Natuurlijk kan je denken als je doof en blind bent. Ik denk eerder dat het andersom is, dat je dus kan zien en horen omdat je kan denken.quote:Op maandag 12 december 2005 19:16 schreef Fir3fly het volgende:
En wat er ook wel mee te maken heeft, hoe zal dat zijn bij iemand die doof en blind geboren is? Kan die uberhaupt wel denken?
Ok, maar doven die nog geen gebarentaal hebben geleerd dan?quote:Op dinsdag 13 december 2005 12:12 schreef Quarks het volgende:
Doven mensen denken in gebarentaal.
Die denken op hun dove manierquote:Op dinsdag 13 december 2005 12:19 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ok, maar doven die nog geen gebarentaal hebben geleerd dan?
Dat klopt wel lijkt me. Er zijn veel theorieën dat taal een aangeboren iets is dat ontwikkeld wordt door de input uit de talige omgeving (mensen die tegen je praten of gebaren). Als je dat zo bekijkt dan kunnen zowel doof/blind geworden mensen als mensen die doof/blind geboren zijn wel denken. En dat ze dat kunnen lijkt mij eigenlijk wel een feit, de hersenen hebben ze immers ervoor, en die maken dat we kunnen denken.quote:Die denken op hun dove manier. Net als baby's een taal hebben met zichzelf, hebben dove die nog geen gebarentaal beheersen dat ook denk ik
Ik zie (pardon my punquote:Op dinsdag 13 december 2005 14:20 schreef buachaille het volgende:
Persoonlijk valt het mij bij de muziek van Stevie Wonder (hij's blind en niet doof dus) op dat hij sommige zinnen anders afbreekt in z'n songs. Horende songwriters breken hun zin af bij komma's aan het einde van woorden etc. Stevie hoor je soms wel eens halverwege een woord te beginnen met een nieuw muziekstukje. Van muziektheorie weet ik weinig af, misschien dat anderen dit beter kunnen uitleggen. Een heel goed voorbeeld kun je vinden in het nummer "joy inside my tears" op Songs in the key of life o.i.d.
Mensen die een zintuig missen pakken sommige dingen inderdaad vaak anders aan ja.
Omdat Stevie niet kan lezen zal hij waarschijnlijk anders met taal omgaan dat iemand die dat wel kan. Althans dat is mijn theorie. Taal zal bij hem meer fonetisch worden opgeslagen en dan bij iemand die veel leest... weet ik eigenlijk veel.quote:Op dinsdag 13 december 2005 14:24 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik zie (pardon my pun) eerlijk gezegd niet hoe dat verband zou kunnen houden met zijn visuele handicap.
Wie zegt dat hij niet kan lezen...quote:Op dinsdag 13 december 2005 16:01 schreef buachaille het volgende:
[..]
Omdat Stevie niet kan lezen zal hij waarschijnlijk anders met taal omgaan dat iemand die dat wel kan. Althans dat is mijn theorie. Taal zal bij hem meer fonetisch worden opgeslagen en dan bij iemand die veel leest... weet ik eigenlijk veel.
Hieronder heb ik vet aangegeven waar in zijn muziek je iets tegenkomt dat volgens mij kenmerkend is voor een blind iemand. Een ziend persoon had het anders aangepakt.quote:Op dinsdag 13 december 2005 16:04 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Wie zegt dat hij niet kan lezen...![]()
't Zou leuk zijn als je alsnog een duidelijk voorbeeld kunt geven van wat jou in zijn liedjes is opgevallen, want dan is er iets meer houvast om eens voort te borduren op jouw theorie.
Tis al-met-al een beetje een gammele theorie want bijvoorbeeld Radiohead doet ook weleens hetzelfde, en die lui kunnen gewoon zien volgens mij.quote:"Joy Inside My Tears"
I've always come to the conclusion that 'but' is the way
Of asking for permission to lay something heavy on ones head (dit zingt hij als één woord).
So I have tried to not be the one who 'll fall into that line
But what I feel inside I think you should know
And baby that's you - you - you
Made life's his*to*ry
Caue you've brought some joy inside my tears
And you have done what no one thought could be
You've brought some joy inside my tears
I've alwys felt that tomorroqw is for those who are too much afraid
To go past yesterday and start for today
I feel that lasting moments are coming fr and few between
So I should tell you of the happiness that you bring
Baby, baby it's you - you - you
Made life's his*to*ry
Oh baby, you've brought some joy inside my tears
Baby you have done what no one thought could be
You brought some joy inside my tears
De taal die je gebruikt als je droomt die zie je toch ook niet echt. Dat is dan net als met denken, de taal is dan een soort hulpmiddel, maar niet een doel op zich. Je ligt dus niet te dromen en bent niet aan het denken in een taal, dat gebeurt gewoon. Sommigen mensen zullen kunnen beamen dat als je een poosje in het buitenland woont je op een gegeven moment vanzelf in die taal gaat denken. Zo zal dat ook met mensen zijn die niet kunnen zien/horen etc. Je denkt in de taal waarin je jezelf hebt aangeleerd te denken. En zo gaat dat ook met dromen. Baby's kunnen tenslotte ook denken/dromen etc zonder dat ze een taal al volledig machtig zijn.quote:Dromen in gebarentaal vind ik erg raar, omdat een droom op zich juist heel visueel is. Je kan er dan wel allerlei geluiden bijhoren/dromen, maar hoe zie je die gebarentaal dan? Zoals bij het nieuws soms, dat er rechtsvanonder iemand uitleg staat te geven?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |