Nicequote:Op dinsdag 9 oktober 2012 11:09 schreef Cobra4 het volgende:
Apachehelikopters speuren mee naar overvaller
ULVENHOUT - Twee Apache-helikopters helpen dinsdag mee zoeken naar de overvaller van een winkel van Boerenbond in Ulvenhout. Dat maakte een woordvoerster van Defensie bekend.
Defensie ondersteunt zoekacties wel vaker, al worden over het algemeen politiehelikopters ingezet. De winkel aan de Molenstraat werd dinsdagochtend overvallen. Via Burgernet is het signalement van de overvaller verspreid. Het zou gaan om een gewapende man.
Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)ar_overvaller__.html
SP wil politietrainers naar huis halenquote:SP wil politietrainers naar huis halen
Nederland • Geplaatst door Redactie op 09-10-2012 @ 12:02
De Nederlandse politietrainers in Kunduz kunnen vervroegd naar huis. Dat stelt SP-Kamerlid Harry van Bommel dinsdag. De Volkskrant schreef maandag dat volgens de commandant der strijdkrachten Tom Middendorp in Kunduz inmiddels voldoende Afghaanse trainers zijn opgeleid die zelf de basisopleiding aan agenten kunnen geven.
"Als de commandant vindt dat de Nederlandse trainers hier niet meer voor nodig zijn, kunnen zij maar beter meteen terug naar Nederland komen", reageert Van Bommel. "De Afghanen kunnen immers de opleiding van agenten in Kunduz kennelijk zelf prima verzorgen." De SP heeft zich altijd verzet tegen de missie in Kunduz.
Als de NAVO steun van ons vraagt, verwacht ik niet dat de politiek nee zegt.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 02:07 schreef Geerd het volgende:
http://www.nu.nl/buitenla(...)kije-verdedigen.html
Als het echt escaleert hoe zal het dan der uit komen te zien?
Nederlanders naar Turkije?
Dat is mogelijk ja.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 11:17 schreef Schild het volgende:
Heeft z'n Apache dan ook direct verbinding met de meldkamer?
Mooi dat ze de Hr Ms Rotterdam opgewaardeerd hebben naar fregat.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 19:04 schreef MaryMouse het volgende:
Marine pakt bij Somalië zeven piraten
DEN HAAG - Voor de kust van Somalië heeft het marinefregat Hr. Ms. Rotterdam zeven vermoedelijke piraten aangehouden. Dat meldde het ministerie van Defensie donderdag.
Het fregat kwam woensdagmiddag in actie nadat het Spaanse vissersschip Izurdia melding had gemaakt van een aanval. Donderdagochtend werd de skiff met de aanvallers gevonden. Om ze te stoppen heeft een Cougar-helikopter van Hr. Ms. Rotterdam waarschuwingsschoten afgevuurd.
De verdachten worden vastgehouden op het marineschip totdat duidelijk is wat met ze gaat gebeuren. Hr. Ms. Rotterdam is in de wateren voor de kust van Somalië in het kader van de antipiraterijmissie Ocean Shield van de NAVO.
Born: http://www.ed.nl/nieuws/a(...)3B-zeven-piraten.ece
Voor een burger (zoals ik) zijn alle marine schepen grijs en dus fregattenquote:Op donderdag 11 oktober 2012 20:36 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Mooi dat ze de Hr Ms Rotterdam opgewaardeerd hebben naar fregat.
Geen idee of het zo lastig is met een Cougar, fregatten hadden meestal wel aardig wat ruimte op de bak.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 20:42 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
Voor een burger (zoals ik) zijn alle marine schepen grijs en dus fregatten
Maar je hebt gelijk, de HR. Ms. Rotterdam is nog steeds een LPD, een cougar kan ook zo lastig landen op een fregat.
Lees net dat op termijn de NH-90 wel vanaf de fregatten gaat opstijgen/landen. Ik wacht tot een van de marine mensen kan vertellen of de cougar kan landen/stijgen vanaf een fregat.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 20:49 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Geen idee of het zo lastig is met een Cougar, fregatten hadden meestal wel aardig wat ruimte op de bak.
Het leek me al sterk dat het Eendhovens Dagblad de 'Rotterdam' had laten upgraden naar een vliegdekfregat.
Gaan de fregatten dan verstevigd worden? Lees hier namelijk dat de NH-90 zo'n 10.000 kg gaat wegen, en dus zwaarder is dan de Cougar.quote:
quote:
* MaryMouse wacht nog op antwoordquote:Op donderdag 11 oktober 2012 20:54 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
Lees net dat op termijn de NH-90 wel vanaf de fregatten gaat opstijgen/landen. Ik wacht tot een van de marine mensen kan vertellen of de cougar kan landen/stijgen vanaf een fregat.
Daar staat een kanon. En ankerlieren.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 20:49 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Geen idee of het zo lastig is met een Cougar, fregatten hadden meestal wel aardig wat ruimte op de bak.
Het leek me al sterk dat het Eendhovens Dagblad de 'Rotterdam' had laten upgraden naar een vliegdekfregat.
Dus een cougar kan níet landen op een fregat? Hoe gaan ze dat in de toekomst dan doen met de NH-90?quote:Op donderdag 11 oktober 2012 21:58 schreef jankaas020 het volgende:
[..]
Daar staat een kanon. En ankerlieren.
Dank je, weer wat geleerd. Cougar kan dus net als de NH-90 t.z.t. gewoon op LCF- en de M-fregatten landen.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 22:14 schreef jankaas020 het volgende:
Dat moet vast kunnen op het helidek. De bak is het dek aan de voorkant van een schip. Ik geloof dat de hangaar op de M-fregatten zelfs vergroot zijn voor de NH-90.
Ik weet niet of een Cougar ook op de fregatten kan landen. Maar de NH90 is dé vervanger van de Lynx, de NH90 die Nederland krijgt heet zelfs de NATO Frigate Helicopter (NFH).quote:Op donderdag 11 oktober 2012 22:19 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
Dank je, weer wat geleerd. Cougar kan dus net als de NH-90 t.z.t. gewoon op LCF- en de M-fregatten landen.
Ja, sorry, niet wakker. ik bedoelde het hek.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 21:58 schreef jankaas020 het volgende:
[..]
Daar staat een kanon. En ankerlieren.
Hek?quote:Op donderdag 11 oktober 2012 22:39 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Ja, sorry, niet wakker. ik bedoelde het hek.
In de burgerzeevaart wel. Doen jullie het weer anders?quote:
Praktische zaken overboord: qua formaat kan hij het dus. Dat vroeg ik me af.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 22:52 schreef M5 het volgende:
Theoretisch gezien zou een Cougar nog wel op een fregat kunnen landen (LCF & M-fregat). De Cougar is namelijk kleiner en lichter dan een NH-90, al scheelt het niet zo veel.
Probleem in praktijk is dat de Cougar de staart en rotorbladen niet eenvoudig op kan vouwen, daardoor past de Cougar niet in de hangaar op een fregat. Op een LPD is dat wel mogelijk voor zover ik weet.
Belangrijker is dat de Cougar geen mogelijk heeft om van een 'helideck restraint system' gebruik te maken. Dit is een cirkelvormig rooster op het dek waar de heli zich ik kan verankeren met een haak. Dat maakt het landen op het dek met slecht weer eenvoudiger omdat een heli dan minder snel over het dek zal schuiven.
[ afbeelding ]
Dank je, mijn vraag is beantwoord. En dat alleen maar omdat een Brabants dagblad de Hr. Ms. Rotterdam een fregat noemde i.p.v. een LPDquote:Op donderdag 11 oktober 2012 22:52 schreef M5 het volgende:
Theoretisch gezien zou een Cougar nog wel op een fregat kunnen landen (LCF & M-fregat). De Cougar is namelijk kleiner en lichter dan een NH-90, al scheelt het niet zo veel.
Probleem in praktijk is dat de Cougar de staart en rotorbladen niet eenvoudig op kan vouwen, daardoor past de Cougar niet in de hangaar op een fregat. Op een LPD is dat wel mogelijk voor zover ik weet.
Belangrijker is dat de Cougar geen mogelijk heeft om van een 'helideck restraint system' gebruik te maken. Dit is een cirkelvormig rooster op het dek waar de heli zich ik kan verankeren met een haak. Dat maakt het landen op het dek met slecht weer eenvoudiger omdat een heli dan minder snel over het dek zal schuiven.
[ afbeelding ]
OK, my bad... zelfs dat heb ik niet goed. Bedtijd dus. Mazzel!quote:Op donderdag 11 oktober 2012 22:51 schreef RonaldV het volgende:
[..]
In de burgerzeevaart wel. Doen jullie het weer anders?
Ik dacht dat je dek bedoelde, wij noemen het simpelweg helidek.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 22:51 schreef RonaldV het volgende:
[..]
In de burgerzeevaart wel. Doen jullie het weer anders?
Nee, ik bedoelde het achterdek. En ik heb te lang niet meer met zeevarenden uitgehangen om me te wagen aan vaktaal. Het hek is gewoon de achtersteven trouwens.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 23:10 schreef jankaas020 het volgende:
[..]
Ik dacht dat je dek bedoelde, wij noemen het simpelweg helidek.
Ja, wanhopig onszelf aandringen is de manier om verdere bezuinigingen te voorkomen.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 23:41 schreef Cobra4 het volgende:
'Nederlander weet niet wat leger zoal doet'
ROTTERDAM - De samenwerking van Defensie met burgerorganisaties, het zogeheten civiel-militaire werk, zou veel meer bekendheid moeten krijgen bij het grote publiek. „Veel Nederlanders weten eigenlijk niet eens wat de huidige krijgsmacht allemaal doet”, stelde luitenant-kolonel Jan Vonk, commandant van het 1 CIMIC Bataljon, donderdag in Rotterdam tijdens een thema-avond over het civiel-militaire werk.
Zijn bataljon oefent vanaf donderdag 3 dagen in het centrum van de stad. De 200 militairen die daarvoor in touw zijn, oefenen het herstel van het openbare leven in de stad na een overstroming van de Maas. De operatie wordt uitgevoerd door beroepsmilitairen en reservisten.
„Soms heerst nog het beeld uit de Koude Oorlog. Maar het leger is aanzienlijk veranderd en dat moet en mag de bevolking weten”, aldus Vonk. Hij wees de toehoorders op de toegevoegde waarde van civiel-militaire samenwerking. Die wordt steeds meer een onderdeel van Defensie. En mensen moeten dat weten om zo ook draagvlak te houden voor het belastinggeld dat daaraan wordt uitgegeven, lichtte Vonk toe.
Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)an_het_leger___.html
Nu begint er inderdaad iets te dagen, wij gebruiken eigelijk alleen de termen helidek en waaiegat. (dek onder het helidek) Maar op de Amsterdam zit een hekschroef, een schroef achteruit, haaks op het schip. Ik had het dus kunnen weten.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 09:41 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Nee, ik bedoelde het achterdek. En ik heb te lang niet meer met zeevarenden uitgehangen om me te wagen aan vaktaal. Het hek is gewoon de achtersteven trouwens.
Hoereren!quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 14:13 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Ja, wanhopig onszelf aandringen is de manier om verdere bezuinigingen te voorkomen.
Die reacties ook...quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 16:14 schreef Esses het volgende:
Geen WW voor militairen met vroegpensioen
Geef dan een wat completer bericht ipv copy paste van de FPquote:Op zondag 14 oktober 2012 15:35 schreef Esses het volgende:
Militair verzet bij nieuwe bezuinigingen
Had men er niet goed aan gedaan hun achterban eerst te informeren?
Helaas zal het niet voorkomen.quote:De verkrachtingszaak tegen een hoge officier van de marechaussee op Bonaire is geseponeerd. Een woordvoerder van het OM op Bonaire laat woensdag weten dat er onvoldoende bewijs is om de man te vervolgen.
De marechaussee had op haar beurt aangifte gedaan wegens laster, smaad en het doen van een valse aangifte, tegen de vrouw die tegen de officier aangifte deed. Ook deze zaak is geseponeerd.
De betrokkenen zijn dinsdag van de beslissing van het OM op de hoogte gebracht. De man is nooit aangehouden.
Niet voorkomen = geen uitspraak. Dus zal het blijven etteren.quote:
In zo'n zaak krijg je dan vrij spoedig de verwijten van doofpotaffaire. Dat blijft, zoals ronald zegt, etteren.quote:
Klopt, maar waarom is de andere zaak dan ook geseponeerd? Om de schijn van partijdigheid te voorkomen?quote:Op donderdag 18 oktober 2012 20:52 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Niet voorkomen = geen uitspraak. Dus zal het blijven etteren.
Heeft te maken met de bewijslast die ze toch niet rond gaan krijgen mbt smaad / laster. Dit was volgens mij voor het eerst dat ik hiervan hoorde, dus enkel de aangifte is gedaan. Dan kan er amper sprake zijn van smaad/laster.quote:Op donderdag 18 oktober 2012 20:54 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Klopt, maar waarom is de andere zaak dan ook geseponeerd? Om de schijn van partijdigheid te voorkomen?
quote:Based off of a previous poster, the boom called a breakaway with the disconnect, the AWACs failed to follow the emergency procedure of pulling trottles to idle and descending. They are at fault, 100%. I don't care about piloting skills, those can be improved (in some) but if you fail to follow the -1 Emergency procedure for a breakaway you should be unqualified (Q3) and retrained.
Ja, ik heb ze gelezen, en ze maken allemaal dezelfde fout: enige terughoudendheid zou wel gepast zijn. De zaak is nog in onderzoek, dus kun je niet zeggen wie er in welke mate schuld heeft. Al snap ik natuurlijk wel dat de boomers in de reacties roepen dat het natuurlijk niet de fout van de tankers was.quote:Op zaterdag 20 oktober 2012 17:50 schreef samthegreat5 het volgende:
Gezien. In de comments staan een hele boel verklaringen van een boel mensen die beweren dat ze er wat van weten.
[..]
Jah klopt. Al lijkt dat antwoord dat ik net quote wel iets te hebben.quote:Op zaterdag 20 oktober 2012 17:53 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Ja, ik heb ze gelezen, en ze maken allemaal dezelfde fout: enige terughoudendheid zou wel gepast zijn. De zaak is nog in onderzoek, dus kun je niet zeggen wie er in welke mate schuld heeft. Al snap ik natuurlijk wel dat de boomers in de reacties roepen dat het natuurlijk niet de fout van de tankers was.
Wie zegt dat hij achter de camera lagquote:Op zaterdag 20 oktober 2012 17:57 schreef samthegreat5 het volgende:
En de positie van de filmer lijkt me in deze situatie zeer zeker (lees: to heck no dat ik daar ga liggen ) geen pretje.
Nouja, je hoort stemmen dacht ik.quote:Op zaterdag 20 oktober 2012 18:30 schreef Esses het volgende:
[..]
Wie zegt dat hij achter de camera lag
Ja, maar dat betekend niet dat hij er achter ligtquote:Op zaterdag 20 oktober 2012 18:37 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Nouja, je hoort stemmen dacht ik.
Ik heb zo het idee dat de boomer deze film zelf heeft gemaakt, door op de positie van de instructeur een camera te monteren.quote:Op zaterdag 20 oktober 2012 17:57 schreef samthegreat5 het volgende:
En de positie van de filmer lijkt me in deze situatie zeer zeker (lees: to heck no dat ik daar ga liggen ) geen pretje.
Jah, dat zal best . Maar waar komen die stemmen nou vandaan? ''Pull pull pull pull (oid)'?quote:Op zaterdag 20 oktober 2012 18:49 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Ik heb zo het idee dat de boomer deze film zelf heeft gemaakt, door op de positie van de instructeur een camera te monteren.
Ik heb er meerdere keren gelegen en geloof me: ik vind het de mooiste werkplek op de planeet! Maar als je zo'n video ziet dan schrik je wel even, ja. En toch zou ik er zo weer gaan liggen.
Instructeur ligt nooit ver weg ehquote:Op zaterdag 20 oktober 2012 18:51 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Jah, dat zal best . Maar waar komen die stemmen nou vandaan? ''Pull pull pull pull (oid)'?
Hij zegt "Go-go-go-go!" of "No-no-no-no!" volgens mij. Geen idee tegen wie, misschien wel tegen die AWACS aan de andere kant van het raam. Niet dat dat zinnig is, maar gegeven de omstandigheden kan ik het wel begrijpen.quote:Op zaterdag 20 oktober 2012 18:51 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Jah, dat zal best . Maar waar komen die stemmen nou vandaan? ''Pull pull pull pull (oid)'?
Meestal is de positie van de instructeur leeg. Aan de andere kant heeft hij nog een positie trouwens. Maar die is minder geschikt om te video-en of te fotograferen, wegens minder raampje.quote:
Hij moet niet zo schreeuwen/janken. Gewoon afwachten Echte militairen hebben een hart van steen en worden hier niet warm of koud van... ofzo :pquote:Op zaterdag 20 oktober 2012 18:54 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Hij zegt "Go-go-go-go!" of "No-no-no-no!" volgens mij. Geen idee tegen wie, misschien wel tegen die AWACS aan de andere kant van het raam. Niet dat dat zinnig is, maar gegeven de omstandigheden kan ik het wel begrijpen.
Ik zeg, nooit ver wegquote:Op zaterdag 20 oktober 2012 18:55 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Meestal is de positie van de instructeur leeg. Aan de andere kant heeft hij nog een positie trouwens. Maar die is minder geschikt om te video-en of te fotograferen, wegens minder raampje.
Ja, dat bedoelde ik dus. Ik bedoelde niet precies op die plek, maar in ieder geval ergens in een radius van een paar meter eromheen. Ik doelde meer op het feit dat er überhaupt daar op die plek een persoon aanwezig is. Snappie.quote:
Als je instructeur niet bij je is op een tanker, dan is hij gewoon ver weg. Soms wel een continent verderop.quote:
Oh, bedoel je het zo! Nou, dan is het antwoord heel simpel: met uitzondering van de twee Nederlandse KDC-10s liggen of zitten alle boom operators die op Amerikaans gebouwde tankers vliegen achterin de staart.quote:Op zaterdag 20 oktober 2012 18:57 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Ja, dat bedoelde ik dus. Ik bedoelde niet precies op die plek, maar in ieder geval ergens in een radius van een paar meter eromheen. Ik doelde meer op het feit dat er überhaupt daar op die plek een persoon aanwezig is. Snappie.
Ik heb het over de fysieke locatie van de instructeursloge, niet over de fysieke locatie van de instructeur. Zal dat de volgende keer duidelijker zeggen.quote:Op zaterdag 20 oktober 2012 18:58 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Als je instructeur niet bij je is op een tanker, dan is hij gewoon ver weg. Soms wel een continent verderop.
Op de KC-767s van de Italië en Japan na.quote:Op zaterdag 20 oktober 2012 19:01 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Oh, bedoel je het zo! Nou, dan is het antwoord heel simpel: met uitzondering van de twee Nederlandse KDC-10s liggen of zitten alle boom operators die op Amerikaans gebouwde tankers vliegen achterin de staart.
Weet je dat zeker? Die van de Japanners waren al afgeleverd toen McDD nog niet van Boeing was, IIRC. De Italianen was ik even vergeten inderdaad.quote:Op zaterdag 20 oktober 2012 19:10 schreef M5 het volgende:
[..]
Op de KC-767 van de Italië en Japan na.
Oh ok, thanks.quote:Op zaterdag 20 oktober 2012 19:01 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Oh, bedoel je het zo! Nou, dan is het antwoord heel simpel: met uitzondering van de twee Nederlandse KDC-10s liggen of zitten alle boom operators die op Amerikaans gebouwde tankers vliegen achterin de staart.
Ja, ze vliegen met een zelfde soort systeem als de KDC-10's:quote:Op zaterdag 20 oktober 2012 19:12 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Weet je dat zeker? Die van de Japanners waren al afgeleverd toen McDD nog niet van Boeing was, IIRC. De Italianen was ik even vergeten inderdaad.
Ah, ok. Zo closeup had ik die Japanse kisten nog niet gezien. Gave foto trouwens.quote:Op zaterdag 20 oktober 2012 19:13 schreef M5 het volgende:
[..]
Ja, ze vliegen met een zelfde soort systeem als de KDC-10's:
[ afbeelding ]
Marinier gewond tijdens schiettraining Arubaquote:
Bron?quote:Op zondag 28 oktober 2012 00:12 schreef Amootje het volgende:
Nou... Volgens de meest recente berichten wordt het misschien wel een vrouw!
Mevrouw Hennis-Plasschaert van de VVD kon de job wel es gaan krijgen (als eerste vrouw op die post ooit)
Tis iig voor zover ik me met politiek bezig hou naar mijn idee wel een goeie politica in de Kamer, maar dit idee moet ik wel ff aan wennen
ff afwachten nog
Maar is het al zeker? Nee toch?quote:Op zondag 28 oktober 2012 14:00 schreef sp3c het volgende:
Hennis-Plasschaert zou ik niet eens zo erg vinden, lijkt me een bijtertje
en ik zou haar doen
Kamp vond ik ook niet zo'n slechte maar die zat echt op die post omdat hij toch ergens moet zitten, eccht zijn vinger ergens aan branden was niet zo zijn dingetje en dat zal nu niet anders zijn
Ik lees net van wel... http://www.nu.nl/nieuws/2944455/ministersploeg-kabinet-rond.htmlquote:
Nee, het wordt nog slechts gemeld door bronnen rond de formatie. Dat heet gewoon Whalegangpraat, of het KID. Dit is geen officiële berichtgeving.quote:Op zondag 28 oktober 2012 18:26 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik lees net van wel... http://www.nu.nl/nieuws/2944455/ministersploeg-kabinet-rond.html
Had ik niet verwacht, ik had gedacht dat Stef Blok het zou worden.
We wachten het wel af.quote:Op zondag 28 oktober 2012 18:27 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Nee, het wordt nog slechts gemeld door bronnen rond de formatie. Dat heet gewoon Whalegangpraat, of het KID. Dit is geen officiële berichtgeving.
Dat zou best mee kunnen vallen. Ik hoorde vanmorgen op de radio dat er is afgesproken om defensie en de politie eens een regeerperiode met rust te laten, qua bezuinigen.quote:
De JSF-discussie alleen al kan hier enorm veel roet in het eten gaan gooien hea. Niet kopen kost klauwen vol geld, wel kopen kost ook zoveel klauwen met geld dat ze meteen de gehele defensieambities moeten herzien.quote:Op maandag 29 oktober 2012 09:10 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Dat zou best mee kunnen vallen. Ik hoorde vanmorgen op de radio dat er is afgesproken om defensie en de politie eens een regeerperiode met rust te laten, qua bezuinigen.
Zou wel een keer leuk zijn, 4 jaar 'rust'. Al geloof ik nooit dat die afspraak één jaar regeren zal overleven.
ja maar dat zal niet van de mindef af gaan hangenquote:Op maandag 29 oktober 2012 09:10 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Dat zou best mee kunnen vallen. Ik hoorde vanmorgen op de radio dat er is afgesproken om defensie en de politie eens een regeerperiode met rust te laten, qua bezuinigen.
Zou wel een keer leuk zijn, 4 jaar 'rust'. Al geloof ik nooit dat die afspraak één jaar regeren zal overleven.
Nou, Jeanine is iets slimmer dan dat. Die weet ook wel dat er het afgelopen half jaar nogal wat rapporten zijn verschenen waarin staat dat er te blind bezuinigd is. Als ze zou zeggen wat jij vreest, dan is ze in één klap haar geloofwaardigheid kwijt. En ze is op dit moment één van de VVDers die wel geloofwaardig is bij een deel van de bevolking, dankzij haar privacy standpunten in het EP en de Kamer.quote:Op maandag 29 oktober 2012 23:29 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja maar dat zal niet van de mindef af gaan hangen
als er na een jaar ineens toch geld afmoet dan staat ze vooraan de rij om te roepen dat de slagkracht echt nog wel hetzelfde is gebleven en dat de internationale partners ons echt nog wel tof vinden net als alle mindefs
gok ik
quote:'Snijden in leger mogelijk ongrondwettig'
AMSTERDAM - De grondwettelijke taak van de krijgsmacht komt in het gedrang door de bezuinigingen.
Foto: ANP
Daarvoor waarschuwt vertrekkend minister van Defensie Hans Hillen (CDA) zondagavond in het televisieprogramma Brandpunt.
Volgens hem komen de banden met de NAVO-partners verder onder druk te staan. Nederland zou volgens de afspraken binnen het militaire bondgenootschap twee procent van zijn nationaal product aan defensie moeten uitgeven, maar dat komt nu uit op ongeveer de helft.
"Nederland heeft alle suiker eruit gehaald die eruit te halen viel", zegt Hillen. "Ik denk echt dat we de bodem hebben bereikt."
Hij wijst erop dat allerlei achterstanden nog moeten worden ingelopen. Zo zouden er te weinig munitie, kleding, brandstof en reserveonderdelen zijn. "In feite is de wissel die op defensie is getrokken te zwaar."
Vredesoperaties
Het nieuwe kabinet heeft extra bezuinigingen op defensie afgesproken, oplopend tot 250 miljoen euro in 2017. Wel wordt een soortgelijk bedrag voor vredeoperaties beschikbaar gesteld door het ministerie voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking.
Hillen, die al vaker heeft geklaagd over het snijden in de krijgsmacht, stelt verder dat de afspraken binnen de NAVO in het gedrang komen.
"Amerika betaalde een jaar of tien, vijftien geleden ongeveer vijftig procent van de NAVO en Europa de andere helft. Nu betaalt Amerika 75 procent en Europa nog maar een kwart. Europa is aan het klaplopen."
Door: Novum
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |