abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 13 november 2012 @ 13:57:08 #251
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_119162797
Het valt me op dat men het punt ontwijkt al vele pagina's lang. Er wordt steeds gedaan alsof het nut van de taal spreken wordt ontkent. Het nut van onderwijs daarin voor iedereen is wat wordt ontkent, maar blijkbaar ontgaat men dat.
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
pi_119162800
quote:
2s.gif Op dinsdag 13 november 2012 13:51 schreef Zienswijze het volgende:
Als dit op nationaal niveau kan - dit is reeds praktisch uitgevoerd - waarom dan niet op Europees niveau?
Omdat Duitsers, Fransen, Spanjaarden en Italianen hier bijvoorbeeld helemaal niet op zitten te wachten?
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_119162852
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2012 13:55 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Denk jij dat je veel traktoren gaat verkopen in Friesland als je geen Fries spreekt?
Daarmee huur je een externe verkoper in die het Fries beheerst. Dat is wat anders dan Timmermans beweert, dat, wij Nederlanders, het Duits - of in dit geval het Fries - (beter) zouden moeten beheersen.

Er is een verschil tussen dat wat Timmermans beweert (wij moeten het Duits beter beheersen) en het inhuren van een externe verkoper die specifieke taalvaardigheden voor een specifieke regio beheerst.
pi_119162861
quote:
19s.gif Op dinsdag 13 november 2012 13:51 schreef kingmob het volgende:

[..]

Ik voel me aangesproken, dus even ter duidelijkheid. Ik woon in Duitsland en werk dagelijks (letterlijk) met vrijwel alle culturen en talen van Europa. Ik denk dat ik wel een beetje kijk heb hoe communicatie internationaal werkt. Men past zich in het algemeen uiteindelijk aan aan de status quo.

Ik zit ook middenin een onderzoek wat onder andere dit aspect onderzoekt. Vergeef me als ik denk dat ik weet waar ik over praat :Y)
Dat neemt niet weg dat je de verkeerde conclusies zou kunnen trekken natuurlijk. Een internationaal gezelschap of een geinternationaliseerd gezelschap heeft een andere dynamiek wat dat betreft.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_119162886
quote:
19s.gif Op dinsdag 13 november 2012 13:57 schreef kingmob het volgende:
Het valt me op dat men het punt ontwijkt al vele pagina's lang. Er wordt steeds gedaan alsof het nut van de taal spreken wordt ontkent. Het nut van onderwijs daarin voor iedereen is wat wordt ontkent, maar blijkbaar ontgaat men dat.
Exact.
  dinsdag 13 november 2012 @ 14:02:33 #256
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_119162945
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2012 13:55 schreef Monolith het volgende:

[..]

Piet legt vrij goed uit waarom taal en cultuur even iets andere kwesties zijn dan een munt.
Daarnaast heb ik nou al een aantal keer uitgelegd dat ook basis Engels te beroerd is voor veel zakelijke communicatie.
De beheersing van het geschreven Nederlands is al vaak om te janken, laat staan het geschreven Engels.
Engels als universele taal in het handelsverkeer is een schattige utopie van zichzelf overschattende Nederlanders.
En dus moeten we Duits een standaard taal maken op school? Een vreemde conclusie als de normale standaard talen blijkbaar al zo schandalig slecht zijn...
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2012 13:59 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Dat neemt niet weg dat je de verkeerde conclusies zou kunnen trekken natuurlijk. Een internationaal gezelschap of een geinternationaliseerd gezelschap heeft een andere dynamiek wat dat betreft.
Uiteraard, maar het valt me op dat men graag denkt dat 'de andere partij' niet weet waar men over praat, dat is lekker makkelijk, want dan kun je alles af doen als naïef, dom, onwetend, etc.
pi_119163005
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2012 13:57 schreef Monolith het volgende:

[..]

Omdat Duitsers, Fransen, Spanjaarden en Italianen hier bijvoorbeeld helemaal niet op zitten te wachten?
Kan je dit deze stelling ook op de lange termijn volhouden, in deze tijden van globalisering én de eenwording van Europa?

Economisch gezien is het óók in het voordeel van die landen om 1 taal te introdueren, omdat hiermee de handel wordt vergemakkelijkt de welvaart wordt verhoogd.
  dinsdag 13 november 2012 @ 14:06:59 #258
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_119163062
quote:
7s.gif Op maandag 12 november 2012 18:12 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:

[..]

Je communiceert in het Engels daar? :o

Het spijt me, maar ik ben van mening dat wanneer je ergens woont - dus niet louter de toerist uithangt - je echt de taal moet leren. Ik heb een vriend uit Rusland die in Leeuwarden woont en na 8 jaar weliswaar redelijk Engels spreekt, maar nauwelijks Nederlands. Ik vind het hoogst irritant dat ik telkens Engels moet spreken, terwijl dit niet de voertaal is in Nederland (laat staan Fryslan, maar goed dat een buitenstaander geen Fries spreekt is hem vergeven).
Ja, je kan met elkaar communiceren. Maar het komt nogal arrogant en ongeïnteresseerd over. Zo van 'eigenlijk moet ik jullie Nederlanders niet, wat interesseert mij die taal van jullie nu'.
Hij wordt boos wanneer ik bij hem met andere vrienden Nederlands spreek, terwijl hij diegene is die echt fout zit.
Nee, maar m'n middelbare-school Duits was hooguit nuttig om de weg te vinden oid, het hielp amper. Ben uiteindelijk maar weer bij het begin begonnen om de taal te leren. Helaas spreek ik voornamelijk Engels vanwege m'n werk en heb ik weinig Duitse vrienden (die allemaal Engels spreken), dus oefen ik ook te weinig. Maar je kunt natuurlijk niet bij de garage aankomen met engels, of de loodgieter bellen nee :P Het lijkt me evident dat je de taal moet leren als je ergens woont, zeker als je van plan bent er voor lange tijd te blijven.
pi_119163119
Do u want a drink before or after the war ?
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_119163400
quote:
19s.gif Op dinsdag 13 november 2012 14:02 schreef kingmob het volgende:

[..]

En dus moeten we Duits een standaard taal maken op school? Een vreemde conclusie als de normale standaard talen blijkbaar al zo schandalig slecht zijn...

[..]

Uiteraard, maar het valt me op dat men graag denkt dat 'de andere partij' niet weet waar men over praat, dat is lekker makkelijk, want dan kun je alles af doen als naïef, dom, onwetend, etc.
Volgens mij heb ik dat bij jou niet gedaan. Ik stel voornamelijk dat taal een expressie van een cultuur is en dat een taal leren inhoudt dat je aardig wat van de onderliggende cultuur meekrijgt en dat in interactie met het gebruik van taal en overige aspecten van communicatie maakt of je goed zaken kunt doen.

Dan heb je in dit topic menigeen die Duits leren onzin vindt en dat baseert op een heel beperkt idee van taal en communicatie alsof het net zo werkt als een computertaal. "Als je elkaar maar begrijpt", klopt, maar dat is heel wat anders dan elkaars woorden verstaan.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 13 november 2012 @ 14:20:08 #261
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_119163464
quote:
2s.gif Op dinsdag 13 november 2012 13:59 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Daarmee huur je een externe verkoper in die het Fries beheerst. Dat is wat anders dan Timmermans beweert, dat, wij Nederlanders, het Duits - of in dit geval het Fries - (beter) zouden moeten beheersen.

Er is een verschil tussen dat wat Timmermans beweert (wij moeten het Duits beter beheersen) en het inhuren van een externe verkoper die specifieke taalvaardigheden voor een specifieke regio beheerst.
Je ontwijkt.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_119163685
quote:

[..]

Ik vind het knap dat je dat ergens in lijkt te lezen, maar ik heb het nooit beweerd.
Het is wel zo dat op jonge leeftijd blootstelling aan een andere taal wel degelijk een goede basis legt voor een eventueel vervolg. Mijn Duits is op het moment weer zwaar beroerd, maar na een paar dagen Duits spreken merk je gewoon de waarde van een zekere basis hebben geleerd. Je pakt de taal weer veel sneller op.
pi_119163760
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2012 14:04 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Kan je dit deze stelling ook op de lange termijn volhouden, in deze tijden van globalisering én de eenwording van Europa?

Economisch gezien is het óók in het voordeel van die landen om 1 taal te introdueren, omdat hiermee de handel wordt vergemakkelijkt de welvaart wordt verhoogd.
Engels zou niet de eerste lingua franca zijn die het niet redt hoor. De dominantie van het Engels op veel vlakken hang toch af van de dominantie van de VS op het wereldtoneel. Die dominantie is al wel aan het afnemen en zou ik de toekomst zelfs wel eens helemaal kunnen verdwijnen.
  dinsdag 13 november 2012 @ 14:42:22 #264
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_119164123
quote:
19s.gif Op dinsdag 13 november 2012 13:51 schreef kingmob het volgende:

[..]

Ik voel me aangesproken, dus even ter duidelijkheid. Ik woon in Duitsland en werk dagelijks (letterlijk) met vrijwel alle culturen en talen van Europa. Ik denk dat ik wel een beetje kijk heb hoe communicatie internationaal werkt. Men past zich in het algemeen uiteindelijk aan aan de status quo.

Ik zit ook middenin een onderzoek wat onder andere dit aspect onderzoekt. Vergeef me als ik denk dat ik weet waar ik over praat :Y)
Ik neem aan dat dat mensen binnen hetzelfde bedrijf zijn?
Siesta & Fiesta!
pi_119171904
quote:
14s.gif Op dinsdag 13 november 2012 13:47 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

O ja, ik begrijp er niets van en jij bent voorstander van een inefficiente methode door mensen - naast het Engels - de taal van hun voornaamste handelspartner te laten leren. Pleit jij ook voor dat een Hollander beter het Fries kan beheersen als hij zaken in Friesland kan doen i.p.v. dat iedereen in Nederland adequaat Nederlanders leert om het onderling communiceren gemakkelijker te maken?
En pleit jij er dan voor dat een Fries geen Nederlands moet leren en dat in plaats daarvan zowel Nederlanders als Friezen Engels moeten leren om met elkaar te kunnen communiceren? ;)
pi_119187451
quote:

[..]

Mensen kunnen natuurlijk absoluut geen talenknobbel hebben en voor hen zou dat een ramp zijn. Maar het leren van meer dan een taal is goed voor je taalgevoel en -vaardigheid, ook in andere talen.
Zoals ik al eerder zei: ik heb nog gewoon Frans, Duits en Engels gehad, standaard als de drie moderne talen. En Grieks en Latijn. Ik was er erg slecht in, maar ben erg blij dat ik ze gehad heb, al was het maar omdat ik mede daardoor het Nederlands beter beheers.
quote:
[..]

Och, dat is des FOK!'s.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_119187611
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2012 14:30 schreef Monolith het volgende:

[..]

Engels zou niet de eerste lingua franca zijn die het niet redt hoor. De dominantie van het Engels op veel vlakken hang toch af van de dominantie van de VS op het wereldtoneel. Die dominantie is al wel aan het afnemen en zou ik de toekomst zelfs wel eens helemaal kunnen verdwijnen.
Het venijnige anti-Amerikanisme gaat zelfs zo ver dat de geschiedenis herschreven wordt. Niet de VS, maar het Britse Rijk heeft het Engels over de wereld verspreid.

En als handelspartners een argument zijn om een taal te leren, kunnen we nog beter Mandarijn leren. De gemiddelde Duitser spreekt niet al te best Engels, maar de Chinezen kunnen er al helemaal niks van...
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_119187768
Ik heb Nederlands, Duits, Frans, Grieks, Latijn en Italiaans gehad op school. Latijn, Frans en Italiaans waren handig om me later het veel makkelijkere Spaans aan te leren.

Waarom moet je Duits of Grieks beter leren?

Timmermans had er beter aangedaan zijn collega Westerwelle te vertellen dat hij wat aan het niveau van Engels kan doen. Zowel persoonlijk als landelijk.

Maar zo'n PvdA-kruiper kiest voor de ja-en-amenhouding. Typisch.
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

pi_119187771
Ik heb Iraanse vrienden en op hun aandringen wat Farsi geleerd. Een crime, want ik ben zo verschrikkelijk slecht in het onthouden van losse woorden. Gedichten of liedjes? Geen probleem! Grammatica? Interessant! Maar losse woorden vallen bij meteen het andere oor uit.

Maar wat ik wil zeggen: ik kreeg les uit leesboekjes van de lagere school, dus ik heb iets van de cultuur meegekregen.
Zoals de hilarische voorbeelden van Piet Verdriet al duidelijk maakten: als ik "Gorge gorge" zeg tegen een Iraniër, begrijpt hij precies wat ik bedoel.
(En val ik meteen door de mand, omdat ik de taal niet veel verder beheers. ;( )
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_119187885
quote:
6s.gif Op woensdag 14 november 2012 00:04 schreef El_Matador het volgende:
Ik heb Nederlands, Duits, Frans, Grieks, Latijn en Italiaans gehad op school. Latijn, Frans en Italiaans waren handig om me later het veel makkelijkere Spaans aan te leren.

Timmermans had er beter aangedaan zijn collega Westerwelle te vertellen dat hij wat aan het niveau van Engels kan doen. Zowel persoonlijk als landelijk.

Maar zo'n PvdA-kruiper kiest voor de ja-en-amenhouding. Typisch.
Jaja, mijn flauwe herinneringen aan Latijn en Frans stelden me ook in staat om vrij eenvoudig Portugese en Spaanse vakliteratuur te lezen.

Maar wou je zeggen dat als Timmermans had aangeraden Frans te leren hij geen PvdA-kruiper was geweest maar een slimme vogel?

Edit: als ik het goed zie heb je geen Engels gehad. Dan zou jij aan de betere beheersing van Engels door de Duitsers dus ook niks hebben. 8)7 :?
pi_119188128
De oproep van Timmermans doet me denken aan van die slappe managers. Gewoon de minutes van een meeting slaafs en ongefilterd doorsluizen naar het lagere personeel. Het zwaargewicht van de PvdA _O-

En natuurlijk heb ik ook Engels gehad. Ik merk nu dat ik er soms moeite mee heb de juiste woorden te vinden omdat ik 95% van de tijd Spaans spreek.

pi_119188439
quote:
10s.gif Op woensdag 14 november 2012 00:15 schreef El_Matador het volgende:
De oproep van Timmermans doet me denken aan van die slappe managers. Gewoon de minutes van een meeting slaafs en ongefilterd doorsluizen naar het lagere personeel. Het zwaargewicht van de PvdA _O-

En natuurlijk heb ik ook Engels gehad. Ik merk nu dat ik er soms moeite mee heb de juiste woorden te vinden omdat ik 95% van de tijd Spaans spreek.
Ik zie dat je het topic niet echt gevolgd hebt. Daar werd namelijk een discussie gevoerd op argumenten, althans grotendeels.
pi_119188590
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 00:26 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Ik zie dat je het topic niet echt gevolgd hebt. Daar werd namelijk een discussie gevoerd op argumenten, althans grotendeels.
Dan moet je beter lezen.

En kom ik aan je favo partijtje? Jongen toch...

pi_119193046
quote:
6s.gif Op woensdag 14 november 2012 00:04 schreef El_Matador het volgende:

Dat is natuurlijk de 'makkelijke' weg: stellen dat iemand anders het verkeerd doet en ergens moeite in moet steken zodat je zelf niks hoeft te doen. Maar ja, de ander kan natuurlijk net zo redeneren, zeker als die ander veel minder afhankelijk van jou is dan jij van hem bent. Dan gebeurt er natuurlijk helemaal niets.

Beter is het dus om zelf actie te ondernemen om het eigen belang te dienen.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 14-11-2012 10:27:21 ]
pi_119201054
Meerdere talen beheersen kan nooit kwaad, maar dit is puur vanuit economisch oogpunt en dat is zonde. Bovendien is het veel handiger om een goede cursus te volgen, wanneer je ook echt de taal nodig hebt. Ik heb zelf Frans op het vwo gehad en heb het enkel een paar dagen in Parijs kunnen gebruiken. Daardoor beheers ik het ook nauwelijks.
Gelukkig voel ik me als deeltijd Heerenveense/Enschedese niet zo aangesproken met een term als ''Holländer''
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')