quote:Op vrijdag 9 november 2012 02:22 schreef vosss het volgende:
[..]
Je impliceert hiermee dat je moeder doof is.
Derhalve heeft het geen zin om het te vragen; ze zal je vraag immers niet horen.
Sowieso kan je vragen ook anders stellen hè? Ik heb het mijn moeder via mail gevraagdquote:Op vrijdag 9 november 2012 02:22 schreef vosss het volgende:
[..]
Je impliceert hiermee dat je moeder doof is.
Derhalve heeft het geen zin om het te vragen; ze zal je vraag immers niet horen.
Hoezo? Die zouden dan toch ook gewoon in klanken en in taal (kunnen) denken.quote:Op vrijdag 9 november 2012 15:09 schreef Sec.XV het volgende:
Ik denk dat het antwoord heel simpel is. Je denkt over dingen waarmee je communiceert en die met jou communiceren.
Een dove zal denken in beelden, letters, gebaren.
Iemand die al zijn hele leven zowel blind als doof is zal denken in bijvoorbeeld geur en gevoel.
Teminste, dit lijkt me het meest waarschijnlijk.
Huh? Hoezo?quote:Op vrijdag 9 november 2012 19:28 schreef Mirjam het volgende:
Mijn moeder vond de vraag te moeilijk om te beantwoorden
Te moeilijk om uit te leggen denk ik.quote:
Ik weet niet of dit altijd klopt. Ik ben zelf tweetalig en kan op zich in beide talen denken.quote:Op vrijdag 9 november 2012 19:28 schreef iBenny het volgende:
[..]
Hoezo? Die zouden dan toch ook gewoon in klanken en in taal (kunnen) denken.
Iemand zei vandaag dat als je van 1-10 telt in je hoofd, dat de taal die je dan denkt/spreekt 'jouw taal' is.
Omdat het een "domme" vraag is.quote:Op vrijdag 9 november 2012 19:35 schreef Abby79 het volgende:
Mijn moeder had hetzelfde probleem, die kon ook niet antwoorden op die vraag
quote:Op donderdag 8 november 2012 15:10 schreef Mirjam het volgende:
Zal ik dat eens aan m'n moeder vragen?
Hoe vragen jullie dat dan? Schrijf je dat dan op een papiertje ofzo of doe je dat met gebarentaal? Is niet lullig bedoelt ofzo hoor.quote:Op donderdag 8 november 2012 15:12 schreef minkuukel het volgende:
Ik zal het eens aan mijn zoon vragen.
Interessante vraag wel.
quote:Op donderdag 8 november 2012 15:09 schreef iBenny het volgende:
Misschien op het eerste gezicht een stomme vraag, maar ik vroeg het me opeens af. De meeste hier zullen in het Nederlands denken omdat ze opgegroeid zijn met de Nederlandse taal. Een Engelsman zou in het Engels denken, een Fransman in het Frans en een Italiaan in het Italiaans. Klinkt logisch...
Maar hoe denkt iemand die van zijn geboorte af al volledig doof is? Iemand die niet weet hoe bepaalde klanken klinkt kan moeilijk denken in klanken omdat ze niet weten hoe dat klinkt. Ik weet dat sommige dat kunnen invullen, door daar zelf een klank bij te verzinnen(die soms verbazingwekkend dichtbij komt).
Mijn eerste gedachte is dan dat je in gebarentaal zou denken. Maar hoe ziet dat er dan uit? Hoe hoor je dat? Dan denk je waarschijnlijk alleen visueel en mijn eerste gedachte is dan dat je veel meer energie verbruikt omdat je meer te verwerken hebt.
Na een beetje googlen krijg ik verschillende antwoorden, vooral van mensen die 'gedeeltelijk' doof zijn. Een duidelijk antwoord van iemand die sinds zijn geboorte doof is heb ik nergens kunnen vinden.
Als mijn idee niet klopt of wat hierboven wordt verteld, dan hoor ik dat ook maar al te graag. Ik vroeg het me vandaag opeens af.
http://www.doof.nl/nieuws(...)in-gebarentaal/26303quote:Op donderdag 8 november 2012 15:10 schreef Mirjam het volgende:
Zal ik dat eens aan m'n moeder vragen?
Gebaren en liplezen.quote:Op woensdag 14 november 2012 19:15 schreef PascalDutch het volgende:
[..]
[..]
Hoe vragen jullie dat dan? Schrijf je dat dan op een papiertje ofzo of doe je dat met gebarentaal? Is niet lullig bedoelt ofzo hoor.
en ook mimiek bij.quote:
je denkt toch niet serieus dat dove mensen geen manieren van communiceren hebben he?quote:Op woensdag 14 november 2012 19:15 schreef PascalDutch het volgende:
[..]
[..]
Hoe vragen jullie dat dan? Schrijf je dat dan op een papiertje ofzo of doe je dat met gebarentaal? Is niet lullig bedoelt ofzo hoor.
mijn moeder heet heul geen google.quote:Op woensdag 14 november 2012 19:18 schreef Ailuranthrope het volgende:
[..]
[..]
http://www.doof.nl/nieuws(...)in-gebarentaal/26303
Google?
Ik geef haar Google, in ruil voor der dochter.quote:Op woensdag 14 november 2012 21:14 schreef Mirjam het volgende:
[..]
mijn moeder heet heul geen google.
Gedachte/denken/dromen=praten in mijzelf, als ik in mijn droom denk "Oh wat mooi!" dan hoor ik mij dit ook tegen mijzelf zeggen.quote:Op woensdag 14 november 2012 22:59 schreef RunForrestRun het volgende:
Waarom zouden dove mensen niet in het - in dit geval - Nederlands denken? Je leert toch ook lezen en schrijven in het Nederlands? Dan lijkt het me logisch dat je ook in het Nederlands denkt, op de momenten dat je 'in taal' denkt.
'Switched at birth', leuke serie, inderdaad.quote:Op donderdag 8 november 2012 15:13 schreef koekii het volgende:
Geen idee. Zoiets wil ik ook wel weten en meer eigenlijk. Ik volg nu al tijdje een familieserie met acteurs die echt doof zijn. Vind het wel knap van hun dat ze goed bezig zijn. Ik dacht altijd dat mensen die doof zijn meer met hun 'soortgelijken' wilden omgaan.
Waarom zou een dove dat niet kunnen? Wij kunnen ook gewoon Nederlands schrijven en lezen. We denken ook gewoon in het Nederlands. We zeggen vaak; we verschillen in niets met jullie, alleen we kunnen niet horen..quote:Op woensdag 14 november 2012 23:20 schreef tralalala het volgende:
[..]
Gedachte/denken/dromen=praten in mijzelf, als ik in mijn droom denk "Oh wat mooi!" dan hoor ik mij dit ook tegen mijzelf zeggen.
Voor een dove lijkt dit voor mij als onwetende onmogelijk.
Dat bedoelt TS toch?
Vanwege de klanken, maar ik zeg ook als onwetende...quote:Op woensdag 14 november 2012 23:50 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Waarom zou een dove dat niet kunnen? Wij kunnen ook gewoon Nederlands schrijven en lezen. We denken ook gewoon in het Nederlands. We zeggen vaak; we verschillen in niets met jullie, alleen we kunnen niet horen..
Nee ik had wel gedacht dat ze communiceren maar vroeg me af of hun ook gewoon smsen en dat soort dingen.quote:Op woensdag 14 november 2012 21:14 schreef Mirjam het volgende:
[..]
je denkt toch niet serieus dat dove mensen geen manieren van communiceren hebben he?
Iik communiceer op vele manieren net mijn moeder, waaronder sms, whatsapp, facebook, mail, gebarentaal en liplezen.
Ja, juist, omdat bellen natuurlijk niet kanquote:Op donderdag 15 november 2012 20:27 schreef PascalDutch het volgende:
[..]
Nee ik had wel gedacht dat ze communiceren maar vroeg me af of hun ook gewoon smsen en dat soort dingen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |