abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 28 augustus 2012 @ 00:44:00 #1
330855 ejiraM
for the greater good
pi_116093120
Ofschoon ik nog lang niet met mijn eerste kind bezig ben, vind ik het wel heel erg leuk om hier mee te lezen en discussies te volgen. Nou ontstond vanavond in dit topic een discussie over hoe lang er tussen de geboorte van twee kinderen kan/moet zitten. Daar dat niet de plek is, is de discussie algauw de kiem in gesmoord, maar eigenlijk vind ik het wel een interessante discussie.

Ben wel benieuwd hoe jullie daarover denken eigenlijk? :) Is er een 'te korte' tijd of een 'te lange' tijd die tussen twee broertjes/zusjes kan zitten? En waar en waarom liggen die grenzen dan?
Als iedereen aan zichzelf denkt, wordt er aan iedereen gedacht.
pi_116093207
zo snel mogelijk achter elkaar, dan hebben ze het meest aan elkaar.
pi_116093285
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 00:48 schreef Insektenvernichter het volgende:
pi_116093334
Hangt helemaal van de familiebanden, karakter van de kinderen en omgeving af.

Tussen mij en mijn oudste broertje zit 3 jaar, wij hebben inmiddels geen contact meer, zijn te verschillend.
Tussen mij en mijn jongste broertje zit 16 jaar, die ken ik eigenlijk helemaal niet, toen hij geboren werd zat ik meer met vrienden en daarna ging ik het huis uit

Wat ik wil zeggen, het maakt niets uit hoeveel tijd er tussen zit
pi_116095715
Hier is de oudste net 6 geworden, de middelste net een maand 3 jaar en de jongste is 11 maand geweest. Ben ook 20 weken zwanger.
Hier spelen de oudste 2 best veel samen maar ze hebben net zo vaak ruzie met elkaar. Ze zijn beide (nog) wel heel gek met hun broertje.
Good mums have sticky floors, dirty ovens and happy kids!!
pi_116096014
Tja, hier zal tussen de oudste en de middelste ongeveer 14 maanden zitten en tussen de middelste en de jongste een paar minuten of zo?
  dinsdag 28 augustus 2012 @ 07:27:19 #7
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_116096136
Er bestaat natuurlijk niet zoiets als 'de beste' tussentijd.
Alles heeft voors en tegens.

Heel kort op elkaar (<1 jaar) is leuk voor de kinderen zelf omdat ze nog veel overlap hebben qua ontwikkelingfases, maar zwaar voor de ouders.
Enigszins kort op elkaar (<2 jaar) maakt dat de kinderen waarschijnlijk redelijk samen op kunnen trekken, maar dat kan ook weer een nadeel zijn als de karakters botsen.
Veel tijd er tussen (laten we zeggen >3 jaar) geeft de ouders meer rust maar maakt dat de kinderen zelf vanwege het leeftijdsverschil minder 'matchen'.

Bij ons zit er 1jr8mnd tussen, dat bevalt ons goed. Maar ik scheel 3jr3mnd met mijn oudere broer en vond dat toen ik klein was ook no problemo.
[b]Op &lt;a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" &gt;maandag 29 januari 2018 10:31&lt;/a&gt; schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_116096183
Zoals al gezegd, alles heeft z'n voors en tegens.

Ik had een ideale tussentijd van ongeveer twee jaar in gedachten. Zoveel scheelt er ook tussen mij en mijn broertje en tussen mijn man en zijn zus, dus dat voelde heel natuurlijk voor ons.
Helaas is mijn peuter inmiddels ruim 2, maar wil het met het zwanger worden van de tweede nog niet zo lukken... Hij zal dus zeker ruim 3 zijn voordat hij een broertje of zusje krijgt.

(En nu focus ik me vooral op de voordelen daarvan... oudste uit de luiers als de baby er is, kan goed praten, niet zo heel lang dubbele kinderopvang, alle meubeltjes en andere baby-/dreumeszaken niet dubbel nodig, oudste snapt meer van wat er gebeurd... etc)
  dinsdag 28 augustus 2012 @ 07:37:36 #9
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_116096198
Tussen de eerste en de tweede zit 19 jaar :+
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_116096212
Hier zit er 2 jaar en 18 dagen tussen de 2. Moet zeggen dat t me echt meevalt. Ik had het zwaarder verwacht :') er is ook niet echt bewust gekozen voor.dit verschil eigenlijk. We besloten dat een broertje of zusje leuk zou zijn op een bepaald moment en ik heb toen niet nagedacht over de tijd die er tussen zou zitten.

Denk dat er geen ideale tijd is ook eigenlijk. Tis maar net wat je zelf wil.
pi_116096217
Waarom persé 2?
pi_116096449
Ik vind 2,5 jaar meer dan zat tijd er tussen, mijn oudste was precies 2,5 toen de jongste kwam.
De oudste kon heel erg veel :Y maar nog klein genoeg nu om leuk samen te spelen. :Y
pi_116096504
Er zit 2 jaar en 3 maanden tussen onze kinderen. Leuk voor de kinderen als ze iets ouder zijn, maar het is bij tijd en wijlen wel aanpoten. (Ze zijn nu 3 en 0)
  dinsdag 28 augustus 2012 @ 08:30:02 #14
380115 LoganMCV
Ik doe ook maar wat
pi_116096633
Zo min mogelijk er tussen, dan hebben de kinderen het meest aan elkaar als ze jong zijn.
Meer dan 4 jaar er tussen, dat is rustiger voor de ouders.

Eenmaal volwassen maakt het voor de kinderen niet veel meer uit of er 2 of 5 jaar tussen zit.

Maar ik vind het ook een wat arrogante discussie. Je moet eerst maar zien of je wel een tweede kind kan krijgen nadat je het zo mooi hebt gepland. De natuur laat zich niet zo makkelijk plannen
  dinsdag 28 augustus 2012 @ 08:30:51 #15
380115 LoganMCV
Ik doe ook maar wat
pi_116096639
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 07:37 schreef Leandra het volgende:
Tussen de eerste en de tweede zit 19 jaar :+
Dan hebben ze heeeel veel aan elkaar, kan de oudste mooi babysitten :)
  dinsdag 28 augustus 2012 @ 08:33:56 #16
380115 LoganMCV
Ik doe ook maar wat
pi_116096668
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 07:34 schreef Shandaly het volgende:
Zoals al gezegd, alles heeft z'n voors en tegens.

Ik had een ideale tussentijd van ongeveer twee jaar in gedachten. Zoveel scheelt er ook tussen mij en mijn broertje en tussen mijn man en zijn zus, dus dat voelde heel natuurlijk voor ons.
Helaas is mijn peuter inmiddels ruim 2, maar wil het met het zwanger worden van de tweede nog niet zo lukken... Hij zal dus zeker ruim 3 zijn voordat hij een broertje of zusje krijgt.

(En nu focus ik me vooral op de voordelen daarvan... oudste uit de luiers als de baby er is, kan goed praten, niet zo heel lang dubbele kinderopvang, alle meubeltjes en andere baby-/dreumeszaken niet dubbel nodig, oudste snapt meer van wat er gebeurd... etc)
WIj dachten ook zoiets en een jaar na de eerste was mijn vrouw weer zwanger maar dat werd een miskraam. Daarna wilde het ook niet meer zo lukken, maar nu hebben we een dochter van 4 en twee zonen van 1. Dubbel feest :)
  dinsdag 28 augustus 2012 @ 08:35:11 #17
380115 LoganMCV
Ik doe ook maar wat
pi_116096679
quote:
17s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 06:56 schreef Kyara het volgende:
Tja, hier zal tussen de oudste en de middelste ongeveer 14 maanden zitten en tussen de middelste en de jongste een paar minuten of zo?
Als je zo nauwkeurig gaat zijn dan is dat bij ons een paar seconden tussen de middelste en de jongste :)
pi_116096711
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 08:35 schreef LoganMCV het volgende:

[..]

Als je zo nauwkeurig gaat zijn dan is dat bij ons een paar seconden tussen de middelste en de jongste :)
Ze moeten hier nog geboren worden hoor ;)
pi_116096725
Mijn zusje en ik schelen bijna 7 jaar. Wij konden elkaars bloed wel drinken vroeer. Nu gaat dat gelukkig veel beter.

Tussen mijn kinderen zit ruim 3,5 jaar. Ik had dat ook graag wat korter gewild maar het duurde een tijdje voor ik zwanger was.
De dames kunnen goed met elkaar spelen, verzinnen hele rollenspellen maar soms slaat het ineens om en slaan ze elkaar binnen een paar minuten de hersens in..
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_116096773
Tja, als het te plannen zou zijn zouden wij graag 2,5 jaar ertussen gehad hebben. Leek ook te gaan lukken, maar helaas een molazwangerschap. Geeft bijna een jaar extra verschil ivm risico's voor mij waardoor ik verplicht aan de anticonceptie zit (kromme zin, maar krijgt het niet beter verwoord).

Nu probeer ik het net zo te bekijken als Shandaly, maar het blijft moeilijk. Je hebt ook geen idee op welk verschil je gaat uitkomen. Op z'n minst 3,5 jaar, maar waarschijnlijk langer.
  dinsdag 28 augustus 2012 @ 08:44:44 #21
380115 LoganMCV
Ik doe ook maar wat
pi_116096782
quote:
17s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 08:38 schreef Kyara het volgende:

[..]

Ze moeten hier nog geboren worden hoor ;)
Spannend ! moet je nog lang?

Het is erg leuk hoor om twee babies samen te zien opgroeien (maar ook wel pittig af en toe)
  dinsdag 28 augustus 2012 @ 08:46:33 #22
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_116096804
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 08:30 schreef LoganMCV het volgende:

[..]

Dan hebben ze heeeel veel aan elkaar, kan de oudste mooi babysitten :)
Dat is nog niet gebeurd, maar dat wordt wel eens tijd :Y
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 28 augustus 2012 @ 08:52:07 #23
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_116096879
Hier zit er 20 maanden tussen, was niet geheel gepland en hoewel ik stikdol ben op beide heren zou ik, als ik het over zou kunnen doen, toch iets voorzichtiger gedaan hebben en er wat meer tijd tussen hebben laten zitten. Ik vind het bij vlagen heel erg pittig, vooral omdat ze qua spel etc. enerzijds dicht bij elkaar zitten, maar toch anderhalf jaar uit elkaar en dat blijft lastig uitleggen. En ze maken samen zo vreselijk veel herrie. :@ Ze zijn heel druk en kunnen elkaar lastig met rust laten. Het is zelden dat ze allebei met een eigen dingetje aan het spelen zijn.
Geen idee hoe het geweest zou zijn als er meer tijd tussen had gezeten, maar ik kan me zo voorstellen dat ze dan elk wat meer op hun eigen ding gericht zouden zijn omdat het belevingsniveau dan wat meer verschillend is.

Aan de andere kant kunnen ze samen ook wel weer vreselijk veel lol hebben en dat is ook wel heel leuk om te zien. :Y
pi_116096894
Dat is hier niet hoor Be.. De dames kunnen o goed als niet iets zelfstandigs doen.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_116097257
Hier zit er exact (op de dag af) 2,5 jaar tussen en ik vind dat wel ideaal.
De oudste snapte al goed dat ik even bezig was met de jongste (voeden enzo) en als hij sliep had ik tijd voor haar.
Tijdens de zwangerschap en een paar maanden er na sliep ze ook nog 's middags, ideaal :)
pi_116097270
Hier zit er 22 maanden tussen en ik vind het pittig. Ook vind ik het jammer dat mijn oudste het begrip zusje nog niet snapt en we niet konden uitleggen waarom ik een paar nachtjes weg was enz.
Maar over een paar maanden zal hij niet beter weten hoop ik.
pi_116097320
Toevallig was ik laatst bij een lezing van een pedagoog hierover. Hij had het standpunt dat er tussen de twee kinderen minstens twee jaar verschil moet zitten om te voorkomen dat de twee, zoals hij dat noemde, een "emotionele tweeling" zou worden. Dus waar de één de ander
of stimuleert in de ontwikkeling of juist een belemmering vormt.
Hij vond de ideale tijd dus 2 jaar tussen de kinderen zodat beide kinderen zoveel mogelijk een eigen ontwikkeling konden doormaken, maar tegelijkertijd ook van elkaar te leren zonder elkaar in de weg te zitten. Of iets van die strekking..
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_116097421
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 08:44 schreef LoganMCV het volgende:

[..]

Spannend ! moet je nog lang?

Het is erg leuk hoor om twee babies samen te zien opgroeien (maar ook wel pittig af en toe)
ik ben pas 12 weken :D

Ik denk dat alles zijn voor- en nadelen heeft. Ik ken ook mensen die > 4 jaar er tussen hebben. Kindje 1 heeft papa en mama 4 jaar voor zich alleen gehad en kindje 2 krijgt ook volop aandacht omdat nr 1 naar school gaat. Nadeel is wel heel lang in de luiers en ze hebben wat minder aan elkaar. Dicht bij elkaar is voor de kinderen leuk maar voor de ouders een stuk zwaarder (denk ik).

Maar uiteindelijk heb je het ook niet altijd voor het zeggen.
pi_116097438
Mijn middelste zusje en ik schelen 22 maanden, mijn jongste zusje en ik 5 jaar.
ik moet zeggen dat ik de jongste vroeger altijd maar vervelend vond, en ik vond het een ramp haar overal mee te moeten nemen.. Dan was ik 10, ging ik buitenspelen, maar moest ik meer op haar letten.. Toen was dat echt verschrikkelijk voor mij.. Nu hebben we geen problemen meer..

Toen ik zwanger was van mijn zoontje, heb ik altijd gezegd, niet meer dan 3 jaar ertussen.. Maar ik ben gescheiden toen hij 3 was, dus ja.. Mijn planning komt niet meer uit.. Misschien blijft het wel zelfs bij hem..
  dinsdag 28 augustus 2012 @ 09:30:11 #30
35189 Troel
scherp en bot
pi_116097559
Hier zit er een jaar en 8 maanden tussen en dat is druk, maar ze kunnen ook heel lief samen spelen. Dat was eerder wel een probleem omdat de oudste dan niet begreep dat de jongste helemaal geen idee had wat samenspelen inhield. Die is nu met zijn 4,5 oud genoeg om dat te begrijpen en de jongste kan ook wat beter samenspelen :P
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_116097626
Maar dat vind ik dan weer de fout van jouw ouders dat jij op je zusje moest passen buiten :Y
Dat snap ik sowieso niet het opzadelen van het ene kind met het andere kind.

Soms even een paar minuten of omdat ze het willen maar mee op sleeptouw nemen dus niet.
pi_116097628
Er zal straks bijna 2,5 jaar tussen zitten, en eerlijk gezegd heb ik er op voorhand totaal niet over nagedacht wat de 'ideale' tijd tussen beide kinderen zou zijn. Dat we er meer dan 1 wilden was duidelijk, het moment hing vooral af van hoe het thuis ging structureel.
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
  dinsdag 28 augustus 2012 @ 09:36:48 #33
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_116097688
Hier een tweeling van 3 jr 3 mnd, spelen juist heel veel en ook fijn samen over het algemeen. Heerlijk!
  dinsdag 28 augustus 2012 @ 09:37:59 #34
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_116097710
quote:
2s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 09:33 schreef Pvoesss het volgende:
Maar dat vind ik dan weer de fout van jouw ouders dat jij op je zusje moest passen buiten :Y

Soms even een paar minuten of omdat ze het willen maar mee op sleeptouw nemen dus niet.
Dat idd, hoewel ik vrijdag in de Apenheul wel gretig gebruik heb gemaakt van het feit dat de oudste jong en fit is enzo en dus prima even met de jongste het boomtoppad kon doen terwijl ik even zat uit te rusten.
Maar dat is van een andere orde, toen ze samen in zo'n cabine op de foto gingen stonden er al oma's te kirren dat vader en zoon zo schattig waren :') _O-
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_116097735
quote:
2s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 09:33 schreef Pvoesss het volgende:

Naja het was meer dat mn zusje mee wilde spelen met haar grote zussen, ik vond dat altijd stom, andere zusje vond dat nooit erg, maar zij was nooit moeilijk.. En tis niet zo dat mn moeder niet hoefde op te letten, speeltuin was namelijk beneden.. Mams zag alles wat we deden..
  dinsdag 28 augustus 2012 @ 09:39:25 #36
35189 Troel
scherp en bot
pi_116097736
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 09:37 schreef Leandra het volgende:

[..]
Maar dat is van een andere orde, toen ze samen in zo'n cabine op de foto gingen stonden er al oma's te kirren dat vader en zoon zo schattig waren :') _O-
Oef
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  dinsdag 28 augustus 2012 @ 09:44:02 #37
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_116097800
quote:
7s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 09:39 schreef Troel het volgende:

[..]

Oef
Hij is lang (> 2 mtr) dus hij wordt al snel ouder geschat dan de bijna 21 die hij is.
En z'n teruglopende haargrens zal ook niet helpen :X
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_116097926
Ik ben heel benieuwd nu hoe hij er uit ziet :D
  dinsdag 28 augustus 2012 @ 10:08:00 #39
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_116098266
Hier nog geen jaar tussen kind 1 en 2, ik zou niet anders gewild hebben. Na nog twee jaar kwam nr 3 en na weer 2 jaar nr 4. Ik ben geen 18 meer dus steeds 3 jaar er tussen zou niet gewerkt hebben, weet ook niet of ik dat had gedaan als ik wel 18 was geweest. Dan had ik denk ik weer geen 4 kinderen gewild? Hoe dan ook, ik vind het heerlijk zo.
pi_116098365
Ik dacht altijd: doe mij ze maar lekker snel achter elkaar. Alleen ging dat allemaal niet zo makkelijk als ooit gedacht. En nu zit er bijna 3 jaar tussen nr 1 en 2. En straks 2,5 jaar tussen 2 en 3&4.
Als het anders geweest was had ik het ook prima gevonden, maar je hebt het niet altijd in de hand.
Met een meidenkwartet
pi_116098414
Hier 23 maanden (en een week) tussen de meiden... had het liever nog wel korter gewild, maar was al blij dat het zo snel 'lukte'.. Het is best pittig, maar ik vind het persoonlijk fijn om de 'tropenjaren' door te trekken, ipv er helemaal uit te zijn en er weer in te 'moeten'... ;) De oudste begrijpt al heel veel en is heel erg met haar zusje bezig, super lief!

Voordeel vind ik dat ze aardig in de buurt zitten van elkaars interesses straks (bij dagjes weg enzo, handig lijkt me?) en ik zou het zo weer opnieuw op deze manier doen... ondanks dat baby 2 een stuk pittiger is dan mijn oudste was (en is)... maar aan alles is een mouw te passen..

En of je een band hebt met je zus of broer heeft (helaas?) niks met leeftijd te maken, maar alles met karakter.. of het 'klikt'...
pi_116098428
Dat niet aan elkaar hebben met meer leeftijdsverschil is volgens mij echt ook heel kind afhankelijk. Ik kom uit een wat raar samengsteld gezin, maar mijn oudste zussen, die keurig twee jaar schelen, hadden helemaal niets aan elkaar. Ik geloof dat ze zelden samen gespeeld hebben. De jongste daarvan is 5 jaar ouder dan ik en we waren de dikste maatjes. Met mijn vijf jaar jongere zusje kon ik dan ook weer vrij weinig, hoewel dat steeds beter ging toen we ouder werden. Zij kon wel weer enorm goed overweg met onze oudste zus, ondanks een leeftijdsverschil van 12 jaar. Ik ben nu heel hecht met mijn jongste zusje en merk er echt heel weinig van dat ze 5 jaar schelen. Ik heb het overigens als heel waardevol ervare om zoveel van haar babytijd mee te krijgen. Ik weet nog hoe het was toen ze net geboren was, heb luiers verschoond, fruithapjes en flessen gegeven, ik kon echt meezorgen en dat vond ik heel leuk.

Kortom, ik geloof er niet zo in dat twee jaar of minder ertussen garant staat voor voor aan elkaar hebben. Zo als het er nu naar uit ziet zou ik het liefst iets meer tijd tussen baby en een eventuele volgende hebben. Vooral uit fysiek oogpunt, ik vind het zorgen voor een baby lichamelijk echt een belasting, ik zou er nu niet zwanger bij kunnen zijn. Zodra het manneke zelf kan (trap)lopen en niet meer constant getild moet worden, wil ik er wel over nadenken.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_116098436
Vier kinderen...

The horror. Persoonlijk heb ik echt helemaal niks met zo'n kinderverslaving. Brrrrrr.
pi_116098472
Ik vind het best tof hoor, om drie zussen te hebben O+ Maar zelf hoef ik er ook geen vier.
pi_116098513
Ik had drie ook leuk gevonden, maar we krijgen een bonusbaby O+
Met een meidenkwartet
pi_116098521
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 10:17 schreef Clubsoda het volgende:
Ik vind het best tof hoor, om drie zussen te hebben O+ Maar zelf hoef ik er ook geen vier.
Ik geef echt iets teveel om m'n eigen leven om er 4 te hebben geloof ik. Wij genieten echt heeeeeel erg van een weekendje weg, een saunaatje, een filmavondje of wat dan ook met z'n 2-en en doen dat dan ook vrij regelmatig. En oppas voor 1 is echt 100x sneller gevonden dan oppas voor 4...

Maar ieder z'n ding he.
  dinsdag 28 augustus 2012 @ 10:22:33 #47
255392 De_Taartjesfee
Hoardin' like a hoarder
pi_116098567
Tussen de oudste twee zit 2 jaar en 9 maanden. Tussen nummer 2 en 3 zit 4 jaar en 8 maanden.
Ik had er liever 3 in 4 jaar tijd gekregen maar soms heb je niets te willen :)
I`m not weird. I`m limited edition.
  dinsdag 28 augustus 2012 @ 10:30:24 #48
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_116098731
quote:
10s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 10:20 schreef Luigi het volgende:

[..]

Ik geef echt iets teveel om m'n eigen leven om er 4 te hebben geloof ik. Wij genieten echt heeeeeel erg van een weekendje weg, een saunaatje, een filmavondje of wat dan ook met z'n 2-en en doen dat dan ook vrij regelmatig. En oppas voor 1 is echt 100x sneller gevonden dan oppas voor 4...

Maar ieder z'n ding he.
Een 'eigen' leven heb ik 1 dagdeel per week :D Genoeg voor mij.
Tot nu toe zijn de kinderen nog zo klein dat het na 19 uur savonds 'stil' is in huis. Al houdt de baby zich daar natuurlijk niet aan. En een oppas vinden voor 4 is inderdaad lastig, dat komt dan ook eigenlijk niet voor.

Maar is inderdaad een heel persoonlijke keuze.

Misschien dat ik mijn eigen leven wat minder mis omdat ik pas na mijn 30e mijn eerste kind heb gekregen? Ik heb een leuk eigen leven gehad en was echt toe aan een druk gezin. En nog steeds ervaar ik het nu niet als geen eigen leven meer hebben, dit is mijn eigen leven.
pi_116098834
quote:
10s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 10:20 schreef Luigi het volgende:

[..]

Maar ieder z'n ding he.
Wij hebben er straks ook 4 maar gaan nog steeds om de 2 weken een avond weg met zijn tweeen. We gaan pas weg als de kids om 20:00 uur in bed liggen en dan is mijn moeder hier of de babyfoon bij de buren. Of de oudste bij zijn vader en de andere 2 bij mijn ouders.
Kan niet zeggen dat we nu meer moeite hebben met oppas zoeken dan met 1 kind!!
  dinsdag 28 augustus 2012 @ 10:38:58 #50
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_116098885
Bij mij hebben alle kinderen dezelfde vader en zowel mijn ouders als schoonouders wonen in het buitenland, komt bij dat mijn oudste echt net 5 is dus met alleen een babyfoon bij de buren kom ik er niet. Bij mij gaat dat dus wel op, dat het lastiger is.
pi_116099087
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 00:48 schreef Insektenvernichter het volgende:
Dit vind ik iets te kort door de bocht. Naar mijn beleving zitten ze elkaar ook het meest in de weg, kort op elkaar.

Hoewel ik de eerste 2,5 jaar na de geboorte alleenstaand was en er dus geen optie was om kort erna een nummer 2 te maken, had ik het ook echt niet gewild. Jarenlang getwijfeld of ik uberhaupt ooit wel nog een kind zou willen. Je hebt dan namelijk al een kind om rekening mee te houden, en die eerste jaren was het echt níet in zijn belang om een broertje of zusje te krijgen. Dat weegt voor mij toch wel heel zwaar. Het idee van twee kinderen tegelijk in de luiers bezorgde me overigens echt de kriebels, is wel een teken dat ik daar niet aan toe was.

Inmiddels is zoonlief 4,5 en heb ik een geweldige stabiele relatie, inclusief wens voor een tweede kindje. Hoe snel ik zwanger ben weet niemand, maar in het beste geval zal hij 5,5 zijn als er een baby komt. Mij lijkt dat heerlijk: alle partijen hebben jarenlang vrij exclusief van elkaar kunnen genieten, er is iets meer tijd voor de baby doordat zoon al op school zit, en hij is dusdanig groot dat het ook echt leuk en stoer is als je mama een baby krijgt. Dat hij dat redelijk bewust mee zal maken vind ik supergaaf. :)
pi_116102115
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 09:19 schreef Knutknuttsson het volgende:
Toevallig was ik laatst bij een lezing van een pedagoog hierover. Hij had het standpunt dat er tussen de twee kinderen minstens twee jaar verschil moet zitten om te voorkomen dat de twee, zoals hij dat noemde, een "emotionele tweeling" zou worden. Dus waar de één de ander
of stimuleert in de ontwikkeling of juist een belemmering vormt.
Hij vond de ideale tijd dus 2 jaar tussen de kinderen zodat beide kinderen zoveel mogelijk een eigen ontwikkeling konden doormaken, maar tegelijkertijd ook van elkaar te leren zonder elkaar in de weg te zitten. Of iets van die strekking..
Interessant! Al is dat vooralsnog totaal niet mijn ervaring (met twee kinderen waar 14 maanden tussen zitten). Ze hebben het heel leuk samen, zijn altijd vanzelfsprekend voor elkaar geweest, maar ze kunnen ook los van elkaar functioneren. Ze spelen samen maar ook alleen en de oudste heeft eigen vriendjes en vriendinnetjes. Het scheelt misschien ook wel dat ze allebei op een andere groep zitten op de kinderopvang. Daar zoeken ze elkaar regelmatig op (de oudste zegt dan tegen z'n vriendjes: "Kijk, dat is mijn meisje!"), maar ze spelen grotendeels onafhankelijk van elkaar en missen elkaar ook niet.

Ik zie wel dat mijn jongste veel van de dingen wil die de oudste doet of heeft, maar exact hetzelfde zie ik terug bij m'n buurjongen en buurmeisje waar 3-4 jaar tussen zit. En wat de ontwikkeling betreft valt me juist op dat op deze leeftijd de verschillen juist zo groot zijn. Zelfs het verschil tussen m'n jongste en ons andere buurmeisje (daar zitten 3 maanden tussen) is al gigantisch.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_116102255
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 10:15 schreef Clubsoda het volgende:

Kortom, ik geloof er niet zo in dat twee jaar of minder ertussen garant staat voor voor aan elkaar hebben. Zo als het er nu naar uit ziet zou ik het liefst iets meer tijd tussen baby en een eventuele volgende hebben. Vooral uit fysiek oogpunt, ik vind het zorgen voor een baby lichamelijk echt een belasting, ik zou er nu niet zwanger bij kunnen zijn. Zodra het manneke zelf kan (trap)lopen en niet meer constant getild moet worden, wil ik er wel over nadenken.
Dat is natuurlijk geen garantie, maar het kan best zo zijn dat er een correlatie is tussen leeftijdsverschil en (soort) band. Dat weet ik niet, hoor, maar ik vind het altijd wat flauw om op basis van een enkel geval iets onderuit te halen dat misschien in de meeste gevallen wel opgaat.
pi_116102404
Maar dat zeg ik toch ook niet? Dat zou heel goed kunnen, dat daar een verband tussen is. Maar ik vind het wat flauw om klakkeloos te zeggen "klein leeftijdsverschil is dus een goede band", terwijl ik denk daar karakter ook gewoon een erg belangrijke rol in speelt.
pi_116102650
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 12:40 schreef Clubsoda het volgende:
Maar dat zeg ik toch ook niet? Dat zou heel goed kunnen, dat daar een verband tussen is. Maar ik vind het wat flauw om klakkeloos te zeggen "klein leeftijdsverschil is dus een goede band", terwijl ik denk daar karakter ook gewoon een erg belangrijke rol in speelt.
Ik ben er wel benieuwd naar wat daarover bekend is. Er wordt zoveel over gespeculeerd, iedereen heeft wel een idee. Dat moet toch onderzocht zijn? :Y)

Er zijn ongetwijfeld meerdere factoren die een rol spelen. Hoeveel tijd zit er exact tussen? Met een leeftijdsverschil van 18 jaar heb je vast meer een verzorgende rol ten opzichte van je broertje of zusje. Welk geslacht hebben de kinderen? Zijn er nog meer broers en zussen? Wat is de opvoedstijl van de ouders? Wat zijn de karakters van de kinderen en liggen die dicht bij elkaar of juist niet? Dat laatste lijkt me al een complex vraagstuk op zich, want hoe bepaal je wat 'matcht' en wat niet? Moet je juist wel op elkaar lijken, of juist niet, of alleen als je een bepaald karakter hebt?

Dat gezegd hebbende vermoed ik dat leeftijdsverschil een van de belangrijkere factoren is. Een gedeelde belevingswereld is iets bijzonders. Dat heb ik ook met mijn broertje, al hebben we weinig tot geen contact met elkaar.
pi_116102820
Het is is anders vast een leuk idee voor een veni :+

Maar nee, zo zwart wit is het niet. Maar wat je zegt over die belevingswereld is wel interesant, want ik zat dus met mijn oudere zus ontzettend op één lijn qua wat we leuk vonden. We hielden erg van dezelfde spelletjes en deelden een gemeenschappelijke fantasiewereld. Dat had ik met mjn (net zoveel jaar jongere) zusje totaal niet. Daarmee ben ik pas op veel latere leeftijd op één lijn gekomen.
pi_116102866
Los hiervan vind ik trouwens dat veel ouders zich oververantwoordelijk voelen voor het (toekomstige) geluk van hun kinderen. Wij hebben in onze beslissing amper mee laten wegen hoe de oudste het zou vinden om een zusje te hebben met zo weinig leeftijdsverschil. Je weet toch niet welke kant dat opgaat.

Ik wou gewoon zelf heel graag nog een kindje, nog een keer alles meemaken. Ik kan er tientallen redenen bij halen waarom me dat verstandig, leuk of praktisch leek, maar in essentie kwam het er op neer dat ik het gewoon héél graag wou. En het liefst zo snel mogelijk. :+
pi_116102922
Dat is in essentie ook de reden waarom je aan kinderen begint.Je wil het. En voor een tweede geldt dat net zo. En dat is de reden dat wij ook nog even wachten, ik moet er echt nog even niet aan denken ;)
pi_116102933
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 12:52 schreef Clubsoda het volgende:
Het is is anders vast een leuk idee voor een veni :+

Maar nee, zo zwart wit is het niet. Maar wat je zegt over die belevingswereld is wel interesant, want ik zat dus met mijn oudere zus ontzettend op één lijn qua wat we leuk vonden. We hielden erg van dezelfde spelletjes en deelden een gemeenschappelijke fantasiewereld. Dat had ik met mjn (net zoveel jaar jongere) zusje totaal niet. Daarmee ben ik pas op veel latere leeftijd op één lijn gekomen.
Je hebt met drie kinderen vast ook weer een andere dynamiek dan met twee. Het blijft lastige materie, maar ook interessant.
  dinsdag 28 augustus 2012 @ 12:58:24 #60
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_116103035
De band van tussen mijn zusje (1969) en mij (1966) is overigens ongeveer net zo geweldig (not) als die tussen N (1966) en zijn broer (1969), hoewel het verschil bij ons thuis 3 jaar en 3 maanden is en bij N thuis 2½ jaar.

Grappig is wel dat beide jongere 1969 kinderen veel kunstzinniger en creatiever zijn dan de oudsten uit 1966 :D
N en ik kunnen bij wijze van spreken zonder passer nog geen rondje tekenen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_116103049
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 12:55 schreef Clubsoda het volgende:
Dat is in essentie ook de reden waarom je aan kinderen begint.Je wil het. En voor een tweede geldt dat net zo. En dat is de reden dat wij ook nog even wachten, ik moet er echt nog even niet aan denken ;)
Nou, precies. Het gebeurt maar al te vaak dat voor een ander ingevuld wordt wat die zou moeten voelen of denken. Ik erger me met name aan opvattingen over tekortkomen. Dat een kind tekort komt als het geen broertje of zusje heeft, bijvoorbeeld. Of dat een kind tekort komt als er te snel een tweede volgt waardoor alle aandacht ineens naar het andere kind verschuift. Alsof liefde een taart is met punten die je verdeelt.

Bij mij overheerst het gevoel dat mijn gezinssamenstelling het tofst is, gewoon omdat het mijn gezin is. 8-)
  dinsdag 28 augustus 2012 @ 13:01:37 #62
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_116103138
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 12:58 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Nou, precies. Het gebeurt maar al te vaak dat voor een ander ingevuld wordt wat die zou moeten voelen of denken. Ik erger me met name aan opvattingen over tekortkomen. Dat een kind tekort komt als het geen broertje of zusje heeft, bijvoorbeeld. Of dat een kind tekort komt als er te snel een tweede volgt waardoor alle aandacht ineens naar het andere kind verschuift. Alsof liefde een taart is met punten die je verdeelt.
Of dat het niet zal kunnen delen omdat het dat nooit geleerd zou hebben.

B deelde juist altijd heel makkelijk, en ik vermoed dat dat onder andere was omdat hij nooit met een broertje/zusje hoefde te strijden om speelgoed/aandacht/enz.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_116103199
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 13:01 schreef Leandra het volgende:

[..]

B deelde juist altijd heel makkelijk, en ik vermoed dat dat onder andere was omdat hij nooit met een broertje/zusje hoefde te strijden om speelgoed/aandacht/enz.
Nou, inderdaad. Wij sorteerden de M&M's op kleur alvorens ze één voor een te verdelen, en we noteerden streepjes op de colafles om bij te houden hoeveel de ander gedronken had en of dat wel eerlijk verliep.
pi_116103208
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 13:01 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ik hoorde pas van A. aan tafel dat ze altijd haar koekjes met haar beste vriendinnetje deelt omdat die nooit koekjes mee naar school krijgt. O+ . Doet ze waarschijnlijk al jaren, vond ik zó lief. Maar goed, vooroordelen zijn er genoeg idd...
  dinsdag 28 augustus 2012 @ 13:05:43 #65
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_116103289
quote:
10s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 13:03 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Nou, inderdaad. Wij sorteerden de M&M's op kleur alvorens ze één voor een te verdelen, en we noteerden streepjes op de colafles om bij te houden hoeveel de ander gedronken had en of dat wel eerlijk verliep.
OMG.... eerst op kleur sorteren en dan pas verdelen :D _O-
De een zal toch eens veel meer blauwe M&M's hebben :')
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_116103316
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 13:05 schreef Leandra het volgende:

[..]

OMG.... eerst op kleur sorteren en dan pas verdelen :D _O-
De een zal toch eens veel meer blauwe M&M's hebben :')
En ze smaken allemaal hetzelfde, meen ik me te herinneren.
  dinsdag 28 augustus 2012 @ 13:08:17 #67
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_116103362
quote:
11s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 13:03 schreef Luigi het volgende:

[..]

Ik hoorde pas van A. aan tafel dat ze altijd haar koekjes met haar beste vriendinnetje deelt omdat die nooit koekjes mee naar school krijgt. O+ . Doet ze waarschijnlijk al jaren, vond ik zó lief. Maar goed, vooroordelen zijn er genoeg idd...
Ah gos wat schattig O+
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 28 augustus 2012 @ 13:09:39 #68
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_116103400
quote:
11s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 13:06 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

En ze smaken allemaal hetzelfde, meen ik me te herinneren.
Nee, de groene bijten :Y
Sorry, al jaren de standaard opmerking thuis, liefst compleet met "auw, auw, auw" :')
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_116103431
Hier kan Mikael helemaal niet delen. Leander daar in tegen deelt echt alles. Hij wil met iedereen zijn laatste snoepje nog wel delen. Maar ja Mikael is de ene helft van de week enigst kind en de andere helft moet ie het doen met 2 broertjes.
pi_116103501
Mijn oudste die is heel goed in alles delen.
Alles geeft ze weg, laat slokjes over in haar beker voor haar broer O+
Ze zal hem nooit vergeten en hij krijgt dus heel veel. :Y

Ook soms dan hoor ik haar in haar slaapkamer rommelen komt ze aangelopen met iets en zegt dan tegen hem hier lieve broer dit is vanaf nu voor jou omdat jij de allerliefste bent O+ O+
pi_116103560
Ik ben heel slecht in delen. Ik doe het wel, maar tegen mijn natuur in. Als ik twee taartpunten zie wil ik het grootste stuk zelf. Als ik eten opschep voor mij en m'n lief dan wil ik de grootste portie, zelfs als ik niet zo'n honger heb. Het is een heel basaal gevoel.

En dat komt allemaal door de eeuwige strijd met m'n broertje. :'(

pi_116103919
Ik vind zeker met onbekende kinderen delen niet altijd nodig voor mijn kinderen :@
Soms willen ze alleen spelen en hebben ze geen zin om met het onbekende kind in de speeltuin de eigen emmer en schep te delen of iets af te geven omdat het andere kindje dat ook graag heeft.. Als volwassenen doe je dat ook niet met vreemde mensen op straat. Dat je ze even je fietst geeft omdat ze er ook wel op willen fietsen :+

Maar ik vind hier thuis dus wel dat ze het elkaar moeten gunnen.

Ik ben zelf dan dus weer te lief met delen, ik geef mijn vriend of de kinderen altijd meer en groter.
Ook als ik zelf wel zin heb, mijn laatste beetje drinken, koekje alles is bij mij voor de ander.
  dinsdag 28 augustus 2012 @ 13:50:41 #73
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_116104775
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 13:15 schreef Claudia_x het volgende:
Ik ben heel slecht in delen. Ik doe het wel, maar tegen mijn natuur in. Als ik twee taartpunten zie wil ik het grootste stuk zelf. Als ik eten opschep voor mij en m'n lief dan wil ik de grootste portie, zelfs als ik niet zo'n honger heb. Het is een heel basaal gevoel.

En dat komt allemaal door de eeuwige strijd met m'n broertje. :'(

[ afbeelding ]
Wij hebben als regel dat de een deelt en de ander kiest... degene die de taart dus niet snijdt heeft de eerste keuze.
Het is dus letterlijk kiezen of delen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_116107333
Interessant dit :D

Onze dochter is net 2, en op dit moment blijft ze bewust alleen..
Mijn vriend heeft een oudere zus (2.5 jaar verschil) en het was altijd ruzie...
Mijn broer en ik net zo (1.5jaar verschil).... Echt tropenjaren voor onze ouders..
Ik denk dat wij daarom al onbewust de keuze gemaakt hadden niet snel voor een 2de te gaan..

Wij zeggen nooit nooit... maar naast dat we ons juist compleet voelen nu is er ook letterlijk geen ruimte voor een 2de hier in huis... Wie weet in de toekomst.. maar dan zal onze dochter dus al minimaal 4/5 jaar zijn
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumberd
We'll share perfect moments
You and Me
pi_116111050
tja ik ben wel blij met mijn meiden dicht op mekaar; niet alleen voor hun, maar ook voor mezelf. tropenjaren, maar straks niet twee keer opnieuw.... Ze gaan deels dezelfde fases straks door, tegelijk kleuter, tegelijk puber etc etc...
Is met veel dingen wel handig denk ik ; bijvoorbeeld tijdens vakanties, theaterbezoekjes, etc

(de mijne schelen dik 1,5 jaar)
05-12-2009 is ons lieve meisje geboren! Evie (L)
17-08-2011 Onze 2e prachtige meid maakt het gezinnetje compleet: Liene (L)
pi_116112833
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 13:50 schreef Leandra het volgende:

[..]

Wij hebben als regel dat de een deelt en de ander kiest... degene die de taart dus niet snijdt heeft de eerste keuze.
Het is dus letterlijk kiezen of delen.
Oh, maar ik denk in zulke gevallen aan Kant die zei dat iets pas een verdienste is als je het doet terwijl het tegen je natuur indruist. Als je het goede doet omdat je ertoe geneigd bent is dat niet nobel volgens hem.
pi_116112918
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 16:27 schreef Beessie-Jen het volgende:
tja ik ben wel blij met mijn meiden dicht op mekaar; niet alleen voor hun, maar ook voor mezelf. tropenjaren, maar straks niet twee keer opnieuw.... Ze gaan deels dezelfde fases straks door, tegelijk kleuter, tegelijk puber etc etc...
Is met veel dingen wel handig denk ik ; bijvoorbeeld tijdens vakanties, theaterbezoekjes, etc
Ja och, ik had het er laatst met mijn tante over, die vier kinderen heeft. Zij zei dat ze het juist geweldig vond om een kind in elke leeftijdsfase te hebben, en dat ze er daardoor langer van kon genieten. Dat vond ik een heel fijne, positieve instelling. Ik vind dat er vaak wel veel nadruk ligt op de tropenjaren. Maar hey, kinderen zijn toch ook gewoon leuk? Anders moet je ze niet nemen. :+

Nou ja, tijdens dat soort gesprekken vind ik het wel eens jammer dat het er voor ons niet inzit, meer dan 2 kinderen hebben en dan van heel verschillende leeftijden.
pi_116113925
de mijne zijn heeeeeeel leuk ;) maar ik vind het wel lekker dat ze 'groeien'...
05-12-2009 is ons lieve meisje geboren! Evie (L)
17-08-2011 Onze 2e prachtige meid maakt het gezinnetje compleet: Liene (L)
  dinsdag 28 augustus 2012 @ 20:38:23 #79
345748 StampertjeX
Vriendje van bambi <3
pi_116121138
mijn vriend en zijn broer schelen net geen jaar en er is een 2 jaar jongere broer. Heel kort op elkaar
Tussen mijn 2 zussen zit een jaar en ik kom er 20 jaar achteraan
Maar stiekem toch meer een lurker.
  dinsdag 28 augustus 2012 @ 21:17:10 #80
95408 Incantrix
0118 999 88199 9119 725....
pi_116122819
Ik en mijn broertje schelen 5 jaar en wij sloegen elkaar de hersens in. Ik had écht, oprecht, een rothekel aan hem en moest weglopen als hij viel en zich pijn deed. Mijn moeder dacht dat ik het niet aan kon zien, maar zo verborg ik dat ik erom moest lachen :@ toen we ouder werden (ik was denk ik rond de 13 ofzo) veranderde dat en tegen de tijd dat ik het huis uitging heb ik in mijn nieuwe huis heel hard zitten huilen omdat ik mijn broertje zo miste. Het kan verkeren :)

Wanneer ons volgende kindje geboren wordt is onze zoon net een maandje 3 jaar. Ik had zelf heel graag (veel) minder verschil gehad, omdat ik het groter worden van Stef heb ervaren als een steeds groter wordende vrijheid (steeds meer kunnen doen, verder weg kunnen gaan, minder rekening hoeven houden met slaapjes, voedingen en meer van zulks) en ik de stap 'terug' naar de babyfase daardoor steeds groter zag worden. Daarnaast leek het me fijn als hun belevingswereld wat meer op elkaar aansloot, dat je dan zeg maar niet de één een plezier doet met hele andere activiteiten als de ander als ze wat groter zijn en je dingen wil ondernemen. Dat kleine verschil is ons niet gelukt, maar nu ik weer zwanger ben ervaar ik het juist weer als een groot voordeel dat ik een wat groter kind heb. Hij kan al veel zelf, is heel zelfstandig en ik vind het enorm handig dat ik hem dingen goed uit kan leggen en ook met hem kan onderhandelen, of dat hij mij wil helpen met dingen. Samen de tafel dekken, hem niet meer de trap of de commode op moeten tillen, uit kunnen leggen dat mama nu even niet op de grond kan komen spelen maar wel met hem aan de tafel kan gaan zitten.. Zulke dingen. Ik weet niet hoe het straks zal zijn, maar ik hoop dat hij deze tendens door zal zetten en een zorgzame grote broer zal zijn. Ik denk niet dat ik -in dit opzicht- spijt heb dat er nu meer tijd tussen zit.
3!
  dinsdag 28 augustus 2012 @ 21:18:10 #81
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_116122865
Een leeftijdsverschil van minimaal 3 en maximaal 4 jaar lijkt me ideaal. Ik heb een dreumes van 13 maanden en ik moet er niet aan denken dat ik er binnenkort weer een baby komt. We hebben net alles een beetje op orde. Wat ik onderbelicht vind in dit draadje is het lichamelijke aspect. Ik denk dat het erg belastend is om binnen het jaar alweer zwanger te worden. Bij vrouwen uit mijn omgeving zie ik o.a. klachten als verminderde weerstand, bekkenpijn, een buik die niet meer in model is gekomen, vermoeidheid. Ook voor je tweede (of derde, vierde etc. baby brengt snel weer zwanger worden risico's met zich mee. Las laatst een artikel over dat het kind nadelen kan ondervinden van de snelle opvolging van zwangerschappen, een korte wachttijd wordt in verband gebracht met autisme, vroeggeboorte en laag geboortegewicht. Geen idee of e.e.a. nou onomstotelijk is bewezen, maar ik ben er in ieder geval van overtuigd dat het verstandig is om een jaar te wachten.
  dinsdag 28 augustus 2012 @ 21:34:07 #82
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_116123526
Dat van tropenjaren en snel uit de luiers willen zijn snap ik trouwens ook niet. Ik vind elk moment van mijn kind z'n charmes hebben. Ik wil zelf de verschillende fasen alleen liever niet teveel laten overlappen.
  dinsdag 28 augustus 2012 @ 21:37:28 #83
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_116123701
Ik was alleen toen de oudste klein was, dus een tweede was sowieso geen optie, maar wat geniet ik van het feit dat ik weer alle tijd en aandacht voor één kind heb O+

En alleen maar blij dat ik maar een kind in de luiers heb, die dingen zijn tergend duur.
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 28 augustus 2012 @ 21:38:12 #84
95408 Incantrix
0118 999 88199 9119 725....
pi_116123742
Interessant, Aventura! Ik wist niet dat dat zulke gevolgen zou kunnen hebben, maar op zich is zwanger zijn en een kind baren best heel ingrijpend voor je lichaam, dus in dat opzicht kan ik het me zeker voorstellen. Qua 'tropenjaren' was er voor mij niet echt een issue, meer dat ik er zelf banger voor werd om weer zwanger te zijn naarmate de tijd verstreek, terwijl de wens er wel was (en bleef).
3!
  dinsdag 28 augustus 2012 @ 21:48:41 #85
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_116124295
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 21:37 schreef Leandra het volgende:
Ik was alleen toen de oudste klein was, dus een tweede was sowieso geen optie, maar wat geniet ik van het feit dat ik weer alle tijd en aandacht voor één kind heb O+

En alleen maar blij dat ik maar een kind in de luiers heb, die dingen zijn tergend duur.
Kosten vind ik ook een aspect om rekening mee te houden. Twee of zelfs drie jaar overlappend naar het kdv, het is voor ons lastig op te brengen.
  dinsdag 28 augustus 2012 @ 21:48:54 #86
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_116124311
Poeh, dat is nogal wat. Gelukkig is dat mijn kinderen bespaard gebleven. Ik denk dat eea ook afhangt van jezelf (niet dat je alles zelf in de hand hebt maar de een is vatbaarder voor bv bekkenklachten dan een ander), ik heb geen noemenswaardige klachten gehad tijdens mijn zwangerschappen.

Ik denk dat alles zn voors en tegens heeft ( :') ), snel na elkaar maar wat jaar er tussen ook. En ook dat varieert weer omdat eea afhankelijk is van jezelf en je kinderen.

Dat van die tropenjaren begrijp ik dan weer wel :D Maar dat klinkt zo negatief, dat valt dan ook wel weer mee.
pi_116124635
Ik herken wel wat je schrijft Aventura. Voor mij zijn de financeën en het lichamelijke aspect echt zwaarwegend. Ik vond zwanger zijn fysiek een eitje, maar een baby hebben valt me vies tegen. Dat moet echt weer en beetje beter worden, wil ik er over nadenken.
  dinsdag 28 augustus 2012 @ 21:56:56 #88
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_116124729
Ik ben wel gezegend met een heel makkelijk 4e kind moet ik toegeven.
  dinsdag 28 augustus 2012 @ 22:04:36 #89
267540 Books
Vorige Mibosmama's
pi_116125198
Hier zit er op de dag af 21 maanden tussen onze dochters. Het is het eerste jaar best pittig maar nu zijn het echt twee handen op 1 buik. 5 jaar en 4 jaar inmiddels.

Zelf scheel ik 6 jaar met mijn middelste zus en dat ging dus precies hetzelfde als bij Inca thuis. Het werd pas beter toen ik het huis uitging en zij 30 dorpen verderop ging wonen. Nu moeten we elkaar nog niet te vaak in de maand zien want dat escaleert gewoon nog steeds. Met de jongste is het 9 jaar en voor mij gevoel hebben we altijd langs elkaar heen geleefd zeg maar. Ik naar de middelbare, zij naar het basisonderwijs etc.
pi_116129036
Ik zou niet van dat soort bewijzen overtuigd zijn als mij niet duidelijk zou zijn of dat de consensus is in de wetenschap, Aventura. Ik zou bovendien willen weten van wat voor soort risico's sprake is. Die worden namelijk nogal gauw overdreven. Een vergroot risico is nog geen groot risico.

Voor mij was de tweede, snelle zwangerschap wel heel zwaar. Ik weet natuurlijk niet hoe dat geweest zou zijn als ik langer had gewacht, maar ik heb wel het idee dat het een behoorlijke aanslag op m'n lichaam heeft betekend.
pi_116137438
Wat de lichamelijke kant betreft: ze zeggen niet voor niets 9 maanden op, 9 maanden af. Ik zit nu natuurlijk nog maar vroeg in mijn 2e zwangerschap en het gaat sowieso zwaar worden omdat het een tweeling zwangerschap is, maar dat was het ook geweest als er meer tijd tusse had gezeten.

Je loopt natuurlijk wel enorm met een kind te sjouwen wat nog niet zelf kan lopen. Maar hij slaapt ook nog veel dus in die tijd heb ik ook rust.
  woensdag 29 augustus 2012 @ 09:11:21 #92
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_116138120
Ik vond eigenlijk dat ik na ongeveer 12 maanden pas weer helemaal fit was en mezelf. Zowel lichamelijk, als ook mentaal. Zo'n zwangerschap, bevalling, KS en de hormonen in de maanden daarna door de BV, ik vind dat allemaal nogal wat.

Ook heb ik lang last gehad van mijn rug en buik, dat helpt ook niet mee aan een vlot herstel.
Zwanger zijn vond ik prima te doen, bevallen ook, ondanks KS. Maar het herstel na een zwangerschap en die eerste 8 maanden erna, dat is iets waar ik niet weer om sta te springen.

Maar goed, eerst maar eens weer zwanger zien te worden en daarna ben ik dan ook 'klaar' met kindjes krijgen. ;)
Hier willen we het liefst ook 2 tot 2,5 jaar tussen de kindjes en niet veel meer dan dat. Veel minder wilde we ook niet, vanwege lang twee in de luiers, twee om te tillen, duowagen enz, daar hebben we niet zo'n zin in.
Een klein beetje zelfstandigheid van de eerste lijkt me wel heel fijn. O+
pi_116139045
hier was ik zwanger 2 weken nadat selene 1 werd. dat was hier en daar wel pittig. toen bleek het een tweeling, te vroeg geboren, heel veel ziekenhuis. veel ellende waar we nog niet uit zijn.

enige wat ik er over kan zeggen is dat je dit soort dingen toch niet echt kan plannen. je kan het proberen en soms heb je mazzel en soms heb je pech. such is life
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  woensdag 29 augustus 2012 @ 10:35:45 #94
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_116139994
quote:
17s.gif Op woensdag 29 augustus 2012 08:20 schreef Kyara het volgende:
Wat de lichamelijke kant betreft: ze zeggen niet voor niets 9 maanden op, 9 maanden af. Ik zit nu natuurlijk nog maar vroeg in mijn 2e zwangerschap en het gaat sowieso zwaar worden omdat het een tweeling zwangerschap is, maar dat was het ook geweest als er meer tijd tusse had gezeten.

Je loopt natuurlijk wel enorm met een kind te sjouwen wat nog niet zelf kan lopen. Maar hij slaapt ook nog veel dus in die tijd heb ik ook rust.
OMG... ik zie nu pas dat je oudste pas 7½ maand oud is.... en dan al 3 maanden zwanger van een tweeling :o
Bij voorbaat al respect hoe jij dat de komende maanden gaat doen.
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 29 augustus 2012 @ 10:37:32 #95
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_116140046
Ja, en de eerste maanden na de bevalling, en jaren eigenlijk.
  woensdag 29 augustus 2012 @ 10:40:39 #96
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_116140165
quote:
10s.gif Op woensdag 29 augustus 2012 10:37 schreef Marrije het volgende:
Ja, en de eerste maanden na de bevalling, en jaren eigenlijk.
Ja, maar dat staat in dit geval bijna gelijk aan een drieling... wel zwaar maar dan ben je fysiek tenminste weer fit (hopelijk).
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_116140320
We hebben gelukkig al veel hulp aangeboden gekregen. En Midas is gelukkig een heel gemakkelijk kind. En ook voor daarna geld: hulp accepteren en zo snel mogelijk een soort van routine opbouwen. En accepteren dat het niet altijd perfect gaat.
  woensdag 29 augustus 2012 @ 10:48:48 #98
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_116140408
Dat is idd belangrijk; hulp accepteren, vooral niet denken dat je het zelf wel allemaal even gaat doen terwijl er mensen zijn die met liefde willen helpen.
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 29 augustus 2012 @ 10:52:02 #99
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_116140524
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 23:01 schreef Claudia_x het volgende:
Ik zou niet van dat soort bewijzen overtuigd zijn als mij niet duidelijk zou zijn of dat de consensus is in de wetenschap, Aventura. Ik zou bovendien willen weten van wat voor soort risico's sprake is. Die worden namelijk nogal gauw overdreven. Een vergroot risico is nog geen groot risico.

Voor mij was de tweede, snelle zwangerschap wel heel zwaar. Ik weet natuurlijk niet hoe dat geweest zou zijn als ik langer had gewacht, maar ik heb wel het idee dat het een behoorlijke aanslag op m'n lichaam heeft betekend.
Je hebt gelijk, er is (nog) geen consensus over. En 'wordt in verband gebracht met' en 'verhoogd risico op' klinkt natuurlijk ook wat vaag. Toch vind ik de argumentatie wel plausibel. De moeder kan de nieuwe foetus nog niet voldoende voedingsstoffen bieden omdat haar reserves nog niet op peil zijn gekomen. Het sterkt mij wel in mijn persoonlijke gedachte dat een interval van 6-12 maanden niet optimaal is. Voor mij. Maar goed, dat 'probleem' heeft zich in onze situatie al opgelost :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')