quote:Lance Armstrong betaalde dopingdokter Ferrari meer dan 1 miljoen dollar
Volgens het Amerikaans Antidopingagentschap USADA was Michele Ferrari een centrale figuur in de opkomst van Lance Armstrong. De organisatie zegt te kunnen bewijzen dat Armstrong tussen 1996 en 2006 intensief samenwerkte met de Italiaanse dopingarts.
Volgens het USADA betaalde Lance Armstrong tussen 1996 en 2006 meer dan 1 miljoen dollar aan de omstreden Italiaanse dokter. Als bewijs hebben de Amerikaanse dopingjagers bankafschriften van een Zwitserse bankrekening die behoren tot een bedrijf van dr. Ferrari.
Deze gegevens ontkrachten Armstrongs claim dat hij zijn samenwerking met de Italiaan in 2004 stopzette. Extra belastend materiaal komt in de vorm van het e-mailverkeer tussen Ferrari, diens zoon en Armstrong.
Die correspondentie bleef ook na 2004 voortduren.
Vlak voordat het document van USADA verscheen, gaf Armstrongs voormalige ploegmaat George Hincapie op zijn persoonlijke website dopinggebruik toe.
De New Yorker verklaarde aan het USADA dat Armstrong hem in 2000 bij dr. Ferrari introduceerde. Volgens Hincapie kon hij van zijn diensten gebruik maken voor 15.000 dollar per jaar. "Dr. Ferrari vertelde me dat de ploegartsen me zouden helpen bij bloeddoping. Dat deden ze ook", aldus Hincapie in zijn getuigenis. Hincapie werkte uiteindelijk van 2000 tot 2006 samen met Ferrari. .
Toch maar het rapport lezen, zou ik zeggen. Ook hierop gaan ze in, op pagina 157 e.v.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 23:50 schreef Zelva het volgende:
[..]
Maakt allemaal niet uit, de eindbeslissing ligt nooit bij de nationale antidopingorganisatie. Niet voor niets moeten ze een rapport opsturen naar de UCI. Dat is echt niet voor de goede sier.
quote:Nothing in the Code grants UCI the unilateral power to adopt anunreasonably broad definition of discovery in order to give itself greater jurisdiction while diminishing the jurisdiction of an athlete’s National Olympic Committee or other anti-dopingorganization.
(...)
If there were any doubt concerning USADA’s responsibility for results management, it is removed by WADA’s interpretation of Article 15.3. In a letter from WADA’s Director General,David Howman, to UCI dated August 7, 2012, WADA explained, “there seems to be no question that the [anti-doping organization] which discovered the violations is USADA.”
Een minder corrupte UCI zou het probleem ook al grotendeels beginnen op te lossen. Wat verzorgers Willy Voet en Jef D'Hont al jaren geleden in hun boeken schreven over hoe de UCI en vooral Hein Verbrugghen te werk gingen was al hallucinant , en wat in dit rapport staat bevestigd dat eigenlijk alleen maar. Willy Voet zei in 1998 al dat de UCI aan Festina meermaals aangeboden had positieve tests te laten vallen 'als er wat in ruil tov stond' en blijkbaar zijn ze zelfs daarna daar gewoon mee verder gegaan. Hallucinant ...quote:Op donderdag 11 oktober 2012 00:01 schreef opgebaarde het volgende:
Ik vind niet dat het tijd is dat meer renners hun zondeN opbiechten. Schiet niemand iets mee op plus het grote publiek veroordeelt alleen maar zonder enig gezond verstand noch kennis van zaken. Volgens mij bereiken we ook niks met dit proces, hooguit een minder corrupte UCI
McQuaid was nog even te zien in een ouder interview vanavond, maar wat een foute baas is dat ook ja...quote:Op donderdag 11 oktober 2012 00:05 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Een minder corrupte UCI zou het probleem ook al grotendeels beginnen op te lossen. Wat verzorgers Willy Voet en Jef D'Hont al jaren geleden in hun boeken schreven over hoe de UCI en vooral Hein Verbrugghen te werk gingen was al hallucinant , en wat in dit rapport staat bevestigd dat eigenlijk alleen maar. Willy Voet zei in 1998 al dat de UCI aan Festina meermaals aangeboden had positieve tests te laten vallen 'als er wat in ruil tov stond' en blijkbaar zijn ze zelfs daarna daar gewoon mee verder gegaan. Hallucinant ...
Iedereen weet dit toch alquote:Op donderdag 11 oktober 2012 00:01 schreef opgebaarde het volgende:
Ik vind niet dat het tijd is dat meer renners hun zondeN opbiechten. Schiet niemand iets mee op plus het grote publiek veroordeelt alleen maar zonder enig gezond verstand noch kennis van zaken. Volgens mij bereiken we ook niks met dit proces, hooguit een minder corrupte UCI
quote:One of the most memorable events that year was the Festina Doping Scandal at the Tour de France. The Festina incident set the typically calm and affable Dr. Celaya on edge, and on the day of the second time trial, in a panic over a possible police raid, Dr. Celaya flushed tens of thousands of dollars of performance enhancing drugs down the toilet of the team’s camper during the race.
quote:In the Vuelta towards the end of a tough day of riding Armstrong asked Vaughters and Vande Velde to return to the team car and retrieve a cortisone pill for him. The teammates obliged, however,Jonny Weltz told Vaughters he did not have any cortisone in the car. Thinking quickly, Weltzcame up with a placebo, whittling down an aspirin pill and wrapping it in tin foil to give to Armstrong.
quote:Armstrong, Vande Velde, Vaughters and Celaya stayed at a bed and breakfast for the1998 World Championships. Their bedrooms opened into a common area. One morning a UCI drug tester appeared and started setting up in the common area. This prompted Dr. Celaya to go outside to the car and retrieve a liter of saline which he put under his rain coat and smuggled right past the UCI tester and into Armstrong’s bedroom. Celaya closed the bedroomdoor and administered the saline to Armstrong to lower his hematocrit, without alerting the UCItester to their activities. Vaughters recalled that he and Dr. Celaya later “had a good laughabout how he had been able to smuggle in saline and administer it to Lance essentially under the UCI inspector’s nose.”
quote:At a race in Spain Hincapie had heard from Armstrong that Armstrong had just taken testosterone. Lance told Hincapie,” that he was feeling good and recovered that he had just taken some ‘oil.’” Hincapie testified, “[w]hen I heard that drug testing officials were at the hotel, I texted Lance to warn him to avoid the place. As a result, Lance dropped out of the race.”
quote:The adequacy of unannounced, no notice testing taking place in the sport of cycling remains a concern. For instance, at the 2010 Tour de France on two occasions the WADA independent observer (I.O.) team reported surveillance by cycling teams on the lookout for UCI testers. The WADA I.O. team reported they “could clearly see two persons watching the parking[lot] from their room windows half hidden behind the curtain as well as a team member seated infront of the hotel who immediately used his mobile phone when he saw the UCI [drug testing]team.”
quote:Also, the team staff was good at being able to predict when riders would be tested and seemed to have inside information about the testing. For instance, according to David Zabriskie,“Johan [Bruyneel] always seemed to know when drug testers were coming at races. His warning that ‘they’re coming tomorrow’ came on more than one occasion.”
Jonathan Vaughters said,“[t]he Postal Service staff, including Johan and the soigneurs seemed to have an outstanding early warning system regarding drug tests. We typically seemed to have an hour’s advance notice prior to tests. There was plenty of time in advance of tests to use saline to decrease our hematocrit level.”
At the 2009 Tour de France the AFLD conducted joint testing with UCI testers and recorded in their official report that “the Astana team, of which Lance Armstrong was a member, benefited from privileged information or timing advantages during doping controltests.” For instance, on one testing mission doping control testers were delayed by UCI officials for at least 30 minutes in testing the Astana team. On another occasion, appropriate confidentiality regarding the timing of intended testing was not maintained. These documented instances merely point out that the alleged lack of positive tests pointed to by Mr. Armstrong do not, for these reasons and many others, establish that he did not dope.
quote:Zabriskie also recalled an occasion when on the team bus during the Tour of Luxembourg the riders were told that police were at the team hotel and a team official advised that if any rider had any drugs in his bag that he should get rid of the drugs. After a rider’s drugs were buried in the woods, a team employee commented that, “those trees will be big in a few years.”
quote:In early 2003 David Zabriskie was 23 years old, a young man who had postponed a college education to see what he could make of himself in cycling. He must have felt fortunate to be on Lance Armstrong’s U.S. Postal Service Cycling Team. Zabriskie was, no doubt, happy to be walking to a meeting at a café in Girona, Spain with Team Director Johan Bruyneel, Team Doctor Luis del Moral and Zabriskie’s roommate at competitions, and a somewhat older cyclist named Michael Barry.
Zabriskie was away from home, a young man in an unfamiliar environment, he did not know Spanish and frequently felt lonely, one of the younger cyclists on a team of hardened professionals. However, on this day one would not have been surprised to find him expectant, hopeful. Zabriskie had recently shown success in the early season Four Days of Dunkirk, a four day stage race in which he had finished in a surprising fifth place.The result, accomplished from May 7-11, placed him in front of some well known racers at the time, men like Richard Virenque, Nicolas Jalabert and Laurent Brochard. Zabriskie had been warmly congratulated by the assistant team director and perhaps sensed that Bruyneel might have important plans for him.
Bruyneel was respected by Zabriskie whose father had died a few years before, his life shortened by drug addiction. Zabriskie had sought refuge in cycling. Long hard trainingrides were cathartic and provided an escape from the difficult home life associated with a parent with an addiction. He had vowed never to give in to the temptation to use, never to end uplike his father, furtively using drugs to feed his dependency and eroding his physical health. The group met at or near a café, and the conversation proceeded in English. Bruyneel got right to the point. He and del Moral had brought two injectable products for Zabriskie and Barry, something known as “recovery” and the banned oxygen booster, erythropoietin (known as “EPO”).
Zabriskie was shocked. This was the beginning of David’s third year on the team and he had not realized he would be required to dope. He realized, of course, that some cyclists in the peloton and likely some teammates fueled their success with banned substances. However, until now he had been largely shielded from the reality of drug use on the U.S. Postal Service Team. Zabriskie began to ask questions. He was fearful of the health implications of using EPO, and he had a slew of questions: would he be able to have children? Would it cause any physical changes? Would he grow larger ears? The questions continued. Bruyneel responded, “everyone is doing it.” Bruyneel assured that if EPO was dangerous no professional cyclists would be having kids. David was cornered. He had embraced cycling to escape a life seared by drugs and now he felt that he could not say no and stay in his mentor’s good graces. He looked to Barry for support but he did not find it. Barry’s mind was made up. Barry had decided to use EPO, and he reinforced Bruyneel’s opinions that EPO use was required for success in the peloton.
The group retired to Barry’s apartment where both David and Barry were injected with EPO by Dr. del Moral. Thus began a new stage in David Zabriskie’s cycling career – the doping stage. Cycling was no longer David’s refuge from drugs. When he went back to hisroom that night he cried.
Grappige is dat niet één Vlaamse krant de naam Bruyneel zelfs maar noemt.quote:"Hij kende de details rondom bloedtransfusies vlak voor de grote rondes en hij wist wanneer renners epo moesten nemen om hun bloedtoevoer te boosten na een transfusie", aldus de aantijgingen van renners als Levi Leipheimer, George Hincapie en Christian Vande Velde tegen hun voormalige ploegleider.
"Hij was aanwezig tijdens transfusies en hij gaf soms zelf doping aan renners."
Ook David Zabriskie legde een verklaring af. In het dossier staat: 'Zabriskie begon vragen te stellen. Hij was bang dat zijn gezondheid in gevaar kwam als hij epo gebruikte. Hij vroeg zich af op hij wel kinderen kon krijgen. Zou het fysieke consequenties hebben? Zou hij grotere oren groeien? (...) Bruyneel antwoordde: "iedereen doet het". Bruyneel stelde hem gerust door te zeggen dat als epo gevaarlijk was, geen enkele professional kinderen zou hebben.'
Dat op zich is nochtans vreemd hoor. Hier in Vlaanderen is iemand ophemelen zilver , maar iemand tot op het bot kunnen afkraken nochtans goud. En daarnaast is Bruyneel hier al langer persona non grata bij de pers ...quote:Op donderdag 11 oktober 2012 00:40 schreef KilgoreTrout het volgende:
http://nos.nl/artikel/428(...)ers-zelf-doping.html
[..]
Grappige is dat niet één Vlaamse krant de naam Bruyneel zelfs maar noemt.![]()
![]()
En om meteen even het kopartikel op de pagina van de grootste krant hier aan te halen :quote:Op donderdag 11 oktober 2012 00:40 schreef KilgoreTrout het volgende:
http://nos.nl/artikel/428(...)ers-zelf-doping.html
[..]
Grappige is dat niet één Vlaamse krant de naam Bruyneel zelfs maar noemt.![]()
![]()
Stond er nog niet toen ik keek zie de tijd 00.33 maar 7 minuten voordat ik poste en hln was de eerste krant in mijn rijtje.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 00:47 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
En om meteen even het kopartikel op de pagina van de grootste krant hier aan te halen :
"Johan Bruyneel gaf renners zelf doping"
http://www.hln.be/hln/nl/(...)rs-zelf-doping.dhtml
Is dat het gebrek aan 'karakter' hij andere renners verweet?quote:Op donderdag 11 oktober 2012 01:09 schreef marcodej het volgende:
Nast oa Pozzato en Kreuziger wordt ook LL Sanchez als klant van Ferrari genoemd in verklaring Bertagnolli.
En Popovychquote:Op donderdag 11 oktober 2012 01:09 schreef marcodej het volgende:
Nast oa Pozzato en Kreuziger wordt ook LL Sanchez als klant van Ferrari genoemd in verklaring Bertagnolli.
Wat voor zin heeft het om nu nog achter de nummers 20 tot 50 te gaan in de edities van de tour tussen 95 en 06. Wat valt daarmee te bereiken?quote:Op donderdag 11 oktober 2012 00:20 schreef APK het volgende:
[..]
Iedereen weet dit toch al
Wat wil jij dan?
De omerta in stand houden?
'Gezond verstand'
Statement naar renners van nu.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 09:53 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Wat voor zin heeft het om nu nog achter de nummers 20 tot 50 te gaan in de edities van de tour tussen 95 en 06. Wat valt daarmee te bereiken?
Welke als ik vragen mag?quote:Op donderdag 11 oktober 2012 00:06 schreef marcodej het volgende:
In de Italiaanse verklaringen wordt Moreno Moser genoemd als klant van Ferrari en ook Gasparotto wordt veel genoemd.
Wat een carriere kan hij nog gaan opbouwen met al z'n 2e en 3e plaatsenquote:Boogerd ontkent epo-gebruik
HOOFDDORP - Michael Boogerd zegt tegenover NUsport 'nooit epo te hebben gebruikt'.
Woensdag werd een verklaring openbaar van Boogerds voormalige teamgenoot Levi Leipheimer, die onder ede heeft verklaard in zijn drie jaar bij Rabobank epo te hebben gebruikt.
In een eerste reactie op de bekentenis van Leipheimer, die in 2002, 2003 en 2004 voor Rabobank uitkwam, zegt Boogerd: “Ik heb Leipheimer nooit epo zien gebruiken en het hem nooit zien aanschaffen.”
Boogerd reed van 1996 tot en met 2007 voor de Nederlandse wielerformatie. Boogerd ontkent zelf te hebben gebruikt. “Ik heb nooit epo gekocht en nooit epo gebruikt.”
Leipheimer vertelt in het woensdag openbaar geworden 1000 pagina’s tellende dossier met belastend bewijs tegen Lance Armstrong en diens ploeg US Postal dat hij ook na zijn komst bij Rabobank epo bleef gebruiken in de jaren 2002, 2003 en 2004.
“Ik werd daarbij geassisteerd door de teamdokter bij wie ik de epo aanschafte”, vertelt Leipheimer. “Gedurende mijn periode bij Rabobank was ik me er van bewust dat …...epo ook gebruikte en we hebben dat ook verscheidene malen met elkaar besproken.”
Discreet
De naam van de bewuste renner is in het afgedrukte citaat van Leipheimer zwart gemaakt en vervangen door de codenaam: Rider-14.
“Ik heb het epo-gebruik niet onder mijn ogen zien gebeuren bij Rabobank”, zegt Boogerd. “Dus als het is gebeurd, dan is dat heel discreet gegaan. En die renner 14, ik kan me niet voorstellen dat ik dat ben. Daar geloof ik niets van.”
De Rooij
Als manager van de Raboploeg wist Theo de Rooij niets van het dopinggebruik van renner Levi Leipheimer.
''Een renner maakt zelf zijn keuzes, niet de ploegleider of de ploegarts.'' Dat zei de voormalig algemeen directeur van de Rabobank-wielerploeg donderdagochtend voor de microfoon van Radio 1.
De Rooij ontkende weet te hebben van het epo-gebruik van Leipheimer.
''Ik heb mij daar nooit mee bezig gehouden. Ook als renner niet en dat zou ik onder ede willen verklaren'', liet hij weten. ''We krijgen nu weer van alles uit het verleden dat ons in de wielen rijdt. Je moet je afvragen waar en wanneer het ophoudt. Dat punt lijkt nu gekomen.''
''Onze renners zijn gecontroleerd en vrijuit gegaan. We hebben ons aan de regels gehouden'', bestreed De Rooij de beschuldigingen.
Non-actief
Omega-Pharma QuickStep, de huidige ploeg van Leipheimer, heeft de renner inmiddels op non-actief gezet.
"We nemen de beslissingen van het USADA en Levi's verklaringen bijzonder ernstig. We willen alle informatie grondig bestuderen en eerst persoonlijk met Leipheimer spreken", aldus een verklaring van de ploeg.
"We willen benadrukken dat de strijd tegen doping altijd één van onze belangrijkste richtlijnen is geweest. Leipheimer is door het USADA geschorst voor feiten die hij pleegde voor hij bij ons reed."
In het achterhoofd houden dat al je collega's ook die spuit in de arm zetten. Als er dan gevraagd wordt aan jou: "speel je vals?" dan kan je eerlijk zeggen dat dit niet het geval is.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 11:01 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
Het blijft toch ook verbazingwekkend hoe makkelijk die gasten blijkbaar de hele wereld kunnen blijven voorliegen. Je moet er dan toch wel zelf in geloven maar hoe je dat doet met een spuit epo in je arm
Goede mogelijkheid, scherp!quote:Op donderdag 11 oktober 2012 11:08 schreef franklop het volgende:
Rider-14 kan natuurlijk ook Marc Lotz zijn, die heeft dit toch ook al toegegeven?
(Op alfabetische volgorde van achternaam was Lotz nummer 14 van Rabobank in 2002);
http://memoire-du-cyclisme.net/pelotons/equipes.php?q=9178
Ik zag je in het vorige deel zeggen dat de pers dikwijls achterloopt qua berichtgeving.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 09:27 schreef Ericr het volgende:
Goede kans dat van Gennip in de voorbereiding op Calgary de beschikking had over EPO.
Een artikel uit een krant tijdens de OS van Calgary :
[ afbeelding ]
Was er toch één van Bayern die verklaarde dat hij zijn ploeggenoten in de kleedkamer zichzelf zag injecteren, of zit ik nu in de war?quote:Op donderdag 11 oktober 2012 11:16 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik zag je in het vorige deel zeggen dat de pers dikwijls achterloopt qua berichtgeving.
Ik weet niet precies wanneer een voor topsport geschikte variant van EPO op de markt kwam maar het is bijv. bekend dat voetballers in de jaren '70 aan de bloeddoping zaten. Niet de minste spelers als Paul Breitner, Franz Beckenbauer en zelfs Pelé hebben dit bekend.
Weet je nog wie dat was? Die team-arts van hen is iig geen frisse gozertquote:Op donderdag 11 oktober 2012 11:17 schreef Leatherface het volgende:
[..]
Was er toch één van Bayern die verklaarde dat hij zijn ploeggenoten in de kleedkamer zichzelf zag injecteren, of zit ik nu in de war?
2e helft jaren 80, topsport geschikte variant hahaha, Ik las een artikel waarbij gesteld werd dat er nog steeds klinische tests werden gedaan toen er al de eerste geruchten de ronde deden bij de 'early adopters' onder de sporters. Er begonnen toen ook wat Vlaamse en Nederlandse renners te sterven, waarbij het nooit bewezen is maar er toch wel erg veel rook was qua EPO gebruik.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 11:16 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik weet niet precies wanneer een voor topsport geschikte variant van EPO op de markt kwam
Geen idee, ik meen het ooit ergens gelezen te hebben, maar er komt geen naam in me op.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 11:31 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Weet je nog wie dat was? Die team-arts van hen is iig geen frisse gozert
OK, misschien weet iemand anders dit.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 11:32 schreef Leatherface het volgende:
[..]
Geen idee, ik meen het ooit ergens gelezen te hebben, maar er komt geen naam in me op.
Ja, Parma stond er destijds berucht om.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 11:42 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
OK, misschien weet iemand anders dit.
Weet wel dat Cannavaro dit deed in de kleedkamer.
Pharmaquote:Op donderdag 11 oktober 2012 11:43 schreef Leatherface het volgende:
[..]
Ja, Parma stond er destijds berucht om.
Ik denk voor, aangezien hij ten tijde van de Fuentes zaak bij Liberty reed.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 11:51 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
Weet iemand of die beschuldigingen aan het adres van LL Sanchez voor of tijdens rabo zijn?
Mooie UEFA-cup finale in 1995 dan.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 11:48 schreef Fenomeno het volgende:
Juventus ook. Zidane heeft ook toegegeven dat hij in z'n Juve tijd bloedtransfusies heeft ondergaan.
quote:Op donderdag 11 oktober 2012 12:05 schreef Leatherface het volgende:
[..]
Mooie UEFA-cup finale in 1995 dan.60+.
![]()
Speelde destijds Fernando Couto ook niet bij Parma?
aan de andere kant, het ophemelen van de nieuwe generatie etc is ook zwaar naïef van velen. Dat wordt na 1998 ook al zo vaak geroepen. 'Nee, nu echt!'. tja, tot 2006 werd er massaal doping gebruikt met verschillende programma's.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 13:07 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Tóch ben ik niet zo cynisch als velen hier en denk ik dat het huidige wielrennen relatief schoon is. Frustrerende is wel dat de winnaars dan wellicht weer wel gebruiken.
quote:
quote:Op donderdag 11 oktober 2012 11:08 schreef franklop het volgende:
Rider-14 kan natuurlijk ook Marc Lotz zijn, die heeft dit toch ook al toegegeven?
(Op alfabetische volgorde van achternaam was Lotz nummer 14 van Rabobank in 2002);
http://memoire-du-cyclisme.net/pelotons/equipes.php?q=9178
Maar Marc Lotz past nooit op dat zwarte balkje, zijn naam is net als Boogerd te kort. Is natuurlijk maar een theorie, maar ik vind hem vrij slim gevonden.quote:
Dat zat ik ook te denken inderdaadquote:Op donderdag 11 oktober 2012 13:54 schreef ralfseltje het volgende:
[..]
Maar Marc Lotz past nooit op dat zwarte balkje, zijn naam is net als Boogerd te kort. Is natuurlijk maar een theorie, maar ik vind hem vrij slim gevonden.
Mja bijvoorbeeld Leipheimer zei dat hij het te risico- en stressvol vond om op eigen gelegenheid te gebruiken. Dat hij ook stopte in 2007 omdat er geen georganiseerd programma meer was, maar toen dat er wel weer was er ook weer mee begon.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 13:18 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
aan de andere kant, het ophemelen van de nieuwe generatie etc is ook zwaar naïef van velen. Dat wordt na 1998 ook al zo vaak geroepen. 'Nee, nu echt!'. tja, tot 2006 werd er massaal doping gebruikt met verschillende programma's.
Alle dopingzondaars zeggen massaal vanaf toen gestopt te zijn. Heel geloofwaardigEn het gaat ook voorbij aan hun eigen verweer, namelijk dat het systeem ze dwong. Dat betekent dat jongeren minimaal tot 2006 ook door het systeem werden gedwongen.
Die van Bertagnolli. Was iets te vlug met Moreno Moser. Alleen "het neefje van Fransesco Moser" wordt genoemd, kan ook Leonardo zijn.quote:
Die lijkt me logischer, aangezien hij ploeggenoot was van Bertagnolli bij Diquigiovanni.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 15:16 schreef marcodej het volgende:
[..]
Die van Bertagnolli. Was iets te vlug met Moreno Moser. Alleen "het neefje van Fransesco Moser" wordt genoemd, kan ook Leonardo zijn.
Zijn toch wel de trieste reacties. Natuurlijk durf ik voor hem ook niet mijn hand in het vuur te steken, maar zo'n reactie komt op mij wel 100 keer geloofwaardiger over dan die van Boogerd.quote:Bram de Groot was één van de oud-Rabobankrenners die de periode 'Leipheimer' in zijn geheel meemaakte. Net als Boogerd ontkent hij. "Ik heb niet gebruikt. Dat was een keuze. Over anderen heb ik wel vermoedens. Maar ik kan alleen voor mezelf spreken."
"Je denkt echt wel eens: 'als ik er ook voor was gegaan dan had ik dit en dit kunnen kopen'. Maar ik heb bewust deze keuze gemaakt. Ik heb zes keer de Tour gereden. Daar ben ik trots op. Al was ik maar een knecht", aldus De Groot. Hij vindt dat het straffen van dopingzondaars nog zwaarder kan. "Hincapie stopt. Die heeft miljoenen op zijn bankrekening. En zegt nu dat hij heeft gebruikt. Net als die anderen. Maar ze leven vrolijk verder. Pak die miljoenen dan ook af."
Het zwarte gat, met hem zovelen. Maar De Groot was wel een trieste personificatie daarvan.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 15:26 schreef TheArt het volgende:
[..]
Zijn toch wel de trieste reacties. Natuurlijk durf ik voor hem ook niet mijn hand in het vuur te steken, maar zo'n reactie komt op mij wel 100 keer geloofwaardiger over dan die van Boogerd.
De Groot is ook in een bijzonder diep zwart gat gevallen zoals dit jaar tijdens de Avondetappe wel te zien was. Leek me een liefhebber pur sang, die eigenlijk zijn carrière voor jan met de korte achternaam heeft gereden.
Inderdaad erg hard. Had hij in Armstrongs team gezeten, was hij waarschijnlijk dusdanig onder druk gezet dat hij had moeten gebruiken (maar dat had dan misschien weer positief voor hem uitgepakt).quote:Op donderdag 11 oktober 2012 15:26 schreef TheArt het volgende:
[..]
Zijn toch wel de trieste reacties. Natuurlijk durf ik voor hem ook niet mijn hand in het vuur te steken, maar zo'n reactie komt op mij wel 100 keer geloofwaardiger over dan die van Boogerd.
De Groot is ook in een bijzonder diep zwart gat gevallen zoals dit jaar tijdens de Avondetappe wel te zien was. Leek me een liefhebber pur sang, die eigenlijk zijn carrière voor jan met de korte achternaam heeft gereden.
Vooral de opmerking van Bertagnolli over Pozzovivo, waar Ferrari hem vervolgens terugfluit, valt op.quote:... is most interesting. I can't translate all of it, of course, but I feel there are some very relevant parts the Clinic would be eager to discuss.
* Bertagnolli started working with Ferrari in 2006, to have his thyroid problems treated.
* In July 2007, he went to St. Moritz to see Ferrari, who provided him with EPO, to be injected intravenously. Bertolini, Chicchi, Gasparotto and Pellizotti were with him in St. Moritz. Bertagnolli also recalls seeing Vinokourov and a group of other cyclists with Ferrari in Livigno, 2006.
* Bertagnolli started taking EPO in 2003, as advised by doctor Manelli, but in a very amateuristic way: Ferrari showed him how to use the product properly, in order not to test positive.
* A lot of Bertagnolli's Liquigas colleagues also went to Ferrari: he names Pellizotti, Chicchi, Gasparotto... and Kreuziger. He recalls seeing Popovych and Bileka at Ferrari's house and also mentions Morris Possoni.
* In 2007 Bertagnolli started with blood transfusions. Ferrari told him which refrigerator to buy to store his blood in the best way (at the right temperature). He stored his blood in plastic bags. He affirms he did not transfuse blood prior to working with Ferrari, and it scared him a lot.
* In 2008 Liquigas forbid its riders to work with Ferrari, so Bertagnolli only performed a single transfusion. In 2009 he did "some", in 2010 the transfusions were three.
* Bertagnolli met Ferrari at the end of 2010. Ferrari told him to "throw away all evidence", because he knew of the ongoing Popovych investigation. Ferrari told him to consider using polypropylene blood bags or "flebi di vetro" (an object in glass used for transfusions).
August 27, 2010: in an intercepted conversation in Ferrari's mobile camper, Ferrari and Bertagnolli talk about a number of riders and doping practices:
* Bertagnolli says "everybody is going a little slower"; Ferrari says it's because the riders don't take EPO anymore
* Bertagnolli says "Pozzovivo hurts us on the climbs"; Ferrari says it's because he weighs about 50 kg; Bertagnolli answers he never ever saw him do things like that, "he's all muscles"
* Ferrari says some riders are using AICAR, but the product can be detected and it has to be imported
* Bertagnolli says the product comes from Slovenia; he names Grega Bole and Spilak as possible users, and also Chiarini
* Ferrari thinks it's madness to use AICAR because the molecule is easily detectable
(some less important parts and an interruption in the registration)
* Bertagnolli thinks "for Scarponi it's important to see how the Petacchi case will pan out"
* Ferrari responds Petacchi is in trouble although Bernucci took all of the blame
* Bertagnolli thinks it's incredible some riders still go to Manelli (the first doping doctor Bertagnolli himself consulted): Astarloa, Bernucci, Celestino and Honchar were some of his clients, and they all tested positive
* Ferrari asserts the Mapei Lab is a joke and the tests there don't prove anything
* Retacrit is another detectable EPO molecule; Maccanti and Biondo have been found positive for NESP after using Retacrit and thus, Ferrari thinks it's a molecule for "suicidal fools"; he wonders why the testers don't always detect it
Another conversation, September 28, 2010 (due to technical problems the Italian police only recorded the first 30 minutes of the conversation):
* Ferrari shows he's better at interpreting blood data than the UCI
* Ferrari is "obsessively monitoring" the blood data of his clients
Some pages seem to be missing here, or I didn't read the document too well.
December 1, 2010, another conversation:
* Ferrari asks Bertagnolli which blood bags he used, Contador might have used bags in PVC, Bertagnolli has been using polypropylene bags which are not detectable, so he's not in trouble
* some stuff about blood transfusions, no details
* riders who want to dope can't go to Teide anymore because the place is "bruciata" - monitored and known by the antidoping authorities
* Ferrari speculates someone in the lab might have spiked Contador's blood with clenbuterol
* Bertagnolli asks if Contador might have used Actovegin, but Ferrari says no; "Actovegin is made of calf's blood, normally they don't use clen for that"
Reply With Quote
Uiteraard een vervelende zaak, maar afgezien van de onverwachte derde plaats in P-R heeft hij daar geen grote successen gehaald; hij lijkt me dan ook niet erg hoog op de lijst van potentieel geviseerde renners staan.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 15:42 schreef marcodej het volgende:
Iemand al wat vernomen van Boonen, die zijn carriére begon bij US Postal?
In zijn eerste jaren was hij nog stagiair ja, een kleintje. Maar toch. Als het systeem zo allesomvattend was en je alleen bij het team mocht als je hetzelfde programma als Lance volgde, dan is het nogal logisch dat er ook vraagtekens bij alle US Postal-renners van die tijd, en dus ook Boonen, gezet mogen worden.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 15:47 schreef Reya het volgende:
[..]
Uiteraard een vervelende zaak, maar afgezien van de onverwachte derde plaats in P-R heeft hij daar geen grote successen gehaald; hij lijkt me dan ook niet erg hoog op de lijst van potentieel geviseerde renners staan.
Ik heb nog niet alles over leipheimer gelezen. Helaas ook nog andere dingen te doen.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 14:32 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Mja bijvoorbeeld Leipheimer zei dat hij het te risico- en stressvol vond om op eigen gelegenheid te gebruiken. Dat hij ook stopte in 2007 omdat er geen georganiseerd programma meer was, maar toen dat er wel weer was er ook weer mee begon.
Ik denk dat zo'n kantelmoment best kan plaatsvinden. Door Fuentes zag men dat je dopingdokter gepakt kan worden, en dat iedereen dan zou kunnen hangen. Georaniseerd dopinggebruik werd te risicovol, het werd aan individuele renners overgelaten om hun dopingzaakjes te regelen.
Verder baseer ik mijn mening op bijvoorbeeld inspanningsfysioloog die vroeger zei dat de prestaties onmenselijk waren, onmogelijk te behalen zonder hulpmiddelen, en nu zegt dat de huidige prestaties wél geloofwaardig zijn.
Mooi figuur inderdaad, die Van Heeswijk. stoere taal uitkramen, maar dan janken wanneer het hem te heet onder de voeten wordt.....quote:Op donderdag 11 oktober 2012 15:42 schreef marcodej het volgende:
Iemand al wat vernomen van Boonen, die zijn carriére begon bij US Postal?
En de tranen van Max van Heeswijk en zijn (al dan niet) bekentenis komen nu ook in een mooi daglicht te staan.
Laten Wiggins en co daar nu constant trainenquote:Op donderdag 11 oktober 2012 15:38 schreef baggerbaas het volgende:
Even wat interessante passages uit het Bertagnolli onderzoek
* riders who want to dope can't go to Teide anymore because the place is "bruciata" - monitored and known by the antidoping authorities
Evans, maar die reed bij Mapei en Telekom.....quote:Op donderdag 11 oktober 2012 15:57 schreef One_of_the_few het volgende:
Ik kom zo snel alleen bij Hushovd terecht. Is Samsan al ergens van beschuldigt geweest?
En trainde ook met Ferrari.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 16:00 schreef Leatherface het volgende:
[..]
Evans, maar die reed bij Mapei en Telekom.....
Vanavond is hij in DWDD.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 16:08 schreef Slobeend het volgende:
Mart zal vast huilend in een hoekje zitten nu blijkt dat Armstrong tegen hem gelogen heeft.
Alvast voor de potentiele bingo:quote:
Het was hun taak wel om te onderzoeken, maar ze hadden toch niet ver gekomen. Renners liegen in hun bek en zullen ook nooit de complete waarheid vertellen.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 16:17 schreef DeeBee het volgende:
Maar grote kans dat hij op een of andere manier weer de kaart trekt van 'het was niet onze rol om dit te onderzoeken en het is nu te lang terug.'
Er is overigens al genoeg naar buiten gekomen door journalisten, alleen nooit het grote geheel. En het kom makkelijk weggewoven worden als laster.twitter:kozz201 twitterde op donderdag 11-10-2012 om 08:04:05Na lezen rapport toch weer de vraag 'heb ik al die jaren bij de teambussen staan slapen?' #Maffia #tourdefrance reageer retweet
Samuel Sanchez reed al vroeg voor Euskaltel, ook voor juni 2004. Tot juni 2004 (waarschijnlijk gedurende een jaar of 2) was er georganiseerde ploegdoping bij die ploeg, totdat de dopingarts ontslagen werd. Goed te zien in de resultaten ook.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 15:57 schreef One_of_the_few het volgende:
Mischien kunnen we beter renners gaan noemen die niet ergens verdacht zijn.
Ik kom zo snel alleen bij Hushovd terecht. Is Samsan al ergens van beschuldigt geweest?
Alejetquote:Op donderdag 11 oktober 2012 16:36 schreef TheArt het volgende:
Een aantal van ons heeft behoorlijk wat van de verklaringen gelezen. Als we nu eens een lijst maken van renners die nu nog rijden die beschuldigt worden. Kan een lang lijstje worden. Ik zal even een opzetje maken:
- Contador
- Pellizotti
- Chicchi
- Kreuziger
- Gasparotto
- Bertolini
- Popovych
- Bole
- Spilak
- Chiarini
- L.L. Sanchez
- Pozzato
- Garzelli
- Andrea Masciarelli
- Possoni
- Gusev
Wie vult aan!
ballan?quote:Op donderdag 11 oktober 2012 16:36 schreef TheArt het volgende:
Een aantal van ons heeft behoorlijk wat van de verklaringen gelezen. Als we nu eens een lijst maken van renners die nu nog rijden die beschuldigt worden. Kan een lang lijstje worden. Ik zal even een opzetje maken:
- Contador
- Pellizotti
- Chicchi
- Kreuziger
- Gasparotto
- Bertolini
- Popovych
- Bole
- Spilak
- Chiarini
- L.L. Sanchez
- Pozzato
- Garzelli
- Andrea Masciarelli
- Possoni
- Gusev
- Petacchi
Wie vult aan!
Wat heeft Riis als ploegleider misdaan?quote:
Pozzovivo heeft zich bij mijn weten altijd tegen doping uitgesproken. Heeft pas een jaar geleden zijn studie afgerond (PhD Economie) dus vandaar dat hij nog bij een kleine ploeg rijdt en pas volgend jaar naar de WorldTour gaat.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 15:38 schreef baggerbaas het volgende:
Even wat interessante passages uit het Bertagnolli onderzoek
Van het Cyclingnews forum
[..]
Vooral de opmerking van Bertagnolli over Pozzovivo, waar Ferrari hem vervolgens terugfluit, valt op.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |