Bron: http://www.nu.nl/binnenla(...)rianne-vaatstra.htmlquote:Verdachte aangehouden in zaak Marianne Vaatstra
Er is een verdachte aangehouden in de moordzaak van Marianne Vaatstra. Dat heeft het Openbaar Ministerie (OM) maandagochtend bevestigd.
Eerder meldde Peter R. de Vries al op Twitter dat er een '44-jarige blanke verdachte' gearresteerd was na een '100 procent DNA match'. Volgens RTL Nieuws gaat het om de 45-jarige Jasper S. uit Oudwoude. De verdachte is zondagavond gearresteerd.
De familie Vaatstra is zondagavond door de politie en het OM ingelicht.
Justitie wil nog geen details geven. Het OM en de politie Friesland geven maandag om 18.00 uur een persconferentie in Drachten. De persconferentie wordt gegeven door hoofdofficier van justitie Annet Bronsvoort en de Friese korpschef Nathalie Kramers.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
In dit geval is het natuurlijk de eerste zaak waarbij zo'n grootschalig DNA onderzoek is opgezet, dus het nut daarvan spreekt voor zich.quote:Op maandag 19 november 2012 21:07 schreef Samson het volgende:
Stel dat hij schuldig is, het wordt bewezen en hij bekent. Wat schieten we daar dan uiteindelijk mee op? Dan is er een moordzaak van 13 jaar geleden opgelost. Wat is hiervan dan het doel? Dat de mensen die betrokken zijn het achter zich kunnen laten? Kost toch een vrachtlading gemeenschapsgeld voor de gemoedsrust van een paar personen. Of meer om herhaling te voorkomen? Lijkt me in dit geval niet een seriemoordenaar dus weinig kans op herhaling. Ik vind het meestal nogal krom dit soort onderzoeken. Is het resultaat wel alles waard wat er aan wordt besteed?
Nu ben ik niet van de complottheorieën, maar ergens klopt het niet 100%quote:Op maandag 19 november 2012 20:57 schreef Freak666 het volgende:
Voor de aluhoedjes:
http://www.boublog.nl/21/(...)age-2/#comment-17686
(ff de comments lezen, vooral van ene mr. drs. Bou)
Dat ben ik wel met je eens, maar dat zijn dan omstandigheden die heel veel verder reiken dan de omstandigheden die je ertoe kunnen brengen een kip de nek om te draaien, of een geitje de keel door te snijden.quote:Op maandag 19 november 2012 21:09 schreef Specularium het volgende:
[..]
Ieder mens is in staat te moorden onder de juiste omstandigheden.
1) de nabestaanden hebben gemoedsrust, want voor hetzelfde geld kopen ze hun dagelijkse boodschappen bij de moordenaar van hun dochter, zolang je niet weet wie het deedquote:Op maandag 19 november 2012 21:07 schreef Samson het volgende:
Stel dat hij schuldig is, het wordt bewezen en hij bekent. Wat schieten we daar dan uiteindelijk mee op? Dan is er een moordzaak van 13 jaar geleden opgelost. Wat is hiervan dan het doel? Dat de mensen die betrokken zijn het achter zich kunnen laten? Kost toch een vrachtlading gemeenschapsgeld voor de gemoedsrust van een paar personen. Of meer om herhaling te voorkomen? Lijkt me in dit geval niet een seriemoordenaar dus weinig kans op herhaling. Ik vind het meestal nogal krom dit soort onderzoeken. Is het resultaat wel alles waard wat er aan wordt besteed?
Tot je je eigen dochter in een weiland terugziet, verkracht en gewurgd met haar keel doorgesneden. Dan ben je een flink ijsbeer als je begint te zeuren over gemeenschapsgeld.quote:Op maandag 19 november 2012 21:07 schreef Samson het volgende:
Maar moet je zoveel miljoenen steken in het 'leefbaar' maken van het leven van de nabestaanden, terwijl je met datzelfde geld een aantal onbekendere moorden zou kunnen oplossen waarbij je méér levens leefbaarder zou maken dan dat nu het geval is?quote:Op maandag 19 november 2012 21:10 schreef Tayu het volgende:
[..]
Het lijkt me voor de ouders een heel belangrijk iets. Je kind verliezen, op een dergelijke gruwelijke wijze is niet niks. En als er geen dader wordt gevonden, en dus ook niet wordt berecht, dan kom je niet aan verwerken toe, dan vind je geen rust.
Het meisje komt er niet mee terug. Maar met een eerlijke rechtsgang, kunnen de ouders misschien toekomen tot verwerken, en rust.
En dat, is imho veel waard.
Wat een quatsch.quote:Op maandag 19 november 2012 21:07 schreef Samson het volgende:
Ja, want als het maar voor een keertje is, dan is het niet zo erg?quote:Op maandag 19 november 2012 21:11 schreef Doodloper het volgende:
[..]
In dit geval is het natuurlijk de eerste zaak waarbij zo'n grootschalig DNA onderzoek is opgezet, dus het nut daarvan spreekt voor zich.
Verder is het inderdaad een lastig punt, maar dat kun je ook naar een veel lager niveau trekken: moet de politie wel boetes uitdelen voor geringe verkeersoverschrijdingen waar er geen noemenswaardig veiligheidsrisico is, terwijl er zoveel zwaardere zaken liggen te wachten?
Moet je wel moordenaars opsporen als tijdens de opsporing al vaststaat dat het een eenmalige moord is? Kun je je niet beter richten op seriemoordenaars?
Als er één moorddossier ligt en 20 winkeldiefstal-dossiers, welke gaat er dan voor?
Lastige afwegingen zijn dat hoor.
Wat klopt er niet, dat mensen uit het dorp een zondebok zochten en dus maar asielzoekers gingen belagen?quote:Op maandag 19 november 2012 21:11 schreef Freak666 het volgende:
Zoals ik al postte in het andere topic:
[..]
Nu ben ik niet van de complottheorieën, maar ergens klopt het niet 100%
Ik hoop dat er snel duidelijkheid komt.
Gerechtigheid natuurlijk. Waarom zou een moord alleen opgelost mogen worden als het recent geleden is gebeurd?quote:Op maandag 19 november 2012 21:07 schreef Samson het volgende:
Stel dat hij schuldig is, het wordt bewezen en hij bekent. Wat schieten we daar dan uiteindelijk mee op? Dan is er een moordzaak van 13 jaar geleden opgelost. Wat is hiervan dan het doel?
Nee natuurlijk niet, en ik ben ook zeker blij dat er nu voortgang is in deze zaak en als het aan mij ligt wordt élke moordzaak behandeld.quote:Op maandag 19 november 2012 21:13 schreef Tayu het volgende:
[..]
Ja, want als het maar voor een keertje is, dan is het niet zo erg?![]()
Gewoon, om het eens uit te proberen?
allemaal voor de dna-database lobbyquote:Op maandag 19 november 2012 21:07 schreef Samson het volgende:
Als ze destijds doortastender waren geweest was dit geval waarschijnlijk allang opgelost.quote:Op maandag 19 november 2012 21:14 schreef Doodloper het volgende:
[..]
Nee natuurlijk niet, en ik ben ook zeker blij dat er nu voortgang is in deze zaak en als het aan mij ligt wordt élke moordzaak behandeld.
Maar het behandelen van deze zaak, die een gigantische berg mankracht heeft gekost, zorgt er automatisch voor dat andere zaken op de plank blijven liggen.
Ik zeg niet dat het onterecht is, ik geef alleen aan dat het een afweging is die je moet maken.
Ja, en een flinke straf in plaats van weg laten komen met moord.quote:Op maandag 19 november 2012 21:14 schreef Tijn het volgende:
Gerechtigheid natuurlijk. Waarom zou een moord alleen opgelost mogen worden als het recent geleden is gebeurd?
Zware zaken hebben prioriteit over lichtere vergrijpen. Het is niet alsof er een grote stapel onopgeloste moorden in de regio Drachten ligt te wachten, he.quote:Op maandag 19 november 2012 21:14 schreef Doodloper het volgende:
[..]
Nee natuurlijk niet, en ik ben ook zeker blij dat er nu voortgang is in deze zaak en als het aan mij ligt wordt élke moordzaak behandeld.
Maar het behandelen van deze zaak, die een gigantische berg mankracht heeft gekost, zorgt er automatisch voor dat andere zaken op de plank blijven liggen.
Ik zeg niet dat het onterecht is, ik geef alleen aan dat het een afweging is die je moet maken.
Verkeerde woordkeuze van mij. Er is veel onduidelijk, dat bedoel ik meer. Bijvoorbeeld de aansteker in de tas van Marianne die dan blijkbaar van de nu opgepakte verdachte is.quote:Op maandag 19 november 2012 21:13 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Wat klopt er niet, dat mensen uit het dorp een zondebok zochten en dus maar asielzoekers gingen belagen?
Man man man. Dacht dat die onzin inmiddels achter de rug was.
Ja en niet alleen de nabestaanden. Dit heeft de hele omgeving in zijn greep gehad. Ik zag en hoorde vandaag op tv en radio meerdere mensen uit de omgeving die toch een traan moest laten van opluchting.quote:Op maandag 19 november 2012 21:10 schreef Tayu het volgende:
[..]
Het lijkt me voor de ouders een heel belangrijk iets. Je kind verliezen, op een dergelijke gruwelijke wijze is niet niks. En als er geen dader wordt gevonden, en dus ook niet wordt berecht, dan kom je niet aan verwerken toe, dan vind je geen rust.
Het meisje komt er niet mee terug. Maar met een eerlijke rechtsgang, kunnen de ouders misschien toekomen tot verwerken, en rust.
En dat, is imho veel waard.
Dat is idd precies wat ik bedoel. Ik vind dat best wel afwegingen waarbij je eens stil zou kunnen blijven staan. Jammer dat men dat men er dan veelal meteen enkel weer emotioneel naar kijkt, maar in principe heb je hier een (durf ik wel te zeggen) geldverslindend project waarbij je je de vraag kunt stellen of dit geld niet aan talloze andere dingen met veel meer daadwerkelijke positieve resultaten besteed had kunnen worden.quote:Op maandag 19 november 2012 21:12 schreef Doodloper het volgende:
[..]
Maar moet je zoveel miljoenen steken in het 'leefbaar' maken van het leven van de nabestaanden, terwijl je met datzelfde geld een aantal onbekendere moorden zou kunnen oplossen waarbij je méér levens leefbaarder zou maken dan dat nu het geval is?
Is dat wel zo? Hieruit blijkt maar weer dat je het met een gericht onderzoek ook wel zonder database kunt oplossen.quote:Op maandag 19 november 2012 21:15 schreef Tiemie het volgende:
[..]
allemaal voor de dna-database lobby
Dat er andere zaken op de plank blijven liggen, heeft niets met deze ene zaak van doen.quote:Op maandag 19 november 2012 21:14 schreef Doodloper het volgende:
[..]
Dat laatste zeg jij, hoe kun jij oordelen dat ze het allen waard zijn en de andere zaken dus van minder belang zijn?quote:Op maandag 19 november 2012 21:17 schreef Tayu het volgende:
[..]
Dat er andere zaken op de plank blijven liggen, heeft niets met deze ene zaak van doen.
Als dit hoofdstuk afgesloten is, kunnen ze snel weer verder met een andere zaak op die plank (en dat zijn er nog heel veel). En al die zaken, vergen net zoveel, zowel niet nog meer tijd.
Maar ze zijn het allen waard.
Nee. Het feit dat er al eerder DNA-onderzoek is gedaan in de regio en er nu opnieuw werd gevraagd aan burgers om op te komen draven, bewijst dat het DNA-materiaal de vorige keer ook vernietigd is, net zoals nu weer zal gebeuren.quote:
Als ik zeg dat ze het allen waard zijn, maak ik daarin dus geen enkel onderscheid.quote:Op maandag 19 november 2012 21:18 schreef Samson het volgende:
[..]
Dat laatste zeg jij, hoe kun jij oordelen dat ze het allen waard zijn en de andere zaken dus van minder belang zijn?
Hoe ziet die afweging er dan uit?quote:Op maandag 19 november 2012 21:14 schreef Doodloper het volgende:
[..]
Die mag je even uitleggen, een gestolen fiets heeft een verhoogde kans op een klapband ofzo? Hoe moet ik dat zien?quote:Op maandag 19 november 2012 21:09 schreef Hou-m-Nat het volgende:
Een gestolen fiets is nou eenmaal niet betrouwbaar als je ergens zeker op een bepaalde tijd wil zijn.
Ze zijn het allemaal waard volgens jou, en toch vind je het prima dat er hier miljoenen euro's en vele uren manwerk in wordt gestopt die niet in andere zaken kan worden gestopt? Waarmee andere zaken dus automatisch een mindere behandeling krijgen?quote:Op maandag 19 november 2012 21:17 schreef Tayu het volgende:
[..]
Dat er andere zaken op de plank blijven liggen, heeft niets met deze ene zaak van doen.
Als dit hoofdstuk afgesloten is, kunnen ze snel weer verder met een andere zaak op die plank (en dat zijn er nog heel veel). En al die zaken, vergen net zoveel, zowel niet nog meer tijd.
Maar ze zijn het allen waard.
Ik weet het niet. Ik vind dat je zo'n afweging zou moeten maken, maar ik zou niet weten op welke grond, moet ik eerlijk toegeven.quote:Op maandag 19 november 2012 21:19 schreef Hou-m-Nat het volgende:
[..]
Hoe ziet die afweging er dan uit?
Moet je dan proberen na te gaan wat de positieve bijdrage is aan het aantal zware misdrijven onder een groep van mensen die al onder behandeling staan? Hoe wil je dit meten?
Ik snap dat het veel geld is, maar hoe meet je dit?
Ik rook en drink. Maar ben het wel met je eens... het zal je gebeuren. Dan moeten je buren eens bij je aankloppen en zeggen, hey joh laat het maar rusten anders gaat het wel een duur grapje worden.quote:Op maandag 19 november 2012 21:20 schreef Leandra het volgende:
Mijn god wat een asociaal kutland is het eigenlijk ook.
De zaak is na 13 jaar eindelijk opgelost en er lopen dezelfde dag dat het bekend wordt al mensen te janken dat er geld is uitgegeven aan het onderzoek
Ik hoop dat jullie niet roken, drinken of vuurwerk afsteken want dat soms geldverspilling is pas werkelijk beklagenswaardig.
85 plus gewoon op een eiland dumpen, lost het vanzelf op!quote:Op maandag 19 november 2012 21:22 schreef Doodloper het volgende:
[..]
Ik weet het niet. Ik vind dat je zo'n afweging zou moeten maken, maar ik zou niet weten op welke grond, moet ik eerlijk toegeven.
In principe is het dezelfde discussie als met de zorg: er is een X budget beschikbaar. Help je iemand van 85 die dood gaat als hij niet geholpen wordt, of help je 3 kinderen van 13 die maar één been hebben aan een prothese?
Ik ga er vanuit dat politie en justitie zo'n afweging ook maken.quote:Op maandag 19 november 2012 21:22 schreef Doodloper het volgende:
[..]
Ik vind dat je zo'n afweging zou moeten maken
On a serious note. Dit zijn hoogst ethische vraagstukken... daar is nu eenmaal lastig een antwoord op te geven.quote:Op maandag 19 november 2012 21:22 schreef Doodloper het volgende:
[..]
Ik weet het niet. Ik vind dat je zo'n afweging zou moeten maken, maar ik zou niet weten op welke grond, moet ik eerlijk toegeven.
In principe is het dezelfde discussie als met de zorg: er is een X budget beschikbaar. Help je iemand van 85 die dood gaat als hij niet geholpen wordt, of help je 3 kinderen van 13 die maar één been hebben aan een prothese?
OK, omdat er (gelukkig maar) mensen zijn de iets kritischer naar zaken kijken dan het gemiddelde Nederlandse kuddedier betekent dit meteen dat we hier in een asociaal kutland zitten. Leuke conclusie trek jij. Dit blijft nog altijd een forum waarop mensen hun reactie op bepaalde zaken geven en laat dat dan niet precies jouw visie zijn.....quote:Op maandag 19 november 2012 21:20 schreef Leandra het volgende:
De zaak is na 13 jaar eindelijk opgelost en er lopen dezelfde dag dat het bekend wordt al mensen te janken dat er geld is uitgegeven aan het onderzoek
Ik hoop dat jullie niet roken, drinken of vuurwerk afsteken want dat soort geldverspilling is pas werkelijk beklagenswaardig.
Begrijpend lezen is erg lastig blijkbaar.quote:Op maandag 19 november 2012 21:20 schreef Leandra het volgende:
Ik hoop dat jullie niet roken, drinken of vuurwerk afsteken want dat soort geldverspilling is pas werkelijk beklagenswaardig.
Wat van ver komt is vreemd en daarmee makkelijk om in mee te gaan.quote:Op maandag 19 november 2012 21:25 schreef Injetta het volgende:
Ik vind het verschil in reacties van die dorpelingen toen en nu wel opmerkelijk. Toen waren ze in staat de eerste de beste asielzoeker die ze verantwoordelijk achtten gezamenlijk in stukken te scheuren. Woedende mensen die de dader (in hun ogen zeker een asielzoeker) zijn bloed wil konden drinken. De burgemeester werd bekogeld. Een afschuwelijke vreemdeling had iemand in een van hun dorpen vermoord.
Nu het naar alle waarschijnlijkheid gewoon een van henzelf is, zijn ze geschokt en verbaasd en verklaren allemaal dat het toch zo'n aardige man was. Een brave huisvader, hardwerkende boer en kerkganger.
Ineens is al die bloeddorstigheid weg. Ze vragen zich nu af wat de man heeft bezield. Bij de asielzoeker was het zo klaar als een klontje, dat zijn sowieso verkrachters en keeldoorsnijdende mannen. Dus dat paste in het beeld. Dat klopte, daar konden ze fijn gemeenschappelijk tegen te keer gaan.
Iemand uit de eigen gemeenschap past uiteraard niet in het plaatje en het beeld. Dat is schokkend en vraagt om een verklaring en zal een plek moeten krijgen. Want zij zijn toch geen barbaren zoals die asielzoekers?
Dat doen ze ook ja, maar blijkbaar mag je mensen daar niet mee confronteren want dan ben je asociaal en zorg je ervoor dat dit een kutland is.quote:Op maandag 19 november 2012 21:22 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik ga er vanuit dat politie en justitie zo'n afweging ook maken.
Nou.... dat vraag ik me af. Ik denk wel dat er in de loop der jaren natuurlijk wel gedacht is aan die mogelijkheid. Maar nu is het niet meer te ontkennen en nu heeft hij een naam en gezicht. Nu is het echt. Nu is het de man waarmee ze hebben gepraat, die gewoon een van hen was.... Dat is denk ik toch wel confronterend.quote:Op maandag 19 november 2012 21:27 schreef alors het volgende:
Dat het iemand uit eigen gemeenschap is, dat is al inmiddels al een tijdje doorgedrongen daar hoor.
Dat weet je helemaal niet. Ik denk niet dat er veel zware misdaad zoals moord en verkrachting op de plank ligt bij de politie in die regio.quote:Op maandag 19 november 2012 21:27 schreef Doodloper het volgende:
[..]
Met het geld wat aan deze Vaatstra-zaak is gegaan kun je ook tig andere zaken behandelen die nu op de plank liggen, en daarmee méér daders straffen, méér gerechtigheid in dit land brengen, méér nabestaanden helpen.
Zaken die op de plank liggen, liggen niet voor niets op de plank: daar wordt op dat moment geen aandacht aan besteed. En dus ook geen eurocent aan uitgegeven.quote:Op maandag 19 november 2012 21:20 schreef Doodloper het volgende:
[..]
Ze zijn het allemaal waard volgens jou, en toch vind je het prima dat er hier miljoenen euro's en vele uren manwerk in wordt gestopt die niet in andere zaken kan worden gestopt? Waarmee andere zaken dus automatisch een mindere behandeling krijgen?
Ik snap je wel en economisch ben ik het ook met je eens.quote:Op maandag 19 november 2012 21:27 schreef Doodloper het volgende:
[..]
Dat doen ze ook ja, maar blijkbaar mag je mensen daar niet mee confronteren want dan ben je asociaal en zorg je ervoor dat dit een kutland is. :f
Met het geld wat aan deze Vaatstra-zaak is gegaan kun je ook tig andere zaken behandelen die nu op de plank liggen, en daarmee méér daders straffen, méér gerechtigheid in dit land brengen, méér nabestaanden helpen.
Daar zit geen enkel oordeel van mij in, en ik vind het echt prachtig dat er nu een verdachte is, maar dat betekent niet dat je elke vorm van discussie en nadenken maar moet stoppen.
er wordt iets te vaak vermeld dat het zonder dit dna onderzoek nooit gelukt wordt, politie zal dit nu veel vaker inzitten en binnen de kortste keren heb je een dna-database van heel Nederlandquote:Op maandag 19 november 2012 21:17 schreef Leandra het volgende:
[..]
Is dat wel zo? Hieruit blijkt maar weer dat je het met een gericht onderzoek ook wel zonder database kunt oplossen.
De moordzaak heeft veel kennis en kunde opgeleverd voor de politie. Die kennis kan weer ingezet worden om andere moordzaken op te lossen. Deze moordzaak kun je zien als een investering in de toekomst. Daarbij is dit een duidelijke waarschuwing aan aspirant moordenaars dat zij ook 13 jaar na dato niet aan hun straf zullen ontkomen.quote:Op maandag 19 november 2012 21:25 schreef Doodloper het volgende:
[..]
Begrijpend lezen is erg lastig blijkbaar.
Niemand hier zegt dat het geldverspilling is.
Er wordt enkel gezegd dat er een afweging wordt gemaakt tussen zaken. Dat is gewoon een feit, en Samson en ik zijn van mening dat je goed moet afwegen of je beter je geld aan 1 moordzaak kan uitgeven of aan 20 moordzaken.
Heeft niks met asociaal te maken ofzo. Als jij ineens 20x zoveel belasting moet betalen omdat we zo nodig alle moordzaken op willen lossen dan sta je ook te stuiteren, dus is het logisch dat die afweging ergens moet worden gemaakt, en dan is er niks geks aan om te vinden dat die afweging zo goed mogelijk moet worden gemaakt.
Dat komt, omdat het gevoel van veiligheid is aangetast. Het was geen buitenstaander, integendeel. En het had iedereen kunnen overkomen.quote:Op maandag 19 november 2012 21:25 schreef Injetta het volgende:
Ik vind het verschil in reacties van die dorpelingen toen en nu wel opmerkelijk. Toen waren ze in staat de eerste de beste asielzoeker die ze verantwoordelijk achtten gezamenlijk in stukken te scheuren. Woedende mensen die de dader (in hun ogen zeker een asielzoeker) zijn bloed wil konden drinken. De burgemeester werd bekogeld. Een afschuwelijke vreemdeling had iemand in een van hun dorpen vermoord.
Nu het naar alle waarschijnlijkheid gewoon een van henzelf is, zijn ze geschokt en verbaasd en verklaren allemaal dat het toch zo'n aardige man was. Een brave huisvader, hardwerkende boer en kerkganger.
Ineens is al die bloeddorstigheid weg. Ze vragen zich nu af wat de man heeft bezield. Bij de asielzoeker was het zo klaar als een klontje, dat zijn sowieso verkrachters en keeldoorsnijdende mannen. Dus dat paste in het beeld. Dat klopte, daar konden ze fijn gemeenschappelijk tegen te keer gaan.
Iemand uit de eigen gemeenschap past uiteraard niet in het plaatje en het beeld. Dat is schokkend en vraagt om een verklaring en zal een plek moeten krijgen. Want zij zijn toch geen barbaren zoals die asielzoekers?
dat - zeg - ik - toch - ook - niet - ?!quote:Op maandag 19 november 2012 21:29 schreef Tijn het volgende:
Had je liever echt een paar fietsendieven gepakt dan een moordenaar?
Als de zaak Vaatstra niet zoveel aandacht had gekregen van media en ene Peter R. dan was er nu hoogst waarschijnlijk ook geen DNA onderzoek gekomen en nu ook geen verdachte geweest, en was de zaak over 5 jaar gewoon verjaard. Lijkt me sterk dat alle moord- en zedenzaken opgelost zijn.quote:Op maandag 19 november 2012 21:29 schreef Tijn het volgende:
Dat weet je helemaal niet. Ik denk niet dat er veel zware misdaad zoals moord en verkrachting op de plank ligt bij de politie in die regio.
Verder dit. Ik kan me in Friesland geen ergere zaak bedenken als deze. Hier gebeurt verder echt bijzonder weinig, dan mag ik toch hopen dat als er een keer iets is daar ook grondig onderzoek naar mag worden gedaan?quote:Op maandag 19 november 2012 21:29 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat weet je helemaal niet. Ik denk niet dat er veel zware misdaad zoals moord en verkrachting op de plank ligt bij de politie in die regio.
Had je liever echt een paar fietsendieven gepakt dan een moordenaar?
Tegen elke prijs?quote:Op maandag 19 november 2012 21:33 schreef alors het volgende:
[..]
Verder dit. Ik kan me in Friesland geen ergere zaak bedenken als deze. Hier gebeurt verder echt bijzonder weinig, dan mag ik toch hopen dat als er een keer iets is daar ook grondig onderzoek naar mag worden gedaan?
Je mag het opperen, maar ikzelf vind het nogal een enge gedachte. Mensen verkrachten en dan vervolgens wurgen en de keel doorsnijden, kan geen enkele samenleving op wat voor manier dan ook tolereren.quote:Op maandag 19 november 2012 21:27 schreef Doodloper het volgende:
[..]
Dat doen ze ook ja, maar blijkbaar mag je mensen daar niet mee confronteren want dan ben je asociaal en zorg je ervoor dat dit een kutland is.![]()
Met het geld wat aan deze Vaatstra-zaak is gegaan kun je ook tig andere zaken behandelen die nu op de plank liggen, en daarmee wellicht méér daders straffen, méér gerechtigheid in dit land brengen, méér nabestaanden helpen.
Daar zit geen enkel oordeel van mij in, en ik vind het echt prachtig dat er nu een verdachte is, maar dat betekent niet dat je elke vorm van discussie en nadenken maar moet stoppen.
Ook dit vind ik een goed punt! Er schijnt nu weer een nieuw onderzoek te komen, volgens mij in de zaak Verstappen.quote:Op maandag 19 november 2012 21:32 schreef Graslul het volgende:
[..]
Deze moordzaak kun je zien als een investering in de toekomst. Daarbij is dit een duidelijke waarschuwing aan aspirant moordenaars dat zij ook 13 jaar na dato niet aan hun straf zullen ontkomen.
Moordzaken verjaren niet.quote:Op maandag 19 november 2012 21:32 schreef Doodloper het volgende:
[..]
dat - zeg - ik - toch - ook - niet - ?!
[..]
Als de zaak Vaatstra niet zoveel aandacht had gekregen van media en ene Peter R. dan was er nu hoogst waarschijnlijk ook geen DNA onderzoek gekomen en nu ook geen verdachte geweest, en was de zaak over 5 jaar gewoon verjaard. Lijkt me sterk dat alle moord- en zedenzaken opgelost zijn.
Goede zaak dus dat Peter R. de Vries er zo bovenop heeft gezeten. Hulde voor die man.quote:Op maandag 19 november 2012 21:32 schreef Doodloper het volgende:
[..]
Als de zaak Vaatstra niet zoveel aandacht had gekregen van media en ene Peter R. dan was er nu hoogst waarschijnlijk ook geen DNA onderzoek gekomen en nu ook geen verdachte geweest, en was de zaak over 5 jaar gewoon verjaard. Lijkt me sterk dat alle moord- en zedenzaken opgelost zijn.
Nee, als je de zaak kritisch had bekeken dan had je geweten dat dit al in 2000 opgelost had kunnen worden. Maar daar wilde justitie niet aan.quote:Op maandag 19 november 2012 21:24 schreef Samson het volgende:
[..]
OK, omdat er (gelukkig maar) mensen zijn de iets kritischer naar zaken kijken dan het gemiddelde Nederlandse kuddedier betekent dit meteen dat we hier in een asociaal kutland zitten. Leuke conclusie trek jij. Dit blijft nog altijd een forum waarop mensen hun reactie op bepaalde zaken geven en laat dat dan niet precies jouw visie zijn.....
quote:De Vries eist namens de familie Vaatstra een grootschalig DNA-onderzoek onder 20.000 mannen tussen de 20 en 45 jaar die in een straal van vijftien kilometer rond de plaats van de moord wonen.
Dat is inherent aan het stroperige van de kant van Justitie / OM. Die gaan niet over een nacht ijs. In dit geval schrijnend.quote:Op maandag 19 november 2012 21:38 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, als je de zaak kritisch had bekeken dan had je geweten dat dit al in 2000 opgelost had kunnen worden. Maar daar wilde justitie niet aan.
Moeten de nabestaanden dan in ongewisse blijven en de dader er mee wegkomen omdat justitie eerst blundert en daarna pas de juiste actie onderneemt?
Als je ergens over wilt jankzakken, doet dat dan over het feit dat dit veel meer geld heeft gekost dan het had hoeven kosten, 11½ jaar onderzoek wat niet had hoeven plaatsvinden als men in 2000 gewoon logisch had nagedacht.
http://retro.nrc.nl/W2/Nieuws/2000/10/28/Vp/06.html
[..]
Zelfs de man die nu opgepakt is stond toen tijdens die bijeenkomst eieren te gooien....quote:Op maandag 19 november 2012 21:25 schreef Injetta het volgende:
Op zich zeg je best zinnige dingen, jammer alleen dat het in veel van je reacties (ook hier weer) zo agressief je strot uit komtquote:Op maandag 19 november 2012 21:38 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, als je de zaak kritisch had bekeken dan had je geweten dat dit al in 2000 opgelost had kunnen worden. Maar daar wilde justitie niet aan.
Moeten de nabestaanden dan in ongewisse blijven en de dader er mee wegkomen omdat justitie eerst blundert en daarna pas de juiste actie onderneemt?
Als je ergens over wilt jankzakken, doet dat dan over het feit dat dit veel meer geld heeft gekost dan het had hoeven kosten, 11½ jaar onderzoek wat niet had hoeven plaatsvinden als men in 2000 gewoon logisch had nagedacht.
http://retro.nrc.nl/W2/Nieuws/2000/10/28/Vp/06.html
[..]
quote:Op maandag 19 november 2012 21:37 schreef Tijn het volgende:
Goede zaak dus dat Peter R. de Vries er zo bovenop heeft gezeten. Hulde voor die man.
Ja, het voortdurende gefaal in deze zaak is behoorlijk triest.quote:Op maandag 19 november 2012 21:39 schreef Hou-m-Nat het volgende:
[..]
Dat is inherent aan het stroperige van de kant van Justitie / OM. Die gaan niet over een nacht ijs. In dit geval schrijnend.
Een beleidsverandering bij het OM duurt jaren. Ik kan dat wel begrijpen om ze ook rechters warm moeten krijgen hiervoor omdat je er anders niets aan hebt. In deze zaak is er minder gefaald dan de Schiedammer Parkmoord en Puttense zaak.quote:Op maandag 19 november 2012 21:43 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, het voortdurende gefaal in deze zaak is behoorlijk triest.
quote:Op maandag 19 november 2012 21:37 schreef Tijn het volgende:
[..]
Goede zaak dus dat Peter R. de Vries er zo bovenop heeft gezeten. Hulde voor die man.
Ja, dat is waar, er zijn altijd zaken waar erger geblunderd is.quote:Op maandag 19 november 2012 21:47 schreef Hou-m-Nat het volgende:
[..]
Een beleidsverandering bij het OM duurt jaren. Ik kan dat wel begrijpen om ze ook rechters warm moeten krijgen hiervoor omdat je er anders niets aan hebt. In deze zaak is er minder gefaald dan de Schiedammer Parkmoord en Puttense zaak.
Ik praat ook niets goed. Een kostenplaatje van geblunder is altijd beklagenwaardiger dan dat van het oplossen.quote:Op maandag 19 november 2012 21:49 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, dat is waar, er zijn altijd zaken waar erger geblunderd is.
Persoonlijk vind ik het kostenplaatje van al dat geblunder een stuk beklagenwaardiger dan het kostenplaatje van het oplossen.
De ander spreekt van eigen dna wat hij afgegeven heeft, wtf is het nouquote:De man was niet eerder in beeld als verdachte. Dat gebeurde pas toen afgelopen weken na afname van DNA onder duizenden mannen een match werd gevonden met het DNA van een familielid, waarvan het profiel overeenkomsten had met sperma dat in 1999 werd aangetroffen op het lichaam van Marianne Vaatstra. Daarop is verder onderzoek gedaan naar de familielijn.
Het is vrijwillig afgegeven.quote:Op maandag 19 november 2012 22:05 schreef Qwea het volgende:
[..]
De ander spreekt van eigen dna wat hij afgegeven heeft, wtf is het nou
uit hetzelfde stukje :quote:Op maandag 19 november 2012 22:05 schreef Qwea het volgende:
[..]
De ander spreekt van eigen dna wat hij afgegeven heeft, wtf is het nou
quote:Dader had mogelijk last van schuldgevoel
Het is nog volstrekt onduidelijk wat de 45-jarige verdachte heeft bewogen 13,5 jaar te zwijgen, maar daarna wel meewerkte aan een grootschalig DNA-verwantschapsonderzoek waardoor hij tegen de lamp liep.
Zoon? Die was op het moment van de moord 8 jaar. Lijkt me niet dat die mee heeft gedaan met de DNA test.quote:Op maandag 19 november 2012 22:07 schreef matthijst het volgende:
Eigen DNA en van zijn vader en zoon.
Omdat hij niets te verliezen had en ook dacht dat nabij betrokkenen daar niet mee te maken zouden hebben.quote:Op maandag 19 november 2012 22:08 schreef matthijst het volgende:
Vraag me af waarom die zoon gegaan is? Die was pas 7 toen?
Als zijn opa en vader al gegaan zijn voegde hij dan nog wat toe, of was dat om DNA uit zn moeders kant te kunnen vergelijken?
Heeft 'ie wel. Had niet gehoeven, maar blijkbaar voelde 'ie zich betrokken genoeg om toch mee te doen.quote:Op maandag 19 november 2012 22:09 schreef Guidetti het volgende:
[..]
Zoon? Die was op het moment van de moord 8 jaar. Lijkt me niet dat die mee heeft gedaan met de DNA test.
Ook dit is goed mogelijk.quote:Op maandag 19 november 2012 22:12 schreef matthijst het volgende:
Misschien dacht ie al dat zn pa een verkrachtertje was.
Omdat hier wordt gezegd dat hij ZELF dna heeft afgestaan, en dat zei Bauke Vaatstra ook ;quote:Op maandag 19 november 2012 22:09 schreef Hou-m-Nat het volgende:
[..]
Waarom? Ja door omstandigheden is het niet 'vrijwillig'.
En hier wordt eigenlijk gezegd dat zijn familie dna heeft afgestaan en ze hem zo op het spoor zijn gekomen ;quote:Dader had mogelijk last van schuldgevoel
Het is nog volstrekt onduidelijk wat de 45-jarige verdachte heeft bewogen 13,5 jaar te zwijgen, maar daarna wel meewerkte aan een grootschalig DNA-verwantschapsonderzoek waardoor hij tegen de lamp liep.
Het is van wat ik hier begrijp en/en en niet of/of. Laten ze dat dan duidelijker neerzettenquote:De man was niet eerder in beeld als verdachte. Dat gebeurde pas toen afgelopen weken na afname van DNA onder duizenden mannen een match werd gevonden met het DNA van een familielid, waarvan het profiel overeenkomsten had met sperma dat in 1999 werd aangetroffen op het lichaam van Marianne Vaatstra. Daarop is verder onderzoek gedaan naar de familielijn.
Nee, ze kunnen niet alle monsters in 1 keer onderzoeken, en waarschijnlijk waren ze al verwante matches tegengekomen van andere familieleden, daarop zijn ze gericht binnen de monsters van de familie gaan zoeken en bleek het monster dat volledig overeenkwam er ook bij te zitten, vervolgens hebben ze het volledige DNA-profiel wat ze hadden (dus niet alleen het deel wat ze onderzochten) naast het profiel van het monster gelegd en dat bleek ook volledig te matchen.quote:
Zo is het gegaan.quote:Op maandag 19 november 2012 22:16 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, ze kunnen niet alle monsters in 1 keer onderzoeken, en waarschijnlijk waren ze al verwante matches tegengekomen van andere familieleden, daarop zijn ze gericht binnen de monsters van de familie gaan zoeken en bleek het monster dat volledig overeenkwam er ook bij te zitten, vervolgens hebben ze het volledige DNA-profiel wat ze hadden (dus niet alleen het deel wat ze onderzochten) naast het profiel van het monster gelegd en dat bleek ook volledig te matchen.
Ik vroeg me net af of het zo gegaan is. Ja, dus.quote:Op maandag 19 november 2012 22:16 schreef Leandra het volgende:
Nee, ze kunnen niet alle monsters in 1 keer onderzoeken, en waarschijnlijk waren ze al verwante matches tegengekomen van andere familieleden, daarop zijn ze gericht binnen de monsters van de familie gaan zoeken en bleek het monster dat volledig overeenkwam er ook bij te zitten, vervolgens hebben ze het volledige DNA-profiel wat ze hadden (dus niet alleen het deel wat ze onderzochten) naast het profiel van het monster gelegd en dat bleek ook volledig te matchen.
Het kost veel tijd om 20.000 profielen te checken. Voordat ze aan het dna van de dader toewaren, kwamen ze al matchen van familieleden tegen waardoor ze meer in die familielijn gingen kijken. Daarna kwamen ze ook de 100% match van de dader tegen. Info van omroep Fryslân.quote:Op maandag 19 november 2012 22:13 schreef Qwea het volgende:
[..]
Omdat hier wordt gezegd dat hij ZELF dna heeft afgestaan, en dat zei Bauke Vaatstra ook ;
[..]
En hier wordt eigenlijk gezegd dat zijn familie dna heeft afgestaan en ze hem zo op het spoor zijn gekomen ;
[..]
Het is van wat ik hier begrijp en/en en niet of/of. Laten ze dat dan duidelijker neerzetten
Het waren in deze zaak zo'n 7.000 profielen.quote:Op maandag 19 november 2012 22:18 schreef Patroon het volgende:
[..]
Het kost veel tijd om 20.000 profielen te checken. Voordat ze aan het dna van de dader toewaren, kwamen ze al matchen van familieleden tegen waardoor ze meer in die familielijn gingen kijken. Daarna kwamen ze ook de 100% match van de dader tegen. Info van omroep Fryslân.
Daarom zijn ze ook naar buiten gekomen ruim binnen het gestelde schema.quote:Op maandag 19 november 2012 22:17 schreef Arcee het volgende:
[..]
Ik vroeg me net af of het zo gegaan is. Ja, dus.
Precies dit.quote:Op maandag 19 november 2012 22:18 schreef Patroon het volgende:
[..]
Het kost veel tijd om 20.000 profielen te checken. Voordat ze aan het dna van de dader toewaren, kwamen ze al matchen van familieleden tegen waardoor ze meer in die familielijn gingen kijken. Daarna kwamen ze ook de 100% match van de dader tegen. Info van omroep Fryslân.
Edit: was al te laat..
Sorry dacht 20k maar 7k kost ook veel tijd.quote:Op maandag 19 november 2012 22:18 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het waren in deze zaak zo'n 7.000 profielen.
quote:Op maandag 19 november 2012 22:19 schreef Hou-m-Nat het volgende:
[..]
Precies dit. Y-chromosomaal, en van daaruit verder.
Klopt.quote:Op maandag 19 november 2012 22:20 schreef Patroon het volgende:
[..]
Sorry dacht 20k maar 7k kost ook veel tijd.
Met overleg is een hoop mogelijk.quote:Op maandag 19 november 2012 22:22 schreef Patroon het volgende:
Ik vind het wel vreemd hoe ze meer in de familie lijn konden kijken. Het DNA krijgt namelijk een streepjescode en alleen het OM had de namen die horen bij die codes. Hoe kon het NVI dan dieper in de familielijn kijken als het anoniem is?
Ik denk dat ze zodra ze beet hadden toestemming hebben gevraagd om de DNA profielen van de familie erbij te halen.quote:Op maandag 19 november 2012 22:22 schreef Patroon het volgende:
Ik vind het wel vreemd hoe ze meer in de familie lijn konden kijken. Het DNA krijgt namelijk een streepjescode en alleen het OM had de namen die horen bij die codes. Hoe kon het NVI dan dieper in de familielijn kijken als het anoniem is?
Ze kijken niet naar familie lijn. Zij kijken naar de Y-chromosomale lijn die het meest voor komt in Noord-Europa. En die is biologisch bepaald.quote:Op maandag 19 november 2012 22:22 schreef Patroon het volgende:
Of wel biologisch bepaald, geen overleg met NFI nodig. Het gaat om de spreiding van het Y-chromosoof historisch gezien.quote:Op maandag 19 november 2012 22:24 schreef Hou-m-Nat het volgende:
[..]
Ze kijken niet naar familie lijn. Zij kijken naar de Y-chromosomale lijn die het meest voor komt in Noord-Europa. En die is biologisch bepaald.
Gaat mij te technisch dit. Je moet toch weten welke profielen je moet checken. Dit kan toch niet zonder namen bij de profielen?quote:Op maandag 19 november 2012 22:26 schreef Hou-m-Nat het volgende:
[..]
Of wel biologisch bepaald, geen overleg met NFI nodig. Het gaat om de spreiding van het Y-chromosoof historisch gezien.
Als ze een link hadden (vader en zoon van verdachte) dan moesten ze wel weten welk monster van de verdachte was, en dat kon alleen maar door contact met het OM.quote:Op maandag 19 november 2012 22:26 schreef Hou-m-Nat het volgende:
[..]
Of wel biologisch bepaald, geen overleg met NFI nodig. Het gaat om de spreiding van het Y-chromosoof historisch gezien.
Er is een mannelijk Y-chromosoom gevonden op haar lichaam waaruit ze hebben kunnen herleiden dat de dader Noord-Europees was.quote:Op maandag 19 november 2012 22:27 schreef Patroon het volgende:
[..]
Gaat mij te technisch dit. Je moet toch weten welke profielen je moet checken. Dit kan toch niet zonder namen bij de profielen?
Absolute anonimiteit kan inderdaad nooit tot resultaten leiden.quote:Op maandag 19 november 2012 22:30 schreef Me_Wesley het volgende:
Als er echt anonieme testen waren voor de laboranten(oid), kun je inderdaad niet bij aantreffen verwantschap de familieleden erbij zoeken zonder contact te leggen met diegenen die toegang tot de namen hebben.
Nee, zo snel gaat dat niet. Zullen wel met een aantal laboranten sample voor sample gedaan hebben.quote:Op maandag 19 november 2012 22:31 schreef Markeerstift het volgende:
Hebben ze niet alle samples gelijk getest dan? En dan gekeken welke het meeste matchen. Van diegene die het meeste matchen namen opgevraagd?
Kan wel toch, als ze met streepjescodes werkten die wel een verband met elkaar hadden?quote:Op maandag 19 november 2012 22:30 schreef Me_Wesley het volgende:
Als er echt anonieme testen waren voor de laboranten(oid), kun je inderdaad niet bij aantreffen verwantschap de familieleden erbij zoeken zonder contact te leggen met diegenen die toegang tot de namen hebben.
Dat weet ik, maar ik vroeg hoe ze zonder namen de diepte in konden gaan. Maar sd anderen hebben al een bevredigend antwoord gegevenquote:Op maandag 19 november 2012 22:30 schreef Hou-m-Nat het volgende:
[..]
Er is een mannelijk Y-chromosoom gevonden op haar lichaam waaruit ze hebben kunnen herleiden dat de dader Noord-Europees was.
Of het OM heeft gewoon de bijbehorende streepjescodes gegeven.quote:Op maandag 19 november 2012 22:30 schreef alors het volgende:
Ze hadden op een gegeven moment familie in het vizier en daarop zijn ze die familie in kaart gaan brengen dmv een stamboom. Daarvoor hebben de de namen bij de profielen moeten hebben gehad lijkt me. Tenminste dat is de kortste klap.
En aangezien de profielen geen naam hadden maar een streepjescode moeten ze op een bepaald moment toch die namen hebben verkregen, met toestemming, neem ik aan.
ik zie er 3quote:Op maandag 19 november 2012 22:35 schreef Guidetti het volgende:
Bij 23 seconden in dit filmpje is volgens twitter boer Jasper zichtbaar. De man vooraan met het witte jack.
http://nos.nl/video/442185-de-zaakvaatstra-een-overzicht.html
Verdachte heeft DNA afgegeven, dus dat was niet nodig.quote:Op maandag 19 november 2012 22:37 schreef Leandra het volgende:
[..]
Of het OM heeft gewoon de bijbehorende streepjescodes gegeven.
Het moet dan die rechter man in witte jack zijn die achter 1e man met witte jack aankomt. Ik weet hoe dader eruit ziet en is niet die 1e blonde.quote:Op maandag 19 november 2012 22:35 schreef Guidetti het volgende:
Bij 23 seconden in dit filmpje is volgens twitter boer Jasper zichtbaar. De man vooraan met het witte jack.
http://nos.nl/video/442185-de-zaakvaatstra-een-overzicht.html
Jawel ze zijn niet meteen uitgekomen bij de verdachte, maar eerst bij familie, die hebben ze in kaart gebracht en zo kwamen ze dichterbij, tot uiteindelijk de 100% match met de verdachte.quote:Op maandag 19 november 2012 22:38 schreef Hou-m-Nat het volgende:
[..]
Verdachte heeft DNA afgegeven, dus dat was niet nodig.
Die met het witte jack.quote:
Jawel, want NFI wist niet de namen bij de profielen. Lees nou ff...hahaquote:Op maandag 19 november 2012 22:38 schreef Hou-m-Nat het volgende:
[..]
Maar ze hadden eerst bij het DNA van familieleden al een gedeeltelijke match, om te voorkomen dat ze nutteloos nog zoveelduizend monsters moesten doorzoeken hebben ze op dat moment gericht de monsters van familieleden van de gedeeltelijke match doorzocht.quote:Op maandag 19 november 2012 22:38 schreef Hou-m-Nat het volgende:
[..]
Inderdaad. Er was een overeenkomst in de Y-chromosomale lijn, toen wisten ze al dat ze in de buurt waren. Plus, materiaal is niet anoniem afgegeven.quote:Op maandag 19 november 2012 22:41 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maar ze hadden eerst bij het DNA van familieleden al een gedeeltelijke match, om te voorkomen dat ze nutteloos nog zoveelduizend monsters moesten doorzoeken hebben ze op dat moment gericht de monsters van familieleden van de gedeeltelijke match doorzocht.
Anders had het nog veel langer kunnen duren, er stond zo'n 5 maanden voor dit onderzoek.
Dat hij het afgegeven heeft wil niet zeggen dat ze zijn monster al gecontroleerd hadden toen ze dat van zijn familieleden controleerden.
Nee, maar het NFI had de namen die bij de streepjescodes hoorden niet.quote:Op maandag 19 november 2012 22:44 schreef Hou-m-Nat het volgende:
[..]
Inderdaad. Er was een overeenkomst in de Y-chromosomale lijn, toen wisten ze al dat ze in de buurt waren. Plus, materiaal is niet anoniem afgegeven.
Niet anoniem maar wel anoniem voor de medewerkers van het NFI.quote:Op maandag 19 november 2012 22:44 schreef Hou-m-Nat het volgende:
[..]
Inderdaad. Er was een overeenkomst in de Y-chromosomale lijn, toen wisten ze al dat ze in de buurt waren. Plus, materiaal is niet anoniem afgegeven.
quote:Jeroen Pauw@JeroenPauw1
Meer nieuws over de verdachte in de zaak Vaatstra straks van korpschef Natalie Kramers #penw
Die werken toch onder een pet met het OM?quote:Op maandag 19 november 2012 22:46 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, maar het NFI had de namen die bij de streepjescodes hoorden niet.
quote:Op maandag 19 november 2012 22:46 schreef matthijst het volgende:
Hou-m-nat, lees je ueberhaupt wel wat er gezegd wordt?
Volgens mij blijft je y-chromosomale plaat hangen namelijk.
Dat ze allebei onder het ministerie van justitie vallen wil niet zeggen dat ze ongegeneerd in elkaars systemen kunnen kijken.quote:Op maandag 19 november 2012 22:47 schreef Hou-m-Nat het volgende:
[..]
Die werken toch onder een pet met het OM?
Nee, niet heel belangrijk, maar zolang mensen verward raken van het ene feit dat hij zelf wangslijm heeft afgestaan en het andere feit dat ze zijn profiel via dat van familieleden vonden, kan ik me wel voorstellen dat het handig is dat duidelijk wordt dat het niet of/of hoeft te zijn, maar ook en/en kan zijn.quote:Op maandag 19 november 2012 22:50 schreef David Letterman het volgende:
Is het heel erg belangrijk hoe het nu precies is gegaan? Wie de streepjescode heeft gescand? Wie de naam heeft gevonden of vrijgegeven?
Heel belangrijk is het niet nee. Ben toch wel erg benieuwd...quote:Op maandag 19 november 2012 22:52 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, niet heel belangrijk, maar zolang mensen verward raken van het ene feit dat hij zelf wangslijm heeft afgestaan en het andere feit dat ze zijn profiel via dat van familieleden vonden, kan ik me wel voorstellen dat het handig is dat duidelijk wordt dat het niet of/of hoeft te zijn, maar ook en/en kan zijn.
Dat hoeft natuurlijk niet, dat de een niet zonder oproep is gegaan betekent niet automatisch dat de ander ook niet zonder oproep is gegaan.quote:Op maandag 19 november 2012 22:55 schreef alors het volgende:
In Nieuwsuur wordt weer gezegd dat zijn vader niet heeft afgegeven omdat hij niet is opgeroepen. Dat zou dan ook gelden voor de zoon...
Wellicht viel de vader buiten de scopequote:Op maandag 19 november 2012 22:55 schreef alors het volgende:
In Nieuwsuur wordt weer gezegd dat zijn vader niet heeft afgegeven omdat hij niet is opgeroepen. Dat zou dan ook gelden voor de zoon...
"U had liever gehad dat een asielzoeker het had gedaan?"quote:Op maandag 19 november 2012 22:57 schreef Arcee het volgende:
Rutger legt even de vinger op de zere asielzoekersplek op Nederland 3.
Erg he...quote:Op maandag 19 november 2012 22:59 schreef Specularium het volgende:
[..]
"U had liever gehad dat een asielzoeker het had gedaan?"
"Ja, dat was makkelijker geweest."
Hehe.
Dat blijkt. Mischa Kat is een Katvanger...quote:Op maandag 19 november 2012 23:00 schreef Specularium het volgende:
[..]
Een gerucht van 13 jaar is hardnekkig.
Verbaast het je echt? Dat ze in zo'n kleine gemeenschap liever hadden gehad dat een buitenstaander het zou hebben gedaan?quote:
Ja dat werd idd gezegd, maar de zoon ook want die was 7 destijds.quote:Op maandag 19 november 2012 22:57 schreef Hou-m-Nat het volgende:
[..]
Wellicht viel de vader buiten de scope
Prachtpost. Hoe die mensen ook praatten over die zogenaande dader asielzoeker, allemachtig.quote:Op maandag 19 november 2012 21:25 schreef Injetta het volgende:
Maar toch kan het meedoen van zo'n 7 jarige tot de dader leiden. Lastig om ergens de grens te trekken.quote:Op maandag 19 november 2012 23:04 schreef alors het volgende:
[..]
Ja dat werd idd gezegd, maar de zoon ook want die was 7 destijds.
Dan moet je het even aan Robijn48 vragen. Die weet alles van DNA af namelijk.quote:Op maandag 19 november 2012 22:27 schreef Patroon het volgende:
[..]
Gaat mij te technisch dit. Je moet toch weten welke profielen je moet checken. Dit kan toch niet zonder namen bij de profielen?
Dit idd, is en/enquote:Op maandag 19 november 2012 22:52 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, niet heel belangrijk, maar zolang mensen verward raken van het ene feit dat hij zelf wangslijm heeft afgestaan en het andere feit dat ze zijn profiel via dat van familieleden vonden, kan ik me wel voorstellen dat het handig is dat duidelijk wordt dat het niet of/of hoeft te zijn, maar ook en/en kan zijn.
Die is nu ff bezig om de korpschef van nieuwe informatie te voorzien.quote:Op maandag 19 november 2012 23:06 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Dan moet je het even aan Robijn48 vragen. Die weet alles van DNA af namelijk.
Inderdaad, ze heeft vanavond even gegoogled en is zo achter de moordenaar op Nicky Verstappen gekomen.quote:Op maandag 19 november 2012 23:07 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Die is nu ff bezig om de korpschef van nieuwe informatie te voorzien.
Ja, want er is een spoor van 4 voeten naar de plek en 2 voeten terug.quote:Op maandag 19 november 2012 23:06 schreef Boca_Raton het volgende:
Is het eigenlijk altijd een vaststaand feit geweest dat Marianne ook op de vindplek, vermoord is? Ik hoor nergens wat over bloedsporen namelijk.
Dat is dan ook zoquote:Op maandag 19 november 2012 23:07 schreef bloodymary1 het volgende:
Nou zeggen ze bij P&W weer dat die man wel zelf naar het DNA-onderzoek is gegaan...
Ze zou er zelf heengelopen zijn, er zijn twee voetsporen naar de PD en een voetspoor terug, en dat voetspoor terug is niet van Marianne, een van de voetsporen heen wel.quote:Op maandag 19 november 2012 23:06 schreef Boca_Raton het volgende:
Is het eigenlijk altijd een vaststaand feit geweest dat Marianne ook op de vindplek, vermoord is? Ik hoor nergens wat over bloedsporen namelijk.
quote:Op maandag 19 november 2012 23:08 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Inderdaad, ze heeft vanavond even gegoogled en is zo achter de moordenaar op Nicky Verstappen gekomen.
Heb je nou niks uit dit topic gelezen? Hij is zelf gegaan, vandaar 100% match. En via familieleden ook een match richting de dader. Het is en/en en niet of/of. Is het nou zo moeilijk?quote:Op maandag 19 november 2012 23:07 schreef bloodymary1 het volgende:
Nou zeggen ze bij P&W weer dat die man wel zelf naar het DNA-onderzoek is gegaan...
Donderdag de 22ste moet hij bij de rechter-commissaris komen.quote:Op maandag 19 november 2012 23:09 schreef Noelle06 het volgende:
Alleen DNA is dus niet voldoende. Nu zijn ze de boerderij van de verdachte aan het doorzoeken voor eventueel nog meer bewijs.
Weet iemand toevallig wanneer hij voor het eerst moet voorkomen?
Ben benieuwd wel of de verdachte bekend.
Donderdag is voorgeleiding.quote:Op maandag 19 november 2012 23:09 schreef Noelle06 het volgende:
Alleen DNA is dus niet voldoende. Nu zijn ze de boerderij van de verdachte aan het doorzoeken voor eventueel nog meer bewijs.
Weet iemand toevallig wanneer hij voor het eerst moet voorkomen?
Ben benieuwd wel of de verdachte bekend.
Nee geen verbazing. Eerlijk gezegd vond ik het ook een realistische gedachtegang. Zelfs nadat de feiten van het 3D team een andere kant op wezen, ik kon die gedachtengang nog steeds begrijpen.quote:Op maandag 19 november 2012 23:02 schreef Leandra het volgende:
[..]
Verbaast het je echt? Dat ze in zo'n kleine gemeenschap liever hadden gehad dat een buitenstaander het zou hebben gedaan?
Het is geen randstad hè, waar mensen de buren amper kennen.
Nu betekent het dat ze allemaal iemand kennen die een moord gepleegd heeft.
Persoonlijk ken ik zulke mensen ook liever niet, en heb ik liever ook niet dat ze uit mijn omgeving komen, ik er mee aan de bar gezeten heb, mijn kinderen daar thuis gespeeld hebben.
Volgens mij werd er ook alleen maar gezegd dat het makkelijker zou zijn geweest als het een asielzoeker was, niemand trekt in twijfel of het de juiste verdachte zou zijn.quote:Op maandag 19 november 2012 23:11 schreef Hou-m-Nat het volgende:
[..]
Nee geen verbazing. Eerlijk gezegd vond ik het ook een realistische gedachtegang. Zelfs nadat de feiten van het 3D team een andere kant op wezen, ik kon die gedachtengang nog steeds begrijpen.
Criminelen hebben meerdere gezichten, zo ook blijkt uit (waarschijnlijk) deze zaak. Deze man heeft ook met Jan en alleman aan de bar gezeten.
Dank je!quote:Op maandag 19 november 2012 23:10 schreef Leandra het volgende:
[..]
Donderdag de 22ste moet hij bij de rechter-commissaris komen.
Dat had ik al helemaal begrepen uit dit topic, maar ik meende dat ze net in het journaal naar aanleiding van nieuwsuur zeiden dat hij niet zelf was gegaan, vandaar deze opmerking. Had ook nog even t.v. gekeken in plaats van alleen in dit topic, dat is natuurlijk ook wel heel verwarrend....quote:Op maandag 19 november 2012 23:10 schreef Patroon het volgende:
[..]
Heb je nou niks uit dit topic gelezen? Hij is zelf gegaan, vandaar 100% match. En via familieleden ook een match richting de dader. Het is en/en en niet of/of. Is het nou zo moeilijk?
Mwah, als je leest dat hij voor het joyriden ook een rondje aan het fietsen was (midden in de nacht), dan kan het ook zo zijn dat dat een vreemde gewoonte van hem was, en dat mensen hem dus regelmatig 's nachts zagen fietsen, en dan valt het niet meer op.quote:Op maandag 19 november 2012 23:13 schreef Boca_Raton het volgende:
Wat heeft die vent een mazzel gehad dat niemand hem gezien heeft op de fiets. Niet toen hij ernaar toe fietste en niet toen hij terug (naar huis?) fietste...
Dit was toch geen gewone nacht. Iedereen is toch verdachte die op dat tijdstip gezien is in die buurt? Al rijdt ie elke avond rondjes op z'n fiets.quote:Op maandag 19 november 2012 23:15 schreef Leandra het volgende:
[..]
Mwah, als je leest dat hij voor het joyriden ook een rondje aan het fietsen was (midden in de nacht), dan kan het ook zo zijn dat dat een vreemde gewoonte van hem was, en dat mensen hem dus regelmatig 's nachts zagen fietsen, en dan valt het niet meer op.
Maar dat het makkelijker was geweest is een gegeven. Dat ben ik ook met je eens. Ik persoonlijk was er blij mee dat het niets te maken had met een asielzoekerscentrum.quote:Op maandag 19 november 2012 23:13 schreef Leandra het volgende:
[..]
Volgens mij werd er ook alleen maar gezegd dat het makkelijker zou zijn geweest als het een asielzoeker was, niemand trekt in twijfel of het de juiste verdachte zou zijn.
Niemand in die omgeving iig, op afstand denkt Micha Kat er natuurlijk heel anders over.
enorm he.quote:Op maandag 19 november 2012 23:13 schreef Boca_Raton het volgende:
Wat heeft die vent een mazzel gehad dat niemand hem gezien heeft op de fiets. Niet toen hij ernaar toe fietste en niet toen hij terug (naar huis?) fietste...
Wie weet wat ze nog meer vinden in zijn huis. En was marianne niet de enigste.quote:Op maandag 19 november 2012 23:13 schreef Boca_Raton het volgende:
Het zou inderdaad opmerkelijk zijn als lust zijn trigger is geweest dat dit zijn eerste en enige delict zou zijn.quote:Op maandag 19 november 2012 23:16 schreef Noelle06 het volgende:
[..]
Wie weet wat ze nog meer vinden in zijn huis. En was marianne niet de enigste.
Begrijp dat ze een fiets in beslag hebben genomen net bij P&W.
Luguber detail.quote:Op maandag 19 november 2012 23:08 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ze zou er zelf heengelopen zijn, er zijn twee voetsporen naar de PD en een voetspoor terug, en dat voetspoor terug is niet van Marianne, een van de voetsporen heen wel.
Ja, maar als jouw buurman iedere avond zwaaiend langsloopt om middernacht, terwijl hij de hond uitlaat, weet je dan morgen wel zeker dat je hem vanavond wel of niet gezien hebt, en weet je dan zeker dat je morgen meldt dat je buurman om middernacht met de hond langsliep?quote:Op maandag 19 november 2012 23:16 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Dit was toch geen gewone nacht. Iedereen is toch verdachte die op dat tijdstip gezien is in die buurt? Al rijdt ie elke avond rondjes op z'n fiets.
En dát zou weer in de bijna unanieme meningen van de paragnosten passen. Dat ze is meegenomen door een bekende en toen besefte dat het helemaal fout zat.quote:Op maandag 19 november 2012 23:16 schreef Xan21 het volgende:
Dat gezeik over die fietssss bij P&W, geen dna geen bewijs daarvoor, alleen maar een valse bekentenis van Spencer, ik hoop echt dat de verdachte alles verteld en dus blijkt dat hij haar met de auto heeft opgepikt in Kollum
Hoe kwam dan haar fiets in de drogesloot bij PD?quote:Op maandag 19 november 2012 23:16 schreef Xan21 het volgende:
Dat gezeik over die fietssss bij P&W, geen dna geen bewijs daarvoor, alleen maar een valse bekentenis van Spencer, ik hoop echt dat de verdachte alles verteld en dus blijkt dat hij haar met de auto heeft opgepikt in Kollum
Een moord die inslaat als een bom. Dan weet je je toch méér te herinneren dan op een ander moment? Wie je zelf hebt gezien e.d.quote:Op maandag 19 november 2012 23:20 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, maar als jouw buurman iedere avond zwaaiend langsloopt om middernacht, terwijl hij de hond uitlaat, weet je dan morgen wel zeker dat je hem vanavond wel of niet gezien hebt, en weet je dan zeker dat je morgen meldt dat je buurman om middernacht met de hond langsliep?
Of neem je dat gegeven voor waar, en zal het wel omdat je niets bijzonders gezien hebt?
Zeer zeker. Het nieuws van vermissing komt de volgende dag al binnen he, dan trek je echt alles na.quote:Op maandag 19 november 2012 23:21 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Een moord die inslaat als een bom. Dan weet je je toch méér te herinneren dan op een ander moment? Wie je zelf hebt gezien e.d.
Als je de ene avond net voor middernacht naar bed gaat, en de andere avond net na middernacht, en buurman Kees loopt altijd om middernacht langs om zijn hond uit te laten, hoe zeker weet jij dan dat je buurman Kees gisteravond hebt zien lopen?quote:Op maandag 19 november 2012 23:21 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Een moord die inslaat als een bom. Dan weet je je toch méér te herinneren dan op een ander moment? Wie je zelf hebt gezien e.d.
common sensequote:Op maandag 19 november 2012 23:23 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als je de ene avond net voor middernacht naar bed gaat, en de andere avond net na middernacht, en buurman Kees loopt altijd om middernacht langs om zijn hond uit te laten, hoe zeker weet jij dan dat je buurman Kees gisteravond hebt zien lopen?
Leandra, het was ook nog eens Koninginnedag geweest. Volgende ochtend word je wakker, hoort van de gruwelijke moord en opeens weet je niet meer of de buurman gisteren wel of niet is langsgelopen? Ik denk dat je op dat moment even helemaal niemand meer vertrouwt en alles dus openlaat.quote:Op maandag 19 november 2012 23:23 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als je de ene avond net voor middernacht naar bed gaat, en de andere avond net na middernacht, en buurman Kees loopt altijd om middernacht langs om zijn hond uit te laten, hoe zeker weet jij dan dat je buurman Kees gisteravond hebt zien lopen?
Hahahahaahhhhaaaahahahahahahahahahahahahaquote:Op maandag 19 november 2012 23:20 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
En dát zou weer in de bijna unanieme meningen van de paragnosten passen. Dat ze is meegenomen door een bekende en toen besefte dat het helemaal fout zat.
Ja, maar hoe zeker ga je verklaren dat je buurman Kees wel hebt zien langslopen als je even alles openlaat?quote:Op maandag 19 november 2012 23:24 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Leandra, het was ook nog eens Koninginnedag geweest. Volgende ochtend word je wakker, hoort van de gruwelijke moord en opeens weet je niet meer of de buurman gisteren wel of niet is langsgelopen? Ik denk dat je op dat moment even helemaal niemand meer vertrouwt en alles dus openlaat.
Of het waar is of niet, maakt het niet minder of meer luguber.quote:Op maandag 19 november 2012 23:20 schreef Hou-m-Nat het volgende:
[..]
Waar detail. (Volgens de informatie beschikbaar)
Nee dat denk ik niet, want je buurman verdenk je dan niet. Je verdenkt een asielzoeker, of iemand die helemaal niet in de buurt woont. Zeker omdat het in een vredig plattelandsdorpje is.quote:Op maandag 19 november 2012 23:24 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Leandra, het was ook nog eens Koninginnedag geweest. Volgende ochtend word je wakker, hoort van de gruwelijke moord en opeens weet je niet meer of de buurman gisteren wel of niet is langsgelopen? Ik denk dat je op dat moment even helemaal niemand meer vertrouwt en alles dus openlaat.
Wat verwacht je? Dat dat soort dingen hier niet komen te staan?quote:Op maandag 19 november 2012 23:27 schreef Tayu het volgende:
[..]
Of het waar is of niet, maakt het niet minder of meer luguber.
Nooit bewijs gezien dat het HAAR fiets was, want hij is gestolen (een herenfiets, originele plaats waar de eigenaar hem voor het laatst heeft neergezet is het Landbouwmuseum wat zeer dichtbij was en NIET station buitenpost)quote:Op maandag 19 november 2012 23:21 schreef Patroon het volgende:
[..]
Hoe kwam dan haar fiets in de drogesloot bij PD?
Twee keer gegapt is ook wel bijzonder, maar wellicht verklaart het waarom juist die fiets bij het station gegapt was; het slot hoefde waarschijnlijk niet meer gemold te worden als hij al bij het landbouwmuseum gegapt was.quote:Op maandag 19 november 2012 23:28 schreef Xan21 het volgende:
[..]
Nooit bewijs gezien dat het HAAR fiets was, want hij is gestolen (een herenfiets, originele plaats van bezitter hem voor het laatst heeft neergezet is het Landbouwmuseum en NIET station buitenpost)
Wat is er met jou aan de hand?quote:Op maandag 19 november 2012 23:28 schreef Leandra het volgende:
[..]
Wat verwacht je? Dat dat soort dingen hier niet komen te staan?
Sorry hoor, maar als je zo'n detail van de zaak niet kent, dan heb je vrijwel geen kennis van de zaak, en ben je hier alleen maar omdat het nu in het nieuws is?
Stel dat je die man alleen herkent omdat je 'm uit het dorp kent. En omdat ie af en toe een rondje fietst. Misschien dat je 'm in eerste instantie uitsluit (want: bekend) maar als de zaak maar niet opgelost wordt dan ga je toch zelf ook na wat zou kunnen?quote:Op maandag 19 november 2012 23:27 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Nee dat denk ik niet, want je buurman verdenk je dan niet. Je verdenkt een asielzoeker, of iemand die helemaal niet in de buurt woont. Zeker omdat het in een vredig plattelandsdorpje is.
Oh, ben ik nu ook niet meer welkom?quote:Op maandag 19 november 2012 23:28 schreef Leandra het volgende:
Wat verwacht je? Dat dat soort dingen hier niet komen te staan?
Sorry hoor, maar als je zo'n detail van de zaak niet kent, dan heb je vrijwel geen kennis van de zaak, en ben je hier alleen maar omdat het nu in het nieuws is?
Niks, maar ik snap dat gemiep over een "luguber detail" niet.... er is een meisje van 16 vermoord, gewurgd met haar BH en daarna in de nek gestoken, en dan is een post over de voetsporen een luguber detail??quote:
Het is bewezen!!1! 100% DNA onderzoek, klaar!!!quote:Op maandag 19 november 2012 23:32 schreef Boca_Raton het volgende:
Is onze zelfbenoemde expert al naar de bedstee getogen? Ik mis het gedegen en constructieve commentaar van dr. ir. Robijn48.
Dat zou nog kunnen ja, maar ik vind het gewoon vervelend dat ze het hele fiets scenario erbij halen want er is geen bewijs dat zij er ooit op heeft gefietst, hij stond alleen maar vlakbij het plaats delict en kan makkelijk geplant zijn om de aandacht af te leiden van de autoweg die veel dichterbij het lijk lag.quote:Op maandag 19 november 2012 23:30 schreef Leandra het volgende:
[..]
Twee keer gegapt is ook wel bijzonder, maar wellicht verklaart het waarom juist die fiets bij het station gegapt was; het slot hoefde waarschijnlijk niet meer gemold te worden als hij al bij het landbouwmuseum gegapt was.
Zij is weggefietst op een gestolen fiets, eigen band was lek. Volgens spencer en die vriend. Of heeft PrdV dit tegen gesproken?quote:Op maandag 19 november 2012 23:28 schreef Xan21 het volgende:
[..]
Nooit bewijs gezien dat het HAAR fiets was, want hij is gestolen (een herenfiets, originele plaats waar de eigenaar hem voor het laatst heeft neergezet is het Landbouwmuseum wat zeer dichtbij was en NIET station buitenpost)
Hadden ze het niet over zijn fiets die bij de huiszoeking gevonden is??quote:Op maandag 19 november 2012 23:33 schreef Xan21 het volgende:
[..]
Dat zou nog kunnen ja, maar ik vind het gewoon vervelend dat ze het hele fiets scenario erbij halen want er is geen bewijs dat zij er ooit op heeft gefietst, hij stond alleen maar vlakbij het plaats delict en kan makkelijk geplant zijn om de aandacht af te leiden van de autoweg die veel dichterbij het lijk lag.
Nee joh, het is helemaal niet luguber dat haar spoor wel heen maar niet terug liep, en dat van een ander (nog niet tot werkelijke dader bestempelde persoon wel). Dat is doodnormaal. Jouw spoor houdt ook ooit ergens op waar het spoor van een ander nog doorloopt.quote:Op maandag 19 november 2012 23:32 schreef Leandra het volgende:
[..]
Niks, maar ik snap dat gemiep over een "luguber detail" niet.... er is een meisje van 16 vermoord, gewurgd met haar BH en daarna in de nek gestoken, en dan is een post over de voetsporen een luguber detail??
Kom jij uit de buurt/ben je een bekende van de familie Vaatstra?quote:Op maandag 19 november 2012 23:32 schreef Leandra het volgende:
[..]
Niks, maar ik snap dat gemiep over een "luguber detail" niet.... er is een meisje van 16 vermoord, gewurgd met haar BH en daarna in de nek gestoken, en dan is een post over de voetsporen een luguber detail??
Hou alsjeblieft op met iedere keer van die nonsens posts die vooral tot doel hebben het hele topic off-topic te laten gaan.quote:Op maandag 19 november 2012 23:34 schreef Tayu het volgende:
[..]
Nee joh, het is helemaal niet luguber dat haar spoor wel heen maar niet terug liep, en dat van een ander (nog niet tot werkelijke dader bestempelde persoon wel). Dat is doodnormaal. Jouw spoor houdt ook ooit ergens op waar het spoor van een ander nog doorloopt.
Alles is ok hoor, niks aan de hand! :0
Ben je nu blij?
Hoe bedoel je dichter bij het lijk? Ken je de plaats? Ik woon er 15km vandaan. Het fietspad is naast de weg daarna droge sloot met fiets. Daarna een 100m weiland en dan PD. Autoweg was niet dichterbij PD dan fiets.quote:Op maandag 19 november 2012 23:33 schreef Xan21 het volgende:
[..]
Dat zou nog kunnen ja, maar ik vind het gewoon vervelend dat ze het hele fiets scenario erbij halen want er is geen bewijs dat zij er ooit op heeft gefietst, hij stond alleen maar vlakbij het plaats delict en kan makkelijk geplant zijn om de aandacht af te leiden van de autoweg die veel dichterbij het lijk lag.
Fanatiek... het is een beetje ziekelijk.quote:Op maandag 19 november 2012 23:34 schreef OverRated het volgende:
[..]
Kom jij uit de buurt/ben je een bekende van de familie Vaatstra?
Zomaar een vraagje, omdat je hier erg fanatiek reageert steeds. (Al zijn er meer users die dat doen.)
Was het ook niet zo dat er vingerafdrukken ontbraken? Van Marianne? Beetje vreemd, tenzij het heel koud was die nacht.quote:Op maandag 19 november 2012 23:28 schreef Xan21 het volgende:
[..]
Nooit bewijs gezien dat het HAAR fiets was, want hij is gestolen (een herenfiets, originele plaats waar de eigenaar hem voor het laatst heeft neergezet is het Landbouwmuseum wat zeer dichtbij was en NIET station buitenpost)
Pffff...quote:Op maandag 19 november 2012 23:35 schreef Leandra het volgende:
[..]
Hou alsjeblieft op met iedere keer van die nonsens posts die vooral tot doel hebben het hele topic off-topic te laten gaan.
Fijn voor je dat je het een luguber detail vindt. Het is zoals het is.
Nee.quote:Op maandag 19 november 2012 23:34 schreef OverRated het volgende:
[..]
Kom jij uit de buurt/ben je een bekende van de familie Vaatstra?
Zomaar een vraagje, omdat je hier erg fanatiek reageert steeds. (Al zijn er meer users die dat doen.)
is ook zo. geen speld tussen te krijgenquote:Op maandag 19 november 2012 23:32 schreef OverRated het volgende:
[..]
Het is bewezen!!1! 100% DNA onderzoek, klaar!!!
Ik gok; omdat ze zich op dat moment niet bedreigd voelde, of.... omdat ze op dat moment dusdanig bedreigd werd dat meelopen het makkelijkst was.quote:Op maandag 19 november 2012 23:34 schreef Boca_Raton het volgende:
Toch... toch... waarom zou ze met 'm mee het weiland in zijn gelopen...
Het was voor die definitieve uitslag en bekendmaking dat zij dat beweerde. Dan moet je maar even teruglezen.quote:Op maandag 19 november 2012 23:37 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
is ook zo. geen speld tussen te krijgen
Nee, omdat ik er (ook) alleen maar ben omdat het nu in het nieuws is.quote:Op maandag 19 november 2012 23:33 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ga je er over miepen dat het een luguber detail is?? Grow some balls
Alsof nu de dader al 100% zeker bekend is..quote:Op maandag 19 november 2012 23:38 schreef OverRated het volgende:
[..]
Het was voor die definitieve uitslag en bekendmaking dat zij dat beweerde. Dan moet je maar even teruglezen.
Dat bedoel ik nuquote:Op maandag 19 november 2012 23:38 schreef Leandra het volgende:
[..]
Gelukkig is jouw mening gelijk aan je nick.
Ik bedoel eigenlijk in het geval dat ze zich niet bedreigd voelde. Waarom loop je met een kennis een weiland in om 2 uur 's nachts, dat bedoel ik.quote:Op maandag 19 november 2012 23:37 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik gok; omdat ze zich op dat moment niet bedreigd voelde, of.... omdat ze op dat moment dusdanig bedreigd werd dat meelopen het makkelijkst was.
Maar dat laatste zou door de afstand van de voetsporen ten opzichte van elkaar niet logisch zijn.
Het blijft vreemd, die kennis was wel 15 jaar ouder. Toentertijd ook al getrouwd en dus kinderen. Het kan zo zijn dat hij haar heeft ontmoet op 1 van zijn nachtelijke fietstochtjes, want dat deed hij regelmatig.quote:Op maandag 19 november 2012 23:40 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ik bedoel eigenlijk in het geval dat ze zich niet bedreigd voelde. Waarom loop je met een kennis een weiland in om 2 uur 's nachts, dat bedoel ik.
Dat lijkt mij een terechte vraag.quote:Op maandag 19 november 2012 23:40 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ik bedoel eigenlijk in het geval dat ze zich niet bedreigd voelde. Waarom loop je met een kennis een weiland in om 2 uur 's nachts, dat bedoel ik.
Of in de plaatselijke kroeg waar ze die avond uit ging.quote:Op maandag 19 november 2012 23:41 schreef ArannaeCor het volgende:
[..]
Het blijft vreemd, die kennis was wel 15 jaar ouder. Toentertijd ook al getrouwd en dus kinderen. Het kan zo zijn dat hij haar heeft ontmoet op 1 van zijn nachtelijke fietstochtjes, want dat deed hij regelmatig.
Dat zeker, maar gezien verdachte getrouwd is en alleen in het café in Oudwoude kwam (volgens insiders dan) is die kans klein dat ze elkaar in Kollum/Veenklooster (plaatselijke kroegen) tegen zijn gekomen.quote:Op maandag 19 november 2012 23:43 schreef Tayu het volgende:
[..]
Of in de plaatselijke kroeg waar ze die avond uit ging.
Voor veel jonge meiden is de aandacht van een wat volwassener man wel aantrekkelijk.
Die nachtelijke fietstochtjes... eigenlijk ook best vreemd. Een getrouwde man die 's nachts rond gaat fietsen. En heeft zelf een boerderij waar ie toch ook neem ik aan, vroeg voor op moet.quote:Op maandag 19 november 2012 23:41 schreef ArannaeCor het volgende:
[..]
Het blijft vreemd, die kennis was wel 15 jaar ouder. Toentertijd ook al getrouwd en dus kinderen. Het kan zo zijn dat hij haar heeft ontmoet op 1 van zijn nachtelijke fietstochtjes, want dat deed hij regelmatig.
Dat lijkt mij erg vergezocht.quote:Op maandag 19 november 2012 23:45 schreef Sneeuwvlok_2 het volgende:
Ging net toch door mijn hoofd, maar is het niet heel goed mogelijk dat de verdachte in 2008 expres ging joyriden en te verklaren dat hij een black-out heeft gehad zodat die dat in deze zaak in zijn verdediging kan gebruiken, in de wetenschap dat hij wist dat hij ooit gepakt ging worden en dat ook gelijk verklaard waarom hij meedeed aan het DNA onderzoek ?
Maar het tijdstip dat ze wegging uit die uitgaansgelegenheid werd bepaald door die vrienden van haar, niet door Marianne. Die had nog willen blijven, begreep ik. Dan heb je toch geen afspraakje?quote:Op maandag 19 november 2012 23:46 schreef Patroon het volgende:
Het is ook vreemd om te zien dat ze enorm om fietste om thuis te komen. Er is namelijk een veel snellere route. De route is niet logisch vanuit Buitenpost. Dus of in auto meegenomen, of afspraakje met die man, wat ook bevestigd waarom ze zo perse alleen wilde fietsen.
Hij melkte later dan de normale boer. Toen de politie hem op zondag rond half 11 's avonds kwam ophalen was hij ook nog aan het melken en het melken gaat ongeveer om de 12 uur. Dus hij melkte in de ochtend ook pas rond een uur of 9.quote:Op maandag 19 november 2012 23:45 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Die nachtelijke fietstochtjes... eigenlijk ook best vreemd. Een getrouwde man die 's nachts rond gaat fietsen. En heeft zelf een boerderij waar ie toch ook neem ik aan, vroeg voor op moet.
Maar de kans lijkt me sowieso groot, dat zij elkaar kenden. Op welke wijze dan ook. Misschien door eens op te passen op zijn toen nog kleine kinderen. Ik noem maar iets onschuldigs.quote:Op maandag 19 november 2012 23:45 schreef ArannaeCor het volgende:
[..]
Dat zeker, maar gezien verdachte getrouwd is en alleen in het café in Oudwoude kwam (volgens insiders dan) is die kans klein dat ze elkaar in Kollum/Veenklooster (plaatselijke kroegen) tegen zijn gekomen.
Je weet niet hoe het was toen hij 32 was en met koninginnenacht gaan veel wel eens ergens anders heen.quote:Op maandag 19 november 2012 23:45 schreef ArannaeCor het volgende:
[..]
Dat zeker, maar gezien verdachte getrouwd is en alleen in het café in Oudwoude kwam (volgens insiders dan) is die kans klein dat ze elkaar in Kollum/Veenklooster (plaatselijke kroegen) tegen zijn gekomen.
Voor de route naar Zwaagwesteinde is dat een veel gefietste route door middelbare schoolkinderen. Het is totaal geen weg om, omdat je zeker vanuit Kollum weinig keus hebt. Ik weet het precies want ik woon er.quote:Op maandag 19 november 2012 23:46 schreef Patroon het volgende:
Het is ook vreemd om te zien dat ze enorm om fietste om thuis te komen. Er is namelijk een veel snellere route. De route is niet logisch vanuit Buitenpost. Dus of in auto meegenomen, of afspraakje met die man, wat ook bevestigd waarom ze perse alleen wilde fietsen.
Hij heeft genoeg tijd gehad om er eens over goed over na te denken, als die echt black-outs kreeg dan zou dat ook eerder op moeten vallen bij de familie etc. Even een blokje om midden in de nacht doe je ook niet zomaar. En in een dorp moet dat toch redelijk snel bekend zijn op de buurt.quote:
Oké. Maar dan blijft het fenomeen van nachtelijke fietstochtjes in z'n eentje, staan. Dit keer om een uur of half 2 's nachts. Is toch vreemd...?quote:Op maandag 19 november 2012 23:47 schreef ArannaeCor het volgende:
[..]
Hij melkte later dan de normale boer. Toen de politie hem op zondag rond half 11 's avonds kwam ophalen was hij ook nog aan het melken en het melken gaat ongeveer om de 12 uur. Dus hij melkte in de ochtend ook pas rond een uur of 9.
Dan nog is het natuurlijk vreemd, maar dat snap je zelf ook wel.quote:Op maandag 19 november 2012 23:41 schreef ArannaeCor het volgende:
[..]
De vader van Marianne heeft gezegd dat ze elkaar nauwelijks tot niet kenden, dan zou dat wel bekend moeten zijn. Lijkt mij..quote:Op maandag 19 november 2012 23:48 schreef Tayu het volgende:
[..]
Maar de kans lijkt me sowieso groot, dat zij elkaar kenden. Op welke wijze dan ook. Misschien door eens op te passen op zijn toen nog kleine kinderen. Ik noem maar iets onschuldigs.
Klopt. Maar waarom dan perse alleen? Had ze een mobiel om hem te bellen? Was dat er al in die tijd?quote:Op maandag 19 november 2012 23:47 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Maar het tijdstip dat ze wegging uit die uitgaansgelegenheid werd bepaald door die vrienden van haar, niet door Marianne. Die had nog willen blijven, begreep ik. Dan heb je toch geen afspraakje?
quote:Op maandag 19 november 2012 23:48 schreef Tayu het volgende:
[..]
Maar de kans lijkt me sowieso groot, dat zij elkaar kenden. Op welke wijze dan ook. Misschien door eens op te passen op zijn toen nog kleine kinderen. Ik noem maar iets onschuldigs.
Het blijven wel de onbeantwoorde vragen, wij hier in het dorp weten dat ook niet. Zoiets zal toch echt bij de ondervraging weg komenquote:Op maandag 19 november 2012 23:48 schreef Patroon het volgende:
[..]
Je weet niet hoe het was toen hij 32 was en met koninginnenacht gaan veel wel eens ergens anders heen.
Nee, ze had geen mobiel, is gezegd in uitzending De Vries.quote:Op maandag 19 november 2012 23:50 schreef Patroon het volgende:
[..]
Klopt. Maar waarom dan perse alleen? Had ze een mobiel om hem te bellen? Was dat er al in die tijd?
In 1999 had je die ook niet echt altijd op zak..quote:Op maandag 19 november 2012 23:51 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Nee, ze had geen mobiel, is gezegd in uitzending De Vries.
Maar van kollum naar kollumerzwaag naar de westerein is toch logischer dan via buitenpost? Ik woon daar niet maar wel in de omgeving.quote:Op maandag 19 november 2012 23:49 schreef ArannaeCor het volgende:
[..]
Voor de route naar Zwaagwesteinde is dat een veel gefietste route door middelbare schoolkinderen. Het is totaal geen weg om, omdat je zeker vanuit Kollum weinig keus hebt. Ik weet het precies want ik woon er.
Ik ben zelf een Friezin van origine... Friezen doen niet zo snel aan paranoia. En ja, als hij het werkelijk is, heeft hij zeeën van tijd gehad om een strategie te bepalen.quote:Op maandag 19 november 2012 23:49 schreef Sneeuwvlok_2 het volgende:
[..]
Hij heeft genoeg tijd gehad om er eens over goed over na te denken, als die echt black-outs kreeg dan zou dat ook eerder op moeten vallen bij de familie etc. Even een blokje om midden in de nacht doe je ook niet zomaar. En in een dorp moet dat toch redelijk snel bekend zijn op de buurt.
Van Kollum naar Kollumerzwaag is wel langs die weg, want Veenklooster ligt zo ongeveer tegen Kollumerzwaag aan.quote:Op maandag 19 november 2012 23:54 schreef Patroon het volgende:
[..]
Maar van kollum naar kollumerzwaag naar de westerein is toch logischer dan via buitenpost? Ik woon daar niet maar wel in de omgeving.
Ik ben ook een Fries, maar zo gek vind ik die gedachte nog niet van mezelf.quote:Op maandag 19 november 2012 23:54 schreef Tayu het volgende:
[..]
Ik ben zelf een Friezin van origine... Friezen doen niet zo snel aan paranoia. En ja, als hij het werkelijk is, heeft hij zeeën van tijd gehad om een strategie te bepalen.
Zijn dissociatieve stoornis, is iig door een psychiater in 2009 vastgesteld. De oorsprong daarvan, en hoelang hij daar al last van had, dat weten we allemaal niet.
De meeste dissociatieve stoornissen echter, ontwikkelen zich in de kindertijd.
Klop.tquote:Op maandag 19 november 2012 23:59 schreef Patroon het volgende:
En ze is toch vertrokken vanuit Buitenpost? Althans daar is de fiets bij station gestolen? Kollum heeft namelijk geen station.
Zou kunnen, maar zoals al gezegd wordt de andere route erg vaak gebruikt, Via Buitenpost dus.quote:Op maandag 19 november 2012 23:54 schreef Patroon het volgende:
[..]
Maar van kollum naar kollumerzwaag naar de westerein is toch logischer dan via buitenpost? Ik woon daar niet maar wel in de omgeving.
Vanaf Kollum kan je ook via de trekweg, maar dat is 's nachts niet zo'n goed idee met snel rijdende auto's en weinig licht. Als ze vanuit Buitenpost of Kollum kwam, beide keren is het logisch om via de weg in Veenklooster te gaan.quote:Op maandag 19 november 2012 23:58 schreef ArannaeCor het volgende:
[..]
Van Kollum naar Kollumerzwaag is wel langs die weg, want Veenklooster ligt zo ongeveer tegen Kollumerzwaag aan.
Je hebt helemaal gelijk. Ik keek verkeerd.quote:Op maandag 19 november 2012 23:58 schreef ArannaeCor het volgende:
[..]
Van Kollum naar Kollumerzwaag is wel langs die weg, want Veenklooster ligt zo ongeveer tegen Kollumerzwaag aan.
Als ouder weet je ook niet wat je kinderen in die leeftijd allemaal uitspoken en met wie dan wel.quote:Op dinsdag 20 november 2012 00:00 schreef Sneeuwvlok_2 het volgende:
[..]
Ik ben ook een Fries, maar zo gek vind ik die gedachte nog niet van mezelf.Maar goed we zullen moeten wachten totdat er meer duidelijk is, dat er nog genoeg vragen zijn lijkt mij duidelijk.
Dat klopt, zeker in mijn tijd op de middelbare school had je het zelfs dat men het overdag ook niet wou. Ik ben zelf ook altijd braaf met meisjes mee gefietst langs Veenklooster.quote:Op dinsdag 20 november 2012 00:01 schreef OverRated het volgende:
[..]
Zou kunnen, maar zoals al gezegd wordt de andere route erg vaak gebruikt, Via Buitenpost dus.
Het is zo raar: werd hier sinds die moord altijd door ouders aangeraden om 's nachts niet via Veenklooster naar Kollumerzwaag te fietsen, maar via Oudwoude. Meisjes/vrouwen hadden altijd nog angst voor de route door Veenklooster 's nachts. En hij blijkt nu dus juist in Oudwoude te wonen.
Ik geloof nog steeds niet dat Stephanie hierin iets groots verzwijgt. Ondertussen is wel het hele leven van haar en de rest van het gezin van R. in Kollum over de kop gegaan. Mensen die complottheorieën schreven op internet, en regelmatig bij de familie aan de deur stonden. Stephanie is toen hier weggegaan en is elders gaan wonen.quote:
Dit is inderdaad ook nog een heel verhaal wat speelt.quote:Op dinsdag 20 november 2012 00:00 schreef Xan21 het volgende:
Scenario in mijn ogen
Marianne, Wietse en Spencer verlaten Paradiso om 00:00 lopen een stukje door naar t Filtsje verderop richting de fietsen van Spencer en Wietse.
Ze lopen nog even naar de snackbar (vier getuigen) waarbij de groep nog even een ruzietje kreeg met de asielzoekers en een van hun vriendinnen waardoor ze extra opvielen. De deur was tevens gesloten en moest opengemaakt worden toen de groep weer wegging.
Waarschijnlijk had Spencer geen geld voor de taxi, wellicht was hij nog wat verschuldigd bij de andere groep. Zij hebben hier een discussie over terwijl zij de twee meisjes (Marianne en de vriendin van Feik, Stephanie) wenken de fietsen te gaan halen voor hun. Stephanie weet dat haar vriend Feik de banden heeft lek gemaakt eerder die avond (2 getuigen) en zij wilde misschien de reactie van Marianne waarschijnlijk wel graag zien.
Voor het huis van getuige Geke staan de twee meisjes te lachen om het feit dat de banden van Spencer en Wietse lek zijn. Luttele seconden later rijdt er een auto voorbij met een bekende van de getuige, zij besluit naar bed te gaan en 2 minuten later hoort zij een schreeuw van Marianne en een auto die hard wegrijdt. Stephanie is dus hoogstwaarschijnlijk getuige van de ontvoering van Marianne en had de man misschien zelfs kunnen identificeren.
In de tussentijd worden Wietse en Spencer gezien bij de trekweg, knoeiend aan een fiets, maar geen Marianne.
Een uur later hoort getuige Geke weer tumult, Spencer vloekt en gooit met zijn fiets in een dronken staat en schreeuwt terwijl zijn moeder hem en Wietse op staat te wachten met de auto.
Geke haar man bevestigd dat de kapotte fietsen er de volgende ochtend om 8:30 nog lagen, s'middags waren ze weg.
Lekke band? Lift naar huis?quote:Op dinsdag 20 november 2012 00:06 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Dit is inderdaad ook nog een heel verhaal wat speelt.
Maar dan zou Marianne in de auto van die boer moeten zijn gestapt, met welke reden dan?
Maar zou die auto dan door niemand herkend zijn? Niet in Buitenpost of elders op de route? Zou toch iets meer opvallen dan een fietser.quote:Op dinsdag 20 november 2012 00:06 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Dit is inderdaad ook nog een heel verhaal wat speelt.
Maar dan zou Marianne in de auto van die boer moeten zijn gestapt, met welke reden dan?
Daar heb je wel deels gelijk in, maar het is toch wel normaal dat wanneer je op iemand past dat je ouders dat weten op je 16e. Dat is toch niet zo gek, dat je niet zegt tegen je ouders dat je rookt of aan de drugs zit dat begrijp ik. Maar oppassen..quote:Op dinsdag 20 november 2012 00:03 schreef Tayu het volgende:
[..]
Als ouder weet je ook niet wat je kinderen in die leeftijd allemaal uitspoken en met wie dan wel.
Ik zou mijn hand daar op dit moment iig niet voor in het vuur durven stoppen, als het mijn eigen dochter betreft (in die leeftijd).
Eem automobilist is iig geen fietser, dus daar gaat er al wat scheef in de hele redenering.quote:Op dinsdag 20 november 2012 00:07 schreef OverRated het volgende:
[..]
Maar zou die auto dan door niemand herkend zijn? Niet in Buitenpost of elders op de route? Zou toch iets meer opvallen dan een fietser.
Oh ja, dat is zo.quote:
Maar hoe komen die fietsen dan in die greppel als alles zich al veel eerder heeft afgespeeld?quote:Op dinsdag 20 november 2012 00:09 schreef Xan21 het volgende:
Nouja dat joyride verhaaltje uit 2009 deed me wel denken aan de getuigenis van Geke, zij zag weliswaar eerst een bekende in een auto rijden een paar minuten vantevoren maar Jasper S. kan het net zo goed zijn geweest, het was weliswaar donker. Wie weet is ze er wel ingetrokken op de een of andere manier...en heeft Marianne misschien wel al in zijn auto de aansteker in dr tas gestopt.
Nouja, ik vind dat niet gek. Maar ik merk aan mijn dochter vaak dat zij daar heel anders over denkt.quote:Op dinsdag 20 november 2012 00:08 schreef Sneeuwvlok_2 het volgende:
[..]
Daar heb je wel deels gelijk in, maar het is toch wel normaal dat wanneer je op iemand past dat je ouders dat weten op je 16e. Dat is toch niet zo gek, dat je niet zegt tegen je ouders dat je rookt of aan de drugs zit dat begrijp ik. Maar oppassen..
Klopt gebeurt vaak en vroeger vertelde ik ook lang niet alles. Maar in grote lijnen was het toch allemaal wel bekend en dan zouden haar vrienden er toch wel iets vanaf moeten weten, maar goed hier kunnen we lang en breed over praten maar we zullen het voorlopig niet weten hoe het zit.quote:Op dinsdag 20 november 2012 00:14 schreef Tayu het volgende:
[..]
Nouja, ik vind dat niet gek. Maar ik merk aan mijn dochter vaak dat zij daar heel anders over denkt.
Eigenlijk, heb ik geen benul wat ze allemaal uitspookt in haar leven. Niet dat ik daar geen interesse in heb, maar al mijn interesse vertaalt zij als bloedirritant en weigert daar om die reden ook enige kennis over te delen of inzage in te verschaffen.
Zoals de meeste pubers dat doen.
Maar als haar nu iets zou overkomen, wat Marianne ooit is gebeurd, dan zou ik maar heel weinig infomatie kunnen geven over haar dagelijkse reilen en zeilen, en over de mensen met wie zij contact zou hebben.
13 jaar geleden, moeten ouders zich vaak net zo als ik hebben gevoeld. En misschien ook deze ouders wel?
De vader is wel soortevan geadopteerd, maar dat is meer van een oom en een tante. Beetje het idee dat je ouders dood gaan en dat het kind dan opgevoed e.d. wordt door de grootouders/oom en tante. Hierdoor is het wel in de familie gebleven. Uit een interview is ook gebleken dat er 40 familieleden in het totale DNA onderzoek waren.quote:Op dinsdag 20 november 2012 00:16 schreef Gorraay het volgende:
Ik las in #7 van dit topic dat de vader van de verdachte geadopteerd is. Dat deed bij mij een belletje rinkelen omdat ik eigenlijk een Duitse of uit het Duits afkomstige achternaam had verwacht, geen Friese. Het Y-chromosoom gaat ongewijzigd over van vader op zoon, en het type Y-chr. van de dader kwam in Nederland niet of nauwelijks voor, maar wel veel in Midden- en Zuid-Duitsland. Dus misschien komen de biologische voorvaderen van de dader uit die streken.
Misschien wilde ze wel vrijen met die vent, daar in het weiland. En is hij door het lint gegaan omdat ze iets niet wilde.quote:Op dinsdag 20 november 2012 00:15 schreef ArannaeCor het volgende:
Naar wat ik wel een paar keer gehoord heb wist Marianne wel van wanten (buiten haar ouders om).
Ziekelijk dat zij deze zaak interessant vindt? Niet om het eea maar ik kijk heel af en toe hier en Je post hier zelf ook de godganze dagquote:Op maandag 19 november 2012 23:36 schreef Tayu het volgende:
[..]
Fanatiek... het is een beetje ziekelijk.
Just imho.
Oke, vreemd dat mensen valse verklaringen afleggen.quote:Op dinsdag 20 november 2012 00:19 schreef Xan21 het volgende:
Ik hoop gewoon echt dat hij alles bekent en dat duidelijk wordt dat Spencer, zijn ouders en anderen er aan hebben bijgedragen dat de moordenaar zo lang nog heeft vrij kunnen rondlopen. Zij hebben valse verklaringen afgelegd.
Xan21 is van de complottheorieen. Dat van de scheurende auto en fiets van landbouwmuseum komt van allemaal complottheoriesites. Allemaal uit de lucht gegrepen.quote:Op dinsdag 20 november 2012 00:15 schreef Xan21 het volgende:
Ja dat is een goede vraag, het is iig duidelijk dat er GEEN sporen van Marianne op die specifieke fiets (die bij het Landbouwmuseum hoorde te staan en dus van heel dichtbij kwam) zaten dus om het nu haar fiets te noemen
Dat klinkt of jij wel heel dicht op het vuur zit?quote:Op dinsdag 20 november 2012 00:19 schreef Xan21 het volgende:
Ik hoop gewoon echt dat hij alles bekent en dat duidelijk wordt dat Spencer, zijn ouders en anderen er aan hebben bijgedragen dat de moordenaar zo lang nog heeft vrij kunnen rondlopen. Zij hebben valse verklaringen afgelegd.
Volgens mij komt dat gewoon van die klokkenluider sites en dergelijke.quote:Op dinsdag 20 november 2012 00:23 schreef Tayu het volgende:
[..]
Dat klinkt of jij wel heel dicht op het vuur zit?
Ik was de hele dag in het ziekenhuisquote:Op dinsdag 20 november 2012 00:20 schreef Ziba het volgende:
[..]
Ziekelijk dat zij deze zaak interessant vindt? Niet om het eea maar ik kijk heel af en toe hier en Je post hier zelf ook de godganze dag
Pfff, vreemd vreemd. Ieder zo z'n ding. Nachtfietstochtje.quote:Op maandag 19 november 2012 23:49 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Oké. Maar dan blijft het fenomeen van nachtelijke fietstochtjes in z'n eentje, staan. Dit keer om een uur of half 2 's nachts. Is toch vreemd...?
Klopt. Xan is zo'n scenario denker, wel vaker hier over gelezen van hem.quote:Op dinsdag 20 november 2012 00:24 schreef Waffle het volgende:
[..]
Volgens mij komt dat gewoon van die klokkenluider sites en dergelijke.
Hij was elke nacht op zoek naar een slachtoffer...?quote:Op dinsdag 20 november 2012 00:25 schreef Ziba het volgende:
[..]
Pfff, vreemd vreemd. Ieder zo z'n ding. Nachtfietstochtje.
Gelijk hebben ze, al zag ik eerder vandaag bij de dochter veel steunbetuigingen. De gemeenschap hier leeft echt met hun mee.quote:Op dinsdag 20 november 2012 00:25 schreef OverRated het volgende:
Vind het goed om te zien dat de kinderen van de verdachte hun FB profielen hebben verwijderd, scheelt weer wat sensatiezoekers.
En er is helemaal niets specifiek vastgesteld door een psychiater.quote:Op maandag 19 november 2012 23:54 schreef Tayu het volgende:
[..]
Ik ben zelf een Friezin van origine... Friezen doen niet zo snel aan paranoia. En ja, als hij het werkelijk is, heeft hij zeeën van tijd gehad om een strategie te bepalen.
Zijn dissociatieve stoornis, is iig door een psychiater in 2009 vastgesteld. De oorsprong daarvan, en hoelang hij daar al last van had, dat weten we allemaal niet.
De meeste dissociatieve stoornissen echter, ontwikkelen zich in de kindertijd.
Hahhaquote:Op dinsdag 20 november 2012 00:26 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Hij was elke nacht op zoek naar een slachtoffer...?
De 2 collega boeren met wie hij regelmatig naar vergaderingen ging bevestigen dat nadat ze tussen 12 en 1 thuis waren gekomen hij met enige regelmaat de fiets pakte en nog ging fietsen. Dat is ook gebeurd bij het joyriden.quote:Op dinsdag 20 november 2012 00:27 schreef matthijst het volgende:
Hoe vaak fietste hij snachts rond dan? En is daar een bron voor?
Dat klopt. Enkel een dissociatieve stoornis, welke een symptoom van best een flink aantal werkelijk psychhiatrische ziektebeelden kan zijn.quote:Op dinsdag 20 november 2012 00:27 schreef Ziba het volgende:
[..]
En er is helemaal niets specifiek vastgesteld door een psychiater.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |