abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75594565
kun je jezelf dan horen denken?
ik bedoel.. stel je eens voor.. je bent doof geboren.. en je kan wel lezen hoe ''klinken'' die woorden dan in je hoofd?

ik meen dat ik zoiets een keer in de Quest heb gelezen maar volgensmij werd er niet echt antwoord op gegeven
Lebensraum!
pi_75594610
De meesten geven aan dat ze zichzelf voelen gebaren in hun hoofd, zoals horende mensen zichzelf `horen` praten. Hardop denken komt ook regelmatig voor, dan gebaar je dus in jezelf. Ook in hun slaap blijken dove mensen zichtbaar te gebaren; dit komt zelfs bij dove peutertjes al voor. Doven gebruiken dus wel degelijk een taal als ze denken, namelijk hun moedertaal: de Nederlandse Gebarentaal.

http://www.doof.nl/Knagende-vragen--doof-denken-3-117.htm
't logo goudgeel, oppervlag in kersenrood; symbool van de strijd tegen een systeem dat je hersens doodt.
  zondag 13 december 2009 @ 22:09:41 #3
187674 Sigmund666
Do not feed the Residents
pi_75595062
Goeie vraag. Bedenk ik me ook al jaren: Hoe kan een dove schizofreen stemmetjes horen?
U heeft de issues, ik heb de tissues.
Your shit's weak! My shit will fuck you up son! YEAH BUDDY!
pi_75595068
Als ik alleen thuis ben denk ik de hele dag in taal.
Met mijn mond dicht. Ik lul dus niet de hele dag hardop, maar wel in mijzelf, als je begrijpt wat ik bedoel.

Ik denk dat je woorden niet perse gehoord hoeft te hebben om het concept te kunnen hanteren.

Ik denk overdag ook in wiskundige concepten en programmeertaal, zonder dat hardop te spreken met mensen om mij heen.
pi_75595157
Ja goeie vraag.
pi_75629416
quote:
Op zondag 13 december 2009 22:01 schreef FunkyHomosapien het volgende:
De meesten geven aan dat ze zichzelf voelen gebaren in hun hoofd, zoals horende mensen zichzelf `horen` praten. Hardop denken komt ook regelmatig voor, dan gebaar je dus in jezelf. Ook in hun slaap blijken dove mensen zichtbaar te gebaren; dit komt zelfs bij dove peutertjes al voor. Doven gebruiken dus wel degelijk een taal als ze denken, namelijk hun moedertaal: de Nederlandse Gebarentaal.

http://www.doof.nl/Knagende-vragen--doof-denken-3-117.htm

Ahh kijk eens aan!

ik vroeg me dit dus al heel lang af hé
Lebensraum!
pi_75629438
quote:
Op zondag 13 december 2009 22:09 schreef Sigmund666 het volgende:
Goeie vraag. Bedenk ik me ook al jaren: Hoe kan een dove schizofreen stemmetjes horen?
Whahah, ja precies zo iets
Lebensraum!
pi_75675940
Hier is al een topic over

Kunnen dove mensen denken?
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
  woensdag 16 december 2009 @ 05:10:53 #9
25878 MOD
Hee!! Bob is aan het kotsen!!
pi_75675953
Net zoiets als dat blind geboren mensen wel of geen kleuren kunnen onderscheiden of maken in hun hoofd.
Met het zelfde gemak, woon je in de afvalbak!
  donderdag 17 december 2009 @ 02:51:24 #10
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_75714572
topic
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
pi_75965668
quote:
Op zondag 13 december 2009 22:00 schreef Anschluss het volgende:
kun je jezelf dan horen denken?
ik bedoel.. stel je eens voor.. je bent doof geboren.. en je kan wel lezen hoe ''klinken'' die woorden dan in je hoofd?

ik meen dat ik zoiets een keer in de Quest heb gelezen maar volgensmij werd er niet echt antwoord op gegeven
Ik denk dat je jezelf net zo hoord als wij he horen. Je leerd namelijk lezen aan de hand van klanken. Aap noot mies verhaal. De prikkel komt die naar je hersenen gaat als je iets leest komt dan ook via je stembanden binnen en niet direct ( tenzij je dit trained ). Ik kan me dus voorstellen dat als je doof bent je gewoon jezelf hoort als wij hun ook horen.
  woensdag 23 december 2009 @ 12:54:17 #12
278495 CompleetZuivelonbijt
ik verdien 60k per jaar,en jij
pi_75965729
kan iemand die blind is geboren, dromen?
ga eens koffie halen
  woensdag 23 december 2009 @ 12:58:08 #13
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_75965888
quote:
Op woensdag 23 december 2009 12:54 schreef CompleetZuivelonbijt het volgende:
kan iemand die blind is geboren, dromen?
Jazeker. Dromen zijn meer dan beelden. Gevoelens, geluiden, tast, in principe zijn dromen 'compleet'. Hoe jij je dag ervaart verandert als blinde niet; je ervaart alleen geen zicht. De rest wel, en daar kan je prima over dromen.
pi_75975302
In sommige gevallen kunnen kleurenblinden of blinden wel wat zien als ze bijvoorbeeld een psychedelische drug innemen.
Er bestaat een stof genaamd DiPT (diisopropyltryptamine) als je die inneemt dan wordt alleen je gehoor verstoord op een alineaire manier die iets met de harmonie van geluiden doet. Mensen klinken opeens als buitenaardse kikkers bijvoorbeeld maar voor de rest zijn de effecten minimaal totdat de dosis enorm hoog wordt.

Het intrigeert me wel wat deze stof zou doen met doven, en dan wel verschillende doven dus bij mensen bij wie de oren niet werken, bij wie de zenuwen niet werken of het auditieve deel van de hersenen. Durf te wedden dat zij iets zouden waarnemen.
The woods are lovely, dark, and deep,
But I have promises to keep,
And miles to go before I sleep...
  woensdag 23 december 2009 @ 17:02:48 #15
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_75976504
Dan vraag ik me weer af, hoe interpreteren ze dat? Ik herinner me een sf-verhaal van Isaac Asimov, waarin hij een 'bron van energie' beschrijft die door de hersenen als licht beschreven wordt, bij gebrek aan beter. Nou is dat maar een verhaal, maar het idee is cool.
pi_76169011
Ik woonde in een Duitstalig land en ging Duits denken. Nu woon ik in de VS en denk in
het Engels.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')