Dat idd, hoewel ik vrijdag in de Apenheul wel gretig gebruik heb gemaakt van het feit dat de oudste jong en fit is enzo en dus prima even met de jongste het boomtoppad kon doen terwijl ik even zat uit te rusten.quote:Op dinsdag 28 augustus 2012 09:33 schreef Pvoesss het volgende:
Maar dat vind ik dan weer de fout van jouw ouders dat jij op je zusje moest passen buiten![]()
Dat snap ik sowieso niet het opzadelen van het ene kind met het andere kind.
Soms even een paar minuten of omdat ze het willen maar mee op sleeptouw nemen dus niet.
Naja het was meer dat mn zusje mee wilde spelen met haar grote zussen, ik vond dat altijd stom, andere zusje vond dat nooit erg, maar zij was nooit moeilijk.. En tis niet zo dat mn moeder niet hoefde op te letten, speeltuin was namelijk beneden.. Mams zag alles wat we deden..quote:Op dinsdag 28 augustus 2012 09:33 schreef Pvoesss het volgende:
Maar dat vind ik dan weer de fout van jouw ouders dat jij op je zusje moest passen buiten![]()
Dat snap ik sowieso niet het opzadelen van het ene kind met het andere kind.
Soms even een paar minuten of omdat ze het willen maar mee op sleeptouw nemen dus niet.
Oefquote:Op dinsdag 28 augustus 2012 09:37 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maar dat is van een andere orde, toen ze samen in zo'n cabine op de foto gingen stonden er al oma's te kirren dat vader en zoon zo schattig waren![]()
Hij is lang (> 2 mtr) dus hij wordt al snel ouder geschat dan de bijna 21 die hij is.quote:
Ik geef echt iets teveel om m'n eigen leven om er 4 te hebben geloof ik. Wij genieten echt heeeeeel erg van een weekendje weg, een saunaatje, een filmavondje of wat dan ook met z'n 2-en en doen dat dan ook vrij regelmatig. En oppas voor 1 is echt 100x sneller gevonden dan oppas voor 4...quote:Op dinsdag 28 augustus 2012 10:17 schreef Clubsoda het volgende:
Ik vind het best tof hoor, om drie zussen te hebbenMaar zelf hoef ik er ook geen vier.
Een 'eigen' leven heb ik 1 dagdeel per weekquote:Op dinsdag 28 augustus 2012 10:20 schreef Luigi het volgende:
[..]
Ik geef echt iets teveel om m'n eigen leven om er 4 te hebben geloof ik. Wij genieten echt heeeeeel erg van een weekendje weg, een saunaatje, een filmavondje of wat dan ook met z'n 2-en en doen dat dan ook vrij regelmatig. En oppas voor 1 is echt 100x sneller gevonden dan oppas voor 4...
Maar ieder z'n ding he.
Wij hebben er straks ook 4 maar gaan nog steeds om de 2 weken een avond weg met zijn tweeen. We gaan pas weg als de kids om 20:00 uur in bed liggen en dan is mijn moeder hier of de babyfoon bij de buren. Of de oudste bij zijn vader en de andere 2 bij mijn ouders.quote:Op dinsdag 28 augustus 2012 10:20 schreef Luigi het volgende:
[..]
Ik geef echt iets teveel om m'n eigen leven om er 4 te hebben geloof ik. Wij genieten echt heeeeeel erg van een weekendje weg, een saunaatje, een filmavondje of wat dan ook met z'n 2-en en doen dat dan ook vrij regelmatig. En oppas voor 1 is echt 100x sneller gevonden dan oppas voor 4...
Maar ieder z'n ding he.
Dit vind ik iets te kort door de bocht. Naar mijn beleving zitten ze elkaar ook het meest in de weg, kort op elkaar.quote:Op dinsdag 28 augustus 2012 00:48 schreef Insektenvernichter het volgende:
zo snel mogelijk achter elkaar, dan hebben ze het meest aan elkaar.
Interessant! Al is dat vooralsnog totaal niet mijn ervaring (met twee kinderen waar 14 maanden tussen zitten). Ze hebben het heel leuk samen, zijn altijd vanzelfsprekend voor elkaar geweest, maar ze kunnen ook los van elkaar functioneren. Ze spelen samen maar ook alleen en de oudste heeft eigen vriendjes en vriendinnetjes. Het scheelt misschien ook wel dat ze allebei op een andere groep zitten op de kinderopvang. Daar zoeken ze elkaar regelmatig op (de oudste zegt dan tegen z'n vriendjes: "Kijk, dat is mijn meisje!"), maar ze spelen grotendeels onafhankelijk van elkaar en missen elkaar ook niet.quote:Op dinsdag 28 augustus 2012 09:19 schreef Knutknuttsson het volgende:
Toevallig was ik laatst bij een lezing van een pedagoog hierover. Hij had het standpunt dat er tussen de twee kinderen minstens twee jaar verschil moet zitten om te voorkomen dat de twee, zoals hij dat noemde, een "emotionele tweeling" zou worden. Dus waar de één de ander
of stimuleert in de ontwikkeling of juist een belemmering vormt.
Hij vond de ideale tijd dus 2 jaar tussen de kinderen zodat beide kinderen zoveel mogelijk een eigen ontwikkeling konden doormaken, maar tegelijkertijd ook van elkaar te leren zonder elkaar in de weg te zitten. Of iets van die strekking..
Dat is natuurlijk geen garantie, maar het kan best zo zijn dat er een correlatie is tussen leeftijdsverschil en (soort) band. Dat weet ik niet, hoor, maar ik vind het altijd wat flauw om op basis van een enkel geval iets onderuit te halen dat misschien in de meeste gevallen wel opgaat.quote:Op dinsdag 28 augustus 2012 10:15 schreef Clubsoda het volgende:
Kortom, ik geloof er niet zo in dat twee jaar of minder ertussen garant staat voor voor aan elkaar hebben. Zo als het er nu naar uit ziet zou ik het liefst iets meer tijd tussen baby en een eventuele volgende hebben. Vooral uit fysiek oogpunt, ik vind het zorgen voor een baby lichamelijk echt een belasting, ik zou er nu niet zwanger bij kunnen zijn. Zodra het manneke zelf kan (trap)lopen en niet meer constant getild moet worden, wil ik er wel over nadenken.
Ik ben er wel benieuwd naar wat daarover bekend is. Er wordt zoveel over gespeculeerd, iedereen heeft wel een idee. Dat moet toch onderzocht zijn?quote:Op dinsdag 28 augustus 2012 12:40 schreef Clubsoda het volgende:
Maar dat zeg ik toch ook niet? Dat zou heel goed kunnen, dat daar een verband tussen is. Maar ik vind het wat flauw om klakkeloos te zeggen "klein leeftijdsverschil is dus een goede band", terwijl ik denk daar karakter ook gewoon een erg belangrijke rol in speelt.
Je hebt met drie kinderen vast ook weer een andere dynamiek dan met twee. Het blijft lastige materie, maar ook interessant.quote:Op dinsdag 28 augustus 2012 12:52 schreef Clubsoda het volgende:
Het is is anders vast een leuk idee voor een veni![]()
Maar nee, zo zwart wit is het niet. Maar wat je zegt over die belevingswereld is wel interesant, want ik zat dus met mijn oudere zus ontzettend op één lijn qua wat we leuk vonden. We hielden erg van dezelfde spelletjes en deelden een gemeenschappelijke fantasiewereld. Dat had ik met mjn (net zoveel jaar jongere) zusje totaal niet. Daarmee ben ik pas op veel latere leeftijd op één lijn gekomen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |