abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 18 oktober 2012 @ 18:45:47 #1
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_118136819
Aangezien libertariers momenteel vrijwel ieder topic wat er is kapen om hun elpee op te zetten.

Misschien handig om al die discussies hier te concentreren. Dan raken andere discussies niet ontspoord door discussies over het al dan niet nodig zijn van een overheid.
  donderdag 18 oktober 2012 @ 19:04:45 #2
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_118137563
Weg met de roverheid.
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
  donderdag 18 oktober 2012 @ 19:55:51 #3
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_118140133
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2012 18:45 schreef Hexagon het volgende:
Aangezien libertariers momenteel vrijwel ieder topic wat er is kapen om hun elpee op te zetten.

Misschien handig om al die discussies hier te concentreren. Dan raken andere discussies niet ontspoord door discussies over het al dan niet nodig zijn van een overheid.
Succes met het in banen leiden. ^O^
Vraag me echter ten zeerste af of het gaat werken... ;)
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  donderdag 18 oktober 2012 @ 20:27:14 #4
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_118141874
Ik zal hier een post doen.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_118142686
Haha. Geweldig. :')

Maar blijkbaar sneu dat het nodig is.
  † In Memoriam † donderdag 18 oktober 2012 @ 23:33:46 #6
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_118152734
Zullen we dan ook 1 topic maken voor alles wat met de overheid te maken heeft. Dan hebben we 2 topics. Wel zo overzichtelijk.
Carpe Libertatem
pi_118153454
quote:
14s.gif Op donderdag 18 oktober 2012 23:33 schreef Boze_Appel het volgende:
Zullen we dan ook 1 topic maken voor alles wat met de overheid te maken heeft. Dan hebben we 2 topics. Wel zo overzichtelijk.
Haal je er een pot zuurtjes bij?
  † In Memoriam † donderdag 18 oktober 2012 @ 23:53:21 #8
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_118153601
quote:
6s.gif Op donderdag 18 oktober 2012 23:49 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Haal je er een pot zuurtjes bij?
Zuurtjes voor het overheidstopic dan regel ik steenoude kaas en chorizo voor libertariers.
Carpe Libertatem
pi_118153826
quote:
14s.gif Op donderdag 18 oktober 2012 23:53 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]
dan regel ik steenoude kaas en chorizo voor libertariers.
Aan rotting onderhavig, lijkt me toepasselijk.
  † In Memoriam † donderdag 18 oktober 2012 @ 23:58:59 #10
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_118153852
quote:
6s.gif Op donderdag 18 oktober 2012 23:58 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Aan rotting onderhavig, lijkt me toepasselijk.
Door ervaring en jaren eindelijk rijp voor consumptie.
Carpe Libertatem
pi_118153979
quote:
14s.gif Op donderdag 18 oktober 2012 23:58 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Door ervaring en jaren eindelijk rijp voor consumptie.
Enkel interessant voor wat wereldvreemde mensen met geld over.
  vrijdag 19 oktober 2012 @ 01:14:16 #12
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_118156329
quote:
11s.gif Op donderdag 18 oktober 2012 21:04 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Dat geloof je werkelijk???
Ja
pi_118160956
quote:
14s.gif Op donderdag 18 oktober 2012 23:53 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Zuurtjes voor het overheidstopic dan regel ik steenoude kaas en chorizo voor libertariers.
Voor libertariers kun je beter een doos slaappillen en een fles water neerzetten.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  † In Memoriam † vrijdag 19 oktober 2012 @ 10:00:35 #14
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_118161409
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 09:43 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Voor libertariers kun je beter een doos slaappillen en een fles water neerzetten.
:o
Carpe Libertatem
pi_118161446
quote:

[..]

Zonder zijn ze al slaapverwekkend genoeg met die grijsgedraaide plaat voor hun kop.
  vrijdag 19 oktober 2012 @ 10:32:16 #16
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_118162424
Wat mij met name opvalt is dat ze een focus hebben op alles dat negatief is en niet perfect werkt in het huidige systeem.

We hebben een mooi en over het algemeen prettig leefbaar land waar eigenlijk weinig mis is. Je kan hier een geweldig leven hebben en alles is in overvloed. Maar nee de heren focussen zich liever op het stukje brutoloon dat ze niet op hun bankrekening gestort krijgen. Want het beheer van een samenleving als geheel en de indirecte kosten van een leefbare samnleving snappen ze niet. Wanneer een euro niet direct in hun voordeel wordt uitgegeven zal het wel slecht zijn is de aanname.

Dat hun brutoloon, wat hun fixatie is, volkomen relatief is snappen ze ook niet. In een totaal andere wereld is het maar de vraag of je een dergelijke hoeveelheid vruchten van je werk krijgt. En of de kosten van de dingen die je ineens zelf moet regelen niet ineens een stuk hoger uitvallen. De vraag is uberhaupt of een volkomen structuurloze samenleving nog kan funtioneren. Maar het zal wel goed komen zegt hun geloof. Er is in de libertarische wereld is persoonlijke consumptie het hoogste doel. Al het andere is irrelevant en moeten anderen maar oplossen.

Het is eigenlijk een soort treurige verwendheid dat men prima werkense systemen graag overboord wil flikkeren en wil vervangen door helemaal niets. Alleen maar omdat men denkt dan nog meer te kunnen consumeren. Negerns ter wereld hebben hun aannames en theorieen bewezen te werken. Maar toch moeten we er met alle geweld naartoe. Ook al is daar nergens enige aanleiding toe.
pi_118162478
Het is een eeuwige angst tekort te komen. Constante jaloezie.
pi_118164077
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 10:32 schreef Hexagon het volgende:
We hebben een mooi en over het algemeen prettig leefbaar land waar eigenlijk weinig mis is.
Wel eens in het buitenland gewoond?

Er hangt een morele verwerpelijkheid aan het instituut overheid. Je dwingt mensen om een deel van hun zuurverziende centen af te staan, om daarmee jezelf als politicus in het pluche te houden.

Alleen al om deze reden zou iedere E.T. - die niet van jongs af aan is geindoctrineerd - denken dat we hier met z'n allen knettergek zijn geworden.

Daarnaast maakt het huidige systeem heel veel mensen afhankelijk. Er schijnt in de VS per jaar $1,000,000,000,000 aan armoedebestrijding uitgegeven te worden (social security en medicare/medicaid zijn daar niet eens bij opgeteld). Er leven zo'n 50 miljoen Amerikanen op food stamps. Als je al die mensen $20,000 geeft (wat dus voor een gezin met twee kinderen neerkomt op $80,000/jaar), kan er geen sprake zijn van armoede. Maar toch is dat er wel. Waar is het mis gegaan?

Nu zul jij zeggen dat Nederland geen VS is. Klopt. In Nederland is het nog veel erger. Iedere keer als ik in Nederland ben en door het centrum van een grote stad loop, verbaas ik me over hoe veel mensen er vakantie hebben. Gezonde mensen, die op straat rondhangen. Hebben ze daar zelf voor gespaard?

Dat ik mijn steentje moet bijdragen aan de welvaart van ons allen, totale kolder, maar soit. Maar dat de overheid er dan een enorme shitzooi van maakt (onderwijs, veiligheid, zorg, etc.), en maar blijft roepen om nog meer geld, ipv haar problemen op te lossen, is stuitend.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_118164120
quote:
2s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 10:33 schreef 99.999 het volgende:
Het is een eeuwige angst tekort te komen. Constante jaloezie.
Whut? De mensen die geld verdiend hebben zijn jaloers? Je zou denken dat uitkeringstrekkers jaloers zijn op al die rijken, met hun auto's en villa's.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_118164988
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 11:25 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Whut? De mensen die geld verdiend hebben zijn jaloers? Je zou denken dat uitkeringstrekkers jaloers zijn op al die rijken, met hun auto's en villa's.
Hebben libertariers geld verdiend? Het lijken vooral 'angry young man' te zijn. Die zich in hun toekomstperspectief zo verschrikkelijk beperkt en tegengewerkt zien worden door alles en iedereen.
pi_118165114
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 11:23 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Er hangt een morele verwerpelijkheid aan het instituut overheid. Je dwingt mensen om een deel van hun zuurverziende centen af te staan, om daarmee jezelf als politicus in het pluche te houden.

Zuur, dat is wel een kwalificatie die er goed bij past. De hele wereld is tegen ze tot aan die enge media toe en hun kinderen worden geïndoctrineerd met allerlei narigheid.
  vrijdag 19 oktober 2012 @ 11:53:09 #22
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_118165254
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 11:23 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Nee maar het gras is elders natuurlijk altijd groener.

quote:

Alleen al om deze reden zou iedere E.T. - die niet van jongs af aan is geindoctrineerd - denken dat we hier met z'n allen knettergek zijn geworden.
Morele praatjes vullen geen gaatje. Er is geen systeem dat aantoonbaar beter heeft gewerkt dan een parlementaire democratie met rechtstaat. In ieder goed werkende samenleving is een overheid.

quote:
Dat ik mijn steentje moet bijdragen aan de welvaart van ons allen, totale kolder, maar soit. Maar dat de overheid er dan een enorme shitzooi van maakt (onderwijs, veiligheid, zorg, etc.), en maar blijft roepen om nog meer geld, ipv haar problemen op te lossen, is stuitend.
Tja ik zie die shitzooi niet echt. Ik zie wat dingen die voor verbetering vatbaar zijn ja. Maar kom eens met een libertarisch bestaand alternatief. Dat is er niet. In landen waar de overheid het niet regelt gebeurt het ook gewoon niet. In ieder geval niet voor mensen die niet tot de toplaag behoren.
  vrijdag 19 oktober 2012 @ 11:55:36 #23
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_118165354
quote:
10s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 11:46 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Hebben libertariers geld verdiend? Het lijken vooral 'angry young man' te zijn. Die zich in hun toekomstperspectief zo verschrikkelijk beperkt en tegengewerkt zien worden door alles en iedereen.
Volgens mij zijn het veelal kantoortypes die net boven modaal zitten en net iets te weinig groeiperspectieven hebben. Daarom maar fixatie op dat deel brutosalaris dat niet op je rekening komt.
  † In Memoriam † vrijdag 19 oktober 2012 @ 12:02:33 #24
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_118165626
Ik ken geen enkele lolbertarier die gefixeerd is op bruto salaris.
Carpe Libertatem
pi_118165779
quote:
7s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 12:02 schreef Boze_Appel het volgende:
Ik ken geen enkele lolbertarier die gefixeerd is op bruto salaris.
Ze maken zich altijd wel heel erg druk om de hap die de roverheid er uit neemt.
pi_118166558
Als ik politicus zou worden zou ik ook een stroming gaan aanhangen die stelt dat de politiek/overheid helemaal niks goeds brengt en mensen oproepen op mij te stemmen zodat ik mijn gelijk zélf kan bewijzen :)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  † In Memoriam † vrijdag 19 oktober 2012 @ 12:29:08 #27
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_118166664
quote:
10s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 12:06 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Ze maken zich altijd wel heel erg druk om de hap die de roverheid er uit neemt.
Ja, maar dat is niet direct een fixatie op bruto salaris.
Carpe Libertatem
pi_118166716
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 12:25 schreef RM-rf het volgende:
Als ik politicus zou worden zou ik ook een stroming gaan aanhangen die stelt dat de politiek/overheid helemaal niks goeds brengt en mensen oproepen op mij te stemmen zodat ik mijn gelijk zélf kan bewijzen :)
En je gelijk vervolgens bewijzen door de overheid voor het overgrote deel op te doeken. Als er dan dingen fout gaan, is het in ieder geval niet jouw schuld.
pi_118166913
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 11:53 schreef Hexagon het volgende:
Morele praatjes vullen geen gaatje. Er is geen systeem dat aantoonbaar beter heeft gewerkt dan een parlementaire democratie met rechtstaat. In ieder goed werkende samenleving is een overheid.
Daar ben ik het wel mee eens, maar ik zou graag zien dat die overheid een stapje terug zou doen, als dat zou kunnen.

Romney had bijvoorbeeld groot gelijk dat Pino niet gesubsidieerd hoeft te worden, en in Nederland speelt iets soortgelijks: waarom hebben we nog publieke omroepen, in de tijd dat iedereen (ja, iedereen) zijn filmpjes gratis (ja gratis) op youtube kan zetten?
pi_118166969
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 12:38 schreef Lyrebird het volgende:

Romney had bijvoorbeeld groot gelijk dat Pino niet gesubsidieerd hoeft te worden, en in Nederland speelt iets soortgelijks: waarom hebben we nog publieke omroepen, in de tijd dat iedereen (ja, iedereen) zijn filmpjes gratis (ja gratis) op youtube kan zetten?
bescheiden inhoudelijk en kwalitatief verschil?
pi_118167052
Als kwalitatief goede docu's straks enkel nog via YT worden bekeken, dan worden die op een gegeven moment ook niet meer gemaakt.
pi_118167098
Zelfde als figuren die roepen: nieuws haal je toch gratis van het net. Ja, dat klopt, maar als iedereen dat doet dan verdwijnen de artikelen en filmpjes vanzelf van het net.
pi_118167300
quote:
5s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 12:39 schreef 99.999 het volgende:

[..]

bescheiden inhoudelijk en kwalitatief verschil?
Klopt. Maar herinneren we ons nog waarom de Publieke Omroepen zijn opgericht?

Dat is het grote probleem met onze lieve overheid. Er wordt iets bedacht, en voor je het weet ben je vijftig jaar verder, zonder ooit gecontroleerd te hebben of je doelstelling behaald is (als er al een doelstelling gedefinieerd was).
pi_118168273
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 12:48 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Klopt. Maar herinneren we ons nog waarom de Publieke Omroepen zijn opgericht?

Dat is het grote probleem met onze lieve overheid. Er wordt iets bedacht, en voor je het weet ben je vijftig jaar verder, zonder ooit gecontroleerd te hebben of je doelstelling behaald is (als er al een doelstelling gedefinieerd was).
Volgens mij zijn er vrij heldere doelstelling voor de PO democratisch vastgelegd. Juist omdat men wel beseft dat de wereld in 50 jaar veranderd is...
pi_118169361
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 12:48 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Klopt. Maar herinneren we ons nog waarom de Publieke Omroepen zijn opgericht?.
Omdat een meerderheid van de samenleving heeft besloten dat we wat meer variatie op tv wilden dan 'hollands next topclown', 'X-idols #324' en 'sterren springen op het ijs'?
pi_118169656
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 13:41 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Omdat een meerderheid van de samenleving heeft besloten dat we wat meer variatie op tv wilden dan 'hollands next topclown', 'X-idols #324' en 'sterren springen op het ijs'?
Volgens mij heb je de volgorde van het ontstaan van publieke en commerciële omroepen niet helemaal op een rijtje.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_118169864
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 13:41 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Nee, van Lingo, Boer Zoekt Vrouw en Strictly Come Dancing worden we vrolijk... :')
pi_118170586
quote:

Romney had bijvoorbeeld groot gelijk dat Pino niet gesubsidieerd hoeft te worden...
nee, Romney heeft die mening, of hij 'gelijk' heeft (en wàt hij dan precies wil bereiken) kun je verschillend over denken:

feit is gewoon dat Pino ontstaan én groot geworden is in een 'publiek' omroepstelsel én dat het een uitzending is die juist een hoop geld oplevert én een publieke functie vervult in het 'onderwijzen' van zeer jonge en vaak ook arme kinderen.
er bestaan ook een hoop commerciele televisiezenders maar je kunt sterke vraagtekens stellen bij de vraag of kindertelevisie die gemaakt is puur vanuit een commercieel idee nu zoveel 'beter' is..

tevens kun je stellen dat de kans groot is dat _als_ Pino overgenomen wordt door een commerciele instelling zonder een collectief/publiek doel, dat er snel weinig van overblijft.

Ik ben overigens zelf ook voor het afschaffen of minimaal enorm terugbrengen van de publieke omroep, maar juist sesamstraat is een prima voorbeeld van hoe een deels collectief gefinancierde televisiezender zonder direkt winstoogmerk wél behoorlijke voordelen kan bieden én zelfs vanuit financieel oogpunt een lage kostprijs kan hebben (doordat het zichzelf grotendeels kan terugverdienen ook zonder puur commercieel te worden)

[ Bericht 0% gewijzigd door RM-rf op 19-10-2012 16:36:17 ]
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  vrijdag 19 oktober 2012 @ 16:35:13 #39
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_118176039
quote:

[..]

Daar ben ik het wel mee eens, maar ik zou graag zien dat die overheid een stapje terug zou doen, als dat zou kunnen.
Het is een andere discussie. Wanneer je de overheid als iets immoreels ziet dan heeft het weinig zin om in debat te gaan over welke taken wel of niet gedaan moeten worden. Veel libertariers vinden overheid en belasting in essentie al verkeerd. Zonder daar een realistisch alternatief tegenover te zetten.

quote:
Die hebben we omdat tv nog steeds een belangrijk machtsmiddel is en ik dat machtsmiddel liever niet in handen zie van slechts John de Mol en Fons van Westerloo.
pi_118177454
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 16:35 schreef Hexagon het volgende:
Het is een andere discussie. Wanneer je de overheid als iets immoreels ziet dan heeft het weinig zin om in debat te gaan over welke taken wel of niet gedaan moeten worden. Veel libertariers vinden overheid en belasting in essentie al verkeerd. Zonder daar een realistisch alternatief tegenover te zetten.
Een tijdje geleden heb ik een boek over het VK in haar hoogtijdagen gelezen (einde 19e eeuw). Het Britse rijk strekte zich uit over de hele wereld, en zelfs met de grootste vloot ter wereld lukte het de Britten om geen inkomstenbelasting te hoeven heffen. Taken van de overheid (zoals rechtsspraak, marine en leger) werden uit andere middelen gefinancierd (accijnzen). Dat waren natuurlijk andere tijden, met heel veel mensen die in armoede leven, maar het laat MI wel zien dat heel veel zaken zoals goede rechsspraak, defensie en bestuur - want daarin waren zij een voorloper - niet veel geld hoeven te kosten.

De verzorgingsstaat is een heel ander verhaal, waarin we met z'n allen gedwongen worden om de verkeerde keuzes van mensen te subsidieren. Daarnaast staat het overheidsmodel garant voor inefficientie: kloot een overheidsinstantie maar wat aan, dan staat dat garant voor meer uitgaven ("meer blauw op straat"), zonder dat er eerst wordt gekeken of het model dat eerder werd gekozen om een probleem op te lossen, wel klopt. Het gevolg daarvan is dat je 50% van je inkomen kwijt raakt, terwijl daar bar weinig tegenover staat.

Als je heel droog gaat rekenen aan wat scholing kost, en wat je er voor terugkrijgt, of wat zorg kost (ewjevtk), of wat het politieapparaat kost (ewjevtk), etc. dan kloppen die plaatjes niet.

Doe de sommetjes maar. Hoe veel kinderen gaan er naar school? Hoe veel betalen wij aan onderwijs? Deel die twee. Op wat voor een getal kom je dan uit? Is het echt niet mogelijk om kinderen voor dat bedrag beter onderwijs te geven? Of ouderenzorg. Wat betalen wij in Nederland per hulpbehoevende oudere? Wat krijgt zo'n hulpbehoevende oudere er voor terug? Kan dat niet anders?

quote:
Die hebben we omdat tv nog steeds een belangrijk machtsmiddel is en ik dat machtsmiddel liever niet in handen zie van slechts John de Mol en Fons van Westerloo.
John en Fons geven ons brood en spelen. De neutrale NOS geeft ons het NOS journaal. Hoe duidelijk wil je het hebben?

[ Bericht 0% gewijzigd door Lyrebird op 20-10-2012 10:01:40 ]
  zaterdag 20 oktober 2012 @ 05:36:17 #41
379943 Paper_Tiger
pi_118200624
knip/plak

Wanneer valt onze Muur?

Sinds de val van de Berlijnse Muur weten we het zeker: de overheid kan maar beter de productie en distributie van consumptiegoederen overlaten aan het vrije bedrijfsleven. Want wie anders is in staat het volk te voeden, kleden en huisvesten? De Hoge Raad of de Raad van State? Het Kabinet der Koningin? Moderne Europese overheden kijken wel uit om de verantwoordelijkheid voor de productie van consumptiegoederen over te nemen maar ze geven zichzelf uiteraard wel de zware taak het bedrijfsleven strikt te controleren via gecompliceerde stelsels van vergunningen, subsidies en belemmeringen, dit alles in het belang van de consument, de veiligheid, het milieu en de kwaliteit, dat spreekt voor zich.

Maar verder wordt een ondernemer die iets produceert en distribueert tot op zekere hoogte wel met rust gelaten. Desalniettemin komt het neer, zelfs voor de broodnodige echte producenten, op veel belasting en weinig vrijheid. Dat beetje vrijheid is helaas onvermijdelijk, want anders loopt het spaak, zie het Oost-Europa van voor de val van de Muur, en waar moet het geld voor de vervulling van de zich steeds uitbreidende overheidstaken vandaan komen als het bedrijfsleven het niet ophoest? Wie anders moet er brood en belastingen op tafel brengen?

Elders in de maatschappij is de overheidsdruk groter. De andere sectoren van de maatschappij zijn minder gelukkig dan de gewone productie- en distributiesector. Ze staan niet onder deelcontrole maar onder totale overheidscontrole. Maar zo erg als in het onderwijs en bij de Spoorwegen is het in geen enkele sector. De Spoorwegen is een geval apart. Wie durft er nog iets toe te voegen aan alles wat er de laatste tijd over gezegd is. Maar hoe het ook zij, nergens in Nederland is de schade van de overheidsinvloed groter dan in die twee sectoren.

Ter voorkoming van fraude door particulieren die tegen betaling schertsdiploma’s zouden kunnen gaan weggeven voor schertsopleidingen, heeft de overheid nagenoeg volledige controle gekregen over het totale systeem van alle opleidingen. Ook dit wordt gepresenteerd als in het belang van consument, veiligheid, milieu en kwaliteit. Desalniettemin is het overheidsonderwijs een mislukking geworden. Tegen betaling (maar nu door de overheid) reiken schertsopleidingen schertsdiploma’s uit, precies wat het systeem had moeten voorkomen. Deze misstand heeft overigens dan weer wel een ‘heldere’ oorzaak die goed is aan te wijzen: financiering per uitgereikt diploma.

Het bedrag dat het huidige overheidssysteem van onderwijsorganisatie duurder is dan particulier onderwijs moet gigantisch zijn. Maar omdat de overheid het ‘volk’ heeft laten wennen aan gratis onderricht, koestert het argwaan tegen particulier onderwijs, wil daar niet voor betalen, en kan dat ook niet meer, want het moet belastingen opbrengen om het corrupte staatsonderwijs op de been te houden. De indoctrinatie met het politiek correcte wereldbeeld van de Groene Khmer dat door het staatsonderwijs de kinderen wordt inprent, wat vaak lukt, is mooi meegenomen, en maakt het onnodig de verkiezingen af te schaffen. Het gigantisch opgeblazen bestuursapparaat van deze corrupte onderwijsinstellingen is bovendien een leuke vorm van werkverschaffing aan de tweede garnituur van de politieke elite.

Ook de graad van bederf die de invloed van de overheid uitoefent op de openbare orde is aanzienlijk. In het belang van de veiligheid is de bevolking ontwapend. Dat voorkomt ongelukken. Het bewaren van de openbare orde en het voorkomen van ongelukken is nu een overheidstaak. Maar de politie bedreigt de bevolking (Joop van Riessen - Wilders mollen.wmv - YouTube) met moord en doodslag in het geval van het bezit van een afwijkende mening; je kunt als deze hooggeplaatste politieman zijn zin krijgt, nog beter drugs in huis hebben, of kinderporno. Wat zouden andere politiebonzen denken? En zoals overal geldt het wapenverbod voor beroepscriminelen alleen in theorie.

Overigens laat de politie weinig van zich horen of zien, en is meestentijds rustig aan het vergaderen, gelukkig maar eigenlijk, maar wel jammer dat ze door al die belangrijke vergaderingen en besprekingen het nu te druk hebben voor het oplossen van gewone inbraakjes. De rechterlijke macht prikt ondertussen gezellig een vorkje met elkaar, en af en toe ook met getuigen maar zoiets is heus geen beïnvloeding, en ieder denkt er thuis het zijne van.

Het blijft allemaal niet zonder gevolgen: Op doodslag staat ondertussen effectief minder dan een jaar, zie <i>Het Parool</i> en GeenStijl, beide van 11 februari 2012, over de doodslag van Floor van der Wal door Mohamed Saba. Geeft toch een onveilig gevoel, het is een straf die lichter is dan wat Politiecommissaris Riessen heeft voorgesteld in te voeren voor het stemmen op de PVV. Maar wat kan doodslag op straat de heersende elite schelen, zo lang het maar niet gaat om het gooien van een waxinelichtjeshouder. Straatroof, eremoord en het in brandsteken van auto’s is te gewoon geworden om nog echt nieuwswaardig te zijn.

Voor de verloedering in deze sector is particulier initiatief geen werkzaam geneesmiddel. Mogelijk zou het helpen als bepaalde functies (Burgemeester? Hoofdcommissaris?) niet via benoeming maar net als in de Verenigde Staten via verkiezingen verkregen werden. Maar kompasgevoel en ruggegraat blijven onder elk systeem schaars. Desalniettemin, een systeem dat kompasgevoel en ruggegraat zorgvuldig elimineert, is zeker verkeerd.

Kunst lijdt onder idiote subsidies. De vroegere Mecenassen hebben hun vermogen zien verdampen door heffingen en inflatie. Ze leven nu in nette armoe en zijn druk bezig de belastingpenningen op te brengen waar de overheid zijn zegenrijk werk mee doet, en komen aan kunst niet meer toe. Ook kunst wordt beschouwd als iets dat door de overheid betaald wordt en dus zo goed als gratis moet zijn, met alle gevolgen van dien voor kunstenaars die er van willen leven.

De staatsmedia? Met een beetje gelukkige hand van zappen zie je een hele avond commercials afgewisseld met sluikreclame voor het heersende (of erger nog, het vorige) regime. De kranten zijn te erg voor woorden. Geïllustreerde bulletins van de Rijksvoorlichtingsdienst, met hier en daar een plaatje of een column van een columnist die uitlegt dat ‘Europees’ het nieuwe woord voor ‘goed’ is. Met behulp van news.google is het goed te zien hoe eensluidend de kranten rapporteren over wat er gebeurt. Dezelfde zinswendingen zijn in alle kranten aan te treffen, <i>copy-paste</i> moet ter redactie wel een van de meest gebruikte functies zijn.

Gezondheidszorg? Een recht, ja zeker, maar dat zijn water en brood ook, toch moet er voor water en brood betaald worden. Misschien dat overheidsinvloed in deze sector enige bescherming biedt tegen overbehandeling, maar wie huisdieren heeft, weet dat een dierenarts met twee woorden spreekt, de mensen in zijn spreekkamer niet ongevraagd tutoyeert, en überhaupt verstandiger en voorkomender optreedt dan een huisarts. Kennelijk is er toch iets mis gegaan ten gevolge van de gedwongen financiering van de gezondheidszorg door de overheid.

Verplichte pensioenpremie? Dat was een leuk idee, maar blijkt fraudegevoelig. Je weet wel wat je betaalt, maar niet wat je terugkrijgt. Het gaat nooit om twee partijen die afgesproken sommen geld uitwisselen. Een onoverzichtelijke groep van staatsinstellingen en derden die bevoegd is zich overal mee te bemoeien kijkt mee. Alleen de premiebetaler zelf heeft geen enkele bevoegdheid. Dat is dus goed geregeld.

Godsdienstvrijheid is inmiddels geen individueel recht meer, maar het recht van één bepaalde godsdienst om in de openbare ruimte te doen en te laten wat hij wil. Godsdienstvrijheid is door de overheid veranderd van een individueel recht van elke burger of inwoner van het koninkrijk in een collectief privilege voor een aantal zelfbenoemde godsdienstige functionarissen om vrijelijk te keer te gaan.

Ook dit ‘veranderingsproces’ verloopt via subsidie. Wie een moskee wil bouwen, kan rekenen op steun van de overheid. Wie uit de islam wil treden, moet uitkijken dat de overheid hem of haar er niet bij lapt of het land uitgooit wegens lastig. Wie naar zijn werk op zijn kleding een kruisteken draagt, moet ook een beetje uitkijken, zeker als hij bij het Amsterdamse GVB werkt. Islamitische kleding daarentegen valt volgens de Raad van State onder de godsdienstvrijheid. De koningin draagt zelfs vrijwillig tijdens haar werk wat zij in haar onwetendheid als islamitische kleding beschouwt.

Openbare werken? Neem alsjeblieft de overheid de verspilling van de miljarden niet kwalijk, ze zijn maar amateurs, Job Cohen heeft het zelf gezegd. Huizenmarkt? Door overheidsingrijpen volledig verstoord, onoverzichtelijk en onlogisch. Het Nederlandse ‘huisvestingsbeleid’ is haast even ‘geleid’ en verziekt als de markt voor de eerste-levensbehoeften in een ontwikkelingsland dat juist vanwege die foute aanpak het voorrecht heeft ontwikkelingshulp uit Nederland te mogen ontvangen. Het is allemaal ook logisch en te verwachten want er bestaan nu eenmaal distributieproblemen die alleen de onzichtbare hand van de vrije markt kan oplossen. Het klassieke voorbeeld is de gratis malariapillen van de noodhulp die nooit op tijd aankomen bij de kinderen die ze nodig hebben, tegenover de nieuwste Harry Potter, die altijd op tijd bij de afnemertjes is.

Geldomloop? De overheid had vroeger het blinde vertrouwen van de burgerij dat de overheid zelf niet knoeide met de munt, en de bevolking nam daarom ondanks de risiko’s genoegen met door de overheid bedrukt papier in plaats van goud en zilver. Verdere uitleg overbodig, denk even aan Griekenland. Worden we werkelijk geregeerd door mensen die de Griekse tactiek niet doorzien? (Zo veel mogelijk binnen halen voor het faillissement een feit is). En, om de stemming erin te houden, hoe staat het met de invloed van de overheid op het beleid ten opzichte van de bevolkingsomvang? Of de immigratie? Ja, de overheid brengt ons veel goeds.

Zou er een verband zijn tussen al deze dingen en de graagte en gretigheid waarmee Nederlanders, en andere Europeanen, op verre vakanties gaan? Gaan mensen zo vaak en zo ver op vakantie alleen voor de zon, of om eens een keer iets te eten waar geen BTW op ligt? Op een terras te zitten waar de gemeente geen precario van geniet? Lucht in te ademen waar geen inkomstenbelasting op geheven is? Om, oef, een hele sensatie, eens iemand te zien die, het is te erg voor woorden, van zijn levensdagen nooit een uitkering zal ontvangen maar die levenslang zelf voor zichzelf en de zijnen moet zorgen?

Maar in ernst: Hoe lang denken we eigenlijk dat die moderne overheidsmuur nog overeind zal kunnen blijven?

bron: http://www.google.nl/url?(...)QdPL_-R2MSgb89Foty2A
pi_118201229
quote:

Het komt ook steeds weer terug ook hè, discussies over of met:
1. libertariërs (of minarchisten danwel klassiek- of rechtsliberalen, wat natuurlijk in wezen hetzelfde laken een pak is, het liefst door scholieren (van16 ) dan wel studenten hetzij zure ouwe homo's en voorzien van enorm grote bek)
2. vrij wapenbezit evt gecombineerd met hard rijden op de autosnelwegen (met verwijzing naar eldorado Duitsland)
3. Groot-Nederland
4. IQ
5. de kapitaalkrachtigheid van de renteniers die zich onledig houden op FOK! dag in dag uit, inmiddels jaar in jaar uit, nog even en het is decennium in decennium uit...
6. alle complotteurs om het even mbt welk onderwerp...

Geeft toch wel een beetje aan dat je FOK! met een schepje zout moet nemen hoor...

[ Bericht 0% gewijzigd door Ryan3 op 20-10-2012 09:38:58 ]
I´m back.
  zaterdag 20 oktober 2012 @ 11:00:46 #43
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_118202751
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2012 05:36 schreef Paper_Tiger het volgende:
knip/plak

Wanneer valt onze Muur?
Nooit. Het gros van de mensen begrijpt immers dat een samenleving zonder overheid gedoemd is in absolute wanorde te eindigen.

Verder doet dat stukje net of de overheid een soort monsterlijk apparaat is dat door bovenmenselijke schepsels wordt aangestuurd. Maak er een soort vreemd wezen van en je hebt een perfecte vijand. In werkelijkheid is die overheid gewoon een organisatie die namens de burgers zaken regelt. En deze wodt door een democratisch proces gestuurd.
pi_118204941
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 17:07 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Een tijdje geleden heb ik een boek over het VK in haar hoogtijdagen gelezen (einde 19e eeuw). Het Britse rijk strekte zich uit over de hele wereld, en zelfs met de grootste vloot ter wereld lukte het de Britten om geen inkomstenbelasting te hoeven heffen. Taken van de overheid (zoals rechtsspraak, marine en leger) werden uit andere middelen gefinancierd (accijnzen). Dat waren natuurlijk andere tijden, met heel veel mensen die in armoede leven, maar het laat MI wel zien dat heel veel zaken zoals goede rechsspraak, defensie en bestuur - want daarin waren zij een voorloper - niet veel geld hoeven te kosten.
toch was dat rijk nogal zwak, anders was er nooit zoiets als de Eerste Wereldoorlog ontstaan
pi_118205002
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2012 12:41 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]

toch was dat rijk nogal zwak, anders was er nooit zoiets als de Eerste Wereldoorlog ontstaan
De periode waarover ik schreef, was het hoogtepunt van dat rijk, en laat zien hoe snel het kan veranderen. De VS staan eigenlijk voor dezelfde keuze.
  zaterdag 20 oktober 2012 @ 19:05:44 #46
379943 Paper_Tiger
pi_118215203
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2012 12:41 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]

Uiteindelijk gaat iedere wereldmacht ten onder.
  zaterdag 20 oktober 2012 @ 19:07:11 #47
379943 Paper_Tiger
pi_118215247
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2012 11:00 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Nooit. Het gros van de mensen begrijpt immers dat een samenleving zonder overheid gedoemd is in absolute wanorde te eindigen.

Verder doet dat stukje net of de overheid een soort monsterlijk apparaat is dat door bovenmenselijke schepsels wordt aangestuurd. Maak er een soort vreemd wezen van en je hebt een perfecte vijand. In werkelijkheid is die overheid gewoon een organisatie die namens de burgers zaken regelt. En deze wodt door een democratisch proces gestuurd.
Wat wij hebben is een communistische staat met als enige verschil dat consumptiegoederen door de vrije markt geleverd mogen worden. De vrije markt betaald vervolgens het "heilzame" werk van de overheid.
  zaterdag 20 oktober 2012 @ 19:18:05 #48
379943 Paper_Tiger
pi_118215551
knip/plak

Wie betaalt mijn biertje?

Een verhaalt wat prachtig illustreert hoe het sociaal-democratische systeem in elkaar steekt.

Hij betaalt de rekening

Stel, je bent met een groep vrienden in de kroeg. Piet (een vriend) zegt: “Bestel maar raak, want hij (een andere aanwezige vriend die Kees heet) betaalt de rekening”. De vrienden zullen nu protesteren en zeggen: “Da’s zielig voor Kees, ik betaal ook wel een rondje”.

Nu loopt Piet naar het raam. Daar zit een andere vriendengroep, bestaande uit onbekenden. Piet zegt nu weer: “Bestel maar raak, want hij (wijzend naar Kees) betaalt de rekening wel”. Omdat deze mensen geen binding hebben met Kees, zullen ze instemmend knikken en naarmate de avond vordert zelfs overstappen van bier op champagne.

Perfecte metafoor
Je ziet dus dat vrienden voor elkaar op zullen komen. Iedereen vond het zielig voor Kees en droeg spontaan en vrijwillig een steentje bij. Dit zou zelfs gebeuren als we een derde vriend Jan toe zouden voegen: Jan is net ontslagen en zit krap bij kas. De vrienden zullen nu om beurten zijn drankjes betalen, vrijwillig en spontaan.

Toen een groep onbekenden werd betrokken, zag je dat Kees wel degelijk zijn portemonnee open kon trekken. Ondanks dat deze groep prima in staat was bier voor zichzelf te kopen zagen ze het aanbod als een buitenkansje. Op enig moment werd zonder gêne zelfs drank besteld die anders nooit gedronken zou worden, waar kennelijk zelfs geen behoefte aan was.

Sociaal-democratie
Politiek is saai, want het is niets anders dan het herverdelen van geld. En dat is een omslachtig en duur systeem, want de verdelers willen ook een deel. Een deel dat vaak vele malen groter is dan de andere betrokken partijen in dit proces. Daarnaast loert misbruik om de hoek, zodat onnatuurlijke situaties de rekening ook weer opdrijven.

Wie betaalt het bier voor mij?
In het huidige sociaal-democratische bestel zullen mensen geneigd zijn te stemmen op die partij die in hun ogen de meeste en lekkerste biertjes uitdeelt. Ben je een laag geschoolde arbeider? Dan stem je natuurlijk op de partij die gaat voor verhoging van het minimumloon en bescherming van het ontslagrecht. Ben je een ondernemer, dan stem je op de partij die belastingverlaging belooft en het ontslagrecht juist wil versoepelen. Ben je een leraar, dan ga je voor de partij die leraren flinke salarisverhogingen wil geven. Enzovoort.

Iedereen vindt dat de eigen rekening door iemand anders betaald moet worden. Omdat je als arbeider geen enkele binding hebt met rijke ondernemers in het algemeen, vind je het bijna als vanzelfsprekend dat die dan maar een veer moeten laten.

Het grappige is dat diezelfde persoon het wel uit zijn hoofd laat om zijn (rijkere) broer te bellen en te zeggen: “Hey Kees, morgen krijg je wat acceptgiro’s van me die je mag betalen en als ik er dan toch ben, leg even 1000 euro klaar zodat ik een weekendje weg kan “.

Anoniem
Geld schrapen doe je niet bij de mensen die je dierbaar zijn. Geld schrapen doe je bij mensen die je niet kent, bij mensen die anoniem zijn. Maar wat is, in moreel opzicht, eigenlijk het verschil?

Iedereen betaalt rekeningen
Door het politieke spel van de Grote Herverdeling, is het overzicht volledig weg. Niemand wil meer zijn eigen rekeningen betalen; dat moeten anderen maar doen. Ongemerkt betaal je echter zelf ook een flinke stapel rekeningen van een ander.

Zelfs iemand met een minimuminkomen betaalt al snel zo’n 4.000 euro belasting per jaar. Frustrerend hierbij is dat die 4.000 euro slechts voor een klein deel wordt uitgegeven aan rekeningen voor een ander: verreweg het grootste deel gaat naar de miljoen (!) ambtenaren die het geld herverdelen. En door de al 60 jaar groeiende staatsschuld, gaat ook een enorm deel op aan rente.

Je eigen rekening betalen is goedkoper
Al met al is de stapel rekeningen die een ieder in rekening wordt gebracht zo enorm groot geworden, dat iedereen goedkoper uit zou zijn als hij alleen zijn eigen rekeningen zou hoeven te betalen. De prijs van een biertje is door alle tussenlagen inmiddels opgelopen tot 15 euro per flesje, waar de intrinsieke waarde gewoon op 50 cent ligt.

In een libertarische samenleving mag iedereen zijn 15 euro houden. En vervolgens zelf bepalen of hij überhaupt 50 cent uit wil geven aan een flesje bier. En als hij besluit dat bedrag aan bier uit te geven, mag hij ook nog eens bepalen of hij het biertje zelf opdrinkt, of dat hij de inhoud gunt aan een een vriend of familielid die de versnapering harder nodig heeft.

Proost!

Bron: http://www.libertaris.me/2010/06/wie-betaalt-mijn-biertje/
  zaterdag 20 oktober 2012 @ 19:23:57 #49
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_118215720
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2012 19:07 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Wat wij hebben is een communistische staat met als enige verschil dat consumptiegoederen door de vrije markt geleverd mogen worden. De vrije markt betaald vervolgens het "heilzame" werk van de overheid.
Waarbij je er even aan voorbij gaat dat die vrije markt niet kan functioneren op de manier zoals we die kennen, zonder overheid die de randvoorwaarden schept. Een relatief veilige stabiele samenleving met een goed infrastructuur en goed opgeleide mensen is essentieel voor welvaart. Je doet alsof de private sector enkel moet betalen. Maar de private sector is ook een profiteur van het systeem dat we hebben.

En je vergelijkingen met communisme zijn echte onzin. Je mag in Nederland wel kritisch zijn over de overheid of de regering zonder in een golag te verdwijnen. Het is je ook vrij om een politieke beweging te beginnen om de samenleving naar jouw vorm te willen veranderen.
  zaterdag 20 oktober 2012 @ 19:26:23 #50
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_118215776
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2012 19:18 schreef Paper_Tiger het volgende:
knip/plak

Een verhaalt wat prachtig illustreert hoe het sociaal-democratische systeem in elkaar steekt.

Iets complex als een samenleving vergelijken met een avondje in de kroeg :')

Prachtige illustratie van het simplisme van libertariers
  zaterdag 20 oktober 2012 @ 19:28:50 #51
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_118215830
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2012 19:18 schreef Paper_Tiger het volgende:
knip/plak

Hij betaalt de rekening

Stel, je bent met een groep vrienden in de kroeg. Piet (een vriend) zegt: “Bestel maar raak, want hij (een andere aanwezige vriend die Kees heet) betaalt de rekening”. De vrienden zullen nu protesteren en zeggen: “Da’s zielig voor Kees, ik betaal ook wel een rondje”.

Nu loopt Piet naar het raam. Daar zit een andere vriendengroep, bestaande uit onbekenden. Piet zegt nu weer: “Bestel maar raak, want hij (wijzend naar Kees) betaalt de rekening wel”. Omdat deze mensen geen binding hebben met Kees, zullen ze instemmend knikken en naarmate de avond vordert zelfs overstappen van bier op champagne.

:') :') :{ ;( :'(

Ja echt waar, als je hier achter staat heb je wel een ongelofelijke kronkel in je bolle kop.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 20-10-2012 19:53:45 (niet doen zo.) ]
  zaterdag 20 oktober 2012 @ 19:30:30 #52
379943 Paper_Tiger
pi_118215866
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2012 19:23 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Waarbij je er even aan voorbij gaat dat die vrije markt niet kan functioneren op de manier zoals we die kennen, zonder overheid die de randvoorwaarden schept. Een relatief veilige stabiele samenleving met een goed infrastructuur en goed opgeleide mensen is essentieel voor welvaart. Je doet alsof de private sector enkel moet betalen. Maar de private sector is ook een profiteur van het systeem dat we hebben.

En je vergelijkingen met communisme zijn echte onzin. Je mag in Nederland wel kritisch zijn over de overheid of de regering zonder in een golag te verdwijnen. Het is je ook vrij om een politieke beweging te beginnen om de samenleving naar jouw vorm te willen veranderen.
Het enige wat de overheid doet is de private sector klein houden. Ze gedraagt zich tegenover zij die het geld verdienen als een boer tegenover zijn koeien. Zolang ze melk geven vertroetel je ze anders gaan ze naar de slacht.

De private sector verdient ondanks en niet dankzij de overheid.
  zaterdag 20 oktober 2012 @ 19:43:23 #53
387219 opdekorrel
geen spat veranderd
pi_118216273
Gratis geld lijkt toch de kruipolie van het "democratische" systeem te zijn, hoe het ook went of niet wederkeert.
net goed
pi_118216583
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2012 19:26 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Iets complex als een samenleving vergelijken met een avondje in de kroeg :')

Prachtige illustratie van het simplisme van libertariers
Dat moet ik ze wel nageven ze zijn zeer goed in het verzinnen van totaal onlogische en onzinnige vergelijkingen _O_
  zaterdag 20 oktober 2012 @ 19:56:09 #55
379943 Paper_Tiger
pi_118216675
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2012 19:28 schreef betyar het volgende:

[..]

:') :') :{ ;( :'(

Ja echt waar, als je hier achter staat heb je wel een ongelofelijke kronkel in je bolle kop.
Het zal niet makkelijk te begrijpen zijn voor je maar deze beeldspraak illustreert het gemak waarmee mensen het geld van de staat uitgeven. Geld dat van niemand is en daarom van iedereen. Geld wat natuurlijk eerst wel van iemand was maar dat terzijde.

Voorts schetst het verhaaltje het feit dat je zo niet met geld omgaat als het van een vriend of bekende komt. Je bent dan eerder geneigd er geen misbruik van te maken.

Verder zou ik aan een moderator willen vragen om kameraad Betyar te verzoeken zijn fatsoen te houden. Ik trek het me niet persoonlijk aan maar tumoren in bolle koppen lijken me niet passen in een normale discussie.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 20-10-2012 19:59:28 (reactie op edit) ]
  zaterdag 20 oktober 2012 @ 19:57:39 #56
379943 Paper_Tiger
pi_118216724
quote:
10s.gif Op zaterdag 20 oktober 2012 19:53 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dat moet ik ze wel nageven ze zijn zeer goed in het verzinnen van totaal onlogische en onzinnige vergelijkingen _O_
Het feit dat je de beeldspraak niet begrijpt zegt meer over jou dan over het Libertarisme.
pi_118216777
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2012 19:57 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Het feit dat je de beeldspraak niet begrijpt zegt meer over jou dan over het Libertarisme.
Nee, er is gewoon sprake van een overdosis zeer beroerde vergelijkingen vanuit jou en je zogenaamd libertarische geloofsgenootjes. Overdreven simplificeren is niet altijd slim en nuttig.
  zaterdag 20 oktober 2012 @ 20:01:29 #58
379943 Paper_Tiger
pi_118216840
quote:
10s.gif Op zaterdag 20 oktober 2012 19:59 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Nee, er is gewoon sprake van een overdosis zeer beroerde vergelijkingen vanuit jou en je zogenaamd libertarische geloofsgenootjes. Overdreven simplificeren is niet altijd slim en nuttig.
Je kan ook zeggen zodra het geld van de overheid is graait iedereen maar raak.
pi_118216889
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2012 20:01 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Je kan ook zeggen zodra het geld van de overheid is graait iedereen maar raak.
Je kan heel veel zeggen en dat doe jij ook. Dat wil echter niet zeggen dat het ook correct is.
  zaterdag 20 oktober 2012 @ 20:03:38 #60
379943 Paper_Tiger
pi_118216929
quote:
10s.gif Op zaterdag 20 oktober 2012 20:02 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Je kan heel veel zeggen en dat doe jij ook. Dat wil echter niet zeggen dat het ook correct is.
Ga je me nu vertellen dat mensen geld van de overheid niet zien als gratis geld?
  zaterdag 20 oktober 2012 @ 20:05:36 #61
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_118217008
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2012 19:56 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Het zal niet makkelijk te begrijpen zijn voor je maar deze beeldspraak illustreert het gemak waarmee mensen het geld van de staat uitgeven. Geld dat van niemand is en daarom van iedereen. Geld wat natuurlijk eerst wel van iemand was maar dat terzijde.

Voorts schetst het verhaaltje het feit dat je zo niet met geld omgaat als het van een vriend of bekende komt. Je bent dan eerder geneigd er geen misbruik van te maken.

Verder zou ik aan een moderator willen vragen om kameraad Betyar te verzoeken zijn fatsoen te houden. Ik trek het me niet persoonlijk aan maar tumoren in bolle koppen lijken me niet passen in een normale discussie.
Er valt met een malloot die er absurde waanideeën op nahoudt dan ook geen normale discussie te voeren.
pi_118217030
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2012 20:05 schreef betyar het volgende:

[..]

Er valt met een malloot die er absurde waanideeën op nahoudt dan ook geen normale discussie te voeren.
Dan nog kan het in nettere bewoordingen. Dit soort onzin doen we gewoon niet.
  zaterdag 20 oktober 2012 @ 20:07:25 #63
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_118217077
quote:
4s.gif Op zaterdag 20 oktober 2012 20:06 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dan nog kan het in nettere bewoordingen. Dit soort onzin doen we gewoon niet.
Onzin? Lees zijn geschiedenis eens na, dan kom je een hoop onzin tegen.
pi_118217099
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2012 20:07 schreef betyar het volgende:

[..]

Onzin? Lees zijn geschiedenis eens na, dan kom je een hoop onzin tegen.
Dan nog ga je niet met tumoren strooien in een discussie. Verder zeiken hierover hier wordt overigens verwijderd.
pi_118222727
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 12:41 schreef KoosVogels het volgende:
Als kwalitatief goede docu's straks enkel nog via YT worden bekeken, dan worden die op een gegeven moment ook niet meer gemaakt.
Onzin. Youtube partners krijgen een deel van de advertentieopbrengsten.

Maar ik snap je punt wel.
  zaterdag 20 oktober 2012 @ 22:20:55 #66
379943 Paper_Tiger
pi_118222817
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2012 22:18 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Onzin. Youtube partners krijgen een deel van de advertentieopbrengsten.

Maar ik snap je punt wel.
Documentaires. Zei iemand documentaires? En ook nog publieke omroep? Niet nodig http://www.documentairenet.nl/
pi_118223036
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2012 22:20 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Documentaires. Zei iemand documentaires? En ook nog publieke omroep? Niet nodig http://www.documentairenet.nl/
En dit soort sites hebben dus lak aan eigendomsrechten en zijn mede-verantwoordelijk voor het laten verdwijnen van kwaliteitsdocumentaires.
pi_118223057
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2012 22:20 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Die club verzamelt docu's voor een handvol liefhebbers. Daar speciaal docu's voor maken kan natuurlijk nooit uit. Vele docu's daarop zijn dan ook door de po betaald.
pi_118223174
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2012 19:05 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Uiteindelijk gaat iedere wereldmacht ten onder.
In the long run we are all dead. , om eens een bekende Brit te citeren
pi_118223256
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 11:55 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Volgens mij zijn het veelal kantoortypes die net boven modaal zitten en net iets te weinig groeiperspectieven hebben. Daarom maar fixatie op dat deel brutosalaris dat niet op je rekening komt.
Ik moest lachen.

Libertariërs zijn ofwel wereldvreemd, of ze hebben onvoldoende kennis van onze geschiedenis om de onvolwassenheid van hun politieke wereldbeeld te begrijpen.
pi_118225579
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2012 22:29 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]

In the long run we are all dead. , om eens een bekende Brit te citeren
Hehe, Keynes.
  zondag 21 oktober 2012 @ 06:34:32 #72
379943 Paper_Tiger
pi_118233735
quote:
2s.gif Op zaterdag 20 oktober 2012 22:26 schreef robin007bond het volgende:

[..]

En dit soort sites hebben dus lak aan eigendomsrechten en zijn mede-verantwoordelijk voor het laten verdwijnen van kwaliteitsdocumentaires.
Als dat zo was werd die site al lang geleden gesloten.
  zondag 21 oktober 2012 @ 06:42:51 #73
379943 Paper_Tiger
pi_118233748
quote:
2s.gif Op zaterdag 20 oktober 2012 22:27 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Die club verzamelt docu's voor een handvol liefhebbers. Daar speciaal docu's voor maken kan natuurlijk nooit uit. Vele docu's daarop zijn dan ook door de po betaald.
Het maken van een documentaire hoeft niet de halve wereld te kosten. Die is al snel terug verdiend. ik zie (als ik het kijken volhoud) op de publieke omroep ongeveer dezelfde pulp als bij de commerciëlen Alleen wordt ik gedwongen om ervoor te betalen. Morgen nog afschaffen. De documentaire Nederland van boven van de VPRO vond ik erg goed. Die heb ik op Blu Ray gekocht. Vooral op die laatste manier kan er geld verdiend worden aan het maken van een docu.

Een docu die een onderwerp behandeld wat iedereen aan het hart gaat zend een commerciële omroep ook wel uit. Een docu die slechts 1200 kijkers trekt had nooit gemaakt hoeven worden.
pi_118234098
quote:

Zo te lezen ben jij een vast onderdeel van die overheid...gelijk maar Jan L*l de burger tot de orde roepen en bepalen hoe hij moet reageren.
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
  zondag 21 oktober 2012 @ 10:25:18 #75
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_118234787
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2012 19:30 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Het enige wat de overheid doet is de private sector klein houden. Ze gedraagt zich tegenover zij die het geld verdienen als een boer tegenover zijn koeien. Zolang ze melk geven vertroetel je ze anders gaan ze naar de slacht.
Geef eens een specifiek voorbeeld dan? Het enige wat ik uit deze metafoor over die boer kan opmaken is dat je ook wil dat bedrijven die geen melk geven vertroeteld worden. oftewel in leven gehouden zouden moeten worden door de overheid. :')

quote:
De private sector verdient ondanks en niet dankzij de overheid.
Weer een staaltje volledig holle retoriek.

De private sector kan gedijen bij hoe wij onze infrastructuur geregeld hebben en bij hoe we een stabiele en relatief veilige natie zijn.

Onze private sector doet het beter dan die in bijvoorbeeld Griekenland omdat de overheid hier veeel beter functioneert.
pi_118235524
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 10:25 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Geef eens een specifiek voorbeeld dan? Het enige wat ik uit deze metafoor over die boer kan opmaken is dat je ook wil dat bedrijven die geen melk geven vertroeteld worden. oftewel in leven gehouden zouden moeten worden door de overheid. :')

[..]

Weer een staaltje volledig holle retoriek.

De private sector kan gedijen bij hoe wij onze infrastructuur geregeld hebben en bij hoe we een stabiele en relatief veilige natie zijn.

Onze private sector doet het beter dan die in bijvoorbeeld Griekenland omdat de overheid hier veeel beter functioneert.
Dat is een makkelijke...het grensverkeer Nederland-Duitsland en het grensverkeer Nederland-Belgie. Door de BTW en nog veel meer nieuwe belastingaanslagen gaan de bewoners de grens over om in te kopen. Totale grensstreek - lees markt- bedraagt cumulatief plm 400 kilometer.

Vergis je niet !

De grens Denemarken-Duitsland kost de Deense overheid 1,8 miljard kronen per week door Deense consumenten inkoop in Duitsland alsmede honderden zo niet duizenden Deense arbeidsplaatsen die verloren zijn gegaan alsmede vele faillissementen van -kleine- ondernemers.

Kleine ondernemers zie je niet meer aan en boven de grensstreek. Die vertrouwen de overheid niet meer.

Recentelijk heeft de Deense - lees socialistische/communistische- regering zich daarover uitgesproken in 5 woorden: Daar hebben we schijt aan.

De Deen in en rondom Kopenhagen gaat naar Zweden om in te kopen. Dat gebied heeft 1,5 miljoen mensen.

[ Bericht 0% gewijzigd door cempexo op 21-10-2012 11:46:12 ]
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
  zondag 21 oktober 2012 @ 12:07:14 #77
379943 Paper_Tiger
pi_118236546
Voorbeelden van hoe bedrijven vechten tegen overheid staan elke dag in de krant. Uit die van gisteren.... Een sector die kan groeien maar dat van de overheid niet mag. Het beboeten van ondernemen. Overheid=de grootste graaiers.

Sector is melkquota liefst nu al kwijt?
door Richard van de Crommert
AMSTERDAM - De wereldwijde zuivelmarkt groeit. Maar Nederland kan daar niet op inspelen. Ons land is, veel meer dan andere landen, met handen en voeten gebonden aan de door Brussel opgelegde melkquota. „Het belet Nederland om de positie op de groeiende wereldmarkt te behouden”, zegt directeur Pierre Berntsen van ABN Amro Agrarische Bedrijven.

In de Nederlandse zuivelsector wacht iedereen op Bevrijdingsdag, dinsdag 31 maart 2015. Pas dan kan de groei worden ingezet.

Op die dag gaat de quotering eraf en dan kunnen de Nederlandse melkveehouders meer melk produceren zonder dat daar hoge boetes tegenover staan.

Gisteren was het weer zover en kreeg Nederland van Brussel een zogeheten superheffing van ¤17 miljoen opgelegd. Ons land produceerde wederom meer melk dan mocht.

Na 2015, als de quota worden losgelaten, zal de zuivelproductie in Europa toenemen. Groei zal vooral plaatsvinden in de gebieden rond de Noordzee. In dit gebied is het klimaat gunstig, liggen vruchtbare gronden en is de zuivelindustrie sterk. De schattingen over de te verwachten Nederlandse productiestijging lopen uiteen van 10 tot 20%. Berntsen voorziet in Nederland een productieverhoging van ruim 10% richting 2020.

Bron: http://www.telegraaf.nl/d(...)_nu_al_kwijt___.html
  zondag 21 oktober 2012 @ 12:16:05 #78
379943 Paper_Tiger
pi_118236704
pi_118236832
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 06:34 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Als dat zo was werd die site al lang geleden gesloten.
*kuch* Piratebay *kuch*
  zondag 21 oktober 2012 @ 12:23:55 #80
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_118236850
quote:
Hé plaatjes, wat leuk.

pi_118236968
Paper_Tiger, een economie heeft goede randvoorwaarden nodig om goed te functioneren. Eigendomsrechten moeten bijvoorbeeld wel opgedrongen worden door een overheid, landen met goede infrastructuur zijn ook landen waar de markt beter functioneert.

Landen met een sociaal vangnet, hebben over het algemeen ook minder last van criminaliteit.
pi_118238349
Zie die Robin eens de socialist uithangen.
pi_118238759
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 12:07 schreef Paper_Tiger het volgende:
Voorbeelden van hoe bedrijven vechten tegen overheid staan elke dag in de krant. Uit die van gisteren.... Een sector die kan groeien maar dat van de overheid niet mag. Het beboeten van ondernemen. Overheid=de grootste graaiers.

Sector is melkquota liefst nu al kwijt?
door Richard van de Crommert
AMSTERDAM - De wereldwijde zuivelmarkt groeit. Maar Nederland kan daar niet op inspelen. Ons land is, veel meer dan andere landen, met handen en voeten gebonden aan de door Brussel opgelegde melkquota. „Het belet Nederland om de positie op de groeiende wereldmarkt te behouden”, zegt directeur Pierre Berntsen van ABN Amro Agrarische Bedrijven.

In de Nederlandse zuivelsector wacht iedereen op Bevrijdingsdag, dinsdag 31 maart 2015. Pas dan kan de groei worden ingezet.

Op die dag gaat de quotering eraf en dan kunnen de Nederlandse melkveehouders meer melk produceren zonder dat daar hoge boetes tegenover staan.

Gisteren was het weer zover en kreeg Nederland van Brussel een zogeheten superheffing van ¤17 miljoen opgelegd. Ons land produceerde wederom meer melk dan mocht.

Na 2015, als de quota worden losgelaten, zal de zuivelproductie in Europa toenemen. Groei zal vooral plaatsvinden in de gebieden rond de Noordzee. In dit gebied is het klimaat gunstig, liggen vruchtbare gronden en is de zuivelindustrie sterk. De schattingen over de te verwachten Nederlandse productiestijging lopen uiteen van 10 tot 20%. Berntsen voorziet in Nederland een productieverhoging van ruim 10% richting 2020.

Bron: http://www.telegraaf.nl/d(...)_nu_al_kwijt___.html
De Nederlandse melkproducten worden, net als de hele Europese landbouwindustrie, zwaar gesubsidieerd. Ze krijgen minimumprijzen en de garantie van een bepaalde afzet. Het verschil tussen de gegarandeerde afzet en de werkelijke afzet wordt opgekocht door de Europese Commissie. Alles wat daar buiten nog geproduceerd wordt, wordt met exportsubsidies op de internationale markt gebracht. Dat systeem van subsidiëring zorgt voor een perverse prikkel: boeren gaan zo veel mogelijk produceren, omdat ze op die manier zo veel mogelijk subsidie vangen. De EC heeft daarom, volledig terecht, maximumquota's opgelegd, om dit tegen te gaan. De melkproducenten produceren consequent meer dan er gevraagd wordt. In dit geval is het dus niet de overheid, maar zijn het de melkproducten die graaien. Oplossing hiervoor is het afschaffen van die subsidies, zodat er marktevenwicht ontstaat.
- AFCA -
pi_118239155
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 13:27 schreef KoosVogels het volgende:
Zie die Robin eens de socialist uithangen.
Volgens de definities hier heb je alleen libertariërs en socialisten, blijkbaar ben ik als ik vind dat de overheid randvoorwaarden moet stellen om een markt te laten functioneren een socialist.

Soit. Net zo achterlijk als mensen die Obama een communist noemen.
pi_118239170
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2012 19:57 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

De welbekende biervergelijking is echt van onmeetbare sneuheid. Volgens mij zei iemand voor me het ook al: als je een avondje bier drinken in de kroeg gaat vergelijken met iets zo complex als een maatschappij heb je er echt helemaal niets van begrepen.

Maar goed, dat geldt sowieso voor libertaristen. Zelfs de oude, politiek filosofen (zie Hobbes) erkende dit. Een maatschappij kan simpelweg niet functioneren zonder overheid die mensen dwingt zich aan afspraken te houden en daarvoor zullen enkele rechten ingeleverd moeten worden (social contact theory).

Betekent overigens niet dat je niet kritisch kunt zijn over de rol die de overheid anno 2012 speelt, maar ik zou voorzichtig zijn je zelf libertarist te noemen. Ontkennen dat een overheid nodig is, is echt letterlijk (!) middeleeuws gedachtegoed.

[ Bericht 5% gewijzigd door EdAtTheBar op 21-10-2012 14:24:53 ]
- AFCA -
pi_118239297
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 13:59 schreef EdAtTheBar het volgende:

[..]

De welbekende biervergelijking is echt van onmeetbare sneuheid. Volgens mij zei iemand voor me het ook al: als je een avondje bier drinken in de kroeg gaat vergelijken met iets zo complex als een maatschappij heb je er echt helemaal niets van begrepen.

Maar goed, dat geldt sowieso voor libertaristen. Zelfs de oude, politiek filosofen (zie Hobbes) erkende dit. Een maatschappij kan simpelweg niet functioneren zonder overheid die mensen dwingt zich aan afspraken te houden en daarvoor zullen enkele rechten ingeleverd moeten worden (social contact theory).

Betekent overigens niet dat je niet kritisch kunt zijn over de rol die de overheid anno 2012 speelt, maar ik zou voorzichtig zijn je zelf libertarist te noemen. Ontkennen dat een overheid nodig is, is echt letterlijk (!) middeleeuws gedachtegoed.
Je hebt het tegen gelovigen, daar wringt het in dit soort discussies. Ze staan helemaal niet open voor nuance bij hun ideeen, net als een jehova's getuige aan je deur. Die komt om je te bekeren, niet om na te denken over hun eigen verhaal.
  zondag 21 oktober 2012 @ 14:43:06 #87
379943 Paper_Tiger
pi_118240685
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 13:45 schreef EdAtTheBar het volgende:

[..]

De Nederlandse melkproducten worden, net als de hele Europese landbouwindustrie, zwaar gesubsidieerd. Ze krijgen minimumprijzen en de garantie van een bepaalde afzet. Het verschil tussen de gegarandeerde afzet en de werkelijke afzet wordt opgekocht door de Europese Commissie. Alles wat daar buiten nog geproduceerd wordt, wordt met exportsubsidies op de internationale markt gebracht. Dat systeem van subsidiëring zorgt voor een perverse prikkel: boeren gaan zo veel mogelijk produceren, omdat ze op die manier zo veel mogelijk subsidie vangen. De EC heeft daarom, volledig terecht, maximumquota's opgelegd, om dit tegen te gaan. De melkproducenten produceren consequent meer dan er gevraagd wordt. In dit geval is het dus niet de overheid, maar zijn het de melkproducten die graaien. Oplossing hiervoor is het afschaffen van die subsidies, zodat er marktevenwicht ontstaat.
Winst zorgt ook voor een perverse prikkel waar door mensen gaan zo veel mogelijk gaan produceren. Alleen in een gezonde markt is er een natuurlijk evenwicht tussen die productie en de prijs. Het is dus krankzinnig dat mensen buiten de EU zuivel af kunnen zetten en dat dit dan beboet wordt.

De EU ambtenaren hebben waarschijnlijk zelf allemaal hele goede redenen om de markt te manipuleren maar iedere reden die ze kunnen hebben is een foute. Zo heeft de overheid de woningmarkt om zeep geholpen, de zorg onbetaalbaar gemaakt en het onderwijs tot een waardeloze eenheidsworst laten verworden.
  zondag 21 oktober 2012 @ 14:49:22 #88
379943 Paper_Tiger
pi_118240927
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 13:59 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Volgens de definities hier heb je alleen libertariërs en socialisten, blijkbaar ben ik als ik vind dat de overheid randvoorwaarden moet stellen om een markt te laten functioneren een socialist.

Als ik op je avatar af moet gaan ben je Libertair....
pi_118240951
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 14:49 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Als ik op je avatar af moet gaan ben je Libertair....
Mag liberaal ook? :P
pi_118241025
quote:

[..]

Je hebt gelijk. Je bent een communist.
  zondag 21 oktober 2012 @ 14:54:19 #91
379943 Paper_Tiger
pi_118241170
quote:

[..]

Kunnen consumenten zelf geen randvoorwaarden stellen?
pi_118241196
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 14:54 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Dat gaat lastig.

Hoe wil je dat mensen niet stelen als er geen overheid is die de eigendomsrechten niet kan opdringen?
  zondag 21 oktober 2012 @ 14:55:42 #93
379943 Paper_Tiger
pi_118241223
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 14:49 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Mag liberaal ook? :P
Zeker maar Bastiat wordt gezien als een van de grondleggers van het Libertarisme.
  zondag 21 oktober 2012 @ 14:57:22 #94
379943 Paper_Tiger
pi_118241281
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 14:55 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Dat gaat lastig.

Hoe wil je dat mensen niet stelen als er geen overheid is die de eigendomsrechten niet kan opdringen?
Eigendomsrecht is een slecht voorbeeld want dat is nu juist een van de zaken waar Libertariers een residu van de overheid voor willen laten bestaan. Noem iets controversieels....
pi_118241306
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 14:54 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Nee.

Hoe moeilijk is het? Verdiep je eens in de materie.
- AFCA -
pi_118241341
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 14:55 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Zeker maar Bastiat wordt gezien als een van de grondleggers van het Libertarisme.
Mwah, hij heeft wel meer op zijn naam staan. De uitvinder van opportunity costs bijvoorbeeld. Liberalisme en libertarisme kennen ongeveer dezelfde wortels.

Kijk, ik vind dat Keynes ook goede dingen heeft gedaan voor de macro-economie, maar ik ben niet plotseling Keynesiaan als ik dat zeg.
  zondag 21 oktober 2012 @ 14:59:08 #97
379943 Paper_Tiger
pi_118241364
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 14:58 schreef EdAtTheBar het volgende:

[..]

Nee.

Hoe moeilijk is het? Verdiep je eens in de materie.
Ik doe niet anders en het antwoord nee is me iets te ongenuanceerd. Nee waarom zou tot een inhoudelijke discussie kunnen leiden...
pi_118241568
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 14:57 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Eigendomsrecht is een slecht voorbeeld want dat is nu juist een van de zaken waar Libertariers een residu van de overheid voor willen laten bestaan. Noem iets controversieels....
Dit maakt het ook wat lastiger. Voor mij was het onduidelijk of je anarchokapitalist bent of gematigd libertariër, want het libertarisme kent meerdere takken. :P

Maar wat dacht je van infrastructuur en onderwijs? In ieder geval basis- en middelbaar. Dat zijn overheidsdiensten die een zekere return of investment kennen, die de vrije markt niet altijd kan maken voor zijn burgers. Uiteraard vind ik wel dat privaat onderwijs de ruimte moet krijgen en niet binnen de perken moet gehouden worden door extreem strenge wetgeving, maar wel naast collectief onderwijs.

Het volledig privatiseren zou misschien een leuk gedachte-experiment zijn, maar we moeten nou eenmaal ook concurreren tegen andere landen. We hebben allemaal baat bij een goed onderwezen beroepsbevolking.

En ja, de markt zou onderwijs ook kunnen doen, maar ik zou het absurd vinden als ouders achterlijke bedragen zouden moeten lenen voor basisonderwijs. Dan moet je ook nog kapitaalkrachtig genoeg zijn om überhaupt die lening aan te kunnen vragen.
  zondag 21 oktober 2012 @ 15:11:35 #99
313372 Linkse_Boomknuffelaar
Stop de wapenlobby. Vrede!
pi_118241818
quote:

[..]

Herr Koos Fogel hat Recht! :D

Mit Freundlicher GruBen,

Herr Karl Marx.

:P
pi_118242079
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 14:43 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Winst zorgt ook voor een perverse prikkel waar door mensen gaan zo veel mogelijk gaan produceren. Alleen in een gezonde markt is er een natuurlijk evenwicht tussen die productie en de prijs. Het is dus krankzinnig dat mensen buiten de EU zuivel af kunnen zetten en dat dit dan beboet wordt.

De EU ambtenaren hebben waarschijnlijk zelf allemaal hele goede redenen om de markt te manipuleren maar iedere reden die ze kunnen hebben is een foute. Zo heeft de overheid de woningmarkt om zeep geholpen, de zorg onbetaalbaar gemaakt en het onderwijs tot een waardeloze eenheidsworst laten verworden.
Je begrijpt het niet.

De boeren wordt op deze manier geen winst onthouden, de overheid zorgt er op deze manier voor dat boeren niet uit eigen belang gaan overproduceren, wat vervolgens met exportsubsidies (lees: jouw belastinggeld) andere markten gaat verstoren. Hoe meer boeren produceren, hoe meer Europees belastinggeld ze krijgen, daarom moet de EU daar een rem op zetten. Als het hele systeem van subsidies afgeschaft zou worden, wat jij als libertariër neem ik aan bepleit, zou deze situatie volkomen verdwijnen en er ook geen overproductie meer plaatsvinden. De Europese markt zou dan toegankelijk worden voor melk uit andere delen van de wereld, wat zeer nadelige gevolgen heeft voor de Europese boeren. Dit wordt echter niet gedaan, omdat er een sterke agrarische lobby actief is (Copa/Cogeca, ERT, etc.) die belang hebben bij het in stand houden van de subsidies.

Een ander voorbeeld is de Europese suikerindustrie. Momenteel wordt de Europese bietsuikerproductie zwaar gesubsidieerd, terwijl in derdewereldlanden het veel goedkopere rietsuiker wordt verbouwd. Door importheffingen, kan deze goedkope suiker echter niet op de Europese markt gebracht worden en wordt in Europa dus nagenoeg alleen de Europese bietsuiker verkocht. Als de subsidies hiervoor stoppen (waar ik meen in 2013 een begin mee wordt gemaakt) zal de prijs van suiker hier tussen de 200 - 300 procent gaan dalen en neemt de druk op de Europese begroting af. Geweldig voor ons, slecht voor de Europese suikerindustrie.

De Nederlandse boeren zijn in dit geval geen slachtoffer. Zonder die subsidies zouden ze boetes nooit krijgen, omdat ze nooit zo veel zouden kunnen produceren. Al die inefficiënte productie vindt plaats op kosten van de belastingbetaler.

[ Bericht 0% gewijzigd door EdAtTheBar op 21-10-2012 15:25:02 ]
- AFCA -
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')