abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 13 november 2012 @ 13:57:08 #251
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_119162797
Het valt me op dat men het punt ontwijkt al vele pagina's lang. Er wordt steeds gedaan alsof het nut van de taal spreken wordt ontkent. Het nut van onderwijs daarin voor iedereen is wat wordt ontkent, maar blijkbaar ontgaat men dat.
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
pi_119162800
quote:
2s.gif Op dinsdag 13 november 2012 13:51 schreef Zienswijze het volgende:
Als dit op nationaal niveau kan - dit is reeds praktisch uitgevoerd - waarom dan niet op Europees niveau?
Omdat Duitsers, Fransen, Spanjaarden en Italianen hier bijvoorbeeld helemaal niet op zitten te wachten?
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_119162852
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2012 13:55 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Denk jij dat je veel traktoren gaat verkopen in Friesland als je geen Fries spreekt?
Daarmee huur je een externe verkoper in die het Fries beheerst. Dat is wat anders dan Timmermans beweert, dat, wij Nederlanders, het Duits - of in dit geval het Fries - (beter) zouden moeten beheersen.

Er is een verschil tussen dat wat Timmermans beweert (wij moeten het Duits beter beheersen) en het inhuren van een externe verkoper die specifieke taalvaardigheden voor een specifieke regio beheerst.
pi_119162861
quote:
19s.gif Op dinsdag 13 november 2012 13:51 schreef kingmob het volgende:

[..]

Ik voel me aangesproken, dus even ter duidelijkheid. Ik woon in Duitsland en werk dagelijks (letterlijk) met vrijwel alle culturen en talen van Europa. Ik denk dat ik wel een beetje kijk heb hoe communicatie internationaal werkt. Men past zich in het algemeen uiteindelijk aan aan de status quo.

Ik zit ook middenin een onderzoek wat onder andere dit aspect onderzoekt. Vergeef me als ik denk dat ik weet waar ik over praat :Y)
Dat neemt niet weg dat je de verkeerde conclusies zou kunnen trekken natuurlijk. Een internationaal gezelschap of een geinternationaliseerd gezelschap heeft een andere dynamiek wat dat betreft.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_119162886
quote:
19s.gif Op dinsdag 13 november 2012 13:57 schreef kingmob het volgende:
Het valt me op dat men het punt ontwijkt al vele pagina's lang. Er wordt steeds gedaan alsof het nut van de taal spreken wordt ontkent. Het nut van onderwijs daarin voor iedereen is wat wordt ontkent, maar blijkbaar ontgaat men dat.
Exact.
  dinsdag 13 november 2012 @ 14:02:33 #256
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_119162945
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2012 13:55 schreef Monolith het volgende:

[..]

Piet legt vrij goed uit waarom taal en cultuur even iets andere kwesties zijn dan een munt.
Daarnaast heb ik nou al een aantal keer uitgelegd dat ook basis Engels te beroerd is voor veel zakelijke communicatie.
De beheersing van het geschreven Nederlands is al vaak om te janken, laat staan het geschreven Engels.
Engels als universele taal in het handelsverkeer is een schattige utopie van zichzelf overschattende Nederlanders.
En dus moeten we Duits een standaard taal maken op school? Een vreemde conclusie als de normale standaard talen blijkbaar al zo schandalig slecht zijn...
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2012 13:59 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Dat neemt niet weg dat je de verkeerde conclusies zou kunnen trekken natuurlijk. Een internationaal gezelschap of een geinternationaliseerd gezelschap heeft een andere dynamiek wat dat betreft.
Uiteraard, maar het valt me op dat men graag denkt dat 'de andere partij' niet weet waar men over praat, dat is lekker makkelijk, want dan kun je alles af doen als naīef, dom, onwetend, etc.
pi_119163005
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2012 13:57 schreef Monolith het volgende:

[..]

Omdat Duitsers, Fransen, Spanjaarden en Italianen hier bijvoorbeeld helemaal niet op zitten te wachten?
Kan je dit deze stelling ook op de lange termijn volhouden, in deze tijden van globalisering én de eenwording van Europa?

Economisch gezien is het ķķk in het voordeel van die landen om 1 taal te introdueren, omdat hiermee de handel wordt vergemakkelijkt de welvaart wordt verhoogd.
  dinsdag 13 november 2012 @ 14:06:59 #258
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_119163062
quote:
7s.gif Op maandag 12 november 2012 18:12 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:

[..]

Je communiceert in het Engels daar? :o

Het spijt me, maar ik ben van mening dat wanneer je ergens woont - dus niet louter de toerist uithangt - je echt de taal moet leren. Ik heb een vriend uit Rusland die in Leeuwarden woont en na 8 jaar weliswaar redelijk Engels spreekt, maar nauwelijks Nederlands. Ik vind het hoogst irritant dat ik telkens Engels moet spreken, terwijl dit niet de voertaal is in Nederland (laat staan Fryslan, maar goed dat een buitenstaander geen Fries spreekt is hem vergeven).
Ja, je kan met elkaar communiceren. Maar het komt nogal arrogant en ongeīnteresseerd over. Zo van 'eigenlijk moet ik jullie Nederlanders niet, wat interesseert mij die taal van jullie nu'.
Hij wordt boos wanneer ik bij hem met andere vrienden Nederlands spreek, terwijl hij diegene is die echt fout zit.
Nee, maar m'n middelbare-school Duits was hooguit nuttig om de weg te vinden oid, het hielp amper. Ben uiteindelijk maar weer bij het begin begonnen om de taal te leren. Helaas spreek ik voornamelijk Engels vanwege m'n werk en heb ik weinig Duitse vrienden (die allemaal Engels spreken), dus oefen ik ook te weinig. Maar je kunt natuurlijk niet bij de garage aankomen met engels, of de loodgieter bellen nee :P Het lijkt me evident dat je de taal moet leren als je ergens woont, zeker als je van plan bent er voor lange tijd te blijven.
pi_119163119
Do u want a drink before or after the war ?
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_119163400
quote:
19s.gif Op dinsdag 13 november 2012 14:02 schreef kingmob het volgende:

[..]

En dus moeten we Duits een standaard taal maken op school? Een vreemde conclusie als de normale standaard talen blijkbaar al zo schandalig slecht zijn...

[..]

Uiteraard, maar het valt me op dat men graag denkt dat 'de andere partij' niet weet waar men over praat, dat is lekker makkelijk, want dan kun je alles af doen als naīef, dom, onwetend, etc.
Volgens mij heb ik dat bij jou niet gedaan. Ik stel voornamelijk dat taal een expressie van een cultuur is en dat een taal leren inhoudt dat je aardig wat van de onderliggende cultuur meekrijgt en dat in interactie met het gebruik van taal en overige aspecten van communicatie maakt of je goed zaken kunt doen.

Dan heb je in dit topic menigeen die Duits leren onzin vindt en dat baseert op een heel beperkt idee van taal en communicatie alsof het net zo werkt als een computertaal. "Als je elkaar maar begrijpt", klopt, maar dat is heel wat anders dan elkaars woorden verstaan.
  dinsdag 13 november 2012 @ 14:20:08 #261
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_119163464
quote:
2s.gif Op dinsdag 13 november 2012 13:59 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Daarmee huur je een externe verkoper in die het Fries beheerst. Dat is wat anders dan Timmermans beweert, dat, wij Nederlanders, het Duits - of in dit geval het Fries - (beter) zouden moeten beheersen.

Er is een verschil tussen dat wat Timmermans beweert (wij moeten het Duits beter beheersen) en het inhuren van een externe verkoper die specifieke taalvaardigheden voor een specifieke regio beheerst.
Je ontwijkt.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_119163685
quote:

[..]

Ik vind het knap dat je dat ergens in lijkt te lezen, maar ik heb het nooit beweerd.
Het is wel zo dat op jonge leeftijd blootstelling aan een andere taal wel degelijk een goede basis legt voor een eventueel vervolg. Mijn Duits is op het moment weer zwaar beroerd, maar na een paar dagen Duits spreken merk je gewoon de waarde van een zekere basis hebben geleerd. Je pakt de taal weer veel sneller op.
pi_119163760
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2012 14:04 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Kan je dit deze stelling ook op de lange termijn volhouden, in deze tijden van globalisering én de eenwording van Europa?

Economisch gezien is het ķķk in het voordeel van die landen om 1 taal te introdueren, omdat hiermee de handel wordt vergemakkelijkt de welvaart wordt verhoogd.
Engels zou niet de eerste lingua franca zijn die het niet redt hoor. De dominantie van het Engels op veel vlakken hang toch af van de dominantie van de VS op het wereldtoneel. Die dominantie is al wel aan het afnemen en zou ik de toekomst zelfs wel eens helemaal kunnen verdwijnen.
  dinsdag 13 november 2012 @ 14:42:22 #264
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_119164123
quote:
19s.gif Op dinsdag 13 november 2012 13:51 schreef kingmob het volgende:

[..]

Ik voel me aangesproken, dus even ter duidelijkheid. Ik woon in Duitsland en werk dagelijks (letterlijk) met vrijwel alle culturen en talen van Europa. Ik denk dat ik wel een beetje kijk heb hoe communicatie internationaal werkt. Men past zich in het algemeen uiteindelijk aan aan de status quo.

Ik zit ook middenin een onderzoek wat onder andere dit aspect onderzoekt. Vergeef me als ik denk dat ik weet waar ik over praat :Y)
Ik neem aan dat dat mensen binnen hetzelfde bedrijf zijn?
Siesta & Fiesta!
pi_119171904
quote:
14s.gif Op dinsdag 13 november 2012 13:47 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

O ja, ik begrijp er niets van en jij bent voorstander van een inefficiente methode door mensen - naast het Engels - de taal van hun voornaamste handelspartner te laten leren. Pleit jij ook voor dat een Hollander beter het Fries kan beheersen als hij zaken in Friesland kan doen i.p.v. dat iedereen in Nederland adequaat Nederlanders leert om het onderling communiceren gemakkelijker te maken?
En pleit jij er dan voor dat een Fries geen Nederlands moet leren en dat in plaats daarvan zowel Nederlanders als Friezen Engels moeten leren om met elkaar te kunnen communiceren? ;)
pi_119187451
quote:

[..]

Mensen kunnen natuurlijk absoluut geen talenknobbel hebben en voor hen zou dat een ramp zijn. Maar het leren van meer dan een taal is goed voor je taalgevoel en -vaardigheid, ook in andere talen.
Zoals ik al eerder zei: ik heb nog gewoon Frans, Duits en Engels gehad, standaard als de drie moderne talen. En Grieks en Latijn. Ik was er erg slecht in, maar ben erg blij dat ik ze gehad heb, al was het maar omdat ik mede daardoor het Nederlands beter beheers.
quote:
[..]

Och, dat is des FOK!'s.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_119187611
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2012 14:30 schreef Monolith het volgende:

[..]

Engels zou niet de eerste lingua franca zijn die het niet redt hoor. De dominantie van het Engels op veel vlakken hang toch af van de dominantie van de VS op het wereldtoneel. Die dominantie is al wel aan het afnemen en zou ik de toekomst zelfs wel eens helemaal kunnen verdwijnen.
Het venijnige anti-Amerikanisme gaat zelfs zo ver dat de geschiedenis herschreven wordt. Niet de VS, maar het Britse Rijk heeft het Engels over de wereld verspreid.

En als handelspartners een argument zijn om een taal te leren, kunnen we nog beter Mandarijn leren. De gemiddelde Duitser spreekt niet al te best Engels, maar de Chinezen kunnen er al helemaal niks van...
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_119187768
Ik heb Nederlands, Duits, Frans, Grieks, Latijn en Italiaans gehad op school. Latijn, Frans en Italiaans waren handig om me later het veel makkelijkere Spaans aan te leren.

Waarom moet je Duits of Grieks beter leren?

Timmermans had er beter aangedaan zijn collega Westerwelle te vertellen dat hij wat aan het niveau van Engels kan doen. Zowel persoonlijk als landelijk.

Maar zo'n PvdA-kruiper kiest voor de ja-en-amenhouding. Typisch.
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

pi_119187771
Ik heb Iraanse vrienden en op hun aandringen wat Farsi geleerd. Een crime, want ik ben zo verschrikkelijk slecht in het onthouden van losse woorden. Gedichten of liedjes? Geen probleem! Grammatica? Interessant! Maar losse woorden vallen bij meteen het andere oor uit.

Maar wat ik wil zeggen: ik kreeg les uit leesboekjes van de lagere school, dus ik heb iets van de cultuur meegekregen.
Zoals de hilarische voorbeelden van Piet Verdriet al duidelijk maakten: als ik "Gorge gorge" zeg tegen een Iraniër, begrijpt hij precies wat ik bedoel.
(En val ik meteen door de mand, omdat ik de taal niet veel verder beheers. ;( )
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_119187885
quote:
6s.gif Op woensdag 14 november 2012 00:04 schreef El_Matador het volgende:
Ik heb Nederlands, Duits, Frans, Grieks, Latijn en Italiaans gehad op school. Latijn, Frans en Italiaans waren handig om me later het veel makkelijkere Spaans aan te leren.

Timmermans had er beter aangedaan zijn collega Westerwelle te vertellen dat hij wat aan het niveau van Engels kan doen. Zowel persoonlijk als landelijk.

Maar zo'n PvdA-kruiper kiest voor de ja-en-amenhouding. Typisch.
Jaja, mijn flauwe herinneringen aan Latijn en Frans stelden me ook in staat om vrij eenvoudig Portugese en Spaanse vakliteratuur te lezen.

Maar wou je zeggen dat als Timmermans had aangeraden Frans te leren hij geen PvdA-kruiper was geweest maar een slimme vogel?

Edit: als ik het goed zie heb je geen Engels gehad. Dan zou jij aan de betere beheersing van Engels door de Duitsers dus ook niks hebben. 8)7 :?
pi_119188128
De oproep van Timmermans doet me denken aan van die slappe managers. Gewoon de minutes van een meeting slaafs en ongefilterd doorsluizen naar het lagere personeel. Het zwaargewicht van de PvdA _O-

En natuurlijk heb ik ook Engels gehad. Ik merk nu dat ik er soms moeite mee heb de juiste woorden te vinden omdat ik 95% van de tijd Spaans spreek.

pi_119188439
quote:
10s.gif Op woensdag 14 november 2012 00:15 schreef El_Matador het volgende:
De oproep van Timmermans doet me denken aan van die slappe managers. Gewoon de minutes van een meeting slaafs en ongefilterd doorsluizen naar het lagere personeel. Het zwaargewicht van de PvdA _O-

En natuurlijk heb ik ook Engels gehad. Ik merk nu dat ik er soms moeite mee heb de juiste woorden te vinden omdat ik 95% van de tijd Spaans spreek.
Ik zie dat je het topic niet echt gevolgd hebt. Daar werd namelijk een discussie gevoerd op argumenten, althans grotendeels.
pi_119188590
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 00:26 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Ik zie dat je het topic niet echt gevolgd hebt. Daar werd namelijk een discussie gevoerd op argumenten, althans grotendeels.
Dan moet je beter lezen.

En kom ik aan je favo partijtje? Jongen toch...

pi_119193046
quote:
6s.gif Op woensdag 14 november 2012 00:04 schreef El_Matador het volgende:

Dat is natuurlijk de 'makkelijke' weg: stellen dat iemand anders het verkeerd doet en ergens moeite in moet steken zodat je zelf niks hoeft te doen. Maar ja, de ander kan natuurlijk net zo redeneren, zeker als die ander veel minder afhankelijk van jou is dan jij van hem bent. Dan gebeurt er natuurlijk helemaal niets.

Beter is het dus om zelf actie te ondernemen om het eigen belang te dienen.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 14-11-2012 10:27:21 ]
pi_119201054
Meerdere talen beheersen kan nooit kwaad, maar dit is puur vanuit economisch oogpunt en dat is zonde. Bovendien is het veel handiger om een goede cursus te volgen, wanneer je ook echt de taal nodig hebt. Ik heb zelf Frans op het vwo gehad en heb het enkel een paar dagen in Parijs kunnen gebruiken. Daardoor beheers ik het ook nauwelijks.
Gelukkig voel ik me als deeltijd Heerenveense/Enschedese niet zo aangesproken met een term als ''Holländer''
  woensdag 14 november 2012 @ 15:05:48 #276
45206 Pietverdriet
pi_119201640
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 14:47 schreef Alisa_jade het volgende:
Meerdere talen beheersen kan nooit kwaad, maar dit is puur vanuit economisch oogpunt en dat is zonde. Bovendien is het veel handiger om een goede cursus te volgen, wanneer je ook echt de taal nodig hebt. Ik heb zelf Frans op het vwo gehad en heb het enkel een paar dagen in Parijs kunnen gebruiken. Daardoor beheers ik het ook nauwelijks.
Gelukkig voel ik me als deeltijd Heerenveense/Enschedese niet zo aangesproken met een term als ''Holländer''
Tja, Nederland laat een hoop handel in Frankrijk liggen omdat we zo slecht tot niet Frans spreken.
pi_119201664
Trouwens wordt hier af en toe gesteld dat Duitsland weinig belang heeft bij handel met Nederland. Maar andersom wel ontzettend belangrijk voor NL. En het is ook heel belangrijk voor NL, maar Duitsland exporteert ook veel naar Nederland en heeft dus zelf ook veel belang bij goede handelsbetrekkingen. DE voert geen handel met NL, omdat ze het anders zo sneu vinden voor de Nederlanders of omdat ze zo begaan zijn met Nederland.
pi_119201779
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 15:05 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Tja, Nederland laat een hoop handel in Frankrijk liggen omdat we zo slecht tot niet Frans spreken.
Tuurlijk, dat is ook zonde. De talenkennis in Nederland wordt ook schromelijk overschat. Ik vind ook dat in het bedrijfsleven de mogelijkheden moeten zijn om de 3 grootste talen van Europa goed te leren.En zich niet alleen op steenkolenengels toespitsen. Dat bedrijven die cursussen bijvoorbeeld aanbieden.
pi_119202577
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 14:47 schreef Alisa_jade het volgende:
Nee, als jij nu in Frankrijk gaat wonen dan gaat het letterlijk met de dag beter. Iemand die nooit Frans heeft geleerd gaat een zwaar jaar tegemoet. Vooral talen kun je heel goed leren als je jong bent, dat moet in de juiste ontwikkelingsstadia van de hersenen vallen. Als je die fase mist dan wordt het ontzettend veel lastiger.

quote:
Dat zal Timmermans ook niet gezegd hebben, politici hebben het altijd keurig netjes over Nederland en Nederlanders, en terecht.

Ik zeg ook nooit dat ik Holländer ben en leg die onwetende buitenlanders dan graag uit das es kulturelle Unterschiede gibt zwischen die andere Niederländer und die Holländer, zum Beispiel das die Holländer solche selbstgefällige Grossmäule sind das sie mit nur 6 millionen für 17 millionen Lärm machen, und dadurch die ganze Welt vergessen ist das es auch andere Niederländer gibt.
pi_119203676
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 15:36 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik zeg ook nooit dat ik Holländer ben en leg die onwetende buitenlanders dan graag uit das es kulturelle Unterschiede gibt zwischen die andere Niederländer und die Holländer, zum Beispiel das die Holländer solche selbstgefällige Grossmäule sind das sie mit nur 6 millionen für 17 millionen Lärm machen, und dadurch die ganze Welt vergessen ist das es auch andere Niederländer gibt.
Ik heb even wat fout gespelde woorden onderstreept, en daarmee komen we gelijk weer bij het oorspronkelijke onderwerp terug.
pi_119220434
quote:

[..]

Nee, als jij nu in Frankrijk gaat wonen dan gaat het letterlijk met de dag beter. Iemand die nooit Frans heeft geleerd gaat een zwaar jaar tegemoet. Vooral talen kun je heel goed leren als je jong bent, dat moet in de juiste ontwikkelingsstadia van de hersenen vallen. Als je die fase mist dan wordt het ontzettend veel lastiger.

[..]

Dat zal Timmermans ook niet gezegd hebben, politici hebben het altijd keurig netjes over Nederland en Nederlanders, en terecht.

De talen op de middelbare school zijn dan ook erg goed voor de basiskennis en moeten ook verplicht blijven, maar het aantal uren verhogen is mijns inziens zinloos. Over dat laatste, ik heb het originele interview opgezocht. Anders zou ik het niet hebben getypt ;) Ik neem aan dat Die Welt hem correct heeft geciteerd.
pi_119220542
quote:
14s.gif Op maandag 12 november 2012 14:40 schreef nikk het volgende:
Mee eens. Alhoewel in sommige delen van het land dit allang het geval is. Ooit eens langere tijd in Venlo verbleven. Volgens mij hebben ze daar nog niet helemaal door dat de bezetting voorbij is.
:D
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_119225461
quote:
3s.gif Op woensdag 14 november 2012 16:05 schreef thabit het volgende:

[..]

Ik heb even wat fout gespelde woorden onderstreept, en daarmee komen we gelijk weer bij het oorspronkelijke onderwerp terug.
den anderen
dass
hat

zou ik idd gebruiken. En mijn Duits is vrij matig.

Nederlanders spreken trouwens fantastisch hun talen. Zeker als je het vergelijkt met andere nationaliteiten.

Het is eerder typisch Nederlands om onze eigen taalkennis af te kraken. :O

pi_119225783
quote:

[..]

[..]

Ohoh, was het maar waar. Ik weet niet meer wanneer het was, maar het staat op mijn net- en trommelvlies gebrand dat Balkenende Holland zei en Merkel daarentegen die Niederlände!
Toen ik daar een briefje over mailde, kreeg ik een antwoord terug, dat Balkenende begreep dat ik liever Nederland zei dan Holland en dat ik dat dan maar moest doen.
quote:
Oder Wörter von gleicher Strekkung!

In ELKE Europese taal zijn er verschillende woorden voor Nederland en Holland. Ik heb het opgezocht.
Overigens bestond Willem-Alexander het na een bezoek aan de Nederlandse troepen in Joegoslavië ooit om te zeggen dat onze Hollandse jongens daar goed werk deden. Maar ja, die is een beetje dom.
pi_119229350
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 22:37 schreef Alisa_jade het volgende:

[..]

De talen op de middelbare school zijn dan ook erg goed voor de basiskennis en moeten ook verplicht blijven, maar het aantal uren verhogen is mijns inziens zinloos. Over dat laatste, ik heb het originele interview opgezocht. Anders zou ik het niet hebben getypt ;) Ik neem aan dat Die Welt hem correct heeft geciteerd.
Je hebt gelijk ja, en het is ook niet dat hij het Oosten, Noorden en Zuiden van het land wilde uitsluiten van het verwijt, hoewel ze daar beter Duits spreken en minder last hebben van anti-Duitse sentimenten omdat ze de Duitsers beter kennen. Dat valt me van hem tegen, aangezien hij zich doorgaans zorgvuldig uitdrukt en heel veel diplomatieke ervaring heeft. Als hij het dan uit de losse pols over Holländer zou hebben, ok, maar hij heeft het zelfs over Holland in de zin van het koninkrijk der Nederlanden.

quote:
0s.gif Op donderdag 15 november 2012 00:58 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Ohoh, was het maar waar. Ik weet niet meer wanneer het was, maar het staat op mijn net- en trommelvlies gebrand dat Balkenende Holland zei en Merkel daarentegen die Niederlände!
Inderdaad, ik denk dat ik er mee in de war was dat buitenlandse politici dat juist heel netjes doen, omdat ze bang zijn de plank diplomatiek mis te slaan, terwijl Nederlandse politici als ze eenmaal in Den Haag zitten toch puur Hollands georienteerd zijn en niet moeilijk doen over het schofferen van de provincie. Ook niet naar buiten toe.

quote:
Toen ik daar een briefje over mailde, kreeg ik een antwoord terug, dat Balkenende begreep dat ik liever Nederland zei dan Holland en dat ik dat dan maar moest doen.
Belachelijk, hij was premier van alle Nederlanders. Die keuze komt hem helemaal niet toe. Maar het is wel een uitdrukking van hoe de verhoudingen tussen Holland en de rest van Nederland feitelijk liggen.

quote:
Oder Wörter von gleicher Strekkung!

In ELKE Europese taal zijn er verschillende woorden voor Nederland en Holland. Ik heb het opgezocht.
Overigens bestond Willem-Alexander het na een bezoek aan de Nederlandse troepen in Joegoslavië ooit om te zeggen dat onze Hollandse jongens daar goed werk deden. Maar ja, die is een beetje dom.
Het onderscheid is er ook gewoon en volledig, alleen de Hollanders claimen graag de eigendom van de buitengebieden en voormalig veenkoloniën enzo. Je hoort het ze op vakantie-adressen zo zeggen 'wie in Hollend hef or gas, wie hef de Elfstedentocht, wie invented de CD-player end wie hef big painters like Van Gogh.'

Het is allemaal niet zo belangrijk, maar wel een reflectie van claims van 2 provincies op de rest van het land die wel heel concreet zijn en waar je ook je vraagtekens bij kunt zetten.
pi_119237057
De Fransen doen het andersom: die willen juist dat we minder Frans gaan spreken:
http://www.speld.nl/2012/(...)eenwoorden-loopt-af/
  donderdag 15 november 2012 @ 14:41:12 #287
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_119238927
Balkenende is een Zeeuw.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_119243173
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2012 15:00 schreef thabit het volgende:
Duits is (zeker voor Nederlanders) makkelijker als vreemde taal te leren dan Engels. Toch spreken de meeste Nederlanders beter Engels dan Duits.
Waarom zou het Duits voor Nederlanders makkelijker te leren zijn dan het Engels?

De Nederlandse taal heeft dan wel veel raakvlakken met het Duits, de taal is echter ook zeer sterk beinvloed door het Engels (en dan heb ik het niet over de moderne anglicismen). Eigenlijk voldoet onze taal precies aan de verwachtingen die je zou hebben wanneer je kijkt naar de ligging van ons land: een taal met veel raakvlakken met zowel het Duits als het Engels.
Krekker is de bom!
pi_119243308
Ik leg aan buitenlanders uit hoe het zit; Holland is van oudsher het belangrijkste economische gedeelte, en Holland en Nederland kan allebei, behalve volgens wat extremisten uit de provincie.

Het geneuzel hierboven geeft me gelijk.

pi_119243477
quote:
0s.gif Op donderdag 15 november 2012 09:22 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Het onderscheid is er ook gewoon en volledig, alleen de Hollanders claimen graag de eigendom van de buitengebieden en voormalig veenkoloniën enzo. Je hoort het ze op vakantie-adressen zo zeggen 'wie in Hollend hef or gas, wie hef de Elfstedentocht, wie invented de CD-player end wie hef big painters like Van Gogh.'
Inderdaad. Holland is volgens mij bijna nergens ter wereld de officiele naam van ons land. De officiele vertaling van de naam van ons land is nog altijd 'The Netherlands', Die Niederlanden, Le Pays Bas, etc (met eigenlijk ook nog eens 'koninkrijk der' vertaald er voor).

Sterker nog, als je op officiele documenten in het buitenland 'Holland' invult, zal het document, wanneer de beambte zijn of haar werk goed doet, niet eens geaccepteerd worden.

In de praktijk is het in het buitenland overigens wel vermoeiend om te spreken over 'The Netherlands', omdat je in bepaalde landen 5 van de 10 keer hebt dat mensen het land niet kennen. Wanneer je dan zegt 'Holland', zeggen ze "ooooh". Maar ja, waarschijnlijk de schuld van al die Nederlanders die in het buitenland 'Holland' zeiden :P
Krekker is de bom!
pi_119243516
quote:
14s.gif Op donderdag 15 november 2012 16:41 schreef El_Matador het volgende:
en Holland en Nederland kan allebei, behalve volgens wat extremisten uit de provincie.
Mwoa. Ik blijf graag bij de feiten. En Holland is simpelweg niet de naam van ons land. En ja, ik ben geboren en getogen in Noord-Holland.
Krekker is de bom!
pi_119243948
quote:
0s.gif Op donderdag 15 november 2012 16:47 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Mwoa. Ik blijf graag bij de feiten. En Holland is simpelweg niet de naam van ons land. En ja, ik ben geboren en getogen in Noord-Holland.
Als dat zo is, heb ik ook liever dat je de officiele naam van Bangkok gebruikt. Feiten, Krekker. o|O

pi_119244509
quote:
10s.gif Op donderdag 15 november 2012 17:00 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Als dat zo is, heb ik ook liever dat je de officiele naam van Bangkok gebruikt. Feiten, Krekker. o|O
Want ik verwacht van buitenlanders dat zij de officiele naam van ons land ook in het Nederlands kennen?

De Nederlandse naam voor Bangkok is bij mijn weten nog altijd Bangkok. Ik verwacht toch ook niet van Fransen dat zij ons land 'Nederland' noemen. De Franse vertaling voor Nederland is echter Pay Bas en geen 'Hollande' of iets dergelijks.

Overigens neem ik buitenlanders sowieso niks kwalijk. Je kunt niet verwachten dat mensen van elk land of van elke stad in de wereld de volledig correcte naam kennen. Maar als inwoner van een land niet weten dat jouw land (hetzij vertaald naar het Engels) geen 'Holland' maar '(the) Netherlands' heet vind ik wel erg slordig.
Krekker is de bom!
  donderdag 15 november 2012 @ 18:56:28 #294
45206 Pietverdriet
pi_119247900
quote:
0s.gif Op donderdag 15 november 2012 17:16 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Want ik verwacht van buitenlanders dat zij de officiele naam van ons land ook in het Nederlands kennen?

De Nederlandse naam voor Bangkok is bij mijn weten nog altijd Bangkok. Ik verwacht toch ook niet van Fransen dat zij ons land 'Nederland' noemen. De Franse vertaling voor Nederland is echter Pay Bas en geen 'Hollande' of iets dergelijks.

Overigens neem ik buitenlanders sowieso niks kwalijk. Je kunt niet verwachten dat mensen van elk land of van elke stad in de wereld de volledig correcte naam kennen. Maar als inwoner van een land niet weten dat jouw land (hetzij vertaald naar het Engels) geen 'Holland' maar '(the) Netherlands' heet vind ik wel erg slordig.
Als jij in Frankrijk zegt dat je uit Pays Bas komt dan houden 90% van de fransen je voor iemand uit baskenland
pi_119249864
quote:
1s.gif Op donderdag 15 november 2012 18:56 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Als jij in Frankrijk zegt dat je uit Pays Bas komt dan houden 90% van de fransen je voor iemand uit baskenland
Precies, en als je zegt dat je néerlandais bent, verstaan ze "irlandais".
pi_119250221
quote:
0s.gif Op donderdag 15 november 2012 16:38 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Waarom zou het Duits voor Nederlanders makkelijker te leren zijn dan het Engels?

De Nederlandse taal heeft dan wel veel raakvlakken met het Duits, de taal is echter ook zeer sterk beinvloed door het Engels (en dan heb ik het niet over de moderne anglicismen). Eigenlijk voldoet onze taal precies aan de verwachtingen die je zou hebben wanneer je kijkt naar de ligging van ons land: een taal met veel raakvlakken met zowel het Duits als het Engels.
Het Engels lijkt makkelijk, maar dat komt omdat we continu de hele dag om ons heen horen en zien. Op tv, radio, internet, boeken, noem maar op. Internationale conversaties zijn ook vrijwel altijd in het Engels, dus er is ook van daar uit een zeker prikkel om het te leren.

Probeer je nu eens voor te stellen hoe het zou zijn als niet het Engels, maar het Duits zo alomtegenwoordig was. Ik denk dat je dan maar 1 conclusie kan trekken: je zou het Duits nog veel en veel sneller oppikken dan dat je nu met het Engels doet.

Sterker nog, je zou Engels nauwelijks kunnen verstaan, met zijn complexe klanken, zijn woordenschat die uit ik weet niet hoeveel talen afkomstig is, zijn zeer geavanceerde idioom, en zijn ongelooflijk dubbelzinnige syntax. Dergelijke moeilijkheden heeft het Duits allemaal veel minder; het heeft hooguit wat meer verbuiging, maar dat stelt allemaal erg weinig voor vergeleken met de punten waarop het Engels lastig is.
  donderdag 15 november 2012 @ 20:11:12 #297
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_119251270
quote:
1s.gif Op donderdag 15 november 2012 18:56 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Moe je dan zeggen ?? Hollande ??
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_119251822
quote:
0s.gif Op donderdag 15 november 2012 19:47 schreef thabit het volgende:

[..]

Het Engels lijkt makkelijk, maar dat komt omdat we continu de hele dag om ons heen horen en zien. Op tv, radio, internet, boeken, noem maar op. Internationale conversaties zijn ook vrijwel altijd in het Engels, dus er is ook van daar uit een zeker prikkel om het te leren.

Probeer je nu eens voor te stellen hoe het zou zijn als niet het Engels, maar het Duits zo alomtegenwoordig was. Ik denk dat je dan maar 1 conclusie kan trekken: je zou het Duits nog veel en veel sneller oppikken dan dat je nu met het Engels doet.

Sterker nog, je zou Engels nauwelijks kunnen verstaan, met zijn complexe klanken, zijn woordenschat die uit ik weet niet hoeveel talen afkomstig is, zijn zeer geavanceerde idioom, en zijn ongelooflijk dubbelzinnige syntax. Dergelijke moeilijkheden heeft het Duits allemaal veel minder; het heeft hooguit wat meer verbuiging, maar dat stelt allemaal erg weinig voor vergeleken met de punten waarop het Engels lastig is.
:Y

En zelfs bij wetenschappelijke Engelstalige teksten kun je meestal zo zien of ze geschreven zijn door een moedertaalspreker of niet. Buitenlanders hebben vaak toch een erg beperkte woordenschat, zeker als het om de actieve beheersing van het Engels gaat.

Bij het Duits is dat toch een stuk minder, als een Nederlander een beetje z'n best doet dan hoor je z'n herkomst al gauw alleen nog maar aan het accent.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 15-11-2012 20:24:30 ]
  donderdag 15 november 2012 @ 20:55:39 #299
367167 Poepje-miauw
miauwww, rrrraauw!
pi_119253106
als de jaren 45 terugkomen, vergas ik snel naar Afrika
Poepje miauw, kom eens gauw
bruin substantie lekker rauw
Eet ik snel lekker weg
en andere visjes hebben lekker pech!
pi_119254895
quote:
0s.gif Op donderdag 15 november 2012 17:16 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Ik kom uit Holanda, spreek holandes en geen Paisos Bajos (dat meer bekend staat als Nederland EN Belgie, De Lage Landen) of neerlandes, of jij dat nou "slordig" vindt of niet. Ik ben geboren in Den Haag, niet in 's-Gravenhage. Gezeik van zielige provinciaaltjes ten spijt.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')