hangt ervan af wat voor kozijn, hardhout niet hoorquote:Op maandag 12 november 2012 12:25 schreef michaelHD9 het volgende:
[..]
wat begrijp jij niet helemaal aan materiaalkosten, wat meer dan 90% van de prijs van een kozijn bepaalt?
quote:Op maandag 12 november 2012 12:40 schreef HD9 het volgende:
[..]
hangt ervan af wat voor kozijn, hardhout niet hoor
In die analogie zou je ook kunnen zeggen dat de waterverkoper ook wel flesjes van 2.50 heeft (welke men wel zou kunnen betalen met die 3 euro), maar deze worden dan als inferieur beschouwd door dezelfde kopers.quote:Op maandag 12 november 2012 11:15 schreef LXIV het volgende:
[..]
Goed stuk, zeker over dat "Helpen van de starter" . Dat is eigenlijk het helpen van de verkoper en het is goed dat dit nu expliciet verwoord staat. Als je in de woestijn bent en je wil water hebben, en iemand biedt water te koop aan voor 10 euro per flesje terwijl je maar 3 euro hebt, dan wordt je niet 'geholpen' door 7 euro extra te mogen lenen om dat flesje te kopen.
hier heb je een goeikope kozijnen boer die laat ze in Oost Duitsland maken.quote:Op maandag 12 november 2012 12:25 schreef michaelHD9 het volgende:
[..]
wat begrijp jij niet helemaal aan materiaalkosten, wat meer dan 90% van de prijs van een kozijn bepaalt?
Bij de meeste kunststoffen en metalen zijn er geen goedkopere versies, dan wordt het opeens een ander materiaal, met dus ook andere eigenschappen en dus niet altijd meer geschikt voor de gewenste toepassing.quote:Op maandag 12 november 2012 12:59 schreef Tikbalang het volgende:
het net het gebruik van welk materiaal. Kunststof, aluminium, RVS en welk materiaal dan ook bestaat in goedkope versies
Oh, je neemt staal je maakt het heet en koelt het heel snel af. Van zachte prutstaal is het opeens hard breekbaar staal geworden. Nog steeds zelfde materiaal maar wel andere eigenschappen. Ik neem zo aan dat dat met meer materialen kan, maar daar kan ik naast zitten natuurlijk.quote:Op maandag 12 november 2012 13:02 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Bij de meeste kunststoffen en metalen zijn er geen goedkopere versies, dan wordt het opeens een ander materiaal, met dus ook andere eigenschappen en dus niet altijd meer geschikt voor de gewenste toepassing.
Leuk dat je weet wat harden is, maar om bijvoorbeeld roestvaststaal te maken kom je er niet met alleen een warmtebehandeling, dan moet de samenstelling van het staal toch echt wel juist zijn, ook om het staal te harden met je de juiste staalsoorten voor gebruiken, het standaard "pisbakken"staal 1730 is gewoon ook bijna niet te harden omdat daar te weinig legerings elementen in zitten. Verder is een warmtebehandeling ook niet gratis en als er maten nauwkeurig moeten zijn dan moet je nog nabewerkingen doen na het harden.quote:Op maandag 12 november 2012 13:15 schreef Tikbalang het volgende:
[..]
Oh, je neemt staal je maakt het heet en koelt het heel snel af. Van zachte prutstaal is het opeens hard breekbaar staal geworden. Nog steeds zelfde materiaal maar wel andere eigenschappen. Ik neem zo aan dat dat met meer materialen kan, maar daar kan ik naast zitten natuurlijk.
Ben ik helemaal met je eens. Derhalve kun je aan hetzelfde materiaal een andere prijs hangen. En kost het ene kozijn van hout/aluminium/kunstof meer dan een ander. Beetje afwerking zo, afwerking zus, arbeider kost zoveel etc etc etc.quote:Op maandag 12 november 2012 13:27 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Leuk dat je weet wat harden is, maar om bijvoorbeeld roestvaststaal te maken kom je er niet met alleen een warmtebehandeling, dan moet de samenstelling van het staal toch echt wel juist zijn, ook om het staal te harden met je de juiste staalsoorten voor gebruiken, het standaard "pisbakken"staal 1730 is gewoon ook bijna niet te harden omdat daar te weinig legerings elementen in zitten. Verder is een warmtebehandeling ook niet gratis en als er maten nauwkeurig moeten zijn dan moet je nog nabewerkingen doen na het harden.
Duitse prijzen lopen recent op, ik weet niet waarom:quote:Op maandag 12 november 2012 16:02 schreef graaierrr het volgende:
http://businessbowl.nl/ni(...)p-duitse-woningmarkt
Ik dacht altijd dat de Duitse huizen zo betaalbaar waren.
Niet in steden zoals Munchen hoor, daar kunnen de NL prijzen nog een puntje aan zuigen.quote:Op maandag 12 november 2012 16:02 schreef graaierrr het volgende:
http://businessbowl.nl/ni(...)p-duitse-woningmarkt
Ik dacht altijd dat de Duitse huizen zo betaalbaar waren.
Meen ergens gelezen te hebben dat huizen in Berlijn goedkoop zijn. Was misschien een oud artikel.quote:Op maandag 12 november 2012 16:21 schreef michaelHD9 het volgende:
[..]
Niet in steden zoals Munchen hoor, daar kunnen de NL prijzen nog een puntje aan zuigen.
Zou heel goed kunnen, het hangt natuurlijk ook deels samen met hoe economisch sterk een regio is. Zuid Duitsland draait als een tierelier, Noord/Oost Duitsland niet.quote:Op maandag 12 november 2012 16:29 schreef graaierrr het volgende:
[..]
Meen ergens gelezen te hebben dat huizen in Berlijn goedkoop zijn. Was misschien een oud artikel.
Nee, inderdaad, dan mag je gerust wegkwijnen in Klazinaveen, as je dat wilt. Let wel, het hoeft niet, in Nederland mag je tot op heden nog altijd zelf beslissen over je centen en mag je gewoon zelf beslissen. Dat laatste wordt wel eens vergetenquote:Op maandag 12 november 2012 19:03 schreef michaelmoore het volgende:
Maar als je pensioen hebt dan hoef je niet meer in Amsterdam te wonen, dus dan is dat geen beletsel meer
nou wegkwijnen, als je niet meer naar dancings gaat maar van vissen houdt dan ben je in klazienaveen beter af dan in Amsterdamquote:Op maandag 12 november 2012 19:20 schreef michaelHD9 het volgende:
[..]
Nee, inderdaad, dan mag je gerust wegkwijnen in Klazinaveen, as je dat wilt. Let wel, het hoeft niet, in Nederland mag je tot op heden nog altijd zelf beslissen over je centen en mag je gewoon zelf beslissen. Dat laatste wordt wel eens vergeten
dan woon je ws. in de eerste instantie al niet in de stad, henkquote:Op maandag 12 november 2012 19:21 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nou wegkwijnen, als je niet meer naar dancings gaat maar van vissen houdt dan ben je in klazienaveen beter af dan in Amsterdam
nee ik zou me er geen raad weten, als ik daar moest wonen , als ik in de stad moet zijn dan ga ik er wel een keer heenquote:Op maandag 12 november 2012 19:35 schreef michaelHD9 het volgende:
[..]
dan woon je ws. in de eerste instantie al niet in de stad, henk
Kan, mag, als andere mensen andere behoeftes/verlangens hebben mag ook, toch?quote:Op maandag 12 november 2012 19:37 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee ik zou me er geen raad weten, als ik daar moest wonen , als ik in de stad moet zijn dan ga ik er wel een keer heen
Geef mij maar een mooi bos
Kan het me niet voorstellen dat je voor je plezier in de stad woontquote:Op maandag 12 november 2012 19:46 schreef michaelHD9 het volgende:
[..]
Kan, mag, als andere mensen andere behoeftes/verlangens hebben mag ook, toch?
Ik pas wel op, zowat de hoogste huizenprijzen ter wereld daar.quote:Op maandag 12 november 2012 19:48 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Kan het me niet voorstellen dat je voor je plezier in de stad woont
misschien jonge mensen maar de babyboom generatie zeker niet
Ziekelijk dat samenklonteren , in een fijnstof omgeving
Maar jij gaat voor je plezier naar Mumbai ofzo, daar wonen 20 miljoen mensen op een plek zo groot als de provincie utrecht
zal wel met je woonquotequote:Op maandag 12 november 2012 20:07 schreef michaelHD9 het volgende:
[..]
Ik pas wel op, zowat de hoogste huizenprijzen ter wereld daar.
(nou ja, Shanghai is 2x zoveel, ach ja)
Ongeveer 11.000 euro per m2 voor een appartement (zeg maar ruim 4x NL), en dat zonder HRA, en met interestvoeten van 8% en hoger.
http://www.bloomberg.com/(...)hart-of-the-day.html
Dat die mensen niet naar Drente verhuizen!
Ik zal het maar niet hebben over de woonquote, he?
Top post zo zie ik het ook! Ben dan ook niet van plan om een huis te gaan kopen ondanks vast contractquote:Op maandag 12 november 2012 11:09 schreef RemcoDelft het volgende:
Eerste Hulp Bij het denken als een Starter:
Afgelopen week was er een hoop te doen om de positie van de starter op de woningmarkt. Verschillende belangengroepen buitelden over elkaar heen om het voor hem op te nemen. Zo was er Rob Mulder van VEH die bij nieuwsuur mocht komen vertellen dat starters minder kunnen gaan lenen door de nieuwe regels omtrent verplicht aflossen. Zij moesten vooral NU METEEN een huis kopen.
Ook haalden NVM en de Hypotheekshop hun propaganda-vehikel, ‘stichting starter‘ weer eens van stal om uit te leggen dat toch vooral de starterslening en een veelvoud aan onbegrijpelijke hypotheek producten moeten blijven.
Los van het feit dat zij -toch professionals- ten onrechte beweren dat 1 starter tot 4 vervolgaankopen leidt en dat de leenquotes worden aangepast door de nieuwe annuïtaire leenvormen, is er iets geks aan de hand. Jan en alleman wordt uitgenodigd op staats TV om namens de starter te spreken, maar niemand lijkt meer te weten hoe hij dacht toen hij zelf starter was. Omdat ik niet de beroerdste ben, bied ik bij deze zes simpele handvatten voor de lobbyisten:
1. Praat niet over prijzen, maar over kosten
Ter herinnering: de starter heeft nog geen huis. Indien u gewend was om te spreken over herstel van de woningmarkt in termen van stijgende prijzen: stop daarmee. Het is een ver-van-uw-bed show, maar u moet zich voorstellen hoe het op u zou over komen als een Arabische oliesjeik op het journaal zou komen vertellen dat er goed nieuws is en de olieprijzen weer omhoog gaan. Diegenen met een lege tank kunnen het best NU METEEN hun tank volgooien.
Een huis is, net als voedsel, gas en licht een basisbehoefte. Ik zie weinig mensen openlijk juichen als deze duurder worden.
2. Goed en betaalbaar wonen is het doel, niet winst maken
Brengt ons op het volgende punt, wat is eigenlijk het doel? Al jaren wordt er op TV gediscussieerd over het ‘vlottrekken’ van de markt. Er is ook nog ‘geen herstel’. Zelfs de NVM lichtpuntjes worden schaars. Maar iedere discussie over maatregelen voor herstel is gelul in de marge als we het niet eens zijn over het doel. Hoe gaan we meten dat de markt herstelt? U zult vast vinden dat de markt herstelt wanneer prijzen stijgen. Herleest u in dat geval punt 1.
In mijn ogen willen we er naartoe dat iedereen goed en betaalbaar kan wonen. Natuurlijk zijn er verschillen in hoe goed men woont, maar passende woonruimte voor iedereen is het streven. Op de koopmarkt moeten vraag en aanbod soepel bij elkaar komen zodat mensen flexibel blijven om te verhuizen voor een baan of gewijzigde gezinsomstandigheden.
Het is in de industrie gebruikelijk om een doel vast te stellen, waarna keer op keer de zwakste schakel in het proces wordt versterkt. Dit leidt tot een steeds efficiëntere productie waarbij prijs afneemt en kwaliteit toeneemt. Als consument eisen wij dit ook. Een TV, Koelkast, auto moet almaar beter en goedkoper worden.
Hoe anders denkt u in het geval van huizen? Het huidig kabinet heeft onlangs de sterkste schakel geïdentificeerd en maakt deze zwakker. De betaalbare huren worden hoger. Dit kan alleen maar gebeuren omdat het kabinet hoge huizenprijzen tot doel heeft. Als over 20 jaar de huren te hoog zijn t.o.v. de koopwoningen vindt het kabinet vast een manier om kopen duurder te maken. Gevolg is dat we altijd meer gaan betalen voor wonen.
3. Steun werkt tot deze in de prijs verwerkt is, daarna werkt ze tegen
De huizenprijzen zijn direct gelinkt aan wat de starter maximaal kan lenen. Wanneer er een nieuwe regel wordt bedacht waardoor de starter meer kan lenen, heeft deze slechts beperkt zin. Huizenprijzen zullen zich namelijk aanpassen aan het nieuwe leenvermogen. De huizenprijzen zijn op dit moment gebaseerd op:
- Hypotheekrenteaftrek tegen 52%
- Aflossingsvrije vormen
- Historisch lage rente
- Startersleningen
- NHG
- Etc
Met bovenstaande middelen koop je nu het zelfde huis als vóór deze middelen bestonden, maar nu voor meer geld. Echter kunnen de maatregelen allemaal worden afgeschaft. Dit betekent een enorm risico voor de starter, die met de afschaffing van iedere maatregel zijn maandlasten ziet stijgen en/of woningwaarde ziet dalen.
Om de starter nu te helpen zou je dus kunnen verzinnen dat deze 20.000 euro cash krijgt van de overheid, bij aankoop van een woning. Echter snijden we hiermee de starter van 2025 in de vingers.
Duidelijkheid voor de starter is geen duidelijkheid hoe deze maatregelen nog even blijven bestaan. Duidelijkheid is hoe bovenstaande marktverstoringen voor zover ze door de overheid worden bepaald volledig worden afgeschaft.
4. De starter helpen is anders dan de starter richting verkoper helpen
Stel: een starter biedt 150.000 euro en een verkoper wil 200.000 euro hebben. U, beste lobby, stelt in dit geval altijd voor om de starter te helpen met een makkelijkere, hogere lening. U helpt hiermee de starter richting verkoper. In werkelijkheid is de starter geholpen wanneer de verkoper richting hem komt. Indien u dus de starter wilt helpen, maakt u zich sterk voor maatregelen die de verkoper in staat stellen te zakken in prijs.
U zult dat niet willen, maar spreekt u dan in het vervolg svp over ‘de starter richting verkoper helpen’.
5. De starter is niet alleen degene die gister een huis nodig had
Het heeft ons best een poos gekost om de puinhoop te veroorzaken die de woningmarkt nu is. Het zal dan ook echt niet van de ene op de andere dag zijn dat alles weer koek en ei is. Daarom is het belangrijk om ons niet steeds blind te staren op een starter die volgende week gaat bevallen van een vijfling en dus gister een groter huis nodig heeft.
Bij zulke tijdsdruk zouden we beter iets kunnen regelen in de huursector. Bovendien zetten we onszelf klem in onze beperkt houdbare denkpatroon door stelselmatig niet te denken aan alle starters die over tien, twintig, honderd jaar nog gaan volgen.
Dit punt is vooral een verkapte oproep aan nieuwsprogramma’s, die hier een handje van hebben.
6. Grond is niet schaars
In Nederland is ongeveer 14% bebouwd. Als we alle woningen die we nodig hebben tot de bevolking weer gaat krimpen zo ruim mogelijk zouden bouwen, zou 14,5% bebouwd worden. Op dit moment hebben talloze gemeenten een enorm overschot aan bouwgrond.
Echter is het gebruikelijk geworden dat gemeenten hele dikke winsten boeken op bouwgrond. De waarde van bouwgrond is gedefinieerd als de waarde van een te verkopen huis minus de bouwkosten. Dat betekent dat er nauwelijks een prikkel is om goedkoper te bouwen. Ook betekent het dat de kosten van grond mee stijgen met de speculatieve stijgingen in de koopsector. Hierdoor is het vrijwel onmogelijk geworden om in het vrije segment huur woningen te exploiteren.
Een gezond middensegment huur zou een enorme verbetering kunnen betekenen voor de doorstroming vanuit sociale huurwoningen, en een hele verstandige eerste stap kunnen zijn voor stellen die voor het eerst gaan samenwonen. Allemaal mogelijk zodra grond wordt afgeboekt.
Echter houden gemeenten krampachtig vast aan grondprijzen van voor de crisis. De gemiddelde prijs van bouwgrond is nauwelijks gezakt, terwijl er iedere maand zo’n honderd bouwbedrijven failliet gaan (Ok, een aantal start gelijk daarna door met hetzelfde personeel in een flexcontract maar toch).
Volkshuisvesting is een plicht van de overheid. Alle gemeente/cultuur-paleizen die met winsten uit grondverkoop zijn gebouwd afgelopen decennia waren dat niet. Er is voldoende vraag naar nieuwbouw, maar niet meer tegen de tarieven die ooit golden. Wen er aan.
Stuur je nog een kaartje? Ja toch?quote:Op maandag 12 november 2012 21:08 schreef ebayaccountje het volgende:
Top post zo zie ik het ook! Ben dan ook niet van plan om een huis te gaan kopen ondanks vast contractmisschien sociale huurwoning maar eigenlijk zijn die ook veels te duur(alleen maar vanwege goede baan nu). Mocht deze onzin nog lang aanhouden; de overheid die koste wat kost de prijs hoog houd en de starters met gezijk opscheept dan ga ik lekker emigreren naar een land waar ik als hoog opgeleide starter met een goed carierre perspectief niet met de rotzooi van voorgaande generaties opgescheept word ik weiger te betalen voor jaren wanbeleid van andere generaties. (eat your own loss pokke babyboomers) Hoop dat de overige jongeren dit ook eens in gaan zien en zich niet klakkeloos laten naaien.
Alleen HD9/MM ziet graag zijn moeder in een 22m2 'studio' zitten denk ik...quote:Op maandag 12 november 2012 08:29 schreef michaelHD9 het volgende:
Hier zie ik enkel oudjes die absoluut niet verbannen willen worden naar een kippehok (zoals daar hier de neus voor opgehaald pleegt te worden; maar wel je ouders willen aandoen?), en die passen simpelweg hun huis aan -
Nou ik bijvoorbeeldquote:nog afgezien dat ik nog nooit een huis gehad heb met wasmachine op de zolder ( wie verzint dat)
Dat zit ze nu ook al 9 jaarquote:Op maandag 12 november 2012 22:48 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Alleen MM ziet graag zijn moeder in een 22m2 'studio' zitten denk ik...
[..]
voordeel is dat je ontluchting via het dak hebt met de drogerquote:Op maandag 12 november 2012 22:48 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Alleen HD9/MM ziet graag zijn moeder in een 22m2 'studio' zitten denk ik...
[..]
Nou ik bijvoorbeeld
Ik weet niet waar bij jou de vuile was 'ontspringt', maar bij mij is dat op de verdieping van de slaapkamers. Dan kun je dus kiezen tussen je wasmachine & droger in de badkamer (pure armoe), beneden in de keuken (dubbele pure armoe), of uit het zicht op zolder.(Mits je een fatsoenlijke zolder hebt he...
)
Even samenvatten...quote:Op maandag 12 november 2012 22:49 schreef michaelmoore het volgende:
Dat zit ze nu ook al 9 jaar
en heel gelukkig
Kom je wel eens in een bejaardenhuis
nee dat ze erg tevreden isquote:Op maandag 12 november 2012 22:51 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Even samenvatten...
Je bent er nu trots op dat je moeder al 9 jaar in een (volgens jouw eigen woorden) 'kippehok' zit???
Sorry hoor, ik ben een generatie jonger dan jou, maar dan zou ik mijn moeder in huis halen. Geen probleem.quote:Op maandag 12 november 2012 22:52 schreef michaelmoore het volgende:
nee dat ze erg tevreden is
met eigen keukentje en badkamer en tuintje op het zuiden
totaal inderdaad 20m2
ja zegt ie.quote:Op maandag 12 november 2012 22:53 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Sorry hoor, ik ben een generatie jonger dan jou, maar dan zou ik mijn moeder in huis halen. Geen probleem.
Heb je adres nietquote:Op maandag 12 november 2012 22:43 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Stuur je nog een kaartje? Ja toch?
Waarom ben je dan kennelijk ook 2 x teruggekomen als ik vragen mag?quote:Op maandag 12 november 2012 22:55 schreef ebayaccountje het volgende:
Heb je adres nietmaar ik ben in tegenstelling tot de anti wilders menigte serieus heb ook al 2x eerder in het buitenland gewoont en nee dat was niet twee keer in belgie haha
Waarom zou mijn moeder tegen mij dankjewel moeten zeggen? Na alles wat ze zelf voor mij gedaan heeft?quote:Op maandag 12 november 2012 22:54 schreef michaelmoore het volgende:
ja zegt ie.
daar doe je niemand een plezier mee
ouderen willen ook zelfstandig blijven en niet steeds dank je wel zeggen
ja, men wil zelfstandig blijven en niet jou om hun heen hebben de hele dagquote:Op maandag 12 november 2012 23:07 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Waarom zou mijn moeder tegen mij dankjewel moeten zeggen? Na alles wat ze zelf voor mij gedaan heeft?
Buiten dat jij en de Xeno-posse erg rare 'kennissen, 'vrienden' en 'collega's' hebben, wijkt ook je familie wat af schat ik zo...quote:Op maandag 12 november 2012 23:11 schreef michaelmoore het volgende:
ja, men wil zelfstandig blijven en niet jou om hun heen hebben de hele dag
je weet niet waar je over praat, ga maar eens een weekje in een bejaardenhuis erken, dan klets je wel andersquote:Op maandag 12 november 2012 23:14 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Buiten dat jij en de Xeno-posse erg rare 'kennissen, 'vrienden' en 'collega's' hebben, wijkt ook je familie wat af schat ik zo...
Jouw familie moet het in ieder geval niet van jou hebben... Geen wonder dat NL naar de klote gaat.quote:Op maandag 12 november 2012 23:27 schreef michaelmoore het volgende:
je weet niet waar je over praat, ga maar eens een weekje in een bejaardenhuis erken, dan klets je wel anders
ik ben er iedere week op zondagquote:Op maandag 12 november 2012 23:31 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Jouw familie moet het in ieder geval niet van jou hebben... Geen wonder dat NL naar de klote gaat.
Dan ben je geen haar beter als die man die elke zondag het vlees komt snijden...quote:
Simpel, omdat het beide vooraf bepaalde periodes waren. Heb nu een goeie baan in NL maar tijdens solliciteren ging zeker de helft al naar het buitenland toe. Alleen zitten ze daar niet op tijdelijke mensen te wachten en met mijn leeftijd (20-30) denken ze dat je alleen even een jaartje wat meer van de wereld wil zien, en in NL heb ik het voordeel dat ik taal goed spreek. Met een paar jaar leeftijd/werk ervaring erbij is werk in mijn sector absoluut geen probleem meer en kan ik vrij eenvoudig weg naar een land met veel betere kansen op een gelukkig zorgeloos leventjequote:Op maandag 12 november 2012 23:07 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Waarom zou mijn moeder tegen mij dankjewel moeten zeggen? Na alles wat ze zelf voor mij gedaan heeft?
Ik hoop dat je beter werkt, dan quote... Maar dat terzijde. ;-)quote:Op maandag 12 november 2012 23:49 schreef ebayaccountje het volgende:
Simpel, omdat het beide vooraf bepaalde periodes waren. Heb nu een goeie baan in NL maar tijdens solliciteren ging zeker de helft al naar het buitenland toe. Alleen zitten ze daar niet op tijdelijke mensen te wachten en met mijn leeftijd (20-30) denken ze dat je alleen even een jaartje wat meer van de wereld wil zien, en in NL heb ik het voordeel dat ik taal goed spreek. Met een paar jaar leeftijd/werk ervaring erbij is werk in mijn sector absoluut geen probleem meer en kan ik vrij eenvoudig weg naar een land met veel betere kansen op een gelukkig zorgeloos leventje.
Zo geweldig is NL nou ook weer niet xD, depressief weer, gestress en een verrot overheidssysteem wat de voorgaande 2 er vast ook niet beter op maakt.
Lol ik zou maar wat blij zijn als ik dat lekker zelf mag fixen hou ik tenminste nog wat over voor als ik oud ben. Alles wat ik hier aan pensioen/aow bijdraag beschouw ik toch al als verloren (zelfs als ik hier blijf) al die organisaties waar je nu zo goed als verplicht je geld naar toesluist kunnen/willen niet goed met geld omgaan dat moge duidelijk zijn.quote:Op maandag 12 november 2012 23:52 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ik hoop dat je beter werkt, dan quote... Maar dat terzijde. ;-)
Gelukkig is het in dit land zo dat een ieder vrij is om te staan en te gaan. Doe er je voordeel mee. Kost je niks (hooguit een deel van je recht op AOW, maar ik mag aannemen dat je het daar volledig mee eens bent)
mee eens. helaas willen ze zzp ers ook het pensioenfonds induwenquote:Op dinsdag 13 november 2012 00:06 schreef ebayaccountje het volgende:
[..]
Lol ik zou maar wat blij zijn als ik dat lekker zelf mag fixen hou ik tenminste nog wat over voor als ik oud ben. Alles wat ik hier aan pensioen/aow bijdraag beschouw ik toch al als verloren (zelfs als ik hier blijf) al die organisaties waar je nu zo goed als verplicht je geld naar toesluist kunnen/willen niet goed met geld omgaan dat moge duidelijk zijn.
Niemand verplicht je dan ook je recht op dat geld (hoeveel het t.z.t. ook mag wezen) te behouden he...quote:Op dinsdag 13 november 2012 00:06 schreef ebayaccountje het volgende:
Lol ik zou maar wat blij zijn als ik dat lekker zelf mag fixen hou ik tenminste nog wat over voor als ik oud ben. Alles wat ik hier aan pensioen/aow bijdraag beschouw ik toch al als verloren (zelfs als ik hier blijf) al die organisaties waar je nu zo goed als verplicht je geld naar toesluist kunnen/willen niet goed met geld omgaan dat moge duidelijk zijn.
Ja nou hier komt ze de trap al tien jaar niet meer opquote:Op maandag 12 november 2012 23:37 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dan ben je geen haar beter als die man die elke zondag het vlees komt snijden...
Maar goed, het gaat er niet over hoe jij met je moeder omgaat. Dat is jouw probleem, feitelijk die van je moeder zelfs...
Jij neemt aan dat net als jouw moeder iedereen graag in een 22m2 kippehok (jouw woorden) wil worden geduwd. Ik denk dat de werkelijkheid ietwat bezijden jouw gedachtegang ligt.
Zoals gezegd... Als jij te beroerd bent om je klauwen te laten wapperen voor je eigen moeder, wil dat niet zeggen dat dat voor iedereen geldt he...quote:Op dinsdag 13 november 2012 00:41 schreef michaelmoore het volgende:
Ja nou hier komt ze de trap al tien jaar niet meer op
En zolang ze daar keurig verzorgd wordt op jouw kosten via de AWBZ gaat het nog wel en is ze je heel erg dankbaar
Betaal jij geen belasting ??quote:Op dinsdag 13 november 2012 00:46 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
En helaas voor je, er wordt niemand verzorgt op mijn kosten. Ben ik al 12 jaar geleden mee gestopt. ;-)
Onder de streep niet nee. Ben er helemaal klaar mee.quote:
quote:Op maandag 12 november 2012 23:31 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
.. Geen wonder dat NL naar de klote gaat.
Geen wonder dat er steeds belastingverhogingen komen omdat zoveel mensen aan belastingontwijking doen.quote:Op dinsdag 13 november 2012 00:58 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Onder de streep niet nee. Ben er helemaal klaar mee.
Ook jijquote:Op dinsdag 13 november 2012 00:58 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Onder de streep niet nee. Ben er helemaal klaar mee.
Lol, dat is precies wat ik wil dan hou ik meer over heb ik een uitgebreider pakket en meer service... Net als met de pensioenen je stopt er minder in en krijgt meer terug. Ik zeg overigens niet dat alles beter is, maar voor mij zijn de pluspunten zeker niet verwaarloosbaar ondanks dat mijn familie en meeste vrienden hier wonen.quote:Op dinsdag 13 november 2012 00:11 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Niemand verplicht je dan ook je recht op dat geld (hoeveel het t.z.t. ook mag wezen) te behouden he...
Wat mij betreft...Go for it.... In het buitenland is alles beter. Heus. Daar kun je niet alleen (net als in NL gewoon kan uiteraard) alles zelf 'fixen', maar daar moet je dat zelfs.
Succes. Enne.... graag niet terugkomen als je zorg nodig hebt. Ik mag aannemen dat je daar dan zelf al voor gespaard hebt. BVD.
bron voor deze hernieuwde bewering? (nu maar weer eens opgerekt naar 80.000). Bejaardentehuis he, niet verzorgingstehuis. Of is dat er weer één uit dezelfde categorie als dat nieuwbouwproject in Nieuwegein?quote:Op dinsdag 13 november 2012 07:14 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ook jij
oudjes in een bejaardenhuis kostten per jaar 50 - 80.000 , ik denk dat mijn moeder de samenleving per jaar 100.000 kost aan verzorging, dokter, medicijnen en huisvesting
Het is zoooo onnatuurlijk om zoveel middelen aan ouderen te besteden. Geen enkele diersoort doet dat! Gezonde jonge mensen die hun hele werkende leven niets anders doen dan mensen net voor hun dood nog even te voeren o.i.d. ... Tot op zekere hoogte goed, wat mij betreft zijn we ver doorgeschoten!quote:Op dinsdag 13 november 2012 07:14 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ook jij
oudjes in een bejaardenhuis kostten per jaar 50 - 80.000 , ik denk dat mijn moeder de samenleving per jaar 100.000 kost aan verzorging, dokter, medicijnen en huisvesting
Dat is wel heel makkelijk gezegd. Vertel dat eens aan een familie die dat niet wil, en elke dag aan het bed zitten van hun vader of moeder die in de door jou beschreven situatie daar ligt? Sure, voor die man of vrouw zal het beter zijn, maar als de familie dat niet wil, wie ben jij dan om daar over te beslissen?quote:Op dinsdag 13 november 2012 09:39 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Het is zoooo onnatuurlijk om zoveel middelen aan ouderen te besteden. Geen enkele diersoort doet dat! Gezonde jonge mensen die hun hele werkende leven niets anders doen dan mensen net voor hun dood nog even te voeren o.i.d. ... Tot op zekere hoogte goed, wat mij betreft zijn we ver doorgeschoten!
Als iemand niet meer zelfstandig kan eten, naar de WC kan, wassen/douchen, lopen, en ook nog eens zo dement is als een deur: laat zo iemand dan gewoon doodgaan! Rek het niet nog langer
Daar zou dan wel eens een uitgebreide maatschappelijke discussie over gevoerd moeten gaan worden. Als het voor het betreffende familielid beter zou zijn om deze situatie te beeindigen, wie is de familie dan dat deze toch het einde zolang mogelijk willen uitstellen alleen maar ter eer en glorie van hun eigen gevoel en dus geen rekening houden met het toch al stervende familielid.quote:Op dinsdag 13 november 2012 09:55 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat is wel heel makkelijk gezegd. Vertel dat eens aan een familie die dat niet wil, en elke dag aan het bed zitten van hun vader of moeder die in de door jou beschreven situatie daar ligt? Sure, voor die man of vrouw zal het beter zijn, maar als de familie dat niet wil, wie ben jij dan om daar over te beslissen?
Alleen durft geen enkele politicus z'n vingers er aan te branden. Voor je het weet roept een of ander vanuit extreem links "Hitler", en is het einde discussie...quote:Op dinsdag 13 november 2012 09:59 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Daar zou dan wel eens een uitgebreide maatschappelijke discussie over gevoerd moeten gaan worden.
Die familie is de familie. Jij, of wie anders dan ook is een buitenstaander. Dat je een discussie voert over of onnodig lijden van de patient verlengd moet worden of beeindigd moet worden kan ik me nog iets bij voorstellen, al kent een buitenstaander de patient niet, maar dan doe je dat nog vanuit het oogpunt van het welzijn van de patient.quote:Op dinsdag 13 november 2012 09:59 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Daar zou dan wel eens een uitgebreide maatschappelijke discussie over gevoerd moeten gaan worden. Als het voor het betreffende familielid beter zou zijn om deze situatie te beeindigen, wie is de familie dan dat deze toch het einde zolang mogelijk willen uitstellen alleen maar ter eer en glorie van hun eigen gevoel en dus geen rekening houden met het toch al stervende familielid.
Het welzijn van de patient staat vaak op een laatste plaats.quote:Op dinsdag 13 november 2012 10:03 schreef CoolGuy het volgende:
Die familie is de familie. Jij, of wie anders dan ook is een buitenstaander. Dat je een discussie voert over of onnodig lijden van de patient verlengd moet worden of beeindigd moet worden kan ik me nog iets bij voorstellen, al kent een buitenstaander de patient niet, maar dan doe je dat nog vanuit het oogpunt van het welzijn van de patient.
Ja.quote:Op dinsdag 13 november 2012 10:05 schreef michaelHD9 het volgende:
Begrijpen jullie het verschil tussen 'bejaardentehuis' en 'verzorgingstehuis'? Compleet niet aan de orde (en volslagen offtopic trouwens)
Das bijzonder. Een oom van mij wilde euthanasie omdat hij kanker had en niet onnodig wilde lijden. Dat is toen met een week geregeld. Dat verbaasde mij ook dat dat zo snel ging, maar het is toch echt zo.quote:Op dinsdag 13 november 2012 10:07 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het welzijn van de patient staat vaak op een laatste plaats.
Mijn oma van 84 had een herseninfarct gehad was 3/4 verlamd, had een wilsverklaring dat ze euthenasie zou willen hebben wanneer haar zoiets zou overkomen, maar in het katholieke ziekenhuis waar ze terecht kwam werken ze daar niet aan mee en heeft ze 3 weken onderzoeken moeten ondergaan voordat ze weer naar huis kon om daar door de huisarts haar levensbeeindigings wens in vervulling te kunnen laten gaan. Over verspilde kosten in de gezondheids zorg, de wens van de patient die niet gerespecteerd wordt, de familie die de patient niet eerder naar huis kan krijgen.
Bij mijn moeder was het idd ook zo geregeld maar dat oma verhaal was echt bizar om mee te maken.quote:Op dinsdag 13 november 2012 10:13 schreef CoolGuy het volgende:
Das bijzonder. Een oom van mij wilde euthanasie omdat hij kanker had en niet onnodig wilde lijden. Dat is toen met een week geregeld. Dat verbaasde mij ook dat dat zo snel ging, maar het is toch echt zo.
Heel leuk het geneuzel over vrije tarieven en marktwerking, maar waarom zakten die prijzen van hun diensten dan al niet voor de crisis toen er ook nog eens meer makelaars waren en hierdoor volgens die theorie dus de prijs allang gedrukt zou moeten zijn.quote:Prijzen makelaars en notarissen flink lager
DEN HAAG - De prijzen van makelaars, taxateurs en notarissen blijven dalen door de aanhoudende malaise op de woningmarkt.
Makelaars en taxateurs waren in de eerste helft van dit jaar ongeveer 5 procent goedkoper dan een jaar eerder. Dat heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) dinsdag bekendgemaakt.
Ook de prijzen voor aan- en verkoopbemiddeling en taxatie van bedrijfspanden lagen in het eerste halfjaar flink lager dan een jaar eerder.
De prijzen van notarissen staan door de invoering van vrije tarieven al langer onder druk. De prijsdalingen hangen samen met de afnemende woningverkoop en de toegenomen onderlinge concurrentie in de makelaars- en notarissenbranche
Het is zelfs nog veel erger: vanuit winstoogpunt wordt lijden gerekt! Als de "behandelaars" niet onbeperkt geld van de Staat zouden krijgen, zou er veel minder geleden worden.quote:Op dinsdag 13 november 2012 10:03 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Die familie is de familie. Jij, of wie anders dan ook is een buitenstaander. Dat je een discussie voert over of onnodig lijden van de patient verlengd moet worden of beeindigd moet worden kan ik me nog iets bij voorstellen, al kent een buitenstaander de patient niet, maar dan doe je dat nog vanuit het oogpunt van het welzijn van de patient.
In dit topic wordt het geopperd vanuit kostenoogpunt, en dat vind ik heel wat anders, en ook ontzettend fout.
Nou mijn ervaring is dat als je niet meer wil, je ook niet meer hoeft. Twee keer van ontzettend dichtbij mee gemaakt.quote:Op dinsdag 13 november 2012 10:34 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Het is zelfs nog veel erger: vanuit winstoogpunt wordt lijden gerekt! Als de "behandelaars" niet onbeperkt geld van de Staat zouden krijgen, zou er veel minder geleden worden.
quote:Als het aan regeringspartij PvdA ligt, kunnen sommige zogenoemde scheefhuurders komende zomer een maximale huurverhoging van ruim 10 procent tegemoetzien. Het gaat om huishoudens met een inkomen van meer dan 43 duizend euro per jaar in sociale huurwoningen met een relatief zeer lage huur. Het regeerakkoord laat ruimte deze groep extra hard aan te pakken, stelt PvdA-Kamerlid Jacques Monasch. 'En ik vind dat ook prima te verantwoorden. Je moet je voorstellen dat het hier gaat om mensen met een goed salaris, die bijvoorbeeld voor 300 euro per maand een ruime sociale huurwoning in de Amsterdamse Jordaan bewonen.'
http://www.volkskrant.nl/(...)dan-10-procent.dhtml
Waarom? De sociale huurwoningen zijn niet bedoeld voor mensen met een jaarsalaris van 43.000 euro. Daarom.quote:
Dat is natuurlijk mooi en goed op het eerste gezicht! Maar ik vind het kortzichtig om te zeggen: besparen op zorg is fout, levens gaan voor geld. Immers: een heel groot deel van onze (belasting op) inkomens gaat op aan zorg. Dus: een groot deel van je werkende leven gaat op aan zorg -> zonder deze zorg zou je veel minder hoeven te werken -> meer quality time. Die paar jaar op het einde weegt wat mij betreft niet op aan alle jaren die ik nu extra moet werken. Geldt denk ik voor de meeste mensen, als je het optimaliseren van levensgeluk als doel hebt (en dat zou het doel moeten zijn van overheidsbeleid).quote:Op dinsdag 13 november 2012 12:51 schreef CoolGuy het volgende:
Nou, mijn vader heeft bestraling en (lichte) chemo gehad, en heeft daar, anders dan dat zijn haar dunner werd, 0 hinder van ondervonden, ondanks de verhalen daarover. Het gevolg is dat hij nog een paar jaar zonder klachten heeft mee gekund, en dus oa aan mijn huis nog heeft mee helpen klussen ipv dat het snel afgelopen was.
Ik ben er blij om dat dat zo gebeurd is. Op het eind was er ook alle medewerking om daadwerkelijk lijden te besparen. Het interesseert mij werkelijk geen zak wat 't gekost heeft, ik ben blij dat het zo gegaan is, en hij verschillende dingen nog mee heeft kunnen maken.
Ja maar door zulke maatregelen blijven er steeds minder goedkope huurwoningen over, of denk je dat ze de prijs weer verlagen als er iemand met een laag salaris in trekt?quote:Op dinsdag 13 november 2012 12:19 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Waarom? De sociale huurwoningen zijn niet bedoeld voor mensen met een jaarsalaris van 43.000 euro. Daarom.
Daarvoor hebben we toch een huurtoeslag.quote:Op dinsdag 13 november 2012 13:43 schreef graaierrr het volgende:
[..]
Ja maar door zulke maatregelen blijven er steeds minder goedkope huurwoningen over, of denk je dat ze de prijs weer verlagen als er iemand met een laag salaris in trekt?
Als een mens met een hoog inkomen besluit elders te gaan huren of te kopen dan gaat ook de coporatiewoning in de verkoop.quote:Op dinsdag 13 november 2012 13:43 schreef graaierrr het volgende:
[..]
Ja maar door zulke maatregelen blijven er steeds minder goedkope huurwoningen over, of denk je dat ze de prijs weer verlagen als er iemand met een laag salaris in trekt?
mensen die niet in een bejaarden huis meer kunnen omdat ze slecht zijn en niet naar een ziekenhuis kunnen vanwege langdurig bedbeslag, die gaan naar het verpleeghuis of verzorgingshuis.quote:Op dinsdag 13 november 2012 10:05 schreef michaelHD9 het volgende:
Begrijpen jullie het verschil tussen 'bejaardentehuis' en 'verzorgingstehuis'? Compleet niet aan de orde (en volslagen offtopic trouwens)
Klopt, een groot deel wordt gewoon verkocht dus dan hebben mensen met een laag inkomen er sowieso nix aan. Van de rest van de woningen wordt de huur met 20% verhoogd (althans bij mij in de buurt).quote:Op dinsdag 13 november 2012 15:18 schreef HD9 het volgende:
[..]
Als een mens met een hoog inkomen besluit elders te gaan huren of te kopen dan gaat ook de coporatiewoning in de verkoop.
Hier wordt iedere hut die leeg komt verkocht hoor
Ik weet niet waar jij woont maar dat kan gewoon niet in NL zijn.quote:Op dinsdag 13 november 2012 15:18 schreef HD9 het volgende:
[..]
Als een mens met een hoog inkomen besluit elders te gaan huren of te kopen dan gaat ook de coporatiewoning in de verkoop.
Hier wordt iedere hut die leeg komt verkocht hoor
Dan nietquote:Op dinsdag 13 november 2012 15:31 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik weet niet waar jij woont maar dat kan gewoon niet in NL zijn.![]()
Dat ze een gedeelte verkopen klopt maar alles ga toch eens in de zandbak spelen en daar de mede spelende kinderen het wijs maken. Maar hier hebben we je al vaker bij zulke beweringen om bewijzen gevraagd, dus kom maar op met de link.
Dus als je selectief kijkt zie je het om je heen, maar kijk je objectief blijkt dat je gewoon wederom onzin zat te verkondigen.quote:Op dinsdag 13 november 2012 15:33 schreef HD9 het volgende:
[..]
Dan niet
Ik zie het toch om me heen
alleen blokken de ze echt huur willen laten die worden weer verhuurd.
dat zijn de blokken die nog wel onderhouden worden, maar dat zijn er niet veel
http://www.rijksoverheid.(...)ing/huurwoning-kopenquote:Huurwoning kopen
Er zijn huurders die graag hun huurwoning willen kopen.
Het kabinet stimuleert dit en wil dat woningcorporaties minstens 75% van hun woningen te koop aanbieden aan hun huurders.
quote:Op dinsdag 13 november 2012 15:39 schreef HD9 het volgende:
[..]
http://www.rijksoverheid.(...)ing/huurwoning-kopen
Nee, 10 procent overwaarde heb je dan, als ze het al kunnen betalen. Over 5 jaar zitten al die relatief lage inkomens met dikke restschulden. Goedzo, overheid.quote:De bestaande regeling dat de corporatie woningen tegen 90% van de marktwaarde mag verkopen, blijft gelden. Soms mag de corporatie tegen een lagere prijs verkopen.
Ja en wat staat daar nu precies? Ik lees dat daar staat dat ze het aan zittenden huurders moeten aanbieden, daar staat niets dat ze als er een zittende huurder uit gaat ze ook 75% van hun openstaande huurvoorraad zouden moeten verkopen.quote:Op dinsdag 13 november 2012 15:39 schreef HD9 het volgende:
[..]
http://www.rijksoverheid.(...)ing/huurwoning-kopen
Het is de intentie van de overheid dat de corporaties 75% van de woningvoorraad gaan afstotenquote:Op dinsdag 13 november 2012 15:43 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ja en wat staat daar nu precies? Ik lees dat daar staat dat ze het aan zittenden huurders moeten aanbieden, daar staat niets dat ze als er een zittende huurder uit gaat ze ook 75 van hun openstaande huurvoorraad zouden moeten verkopen.
Verder is het al uit 2010 is dat wetsvoorstel ooit goedgekeurd?
Waar haal je deze dingen toch vandaan, ook dat lees ik nergens erin.quote:Op dinsdag 13 november 2012 15:44 schreef HD9 het volgende:
[..]
Het is de intentie van de overheid dat de corporaties 75% van de woningvoorraad gaan afstoten
De commercie moet dat gaan aanvullen en de corporaties moeten de winst afdragen aan de overheid middels extra belastingen
nee hoor, ik denk dat er ooit een teruggekocht is, want de kosten koper, die is de koper dan wel kwijtquote:Op dinsdag 13 november 2012 15:48 schreef Basp1 het volgende:
Ook is het nog eens zo dat wanneer ze woning met koopgarant oid verkopen ze in principe wel in hun eigen bezit blijven omdat deze wederom door hun teruggekocht zal gaan worden.
quote:Vaste korting voor huurders van SWZ
Huurders van SWZ die hun huidige huurwoning of een andere te verkopen huurwoning van SWZ kopen krijgen een vaste korting van ¤ 10.000.
De voorwaarden waaraan huurders moeten voldoen om voor deze kortingsregeling in aanmerking te komen zijn:
En dan nog moet je ondanks de koopgarant toch nog de hypotheek onder NHG aflsuiten.quote:Op dinsdag 13 november 2012 15:59 schreef HD9 het volgende:
[..]
nee hoor, ik denk dat er niet een daadwerkelijk teruggekocht is, want de kosten koper die is de koper dan wel kwijt
maar voor de bank is het prima, die extra zekerheid
Maar de overheid had het altijd over 1.000.000 woningen maar 75% is wel 2.000.000 woningen
Inderdaad. Ik ken mensen die op 3x modaal zitten en een ruime sociale huurwoning in het centrum van Utrecht hebben voor 270 euro per maand. Hebben ook nog eens geen kinderen en houden per maand ontzettend veel over. Kunnen makkelijk iets kopen maar vinden het wel lekker om die woning bezet te houden. En die alleenstaande moeder met kind op minimuminkomen maar lekker wachten op die wachtlijst.quote:
quote:Op dinsdag 13 november 2012 09:39 schreef RemcoDelft het volgende:
Als iemand niet meer zelfstandig kan eten, naar de WC kan, wassen/douchen, lopen, en ook nog eens zo dement is als een deur: laat zo iemand dan gewoon doodgaan! Rek het niet nog langer
quote:DEN HAAG - Voor vele duizenden woningeigenaren met een spaar- of levenhypotheek dreigt een fiscale strop zonder dat zij zich daarvan bewust zijn.
Met die waarschuwing komen de Organisatie van Financiële Dienstverleners (OvFD) en het Verbond van Verzekeraars dinsdag.
http://www.nu.nl/economie(...)spaarhypotheek-.html
Volgens mij hebben wij het gewoon in box 1 staan. En enkele honderden euro's per jaar is jammer maar geen fiscale strop.quote:
wat denk je als alle lonen omlaag gaan ?quote:Op woensdag 14 november 2012 11:51 schreef Emu het volgende:
Ben benieuwd wat de huizenprijzen gaan doen in 2013, evenals de prijzen bouwkavels.
Kavels zal niet veel aan gebeuren verwacht ik. De huizenprijs an sich kan met de huidige vooruitzichten maar één kant op: omlaag.quote:Op woensdag 14 november 2012 11:51 schreef Emu het volgende:
Ben benieuwd wat de huizenprijzen gaan doen in 2013, evenals de prijzen bouwkavels.
Niet omhoog denk ik. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard.quote:Op woensdag 14 november 2012 11:51 schreef Emu het volgende:
verkleurt het grasquote:Op woensdag 14 november 2012 13:29 schreef michaelHD9 het volgende:
Ik ben met LXIV, als iedereen azijn pist, dan.....
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |