Om maar weer eens te reageren in mijn eigen topic:
Probleem is indertijd aangepakt ja. De complete vloer, ondervloer, draagbalken en muren zijn verwijderd, alles is behandeld door een professioneel bedrijf.
Is het daarmee weg? Nee, ergens in de tijd gaat het geheid weer terug komen, de vraag is wanneer, en ben ik er op tijd bij om erger te voorkomen.
Eens huiszwam = altijd huiszwam, ga daar maar van uit.
Dan de vraag: kan het door beton heen?
Simpel antwoord: ja, het kan overal doorheen. Het spul is dermate agressief dat het zich niet laat tegenhouden door een stukje muur van beton. Tast het beton aan: ja en nee. Beton wordt er niet minder op, maar zal wel de sporen blijven dragen van de huiszwam.
Het bewijs daarvan had ik in mijn situatie ook. De hoek waarin de ellende was ontstaan grensde aan mijn buurman zijn woning. Na controle bij hem onder de vloer bleek dat de sporen zich hadden uitgezaaid onder zijn huis, en die kwamen dwars door de muur heen.
Vraag is dan: kwam het nu bij mij of bij hem vandaan?
Brengt me bij de vraag of de verzekering uitkeert aan mensen die huiszwam hebben 'gekregen' van de buren.
Het antwoord, wederom uit eigen ervaring, is nee.
Uiteraard heeft mijn buurman zijn schade bij mijn verzekering geprobeerd te claimen, echter mijn verzekering gooit dat in zijn geval onder gebrekkig onderhoud. Ze kwamen niet eens kijken.
Edit: mijn schade is overigens wel vergoed door de verzekering.
[ Bericht 3% gewijzigd door Iridal op 20-08-2010 09:39:51 ]