Niet om het één of ander, maar wie doet dat verwijderen en welke voorzorgsmaatreglen worden er getroffen? Indien het ruw gebeurt, heb je kans dat de sporen van de zwam, worden verspreid door het huis dat de zwam dus op hogere plekken weer vrolijk voortwoekerd.quote:Op maandag 15 oktober 2012 18:01 schreef zwammetje het volgende:
Morgen wordt er een deel van de vloer verwijderd.
Niks, maar die zijn hier logischerwijs niet zichtbaarquote:Op maandag 15 oktober 2012 23:24 schreef zwammetje het volgende:
Wat is er mis met het sturen van een DM?
quote:Op maandag 15 oktober 2012 23:24 schreef zwammetje het volgende:
Wat is er mis met het sturen van een DM?
Ik moest even lachenquote:Op maandag 15 oktober 2012 23:42 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Niks, maar die zijn hier logischerwijs niet zichtbaar
Er valt hier veel te lachen:quote:Op maandag 15 oktober 2012 23:58 schreef zwammetje het volgende:
Er valt hier niets te lachen. En zo;n PM is zo gek nog niet. Kreeg tenminste een serieuze reactie terug.
Ik ben echter zo netjes het niet te doen je je serieus antwoord te gevenquote:Op maandag 15 oktober 2012 22:24 schreef zwammetje het volgende:
heb een aantal reacties gehad en die beantwoord, maar ik zie dat nergens terug. Wat doe ik fout?
Maar niet zichtbaar voor iedereen. Wanneer een reactie zichtbaar is voor iedereen, kunnen anderen daar ook weer op reageren en meer kennis delenquote:Op maandag 15 oktober 2012 23:58 schreef zwammetje het volgende:
Er valt hier niets te lachen. En zo;n PM is zo gek nog niet. Kreeg tenminste een serieuze reactie terug.
Nou ze doen wel meer... hoor!quote:Op dinsdag 16 oktober 2012 15:05 schreef vosss het volgende:
Ow dus dát doet Rentokil?!
Ik zie die auto's al jaren met enige regelmaat voorbij komen, maar ik heb nooit geweten wat voor bedrijf dat nou precies was en wat ze deden.
Thanks voor de info
Ik heb Iridal's topic doorgelezen en mij over die OT (zie hierboven) verbaasd. Lekkage aan het dak waardoor huiszwam onder de vloer is gaan groeien? En het dak verder onaangetast is gebleven?quote:Na een lekkage aan mijn dak is er in mijn huis huiszwam onder de houten vloer gaan groeien. Huiszwam is zeer schadelijk voor hout, en kan in korte tijd het hout ernstig verzwakken.
Ja, raar he?quote:Op dinsdag 16 oktober 2012 19:13 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik heb Iridal's topic doorgelezen en mij over die OT (zie hierboven) verbaasd. Lekkage aan het dak waardoor huiszwam onder de vloer is gaan groeien? En het dak verder onaangetast is gebleven?
Wat voor een garanties geven ze (zwart op wit)?quote:Op maandag 22 oktober 2012 23:52 schreef zwammetje het volgende:
Jan Slagter,
ik heb net een offerte gekregen van Schipper en Meijerink, kost maar 1000 Euro op basis van 6 vierkante meter vloer zwambestrijding. Op Radar zijn veel negatieve ervaringen te vinden, maar juist van het laatste half jaar alleen maar positieve.
Dan ben ik wel heel benieuwd naar een offerte van de fa. rentokill en wat zij adviseren. 6 m2 vernieuwen en de sporen laten zitten is over een jaar weer hetzelfde verhaal, zie de andere topics.quote:Op maandag 22 oktober 2012 23:52 schreef zwammetje het volgende:
Jan Slagter,
ik heb net een offerte gekregen van Schipper en Meijerink, kost maar 1000 Euro op basis van 6 vierkante meter vloer zwambestrijding. Op Radar zijn veel negatieve ervaringen te vinden, maar juist van het laatste half jaar alleen maar positieve.
Maar 6 vierkante meter zwambestrijding??? Dan heb je of nauwelijks nog aantasting, of het gaat niet werken. Wat doen ze precies voor dat (ookal zeer lage-en-dus-verdachte) bedrag van 1000 euro?quote:Op maandag 22 oktober 2012 23:52 schreef zwammetje het volgende:
Jan Slagter,
Dat hangt er toch vanaf hoeveel vloer er aangetast is? Ik heb mondeling 15 jaar garantie gekeregen, nog niet zwart op wit.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 11:14 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:
[..]
Wat voor een garanties geven ze (zwart op wit)?
Ik heb geen ervaring met zwam, maar kan me haast niet voorstellen dat slechts 6 vierkante meter behandelen/vervangen voldoende is om er voor de komende jaren vanaf te zijn
Men gaat ervan uit dat 6 vierkante meter is aangetast. Is dus niet te vergelijken met die 30 vierkante meter in uw woning. Maar u hebt gelijk, het is een laag bedrag. Ik laat de vloer door een ander verwijderen. Nooitmeerzwam gaat het fundament borstelen, in de kruipruimte een totale zwambestrijding toepassen, de vloer herstellen en een werkinspectie op vocht, rest kruipruimte en voorzetwanden. Snap het zelf ook niet precies.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 14:52 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Maar 6 vierkante meter zwambestrijding??? Dan heb je of nauwelijks nog aantasting, of het gaat niet werken. Wat doen ze precies voor dat (ookal zeer lage-en-dus-verdachte) bedrag van 1000 euro?
Ik was bij Rentokil 15 jaar geleden zo'n 12000 gulden kwijt, maar daar is dan ook zeer grondig voor gewerkt door vier man, twee dagen lang, de hele benedenverdieping gestript (30 vierkante meter), om de 20 cm gaten geboord in de muren voor de boorzuurbehandeling, zand van de vloer afgeschept, ed.
Kan me niet voorstellen dat een bedrijf hetzelfde doet voor 1000 euro, als ik heel eerlijk ben.
Ik hoop echt voor je dat dat afdoende is... de pest bij huiszwam is dat de sporen echt OVERAL kunnen zitten en je loopt dus het risico dat dat monster over een paar jaar gewoon weer terugkomt als de zaak niet heel erg grondig wordt aangepakt.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 21:13 schreef zwammetje het volgende:
[..]
Men gaat ervan uit dat 6 vierkante meter is aangetast. Is dus niet te vergelijken met die 30 vierkante meter in uw woning. Maar u hebt gelijk, het is een laag bedrag. Ik laat de vloer door een ander verwijderen. Nooitmeerzwam gaat het fundament borstelen, in de kruipruimte een totale zwambestrijding toepassen, de vloer herstellen en een werkinspectie op vocht, rest kruipruimte en voorzetwanden. Snap het zelf ook niet precies.
als de sporen overal kunnen zitten, kan ik mijn hele huis wel afbreken.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 21:23 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Ik hoop echt voor je dat dat afdoende is... de pest bij huiszwam is dat de sporen echt OVERAL kunnen zitten en je loopt dus het risico dat dat monster over een paar jaar gewoon weer terugkomt als de zaak niet heel erg grondig wordt aangepakt.
Vraag in ieder geval naar een schriftelijke garantie bij dat bedrijf.
Sterkte ermee!
Nou, bij mij was die zwam al flink daarmee bezig geweest...quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 21:34 schreef zwammetje het volgende:
[..]
als de sporen overal kunnen zitten, kan ik mijn hele huis wel afbreken.
Hoe kan ik dan controleren of het bedrijf alle sporen gaan opsporen?quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 21:36 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Nou, bij mij was die zwam al flink daarmee bezig geweest...
Dat kan niemand, sporen zijn zo goed als onzichtbaar (hoewel je het soms kunt aantreffen als een raar bruinig 'zand' dat je dan op rare plaatsen vindt). Wat ik alleen maar wil zeggen is, neem geen risico met de bestrijding van huiszwam, goedkoop = duurkoop, en eis dus ook zeker schriftelijke garantie, mocht de zwam ooit terugkomen, dat de klus dan wordt overgedaan.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 21:38 schreef zwammetje het volgende:
[..]
Hoe kan ik dan controleren of het bedrijf alle sporen gaan opsporen?
Kun je nog een bedrijf aanbevelen of is dat verboden op deze site?quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 21:41 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Dat kan niemand, sporen zijn zo goed als onzichtbaar (hoewel je het soms kunt aantreffen als een raar bruinig 'zand' dat je dan op rare plaatsen vindt). Wat ik alleen maar wil zeggen is, neem geen risico met de bestrijding van huiszwam, goedkoop = duurkoop, en eis dus ook zeker schriftelijke garantie, mocht de zwam ooit terugkomen, dat de klus dan wordt overgedaan.
De positieve ervaringen worden door hun zelf gepost, de negatieve door de klanten.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 21:47 schreef zwammetje het volgende:
[..]
Kun je nog een bedrijf aanbevelen of is dat verboden op deze site?
Wat ik ook niet begrijp is dat er op Trosradar zowel neg. als pos. ervaringen over Nooitmeerzwam op de site staan. Met name het laatste half jaar positieve.
Dit dus. Eerlijk gezegd denk ik dat TS rekening moet houden met een nul achter zijn offerte.quote:Op woensdag 24 oktober 2012 15:33 schreef Forno het volgende:
• 10 jaar garantie vragen.
• Vragen of ze lid zijn van een branchevereniging. Zodat bij faillissement of ontbinding van het bedrijf jou garantie door een ander bedrijf wordt overgenomen.
• En vraag referenties op van 5 a 10 jaar oude projecten.
En ja zulke bedrijven kosten meer dan B.Eunhaas BV.
Shit.quote:Op woensdag 24 oktober 2012 12:46 schreef Iridal het volgende:
Ik heb het weer terug onder de vloer. In kleine mate, dat wel, maar rond een van mijn steunbalken onder de vloer zit alweer een 'wattendekentje'. Regelmatig boorzuur eropspuiten is het enige wat ik er aan kan doen momenteel. Controleren en beheersen.....
Dat bedrijf is niet eens op internet te vinden (???) en dat lijkt me geen aanbeveling.quote:Op zaterdag 27 oktober 2012 00:09 schreef zwammetje het volgende:
Ben bijna 2 weken verder, heb 3 bedrijven over de vloer gehad en nog geen enkele duidelijkheid.
Een vierde bedrijf adviseerde mij om NEDOM in te schakelen, om als eerste stap de oorzaak van de huiszwam vast te stellen. Heeft iemand ervaring met dit bedrijf?
Ah juist.quote:Op zaterdag 27 oktober 2012 00:18 schreef klipper het volgende:
Het is dan ook geen NEDOM maar NEDON.
http://www.zwaminspectie.nl/
Als je er geen verstand van hebt zou dit ook een optie zijn, al zal er wel een prijskaartje aan hangen. Maar dan weet je door onderzoek tenminste meer. Het is dus wel een adviesbureau maar kan je een hoop duidelijkheid geven en ellende door verkeerde bestrijding voorkomen. Ook weet je dan wat je in de toekomst ongeveer kan verwachten.Duur wordt het toch, dus wie weet wat je ermee kan besparen. Ze geven in ieder geval referenties en daar zitten wel bekende opdrachtgevers tussen, dus wat dat betreft zijn ze wel heel open. Dan kan je ook kwaliteit verwachten van hun advies.quote:Op zaterdag 27 oktober 2012 00:22 schreef zwammetje het volgende:
Ja, ik bedoel inderdaad NEDON, werd mij aangeraden om de oorzaak op te sporen, en niet om de zwam te bestrijden. Wel kunnen ze het hele proces begeleiden.
En ik heb al besloten om op de offerte van 1000 Euro niet in te gaan.
Hun opdrachtgevers zijn nu niet bepaald de minste, dus wat dat betreft.quote:Op zaterdag 27 oktober 2012 00:19 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Ah juist.
Even gechecked die site, maar het komt mij meer over als een adviesbureau voor 'grote' projecten dan een bedrijf die particulieren afdoende van het probleem afhelpt.
(Ik wantrouw elke club die geen vermelding maakt van 'gaten boren' en 'boorzuur')
Klopt, lijkt me geen verkeerde club, alleen krijg ik zo de indruk dat dit bedrijf meer werkt als adviesbureau voor heel grote projecten dan voor de incidentele particulier.quote:Op zaterdag 27 oktober 2012 00:35 schreef klipper het volgende:
[..]
Hun opdrachtgevers zijn nu niet bepaald de minste, dus wat dat betreft.
Overigens hebben ze het wel over 58 verschillende bestrijdingsmethodes.
Wat dat betreft beseffen zij wel dat iedere situatie zijn eigen specifieke aanpak nodig heeft.
Volgens mij heb ik toch zeer zeker al eerder deze toko aanbevolen: http://www.rentokil.nl/pa(...)/huiszwam/index.html.quote:Op zaterdag 27 oktober 2012 00:39 schreef zwammetje het volgende:
Natuurlijk heb ik geen verstand van zwam, maar het is toch van de gekke dat ik eerst een bedrijf als Nedon moet inschakelen om dan pas een bestrijdingsbedrijf in te schakelen. Ik heb hierover niets gelezen op dit forum. Ook heb ik nog steeds geen antwoord op mijn vraag of iemand mij een bedrijf kan aanbevelen.
Ja, ik snap het wel hoor, want huiszwam is gewoon zwaar k*t.quote:Op zaterdag 27 oktober 2012 00:51 schreef zwammetje het volgende:
sorry kluskonijn, ik lees niet iedere keer alle berichten door. Maar, zo als ik al eerder zei, ik heb al 3 bedrijven over de vloer gehad, waarvan 2 ingeschreven bij het NVOB, en vandaag met Van Lierop gebeld die mij adviseerde om NEDON in te schakelen. Maar snap je hoe frustrerend het is dat ik geen stap verder kom? En die zwam groeit maar door. Bovendien had ik het plan om volgend jaar het huis in de verkoop te zetten.
Dat is dus mogelijkheid 1quote:Op zaterdag 27 oktober 2012 00:22 schreef zwammetje het volgende:
Ja, ik bedoel inderdaad NEDON, werd mij aangeraden om de oorzaak op te sporen, en niet om de zwam te bestrijden. Wel kunnen ze het hele proces begeleiden.
En ik heb al besloten om op de offerte van 1000 Euro niet in te gaan.
Je hebt nu al twee keuze's: Nedon of Rentokill.quote:Op zaterdag 27 oktober 2012 00:39 schreef zwammetje het volgende:
Natuurlijk heb ik geen verstand van zwam, maar het is toch van de gekke dat ik eerst een bedrijf als Nedon moet inschakelen om dan pas een bestrijdingsbedrijf in te schakelen. Ik heb hierover niets gelezen op dit forum. Ook heb ik nog steeds geen antwoord op mijn vraag of iemand mij een bedrijf kan aanbevelen.
Hier maak je een denkfout.quote:Op zaterdag 27 oktober 2012 00:39 schreef zwammetje het volgende:
Dat snap ik wel.Inspecteurs kijken naar de bouwkundige constructie van het pand, de mogelijke oorzaken waardoor de zwam tot ontwikkeling kan komen en de maatregelen die zouden kunnen worden genomen om deze oorzaken te elimineren en eventueel de schade die door de zwam is aangericht grofweg te beoordelen. Ze hoeven daarvoor bijvoorbeeld niet in niet toegankelijke ruimtes te zijn als ze maar weten waardoor die zwam zich kan ontwikkelen.quote:Op maandag 29 oktober 2012 22:59 schreef zwammetje het volgende:
Dank voor jullie tips. Heb vanmiddag een bouwkundig inspecteur over de vloer gehad, die hoogstwaarschijnlijk weet waardoor het vochtprobleem veroorzaakt wordt. Ik ga nu opnieuw offertes vragen, maar dan bij Vanlierop en Lamon.
Informatie opgevraagd over garantie en specificatie van de kosten bij het bedrijf dat een offerte gaf van 1000 Euri voor 6 vierkante meter. Garantie kan niet gegeven worden, omdat de inspectie daarvoor te summier was en men denkt dat "er meer aan de hand is".
Opvallend vind ik verder dat alle inspecteurs die ik tot nu toe op bezoek gehad heb, niet werken met videoinspecties terwijl 1 van de netgenoemde bedrijven dat een heel goed onderzoeksmiddel vindt om een kruipruimte van minder dan 30 centimeter te inspecteren. Wat een wereldje, zeg.
Da's idd wel raar ja. Als ze het goed bestrijden en terugkomen zo veel mogelijk willen voorkomen zouden ze wel mogen kijken of er wat veranderd kan worden om het klimaat waarin de zwam gedijt zo veel mogelijk negatief te beïnvloeden.... zou ik als leek zeggen...quote:Op dinsdag 30 oktober 2012 00:05 schreef zwammetje het volgende:
Ik denk dat je me NIET snapt. Er zijn 3 bestrijdingsbedrijven langsgeweest en niet 1 daarvan is met een camera of wat voor apparatuur dan ook aan de slag geweest. Dus die "gratis offertes" moet je gewoon met veel korreltjes zout nemen. Ook was niemand geinteresseerd in de OORZAAK.
IK heb eerst 3 bestrijdingsbedrijven ingeschakeld en daarna een restauratiearchitect mij aanbevolen door zwamdeskundig Huub v.d. Ven. En nu ga ik dus contact op nemen met Lamon en met Vanlierop.quote:Op dinsdag 30 oktober 2012 07:24 schreef Wandtegeltje het volgende:
[..]
Da's idd wel raar ja. Als ze het goed bestrijden en terugkomen zo veel mogelijk willen voorkomen zouden ze wel mogen kijken of er wat veranderd kan worden om het klimaat waarin de zwam gedijt zo veel mogelijk negatief te beïnvloeden.... zou ik als leek zeggen...
Ik dacht dat je een onafhankelijk inspecteur bedoelde, maar je hebt dus iemand van een bestrijdingsbedrijf laten komen begrijp ik...
Als ze zo werken en jij hebt je vraagtekens bij hun werkwijze zou je Nedon (al eerder genoemd in dit topic door Klipper) toch eens kunnen overwegen, dan heb je deskundig advies van een onafhankelijke partij. Dan kan je op deskundige gronden een besluit nemen over bestrijding i.p.v. op gevoel en blauwe ogen.... lijkt mij lastig in ieder geval, zeker omdat huiszwam geen eenvoudige zaak is, heel kostbaar kan worden en bij onjuiste beslissingen voor nog veel meer ellende kan zorgen.
Maar sterkte met wat je ook doet..... het lijkt mij geen pretje.
quote:Op donderdag 1 november 2012 23:42 schreef zwammetje het volgende:
De architect denkt te weten waar de oorzaak van het vocht vandaan komt en waarschijnlijk moet de hele vloer en een deel van de wand verwijderd worden. Hij zal zijn rapportage naar Lamon en Vanlierop sturen. Ik heb een vraag: stel dat de zwam al ruim een jaar zijn gang gegaan is, kan hij dan ook al de verdieping erboven hebben aangetast?
Om het met andere woorden te zeggen: een zwam heeft een bepaalde biotoop (leefomgeving) nodig om tot ontwikkeling te komen. Vocht, voedingsbodem, temperatuur en licht zijn de belangrijkste elementen om de sporen tot een zwam te doen uitgroeien. Denk maar aan champignonkwekerijen, de herfst, daar zijn die elementen al dan niet kunstmatig in de vereiste samenstelling voor ontwikkeling van de sporen aanwezig en gaat de zwam/paddenstoel groeien. Misschien een wat simpele voorstelling van zaken, maar zo werkt het in de natuur. Dus ook al heb je sporen door je hele huis, zolang de biotoop niet goed is in de juiste samenstelling voor het ontwikkelen van de sporen tot een zwam is het geen probleem.quote:Op vrijdag 2 november 2012 07:53 schreef Iridal het volgende:
Tuurlijk kan dat, maar is niet heel waarschijnlijk.
Ongetwijfeld zitten de sporen van je zwam dwars door je huis heen. Het heeft weinig tot geen zin om deze op te ruimen, ze zijn zo microscopisch klein dat je dat nooit voor elkaar krijgt.
Daarnaast groeit de zwam het liefst op donkere, vochtige plekken. Vandaar dat je het veelal onder de vloer tegenkomt, of onder de trap.
Eigenlijk had ik al het vermoeden dat die 6m2 niet genoeg was. Heb inmiddels de tweede offerte gekregen van 1280 euro. Garantie wordt niet gegeven, dus daar schiet ik niets mee op. Ik heb nu in ieder geval een onderbouwd verhaal van de architect, die hoogstwaarschijnlijk ook de oorzaak weet. Hij heeft dit naar Lamon en Vanlierop gestuurd, dus ze zullen me binnenkort wel bellen voor een inspectie. Pfffffffffff. Dank voor je steun, kan ik wel gebruiken.quote:Op vrijdag 2 november 2012 23:00 schreef Wandtegeltje het volgende:
[..]
[..]
Om het met andere woorden te zeggen: een zwam heeft een bepaalde biotoop (leefomgeving) nodig om tot ontwikkeling te komen. Vocht, voedingsbodem, temperatuur en licht zijn de belangrijkste elementen om de sporen tot een zwam te doen uitgroeien. Denk maar aan champignonkwekerijen, de herfst, daar zijn die elementen al dan niet kunstmatig in de vereiste samenstelling voor ontwikkeling van de sporen aanwezig en gaat de zwam/paddenstoel groeien. Misschien een wat simpele voorstelling van zaken, maar zo werkt het in de natuur. Dus ook al heb je sporen door je hele huis, zolang de biotoop niet goed is in de juiste samenstelling voor het ontwikkelen van de sporen tot een zwam is het geen probleem.
Het klinkt al veel meer dan de 6m2 voor 1000 euro van het eerste bedrijf. Wel rigoureus wat de architect voorstelt, maar dat is denk ik de enige manier om te proberen het onder controle te krijgen.
Helemaal mooi als de oorzaak ook kan worden weggenomen.
Ik ben benieuwd naar het verloop, ik hoop dat je af en toe een update wil posten. Maar bovenal wens ik je (nogmaals) heel veel sterkte. Dit gun je niemand.
Ik kreeg 15 jaar garantie toen ik het 'beest' liet aanpakken, 20 jaar geleden, op voorwaarde dat ik uiteraard eventuele vochtproblemen zou aanpakken... wat ik uiteraard gedaan heb. De heren van firma R. zijn diverse keren langs geweest om e.a. te checken. Zat in de garantie.quote:Op zaterdag 3 november 2012 01:02 schreef wimoude het volgende:
Ik kan je alvast garanderen dat er geen enkel bedrijf is die je een 100% garantie biedt dat na het opruimen en bestrijden geen last meer zal hebben. Als in je regio het grondwaterpijl 10 cm hoger gezet is door het waterschap kan dat al een oorzaak zijn..
Dat is idd precies het probleem dat we hebben. Er is geen luik voor de kruipruimte, en ik wil er persé onder kijken (anders moeten we het bod echt veel verlagen). Ik heb al wat bureaus gemaild, maar juist door de staat van de woning wil ik dat het allemaal uitgebreid gebeurd. Ik koop het liever niet dan dat ik tegen "weet-ik-hoeveel" kosten voor opknapdingen nodig heb terwijl ik het had kunnen voorkomen.quote:Op zaterdag 3 november 2012 16:12 schreef Forno het volgende:
Tijdens de bouwtechnische keuring van ons huis kon de inspecteur niet onder de houten vloer kijken omdat er geen kruipluik was. Daarover kon ie dus niets zeggen. Daar ging het me nou net om. :S
Advies; kijk voor de inspectie of je onder de vloer kunt kijken. Zo nee, vraag het bureau dan wat ze in zo'n geval doen. Misschien kun je in overleg met de verkoper en het inspectiebureau afspreken dat je dan ergens een gaatje mag boren om onder de vloer te kijken.
Zo nee, dan zou ik het bod verlagen omdat je dat risico niet kunt inschatten en er vanuit gaat dat de vloer vervangen moet worden.
Ik ben inmiddels een paar weken verder en naar het zich nu laat aanzien, moet toch de hele vloer en een deel van de wanden verwijderd worden. Ik denk dat ik voor het afbreken en opbouwen een aannemer inschakel, iets dat een van de bestrijdingsbedrijven ook aanraadde. Weet iemand hoe het zit met garantieduur?quote:Op vrijdag 2 november 2012 23:00 schreef Wandtegeltje het volgende:
[..]
[..]
Om het met andere woorden te zeggen: een zwam heeft een bepaalde biotoop (leefomgeving) nodig om tot ontwikkeling te komen. Vocht, voedingsbodem, temperatuur en licht zijn de belangrijkste elementen om de sporen tot een zwam te doen uitgroeien. Denk maar aan champignonkwekerijen, de herfst, daar zijn die elementen al dan niet kunstmatig in de vereiste samenstelling voor ontwikkeling van de sporen aanwezig en gaat de zwam/paddenstoel groeien. Misschien een wat simpele voorstelling van zaken, maar zo werkt het in de natuur. Dus ook al heb je sporen door je hele huis, zolang de biotoop niet goed is in de juiste samenstelling voor het ontwikkelen van de sporen tot een zwam is het geen probleem.
Het klinkt al veel meer dan de 6m2 voor 1000 euro van het eerste bedrijf. Wel rigoureus wat de architect voorstelt, maar dat is denk ik de enige manier om te proberen het onder controle te krijgen.
Helemaal mooi als de oorzaak ook kan worden weggenomen.
Ik ben benieuwd naar het verloop, ik hoop dat je af en toe een update wil posten. Maar bovenal wens ik je (nogmaals) heel veel sterkte. Dit gun je niemand.
Ik was er eerlijk gezegd al bang voor...quote:Op zondag 25 november 2012 23:39 schreef zwammetje het volgende:
[..]
Ik ben inmiddels een paar weken verder en naar het zich nu laat aanzien, moet toch de hele vloer en een deel van de wanden verwijderd worden. Ik denk dat ik voor het afbreken en opbouwen een aannemer inschakel, iets dat een van de bestrijdingsbedrijven ook aanraadde. Weet iemand hoe het zit met garantieduur?
Luchtvochtigheid verlagen en daarmee de vochtigheid van het hout verlagen. Denk daarbij bij isolatie op de grond en ventilatie. Ook wel handig is het om met meters te controleren, een houtvochtmeter en een hygrometer.quote:Op zondag 2 december 2012 11:59 schreef Wandtegeltje het volgende:
Maar kan je ook maatregelen nemen om te voorkomen dat de zwam weer terug komt (zoals bijvoorbeeld bij Kluskonijn, die een extra drempel en ventilatie moest aanleggen) of dat die kans kleiner wordt?
Dit is dus VRAAG EEN.quote:Op zondag 2 december 2012 11:59 schreef Wandtegeltje het volgende:
Is het eigenlijk al bekend waarom bij jou de omstandigheden zo gunstig zijn voor de zwam dat hij zich kon ontwikkelen?
Uh... heb jij die dan??? Ik mag hopen van niet....quote:Op maandag 3 december 2012 19:13 schreef blomke het volgende:
Is iemand bekend met de huiszwam (ja, die zwam ja) ,in/op het dak en de dakspanten en -gordingen?
Plaats eens een fototje, ik weet 'm wel te herkennen.quote:Op maandag 3 december 2012 19:13 schreef blomke het volgende:
Is iemand bekend met de huiszwam (ja, die zwam ja) ,in/op het dak en de dakspanten en -gordingen?
Dan denk ik niet direct aan huiszwam, eerlijk gezegd, maar je weet maar nooit.quote:Op dinsdag 4 december 2012 18:47 schreef blomke het volgende:
Zal eens kijken. Het lijkt meer op witte uitslag tegen het dakbeschot aan.
Blurp.quote:Op dinsdag 4 december 2012 21:33 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Dan denk ik niet direct aan huiszwam, eerlijk gezegd, maar je weet maar nooit.
Kun je ook strengen ontdekken van die zwam? Die van de huiszwam zijn zeer karakteristiek, als het beest een beetje groot gegroeid is, dan lijken het wel lianen uit het oerwoud.
Zoiets hadden wij vroeger in een vooroorlogs huis ook tegen het dakbeschot. Een soort schimmel. Breidde zich niet verder uit, maar verscheen hier en daar en verdween soms ook weer. Zijn het een soort pluizige/watterige bolletjes, ongeveer de grootte van een kopje van het vroegere ministek of iets groter? Lekt je dak soms op bepaalde plaatsen een klein beetje bij bepaalde weersomstandigheden of heeft het gelekt?quote:Op dinsdag 4 december 2012 18:47 schreef blomke het volgende:
Zal eens kijken. Het lijkt meer op witte uitslag tegen het dakbeschot aan.
Ja klopt. Het dakbeschot is ter plekke vochtig en verrot.quote:Op woensdag 5 december 2012 11:38 schreef Wandtegeltje het volgende:
Zoiets hadden wij vroeger in een vooroorlogs huis ook tegen het dakbeschot. Een soort schimmel. Breidde zich niet verder uit, maar verscheen hier en daar en verdween soms ook weer. Zijn het een soort pluizige/watterige bolletjes, ongeveer de grootte van een kopje van het vroegere ministek of iets groter? Lekt je dak soms op bepaalde plaatsen een klein beetje bij bepaalde weersomstandigheden of heeft het gelekt?
Als het inderdaad om kleine pluizige bolletjes gaat dan denk ik dat je met een wat onschuldiger schimmel te maken hebt. Klinkt niet als huiszwam. Nogmaals, dan moet je dus die vieze vette strengen zien zitten en dat lijkt hier niet het geval, want die zie je dus echt niet over het hoofd.quote:Op woensdag 5 december 2012 13:48 schreef blomke het volgende:
[..]
Ja klopt. Het dakbeschot is ter plekke vochtig en verrot.
Prijs?quote:Op dinsdag 11 december 2012 23:47 schreef zwammetje het volgende:
Het is al weer even geleden dat ik mijn laatste berichtje plaatste. Eindelijk is het dan zover, na ruim 2 maanden constatering huiszwam wordt a.s. maandag de vloer en deel van de wanden verwijderd. Ik vind het vreselijk spannend, omdat ik dan pas weet hoe ver de zwam mijn woning heeft aangetast.
Na 4 offertes te hebben gevraagd, heb ik uiteindelijk gekozen voor Lamon. (5 jaar garantie)
Dank voor jullie tips.
Nou succes dan maar. Lijkt me een verschrikkelijke gewaarwording als je merkt dat je dat in je huis hebt.quote:Op dinsdag 11 december 2012 23:59 schreef zwammetje het volgende:
1500 Euro eksklusief BTW en uitgaand van het verwijderen van 10 m2 vloer.
Veel sterkte toegewenst, ik hoop dat ze inderdaad de klus kunnen klaren voor dat bedrag.quote:Op dinsdag 11 december 2012 23:59 schreef zwammetje het volgende:
1500 Euro eksklusief BTW en uitgaand van het verwijderen van 10 m2 vloer.
Hai blomke! Ik zag je DM net pas, sorry voor de vertraging. Soms moet er gewerkt worden...quote:Op woensdag 12 december 2012 16:21 schreef blomke het volgende:
Wat vreselijk zeg!
Hier mijn 4 zolderfoto's van het dakbeschot.:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
10 jaar?quote:Op woensdag 12 december 2012 17:29 schreef blomke het volgende:
> 10 jaar. En het riekt niet anders dan een "beetje muf"zoals het wel vaker op een slecht geventileerde zolder riekt. Ben een beetje gerustgesteld.....je ziet waarschijnlijk wel witte hoopje sop de vloer; da's van houtworm, nu bestreden.
Thanks u allen.
Gebeurt ook: door profi-mij.quote:Op donderdag 13 december 2012 19:31 schreef jerryegter het volgende:
Ik kan aan de foto's geen zwam herkennen.
op de eerste foto herken ik, meen ik voor zover ik kan zien houtworm (anobium punctum)
mijn advies is om dit te laten professioneel te laten bestrijden!!
Ik ben niet zo duur. Alleen de materiaalkosten; een blik anti-houtworm van 10 - 15¤'squote:Op vrijdag 14 december 2012 16:00 schreef jerryegter het volgende:
ok...let op er is veel prijsverschil bij bedrijven
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |