Nou, nog nooit van maniertje gehoord. Wel van manier(en) natuurlijk. Het lijkt gewoon fout, het klinkt raar, maar blijkbaar bestaat dat woordje wel.quote:Op maandag 10 september 2012 14:31 schreef Copycat het volgende:
[..]
Ik bedoelde een kinderachtig maniertje.
Verkleinwoorden zijn jou vreemd?quote:Op maandag 10 september 2012 14:34 schreef Kloonhommel het volgende:
Nou, nog nooit van maniertje gehoord. Wel van manier(en) natuurlijk. Het lijkt gewoon fout, het klinkt raar, maar blijkbaar bestaat dat woordje wel.
Bij manier wel ja. Smoesje, lampje, kadootje enz enz niet.quote:Op maandag 10 september 2012 14:37 schreef Copycat het volgende:
[..]
Verkleinwoorden zijn jou vreemd?
quote:Op dinsdag 11 september 2012 08:34 schreef GrassofGod het volgende:
[..]
[..]
Ik ben een pareltje van de maatschappij, en mijn posts zijn correct gefor en gebalanceerd.
Dus ja!
quote:Op dinsdag 11 september 2012 20:13 schreef iemand het volgende:
Aangezien ik echt niks van cijfers en afkortingen snap, plaats ik het hier..
Ik heb de belastingtelefoon betaald, maar zij konden me niet vertellen hoe dit zat.
knip
Betaald, ipv gebeld in een topic over geld?quote:
Ohja. Ik moet maar 's gaan slapen.quote:Op dinsdag 11 september 2012 20:38 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Betaald, ipv gebeld in een topic over geld?
Dacht het toch wel.
Mooi dromen.quote:Op dinsdag 11 september 2012 20:39 schreef Dromer het volgende:
[..]
Ohja. Ik moet maar 's gaan slapen.
Een vorm als: "Ik bedenk mij dat we het volgende kunnen doen:" is helaasquote:Op dinsdag 11 september 2012 14:57 schreef MightyMightyM het volgende:
[..]
Klopt, de PVV is een janboel. Maar de PVDA is de enige partij die ik mij kan bedenken die een eigen minister heeft gewipt.
Spellingfout?quote:Op dinsdag 11 september 2012 23:28 schreef Staal het volgende:
Kees22
Behoorlijke spellingsfout wat mij betreft.
Als je een woord probeert te verbeteren, doe het dan goed.quote:
Waarom is spelling(s)fout fout?quote:Op woensdag 12 september 2012 11:12 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Als je een woord probeert te verbeteren, doe het dan goed.
Zowel spellingsfout als spellingfout zijn fout. Het moet namelijk spelfout zijn.
Omdat die woorden niet bestaan.quote:Op woensdag 12 september 2012 11:14 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Waarom is spelling(s)fout fout?
Tuurlijk bestaan ze wel. Het is een prima samenstelling van 'spelling' en 'fout'. De tussen-s is optioneel.quote:Op woensdag 12 september 2012 11:19 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Omdat die woorden niet bestaan.
quote:Op dinsdag 11 september 2012 21:42 schreef iemand het volgende:
[..]
Dat komt meestal wel goed. Alleen als je oudere katten hebt zou ik hem afdekken of zo. Want die kunnen minder hoog springen en soms is het warmtegevoel in de pootjes wat minder waardoor ze te laat in de gaten hebben dat het eigenlijk te heet is.
Ik heb hier bij voorbeeld een poes die vaak heerlijk ligt te grillen op een loeiende verwarming.
Dat je het kan samenstellen, wil niet zeggen dat het ook daadwerkelijk iets betekend.quote:Op woensdag 12 september 2012 11:20 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Tuurlijk bestaan ze wel. Het is een prima samenstelling van 'spelling' en 'fout'. De tussen-s is optioneel.
Niet origineel maar ja...quote:Op woensdag 12 september 2012 11:25 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Dat je het kan samenstellen, wil niet zeggen dat het ook daadwerkelijk iets betekend.
Maar als je wilt aangeven dat iemand iets fout heeft gedaan in het spellen van een woord, dan is het een spelfout. Een spelling(s)fout impliceert dat hoe je iets moet spellen fout zou zijn, en dat kan per definitie niet. Het woordje 'mij' kan maar op 1 manier gespelt worden.
quote:
Sorry hoor, maar ben jij nou serieus de betweter aan het uithangen hier, terwijl je "betweter(s)post" verre van brandschoon is qua spelling?? Echt lachwekkend.quote:Op woensdag 12 september 2012 11:25 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Dat je het kan samenstellen, wil niet zeggen dat het ook daadwerkelijk iets betekend.
Maar als je wilt aangeven dat iemand iets fout heeft gedaan in het spellen van een woord, dan is het een spelfout. Een spelling(s)fout impliceert dat hoe je iets moet spellen fout zou zijn, en dat kan per definitie niet. Het woordje 'mij' kan maar op 1 manier gespelt worden.
Ik moet je teleurstellen ... Je eerste zin heeft ook nog een d/t-fout.quote:Op woensdag 12 september 2012 11:32 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Ik ben al lang blij dat ik maar eentje fout heb geschreven. Normaal boeide het niet, maar ik probeer er tegenwoordig meer op te letten. Mijn hoofdtaal is Engels, dus ik doe mijn best.
De d/t's blijf ik het moeilijkste vinden.
Ik heb nooit beweert dat ik perfect de Nederlandse spelling beheer. Maar ik kan er niet tegen dat iemand die een fout probeert te verbeteren, het zelf ook fout heeft (verbeter het dan niet, als je niet weet hoe het wel moet). Dat is heel wat anders dan een fout hebben in de spelling.quote:Op woensdag 12 september 2012 11:34 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
Sorry hoor, maar ben jij nou serieus de betweter aan het uithangen hier, terwijl je "betweter(s)post" verre van brandschoon is qua spelling?? Echt lachwekkend.
quote:Op woensdag 12 september 2012 11:41 schreef toastmann het volgende:
Bestaat er een website waar ik een liedje kan zoeken en vervolgens kan kijken in welke complicatie het desbetreffende liedje gebruikt is ?
Dat blijkt. De Nederlandse spelling beheren lijkt me wat teveel van het goede. Maar misschien kun je proberen de Nederlandse spelling te beheersen.quote:Op woensdag 12 september 2012 11:46 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Ik heb nooit beweert dat ik perfect de Nederlandse spelling beheer.
okquote:Maar ik kan er niet tegen
dat iemand die een fout probeert te verbeteren, het zelf ook fout heeft (verbeter het dan niet, als je niet weet hoe het wel moet). Dat is heel wat anders dan een fout hebben in de spelling.
Dat heeft weinig met betweterigheid te maken, maar het was bedoeld als koekje van eigen deeg.
En ja, dit zal ook niet perfect zijn. Maar de perfecte mens bestaat dan ook niet.
kukelewoef?quote:Op woensdag 12 september 2012 11:47 schreef wise het volgende:
dit dus, als het een pvda or een sp lid zou zijn hoorde je er geen hond naar kraaien.
Ik vind je redenering interessant, maar ik vrees dat je er toch net naast zit.quote:Op woensdag 12 september 2012 11:25 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Maar als je wilt aangeven dat iemand iets fout heeft gedaan in het spellen van een woord, dan is het een spelfout. Een spelling(s)fout impliceert dat hoe je iets moet spellen fout zou zijn, en dat kan per definitie niet. Het woordje 'mij' kan maar op 1 manier gespeld worden.
Bollocks meets Botox?quote:Op woensdag 12 september 2012 14:26 schreef desiredbard het volgende:
Bollox, zolang die Pool voor hetzelfde geld werk maakt dat niet uit.
Wat is er fout aan dan?quote:Op dinsdag 11 september 2012 23:23 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Een vorm als: "Ik bedenk mij dat we het volgende kunnen doen:" is helaas![]()
al niet origineel meer.
Maar deze vorm heb ik nog nooit gezien.
En herfst? Mag dat wel? En lente? Winter?quote:Op woensdag 12 september 2012 18:48 schreef Cremetje het volgende:
We hadden gym vandaag en toen we klaar waren met ging ik me zoals gewoonlijk omkleden met gym.
Kwam die fucking gymleraar ineens binnen.
<blabla>
Ze heeft een klacht ingediend en dr ouders gaan nu met die gymleraarr praten want zomer ff de kleedkamer binnen komen mag toch niet?
Arme klasgenoot toch..
... wat?quote:Op woensdag 12 september 2012 20:01 schreef SidiJalal het volgende:
<knip>
Het gaat helemaal nergens meer over. Ja, zelfverheerlijking en de bedrijven tevreden stellen die de pupetten hun campagne geld hebben gegeven. Het hardst lach ik nog om de mensen die militant voor hun partij opkomen terwijl iedereen genakt gaat worden.
<knip>
De poppetjes!! Dat je dat niet snapt zeg!quote:
quote:Op woensdag 12 september 2012 19:00 schreef iemand het volgende:
Nou jaa die gymleraar moet niet zomaar ff binnenkomen!
Ik hoer zn ballen toch ook niet te zien en nee ik gun hem geen plezier pech!
Simpel:quote:Op woensdag 12 september 2012 11:25 schreef Kloonhommel het volgende:
Ik zie trouwens de fout niet waar Kees22 naar refereert? Ik bedenk mij trouwens dat we het volgende kunnen doen, wat is daar mis mee dan?
[..]
Los van alle gezeik over je eigen spelfouten, snap ik niet wat je hier bedoelt.quote:Op woensdag 12 september 2012 11:25 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Maar als je wilt aangeven dat iemand iets fout heeft gedaan in het spellen van een woord, dan is het een spelfout. Een spelling(s)fout impliceert dat hoe je iets moet spellen fout zou zijn, en dat kan per definitie niet. Het woordje 'mij' kan maar op 1 manier gespeld worden.
Nee, het is een grammaticafout.quote:Op woensdag 12 september 2012 13:21 schreef Bleie het volgende:
Het ging me er helemaal niet om het woord 'spelling(s)fout' te verbeteren. Ik weet heel goed dat dat allebei kan, en ik zeg en schrijf nu eenmaal spellingfout, of spelfout. Het ging me erom dat volgens mij 'ik bedenk me' een spel(ling(s))fout werd genoemd. En dat is het niet.
Een mistende inhoud?quote:SP mistte gewoon inhoud. Dat bleek wel erg pijnlijk in de laatste debatten.
Dat het niet in het Groene Boekje staat, wil echter niet zeggen dat het woord fout zou zijn. Het Groene Boekje bevat namelijk echt niet alle mogelijke samenstellingen.quote:Op donderdag 13 september 2012 01:14 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Los van alle gezeik over je eigen spelfouten, snap ik niet wat je hier bedoelt.
Een spelfout is gewoon een fout die iemand maakt in de spelling van een woord.
Het woord spelling(s)fout staat helemaal niet in mijn Groene Boekje van 1990.
Is dat niet precies wat ik zeg. Een woord dat per definitie niet kan, bestaat ook niet.quote:Op donderdag 13 september 2012 01:14 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Los van alle gezeik over je eigen spelfouten, snap ik niet wat je hier bedoelt.
Een spelfout is gewoon een fout die iemand maakt in de spelling van een woord.
Het woord spelling(s)fout staat helemaal niet in mijn Groene Boekje van 1990.
Hier een bron waar het expliciet genoemd wordt.quote:Op donderdag 13 september 2012 06:57 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Is dat niet precies wat ik zeg. Een woord dat per definitie niet kan, bestaat ook niet.
Bij mij bestaat het woord ook in geen enkel boekje, en in geen enkele bron online die ik gebruik.
Die site kun je ook niet serieus gebruiken als het om de officiële spelling gaat... Ze weten wel dat typfout fout is, maar ze gebruiken het zoals het hun uitkomt (het moet typefout zijn). Daar waar het Groene Boekje en de Van Dale leidend zijn voor onze spelling, gaan ze maar iets overnemen uit het Witte Boekje.quote:Op donderdag 13 september 2012 07:13 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Hier een bron waar het expliciet genoemd wordt.
http://www.onzetaal.nl/ta(...)el-of-spellingsregel
Daarom is onzetaal niet 100% te vertrouwen als het over spelling gaat. Spelling(s)fout is gewoon fout.quote:Het Witte Boekje biedt de gebruiker meer spellingvrijheid dan de officiële regels en kiest in een aantal gevallen voor spellingen die dichter aansluiten bij onze taalintuïtie.
http://www.sabinebrokstek(...)n-spellingsfout.htmlquote:De grootste spellingsfout is in mijn ogen spellingsfout. Een leuke zin om over na te denken. Mensen die suggereren dat ze ‘geen spellingsfouten maken’, maken deze juist wel! Spellingsfout en spellingfout bestaan niet. Zoek het op in het Groene Boekje en de Dikke van Dale (beide boekwerken zijn mijns inziens de leidraad voor de hedendaagse correcte spelling).
En wat denk je van de veel voorkomende spelfout en/of typefout: typfout. Hiervoor geldt hetzelfde: "Ik maak geen typfout." Dus wel! De wijze les van nu, de correcte schrijfwijze is: SPELFOUT en TYPEFOUT.
Die meid is meer dan alleen een blogschrijfster. Ik denk dat zij meer van taal af weet dan iedereen in dit topic samen.quote:Op donderdag 13 september 2012 08:19 schreef Lienekien het volgende:
Tja, ik kan ook een blog schrijven en het tegendeel beweren.
Wat je gewoon niet kunt ontkennen dat een bestaand en volgens de spellingregels correct gespeld woord niet per definitie in de woordenlijst of in de Van Dale staat. 'Het staat er niet in' is niet steekhoudend als het om samenstellingen gaat.
Je reageert nog steeds niet op de kern van wat ik steeds naar voren breng, n.l. dat niet alle woorden in de officiële woordenlijst of in Van Dale zijn opgenomen. Dat vind je ook gewoon terug in de toelichting.quote:Op donderdag 13 september 2012 08:27 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Die meid is meer dan alleen een blogschrijfster. Ik denk dat zij meer van taal af weet dan iedereen in dit topic samen.
Ik neem Onze Taal regelmatig serieus, maar niet als het om spelling gaat. Daar zijn echt maar twee bronnen voor. Het Witte Boekje biedt te veel vrijheid.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |