De meeste van ons denken in het nederlands en in gesproken taal, maar hoe denkt iemand die doof is dan, hij heeft nog nooit zijn stem gehoord of een taal geleerd.
Denkt hij dan in beelden of gevoelens of iets anders?
quote:
Op 04 augustus 2000 14:50 schreef Tweek het volgende:
Iets wat ik me al een tijdje afvraag: hoe denken doven die al vanaf hun geboorte doof zijn.De meeste van ons denken in het nederlands en in gesproken taal, maar hoe denkt iemand die doof is dan, hij heeft nog nooit zijn stem gehoord of een taal geleerd.
Denkt hij dan in beelden of gevoelens of iets anders?
Die denken gewoon in hun moedertaal hoor. Ze schrijven en liplezen toch ook?
Of er een stem bij betrokken is weet ik niet... ik weet al niet hoe er bij mijn denken echt een stem betrokken is
Er, misschien zoiets als in van waar je
TMF beter 90% van de tijd op kan laten staan:
Geluid uit.
In principe is bij blinden en doven het orgaan d-fect ( toch?) , maar zouden
ze wel zelf geluiden/beelden kunnen produceren met hun hersenen.
(denk daar maar eens overna )
(misschien is wel een hele domme opmerking hoor , maar dat zijn jullie wel gewend. )
quote:
Op 04 augustus 2000 15:17 schreef basszje het volgende:
Dat is eigenlijk veel interessanten, want een droom bestaat bijna alleen maar uit beelden. Maar gemaakt door je hersenen.
Volgens mij bestaan dromen niet uit beelden maar uit gevoelens/gedachten. Bovendien komen in dromen ook wel geluiden voor, dus alleen beelden gaat zowiezo niet op. Maar het is idd een interessante vraag hoe blinden dromen (Ik verwacht hier echter niet echt een antwoord van iemand die het uit ervaring weet)
[Dit bericht is gewijzigd door -Marcus- op 04-08-2000 21:37]
quote:
Op 04 augustus 2000 20:37 schreef Roché het volgende:
ligt dat ook niet aan de oorzaak? Als bij blinden de ogen simpelweg niet werken, kunnen ze wel "beelden" zien/dromen/voorstellen.
Ik vraag me af hoe het dan zit met mensen die 'altijd' al blind zijn geweest. Zij begrijpen waarschijnlijk niet eens wat een beeld is, ze kunnen zich daar geen voorstelling van maken. Daarom denk ik niet dat zij met beelden dromen... Dromen zijn immers gebaseerd op indrukken die je overdag opdoet, en als je geen visuele indrukken opdoet (en nooit opgedaan hebt) kun je dus ook geen visuele dromen hebben.
Ik hoor trouwens wel geluid in dromen. Het is inderdaad op de achtergrond, maar 't is er zeker.
Nu naar de doven/denken kwestie. Het valt mij op dat veel mensen zeggen dat ze in woorden denken. Ik denk altijd in beelden. Niet een beeld zoals op je beeldscherm, maar een overzicht, een patroon (moeilijk te beschrijven). Woorden gebruik ik bij het denken weinig, en als ik het doe moet ik mezelf er echt toe dwingen. Volgensmij denken doven ook zo (ik heb trouwens perfect oren ).
quote:
Op 06 augustus 2000 22:15 schreef Mali het volgende:
Een tijd geleden gehoord: een verhaal over russische experimenten dat doktoren je zenuwen van je oren verbonden met je gezichtscentrum in je hersenen en andersom... Je vat dit soort dingen niet, hoe zou een beeld klinken? Hoe zou een geluid eruit zien?
Die doktoren waren overigens zo vriendelijk om dit niet meer ongedaan te maken![]()
Klinkt als een urban legend.
Maar als het waar zou zijn: waarschijnlijkzou je totale onzin 'zien' en 'horen'. Niet bepaald prettig.
quote:Ik heb gelezen dat ze dit bij ratten deden, en het gehoor centrum paste zich aan aan zicht en het zichtcentrum aan geluid. De hersenen zijn dus ontzettend flexibel.
Op 06 augustus 2000 22:15 schreef Mali het volgende:
Een tijd geleden gehoord: een verhaal over russische experimenten dat doktoren je zenuwen van je oren verbonden met je gezichtscentrum in je hersenen en andersom... Je vat dit soort dingen niet, hoe zou een beeld klinken? Hoe zou een geluid eruit zien?
Die doktoren waren overigens zo vriendelijk om dit niet meer ongedaan te maken![]()
Daardoor kunnen blinden ook beter horen en voelen omdat hun zicht centrum bij die andere functies is betrokken.
Kunnen doven trouwens ook beter zien? Ik heb het nog nooit gelezen ofzo, maar het lijkt wel waarschijnlijk.
quote:Ik kan me eigenlijk niet voorstellen hoe het is om zonder woorden te denken: bij mij vliegen 24 uur per dag woorden door mijn hoofd. Als je het zou uit typen zou je er waarschijnlijk niet echt wijs uit kunnen worden, dus er is meer betekenis dan ik in woorden denk. Misschien dat ik ook wel wat beelden gebruik, maar daar ben ik me nauwelijks bewust van.
Op 04 augustus 2000 22:31 schreef MacBeth het volgende:
Het valt mij op dat veel mensen zeggen dat ze in woorden denken. Ik denk altijd in beelden. Niet een beeld zoals op je beeldscherm, maar een overzicht, een patroon (moeilijk te beschrijven). Woorden gebruik ik bij het denken weinig, en als ik het doe moet ik mezelf er echt toe dwingen. Volgensmij denken doven ook zo (ik heb trouwens perfect oren).
[Dit bericht is gewijzigd door Morphius op 13-08-2000 18:58]
quote:idd, ik denk ook in woorden denk ik.
Op 13 augustus 2000 13:05 schreef Abma het volgende:
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen hoe het is om zonder woorden te denken: bij mij vliegen 24 uur per dag woorden door mijn hoofd. Als je het zou uit typen zou je er waarschijnlijk niet echt wijs uit kunnen worden, dus er is meer betekenis dan ik in woorden denk. Misschien dat ik ook wel wat beelden gebruik, maar daar ben ik me nauwelijks bewust van.
Volgens mij zijn er bepaalde gedachtes die je niet kan hebben zonder gebruik van taal, en dan het gesproken woord, te maken. Zonder gebruik van (gesproken) taal kun je waarschijnlijk alles doen wat een kwestie van gewoonte is, zeg maar alles wat dieren zouden kunnen. Echt reflecteren kan volgens mij niet zonder taal.
(O, en Macbeth, weet jij toevallig een Nederlands woord voor urban legend?)
quote:Broodje aap verhaal weer een van die mooie nederlandse uitdrukkingen.
Op 16 augustus 2000 16:19 schreef sombie het volgende:
(O, en Macbeth, weet jij toevallig een Nederlands woord voor urban legend?)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |