abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 12 november 2012 @ 12:40:32 #101
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_119121014
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2012 12:25 schreef michaelHD9 het volgende:

[..]

wat begrijp jij niet helemaal aan materiaalkosten, wat meer dan 90% van de prijs van een kozijn bepaalt?
hangt ervan af wat voor kozijn, hardhout niet hoor
Nivelleren, als je het erg vaak doet, ga je het steeds leuker vinden :)
pi_119121051
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2012 12:40 schreef HD9 het volgende:

[..]

hangt ervan af wat voor kozijn, hardhout niet hoor
:D

hardhout is veel meer dan 20x over de kop gegaan in die twintig jaar
pi_119121127
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2012 11:15 schreef LXIV het volgende:

[..]

Goed stuk, zeker over dat "Helpen van de starter" . Dat is eigenlijk het helpen van de verkoper en het is goed dat dit nu expliciet verwoord staat. Als je in de woestijn bent en je wil water hebben, en iemand biedt water te koop aan voor 10 euro per flesje terwijl je maar 3 euro hebt, dan wordt je niet 'geholpen' door 7 euro extra te mogen lenen om dat flesje te kopen.
In die analogie zou je ook kunnen zeggen dat de waterverkoper ook wel flesjes van 2.50 heeft (welke men wel zou kunnen betalen met die 3 euro), maar deze worden dan als inferieur beschouwd door dezelfde kopers. ;)
  maandag 12 november 2012 @ 12:50:39 #104
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_119121361
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2012 12:25 schreef michaelHD9 het volgende:

[..]

wat begrijp jij niet helemaal aan materiaalkosten, wat meer dan 90% van de prijs van een kozijn bepaalt?
hier heb je een goeikope kozijnen boer die laat ze in Oost Duitsland maken.

http://www.ksiegers.nl/index/5/nl
Nivelleren, als je het erg vaak doet, ga je het steeds leuker vinden :)
pi_119121660
Maar zoals met alles is het net het gebruik van welk materiaal. Kunststof, aluminium, RVS en welk materiaal dan ook bestaat in goedkope versies en dure versies. En dan zijn er nog een heleboel andere factoren die de prijs van een bepaald product bepalen waarbij dus zeker arbeidskosten zeker niet de hoogste factor hoeft te zijn.
Advocatus diaboli aiunt, non semper.
pi_119121741
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2012 12:59 schreef Tikbalang het volgende:
het net het gebruik van welk materiaal. Kunststof, aluminium, RVS en welk materiaal dan ook bestaat in goedkope versies
Bij de meeste kunststoffen en metalen zijn er geen goedkopere versies, dan wordt het opeens een ander materiaal, met dus ook andere eigenschappen en dus niet altijd meer geschikt voor de gewenste toepassing.
pi_119122118
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2012 13:02 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Bij de meeste kunststoffen en metalen zijn er geen goedkopere versies, dan wordt het opeens een ander materiaal, met dus ook andere eigenschappen en dus niet altijd meer geschikt voor de gewenste toepassing.
Oh, je neemt staal je maakt het heet en koelt het heel snel af. Van zachte prutstaal is het opeens hard breekbaar staal geworden. Nog steeds zelfde materiaal maar wel andere eigenschappen. Ik neem zo aan dat dat met meer materialen kan, maar daar kan ik naast zitten natuurlijk.
pi_119122484
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2012 13:15 schreef Tikbalang het volgende:

[..]

Oh, je neemt staal je maakt het heet en koelt het heel snel af. Van zachte prutstaal is het opeens hard breekbaar staal geworden. Nog steeds zelfde materiaal maar wel andere eigenschappen. Ik neem zo aan dat dat met meer materialen kan, maar daar kan ik naast zitten natuurlijk.
Leuk dat je weet wat harden is, maar om bijvoorbeeld roestvaststaal te maken kom je er niet met alleen een warmtebehandeling, dan moet de samenstelling van het staal toch echt wel juist zijn, ook om het staal te harden met je de juiste staalsoorten voor gebruiken, het standaard "pisbakken"staal 1730 is gewoon ook bijna niet te harden omdat daar te weinig legerings elementen in zitten. Verder is een warmtebehandeling ook niet gratis en als er maten nauwkeurig moeten zijn dan moet je nog nabewerkingen doen na het harden.
pi_119125057
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2012 13:27 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Leuk dat je weet wat harden is, maar om bijvoorbeeld roestvaststaal te maken kom je er niet met alleen een warmtebehandeling, dan moet de samenstelling van het staal toch echt wel juist zijn, ook om het staal te harden met je de juiste staalsoorten voor gebruiken, het standaard "pisbakken"staal 1730 is gewoon ook bijna niet te harden omdat daar te weinig legerings elementen in zitten. Verder is een warmtebehandeling ook niet gratis en als er maten nauwkeurig moeten zijn dan moet je nog nabewerkingen doen na het harden.
Ben ik helemaal met je eens. Derhalve kun je aan hetzelfde materiaal een andere prijs hangen. En kost het ene kozijn van hout/aluminium/kunstof meer dan een ander. Beetje afwerking zo, afwerking zus, arbeider kost zoveel etc etc etc.
pi_119128305
http://businessbowl.nl/ni(...)p-duitse-woningmarkt

Ik dacht altijd dat de Duitse huizen zo betaalbaar waren.
  maandag 12 november 2012 @ 16:21:06 #111
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_119128980
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2012 16:02 schreef graaierrr het volgende:

Duitse prijzen lopen recent op, ik weet niet waarom:
censuur :O
pi_119129008
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2012 16:02 schreef graaierrr het volgende:

Niet in steden zoals Munchen hoor, daar kunnen de NL prijzen nog een puntje aan zuigen.
pi_119129300
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2012 16:21 schreef michaelHD9 het volgende:

[..]

Niet in steden zoals Munchen hoor, daar kunnen de NL prijzen nog een puntje aan zuigen.
Meen ergens gelezen te hebben dat huizen in Berlijn goedkoop zijn. Was misschien een oud artikel.
pi_119129464
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2012 16:29 schreef graaierrr het volgende:

[..]

Meen ergens gelezen te hebben dat huizen in Berlijn goedkoop zijn. Was misschien een oud artikel.
Zou heel goed kunnen, het hangt natuurlijk ook deels samen met hoe economisch sterk een regio is. Zuid Duitsland draait als een tierelier, Noord/Oost Duitsland niet.

Zelfde reden als waarom zijn huizen in Amsterdam vele malen duurder dan huizen in Drente.
  maandag 12 november 2012 @ 19:03:11 #115
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_119135507
Maar als je pensioen hebt dan hoef je niet meer in Amsterdam te wonen, dus dan is dat geen beletsel meer
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_119136158
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2012 19:03 schreef michaelmoore het volgende:
Maar als je pensioen hebt dan hoef je niet meer in Amsterdam te wonen, dus dan is dat geen beletsel meer
Nee, inderdaad, dan mag je gerust wegkwijnen in Klazinaveen, as je dat wilt. Let wel, het hoeft niet, in Nederland mag je tot op heden nog altijd zelf beslissen over je centen en mag je gewoon zelf beslissen. Dat laatste wordt wel eens vergeten :)
  maandag 12 november 2012 @ 19:21:51 #117
323876 michaelmoore
pi_119136219
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2012 19:20 schreef michaelHD9 het volgende:

[..]

Nee, inderdaad, dan mag je gerust wegkwijnen in Klazinaveen, as je dat wilt. Let wel, het hoeft niet, in Nederland mag je tot op heden nog altijd zelf beslissen over je centen en mag je gewoon zelf beslissen. Dat laatste wordt wel eens vergeten :)
nou wegkwijnen, als je niet meer naar dancings gaat maar van vissen houdt dan ben je in klazienaveen beter af dan in Amsterdam
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_119136799
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2012 19:21 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

nou wegkwijnen, als je niet meer naar dancings gaat maar van vissen houdt dan ben je in klazienaveen beter af dan in Amsterdam
dan woon je ws. in de eerste instantie al niet in de stad, henk :)
  maandag 12 november 2012 @ 19:37:59 #119
323876 michaelmoore
pi_119136914
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2012 19:35 schreef michaelHD9 het volgende:

[..]

dan woon je ws. in de eerste instantie al niet in de stad, henk :)
nee ik zou me er geen raad weten, als ik daar moest wonen , als ik in de stad moet zijn dan ga ik er wel een keer heen
Geef mij maar een mooi bos
pi_119137307
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2012 19:37 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

nee ik zou me er geen raad weten, als ik daar moest wonen , als ik in de stad moet zijn dan ga ik er wel een keer heen
Geef mij maar een mooi bos
Kan, mag, als andere mensen andere behoeftes/verlangens hebben mag ook, toch?
  maandag 12 november 2012 @ 19:48:29 #121
323876 michaelmoore
pi_119137420
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2012 19:46 schreef michaelHD9 het volgende:

[..]

Kan, mag, als andere mensen andere behoeftes/verlangens hebben mag ook, toch?
Kan het me niet voorstellen dat je voor je plezier in de stad woont
misschien jonge mensen maar de babyboom generatie zeker niet

Ziekelijk dat samenklonteren , in een fijnstof omgeving

Maar jij gaat voor je plezier naar Mumbai ofzo, daar wonen 20 miljoen mensen op een plek zo groot als de provincie utrecht
pi_119138420
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2012 19:48 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Kan het me niet voorstellen dat je voor je plezier in de stad woont
misschien jonge mensen maar de babyboom generatie zeker niet

Ziekelijk dat samenklonteren , in een fijnstof omgeving

Maar jij gaat voor je plezier naar Mumbai ofzo, daar wonen 20 miljoen mensen op een plek zo groot als de provincie utrecht
Ik pas wel op, zowat de hoogste huizenprijzen ter wereld daar. :D
(nou ja, Shanghai is 2x zoveel, ach ja)

Ongeveer 11.000 euro per m2 voor een appartement (zeg maar ruim 4x NL), en dat zonder HRA, en met interestvoeten van 8% en hoger.

http://www.bloomberg.com/(...)hart-of-the-day.html

Dat die mensen niet naar Drente verhuizen!

Ik zal het maar niet hebben over de woonquote, he?
  maandag 12 november 2012 @ 20:24:29 #123
323876 michaelmoore
pi_119139481
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2012 20:07 schreef michaelHD9 het volgende:

[..]

Ik pas wel op, zowat de hoogste huizenprijzen ter wereld daar. :D
(nou ja, Shanghai is 2x zoveel, ach ja)

Ongeveer 11.000 euro per m2 voor een appartement (zeg maar ruim 4x NL), en dat zonder HRA, en met interestvoeten van 8% en hoger.

http://www.bloomberg.com/(...)hart-of-the-day.html

Dat die mensen niet naar Drente verhuizen!

Ik zal het maar niet hebben over de woonquote, he?
zal wel met je woonquote
Ik vind het een smerige stad met smerige mensen
en om daar tussen te willen zitten dat zegt ook iets over jou

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 12-11-2012 22:14:15 ]
pi_119142037
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2012 11:09 schreef RemcoDelft het volgende:
Eerste Hulp Bij het denken als een Starter:
Afgelopen week was er een hoop te doen om de positie van de starter op de woningmarkt. Verschillende belangengroepen buitelden over elkaar heen om het voor hem op te nemen. Zo was er Rob Mulder van VEH die bij nieuwsuur mocht komen vertellen dat starters minder kunnen gaan lenen door de nieuwe regels omtrent verplicht aflossen. Zij moesten vooral NU METEEN een huis kopen.
Ook haalden NVM en de Hypotheekshop hun propaganda-vehikel, ‘stichting starter‘ weer eens van stal om uit te leggen dat toch vooral de starterslening en een veelvoud aan onbegrijpelijke hypotheek producten moeten blijven.

Los van het feit dat zij -toch professionals- ten onrechte beweren dat 1 starter tot 4 vervolgaankopen leidt en dat de leenquotes worden aangepast door de nieuwe annuïtaire leenvormen, is er iets geks aan de hand. Jan en alleman wordt uitgenodigd op staats TV om namens de starter te spreken, maar niemand lijkt meer te weten hoe hij dacht toen hij zelf starter was. Omdat ik niet de beroerdste ben, bied ik bij deze zes simpele handvatten voor de lobbyisten:

1. Praat niet over prijzen, maar over kosten

Ter herinnering: de starter heeft nog geen huis. Indien u gewend was om te spreken over herstel van de woningmarkt in termen van stijgende prijzen: stop daarmee. Het is een ver-van-uw-bed show, maar u moet zich voorstellen hoe het op u zou over komen als een Arabische oliesjeik op het journaal zou komen vertellen dat er goed nieuws is en de olieprijzen weer omhoog gaan. Diegenen met een lege tank kunnen het best NU METEEN hun tank volgooien.

Een huis is, net als voedsel, gas en licht een basisbehoefte. Ik zie weinig mensen openlijk juichen als deze duurder worden.

2. Goed en betaalbaar wonen is het doel, niet winst maken

Brengt ons op het volgende punt, wat is eigenlijk het doel? Al jaren wordt er op TV gediscussieerd over het ‘vlottrekken’ van de markt. Er is ook nog ‘geen herstel’. Zelfs de NVM lichtpuntjes worden schaars. Maar iedere discussie over maatregelen voor herstel is gelul in de marge als we het niet eens zijn over het doel. Hoe gaan we meten dat de markt herstelt? U zult vast vinden dat de markt herstelt wanneer prijzen stijgen. Herleest u in dat geval punt 1.

In mijn ogen willen we er naartoe dat iedereen goed en betaalbaar kan wonen. Natuurlijk zijn er verschillen in hoe goed men woont, maar passende woonruimte voor iedereen is het streven. Op de koopmarkt moeten vraag en aanbod soepel bij elkaar komen zodat mensen flexibel blijven om te verhuizen voor een baan of gewijzigde gezinsomstandigheden.

Het is in de industrie gebruikelijk om een doel vast te stellen, waarna keer op keer de zwakste schakel in het proces wordt versterkt. Dit leidt tot een steeds efficiëntere productie waarbij prijs afneemt en kwaliteit toeneemt. Als consument eisen wij dit ook. Een TV, Koelkast, auto moet almaar beter en goedkoper worden.

Hoe anders denkt u in het geval van huizen? Het huidig kabinet heeft onlangs de sterkste schakel geïdentificeerd en maakt deze zwakker. De betaalbare huren worden hoger. Dit kan alleen maar gebeuren omdat het kabinet hoge huizenprijzen tot doel heeft. Als over 20 jaar de huren te hoog zijn t.o.v. de koopwoningen vindt het kabinet vast een manier om kopen duurder te maken. Gevolg is dat we altijd meer gaan betalen voor wonen.

3. Steun werkt tot deze in de prijs verwerkt is, daarna werkt ze tegen

De huizenprijzen zijn direct gelinkt aan wat de starter maximaal kan lenen. Wanneer er een nieuwe regel wordt bedacht waardoor de starter meer kan lenen, heeft deze slechts beperkt zin. Huizenprijzen zullen zich namelijk aanpassen aan het nieuwe leenvermogen. De huizenprijzen zijn op dit moment gebaseerd op:

- Hypotheekrenteaftrek tegen 52%
- Aflossingsvrije vormen
- Historisch lage rente
- Startersleningen
- NHG
- Etc

Met bovenstaande middelen koop je nu het zelfde huis als vóór deze middelen bestonden, maar nu voor meer geld. Echter kunnen de maatregelen allemaal worden afgeschaft. Dit betekent een enorm risico voor de starter, die met de afschaffing van iedere maatregel zijn maandlasten ziet stijgen en/of woningwaarde ziet dalen.

Om de starter nu te helpen zou je dus kunnen verzinnen dat deze 20.000 euro cash krijgt van de overheid, bij aankoop van een woning. Echter snijden we hiermee de starter van 2025 in de vingers.

Duidelijkheid voor de starter is geen duidelijkheid hoe deze maatregelen nog even blijven bestaan. Duidelijkheid is hoe bovenstaande marktverstoringen voor zover ze door de overheid worden bepaald volledig worden afgeschaft.

4. De starter helpen is anders dan de starter richting verkoper helpen

Stel: een starter biedt 150.000 euro en een verkoper wil 200.000 euro hebben. U, beste lobby, stelt in dit geval altijd voor om de starter te helpen met een makkelijkere, hogere lening. U helpt hiermee de starter richting verkoper. In werkelijkheid is de starter geholpen wanneer de verkoper richting hem komt. Indien u dus de starter wilt helpen, maakt u zich sterk voor maatregelen die de verkoper in staat stellen te zakken in prijs.

U zult dat niet willen, maar spreekt u dan in het vervolg svp over ‘de starter richting verkoper helpen’.

5. De starter is niet alleen degene die gister een huis nodig had

Het heeft ons best een poos gekost om de puinhoop te veroorzaken die de woningmarkt nu is. Het zal dan ook echt niet van de ene op de andere dag zijn dat alles weer koek en ei is. Daarom is het belangrijk om ons niet steeds blind te staren op een starter die volgende week gaat bevallen van een vijfling en dus gister een groter huis nodig heeft.
Bij zulke tijdsdruk zouden we beter iets kunnen regelen in de huursector. Bovendien zetten we onszelf klem in onze beperkt houdbare denkpatroon door stelselmatig niet te denken aan alle starters die over tien, twintig, honderd jaar nog gaan volgen.

Dit punt is vooral een verkapte oproep aan nieuwsprogramma’s, die hier een handje van hebben.

6. Grond is niet schaars

In Nederland is ongeveer 14% bebouwd. Als we alle woningen die we nodig hebben tot de bevolking weer gaat krimpen zo ruim mogelijk zouden bouwen, zou 14,5% bebouwd worden. Op dit moment hebben talloze gemeenten een enorm overschot aan bouwgrond.

Echter is het gebruikelijk geworden dat gemeenten hele dikke winsten boeken op bouwgrond. De waarde van bouwgrond is gedefinieerd als de waarde van een te verkopen huis minus de bouwkosten. Dat betekent dat er nauwelijks een prikkel is om goedkoper te bouwen. Ook betekent het dat de kosten van grond mee stijgen met de speculatieve stijgingen in de koopsector. Hierdoor is het vrijwel onmogelijk geworden om in het vrije segment huur woningen te exploiteren.
Een gezond middensegment huur zou een enorme verbetering kunnen betekenen voor de doorstroming vanuit sociale huurwoningen, en een hele verstandige eerste stap kunnen zijn voor stellen die voor het eerst gaan samenwonen. Allemaal mogelijk zodra grond wordt afgeboekt.

Echter houden gemeenten krampachtig vast aan grondprijzen van voor de crisis. De gemiddelde prijs van bouwgrond is nauwelijks gezakt, terwijl er iedere maand zo’n honderd bouwbedrijven failliet gaan (Ok, een aantal start gelijk daarna door met hetzelfde personeel in een flexcontract maar toch).

Volkshuisvesting is een plicht van de overheid. Alle gemeente/cultuur-paleizen die met winsten uit grondverkoop zijn gebouwd afgelopen decennia waren dat niet. Er is voldoende vraag naar nieuwbouw, maar niet meer tegen de tarieven die ooit golden. Wen er aan.
Top post zo zie ik het ook! Ben dan ook niet van plan om een huis te gaan kopen ondanks vast contract :P misschien sociale huurwoning maar eigenlijk zijn die ook veels te duur(alleen maar vanwege goede baan nu). Mocht deze onzin nog lang aanhouden; de overheid die koste wat kost de prijs hoog houd en de starters met gezijk opscheept dan ga ik lekker emigreren naar een land waar ik als hoog opgeleide starter met een goed carierre perspectief niet met de rotzooi van voorgaande generaties opgescheept word ik weiger te betalen voor jaren wanbeleid van andere generaties. (eat your own loss pokke babyboomers) Hoop dat de overige jongeren dit ook eens in gaan zien en zich niet klakkeloos laten naaien.
pi_119147749
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2012 21:08 schreef ebayaccountje het volgende:
Top post zo zie ik het ook! Ben dan ook niet van plan om een huis te gaan kopen ondanks vast contract :P misschien sociale huurwoning maar eigenlijk zijn die ook veels te duur(alleen maar vanwege goede baan nu). Mocht deze onzin nog lang aanhouden; de overheid die koste wat kost de prijs hoog houd en de starters met gezijk opscheept dan ga ik lekker emigreren naar een land waar ik als hoog opgeleide starter met een goed carierre perspectief niet met de rotzooi van voorgaande generaties opgescheept word ik weiger te betalen voor jaren wanbeleid van andere generaties. (eat your own loss pokke babyboomers) Hoop dat de overige jongeren dit ook eens in gaan zien en zich niet klakkeloos laten naaien.
Stuur je nog een kaartje? Ja toch?
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')