Ik hoor allerlei berichten, op Twitter enzo, dat de oudste stad van Nederland zonet door een enorme explosie is verwoest. Zijn er getuigen die dit kunnen bevestigen?quote:Explosie bij energieleverancier Electrabel in Nijmegen
In Nijmegen is bij energieleverancier Electrabel een ontploffing geweest in een ketel van de stroomcentrale. Er zijn geen gewonden of vermisten, melden de politie en de gemeente Nijmegen. Ook zijn er geen schadelijke stoffen vrijgekomen.
Volgens een medewerker van het bedrijf was er net een wisseling van de ploegendienst aan de gang, waardoor er niemand in het ontplofte compartiment aanwezig was. Alle medewerkers zaten in een controleruimte toen de explosie gebeurde.
Beschadigd
Er kwam meteen veel stoom uit de ketel, die gebruikt wordt bij de opwekking van elektriciteit. Dat veroorzaakte een hard suizend geluid dat in de wijde omgeving was te horen.
Het gebouw is flink beschadigd. Een deel van de zijkant van de centrale is weggeblazen, zegt verslaggever Matthijs Holtrop. Ook komt er stoom uit het dak van het gebouw. De elektriciteitscentrale is inmiddels afgesloten.
Ontruiming
Over het hele terrein ligt isolatiemateriaal op de grond. Bedrijven in de omgeving zijn ontruimd en bouwwerkzaamheden aan de nieuwe Waalbrug zijn stilgelegd. De eerdere waarschuwing om ramen en deuren dicht te houden is ingetrokken.
quote:Dit klinkt echt heel fout! Wat een explosie!!! En nog steeds een vreselijk lawaai uit die hoek
30x30?quote:Op donderdag 8 november 2012 07:46 schreef Nieuwschierig het volgende:
[ afbeelding ]
er zou een gat van 30 bij 30 meter in de zijwand van de hal zitten. Je kijkt naar binnen.
EDIT: of kijk je gewoon tegen een kleiner gebouw aan?
Dat. Mijn baken vertelt me dat ik bijna thuis benquote:Op donderdag 8 november 2012 07:47 schreef Pheno het volgende:
Iets zegt me dat we over een tijdje even geen rookpluim meer gaan zien. Mijn horizon van Nijmegen, wat doe je?
Wilde ook net postenquote:Op donderdag 8 november 2012 07:50 schreef Pheno het volgende:
Mensen vermist? http://www.omroepgelderla(...)ffing-Electrabel.htm
quote:Op donderdag 8 november 2012 07:46 schreef Nieuwschierig het volgende:
[ afbeelding ]
er zou een gat van 30 bij 30 meter in de zijwand van de hal zitten. Je kijkt naar binnen.
EDIT: of kijk je gewoon tegen een kleiner gebouw aan?
Ik zag het net te laatquote:Op donderdag 8 november 2012 07:54 schreef Nieuwschierig het volgende:
Het gat zit aan de kant van de stad want de schoorsteen staat aan de kant van Weurt
of wat?quote:
Dat is nu eenmaal het dialect.quote:Op donderdag 8 november 2012 08:09 schreef B.ertha het volgende:
Verslaggeefster Omroep Gelderland is bijna onverstaanbaar.
Dat accent versta ik ook nooit goed idd.quote:Op donderdag 8 november 2012 08:09 schreef B.ertha het volgende:
Laat ze is goede telefoons nemenquote:Op donderdag 8 november 2012 08:09 schreef B.ertha het volgende:
Je mag je huis niet uit vriendquote:Op donderdag 8 november 2012 08:11 schreef Brembo het volgende:
[..]
Laat ze is goede telefoons nemen. Maar ik wen al aan de straaljager in mijn achtertuin. Moet ik nu nog wel naar de uni
.
Ik vrees het ergste voor ze, grote knal en stoom.quote:Op donderdag 8 november 2012 08:13 schreef raptorix het volgende:
5 tot 7 mensen vermist volgens omroep gelderland.
Ik ga wel naar de Uni hoorquote:Op donderdag 8 november 2012 08:14 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Wel een mooie reden om lekker een dagje te niksen thuis
Als je ramen en deuren gesloten moet houden is het toch niet de bedoeling dat je naar buiten gaat?quote:Op donderdag 8 november 2012 08:15 schreef Brembo het volgende:
[..]
Ik ga wel naar de Uni hoor. Het is wel lekker rustig op de oranjesingel
.
Dat is alleen nog niet bevestigd door de politie volgens nos. Omroep Gelderland site is niet bereikbaar meer op het werk. Site is wat overspoeld met bezoekers gok ik.quote:Op donderdag 8 november 2012 08:13 schreef raptorix het volgende:
5 tot 7 mensen vermist volgens omroep gelderland.
Voor direct omwonenden, ik heb ook geen SMS gehadquote:Op donderdag 8 november 2012 08:15 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Als je ramen en deuren gesloten moet houden is het toch niet de bedoeling dat je naar buiten gaat?
Gewoon in de tuin gaan werken, als de ramen en deuren maar dicht zijn!quote:Op donderdag 8 november 2012 08:15 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Als je ramen en deuren gesloten moet houden is het toch niet de bedoeling dat je naar buiten gaat?
Ah okequote:Op donderdag 8 november 2012 08:16 schreef Brembo het volgende:
[..]
Voor direct omwonenden, ik heb ook geen SMS gehad.
Snap ik wel, je wil die geur natuurlijk niet in je meubels laten trekkenquote:Op donderdag 8 november 2012 08:16 schreef Pheno het volgende:
[..]
Gewoon in de tuin gaan werken, als de ramen en deuren maar dicht zijn!
De scope van rampenzenders is Radio en TV, daar krijgen ze geld voor, niet voor de website.quote:Op donderdag 8 november 2012 08:16 schreef Psy-freak het volgende:
Fijn dat de servers van de rampenzender weer goed werken.
Die zie je in Nijmegen dagelijks.quote:
Stinkt dat, die oververhitte stoom?quote:Op donderdag 8 november 2012 08:17 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Snap ik wel, je wil die geur natuurlijk niet in je meubels laten trekken
Met instagram effectjequote:Op donderdag 8 november 2012 08:21 schreef B.ertha het volgende:
http://twitter.yfrog.com/z/och99hszj
Ik mag hopen van niet, maar alleen voor oververhitte stoom krijg je ook geen "ramen en deuren gesloten houden" melding.quote:Op donderdag 8 november 2012 08:21 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Stinkt dat, die oververhitte stoom?
Lekker dagje thuis blijven dus.quote:Op donderdag 8 november 2012 08:25 schreef B.ertha het volgende:
Haha, mensen die het geluid horen moeten de ramen dicht houden. Dat is half Gelderland
Hopelijk worden die levend gevonden.....anders krijg je net zo'n scene als bij de Bone collectorquote:Op donderdag 8 november 2012 08:29 schreef Wesley1988 het volgende:
De politie heeft bevestigd dat er mensen worden vermist, meldt radio Gelderland.
Radio een optie?quote:Op donderdag 8 november 2012 08:31 schreef EdAtTheBar het volgende:
Kan iemand vertellen of we nog binnen moeten blijven? Heb geen tv Gelderland en de site van omroepgelderland is down. Fijn gevoel mocht het een keer echt mis gaan dus
Van de site :quote:Op donderdag 8 november 2012 08:31 schreef EdAtTheBar het volgende:
Kan iemand vertellen of we nog binnen moeten blijven? Heb geen tv Gelderland en de site van omroepgelderland is down. Fijn gevoel mocht het een keer echt mis gaan dus
quote:De omgeving van de centrale is afgesloten. Via Burgernet is een oproep rondgestuurd om ramen en deuren gesloten te houden en radio of tv af te stemmen op Omroep Gelderland.
Advies politie. Mensen die het geluid horen ten Noorden van #nijmegen moeten ramen en deuren dicht houden.quote:Op donderdag 8 november 2012 08:31 schreef EdAtTheBar het volgende:
Bij een explosie met hoge druk worden je ingewanden letterlijk fijngedrukt. Ik acht de kans daarom niet erg groot. Die hete stoom zal eventuele gewonden ook geen goed doen...quote:Op donderdag 8 november 2012 08:29 schreef Kruitdampje het volgende:
[..]
Hopelijk worden die levend gevonden.....anders krijg je net zo'n scene als bij de Bone collector
quote:Op donderdag 8 november 2012 08:33 schreef Wesley1988 het volgende:
Zojuist melden ze dat er geen vermisten of gewonden zijn gevallen
Wie is "ze"?quote:Op donderdag 8 november 2012 08:33 schreef Wesley1988 het volgende:
Zojuist melden ze dat er geen vermisten of gewonden zijn gevallen
Officiële woordvoering of een betrokken werknemer die op eigen initiatief de gemoederen wil bedaren en misschien de koppen niet goed heeft geteld?quote:Op donderdag 8 november 2012 08:39 schreef Basp1 het volgende:
een medewerker die op de verzamelplaats buiten de poort stond op 3fm.
Nou zegt de woordvoerder van Electrabel op de radio dat hij daar op dit moment geen uitspraken over kan doen. Wat meestal niet veel goeds betekent.quote:Op donderdag 8 november 2012 08:41 schreef Ringo het volgende:
[..]
Officiële woordvoering of een betrokken werknemer die op eigen initiatief de gemoederen wil bedaren en misschien de koppen niet goed heeft geteld?
Exact. In het heetst van de strijd wordt er vanaf de vloer vooral veel door elkaar geschreeuwd. Als er dan ook nog opdringerige pers moeilijke vragen komt stellen...quote:Op donderdag 8 november 2012 08:42 schreef lezzer het volgende:
Nou zegt de woordvoerder van Electrabel op de radio dat hij daar op dit moment geen uitspraken over kan doen. Wat meestal niet veel goeds betekent.
Of ze weten het gewoon nog niet. Wat is dat tegenwoordig toch met iedereen die elke ramp per se heel groot wil maken...quote:Op donderdag 8 november 2012 08:42 schreef lezzer het volgende:
[..]
Nou zegt de woordvoerder van Electrabel op de radio dat hij daar op dit moment geen uitspraken over kan doen. Wat meestal niet veel goeds betekent.
Radio1 meldde het net ook met als bron de gemeente.quote:Op donderdag 8 november 2012 08:41 schreef Ringo het volgende:
[..]
Officiële woordvoering of een betrokken werknemer die op eigen initiatief de gemoederen wil bedaren en misschien de koppen niet goed heeft geteld?
Wilde het net zeggenquote:Op donderdag 8 november 2012 08:44 schreef alors het volgende:
[..]
Radio1 meldde het net ook met als bron de gemeente.
Ik heb wel eens een collega (woordvoerder) gehad die glashard moest ontkennen terwijl ze naast een uitgebrandde truck met een dode trucker er nog in stond hoor...quote:Op donderdag 8 november 2012 08:44 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Of ze weten het gewoon nog niet. Wat is dat tegenwoordig toch met iedereen die elke ramp per se heel groot wil maken...
In ieder geval dat ie het niet weet.quote:Op donderdag 8 november 2012 08:42 schreef lezzer het volgende:
[..]
Precies. Die man is net wakker, krijgt een shitload over zich heen en heeft niet eens de tijd om info te vergaren want de rampenhongerige persmuskieten staan al in zijn gezicht te hijgenquote:Op donderdag 8 november 2012 08:44 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Of ze weten het gewoon nog niet. Wat is dat tegenwoordig toch met iedereen die elke ramp per se heel groot wil maken...
Wie heeft er in eerste instantie dan het bericht de lucht ingeslingerd dat er vermisten waren, dat kunnen we ons ook afvragen, en vooral dat dit ook meteen klakkeloos wordt overgenomen door elke media.quote:Op donderdag 8 november 2012 08:41 schreef Ringo het volgende:
[..]
Hebben we bij het Rode Kruis toch beter geregeld.quote:Op donderdag 8 november 2012 08:45 schreef lezzer het volgende:
[..]
Wilde het net zeggen
[..]
Ik heb wel eens een collega (woordvoerder) gehad die glashard moest ontkennen terwijl ze naast een uitgebrandde truck met een dode trucker er nog in stond hoor...
Nou, er zijn gevallen waarin men liever eerst de familie inlicht.quote:Op donderdag 8 november 2012 08:46 schreef Psy-freak het volgende:
[..]
Hebben we bij het Rode Kruis toch beter geregeld.
de site ligt platquote:Op donderdag 8 november 2012 08:16 schreef Psy-freak het volgende:
Fijn dat de servers van de rampenzender weer goed werken.
Dat zeg ik: bek houden, niet downplayen en nummer van piket persvoorlichting geven.quote:Op donderdag 8 november 2012 08:47 schreef lezzer het volgende:
[..]
Nou, er zijn gevallen waarin men liever eerst de familie inlicht.
Ja, als het giftige meuk was had je juist gewondenquote:
Het is Omroep Gelderland. Geen CNN met ietsje meer budget om nieuws te brengenquote:
Ze krijgen geld om als rampenzender te fungeren, klaar.quote:Op donderdag 8 november 2012 08:49 schreef Pheno het volgende:
[..]
Het is Omroep Gelderland. Geen CNN met ietsje meer budget om nieuws te brengen
Dat doen ze toch? Omroep Gelderland op radio en tv. Betrouwbaarder en stabieler dan internet, want servers die opeens een achterlijke capaciteit moeten hebben (half rampenhongerig Nederland) hebben nogal de neiging dood te gaan.quote:Op donderdag 8 november 2012 08:51 schreef Psy-freak het volgende:
[..]
Ze krijgen geld om als rampenzender te fungeren, klaar.
Rampenzender moet het juist doen als er een ramp is. Dan is budget geen geldige reden om plat te liggen.quote:Op donderdag 8 november 2012 08:49 schreef Pheno het volgende:
[..]
Het is Omroep Gelderland. Geen CNN met ietsje meer budget om nieuws te brengen
Daar is juist amper informatie te halen... de website.quote:Op donderdag 8 november 2012 08:52 schreef Pheno het volgende:
[..]
Dat doen ze toch? Omroep Gelderland op radio en tv.
Nee, radio en tv, dat wordt zelfs geadviseerd om te doen. Internet is leuk, maar werkt niet in tijden van een 'ramp'. Of ben je 9-11 vergeten, waar zo ongeveer elk grote internationale nieuwssite doodging?quote:Op donderdag 8 november 2012 08:52 schreef Psy-freak het volgende:
[..]
Daar is juist amper informatie te halen... de website.
Wat snap je niet aan het woord 'zender'?quote:Op donderdag 8 november 2012 08:52 schreef StephanL het volgende:
[..]
Rampenzender moet het juist doen als er een ramp is. Dan is budget geen geldige reden om plat te liggen.
Dat weet ik, maar als NU al de server eruitgaat en ze weinig info geven op de radio...quote:Op donderdag 8 november 2012 08:54 schreef Pheno het volgende:
[..]
Nee, radio en tv, dat wordt zelfs geadviseerd om te doen. Internet is leuk, maar werkt niet in tijden van een 'ramp'. Of ben je 9-11 vergeten, waar zo ongeveer elk grote internationale nieuwssite doodging?
Nu als in vrij veel mensen willen lezen wat er aan de hand is, niet alleen omwonenden? Zo ongeveer half werkend nederland wil wel even lezen wat er aan de hand is bij gebrek aan tv of radio.quote:Op donderdag 8 november 2012 08:55 schreef Psy-freak het volgende:
[..]
Dat weet ik, maar als NU al de server eruitgaat en ze weinig info geven op de radio...
De laatste keren ging dat gruwelijk mis.quote:Op donderdag 8 november 2012 08:56 schreef Psy-freak het volgende:
Dan heeft de overheid het beter bekeken, die zetten crisis.nl in bij een calamiteit.
Maar die zetten ze nooit in, geen problemen dus.
Dan hadden ze nu het luchtalarm moeten inschakelen.quote:Op donderdag 8 november 2012 08:57 schreef Pheno het volgende:
[..]
Nu als in vrij veel mensen willen lezen wat er aan de hand is, niet alleen omwonenden? Zo ongeveer half werkend nederland wil wel even lezen wat er aan de hand is bij gebrek aan tv of radio.
Als er geen info is heeft eht weinig zin om dat steeds te herhalenmRamen en deuren gesloten houden en wachten tot de brandweer iets zinnigs kan zeggen, meer kunnen zij ook niet doen.
Dat bedoel ik.quote:Op donderdag 8 november 2012 08:58 schreef raptorix het volgende:
[..]
De laatste keren ging dat gruwelijk mis.
Blijkbaar niet nodig, dus zo'n grote ramp is het niet. Die keuze ligt ook niet bij Omroep Gelderlandquote:Op donderdag 8 november 2012 08:58 schreef Psy-freak het volgende:
[..]
Dan hadden ze nu het luchtalarm moeten inschakelen.
Dat komt omdat internet niet stabiel genoeg is. As designed. Vandaar radio en tvquote:Op donderdag 8 november 2012 08:58 schreef raptorix het volgende:
[..]
De laatste keren ging dat gruwelijk mis.
De politie adviseert ramen en deuren gesloten te houden.quote:Op donderdag 8 november 2012 08:59 schreef Pheno het volgende:
[..]
Blijkbaar niet nodig, dus zo'n grote ramp is het niet. Die keuze ligt ook niet bij Omroep Gelderland
Ja, dus. Dat weet iedereen nu toch, dus ik zie het probleem niet. Het systeem werkt.quote:Op donderdag 8 november 2012 09:00 schreef Psy-freak het volgende:
[..]
De politie adviseert ramen en deuren gesloten te houden.
quote:Op donderdag 8 november 2012 09:00 schreef Pheno het volgende:
[..]
Ja, dus. Dat weet iedereen nu toch, dus ik zie het probleem niet. Het systeem werkt.
Gelukkigquote:Op donderdag 8 november 2012 09:01 schreef Tamashii het volgende:
Geen gewonden of vermisten. Nu op nos journaal. Bron gemeente. En indd ramen en deuren dicht.
Bron?quote:Op donderdag 8 november 2012 09:07 schreef June. het volgende:
Ramen en deuren hoef je niet meer dicht te doen.
Klopt! Net een woordvoerder.quote:Op donderdag 8 november 2012 09:07 schreef June. het volgende:
Ramen en deuren hoef je niet meer dicht te doen.
Oke duidelijk.quote:Op donderdag 8 november 2012 09:07 schreef June. het volgende:
[..]
Politiewoordvoerder, net op het rtl nieuws.
8:31 quotenquote:Op donderdag 8 november 2012 09:07 schreef Psy-freak het volgende:
8.31 nog steeds advies op ramen en deuren gesloten te houden. Mensen kunnen wel naar buiten en aan het werk, laat de politie weten.
Ga anders ergens anders spelen.quote:
Normaal gaan de veiligheidskleppen open.quote:Op donderdag 8 november 2012 09:09 schreef June. het volgende:
Maar goed, die stoom die eruit komt komt normaal uit die pijp. Behalve dan dat het gebouw deels aan gort is en de stoom nu uit dat gat komt, is het niet veel anders dan anders
Je gebruikt oude bronnen. Ik moest lachen.quote:Op donderdag 8 november 2012 09:08 schreef Psy-freak het volgende:
[..]
Ga anders ergens anders spelen.
8:31 belde, ze willen hun bericht terugquote:
Lees ook 's verder dan de tijd.quote:Op donderdag 8 november 2012 09:11 schreef Pheno het volgende:
[..]
Je gebruikt oude bronnen. Ik moest lachen.
Die zijn nu toch ook open gegaan, heel normaal dus.quote:Op donderdag 8 november 2012 09:10 schreef Psy-freak het volgende:
[..]
Normaal gaan de veiligheidskleppen open.
nee, want het is al achterhaald. Lees eens de berichten om je post heenquote:Op donderdag 8 november 2012 09:11 schreef Psy-freak het volgende:
[..]
Lees ook 's verder dan de tijd.
Op de radio, ja.quote:Op donderdag 8 november 2012 08:52 schreef StephanL het volgende:
Rampenzender moet het juist doen als er een ramp is. Dan is budget geen geldige reden om plat te liggen.
Nee, volgens gemeente en politie zijn er geen gewonden of vermisten.quote:
Dat schakelt zo over op een ander net. Ik weet hoe het allemaal reilt en zeilt.quote:Op donderdag 8 november 2012 09:20 schreef Psy-freak het volgende:
Mensen die zich zorgen maken over de stroomvoorziening
Ik verwachtte dat iedereen dat wist. Niet dus.quote:Op donderdag 8 november 2012 09:23 schreef Daywalk3r het volgende:
[..]
Dat schakelt zo over op een ander net. Ik weet hoe het allemaal reilt en zeilt.
Dat niet, al weet ik niet hoe het zit met de stadsverwarming. Lent is aangesloten op andere ketels die her en der staan, maar misschien dat andere wijken middels Electrabel gaan.quote:Op donderdag 8 november 2012 09:20 schreef Psy-freak het volgende:
Die denken tenminste nog zelfstandig naquote:Op donderdag 8 november 2012 09:20 schreef Psy-freak het volgende:
Nee, die mensen weten niet eens iets over de basis van het stroomnetwerk, laat staan een storingkje.quote:Op donderdag 8 november 2012 09:26 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Die denken tenminste nog zelfstandig na![]()
En ja door zo'n hikup in het netwerk zou je een probleem gehad kunnen hebben, maar als de stroom was uitgevallen zou het allang gebeurd zijn.
Als Electrabel niet kan leveren dan kan het op een net van een andere leverancier verder.quote:Op donderdag 8 november 2012 09:23 schreef Psy-freak het volgende:
[..]
Ik verwachtte dat iedereen dat wist. Niet dus.
Naja, ander net?![]()
No kidding!quote:Op donderdag 8 november 2012 09:28 schreef Daywalk3r het volgende:
[..]
Als Electrabel niet kan leveren dan kan het op een net van een andere leverancier verder.
quote:Op donderdag 8 november 2012 09:28 schreef xenobinol het volgende:
Zal wel weer een gevalletje achterstallig onderhoud zijn, is tegenwoordig heel normaal bij industriele installaties. Komt omdat volgens de pennenlikkers PREVENTIEF onderhoud een kostenpost is die ten koste gaat van hun bonussen.
Gevalletje de verantwoordelijke leidinggevenden rechtstreeks naar de gevangenis sturen voor het in gevaar brengen van mens, milieu, dier en de ECONOMIE.
Ooh.... en doe tevens even wat aan de belachelijk lage salarissen voor de mensen die deze troep in werkende conditie moeten houden.
En zo is het vertrouwde beeld "onder de rook van Nijmegen" nog in standquote:Op donderdag 8 november 2012 09:28 schreef remlof het volgende:
Weinig te zien, behalve dat de rook uit het dak komt ipv de schoorsteen.
Haha... maar zo gaat het er tegenwoordig gewoon aan toequote:
Welnee.... NL heeft zat reserve capaciteit, word pas een probleem als er meerdere centrales uit hun ketel klappen.quote:Op donderdag 8 november 2012 09:28 schreef larry91 het volgende:
Een oom van mij werkt bij die Electrabel en was ten tijde van de explosie ook in het gebouw. Hij zei net dat het klonk alsof er een vliegtuig in het gebouw klapte. Binnen in het gebouw moet zo een beetje alles kapot zijn.
Dit zou volgens hem wel, als het te lang duurt, kunnen leiden tot problemen met het stroomnetwerk en de voorzieningen.
Daar krijg je zo'n spijt vanquote:Op donderdag 8 november 2012 09:30 schreef Caland het volgende:
Er ligt wel veel glaswol in de omgeving door de explosie, advies is om dat niet op te rapen (no shit).
Ja, overal, ook bij electrabel.quote:Op donderdag 8 november 2012 09:30 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Haha... maar zo gaat het er tegenwoordig gewoon aan toe
Je mag het zeker ook niet in je mond stoppen??quote:Op donderdag 8 november 2012 09:30 schreef Caland het volgende:
Er ligt wel veel glaswol in de omgeving door de explosie, advies is om dat niet op te rapen (no shit).
Wat een onzin advies, als het nu asbest zou zijn dan kan ik het me voorstellen. Heb regelamtig vakantiewerk gedaan bij rockwool en daar ligt nog veel meer glaswol op de productievloer.quote:Op donderdag 8 november 2012 09:30 schreef Caland het volgende:
Ga er maar vanuit dat men wel wist dat er wat mis was met de ketel en de hoge druk leidingen. Haarscheurtjes b.v. Maar dan moet de centrale stilgelegd worden voor groot onderhoud.... en dat kost heel veel centjes... dat is nieuws wat de pennenlikkers gewoon naast zich neerleggen... 'alles gaat toch goed?'quote:Op donderdag 8 november 2012 09:32 schreef Psy-freak het volgende:
[..]
Ja, overal, ook bij electrabel.
Het gaat erom dat er giftige stoffen in kunnen zitten (die niet normaal in glaswol zitten).quote:Op donderdag 8 november 2012 09:40 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wat een onzin advies, als het nu asbest zou zijn dan kan ik het me voorstellen. Heb regelamtig vakantiewerk gedaan bij rockwool en daar ligt nog veel meer glaswol op de productievloer.
Gelukkig doe jij het onderzoek niet.quote:Op donderdag 8 november 2012 09:40 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ga er maar vanuit dat men wel wist dat er wat mis was met de ketel en de hoge druk leidingen. Haarscheurtjes b.v. Maar dan moet de centrale stilgelegd worden voor groot onderhoud.... en dat kost heel veel centjes... dat is nieuws wat de pennenlikkers gewoon naast zich neerleggen... 'alles gaat toch goed?'
Tja.... stoomleidingen en/of ketels ontploffen zomaar uit het nietsquote:Op donderdag 8 november 2012 09:41 schreef Psy-freak het volgende:
[..]
Gelukkig doe jij het onderzoek niet.
Ja, want dat glaswol op je vakantiebaantje is natuurlijk te vergelijken met glaswol dat door een ontploffing een kilometer verderop is komen te liggenquote:Op donderdag 8 november 2012 09:40 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wat een onzin advies, als het nu asbest zou zijn dan kan ik het me voorstellen. Heb regelamtig vakantiewerk gedaan bij rockwool en daar ligt nog veel meer glaswol op de productievloer.
Zeg ik dat dan?quote:Op donderdag 8 november 2012 09:42 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Tja.... stoomleidingen en/of ketels ontploffen zomaar uit het niets
Ga er maar vanuit dat er een shitload aan faalbeleid straks in de doofpot word gestoptquote:
Helderziend zeker?quote:Op donderdag 8 november 2012 09:43 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ga er maar vanuit dat er een shitload aan faalbeleid straks in de doofpot word gestopt
Een 590 MW centrale die eruit klapt op een totaal geinstalleerd vermogen van rond de 18.000 MW wil ik toch niet betitelen als een kleine storing.quote:Op donderdag 8 november 2012 09:27 schreef Psy-freak het volgende:
[..]
Nee, die mensen weten niet eens iets over de basis van het stroomnetwerk, laat staan een storingkje.
Hou toch op man, genoeg industriële bedrijven die hele veiligheidsafdelingen hebben om preventief actie te kunnen ondernemen indien nodig.quote:Op donderdag 8 november 2012 09:28 schreef xenobinol het volgende:
Zal wel weer een gevalletje achterstallig onderhoud zijn, is tegenwoordig heel normaal bij industriele installaties. Komt omdat volgens de pennenlikkers PREVENTIEF onderhoud een kostenpost is die ten koste gaat van hun bonussen.
Gevalletje van de verantwoordelijke leidinggevenden rechtstreeks naar de gevangenis sturen voor het in gevaar brengen van mens, milieu, dier en de ECONOMIE.
Ooh.... en doe tevens even wat aan de belachelijk lage salarissen voor de mensen die deze troep in werkende conditie moeten houden.
Pff...quote:Op donderdag 8 november 2012 09:46 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Een 590 MW centrale die eruit klapt op een totaal geinstalleerd vermogen van rond de 18.000 MW wil ik toch niet betitelen als een kleine storing.
Het ondergaat door de vlucht door de lucht een wonderbaarlijk transformatie dat het opeens magische glaswol wordt.quote:Op donderdag 8 november 2012 09:42 schreef Caland het volgende:
[..]
Ja, want dat glaswol op je vakantiebaantje is natuurlijk te vergelijken met glaswol dat door een ontploffing een kilometer verderop is komen te liggen
Is gewoon zoals het gaat, er komt een onderzoekscommissie, die constateert dat men de regels niet nageleefd heeft, installaties verwaarloosd, risicovol management etc... etc... Vervolgens blaat men wat over betaald 'leergeld' i.p.v. het wiel opnieuw te hebben uitgevonden --> want reeds decennia bekend. En niemand die verantwoordelijk word gehouden want het toezicht heeft immers ook gefaald... dus we drinken een glas doen een plas en alles blijft zoals het was.quote:
Ach... bij Electrabel zijn ze nu aan het vergaderen over de verklaring die men gaat afleggen waarom hun centrale uit elkaar gespat is. Een verdieping lager zal men de onderhoudsgeschiedenis al wel vast aan het vervalsen zijn.quote:Op donderdag 8 november 2012 09:46 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Een 590 MW centrale die eruit klapt op een totaal geinstalleerd vermogen van rond de 18.000 MW wil ik toch niet betitelen als een kleine storing.
Ze zijn er nog wel.... maar bij evenveel bedrijven is er gewoon veel mis. Preventief onderhoud word door heel veel managers als een onzinnige kostenpost afgedaan. Gebrek aan inzicht en opleidingquote:Op donderdag 8 november 2012 09:46 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Hou toch op man, genoeg industriële bedrijven die hele veiligheidsafdelingen hebben om preventief actie te kunnen ondernemen indien nodig.
Haha.... lekker makkelijk....quote:Op donderdag 8 november 2012 09:49 schreef Psy-freak het volgende:
Man man man, heeft Danny een blik gekkies opengetrokken vanochtend?
Je voelt je aangesproken?quote:Op donderdag 8 november 2012 09:55 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Haha.... lekker makkelijk....
Energie centrales spatten niet zomaar uit elkaar. Dat moeten er echt meerdere systemen gezamenlijk gefaald hebben. De kans dat dit gebeurt als men de protocollen naleeft is gewoon volkomen uit te sluiten.
Zolang hun leasebakken maar wel regelmatig naar de garage gebracht kunnnen worden, dat die onderhoud nodig hebben snapt men nog net wel.quote:Op donderdag 8 november 2012 09:51 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ze zijn er nog wel.... maar bij evenveel bedrijven is er gewoon veel mis. Preventief onderhoud word door heel veel managers als een onzinnige kostenpost afgedaan. Gebrek aan inzicht en opleiding
Leveranciers hebben geen eigen net.quote:Op donderdag 8 november 2012 09:28 schreef Daywalk3r het volgende:
[..]
Als Electrabel niet kan leveren dan kan het op een net van een andere leverancier verder.
625MW stante pede opvangen is niet altijd makkelijk. Het gaat vaak wel, maar makkelijk is anders.quote:Op donderdag 8 november 2012 10:24 schreef PeeJay1980 het volgende:
[..]
Leveranciers hebben geen eigen net.
En de ontbrekende productie van deze centrale kan makkelijk worden opgevangen door andere centrales.
Dat bedoelde ik dus. Dacht dat iedereen dat wist. Gewoon logisch nadenken.quote:Op donderdag 8 november 2012 10:24 schreef PeeJay1980 het volgende:
[..]
Leveranciers hebben geen eigen net.
En de ontbrekende productie van deze centrale kan makkelijk worden opgevangen door andere centrales.
Het is even wat(t) (ja, flauw) maar wel te doen. Zal wel voor een dipje kunnen zorgen.quote:Op donderdag 8 november 2012 10:25 schreef TR08 het volgende:
[..]
625MW stante pede opvangen is niet altijd makkelijk. Het gaat vaak wel, maar makkelijk is anders.
Weet jij wel hoe destructief een dipje kan uitwerken op voorzieningen die tegen hun max aan het werken zijn. Die grote stroom storing een paar jaar geleden in de VS en canada kwam ook voor uit een dipje.quote:Op donderdag 8 november 2012 10:27 schreef Psy-freak het volgende:
Het is even wat(t) (ja, flauw) maar wel te doen. Zal wel voor een dipje kunnen zorgen.
Als je een stoomleiding met condens er in hebt en het stoomdebiet fluctueert opeens, dan kan het klotsende water gaten in de leiding slaan. Is hier ook wel eens gebeurd met een 80 bar leiding.quote:Op donderdag 8 november 2012 09:42 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Tja.... stoomleidingen en/of ketels ontploffen zomaar uit het niets
Dat weet ik, ja. UPS FTW.quote:Op donderdag 8 november 2012 10:32 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Weet jij wel hoe destructief een dipje kan uitwerken op voorzieningen die tegen hun max aan het werken zijn. Die grote stroom storing een paar jaar geleden in de VS en canada kwam ook voor uit een dipje.
Voor zover ik weet is het vermogen iets lager, maar het stelt weinig voor op de totale capaciteit van Elektrabel.quote:Op donderdag 8 november 2012 10:25 schreef TR08 het volgende:
[..]
625MW stante pede opvangen is niet altijd makkelijk. Het gaat vaak wel, maar makkelijk is anders.
Oorzaak --> gevolg. Waarom zou het stoomdebiet zulke variaties kunnen maken bij normaal gebruik dat de limieten van de leiding worden overschreden? Dat is dan een fout in het ontwerp imo.quote:Op donderdag 8 november 2012 10:32 schreef Beelzebufo het volgende:
[..]
Als je een stoomleiding met condens er in hebt en het stoomdebiet fluctueert opeens, dan kan het klotsende water gaten in de leiding slaan. Is hier ook wel eens gebeurd met een 80 bar leiding.
En anders vanuit Duitsland.quote:Op donderdag 8 november 2012 10:36 schreef Aerr het volgende:
Gelukkig hebben de centrales in Nederland meer vermogen dan Nederland ooit nodig zou hebben. Daarnaast zijn er meerdere centrales (bijv. de Eemscentrale van GDF Suez zelf) die binnen 15min opgestart is. Opvangen van het dipje zal geen probleem geweest zijn, denk ik.
Goed plan... haalt ook de macht grotendeels weg bij de grote energieboeren.quote:Op donderdag 8 november 2012 10:45 schreef oltskool het volgende:
Misschien meer werk maken van decentrale energievoorziening?
http://tegenlicht.vpro.nl(...)r-to-the-people.html
Dat is waar, daarom zijn mensen 24/7 bezig met de ideale verhouding stroom vraag/aanbod.quote:Op donderdag 8 november 2012 10:39 schreef PeeJay1980 het volgende:
[..]
Voor zover ik weet is het vermogen iets lager, maar het stelt weinig voor op de totale capaciteit van Elektrabel.
Het dipje dat zich voordoet zal door de STEG eenheden opgevangen worden. Hierna zullen de grote centrales er een procentje bij opgooien om het verschil te compenseren.
Het opvangen van de dip is cruciaal, aangezien dit het volledige net kan platleggen. Het net is hier vrij goed op ingericht.
Precies, waar tegenwoordig overigens al veel vandaan komt. Er zijn meerdere Nederlandse centrales die continue uit staanquote:
Voor Electrabel is het dan voornamelijk België, waar de productie op ongeveer 10.000MW zit.quote:
De dispatch afdelingen inderdaad.quote:Op donderdag 8 november 2012 10:49 schreef Psy-freak het volgende:
[..]
Dat is waar, daarom zijn mensen 24/7 bezig met de ideale verhouding stroom vraag/aanbod.
Gebroken stoomleiding dus...zoals ik al zei.quote:Nieuws
Incident Centrale Gelderland te Nijmegen
Laatste update: 10.30 uur
Vanochtend om 07.10 uur is een stoompijp geklapt in de centrale van GDF SUEZ Energie Nederland in Nijmegen. Hierdoor is een gat geslagen in het dak van het ketelgebouw. Door dit gat ontsnapt onder hoge druk stoom, wat met geluid gepaard gaat. Er is geen sprake van brand.
Er zijn geen slachtoffers gevallen bij het incident en er worden geen mensen vermist. Op dit moment vindt nader onderzoek plaats naar de reden en gevolgen van de ontploffing. De brandweer heeft de omgeving afgezet voor verder onderzoek. Een klein team is inmiddels bezig de installatie te monitoren en te controleren.
De brandweer heeft ondertussen het afgezette gebied teruggebracht tot de centrale zelf. Het RIVM voert in de omgeving metingen uit naar gevaarlijke stoffen.
Centrale Gelderland is een kolengestookte centrale met een vermogen van 600MW.
Daar had ik dan geen weet van.quote:Op donderdag 8 november 2012 10:55 schreef Aerr het volgende:
[..]
Precies, waar tegenwoordig overigens al veel vandaan komt. Er zijn meerdere Nederlandse centrales die continue uit staan.
Ah.quote:Op donderdag 8 november 2012 10:58 schreef PeeJay1980 het volgende:
[..]
Voor Electrabel is het dan voornamelijk België, waar de productie op ongeveer 10.000MW zit.
Ja, was even de naam kwijt.quote:Op donderdag 8 november 2012 11:02 schreef Daywalk3r het volgende:
[..]
De dispatch afdelingen inderdaad.
+1quote:Op donderdag 8 november 2012 10:45 schreef oltskool het volgende:
Misschien meer werk maken van decentrale energievoorziening?
http://tegenlicht.vpro.nl(...)r-to-the-people.html
mijn god dat fabeltje is allang achterhaald...quote:Op donderdag 8 november 2012 12:28 schreef GekkePoes het volgende:
Het isolatiemateriaal wat verspreid is ,is keramische wol, dat is mogelijk kankerverwekkend(zeer kleine kans). Het is irriterend voor de bovenste luchtwegen, ogen en de neusholte. astma bevorderend voor kleine kinderen. dus daarom niet oppakken. en zeker niet mee spelen.
Het is dus geen glaswol waar je alleen jeuk van krijgt, wat de meeste mensen denken
Ik zag die foto ook op nu.nl, dacht precies hetzelfdequote:Op donderdag 8 november 2012 12:10 schreef woid het volgende:
[ afbeelding ]
bedenk je eigen tekst bij het plaatje
Mission accomplished?quote:Op donderdag 8 november 2012 12:51 schreef June. het volgende:
[..]
Ik zag die foto ook op nu.nl, dacht precies hetzelfde
als je goed leest staaat er mogelijk kankerverwekkend(zeer kleine kans)quote:Op donderdag 8 november 2012 12:30 schreef woid het volgende:
[..]
mijn god dat fabeltje is allang achterhaald...
alleen als je dagelijks aan grote hoeveelheden wordt bloodgesteld, zou het schadelijk kunnen zijn....
je zegt:quote:Op donderdag 8 november 2012 14:33 schreef GekkePoes het volgende:
[..]
als je goed leest staaat er mogelijk kankerverwekkend(zeer kleine kans)
het is geen glaswol. keramische wol...
ik wil geen keramische wol in mijn bed hebben liggenquote:Op donderdag 8 november 2012 14:37 schreef woid het volgende:
[..]
je zegt:
"... dus daarom niet oppakken. en zeker niet mee spelen."
en dat is onzin.
je kan het rustig bij wijze van spreke in je bed leggen. er gebeurt niets.
ben niet de enige intussen die dat zegt.
je wilt dat niet eens in je bed... jeetje.quote:Op donderdag 8 november 2012 14:39 schreef GekkePoes het volgende:
[..]
ik wil geen keramische wol in mijn bed hebben liggenis geen steenwol, Maar dat zullen de zogenaamde experts wel beter weten...
De nieuwste inzichten mbt isolatie materiaal in ketel installaties zijn dat deze vezels zich nadat ze langdurig blootgesteld zijn aan hoge temperaturen soms toch gaan gedragen als asbest achtige vezels...quote:Op donderdag 8 november 2012 14:37 schreef woid het volgende:
[..]
je zegt:
"... dus daarom niet oppakken. en zeker niet mee spelen."
en dat is onzin.
je kan het rustig bij wijze van spreke in je bed leggen. er gebeurt niets.
ben niet de enige intussen die dat zegt.
quote:Incident Centrale Gelderland te Nijmegen
Vanochtend om 07.10 uur is een stoompijp geklapt in de centrale van GDF SUEZ Energie Nederland in Nijmegen. Hierdoor is een gat geslagen in het dak van het ketelgebouw. Door dit gat ontsnapt onder hoge druk stoom, wat met geluid gepaard gaat. Er is geen sprake van brand.
Er zijn geen slachtoffers gevallen bij het incident en er worden geen mensen vermist. Op dit moment vindt nader onderzoek plaats naar de reden en gevolgen van de ontploffing. De brandweer heeft de omgeving afgezet voor verder onderzoek. Een klein team is inmiddels bezig de installatie te monitoren en te controleren. De brandweer heeft ondertussen het afgezette gebied teruggebracht tot de centrale zelf.
Ik zou verwachten dat er dan een explosieklep in de leiding zit met een ruim genoeg gedimensioneerde ventilatie naar buiten, zodat het dak en de muur er niet af hoeven...quote:Op donderdag 8 november 2012 10:46 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ik kan mij ook voorstellen dat er iets mis is gegaan bij het opstoken van een ketel, dat er een explosie heeft plaatsgevonden in de verbrandingsruimte. Want het lijkt mij dat enkel een gescheurde drukleiding niet de druk in het gebouw ineens dusdanig kan verhogen om het dak eraf te blazen.
12 controles in 2 jaar door onze overheid, dat vind ik nogal veel, vooral als er telkens geen noemenswaardige problemen worden geconstateerd.quote:http://www.nu.nl/binnenla(...)ntrale-nijmegen.html
Vaker incidenten bij stroomcentrale Nijmegen
AMSTERDAM - De stroomcentrale in Nijmegen waar donderdag een ontploffing veel schade aanrichtte is de afgelopen jaren vaker getroffen door incidenten.
Ontploffing bij Electrabel Nijmegen
Fotoserie
Dat schrijft het AD vrijdag.
De centrale van het Belgische bedrijf Electrabel zorgde donderdag voor opschudding in Nijmegen en omgeving toen een pijp met stoom onder hoge druk sprong.
Daarbij werden delen van het dak en de gevel weggeblazen. Het ging gepaard met een harde knal, waarop een fluitend geluid volgde.
Het was niet de eerste keer dat de hulpdiensten moesten uitrukken naar de centrale. Zo moest de centrale in januari 2011 uit voorzorg worden ontruimd omdat een brandervloer in brand vloog door een lekke leiding. Dit incident herhaalde zich een jaar later.
Tragisch ongeval
In april 2012 was er een explosie in een houtstofsilo bij de centrale, waarna de brandweer drie dagen bezig was om het vuur met water en schuim te bestrijden.
Eerder dat jaar werd de centrale getroffen door een tragisch ongeval, toen een 60-jarige medewerker omkwam door een val van een gebouw naast het ketelhuis.
Onderzoek
De provincie Gelderland heeft de centrale sinds 2011 12 keer gecontroleerd, waarbij geen noemenswaardige problemen werden aangetroffen.
De Onderzoeksraad voor de Veiligheid besluit begin volgende week over een grootschalig onderzoek naar een mogelijk structureel veiligheidsprobleem. "De raad komt dinsdag bijeen en dan komt dit incident zeker aan bod", laat een woordvoerder aan NU.nl weten.
Die stoomleidingen hebben allemaal veiligheden (wat jij explosieklep noemt). De uitlaat dempers van de veiligheden kun je wel zien op het dak. Dat zijn die ronde cilinders die "op steeltjes" op het dak staan.quote:Op vrijdag 9 november 2012 11:29 schreef Beelzebufo het volgende:
[..]
Ik zou verwachten dat er dan een explosieklep in de leiding zit met een ruim genoeg gedimensioneerde ventilatie naar buiten, zodat het dak en de muur er niet af hoeven...
Maar ook dát gaat wel eens fout, ik heb tot twee maal toe de geluidsdemper van een afblaasleiding voorbij zien vliegen... (en dat is toch écht niet lullig bemeten)
De bedoeling van stoomleidingen is dat ze zo sterk gekozen zijn dat de de druk makkelijk aankunnen. Daar zijn allerlei normen voor vastgelegd in de stoomwet. Maar er kunnen natuurlijk scheuren in een leiding komen door metaalmoeheid die door een regelmatige röntgencontrole ondervangen behoort te zijn.quote:Op vrijdag 9 november 2012 11:29 schreef Beelzebufo het volgende:
[..]
Ik zou verwachten dat er dan een explosieklep in de leiding zit met een ruim genoeg gedimensioneerde ventilatie naar buiten, zodat het dak en de muur er niet af hoeven...
Maar ook dát gaat wel eens fout, ik heb tot twee maal toe de geluidsdemper van een afblaasleiding voorbij zien vliegen... (en dat is toch écht niet lullig bemeten)
Dan vraag ik me af waar die 'inspecteurs' naar kijken? Of de formuliertjes wel zijn ingevuld en ondertekend? Of gelasten ze inderdaad een onderzoek?quote:Op vrijdag 9 november 2012 11:36 schreef Basp1 het volgende:
[..]
12 controles in 2 jaar door onze overheid, dat vind ik nogal veel, vooral als er telkens geen noemenswaardige problemen worden geconstateerd.
Nou congrats, wondermens.quote:Op donderdag 8 november 2012 11:03 schreef TR08 het volgende:
http://www.gdfsuez.nl/
[..]
Gebroken stoomleiding dus...zoals ik al zei.
Daar kun je wel lekker zo over doen...maar de eerste berichten waren dat de ketel zelf lek was. Of de stoom uit een van de ketel zelf lekt of uit een van de aangesloten leidingen maakt nogal uit voor het type schade dat je hebt en de risico's die daaruit volgen voor de centrale, de mensen in de centrale en de omgeving.quote:Op vrijdag 9 november 2012 16:06 schreef Doodloper het volgende:
[..]
Nou congrats, wondermens.
"Er lekt stoom uit een pijp, OH DAN IS HET VAST GEEN GEBROKEN STOOMPIJP!!!11"
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |