 #34
371873 H4ppy
Go get some sleep.
pi_119654260
quote:
2s.gif Op maandag 26 november 2012 16:07 schreef Falco het volgende:
Wat betekent trouwens "jobani vrot"?

Wel leuk dat het nu winter gaat worden (of al is). Betekent meer spectaculaire content :Y.
Jebanni w rot betekent direct vertaald "In de mond geneukt", wordt gebruikt in de context van "Holy shit! / Holy Fuck!"

Er komt zeker weer spectaculaire content, omdat de helft van de Russen wachten met het vervangen van zomerbanden naar winterbanden tot het moment wanneer het al gaat sneeuwen. Dan is het natuurlijk te laat, maar des te meer filmpjes voor ons :)
  dinsdag 27 november 2012 @ 11:00:08 #35
362482 epic_gram
pi_119667515
quote:
0s.gif Op maandag 26 november 2012 21:24 schreef H4ppy het volgende:

[..]

Jebanni w rot betekent direct vertaald "In de mond geneukt", wordt gebruikt in de context van "Holy shit! / Holy Fuck!"

Er komt zeker weer spectaculaire content, omdat de helft van de Russen wachten met het vervangen van zomerbanden naar winterbanden tot het moment wanneer het al gaat sneeuwen. Dan is het natuurlijk te laat, maar des te meer filmpjes voor ons :)
Wat vind je ervan dat jouw land in de wereld bekend staat als een land met allemaal dronken en gekke mensen? :D
pi_119667530
Wat een gaaf topic _O_ ik zal er eens aan denken als ik weer eens tegen een vaag Russisch filmpje aan loop met schreeuwende personen :D
  dinsdag 27 november 2012 @ 21:42:47 #37
371873 H4ppy
Go get some sleep.
pi_119689922
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2012 11:00 schreef epic_gram het volgende:

[..]

Wat vind je ervan dat jouw land in de wereld bekend staat als een land met allemaal dronken en gekke mensen? :D
Ik kan er echt om lachen :Y
Ook als ik er zelf ben zie ik er zoveel gekke dingen waar ik stuk om kan gaan
  dinsdag 27 november 2012 @ 22:32:49 #38
362482 epic_gram
pi_119692813
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2012 21:42 schreef H4ppy het volgende:

[..]

Ik kan er echt om lachen :Y
Ook als ik er zelf ben zie ik er zoveel gekke dingen waar ik stuk om kan gaan
Ik ben nog nooit in Rusland geweest, maar het lijkt mij idd ook echt een te gek land om een keer een paar maanden heen te gaan en als het bevalt en ik de taal redelijk spreek zou ik er ook wel tijdelijk willen wonen misschien. (vandaar ook mijn interresse in dit topic)

Alleen ik denk soms wel eens, als ik al die gekke dingen op internet zie, dat het een heel saai land is. En dat mensen daarom zelf maar gevaarlijke dingen gaan doen om daar hun kick uit te halen. Maar dat valt dus wel mee, gezien je reactie?

En uit welk deel van Russia kom jij ongeveer?
  dinsdag 27 november 2012 @ 22:42:47 #39
371873 H4ppy
Go get some sleep.
pi_119693455
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2012 22:32 schreef epic_gram het volgende:

[..]

Ik ben nog nooit in Rusland geweest, maar het lijkt mij idd ook echt een te gek land om een keer een paar maanden heen te gaan en als het bevalt en ik de taal redelijk spreek zou ik er ook wel tijdelijk willen wonen misschien. (vandaar ook mijn interresse in dit topic)

Alleen ik denk soms wel eens, als ik al die gekke dingen op internet zie, dat het een heel saai land is. En dat mensen daarom zelf maar gevaarlijke dingen gaan doen om daar hun kick uit te halen. Maar dat valt dus wel mee, gezien je reactie?

En uit welk deel van Russia kom jij ongeveer?
Ik kom zelf uit St. Petersburg. Wanneer ik na een week in Rusland te zijn geweest, weer terug kom naar Nederland ga ik zowat dood van de saaiheid hier. Dat is niet zo gek aangezien er in St. Petersburg, een stad van meer dan 30 miljoen inwoners natuurlijk veel meer te doen valt dan in dit landje welke voor de helft uit bollenvelden en weilanden bestaat. Dus om antwoord op je vraag te geven: nee, Rusland is alles behalve saai.
Ook is het nachtleven er fantastisch, alleen in het centrum al heb je tientallen nachtclubs waarvan de meerderheid echt enorm is qua omgang. Door heel st petersburg heen heb je honderden nachtclubs. Ook is er echt veel overdag te bezichtigen, dus er is reden genoeg om een keer naar Rusland te gaan.
pi_119697371
Is het echt merkbaar dat er in Rusland een vrouwenoverschot is?
  woensdag 28 november 2012 @ 00:47:12 #41
256666 leeell
I know you're lonely
pi_119698286
tvp
Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
  woensdag 28 november 2012 @ 03:10:06 #42
360470 TwentyFourr
Dat zeg ik ook altijd
pi_119699761
quote:
1s.gif Op woensdag 28 november 2012 00:47 schreef leeell het volgende:
tvp
pi_119699813
Nej
I can't do this all on my own, no I know, I'm no superman.
  woensdag 28 november 2012 @ 09:50:38 #44
371873 H4ppy
Go get some sleep.
pi_119701942
quote:
10s.gif Op woensdag 28 november 2012 00:08 schreef thenxero het volgende:
Is het echt merkbaar dat er in Rusland een vrouwenoverschot is?
Daar kan ik niet echt heel goed antwoord op geven aangezien ik alleen maar in hele grote steden ben geweest. In zulke steden is het heel moeilijk te merken dat er een vrouwen of mannen overshot is, maar ik kan me wel voorstellen dat het op andere plekken wel anders is.
Wat je wel merkt is dat iedereen daar die geen relatie heeft actief op zoek is naar een relatie, dit begint al op een leeftijd van 16 jaar. Dit betekent dat vrouwen veel opener zijn naar mannen, en altijd wel de moeite nemen om mannen beter te leren kennen. Daarom zijn er veel minder preutse en arrogante wijven.
  woensdag 28 november 2012 @ 10:05:23 #45
27454 InTrePidIvity
Looks like it's broken...
pi_119702258

Wat wordt hier gezegd? Ik geloof namelijk niet dat het echt is... Tof topic verder trouwens ^O^
...it's rielie broken... It's rielie, rielie broken... Let's go wecycle!
[Tournament] Beste Remake
  woensdag 28 november 2012 @ 11:16:30 #46
362482 epic_gram
pi_119704157
quote:
5s.gif Op woensdag 28 november 2012 10:05 schreef InTrePidIvity het volgende:

Wat wordt hier gezegd? Ik geloof namelijk niet dat het echt is... Tof topic verder trouwens ^O^
waarom zou het nep zijn? Ik zie nergens waar het ge-edit moet zijn eigenlijk. Behalve waar ze even uit beeld zijn, maar dat is best knap gedaan als het nep is.
  woensdag 28 november 2012 @ 11:20:38 #47
362482 epic_gram
pi_119704281
http://www.dumpert.nl/med(...)op_z_n_russisch.html

Russische muziek vind ik dan weer helemaal niks :@
  woensdag 28 november 2012 @ 11:57:31 #48
27454 InTrePidIvity
Looks like it's broken...
pi_119705506
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 11:16 schreef epic_gram het volgende:

[..]

waarom zou het nep zijn? Ik zie nergens waar het ge-edit moet zijn eigenlijk. Behalve waar ze even uit beeld zijn, maar dat is best knap gedaan als het nep is.
Ik geloof niet dat als je zo van het dak gerukt wordt je reactiesnelheid en kracht in je handen zo groot is dat je jezelf kunt vasthouden. Met nep bedoel ik meer dat hij wel ergens gezekerd moet zijn.
...it's rielie broken... It's rielie, rielie broken... Let's go wecycle!
[Tournament] Beste Remake
pi_119709126
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 09:50 schreef H4ppy het volgende:

[..]

Daar kan ik niet echt heel goed antwoord op geven aangezien ik alleen maar in hele grote steden ben geweest. In zulke steden is het heel moeilijk te merken dat er een vrouwen of mannen overshot is, maar ik kan me wel voorstellen dat het op andere plekken wel anders is.
Wat je wel merkt is dat iedereen daar die geen relatie heeft actief op zoek is naar een relatie, dit begint al op een leeftijd van 16 jaar. Dit betekent dat vrouwen veel opener zijn naar mannen, en altijd wel de moeite nemen om mannen beter te leren kennen. Daarom zijn er veel minder preutse en arrogante wijven.
Prima antwoord :)
  donderdag 29 november 2012 @ 19:36:45 #50
371873 H4ppy
Go get some sleep.
pi_119756478
quote:
5s.gif Op woensdag 28 november 2012 10:05 schreef InTrePidIvity het volgende:

Eerst staat die gast af te tellen tot 3, en tussen de getallen door schreeuwt die nog scheldwoorden als "Bljaat" en "Suka". Daarna springt die van het dak af. Die andere gast wordt meegetrokken, en je hoort iemand ongerust "Andrej!!!" roepen (de naam van de gast die mee werd getrokken).
Dan hoor je iemand "ojojoy" op de achtergrond zeggen, het is niet echt een woord maar betekent hetzelfde als "Oh nee he".
Een paar tellen later hoor je iemand op 0:18 "Kruto" zeggen, wat "Lijp" of "vet" betekend in de context van "Wajoow, wat vet!".
Meteen hoor je daarna iemand roepen "Andrej hou je vast!".
Dat zinnetje wat die op het laatst zegt verstond ik niet goed genoeg om het te kunnen vertalen.

Wat het filmpje zelf betreft lijkt het me ook nogal sterk dat iemand niet los wordt gerukt na zo'n val, vooral als die onverwacht komt. En wat me ook niet duidelijk is waarom die gast dan in eerste plaats dat touw vast blijft houden en de andere kant op kijkt terwijl die hoort dat die gast aan het aftellen is.

Maarja het filmpje zelf ziet er geloofwaardig echt uit, dus ik kan niet echt een conclusie trekken.
pi_119759077
bazentopic :D hoorde vanmiddag dat ik van het zomer misschien 2/3 maand in rusland zit met het werk :D
nerovetsrethca
pi_119781290
quote:
6s.gif Op donderdag 29 november 2012 20:44 schreef slangpie het volgende:
bazentopic :D hoorde vanmiddag dat ik van het zomer misschien 2/3 maand in rusland zit met het werk :D
Vet! Wat voor soort werk moet je doen om naar dat bazenland gestuurd te worden? :D
  vrijdag 30 november 2012 @ 15:16:58 #53
374964 slangpie
bak oe 'n ei.
pi_119781827
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 15:00 schreef thenxero het volgende:

[..]

Vet! Wat voor soort werk moet je doen om naar dat bazenland gestuurd te worden? :D
machinelijn plaatsen, bedrijf waar ik werk is wereldwijd actief :D, dus kans is groot dat ik in nog veel meer bazenlanden kom :D
nerovetsrethca
pi_119782494
quote:
6s.gif Op vrijdag 30 november 2012 15:16 schreef slangpie het volgende:

[..]

machinelijn plaatsen, bedrijf waar ik werk is wereldwijd actief :D, dus kans is groot dat ik in nog veel meer bazenlanden kom :D
Gaan ze eindelijk eens die Lada productielijnen moderniseren? :D
  vrijdag 30 november 2012 @ 15:39:36 #55
374964 slangpie
bak oe 'n ei.
pi_119782541
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 15:38 schreef thenxero het volgende:

[..]

Gaan ze eindelijk eens die Lada productielijnen moderniseren? :D
nee ze kunnen dan weer broodjes bakken straks :D
nerovetsrethca
pi_119788571
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2012 22:42 schreef H4ppy het volgende:

[..]

een stad van meer dan 30 miljoen inwoners

weet je het zeker? ;)
  vrijdag 30 november 2012 @ 18:57:33 #57
371873 H4ppy
Go get some sleep.
pi_119788840
quote:
10s.gif Op vrijdag 30 november 2012 18:49 schreef TAPAC het volgende:

[..]

weet je het zeker? ;)
Oeps foutje, Mouskou heeft volgens mij iets van 11.000.000 inwoners, en St. Petersburg rond de 6.000.000.
pi_119789893
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 18:57 schreef H4ppy het volgende:

[..]

Oeps foutje, Mouskou heeft volgens mij iets van 11.000.000 inwoners, en St. Petersburg rond de 6.000.000.
Die cijfers zullen wel kloppen. Leuk topic trouwens!

Eerder werd je gevraagd of je je Russisch bijhoudt. Merk je dat je 11 of 12 jaar niet meer in Rusland woont? Maak je weleens (kleine) foutjes die Russen in Rusland niet maken?
  vrijdag 30 november 2012 @ 20:13:33 #59
371873 H4ppy
Go get some sleep.
pi_119791200
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 19:32 schreef TAPAC het volgende:

[..]

Die cijfers zullen wel kloppen. Leuk topic trouwens!

Eerder werd je gevraagd of je je Russisch bijhoudt. Merk je dat je 11 of 12 jaar niet meer in Rusland woont? Maak je weleens (kleine) foutjes die Russen in Rusland niet maken?
Ja, ik merk zeker dat mijn russisch er sterk achteruit op gaat aangezien ik dagelijks veel meer nederlands en engels spreek dan russisch. Vooral qua woordenschat ben ik sterk achteruit gegaan. Ik merk dan dat ik soms moeilijk uit mijn woorden kom als ik aan iemand wat complexere ideen uit wil leggen.
  zondag 2 december 2012 @ 18:45:06 #60
362482 epic_gram
pi_119849283
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 20:13 schreef H4ppy het volgende:

[..]

Ja, ik merk zeker dat mijn russisch er sterk achteruit op gaat aangezien ik dagelijks veel meer nederlands en engels spreek dan russisch. Vooral qua woordenschat ben ik sterk achteruit gegaan. Ik merk dan dat ik soms moeilijk uit mijn woorden kom als ik aan iemand wat complexere ideen uit wil leggen.
Kan je nog wel gewoon boeken lezen? Want rusland schijnt een heleboel goede literatuur te hebben. :)

En russen staan bekend dat ze vrij veel drinken, kan je een indicatie geven hoeveel de gemiddelde rus drinkt? Hoelang doen ze met een fles vodka? :)
  maandag 3 december 2012 @ 18:33:48 #61
228072 Crimyclown
Sapper de fap!
pi_119888771
Anonieme tievesclown
pi_119895252
quote:
Haha ziek dit. Heb even in google translate gegooid:
"мне плевать на всех паркуюсь где хочу"

"Kan me niet schelen waar ik wil alle parken"

Hmmm, nog erg cryptisch :D
  maandag 3 december 2012 @ 21:46:13 #63
342724 Skateboard
I'm a Sk8er Boi
pi_119898176
Oooooh, Russisch *O* ik probeer Russisch te leren :o

Wat me opvalt is dat ze op bijvoorbeeld twitter блин als scheldwoord gebruiken, maar dat betekent toch ook pannenkoek? En wat is het verschil tussen бляд en блять, en als er geen verschil tussen zit, welke versie is correct? :)
  vrijdag 7 december 2012 @ 15:18:31 #64
362482 epic_gram
pi_120039785
quote:
11s.gif Op maandag 3 december 2012 21:46 schreef Skateboard het volgende:

Wat me opvalt is dat ze op bijvoorbeeld twitter блин als scheldwoord gebruiken, maar dat betekent toch ook pannenkoek? En wat is het verschil tussen бляд en блять, en als er geen verschil tussen zit, welke versie is correct? :)
Dat laatste tekentje (ь) betekend dat je de letter daarvoor harder moet uitspreken. Verder weet ik er ook niet veel van.

(ik probeer ook russisch te leren)
pi_120040020
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 15:18 schreef epic_gram het volgende:

[..]

Dat laatste tekentje (ь) betekend dat je de letter daarvoor harder moet uitspreken. Verder weet ik er ook niet veel van.

Volgens mij is dat in praktijk onhoorbaar (in ieder geval voor mij als hollander :P ) . Maar omdat het meer klinkt als BLJAAAAA(d) dan BLJAATTTT, gok ik op de eerste spelling.
  vrijdag 7 december 2012 @ 15:26:46 #66
362482 epic_gram
pi_120040081
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 15:25 schreef thenxero het volgende:

[..]

Volgens mij is dat in praktijk onhoorbaar (in ieder geval voor mij als hollander :P )
Misschien dat ze hem daarom ook wel weglaten. Hier in nederland heb je bijvoorbeeld ook meerdere manieren om ok te schrijven. (ok en oke)
pi_120040131
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 15:26 schreef epic_gram het volgende:

[..]

Misschien dat ze hem daarom ook wel weglaten. Hier in nederland heb je bijvoorbeeld ook meerdere manieren om ok te schrijven. (ok en oke)
Het is niet alleen een kwestie van weglaten hier he, zit ook nog een verschil in "t" en "d".
  vrijdag 7 december 2012 @ 15:28:58 #68
362482 epic_gram
pi_120040175
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 15:27 schreef thenxero het volgende:

[..]

Het is niet alleen een kwestie van weglaten hier he, zit ook nog een verschil in "t" en "d".
oja, sorry daar had ik overheen gelezen. Dat weet ik niet.
  vrijdag 7 december 2012 @ 18:01:31 #69
371873 H4ppy
Go get some sleep.
pi_120046503
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2012 18:45 schreef epic_gram het volgende:

[..]

Kan je nog wel gewoon boeken lezen? Want rusland schijnt een heleboel goede literatuur te hebben. :)

En russen staan bekend dat ze vrij veel drinken, kan je een indicatie geven hoeveel de gemiddelde rus drinkt? Hoelang doen ze met een fles vodka? :)
Ja ik kan nog wel gewoon boeken lezen, en ik heb ook vroeger veel bekende literatuur gelezen.

Russen drinken inderdaad best veel, maar er wordt vrijwel alleen maar Vodka gedronken bij het eten. (Er word gezegd dat je alcoholist bent als je zonder eten erbij vodka drinkt.) Bier wordt vooral door de jeugd gedronken.

Het drinkgedrag is best moeilijk in te schatten aangezien doorsnee mensen alleen maar bij het eten drinken, maar werklozen en zwervers natuurlijk heel de dag door drinken. Ook verschilt het per woonplaats hoeveel er wordt gedronken. In grotere moderne steden wordt relatief minder gedronken dan in afgelegen kleinere depressieve stadjes. Doordeweeks wordt er bijna alleen maar op vrijdagen en zaterdagen gedronken door werkende mensen.
Ook verschilt de vodka met wat je hier koopt. In Rusland wordt vrijwel alleen maar vodka van russische vodka fabrikanten gedronken.

Laten we zeggen dat een gemiddeld persoon vrijdag of zaterdag 3 kleine glaasjes vodka wegtikt, dus gewoon bij het eten. Dus 1 persoon kan nog aardig lang over een fles doen. Echter drinkt niemand in zijn eentje, altijd met op zn minst 3 personen. Dus dan kan het wel snel oplopen.

Met nieuwjaar echter, drinkt vrijwel iedereen zich kapot omdat het de grootste gebeurtenis in heel het jaar is. Nieuwjaar wordt uitgebreid gevierd, en families of vriendengroepen komen bij elkaar. Dan kunnen er wel een aantal flessen in 1 avond weg worden gezopen.
  vrijdag 7 december 2012 @ 18:23:02 #70
371873 H4ppy
Go get some sleep.
pi_120047320
quote:
Ik heb even hartelijk om dat 2de filmpje gelachen _O-
Ik zal even uitleggen wat er in de filmpjes gebeurt.

In grote steden als St. Petersburg en Moskou is parkeren een enorm probleem door gebrek aan parkeerplekken. Er zijn maar een klein aantal parkeergarages doordat er simpelweg geen plek voor is in centra's van zulke enorme steden.
Door het gebrek aan parkeerplekken wordt er dus geparkeerd op plekken welke daar niet voor bestemd zijn. Zo is in Moskou het "dubbel" parkeren de gewoonste zaak van de wereld, waarbij er gewoon een 2de rij van geparkeerde auto's ontstaat naast de eerste rij. Iedereen hangt een sticker aan de binennkant van zijn auto in de 2de rij aan een zuignop, met die gene zijn telefoon nummer. Als iemand uit de eerste rij weg wilt, belt hij diegene wie hem klem heeft geparkeerd en diegene komt naar zijn auto toe om zijn auto even te verplaatsen zodat de eerste persoon eruit kan.
Maar zoals in het filmpje te zien is parkeren mensen hun auto fout en blijven er vervolgens in zitten.

Door dit soort dingen wordt het verkeer gehinderd omdat er dan vaak gewoon een rijbaan wordt geblokkeerd door de extra rij van de geparkeerde auto's, waardoor er enorme files ontstaan.

De mensen in het filmpje plakken ronde stickers op fout geparkeerde auto's. Op de stickers staat: "Ik heb schijt aan iedereen". Het doel hiervan is opzich om fout geparkeerde auto's tegen te gaan.
Het plakken van de grote stickers levert natuurlijk agressieve reacties op van bestuurders zoals in de filmpjes is te zien. In het eerste filmpje greep er zelfs iemand naar zijn pistool omdat er behalve de stickers flink uit werd gelokt door de demonstranten. Het bijzijn van talloze fotografen maakte de situatie alleen maar nog erger aangezien zij zo'n sappig mogelijk verhaal ervan wouden maken zoals het maken van foto's van het pistool.

Ik zelf vind die demonstratie van ze maar helemaal niks aangezien zij zelf heel duidelijk uitlokken en vervolgens er drama van maken als iemand wat terug doet.
  vrijdag 7 december 2012 @ 18:30:33 #71
371873 H4ppy
Go get some sleep.
pi_120047581
quote:
11s.gif Op maandag 3 december 2012 21:46 schreef Skateboard het volgende:

Gaaf :)
блин (spreek uit als blin) is niet echt een scheldwoord gericht naar iemand maar wordt meer gebruikt als het woord "Godverdomme".
Het betekent inderdaad pannenkoek, en hoe het zo is gekomen dat het zo wordt gebruikt weet ik niet.

бляд en блять betekenen inderdaad hetzelfde, en er is geen versie van welke goed of fout is aangezien dit woord natuurlijk niet op is genomen in het woordenboek. Beide versies kunnen worden gebruikt. Het maakt ook niet uit of je het met een д (d) of t op het einde zegt aangezien het ongeveer hetzelfde klinkt en in situaties in welke het woord wordt gebruikt niemand er toch over na denkt hoe het precies hoort te klinken.
  vrijdag 7 december 2012 @ 18:35:10 #72
371873 H4ppy
Go get some sleep.
pi_120047788
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 15:18 schreef epic_gram het volgende:

[..]

Dat laatste tekentje is juist de "soft sign". Dus je moet de laatste letter juist zachter uitspreken :)
Dit is de "hard sign": ъ. Als die achter een letter staat moet je de letter juist harder uitspreken.
Hard sign:ъ
Soft sign: ь
Kan nogal verwarrend zijn aangezien het ontzettend op elkaar lijkt.
  vrijdag 7 december 2012 @ 19:43:05 #73
388724 JaqenHghar
Valar morghulis
pi_120050191
Wat een bazentopic! H4ppy _O_

Sowieso is Russisch een machtig mooie taal. Maar zo verdomde moeilijk :'(

Ik had een stukje software waar stemherkenning in zat, maar had mijn laptop bijna door het raam gesmeten omdat ik bij een woordje maar geen goed kon scoren op uitspraak.

In ieder geval zal ik nooit weer het woord велосипед vergeten :')
  vrijdag 7 december 2012 @ 19:53:19 #74
342724 Skateboard
I'm a Sk8er Boi
pi_120050655
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 19:43 schreef JaqenHghar het volgende:
Wat een bazentopic! H4ppy _O_

Sowieso is Russisch een machtig mooie taal. Maar zo verdomde moeilijk :'(

Ik had een stukje software waar stemherkenning in zat, maar had mijn laptop bijna door het raam gesmeten omdat ik bij een woordje maar geen goed kon scoren op uitspraak.

In ieder geval zal ik nooit weer het woord велосипед vergeten :')
Toen ik 12 was (ben nu 16) wou ik ook Russisch leren, dat deed ik ook met een programma. Na een paar weken stopte ik ermee, vooral omdat dat programma ervan uitging dat je het alfabet ook op een later moment kon leren ( :') ). Na 4 jaar kende ik nog steeds яблоко, кошка, собака en велосипед. Ik deed het alleen zonder uitspraak, maar op een zwaar Hollands accent na denk ik wel dat Russen het enigszins zouden begrijpen. En nu kan ik kleine gesprekjes voeren en ik ben zo trots als ik met Russische mensen op twitter praat en ik ze gewoon kan verstaan _O_ geweldig gevoel :D
  vrijdag 7 december 2012 @ 19:54:38 #75
388724 JaqenHghar
Valar morghulis
pi_120050725
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 19:53 schreef Skateboard het volgende:

[..]

Toen ik 12 was (ben nu 16) wou ik ook Russisch leren, dat deed ik ook met een programma. Na een paar weken stopte ik ermee, vooral omdat dat programma ervan uitging dat je het alfabet ook op een later moment kon leren ( :') ). Na 4 jaar kende ik nog steeds яблоко, кошка, собака en велосипед. Ik deed het alleen zonder uitspraak, maar op een zwaar Hollands accent na denk ik wel dat Russen het enigszins zouden begrijpen. En nu kan ik kleine gesprekjes voeren en ik ben zo trots als ik met Russische mensen op twitter praat en ik ze gewoon kan verstaan _O_ geweldig gevoel :D
Dat is inderdaad wel een manier om russisch te leren ja. Gewoon de stoute schoenen aantrekken en mensen online opzoeken met woordenboek in de aanslag :P
pi_120050738
Mijn moeder komt uit rusland, jammer dat ik de taal niet spreek..
  vrijdag 7 december 2012 @ 19:58:30 #77
342724 Skateboard
I'm a Sk8er Boi
pi_120050906
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 19:54 schreef JaqenHghar het volgende:

[..]

Dat is inderdaad wel een manier om russisch te leren ja. Gewoon de stoute schoenen aantrekken en mensen online opzoeken met woordenboek in de aanslag :P
Idd, en het werkt :) op willekeurige chatsites hyperactief "ПРИВЕТ Я УЧУ РУССКОГО ЯЗЫКА" naar Russen schreeuwen werkt meestal ook wel :D
  vrijdag 7 december 2012 @ 20:00:47 #78
388724 JaqenHghar
Valar morghulis
pi_120051017
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 19:58 schreef Skateboard het volgende:

[..]

Idd, en het werkt :) op willekeurige chatsites hyperactief "ПРИВЕТ Я УЧУ РУССКОГО ЯЗЫКА" naar Russen schreeuwen werkt meestal ook wel :D
Daar kan ik maar n ding op zeggen:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  vrijdag 7 december 2012 @ 20:01:56 #79
388724 JaqenHghar
Valar morghulis
pi_120051069
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 19:54 schreef Sjors. het volgende:
Mijn moeder komt uit rusland, jammer dat ik de taal niet spreek..
:o Leraar Russisch in huis, wat let je!
  vrijdag 7 december 2012 @ 20:02:04 #80
342724 Skateboard
I'm a Sk8er Boi
pi_120051079
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 20:00 schreef JaqenHghar het volgende:

[..]

Daar kan ik maar n ding op zeggen:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Je bent zelf een pannenkoek! :(
  vrijdag 7 december 2012 @ 20:03:39 #81
388724 JaqenHghar
Valar morghulis
pi_120051157
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 20:02 schreef Skateboard het volgende:

[..]

Je bent zelf een pannenkoek! :(
Al was ik vroegah niet beter hoor, dankzij het online schieten in CoD tegen russen die me de meest vreselijke scheldwoorden leerden, en zich dan kapot lachten als ik begon te vloeken als ik het niet kon winnen :')
  vrijdag 7 december 2012 @ 21:51:37 #82
228072 Crimyclown
Sapper de fap!
pi_120056681
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 18:23 schreef H4ppy het volgende:

[..]

Ik heb even hartelijk om dat 2de filmpje gelachen _O-
Ik zal even uitleggen wat er in de filmpjes gebeurt.

In grote steden als St. Petersburg en Moskou is parkeren een enorm probleem door gebrek aan parkeerplekken. Er zijn maar een klein aantal parkeergarages doordat er simpelweg geen plek voor is in centra's van zulke enorme steden.
Door het gebrek aan parkeerplekken wordt er dus geparkeerd op plekken welke daar niet voor bestemd zijn. Zo is in Moskou het "dubbel" parkeren de gewoonste zaak van de wereld, waarbij er gewoon een 2de rij van geparkeerde auto's ontstaat naast de eerste rij. Iedereen hangt een sticker aan de binennkant van zijn auto in de 2de rij aan een zuignop, met die gene zijn telefoon nummer. Als iemand uit de eerste rij weg wilt, belt hij diegene wie hem klem heeft geparkeerd en diegene komt naar zijn auto toe om zijn auto even te verplaatsen zodat de eerste persoon eruit kan.
Maar zoals in het filmpje te zien is parkeren mensen hun auto fout en blijven er vervolgens in zitten.

Door dit soort dingen wordt het verkeer gehinderd omdat er dan vaak gewoon een rijbaan wordt geblokkeerd door de extra rij van de geparkeerde auto's, waardoor er enorme files ontstaan.

De mensen in het filmpje plakken ronde stickers op fout geparkeerde auto's. Op de stickers staat: "Ik heb schijt aan iedereen". Het doel hiervan is opzich om fout geparkeerde auto's tegen te gaan.
Het plakken van de grote stickers levert natuurlijk agressieve reacties op van bestuurders zoals in de filmpjes is te zien. In het eerste filmpje greep er zelfs iemand naar zijn pistool omdat er behalve de stickers flink uit werd gelokt door de demonstranten. Het bijzijn van talloze fotografen maakte de situatie alleen maar nog erger aangezien zij zo'n sappig mogelijk verhaal ervan wouden maken zoals het maken van foto's van het pistool.

Ik zelf vind die demonstratie van ze maar helemaal niks aangezien zij zelf heel duidelijk uitlokken en vervolgens er drama van maken als iemand wat terug doet.
:D Dankje.
Anonieme tievesclown
pi_120056997
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 20:01 schreef JaqenHghar het volgende:

[..]

:o Leraar Russisch in huis, wat let je!
Tja, de Russen die ik ken spreken goed engels
Er is nog nooit een reden voor mij geweest om russisch te leren, wie weet iets voor de toekomst.. :P
  vrijdag 7 december 2012 @ 22:39:14 #84
388724 JaqenHghar
Valar morghulis
pi_120059456
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 december 2012 21:56 schreef Sjors. het volgende:

[..]

Tja, de Russen die ik ken spreken goed engels
Er is nog nooit een reden voor mij geweest om russisch te leren, wie weet iets voor de toekomst.. :P
Learning for the sake of learning ;)
  zaterdag 8 december 2012 @ 10:06:21 #85
362482 epic_gram
pi_120068000
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 18:01 schreef H4ppy het volgende:
Ook verschilt de vodka met wat je hier koopt. In Rusland wordt vrijwel alleen maar vodka van russische vodka fabrikanten gedronken.
Maar is russian standard niet echt russisch dan? En stolichnaya of nemiroff?

En heb je nog tips om snel russisch te leren? Mijn duits en italiaans heb ik geleerd door donald ducks te lezen in die talen, zijn er ook makkelijke russische strips? Of heb je een beter advies? :D
  zaterdag 8 december 2012 @ 10:36:16 #86
388724 JaqenHghar
Valar morghulis
pi_120068417
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2012 10:06 schreef epic_gram het volgende:

[..]

En heb je nog tips om snel russisch te leren? Mijn duits en italiaans heb ik geleerd door donald ducks te lezen in die talen, zijn er ook makkelijke russische strips? Of heb je een beter advies? :D
Haha protip _O- Dat maakt het wel leuk!
  zaterdag 8 december 2012 @ 11:33:12 #87
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_120069470
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 17:25 schreef H4ppy het volgende:

[..]

Geen probleem hoor.
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 18:55 schreef H4ppy het volgende:

[..]

Ja, je hebt een enorm aantal woorden in het Russisch. Het aantal is vrijwel niet te vergelijken met het aantal woorden de Nederlandse taal bezit.
[/quote]Respect voor je topic, maar dit is pure bullshit.

De Slavische talen zijn nauwer verwant met de Germaanse talen dan bijvoorbeeld de Romaanse talen. De enige reden dat de meeste mensen beter Frans dan Russisch spreken is omdat ze Frans van vroeg af aan leren, en Russisch niet. Ja, het Russisch heeft naamvallen, maar dat hebben Duits en Latijn ook, en die talen zijn ook goed te leren. De enige chte moeilijkheid aan het Russisch is het aspect, maar dat is zeer zeker niet onoverkomelijk.
Ook Nederlanders kunnen op latere leeftijd een perfect Russisch accent leren, het is gewoon een kwestie van immersie: een Nederlander die een tijd lang in Rusland woont en werkt zal een nagenoeg perfect accent hebben, net zoals een Rus die een tijd lang in Nederland woont een nagenoeg perfect accent zal hebben.

Daarnaast is het aantal woorden dat een taal heeft onmogelijk vast te stellen, omdat er oneindig veel woorden bij geproduceerd kunnen worden en omdat er niet vaststaat wat een woord is. Zijn "ja" en "menja" twee verschillende woorden? Zo ja, zijn "doma" en "domi (домы)" dan ook twee verschillende woorden? Als we afgaan op de schattingen van unieke lexemen, dat wil zeggen betekenisdragende woorden en woorddelen, dan is er geen significant verschil tussen het Russisch en het Nederlands.
  zaterdag 8 december 2012 @ 13:17:01 #88
371873 H4ppy
Go get some sleep.
pi_120072010
[quote]0s.gif Op zaterdag 8 december 2012 11:33 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

[..]

Ik snap wat je bedoelt, en het is inderdaad oppervlakkig door mij uitgedrukt dat nederlanders nooit voor 100% Russisch kunnen leren spreken. Het is wel zo dat als iemand in Rusland woont en werkt veel sneller vooruitgang zal boeken dan als iemand het in Nederland probeert te leren, wat immers met alle talen zo is.

"Ja" betekent ik, "menja" betekent "mij", dus het zijn inderdaad 2 verschillende woorden.
"doma" betekent huizen (dom = huis), maar ook "thuis". "domi" komt in Rusland niet voor in het dagelijks taalgebruik voor zover ik weet, misschien wel in het Azerbeidzjaans of Oekraens.
pi_120072285
*Volg*

:D

quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2012 11:33 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

[..]

een Nederlander die een tijd lang in Rusland woont en werkt zal een nagenoeg perfect accent hebben, net zoals een Rus die een tijd lang in Nederland woont een nagenoeg perfect accent zal hebben.
Accenten zijn er moeilijk uit te krijgen. Ik ben al zeker 15 jaar weg uit Duitsland, maar iedereen hier hoort direct dat aan mijn accent dat ik geen native ben ;)
Je raekt an de dinge geweun.
pi_120072466
Ik vroeg me af: Pas geleden was er een docu over iemand die een aantal jaren in Rusland had gewoond en een rondrit ging maken met zijn auto door Rusland heen. Nou zou ik dat ook graag eens doen. Maar is dat wel veilig?
  zaterdag 8 december 2012 @ 13:37:24 #91
362482 epic_gram
pi_120072506
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2012 13:35 schreef davo1979 het volgende:
Ik vroeg me af: Pas geleden was er een docu over iemand die een aantal jaren in Rusland had gewoond en een rondrit ging maken met zijn auto door Rusland heen. Nou zou ik dat ook graag eens doen. Maar is dat wel veilig?
heb je een link naar die docu?
pi_120072557
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2012 13:37 schreef epic_gram het volgende:

[..]

heb je een link naar die docu?
Waren een aantal afleveringen. Ik moet even goed nadenken hoe dat nou heette. Ze staan op uitzendinggemist iets in de trant van: Van moerminsk naar...

Gevonden:

http://www.publiekeomroep.nl/artikelen/van-moskou-tot-moermansk
  zaterdag 8 december 2012 @ 13:44:01 #93
388724 JaqenHghar
Valar morghulis
pi_120072663
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2012 13:35 schreef davo1979 het volgende:
Cultuurshock toen ik dat keek. Vooral dat stuk met die testraketten.
  zaterdag 8 december 2012 @ 13:50:49 #94
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_120072843
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2012 13:17 schreef H4ppy het volgende:
[quote][ afbeelding ] Op zaterdag 8 december 2012 11:33 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

[..]

Ik snap wat je bedoelt, en het is inderdaad oppervlakkig door mij uitgedrukt dat nederlanders nooit voor 100% Russisch kunnen leren spreken. Het is wel zo dat als iemand in Rusland woont en werkt veel sneller vooruitgang zal boeken dan als iemand het in Nederland probeert te leren, wat immers met alle talen zo is.

"Ja" betekent ik, "menja" betekent "mij", dus het zijn inderdaad 2 verschillende woorden.
"doma" betekent huizen (dom = huis), maar ook "thuis". "domi" komt in Rusland niet voor in het dagelijks taalgebruik voor zover ik weet, misschien wel in het Azerbeidzjaans of Oekraens.
Ok, slecht voorbeeld. Een ander dan: zijn "morje", "morja" en "morjoe" verschillende woorden?

Anyhow, begrijp je nu dat je opmerking dat Russisch meer woorden heeft nergens op gebaseerd is?
  zaterdag 8 december 2012 @ 13:51:24 #95
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_120072857
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2012 13:28 schreef Messina het volgende:
*Volg*

:D

[..]

Accenten zijn er moeilijk uit te krijgen. Ik ben al zeker 15 jaar weg uit Duitsland, maar iedereen hier hoort direct dat aan mijn accent dat ik geen native ben ;)
Meer oefenen dan. :P

Serieus, gewoon proberen met het native accent te spreken, dan leer je het vanzelf. ;)
pi_120073808
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 19:53 schreef Skateboard het volgende:

[..]

Haha nice. Ik heb een jaar of 5 geleden een Russisch liedje uit mijn hoofd geleerd (zomaar voor de lol), en ik ken hem nog steeds 100% uit mijn hoofd. Wel grappig dat dat blijft hangen :) .
  zaterdag 8 december 2012 @ 15:19:46 #97
362482 epic_gram
pi_120075240
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2012 13:39 schreef davo1979 het volgende:

[..]

Waren een aantal afleveringen. Ik moet even goed nadenken hoe dat nou heette. Ze staan op uitzendinggemist iets in de trant van: Van moerminsk naar...

Gevonden:

nice, bedankt! :)
  zaterdag 8 december 2012 @ 17:08:49 #98
342724 Skateboard
I'm a Sk8er Boi
pi_120078241
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2012 14:26 schreef thenxero het volgende:

[..]

Haha nice. Ik heb een jaar of 5 geleden een Russisch liedje uit mijn hoofd geleerd (zomaar voor de lol), en ik ken hem nog steeds 100% uit mijn hoofd. Wel grappig dat dat blijft hangen :) .
Idd, en het is gewoon leuk xD ik wil echt heel graag een Russisch liedje uit m'n hoofd leren, maar de lyrics zijn nergens te vinden :( , ik had die band al gemaild en gevraagd of ze de lyrics wouden geven en ze mailden terug dat ze dat binnenkort zouden doen. Nooit meer iets van gehoord }:|
  zondag 9 december 2012 @ 17:12:57 #99
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_120113207
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2012 13:39 schreef davo1979 het volgende:

[..]

Gevonden:

Met Jelle Brandt Corstius. Een prachtige docu.
Ik maak geen reclame maar hij heeft ook een boek 'Universele Reisgids voor moeilijke landen'. Gewoon praktische tips hoe het moet in dit soort landen. Zoals in een godvergeten oord met een doelgerichte tred lopen met een plastic tas in de hand alsof je er gewoon al jaren woont, ook al heb je geen idee waar je bent.
How can I make this topic about me?
  zondag 9 december 2012 @ 17:23:20 #100
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_120113576
Ik heb een poos wat moeten opzoeken en uitzoeken op Russische sites, en bleek de Google Translate een enorm waardevolle hulp. Als je het ding laat vertalen naar het Engels, dan kom je er prima uit.

Ook leuk om te oefenen: plaatsnamen in het Russisch via een Cyrillische map: http://maps.join.ua/
Amsterdam - Амстердам
Rotterdam - Роттердам
Zwolle - Зволле

[ Bericht 5% gewijzigd door gebrokenglas op 09-12-2012 17:34:26 ]
  zondag 9 december 2012 @ 19:32:14 #101
388724 JaqenHghar
Valar morghulis
pi_120118420
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2012 17:23 schreef gebrokenglas het volgende:
Ik heb een poos wat moeten opzoeken en uitzoeken op Russische sites, en bleek de Google Translate een enorm waardevolle hulp. Als je het ding laat vertalen naar het Engels, dan kom je er prima uit.

Ook leuk om te oefenen: plaatsnamen in het Russisch via een Cyrillische map: http://maps.join.ua/
Amsterdam - Амстердам
Rotterdam - Роттердам
Zwolle - Зволле
For motherland Нидерланды! I kiel you no problem, In Sovjet Нидерланды, we kiel grizzly with bare hands.

/vladimir mode
  zondag 9 december 2012 @ 20:58:25 #102
371873 H4ppy
Go get some sleep.
pi_120122958
quote:
zijn er ook makkelijke russische strips? Of heb je een beter advies?
Hmm ik heb even een site gevonden met stripboeken in het Russisch, maar voor zover ik heb gekeken ligt het niveau behoorlijk hoog voor mensen die net aan het leren zijn. Hier kan je bijvoorbeeld de Avatar lezen: http://ruscomix.ru/index.php?newsid=800
Aan de linker kant in het menu kiezen uit heel veel verschillende stripboeken series.

Qua advies heb ik ook al DM's gehad van mensen die om tips vroegen maar ik ken zelf maar 1 website met taallessen (http://www.russianlessons.net/lessons/lesson1_main.php) en ik heb nu geen tijd om verder te zoeken aangezien ik druk bezig ben met tentamens.

Ik heb thuis een boekenkast vol Russische kinderboeken en ik zou ze ook graag uitlenen maarja je moet er toch een fundamenteel niveau voor hebben aangezien er natuurlijk geen engelse vertalingen bij staan.
  zondag 9 december 2012 @ 21:02:15 #103
371873 H4ppy
Go get some sleep.
pi_120123198
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2012 13:50 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Ok, slecht voorbeeld. Een ander dan: zijn "morje", "morja" en "morjoe" verschillende woorden?

Anyhow, begrijp je nu dat je opmerking dat Russisch meer woorden heeft nergens op gebaseerd is?
Zou je de woorden naar het russisch alfabet om kunnen zetten, zo weet ik niet zeker welke woorden je nou precies bedoelt.
Mijn opmerking dat het Russisch meer woorden heeft had ik gebaseerd op het feit dat het gebruik van woorden in het dagelijks taalgebruik veel gevarieerder is dan in het Nederlands, en je veel meer synoniemen voor alles hebt dan in het Nederlands.
Maar je hebt gelijk dat het niet meteen betekent dat het Russisch meer woorden heeft.
  zondag 9 december 2012 @ 21:07:12 #104
371873 H4ppy
Go get some sleep.
pi_120123511
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2012 17:08 schreef Skateboard het volgende:

[..]

Idd, en het is gewoon leuk xD ik wil echt heel graag een Russisch liedje uit m'n hoofd leren, maar de lyrics zijn nergens te vinden :( , ik had die band al gemaild en gevraagd of ze de lyrics wouden geven en ze mailden terug dat ze dat binnenkort zouden doen. Nooit meer iets van gehoord }:|
Hmm ja het is nogal lastig om lyrics van een russisch liedje in gewone letters te vinden, maar als je me een bandnaam geeft met het nummer dan kan ik de lyrics in het russisch opzoeken en dat je dan dmv google translate uitspraak functie de uitspraak kan oefenen met het liedje erbij.
  zondag 9 december 2012 @ 23:10:13 #105
362482 epic_gram
pi_120131797
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2012 20:58 schreef H4ppy het volgende:

[..]

Hmm ik heb even een site gevonden met stripboeken in het Russisch, maar voor zover ik heb gekeken ligt het niveau behoorlijk hoog voor mensen die net aan het leren zijn. Hier kan je bijvoorbeeld de Avatar lezen: http://ruscomix.ru/index.php?newsid=800
Aan de linker kant in het menu kiezen uit heel veel verschillende stripboeken series.

Qua advies heb ik ook al DM's gehad van mensen die om tips vroegen maar ik ken zelf maar 1 website met taallessen (http://www.russianlessons.net/lessons/lesson1_main.php) en ik heb nu geen tijd om verder te zoeken aangezien ik druk bezig ben met tentamens.

Ik heb thuis een boekenkast vol Russische kinderboeken en ik zou ze ook graag uitlenen maarja je moet er toch een fundamenteel niveau voor hebben aangezien er natuurlijk geen engelse vertalingen bij staan.
woei dankjewel voor je moeite! Ik ga er zeker naar kijken, alleen ik zit, net als jij, nu ook met mijn tentamens. Dus nog ff niet nu, maar ik ga hier zeker moeite voor doen! Dankjewel! :)
  zondag 9 december 2012 @ 23:27:02 #106
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_120132700
http://www.dumpert.nl/med(...)us_doet_truukje.html

Tof topic! Interessant land en taaltje, maar ken jij deze truuk al?
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_120137022
Hoe zit het eigenlijk met mensen die met een west Slavische taal zijn opgevoed? Kan ik het Russisch als Poolstalige makkelijker oppikken dan Nederlanders? Ook met betrekking tot de uitspraak?

Ik weet dat Russisch oost Slavisch is. Ik versta het ook niet, op wat woorden na. Geldt voor jou het zelfde met betrekking tot Pools?
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
  maandag 10 december 2012 @ 12:06:16 #108
362482 epic_gram
pi_120144188
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2012 23:27 schreef Catch22- het volgende:
http://www.dumpert.nl/med(...)us_doet_truukje.html

Tof topic! Interessant land en taaltje, maar ken jij deze truuk al?
whaha, die reactie van zijn vrienden xD
  maandag 10 december 2012 @ 15:58:53 #109
342724 Skateboard
I'm a Sk8er Boi
pi_120152244
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2012 21:07 schreef H4ppy het volgende:

[..]

Hmm ja het is nogal lastig om lyrics van een russisch liedje in gewone letters te vinden, maar als je me een bandnaam geeft met het nummer dan kan ik de lyrics in het russisch opzoeken en dat je dan dmv google translate uitspraak functie de uitspraak kan oefenen met het liedje erbij.
Dat is het probleem, ik beheers het Cyrillische alfabet, maar de lyrics zijn ook niet in het cyrillisch te vinden :') het nummer heet раста, van рычаги машин :)
  maandag 10 december 2012 @ 16:03:04 #110
342724 Skateboard
I'm a Sk8er Boi
pi_120152417
quote:

[..]

Op www.learningru.com staan heel duidelijk de grammatica, voorzetsels en naamvallen uitgelegd, en de site zelf is gewoon Nederlands :) en verder denk ik dat je het beste gewoon met de grammatica en zinsopbouw kan beginnen, dan pik je meestal ook snel woordjes op die veel gebruikt worden, en dan doorgaan met de zelfstandig naamwoorden. Zo doe ik het tenminste :)
  maandag 10 december 2012 @ 19:59:09 #111
371873 H4ppy
Go get some sleep.
pi_120162432
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 15:58 schreef Skateboard het volgende:

[..]

Dat is het probleem, ik beheers het Cyrillische alfabet, maar de lyrics zijn ook niet in het cyrillisch te vinden :') het nummer heet раста, van рычаги машин :)
Ik heb even gezocht, maar de lyrics van dat bepaalde nummer zijn nieteens in het Russisch te vinden :')

Wel zijn de lyrics van andere nummers van dezelfde artiest te vinden:
http://www.pesni.net/text/Rychagi-Mashin
  maandag 10 december 2012 @ 20:05:16 #112
342724 Skateboard
I'm a Sk8er Boi
pi_120162794
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 19:59 schreef H4ppy het volgende:

[..]

Ik heb even gezocht, maar de lyrics van dat bepaalde nummer zijn nieteens in het Russisch te vinden :')

Wel zijn de lyrics van andere nummers van dezelfde artiest te vinden:
http://www.pesni.net/text/Rychagi-Mashin
Ik weet het, dat is zo irritant :') en ik wil echt specifiek dat nummer, want ik vind hem leuk :D ik denk dat ik gewoon Russische fans ga mailen en vragen of zij de tekst voor me op kunnen schrijven.. xD
  vrijdag 4 januari 2013 @ 15:25:48 #113
362482 epic_gram
pi_121154068
Zou iemand dit plaatje kunnen uitleggen? :D

vrijdag 4 januari 2013 @ 15:46:35 #114
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_121155062
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2013 15:25 schreef epic_gram het volgende:

[ afbeelding ]
Er staat
"Produkt gotov k upotreblenijoe" "Product klaar voor gebruik"
"Konservy rybnye" "Visconserven"

Dat is alles wat ik kan lezen, context ken ik verder niet, maar dat is op zich al grappig genoeg. :D
  vrijdag 4 januari 2013 @ 16:04:46 #115
362482 epic_gram
pi_121155881
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2013 15:46 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Er staat
"Produkt gotov k upotreblenijoe" "Product klaar voor gebruik"
"Konservy rybnye" "Visconserven"

Dat is alles wat ik kan lezen, context ken ik verder niet, maar dat is op zich al grappig genoeg. :D
supergrappig idd, thnx voor je moeite! :)
  vrijdag 4 januari 2013 @ 16:44:19 #116
388724 JaqenHghar
Valar morghulis
pi_121157743
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2013 15:25 schreef epic_gram het volgende:

[ afbeelding ]
Krokodillenmoes ?
pi_121158846
quote:
Die russen zijn weird.
pi_121627612
Kan iemand uitleggen wat hier gebeurd, en waarom die gast in elkaar geslagen wordt?

pi_121662973
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2013 11:06 schreef appelboer24 het volgende:
Kan iemand uitleggen wat hier gebeurd, en waarom die gast in elkaar geslagen wordt?

Dronken Rus zoekt ruzie. Alpha male speelt de held. Dronken Rus geeft trap. Rel breekt los. Dronken Rus druipt af met een raar loopje. Lichte paniek/frustratie in het tramstel. Einde filmpje.
pi_121688062
quote:
7s.gif Op woensdag 16 januari 2013 23:35 schreef thenxero het volgende:

[..]

Dronken Rus zoekt ruzie. Alpha male speelt de held. Dronken Rus geeft trap. Rel breekt los. Dronken Rus druipt af met een raar loopje. Lichte paniek/frustratie in het tramstel. Einde filmpje.
Oke, maar is hij alleen dronken of is het echt een downie? Want er staat wel iets van mongoolski ofzo in de titel. :)
  woensdag 23 januari 2013 @ 14:08:58 #121
371873 H4ppy
Go get some sleep.
pi_121936062
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 18:26 schreef appelboer24 het volgende:

[..]

Oke, maar is hij alleen dronken of is het echt een downie? Want er staat wel iets van mongoolski ofzo in de titel. :)
Hij is gewoon dronken. De titel zegt "Dronken rus Vs. Mongolir " Ik weet niet precies waar het op slaat. Uitleg van thenxero klopt overigens ^O^
  dinsdag 12 februari 2013 @ 21:32:03 #122
388724 JaqenHghar
Valar morghulis
pi_122806358

Wat hier nou zo spectaculair aan is ?
  dinsdag 12 februari 2013 @ 21:58:29 #123
371873 H4ppy
Go get some sleep.
pi_122807736
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 21:32 schreef JaqenHghar het volgende:

Wat hier nou zo spectaculair aan is ?
Ik weet niet precies wat de oorzaak is, maar op dat filmpje komt er dus een dikke straal water uit een put midden op de weg, en het water komt er met zo'n kracht uit dat het putdeksel eruit wordt gegooid samen met een boel andere troep.

ik denk dat een verklaring zou kunnen zijn dat er ergens een enorme ondergrondse water of riool leiding is gesprongen, wat vooral in de winter best actueel is. Met temperaturen van -15 -20 bevriezen dus die buizen en als er wat druk op staat van binnenuit willen ze wel eens knappen. En de inhoud dus door de druk naar boven door een putdeksel komt zetten. Ook zijn die leidingen in sommige gebieden slecht onderhouden wat tot dit soort dingen kan leiden.

De titel is "Geiser waterbron op de moskoustraat", wat natuurlijk satirisch is bedoeld aangezien dat water wat naar buiten komt zetten je wel kan doen denken aan warmwaterbronnen in exotische landen :)

In het filmpje zelf wordt ook niet echt wat nuttigs gezegd, vooral onnodig gescheld.

Onder het filmpje staan lauwe reacties van mensen die de reactie van de bestuurder en het hele filmpje afkeuren omdat er in feite niks bijzonders aan is, en de bestuurder er wel een big deal van maakt.

Dus om je vraag te beantwoorden, er is vrij weinig spectaculairs aan het filmpje.
pi_122813078

Waarom verwijdert de politie de kentekenplaten en mag ze zonder verder rijden? :P
  woensdag 13 februari 2013 @ 19:42:19 #125
388724 JaqenHghar
Valar morghulis
pi_122841639
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 21:58 schreef H4ppy het volgende:

[..]

Ik weet niet precies wat de oorzaak is, maar op dat filmpje komt er dus een dikke straal water uit een put midden op de weg, en het water komt er met zo'n kracht uit dat het putdeksel eruit wordt gegooid samen met een boel andere troep.

ik denk dat een verklaring zou kunnen zijn dat er ergens een enorme ondergrondse water of riool leiding is gesprongen, wat vooral in de winter best actueel is. Met temperaturen van -15 -20 bevriezen dus die buizen en als er wat druk op staat van binnenuit willen ze wel eens knappen. En de inhoud dus door de druk naar boven door een putdeksel komt zetten. Ook zijn die leidingen in sommige gebieden slecht onderhouden wat tot dit soort dingen kan leiden.

De titel is "Geiser waterbron op de moskoustraat", wat natuurlijk satirisch is bedoeld aangezien dat water wat naar buiten komt zetten je wel kan doen denken aan warmwaterbronnen in exotische landen :)

In het filmpje zelf wordt ook niet echt wat nuttigs gezegd, vooral onnodig gescheld.

Onder het filmpje staan lauwe reacties van mensen die de reactie van de bestuurder en het hele filmpje afkeuren omdat er in feite niks bijzonders aan is, en de bestuurder er wel een big deal van maakt.

Dus om je vraag te beantwoorden, er is vrij weinig spectaculairs aan het filmpje.
haha dankje!
  woensdag 13 februari 2013 @ 20:10:57 #126
371873 H4ppy
Go get some sleep.
pi_122843173
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 23:28 schreef thenxero het volgende:

Waarom verwijdert de politie de kentekenplaten en mag ze zonder verder rijden? :P
Nou laten we beginnen met het feit dat het filmpje "Dom wijf achter het stuur" heet, dat komt dus omdat dat wijf een IQ van een goudvis blijkt te hebben. Zo begrijpt ze niet wat de agent van haar wilt, terwijl de agent het heel duidelijk maakt dat hij haar papieren wilt zien.

Wanneer ze eindelijk snapt wat van de agent wilt, weigert ze om haar auto papieren aan de agent te geven. De agent vraagt haar nog op 2:33 of ze veel rij-ervaring heeft, waarop ze antwoordt: "Ja, een half jaar".

Wanneer ze eindelijk haar papieren aan oom agent geeft blijkt ze geen APK keuring te hebben doorlopen. Zelf heeft ze geen idee wat een APK keuring is en waarom het zo'n probleem is dat ze dat niet heeft doorlopen.

Op 4 minuten zit de agent haar uit te leggen welk papiertje waar voor is :')

Haar kentekenplaten worden eraf gehaald, en die kan ze weer ophalen wanneer ze een APK keuring heeft gedaan. Dat moet ook nog binnen een bepaald termijn worden gedaan, anders krijgt ze een boete.

Maarja het is best krom dat ze gewoon zonder kentekenplaten mag gaan rijden totdat ze APK heeft gedaan, maar sommige regels in Rusland zijn gewoon ondoordacht.
pi_122846791
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 20:10 schreef H4ppy het volgende:

[..]

Nou laten we beginnen met het feit dat het filmpje "Dom wijf achter het stuur" heet, dat komt dus omdat dat wijf een IQ van een goudvis blijkt te hebben. Zo begrijpt ze niet wat de agent van haar wilt, terwijl de agent het heel duidelijk maakt dat hij haar papieren wilt zien.

Wanneer ze eindelijk snapt wat van de agent wilt, weigert ze om haar auto papieren aan de agent te geven. De agent vraagt haar nog op 2:33 of ze veel rij-ervaring heeft, waarop ze antwoordt: "Ja, een half jaar".

Wanneer ze eindelijk haar papieren aan oom agent geeft blijkt ze geen APK keuring te hebben doorlopen. Zelf heeft ze geen idee wat een APK keuring is en waarom het zo'n probleem is dat ze dat niet heeft doorlopen.

Op 4 minuten zit de agent haar uit te leggen welk papiertje waar voor is :')

Haar kentekenplaten worden eraf gehaald, en die kan ze weer ophalen wanneer ze een APK keuring heeft gedaan. Dat moet ook nog binnen een bepaald termijn worden gedaan, anders krijgt ze een boete.

Maarja het is best krom dat ze gewoon zonder kentekenplaten mag gaan rijden totdat ze APK heeft gedaan, maar sommige regels in Rusland zijn gewoon ondoordacht.
Haha supergrappig. Bedankt :D
pi_122930794
Niet echt een filmpje dat veel vertaling behoeft, maar wat een bijzonder Russisch filmpje.

pi_122932821
Tvp
Goed topic trouwens ^O^
IT'er in hart en nieren
  zaterdag 16 februari 2013 @ 12:29:46 #130
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_122945882
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 21:21 schreef thenxero het volgende:
Niet echt een filmpje dat veel vertaling behoeft, maar wat een bijzonder Russisch filmpje.

Geniaal hoe de meeste Russen zoals vaker zo rustig blijven. Af en toe een onderkoelde 'Bljaat', maar voor de rest komen de reacties overeen alsof het 'business as usual' is.
pi_122947712
quote:
2s.gif Op zaterdag 16 februari 2013 12:29 schreef Falco het volgende:

[..]

Geniaal hoe de meeste Russen zoals vaker zo rustig blijven. Af en toe een onderkoelde 'Bljaat', maar voor de rest komen de reacties overeen alsof het 'business as usual' is.
Mooi he. En dan zo'n gezellig sovjetliedje op de achtergrond.
pi_122979171
Tof topic inderdaad. :D
Op maandag 3 november 2014 23:52 schreef Peunage het volgende:
LEAVE KB ALONE.
  zondag 17 februari 2013 @ 10:55:21 #133
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_122979535
Sowieso zijn Russen een nuchter volk.
Als die meteoriet in Amerika zou zijn neergekomen dan was het dagen lang op alle news channels, de President op televisie, en het aantal OMG's dat je hoort loopt dan in de miljoenen keren.

En hier: een keertje bljat zeggen, verder niet te moeilijk doen, even wat hout pakken uit het schuurtje om voor de gesprongen ramen te timmeren, en dan op naar werk... :+
  zondag 17 februari 2013 @ 16:43:46 #134
240100 ATan
Listige code is lastig lezen
pi_122993089
Zomboachik :) slova pjat ballov

Zombobox
TV, TV industry
In RuNet discourse, the TV industry is assumed to be a tool of the authorities, the main purpose of which is to stultify the brains of viewers and the television/zombobox is an evil device that turns its users into zombies.

[ Bericht 50% gewijzigd door ATan op 17-02-2013 16:57:42 ]
  maandag 18 februari 2013 @ 21:17:55 #135
381300 RamteamJax
[RamteamRadio]
pi_123047813
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 16:31 schreef epic_gram het volgende:

_O- _O- _O-
Toppunt van sadisme: - Een helikopter met een schietstoel !
  dinsdag 19 februari 2013 @ 20:24:36 #136
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_123088112
Is het mogelijk om je je toch enigszins te redden in Rusland (Moskou, St. Petersburg) als toerist, als je praktisch geen woord Russisch spreekt en kan lezen?
Het Cyrillisch schrift kan ik dus nog maar net ontcijferen. Dat стоп stop betekent (bij kruispunten), en enkele trefwoorden op websites als фото, видео, ДТП en АПС. Maar dan houdt het nog even op.
Hopelijk kennen vooral de jongere mensen daar wel een paar woorden Engels...
  dinsdag 19 februari 2013 @ 20:40:22 #137
240100 ATan
pi_123088923
quote:
wat zegt dit ventje allemaal?
Hij zegt blaaaaahhhh aaaaaaaahhhh aaaaaah
  dinsdag 19 februari 2013 @ 20:44:42 #138
240100 ATan
pi_123089154
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 20:24 schreef gebrokenglas het volgende:
Is het mogelijk om je je toch enigszins te redden in Rusland (Moskou, St. Petersburg) als toerist, als je praktisch geen woord Russisch spreekt en kan lezen?
Het Cyrillisch schrift kan ik dus nog maar net ontcijferen. Dat стоп stop betekent (bij kruispunten), en enkele trefwoorden op websites als фото, видео, ДТП en АПС. Maar dan houdt het nog even op.
Neem een woordenboek mee :-)
Met izvhinitie, ya gachu kupit <insert woord>, pazhalusta kom je een heel eind.
Dit soort zinnetjes zijn dan ook handig om te weten:
http://www.linguanaut.com/english_russian.htm
  woensdag 20 februari 2013 @ 12:46:07 #139
371873 H4ppy
Go get some sleep.
pi_123113008
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 20:24 schreef gebrokenglas het volgende:
Wat ATan zegt, je kan natuurlijk een woordenboek voor de zekerheid meenemen. Een woordenboek is natuurlijk niet erg handig als je snel wat wilt vragen, daarom kan je een vertaal applicatie installeren op je iPhone of Android smartphone.

Ik heb net even snel gezocht, en heb bijvoorbeeld "Translator with Speech" gevonden in de app store. Je selecteert een taal, typt een Nederlandse zin in, en je iphone vertaalt dit naar het Russisch, en spreekt het nog uit ook.

Kan dus best handig zijn als je snel wat aan iemand wilt vragen.
Verder is het wel handig om zoveel mogelijk zelf te weten, aangezien weinig mensen in Rusland Engels spreken. Ook de jeugd spreekt helaas best gebrekkig engels.

Succes in ieder geval! ^O^
  donderdag 21 februari 2013 @ 15:50:58 #140
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_123163966
Dank voor de tip. Is een goeie, zo'n Android vertaal app. Had ik nog niet bij stilgestaan. Handig, al die moderne dingen tegenwoordig. :D

En
izvhinitie, ya gachu kupit <insert woord>, pazhalusta
Wat zeg je daar dan precies? Google translate weet het niet.

Ho wacht, iets met Excuse me ... ... ... .... please

[ Bericht 2% gewijzigd door gebrokenglas op 21-02-2013 15:56:48 ]
  donderdag 21 februari 2013 @ 16:18:11 #141
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_123164986
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2013 15:50 schreef gebrokenglas het volgende:
Dank voor de tip. Is een goeie, zo'n Android vertaal app. Had ik nog niet bij stilgestaan. Handig, al die moderne dingen tegenwoordig. :D

En
izvhinitie, ya gachu kupit <insert woord>, pazhalusta
Wat zeg je daar dan precies? Google translate weet het niet.

Ho wacht, iets met Excuse me ... ... ... .... please
"Pardon, ik wil <insert woord> kopen, alstublieft."
pi_123167017
TVP :)
Zon, zee en strand, eerst een dagje lol, dan alles vol met zand.
pi_123626439
Voor wie een beetje Russisch wilt leren. http://www.busuu.com/enc/ ;)
  zondag 15 december 2013 @ 13:13:49 #144
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_134286497

Vanaf 2:45, wat zegt die dude :? Filmpje wat daarna volgt, is redelijk grappig trouwens.
&lt;a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow"&gt;Afleidingsmanoeuvre&lt;/a&gt;
  zondag 15 december 2013 @ 13:38:45 #145
371873 H4ppy
Go get some sleep.
pi_134287258
quote:
2s.gif Op zondag 15 december 2013 13:13 schreef Falco het volgende:

Vanaf 2:45, wat zegt die dude :? Filmpje wat daarna volgt, is redelijk grappig trouwens.
2:48 - "Kijk uit je doppen, debiel godverdomme"
2:57 - "Wat doe je nou mongool"
3:02 - "Hahaha wat ben je een debiel godverdomme, niet normaal. Wat een debiel ben je toch."
  zondag 15 december 2013 @ 14:07:54 #146
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_134288280
Spasiba!

Commentaar zou ook wel op hemzelf van toepassing kunnen zijn :D
&lt;a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow"&gt;Afleidingsmanoeuvre&lt;/a&gt;
  zondag 15 december 2013 @ 15:02:47 #147
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_134290452
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
  maandag 3 februari 2014 @ 22:54:28 #148
394371 ikbenniethaan33
TOP Oss till I die!
pi_136307596
tvp
Forza TOP Oss
  zaterdag 30 augustus 2014 @ 16:33:19 #149
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_143991788

Vanaf 4 uur minuut 40. Wat wordt er allemaal gezegd :')___?
pi_157611821
Duurde even om dit topic terug te vinden, maar het is me toch gelukt heheh.

Wat wordt er op 2:30 gezegd?
http://www.skoften.net/it(...)eld_een_mooiere_plek
  donderdag 3 december 2015 @ 11:48:18 #151
371873 H4ppy
Go get some sleep.
pi_157983993
quote:
0s.gif Op maandag 16 november 2015 22:24 schreef doge het volgende:
Duurde even om dit topic terug te vinden, maar het is me toch gelukt heheh.

Wat wordt er op 2:30 gezegd?
http://www.skoften.net/it(...)eld_een_mooiere_plek
Had niet door dat er hier weer was gepost :X

Gast met petje: Wie is hier homo?
Gast in het blauw: Jij!
Gast met petje: Wat zei je?
Voordat die gast in het blauw weer "jij" uit kan spreken wordt die gehoekt
Gast met petje: Ik word schijtziek van je!

heheh.
  donderdag 24 december 2015 @ 11:31:40 #152
394371 ikbenniethaan33
TOP Oss till I die!
pi_158492183
Wat wordt er in dit filmpje gezegd?
Forza TOP Oss
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')