quote:Op zondag 13 december 2009 22:01 schreef FunkyHomosapien het volgende:
De meesten geven aan dat ze zichzelf voelen gebaren in hun hoofd, zoals horende mensen zichzelf `horen` praten. Hardop denken komt ook regelmatig voor, dan gebaar je dus in jezelf. Ook in hun slaap blijken dove mensen zichtbaar te gebaren; dit komt zelfs bij dove peutertjes al voor. Doven gebruiken dus wel degelijk een taal als ze denken, namelijk hun moedertaal: de Nederlandse Gebarentaal.
http://www.doof.nl/Knagende-vragen--doof-denken-3-117.htm
Whahah, ja precies zo ietsquote:Op zondag 13 december 2009 22:09 schreef Sigmund666 het volgende:
Goeie vraag. Bedenk ik me ook al jaren: Hoe kan een dove schizofreen stemmetjes horen?
Ik denk dat je jezelf net zo hoord als wij he horen. Je leerd namelijk lezen aan de hand van klanken. Aap noot mies verhaal. De prikkel komt die naar je hersenen gaat als je iets leest komt dan ook via je stembanden binnen en niet direct ( tenzij je dit trained ). Ik kan me dus voorstellen dat als je doof bent je gewoon jezelf hoort als wij hun ook horen.quote:Op zondag 13 december 2009 22:00 schreef Anschluss het volgende:
kun je jezelf dan horen denken?
ik bedoel.. stel je eens voor.. je bent doof geboren.. en je kan wel lezen hoe ''klinken'' die woorden dan in je hoofd?
ik meen dat ik zoiets een keer in de Quest heb gelezen maar volgensmij werd er niet echt antwoord op gegeven
Jazeker. Dromen zijn meer dan beelden. Gevoelens, geluiden, tast, in principe zijn dromen 'compleet'. Hoe jij je dag ervaart verandert als blinde niet; je ervaart alleen geen zicht. De rest wel, en daar kan je prima over dromen.quote:Op woensdag 23 december 2009 12:54 schreef CompleetZuivelonbijt het volgende:
kan iemand die blind is geboren, dromen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |