Ik denk voor, aangezien hij ten tijde van de Fuentes zaak bij Liberty reed.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 11:51 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
Weet iemand of die beschuldigingen aan het adres van LL Sanchez voor of tijdens rabo zijn?
Mooie UEFA-cup finale in 1995 dan.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 11:48 schreef Fenomeno het volgende:
Juventus ook. Zidane heeft ook toegegeven dat hij in z'n Juve tijd bloedtransfusies heeft ondergaan.
quote:Op donderdag 11 oktober 2012 12:05 schreef Leatherface het volgende:
[..]
Mooie UEFA-cup finale in 1995 dan.60+.
![]()
Speelde destijds Fernando Couto ook niet bij Parma?
aan de andere kant, het ophemelen van de nieuwe generatie etc is ook zwaar naïef van velen. Dat wordt na 1998 ook al zo vaak geroepen. 'Nee, nu echt!'. tja, tot 2006 werd er massaal doping gebruikt met verschillende programma's.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 13:07 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Tóch ben ik niet zo cynisch als velen hier en denk ik dat het huidige wielrennen relatief schoon is. Frustrerende is wel dat de winnaars dan wellicht weer wel gebruiken.
quote:
quote:Op donderdag 11 oktober 2012 11:08 schreef franklop het volgende:
Rider-14 kan natuurlijk ook Marc Lotz zijn, die heeft dit toch ook al toegegeven?
(Op alfabetische volgorde van achternaam was Lotz nummer 14 van Rabobank in 2002);
http://memoire-du-cyclisme.net/pelotons/equipes.php?q=9178
Maar Marc Lotz past nooit op dat zwarte balkje, zijn naam is net als Boogerd te kort. Is natuurlijk maar een theorie, maar ik vind hem vrij slim gevonden.quote:
Dat zat ik ook te denken inderdaadquote:Op donderdag 11 oktober 2012 13:54 schreef ralfseltje het volgende:
[..]
Maar Marc Lotz past nooit op dat zwarte balkje, zijn naam is net als Boogerd te kort. Is natuurlijk maar een theorie, maar ik vind hem vrij slim gevonden.
Mja bijvoorbeeld Leipheimer zei dat hij het te risico- en stressvol vond om op eigen gelegenheid te gebruiken. Dat hij ook stopte in 2007 omdat er geen georganiseerd programma meer was, maar toen dat er wel weer was er ook weer mee begon.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 13:18 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
aan de andere kant, het ophemelen van de nieuwe generatie etc is ook zwaar naïef van velen. Dat wordt na 1998 ook al zo vaak geroepen. 'Nee, nu echt!'. tja, tot 2006 werd er massaal doping gebruikt met verschillende programma's.
Alle dopingzondaars zeggen massaal vanaf toen gestopt te zijn. Heel geloofwaardigEn het gaat ook voorbij aan hun eigen verweer, namelijk dat het systeem ze dwong. Dat betekent dat jongeren minimaal tot 2006 ook door het systeem werden gedwongen.
Die van Bertagnolli. Was iets te vlug met Moreno Moser. Alleen "het neefje van Fransesco Moser" wordt genoemd, kan ook Leonardo zijn.quote:
Die lijkt me logischer, aangezien hij ploeggenoot was van Bertagnolli bij Diquigiovanni.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 15:16 schreef marcodej het volgende:
[..]
Die van Bertagnolli. Was iets te vlug met Moreno Moser. Alleen "het neefje van Fransesco Moser" wordt genoemd, kan ook Leonardo zijn.
Zijn toch wel de trieste reacties. Natuurlijk durf ik voor hem ook niet mijn hand in het vuur te steken, maar zo'n reactie komt op mij wel 100 keer geloofwaardiger over dan die van Boogerd.quote:Bram de Groot was één van de oud-Rabobankrenners die de periode 'Leipheimer' in zijn geheel meemaakte. Net als Boogerd ontkent hij. "Ik heb niet gebruikt. Dat was een keuze. Over anderen heb ik wel vermoedens. Maar ik kan alleen voor mezelf spreken."
"Je denkt echt wel eens: 'als ik er ook voor was gegaan dan had ik dit en dit kunnen kopen'. Maar ik heb bewust deze keuze gemaakt. Ik heb zes keer de Tour gereden. Daar ben ik trots op. Al was ik maar een knecht", aldus De Groot. Hij vindt dat het straffen van dopingzondaars nog zwaarder kan. "Hincapie stopt. Die heeft miljoenen op zijn bankrekening. En zegt nu dat hij heeft gebruikt. Net als die anderen. Maar ze leven vrolijk verder. Pak die miljoenen dan ook af."
Het zwarte gat, met hem zovelen. Maar De Groot was wel een trieste personificatie daarvan.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 15:26 schreef TheArt het volgende:
[..]
Zijn toch wel de trieste reacties. Natuurlijk durf ik voor hem ook niet mijn hand in het vuur te steken, maar zo'n reactie komt op mij wel 100 keer geloofwaardiger over dan die van Boogerd.
De Groot is ook in een bijzonder diep zwart gat gevallen zoals dit jaar tijdens de Avondetappe wel te zien was. Leek me een liefhebber pur sang, die eigenlijk zijn carrière voor jan met de korte achternaam heeft gereden.
Inderdaad erg hard. Had hij in Armstrongs team gezeten, was hij waarschijnlijk dusdanig onder druk gezet dat hij had moeten gebruiken (maar dat had dan misschien weer positief voor hem uitgepakt).quote:Op donderdag 11 oktober 2012 15:26 schreef TheArt het volgende:
[..]
Zijn toch wel de trieste reacties. Natuurlijk durf ik voor hem ook niet mijn hand in het vuur te steken, maar zo'n reactie komt op mij wel 100 keer geloofwaardiger over dan die van Boogerd.
De Groot is ook in een bijzonder diep zwart gat gevallen zoals dit jaar tijdens de Avondetappe wel te zien was. Leek me een liefhebber pur sang, die eigenlijk zijn carrière voor jan met de korte achternaam heeft gereden.
Vooral de opmerking van Bertagnolli over Pozzovivo, waar Ferrari hem vervolgens terugfluit, valt op.quote:... is most interesting. I can't translate all of it, of course, but I feel there are some very relevant parts the Clinic would be eager to discuss.
* Bertagnolli started working with Ferrari in 2006, to have his thyroid problems treated.
* In July 2007, he went to St. Moritz to see Ferrari, who provided him with EPO, to be injected intravenously. Bertolini, Chicchi, Gasparotto and Pellizotti were with him in St. Moritz. Bertagnolli also recalls seeing Vinokourov and a group of other cyclists with Ferrari in Livigno, 2006.
* Bertagnolli started taking EPO in 2003, as advised by doctor Manelli, but in a very amateuristic way: Ferrari showed him how to use the product properly, in order not to test positive.
* A lot of Bertagnolli's Liquigas colleagues also went to Ferrari: he names Pellizotti, Chicchi, Gasparotto... and Kreuziger. He recalls seeing Popovych and Bileka at Ferrari's house and also mentions Morris Possoni.
* In 2007 Bertagnolli started with blood transfusions. Ferrari told him which refrigerator to buy to store his blood in the best way (at the right temperature). He stored his blood in plastic bags. He affirms he did not transfuse blood prior to working with Ferrari, and it scared him a lot.
* In 2008 Liquigas forbid its riders to work with Ferrari, so Bertagnolli only performed a single transfusion. In 2009 he did "some", in 2010 the transfusions were three.
* Bertagnolli met Ferrari at the end of 2010. Ferrari told him to "throw away all evidence", because he knew of the ongoing Popovych investigation. Ferrari told him to consider using polypropylene blood bags or "flebi di vetro" (an object in glass used for transfusions).
August 27, 2010: in an intercepted conversation in Ferrari's mobile camper, Ferrari and Bertagnolli talk about a number of riders and doping practices:
* Bertagnolli says "everybody is going a little slower"; Ferrari says it's because the riders don't take EPO anymore
* Bertagnolli says "Pozzovivo hurts us on the climbs"; Ferrari says it's because he weighs about 50 kg; Bertagnolli answers he never ever saw him do things like that, "he's all muscles"
* Ferrari says some riders are using AICAR, but the product can be detected and it has to be imported
* Bertagnolli says the product comes from Slovenia; he names Grega Bole and Spilak as possible users, and also Chiarini
* Ferrari thinks it's madness to use AICAR because the molecule is easily detectable
(some less important parts and an interruption in the registration)
* Bertagnolli thinks "for Scarponi it's important to see how the Petacchi case will pan out"
* Ferrari responds Petacchi is in trouble although Bernucci took all of the blame
* Bertagnolli thinks it's incredible some riders still go to Manelli (the first doping doctor Bertagnolli himself consulted): Astarloa, Bernucci, Celestino and Honchar were some of his clients, and they all tested positive
* Ferrari asserts the Mapei Lab is a joke and the tests there don't prove anything
* Retacrit is another detectable EPO molecule; Maccanti and Biondo have been found positive for NESP after using Retacrit and thus, Ferrari thinks it's a molecule for "suicidal fools"; he wonders why the testers don't always detect it
Another conversation, September 28, 2010 (due to technical problems the Italian police only recorded the first 30 minutes of the conversation):
* Ferrari shows he's better at interpreting blood data than the UCI
* Ferrari is "obsessively monitoring" the blood data of his clients
Some pages seem to be missing here, or I didn't read the document too well.
December 1, 2010, another conversation:
* Ferrari asks Bertagnolli which blood bags he used, Contador might have used bags in PVC, Bertagnolli has been using polypropylene bags which are not detectable, so he's not in trouble
* some stuff about blood transfusions, no details
* riders who want to dope can't go to Teide anymore because the place is "bruciata" - monitored and known by the antidoping authorities
* Ferrari speculates someone in the lab might have spiked Contador's blood with clenbuterol
* Bertagnolli asks if Contador might have used Actovegin, but Ferrari says no; "Actovegin is made of calf's blood, normally they don't use clen for that"
Reply With Quote
Uiteraard een vervelende zaak, maar afgezien van de onverwachte derde plaats in P-R heeft hij daar geen grote successen gehaald; hij lijkt me dan ook niet erg hoog op de lijst van potentieel geviseerde renners staan.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 15:42 schreef marcodej het volgende:
Iemand al wat vernomen van Boonen, die zijn carriére begon bij US Postal?
In zijn eerste jaren was hij nog stagiair ja, een kleintje. Maar toch. Als het systeem zo allesomvattend was en je alleen bij het team mocht als je hetzelfde programma als Lance volgde, dan is het nogal logisch dat er ook vraagtekens bij alle US Postal-renners van die tijd, en dus ook Boonen, gezet mogen worden.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 15:47 schreef Reya het volgende:
[..]
Uiteraard een vervelende zaak, maar afgezien van de onverwachte derde plaats in P-R heeft hij daar geen grote successen gehaald; hij lijkt me dan ook niet erg hoog op de lijst van potentieel geviseerde renners staan.
Ik heb nog niet alles over leipheimer gelezen. Helaas ook nog andere dingen te doen.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 14:32 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Mja bijvoorbeeld Leipheimer zei dat hij het te risico- en stressvol vond om op eigen gelegenheid te gebruiken. Dat hij ook stopte in 2007 omdat er geen georganiseerd programma meer was, maar toen dat er wel weer was er ook weer mee begon.
Ik denk dat zo'n kantelmoment best kan plaatsvinden. Door Fuentes zag men dat je dopingdokter gepakt kan worden, en dat iedereen dan zou kunnen hangen. Georaniseerd dopinggebruik werd te risicovol, het werd aan individuele renners overgelaten om hun dopingzaakjes te regelen.
Verder baseer ik mijn mening op bijvoorbeeld inspanningsfysioloog die vroeger zei dat de prestaties onmenselijk waren, onmogelijk te behalen zonder hulpmiddelen, en nu zegt dat de huidige prestaties wél geloofwaardig zijn.
Mooi figuur inderdaad, die Van Heeswijk. stoere taal uitkramen, maar dan janken wanneer het hem te heet onder de voeten wordt.....quote:Op donderdag 11 oktober 2012 15:42 schreef marcodej het volgende:
Iemand al wat vernomen van Boonen, die zijn carriére begon bij US Postal?
En de tranen van Max van Heeswijk en zijn (al dan niet) bekentenis komen nu ook in een mooi daglicht te staan.
Laten Wiggins en co daar nu constant trainenquote:Op donderdag 11 oktober 2012 15:38 schreef baggerbaas het volgende:
Even wat interessante passages uit het Bertagnolli onderzoek
* riders who want to dope can't go to Teide anymore because the place is "bruciata" - monitored and known by the antidoping authorities
Evans, maar die reed bij Mapei en Telekom.....quote:Op donderdag 11 oktober 2012 15:57 schreef One_of_the_few het volgende:
Ik kom zo snel alleen bij Hushovd terecht. Is Samsan al ergens van beschuldigt geweest?
En trainde ook met Ferrari.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 16:00 schreef Leatherface het volgende:
[..]
Evans, maar die reed bij Mapei en Telekom.....
Vanavond is hij in DWDD.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 16:08 schreef Slobeend het volgende:
Mart zal vast huilend in een hoekje zitten nu blijkt dat Armstrong tegen hem gelogen heeft.
Alvast voor de potentiele bingo:quote:
Het was hun taak wel om te onderzoeken, maar ze hadden toch niet ver gekomen. Renners liegen in hun bek en zullen ook nooit de complete waarheid vertellen.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 16:17 schreef DeeBee het volgende:
Maar grote kans dat hij op een of andere manier weer de kaart trekt van 'het was niet onze rol om dit te onderzoeken en het is nu te lang terug.'
Er is overigens al genoeg naar buiten gekomen door journalisten, alleen nooit het grote geheel. En het kom makkelijk weggewoven worden als laster.twitter:kozz201 twitterde op donderdag 11-10-2012 om 08:04:05Na lezen rapport toch weer de vraag 'heb ik al die jaren bij de teambussen staan slapen?' #Maffia #tourdefrance reageer retweet
Samuel Sanchez reed al vroeg voor Euskaltel, ook voor juni 2004. Tot juni 2004 (waarschijnlijk gedurende een jaar of 2) was er georganiseerde ploegdoping bij die ploeg, totdat de dopingarts ontslagen werd. Goed te zien in de resultaten ook.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 15:57 schreef One_of_the_few het volgende:
Mischien kunnen we beter renners gaan noemen die niet ergens verdacht zijn.
Ik kom zo snel alleen bij Hushovd terecht. Is Samsan al ergens van beschuldigt geweest?
Alejetquote:Op donderdag 11 oktober 2012 16:36 schreef TheArt het volgende:
Een aantal van ons heeft behoorlijk wat van de verklaringen gelezen. Als we nu eens een lijst maken van renners die nu nog rijden die beschuldigt worden. Kan een lang lijstje worden. Ik zal even een opzetje maken:
- Contador
- Pellizotti
- Chicchi
- Kreuziger
- Gasparotto
- Bertolini
- Popovych
- Bole
- Spilak
- Chiarini
- L.L. Sanchez
- Pozzato
- Garzelli
- Andrea Masciarelli
- Possoni
- Gusev
Wie vult aan!
ballan?quote:Op donderdag 11 oktober 2012 16:36 schreef TheArt het volgende:
Een aantal van ons heeft behoorlijk wat van de verklaringen gelezen. Als we nu eens een lijst maken van renners die nu nog rijden die beschuldigt worden. Kan een lang lijstje worden. Ik zal even een opzetje maken:
- Contador
- Pellizotti
- Chicchi
- Kreuziger
- Gasparotto
- Bertolini
- Popovych
- Bole
- Spilak
- Chiarini
- L.L. Sanchez
- Pozzato
- Garzelli
- Andrea Masciarelli
- Possoni
- Gusev
- Petacchi
Wie vult aan!
Wat heeft Riis als ploegleider misdaan?quote:
Pozzovivo heeft zich bij mijn weten altijd tegen doping uitgesproken. Heeft pas een jaar geleden zijn studie afgerond (PhD Economie) dus vandaar dat hij nog bij een kleine ploeg rijdt en pas volgend jaar naar de WorldTour gaat.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 15:38 schreef baggerbaas het volgende:
Even wat interessante passages uit het Bertagnolli onderzoek
Van het Cyclingnews forum
[..]
Vooral de opmerking van Bertagnolli over Pozzovivo, waar Ferrari hem vervolgens terugfluit, valt op.
Daar is men al druk mee bezigquote:Op donderdag 11 oktober 2012 16:45 schreef wimderon het volgende:
Op zich wel een leuke bezigheid is het identificeren van de weggelaten namen van renners en anderen in de appendices
Rogersquote:Op donderdag 11 oktober 2012 16:36 schreef TheArt het volgende:
- Contador
- Pellizotti
- Chicchi
- Kreuziger
- Gasparotto
- Bertolini
- Popovych
- Bole
- Spilak
- Chiarini
- L.L. Sanchez
- Pozzato
- Garzelli
- Andrea Masciarelli
- Possoni
- Gusev
- Petacchi
Wie vult aan!
Dat het er geen 500+ waren, dat ze makkelijk te omzeilen waren en dat Bruyneel en co. in veel gevallen wist wanneer de controleurs zouden komen.quote:
Pozzovivo wordt toch alleen besproken omdat Bertagnolli denkt dat ie doping gebruikt en daarover in gesprek gaat met Ferrari, niet omdat hij daadwerkelijk bewijzen heeft dat Pozzo gebruikt heeft?quote:
Hij wordt verdacht van het onderhouden van banden met Fuentes.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 16:45 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Wat heeft Riis als ploegleider misdaan?
??quote:Op donderdag 11 oktober 2012 17:03 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
Overigens begint de carrière van Vinokoerov nu toch ook wel riccoiaanse proporties aan te nemen, als je daar voor deze nieuwe beschuldiging nog niet van kon spreken.
Ik bedoel, zijn er dan weer nieuwe feiten van Vino aan het licht gekomen die hier niet vermeld staan?quote:
Nou, nog behoorlijk vaag natuurlijk, maar die bertagnolli zegt Vino met Ferrari te hebben gezien in 2010. Dan gaan bij een persoon als Vino toch weer alle alarmbellen rinkelen.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 17:23 schreef Leatherface het volgende:
[..]
Ik bedoel, zijn er dan weer nieuwe feiten van Vino aan het licht gekomen die hier niet vermeld staan?
Hihaho lachen op de donderdagmiddagquote:Op donderdag 11 oktober 2012 17:25 schreef THEFXR het volgende:
Er ontgaat jullie 1 ding, armstrong heeft al die tours gewonnen met maar 1 teelbal, dat betekent mindere testosteron productie!
en testosteron heb je echt wel nodig om te herstellen, vooral als je de tour rijdt.
Renners met 2 teelballen hadden dus al bij aanvang een voorsprong op armstrong!
Toch was de Tour van 2003 de leukste die ik tot nu toe heb gezien, ook al was het een tweestrijd tussen Ferrari en Fuentes, i.p.v. Armstrong en Ullrich.quote:
Die Tour was zeker leuk. Een van de meest boeiende Tours in jaren.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 17:54 schreef LeTourdeFrance het volgende:
[..]
Toch was de Tour van 2003 de leukste die ik tot nu toe heb gezien, ook al was het een tweestrijd tussen Ferrari en Fuentes, i.p.v. Armstrong en Ullrich.
quote:Wielinga: ''Ploegleiding weet alles, ook bij doping''
Geplaatst op donderdag 11 oktober 2012 om 15:29 door redactie.
Remmert Wielinga heeft ook gereageerd op mogelijke dopingpraktijken bij Rabobank. De geboren Eindhovenaar was duidelijk en spaarde daarbij oud-ploegleider Theo de Rooij en oud-ploegleiders Erik Breukink en Adri van Houwelingen niet: ''Het management van de ploeg wist alles. Zij wisten dus ook of er gebruikt werd en door wie. Ook Adri van Houwelingen en Erik Breukink'', zo zei hij tegen Omroep Brabant.
Wielinga (van 2003-2005 in de kleuren van Rabobank) keek dan ook niet verbaasd op, toen hem de verklaring van Leipheimer ten oren kwam: ''Deze belastende verklaring van Leipheimer komt voor mij niet als een verrassing. Ik begreep toen al dat er bepaalde dingen gebeurden. Ook bij Rabobank. Ik heb er zelf niets van meegekregen en mij is nooit iets opgelegd, maar dat het gebeurde geloof ik best'', zo zei Wielinga.
Dat er mensen in het verleden bij Rabobank zijn ontslagen, kwam bij Wielinga destijds ook al niet als een verrassing. Hij is metname hard voor manager de Rooij: ''Zo'n Theo de Rooij die zegt dat hij niets geweten heeft van dopinggebruik omdat het een zaak was tussen renner en ploegarts, dat is toch totale onzin. Als er binnen de Rabo-ploeg mensen waren die alles wisten, was het wel het management van de ploeg. Zij wisten dus ook of er gebruikt werd en door wie. Ook Adri van Houwelingen en Erik Breukink. Daar ben ik van overtuigd. Dit is gewoon geen eerlijk verhaal vanuit de Raboploeg.''
Of er doping gebruikt is weet Wielinga dus niet zeker, maar door de vanuit de bank opgevoerde druk kan hij het zich best voorstellen: ''Dan werd er gebeld vanuit het management van de bank en werden er prestaties geëist. Een vierde of vijfde plaats in de Vuelta was dan niet genoeg meer. Het moest beter. Ik kan me voorstellen dat er daarom naar doping gegrepen is. Want dat zorgde voor betere prestaties. Alleen deden andere ploegen het ook!''
Hij benadrukte wel dat hij zelf nooit de toevlucht naar doping nam: ''Ik heb nooit opdracht gekregen dat ik iets moest nemen. Ook niet bij Rabobank. In alle eerlijkheid, daarvoor steek ik mijn handen in het vuur. Maar het verbaast me allemaal niet.'' De ex-renner denkt overigens niet dat doping uit de sport is verdwenen.
Omdat de renners die zich met hem inlaten de koersen blijken te winnen ?quote:Op donderdag 11 oktober 2012 15:58 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
Waarom kan die Ferrari zich maar in de buurt van wielerteams blijven ophouden?
Zulke mensen zou je toch moeten kunnen weren uit de wielrennerij, is wat ik bedoel.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 18:17 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Omdat de renners die zich met hem inlaten de koersen blijken te winnen ?
quote:
Wel toevallig dat die er uit zijn gewerkt dit jaar.quote:Dat er mensen in het verleden bij Rabobank zijn ontslagen, kwam bij Wielinga destijds ook al niet als een verrassing. Hij is metname hard voor manager de Rooij: ''Zo'n Theo de Rooij die zegt dat hij niets geweten heeft van dopinggebruik omdat het een zaak was tussen renner en ploegarts, dat is toch totale onzin. Als er binnen de Rabo-ploeg mensen waren die alles wisten, was het wel het management van de ploeg. Zij wisten dus ook of er gebruikt werd en door wie. Ook Adri van Houwelingen en Erik Breukink. Daar ben ik van overtuigd. Dit is gewoon geen eerlijk verhaal vanuit de Raboploeg.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |