abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_119759077
bazentopic :D hoorde vanmiddag dat ik van het zomer misschien 2/3 maand in rusland zit met het werk :D
nerovetsrethca
pi_119781290
quote:
6s.gif Op donderdag 29 november 2012 20:44 schreef slangpie het volgende:
bazentopic :D hoorde vanmiddag dat ik van het zomer misschien 2/3 maand in rusland zit met het werk :D
Vet! Wat voor soort werk moet je doen om naar dat bazenland gestuurd te worden? :D
  vrijdag 30 november 2012 @ 15:16:58 #53
374964 slangpie
bak oe 'n ei.
pi_119781827
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 15:00 schreef thenxero het volgende:

[..]

Vet! Wat voor soort werk moet je doen om naar dat bazenland gestuurd te worden? :D
machinelijn plaatsen, bedrijf waar ik werk is wereldwijd actief :D, dus kans is groot dat ik in nog veel meer bazenlanden kom :D
nerovetsrethca
pi_119782494
quote:
6s.gif Op vrijdag 30 november 2012 15:16 schreef slangpie het volgende:

[..]

machinelijn plaatsen, bedrijf waar ik werk is wereldwijd actief :D, dus kans is groot dat ik in nog veel meer bazenlanden kom :D
Gaan ze eindelijk eens die Lada productielijnen moderniseren? :D
  vrijdag 30 november 2012 @ 15:39:36 #55
374964 slangpie
bak oe 'n ei.
pi_119782541
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 15:38 schreef thenxero het volgende:

[..]

Gaan ze eindelijk eens die Lada productielijnen moderniseren? :D
nee ze kunnen dan weer broodjes bakken straks :D
nerovetsrethca
pi_119788571
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2012 22:42 schreef H4ppy het volgende:

[..]

een stad van meer dan 30 miljoen inwoners

weet je het zeker? ;)
  vrijdag 30 november 2012 @ 18:57:33 #57
371873 H4ppy
Go get some sleep.
pi_119788840
quote:
10s.gif Op vrijdag 30 november 2012 18:49 schreef TAPAC het volgende:

[..]

weet je het zeker? ;)
Oeps foutje, Mouskou heeft volgens mij iets van 11.000.000 inwoners, en St. Petersburg rond de 6.000.000.
pi_119789893
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 18:57 schreef H4ppy het volgende:

[..]

Oeps foutje, Mouskou heeft volgens mij iets van 11.000.000 inwoners, en St. Petersburg rond de 6.000.000.
Die cijfers zullen wel kloppen. Leuk topic trouwens!

Eerder werd je gevraagd of je je Russisch bijhoudt. Merk je dat je 11 of 12 jaar niet meer in Rusland woont? Maak je weleens (kleine) foutjes die Russen in Rusland niet maken?
  vrijdag 30 november 2012 @ 20:13:33 #59
371873 H4ppy
Go get some sleep.
pi_119791200
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 19:32 schreef TAPAC het volgende:

[..]

Die cijfers zullen wel kloppen. Leuk topic trouwens!

Eerder werd je gevraagd of je je Russisch bijhoudt. Merk je dat je 11 of 12 jaar niet meer in Rusland woont? Maak je weleens (kleine) foutjes die Russen in Rusland niet maken?
Bedankt :)
Ja, ik merk zeker dat mijn russisch er sterk achteruit op gaat aangezien ik dagelijks veel meer nederlands en engels spreek dan russisch. Vooral qua woordenschat ben ik sterk achteruit gegaan. Ik merk dan dat ik soms moeilijk uit mijn woorden kom als ik aan iemand wat complexere ideeλn uit wil leggen.
  zondag 2 december 2012 @ 18:45:06 #60
362482 epic_gram
gram van epische proporties
pi_119849283
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 20:13 schreef H4ppy het volgende:

[..]

Bedankt :)
Ja, ik merk zeker dat mijn russisch er sterk achteruit op gaat aangezien ik dagelijks veel meer nederlands en engels spreek dan russisch. Vooral qua woordenschat ben ik sterk achteruit gegaan. Ik merk dan dat ik soms moeilijk uit mijn woorden kom als ik aan iemand wat complexere ideeλn uit wil leggen.
Kan je nog wel gewoon boeken lezen? Want rusland schijnt een heleboel goede literatuur te hebben. :)

En russen staan bekend dat ze vrij veel drinken, kan je een indicatie geven hoeveel de gemiddelde rus drinkt? Hoelang doen ze met een fles vodka? :)
  maandag 3 december 2012 @ 18:33:48 #61
228072 Crimyclown
Sapper de fap!
pi_119895252
quote:
Haha ziek dit. Heb even in google translate gegooid:
"мне плевать на всех паркуюсь где хочу"

"Kan me niet schelen waar ik wil alle parken"

Hmmm, nog erg cryptisch :D
  maandag 3 december 2012 @ 21:46:13 #63
342724 Skateboard
I'm a Sk8er Boi
pi_119898176
Oooooh, Russisch *O* ik probeer Russisch te leren :o

Wat me opvalt is dat ze op bijvoorbeeld twitter блин als scheldwoord gebruiken, maar dat betekent toch ook pannenkoek? En wat is het verschil tussen бляд en блять, en als er geen verschil tussen zit, welke versie is correct? :)
  vrijdag 7 december 2012 @ 15:18:31 #64
362482 epic_gram
pi_120039785
quote:
11s.gif Op maandag 3 december 2012 21:46 schreef Skateboard het volgende:

Wat me opvalt is dat ze op bijvoorbeeld twitter блин als scheldwoord gebruiken, maar dat betekent toch ook pannenkoek? En wat is het verschil tussen бляд en блять, en als er geen verschil tussen zit, welke versie is correct? :)
Dat laatste tekentje (ь) betekend dat je de letter daarvoor harder moet uitspreken. Verder weet ik er ook niet veel van.

(ik probeer ook russisch te leren)
pi_120040020
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 15:18 schreef epic_gram het volgende:

[..]

Dat laatste tekentje (ь) betekend dat je de letter daarvoor harder moet uitspreken. Verder weet ik er ook niet veel van.

Volgens mij is dat in praktijk onhoorbaar (in ieder geval voor mij als hollander :P ) . Maar omdat het meer klinkt als BLJAAAAA(d) dan BLJAATTTT, gok ik op de eerste spelling.
  vrijdag 7 december 2012 @ 15:26:46 #66
362482 epic_gram
pi_120040081
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 15:25 schreef thenxero het volgende:

[..]

Volgens mij is dat in praktijk onhoorbaar (in ieder geval voor mij als hollander :P )
Misschien dat ze hem daarom ook wel weglaten. Hier in nederland heb je bijvoorbeeld ook meerdere manieren om okι te schrijven. (okι en oke)
pi_120040131
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 15:26 schreef epic_gram het volgende:

[..]

Misschien dat ze hem daarom ook wel weglaten. Hier in nederland heb je bijvoorbeeld ook meerdere manieren om okι te schrijven. (okι en oke)
Het is niet alleen een kwestie van weglaten hier he, zit ook nog een verschil in "t" en "d".
  vrijdag 7 december 2012 @ 15:28:58 #68
362482 epic_gram
pi_120040175
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 15:27 schreef thenxero het volgende:

[..]

Het is niet alleen een kwestie van weglaten hier he, zit ook nog een verschil in "t" en "d".
oja, sorry daar had ik overheen gelezen. Dat weet ik niet.
  vrijdag 7 december 2012 @ 18:01:31 #69
371873 H4ppy
Go get some sleep.
pi_120046503
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2012 18:45 schreef epic_gram het volgende:

[..]

Kan je nog wel gewoon boeken lezen? Want rusland schijnt een heleboel goede literatuur te hebben. :)

En russen staan bekend dat ze vrij veel drinken, kan je een indicatie geven hoeveel de gemiddelde rus drinkt? Hoelang doen ze met een fles vodka? :)
Ja ik kan nog wel gewoon boeken lezen, en ik heb ook vroeger veel bekende literatuur gelezen.

Russen drinken inderdaad best veel, maar er wordt vrijwel alleen maar Vodka gedronken bij het eten. (Er word gezegd dat je alcoholist bent als je zonder eten erbij vodka drinkt.) Bier wordt vooral door de jeugd gedronken.

Het drinkgedrag is best moeilijk in te schatten aangezien doorsnee mensen alleen maar bij het eten drinken, maar werklozen en zwervers natuurlijk heel de dag door drinken. Ook verschilt het per woonplaats hoeveel er wordt gedronken. In grotere moderne steden wordt relatief minder gedronken dan in afgelegen kleinere depressieve stadjes. Doordeweeks wordt er bijna alleen maar op vrijdagen en zaterdagen gedronken door werkende mensen.
Ook verschilt de vodka met wat je hier koopt. In Rusland wordt vrijwel alleen maar vodka van russische vodka fabrikanten gedronken.

Laten we zeggen dat een gemiddeld persoon vrijdag of zaterdag 3 kleine glaasjes vodka wegtikt, dus gewoon bij het eten. Dus 1 persoon kan nog aardig lang over een fles doen. Echter drinkt niemand in zijn eentje, altijd met op zn minst 3 personen. Dus dan kan het wel snel oplopen.

Met nieuwjaar echter, drinkt vrijwel iedereen zich kapot omdat het de grootste gebeurtenis in heel het jaar is. Nieuwjaar wordt uitgebreid gevierd, en families of vriendengroepen komen bij elkaar. Dan kunnen er wel een aantal flessen in 1 avond weg worden gezopen.
  vrijdag 7 december 2012 @ 18:23:02 #70
371873 H4ppy
Go get some sleep.
pi_120047320
quote:
Ik heb even hartelijk om dat 2de filmpje gelachen _O-
Ik zal even uitleggen wat er in de filmpjes gebeurt.

In grote steden als St. Petersburg en Moskou is parkeren een enorm probleem door gebrek aan parkeerplekken. Er zijn maar een klein aantal parkeergarages doordat er simpelweg geen plek voor is in centra's van zulke enorme steden.
Door het gebrek aan parkeerplekken wordt er dus geparkeerd op plekken welke daar niet voor bestemd zijn. Zo is in Moskou het "dubbel" parkeren de gewoonste zaak van de wereld, waarbij er gewoon een 2de rij van geparkeerde auto's ontstaat naast de eerste rij. Iedereen hangt een sticker aan de binennkant van zijn auto in de 2de rij aan een zuignop, met die gene zijn telefoon nummer. Als iemand uit de eerste rij weg wilt, belt hij diegene wie hem klem heeft geparkeerd en diegene komt naar zijn auto toe om zijn auto even te verplaatsen zodat de eerste persoon eruit kan.
Maar zoals in het filmpje te zien is parkeren mensen hun auto fout en blijven er vervolgens in zitten.

Door dit soort dingen wordt het verkeer gehinderd omdat er dan vaak gewoon een rijbaan wordt geblokkeerd door de extra rij van de geparkeerde auto's, waardoor er enorme files ontstaan.

De mensen in het filmpje plakken ronde stickers op fout geparkeerde auto's. Op de stickers staat: "Ik heb schijt aan iedereen". Het doel hiervan is opzich om fout geparkeerde auto's tegen te gaan.
Het plakken van de grote stickers levert natuurlijk agressieve reacties op van bestuurders zoals in de filmpjes is te zien. In het eerste filmpje greep er zelfs iemand naar zijn pistool omdat er behalve de stickers flink uit werd gelokt door de demonstranten. Het bijzijn van talloze fotografen maakte de situatie alleen maar nog erger aangezien zij zo'n sappig mogelijk verhaal ervan wouden maken zoals het maken van foto's van het pistool.

Ik zelf vind die demonstratie van ze maar helemaal niks aangezien zij zelf heel duidelijk uitlokken en vervolgens er drama van maken als iemand wat terug doet.
  vrijdag 7 december 2012 @ 18:30:33 #71
371873 H4ppy
Go get some sleep.
pi_120047581
quote:
11s.gif Op maandag 3 december 2012 21:46 schreef Skateboard het volgende:

Gaaf :)
блин (spreek uit als blin) is niet echt een scheldwoord gericht naar iemand maar wordt meer gebruikt als het woord "Godverdomme".
Het betekent inderdaad pannenkoek, en hoe het zo is gekomen dat het zo wordt gebruikt weet ik niet.

бляд en блять betekenen inderdaad hetzelfde, en er is geen versie van welke goed of fout is aangezien dit woord natuurlijk niet op is genomen in het woordenboek. Beide versies kunnen worden gebruikt. Het maakt ook niet uit of je het met een д (d) of t op het einde zegt aangezien het ongeveer hetzelfde klinkt en in situaties in welke het woord wordt gebruikt niemand er toch over na denkt hoe het precies hoort te klinken.
  vrijdag 7 december 2012 @ 18:35:10 #72
371873 H4ppy
Go get some sleep.
pi_120047788
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 15:18 schreef epic_gram het volgende:

[..]

Dat laatste tekentje is juist de "soft sign". Dus je moet de laatste letter juist zachter uitspreken :)
Dit is de "hard sign": ъ. Als die achter een letter staat moet je de letter juist harder uitspreken.
Hard sign:ъ
Soft sign: ь
Kan nogal verwarrend zijn aangezien het ontzettend op elkaar lijkt.
  vrijdag 7 december 2012 @ 19:43:05 #73
388724 JaqenHghar
Valar morghulis
pi_120050191
Wat een bazentopic! H4ppy _O_

Sowieso is Russisch een machtig mooie taal. Maar zo verdomde moeilijk :'(

Ik had een stukje software waar stemherkenning in zat, maar had mijn laptop bijna door het raam gesmeten omdat ik bij een woordje maar geen goed kon scoren op uitspraak.

In ieder geval zal ik nooit weer het woord велосипед vergeten :')
  vrijdag 7 december 2012 @ 19:53:19 #74
342724 Skateboard
I'm a Sk8er Boi
pi_120050655
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 19:43 schreef JaqenHghar het volgende:
Wat een bazentopic! H4ppy _O_

Sowieso is Russisch een machtig mooie taal. Maar zo verdomde moeilijk :'(

Ik had een stukje software waar stemherkenning in zat, maar had mijn laptop bijna door het raam gesmeten omdat ik bij een woordje maar geen goed kon scoren op uitspraak.

In ieder geval zal ik nooit weer het woord велосипед vergeten :')
Toen ik 12 was (ben nu 16) wou ik ook Russisch leren, dat deed ik ook met een programma. Na een paar weken stopte ik ermee, vooral omdat dat programma ervan uitging dat je het alfabet ook op een later moment kon leren ( :') ). Na 4 jaar kende ik nog steeds яблоко, кошка, собака en велосипед. Ik deed het alleen zonder uitspraak, maar op een zwaar Hollands accent na denk ik wel dat Russen het enigszins zouden begrijpen. En nu kan ik kleine gesprekjes voeren en ik ben zo trots als ik met Russische mensen op twitter praat en ik ze gewoon kan verstaan _O_ geweldig gevoel :D
  vrijdag 7 december 2012 @ 19:54:38 #75
388724 JaqenHghar
Valar morghulis
pi_120050725
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 19:53 schreef Skateboard het volgende:

[..]

Toen ik 12 was (ben nu 16) wou ik ook Russisch leren, dat deed ik ook met een programma. Na een paar weken stopte ik ermee, vooral omdat dat programma ervan uitging dat je het alfabet ook op een later moment kon leren ( :') ). Na 4 jaar kende ik nog steeds яблоко, кошка, собака en велосипед. Ik deed het alleen zonder uitspraak, maar op een zwaar Hollands accent na denk ik wel dat Russen het enigszins zouden begrijpen. En nu kan ik kleine gesprekjes voeren en ik ben zo trots als ik met Russische mensen op twitter praat en ik ze gewoon kan verstaan _O_ geweldig gevoel :D
Dat is inderdaad wel een manier om russisch te leren ja. Gewoon de stoute schoenen aantrekken en mensen online opzoeken met woordenboek in de aanslag :P
pi_120050738
Mijn moeder komt uit rusland, jammer dat ik de taal niet spreek..
  vrijdag 7 december 2012 @ 19:58:30 #77
342724 Skateboard
I'm a Sk8er Boi
pi_120050906
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 19:54 schreef JaqenHghar het volgende:

[..]

Dat is inderdaad wel een manier om russisch te leren ja. Gewoon de stoute schoenen aantrekken en mensen online opzoeken met woordenboek in de aanslag :P
Idd, en het werkt :) op willekeurige chatsites hyperactief "ПРИВЕТ Я УЧУ РУССКОГО ЯЗЫКА" naar Russen schreeuwen werkt meestal ook wel :D
  vrijdag 7 december 2012 @ 20:00:47 #78
388724 JaqenHghar
Valar morghulis
pi_120051017
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 19:58 schreef Skateboard het volgende:

[..]

Idd, en het werkt :) op willekeurige chatsites hyperactief "ПРИВЕТ Я УЧУ РУССКОГО ЯЗЫКА" naar Russen schreeuwen werkt meestal ook wel :D
Daar kan ik maar ιιn ding op zeggen:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  vrijdag 7 december 2012 @ 20:01:56 #79
388724 JaqenHghar
Valar morghulis
pi_120051069
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 19:54 schreef Sjors. het volgende:
Mijn moeder komt uit rusland, jammer dat ik de taal niet spreek..
:o Leraar Russisch in huis, wat let je!
  vrijdag 7 december 2012 @ 20:02:04 #80
342724 Skateboard
I'm a Sk8er Boi
pi_120051079
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 20:00 schreef JaqenHghar het volgende:

[..]

Daar kan ik maar ιιn ding op zeggen:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Je bent zelf een pannenkoek! :(
  vrijdag 7 december 2012 @ 20:03:39 #81
388724 JaqenHghar
Valar morghulis
pi_120051157
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 20:02 schreef Skateboard het volgende:

[..]

Je bent zelf een pannenkoek! :(
Al was ik vroegah niet beter hoor, dankzij het online schieten in CoD tegen russen die me de meest vreselijke scheldwoorden leerden, en zich dan kapot lachten als ik begon te vloeken als ik het niet kon winnen :')
  vrijdag 7 december 2012 @ 21:51:37 #82
228072 Crimyclown
Sapper de fap!
pi_120056681
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 18:23 schreef H4ppy het volgende:

[..]

Ik heb even hartelijk om dat 2de filmpje gelachen _O-
Ik zal even uitleggen wat er in de filmpjes gebeurt.

In grote steden als St. Petersburg en Moskou is parkeren een enorm probleem door gebrek aan parkeerplekken. Er zijn maar een klein aantal parkeergarages doordat er simpelweg geen plek voor is in centra's van zulke enorme steden.
Door het gebrek aan parkeerplekken wordt er dus geparkeerd op plekken welke daar niet voor bestemd zijn. Zo is in Moskou het "dubbel" parkeren de gewoonste zaak van de wereld, waarbij er gewoon een 2de rij van geparkeerde auto's ontstaat naast de eerste rij. Iedereen hangt een sticker aan de binennkant van zijn auto in de 2de rij aan een zuignop, met die gene zijn telefoon nummer. Als iemand uit de eerste rij weg wilt, belt hij diegene wie hem klem heeft geparkeerd en diegene komt naar zijn auto toe om zijn auto even te verplaatsen zodat de eerste persoon eruit kan.
Maar zoals in het filmpje te zien is parkeren mensen hun auto fout en blijven er vervolgens in zitten.

Door dit soort dingen wordt het verkeer gehinderd omdat er dan vaak gewoon een rijbaan wordt geblokkeerd door de extra rij van de geparkeerde auto's, waardoor er enorme files ontstaan.

De mensen in het filmpje plakken ronde stickers op fout geparkeerde auto's. Op de stickers staat: "Ik heb schijt aan iedereen". Het doel hiervan is opzich om fout geparkeerde auto's tegen te gaan.
Het plakken van de grote stickers levert natuurlijk agressieve reacties op van bestuurders zoals in de filmpjes is te zien. In het eerste filmpje greep er zelfs iemand naar zijn pistool omdat er behalve de stickers flink uit werd gelokt door de demonstranten. Het bijzijn van talloze fotografen maakte de situatie alleen maar nog erger aangezien zij zo'n sappig mogelijk verhaal ervan wouden maken zoals het maken van foto's van het pistool.

Ik zelf vind die demonstratie van ze maar helemaal niks aangezien zij zelf heel duidelijk uitlokken en vervolgens er drama van maken als iemand wat terug doet.
:D Dankje.
Anonieme tievesclown
pi_120056997
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 20:01 schreef JaqenHghar het volgende:

[..]

:o Leraar Russisch in huis, wat let je!
Tja, de Russen die ik ken spreken goed engels
Er is nog nooit een reden voor mij geweest om russisch te leren, wie weet iets voor de toekomst.. :P
  vrijdag 7 december 2012 @ 22:39:14 #84
388724 JaqenHghar
Valar morghulis
pi_120059456
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 december 2012 21:56 schreef Sjors. het volgende:

[..]

Tja, de Russen die ik ken spreken goed engels
Er is nog nooit een reden voor mij geweest om russisch te leren, wie weet iets voor de toekomst.. :P
Learning for the sake of learning ;)
  zaterdag 8 december 2012 @ 10:06:21 #85
362482 epic_gram
pi_120068000
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 18:01 schreef H4ppy het volgende:
Ook verschilt de vodka met wat je hier koopt. In Rusland wordt vrijwel alleen maar vodka van russische vodka fabrikanten gedronken.
Maar is russian standard niet echt russisch dan? En stolichnaya of nemiroff?

En heb je nog tips om snel russisch te leren? Mijn duits en italiaans heb ik geleerd door donald ducks te lezen in die talen, zijn er ook makkelijke russische strips? Of heb je een beter advies? :D
  zaterdag 8 december 2012 @ 10:36:16 #86
388724 JaqenHghar
Valar morghulis
pi_120068417
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2012 10:06 schreef epic_gram het volgende:

[..]

Maar is russian standard niet echt russisch dan? En stolichnaya of nemiroff?

En heb je nog tips om snel russisch te leren? Mijn duits en italiaans heb ik geleerd door donald ducks te lezen in die talen, zijn er ook makkelijke russische strips? Of heb je een beter advies? :D
Haha protip _O- Dat maakt het wel leuk!
  zaterdag 8 december 2012 @ 11:33:12 #87
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_120069470
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 17:25 schreef H4ppy het volgende:

[..]

Geen probleem hoor.
Russisch is inderdaad een hele lastige taal, en niet alleen voor Nederlanders. Russisch valt samen met nog een paar andere talen in de groep van de aller lastigste talen om te leren. Voor een Nederlander is het onmogelijk om voor 100% Russisch te leren spreken als de Nederlander dat niet van jongs af aan, aan wordt geleerd. In rusland hebben ze ook een compleet ander alfabet bestaande uit 33 letters.
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 18:55 schreef H4ppy het volgende:

[..]

Ja, je hebt een enorm aantal woorden in het Russisch. Het aantal is vrijwel niet te vergelijken met het aantal woorden de Nederlandse taal bezit.
[/quote]Respect voor je topic, maar dit is pure bullshit.

De Slavische talen zijn nauwer verwant met de Germaanse talen dan bijvoorbeeld de Romaanse talen. De enige reden dat de meeste mensen beter Frans dan Russisch spreken is omdat ze Frans van vroeg af aan leren, en Russisch niet. Ja, het Russisch heeft naamvallen, maar dat hebben Duits en Latijn ook, en die talen zijn ook goed te leren. De enige ιchte moeilijkheid aan het Russisch is het aspect, maar dat is zeer zeker niet onoverkomelijk.
Ook Nederlanders kunnen op latere leeftijd een perfect Russisch accent leren, het is gewoon een kwestie van immersie: een Nederlander die een tijd lang in Rusland woont en werkt zal een nagenoeg perfect accent hebben, net zoals een Rus die een tijd lang in Nederland woont een nagenoeg perfect accent zal hebben.

Daarnaast is het aantal woorden dat een taal heeft onmogelijk vast te stellen, omdat er oneindig veel woorden bij geproduceerd kunnen worden en omdat er niet vaststaat wat een woord is. Zijn "ja" en "menja" twee verschillende woorden? Zo ja, zijn "doma" en "domi (домы)" dan ook twee verschillende woorden? Als we afgaan op de schattingen van unieke lexemen, dat wil zeggen betekenisdragende woorden en woorddelen, dan is er geen significant verschil tussen het Russisch en het Nederlands.
  zaterdag 8 december 2012 @ 13:17:01 #88
371873 H4ppy
Go get some sleep.
pi_120072010
[quote]0s.gif Op zaterdag 8 december 2012 11:33 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

[..]

Ik snap wat je bedoelt, en het is inderdaad oppervlakkig door mij uitgedrukt dat nederlanders nooit voor 100% Russisch kunnen leren spreken. Het is wel zo dat als iemand in Rusland woont en werkt veel sneller vooruitgang zal boeken dan als iemand het in Nederland probeert te leren, wat immers met alle talen zo is.

"Ja" betekent ik, "menja" betekent "mij", dus het zijn inderdaad 2 verschillende woorden.
"doma" betekent huizen (dom = huis), maar ook "thuis". "domi" komt in Rusland niet voor in het dagelijks taalgebruik voor zover ik weet, misschien wel in het Azerbeidzjaans of Oekraοens.
pi_120072285
*Volg*

:D

quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2012 11:33 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

[..]

een Nederlander die een tijd lang in Rusland woont en werkt zal een nagenoeg perfect accent hebben, net zoals een Rus die een tijd lang in Nederland woont een nagenoeg perfect accent zal hebben.
Accenten zijn er moeilijk uit te krijgen. Ik ben al zeker 15 jaar weg uit Duitsland, maar iedereen hier hoort direct dat aan mijn accent dat ik geen native ben ;)
Je raekt an de dinge geweun.
pi_120072466
Ik vroeg me af: Pas geleden was er een docu over iemand die een aantal jaren in Rusland had gewoond en een rondrit ging maken met zijn auto door Rusland heen. Nou zou ik dat ook graag eens doen. Maar is dat wel veilig?
  zaterdag 8 december 2012 @ 13:37:24 #91
362482 epic_gram
pi_120072506
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2012 13:35 schreef davo1979 het volgende:
Ik vroeg me af: Pas geleden was er een docu over iemand die een aantal jaren in Rusland had gewoond en een rondrit ging maken met zijn auto door Rusland heen. Nou zou ik dat ook graag eens doen. Maar is dat wel veilig?
heb je een link naar die docu?
pi_120072557
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2012 13:37 schreef epic_gram het volgende:

[..]

heb je een link naar die docu?
Waren een aantal afleveringen. Ik moet even goed nadenken hoe dat nou heette. Ze staan op uitzendinggemist iets in de trant van: Van moerminsk naar...

Gevonden:

http://www.publiekeomroep.nl/artikelen/van-moskou-tot-moermansk
  zaterdag 8 december 2012 @ 13:44:01 #93
388724 JaqenHghar
Valar morghulis
pi_120072663
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2012 13:35 schreef davo1979 het volgende:
Cultuurshock toen ik dat keek. Vooral dat stuk met die testraketten.
  zaterdag 8 december 2012 @ 13:50:49 #94
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_120072843
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2012 13:17 schreef H4ppy het volgende:
[quote][ afbeelding ] Op zaterdag 8 december 2012 11:33 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

[..]

Ik snap wat je bedoelt, en het is inderdaad oppervlakkig door mij uitgedrukt dat nederlanders nooit voor 100% Russisch kunnen leren spreken. Het is wel zo dat als iemand in Rusland woont en werkt veel sneller vooruitgang zal boeken dan als iemand het in Nederland probeert te leren, wat immers met alle talen zo is.

"Ja" betekent ik, "menja" betekent "mij", dus het zijn inderdaad 2 verschillende woorden.
"doma" betekent huizen (dom = huis), maar ook "thuis". "domi" komt in Rusland niet voor in het dagelijks taalgebruik voor zover ik weet, misschien wel in het Azerbeidzjaans of Oekraοens.
Ok, slecht voorbeeld. Een ander dan: zijn "morje", "morja" en "morjoe" verschillende woorden?

Anyhow, begrijp je nu dat je opmerking dat Russisch meer woorden heeft nergens op gebaseerd is?
  zaterdag 8 december 2012 @ 13:51:24 #95
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_120072857
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2012 13:28 schreef Messina het volgende:
*Volg*

:D

[..]

Accenten zijn er moeilijk uit te krijgen. Ik ben al zeker 15 jaar weg uit Duitsland, maar iedereen hier hoort direct dat aan mijn accent dat ik geen native ben ;)
Meer oefenen dan. :P

Serieus, gewoon proberen met het native accent te spreken, dan leer je het vanzelf. ;)
pi_120073808
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 19:53 schreef Skateboard het volgende:

[..]

Haha nice. Ik heb een jaar of 5 geleden een Russisch liedje uit mijn hoofd geleerd (zomaar voor de lol), en ik ken hem nog steeds 100% uit mijn hoofd. Wel grappig dat dat blijft hangen :) .
  zaterdag 8 december 2012 @ 15:19:46 #97
362482 epic_gram
pi_120075240
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2012 13:39 schreef davo1979 het volgende:

[..]

Waren een aantal afleveringen. Ik moet even goed nadenken hoe dat nou heette. Ze staan op uitzendinggemist iets in de trant van: Van moerminsk naar...

Gevonden:

nice, bedankt! :)
  zaterdag 8 december 2012 @ 17:08:49 #98
342724 Skateboard
I'm a Sk8er Boi
pi_120078241
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2012 14:26 schreef thenxero het volgende:

[..]

Haha nice. Ik heb een jaar of 5 geleden een Russisch liedje uit mijn hoofd geleerd (zomaar voor de lol), en ik ken hem nog steeds 100% uit mijn hoofd. Wel grappig dat dat blijft hangen :) .
Idd, en het is gewoon leuk xD ik wil echt heel graag een Russisch liedje uit m'n hoofd leren, maar de lyrics zijn nergens te vinden :( , ik had die band al gemaild en gevraagd of ze de lyrics wouden geven en ze mailden terug dat ze dat binnenkort zouden doen. Nooit meer iets van gehoord }:|
  zondag 9 december 2012 @ 17:12:57 #99
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_120113207
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2012 13:39 schreef davo1979 het volgende:

[..]

Gevonden:

Met Jelle Brandt Corstius. Een prachtige docu.
Ik maak geen reclame maar hij heeft ook een boek 'Universele Reisgids voor moeilijke landen'. Gewoon praktische tips hoe het moet in dit soort landen. Zoals in een godvergeten oord met een doelgerichte tred lopen met een plastic tas in de hand alsof je er gewoon al jaren woont, ook al heb je geen idee waar je bent.
How can I make this topic about me?
  zondag 9 december 2012 @ 17:23:20 #100
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_120113576
Ik heb een poos wat moeten opzoeken en uitzoeken op Russische sites, en bleek de Google Translate een enorm waardevolle hulp. Als je het ding laat vertalen naar het Engels, dan kom je er prima uit.

Ook leuk om te oefenen: plaatsnamen in het Russisch via een Cyrillische map: http://maps.join.ua/
Amsterdam - Амстердам
Rotterdam - Роттердам
Zwolle - Зволле

[ Bericht 5% gewijzigd door gebrokenglas op 09-12-2012 17:34:26 ]
How can I make this topic about me?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')