Jullie beiden, huis staat op beider naam neem ik aan?quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 14:56 schreef gast12345 het volgende:
Al meerdere malen contact gezocht met NHG.
Deze bevestigd inderdaad dat de onderwaarde wel wordt overgenomen, maar de schuld niet kwijtgescholden is.
Schuld zal dan aan NHG moeten worden voldaan.
Echter vraag ik me af wie dat gaat betalen...
Aangezien er een dagvaarding aankomt zou ik eens met een advocaat gaan praten.quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 14:29 schreef gast12345 het volgende:
Nu er een dagvaarding op komst is wil ik even de zaak voorleggen en meningen horen van anderen.
Soms zie je door de bomen het bos even niet meer.
Alvast bedankt voor jullie gedachten hierover.
De NHG kan eventueel de schuld kwijtschelden. Hoeft niet.quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 15:42 schreef miss_dynastie het volgende:
de NHG draagt de schuld, jullie zijn beiden van het huis af. Klaar.
Als het huis een ton overwaarde had zou je toch ook de helft daarvan willen hebben?quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 15:42 schreef miss_dynastie het volgende:
Even in redelijkheid bekeken: als ik je ex was zou ik het vertikken om 10000 euro af te tikken om jou in het huis te laten blijven wonen, terwijl ik bij verkoop dat bedrag niet zou hoeven betalen. Jouw voordeel zit erin dat je er gewoon kan blijven wonen, ik zou daar maar heel blij mee zijn en dat bedrag gewoon zelf aftikken. Zo niet, dan zal zij aandringen op verkoop, de NHG draagt de schuld, jullie zijn beiden van het huis af. Klaar.
Ja, en? Zelfs zonder NHG zou ik die 10k niet aftikken, als ex. Dan maar verkopen en allebei een schuld, maar niet hem het gemak van het houden van de woning gunnen en 10.000 euro cadeau doen (want dat is het in feite: zolang de woning nog nie verkocht is, is er helemaal geen sprake van 'concrete' onderwaarde). Ex is gekke Henkie niet, en gelijk heeft ze.quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 17:12 schreef Adfundum het volgende:
[..]
Als het huis een ton overwaarde had zou je toch ook de helft daarvan willen hebben?
Je neemt je onderwaarde pas bij verkoop dat klopt. Maar dan stel ik je twee situatie's voor:quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 17:25 schreef miss_dynastie het volgende:
Ja, en? Zelfs zonder NHG zou ik die 10k niet aftikken, als ex. Dan maar verkopen en allebei een schuld, maar niet hem het gemak van het houden van de woning gunnen en 10.000 euro cadeau doen (want dat is het in feite: zolang de woning nog nie verkocht is, is er helemaal geen sprake van 'concrete' onderwaarde). Ex is gekke Henkie niet, en gelijk heeft ze.
Ehmm... Nee. Die 5000,- was hij al kwijt, dus dan 'kost' het nog maar 5000,- (En TS bespaart zich een heleboel verhuiskosten)quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 17:36 schreef Piger het volgende:
Je neemt je onderwaarde pas bij verkoop dat klopt. Maar dan stel ik je twee situatie's voor:
Huis. Huidige waarde: 190.000. Hypotheek 200.000.
Situatie 1: TS blijft in het huis wonen. Ex wil onderwaarde niet betalen. TS kost het dus 10.000 euro.
Sowieso ook omdat het om je huis gaat.quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 18:06 schreef Armani XL het volgende:
[..]
Aangezien er een dagvaarding aankomt zou ik eens met een advocaat gaan praten.
Hoezo, bullshit? TS blijft een hele hoop ellende en gedoe bespaard door in het huis te blijven wonen. Daarnaast is er geen concrete schade, omdat hij gewoon in de woning blijft wonen en er dus helemaal geen sprake is van 'verlies'. Het zou wat mij betreft heel simpel zijn: dan maar verkopen die boel, dan heb je in ieder geval aanspraak op je NHG.quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 17:36 schreef Piger het volgende:
Je zou eventueel kunnen middelen. Dus TS neemt een iets groter deel op zich omdat hij beter in het huis kan blijven wonen, maar verder is het toch bullshit als ex-partner de kosten niet op zich neemt.
zie hier een haatdragende ex.quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 17:25 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Ja, en? Zelfs zonder NHG zou ik die 10k niet aftikken, als ex. Dan maar verkopen en allebei een schuld, maar niet hem het gemak van het houden van de woning gunnen en 10.000 euro cadeau doen (want dat is het in feite: zolang de woning nog nie verkocht is, is er helemaal geen sprake van 'concrete' onderwaarde). Ex is gekke Henkie niet, en gelijk heeft ze.
quote:Op zondag 7 oktober 2012 02:07 schreef miss_dynastie het volgende:
Mij wordt namelijk niet duidelijk waarom NHG niet onverkort van toepassing zou zijn, als je je netjes aan de daarvoor geldende regels hebt gehouden en je moet het huis wegens relatiebeeindiging verkopen.
Ik vermoed dat TS op punt 7 in de knoop komt.quote:Voorwaarden kwijtschelden restschuld met Nationale Hypotheek Garantie
1. U hebt een hypothecaire lening afgesloten met Nationale Hypotheek Garantie.
2. U hebt uw betalingsachterstanden zoveel mogelijk zelf beperkt, door uw hypotheeklasten zoveel mogelijk te blijven betalen.
3. U moet uw woning gedwongen verkopen, omdat u uw woonlasten niet meer kunt betalen als gevolg van een van de volgende vier oorzaken:
- ontslag,
- arbeidsongeschiktheid,
- relatiebeëindiging,
- overlijden van uw partner.
4. U hebt toestemming van uw hypotheekverstrekker om uw woning te verkopen.
5. U hebt uw woning verkocht met behulp van een makelaar.
6. U hebt uw woning netjes bewoond.
7. U kunt de restschuld niet uit eigen middelen inlossen.
Maar zijn ex blijkbaar niet. En in dat geval is het dus helemaal raar wat TS wil: hij het huis, meer dan 20k op de bank (want hoofdelijk aansprakelijk, dus dat moet wel om op punt 7 in de knoei te komen) en zij moet schulden maken zodat hij in het huis kan blijven in die riante positie, terwijl zij bij verkoop schuldenvrij is. Wat zou jij doen?quote:Op zondag 7 oktober 2012 10:48 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
[..]
Ik vermoed dat TS op punt 7 in de knoop komt.
Er staat nergens dat hij dat in 1 keer moet doen. Dat mag je rustig in 5 jaar afbetalen hoor, de NHG wacht wel.quote:Op zondag 7 oktober 2012 11:11 schreef miss_dynastie het volgende:
Maar zijn ex blijkbaar niet. En in dat geval is het dus helemaal raar wat TS wil: hij het huis, meer dan 20k op de bank (want hoofdelijk aansprakelijk, dus dat moet wel om op punt 7 in de knoei te komen) en zij moet schulden maken zodat hij in het huis kan blijven in die riante positie, terwijl zij bij verkoop schuldenvrij is. Wat zou jij doen?
Alleen al vanwege punt 4. De woonlasten kunnen nog wel betaald worden. Anders zou TS er niet kunnen blijven wonen.quote:Op zondag 7 oktober 2012 11:11 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Maar zijn ex blijkbaar niet. En in dat geval is het dus helemaal raar wat TS wil: hij het huis, meer dan 20k op de bank (want hoofdelijk aansprakelijk, dus dat moet wel om op punt 7 in de knoei te komen) en zij moet schulden maken zodat hij in het huis kan blijven in die riante positie, terwijl zij bij verkoop schuldenvrij is. Wat zou jij doen?
Ik begrijp en respecteer je mening dat voorop!quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 15:42 schreef miss_dynastie het volgende:
Even in redelijkheid bekeken: als ik je ex was zou ik het vertikken om 10000 euro af te tikken om jou in het huis te laten blijven wonen, terwijl ik bij verkoop dat bedrag niet zou hoeven betalen. Jouw voordeel zit erin dat je er gewoon kan blijven wonen, ik zou daar maar heel blij mee zijn en dat bedrag gewoon zelf aftikken. Zo niet, dan zal zij aandringen op verkoop, de NHG draagt de schuld, jullie zijn beiden van het huis af. Klaar.
Hier ook nog even een reactie op:quote:Op zondag 7 oktober 2012 11:11 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Maar da's dan heel simpel, dan verkoop je het wel aan een derde, dan is de overwaarde wel concreet. En hetzelfde geldt in dit geval voor de onderwaarde. Alleen ben je er dan allebei slachtoffer van en niet alleen je ex. Bedenk je wel, je ex is niet verplicht haar deel aan jou over te doen. Dat is een vriendelijke geste van haar kant. Het bespaart jou het geld van het woonklaar maken van een nieuwe woning en de kosten en gedoe van het verhuizen. Als daar voor haar helemaal niets tegenover staat en ze hetzelfde geld kwijt is als wanneer ze het aan een derde verkoopt, zou ze gek zijn om haar deel aan jou over te doen en je 10k toe te geven ook, je bent niet voor niets haar exquote:Op maandag 8 oktober 2012 13:09 schreef gast12345 het volgende:
(trouwens gelijk je standpunt over "geen concreet verlies" is een overwaarde bij niet verkopen ook niet concreet , maar wel rechtsgeldig)
Ik begrijp je.quote:Op maandag 8 oktober 2012 13:14 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Maar da's dan heel simpel, dan verkoop je het wel aan een derde, dan is de overwaarde wel concreet. En hetzelfde geldt in dit geval voor de onderwaarde. Alleen ben je er dan allebei slachtoffer van en niet alleen je ex. Bedenk je wel, je ex is niet verplicht haar deel aan jou over te doen. Dat is een vriendelijke geste van haar kant. Het bespaart jou het geld van het woonklaar maken van een nieuwe woning en de kosten en gedoe van het verhuizen. Als daar voor haar helemaal niets tegenover staat en ze hetzelfde geld kwijt is als wanneer ze het aan een derde verkoopt, zou ze gek zijn om haar deel aan jou over te doen en je 10k toe te geven ook, je bent niet voor niets haar ex
Er zijn volgens mij twee opties.quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 14:29 schreef gast12345 het volgende:
Ik wil erin blijven wonen en mijn salaris is genoeg om de hypotheek op mijn naam te krijgen
Mijn ex (en haar advocaat) zijn van mening dat de onderwaarde door NHG wordt overgenomen.
En dus haar min van 10.000 niet hoeft te voldoen.
Ja, sorry, maar lijkt me niet zo gek ook. Jij wil daar blijven wonen, dus de kosten die daarmee samenhangen ('de scheiding') zijn voor jou. En logisch dat het bezit wel normaal verdeeld wordt. Ik vind het standpunt van je ex echt niet zo gek.quote:Op maandag 8 oktober 2012 13:14 schreef gast12345 het volgende:
En als slot.
Voor de verduidelijking van de situatie.
Heb ik zelf al aangeboden de volledige schuld op me te nemen.
In ruil voor de inboedel (minus een aantal spullen die ze ook nog meeneem)
Maar dat is niet voldoende en de eis is dat ik niet alleen de schuld vol. op me neem.
Maar ook betaal voor inboedel, helft spaarrekening, en de kosten voor scheiding (notaris, bank) ook nog eens op me neem.
Leuk bedacht, maar jij hebt er geen enkel belang bij het te laten klappen, jij wil toch juist graag daar blijven wonen?quote:Op maandag 8 oktober 2012 13:16 schreef gast12345 het volgende:
[..]
Ik begrijp je.
Maar dat is puur emotie en heeft niks te maken met het zakelijke.
Het is juist andersom!!!
Ik moet zoiets hebben van: Dan maar samen ten onder!!
Maar dit gaat toch niet over meer dan een paar honderd euro? Wat inboedel en de notariskosten?quote:Op maandag 8 oktober 2012 13:14 schreef gast12345 het volgende:
Maar ook betaal voor inboedel, helft spaarrekening, en de kosten voor scheiding (notaris, bank) ook nog eens op me neem.
Dat leek mij ookquote:Op maandag 8 oktober 2012 13:23 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Maar dit gaat toch niet over meer dan een paar honderd euro? Wat inboedel en de notariskosten?
Wat heb je qua kosten aan de bank, dan?
Ja, maar jouw deel van het verlies is in feite nul, want zolang je er blijft wonen is er niets aan de hand. Maar misschien wil je ex het wel omkeren, zij neemt het huis over en krijgt van jou 10.000 euro toe?quote:Op maandag 8 oktober 2012 13:28 schreef gast12345 het volgende:
Nee zeer zeker niet! ik zal je alle details besparen, verkoop is in principe prima.
Echter zie ik het er het nut niet van in.
Mijn deel van het verlies pak ik ook.
En nogmaals een tal van oplossingen zijn al bedacht.
Echter hoop ik dat je toch ook wel snap dat met een eerlijke verdeling het niet zo moet zijn :
'In feite nul' bestaat niet. TS zou, bij huidige situatie, een restschuld hebben. Dat is relevant. Ik snap dat het emotioneel gezien beladen ligt.quote:Op maandag 8 oktober 2012 13:42 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Ja, maar jouw deel van het verlies is in feite nul, want zolang je er blijft wonen is er niets aan de hand. Maar misschien wil je ex het wel omkeren, zij neemt het huis over en krijgt van jou 10.000 euro toe?
Tuurlijk wel, want juist omdat het nul is, wil TS er blijven wonen, dat zegt 'ie zelf. Wat 'ie alleen van zijn ex verwacht, is dat zij hem er laat wonen en vrolijk geld toe geeft ook. Geld dat ze bij verkoop aan een derde ook kwijt zou zijn. Die vlieger gaat dus niet op...quote:Op maandag 8 oktober 2012 13:54 schreef Scorpie het volgende:
[..]
'In feite nul' bestaat niet. TS zou, bij huidige situatie, een restschuld hebben. Dat is relevant. Ik snap dat het emotioneel gezien beladen ligt.
Nee, hij verwacht dat zijn ex opvolging geeft aan met wat zij met haar volle verstand heeft getekend, en dat geld voor zowel een over- als een onderwaarde.quote:Op maandag 8 oktober 2012 14:00 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Tuurlijk wel, want juist omdat het nul is, wil TS er blijven wonen, dat zegt 'ie zelf. Wat 'ie alleen van zijn ex verwacht, is dat zij hem er laat wonen en vrolijk geld toe geeft ook.
Ze zou bij verkoop aan een derde misschien nog wel veel meer kwijt zijn. Daarnaast is het nogal hypocriet om te stellen dat ze niet wil opdraaien voor een schuld maar dezelfde situatie bij een overwaarde niet te belichten. TS staat in zijn recht om de onderwaarde te vorderen op haar, hoe onrechtvaardig dat ook voelt.quote:Geld dat ze bij verkoop aan een derde ook kwijt zou zijn. Die vlieger gaat dus niet op...
Maar zij staat in haar recht om dat te weigeren daaraan mee te werken en de woning gewoon aan een derde te willen verkopen. Dus heel simpel, dan maar in de verkoop ermeequote:Op maandag 8 oktober 2012 14:03 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Nee, hij verwacht dat zijn ex opvolging geeft aan met wat zij met haar volle verstand heeft getekend.
[..]
Ze zou bij verkoop aan een derde misschien nog wel veel meer kwijt zijn. Daarnaast is het nogal hypocriet om te stellen dat ze niet wil opdraaien voor een schuld maar dezelfde situatie bij een overwaarde niet te belichten. TS staat in zijn recht om de onderwaarde te vorderen op haar, hoe onrechtvaardig dat ook voelt.
Ik ben benieuwd of een rechterlijke macht daarmee instemt, aangezien TS heeft aangegeven de woonlasten te kunnen dragen. In alle redelijkheid zou TS er gewoon kunnen blijven wonen maar blijkt de ex een onwillige en vijandige houding jegens TS erop na te houden.quote:Op maandag 8 oktober 2012 14:04 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Maar zij staat in haar recht om dat te weigeren daaraan mee te werken en de woning gewoon aan een derde te willen verkopen. Dus heel simpel, dan maar in de verkoop ermee
Ik ben heel benieuwd hoe een rechter hier over zou oordelen. Dus in de verkoop ermee om elkaar maar met nog meer restschuld op te zadelen, wat ben jij een heel verzuurde ex zeg.quote:Op maandag 8 oktober 2012 14:04 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Maar zij staat in haar recht om dat te weigeren daaraan mee te werken en de woning gewoon aan een derde te willen verkopen. Dus heel simpel, dan maar in de verkoop ermee
Ik kan me niet voorstellen dat een rechter meewerkt aan een regeling waar maar één van beide partijen beter van wordt. De rechter zal TS naar ik vermoed twee opties geven:quote:Op maandag 8 oktober 2012 14:07 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd of een rechterlijke macht daarmee instemt, aangezien TS heeft aangegeven de woonlasten te kunnen dragen. In alle redelijkheid zou TS er gewoon kunnen blijven wonen maar blijkt de ex een onwillige en vijandige houding jegens TS erop na te houden.
Nee, ik noem het niet bestaand omdat je het huis niet verkoopt voor een lager bedrag! Jij hebt géén concrete schade, nota bene je eigen reden om in het huis te blijven wonen:quote:Op maandag 8 oktober 2012 14:19 schreef gast12345 het volgende:
Iets als niet bestaand noemen omdat je het niet fysiek ziet.
Is net zoiets als ontkennen dat zuurstof bestaat.
Je wil er blijven wonen en jezelf een schuld besparen. Maar niet alleen dat, daarmee wil je ook nog even 10000 euro cashen. Leuk bedacht, maar niet zo gek dat de ex daar niet aan meewerkt!quote:Op maandag 8 oktober 2012 13:28 schreef gast12345 het volgende:
In Principe heb ik zelf niks met het huis.
Echter om mezelf te besparen met een schuld.
Zo werken rechters normaliter wel als er overwaarde is terwijl er niet gecashed wordt, dus waarom zouden ze bij onderwaarde niet dezelfde rekenmethodieken gebruiken?quote:Op maandag 8 oktober 2012 14:22 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Ik kan me niet voorstellen dat een rechter meewerkt aan een regeling waar maar één van beide partijen beter van wordt. De rechter zal TS naar ik vermoed twee opties geven:
a. De woning op zijn naam te zetten, waarbij de kosten van die transactie voor zijn rekening zijn.
b. Mee te werken aan verkoop aan een derde.
Een 'ja, hoi, ik wil het huis houden en 10k toe om mijn spaarrekening te spekken' (want nogmaals, er is geen concrete schade, volgens de methode TS krijgt 'ie én het huis én 10k waar hij geen directe kosten tegenover heeft staan) zal door de rechter mijns inziens niet gehonoreerd worden.
"Schade"... wegens wat, het niet nakomen van de afspraak om levenslang bij elkaar te blijven? Dat lijkt me geen afdwingbaar iets. Dit gaat niet om schade, maar om waarde.quote:Op maandag 8 oktober 2012 14:22 schreef miss_dynastie het volgende:
Een 'ja, hoi, ik wil het huis houden en 10k toe om mijn spaarrekening te spekken' (want nogmaals, er is geen concrete schade, volgens de methode TS krijgt 'ie én het huis én 10k waar hij geen directe kosten tegenover heeft staan) zal door de rechter mijns inziens niet gehonoreerd worden.
A: Woning op mijn naam en kosten overzetting ook op mijn naam. Is volstrekt logisch.quote:Op maandag 8 oktober 2012 14:22 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Ik kan me niet voorstellen dat een rechter meewerkt aan een regeling waar maar één van beide partijen beter van wordt. De rechter zal TS naar ik vermoed twee opties geven:
a. De woning op zijn naam te zetten, waarbij de kosten van die transactie voor zijn rekening zijn.
b. Mee te werken aan verkoop aan een derde.
De bank heeft aangegeven de onderwaarde van 20000 euro direct ingelost te willen zien? Die indruk kreeg ik niet uit jouw woorden, aangezien je het hebt over 'jezelf een schuld besparen'.quote:Op maandag 8 oktober 2012 14:30 schreef gast12345 het volgende:
Zolang je dat concept niet kan accepteren dat de onderwaarde naar de bank!! en niet naar mij moet worden voldaan. is het moeilijk te discussiëren.
Als je overwaarde hebt keert de bank dat ook niet uit, maar mag je als achterblijvende ex in dat huis ook maar zien hoe je dat geld bij elkaar sprokkeld om je vertrekkende ex daarvan te voorzien.quote:Op maandag 8 oktober 2012 14:32 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
De bank heeft aangegeven de onderwaarde van 20000 euro direct ingelost te willen zien? Die indruk kreeg ik niet uit jouw woorden, aangezien je het hebt over 'jezelf een schuld besparen'.
Zou dat met een overwaarde ook zo zijn? Die is ook niet direct ingelost maar toch zou in jouw geval diegene het op moeten hoesten. Nogal krom dat dat bij een onderwaarde niet zou gebeuren.quote:Op maandag 8 oktober 2012 14:32 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
De bank heeft aangegeven de onderwaarde van 20000 euro direct ingelost te willen zien? Die indruk kreeg ik niet uit jouw woorden, aangezien je het hebt over 'jezelf een schuld besparen'.
Precies. En dat bedrag betaal je aan de ex. Waarom zou dat hier anders zijn en zou er hier aan de bank betaald moeten worden en niet aan de ex? Aangezien TS zelf aangeeft er te willen blijven wonen om schuld te voorkomen, lijkt het me niet dat de bank direct iets opeist, maar ik kan me vergissenquote:Op maandag 8 oktober 2012 14:40 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Als je overwaarde hebt keert de bank dat ook niet uit, maar mag je als achterblijvende ex in dat huis ook maar zien hoe je dat geld bij elkaar sprokkeld om je vertrekkende ex daarvan te voorzien.
Uiteraard wil de bank die 20.000 ingelost zien! NHG is niet van toepassing op deze.quote:Op maandag 8 oktober 2012 14:32 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Wat is er mis met de volgende oplossing:quote:Op maandag 8 oktober 2012 13:28 schreef gast12345 het volgende:
Echter hoop ik dat je toch ook wel snap dat met een eerlijke verdeling het niet zo moet zijn :
Ex partner: geen huis met onderwaarde, stukken uit de inboedel, en 4.000,= (eis van haar)
Ikzelf : Huis met onderwaarde, en een min van 4.000= waar ik dan zelf me eigen inboedel van gekocht heb. Ik snap dat jullie niet vanuit je scherm naar binnen kunnen kijken. maar ik verzeker je dat we geen Rembrandt aan de muur hebben en de inboedel geen 8k waard is.
Nee, dat ga ik helemaal niet hoor. Ik ga ervanuit dat het niet redelijk is van je ex te verlangen dat ze faciliteert én financiert dat je in het gezamenlijke huis kan blijven wonen, terwijl daar voor haar niets tegenover staat. Zij zal immers, op goede gronden (tenzij ze een jurist van niks heeft, maar daar ga ik niet van uit) menen dat ze aanspraak kan maken op NHG bij verkoop.quote:Op maandag 8 oktober 2012 14:43 schreef Sessy het volgende:
Miss gaat ervan uit dat over een paar jaar de onderwaarde 0 is, en vindt het daarom niet eerlijk. Maar bij de huidige stand van zaken zou die ook nog wel eens 40.000 kunnen worden... Woningeigenaar zijn kent zo z'n risico's.
Uiteindelijk helemaal mijn idee!!quote:Op maandag 8 oktober 2012 15:07 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Wat is er mis met de volgende oplossing:
- Jij blijft daar wonen en neemt een paar honderd euro aan kosten voor jouw rekening voor notaris en bank.
- Overige bezittingen door de helft.
Ze kan geen aanspraak maken op NHG want geen gedwongen verkoop. TS kan er immers blijven wonen en kan prima de hypotheek opbrengen. Ex wil dus zichzelf in de schulden werken om TS te zien crashen. NHG gaat hier logischerwijs natuurlijk niet mee akkoord en zegt dat de schuld zelf mag worden opgehoest.quote:Op maandag 8 oktober 2012 15:09 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Nee, dat ga ik helemaal niet hoor. Ik ga ervanuit dat het niet redelijk is van je ex te verlangen dat ze faciliteert én financiert dat je in het gezamenlijke huis kan blijven wonen, terwijl daar voor haar niets tegenover staat. Zij zal immers, op goede gronden (tenzij ze een jurist van niks heeft, maar daar ga ik niet van uit) menen dat ze aanspraak kan maken op NHG bij verkoop.
Welke paar duizend euro? Waarvoor is dat?quote:Op maandag 8 oktober 2012 15:11 schreef gast12345 het volgende:
Uiteindelijk helemaal mijn idee!! Na 1,5 jaar ben je het wel zat en wil je veder. (...) Echter ga ik dan ook niet nog eens een paar duizend achteraan gooien.
Spaarrekening en doorlopende krediet meen ik.quote:Op maandag 8 oktober 2012 15:12 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Welke paar duizend euro? Waarvoor is dat?
Dat jurist van niks hou ik maar even voor me. maar denk dat je wel snap wat mijn mening is.quote:Op maandag 8 oktober 2012 15:09 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Nee, dat ga ik helemaal niet hoor. Ik ga ervanuit dat het niet redelijk is van je ex te verlangen dat ze faciliteert én financiert dat je in het gezamenlijke huis kan blijven wonen, terwijl daar voor haar niets tegenover staat. Zij zal immers, op goede gronden (tenzij ze een jurist van niks heeft, maar daar ga ik niet van uit) menen dat ze aanspraak kan maken op NHG bij verkoop.
Klopt en resterende inboedel.quote:Op maandag 8 oktober 2012 15:12 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Spaarrekening en doorlopende krediet meen ik.
Kun je nou echt niet over die inboedel eruit komen? Waarom kan die niet door de helft?quote:Op maandag 8 oktober 2012 15:15 schreef gast12345 het volgende:
[..]
Klopt en resterende inboedel.
Die ze zelf niet wil maar wel wil dat ik ervoor betaal (en veel ook. eerste instantie was het bijna 12k)
Daar heb ik nog nooit van gehoord, ik vind dat zeer ongebruikelijk. Van wie heb jij dat idee?quote:Gezien ik in mijn recht sta een uitkoopsom van ex te ontvangen wegens uitstappen van verantwoordelijkheid.
Nee helaas valt er niet uit te komen. Zelfs niet met een schikking vanuit mijn kant. met een bedrag om door te starten voor haar.quote:Op maandag 8 oktober 2012 15:20 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Kun je nou echt niet over die inboedel eruit komen? Waarom kan die niet door de helft?
Schuld en spaarrekening moeten natuurlijk gewoon door de helft.
[..]
Daar heb ik nog nooit van gehoord, ik vind dat zeer ongebruikelijk. Van wie heb jij dat idee?
Ik begin wel steeds meer te snappen waarom ex een advocaat in de arm heeft genomen, eerlijk gezegd...quote:Op maandag 8 oktober 2012 15:20 schreef Hallmark het volgende:
Daar heb ik nog nooit van gehoord, ik vind dat zeer ongebruikelijk. Van wie heb jij dat idee?
Datzelfde kan gezegd worden door de ex met haar 12k aan inboedel.quote:Op maandag 8 oktober 2012 15:26 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Ik begin wel steeds meer te snappen waarom ex een advocaat in de arm heeft genomen, eerlijk gezegd...
Dat komt omdat u niks wil horen over de andere kant van het verhaal.quote:Op maandag 8 oktober 2012 15:26 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Ik begin wel steeds meer te snappen waarom ex een advocaat in de arm heeft genomen, eerlijk gezegd...
Waarom sleep je dat erbij?quote:Op maandag 8 oktober 2012 15:34 schreef gast12345 het volgende:
zie nu net deze stelling van miss op een ander topic over het afschuiven van schuld op banken bij verkoop huis :
"Part of the game, wat mij betreft. En zeker niet afwentelen op de banken, er is ook nog zoiets als gezond verstand en eigen verantwoordelijkheid..."
Maar dat is niet als het met een "ex" is want dan zijn er emoties bij betrokken en dan werkt het anders?
Lees bovenstaande.... omdat ik niet snap dat in de ene situatie wel en in de andere niet.quote:
Om aan te tonen dat zodra er emoties bij komen vrouwen niet meer rationeel kunnen denken. Terwijl ze het zonder emotie eigenlijk best weten.quote:
zo kan je het ook zeggen jaquote:Op maandag 8 oktober 2012 16:02 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Om aan te tonen dat zodra er emoties bij komen vrouwen niet meer rationeel kunnen denken. Terwijl ze het zonder emotie eigenlijk best weten.
Nee hoor, dan is het niet anders. Jij wil alleen iets totaal onredelijks, maar weigert dat zelf in te zien.quote:Op maandag 8 oktober 2012 15:34 schreef gast12345 het volgende:
zie nu net deze stelling van miss op een ander topic over het afschuiven van schuld op banken bij verkoop huis :
"Part of the game, wat mij betreft. En zeker niet afwentelen op de banken, er is ook nog zoiets als gezond verstand en eigen verantwoordelijkheid..."
Maar dat is niet als het met een "ex" is want dan zijn er emoties bij betrokken en dan werkt het anders?
Maar ondertussen ben jij degene die door je ex voor de rechter wordt gesleept, dus ik zou me maar eens naar een advocaat spoeden, als dat huis en schuldenvrij zijn je echt zo lief isquote:
Dat doet toch helemaal niet ter zake. Als het je alleen om advies gaat, dan pik je eruit wat zinvol is. De rest leg je naast je neer.quote:Op maandag 8 oktober 2012 16:02 schreef gast12345 het volgende:
[..]
Lees bovenstaande.... omdat ik niet snap dat in de ene situatie wel en in de andere niet.
Absoluut niet als belediging.
excuus voor het raken van een gevoelige snaar!quote:Op maandag 8 oktober 2012 16:05 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Maar ondertussen ben jij degene die door je ex voor de rechter wordt gesleept, dus ik zou me maar eens naar een advocaat spoeden, als dat huis en schuldenvrij zijn je echt zo lief is
Heeft u gelijk in, maar gezien ik het meer zag als discussie.quote:Op maandag 8 oktober 2012 16:08 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dat doet toch helemaal niet ter zake. Als het je alleen om advies gaat, dan pik je eruit wat zinvol is. De rest leg je naast je neer.
Als het jou verder niet uitmaakt, kap eens met dat onzinnige 'u'.quote:Op maandag 8 oktober 2012 16:10 schreef gast12345 het volgende:
[..]
Heeft u gelijk in, maar gezien ik het meer zag als discussie.
Ik sta best open voor kritiek!
absoluut zelfs wellicht zie ik iets over het hoofd.
Echter zag ik opeens iets wat vervolgens geheel de andere kant wel belicht.
Maar als u het niet erg vind begin ik geen discussie over een discussie
Volledig off topic... maar prima.quote:Op maandag 8 oktober 2012 16:12 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Als het jou verder niet uitmaakt, kap eens met dat onzinnige 'u'.
Bvd. Gr gr.
Nou, dat dacht ik eerst ook maar ik heb even zitten rondgoogelen en het lijkt er op dat men hier en daar vindt dat overwaarde hetzelfde verdeeld dient te worden als onderwaarde.quote:Op maandag 8 oktober 2012 16:03 schreef miss_dynastie het volgende:
Jij wil alleen iets totaal onredelijks, maar weigert dat zelf in te zien.
Bent u een klein beetje geirriteerd door het gebruik van u? Voelt u zich dan een ietwat oude dame?quote:Op maandag 8 oktober 2012 16:12 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Als het jou verder niet uitmaakt, kap eens met dat onzinnige 'u'.
Bvd. Gr gr.
Dank je voor het nazoeken i.p.v. stellig vasthouden.quote:Op maandag 8 oktober 2012 16:17 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Nou, dat dacht ik eerst ook maar ik heb even zitten rondgoogelen en het lijkt er op dat men hier en daar vindt dat overwaarde hetzelfde verdeeld dient te worden als onderwaarde.
Ik vond het eerst zeer ongebruikelijk maar daar ben ik nu niet zo zeker van. Sterker nog, op het moment dat TS zijn ex zomaar die restschuld kwijtscheldt, is er kans dat de fiscus spreekt over een schenking.
Nou, dan is het simpel vanuit het standpunt van de ex, verkopen die hap en aanspraak maken op NHG. Maar ik vraag me af of er sprake is van schenking of van koop tegen een prijs die door beide partijen redelijk wordt geacht in de gegeven omstandigheden. Ik denk eerder het laatste...quote:Op maandag 8 oktober 2012 16:17 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Nou, dat dacht ik eerst ook maar ik heb even zitten rondgoogelen en het lijkt er op dat men hier en daar vindt dat overwaarde hetzelfde verdeeld dient te worden als onderwaarde.
Ik vond het eerst zeer ongebruikelijk maar daar ben ik nu niet zo zeker van. Sterker nog, op het moment dat TS zijn ex zomaar die restschuld kwijtscheldt, is er kans dat de fiscus spreekt over een schenking.
Nee, dat is niet zo simpel. Wellicht betaalt zij hem liever een paar duizend piek, dan dat ze met een BKR-registratie zit voor de komende vijf jaar, ten gevolge van aanspraak maken op NHG.quote:Op maandag 8 oktober 2012 16:21 schreef miss_dynastie het volgende:
Nou, dan is het simpel vanuit het standpunt van de ex(...) aanspraak maken op NHG.
NHG heeft bevestigd dat hun niet in beeld komen in dit geval.quote:Op maandag 8 oktober 2012 16:23 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Nee, dat is niet zo simpel. Wellicht betaalt zij hem liever een paar duizend piek, dan dat ze met een BKR-registratie zit voor de komende vijf jaar, ten gevolge van aanspraak maken op NHG.
Het schijnbaar zonder reden switchen naar 'u' irriteert.quote:Op maandag 8 oktober 2012 16:17 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Bent u een klein beetje geirriteerd door het gebruik van u? Voelt u zich dan een ietwat oude dame?
Ik verzeker u dat dat niet express gebeurt.quote:Op maandag 8 oktober 2012 16:28 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Het schijnbaar zonder reden switchen naar 'u' irriteert.
Je bent of hardleers, of je kan niet lezen. Er is geen enkele situatie waarin NHG zal worden verleend indien 1 van de 2 partners het huis kan aanhouden. Sla dat even op in je volgende posts.quote:Op maandag 8 oktober 2012 16:21 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Nou, dan is het simpel vanuit het standpunt van de ex, verkopen die hap en aanspraak maken op NHG. Maar ik vraag me af of er sprake is van schenking of van koop tegen een prijs die door beide partijen redelijk wordt geacht in de gegeven omstandigheden. Ik denk eerder het laatste...
Ik betwijfel het.quote:Op maandag 8 oktober 2012 16:29 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik verzeker u dat dat niet express gebeurt.
Het was in geen geval als beledigend bedoeld.quote:Op maandag 8 oktober 2012 16:31 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik betwijfel het.
Maar enfin, TS is weer on topic.
Dit is wel een vaststaand uitgangspunt mbt NHG inderdaad. Zolang er nog mogelijkheden zijn dat het huis niet verkocht hoeft te worden (dus: geen gedwongen verkoop), wordt er ook geen NHG verstrekt.quote:Op maandag 8 oktober 2012 16:29 schreef Scorpie het volgende:
Er is geen enkele situatie waarin NHG zal worden verleend indien 1 van de 2 partners het huis kan aanhouden. Sla dat even op in je volgende posts.
Oja zeker weten heb je daar gelijk in.quote:Op maandag 8 oktober 2012 16:38 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Dit is wel een vaststaand uitgangspunt mbt NHG inderdaad. Zolang er nog mogelijkheden zijn dat het huis niet verkocht hoeft te worden (dus: geen gedwongen verkoop), wordt er ook geen NHG verstrekt.
TS, mijn advies: als de donderij naar een terzake deskundige advocaat/mediator met als specialisatie familierecht. Dit is een veel te ingewikkeld probleem om een sluitend antwoord te verwachten op een forum. Lijkt mij tenminste.
Dat is waar natuurlijk. Het kan nooit kwaad om je eens even vast te orienteren.quote:Op maandag 8 oktober 2012 16:45 schreef gast12345 het volgende:
[..]
Oja zeker weten heb je daar gelijk in.
Ik zocht ook niet naar een antwoord en ook niet om me gelijk te halen.
Maar soms door meningen van andere zie je het weer even wat meer helder.
Hmmm. Ik weet niet of het wel zo verstandig is om de daadwerkelijke dagvaarding ter zitting af te wachten. Vergeet niet dat er dan ook een repliek dient te worden opgesteld door de advocaat die jou gaat behartigen, en dat daar maar beperkte tijd voor staat. Het lijkt mij veeleer verstandiger om al geruime tijd voordat het zover is naar een geschikte advocaat te zoeken en als je die dan gevonden hebt (kan ook wat tijd overheen gaan!), dan heeft hij/zij tenminste ruim de tijd om jouw 'geval' goed te doorgronden en de beste strategie te kiezen.quote:Een afspraak met een advocaat is zo gemaakt.
Ik wacht de dagvaarding af, daar zal instaan wat de eis is en de daarbij behorende opbouw.
Tot die tijd is het giswerk.
En vind ik het zonde om 300,= per uur af te gaan tikken.
Zonder die duidelijkheid
Heb je ook weer gelijk in.quote:Op maandag 8 oktober 2012 16:52 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Dat is waar natuurlijk. Het kan nooit kwaad om je eens even vast te orienteren.
[..]
Hmmm. Ik weet niet of het wel zo verstandig is om de daadwerkelijke dagvaarding ter zitting af te wachten. Vergeet niet dat er dan ook een repliek dient te worden opgesteld door de advocaat die jou gaat behartigen, en dat daar maar beperkte tijd voor staat. Het lijkt mij veeleer verstandiger om al geruime tijd voordat het zover is naar een geschikte advocaat te zoeken en als je die dan gevonden hebt (kan ook wat tijd overheen gaan!), dan heeft hij/zij tenminste ruim de tijd om jouw 'geval' goed te doorgronden en de beste strategie te kiezen.
Wat die bijdrage betreft... tsja. Ten eerste zijn niet alle advocaten zo duur, ten tweede vraag ik me af of het zo'n goed idee is om te gaan bezuinigen op deskundig advies wanneer het gaat om een zaak met een dergelijk groot financieel belang. Vergeet niet: "penny-wise, pound-foolish" zoals de Britten het uitdrukken.
Een orienterend gesprek is bij verreweg de meeste advocaten zelfs gratis. Er zal dan niet heel erg diep op je probleem worden ingegaan, maar ik denk wel dat je van een professional een meer ter zake advies kan krijgen over hoe dit nu aan te pakken dan bij ons -excusez mon expression- 'amateurs'.quote:Op maandag 8 oktober 2012 16:59 schreef gast12345 het volgende:
[..]
Heb je ook weer gelijk in.
Dit bedoel ik nou! wellicht geeneens een slecht plan om een oriëntatie gesprek aan te vragen.
Die zijn wellicht tegen gereduceerd tarief.
Leek mij in eerste instantie het meest logisch te wachten tot ik wist waar ik aan toe was.
Gezien we 6 weken hebben om te antwoorden leek mij dit genoeg tijd.
Maar je licht opsteken kan inderdaad nooit kwaad toch?
Dat is hetgeen wat me weerhoud direct een advocaat in te schakelen.quote:Op maandag 8 oktober 2012 17:03 schreef Basp1 het volgende:
Maar werken advocaten ook met vastgestelde bedragen om de hele zaak te voeren, of kan TS gewoon dadelijk 40 uur a 250 euro gaan aftikken en eigenlijk samen met zijn ex voornamelijk wat juristen aan het sponsoren is.
Naar mijn weten werken familierecht advocaten altijd uurtje-factuurtje, maar er zijn ook echtscheidingsbemiddelaars die op internet adverteren dat ze de hele zaak afhandelen voor een vastgesteld bedrag. Gezien de hoogte van die bedragen - of beter gezegd, de laagte - vraag ik me altijd af of een meer ingewikkelde kwestie voor een dergelijk vaststaand tarief wel optimaal zal zijn af te wikkelen, en bovendien gaan genoemde mediators er doorgaans ook vanuit dat beide ex'en nog 'on speaking terms' zijn en er zonder gerechtelijke inmenging samen uit kunnen komen - daar zullen ze in ieder geval op aansturen want ook dergelijke clubs zijn natuurlijk geen filantropische instellingen en zullen ze de zaak op een zo goedkoop mogelijke wijze 'op willen lossen' - tijd is geld, immers...quote:Op maandag 8 oktober 2012 17:03 schreef Basp1 het volgende:
Maar werken advocaten ook met vastgestelde bedragen om de hele zaak te voeren, of kan TS gewoon dadelijk 40 uur a 250 euro gaan aftikken en eigenlijk samen met zijn ex voornamelijk wat juristen aan het sponsoren is.
Gezien de houding van beide exen zoals voorgesteld op dit forum lijkt me dat -helaas- zowat onvermijdelijk... hopelijk is dat toch nog te vermijden.quote:Op maandag 8 oktober 2012 17:08 schreef Basp1 het volgende:
Met een mediator ga je er met je ex niet meer uitkomen moet het echt een vechtscheiding worden?
Ben bang van wel.quote:Op maandag 8 oktober 2012 17:08 schreef Basp1 het volgende:
Met een mediator ga je er met je ex niet meer uitkomen moet het echt een vechtscheiding worden?
Ik heb 'm even verbeterd voor je.quote:Op maandag 8 oktober 2012 16:02 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Om aan te tonen dat zodra er emoties bij komen vrouwenmensen niet meer rationeel kunnen denken. Terwijl ze het zonder emotie eigenlijk best weten.
quote:
Verblind door emotie zeker?quote:Op maandag 8 oktober 2012 18:15 schreef Sessy het volgende:
voor het overige heb ik geen verschil bemerkt.
Heb je zo weinig posts per pagina?quote:Op maandag 8 oktober 2012 19:22 schreef CafeRoker het volgende:
Ik ben even weg en kan gelijk 5 pagina's bijlezen. Wat een topic is dit ondertussen geworden zeg.. heet die ex van je toevallig miss_dynasty?
ja, ik ben een beetje een amateurquote:Op maandag 8 oktober 2012 19:24 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Heb je zo weinig posts per pagina?
Nou, laat ik eerlijk zijn, ik kan me niet voorstellen dat een advocaat zich daarop beroept, terwijl dat geen enkele grondslag heeft. Die man of vrouw heeft ongetwijfeld vaker met dat bijltje gehakt....quote:Op maandag 8 oktober 2012 16:29 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Je bent of hardleers, of je kan niet lezen. Er is geen enkele situatie waarin NHG zal worden verleend indien 1 van de 2 partners het huis kan aanhouden. Sla dat even op in je volgende posts.
Bij mijn weten zit ik in een gelukkige relatie in een huurhuis, maar ik kan me vergissenquote:Op maandag 8 oktober 2012 19:22 schreef CafeRoker het volgende:
Ik ben even weg en kan gelijk 5 pagina's bijlezen. Wat een topic is dit ondertussen geworden zeg.. heet die ex van je toevallig miss_dynasty?
Dat is dus het punt, je veronderstelt en neemt aan. Wij refereren naar feiten. Doe het gewoon niet, laat het gaan. Je punt is duidelijk en tot op zekere hoogte valide, maar verder niet meer relevant.quote:Op maandag 8 oktober 2012 19:42 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Nou, laat ik eerlijk zijn, ik kan me niet voorstellen dat een advocaat zich daarop beroept, terwijl dat geen enkele grondslag heeft. Die man of vrouw heeft ongetwijfeld vaker met dat bijltje gehakt....
[..]
Bij mijn weten zit ik in een gelukkige relatie in een huurhuis, maar ik kan me vergissen
Daarover kun je van mening verschillen. Bij overwaarde is ook geen winst, maar toch dient de ex-partner uitgekocht te worden. Je kunt dus redeneren dat bij verlies men ook dient af te rekenen.quote:Op maandag 8 oktober 2012 20:10 schreef BeffJeck het volgende:
Maar hij heeft pas verlies als hij het huis moet verkopen? Dus er is nog geen verlies!
Veel mensen hebben moeite met deze abstractie.quote:Op maandag 8 oktober 2012 20:33 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Daarover kun je van mening verschillen. Bij overwaarde is ook geen winst, maar toch dient de ex-partner uitgekocht te worden. Je kunt dus redeneren dat bij verlies men ook dient af te rekenen.
De verdere redenering is, dat je de zittende partner met een schuld laat zitten waar onvoldoende onderpand tegenover staat. Oftewel een huis geeft dat voorlopig onverkoopbaar is, en je dus een stuk vrijheid inlevert.
Ik begrijp het! Dank!quote:Op maandag 8 oktober 2012 20:33 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Daarover kun je van mening verschillen. Bij overwaarde is ook geen winst, maar toch dient de ex-partner uitgekocht te worden. Je kunt dus redeneren dat bij verlies men ook dient af te rekenen.
De verdere redenering is, dat je de zittende partner met een schuld laat zitten waar onvoldoende onderpand tegenover staat. Oftewel een huis geeft dat voorlopig onverkoopbaar is, en je dus een stuk vrijheid inlevert.
Lijkt mij het meest logische!quote:Op maandag 8 oktober 2012 20:48 schreef delpit het volgende:
De situatie is heel simpel en ik begrijp niet zo goed waarom mensen zo moeilijk begrijpen dat schuld hetzelfde is als kapitaal bij een echtscheiding.
• Woning moet getaxeerd worden door een door beide partijen te erkennen taxateur
• Uitrekenen wat de woning in totaal (woningwaarde & b.v. bijbehorende spaarpolis) waard is.
• Vaststellen wat het totaal aan hypotheekschuld is.
• Uitrekenen of daar een plus (virtueel kapitaal) of min (virtuele schuld) uit voortvloeit.
• Deze schuld evenredig verdelen over het eigendomsrecht van de woning. Dus 50/50 eigendom betekent 50/50 schuld of winst.
Moeilijker is het niet. En ja of je de woning dan aan derden verkoopt of dat één van beide partijen in de woning blijft doet volstrekt niet ter zake en is inderdaad emotioneel gejank. En aanspraak doen op NHG is helemaal geen oplossing, alleen een (duur) uitstel van executie. Toekomstige verwachte waarde heeft ook geen enkele invloed. Scheiden doe je op een bepaald moment in de tijd. De waarheid van dat moment reken je mee, niets anders.
Voor mannen wel. Vrouwen snappen het niet, en rennen naar een advocaat.quote:
Uiteraard is dit het meest logische (enne heren... er bevinden zich hier ook dames met een zeer exact wetenschappelijk diploma onder de posters hoor!), maar dat wil niet zeggen dat je je toch niet moet laten bijstaan als er sprake is/komt van een juridische procedure. Al is het maar om je eventuele procedurefouten te besparen.quote:Op maandag 8 oktober 2012 20:48 schreef delpit het volgende:
De situatie is heel simpel en ik begrijp niet zo goed waarom mensen zo moeilijk begrijpen dat schuld hetzelfde is als kapitaal bij een echtscheiding.
• Woning moet getaxeerd worden door een door beide partijen te erkennen taxateur
• Uitrekenen wat de woning in totaal (woningwaarde & b.v. bijbehorende spaarpolis) waard is.
• Vaststellen wat het totaal aan hypotheekschuld is.
• Uitrekenen of daar een plus (virtueel kapitaal) of min (virtuele schuld) uit voortvloeit.
• Deze winst of schuld evenredig verdelen over het eigendomsrecht van de woning. Dus 50/50 eigendom betekent 50/50 schuld of winst.
Moeilijker is het niet. En ja of je de woning dan aan derden verkoopt of dat één van beide partijen in de woning blijft doet volstrekt niet ter zake en is inderdaad emotioneel gejank. En aanspraak doen op NHG is helemaal geen oplossing, alleen een (duur) uitstel van executie. Toekomstige verwachte waarde heeft ook geen enkele invloed. Scheiden doe je op een bepaald moment in de tijd. De waarheid van dat moment reken je mee, niets anders.
Tuurlijk. Wel sneu dat een bij voorbaat kansloos gevecht (van ex) nu nog meer kosten gaat veroorzaken.quote:Uiteraard is dit het meest logische (enne heren... er bevinden zich hier ook dames met een zeer exact wetenschappelijk diploma onder de posters hoor!), maar dat wil niet zeggen dat je je toch niet moet laten bijstaan als er sprake is/komt van een juridische procedure. Al is het maar om je eventuele procedurefouten te besparen.
Daar gaat het ook niet om. Zonder emotie zijn vrouwen best in staat om realistisch te kijken.quote:Op maandag 8 oktober 2012 22:26 schreef HetKlusKonijn het volgende:
(enne heren... er bevinden zich hier ook dames met een zeer exact wetenschappelijk diploma onder de posters hoor!)
Uit zeer eigen ervaring weet ik dat het ook wel eens de MAN kan zijn die onredelijk is.quote:Op maandag 8 oktober 2012 23:05 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Daar gaat het ook niet om. Zonder emotie zijn vrouwen best in staat om realistisch te kijken.
Maar in dit geval is het (zoals gewoonlijk): hou jij de schuld maar, en ik wil verder van alles ook nog de helft!
Terwijl TS naar mijn mening helemaal geen slecht bod doet, hij wil best de 20K schuld op zich nemen als er wat tegenover staat. (Ja, moet niet gekker worden he?)
Vrouwlief, niet voor rede vatbaar, is echter van mening dat ze liever heeft dat ze allebei een schuld overhouden, dan dat ze realistisch naar de feiten kijkt om de voor beide partijen meest gunstige oplossing te zoeken
Aan het eind van het liedje, zitten ze dalijk allebei met een schuld, en heeft de advocaat weer knaken verdient. Want zo gaat het aflopen als zijn ex niet bij haar zinnen komt.
Ik heb het zelf ook gehad, mevrouw wou perse naar de rechter, en nu krijgt ze niks. (Niet helemaal waar, ik ben niks meer verplicht, maar ze krijgt wel degelijk. Wel minder als dat ze gewoon accoord was gegaan met mijn voorstel, mij op kosten jagen is prima, maar je trekt uiteindelijk zelf aan het kortste eind...)quote:Op maandag 8 oktober 2012 23:12 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Uit zeer eigen ervaring weet ik dat het ook wel eens de MAN kan zijn die onredelijk is.
Zonder in details te treden: ik wilde een zeer acceptabele regeling en bood dat aan, ex weigert accoord te gaan (terwijl ik hem er nog even fijntjes aan herinner dat ik ooit ook rechten heb gestudeerd en hem dus ten strengste afraadde om er een zaak van te maken...), zaakje komt toch voor de rechter, en jawel hoor... meneer mag anderhalf keer zoveel betalen dan het geval zou zijn geweest als-ie gewoon mijn buitengerechtelijke voorstel had geaccepteerd.![]()
![]()
![]()
Emoties die het heldere denken verhinderen, wraakgevoelens, onredelijkheid... het komt bij beide sexen voor. Echt waar.
Dat is dus de pest: als een van beide exen zijn of haar kop verliest en een rechtszaak wil beginnen, dan ontkom je er zowat niet aan om zelf ook een advocaat in de arm te nemen, al is het maar alleen om je te vrijwaren van procedurefouten - en bovendien omdat het in de praktijk verdomd lastig is om je eigen zaak te bepleiten, juist ook vanwege de emoties die erbij komen.quote:Op maandag 8 oktober 2012 23:20 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
TS doet gewoon een alleszins redelijk aanbod (lijkt mij althans, toch?) en mevrouw, (mogelijk gouden bergen beloofd door de advocaat) wil er weer perse een rechtszaak van maken.
Buiten de advocaat schiet NIEMAND hier wat mee op. Mark my words.
Je vergeet alleen 1 ding.... Bij familierecht MAG je niet eens je eigen zaken behartigen, dan MOET je een advocaat meenemen....quote:Op maandag 8 oktober 2012 23:26 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Dat is dus de pest: als een van beide exen zijn of haar kop verliest en een rechtszaak wil beginnen, dan ontkom je er zowat niet aan om zelf ook een advocaat in de arm te nemen, al is het maar alleen om je te vrijwaren van procedurefouten - en bovendien omdat het in de praktijk verdomd lastig is om je eigen zaak te bepleiten, juist ook vanwege de emoties die erbij komen.
Je kan het natuurlijk ook laten, maar dat is dan geheel op eigen risico...
Iedereen zijn eigen keuze uiteraard. Ik weet wel dat ondanks dat het mij destijds een hele klap geld heeft gekost, ik toch heel erg blij was met het uitstekende werk van mijn advocaat.
Ik gunde haar die centen wel.
Je hebt gelijk, sorry, ik redeneerde vanuit een theoretische, algemene situatie (los van familierecht).quote:Op maandag 8 oktober 2012 23:30 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Je vergeet alleen 1 ding.... Bij familierecht MAG je niet eens je eigen zaken behartigen, dan MOET je een advocaat meenemen....
Geeft niks, is je gegund.quote:Op maandag 8 oktober 2012 23:34 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Het is al laat en een wijntje teveel...
Dank je.quote:
Tjsa daar zeg je zo wat. Los van het pro-deo verhaal (ik dacht trouwens dat die eigen bijdrage tegenwoordig toch wel wat hoger was dan 90 euro, nog losstaand van het feit dat je zowat aan de grond moet zitten voordat je er uberhaupt recht op hebt), schiet me zo te binnen dat het eigenlijk verdomde jammer is dat het binnen het familierecht niet mogelijk is om de verliezende partij te laten veroordelen tot het betalen van alle gerechtelijke kosten, inclusief die van de advocaatkosten van de winner, indien het een simpele zaak betreft en waarbij alle voorgaande jurisprudentie duidelijk al wees naar een bepaalde uitkomst.quote:Probleem van TS is echter dat zijn ex een toevoeging krijgt (en dus voor 90,- klaar is) en TS mogelijk vele duizenden euro's kwijt is (dat had ik dus ook). Daarna gaat die k*t waarschijnlijk ook nog in HB (kost toch maar 90,- , dat had ik dus ook...) en einde van het liedje zijn uiteindelijk alleen beide advocaten er wijzer van geworden.
Ik ben er simpel in, ik heb een voorstel gedaan, werd afgewezen want ze wou de hoofdprijs. Nou prima, ik ben niet te beroerd om te betalen hoor, maar ze betaald wel zelf af wat ze mij aan extra kosten wilde opdringen. Zo kan het ook.
De bijdrage is inderdaad wat verhoogd, maar niet echt schokkend:quote:Op maandag 8 oktober 2012 23:49 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Tjsa daar zeg je zo wat. Los van het pro-deo verhaal (ik dacht trouwens dat die eigen bijdrage tegenwoordig toch wel wat hoger was dan 90 euro, nog losstaand van het feit dat je zowat aan de grond moet zitten voordat je er uberhaupt recht op hebt),
Wat er nog bijkomt is het volgende: stel dat je op grond van je huidige inkomen/vermogen recht hebt op toevoeging (wat dus al verdomde lastig is), en je wint een zaak en daar is een behoorlijk geldbedrag bij gemoeid, dan 'mag' (lees: moet) je vervolgens alsnog, voor zover in je vermogen ligt, de volledige kosten van je advocaat betalen. Is dus echt geen vetpot hoor, dat pro deo-gedoe.quote:Op maandag 8 oktober 2012 23:58 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
De bijdrage is inderdaad wat verhoogd, maar niet echt schokkend:
http://www.rvr.org/nl/sub(...)Inkomensgrenzen.html
(Al zijn volgens mij de grenzen wel redelijk sterk verlaagd)
Nu niet meer dan. Een paar jaar geleden nog wel hoorquote:Op dinsdag 9 oktober 2012 00:05 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Wat er nog bijkomt is het volgende: stel dat je op grond van je huidige inkomen/vermogen recht hebt op toevoeging (wat dus al verdomde lastig is), en je wint een zaak en daar is een behoorlijk geldbedrag bij gemoeid, dan 'mag' (lees: moet) je vervolgens alsnog, voor zover in je vermogen ligt, de volledige kosten van je advocaat betalen. Is dus echt geen vetpot hoor, dat pro deo-gedoe.
Niet meer dan terecht ook. Ik wil niet eens een voorzichtige schatting zien van de kosten die er gemaakt zijn omdat persoon A, perse (aangezien het toch vrijwel niets kostte..) persoon B voor de rechter wou hebben (aangezien persoon A wist dat persoon B het volle pond moest betalen).quote:(althans, dit is wat ik ervan begrepen heb zoals het tegenwoordig werkt - niet slechts een inkomsten-toets, maar ook een vermogenstoets en blijk je achteraf toch te kunnen dokken, dan moet je dat ook. Uiteraard, correct me if I'm wrong, maar als niet, is dit wellicht nog een opsteker voor TS)
Helemaal mee eens. Rechtspraak dient om een zo goed mogelijke uitspraak te verkrijgen, niet om persoon A de gelegenheid te geven persoon B nog eens even goed te pesten en te treiteren.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 00:17 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Niet meer dan terecht ook. Ik wil niet eens een voorzichtige schatting zien van de kosten die er gemaakt zijn omdat persoon A, perse (aangezien het toch vrijwel niets kostte..) persoon B voor de rechter wou hebben (aangezien persoon A wist dat persoon B het volle pond moest betalen).
Vraag dit eens na bij iemand die vaker met dit bijltje hakt. Je hebt de hypotheek en NHG op 2 namen afgesloten, het lijkt mij logisch dat de NHG mensen niet kan verplichten om dan vervolgens een hypotheek op 1 persoon te zetten omdat de andere persoon wegloopt.quote:Op maandag 8 oktober 2012 15:13 schreef gast12345 het volgende:
[..]
Dat jurist van niks hou ik maar even voor me. maar denk dat je wel snap wat mijn mening is.
NHG vermeld duidelijk!!! dat er sprake moet zijn van gedwongen verkoop.
Dat is er toch niet? dus NHG is niet van toepassing!
Diezelfde link van je heeft het o.a. ook over bijna 800 euro eigen bijdrage, dat kan je dus niet zo over 1 kam scheren.quote:Op maandag 8 oktober 2012 23:58 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
De bijdrage is inderdaad wat verhoogd, maar niet echt schokkend:
http://www.rvr.org/nl/sub(...)Inkomensgrenzen.html
(Al zijn volgens mij de grenzen wel redelijk sterk verlaagd)
Wat nu 800,- is, was 4 jaar geleden al 750,-quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 22:44 schreef Sessy het volgende:
Diezelfde link van je heeft het o.a. ook over bijna 800 euro eigen bijdrage, dat kan je dus niet zo over 1 kam scheren.
Oh dat zou wel kunnen, maar omdat men alleen de 90 noemt en niet de rest.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 22:45 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Wat nu 800,- is, was 4 jaar geleden al 750,-
Wat 90,- genoemd werd, is nu 127,-quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 22:47 schreef Sessy het volgende:
Oh dat zou wel kunnen, maar omdat men alleen de 90 noemt en niet de rest.
Ik heb inderdaad info opgevraagd bij NHG.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 06:48 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Vraag dit eens na bij iemand die vaker met dit bijltje hakt. Je hebt de hypotheek en NHG op 2 namen afgesloten, het lijkt mij logisch dat de NHG mensen niet kan verplichten om dan vervolgens een hypotheek op 1 persoon te zetten omdat de andere persoon wegloopt.
En dat is het kromme eraan!!quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 22:51 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Wat 90,- genoemd werd, is nu 127,-
Dus het is allemaal wel wat verhoogd, maar niet overdreven.
Oftewel, met een laag inkomen kun je voor 127,- (tenzij je eerst nog even voldoet aan de voorwaarden voor korting, dan kom je op 64,- ofzo), de tegenpartij die wat meer verdient flink geld kosten. Ongeacht of je ook maar een klein beetje 'gelijk' hebt. Je kunt dus procederen om het zieken. En dat gebeurt dan ook.
Dat heb ik inderdaad ook. Als ik nu eens een advocaat kan vinden die een beetje kaas heeft gegeten van NHG dan is het wellicht een goede investering. en een kenau!!quote:Op maandag 8 oktober 2012 23:26 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Dat is dus de pest: als een van beide exen zijn of haar kop verliest en een rechtszaak wil beginnen, dan ontkom je er zowat niet aan om zelf ook een advocaat in de arm te nemen, al is het maar alleen om je te vrijwaren van procedurefouten - en bovendien omdat het in de praktijk verdomd lastig is om je eigen zaak te bepleiten, juist ook vanwege de emoties die erbij komen.
Je kan het natuurlijk ook laten, maar dat is dan geheel op eigen risico...
Iedereen zijn eigen keuze uiteraard. Ik weet wel dat ondanks dat het mij destijds een hele klap geld heeft gekost, ik toch heel erg blij was met het uitstekende werk van mijn advocaat.
Ik gunde haar die centen wel.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |