Succes met het in banen leiden.quote:Op donderdag 18 oktober 2012 18:45 schreef Hexagon het volgende:
Aangezien libertariers momenteel vrijwel ieder topic wat er is kapen om hun elpee op te zetten.
Misschien handig om al die discussies hier te concentreren. Dan raken andere discussies niet ontspoord door discussies over het al dan niet nodig zijn van een overheid.
Haal je er een pot zuurtjes bij?quote:Op donderdag 18 oktober 2012 23:33 schreef Boze_Appel het volgende:
Zullen we dan ook 1 topic maken voor alles wat met de overheid te maken heeft. Dan hebben we 2 topics. Wel zo overzichtelijk.
Zuurtjes voor het overheidstopic dan regel ik steenoude kaas en chorizo voor libertariers.quote:
Aan rotting onderhavig, lijkt me toepasselijk.quote:Op donderdag 18 oktober 2012 23:53 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
dan regel ik steenoude kaas en chorizo voor libertariers.
Door ervaring en jaren eindelijk rijp voor consumptie.quote:Op donderdag 18 oktober 2012 23:58 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Aan rotting onderhavig, lijkt me toepasselijk.
Enkel interessant voor wat wereldvreemde mensen met geld over.quote:Op donderdag 18 oktober 2012 23:58 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Door ervaring en jaren eindelijk rijp voor consumptie.
Voor libertariers kun je beter een doos slaappillen en een fles water neerzetten.quote:Op donderdag 18 oktober 2012 23:53 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Zuurtjes voor het overheidstopic dan regel ik steenoude kaas en chorizo voor libertariers.
quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 09:43 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Voor libertariers kun je beter een doos slaappillen en een fles water neerzetten.
Zonder zijn ze al slaapverwekkend genoeg met die grijsgedraaide plaat voor hun kop.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 09:43 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Voor libertariers kun je beter een doos slaappillen en een fles water neerzetten.
Wel eens in het buitenland gewoond?quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 10:32 schreef Hexagon het volgende:
We hebben een mooi en over het algemeen prettig leefbaar land waar eigenlijk weinig mis is.
Whut? De mensen die geld verdiend hebben zijn jaloers? Je zou denken dat uitkeringstrekkers jaloers zijn op al die rijken, met hun auto's en villa's.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 10:33 schreef 99.999 het volgende:
Het is een eeuwige angst tekort te komen. Constante jaloezie.
Hebben libertariers geld verdiend? Het lijken vooral 'angry young man' te zijn. Die zich in hun toekomstperspectief zo verschrikkelijk beperkt en tegengewerkt zien worden door alles en iedereen.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 11:25 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Whut? De mensen die geld verdiend hebben zijn jaloers? Je zou denken dat uitkeringstrekkers jaloers zijn op al die rijken, met hun auto's en villa's.
Zuur, dat is wel een kwalificatie die er goed bij past. De hele wereld is tegen ze tot aan die enge media toe en hun kinderen worden geļndoctrineerd met allerlei narigheid.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 11:23 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Wel eens in het buitenland gewoond?
Er hangt een morele verwerpelijkheid aan het instituut overheid. Je dwingt mensen om een deel van hun zuurverziende centen af te staan, om daarmee jezelf als politicus in het pluche te houden.
Nee maar het gras is elders natuurlijk altijd groener.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 11:23 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Morele praatjes vullen geen gaatje. Er is geen systeem dat aantoonbaar beter heeft gewerkt dan een parlementaire democratie met rechtstaat. In ieder goed werkende samenleving is een overheid.quote:Er hangt een morele verwerpelijkheid aan het instituut overheid. Je dwingt mensen om een deel van hun zuurverziende centen af te staan, om daarmee jezelf als politicus in het pluche te houden.
Alleen al om deze reden zou iedere E.T. - die niet van jongs af aan is geindoctrineerd - denken dat we hier met z'n allen knettergek zijn geworden.
Tja ik zie die shitzooi niet echt. Ik zie wat dingen die voor verbetering vatbaar zijn ja. Maar kom eens met een libertarisch bestaand alternatief. Dat is er niet. In landen waar de overheid het niet regelt gebeurt het ook gewoon niet. In ieder geval niet voor mensen die niet tot de toplaag behoren.quote:Dat ik mijn steentje moet bijdragen aan de welvaart van ons allen, totale kolder, maar soit. Maar dat de overheid er dan een enorme shitzooi van maakt (onderwijs, veiligheid, zorg, etc.), en maar blijft roepen om nog meer geld, ipv haar problemen op te lossen, is stuitend.
Volgens mij zijn het veelal kantoortypes die net boven modaal zitten en net iets te weinig groeiperspectieven hebben. Daarom maar fixatie op dat deel brutosalaris dat niet op je rekening komt.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 11:46 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Hebben libertariers geld verdiend? Het lijken vooral 'angry young man' te zijn. Die zich in hun toekomstperspectief zo verschrikkelijk beperkt en tegengewerkt zien worden door alles en iedereen.
Ze maken zich altijd wel heel erg druk om de hap die de roverheid er uit neemt.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 12:02 schreef Boze_Appel het volgende:
Ik ken geen enkele lolbertarier die gefixeerd is op bruto salaris.
Ja, maar dat is niet direct een fixatie op bruto salaris.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 12:06 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ze maken zich altijd wel heel erg druk om de hap die de roverheid er uit neemt.
En je gelijk vervolgens bewijzen door de overheid voor het overgrote deel op te doeken. Als er dan dingen fout gaan, is het in ieder geval niet jouw schuld.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 12:25 schreef RM-rf het volgende:
Als ik politicus zou worden zou ik ook een stroming gaan aanhangen die stelt dat de politiek/overheid helemaal niks goeds brengt en mensen oproepen op mij te stemmen zodat ik mijn gelijk zélf kan bewijzen
Daar ben ik het wel mee eens, maar ik zou graag zien dat die overheid een stapje terug zou doen, als dat zou kunnen.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 11:53 schreef Hexagon het volgende:
Morele praatjes vullen geen gaatje. Er is geen systeem dat aantoonbaar beter heeft gewerkt dan een parlementaire democratie met rechtstaat. In ieder goed werkende samenleving is een overheid.
bescheiden inhoudelijk en kwalitatief verschil?quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 12:38 schreef Lyrebird het volgende:
Romney had bijvoorbeeld groot gelijk dat Pino niet gesubsidieerd hoeft te worden, en in Nederland speelt iets soortgelijks: waarom hebben we nog publieke omroepen, in de tijd dat iedereen (ja, iedereen) zijn filmpjes gratis (ja gratis) op youtube kan zetten?
Klopt. Maar herinneren we ons nog waarom de Publieke Omroepen zijn opgericht?quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 12:39 schreef 99.999 het volgende:
[..]
bescheiden inhoudelijk en kwalitatief verschil?
Volgens mij zijn er vrij heldere doelstelling voor de PO democratisch vastgelegd. Juist omdat men wel beseft dat de wereld in 50 jaar veranderd is...quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 12:48 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Klopt. Maar herinneren we ons nog waarom de Publieke Omroepen zijn opgericht?
Dat is het grote probleem met onze lieve overheid. Er wordt iets bedacht, en voor je het weet ben je vijftig jaar verder, zonder ooit gecontroleerd te hebben of je doelstelling behaald is (als er al een doelstelling gedefinieerd was).
Omdat een meerderheid van de samenleving heeft besloten dat we wat meer variatie op tv wilden dan 'hollands next topclown', 'X-idols #324' en 'sterren springen op het ijs'?quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 12:48 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Klopt. Maar herinneren we ons nog waarom de Publieke Omroepen zijn opgericht?.
Volgens mij heb je de volgorde van het ontstaan van publieke en commerciėle omroepen niet helemaal op een rijtje.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 13:41 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Omdat een meerderheid van de samenleving heeft besloten dat we wat meer variatie op tv wilden dan 'hollands next topclown', 'X-idols #324' en 'sterren springen op het ijs'?
Nee, van Lingo, Boer Zoekt Vrouw en Strictly Come Dancing worden we vrolijk...quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 13:41 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Omdat een meerderheid van de samenleving heeft besloten dat we wat meer variatie op tv wilden dan 'hollands next topclown', 'X-idols #324' en 'sterren springen op het ijs'?
nee, Romney heeft die mening, of hij 'gelijk' heeft (en wąt hij dan precies wil bereiken) kun je verschillend over denken:quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 12:38 schreef Lyrebird het volgende:
Romney had bijvoorbeeld groot gelijk dat Pino niet gesubsidieerd hoeft te worden...
Het is een andere discussie. Wanneer je de overheid als iets immoreels ziet dan heeft het weinig zin om in debat te gaan over welke taken wel of niet gedaan moeten worden. Veel libertariers vinden overheid en belasting in essentie al verkeerd. Zonder daar een realistisch alternatief tegenover te zetten.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 12:38 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Daar ben ik het wel mee eens, maar ik zou graag zien dat die overheid een stapje terug zou doen, als dat zou kunnen.
Die hebben we omdat tv nog steeds een belangrijk machtsmiddel is en ik dat machtsmiddel liever niet in handen zie van slechts John de Mol en Fons van Westerloo.quote:Romney had bijvoorbeeld groot gelijk dat Pino niet gesubsidieerd hoeft te worden, en in Nederland speelt iets soortgelijks: waarom hebben we nog publieke omroepen, in de tijd dat iedereen (ja, iedereen) zijn filmpjes gratis (ja gratis) op youtube kan zetten?
Een tijdje geleden heb ik een boek over het VK in haar hoogtijdagen gelezen (einde 19e eeuw). Het Britse rijk strekte zich uit over de hele wereld, en zelfs met de grootste vloot ter wereld lukte het de Britten om geen inkomstenbelasting te hoeven heffen. Taken van de overheid (zoals rechtsspraak, marine en leger) werden uit andere middelen gefinancierd (accijnzen). Dat waren natuurlijk andere tijden, met heel veel mensen die in armoede leven, maar het laat MI wel zien dat heel veel zaken zoals goede rechsspraak, defensie en bestuur - want daarin waren zij een voorloper - niet veel geld hoeven te kosten.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 16:35 schreef Hexagon het volgende:
Het is een andere discussie. Wanneer je de overheid als iets immoreels ziet dan heeft het weinig zin om in debat te gaan over welke taken wel of niet gedaan moeten worden. Veel libertariers vinden overheid en belasting in essentie al verkeerd. Zonder daar een realistisch alternatief tegenover te zetten.
John en Fons geven ons brood en spelen. De neutrale NOS geeft ons het NOS journaal. Hoe duidelijk wil je het hebben?quote:Die hebben we omdat tv nog steeds een belangrijk machtsmiddel is en ik dat machtsmiddel liever niet in handen zie van slechts John de Mol en Fons van Westerloo.
Het komt ook steeds weer terug ook hč, discussies over of met:quote:Op donderdag 18 oktober 2012 18:45 schreef Hexagon het volgende:
Aangezien libertariers momenteel vrijwel ieder topic wat er is kapen om hun elpee op te zetten.
Misschien handig om al die discussies hier te concentreren. Dan raken andere discussies niet ontspoord door discussies over het al dan niet nodig zijn van een overheid.
Nooit. Het gros van de mensen begrijpt immers dat een samenleving zonder overheid gedoemd is in absolute wanorde te eindigen.quote:
toch was dat rijk nogal zwak, anders was er nooit zoiets als de Eerste Wereldoorlog ontstaanquote:Op vrijdag 19 oktober 2012 17:07 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Een tijdje geleden heb ik een boek over het VK in haar hoogtijdagen gelezen (einde 19e eeuw). Het Britse rijk strekte zich uit over de hele wereld, en zelfs met de grootste vloot ter wereld lukte het de Britten om geen inkomstenbelasting te hoeven heffen. Taken van de overheid (zoals rechtsspraak, marine en leger) werden uit andere middelen gefinancierd (accijnzen). Dat waren natuurlijk andere tijden, met heel veel mensen die in armoede leven, maar het laat MI wel zien dat heel veel zaken zoals goede rechsspraak, defensie en bestuur - want daarin waren zij een voorloper - niet veel geld hoeven te kosten.
De periode waarover ik schreef, was het hoogtepunt van dat rijk, en laat zien hoe snel het kan veranderen. De VS staan eigenlijk voor dezelfde keuze.quote:Op zaterdag 20 oktober 2012 12:41 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
toch was dat rijk nogal zwak, anders was er nooit zoiets als de Eerste Wereldoorlog ontstaan
Uiteindelijk gaat iedere wereldmacht ten onder.quote:Op zaterdag 20 oktober 2012 12:41 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
toch was dat rijk nogal zwak, anders was er nooit zoiets als de Eerste Wereldoorlog ontstaan
Wat wij hebben is een communistische staat met als enige verschil dat consumptiegoederen door de vrije markt geleverd mogen worden. De vrije markt betaald vervolgens het "heilzame" werk van de overheid.quote:Op zaterdag 20 oktober 2012 11:00 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nooit. Het gros van de mensen begrijpt immers dat een samenleving zonder overheid gedoemd is in absolute wanorde te eindigen.
Verder doet dat stukje net of de overheid een soort monsterlijk apparaat is dat door bovenmenselijke schepsels wordt aangestuurd. Maak er een soort vreemd wezen van en je hebt een perfecte vijand. In werkelijkheid is die overheid gewoon een organisatie die namens de burgers zaken regelt. En deze wodt door een democratisch proces gestuurd.
Waarbij je er even aan voorbij gaat dat die vrije markt niet kan functioneren op de manier zoals we die kennen, zonder overheid die de randvoorwaarden schept. Een relatief veilige stabiele samenleving met een goed infrastructuur en goed opgeleide mensen is essentieel voor welvaart. Je doet alsof de private sector enkel moet betalen. Maar de private sector is ook een profiteur van het systeem dat we hebben.quote:Op zaterdag 20 oktober 2012 19:07 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Wat wij hebben is een communistische staat met als enige verschil dat consumptiegoederen door de vrije markt geleverd mogen worden. De vrije markt betaald vervolgens het "heilzame" werk van de overheid.
Iets complex als een samenleving vergelijken met een avondje in de kroegquote:Op zaterdag 20 oktober 2012 19:18 schreef Paper_Tiger het volgende:
knip/plak
Wie betaalt mijn biertje?
Een verhaalt wat prachtig illustreert hoe het sociaal-democratische systeem in elkaar steekt.
quote:Op zaterdag 20 oktober 2012 19:18 schreef Paper_Tiger het volgende:
knip/plak
Een verhaalt wat prachtig illustreert hoe het sociaal-democratische systeem in elkaar steekt.
Hij betaalt de rekening
Stel, je bent met een groep vrienden in de kroeg. Piet (een vriend) zegt: “Bestel maar raak, want hij (een andere aanwezige vriend die Kees heet) betaalt de rekening”. De vrienden zullen nu protesteren en zeggen: “Da’s zielig voor Kees, ik betaal ook wel een rondje”.
Nu loopt Piet naar het raam. Daar zit een andere vriendengroep, bestaande uit onbekenden. Piet zegt nu weer: “Bestel maar raak, want hij (wijzend naar Kees) betaalt de rekening wel”. Omdat deze mensen geen binding hebben met Kees, zullen ze instemmend knikken en naarmate de avond vordert zelfs overstappen van bier op champagne.
Het enige wat de overheid doet is de private sector klein houden. Ze gedraagt zich tegenover zij die het geld verdienen als een boer tegenover zijn koeien. Zolang ze melk geven vertroetel je ze anders gaan ze naar de slacht.quote:Op zaterdag 20 oktober 2012 19:23 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Waarbij je er even aan voorbij gaat dat die vrije markt niet kan functioneren op de manier zoals we die kennen, zonder overheid die de randvoorwaarden schept. Een relatief veilige stabiele samenleving met een goed infrastructuur en goed opgeleide mensen is essentieel voor welvaart. Je doet alsof de private sector enkel moet betalen. Maar de private sector is ook een profiteur van het systeem dat we hebben.
En je vergelijkingen met communisme zijn echte onzin. Je mag in Nederland wel kritisch zijn over de overheid of de regering zonder in een golag te verdwijnen. Het is je ook vrij om een politieke beweging te beginnen om de samenleving naar jouw vorm te willen veranderen.
Dat moet ik ze wel nageven ze zijn zeer goed in het verzinnen van totaal onlogische en onzinnige vergelijkingenquote:Op zaterdag 20 oktober 2012 19:26 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Iets complex als een samenleving vergelijken met een avondje in de kroeg![]()
Prachtige illustratie van het simplisme van libertariers
Het zal niet makkelijk te begrijpen zijn voor je maar deze beeldspraak illustreert het gemak waarmee mensen het geld van de staat uitgeven. Geld dat van niemand is en daarom van iedereen. Geld wat natuurlijk eerst wel van iemand was maar dat terzijde.quote:Op zaterdag 20 oktober 2012 19:28 schreef betyar het volgende:
[..]![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Ja echt waar, als je hier achter staat heb je wel een ongelofelijke kronkel in je bolle kop.
Het feit dat je de beeldspraak niet begrijpt zegt meer over jou dan over het Libertarisme.quote:Op zaterdag 20 oktober 2012 19:53 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat moet ik ze wel nageven ze zijn zeer goed in het verzinnen van totaal onlogische en onzinnige vergelijkingen
Nee, er is gewoon sprake van een overdosis zeer beroerde vergelijkingen vanuit jou en je zogenaamd libertarische geloofsgenootjes. Overdreven simplificeren is niet altijd slim en nuttig.quote:Op zaterdag 20 oktober 2012 19:57 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Het feit dat je de beeldspraak niet begrijpt zegt meer over jou dan over het Libertarisme.
Je kan ook zeggen zodra het geld van de overheid is graait iedereen maar raak.quote:Op zaterdag 20 oktober 2012 19:59 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Nee, er is gewoon sprake van een overdosis zeer beroerde vergelijkingen vanuit jou en je zogenaamd libertarische geloofsgenootjes. Overdreven simplificeren is niet altijd slim en nuttig.
Je kan heel veel zeggen en dat doe jij ook. Dat wil echter niet zeggen dat het ook correct is.quote:Op zaterdag 20 oktober 2012 20:01 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Je kan ook zeggen zodra het geld van de overheid is graait iedereen maar raak.
Ga je me nu vertellen dat mensen geld van de overheid niet zien als gratis geld?quote:Op zaterdag 20 oktober 2012 20:02 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Je kan heel veel zeggen en dat doe jij ook. Dat wil echter niet zeggen dat het ook correct is.
Er valt met een malloot die er absurde waanideeėn op nahoudt dan ook geen normale discussie te voeren.quote:Op zaterdag 20 oktober 2012 19:56 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Het zal niet makkelijk te begrijpen zijn voor je maar deze beeldspraak illustreert het gemak waarmee mensen het geld van de staat uitgeven. Geld dat van niemand is en daarom van iedereen. Geld wat natuurlijk eerst wel van iemand was maar dat terzijde.
Voorts schetst het verhaaltje het feit dat je zo niet met geld omgaat als het van een vriend of bekende komt. Je bent dan eerder geneigd er geen misbruik van te maken.
Verder zou ik aan een moderator willen vragen om kameraad Betyar te verzoeken zijn fatsoen te houden. Ik trek het me niet persoonlijk aan maar tumoren in bolle koppen lijken me niet passen in een normale discussie.
Dan nog kan het in nettere bewoordingen. Dit soort onzin doen we gewoon niet.quote:Op zaterdag 20 oktober 2012 20:05 schreef betyar het volgende:
[..]
Er valt met een malloot die er absurde waanideeėn op nahoudt dan ook geen normale discussie te voeren.
Onzin? Lees zijn geschiedenis eens na, dan kom je een hoop onzin tegen.quote:Op zaterdag 20 oktober 2012 20:06 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dan nog kan het in nettere bewoordingen. Dit soort onzin doen we gewoon niet.
Dan nog ga je niet met tumoren strooien in een discussie. Verder zeiken hierover hier wordt overigens verwijderd.quote:Op zaterdag 20 oktober 2012 20:07 schreef betyar het volgende:
[..]
Onzin? Lees zijn geschiedenis eens na, dan kom je een hoop onzin tegen.
Onzin. Youtube partners krijgen een deel van de advertentieopbrengsten.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 12:41 schreef KoosVogels het volgende:
Als kwalitatief goede docu's straks enkel nog via YT worden bekeken, dan worden die op een gegeven moment ook niet meer gemaakt.
Documentaires. Zei iemand documentaires? En ook nog publieke omroep? Niet nodig http://www.documentairenet.nl/quote:Op zaterdag 20 oktober 2012 22:18 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Onzin. Youtube partners krijgen een deel van de advertentieopbrengsten.
Maar ik snap je punt wel.
En dit soort sites hebben dus lak aan eigendomsrechten en zijn mede-verantwoordelijk voor het laten verdwijnen van kwaliteitsdocumentaires.quote:Op zaterdag 20 oktober 2012 22:20 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Documentaires. Zei iemand documentaires? En ook nog publieke omroep? Niet nodig http://www.documentairenet.nl/
Die club verzamelt docu's voor een handvol liefhebbers. Daar speciaal docu's voor maken kan natuurlijk nooit uit. Vele docu's daarop zijn dan ook door de po betaald.quote:Op zaterdag 20 oktober 2012 22:20 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Documentaires. Zei iemand documentaires? En ook nog publieke omroep? Niet nodig http://www.documentairenet.nl/
In the long run we are all dead. , om eens een bekende Brit te citerenquote:Op zaterdag 20 oktober 2012 19:05 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Uiteindelijk gaat iedere wereldmacht ten onder.
Ik moest lachen.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 11:55 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Volgens mij zijn het veelal kantoortypes die net boven modaal zitten en net iets te weinig groeiperspectieven hebben. Daarom maar fixatie op dat deel brutosalaris dat niet op je rekening komt.
Hehe, Keynes.quote:Op zaterdag 20 oktober 2012 22:29 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
In the long run we are all dead. , om eens een bekende Brit te citeren
Als dat zo was werd die site al lang geleden gesloten.quote:Op zaterdag 20 oktober 2012 22:26 schreef robin007bond het volgende:
[..]
En dit soort sites hebben dus lak aan eigendomsrechten en zijn mede-verantwoordelijk voor het laten verdwijnen van kwaliteitsdocumentaires.
Het maken van een documentaire hoeft niet de halve wereld te kosten. Die is al snel terug verdiend. ik zie (als ik het kijken volhoud) op de publieke omroep ongeveer dezelfde pulp als bij de commerciėlen Alleen wordt ik gedwongen om ervoor te betalen. Morgen nog afschaffen. De documentaire Nederland van boven van de VPRO vond ik erg goed. Die heb ik op Blu Ray gekocht. Vooral op die laatste manier kan er geld verdiend worden aan het maken van een docu.quote:Op zaterdag 20 oktober 2012 22:27 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Die club verzamelt docu's voor een handvol liefhebbers. Daar speciaal docu's voor maken kan natuurlijk nooit uit. Vele docu's daarop zijn dan ook door de po betaald.
Zo te lezen ben jij een vast onderdeel van die overheid...gelijk maar Jan L*l de burger tot de orde roepen en bepalen hoe hij moet reageren.quote:Op donderdag 18 oktober 2012 18:45 schreef Hexagon het volgende:
Geef eens een specifiek voorbeeld dan? Het enige wat ik uit deze metafoor over die boer kan opmaken is dat je ook wil dat bedrijven die geen melk geven vertroeteld worden. oftewel in leven gehouden zouden moeten worden door de overheid.quote:Op zaterdag 20 oktober 2012 19:30 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Het enige wat de overheid doet is de private sector klein houden. Ze gedraagt zich tegenover zij die het geld verdienen als een boer tegenover zijn koeien. Zolang ze melk geven vertroetel je ze anders gaan ze naar de slacht.
Weer een staaltje volledig holle retoriek.quote:De private sector verdient ondanks en niet dankzij de overheid.
Dat is een makkelijke...het grensverkeer Nederland-Duitsland en het grensverkeer Nederland-Belgie. Door de BTW en nog veel meer nieuwe belastingaanslagen gaan de bewoners de grens over om in te kopen. Totale grensstreek - lees markt- bedraagt cumulatief plm 400 kilometer.quote:Op zondag 21 oktober 2012 10:25 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Geef eens een specifiek voorbeeld dan? Het enige wat ik uit deze metafoor over die boer kan opmaken is dat je ook wil dat bedrijven die geen melk geven vertroeteld worden. oftewel in leven gehouden zouden moeten worden door de overheid.
[..]
Weer een staaltje volledig holle retoriek.
De private sector kan gedijen bij hoe wij onze infrastructuur geregeld hebben en bij hoe we een stabiele en relatief veilige natie zijn.
Onze private sector doet het beter dan die in bijvoorbeeld Griekenland omdat de overheid hier veeel beter functioneert.
*kuch* Piratebay *kuch*quote:Op zondag 21 oktober 2012 06:34 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Als dat zo was werd die site al lang geleden gesloten.
De Nederlandse melkproducten worden, net als de hele Europese landbouwindustrie, zwaar gesubsidieerd. Ze krijgen minimumprijzen en de garantie van een bepaalde afzet. Het verschil tussen de gegarandeerde afzet en de werkelijke afzet wordt opgekocht door de Europese Commissie. Alles wat daar buiten nog geproduceerd wordt, wordt met exportsubsidies op de internationale markt gebracht. Dat systeem van subsidiėring zorgt voor een perverse prikkel: boeren gaan zo veel mogelijk produceren, omdat ze op die manier zo veel mogelijk subsidie vangen. De EC heeft daarom, volledig terecht, maximumquota's opgelegd, om dit tegen te gaan. De melkproducenten produceren consequent meer dan er gevraagd wordt. In dit geval is het dus niet de overheid, maar zijn het de melkproducten die graaien. Oplossing hiervoor is het afschaffen van die subsidies, zodat er marktevenwicht ontstaat.quote:Op zondag 21 oktober 2012 12:07 schreef Paper_Tiger het volgende:
Voorbeelden van hoe bedrijven vechten tegen overheid staan elke dag in de krant. Uit die van gisteren.... Een sector die kan groeien maar dat van de overheid niet mag. Het beboeten van ondernemen. Overheid=de grootste graaiers.
Sector is melkquota liefst nu al kwijt?
door Richard van de Crommert
AMSTERDAM - De wereldwijde zuivelmarkt groeit. Maar Nederland kan daar niet op inspelen. Ons land is, veel meer dan andere landen, met handen en voeten gebonden aan de door Brussel opgelegde melkquota. „Het belet Nederland om de positie op de groeiende wereldmarkt te behouden”, zegt directeur Pierre Berntsen van ABN Amro Agrarische Bedrijven.
In de Nederlandse zuivelsector wacht iedereen op Bevrijdingsdag, dinsdag 31 maart 2015. Pas dan kan de groei worden ingezet.
Op die dag gaat de quotering eraf en dan kunnen de Nederlandse melkveehouders meer melk produceren zonder dat daar hoge boetes tegenover staan.
Gisteren was het weer zover en kreeg Nederland van Brussel een zogeheten superheffing van ¤17 miljoen opgelegd. Ons land produceerde wederom meer melk dan mocht.
Na 2015, als de quota worden losgelaten, zal de zuivelproductie in Europa toenemen. Groei zal vooral plaatsvinden in de gebieden rond de Noordzee. In dit gebied is het klimaat gunstig, liggen vruchtbare gronden en is de zuivelindustrie sterk. De schattingen over de te verwachten Nederlandse productiestijging lopen uiteen van 10 tot 20%. Berntsen voorziet in Nederland een productieverhoging van ruim 10% richting 2020.
Bron: http://www.telegraaf.nl/d(...)_nu_al_kwijt___.html
Volgens de definities hier heb je alleen libertariėrs en socialisten, blijkbaar ben ik als ik vind dat de overheid randvoorwaarden moet stellen om een markt te laten functioneren een socialist.quote:Op zondag 21 oktober 2012 13:27 schreef KoosVogels het volgende:
Zie die Robin eens de socialist uithangen.
De welbekende biervergelijking is echt van onmeetbare sneuheid. Volgens mij zei iemand voor me het ook al: als je een avondje bier drinken in de kroeg gaat vergelijken met iets zo complex als een maatschappij heb je er echt helemaal niets van begrepen.quote:Op zaterdag 20 oktober 2012 19:57 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Het feit dat je de beeldspraak niet begrijpt zegt meer over jou dan over het Libertarisme.
Je hebt het tegen gelovigen, daar wringt het in dit soort discussies. Ze staan helemaal niet open voor nuance bij hun ideeen, net als een jehova's getuige aan je deur. Die komt om je te bekeren, niet om na te denken over hun eigen verhaal.quote:Op zondag 21 oktober 2012 13:59 schreef EdAtTheBar het volgende:
[..]
De welbekende biervergelijking is echt van onmeetbare sneuheid. Volgens mij zei iemand voor me het ook al: als je een avondje bier drinken in de kroeg gaat vergelijken met iets zo complex als een maatschappij heb je er echt helemaal niets van begrepen.
Maar goed, dat geldt sowieso voor libertaristen. Zelfs de oude, politiek filosofen (zie Hobbes) erkende dit. Een maatschappij kan simpelweg niet functioneren zonder overheid die mensen dwingt zich aan afspraken te houden en daarvoor zullen enkele rechten ingeleverd moeten worden (social contact theory).
Betekent overigens niet dat je niet kritisch kunt zijn over de rol die de overheid anno 2012 speelt, maar ik zou voorzichtig zijn je zelf libertarist te noemen. Ontkennen dat een overheid nodig is, is echt letterlijk (!) middeleeuws gedachtegoed.
Winst zorgt ook voor een perverse prikkel waar door mensen gaan zo veel mogelijk gaan produceren. Alleen in een gezonde markt is er een natuurlijk evenwicht tussen die productie en de prijs. Het is dus krankzinnig dat mensen buiten de EU zuivel af kunnen zetten en dat dit dan beboet wordt.quote:Op zondag 21 oktober 2012 13:45 schreef EdAtTheBar het volgende:
[..]
De Nederlandse melkproducten worden, net als de hele Europese landbouwindustrie, zwaar gesubsidieerd. Ze krijgen minimumprijzen en de garantie van een bepaalde afzet. Het verschil tussen de gegarandeerde afzet en de werkelijke afzet wordt opgekocht door de Europese Commissie. Alles wat daar buiten nog geproduceerd wordt, wordt met exportsubsidies op de internationale markt gebracht. Dat systeem van subsidiėring zorgt voor een perverse prikkel: boeren gaan zo veel mogelijk produceren, omdat ze op die manier zo veel mogelijk subsidie vangen. De EC heeft daarom, volledig terecht, maximumquota's opgelegd, om dit tegen te gaan. De melkproducenten produceren consequent meer dan er gevraagd wordt. In dit geval is het dus niet de overheid, maar zijn het de melkproducten die graaien. Oplossing hiervoor is het afschaffen van die subsidies, zodat er marktevenwicht ontstaat.
Als ik op je avatar af moet gaan ben je Libertair....quote:Op zondag 21 oktober 2012 13:59 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Volgens de definities hier heb je alleen libertariėrs en socialisten, blijkbaar ben ik als ik vind dat de overheid randvoorwaarden moet stellen om een markt te laten functioneren een socialist.
Soit. Net zo achterlijk als mensen die Obama een communist noemen.
Mag liberaal ook?quote:Op zondag 21 oktober 2012 14:49 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Als ik op je avatar af moet gaan ben je Libertair....
Je hebt gelijk. Je bent een communist.quote:Op zondag 21 oktober 2012 13:59 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Volgens de definities hier heb je alleen libertariėrs en socialisten, blijkbaar ben ik als ik vind dat de overheid randvoorwaarden moet stellen om een markt te laten functioneren een socialist.
Kunnen consumenten zelf geen randvoorwaarden stellen?quote:Op zondag 21 oktober 2012 13:59 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Dat gaat lastig.quote:Op zondag 21 oktober 2012 14:54 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Kunnen consumenten zelf geen randvoorwaarden stellen?
Zeker maar Bastiat wordt gezien als een van de grondleggers van het Libertarisme.quote:
Eigendomsrecht is een slecht voorbeeld want dat is nu juist een van de zaken waar Libertariers een residu van de overheid voor willen laten bestaan. Noem iets controversieels....quote:Op zondag 21 oktober 2012 14:55 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Dat gaat lastig.
Hoe wil je dat mensen niet stelen als er geen overheid is die de eigendomsrechten niet kan opdringen?
Nee.quote:Op zondag 21 oktober 2012 14:54 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Kunnen consumenten zelf geen randvoorwaarden stellen?
Mwah, hij heeft wel meer op zijn naam staan. De uitvinder van opportunity costs bijvoorbeeld. Liberalisme en libertarisme kennen ongeveer dezelfde wortels.quote:Op zondag 21 oktober 2012 14:55 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Zeker maar Bastiat wordt gezien als een van de grondleggers van het Libertarisme.
Ik doe niet anders en het antwoord nee is me iets te ongenuanceerd. Nee waarom zou tot een inhoudelijke discussie kunnen leiden...quote:Op zondag 21 oktober 2012 14:58 schreef EdAtTheBar het volgende:
[..]
Nee.
Hoe moeilijk is het? Verdiep je eens in de materie.
Dit maakt het ook wat lastiger. Voor mij was het onduidelijk of je anarchokapitalist bent of gematigd libertariėr, want het libertarisme kent meerdere takken.quote:Op zondag 21 oktober 2012 14:57 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Eigendomsrecht is een slecht voorbeeld want dat is nu juist een van de zaken waar Libertariers een residu van de overheid voor willen laten bestaan. Noem iets controversieels....
Herr Koos Fogel hat Recht!quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 09:43 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Je begrijpt het niet.quote:Op zondag 21 oktober 2012 14:43 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Winst zorgt ook voor een perverse prikkel waar door mensen gaan zo veel mogelijk gaan produceren. Alleen in een gezonde markt is er een natuurlijk evenwicht tussen die productie en de prijs. Het is dus krankzinnig dat mensen buiten de EU zuivel af kunnen zetten en dat dit dan beboet wordt.
De EU ambtenaren hebben waarschijnlijk zelf allemaal hele goede redenen om de markt te manipuleren maar iedere reden die ze kunnen hebben is een foute. Zo heeft de overheid de woningmarkt om zeep geholpen, de zorg onbetaalbaar gemaakt en het onderwijs tot een waardeloze eenheidsworst laten verworden.
Jouw vraag is: 'kunnen consumenten zelf geen randvoorwaarden stellen?'quote:Op zondag 21 oktober 2012 14:59 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Ik doe niet anders en het antwoord nee is me iets te ongenuanceerd. Nee waarom zou tot een inhoudelijke discussie kunnen leiden...
Je hebt het tegen de overheid, daar wringt het in dit soort discussies. Ze staan helemaal niet open voor nuance bij hun ideeen, net als de 1 miljoen ambtenaren aan je deur. Die komt om de helft van je salaris op te halen, niet om na te denken over hun eigen verhaal.quote:Op zondag 21 oktober 2012 14:03 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Je hebt het tegen gelovigen, daar wringt het in dit soort discussies. Ze staan helemaal niet open voor nuance bij hun ideeen, net als een jehova's getuige aan je deur. Die komt om je te bekeren, niet om na te denken over hun eigen verhaal.
Een boude stelling die ik niet onderschrijf. Iedere burger kan zelf die rechten afdwingen door geen producten of diensten af te nemen van bedrijven die in zijn ogen fout zijn. Het is de ultieme vorm van democratie. Daar is geen overheid voor nodig.quote:Op zondag 21 oktober 2012 15:33 schreef EdAtTheBar het volgende:
[..]
Jouw vraag is: 'kunnen consumenten zelf geen randvoorwaarden stellen?'
Dat dit niet kan is volkomen logisch en je gaf het zelf net ook al aan. Zonder een overheid die burgers beschermt, waaraan iedere burger in ruil bepaalde rechten afdraagt, kan een markt niet functioneren, omdat er anders geen middel is om contracten af te dwingen
Er zijn nogal wat mensen die Ayn Rand afdoen als een dwaas. toch beschrijft zij in haar boek Atlas Shruged de wereld waarin we nu leven (zij het dat haar wereld een karikatuur van de onze is). Ik heb het boek van Hobbes niet gelezen maar ben het al niet eens met het vergelijk met een maatschappij die Libertariers voorstaan. Ik ben niet voor een wereld zonder overheid maar voor een overheid die veel kleiner is dan nu. Ik vindt dat alles maar dan ook alles wat geregeld kan worden door mensen zelf ook aan mensen zelf overgelaten moet worden. Eigen verantwoordelijkheid eerst.quote:(Hobbes' zogenaamde 'oorlog van allen tegen allen'). Heeft allemaal te maken met menselijke natuur.
Die heldere geesten waren een lange tijd despoten en de menselijke despoot is uiteindelijk vervangen door een geraffineerd systeem van een constant wisselende groep mensen. (lees ook Vrijwillige slavernij van Ettiene de la Boetie http://www.lulu.com/items(...)ge-slavernij-def.pdf) Ik kan het resultaat niet echt de moeite waard vinden. Als ik alleen al kijk naar de nieuwste oprisping van de overheid; de drankwet dan zie ik hoe ziek de overheid is en hoe ver de bemoeienis is doorgeschoten.quote:Gelukkig hebben heldere geesten ooit bedacht dat een overheid een middel is om structuur in die ellende aan te brengen. De prijs die je betaalt is afdracht van soevereiniteit, maar het resultaat is de moeite waard.
Nee. Zo'n maatschappij heeft nog nooit bestaan. Een maatschappij zoals we nu kennen had er nooit geweest zonder de vondst en toepassingen van olie. Goedkope energie heeft ervoor gezorgd dat de wereld bevolking heeft kunnen exploderen met alle economische groei die daarmee gepaard ging.quote:Het utopische libertaire plaatje van een maatschappij zonder overheid is een sprookje. Dat heeft de geschiedenis uitgewezen.
Kijk je kan inderdaad domme dingen doen als overheid. Maar dat er nou een ideologie achter zit van de private sector expres dwarszitten is onzin. Een goed draaiende private sector is immers ook goed voor de overheid.quote:Op zondag 21 oktober 2012 11:17 schreef cempexo het volgende:
[..]
Dat is een makkelijke...het grensverkeer Nederland-Duitsland en het grensverkeer Nederland-Belgie. Door de BTW en nog veel meer nieuwe belastingaanslagen gaan de bewoners de grens over om in te kopen. Totale grensstreek - lees markt- bedraagt cumulatief plm 400 kilometer.
Vergis je niet !
De grens Denemarken-Duitsland kost de Deense overheid 1,8 miljard kronen per week door Deense consumenten inkoop in Duitsland alsmede honderden zo niet duizenden Deense arbeidsplaatsen die verloren zijn gegaan alsmede vele faillissementen van -kleine- ondernemers.
Kleine ondernemers zie je niet meer aan en boven de grensstreek. Die vertrouwen de overheid niet meer.
Recentelijk heeft de Deense - lees socialistische/communistische- regering zich daarover uitgesproken in 5 woorden: Daar hebben we schijt aan.
De Deen in en rondom Kopenhagen gaat naar Zweden om in te kopen. Dat gebied heeft 1,5 miljoen mensen.
Je doet net of ambtenaren een soort bende snoodaards zijn die Nederland plunderend rondtrekken.quote:Op zondag 21 oktober 2012 18:50 schreef cempexo het volgende:
[..]
Je hebt het tegen de overheid, daar wringt het in dit soort discussies. Ze staan helemaal niet open voor nuance bij hun ideeen, net als de 1 miljoen ambtenaren aan je deur. Die komt om de helft van je salaris op te halen, niet om na te denken over hun eigen verhaal.
Nee want de burger boycot bedrijven die van kinderarbeid gebruik maken of die het milieu verzieken natuurlijk meteen.quote:Op zondag 21 oktober 2012 19:03 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Een boude stelling die ik niet onderschrijf. Iedere burger kan zelf die rechten afdwingen door geen producten of diensten af te nemen van bedrijven die in zijn ogen fout zijn. Het is de ultieme vorm van democratie. Daar is geen overheid voor nodig.
Wat je zegt is dat je tegen democratie bent. Als burgers dat geen probleem vinden dan zeggen ze daarmee dat ze voor kinderarbeid zijn en dat ze geen zier geven om het milieu.quote:Op zondag 21 oktober 2012 19:26 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nee want de burger boycot bedrijven die van kinderarbeid gebruik maken of die het milieu verzieken natuurlijk meteen.
Oh wacht...
Lees de inleiding van De Vrijwillige Slaaf eens. Mijn antwoord zou zo verwoord kunnen zijn. De gekozen politici zijn i.d.d. de snodaards. De ambtenaren maken onderdeel uit van de piramide die hun macht bestendigd. Mensen die denken dat het zo hoort te werken zijn de knielers die de machthebbers en hun vazallen nodig hebben om het spel te kunnen blijven spelen.quote:Op zondag 21 oktober 2012 19:21 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Je doet net of ambtenaren een soort bende snoodaards zijn die Nederland plunderend rondtrekken.
Ambtenaren voeren alleen uit wat gekozen politici hen opdragen.
Nee hoor. Het toont enkel aan dat jouw verhaal van burgers die foute bedrijven afstraffen een fabeltje is. Veel mensen kiezen vooral voor hun eigen "hier en nu" belangen.quote:Op zondag 21 oktober 2012 20:07 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Wat je zegt is dat je tegen democratie bent. Als burgers dat geen probleem vinden dan zeggen ze daarmee dat ze voor kinderarbeid zijn en dat ze geen zier geven om het milieu.
Ja en dat is weer zo'n verhaaltje. Alsof politici een soort bovenmenselijke wezens zijn die uit een soort aparte kaste komen om "het volk" zuur te maken.quote:Op zondag 21 oktober 2012 20:10 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Lees de inleiding van De Vrijwillige Slaaf eens. Mijn antwoord zou zo verwoord kunnen zijn. De gekozen politici zijn i.d.d. de snodaards. De ambtenaren maken onderdeel uit van de piramide die hun macht bestendigd. Mensen die denken dat het zo hoort te werken zijn de knielers die de machthebbers en hun vazallen nodig hebben om het spel te kunnen blijven spelen.
Er is niets democratisch aan ons politieke bestel....quote:Op zondag 21 oktober 2012 20:12 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nee hoor. Het toont enkel aan dat jouw verhaal van burgers die foute bedrijven afstraffen een fabeltje is. Veel mensen kiezen vooral voor hun eigen "hier en nu" belangen.
Daarom is het dus belangrijk dat er via de overheid een autoriteit is die bedrijven houdt aan afspraken die zeer zeker democratisch zijn vastgesteld.
Dit gaat niet over de markt, maar over de maatschappij. Zo lang er er geen overheid is die burgers beschermt tegen willekeur kan een maatschappij, laat staan een markt, niet functioneren. Dat wil zeggen: je zult bepaalde rechten, zoals het recht op gebruik van geweld, moeten afstaan aan een overheid die er in ruil daarvoor op toeziet dat mensen zich aan gemaakte afspraken houden. Dit zijn randvoorwaarden waar jij om vroeg die de markt/burgers zelf niet kunnen scheppen.quote:Op zondag 21 oktober 2012 19:03 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Een boude stelling die ik niet onderschrijf. Iedere burger kan zelf die rechten afdwingen door geen producten of diensten af te nemen van bedrijven die in zijn ogen fout zijn. Het is de ultieme vorm van democratie. Daar is geen overheid voor nodig.
Hobbes is een zeer invloedrijke, zeventiende-eeuws politiek filosoof. Ik haalde hem aan, omdat de ideeėn die ik hiervoor beschreef direct van hem komen. Jouw idee van zo weinig mogelijk overheid kan ik inkomen, echter libertarisme is niet de oplossing.quote:Er zijn nogal wat mensen die Ayn Rand afdoen als een dwaas. toch beschrijft zij in haar boek Atlas Shruged de wereld waarin we nu leven (zij het dat haar wereld een karikatuur van de onze is). Ik heb het boek van Hobbes niet gelezen maar ben het al niet eens met het vergelijk met een maatschappij die Libertariers voorstaan. Ik ben niet voor een wereld zonder overheid maar voor een overheid die veel kleiner is dan nu. Ik vindt dat alles maar dan ook alles wat geregeld kan worden door mensen zelf ook aan mensen zelf overgelaten moet worden. Eigen verantwoordelijkheid eerst.
Je begrijpt me verkeerd. Wat ik daarmee bedoelde is dat men gewoon toen al begreep dat een maatschappij zonder overheid niet kan bestaan, vanwege hierboven genoemde redenen.quote:Die heldere geesten waren een lange tijd despoten en de menselijke despoot is uiteindelijk vervangen door een geraffineerd systeem van een constant wisselende groep mensen. (lees ook Vrijwillige slavernij van Ettiene de la Boetie http://www.lulu.com/items(...)ge-slavernij-def.pdf) Ik kan het resultaat niet echt de moeite waard vinden. Als ik alleen al kijk naar de nieuwste oprisping van de overheid; de drankwet dan zie ik hoe ziek de overheid is en hoe ver de bemoeienis is doorgeschoten.
Zo'n maatschappij heeft nooit bestaan, omdat dat onmogelijk is. Zie wederom eerste alinea en vorige post.quote:Nee. Zo'n maatschappij heeft nog nooit bestaan. Een maatschappij zoals we nu kennen had er nooit geweest zonder de vondst en toepassingen van olie. Goedkope energie heeft ervoor gezorgd dat de wereld bevolking heeft kunnen exploderen met alle economische groei die daarmee gepaard ging.
Weer een volkomen holle uitspraak. Maak die uitspraken eens hard dan.quote:Op zondag 21 oktober 2012 20:15 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Er is niets democratisch aan ons politieke bestel....
Bij Pim fortuyn heb je het goed kunnen zien wat er gebeurt als iemand tegen de wil van die kaste ingaat en het volk weet te mobiliseren.quote:Op zondag 21 oktober 2012 20:15 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja en dat is weer zo'n verhaaltje. Alsof politici een soort bovenmenselijke wezens zijn die uit een soort aparte kaste komen om "het volk" zuur te maken.
Die politici worden daar door het volk zelf neergezet. En kennelijk is het wel goed zo.
En het is voor jou ook geheel vrij te proberen zelf aan de knoppen te komen of iemand te helpen daar te komen die jouw idealen heeft.
Kom eens met bewijzen dat Pim Fortuyn door een politieke kaste vermoord zou zijn.quote:Op zondag 21 oktober 2012 20:20 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Bij Pim fortuyn heb je het goed kunnen zien wat er gebeurt als iemand tegen de wil van die kaste ingaat en het volk weet te mobiliseren.
Jij praat het volk vooral een probleem aan dat niet bestaat.quote:Het volk bestaat goeddeels uit knielers dus die weg zal nooit werken. Dit systeem kan alleen maar ten onder gaan als het geld op is of als de bevolking wakker wordt en stopt met gehoorzamen.
Dat zal zo wezen maar het is vrij om nieuwe partijen op te richten of via een achterban en media een bestaande partij onder druk te zetten.quote:Politieke partijen werken als een zeef die mensen uitfiltert die binnen de partij passen. Mensen die plots een eigen mening blijken te hebben en per ongeluk toch in de volksvertegenwoordiging belanden verdwijnen snel en efficiėnt bij de volgende verkiezingsronde.
Democratie werkt alleen goed in een kleine gezelschap. Democratie werkt niet in een land met 16,5 miljoen mensen. Er valt ook feitelijk niets te kiezen. De verschillen tussen de diverse partijen is aanmerkelijk kleiner dan ze willen doen voorkomen in verkiezingstijd. Feitelijk hebben we in ons land een eenpartijsysteem. Een procentje meer of minder belasting bij de een krijgt Piet een paar kruimels en bij de ander Jan maar verder geen verschillen.quote:Op zondag 21 oktober 2012 20:19 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Weer een volkomen holle uitspraak. Maak die uitspraken eens hard dan.
-Mag jij niet stemmen?
-Mag jij geen kandidaat zijn voor een plek in de besluitvormende arena's?
-Mag jij gene campagne voeren voor politici die jouw idealen nastreven?
-Mag jij geen vereniging oprichten die voor jouw idealen pleit?
-Mag jij geen vereniging oprichten die voor jouw belangen lobbyt?
-Mag jij geen kritische stukken over de politiek schrijven in bladen en op internet?
Het mag allemaal in ons landje
Je gaat geheel voorbij aan wat ik allemaal opnoem.quote:Op zondag 21 oktober 2012 20:25 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Democratie werkt alleen goed in een kleine gezelschap. Democratie werkt niet in een land met 16,5 miljoen mensen. Er valt ook feitelijk niets te kiezen. De verschillen tussen de diverse partijen is aanmerkelijk kleiner dan ze willen doen voorkomen in verkiezingstijd. Feitelijk hebben we in ons land een eenpartijsysteem. Een procentje meer of minder belasting bij de een krijgt Piet een paar kruimels en bij de ander Jan maar verder geen verschillen.
Een ware Libertarier zal niet stemmen. Die is van menig dat beleidsveranderingen bottum up tot stand moeten komen en niet top down.quote:Op zondag 21 oktober 2012 20:27 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Je gaat geheel voorbij aan wat ik allemaal opnoem.
Mensen hadden voor een radicaal ander beleid inderdaad op de Libertarische partij kunnen stemmen. Er zat echter vrijwel niemand op te wachten.
Nee hoor. ik vind dat een mens vrij en zelfstandig hoort te zijn zodra hij zijn papa en mama verlaat. Als de staat die taken overneemt voel ik me erg beknot in mijn vrijheid.quote:Op zondag 21 oktober 2012 20:27 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Je gaat geheel voorbij aan wat ik allemaal opnoem.
Mensen hadden voor een radicaal ander beleid inderdaad op de Libertarische partij kunnen stemmen. Er zat echter vrijwel niemand op te wachten.
Aha, dus in werkelijkheid stikt het in Nederland van de libertariers, maar we zien ze niet omdat ze niet stemmen?quote:Op zondag 21 oktober 2012 20:29 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Een ware Libertarier zal niet stemmen. Die is van menig dat beleidsveranderingen bottum up tot stand moeten komen en niet top down.
En hoe wilde je dat realiseren dan?quote:Op zondag 21 oktober 2012 20:29 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Een ware Libertarier zal niet stemmen. Die is van menig dat beleidsveranderingen bottum up tot stand moeten komen en niet top down.
Het zijn er meer dan de 4000 die wel gestemd hebben.quote:Op zondag 21 oktober 2012 20:31 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Aha, dus in werkelijkheid stikt het in Nederland van de libertariers, maar we zien ze niet omdat ze niet stemmen?
De tiran verliest zijn macht als het volk stopt met gehoorzamen.quote:Op zondag 21 oktober 2012 20:32 schreef Hexagon het volgende:
[..]
En hoe wilde je dat realiseren dan?
Je komt natuurlijk nergens als je je democratische rechten iedere keer in de prullenbak gooit.
Dat is inderdaad erg veel.quote:Op zondag 21 oktober 2012 20:32 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Het zijn er meer dan de 4000 die wel gestemd hebben.
Ja hoe dan?quote:Op zondag 21 oktober 2012 20:33 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
De tiran verliest zijn macht als het volk stopt met gehoorzamen.
quote:Op zondag 21 oktober 2012 20:34 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja hoe dan?
Komt er een libertarische machtsgreep?
Oftewel, nog geen promille van de bevolking ziet een libertarische samenleving zittenquote:Op zondag 21 oktober 2012 20:32 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Het zijn er meer dan de 4000 die wel gestemd hebben.
Als genoeg mensen zich aan het systeem onttrekken en gaan leven als een vrij mens houdt het systeem vanzelf op met bestaan. Daar is geen geweld voor nodig.quote:Op zondag 21 oktober 2012 20:34 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja hoe dan?
Komt er een libertarische machtsgreep?
Als Pasen en Pinksteren op een dag vallen dus.quote:Op zondag 21 oktober 2012 20:36 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Als genoeg mensen zich aan het systeem onttrekken en gaan leven als een vrij mens houdt het systeem vanzelf op met bestaan. Daar is geen geweld voor nodig.
Voor onrealistische oplossingen voor niet bestaande problemen lopen ook weinig mensen warm.quote:Op zondag 21 oktober 2012 20:38 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Je begrijpt het verkeerd. Mensen moeten nog hun innerlijke libertariėr vinden.
Je snapt dat dit noodzakelijkerwijs tot een libertarische samenleving hoeft te leiden?quote:Op zondag 21 oktober 2012 20:36 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Als genoeg mensen zich aan het systeem onttrekken en gaan leven als een vrij mens houdt het systeem vanzelf op met bestaan. Daar is geen geweld voor nodig.
Libertarisch is eigenlijk een te beladen woord. Ik ben voor persoonlijke vrijheid en daar past de huidige overheid niet in.quote:Op zondag 21 oktober 2012 20:42 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Je snapt dat dit noodzakelijkerwijs tot een libertarische samenleving hoeft te leiden?
Het was ook meer een grap , maar inderdaad. Daarnaast moet heel dit systeem dan weg, dat is gewoon veel te radicaal voor de meeste mensen.quote:Op zondag 21 oktober 2012 20:40 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Voor onrealistische oplossingen voor niet bestaande problemen lopen ook weinig mensen warm.
Op je kavel heb je persoonlijke vrijheid genoeg, daarbuiten heb je maar rekening te houden met anderen.quote:Op zondag 21 oktober 2012 20:47 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Libertarisch is eigenlijk een te beladen woord. Ik ben voor persoonlijke vrijheid en daar past de huidige overheid niet in.
Maar je begrijpt toch wel dat wanneer je het huidige systeem ongecontroleerd loslaat, je daar niet per se een samenleving voor krijgt die jij ideaal gaat vinden?quote:Op zondag 21 oktober 2012 20:47 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Libertarisch is eigenlijk een te beladen woord. Ik ben voor persoonlijke vrijheid en daar past de huidige overheid niet in.
Mama's melk nog niet zuur genoeg?quote:Op zondag 21 oktober 2012 20:49 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Het was ook meer een grap , maar inderdaad. Daarnaast moet heel dit systeem dan weg, dat is gewoon veel te radicaal voor de meeste mensen.
Wel grappig dat het utopisch denken nu van rechts komt. Vroeger was dat meer een links iets.
Wie zei er iets over ongecontroleerd loslaten?quote:Op zondag 21 oktober 2012 20:50 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Maar je begrijpt toch wel dat wanneer je het huidige systeem ongecontroleerd loslaat, je daar niet per se een samenleving voor krijgt die jij ideaal gaat vinden?
Hehe, een beetje Atlas Shrugged dus.quote:Op zondag 21 oktober 2012 20:36 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Niks met utopisme, zolang het maar niet de boventoon voert.quote:Op zondag 21 oktober 2012 20:49 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Het was ook meer een grap , maar inderdaad. Daarnaast moet heel dit systeem dan weg, dat is gewoon veel te radicaal voor de meeste mensen.
Wel grappig dat het utopisch denken nu van rechts komt. Vroeger was dat meer een links iets.
Ik zie er de regie niet in. Wat je hierover beschrijft is het ontstaan van ongecontroleerde chaos.quote:Op zondag 21 oktober 2012 20:50 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Wie zei er iets over ongecontroleerd loslaten?
quote:Op zondag 21 oktober 2012 20:36 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Om maar een ding te noemen. Je kan niet van de ene op de andere dag stopppen met het betalen van AOW aan de gepensioneerden.quote:Op zondag 21 oktober 2012 20:55 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik zie er de regie niet in. Wat je hierover beschrijft is het ontstaan van ongecontroleerde chaos.
[..]
Dus uit zichzelf ontstaan zal die libertarische samenleving nietquote:Op zondag 21 oktober 2012 20:57 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Om maar een ding te noemen. Je kan niet van de ene op de andere dag stopppen met het betalen van AOW aan de gepensioneerden.
Wat is een democratie moet je je dan afvragen? Wat jij bedoelt is een bestuur uitgeoefend door de gemeenschap van soevereine burgers.quote:Op zondag 21 oktober 2012 20:57 schreef Hexagon het volgende:
Maargoe, intussen heb je al je beweringen over dat we geen democratie zijn in Nederland nergens kunnen hardmaken. Je ontwijkt iedere vraag daarop.
Omdat er altijd mensen of groepen mensen zijn die macht naar zich toe willen trekken en de baas willen spelen over anderen. Soms zelfs met nobele bedoelingen. Omdat er altijd groepen mensen zijn die knielen en zich laten besturen.quote:Op zondag 21 oktober 2012 20:59 schreef robin007bond het volgende:
Waarom denk je dat er überhaupt geen echte libertarische staat is, Paper_Tiger?
Dus de meerderheid wil zich gewoon laten besturen dus. Wat is het probleem?quote:Op zondag 21 oktober 2012 21:04 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Omdat er altijd mensen of groepen mensen zijn die macht naar zich toe willen trekken en de baas willen spelen over anderen. Soms zelfs met nobele bedoelingen. Omdat er altijd groepen mensen zijn die knielen en zich laten besturen.
Punt is dan men vrij is te kiezen wie die politici zijn. Men is vrij te kiezen voor libertariers. Men doet dat echter niet.quote:Op zondag 21 oktober 2012 21:02 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Wat is een democratie moet je je dan afvragen? Wat jij bedoelt is een bestuur uitgeoefend door de gemeenschap van soevereine burgers.
Wat een politicus bedoelt is bedoelt is: machtsuitoefening door de politieke kaste op alle mogelijke domeinen, met inbegrip van de meest intieme zaken, zoals bijvoorbeeld beheersing van het denken en van de opvattingen van de burgers zelf. Een politicus die niet gelooft dat de staat de burgers moet opvoeden, zal je met een vergrootglas moeten zoeken.
Voor die mensen is er geen probleem. Het probleem is er voor de mensen die niet bestuurd willen worden.quote:Op zondag 21 oktober 2012 21:05 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Dus de meerderheid wil zich gewoon laten besturen dus. Wat is het probleem?
Die kunnen ook gewoon stemmen.quote:Op zondag 21 oktober 2012 21:08 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Voor die mensen is er geen probleem. Het probleem is er voor de mensen die niet bestuurd willen worden.
Prima argument dus om een samenleving met een democratische rechtstaat in te richten.quote:Op zondag 21 oktober 2012 21:04 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Omdat er altijd mensen of groepen mensen zijn die macht naar zich toe willen trekken en de baas willen spelen over anderen. Soms zelfs met nobele bedoelingen. Omdat er altijd groepen mensen zijn die knielen en zich laten besturen.
Ouders die hun kinderen niet opvoeden spreek je erop aan. Als mijn kind naar de slijterij gaat drank koopt en zich klem zuipt ben ik er om in te grijpen. Aan de andere kant als ze daar staat heb je als opvoeder al gefaald. Dit zijn zaken die niet geregeld zouden moeten zijn in een wet. Al die do's en don'ts maken het leven in deze reguleerde maatschappij voor iemand die vrij wil zijn niet echt fijn.quote:Op zondag 21 oktober 2012 21:07 schreef robin007bond het volgende:
En Paper_Tiger, over dat alcoholverbod voor minderjarigen bijvoorbeeld.
Ten eerste heb je veel ouders die hun kind niet verantwoordelijk opvoeden.
Ten tweede betekent een goede opvoeding, niet gelijk een braaf kind. Zonder wetgeving zou iedere kroost naar een slijterij kunnen gaan om daar wat te kopen. Het lijkt me niet echt wenselijk als dit soort dingen puur gebaseerd gaan worden op het moreel besef van de verkoper, want die is maar al te blij dat hij zijn drank kan verkopen.
Mensen die bestuurt willen worden mogen bestuurt worden mensen die vrij willen zijn van bemoeienis door anderen moeten vrij kunnen zijn.quote:Op zondag 21 oktober 2012 21:08 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Punt is dan men vrij is te kiezen wie die politici zijn. Men is vrij te kiezen voor libertariers. Men doet dat echter niet.
En die "politieke kaste" bestaat niet. De Nederlandse politici komen uit een redelijk brede groep binnen de samenleving.
Nee want je kiest een bestuurder.quote:Op zondag 21 oktober 2012 21:09 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Die kunnen ook gewoon stemmen.
Wat als je niet wilt knielen en je eigen leven wilt leven?quote:Op zondag 21 oktober 2012 21:09 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Prima argument dus om een samenleving met een democratische rechtstaat in te richten.
Misschien zijn er wel mensen die zich graag laten besturen. Door capabele mensen, uiteraard. Of is dat laatste waar het schoentje wringt, dat libertariėrs niet geloven in capabele leiders?quote:Op zondag 21 oktober 2012 21:04 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
quote:Op zondag 21 oktober 2012 21:14 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Mensen die bestuurt willen worden mogen bestuurt worden mensen die vrij willen zijn van bemoeienis door anderen moeten vrij kunnen zijn.
Dan moet je op een plek gaan wonen waar helemaal niemand is waarmee jij rekening hoeft te houden.quote:Op zondag 21 oktober 2012 21:15 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Wat als je niet wilt knielen en je eigen leven wilt leven?
Ik zeg niet dat ik geen rekening wil houden met een ander want ook dan heb je het niet begrepen. Ik wil ook niet 'zomaar doen waar ik zin in heb'. Ik wil binnen een samenleving met respect voor de opvattingen van een ander vrij kunnen leven naar mijn eigen waarden en normen. Ik wil solidair zijn met de mensen in mijn omgeving maar niet omdat ik daartoe gedwongen word.quote:Op zondag 21 oktober 2012 21:18 schreef Hexagon het volgende:
[..]
[..]
Dan moet je op een plek gaan wonen waar helemaal niemand is waarmee jij rekening hoeft te houden.
In een dichtbevolkt land als Nederland kun je nu eenmaal niet alleen maar doen waar je zelf zin in hebt.
Binnen mijn ideale maatschappij kan iedereen net zo leven en zich in groepen organiseren als ze zelf willen. Voor jou hoeft er niets te veranderen. Je betaalt aan jouw groep dezelfde belasting als nu en je krijgt er hetzelfde voor terug.quote:Op zondag 21 oktober 2012 21:25 schreef KoosVogels het volgende:
Het is heel eenvoudig: er is niet voldoende draagvlak voor een libertarische samenleving. Nu snap ik dat Tiger zal verklaren dat hij en zijn medestanders gedwongen worden zich te conformeren aan de wil van de meerderheid. Maar andersom zou de meerderheid zich moeten schikken naar de wensen van de minderheid.
Beetje klein. Het plan voor Bonaire vind ik al veel beter.quote:Op zondag 21 oktober 2012 21:28 schreef Hexagon het volgende:
Voor wie een libertarische samenleving wil uitproberen
Volgens mij staat dit land nog steeds te koop
[ afbeelding ]
Wat je zegt is dus allemaal volkomen vrijblijvend. Iedereen kan doen waar ie zin in heeft. Niets moet en alles mag.quote:Op zondag 21 oktober 2012 21:28 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat ik geen rekening wil houden met een ander want ook dan heb je het niet begrepen. Ik wil ook niet 'zomaar doen waar ik zin in heb'. Ik wil binnen een samenleving met respect voor de opvattingen van een ander vrij kunnen leven naar mijn eigen waarden en normen. Ik wil solidair zijn met de mensen in mijn omgeving maar niet omdat ik daartoe gedwongen word.
Ik wil niet op kosten of ten koste van een ander leven. Ik wil bijdragen aan de maatschappij omdat ik het wil maar niet omdat ik dat moet. Ik wil dat doen in een mate waar ik me goed bij voel. Zoals veel mensen onvoldoende solidariteit voelen met de Grieken, Italianen en Spanjaarden om hun schulden te betalen zo voel ik geen solidariteit met iemand in Limburg of Rotterdam.
Ik wil niet gedwongen worden me te verzekeren via de overheid. Ik wil niet gedwongen worden risico's die ik financieel kan dragen te verzekeren. Ik wil niet gedwongen worden mijn kind op te voeden zoals de staat dat wil.
Het is dan wel naief om te denken dat die georganiseerde groepen jouw vrijheid intact zullen laten.quote:Op zondag 21 oktober 2012 21:30 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Binnen mijn ideale maatschappij kan iedereen net zo leven en zich in groepen organiseren als ze zelf willen. Voor jou hoeft er niets te veranderen. Je betaalt aan jouw groep dezelfde belasting als nu en je krijgt er hetzelfde voor terug.
Je snapt zelf toch ook wel dat dat makkelijker gezegd dan gedaan?quote:Op zondag 21 oktober 2012 21:30 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Binnen mijn ideale maatschappij kan iedereen net zo leven en zich in groepen organiseren als ze zelf willen. Voor jou hoeft er niets te veranderen. Je betaalt aan jouw groep dezelfde belasting als nu en je krijgt er hetzelfde voor terug.
Dat is allemaal leuk, maar jij beweert hier dus dat er niks zal foutlopen als iedereen deze "vrije levenswandel" gaat volgen.quote:Op zondag 21 oktober 2012 21:28 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat ik geen rekening wil houden met een ander want ook dan heb je het niet begrepen. Ik wil ook niet 'zomaar doen waar ik zin in heb'. Ik wil binnen een samenleving met respect voor de opvattingen van een ander vrij kunnen leven naar mijn eigen waarden en normen. Ik wil solidair zijn met de mensen in mijn omgeving maar niet omdat ik daartoe gedwongen word.
Ik wil niet op kosten of ten koste van een ander leven. Ik wil bijdragen aan de maatschappij omdat ik het wil maar niet omdat ik dat moet. Ik wil dat doen in een mate waar ik me goed bij voel. Zoals veel mensen onvoldoende solidariteit voelen met de Grieken, Italianen en Spanjaarden om hun schulden te betalen zo voel ik geen solidariteit met iemand in Limburg of Rotterdam.
Ik wil niet gedwongen worden me te verzekeren via de overheid. Ik wil niet gedwongen worden risico's die ik financieel kan dragen te verzekeren. Ik wil niet gedwongen worden mijn kind op te voeden zoals de staat dat wil.
Als je behoeft hebt aan structuur dan kan je daar voor kiezen. Als je behoefte hebt aan een sociaal vangnet wordt je lid van de socialistische groep. Het is vrij. Niet vrijblijvend.quote:Op zondag 21 oktober 2012 21:31 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Wat je zegt is dus allemaal volkomen vrijblijvend. Iedereen kan doen waar ie zin in heeft. Niets moet en alles mag.
Een recept voor een totale chaos.
Nee vrijblijvend meedoen is geen structuur.quote:Op zondag 21 oktober 2012 21:34 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Als je behoeft hebt aan structuur dan kan je daar voor kiezen. Als je behoefte hebt aan een sociaal vangnet wordt je lid van de socialistische groep. Het is vrij. Niet vrijblijvend.
Moord blijft moord en een pedofiel blijft een pedofiel. Vrij zijn betekend ook respect hebben voor een ander. Een kogel in iemands hoofd schieten of een klein kind vingeren schaden de vrijheid van jouw voorbeelden.quote:Op zondag 21 oktober 2012 21:33 schreef DarkAccountant het volgende:
[..]
Dat is allemaal leuk, maar jij beweert hier dus dat er niks zal foutlopen als iedereen deze "vrije levenswandel" gaat volgen.
Ik kan je dus vertrouwen als zwembadmeester, en dat je niet in de vagina van mijn negenjarige dochter zit met je vingers? Ik kan je ook vertrouwen dat je me gewoon zal ontslaan op het werk, in plaats van me eerst drie kogels door het hoofd te jagen?
Want jij wil alle wetten en overheids"bemoeienis" afschaffen.
Politie, leger en rechtsprekende macht zijn er voor iedereen. Die zijn er nu ook dus daar kan niemand bezwaar tegen hebben. Mensen die behoefte hebben aan meer structuur kunnen daar voor kiezen en zich overeenkomstig organiseren.quote:Op zondag 21 oktober 2012 21:36 schreef KoosVogels het volgende:
Tiger wil de overheid minimaliseren en enkel de politie en rechtsprekende macht behouden. Hoe correspondeert dat met jouw idee dat mensen aparte maatschappijen op kunnen zetten?
Juist als mensen zich vrij organiseren is er binnen die structuur sprake van gezamenlijke afspraken. Zo niet dan wordt het een dictaat.quote:Op zondag 21 oktober 2012 21:38 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nee vrijblijvend meedoen is geen structuur.
Structuur vereist dat iedereen op het gebied waar die structuur geld zich ook aan de gezamelijke afspraken houdt. Niet dat je alleen maar mee kun doen aan wat jou uitkomt.
Bovendien is het een illusie te denken dat die organisaties de vrijheid van Paper_Tiger met rust gaan laten.quote:Op zondag 21 oktober 2012 21:36 schreef KoosVogels het volgende:
Tiger wil de overheid minimaliseren en enkel de politie en rechtsprekende macht behouden. Hoe correspondeert dat met jouw idee dat mensen aparte maatschappijen op kunnen zetten?
De geschiedenis leert dat dit inderdaad niet mee zal vallen. Maar lukken zal het niet als je deze vrijheid als basisrecht in de grondwet opneemt.quote:Op zondag 21 oktober 2012 21:42 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Bovendien is het een illusie te denken dat die organisaties de vrijheid van Paper_Tiger met rust gaan laten.
Je kunt niet spreken van structuur als deelname daaraan vrijblijvend is als bewoner van een bepaald gebied. Je kunt mensen immers niet houden aan afspraken.quote:Op zondag 21 oktober 2012 21:42 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Juist als mensen zich vrij organiseren is er binnen die structuur sprake van gezamenlijke afspraken. Zo niet dan wordt het een dictaat.
Natuurlijk wel. Lidmaatschap betekend direct ook akkoord gaan met de regels.quote:Op zondag 21 oktober 2012 21:48 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Je kunt niet spreken van structuur als deelname daaraan vrijblijvend is als bewoner van een bepaald gebied. Je kunt mensen immers niet houden aan afspraken.
Lekker is dat. Jij bent niet verplicht mee te betalen aan een sociaal vangnet, maar een pacifist moet wel meehelpen het leger in stand te houden.quote:Op zondag 21 oktober 2012 21:41 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Politie, leger en rechtsprekende macht zijn er voor iedereen. Die zijn er nu ook dus daar kan niemand bezwaar tegen hebben. Mensen die behoefte hebben aan meer structuur kunnen daar voor kiezen en zich overeenkomstig organiseren.
Een defensief leger. Een pacifist blijft ook niet werkloos toekijken als zijn vrouw verkracht wordt. Wie niet betalen wil is ook goed maar die wordt dan ook niet verdedigd.quote:Op zondag 21 oktober 2012 21:52 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Lekker is dat. Jij bent niet verplicht mee te betalen aan een sociaal vangnet, maar een pacifist moet wel meehelpen het leger in stand te houden.
Lul maar een eind weg, maar er bestaan simpelweg mensen die vinden dat het hele leger moet verdwijnen.quote:Op zondag 21 oktober 2012 21:54 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Een defensief leger. Een pacifist blijft ook niet werkloos toekijken als zijn vrouw verkracht wordt.
Het punt is dat je sowieso per definitie lid bent van een samenleving. Dus zul je je per definitie aan regels van een samenleving moeten houden.quote:Op zondag 21 oktober 2012 21:49 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Natuurlijk wel. Lidmaatschap betekend direct ook akkoord gaan met de regels.
De overheid heeft geen behoefte om zich te verplaatsen in de wereld van anderen, zoals het bedrijfsleven of de burger. Ambtenaren hebben regels op te volgen die opgelegd zij door andere ambtenaren. Empathie is een bedreiging voor het voortbestaan van de ambtenaar.quote:Op zondag 21 oktober 2012 19:15 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Kijk je kan inderdaad domme dingen doen als overheid. Maar dat er nou een ideologie achter zit van de private sector expres dwarszitten is onzin. Een goed draaiende private sector is immers ook goed voor de overheid.
Overigens heb ik geen bronnen van ondernemersorganisaties die moord en brand schreeuwen hierover. En ik neem ook aan dat effecten hierover zijn voorgerekend.
Ambtenaren voeren alleen uit wat de politiek hen opdraagt. Het is niet zo dat ambtenaren allemaal kleine dictatortjes zijn die doen wat ze zelf verzinnen.quote:Op zondag 21 oktober 2012 22:12 schreef cempexo het volgende:
[..]
De overheid heeft geen behoefte om zich te verplaatsen in de wereld van anderen, zoals het bedrijfsleven of de burger. Ambtenaren hebben regels op te volgen die opgelegd zij door andere ambtenaren. Empathie is een bedreiging voor het voortbestaan van de ambtenaar.
Je kijkt ambtelijk de wereld in lees ik wel in je teksten. Doe het raam eens open en maak eens kennis met de werkelijkheid van de maatschappij !!!quote:Op zondag 21 oktober 2012 22:14 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ambtenaren voeren alleen uit wat de politiek hen opdraagt. Het is niet zo dat ambtenaren allemaal kleine dictatortjes zijn die doen wat ze zelf verzinnen.
quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 11:23 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Er hangt een morele verwerpelijkheid aan het instituut overheid. Je dwingt mensen om een deel van hun zuurverziende centen af te staan, om daarmee jezelf als politicus in het pluche te houden.
Alleen al om deze reden zou iedere E.T. - die niet van jongs af aan is geindoctrineerd - denken dat we hier met z'n allen knettergek zijn geworden.
Daarnaast maakt het huidige systeem heel veel mensen afhankelijk. Er schijnt in de VS per jaar $1,000,000,000,000 aan armoedebestrijding uitgegeven te worden (social security en medicare/medicaid zijn daar niet eens bij opgeteld). Er leven zo'n 50 miljoen Amerikanen op food stamps. Als je al die mensen $20,000 geeft (wat dus voor een gezin met twee kinderen neerkomt op $80,000/jaar), kan er geen sprake zijn van armoede. Maar toch is dat er wel. Waar is het mis gegaan?
Nu zul jij zeggen dat Nederland geen VS is. Klopt. In Nederland is het nog veel erger. Iedere keer als ik in Nederland ben en door het centrum van een grote stad loop, verbaas ik me over hoe veel mensen er vakantie hebben. Gezonde mensen, die op straat rondhangen. Hebben ze daar zelf voor gespaard?
Dat ik mijn steentje moet bijdragen aan de welvaart van ons allen, totale kolder, maar soit. Maar dat de overheid er dan een enorme shitzooi van maakt (onderwijs, veiligheid, zorg, etc.), en maar blijft roepen om nog meer geld, ipv haar problemen op te lossen, is stuitend.
Maar die moordenaar en die pedoseksueel hebben in jouw wereld gewoon het recht om zich vrij te gedragen, want men heeft immers respect voor een ander.quote:Op zondag 21 oktober 2012 21:39 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Moord blijft moord en een pedofiel blijft een pedofiel. Vrij zijn betekend ook respect hebben voor een ander.
15 euro voor een biertje?quote:Op zaterdag 20 oktober 2012 19:18 schreef Paper_Tiger het volgende:
knip/plak
Bron: http://www.libertaris.me/2010/06/wie-betaalt-mijn-biertje/
En dat zouden libertariers niet doen? Het gaat erom dat de overheid allerlei regels instelt op moreel gebied, waarom zou een overheid mij verbieden een wietplantage op te zetten?quote:Op zondag 21 oktober 2012 22:00 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het punt is dat je sowieso per definitie lid bent van een samenleving. Dus zul je je per definitie aan regels van een samenleving moeten houden.
Daar begint het dus al. Je gaat er vanuit dat de libertarier die regels wel zullen opvolgen maar tegelijkerstijd schop je al tegen een van die regels aan.quote:Op zondag 21 oktober 2012 23:27 schreef raptorix het volgende:
[..]
En dat zouden libertariers niet doen? Het gaat erom dat de overheid allerlei regels instelt op moreel gebied, waarom zou een overheid mij verbieden een wietplantage op te zetten?
Je probeert continue intellectueel over te komen, je keurt alles af wat op gebied van libertarisme speelt, maar je neemt niet eens de moeite om de basis van het libertarisme te kennen. Dat blijkt keer op keer uit je verzuurde opmerkingen.quote:Op zondag 21 oktober 2012 23:30 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Daar begint het dus al. Je gaat er vanuit dat de libertarier die regels wel zullen opvolgen maar tegelijkerstijd schop je al tegen een van die regels aan.
Even los van het feit dat ik voor het legaliseren van wiet ben. Hoe ga je als libertarier dan bepalen aan welke regel je je wel en niet gaat houden. En hoe bepaal je bij onegheid over wat de regel moet zijn wie er gelijk heeft?
De arrogantie waarmee jij je ongeschoolde domheid tentoonspreidt mag er andere ook wezen. Libertarisme is een volslagen idiote ideologie. Voor de redenen verwijs ik je naar mijn eerdere postsquote:Op zondag 21 oktober 2012 23:34 schreef raptorix het volgende:
[..]
Je probeert continue intellectueel over te komen, je keurt alles af wat op gebied van libertarisme speelt, maar je neemt niet eens de moeite om de basis van het libertarisme te kennen. Dat blijkt keer op keer uit je verzuurde opmerkingen.
Ook binnen een libertarische staat zou je op vele manieren gewoon regels kunnen handhaven, dat kan via een sherrif, een burgerwacht, een politiemacht of noem maar op. Je hebt een complot verkeerd basis beeld van het libertarisme.
Over arrogantie gesproken zeg, en nu verwacht je van mij dat ik als je posts ga opzoeken en bestuderen wat je er van vind?quote:Op maandag 22 oktober 2012 00:27 schreef EdAtTheBar het volgende:
[..]
De arrogantie waarmee jij je ongeschoolde domheid tentoonspreidt mag er andere ook wezen. Libertarisme is een volslagen idiote ideologie. Voor de redenen verwijs ik je naar mijn eerdere posts
Nee hoor, jij lijkt me sowieso niet het type dat leest, aan je spelfouten te zien. Ga maar weer lekker pallets stapelen.quote:Op maandag 22 oktober 2012 00:44 schreef raptorix het volgende:
[..]
Over arrogantie gesproken zeg, en nu verwacht je van mij dat ik als je posts ga opzoeken en bestuderen wat je er van vind?![]()
Hahahah goede opmerking, ik ga zo slapen, morgen weer vroeg op en werken voor klanten als KLM, Vodafone, ING, etc, wat doe jij eigenlijk?quote:Op maandag 22 oktober 2012 00:48 schreef EdAtTheBar het volgende:
[..]
Nee hoor, jij lijkt me sowieso niet het type dat leest, aan je spelfouten te zien. Ga maar weer lekker pallets stapelen.
Ik ben tweedejaars politicologie student aan de Radboud Universiteit. Succes morgen, zorg je wel dat je de koffiebestellingen goed opneemt?quote:Op maandag 22 oktober 2012 00:49 schreef raptorix het volgende:
[..]
Hahahah goede opmerking, ik ga zo slapen, morgen weer vroeg op en werken voor klanten als KLM, Vodafone, ING, etc, wat doe jij eigenlijk?
Wacht even, je studeert op kosten van mijn belastinggeld, en dan belerend gaan doenquote:Op maandag 22 oktober 2012 00:53 schreef EdAtTheBar het volgende:
[..]
Ik ben tweedejaars politicologie student aan de Radboud Universiteit. Succes morgen, zorg je wel dat je de koffiebestellingen goed opneemt?
Je weet nog minder dan ik dacht. Lekker slapen nu en morgen werken. Daar kunnen ze je vast een stuk beter gebruiken dan hier.quote:Op maandag 22 oktober 2012 00:55 schreef raptorix het volgende:
[..]
Wacht even, je studeert op kosten van mijn belastinggeld, en dan belerend gaan doen![]()
![]()
![]()
Oja, en politiek studeren![]()
![]()
![]()
![]()
Ik stop met jou, ga lekker je papiertje halen en op het pluche kleven, dat zal je vast goed af gaan.quote:Op maandag 22 oktober 2012 01:01 schreef EdAtTheBar het volgende:
[..]
Je weet nog minder dan ik dacht. Lekker slapen nu en morgen werken. Daar kunnen ze je vast een stuk beter gebruiken dan hier.
Dan hoeven ze er niet aan mee te betalen met het risico dat de oorlogshandelingen in hun eigen woning ongehinderd plaats kunnen vinden. Waarom zal iemand zijn leven wagen voor jou en je gezin als je er niet aan mee wil betalen.quote:Op zondag 21 oktober 2012 21:55 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Lul maar een eind weg, maar er bestaan simpelweg mensen die vinden dat het hele leger moet verdwijnen.
Niet als die regels ten koste gaan van mijn persoonlijke vrijheid en ik als een misdadiger in de gevangenis opgesloten ben in die samenleving. Beknot in mijn persoonlijke vrijheid. Het is dan mijn morele plicht deze regels niet langer te gehoorzamen.quote:Op zondag 21 oktober 2012 22:00 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het punt is dat je sowieso per definitie lid bent van een samenleving. Dus zul je je per definitie aan regels van een samenleving moeten houden.
Je bent wel erg vol van jezelf is het niet? Kom nog maar eens praten met de grote mensen als je 40 bent en iets van het leven af weet. Studerende kinderen denken dat ze het allemaal al weten. Pffffffff.quote:Op maandag 22 oktober 2012 00:53 schreef EdAtTheBar het volgende:
[..]
Ik ben tweedejaars politicologie student aan de Radboud Universiteit. Succes morgen, zorg je wel dat je de koffiebestellingen goed opneemt?
Net of het leger een gebied per woning beschermt. Dat is niet toch niet realistisch, man? Ik heb hier gewoon iets gevonden waar jij je libertarische denkwijze geen antwoord op heeft en dus kom je op de proppen met rare antwoorden.quote:Op maandag 22 oktober 2012 06:04 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Dan hoeven ze er niet aan mee te betalen met het risico dat de oorlogshandelingen in hun eigen woning ongehinderd plaats kunnen vinden. Waarom zal iemand zijn leven wagen voor jou en je gezin als je er niet aan mee wil betalen.
Ja nogmaals. Je kan niet vrijblijvend onderdeel uitmaken van een samenleving. Wanneer jouw "persoonlijke vrijheid" ten koste gaat van die semenleving en de mensen daarin.quote:Op maandag 22 oktober 2012 06:06 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Niet als die regels ten koste gaan van mijn persoonlijke vrijheid en ik als een misdadiger in de gevangenis opgesloten ben in die samenleving. Beknot in mijn persoonlijke vrijheid. Het is dan mijn morele plicht deze regels niet langer te gehoorzamen.
Juist in een libertarische samenleving dien je uitermate rekening met elkaar te houden omdat vrijheid een groot goed is, ik zie juist in een democratische samenleving dat een overheid helemaal geen rekening met mij houd, je zou bijvoorbeeld verwachten dat de grootste klant van de overheid: "de burger" een extreem goede service mag verwachten, je betaalt immers meer dan de helft van je inkomen aan die overheid. In de praktijk blijkt het echter dat de overheid helemaal niet goed om gaat met deze inkomsten, dit is ook een bekend psychologisch fenomeen, het uitgeven van andermans geld word een stuk kwistiger gedaan dan eigen geld.quote:Op maandag 22 oktober 2012 09:04 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja nogmaals. Je kan niet vrijblijvend onderdeel uitmaken van een samenleving. Wanneer jouw "persoonlijke vrijheid" ten koste gaat van die semenleving en de mensen daarin.
Als je echt met niets en niemand rekening wilt houden zul je op een plek moeten wonen waar niets en niemand daar last van heeft.
Een beetje net zoals de brandweer inquote:Op maandag 22 oktober 2012 09:02 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Net of het leger een gebied per woning beschermt. Dat is niet toch niet realistisch, man? Ik heb hier gewoon iets gevonden waar jij je libertarische denkwijze geen antwoord op heeft en dus kom je op de proppen met rare antwoorden.
Je hoeft het niet zo zwart wit te zien, om een voorbeeld te geven zou je per provincie in Nederland een autonoom bestuur kunnen instellen met vrijheid van belastingen, dat is veel minder rigoreus, en al een stap de goede weg in, jij hebt elke keer het idee dat er maar 1 libertarisch systeem is en dat uiteraard "gedoemd" is om te mislukken.quote:Op maandag 22 oktober 2012 09:04 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja nogmaals. Je kan niet vrijblijvend onderdeel uitmaken van een samenleving. Wanneer jouw "persoonlijke vrijheid" ten koste gaat van die semenleving en de mensen daarin.
Als je echt met niets en niemand rekening wilt houden zul je op een plek moeten wonen waar niets en niemand daar last van heeft.
Jij blijft er maar op hameren dat de vrijheid die ik voorsta ten koste moet gaan van de samenleving. Waarom blijf je dat toch maar volhouden? Je haalt met deze ongefundeerde aannames een inhoudelijke discussie onderuit.quote:Op maandag 22 oktober 2012 09:04 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het is een punt dat iedere keer uit de discussies met de zogenaamde 'libertariėrs' naar voren komt. Het is ook een punt waar eigenlijk nooit een onderbouwde inhoudelijke respons op komt.quote:Op maandag 22 oktober 2012 09:15 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Jij blijft er maar op hameren dat de vrijheid die ik voorsta ten koste moet gaan van de samenleving. Waarom blijf je dat toch maar volhouden?
Het is een aanname. Vrijheid van het ene individu mag nooit ten koste gaan van de vrijheid van een ander.quote:Op maandag 22 oktober 2012 09:16 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het is een punt dat iedere keer uit de discussies met de zogenaamde 'libertariėrs' naar voren komt. Het is ook een punt waar eigenlijk nooit een onderbouwde inhoudelijke respons op komt.
De grap is hoe het dan bij "zogenaamde' democraten is geregeld, want qua vrijheid is het maar bar en boos gesteld, of het nu om het tekenen van een cartoon gaat, het bespieden van de burgers door de overheid, of het bepalen hoeveel zout er op een patatje gestrooit mag worden. Leg me eens uit, hoe is het dan in een democratie geregeld?quote:Op maandag 22 oktober 2012 09:16 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het is een punt dat iedere keer uit de discussies met de zogenaamde 'libertariėrs' naar voren komt. Het is ook een punt waar eigenlijk nooit een onderbouwde inhoudelijke respons op komt.
De definitie van wat die vrijheid dan is verschilt echter nogal per persoon. Daarom moeten er centrale afspraken zijn waar iedereen aan gehouden kan worden. Zoals Piper tiger het zegt wil hij zich enkel commiteren met regels als ze hem toevallig goed uitkomen. Zo werkt het niet.quote:Op maandag 22 oktober 2012 09:09 schreef raptorix het volgende:
[..]
Juist in een libertarische samenleving dien je uitermate rekening met elkaar te houden omdat vrijheid een groot goed is,
Gezien Nederland een van de best leefbare landen ter wereld is kunnen we behoorlijk tevreden zijn ver de service die geleverd is. Op wat rafeltjes na. Maar utopia bestaat niet.quote:ik zie juist in een democratische samenleving dat een overheid helemaal geen rekening met mij houd, je zou bijvoorbeeld verwachten dat de grootste klant van de overheid: "de burger" een extreem goede service mag verwachten, je betaalt immers meer dan de helft van je inkomen aan die overheid. In de praktijk blijkt het echter dat de overheid helemaal niet goed om gaat met deze inkomsten, dit is ook een bekend psychologisch fenomeen, het uitgeven van andermans geld word een stuk kwistiger gedaan dan eigen geld.
Een libertarier heeft ook het recht om met gelijkgestemden regels op te zetten, het verschil met een democratie is echter dat je de vrijheid hebt er uit te stappen, de meeste libertariers zullen er echt niet voor kiezen om alleen op een eilandje te zitten, dat is duur, inefficient en onveilig.quote:Op maandag 22 oktober 2012 09:26 schreef Hexagon het volgende:
[..]
De definitie van wat die vrijheid dan is verschilt echter nogal per persoon. Daarom moeten er centrale afspraken zijn waar iedereen aan gehouden kan worden. Zoals Piper tiger het zegt wil hij zich enkel commiteren met regels als ze hem toevallig goed uitkomen. Zo werkt het niet.
[..]
Gezien Nederland een van de best leefbare landen ter wereld is kunnen we behoorlijk tevreden zijn ver de service die geleverd is. Op wat rafeltjes na. Maar utopia bestaat niet.
En bovendien kan men het bestuur van die overheid wisselen als deze het naar het idee van de burgers niet goed genoeg doen.
Ja, jij wenst geen verplicht bijdrage te moeten doen aan het leefbaar houden van een samenleving. Die vrijheid gaat dus ten koste van die samenleving. Jij vind het ook "persoonlijke vrijheid" dat mensen hun reet kunnen afvegen met gemeenschappelijke belangen.quote:Op maandag 22 oktober 2012 09:15 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Jij blijft er maar op hameren dat de vrijheid die ik voorsta ten koste moet gaan van de samenleving. Waarom blijf je dat toch maar volhouden? Je haalt met deze ongefundeerde aannames een inhoudelijke discussie onderuit.
Als we het dan toch over freeriders hebben. Hoe ga je voorkomen dat in jouw libertarische samenleving mensen gaan freeriden door te profiteren van door anderen betaalde dijken of door anderen betaalde legers?quote:Ik wil niet betutteld worden en ik wil niet de levensstijl financieren van freeriders. Ik wil niet gedwongen worden solidair te zijn (de helft van mijn leven te werken als slaaf) voor mensen met wie ik geen enkele solidariteit voel. Net zoals ik mensen wil dwingen solidair te zijn met mij.
Dus dan is de omvang van die vrijheid minimaal. Welke handeling dan ook gaat al bijna per definitie ten koste van de vrijheid van een ander. Dat zou je zelfs door kunnen trekken naar ademen.quote:Op maandag 22 oktober 2012 09:22 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Het is een aanname. Vrijheid van het ene individu mag nooit ten koste gaan van de vrijheid van een ander.
Als je binnen een libertarische samenleving niet aan de regels houd, kun je daar gewoon uitgezet worden als je van te voren daar duidelijke afspraken over hebt gemaakt, net zoals dat nu gebeurd met gedwongen verkopen van huizen door banken.quote:Op maandag 22 oktober 2012 09:31 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja, jij wenst geen verplicht bijdrage te moeten doen aan het leefbaar houden van een samenleving. Die vrijheid gaat dus ten koste van die samenleving. Jij vind het ook "persoonlijke vrijheid" dat mensen hun reet kunnen afvegen met gemeenschappelijke belangen.
[..]
Als we het dan toch over freeriders hebben. Hoe ga je voorkomen dat in jouw libertarische samenleving mensen gaan freeriden door te profiteren van door anderen betaalde dijken of door anderen betaalde legers?
Zolang deelname aan regels vrijblijvend is dan heeft het allemaal geen zin.quote:Op maandag 22 oktober 2012 09:30 schreef raptorix het volgende:
[..]
Een libertarier heeft ook het recht om met gelijkgestemden regels op te zetten, het verschil met een democratie is echter dat je de vrijheid hebt er uit te stappen, de meeste libertariers zullen er echt niet voor kiezen om alleen op een eilandje te zitten, dat is duur, inefficient en onveilig.
We hebben wel zwaardere tijden gehad en zijn er ook doorgekomen.quote:Of we het goed hebben is een kwestie van smaak, de uitvreters zullen er uiterst content mee zijn, de topinkomens niet, wat ik wel weet is dat we een gigantische schuld hebben. En dat de toekomst voor veel mensen erg onzeker is.
Alleen een idioot zal het zover doortrekken. Het is meer van wat gij niet wilt dat u geschied, doe dat ook de ander niet.quote:Op maandag 22 oktober 2012 09:34 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dus dan is de omvang van die vrijheid minimaal. Welke handeling dan ook gaat al bijna per definitie ten koste van de vrijheid van een ander. Dat zou je zelfs door kunnen trekken naar ademen.
De strijdkrachten opereren net iets anders dan de brandweer. Een buitenlandse legermacht gaat geen individueel huis aanvallen.quote:Op maandag 22 oktober 2012 09:10 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Een beetje net zoals de brandweer in
Het punt is dat je met het ontbreken van een democratische rechtstaat mensen niet kunt houden aan regels. Dan zal het vooral degene met de grootste macht zijn die aan het langste eind trekt/quote:Op maandag 22 oktober 2012 09:35 schreef raptorix het volgende:
[..]
Als je binnen een libertarische samenleving niet aan de regels houd, kun je daar gewoon uitgezet worden als je van te voren daar duidelijke afspraken over hebt gemaakt, net zoals dat nu gebeurd met gedwongen verkopen van huizen door banken.
In plaat van met een beperkte hoeveelheid landen moet je die afspraken dus maken met iedere individuele burger. En als zich er een niet aan houdt heb je al een probleen.quote:En altijd dat gezeur over grootschalige infrastructuur, dat soort problemen heb je net zo goed in de huidige wereld, hoe ga jij er voor zorgen dat andere landen geen rommel in de rivier gooien? Hoe ga jij zorgen dat ze geen enorme hoeveelheid CO2 veroorzaken?
Juist: door vrijwillige afspraken, dat kan dus net zo goed tussen libertarische samenlevingen.
Deelname in regels is helemaal niet vrijblijvend, ik heb het alleen over het terugtrekken, en ook daar zou je van te voren afspraken over kunnen maken, je zou kunnen stellen dat iemand een deel van zijn premies terug kan krigjen, of juist omgekeerd dat hij een vertrekpremie betaald, bijvoorbeeld omdat hij een lening aan is gegaan.quote:Op maandag 22 oktober 2012 09:36 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Zolang deelname aan regels vrijblijvend is dan heeft het allemaal geen zin.
[..]
We hebben wel zwaardere tijden gehad en zijn er ook doorgekomen.
En ook topinkomens zijn niet massaal voor een libertarische samenleving. Sowieso is hun topinkomen zeer relatief wanneer je naar een libertarisch systeem zou overschakelen.
Ken je die mop van Bin Laden?quote:Op maandag 22 oktober 2012 09:41 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
De strijdkrachten opereren net iets anders dan de brandweer. Een buitenlandse legermacht gaat geen individueel huis aanvallen.
Ja goeie, vergelijk een doorsnee burger die geen bijdrage levert aan de legermacht, met een baardaap die zogezegd aan het hoofd stond van een terroristische organisatie.quote:
Defensie is een moeilijker probleem dan de dijken. Het lijkt mij namelijk niet terecht alle Nederlanders mee te laten betalen aan defensie. De één heeft er behoefte aan, de ander is pacifist. Het lijkt mij onredelijk dat pacifisten zouden moeten mee betalen aan defensie die zij niet wensen. Maar bij vrijwillige betaling kan iedereen net doen of hij pacifist is.quote:Op maandag 22 oktober 2012 09:41 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
De strijdkrachten opereren net iets anders dan de brandweer. Een buitenlandse legermacht gaat geen individueel huis aanvallen.
Zoals je geen free riders wilt wil je ook geen forced riders.quote:Op maandag 22 oktober 2012 09:51 schreef KoosVogels het volgende:
Jezus christus de tering. Dus we moeten een extreem ingewikkeld systeem op poten zetten, enkel om jouw libertarische visie te kunnen handhaven (soort van).
Het is geen logische en werkbare oplossing die je biedt. Hoe kun je nou een gebied per straat of wijk verdedigen? Op papier klinkt dat wellicht aardig, maar oorlog is niet zo netjes en geordend in de praktijk dat dit kan werken.quote:Op maandag 22 oktober 2012 09:52 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Zoals je geen free riders wilt wil je ook geen forced riders.
Het is de vraag of we in deze moderne tijd op ons grondgebied überhaupt nog te maken gaan krijgen met een 'klassieke oorlog' waar je je tegen kunt wapenen.quote:Op maandag 22 oktober 2012 09:55 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Het is geen logische en werkbare oplossing die je biedt. Hoe kun je nou een gebied per straat of wijk verdedigen? Op papier klinkt dat wellicht aardig, maar oorlog is niet zo netjes en geordend in de praktijk dat dit kan werken.
Het woord `coöperatie` is gewoon een eufemisme van het woord `overheid`.quote:Op maandag 22 oktober 2012 09:51 schreef KoosVogels het volgende:
Jezus christus de tering. Dus we moeten een extreem ingewikkeld systeem op poten zetten, enkel om jouw libertarische visie te kunnen handhaven (soort van).
Het is een ingewikkeld, onhandig en tamelijk dom idee. Zeg nou maar dat je iedereen belasting wil laten betalen om zo de krijgsmacht te kunnen handhaven en draai er niet langer omheen.quote:Op maandag 22 oktober 2012 09:58 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Het is de vraag of we in deze moderne tijd op ons grondgebied überhaupt nog te maken gaan krijgen met een 'klassieke oorlog' waar je je tegen kunt wapenen.
Daarbij ons land is kleiner dan vele buitenlandse steden. Waarom zou je geen maatwerk kunnen leveren?
Ben ik ten dele met je eens. Alleen als er meer aanbieders zijn binnen een kleine straal heb je als burger iets te kiezen. Zonder je hele leven op zijn kop te hoeven zetten en baan en vrienden achter moet laten om je er aan te kunnen onttrekken kun je verhuizen naar een plek waar ze de zaken regelen in overeenstemming met jouw wensen. Kortom er komt concurrentie tussen de diverse coöperaties. Hetzelfde zie je bij de kantons in Zwitserland.quote:Op maandag 22 oktober 2012 10:02 schreef Euribob het volgende:
[..]
Het woord `coöperatie` is gewoon een eufemisme van het woord `overheid`.
In feite predikt PT gewoon verplichte samenwerking op kleinere schaal, weg vrijheid.
Richt een eigen leger op en bevecht de coorperatie tot de dood.quote:Op maandag 22 oktober 2012 10:04 schreef Euribob het volgende:
PT, ik woon op een plek die een coöperatie wordt die beslist dat ze gaan betalen voor een leger. Ik wil dit niet. Wat nu?
Verkoop je je huis en ga ja wonen waar dat niet zo is. Een ander wil dit juist wel graag en zal dus bij voorkeur in jouw huis wonen.quote:Op maandag 22 oktober 2012 10:04 schreef Euribob het volgende:
PT, ik woon op een plek die een coöperatie wordt die beslist dat ze gaan betalen voor een leger. Ik wil dit niet. Wat nu?
Wat is er met mijn vrijheid gebeurd?quote:Op maandag 22 oktober 2012 10:11 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Verkoop je je huis en ga ja wonen waar dat niet zo is. Een ander wil dit juist wel graag en zal dus bij voorkeur in jouw huis wonen.
Persoonlijk ben ik geen groot voorstander van een leger waar dan ook ter wereld.quote:Op maandag 22 oktober 2012 10:04 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Het is een ingewikkeld, onhandig en tamelijk dom idee. Zeg nou maar dat je iedereen belasting wil laten betalen om zo de krijgsmacht te kunnen handhaven en draai er niet langer omheen.
Je betaalt er aan mee of gaat in een andere wijk wonen. Je hoeft niet, zoals ik vaak te horen krijg, naar Somaliė te verhuizen om je eigen leven te kunnen leiden.quote:Op maandag 22 oktober 2012 10:11 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Wat is er met mijn vrijheid gebeurd?
Ik wil helemaal niet verhuizen. Wat denk jij wel niet? Dwingeland die je er bent.quote:Op maandag 22 oktober 2012 10:17 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Je betaalt er aan mee of gaat in een andere wijk wonen. Je hoeft niet, zoals ik vaak te horen krijg, naar Somaliė te verhuizen om je eigen leven te kunnen leiden.
Misschien is het makkelijker om de controversiėle onderwerpen voor het laatst te bewaren en eerst een te kijken wat we kunnen schrappen aan verplichte contributies voor we bij de moeilijke onderwerpen zoals leger, politie en rechtsspaak aankomen.
Ik kan me ook voorstellen dat als we de invloed en omvang van de overheid terug gaan brengen (ik weet dat we dat beiden voorstaan) we niet gaan beginnen met de dijken en het leger.
Mooie volzin. Zou het goed doen in een dictee.quote:Op maandag 22 oktober 2012 10:15 schreef Monolith het volgende:
Ah, weer lekker ouderwets economische principes die statistische wetmatigheden beschrijven omtoveren tot deterministische verbanden.
Je hebt de keuze..... Ik zal niet opsommen wat ik niet wil maar waartoe ik toch wordt gedwongen zonder mogelijkheden tot ontsnapping.quote:Op maandag 22 oktober 2012 10:21 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik wil helemaal niet verhuizen. Wat denk jij wel niet? Dwingeland die je er bent.
Je hebt de keus te accepteren dat je beter op kunt rotten.quote:Op maandag 22 oktober 2012 10:21 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik wil helemaal niet verhuizen. Wat denk jij wel niet? Dwingeland die je er bent.
Ja, de keuze om wel of niet te verhuizen. Ik heb echter niet de vrijheid om te blijven zitten waar ik zit en mijn leven naar eigen wens in te vullen.quote:Op maandag 22 oktober 2012 10:22 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Je hebt de keuze..... Ik zal niet opsommen wat ik niet wil maar waartoe ik toch wordt gedwongen zonder mogelijkheden tot ontsnapping.
Ach gossie.quote:Op maandag 22 oktober 2012 10:23 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ja, de keuze om wel of niet te verhuizen. Ik heb echter niet de vrijheid om te blijven zitten waar ik zit en mijn leven naar eigen wens in te vullen.
So much voor vrijheid.
Ah gossie, opa weet niet waar het over gaat, maar moet toch effe reageren op Koos.quote:Op maandag 22 oktober 2012 10:26 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Ach gossie.
Zoals zoveel in het leven he?
inderdaad om hun gezochte zogenaamde vrijheid te bewerkstelligen moeten de belangen van alle anderen maar wijken.quote:Op maandag 22 oktober 2012 10:23 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ja, de keuze om wel of niet te verhuizen. Ik heb echter niet de vrijheid om te blijven zitten waar ik zit en mijn leven naar eigen wens in te vullen.
So much voor vrijheid.
Geef je het nu al op?quote:Op maandag 22 oktober 2012 10:28 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ah gossie, opa weet niet waar het over gaat, maar moet toch effe reageren op Koos.
Vanwaar toch die achtervolgingswaanzin van jou?
Waarom rotten libertariers dan niet op naar een plek waar het hen naar de zin isquote:Op maandag 22 oktober 2012 10:23 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Je hebt de keus te accepteren dat je beter op kunt rotten.
Keus = vrijheid
Bovedien zijn het juist de libertariers die altijd beginnen te janken als je zegt dat ze vrij zijn om in Somalie te gaan wonen.quote:Op maandag 22 oktober 2012 10:29 schreef 99.999 het volgende:
[..]
inderdaad om hun gezochte zogenaamde vrijheid te bewerkstelligen moeten de belangen van alle anderen maar wijken.
Krijg ook nooit een concreet antwoord op hoe ze nu tot die heilstaat willen komen. Democratisch kan behalve wanneer het unaniem is vanuit iedereen natuurlijk niet...
Doen ze. De betere wijken of lekker achteraf.quote:Op maandag 22 oktober 2012 10:37 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Waarom rotten libertariers dan niet op naar een plek waar het hen naar de zin is
Keus = vrijheid
Je weet wat een libertarier is?quote:Op maandag 22 oktober 2012 10:56 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Doen ze. De betere wijken of lekker achteraf.
Voor de exemplaren die zich hier laten zien klopt dit in elk geval niet.quote:Op maandag 22 oktober 2012 10:56 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Yup. Jij?quote:Op maandag 22 oktober 2012 10:58 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Je weet wat een libertarier is?
Je kent ze allemaal persoonlijk?quote:Op maandag 22 oktober 2012 10:59 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Voor de exemplaren die zich hier laten zien klopt dit in elk geval niet.
Bovendien schiet een overtuigde libertarier daar niets mee op.quote:Op maandag 22 oktober 2012 10:59 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Voor de exemplaren die zich hier laten zien klopt dit in elk geval niet.
Dat vroeg ik niet.quote:Op maandag 22 oktober 2012 11:01 schreef 99.999 het volgende:
[..]
De meesten ken ik al een tijdje inderdaad.
Ik weet waar ik het over heb met de zogenaamde libertariėrs op FOKquote:Op maandag 22 oktober 2012 11:02 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Dat vroeg ik niet.
Je weet het verschil tussen iemand kennen in cyberspace en real life toch wel hoop ik?
In geval met jouw gezeur over woonomgeving wel.quote:Op maandag 22 oktober 2012 11:01 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Bovendien schiet een overtuigde libertarier daar niets mee op.
Ik ken Spider-man ook persoonlijk... omdat ik dat hier zeg.quote:Op maandag 22 oktober 2012 11:02 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ik weet waar ik het over heb met de zogenaamde libertariėrs op FOK.
Je weet dus niet wat een libertarier isquote:Op maandag 22 oktober 2012 11:02 schreef 3-voud het volgende:
[..]
In geval met jouw gezeur over woonomgeving wel.
Waar ze dus nog steeds blijven doorzeiken over het feit dat de vrijheid om in cooperatie Nederland wonen niet vrijblijvend is.quote:Op maandag 22 oktober 2012 10:56 schreef 3-voud het volgende:
[..]
De StefanP's en bendk's idd. Dat is een apart slag volk hoor. Je halve -wat zeg ik, hele- posthistorie besteden aan kankeren op Nederland terwijl je zou zeggen: geniet toch van je vrijheid man!quote:Op maandag 22 oktober 2012 11:09 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Waar ze dus nog steeds blijven doorzeiken over het feit dat de vrijheid om in cooperatie Nederland wonen niet vrijblijvend is.
Maar net zo goed die libertariers die nog in NL wonen en volgens 3 voud en Paper Tiger prima elders kunnen gaan wonen.quote:Op maandag 22 oktober 2012 11:12 schreef Terecht het volgende:
[..]
De StefanP's en bendk's idd. Dat is een apart slag volk hoor. Je halve -wat zeg ik, hele- posthistorie besteden aan kankeren op Nederland terwijl je zou zeggen: geniet toch van je vrijheid man!
Dat geld voor iedereen. Niet bevallen is verkassen.quote:Op maandag 22 oktober 2012 11:13 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Maar net zo goed die libertariers die nog in NL wonen en volgens 3 voud en Paper Tiger prima elders kunnen gaan wonen.
StefanP mis ik wel.quote:Op maandag 22 oktober 2012 11:12 schreef Terecht het volgende:
[..]
De StefanP's en bendk's idd. Dat is een apart slag volk hoor. Je halve -wat zeg ik, hele- posthistorie besteden aan kankeren op Nederland terwijl je zou zeggen: geniet toch van je vrijheid man!
Hmm, Stefan gebruikte behoorlijk veel dubieuze (lees: gekleurde) bronnen. Een BNW'er kan ook een onderbouwd betoog op poten zetten, wanneer hij als bronmateriaal bedenkelijk complot-sites opvoert.quote:Op maandag 22 oktober 2012 11:28 schreef robin007bond het volgende:
[..]
StefanP mis ik wel.
Je kunt veel over hem zeggen, maar zijn posts waren - helaas wel met wat scheldkanonnades - goed onderbouwd.
Tja waarom dan zeiken over een systeem waar de meerderheid van de Nederlanders achter staat?quote:Op maandag 22 oktober 2012 11:18 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Dat geld voor iedereen. Niet bevallen is verkassen.
Tenzij je homo bent en last hebt van Marokkaantjes. Dan wordt je een handje geholpen.
Tja, dat is wel weer zo helaas.quote:Op maandag 22 oktober 2012 11:30 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Hmm, Stefan gebruikte behoorlijk veel dubieuze (lees: gekleurde) bronnen. Een BNW'er kan ook een onderbouwd betoog op poten zetten, wanneer hij als bronmateriaal bedenkelijk complot-sites opvoert.
Bovendien "won" hij discussies door met een overvloed aan hyperbolen, scheldpartijen en allerlei andere gedachtenkronkels dat normaal reageren niet meer mogelijk is.quote:Op maandag 22 oktober 2012 11:30 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Hmm, Stefan gebruikte behoorlijk veel dubieuze (lees: gekleurde) bronnen. Een BNW'er kan ook een onderbouwd betoog op poten zetten, wanneer hij als bronmateriaal bedenkelijk complot-sites opvoert.
Louis22 is er een al horen we daar weinig van momenteelquote:Op maandag 22 oktober 2012 11:33 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Tja, dat is wel weer zo helaas.
Het voegde wel wat toe aan de diversiteit. Eigenlijk mis ik nog een communist voor de fundamentalistische discussies.
En in puntgaaf Nederlands.quote:Op maandag 22 oktober 2012 11:28 schreef robin007bond het volgende:
[..]
StefanP mis ik wel.
Je kunt veel over hem zeggen, maar zijn posts waren - helaas wel met wat scheldkanonnades - goed onderbouwd.
Ja, ongelofelijk. Vooral omdat hij nog vrij weinig met Nederland te maken heeft.quote:
Tegen 2017 mag hij weer eens mailen. Stevige bedreigingen worden niet erg gewaardeerd.quote:Op maandag 22 oktober 2012 11:57 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Ja, ongelofelijk. Vooral omdat hij nog vrij weinig met Nederland te maken heeft.
Stiekem hoop ik op een unban. Zulke figuren zijn soms strontvervelend, maar als ze weg zijn mis je ze stiekem wel.
Excuses.quote:Op maandag 22 oktober 2012 11:59 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Tegen 2017 mag hij weer eens mailen. Stevige bedreigingen worden niet erg gewaardeerd.
Verder gaan we bans hier niet bespreken.
StefanP was gewoon een circusattractie. Je weet wel, zo'n brutale aap die je even prikt met een stok of wat nootjes toewerpt en dan z'n kunstje doet. Zo beschouw ik de hier residerende libertariers ook, je rammelt even aan hun kooi en dan is het aapjes kijken.quote:Op maandag 22 oktober 2012 11:33 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Bovendien "won" hij discussies door met een overvloed aan hyperbolen, scheldpartijen en allerlei andere gedachtenkronkels dat normaal reageren niet meer mogelijk is.
Gooi er inderdaad een kwartje in en de show begint.quote:Op maandag 22 oktober 2012 11:59 schreef Terecht het volgende:
[..]
StefanP was gewoon een circusattractie. Je weet wel, zo'n brutale aap die je even prikt met een stok of wat nootjes toewerpt en dan z'n kunstje doet. Zo beschouw ik de hier residerende libertariers ook, je rammelt even aan hun kooi en dan is het aapjes kijken.
Ben bang dat zelfs meer dan 50% het meent.quote:Op maandag 22 oktober 2012 12:01 schreef Terecht het volgende:
De libertariers op FOK! moet je kortom niet serieus nemen. Het zou me niets verbazen als het voor 50% een pose is.
Ik denk het niet. Bij de meeste jongeren is het gewoon gebral. Dan heb je nog een zwik zelfbenoemde libertariers die het vrijheidsmantra van het libertarisme gebruiken om hun wat minder frisse kanten mee te maskeren. Vaak merk je na enkele posts al wel wie er een geparfumeerde drol is en wie een Ware Volgeling.quote:Op maandag 22 oktober 2012 12:03 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ben bang dat zelfs meer dan 50% het meent.
Dat klopt wel, het is vaak niet meer dan een dun laagje chroom op een berg stinkende stront. De ware volgelingen zijn zeldzamer (meer dan een handvol zijn dat er niet).quote:Op maandag 22 oktober 2012 12:19 schreef Terecht het volgende:
[..]
Ik denk het niet. Bij de meeste jongeren is het gewoon gebral. Dan heb je nog een zwik zelfbenoemde libertariers die het vrijheidsmantra van het libertarisme gebruiken om hun wat minder frisse kanten mee te maskeren. Vaak merk je na enkele posts al wel wie er een geparfumeerde drol is en wie een Ware Volgeling.
Respecteer die mensen zoals je zelf ook gerespecteerd wil worden.quote:Op maandag 22 oktober 2012 12:25 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat klopt wel, het is vaak niet meer dan een dun laagje chroom op een berg stinkende stront. De ware volgelingen zijn zeldzamer (meer dan een handvol zijn dat er niet).
Maar goed, al met al vooral een soort moderne communisten. Alles op hun ideologische kader gooien zodat ze zelf niet meer hoeven na te denken of te motiveren.
Je weet toch, hij is zo'n slinksche weg-met-ons-mentaliteit figuur, geen greintje zelfrespect. Need I say more?quote:Op maandag 22 oktober 2012 12:28 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Respecteer die mensen zoals je zelf ook gerespecteerd wil worden.
Ik ben zelf libertariėr geweest. Ik vond het vooral een heel mooi ideaal, maar toen ik er wat verder over ging nadenken, ging kijken naar sociale contracten, viel het al snel uiteen.quote:Op maandag 22 oktober 2012 12:19 schreef Terecht het volgende:
[..]
Ik denk het niet. Bij de meeste jongeren is het gewoon gebral. Dan heb je nog een zwik zelfbenoemde libertariers die het vrijheidsmantra van het libertarisme gebruiken om hun wat minder frisse kanten mee te maskeren. Vaak merk je na enkele posts al wel wie er een geparfumeerde drol is en wie een Ware Volgeling.
Mijn respect voor extremisten van elke soort houdt ergens een keer op. Prima dat ze met hun denkbeelden colporteren maar dan behoud ik me ook de vrijheid toe om ze op onvolkomenheden in hun verhaaltjes te wijzen.quote:Op maandag 22 oktober 2012 12:28 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Respecteer die mensen zoals je zelf ook gerespecteerd wil worden.
Klopt en het beschrijft in essentie waarom dit topic weer leest als Suske en Wiske en de lachwekkende lolbertariėrs.quote:Op maandag 22 oktober 2012 10:21 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Mooie volzin. Zou het goed doen in een dictee.
Tot nu toe heb ik werkelijk al je punten weerlegt tot op het punt waarop je niet eens meer reageert. Ijzersterk om vervolgens een ad hominem argument als levenservaring te gebruikenquote:Op maandag 22 oktober 2012 06:17 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Je bent wel erg vol van jezelf is het niet? Kom nog maar eens praten met de grote mensen als je 40 bent en iets van het leven af weet. Studerende kinderen denken dat ze het allemaal al weten. Pffffffff.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |