Lees de reactie die ik citeer nog eens.quote:Op zondag 11 november 2012 14:32 schreef daNpy het volgende:
[..]
Alle oldtimers in NL zijn 1% van het totale wagenpark.
Dit houdt in dat er volgens jou 200 miljoen auto's in Nederland aangemeld zijn? Dat kan niet eens met de huidige kentekens
Ja. Voor jouquote:Op zondag 11 november 2012 14:31 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
In de zomer rijd ik mijn auto's meer dan wekelijks als ik vrij ben. Als liefhebber zijnde. Probleem?
Een kilometerheffing gaat niet alleen om oldtimers; het wordt eerlijker voor iedereen die een auto en / of een motor heeft.quote:Op zondag 11 november 2012 14:33 schreef daNpy het volgende:
[..]
Prima hoor, alleen kost dit meer dan MRB vrijstelling in stand houden
In Duitsland zit MRB niet in de brandstof .quote:Op zondag 11 november 2012 14:36 schreef Guus Muisarm het volgende:
[..]
Ja. Voor jou
Ik leg je het systeem uit, alsof het mij persoonlijk wat kan schelen waar jij in rondknort. Wegenbelasting mag wat mij betreft op de duitse manier. In de brandstof.
(alsof dat niet al gedaan word en daarbovenop nog een wegenbelasting maar swa)
Dan hebben sommige mensen twee dagen in de week geluk. Mijn systeem lijkt me eenvoudig, goedkoop en eerlijker dan het huidige systeem.quote:Op zondag 11 november 2012 14:29 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
er zitten wat haken en ogen aan wat betreft het feit dat weekend niet automatisch meer vrij is, en doordeweeks niet altijd meer werken. Maar ik moet toegeven dat dit wel de charme van de eenvoud is.
Vandaar de hoge kosten. Dat het eerlijker is, ben ik overigens wel met je eens!quote:Op zondag 11 november 2012 14:36 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Een kilometerheffing gaat niet alleen om oldtimers; het wordt eerlijker voor iedereen die een auto en / of een motor heeft.
Lol, is dat een serieuze vraag?quote:Op zondag 11 november 2012 14:33 schreef daNpy het volgende:
En hoe ga je dit controleren, o professor?
Dat is het grote voordeel. Ik moet wel toegeven dat ik twijfel aan de uitvoerbaarheid van een kilometerheffing zonder - zoals je al aangeeft - tegen hoge kosten aan te lopen.quote:Op zondag 11 november 2012 14:38 schreef daNpy het volgende:
[..]
Vandaar de hoge kosten. Dat het eerlijker is, ben ik overigens wel met je eens!
Pech eigenlijk, ik bedoel dat ze hem niet voor plezierritjes kunnen gebruiken als ze aan het werk zijn. Maar dat vind ik nog wel te overzien, je hoeft niet met elke uitzondering rekening te houden.quote:Op zondag 11 november 2012 14:38 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Dan hebben sommige mensen twee dagen in de week geluk. Mijn systeem lijkt me eenvoudig, goedkoop en eerlijker dan het huidige systeem.
Ik vraag me af wat de pakkans is als je ermee fraudeert. Inderdaad wel eenvoudig en goedkoop, en het zou simpel te regelen kunnen zijn via DigiD.quote:Op zondag 11 november 2012 14:40 schreef Cherna het volgende:
http://www.autokopen.nl/c(...)agenkaart_terug.html
Alleen zou je dit nu elektronisch kunnen doen.
Nu schors ik de zaak voor de periode van oktober t/m april.
De pakkans is er en tja dat ook daar weer mensen die gok wagen zal duidelijk zijn. Maar dan moet je daar ook een zeer hoge boete tegenover stellen als je gepakt word.quote:Op zondag 11 november 2012 14:42 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Ik vraag me af wat de pakkans is als je ermee fraudeert. Inderdaad wel eenvoudig en goedkoop, en het zou simpel te regelen kunnen zijn via DigiD.
Pakkans is klein, als je een tijdje naar het buitenland gaat en hem puur op de vertrek en aankomstdag aanmeld.quote:Op zondag 11 november 2012 14:42 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Ik vraag me af wat de pakkans is als je ermee fraudeert. Inderdaad wel eenvoudig en goedkoop, en het zou simpel te regelen kunnen zijn via DigiD.
het zou zelfs nog een aardig idee zijn voor alle auto's.quote:Op zondag 11 november 2012 14:42 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Ik vraag me af wat de pakkans is als je ermee fraudeert. Inderdaad wel eenvoudig en goedkoop, en het zou simpel te regelen kunnen zijn via DigiD.
De pakkans zal klein zijn. Maar als je morgens in de spits rijd met je oude 200D zal dit toch wel bedenkelijk zijn.quote:Op zondag 11 november 2012 14:48 schreef daNpy het volgende:
[..]
Pakkans is klein, als je een tijdje naar het buitenland gaat en hem puur op de vertrek en aankomstdag aanmeld.
Voledig legaal in NL en in het buitenland weten ze sowieso niks.
Echter, als je een ongeluk krijgt ben je wel heel zuur. En de vraag is of je dat ervoor over hebt.
En wat wordt dan de interval? Etc etc.quote:Op zondag 11 november 2012 14:39 schreef Guus Muisarm het volgende:
[..]
Lol, is dat een serieuze vraag?
Die technieken zijn er niet alleen al maar ze zijn ook al in gebruik man.
Als hij die dag aangemeld is, is dit geen probleem.quote:Op zondag 11 november 2012 14:50 schreef Cherna het volgende:
[..]
De pakkans zal klein zijn. Maar als je morgens in de spits rijd met je oude 200D zal dit toch wel bedenkelijk zijn.
Dat klopt. Maar de kans is wel groot dat ze ff natrekken of je hem die dag wel hebt laten registreren.quote:Op zondag 11 november 2012 14:52 schreef daNpy het volgende:
[..]
Als hij die dag aangemeld is, is dit geen probleem.
Of ik hem nou een dag aanmeld om een toerrit te maken of naar m'n werk te gaan, daar heeft niemand wat mee te maken.
Sterker nog, ik heb een hekel aan files en sta er (gelukkig) bijna nooit in.
De meeste keren dat ik er wél in stond, was echter met mijn DAF, op weg naar of van een meeting
Het meeste per hoofd v/d bevolking betalen aan Europa zit er echter wel in?quote:Opzondag 11 november 2012 14:55 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
laten we eerlijk zijn; ik gun iedereen auto rijden zonder belasting betalen maar het zit er niet in. en ja ik geloof dat de steeds grotere groep die dagelijks in zijn old timer rijdt 1 van de triggers is om de hele regeling op de schop te gooien.
ik ben het met je eens temeer daar ik niet denk dat geld pompen in europa een oplossing gaat geven. uiteindelijk gaat het naar het failliet van europa zoals we dat kennen alleen kost het nu wel erg veel extra geld.quote:Op zondag 11 november 2012 14:57 schreef daNpy het volgende:
[..]
Het meeste per hoofd v/d bevolking betalen aan Europa zit er echter wel in?
Wat vervolgens aan de Grieken wordt gegeven die als 'dank' Athene slopen?
Als ze alle onzin uitgaven eens aanschaffen en dan nog te kort komen op onderwijs en zorg, kunnen we eens kijken waar we extra belasting kunnen gaan heffen.
Ja, er zijn genoeg mensen die minder rijden dan jij. Zij betalen ook mrb. Alleen is hun auto wat nieuwer dan de jouwe en zijn zij geen liefhebber.quote:Op zondag 11 november 2012 14:31 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
In de zomer rijd ik mijn auto's meer dan wekelijks als ik vrij ben. Als liefhebber zijnde. Probleem?
das een beterequote:Op zondag 11 november 2012 14:25 schreef Scrutinizer het volgende:
[..]
Ik vind vooral dat er voor een T Ford belasting betaald moet worden omdat ik er niet één heb.
maar dat werkt niet in oudjes.. daarom werden die paarjaar geleden al ontzienquote:Op zondag 11 november 2012 14:31 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Zoals ik al zei: de beste oplossing is een kilometerheffing - waarbij dan ook alleen de kilometers worden geregistreerd - maar ook daar wil autominnend Nederland niet aan.
Milieuquote:Zelf zijn we geneigd het hartgrondig oneens te zijn met deze voorgenomen maatregel. Maar eerlijk is eerlijk, onze weerstand komt rechtstreeks voort uit onze liefde voor het Amerikaanse staal. En op dat soort gevoelens kun je geen beleid maken. Rutte en Samsom zullen niet op basis van een ‘gut-feeling’ tot deze maatregel besloten hebben. Hun beslissing is gebaseerd op feiten. Joop Atsma, demissionair staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,beweert in een interview met BNR Radio dat sommige oldtimers wel zestig tot honderd keer meer vervuilen. Dat is niet best. Honderd keer meer!
Misschien moeten we ons eens verdiepen in de feiten waarop de heren zich baseren. Want als wij die feiten ook kennen, kunnen we het zien zoals Rutte en Samsom. En dan kan ons verstand ons hart uitleggen dat het niet anders meer kan. Dat het nu echt tijd wordt om afscheid te nemen van dat tijdperk. Dat we met zo’n klein clubje liefhebbers niet meer verantwoordelijk willen zijn voor die onevenredige schade die wij het milieu berokkenen. Als dit kleine stukje culturele erfgoed het totale erfgoed van volgende generaties in de weg zit, moeten we conclusies trekken. Pijnlijk, maar noodzakelijk. Voor Moeder Aarde, onze kinderen en onze kleinkinderen.
Feit 1: aandeel in het wagenpark van ‘oldtimers’ t.o.v. personenauto’s
Het Centraal Bureau voor de Statistiek lijkt een mooi beginpunt voor onze speurtocht naar wat onze politiek leiders al lang weten. Uit de informatie op de site van het CBS valt op te maken dat er in Nederland een kleine 9 miljoen personenauto’s op kenteken staan. Circa 300.000 daarvan zijn ouder dan 25 jaar en dus, op zijn minst deels, vrijgesteld van de MRB. De groep waar het om gaat, de categorie ‘oldtimers’, is dus 3,3% van het totale wagenpark.
Feit 2: aandeel in de verkeersprestatie van ‘oldtimers’ t.o.v. personenauto’s
Die 9 miljoen auto’s samen reden 104 miljard kilometer in 2011. Een gemiddelde van ca 12 duizend kilometer per jaar. Gemiddeld rijdt een oldtimer er net geen 3000 per jaar volgens het CBS. 3000 kilometer x 300.000 oldtimers = 900 miljoen kilometer per jaar. De hele categorie is dus verantwoordelijk voor 0,87% van het totaal aantal door personenauto’s gereden kilometers in Nederland.
Feit 3: het vervuilingsaandeel van personenauto’s t.o.v. de totale vervuiling
Volgens een publicatie van het voormalige ministerie van VROM, was het aandeel van het verkeer in de emissies in 2010 18%. En volgens het CBS is ruim 81% van de emissies door het verkeer afkomstig van personenauto’s. De rest komt van vrachtverkeer, motorfietsen, trekkers, scooters etc. Personenauto’s vervuilen dus 18% x 81% = 14,6%.
Feit 4: percentage dat jongere auto’s schoner zijn dan ‘oldtimers.’
Het wordt wat ingewikkelder allemaal. Bij het Compendium voor de Leefomgeving, leren we dat ‘uitstoot’ onderverdeeld wordt in gassen en stoffen. De emissiehoeveelheden worden geschat op basis van de hoeveelheid verkochte brandstoffen. Het Compendium beschikt over gegevens die de periode 1990-2011 bestrijken. Door te kijken naar de afname van de verschillende gassen en stoffen sinds 1990, kunnen we redelijk nauwkeurig het verschil in emissie tussen auto’s van voor en van na 1990 bepalen. Het Compendium zegt, samengevat:
• Vluchtige organische stoffen (VOS) 93% minder
• Koolmonixide (CO) 52% minder
• Kooldioxide (CO2) evenredig gestegen met de stijging van het aantal kilometers
• Stikstofoxiden (NOx) 59% minder
• Fijn stof (PM10) 58% minder
Nu wordt het echt zweten. Want bovenstaande stoffen komen in verschillende verhoudingen voor. En die verschillen ook weer per brandstof. We moeten de afzonderlijke verbeteringen dus wegen om te kunnen bepalen hoeveel schoner de jongere auto’s in zijn algemeenheid zijn geworden. Voor diesel is dat niet moeilijk want 1 op de 4 auto’s in Nederland is een diesel. Voor LPG is dat lastiger. Want het feit dat er een installatie ingebouwd zit, zegt niets over de kilometers die op LPG worden gereden. We laten deze brandstofsoort dus buiten beschouwing in de weging. Dat heeft weinig invloed, omdat LPG wel minder uitstoot dan benzine, maar de afzonderlijke componenten van de uitstoot verhoudingsgwijs ongeveer gelijk zijn.
Bij het milieuloket zijn de samenstellingen van de uitlaatgassen van de verschillende brandstoffen beschikbaar. We weten nu dus wat en in welke hoeveelheid er uit de uitlaat komt. Per gas/stof wegen we dan de hoeveelheid in de benzine 4x, in diesel 1x. Daarmee hebben we dus het gewogen aandeel in de uitstoot van die specifieke stof. Dat vermenigvuldigen we met de dalingspercentages die het Compendium voor de individuele gassen en stoffen aangeeft. Zo berekenen we per stof de effectieve bijdrage aan de totale vermindering. En als we die percentages dan optellen, weten we hoeveel schoner de auto’s sinds 1990 zijn geworden.
Vijfenvijftig procent dus. Auto’s van na 1990 zijn gemiddeld dus iets meer dan de helft schoner geworden in vergelijking met auto’s van voor 1990. Anders gezegd: auto’s van voor 1990 zijn 2,2 x zo vervuilend. We kunnen ook van dat gemiddelde getal uitgaan voor de oldtimers, omdat veel verbeteringen pas eind jaren ‘80, begin ‘90 werden geïntroduceerd. CO2 laat zelfs pas vanaf 2008 een dalende trend zien.
Feit 5: het vervuilingsaandeel van ‘oldtimers’ t.o.v. de totale vervuiling
Personenauto’s zijn verantwoordelijk voor 14,6% van de vervuiling. Oldtimers hebben een aandeel van 0,87% in het verkeer van personenauto’s en ze zijn een factor 2,2 meer vervuilend. Het vervuilingsaandeel van oldtimers is dus 0,87% x 2,2 x 14,6% = 0,28%.
Feit 6: De impact van het tot nul terugbrengen van ‘oldtimers’.
Jongere auto’s hebben een uitstoot die gemiddeld 55% lager ligt. Dat betekent dat als de kilometers niet in oldtimers maar in jongere auto’s gereden zouden worden, de totale uitstoot naar de lucht met 55% x 0,28% = 0,15% zou verminderen.
Feit 7: Toekomstig vervuilingsaandeel van ‘oldtimers’.
Voor de toekomst is het zeer aannemelijk dat het aandeel (nog) kleiner zal worden. De dit jaar ingevoerde regels omtrent MRB van oldtimers heeft ervoor gezorgd dat alleen auto’s van voor 1986 nog volledig belastingvrij zijn. Het bezit van een oldtimer van na dat bouwjaar wordt dus steeds minder aantrekkelijk. De groep volledig belastingvrije auto’s wordt vanzelf kleiner, aangezien de leeftijd steeds hoger wordt. En ook aan het leven van een oldtimer komt een keer een einde. Het aandeel zal nog verder dalen omdat verbeteringen uiteindelijk ook doorschuiven naar de oldtimers. De Priussen, Leafs en Volts van nu zijn over 25 jaar immers ook oldtimers.
Feit 8: Verlengde levenscyclus van ‘oldtimers’.
Het is wel duidelijk dat oldtimers als milieufactor niet meedoen. Maar eerlijk is eerlijk, als we kijken naar de minpunten moeten we ook de pluspunten meenemen. Hoe klein beide ook zijn. Als we een op feiten gebaseerde afweging willen maken, moeten we daarom ook de verlengde lifecycle meenemen. Want recycling is prachtig, maar ook recycling belast het milieu. Het vergt grondstoffen, afvalstoffen en energie voor sloop, sortering, bewerking, productie, transport en opslag. En gedurende dat hele proces komen emissies vrij. Het onderhouden en op de weg houden van een klassieker, is op dit punt dus duurzamer dan naar de schroot brengen.
Gevoelsvervuiling
Het valt dus allemaal meer dan ontzettend mee met die oldtimers. Er is blijkbaar sprake van ‘gevoelsvervuiling’. Zoals we soms gevoelstemperaturen ervaren die veel lager zijn dan de feitelijke temperatuur. Zo lijkt het ook met de vervuiling van oldtimers te zijn. Die ‘gevoelsvervuiling’ is opgelopen door de vrij massale import van vooral Duitse diesels, die precies 25 jaar oud zijn. Die auto’s worden uit de milieuzones in Duitsland geweerd en naar Nederland geëxporteerd. Hier komen ze terecht in de stadswijken, waar ze dagelijks korte stukjes rijden. De motor maakt daardoor relatief veel kilometers met een lage bedrijfstemperatuur, waardoor de emissies extra hoog zijn. En aangezien deze auto’s nog geen directe inspuiting, roetfilter en uitlaatgascirculatie hebben, is dat duidelijk merkbaar. Niet gek dus, dat die gevoelsvervuiling is opgelopen en de publieke opinie zich tegen de oldtimertjes begint te keren. Maar het heeft niets met liefde voor klassieke auto’s te maken en is dus oneigenlijk gebruik van de regeling. Als simpelweg de grens verhoogd wordt van 25 naar 30 jaar (zoals in de rest van Europa) zullen de meeste van deze diesels heel snel weer verdwijnen.
Financiëel motief
Het is klip en klaar dat het schrappen van de vrijstelling helemaal niets met het milieu te maken heeft. Er is op dat vlak domweg geen resultaat te behalen. Wellicht dat de gevoelsvervuiling heeft meegespeeld. Waarschijnlijk rijden er rond het binnenhof een boel zware rokers. Maar het motief zal vooral financiëel zijn. Vadertje Staat zegt het voor Moeder Aarde te doen, maar hoopt ondertussen wel 156 miljoen extra belastinginkomsten te beuren. Daar is op zich niets mis mee, maar zeg dat dan gewoon. Nu wordt onnodig en ongefundeerd een hele grote groep liefhebbers weggezet als a-sociaal of onverantwoordelijk.
Sociaal-Economische schroot
En hoe zit het eigenlijk met die 156 miljoen. Dat lijkt een minstens zo overdreven getal als de getallen die Atsma roept over de vervuiling. Want het schrappen van de vrijstelling zal voor de meeste eigenaren gewoon het afscheid van hun klassieker zijn. Helemaal als dat een Amerikaan is. Klassieke Amerikanen zijn groot en zwaar en dan is de MRB genadeloos. Het verbruik is nog niet eens het grootste struikelblok, want er worden doorgaans niet zoveel kilometers mee gereden. Het zijn vooral de hoge onderhouds- en reparatiekosten en de kosten voor replacement parts die een aanslag op de portemonee doen. Kosten die eigenlijk alleen maar op te brengen zijn omdat er geen MRB betaald hoeft te worden. De Buick LeSabre van Maria Pels bijvoorbeeld, gaat ¤ 615,- per kwartaal kosten. Ze reed er dit jaar tot nu toe 1.500 kilometer mee. Ze zal de auto dus buiten de zomer gaan schorsen. Want ze betaalt ook al ¤ 265,- per kwartaal voor haar Chrysler 300C HEMI. Het is niet op te brengen. Dus wordt er geschorst of verkocht. En dat laatste zal bepaald niet meevallen. De vraag naar dit soort auto’s zal een diepe val maken, terwijl het aanbod een scherpe stijging zal laten zien. Overnight wordt op honderdduizenden auto’s misschien wel meer dan de helft afgeschreven.
En er zijn veel meer negatieve economische en sociale gevolgen. Niet verwonderlijk als een hele subcultuur inclusief bedrijfstak, marktdynamiek en erfgoed de nek wordt omgedraaid. Bedrijven gaan omvallen of op zijn minst saneren. Mensen komen op straat te staan. Er zullen minder omzetbelastingen en invoerrechten worden gebeurd. De vennootschaps-belasting, vermogensbelasting en inkomstenbelasting zullen minder opbrengen. Er zal meer geld aan uitkeringen uitgaan. Als we dat allemaal meenemen, wat blijft er dan over van die 156 miljoen? Als er bij het becijferen van dat getal evenveel zorgvuldigheid betracht is als bij de uitspraken over de vervuiling, is ook op dit punt een verrassing niet uitgesloten. Er is dus nog wat rekenwerk te doen.
Stay tuned.
De gebruikte bronnen voor dit artikel:
www.cbs.nl
www.compendiumvoordeleefomgeving.nl
www.fehac.nl
www.bovag.nl
www.autoweek.nl
www.telegraaf.nl
www.bnr.nl
www.knac.nl
www.milieuloket.nl
www.fuelswitch.nl
www.rijksoverheid.nl
dat lijkt me sterk. je afschrijfkosten zijn na 10 jaar ongeveer 0. ja je onderhoud is iets meer, maar dat weegt bij lange na niet op tegen de afschrijving van een nieuwe auto.quote:Op zondag 11 november 2012 21:24 schreef Life2.0 het volgende:
gewoon iedere 3 jaar nieuwe auto kopen, dat is veeeul zuiniger dan gewoon 33 jaar met dezelfde
Je bent er duidelijk geen fan van. Dat mag, over slechte smaak valt niet te twisten. Je noemt een 27 jaar oude BMW een afgeschreven bak, maar die wel als normale auto gebruikt wordt. Gaat niet helemaal samen hé? Als ze de MRB-vrijstelling gewoon bevroreren, dan eindigen ze uiteindelijk allemaal op de sloop. Zelfs die 190D zal een keer naar de klote gaan.quote:Op zondag 11 november 2012 14:01 schreef Guus Muisarm het volgende:
Zever niet. De oldtimer regeling was er voor oldtimers. Nu zitten we met oude duitse kut bakken van 25+ jaar die als "oldtimer" gelden voor de wet terwijl ze onder KUTBAKKEN vallen die niemand wil zien.
een Ford T is een oldtimer. Een BMW van 27 jaar oud is een afgeschreven duitse kutbak die zelfs op het kamp niemand meer wil maar steeds meer gebruikt worden als normale auto in nederland als woon/werk verkeer. Het is gewoon hetzelfde als een eiland schrappen uit een belastingroute.
Hoeveel KM rijd je per jaar in je BMW? En ik wil een foto zien, want: oude BMW's.quote:Op zondag 11 november 2012 22:22 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Je bent er duidelijk geen fan van. Dat mag, over slechte smaak valt niet te twisten. Je noemt een 27 jaar oude BMW een afgeschreven bak, maar die wel als normale auto gebruikt wordt. Gaat niet helemaal samen hé? Als ze de MRB-vrijstelling gewoon bevroreren, dan eindigen ze uiteindelijk allemaal op de sloop. Zelfs die 190D zal een keer naar de klote gaan.
Trouwens, mijn 7-serie is al 32 jaar. Jij mag het noemen wat je wilt, maar ik vind het een oldtimer. Veel mensen kijken er ook naar of maken een praatje en schelden me echt niet uit voor smerige aso in een kamperbak.
Maar goed, over een maandje APK dus ben benieuwd of ik er weer één, uh twee jaar tegen aan kanWegenbelasting of niet
Goed stuk!quote:Op zondag 11 november 2012 21:16 schreef daNpy het volgende:
http://www.autoweek.nl/fo(...),5007611#msg-5007611
[..]
Milieu
Je vergeet een detail.quote:Op maandag 12 november 2012 01:10 schreef Deskjet het volgende:
Dat artikel vind ik dan weer erg matig. Een paar terechte feiten weergeven, maar dat maakt het nog geen correcte analyse. Het gaat uit van feiten uit het verleden en houdt in geen enkele berekening rekening met het verwachte aantal oldtimers in de toekomst.
Zelfs al zou het aantal verdubbelen dan is het nog peanuts.quote:Het vervuilingsaandeel van oldtimers is dus 0,87% x 2,2 x 14,6% = 0,28%.
En de berekening van de overheid wel denk je?quote:Op maandag 12 november 2012 01:10 schreef Deskjet het volgende:
Het gaat uit van feiten uit het verleden en houdt in geen enkele berekening rekening met het verwachte aantal oldtimers in de toekomst.
Hmmm ik denk ongeveer 2500, als het niet minder is. Heb niet echt veel foto's... voorkant moet ook gespoten worden nog. Want:quote:Op maandag 12 november 2012 00:35 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Hoeveel KM rijd je per jaar in je BMW? En ik wil een foto zien, want: oude BMW's.
Mooie wagen!quote:Op maandag 12 november 2012 09:29 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Hmmm ik denk ongeveer 2500, als het niet minder is. Heb niet echt veel foto's... voorkant moet ook gespoten worden nog. Want:
[ afbeelding ]
Dus toen een andere erop:
[ afbeelding ]
Zo zag ie er eerst uit:
[ afbeelding ]
Toch een beetje saaie voorkant, dus nu beter (en mooiere velgen):
[ afbeelding ]
Mee eens!quote:Op zondag 11 november 2012 14:55 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
laten we eerlijk zijn; ik gun iedereen auto rijden zonder belasting betalen maar het zit er niet in. en ja ik geloof dat de steeds grotere groep die dagelijks in zijn old timer rijdt 1 van de triggers is om de hele regeling op de schop te gooien.
Niet alleen dat, een zwaardere auto belast het wegdek ook domweg meer. Nog nooit spoorvorming gezien op het wegdek veroorzaakt door vrachtwagens? Dat is niet omdat gewicht geen rol speelt.quote:Op vrijdag 9 november 2012 12:51 schreef RaymondK het volgende:
[..]![]()
![]()
![]()
Die Mercedes richt meer schade aan omdat daar 100000km per jaar mee wordt gereden i.p.v. de Cuore waar waarsch nog geen 5000km mee gedaan wordt.
Again, belasten via de brandstof
Dat is prima nieuws en toch een hele mooie oplossing? Niks te slecht nieuws voor diegene die hun oldtimer als dagelijkse auto hebben, dat is gewoon misbruik van het systeem dat toevallig lange tijd goed is gegaan. Je mag straks nog steeds oldtimer als dagelijkse auto rijden, alleen moet je dan gewoon betalen. Niet meer dan redelijk lijkt me. Wil je dat niet dan koop of krijg (?) je zo'n 60 dagen kaart.quote:Op vrijdag 9 november 2012 19:23 schreef Bart-Willem het volgende:
Er is een lichtpuntje!
[..]
Bron: http://www.autoweek.nl/au(...)toch-ontzien-van-mrb
Lijkt er dus sterk op dat de Bovag zijn zin gaat krijgen, en er zeer waarschijnlijk een dagenkaart komt. Goed nieuws voor degenen die echt weinig rijden, maar nog steeds slecht nieuws voor velen van ons die vaker rijden of gewoon een oldtimer als dagelijkse auto hebben.
Inderdaad, geeft wel weer mooi het denkbeeld aan van deze mensen. En ze geven ook gewoon ruiterlijk toe dat ze regelingen misbruiken.quote:
Denk niet dat dit de juiste alternatieven zijn. De meeste auto;s belanden na 15-20 jaar normaal gebruik op de sloop. De enkele die 20 jaar goed onderhouden zijn en in een garage hebben gestaan komen enigsinds in aanmerken om oldtimer te worden. Om dan de periode van 20 tot 40 jaar te overbruggen is wel erg zwaar en de kans is groot dat ze ondertussen nog op de sloop terechtkomen. Weg rijdend erfgoed. Verder zijn er weinig auto's in NL die de 20 jaar halen, het probleem vormt ook hoofdzakelijk de oude duitse diesels die daar de miliuezones niet meer inmogen en hierheen geexporteerd worden. Jammer want het zijn mooie wagens, ik hoef ze alleen niet meer met tientallen in iedere vogelaarwijk te zien.quote:Op maandag 12 november 2012 14:27 schreef ArnoBoeren het volgende:
[..]
Mee eens!
De afgelopen jaren is de import van bijvoorbeeld Mercedessen van voor 1987 enorm toegenomen. Het is aannemelijk te denken dat dit komt door de lucratieve vrijstelling. Deze grote en zware wagens kan je milieuonvriendelijk noemen. Hier zou de overheid een punt hebben als ze zeggen: deze vorm van scheefrijden moet worden aangepakt om het milieu te ontzien. Het gevolg van het huidige voorstel is dat niet alleen deze groep wordt aangepakt, maar ook de liefhebber met zijn oude Ford of VW Kever die er een paar keer per jaar op uit trekt.
Er zijn alternatieven om de liefhebber te ontzien!
-Maak de leeftijdsgrens van oldtimers strenger: als alle auto’s van voor 1970 (nu dus ruim 40 jaar oud!) worden vrijgesteld, sluit je de groep scheefrijders voor een groot deel uit. Deze auto’s zijn immers zo oud dat ze niet geschikt zijn voor dagelijks vervoer.
-Limiteer het aantal kilometers dat jaarlijks met de auto mag worden gereden. Net als bij de oldtimer verzekering kan dit worden gelimiteerd. Hiermee wordt dagelijks gebruik uitgesloten en minder kilometers = minder uitstoot = minder milieubelastend.
-Regel het zo dat een oldtimer alleen vrijgesteld wordt als er een eerste voertuig is voor dagelijks gebruik.
Bron:http://www.berekenjeautok(...)ordt-afgeschaft.html
Die 30 jaar is zoals elders in deze discussie aangegeven, niet echt een belemmering voor veel mensen. Als het belastingvoordeel maar groot genoeg is, is er altijd op deze aardbol wel een auto te vinden die naar Nederland gebracht kan worden, om hier belastingvrij rond te tuffen. 30 of 60 dagen kaart vind ik prima. Anders gewoon bijdragen.quote:Op maandag 12 november 2012 08:31 schreef MaGNeT het volgende:
Daarnaast is 30 jaar straks de jongste leeftijd, na een paar jaar heeft zo'n ding écht flink onderhoud nodig en haken de "daily drivers" vanzelf af.
Wat is er mis met mensen die wat vaker in een oldtimer rijden en daar ook de bijkomende kosten van hebben? Waarom zou je die willen korten door ze de vrijstelling van motorrijtuigenbelasting te ontnemen?quote:Op maandag 12 november 2012 18:41 schreef Deskjet het volgende:
[..]
Die 30 jaar is zoals elders in deze discussie aangegeven, niet echt een belemmering voor veel mensen. Als het belastingvoordeel maar groot genoeg is, is er altijd op deze aardbol wel een auto te vinden die naar Nederland gebracht kan worden, om hier belastingvrij rond te tuffen. 30 of 60 dagen kaart vind ik prima. Anders gewoon bijdragen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |