Bart-Willem | vrijdag 9 november 2012 @ 11:52 |
En weer verder met deel 3! In het nieuwe regeerakkoord van VVD en PvdA staat vermeld dat men de vrijstelling voor de motorrijtuigenbelasting voor oldtimers wil laten vervallen. Spuw hier uw gal. ![]() | |
Bart-Willem | vrijdag 9 november 2012 @ 11:53 |
Update die er wellicht toe doet: VVD & PvdA overwegen de zorgplannen te schrappen en dat zou dus wel eens slecht nieuws kunnen zijn als men van plan was om de oldtimerregeling te herzien. Immers: ergens moet het geld vandaan komen en deze 2 partijen zouden wel eens het briljante idee krijgen om de rest van hun plannen volledig ongemoeid te laten wegens het schrappen van hun belangrijkste idee. ![]() | |
Winterman | vrijdag 9 november 2012 @ 11:56 |
Waarom? Volkomen terecht dat ze het laten vervallen.Old-timers maken toch ook gebruik van de weg. Ze zouden hetzelde moeten doen met al die rijdende dinkytoys die nu ook geen belasting hoeven te betalen. | |
YoshiBignose | vrijdag 9 november 2012 @ 12:04 |
Oldtimers maken veel minder gebruik van de weg en dus is het volkomen onterecht mongooltje. Alleen voor de oldtimers die LPG/dieselen en als daily gebruiken is het logisch. | |
ralfie | vrijdag 9 november 2012 @ 12:09 |
Mijn buurman rijdt ook 1000'en keren meer op de weg en toch betalen we evenveel wegenbelasting. Zolang wij evenveel moeten betalen is het niet meer dan logisch dat iemand die nog veel minder of veel meer rijdt ook evenveel moet betalen. Just my 2 cents. | |
RaymondK | vrijdag 9 november 2012 @ 12:16 |
Een oldtimer staat over het algemeen minder op de weg. Verder hebben deze eigenaren (vaak) hogere onderhoudskosten, en brandstofkosten dan bij moderne auto's. Via deze weg komt er dus al meer in de staatskas terrecht. Ze moeten gewoon alles laten vervallen, en de benzine veel duurder maken. Mensen die rond de grensstreek wonen verbieden over de grens te tanken, en hier ook sterk op controleren. En minder auto's op de weg, en een eerlijke afrekening. ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 9 november 2012 @ 12:19 |
In dat licht zouden ze je eigenlijk vrijstelling moeten krijgen van de MRB als je minder dan vijfduizend kilometer (ik noem maar iets) per jaar rijdt. Of zo'n plan uitvoerbaar is is een tweede. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 09-11-2012 12:19:46 ] | |
#ANONIEM | vrijdag 9 november 2012 @ 12:21 |
Goed plan, is ook goed uit te voeren (niet dus). Voer dan een kilometerheffing in. | |
RaymondK | vrijdag 9 november 2012 @ 12:22 |
En wat is er dan precies niet uit te voeren? | |
YoshiBignose | vrijdag 9 november 2012 @ 12:26 |
De meeste oldtimers hebben gewoon een oldtimerverzekering die gelimiteerd is op 7.500 km ofzo. Als je op basis daarvan een koppeling zou maken met de MRB.... Bovendien krijg je ook geen oldtimerverzekering als het je enige auto is, dus er is altijd nog een daily bij waar je wel wegenbelasting mee betaalt. Of niet, zoals in mijn geval. Een iQ en een 7-serie beide MRB-vrij moehahhahaah ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 9 november 2012 @ 12:28 |
Mensen verbieden over de grens te tanken. Niet te controleren, niet te handhaven en je moet het niet willen. En wat doe je met mensen die op vakantie zijn geweest? Mensen die een dagje uit zijn geweest? Natuurlijk die mogen wel in het buitenland tanken, maar hoe onderscheid je vooral de laatste groep van de 'normale' groep? Je kunt natuurlijk ook je auto vol laden met vakantiespullen en even gaan tanken... Daarbij is het ongetwijfeld juridisch niet houdbaar in verband met Europese regelgeving, los van het feit dat het ideologisch onwenselijk is (vrije markt). | |
RaymondK | vrijdag 9 november 2012 @ 12:31 |
Blauwe benzine. (Denk aan de rode diesel) Een substantie in de Nederlandse benzine stoppen die bij controle teruggemeten kan worden. Is dat gehalte te laag, heb je dus in het buitenland getankt. Is dat zo, dan bewijs je maar even dat je daar en daar een vakantie gehad hebt, of dat je idd. zo een eind over de grens heen moest. Alles is te truuken uiteraard, maar het is gewoon een kwestie van goede controlles uitvoeren. Zal vast ngo wel wat te verzinnen zijn. I.i..g. is belasten via branstofgebruik gewoon alle kanten op het eerlijkst. Veel gebruikers betalen ook het meest. | |
Winterman | vrijdag 9 november 2012 @ 12:32 |
Daar kiezen ze toch zelf voor. Een motorfiets staat ook over het algemeen minder op de weg en die moeten ook gewoon het hele jaar door betalen. Als ik in een Hummer ga rijden kies ik ook zelf voor een hogere wegenbelasting. Belachelijk dat die oude wrakken moeten profiteren. | |
RaymondK | vrijdag 9 november 2012 @ 12:33 |
Motoren rijden ook veel minder km-ters en betalen ook zeer weinig wegenbelasting Je kiest voor een oldtimer omdat je dat leuk vind. Zoals ik al zei, je betaald waarsch al meer aan de staat door die oldtimer te onderhouden. Er zijn dus al meer inkomsten. And again, iedereen via de benzine belasten dat is gewoon het meest eerlijke. We betalen hier in Nederland al factoren meer aan accijns t.o.v. andere europese landen, dus ik zie nog ff niet in waarom daar een probleem zou zitten. [ Bericht 3% gewijzigd door RaymondK op 09-11-2012 12:39:11 ] | |
drumstickNL | vrijdag 9 november 2012 @ 12:38 |
Tanken over de grens is maar voordeling voor een hele kleine groep mensen; daar streng op controleren zou alleen al duurder zijn dan de misgelopen kosten. Daarnaast slaat het ook nergens op dat je geen benzine in duitsland zou mogen kopen. Als ik een kop koffie koop in Duitsland ga ik daar toch ook geen belasting over betalen in Nederland. Daarnaast zal een hogere benzineprijs de transportkosten van goederen verhogen. Dat is slecht voor de economie als export-land zijnde. | |
#ANONIEM | vrijdag 9 november 2012 @ 12:39 |
Gelukkig hebben ze bij de politie, douane en marechaussee toch meer dan genoeg mensen die meer dan genoeg tijd hebben voor dit soort dingen. | |
Anne | vrijdag 9 november 2012 @ 12:40 |
Het geld dat dan wordt verdiend door de staat, wordt direct weer uitgegeven aan douanecontroles! Goed plan. Met zijn allen weer kilometers in de rij om even een boodschapje te doen in het buitenland (mag zeker ook niet meer van jou?). 1 europa ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 9 november 2012 @ 12:40 |
Mensen verbieden in een ander EU-land een gangbaar product te kopen? | |
Anne | vrijdag 9 november 2012 @ 12:40 |
Laten we gewoon een muur om Nederland heen bouwen, dan weten we zeker dat het geld niet meer in andere landen gestopt zal worden. | |
RaymondK | vrijdag 9 november 2012 @ 12:44 |
Straks wel als de mensen een aantal mensen van de belastingdienst straks niet meer nodig zijn door afschaffing van de wegenbelasting. ![]() Gewoon hoog genoeg straffen financieel als je betrapt wordt, dan is er echt niet zoveel controle nodig. Uiteindelijk praat je over misschien een tiental centen per liter meer. (weet niet hoeveel, maar het zijn geen euro's per liter meer i.i.g.) Denk dat het wel mee zal vallen met de economie. Denk dat de huidge file's meer kosten momenteel. | |
Winterman | vrijdag 9 november 2012 @ 12:44 |
Voor een motorfiets betaal je in verhouding net zo veel en om wat voor reden kies je dan voor een nieuwe auto? | |
drumstickNL | vrijdag 9 november 2012 @ 12:44 |
Ook handig in het geval van een zombie apocalypse. | |
RaymondK | vrijdag 9 november 2012 @ 12:46 |
Dat doe ik ook niet. Ik rij een oldtimer. De wegenbelasting gaat op gewicht. Dat is vrij onzinnig. Alsof een mercedes van 2000kg factoren meer schade aanricht aan het wegdek dan een Cuore van 800kg | |
Winterman | vrijdag 9 november 2012 @ 12:46 |
Zodat we niet kunnen vluchten? | |
RemcoDelft | vrijdag 9 november 2012 @ 12:47 |
Bereken het eens per kg! De meeste motoren betalen ongeveer 1 cent per kg per uur dat-ie zich op de openbare weg bevindt. 50 uur maal 200 kg maal 0,01 euro/kg/uur ==> 100 euro per jaar. Doe datzelfde geintje nou eens voor een auto: 8700 uur maal 1000 kg maal 0,01 euro/kg/uur ==> 87000 euro. Motoren betalen dus grofweg 1000 keer zo veel per kg per uur. En natuurlijk mag je je motor ook 24/7 op een parkeerplaats laten staan, maar ik kan de reacties in een typische woonwijk met te weinig plek al voorspellen... | |
Winterman | vrijdag 9 november 2012 @ 12:49 |
Fijn voor jou, maar denk je nu werkelijk dat iemand die een nieuwe auto koopt niet die keuze maakt omdat hij dat leuk vindt? Die Mercedes richt meer schade aan. Warm weer, gesmolten wegdek en dan hard remmen voor het stoplicht. Daar kan die Cuore echt niet tegen op. | |
RaymondK | vrijdag 9 november 2012 @ 12:51 |
![]() ![]() ![]() Die Mercedes richt meer schade aan omdat daar 100000km per jaar mee wordt gereden i.p.v. de Cuore waar waarsch nog geen 5000km mee gedaan wordt. Again, belasten via de brandstof | |
Bart-Willem | vrijdag 9 november 2012 @ 12:51 |
Dat zou het beste zijn, ware het niet dat de economische belangen ver voor op de milieu-belangen staan (dat zou de reden zijn van de mrb-vrijstelling voor oldtimers, maar wie gelooft dat nou ![]() Als de politiek écht om het milieu zou geven, dan hadden ze die 130-limiet ook niet in moeten voeren. Maar ja: dat krijg je met symboolpolitiek en zuinigere autootjes: dan moet men tóch het brandstofverbruik omhoog zien te krijgen om voldoende accijns en BTW binnen te kunnen harken. ![]() | |
Anne | vrijdag 9 november 2012 @ 12:52 |
Je zou bijna denken dat die files er ook met opzet zijn ![]() | |
RaymondK | vrijdag 9 november 2012 @ 12:53 |
De politiek wil alleen maar dat er meer peut verkocht wordt alleen zeggen ze dat niet ![]() | |
Bart-Willem | vrijdag 9 november 2012 @ 12:56 |
Files veroorzaken teveel economische schade, dus het is logisch dat men die wil bestrijden. ![]() ![]() | |
Winterman | vrijdag 9 november 2012 @ 13:03 |
Nu geef je dus zelf ook aan dat die Mercedes meer schade aanricht. Laat staan die oldtimer Mercedes, dus dubbel belasten die oude meuk. | |
RaymondK | vrijdag 9 november 2012 @ 13:04 |
De verhouding klopt niet, de manier van afrekenen ook niet. De murc van de buurman die 2000km per jaar naar de appie hein rijd, betaal net zoveel als die vertegenwoordiger met 100000km/jr En waarom maakt een oldtimer murc meer schade dan een nieuwe murc? | |
Winterman | vrijdag 9 november 2012 @ 13:16 |
Omdat de wegenbelasting uit een deel onderhoud en een deel millieu bestaat. | |
RaymondK | vrijdag 9 november 2012 @ 13:16 |
Dat is dus niet waar. Het wordt onderverdeeld in gewichtsklassen. Bij heel schone auto's wordt er korting gegeven. Alleen diesels en lpg's hebben een andere schaal omdat ze gewoon minder accijns binnen harken hiermee. | |
Winterman | vrijdag 9 november 2012 @ 13:40 |
Er zijn twee belangrijke redenen waarom u (als eigenaar van een motorvoertuig) wegenbelasting dient te betalen. Voornamelijk wordt de wegenbelasting gebruikt voor het onderhoud van het wegennetwerk. De motorvoertuigen belasten namelijk het wegdek waardoor reparatie genoodzaakt is. De overheid gebruikt de wegenbelasting als inkomstenbron om de reparatie van het wegendek te kunnen financieren. Daarnaast wordt het wegennetwerk uitgebreid voor een betere infrastructuur voor de motorvoertuigen. De tweede reden waarom u wegenbelasting dient te betalen is het milieu. Het gebruik van motorvoertuigen is in bijna alle gevallen schadelijk voor het milieu. De hoogte van de wegenbelasting is hierdoor afhankelijk gemaakt van milieuverontreinigende factoren. http://www.berekenenwegenbelasting.nl/waaarom-wegenbelasting | |
YoshiBignose | vrijdag 9 november 2012 @ 14:11 |
![]() | |
virl3 | vrijdag 9 november 2012 @ 14:29 |
Auto volstoppen met helium balonnetjes en dan een RDW herkeuring gaan doen? ![]() | |
Bart-Willem | vrijdag 9 november 2012 @ 15:12 |
Het oldtimer-verhaal is kennelijk zojuist voorbij gekomen @ Politiek24 bij het vragen stellen aan de staatssecretaris en dan ook expliciet over de hobby-oldtimers. Maar helaas heb ik 't net gemist. ![]() | |
T42 | vrijdag 9 november 2012 @ 15:13 |
owjah zie de snel weg vol staan met oldtimers in de file ![]() | |
T42 | vrijdag 9 november 2012 @ 15:13 |
maar hoe controleer je het? | |
T42 | vrijdag 9 november 2012 @ 15:14 |
en hoe controleer je dat? ![]() | |
T42 | vrijdag 9 november 2012 @ 15:15 |
uuh ik heb alleen oldtimers en allemaal verzekert want dat kan gewoon wel als 1e auto altijd al | |
RaymondK | vrijdag 9 november 2012 @ 15:17 |
Je hebt dan toch ook een reden om in het buitenland te tanken? En een bon? | |
T42 | vrijdag 9 november 2012 @ 15:17 |
en dan loopt mijn motor in de soep door die blauwe rommel waar laat ik de rekening? maar ze controleren nu al niet eens meer op rooie diesel... en dan zijn er nog genoeg foefjes | |
T42 | vrijdag 9 november 2012 @ 15:18 |
maar door die regel gaan veer winkels en zaken VEEL minder verdienen dus onslagen en daar gaat ook weer belasting geld naartoe ![]() | |
RaymondK | vrijdag 9 november 2012 @ 15:18 |
Er zijn altijd foefjes, dat zei ik ook al. D'r moet gewoon veeel harder op gecontroleerd worden, en gigantisch gestraft worden. Het is dan belastingontduiking als je loopt te knoeien. In Engeland wordt er heel erg op rode diesel gecontroleerd. Bij elke aanhouden en enigsinds verdenking al. D'r is vast wel een stofje wat geen schade veroorazaakt en wel is terug te vinden. Een diesel loopt nu ook niet in de soep van de rode rommel. Waar een wil is is een weg. Nu is de afrekening gewoon niet eerlijk. Als je de wegenbelasting in de peut stopt praat je echt maar over dubbeltjeswerk. Daarvoor gaat het gros van de mensen echt geen enorme risico's lopen. | |
T42 | vrijdag 9 november 2012 @ 15:19 |
zie wel zitten in de brandstof en dat je als bedrijf zijnde korting krijgt. maar controleren dat lukt niet | |
T42 | vrijdag 9 november 2012 @ 15:23 |
van de pomp en dan kom ik terug en dan? | |
RaymondK | vrijdag 9 november 2012 @ 15:24 |
Dan wordt je gecontroleerrd, blijkt dat je een half aangelengde tank benzine hebt (tot X procent verdund) en dan kun je laten zien dat je een dagje brussel gedaan hebt. | |
lipjes | vrijdag 9 november 2012 @ 15:25 |
Prima hoor, zit 15min van de grens af. flikker toch op, de benzine is nu al te duur. Er gaat veel te veel van naar de staat. en belasten per km? slim, hoe gaan we dat meten zonder dat de overheid direct weet waar ik uithang | |
T42 | vrijdag 9 november 2012 @ 15:25 |
ken genoeg auto van vroeger met 2 tanken.. (toen verschil nog groot was in prijs) en ik rij op plantaardige olie en nu? want dat mag je thuis gewoon maken en gebruiken in je auto. (is uitstoot neutraal) maar zo kun je nu ook gewoon drank en sigaretten meenemen zit ook geen blauw stofje in | |
RaymondK | vrijdag 9 november 2012 @ 15:26 |
![]() Daar hebben we het nu dus de hele tijd over. Over een oplossing voor belastingontduikers op die manier. | |
T42 | vrijdag 9 november 2012 @ 15:26 |
hoe heb alleen bon van de pomp bij brussel. want ik heb daar niks gekocht ging naar de kerst markt om te kijken. | |
lipjes | vrijdag 9 november 2012 @ 15:27 |
Is er niet, tenzij je of overal camera's neerzet, of de douane er weer neerzet. Beide gevallen, geen geld voor | |
RaymondK | vrijdag 9 november 2012 @ 15:28 |
Je wil het gewoon niet begrijpen? Zoals je op rode diesel zou kunnen controlleren (wat nu dus nauwelijks gedaan werd) kun je ook op een anders stofje in de Nederlandse benzine controlleren. Zit jouw wagen duidelijk onder een bepaald minimum, dan heb je als het goed is een bewijs van het tanken in het buitenland, en de rede dat je dat moest doen. Je mag in Nederland helemaal niet op brandstof rijden waar geen accijnen opgeheven is, Dus die plantaardige diesel is illegaal. | |
T42 | vrijdag 9 november 2012 @ 15:28 |
gewoon op de brandstof gooien bedrijven korting geven op de brandstof en niet controleren want dan betaald 98% van nederland wel | |
Anne | vrijdag 9 november 2012 @ 15:30 |
Oh ja? Stel ik ga bij vrienden op bezoek in Koeln (of verder in Duitsland) en ik red heen en terug gewoonweg niet op 1 tank, dus ik moet in Duitsland tanken. En dan? Hoe bewijs ik dat ik bij vrienden op bezoek ben geweest? Moeten we serieus een hele administratie gaan bijhouden ![]() | |
RaymondK | vrijdag 9 november 2012 @ 15:32 |
Dat kan ook. Momenteel is er ook al iets van 10 cent verschil tussen de buurlanden en Nederland, dan zal het misschien 20cent worden. (Of iets in die buurt) want heel veel meer/liter zal d'r niet bij komen. als je het op de brandstof gooit. | |
T42 | vrijdag 9 november 2012 @ 15:32 |
2 tanken systeem... orginele met blauwe benzine 2e verstopt met illegle benzine en nu? (dit deden ze tot 10 jaar geleden met diesels veel) maar waarom moet de staat weten waar IK was dat is iets met PRIVE enne ze controleren me maar heb het legaal in de tank | |
lipjes | vrijdag 9 november 2012 @ 15:32 |
dus voor mijn woon-werk verkeer ga ik nu ineens van de 25 euro per tank naar de 40 euro per tank ? (15 liter) ? Mag hopen dat mijn reiskosten op diezelfde manier stijgen | |
Anne | vrijdag 9 november 2012 @ 15:33 |
Nee, ook daar wordt belasting op geheven ![]() | |
T42 | vrijdag 9 november 2012 @ 15:33 |
maar je betaald geen wegenbelasting meer | |
lipjes | vrijdag 9 november 2012 @ 15:33 |
In dat geval ga ik dus echt emigreren naar belgie (zit ik nu stevig over na te denken) | |
lipjes | vrijdag 9 november 2012 @ 15:33 |
Dat hoop je ![]() | |
T42 | vrijdag 9 november 2012 @ 15:34 |
meer want wegenbelasting kan dan helemaal weg. verbruiker betaald | |
T42 | vrijdag 9 november 2012 @ 15:34 |
dat was dan verwerkt in de brandstof ![]() | |
RaymondK | vrijdag 9 november 2012 @ 15:34 |
Dat schreeuw ik de hele tijd al hier ![]() ![]() | |
lipjes | vrijdag 9 november 2012 @ 15:35 |
Nou in dat geval mijn idee: Doe het bij de APK. Sensor op de km-teller, auto start niet meer als deze niet is aangesloten. Bij de APK geeft het RDW de nieuwe stand door naar de belastingdienst. Geen privacygegevens, en goed te doen. | |
RaymondK | vrijdag 9 november 2012 @ 15:36 |
km-teller omzeilen lukt al 100jr, ongeacht welke beveiliging | |
Daffodil31LE | vrijdag 9 november 2012 @ 15:36 |
Bewijs van tanken in het buitenland is een bonnetje (of bankafschrift). De reden waarom jij over de grens bent geweest heeft niemand iets mee te maken. En dan nog kun je vrienden hebben waar je gewoon heen bent gegaan. Verder mag je in NL best rijden op brandstoffen waarover geen accijnzen zijn geheven. Tank jij in Duitsland Pflanzenöl bij een officiële pomp is daar geen accijns over geheven. En zelfs al zou er wel accijns over zijn geheven, kunnen ze in NL op hun hoofd gaan staan, want jij hoeft niet tweemaal accijnzen te gaan betalen. En als jij het over milieu wil gaan hebben moet je eens een meting gaan doen met twee identieke dieselauto's waarvan de ene op dieselolie loopt en de andere op plantaardige olie. Bij mij keken ze de eerste keer ook twijfelend naar hun apparatuur omdat ze dachten dat het ding defect was. Zo weinig uitstoot was namelijk niet geloofwaardig... | |
lipjes | vrijdag 9 november 2012 @ 15:38 |
Een andere, privacyveilige, goedkopere oplossing zie ik niet anders hoor. | |
RaymondK | vrijdag 9 november 2012 @ 15:40 |
Je mag in Nederland niet op eigen gemaakte brandstof rijden. Daar is een vergunning voor nodig en die krijg je niet. Is en blijft gewoon de oplossing hoor, wat centen er bij op de liters en de wegenbelasting d'r af. Al dan niet controleren op valsspelers... | |
Daffodil31LE | vrijdag 9 november 2012 @ 15:41 |
Sensoren? Klinkt leuk, maar een oudere wagen heeft een puur mechanische teller. Ga jij voor elk type teller een sensor ontwikkelen? En dan nog eentje die het op 6 Volt ook nog doet? Plus een aansturing voor een startonderbreker in een volledig mechanisch werkend voertuig? Veel plezier... | |
Daffodil31LE | vrijdag 9 november 2012 @ 15:42 |
Waar lees jij in mijn reactie iets over eigengemaakte brandstof? | |
RaymondK | vrijdag 9 november 2012 @ 15:43 |
Ik had het over brandstof waar geen accijn over betaald is. Jij dacht aan duitsebenzine, we hadden het over (eigen gemaakt) biobrandstof. | |
Daffodil31LE | vrijdag 9 november 2012 @ 15:44 |
Ik had het over plantaardige olie, uit Duitsland, uit een normaal tankstation. | |
RaymondK | vrijdag 9 november 2012 @ 15:45 |
ik had het over het frituurvet van een snackbarvriendje | |
Daffodil31LE | vrijdag 9 november 2012 @ 15:52 |
Daar kom je niet ver mee, want frituurvet stolt in je tank... | |
T42 | vrijdag 9 november 2012 @ 15:53 |
voor 1200 euro heb je voor 20 cent de liter brandstof van frituurvet | |
T42 | vrijdag 9 november 2012 @ 15:56 |
mijn auto heeft geen km teller en nu? heb alleen een snelheids meter andere auto's van mij gaan alleen tot 99'999km dus op 0 draaien is dagje werk met de boormaschine. mijn passat start zonder signaal van de auto want mechanische diesel blok | |
T42 | vrijdag 9 november 2012 @ 15:57 |
jah maar jij schreeuwt nog harder controle!!!! das niet haalbaar. maar vind trouwens wel onzin dat ik geen accijns vrij benzine kan halen... voor thuis gebruik in aggeraat en kettingzaag... | |
T42 | vrijdag 9 november 2012 @ 15:58 |
en buitenlanders dokken dan ook ![]() alleen zal belgie dan ook dat plannetje doorvoeren van buitenlanders en belasting | |
Daffodil31LE | vrijdag 9 november 2012 @ 16:01 |
Ja, maar dat is dan weer biodiesel... | |
RaymondK | vrijdag 9 november 2012 @ 16:15 |
Waar geen accijnzen over zijn betaald. | |
lipjes | vrijdag 9 november 2012 @ 16:19 |
12V kan je prima naar 6V converteren hoor, hoef je geen aparte sensor voor te ontwikkelen. De rest, ik heb geen idee. Ik voel er niks voor om de benzine nog hoger te maken, daar gaat het mij voornamelijk om | |
lipjes | vrijdag 9 november 2012 @ 16:22 |
Plus ook een leuke. LPG is minder milieu vriendelijker dan LPG G3, daarom betalen mensen met G3 minder wegenbelassting. Hoewel dit aan de installatie ligt en niet aan de LPG zelf, moeten alle LPG Gebruikers dan ook maar hetzelfde tarief aftikken aan de pomp? | |
Daffodil31LE | vrijdag 9 november 2012 @ 16:27 |
Klopt. En zelfgemaakt. | |
Deskjet | vrijdag 9 november 2012 @ 16:46 |
In de nabije toekomst komen er steeds meer alternatief aangedreven auto's op de weg. Hybride, elektrisch, en weet ik veel wat nog meer. Alleen belasting heffen op brandstof zal dus niet een toekomstgerichte oplossing zijn. | |
T42 | vrijdag 9 november 2012 @ 18:34 |
auto's heb je ook in 6v zonder 12v en die zijn niet zuiver in 6v ook nog eens. waarom denk je dat ze daar niet voor gingen en wel voor een volg kastje toen km rijden nog in was? | |
T42 | vrijdag 9 november 2012 @ 18:35 |
en electrisch dan? | |
virl3 | vrijdag 9 november 2012 @ 18:47 |
Daar zeg je me zo wat.. Als een elektrische auto daarvan vrijgesteld is, hoe zou accijns technisch zitten als ik die elektriciteit opwek voor de auto met een (rode)diesel motor die toevallig ook in die auto zit? | |
T42 | vrijdag 9 november 2012 @ 19:23 |
opwekken is duurder dan uit het stopcontakt | |
Bart-Willem | vrijdag 9 november 2012 @ 19:23 |
Er is een lichtpuntje!Bron: http://www.autoweek.nl/au(...)toch-ontzien-van-mrb Lijkt er dus sterk op dat de Bovag zijn zin gaat krijgen, en er zeer waarschijnlijk een dagenkaart komt. Goed nieuws voor degenen die echt weinig rijden, maar nog steeds slecht nieuws voor velen van ons die vaker rijden of gewoon een oldtimer als dagelijkse auto hebben. | |
T42 | vrijdag 9 november 2012 @ 21:14 |
hoe kontroleer je dat? en word mijn verzekering dan ook goedkoper? ![]() maar dat is alvast wat beter dan niks. al zouden ze ook het systeem van nu mogen uitbreiden naar 35jaar. (dus dit jaar is het 27 jaar en dan elk jaar omhoog tot 35) of als je een jongtimer importeerd dat je dan de eerste 3 of 5 jaar belasting moet betalen. (voor auto's jonger dan 30/35 jaar. | |
CafeRoker | vrijdag 9 november 2012 @ 21:34 |
waarom zou die laatste groep precies ontzien moeten worden? | |
T42 | vrijdag 9 november 2012 @ 23:57 |
omdat er ook mensen zijn zoals ik die afentoe 10km perdag rijden. ![]() of mijn auto gebruik voor een andere hobby zoals een flipperkast ophalen. (en dat is al een 20x perjaar) | |
Bart-Willem | zaterdag 10 november 2012 @ 01:04 |
Ik vind 60 dagen best krap, om een auto (zeker een oldtimer) in goede conditie te houden moet 'ie sowieso 1x per week rijden, tel daarbij wat clubdagen en beurzen bij op en je schiet binnen no time over de 60 dagen heen. ![]() In other news: paniek in Marrakech van het noorden! ![]() | |
Hyperdude | zaterdag 10 november 2012 @ 09:56 |
Ik vind 60 dagen helemaal niet zo gek. Kan je om de week een weekendje tuffen. Je mag altijd meer rijden, en betalen NB. Het is niet nodig iedere week te rijden om je auto in goede conditie te houden. Als je gaat rijden moet je genoeg kms. maken om het ding door en door warm te stoken, tm de uitlaat dus. Voor de meeste auto's is dat een ritje tussen de 30 en 100 km. Naar mijn ervaring is 1 keer per maand een vlotte/goede rit dan ruim voldoende. | |
YoshiBignose | zaterdag 10 november 2012 @ 09:57 |
Geniale video ![]() | |
Hyperdude | zaterdag 10 november 2012 @ 10:22 |
idd. mensen die ondertiteling nodig hebben om te verkondigen dat NL, NL niet meer is. ![]() | |
RemcoDelft | zaterdag 10 november 2012 @ 10:37 |
Ik wel. Het doel was: a. belastingvrije tokkies die hun auto dagelijks gebruiken te belasten, en b. meer geld binnen te harken voor de Staat. Als daarvoor in de plaats een administratief gedrocht komt, kopen de tokkies er 5 auto's bij in het buitenland, en heeft de Staat weer een ministerie extra nodig om toezicht te houden op de naleving van deze regel wat het netto-effect hiervan een kostenverhoging maakt! Plus dat de 10-20% van de vervuiling van het wegverkeer gewoon uit de 0.5% oude wrakken biljft komen. Een 60-dagen-regeling bestaat al: dat heet schorsen. | |
YoshiBignose | zaterdag 10 november 2012 @ 10:38 |
Ja en dan hoor je tussendoor nog woorden als BELAHSTING en DEMOCHRATIE haha ![]() Schorsen moet minstens 3 maanden (wil je geen MRB betalen). | |
TheFreshPrince | zaterdag 10 november 2012 @ 10:48 |
Je slaat weer eens door. 60 dagenkaart met DigID koppeling is prima te doen en gaat er ook komen. Dat voorkomt misbruik. Verzamelaars en liefhebbers kunnen de weg nog op als het mooi weer is of bij een meeting, klassieker rally, puzzeltocht of andere happening en "misbruikers" niet. Gelukkig zit jij niet in Den Haag en hebben liefhebbers schijt aan jouw mening. En nogmaals: sinds wanneer ben jij zo betrokken bij het milieu? | |
StateOfMind | zaterdag 10 november 2012 @ 10:50 |
Van de 34 (!!!) oude Mercedessen (190D, 240D, 250D, dat soort types) bij mij in de (kleine!) buurt staan er nu opeens al 5 te koop ![]() | |
Hyperdude | zaterdag 10 november 2012 @ 11:00 |
Zie helaas nog geen duidelijke prijsdaling bij de G-Klasse. Mooie 300 diesel met nwe. carrosserie op oud chassis voor weinig. ![]() | |
StateOfMind | zaterdag 10 november 2012 @ 11:04 |
Als ik met de hond wandel, kom ik dagelijks langs een G-klasse in zeer goede staat. Van een ouder echtpaar. Schitterende wagen idd. | |
ZwartmetSuiker | zaterdag 10 november 2012 @ 12:56 |
60 dagen kaart wordt natuurlijk een administratieve rompslomp. Daarbij koop ik dan ergens een kenteken erbij om 120 dagen te hebben. 60 is best weinig, zeker 's zomers. | |
CafeRoker | zaterdag 10 november 2012 @ 13:02 |
evengoed worden ze voor die hoge prijzen in de regel ik ben niet met het specifieke type bekend erg slecht verkocht. Het lijkt de huizenmarkt wel ![]() | |
Straatcommando. | zaterdag 10 november 2012 @ 13:04 |
Staan hier nu ook bijzonder veel oude MRB-vrije gebakjes te koop ![]() | |
Bart-Willem | zaterdag 10 november 2012 @ 13:28 |
Voor de motor (mits in goede conditie) is het niet heel spannend, maar wat dacht je van silent blocs en andere ophangingsrubbers? En bijvoorbeeld remklauwen etc? ![]() | |
Hyperdude | zaterdag 10 november 2012 @ 13:33 |
Merk niets negatiefs aan mijn gebakje. Staat soms 2 maanden achter elkaar stil; en van begin nov. tot eind mrt. Maar die staat wel onder een lakentje in een vorstvrije/verwarmde ruimte met luchtdroger. [ Bericht 24% gewijzigd door Hyperdude op 10-11-2012 13:49:25 ] | |
ZwartmetSuiker | zaterdag 10 november 2012 @ 13:36 |
Mijn auto staat 6 maanden per jaar stil en start na 6 maanden na 1 keer (duurt wel ietsjes langer aangezien de benzine weer naar voren moet). | |
Bart-Willem | zaterdag 10 november 2012 @ 14:22 |
Dat scheelt nogal. ![]() ![]() De witte 240 die ik onlangs van stalling had gehaald na 3 jaar had gelukkig nergens last van, al hebben de rubbers van de ophanging merkbaar wel ietwat geleden. ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 10 november 2012 @ 15:28 |
Heel simpele oplossing: deze ontheffing kun je voor maar één auto aanvragen. | |
CafeRoker | zaterdag 10 november 2012 @ 15:38 |
dat zou nu echt de meest ongelukkige oplossing voor het probleem zijn aangezien heel veel verzamelaars er meer dan 1 hebben. Met oldtimer motoren heb je dat nog meer. | |
YoshiBignose | zaterdag 10 november 2012 @ 17:53 |
AMSTERDAM - De opnieuw aangestelde Staatssecretaris van Financiën Frans Weekers is van plan het cultureel erfgoed op autogebied te ontzien en werkt hiervoor aan een regeling. Bronnen op Financiën bevestigen aan AutoWeek dat de Weekers, zelf eigenaar van een klassieke Peugeot 504, wil dat mensen die nauwelijks de weg opgaan niet worden gefronteerd met MRB. Nog onduidelijk is op welke manier dit plan vorm moet krijgen, maar het ministerie denkt aan een vorm van de vaak genoemde 60- of 30-dagenkaart, waarbij je niet vaker dan het genoemde aantal met je auto de weg op mag. De haalbaarheid van dit soort ideeën wordt de komende tijd onderzocht, zowel qua budget als qua uitvoerbaarheid, maar de denkrichting van Weekers op dit vlak is in ieder geval duidelijk. Als de uiteindelijke regeling op zo'n manier wordt ingevoerd, zou dagelijks gebruik van oldtimers (het grootste pijnpunt) niet langer voordelig zijn, maar worden liefhebbers volledig ontzien. Er zijn vooralsnog geen geluiden om ook de huidige leeftijdsgrens voor oldtimersstatus (op termijn 30 jaar) op te schroeven. Bovag laat in een eerste reactie weten zeer verheugd te zijn. "Dit is exact de oplossing die wij al een tijd aandragen. Je maakt zo een einde aan misbruik van de regeling, maar liefhebbers worden niet gepakt", aldus woordvoerder Paul de Waal. | |
T42 | zaterdag 10 november 2012 @ 17:54 |
liever niet maar altijd beter dan belasting betalen ![]() via telefoon. zou kunnen. kan geheel automatisch. en bijv weekenden vrijstelling. (kun je gewoon naar meetings zonder dat het je dag kost) en dan kun je nog 60 werkdagen gebruiken bijvoorbeeld. maar ik kom al uit op 300 dagen | |
T42 | zaterdag 10 november 2012 @ 17:54 |
ik stond net nog stil... benzine meter defect jeej | |
YoshiBignose | zaterdag 10 november 2012 @ 17:55 |
Ik liep net ook ff te planken met m'n E23. Spinnende wielen bij het stoplicht. Start ook in één keer, maar moet wel steeds de accu loskoppelen want die laadt niet op. Motorisch als een zonnetje ![]() ![]() Wie weet een goedkope spuiter? ![]() | |
T42 | zaterdag 10 november 2012 @ 17:55 |
niet erg schrijf ik auto naar vriendin, broertje, vader, moeder, oma en opa over. klaar | |
T42 | zaterdag 10 november 2012 @ 17:58 |
| |
T42 | zaterdag 10 november 2012 @ 17:59 |
waar? pm me maar eens | |
ZwartmetSuiker | zaterdag 10 november 2012 @ 18:00 |
Precies, zo gepiept. Als je zelf veel doet kun je veel besparen | |
CafeRoker | zaterdag 10 november 2012 @ 18:06 |
ik zou er niet van uit gaan dat die kaart gratis wordt. Hooguit goedkoper dan normale wegenbelasting en waarschijnlijk gewoon 1 tarief los van het gewicht. | |
CafeRoker | zaterdag 10 november 2012 @ 18:19 |
Zojuist een volstrekt nutteloze 50 euro bij de bruna achtergelaten om twee schorsingen met een jaartje te verlengen. ![]() | |
Prowl | zaterdag 10 november 2012 @ 18:26 |
Kan ook met digid ![]() | |
T42 | zaterdag 10 november 2012 @ 18:52 |
je kunt ook je kenteken inleveren is gratis en dan als je weer gaat rijden ff herkeuren bij RDW ![]() | |
CafeRoker | zaterdag 10 november 2012 @ 19:12 |
Ik wist niet dat dat nog steeds kon, ik dacht dat ze langdurige stilstand juist door die schorsingsregeling wilden voorkomen vanwege problemen uit het verleden met slapende kentekens.. Daar ga ik eens achteraan! | |
Life2.0 | zaterdag 10 november 2012 @ 19:14 |
betalen om je voortuig niet te gebruiken | |
#ANONIEM | zaterdag 10 november 2012 @ 23:03 |
De Oldtimers alleen op Zondag belastingvrij lijkt me prima regeling. Wil je op andere dagen rijden dan gewoon wegenbelasting. | |
Bart-Willem | zaterdag 10 november 2012 @ 23:18 |
En jij denkt dat dat in veel (kerkelijke) gemeentes kan? ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 10 november 2012 @ 23:22 |
Rijden daar geen auto's op Zondag? | |
YoshiBignose | zaterdag 10 november 2012 @ 23:24 |
Alleen de beige volvo's, op en neer naar de kerk. | |
#ANONIEM | zaterdag 10 november 2012 @ 23:28 |
Oldtimerbijeenkomsten en ritten zijn toch meestal op Zondag? | |
FkTwkGs2012 | zaterdag 10 november 2012 @ 23:29 |
bij ons in het dorp doen we het op de kkk dag, maar da's naar zaterdag verhuisd dus nee, het is niet altijd op zondag! | |
#ANONIEM | zaterdag 10 november 2012 @ 23:33 |
Ok vooruit dan Zaterdag er ook bij. Op die manier is het voor de echte liefhebbers geen probleem en zijn al de dagelijkse import niet meer interessant. | |
Bart-Willem | zaterdag 10 november 2012 @ 23:54 |
Maar niet in kerkelijke gemeenten, dat mag daar immers niet. ![]() ![]() In het weekend met oldtimers rijden vind ik wel een goed idee, da's in België ook zo (al heb je daar ook nog een tweede oldtimerregeling waardoor je altijd mag rijden maar wel een jaarlijkse keuring hebt). | |
#ANONIEM | zaterdag 10 november 2012 @ 23:58 |
Daarom de Zaterdag er ook bij, lijkt me meer dan genoeg voor de echte liefhebbers. Kan de oldtimer 1x of 2x per week rijden en wordt je op werkdagen rijdend gesignaleerd dan is het met terugwerkende kracht WB aftikken. | |
Fer | zondag 11 november 2012 @ 10:04 |
Dit is BS. Het rijdend houden en door de apk halen van 5 wrakken kost echt wel meer dan die MRB aan besparing oplevert. Trouwens 60 dagen komt nog van de campers, zodat die alleen in de zomer ermee konden rijden en hiervoor ook deel MRB betaalden ofzo en door het extreem hoge gewicht en diesel is dat vaak nog een hoop. Liever het aantal dagen terug naar 10 of 20, lijkt met zat voor ECHTE oldtimers en hobbyvoertuigen. Zoveel mooie weekenden hebben toch weer niet in NL. | |
ZwartmetSuiker | zondag 11 november 2012 @ 10:40 |
10 of 20 dagen is extreem weinig. Ik weet niet of jij een oldtimer rijdt maar als ik vrije tijd heb en het is lekker weer dan pak ik mijn scheurijzer hoor. | |
TheFreshPrince | zondag 11 november 2012 @ 10:55 |
Voor de APK ben je er vaak al 2 kwijt. | |
Fer | zondag 11 november 2012 @ 11:08 |
Mijn oldtimer is helaas niet MRB vrij, maar dan nog rijd ik er max 20 dagen in het jaar mee. Tis dan ook een cabrio. Eerlijk gezegd hoop ik ieder geval een op dergelijk soort regeling, zodat ik iemands perfect onderhouden daily 560SEC kan overnemen voor een prikkie ;-) | |
CafeRoker | zondag 11 november 2012 @ 11:11 |
Dus omdat jij minder rijdt is dat ook gelijk de meest logische norm? ![]() Ik vind je eigenlijk juist geen liefhebber. Een liefhebber rijdt met z'n auto ipv hem alleen maar te poetsen. | |
Fer | zondag 11 november 2012 @ 11:14 |
Wie zegt dat ik hem poets? Komt gewoon doordat ik er niet zoveel tijd voor heb en mijn lease-daily mijn geen benzine kost. Maar komt erop neer, ik heb liever een regeling voor de weinig rijden, dan dat er straks geen regeling komt omdat ze een weekend-auto weer teveel km;s vinden maken. Het enige nut wat een regeling moet zijn het behouden van ons rijdend erfgoed. Voor een leuke hobby moet je gewoon lappen. [ Bericht 5% gewijzigd door Fer op 11-11-2012 11:19:48 ] | |
CafeRoker | zondag 11 november 2012 @ 12:23 |
Door het park wandelen is een verdomd leuke hobby en daar betaal je de laatste keer dat ik keek ook niets voor. Het klinkt me een beetje in de oren alsof je met je betoog vol inzet op de grootste kans dat er een regeling komt die voor jezelf goed uitpakt. Da's prima, maar spreek dan niet over wat 'echte oldtimers en hobbyvoertuigen zijn'. Een hobbyist maakt tijd voor z'n hobby. | |
FkTwkGs2012 | zondag 11 november 2012 @ 12:30 |
heerlijk al die persoonlijke belangen. | |
#ANONIEM | zondag 11 november 2012 @ 12:39 |
Ik vind het niet zo gek dat mensen die veel met hun oldtimer rijden (>6000 kilometer per jaar?) gewoon MRB betalen. Die dingen nemen deel aan het verkeer, belasten het milieu et cetera. Het enige probleem is dat er een paar haken en ogen vastzitten aan het jaarlijks controleren van de kilometerstand. | |
#ANONIEM | zondag 11 november 2012 @ 12:40 |
En een hobbyist heeft geld over voor zijn hobby. | |
T42 | zondag 11 november 2012 @ 13:39 |
en de weekend meetings? heb er elke maar al 1 | |
T42 | zondag 11 november 2012 @ 13:40 |
uhm soms ,maar ook hele weekenden vrijdag tm maadag zelfs soms | |
TheFreshPrince | zondag 11 november 2012 @ 13:42 |
Die heeft iedereen. | |
T42 | zondag 11 november 2012 @ 13:42 |
uuh laaste jaren heel heel veel minder.... anders had ik wel een nieuwe hal erbij gekocht | |
Scrutinizer | zondag 11 november 2012 @ 13:42 |
We moeten bezuinigen maar laat de buurman dat maar betalen. Nederland anno 2012. | |
TheFreshPrince | zondag 11 november 2012 @ 13:43 |
Sowieso gaat het geen geld opleveren. Branche kapot, ontslagen, auto's gaan weg. | |
#ANONIEM | zondag 11 november 2012 @ 13:44 |
Idee: ontheffing op zaterdag en zondag. Wil je doordeweeks rijden, dan kun je een 'MRB-bewijs' kopen in de vorm van een sticker die je op je voorruit plakt; deze is een maand geldig. Ga je met je oldtimer op vakantie naar het buitenland, dan heb je deze sticker niet eens nodig als je in het weekend vertrekt en terugkomt. [ Bericht 29% gewijzigd door #ANONIEM op 11-11-2012 13:45:46 ] | |
Guus Muisarm | zondag 11 november 2012 @ 13:46 |
Je moet wel heel dom zijn om niet te begrijpen dat een weg er ook moet liggen of je 2 dagen of 12 maanden rondrijdt. De variabele belasting naar hoeveel je echt gebruik maakt zit in je brandstof. Naar je posts die ik zie denk ik dat je een paar stickers mist op je bak. YOLO, SWAG, NO FEAR en een paar anderen lijken me wel wat voor je. Ohja, vergeet niet wat rubber op je handrem te doen omdat je daar op leunt als je rijdt en tegen de dobbelstenen aankijkt met je scheefopgezette petje. ![]() | |
daNpy | zondag 11 november 2012 @ 13:52 |
Bezuinigen is minder geld uitgeven. Bezuinigen voor de overheid = meer binnen harken. Die gaten in de begroting worden heel wat kleiner als je eens wat kritisch gaat kijken naar de noodzaak van prestige projecten en andere onzin. | |
#ANONIEM | zondag 11 november 2012 @ 13:54 |
Oldtimers zijn gewoon een kostenpost, want ze vormen een uitzondering op de wet. Het afschaffen van deze uitzondering is derhalve een bezuiniging. | |
ZwartmetSuiker | zondag 11 november 2012 @ 13:54 |
Precies, terwijl er vele mogelijkheden tot bezuinigen in de vorm van kostenbesparingen of snijden in uitgaven. Los daarvan denk ik dat je beter kan stimuleren dmv belastingverlagingen ipv afremmen door belastingverhogingen. | |
daNpy | zondag 11 november 2012 @ 13:57 |
Gezien het complete MRB stelsel is dit natuurlijk je reinste onzin, maar, leuk geprobeerd ![]() | |
YoshiBignose | zondag 11 november 2012 @ 13:59 |
Ja dag ![]() Maar nee, het is natuurlijk eerlijker om zo'n klein klote autootje geen wegenbelasting te laten betalen, terwijl die elke dag op de weg is (en ook al minder belasting betaalt via brandstof, want ze zijn zuiniger), dan een oldtimer die er voor de hobby is en niet voor het vervoer. Over die elektrische poep nog maar niet te spreken. | |
Hyperdude | zondag 11 november 2012 @ 13:59 |
trollollol ![]() Iedereen die niet in de 52% IB valt, benut zijn belastingbetaalkwaliteiten ook niet optimaal. Zijn dus ook een kostenpost. IB voor lage inkomens moet maar flink eens omhoog; de meesten betalen toch al geen IB. ![]() | |
ZwartmetSuiker | zondag 11 november 2012 @ 14:00 |
Klopt niet helemaal, LPG is het grote buitenbeentje. | |
Guus Muisarm | zondag 11 november 2012 @ 14:01 |
Zever niet. De oldtimer regeling was er voor oldtimers. Nu zitten we met oude duitse kut bakken van 25+ jaar die als "oldtimer" gelden voor de wet terwijl ze onder KUTBAKKEN vallen die niemand wil zien. een Ford T is een oldtimer. Een BMW van 27 jaar oud is een afgeschreven duitse kutbak die zelfs op het kamp niemand meer wil maar steeds meer gebruikt worden als normale auto in nederland als woon/werk verkeer. Het is gewoon hetzelfde als een eiland schrappen uit een belastingroute. Is je auto een gebruiksartikel, betaal de normale belasting. Neveneffect is dat we weer heel vlug van die ouwe muk afzijn op de weg. | |
Scrutinizer | zondag 11 november 2012 @ 14:01 |
Dat lijkt me goed nieuws voor de Grieken. | |
Cherna | zondag 11 november 2012 @ 14:03 |
Gewoon die 60 dagen pas invoeren. Kun je 60 dagen met je Oldtimer op pad. De meeste rijden toch alleen in de zomerperiode. Daarbij een Mercedes 200 D een Oldtimer noemen vind ik al belachelijk. | |
Guus Muisarm | zondag 11 november 2012 @ 14:04 |
Nee, daar zit het probleem. De import uit duitsland is hoerehoog met ouwe mercedesen enzo. (geen bpm zelfs) We praten over gewoonweg ouwe bakken. Geen oldtimers/classic cars waar de wet voor is. Ben het wel eens met dat gezever van vrijstelling voor electrische autos en kleine auto's. Dat is gewoon een gratis 2e auto voor de hogere inkomens. | |
#ANONIEM | zondag 11 november 2012 @ 14:05 |
Ik betaal wél MRB voor mijn motor en rijd een stuk minder dan de meesten hier. Ook niet eerlijk maar ja, zo is het leven. Het huidige stelsel is gewoon niet houdbaar omdat veel mensen misbruik maken van de regeling. Wat dat betreft de oldtimers zou een kilometerheffing een ideale oplossing zijn, maar dat is politiek niet haalbaar. Mijn idee (zie hierboven) is misschien niet eens zo'n slecht alternatief. | |
Fer | zondag 11 november 2012 @ 14:06 |
Das natuurlijke een stomme vergelijking en geen reden dat alle hobbie's maar belastingvrij moeten zijn. Zo is de btw voor sportartikelen ook gewoon 21% terwijl sporten gezond is. Verder heb ik geen eigenbelang aangezien mijn oldtimer nu niet mrb-vrij is en misschien wel nooit dat zal worden. Voor zover ik een eigenbelang zou kunnen hebben is dat ik de huidige regeling ook oneerlijk vind. Ik moet voor mijn E30 NFL Baur wel mrb betalen, terwijl er maar een handjevol van rondrijden. Loop ik een paar straten verderop struikel ik zowat over de MB 190 en 200D modellen, waarvan er in ieder straatje een lijkt te staan en geen MRB hoeven te betalen. De MRB vrijstelling is puur en alleen bedoeld voor het behoudt van rijdend erfgoed en niet meer. Niet voor krenten in een oude duitse stinkdiesel, niet voor mensen die de mrb van een grote luxe auto kunnen betalen. Niet voor mensen die zo nodig goedkoop een grote tereinwagen of bus willen rijden. En zeker niet voor mensen die 3 of 4 wrakken bij hun buren voor de deur parkeren onder het mom van hobby. | |
ZwartmetSuiker | zondag 11 november 2012 @ 14:12 |
Dus omdat sommige mensen die oude Mercedessen niet mooi vinden moeten ze maar niet belastingvrij zijn? Oldtimer is oldtimer, of er nou 2 of 2 miljoen van rondrijden, | |
T42 | zondag 11 november 2012 @ 14:12 |
buurman word denk ik dan ontslagen... wantr die werkt in de oldtimers... | |
#ANONIEM | zondag 11 november 2012 @ 14:12 |
Die regeling is lekker houdbaar met twee miljoen oldtimers op de weg. | |
T42 | zondag 11 november 2012 @ 14:13 |
nog kut voor meetings... want die beginne op vrijdags...(soms al donderdags) | |
Cherna | zondag 11 november 2012 @ 14:14 |
Het gaat erom dat dit soort mensen hun auto voor dagelijks gebruik rijden(woon-werkverkeer). Een hobbyist gebruikt de auto als hobby en rijd daar in het algemeen minder dan 7500 op jaar basis mee en over het algemeen in de zomerperiode. Daarom zou je net zoals voorheen gewoon die 60 dagen kaart moeten invoeren. | |
#ANONIEM | zondag 11 november 2012 @ 14:14 |
Dan passen die meetings zich maar aan. De oldtimerregeling mag niet meer misbruikt worden door mensen die een goedkope auto willen voor woon-werkverkeer. Je kunt de ontheffing natuurlijk ook al op vrijdag vanaf 15:00 laten starten. [ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 11-11-2012 14:15:50 ] | |
T42 | zondag 11 november 2012 @ 14:14 |
nummer? bron? | |
Scrutinizer | zondag 11 november 2012 @ 14:15 |
En iemand anders buurman verwezenlijkt prestigeprojecten, zo is er altijd iemand het slachtoffer. Ik vind het ook jammer hoor maar ik vind het ook wel raar dat er nu mensen gaan vingerwijzen. Ik merk nu dat velen vinden dat ik met mijn 280ce één van die mensen was die het door zogenaamd misbruik van de regeling, voor de anderen verpest heeft. | |
Fer | zondag 11 november 2012 @ 14:15 |
Niks mis met een oude mercedes. Maar als je er 1 hebt omdat je graag goedkoop een grote luxe auto wil rijden dat mag je gewoon MRB aftikken. Als je op een mooie zondag over een n-weg rijdt niet, zie ik je iedere zondag wordt het al minder. En sta je doordeweeks in de file dan zeg ik volmondig ja. | |
Scrutinizer | zondag 11 november 2012 @ 14:17 |
En dat geldt logischerwijs niet voor mensen met een opengezaagde BMW 3-serie. | |
T42 | zondag 11 november 2012 @ 14:17 |
moet ik wel vertellen dat een fort t model ooit ook geen oldtimer of klassieker was... maar een stuk schroot | |
Guus Muisarm | zondag 11 november 2012 @ 14:19 |
Ja, en? | |
T42 | zondag 11 november 2012 @ 14:20 |
das jou mening ik vind mijn vrakken wel mooi. | |
Fer | zondag 11 november 2012 @ 14:21 |
Schijnbaar is het lastig voor mensen te begrijpen dat ik puur op het gebruik wil wijzen. Dagelijks gebruik = MRB betalen Wekelijks gebruik = ook MRB betalen Incidenteel gebruik = Korting op de MRB | |
T42 | zondag 11 november 2012 @ 14:21 |
ah dan zijn ze niet rendabel meer... kosten zijn niet niks weet je... grootste nederlandse kever meeting is dit jaar ook al niet doorgegaan. | |
CafeRoker | zondag 11 november 2012 @ 14:23 |
Zeker, ik reageerde voornamelijk op de beperking van 10 of 20 dagen. 60 is een mooi aantal. En persoonlijk ga ik er van uit dat die kaart niet eens gratis is maar gewoon minder kost dan de volle wegenbelasting, maar waarschijnlijk wel een vast bedrag. Het gevolg daarvan is dat een unimog op diesel ook nog betaalbaar is voor incidenteel gebruik. M'n oldtimer heeft het afgelopen jaar iets van 1400 km gereden. M'n oldtimer motor zelfs helemaal niet. | |
T42 | zondag 11 november 2012 @ 14:23 |
ik vind het een lelijke auto en geen oldtimer zo dan? vind dat een T ford gewoon belasting moet betalen omdat hij geen eens 160km kan orgineel | |
Scrutinizer | zondag 11 november 2012 @ 14:25 |
Ik vind vooral dat er voor een T Ford belasting betaald moet worden omdat ik er niet één heb. | |
Cherna | zondag 11 november 2012 @ 14:25 |
Mooi of niet. Als je dit soort auto's dagelijks gebruikt vind ik dat MRB een normale zaak is. Hou oud een auto of hoe mooi hij is doet er dan niet toe. | |
Fer | zondag 11 november 2012 @ 14:26 |
Dat jij 100 kevers in een hal bewaard zal me rotzorg zijn, maar dat je je dagelijks verplaatst in een plastic citroen en daarvoor geen mrb betaald wel. | |
ZwartmetSuiker | zondag 11 november 2012 @ 14:27 |
Wekelijks gebruik? Ik vraag me echt af of jij überhaupt een oldtimer hebt. | |
CafeRoker | zondag 11 november 2012 @ 14:29 |
er zitten wat haken en ogen aan wat betreft het feit dat weekend niet automatisch meer vrij is, en doordeweeks niet altijd meer werken. Maar ik moet toegeven dat dit wel de charme van de eenvoud is. | |
daNpy | zondag 11 november 2012 @ 14:29 |
Wat is wekelijks gebruik? In de zomer kun je best elk weekend een ritje maken. Maar van half oktober t/m april zullen de meeste weer binnen staan ivm de pekel. | |
Guus Muisarm | zondag 11 november 2012 @ 14:30 |
Ja, dat is het hele probleem man. Die oude shit uit duitsland met nieuwe kentekens die onder oldtimer vallen en gratis rondrijden. | |
ZwartmetSuiker | zondag 11 november 2012 @ 14:31 |
In de zomer rijd ik mijn auto's meer dan wekelijks als ik vrij ben. Als liefhebber zijnde. Probleem? | |
#ANONIEM | zondag 11 november 2012 @ 14:31 |
Zoals ik al zei: de beste oplossing is een kilometerheffing - waarbij dan ook alleen de kilometers worden geregistreerd - maar ook daar wil autominnend Nederland niet aan. | |
daNpy | zondag 11 november 2012 @ 14:32 |
Alle oldtimers in NL zijn 1% van het totale wagenpark. Dit houdt in dat er volgens jou 200 miljoen auto's in Nederland aangemeld zijn? Dat kan niet eens met de huidige kentekens ![]() | |
Guus Muisarm | zondag 11 november 2012 @ 14:32 |
Meerdere keren per week hele jaar. (uitzondering als ge op vakantie bent dus zoals met een nieuwe bak) Fuck, wat zijn golf 2 rijders dom. | |
daNpy | zondag 11 november 2012 @ 14:33 |
Prima hoor, alleen kost dit meer dan MRB vrijstelling in stand houden ![]() | |
daNpy | zondag 11 november 2012 @ 14:33 |
En hoe ga je dit controleren, o professor? | |
#ANONIEM | zondag 11 november 2012 @ 14:35 |
Lees de reactie die ik citeer nog eens. | |
Guus Muisarm | zondag 11 november 2012 @ 14:36 |
Ja. Voor jou ![]() Ik leg je het systeem uit, alsof het mij persoonlijk wat kan schelen waar jij in rondknort. Wegenbelasting mag wat mij betreft op de duitse manier. In de brandstof. (alsof dat niet al gedaan word en daarbovenop nog een wegenbelasting maar swa) | |
#ANONIEM | zondag 11 november 2012 @ 14:36 |
Een kilometerheffing gaat niet alleen om oldtimers; het wordt eerlijker voor iedereen die een auto en / of een motor heeft. | |
daNpy | zondag 11 november 2012 @ 14:38 |
In Duitsland zit MRB niet in de brandstof . | |
#ANONIEM | zondag 11 november 2012 @ 14:38 |
Dan hebben sommige mensen twee dagen in de week geluk. Mijn systeem lijkt me eenvoudig, goedkoop en eerlijker dan het huidige systeem. | |
daNpy | zondag 11 november 2012 @ 14:38 |
Vandaar de hoge kosten. Dat het eerlijker is, ben ik overigens wel met je eens! | |
Guus Muisarm | zondag 11 november 2012 @ 14:39 |
Lol, is dat een serieuze vraag? Die technieken zijn er niet alleen al maar ze zijn ook al in gebruik man. | |
#ANONIEM | zondag 11 november 2012 @ 14:40 |
Dat is het grote voordeel. Ik moet wel toegeven dat ik twijfel aan de uitvoerbaarheid van een kilometerheffing zonder - zoals je al aangeeft - tegen hoge kosten aan te lopen. | |
Cherna | zondag 11 november 2012 @ 14:40 |
http://www.autokopen.nl/c(...)agenkaart_terug.html Alleen zou je dit nu elektronisch kunnen doen. Nu schors ik de zaak voor de periode van oktober t/m april als het geheel word afgeschaft. Dus persoonlijk zal ik niet geraakt worden. | |
CafeRoker | zondag 11 november 2012 @ 14:42 |
Pech eigenlijk, ik bedoel dat ze hem niet voor plezierritjes kunnen gebruiken als ze aan het werk zijn. Maar dat vind ik nog wel te overzien, je hoeft niet met elke uitzondering rekening te houden. Daarbij is het een belangrijk aspect van een oldtimerregeling dat de restwaarde van de auto's behouden blijft. Als een nieuwe regeling je om bijvoorbeeld bovenstaande reden niet bevalt kun je hem altijd nog verkopen. Maar als je auto in NL vrijwel onbetaalbaar is omdat er helemaal geen regeling is (oude US V8, T3 dieselbus, unimog of iets dergelijks) dan is die escape ook dicht omdat niemand hem wil hebben. En dan wordt het wel heel zuur. | |
#ANONIEM | zondag 11 november 2012 @ 14:42 |
Ik vraag me af wat de pakkans is als je ermee fraudeert. Inderdaad wel eenvoudig en goedkoop, en het zou simpel te regelen kunnen zijn via DigiD. | |
Cherna | zondag 11 november 2012 @ 14:46 |
De pakkans is er en tja dat ook daar weer mensen die gok wagen zal duidelijk zijn. Maar dan moet je daar ook een zeer hoge boete tegenover stellen als je gepakt word. Zo heb je ook de zwartrijders in het OV. Dus alles kun je wel ontduiken. De vraag die dan rest is of je het risico wilt nemen. | |
daNpy | zondag 11 november 2012 @ 14:48 |
Pakkans is klein, als je een tijdje naar het buitenland gaat en hem puur op de vertrek en aankomstdag aanmeld. Voledig legaal in NL en in het buitenland weten ze sowieso niks. Echter, als je een ongeluk krijgt ben je wel heel zuur. En de vraag is of je dat ervoor over hebt. | |
CafeRoker | zondag 11 november 2012 @ 14:49 |
het zou zelfs nog een aardig idee zijn voor alle auto's. | |
Cherna | zondag 11 november 2012 @ 14:50 |
De pakkans zal klein zijn. Maar als je morgens in de spits rijd met je oude 200D zal dit toch wel bedenkelijk zijn. | |
daNpy | zondag 11 november 2012 @ 14:50 |
En wat wordt dan de interval? Etc etc. Deze oplossing wordt een web van regeltjes (zoals met aanhangers rijden) waar niemand echt wat aan heeft. | |
daNpy | zondag 11 november 2012 @ 14:52 |
Als hij die dag aangemeld is, is dit geen probleem. Of ik hem nou een dag aanmeld om een toerrit te maken of naar m'n werk te gaan, daar heeft niemand wat mee te maken. Sterker nog, ik heb een hekel aan files en sta er (gelukkig) bijna nooit in. De meeste keren dat ik er wél in stond, was echter met mijn DAF, op weg naar of van een meeting ![]() | |
Cherna | zondag 11 november 2012 @ 14:54 |
Dat klopt. Maar de kans is wel groot dat ze ff natrekken of je hem die dag wel hebt laten registreren. | |
FkTwkGs2012 | zondag 11 november 2012 @ 14:55 |
laten we eerlijk zijn; ik gun iedereen auto rijden zonder belasting betalen maar het zit er niet in. en ja ik geloof dat de steeds grotere groep die dagelijks in zijn old timer rijdt 1 van de triggers is om de hele regeling op de schop te gooien. | |
daNpy | zondag 11 november 2012 @ 14:55 |
Dan haal je gelijk de rotte appels eruit. Pakkans is dus best groot, want het verkeer wordt idd op erg veel plekken in de gaten gehouden, zowel binnen als buiten de stad (wat prof. Muisarm al zei). | |
daNpy | zondag 11 november 2012 @ 14:57 |
Het meeste per hoofd v/d bevolking betalen aan Europa zit er echter wel in? Wat vervolgens aan de Grieken wordt gegeven die als 'dank' Athene slopen? Als ze alle onzin uitgaven eens aanschaffen en dan nog te kort komen op onderwijs en zorg, kunnen we eens kijken waar we extra belasting kunnen gaan heffen. | |
FkTwkGs2012 | zondag 11 november 2012 @ 14:58 |
ik ben het met je eens temeer daar ik niet denk dat geld pompen in europa een oplossing gaat geven. uiteindelijk gaat het naar het failliet van europa zoals we dat kennen alleen kost het nu wel erg veel extra geld. | |
Fer | zondag 11 november 2012 @ 15:21 |
Ja, er zijn genoeg mensen die minder rijden dan jij. Zij betalen ook mrb. Alleen is hun auto wat nieuwer dan de jouwe en zijn zij geen liefhebber. Verder zijn er genoeg leasebakken waar geenbijtelling voor betaald wordt, hier controleert de belastingdienst ook op. Verder vind ik dat campers ook onder de nieuwe regels vallen, zat liedenvmet een matras achterin en hefdakje rondrijden het hele jaar door. Vroeger werd er veel gefraudeerd met de 60 rittenkaart. Door digitaal aan te melden, of per telefoon en controleren dmv kentekenscanners kan dit oude systeem weer goed werken. [ Bericht 9% gewijzigd door Fer op 11-11-2012 15:28:39 ] | |
T42 | zondag 11 november 2012 @ 19:54 |
das een betere ![]() ![]() | |
densmee | zondag 11 november 2012 @ 19:59 |
Goh ik ga voor mijn prive auto dan ook een 60 dagen kaart aanvragen | |
T42 | zondag 11 november 2012 @ 20:04 |
maar dat werkt niet in oudjes.. daarom werden die paarjaar geleden al ontzien | |
FkTwkGs2012 | zondag 11 november 2012 @ 20:09 |
kilometerheffing is fijn alleen zou duur uitpakken - per euro betaalde belasting zou er dus minder naar de schatkist gaan (grotere kosten van het systeem dan dat we nu hebben). daarnaast betalen we al een berg belasting via accijns op de brandstof, dus het enige leuke van km heffing is vooral dat je op tijden mensen kan gaan 'beboeten'. daarbij is het weer zo'n suf project waarin we willen voorlopen op alle andere landen, en waar we natuurlijk weer genadeloos voor op de blaren komen te zitten. er zijn al vele miljoenen opgegaan aan dit pracht product, please leave it there. | |
daNpy | zondag 11 november 2012 @ 21:16 |
http://www.autoweek.nl/fo(...),5007611#msg-5007611Milieu ![]() | |
Life2.0 | zondag 11 november 2012 @ 21:24 |
gewoon iedere 3 jaar nieuwe auto kopen, dat is veeeul zuiniger dan gewoon 33 jaar met dezelfde | |
FkTwkGs2012 | zondag 11 november 2012 @ 21:33 |
dat lijkt me sterk. je afschrijfkosten zijn na 10 jaar ongeveer 0. ja je onderhoud is iets meer, maar dat weegt bij lange na niet op tegen de afschrijving van een nieuwe auto. | |
Life2.0 | zondag 11 november 2012 @ 21:33 |
Joh? | |
FkTwkGs2012 | zondag 11 november 2012 @ 21:38 |
sorry mijn sarcasme meter stond uit. | |
YoshiBignose | zondag 11 november 2012 @ 22:22 |
Je bent er duidelijk geen fan van. Dat mag, over slechte smaak valt niet te twisten. Je noemt een 27 jaar oude BMW een afgeschreven bak, maar die wel als normale auto gebruikt wordt. Gaat niet helemaal samen hé? Als ze de MRB-vrijstelling gewoon bevroreren, dan eindigen ze uiteindelijk allemaal op de sloop. Zelfs die 190D zal een keer naar de klote gaan. Trouwens, mijn 7-serie is al 32 jaar. Jij mag het noemen wat je wilt, maar ik vind het een oldtimer. Veel mensen kijken er ook naar of maken een praatje en schelden me echt niet uit voor smerige aso in een kamperbak. Maar goed, over een maandje APK dus ben benieuwd of ik er weer één, uh twee jaar tegen aan kan ![]() ![]() | |
#ANONIEM | maandag 12 november 2012 @ 00:35 |
Hoeveel KM rijd je per jaar in je BMW? En ik wil een foto zien, want: oude BMW's. [ Bericht 94% gewijzigd door #ANONIEM op 12-11-2012 00:35:41 ] | |
TheFreshPrince | maandag 12 november 2012 @ 00:57 |
Goed stuk! | |
Deskjet | maandag 12 november 2012 @ 01:10 |
Dat artikel vind ik dan weer erg matig. Een paar terechte feiten weergeven, maar dat maakt het nog geen correcte analyse. Het gaat uit van feiten uit het verleden en houdt in geen enkele berekening rekening met het verwachte aantal oldtimers in de toekomst. | |
TheFreshPrince | maandag 12 november 2012 @ 08:31 |
Je vergeet een detail. De huidige oldtimer-regeling was al aangepast zodat deze in 5 jaar naar 30 jaar gaat voor "nieuwe" oldtimers. Daarnaast is 30 jaar straks de jongste leeftijd, na een paar jaar heeft zo'n ding écht flink onderhoud nodig en haken de "daily drivers" vanzelf af. Als je niet zelf kan sleutelen loop je vroeg of laat echt leeg op zo'n ding. Zelfs al zou het aantal verdubbelen dan is het nog peanuts. Maak de huidige auto's schoner, dan zijn de oldtimers van de toekomst ook schoner. Oh wacht... Dat doen we al... Momenteel worden al de eerste auto's met katalysator belastingvrij en over X jaar komen daar ook de auto's met roetfilter bij. Het is geen milieumaatregel, het is een "reken je rijk" maatregel die niets gaat opleveren. - de daily "voordeel"drivers doen hun auto's weg, geen hoge belastinginkomsten - veel hobbyisten doen een aantal auto's weg, geen hoge belastinginkomsten - ontslagen in de branche, geen btw en omzetbelasting inkomsten | |
daNpy | maandag 12 november 2012 @ 09:24 |
En de berekening van de overheid wel denk je? ![]() | |
YoshiBignose | maandag 12 november 2012 @ 09:29 |
Hmmm ik denk ongeveer 2500, als het niet minder is. Heb niet echt veel foto's... voorkant moet ook gespoten worden nog. Want: ![]() Dus toen een andere erop: ![]() Zo zag ie er eerst uit: ![]() Toch een beetje saaie voorkant, dus nu beter (en mooiere velgen): ![]() | |
StateOfMind | maandag 12 november 2012 @ 10:01 |
![]() | |
#ANONIEM | maandag 12 november 2012 @ 12:46 |
Mooie wagen! Zo'n auto's moeten natuurlijk gewoon (in beperkte mate) blijven rijden, dus daar moet gewoon een oplossing voor komen. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 12-11-2012 15:51:01 ] | |
ArnoBoeren | maandag 12 november 2012 @ 14:27 |
Mee eens! De afgelopen jaren is de import van bijvoorbeeld Mercedessen van voor 1987 enorm toegenomen. Het is aannemelijk te denken dat dit komt door de lucratieve vrijstelling. Deze grote en zware wagens kan je milieuonvriendelijk noemen. Hier zou de overheid een punt hebben als ze zeggen: deze vorm van scheefrijden moet worden aangepakt om het milieu te ontzien. Het gevolg van het huidige voorstel is dat niet alleen deze groep wordt aangepakt, maar ook de liefhebber met zijn oude Ford of VW Kever die er een paar keer per jaar op uit trekt. Er zijn alternatieven om de liefhebber te ontzien! -Maak de leeftijdsgrens van oldtimers strenger: als alle auto’s van voor 1970 (nu dus ruim 40 jaar oud!) worden vrijgesteld, sluit je de groep scheefrijders voor een groot deel uit. Deze auto’s zijn immers zo oud dat ze niet geschikt zijn voor dagelijks vervoer. -Limiteer het aantal kilometers dat jaarlijks met de auto mag worden gereden. Net als bij de oldtimer verzekering kan dit worden gelimiteerd. Hiermee wordt dagelijks gebruik uitgesloten en minder kilometers = minder uitstoot = minder milieubelastend. -Regel het zo dat een oldtimer alleen vrijgesteld wordt als er een eerste voertuig is voor dagelijks gebruik. Bron:http://www.berekenjeautok(...)ordt-afgeschaft.html | |
Metro2005 | maandag 12 november 2012 @ 16:31 |
Niet alleen dat, een zwaardere auto belast het wegdek ook domweg meer. Nog nooit spoorvorming gezien op het wegdek veroorzaakt door vrachtwagens? Dat is niet omdat gewicht geen rol speelt. Ook zijn zwaardere auto's vervuilender en dus betaal je daar meer wegenbelasting voor. Belasten via brandstof is imho de enige goede manier van belasten. Alleen dat wil NL niet omdat onze brandstof al heel duur is tov ons omringende landen. Dat is prima nieuws en toch een hele mooie oplossing? Niks te slecht nieuws voor diegene die hun oldtimer als dagelijkse auto hebben, dat is gewoon misbruik van het systeem dat toevallig lange tijd goed is gegaan. Je mag straks nog steeds oldtimer als dagelijkse auto rijden, alleen moet je dan gewoon betalen. Niet meer dan redelijk lijkt me. Wil je dat niet dan koop of krijg (?) je zo'n 60 dagen kaart. Inderdaad, geeft wel weer mooi het denkbeeld aan van deze mensen. En ze geven ook gewoon ruiterlijk toe dat ze regelingen misbruiken. En dat stuk over gelijkheden in NL. Wtf. Trekken ze een regeling voor iedereen gelijk is het weer niet goed ![]() Altijd dat gewijs naar een ander. De overheid dit, de overheid dat, ze moeten altijd ons hebben. Gatverdamme. Daar hebben buitenlanders (vooral marokkanen) heel sterk de neiging toe altijd. Nooit eens naar zichzelf kijken. Misbruiken wij misschien regelingen die daar niet voor bedoeld zijn? Geef ik misschien niet zelf te veel geld uit? Kan ik niet zelf wat anders doen om rond te komen ? ![]() [ Bericht 9% gewijzigd door Metro2005 op 12-11-2012 16:58:22 ] | |
Fer | maandag 12 november 2012 @ 17:46 |
Denk niet dat dit de juiste alternatieven zijn. De meeste auto;s belanden na 15-20 jaar normaal gebruik op de sloop. De enkele die 20 jaar goed onderhouden zijn en in een garage hebben gestaan komen enigsinds in aanmerken om oldtimer te worden. Om dan de periode van 20 tot 40 jaar te overbruggen is wel erg zwaar en de kans is groot dat ze ondertussen nog op de sloop terechtkomen. Weg rijdend erfgoed. Verder zijn er weinig auto's in NL die de 20 jaar halen, het probleem vormt ook hoofdzakelijk de oude duitse diesels die daar de miliuezones niet meer inmogen en hierheen geexporteerd worden. Jammer want het zijn mooie wagens, ik hoef ze alleen niet meer met tientallen in iedere vogelaarwijk te zien. KM beperking voor een paar auto's waar je met een zakmes en een greep onder het dashboard de km-teller uitzet of terugdraait heeft weinig nut. Oldtimer alleen als 2e auto is natuurlijk weer flauw voor degene die voor het dagelijks gebruik de fiets/brommer of OV gebruikt. Ik zie geen problemen met de digitale 20/30/60 dagenkaart. Aanmelden per rijdag met je DigiD. Controles op stiekem rijden worden al ruimschoots gedaan met digitale scanwagens, ze kijken nu naar bedrijfswagens die illegaal worden gebruikt voor prive-zaken. Oldtimers hieraan toevoegen lijkt me niet zo lastig. Wat mij betreft pakken ze ook gelijk de campers aan die tegen 1/4-tarief het hele jaar rondcrossen. | |
Hyperdude | maandag 12 november 2012 @ 18:35 |
Ik kan overigens voor ¤ 1300 een katalysator laten inbouwen. Dan voldoet ie aan de (Duitse?)Euro 2 norm. Dat scheelt in Duitsland behoorlijk aan belasting. In NL maakt het niets uit. ![]() Dat was natuurlijk ook de oorzaak dat al die oude diesel deze kant opkwamen; in Duitsland onbetaalbaar om op de weg te houden. Ben nog steeds voor het 1 op 1 overnemen van het Duitse "MRB" systeem. Met klassiekerplaten alleen voor klassiekers Meer vervuilen is meer betalen Zonder Priussubsidie en andere subsidieshit gebaseerd op totaal fake verbruikscijfers (Opel Ampera, Fiat Punto) En veruit het grootste deel betaal je aan de pomp; dus ook nog verbruiks/gebruiksgerelateerd. De kinderbijslag hebben we ook van Hitler gekregen. ![]() | |
Deskjet | maandag 12 november 2012 @ 18:41 |
Die 30 jaar is zoals elders in deze discussie aangegeven, niet echt een belemmering voor veel mensen. Als het belastingvoordeel maar groot genoeg is, is er altijd op deze aardbol wel een auto te vinden die naar Nederland gebracht kan worden, om hier belastingvrij rond te tuffen. 30 of 60 dagen kaart vind ik prima. Anders gewoon bijdragen. | |
TheFreshPrince | dinsdag 13 november 2012 @ 14:07 |
Ik hoor in de wandelgangen dat de regeling blijft zoals hij nu is? Iemand die dat kan bevestigen? | |
ZwartmetSuiker | dinsdag 13 november 2012 @ 14:11 |
Kan me haast niet voorstellen. | |
YoshiBignose | dinsdag 13 november 2012 @ 14:25 |
We kunnen maar één ding doen.... ![]() | |
AdoraBelle | dinsdag 13 november 2012 @ 14:33 |
Wat is er mis met mensen die wat vaker in een oldtimer rijden en daar ook de bijkomende kosten van hebben? Waarom zou je die willen korten door ze de vrijstelling van motorrijtuigenbelasting te ontnemen? Als het je om vervuiling gaat, zorg dan gewoon voor mileuzones of laat de veel vervuilende autobezitters gewoon extra betalen. Dan worden ze ook meteen gestimuleerd om een schone auto te rijden of hun huidige auto schoner te maken. | |
Turquaz52 | dinsdag 13 november 2012 @ 14:40 |
Hitler ![]() | |
ZwartmetSuiker | dinsdag 13 november 2012 @ 14:43 |
Geke quote. | |
Turquaz52 | dinsdag 13 november 2012 @ 14:53 |
Hoezo..? Ben geen jood.. ![]() En mensen die hem verafschuwen mogen uit de buurt blijven van de snelweg, van VAG auto's, kinderbijslag en nog heel veel mooie dingen die die genie allemaal heeft gemaakt.. ![]() | |
AdoraBelle | dinsdag 13 november 2012 @ 14:55 |
Het is waar dat hij ook veel goede dingen bedacht heeft. Maar je bent nu wel een beetje een reactie aan het uitlokken he? | |
Turquaz52 | dinsdag 13 november 2012 @ 14:58 |
Nee, hoezo..? Ik lok helemaal niks uit, ben ook geen trol oid. Ik heb gewoon niks tegen die man, mijn mening.. Dat hij tegen joden was is niet mijn probleem, de joden zijn net zo erg als hij (voorbeeldje gazastrook/israel) dus tja.. ![]() Ik ben blij dat er iemand als hij op de wereld is geweest, zonder hem geen Volkswagen of Audi ![]() ![]() ![]() ![]() Zowiezo Duitsland ![]() | |
zuigmarmot | dinsdag 13 november 2012 @ 15:02 |
Waarom dat nu weer ? in campers wordt niet veel gereden, ik gebruik hem ook vaak om de nacht te overbruggen wanneer ik naar vrienden ga, en een glaasje wil drinken | |
AdoraBelle | dinsdag 13 november 2012 @ 15:04 |
Klein verschil misschien, maar je weet dat hij niet alleen tegen joden was maar ze ook uit hun huizen haalde, opsloot in kampen en ze liet vermoorden he? Of ga je dat nu ook goed praten? | |
Turquaz52 | dinsdag 13 november 2012 @ 15:12 |
Jij weet ook dan de Israelieten dit precies het zelfde doen bij de Palestijnen? En je weet ook dat er onschuldige kinderen in hun bedje tijdens het slapen ook geen tijd hebben om ontwaakt te worden, omdat ze hun ogen pas weer kunnen openen in het hiernamaals, omdat er een raket door het huis gevlogen is en in haar kamertje is ontploft? Ik vind het heel kut voor de onschuldigen, maar juist de mensen die er aan ontkomen zijn en die nu in het midden-oosten wonen in het gepikte land van de Palestijnen en hun terroriseert doet precies wat Adolfje vroeger heeft gedaan. Maargoed, we zijn in PTA en niet NWS, KLB of GC. Als je er nog over door wilt gaan, ben vrij om te PM'en of DM'en.. ![]() | |
AdoraBelle | dinsdag 13 november 2012 @ 15:20 |
Je kunt dat soort dingen niet met elkaar vergelijken lieve schat. En sowieso praat je wat Hitler gedaan heeft daarmee niet goed. Jouw vergelijking is gewoon krom. Maar ik laat het hierbij, ik heb geen zin om met jou te DM'en want ik krijg het idee dat jij het toch niet zult begrijpen. | |
Turquaz52 | dinsdag 13 november 2012 @ 15:23 |
lol ![]() | |
ZwartmetSuiker | dinsdag 13 november 2012 @ 16:22 |
Antieke auto’s toch gespaardBron: http://www.telegraaf.nl/a(...)toch_gespaard__.html Het is de telegraaf helaas maar de geluiden zijn redelijk positief. | |
YoshiBignose | dinsdag 13 november 2012 @ 16:24 |
Kut Turk ![]() MAAR GOED NIEUWS dus hoop ik. | |
ZwartmetSuiker | dinsdag 13 november 2012 @ 16:29 |
Ze benadrukken nogal dat die minister zelf ook een klassieker heeft maar ik mag hopen dat dat eigenbelang niet heeft geleid tot deze beslissing. | |
Turquaz52 | dinsdag 13 november 2012 @ 16:29 |
Kut Indo ![]() ![]() | |
ZwartmetSuiker | dinsdag 13 november 2012 @ 16:31 |
Houd jullie bek nou maar, het gaat hier om de vrijstelling en het al dan niet schrappen ervan. | |
YoshiBignose | dinsdag 13 november 2012 @ 16:32 |
Inderdaad INDO.... ![]() JA zullen wel weer veel advertenties van marktplaats verdwijnen nu het toch misschien weer goed gaat komen haha. Of prijs omhoog. Zag mensen al in paniek hun mercedes van 2000kg weg doen onder het mom van "beëindigen van hobby". | |
Turquaz52 | dinsdag 13 november 2012 @ 16:36 |
Ik stel het zometeen vrij om jou bek te schrappen ![]() | |
ZwartmetSuiker | dinsdag 13 november 2012 @ 16:39 |
Daar zal Marktplaats wel even leuk aan hebben verdiend. Stoer. | |
Life2.0 | dinsdag 13 november 2012 @ 16:40 |
En waarom was die vrijstelling er ook alweer? owja om het niet vrijstellen meer geld kost dan het opelevert ![]() | |
Deskjet | dinsdag 13 november 2012 @ 17:22 |
Wat er mis mee is? Waarom is het belang dat een oldtimereigenaar heeft belangrijker dan mijn belang? Ik heb lange benen en pas niet in een kleine lichte auto, en betaal me dus scheel aan motorrijtuigenbelasting. Een oldtimer is een vrijwillige keuze. Dat plaatst je nog niet boven de groep. | |
Turquaz52 | dinsdag 13 november 2012 @ 17:34 |
Dan heb je pech en ga je bij je ouders klagen, omdat je zoveel melk hebt gekregen. ![]() Nederland is op dat gebied zowiezoo absurt.. 1600euro belasting voor een auto uit 2005!! Mijn oom betaald 160 voor de zijne in Duitsland voor een 2011 Kia 7 persoons MPV met een 2.5TD motor.. | |
Fer | dinsdag 13 november 2012 @ 18:32 |
Lijkt me toch geen monster, controles zijn er nu ook al voor illegaal prive-gebruik van de leaseauto. Hoeveel moeite kost het naast elkaar leggen van deze database en diegene van de digitale rittenkaart. | |
Fer | dinsdag 13 november 2012 @ 19:12 |
In Nederland wordt op diesel veel minder accijns geheven dan op benzine, waarschijnlijk om bepaalde sectoren te bevoordelen ten opzichte van landen om ons heen, voornamelijk de transportsector. Om te voorkomen dat nu iedere auto op diesel rijdt moeten ze meer MRB en BPM betalen. | |
Turquaz52 | dinsdag 13 november 2012 @ 19:15 |
Kom op zeg, kijk eens hoe het is over de grens.. ![]() | |
Mercer | dinsdag 13 november 2012 @ 19:26 |
Dat verschil in accijns is misschien ¤0,05 per liter. Dan moet je 40.000 liter per jaar tanken, cq 600.000 km per jaar rijden om de Nederlandse wegenbelasting te rechtvaardigen. Dat is het dus niet. | |
Fer | dinsdag 13 november 2012 @ 19:26 |
Ja, daar is diesel evenduur of duurder zelfs dan benzine. Verder verdienen we aan goederen vervoeren naar landen om ons heen, zij niet. Kerosine is zelfs helemaal vrijgesteld van accijns, denk niet dat een 747 een roetfilter of katalysator heeft. Bijna 30ct... benzine is goedkoper dan diesel. [ Bericht 29% gewijzigd door Fer op 13-11-2012 19:31:55 ] | |
Turquaz52 | dinsdag 13 november 2012 @ 19:30 |
Ja.. maar hoeveel scheelt dat..? Het is ongeveer 5 tot 10ct. duurder dan de diesel hier. Maar de wegenbelasting is minimaal 10x minder.. ![]() | |
Mercer | dinsdag 13 november 2012 @ 19:34 |
Ik weet niet waar jij diesel gaat tanken in Duitsland, maar mijn ervaring is 5 a 10 cent duurder als in Nederland, misschien 15 cent, maar dan halen we het vergeleken met het verschil in wegenbelasting nog lang niet. ![]() | |
Hyperdude | dinsdag 13 november 2012 @ 19:36 |
"Goedkope"diesel is er om de NL vrachtwagens te subsidiëren. Voor hen loont het wel. En voor hun Poolse/Letse concullega's ![]() Liter Euro 95 kost hiero vanmiddag ¤1,45 Liter diesel kost hiero vanmiddag ¤1,62 Scheelt dus momenteel 17 cent per liter.(Zwitserland) In Zwitserland betaal je voor beide hetzelfde bedrag aan belasting. Zoals het hoort, volgens mij. ![]() | |
Fer | dinsdag 13 november 2012 @ 19:39 |
Zucht... Ik vergelijk natuurlijk de accijnsverschillen tussen benzine en diesel in NEDERLAND. De pompprijs in duistland heb i, niks mee te maken. | |
Mercer | dinsdag 13 november 2012 @ 20:02 |
Ik snap er niets meer van ![]() | |
ZwartmetSuiker | dinsdag 13 november 2012 @ 20:41 |
Feit is dat de transportsector wel enorm lijdt onder de stijgende dieselprijzen. Ze kunnen namelijk niks meer doorberekenen. | |
Fer | dinsdag 13 november 2012 @ 21:52 |
Tijd om de vrachtwagens op aardgas te laten rijden. Ik heb begrepen dat een 1kg CNG net zoveel kilometers kan rijden als 1kg diesel. | |
Metro2005 | woensdag 14 november 2012 @ 09:55 |
Dieselprijzen stijgen overal. En waarom zou je stijgende kosten niet kunnen doorberekenen? | |
ZwartmetSuiker | woensdag 14 november 2012 @ 10:04 |
Voor jou 10, wat zeg ik, 100 anderen die het voor een lagere prijs doet. De concurrentie is moordend. | |
Metro2005 | woensdag 14 november 2012 @ 10:05 |
Niemand gaat onder de kostprijs rijden. | |
ZwartmetSuiker | woensdag 14 november 2012 @ 10:11 |
Nee maar de een kan de stijgende prijzen beter opvangen dan de ander. In de eerste drie kwartalen van dit jaar al rond de 100 faillissementen in de transportsector. | |
T42 | woensdag 14 november 2012 @ 10:15 |
had het gelezen en er staat al een fout in ![]() ![]() | |
ZwartmetSuiker | woensdag 14 november 2012 @ 11:07 |
Het is en blijft de Telegraaf. | |
T42 | woensdag 14 november 2012 @ 11:22 |
dat poolse bedrijf met rare naam doet het voor 10% minder | |
T42 | woensdag 14 november 2012 @ 11:22 |
makkelijker is biodiesel van frituurvet ![]() | |
Metro2005 | woensdag 14 november 2012 @ 11:23 |
Ja, en de helft van de keren liggen je spulletjes in de berm omdat de chauffeur dronken was of komen ze nooit aan ![]() | |
LangeJan | woensdag 14 november 2012 @ 12:57 |
Leuk om te zien dat de zgn. liefhebbers nu angstvallig massaal hun Golfjes 2 en 190D's op marktplaats zetten, voor veel te veel geld ![]() ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 14 november 2012 @ 13:02 |
Een Golf I vind ik nog wel een klassieker te noemen trouwens. Een Golf II is gewoon een turkenbak. [ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 14-11-2012 13:02:53 ] | |
LangeJan | woensdag 14 november 2012 @ 13:03 |
Roerend mee eens. | |
ZwartmetSuiker | woensdag 14 november 2012 @ 13:05 |
Altijd spijtig dat mensen auto's uit de jaren '80 niet zo zien als oldtimers (en nee, ik ben ook geen groot fan van Golfjes 2 diesel maar toch). | |
daNpy | woensdag 14 november 2012 @ 13:08 |
Omdat ze te lang gemaakt zijn, tot begin jaren 90. Dat is nog maar 20 jaar geleden en dus te 'vers' ![]() | |
virl3 | woensdag 14 november 2012 @ 13:17 |
Nog wel.. Over 20 jaar hebben ze mischien een kever status. | |
T42 | woensdag 14 november 2012 @ 13:18 |
ken weinig turken in een golf 2 ![]() en ik vind een golf2/jetta2 wel mooi soms ook nog een golf3 weet dat golf1 en t3 busjes een GTI versie hadden gordijnen trekhaak imperial voor de turken.. (is maar 10 jaargeleden) [ Bericht 14% gewijzigd door T42 op 14-11-2012 13:24:12 ] | |
T42 | woensdag 14 november 2012 @ 13:19 |
golf1 ook... tot 2009 dacht ik kever tot 2003 vw T2 bus nog altijd | |
daNpy | woensdag 14 november 2012 @ 13:51 |
Ja klopt maar niet in Europa ![]() |