Als je dat zou willen... heel graagquote:Op donderdag 8 november 2012 15:10 schreef Mirjam het volgende:
Zal ik dat eens aan m'n moeder vragen?
Ja, vond ik ook wel eigenlijk. Vraag naar moeder staat (lang leve Facebookquote:Op donderdag 8 november 2012 15:12 schreef minkuukel het volgende:
Ik zal het eens aan mijn zoon vragen.
Interessante vraag wel.
Juist niet, maar ze worden al gauw in een verdom hoekje gedrukt.quote:Op donderdag 8 november 2012 15:13 schreef koekii het volgende:
Ik dacht altijd dat mensen die doof zijn meer met hun 'soortgelijken' wilden omgaan.
Dat inderdaad, het is natuurlijk kei-eng om te proberen te communiceren met iemand die je niet kan horenquote:Op donderdag 8 november 2012 15:14 schreef minkuukel het volgende:
[..]
Juist niet, maar ze worden al gauw in een verdom hoekje gedrukt.
Ik twijfel, wat ze kunnen ook liplezen.quote:Op donderdag 8 november 2012 15:15 schreef Lindgren. het volgende:
Ze denken inderdaad in gebarentaal. Was ooit eens iets over op TV.
Mijn moeder is ook volledig doof, maar volgens mij denkt zij gewoon in het Nederlandsquote:Op donderdag 8 november 2012 15:10 schreef Mirjam het volgende:
Dat lijkt me sterk in het geval van mijn moederquote:Op donderdag 8 november 2012 15:15 schreef Lindgren. het volgende:
Ze denken inderdaad in gebarentaal. Was ooit eens iets over op TV.
Of dat of je moet het zien als hintsquote:Op donderdag 8 november 2012 15:15 schreef Mirjam het volgende:
[..]
Dat inderdaad, het is natuurlijk kei-eng om te proberen te communiceren met iemand die je niet kan horen
quote:Op donderdag 8 november 2012 15:09 schreef iBenny het volgende:
Misschien op het eerste gezicht een stomme vraag
ja okeoke.. Je hebt emotioneel denken en eh.. logisch(?) denken, maar vooral dat denken in spreektaal... Daar ben ik benieuwd naar. Ik denk namelijk ook dat doven beter emotioneel kunnen denken en dat dat niet álleen komt door naar je kijken maar ook omdat ze wel meer emotioneel zouden moeten denken.quote:Op donderdag 8 november 2012 16:49 schreef Kper_Norci het volgende:
Ik denk dat het toch wel iets genuanceerder is dan dat doven alleen in gebarentaal denken en horenden alleen in spreektaal zeg maar. Ik heb het idee dat ik als horende ook niet altijd in spreektaal denk hoor. Dat het gevoelens of emoties zijn, maar niet altijd woorden. Zeker als het wat meer onderbewust is.
Dat denk ik niet.quote:
M'n moeder reageerde op m'n mailtje met "Daar moet ik even over nadenken"quote:
Ik dacht: Je kan niet denken als baby, dus onthoudt je ook niks van 't baby zijn. Later leer je steeds meer praten en dus ook denken, dus onthoudt je ook wat meer.quote:
Mijn zoon denkt in beelden inderdaad. Droomt in gebarentaal en (praat) gebaart dus in zijn slaap en in/tegen zichzelf als hij achter de computer zit of voor de tv.quote:Op donderdag 8 november 2012 19:06 schreef LookAtMe het volgende:
Misschien denken ze wel in beelden.
Ik bedoelde meer als ze bijvoorbeeld "boom" denken dan een plaatje van een boom voor zich zien. Alsof ze dromen.quote:Op donderdag 8 november 2012 19:34 schreef agenda het volgende:
[..]
Mijn zoon denkt in beelden inderdaad. Droomt in gebarentaal en (praat) gebaart dus in zijn slaap en in/tegen zichzelf als hij achter de computer zit of voor de tv.Erg leuk gezicht is dat.
Mijn zoon zei van wel inderdaad.quote:Op donderdag 8 november 2012 19:50 schreef LookAtMe het volgende:
[..]
Ik bedoelde meer als ze bijvoorbeeld "boom" denken dan een plaatje van een boom voor zich zien. Alsof ze dromen.
Het ligt er helemaal hoe bewust en ik in het verhaal zit. Maar er is toch wel degelijk 'iets' dat Nederlands praat als ik denk. (Nu ik dat zo neerzet/zo lees klinkt het best psychotisch, of nie? ) Maar ik neem aan dat er genoeg mensen zijn die begrijpen wat ik bedoel.quote:Op donderdag 8 november 2012 20:08 schreef KreKkeR het volgende:
zonder aandacht te besteden aan de klanken. Volgens mij lezen we doorgaans niet alsof de tekst hardop in het hoofd wordt afgespeeld. Zelfde geldt voor denken, tenminste als ik naar mezelf kijk. Volgens mij denk ik doorgaans niet op een manier dat ik mezelf in mijn hoofd hoor praten. Dat neigt meer naar de stemmetjes in het hoofd
Er zijn wel momenten dat ik hardop in mijn hoofd denk, wanneer ik zit te piekeren ofzo, of wanneer ik iets aan het opschrijven ben. Maar volgens mij doe ik het niet standaard.
Oh het is absoluut een interessante vraagquote:Op donderdag 8 november 2012 20:42 schreef iBenny het volgende:
[..]
Het ligt er helemaal hoe bewust en ik in het verhaal zit. Maar er is toch wel degelijk 'iets' dat Nederlands praat als ik denk. (Nu ik dat zo neerzet/zo lees klinkt het best psychotisch, of nie? ) Maar ik neem aan dat er genoeg mensen zijn die begrijpen wat ik bedoel.
Het was dan ook niet de bedoeling om een groep of doven in het algemeen neer te zetten als mensen die niet zouden kunnen denken ofzo. Helemaal niet zelfs.
Maar als ik het goed begrijp is er niet echt een 'standaard' over hoe doven en/of mensen in het algemeen denken. Zo zijn er mensen die in woorden denken, sommige visueel, andere in gebaren... dat vind ik op zich boeiende materie om, eh... over na te denken
Grappig, ik betrap me er ook vaak op in het Engels te denken.quote:Op donderdag 8 november 2012 21:02 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Oh het is absoluut een interessante vraag
En ik moet zeggen dat het mij, wanneer ik langere tijd in het buitenland verblijf en nagenoeg alleen Engels moet spreken, ik mezelf er soms op betrap dat ik, wanneer ik (in mijn hoofd) hardop denk, opeens even in het Engels begin te denken (zodra ik dit doorheb schakel ik weer over naar NL).
Het rare is dat ik normaal dus (zover ik het door heb) niet hardop in mijn hoofd denk. Misschien doe ik het ook dan wel, maar ben ik het mij er niet bewust van, geen idee eigenlijk.
Iemand zei net dat zijn of haar dove broertje in beelden en gebarentaal denkt. Maar wat als je ook op oudere leeftijd dan baby, nooit een menselijke taal hebt geleerd? (Komt sporadisch voor natuurlijk, alleen bij bijv. wolvenkinderen e.d.). Ook dan onthoud je dingen. Wellicht dat mensen in beginsel in beelden en emoties denken. Wellicht dat dit de eerste gedachten zijn, gedachten die bij mensen die een taal hebben aangeleerd, vrijwel direct worden gekoppend aan / omgezet in de aangeleerde taal. Doordat deze koppeling zo direct is lijkt het wel alsof we in onze aangeleerde taal denken. (Ik zeg niet dat het zo is, maar even als theorie).
Hier kan ik me wel goed in vinden. Sluit ook goed aan op wat ik zei en verklaart ook waarom ik mezelf soms wel hardop hoor denken, soms in een andere taal. Nu ik er zo over nadenk zijn dat vaak ook de momenten dat mijn gedachten betrekking hebben om een 'sociale setting'. Bijvoorbeeld wanneer ik nog even denk aan een gezellige middag, een gezellig gesprek, etc. In dit geval oefen ik dan niet bewust met zinnen die ik werkelijk later wil uitspreken. Maar onbewust ben ik de zinnen ivm de sociale setting toch in mijn hoofd hardop aan het uitspreken.quote:Op vrijdag 9 november 2012 00:42 schreef SpecialK het volgende:
Het is een illusie dat mensen altijd denken in een taal. Als je bezig bent in je hoofd zinnen te vormen dan ben je letterlijk je denkproces aan het vertragen. Denken in een taal doe je vooral om te oefenen met zinnen die je later wilt uitspreken maar normaal nadenken is veel abstracter en ben je minder bewust van.
Inderdaad dezelfde vraag die je daar stelt. Alleen was de topictitel wel een beetje lullig verwoord (zie ook bepaalde reacties in dat topicquote:Op vrijdag 9 november 2012 00:42 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Goeie vraag!
Kunnen dove mensen denken?
Ja dat was het ookquote:Op vrijdag 9 november 2012 01:32 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Inderdaad dezelfde vraag die je daar stelt. Alleen was de topictitel wel een beetje lullig verwoord (zie ook bepaalde reacties in dat topic).
Ik vraag me eerder af wat een blinde ziet als hij droomt.quote:Op vrijdag 9 november 2012 00:44 schreef VMSDKR het volgende:
Ze kunnen toch lezen, en dingen zien. Ik zou me eerder afvragen hoe een blinde denkt.
Wat TS wil kan me gestolen worden, compleet onnodig om nog even met zijn gehoor te pochen:quote:Op vrijdag 9 november 2012 01:38 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
TS vroeg niet waarmee dove mensen denken.
dan hoor ik dat ook maar al te graag.
Ik spreek vrijwel elke avond met een vriend uit Polen, in het Engels. Als hij mij iets vraagt, denk ik erover na in het Engels. Maar spreken we Nederlands, denk ik in het Nederlands, en spreken we Pools, denk ik ook in het Pools.quote:Op donderdag 8 november 2012 21:02 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Oh het is absoluut een interessante vraag
En ik moet zeggen dat het mij, wanneer ik langere tijd in het buitenland verblijf en nagenoeg alleen Engels moet spreken, ik mezelf er soms op betrap dat ik, wanneer ik (in mijn hoofd) hardop denk, opeens even in het Engels begin te denken (zodra ik dit doorheb schakel ik weer over naar NL).
Je impliceert hiermee dat je moeder doof is.quote:Op donderdag 8 november 2012 15:10 schreef Mirjam het volgende:
Want een vraag per tekst en/of gebarentaal is geen vraag?quote:Op vrijdag 9 november 2012 02:22 schreef vosss het volgende:
[..]
Je impliceert hiermee dat je moeder doof is.
Derhalve heeft het geen zin om het te vragen; ze zal je vraag immers niet horen.
Wellicht gaat die in vorm van vierhand gebarentaal, vorm die je met hand heeft gevoeld en of brallie.quote:Op vrijdag 9 november 2012 02:10 schreef delano.888 het volgende:
Maar nu: hoe denkt iemand die geheel blind en geheel doof is?
quote:Op vrijdag 9 november 2012 02:22 schreef vosss het volgende:
[..]
Derhalve heeft het geen zin om het te vragen; ze zal je vraag immers niet horen.
Sowieso kan je vragen ook anders stellen hè? Ik heb het mijn moeder via mail gevraagdquote:Op vrijdag 9 november 2012 02:22 schreef vosss het volgende:
[..]
Hoezo? Die zouden dan toch ook gewoon in klanken en in taal (kunnen) denken.quote:Op vrijdag 9 november 2012 15:09 schreef Sec.XV het volgende:
Ik denk dat het antwoord heel simpel is. Je denkt over dingen waarmee je communiceert en die met jou communiceren.
Een dove zal denken in beelden, letters, gebaren.
Iemand die al zijn hele leven zowel blind als doof is zal denken in bijvoorbeeld geur en gevoel.
Teminste, dit lijkt me het meest waarschijnlijk.
Huh? Hoezo?quote:Op vrijdag 9 november 2012 19:28 schreef Mirjam het volgende:
Mijn moeder vond de vraag te moeilijk om te beantwoorden
Te moeilijk om uit te leggen denk ik.quote:
Ik weet niet of dit altijd klopt. Ik ben zelf tweetalig en kan op zich in beide talen denken.quote:Op vrijdag 9 november 2012 19:28 schreef iBenny het volgende:
[..]
Hoezo? Die zouden dan toch ook gewoon in klanken en in taal (kunnen) denken.
Iemand zei vandaag dat als je van 1-10 telt in je hoofd, dat de taal die je dan denkt/spreekt 'jouw taal' is.
Omdat het een "domme" vraag is.quote:Op vrijdag 9 november 2012 19:35 schreef Abby79 het volgende:
Mijn moeder had hetzelfde probleem, die kon ook niet antwoorden op die vraag
quote:Op donderdag 8 november 2012 15:10 schreef Mirjam het volgende:
Hoe vragen jullie dat dan? Schrijf je dat dan op een papiertje ofzo of doe je dat met gebarentaal? Is niet lullig bedoelt ofzo hoor.quote:Op donderdag 8 november 2012 15:12 schreef minkuukel het volgende:
Ik zal het eens aan mijn zoon vragen.
Interessante vraag wel.
Misschien op het eerste gezicht een stomme vraag, maar ik vroeg het me opeens af. De meeste hier zullen in het Nederlands denken omdat ze opgegroeid zijn met de Nederlandse taal. Een Engelsman zou in het Engels denken, een Fransman in het Frans en een Italiaan in het Italiaans. Klinkt logisch...
Maar hoe denkt iemand die van zijn geboorte af al volledig doof is? Iemand die niet weet hoe bepaalde klanken klinkt kan moeilijk denken in klanken omdat ze niet weten hoe dat klinkt. Ik weet dat sommige dat kunnen invullen, door daar zelf een klank bij te verzinnen(die soms verbazingwekkend dichtbij komt).
Mijn eerste gedachte is dan dat je in gebarentaal zou denken. Maar hoe ziet dat er dan uit? Hoe hoor je dat? Dan denk je waarschijnlijk alleen visueel en mijn eerste gedachte is dan dat je veel meer energie verbruikt omdat je meer te verwerken hebt.
Na een beetje googlen krijg ik verschillende antwoorden, vooral van mensen die 'gedeeltelijk' doof zijn. Een duidelijk antwoord van iemand die sinds zijn geboorte doof is heb ik nergens kunnen vinden.
Als mijn idee niet klopt of wat hierboven wordt verteld, dan hoor ik dat ook maar al te graag. Ik vroeg het me vandaag opeens af.
http://www.doof.nl/nieuws(...)in-gebarentaal/26303quote:Op donderdag 8 november 2012 15:10 schreef Mirjam het volgende:
Gebaren en liplezen.quote:Op woensdag 14 november 2012 19:15 schreef PascalDutch het volgende:
[..]
[..]
Hoe vragen jullie dat dan? Schrijf je dat dan op een papiertje ofzo of doe je dat met gebarentaal? Is niet lullig bedoelt ofzo hoor.
en ook mimiek bij.quote:
je denkt toch niet serieus dat dove mensen geen manieren van communiceren hebben he?quote:Op woensdag 14 november 2012 19:15 schreef PascalDutch het volgende:
[..]
[..]
Hoe vragen jullie dat dan? Schrijf je dat dan op een papiertje ofzo of doe je dat met gebarentaal? Is niet lullig bedoelt ofzo hoor.
mijn moeder heet heul geen google.quote:Op woensdag 14 november 2012 19:18 schreef Ailuranthrope het volgende:
[..]
[..]
http://www.doof.nl/nieuws(...)in-gebarentaal/26303
Google?
Ik geef haar Google, in ruil voor der dochter.quote:Op woensdag 14 november 2012 21:14 schreef Mirjam het volgende:
[..]
mijn moeder heet heul geen google.
Gedachte/denken/dromen=praten in mijzelf, als ik in mijn droom denk "Oh wat mooi!" dan hoor ik mij dit ook tegen mijzelf zeggen.quote:Op woensdag 14 november 2012 22:59 schreef RunForrestRun het volgende:
Waarom zouden dove mensen niet in het - in dit geval - Nederlands denken? Je leert toch ook lezen en schrijven in het Nederlands? Dan lijkt het me logisch dat je ook in het Nederlands denkt, op de momenten dat je 'in taal' denkt.
'Switched at birth', leuke serie, inderdaad.quote:Op donderdag 8 november 2012 15:13 schreef koekii het volgende:
Geen idee. Zoiets wil ik ook wel weten en meer eigenlijk. Ik volg nu al tijdje een familieserie met acteurs die echt doof zijn. Vind het wel knap van hun dat ze goed bezig zijn. Ik dacht altijd dat mensen die doof zijn meer met hun 'soortgelijken' wilden omgaan.
Waarom zou een dove dat niet kunnen? Wij kunnen ook gewoon Nederlands schrijven en lezen. We denken ook gewoon in het Nederlands. We zeggen vaak; we verschillen in niets met jullie, alleen we kunnen niet horen..quote:Op woensdag 14 november 2012 23:20 schreef tralalala het volgende:
[..]
Gedachte/denken/dromen=praten in mijzelf, als ik in mijn droom denk "Oh wat mooi!" dan hoor ik mij dit ook tegen mijzelf zeggen.
Voor een dove lijkt dit voor mij als onwetende onmogelijk.
Dat bedoelt TS toch?
Vanwege de klanken, maar ik zeg ook als onwetende...quote:Op woensdag 14 november 2012 23:50 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Waarom zou een dove dat niet kunnen? Wij kunnen ook gewoon Nederlands schrijven en lezen. We denken ook gewoon in het Nederlands. We zeggen vaak; we verschillen in niets met jullie, alleen we kunnen niet horen..
Nee ik had wel gedacht dat ze communiceren maar vroeg me af of hun ook gewoon smsen en dat soort dingen.quote:Op woensdag 14 november 2012 21:14 schreef Mirjam het volgende:
[..]
je denkt toch niet serieus dat dove mensen geen manieren van communiceren hebben he?
Iik communiceer op vele manieren net mijn moeder, waaronder sms, whatsapp, facebook, mail, gebarentaal en liplezen.
Ja, juist, omdat bellen natuurlijk niet kanquote:Op donderdag 15 november 2012 20:27 schreef PascalDutch het volgende:
[..]
Nee ik had wel gedacht dat ze communiceren maar vroeg me af of hun ook gewoon smsen en dat soort dingen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |